the_Omniscient schreef op 05 May 2003 @ 17:39:
[...]
Hmmm... Ziet er idd wel interesting uit moek zeggen. Kun je me een indicatie geven van een standaard-nieuwprijs? Ik zag hem net voorbijkomen voor
438 425 Euro... goedkoper dan een SL dus.
ik heb ze zelf bij new-line vandaan.
Haalt Dre meteen de speling van de arm af (mocht die er tenminste op zitten).
Heb trouwens ook een review geschreven over de PT6000. Zal hem ff opzoeken.
EDIT -> Gevonden ->
Gemini PDT6000 digital direct drive turntable.
Owke ik heb dit stuk geschreven per onderdeel van de draaitafel om een zo compleet mogelijk beeld te geven van de draaitafel en hem zoveel mogelijk vergeleken met de PDX van Vestax en de SL van Technics.
* We beginnen bij het opmerkelijkste van deze draaitafel de dubbele pitchfader.
Het zijn er dus 2 op de PDT en ze hebben allebei hetzelfde doel -> een plaat versnellen of een plaat afremmen. Het enigste verschil is dat de pitch fader dit met vervorming van je tonen doet (zoals iedere andere draaitafel) en dat de key adjustment fader dit doet zonder het geluid te vervormen.
De faders voelen degelijk en solide aan en schuiven heerlijk soepel door de faderbaan heen. Iets minder als op een PDX maar veel soepeler dan op een SL1200. Dit zal voor de mensen die op een technics draaien even wennen zijn maar op zich is het wel fijn (vind ik zelf dan)
Het hele master tempo gebeuren daar kom ik later even op terug want dat is een verhaal apart.
* Dan komen we aan bij het LCD schermpje.
Dit is wel een feature waar ik voor ben om dat in de toekomst op alle draaitafels te stoppen.
Dit is namelijk het schermpje waar je je pitch van af kunt lezen netm zoals het aantal BPM van je plaat. Je kunt switchen tussen deze 2 functies door op het zwarte knopje ernaast te drukken.
Op zich doet de BPM meter zijn werk wel maar echt super is ie niet. Want hij werkt niet met een punt achter de komma en zo af en toe slaat ie tijdens een 2Step plaat helemaal op hol en weet ie niet meer wat ie nou precies moet meten. Maar hij voldoet wel om even snel een plaat te matchen. Hij zit er namelijk wel snel dicht bij in de buurt en je hoeft hem dan alleen nog maar even fine te tunen
Dit soort functies zal in de toekomst wel verbeterd worden en ik moet de eerste goede BPM counter nog tegen komen op een mengpaneel of draaitafel. Deze functioneert in ieder geval goed genoeg voor het snelle matchwerk.
Het aantal % pitch is ook altijd wel fijn om te weten want zo weet je in 1 oog opslag hoever je nog kunt gaan al zal het niet snel gebeuren dat je iets tekort komt bij deze PDT aangezien hij +/_ 35 % pitch heeft
* Reverse.
Nou hier hoef ik denk ik niets bij uit te leggen. Hij is een stuk slomer dan de PDX met dit geintje maar de PDX had ook een veel lichtere platter en dit was dus ook een stuk makkelijker te realiseren voor vestax dan voor de mensen van Gemini die de voorkeur geven aan een zwaar plateau. Ieder geval heeft zo zijn voor en nadelen zullen we maar zeggen.
Wat ik wel vind is dat het knopje op een verkeerde plek zit. Het is me namelijk herhaaldelijk gebeurd dat ik tijdens het ceuén van een plaat per ongeluk op de reverse knop had gedrukt. Als je dan een plaat los laat sta je raar te kijken omdat je niets hoort.
Ik had hem ergens boven aan in de draaitafel weg gemoffelt om zulke geintjes te voorkomen. Zal ook wel een kwestie van gewenning zijn -> we zullen het zien
* Start/Stop adjustment en de quartzlock button.
Owke dit zat dus ook al op mijn PDX maar ik vind dit eigenlijk beter gedaan. Als je namelijk de Start of Stop tijd wilt veranderen druk je op het potmetertje en dan komt ie 1 cm omhoog en pas dan kun je hem verstellen. Het leuke van deze functie is dat hij ook reageert op de potmeter als je hem hebt geactiveerd. Zo kun je dus exact bepalen wanneer een plaat precies moet stoppen. Als ik namelijk bij de PDX de brake helemaal weg draaide en ik drukte op de start/stop knop dan remde ie ook heel langzaam en dat kon je dan niet meer verstellen als ie aan het afremmen was. Dit kan bij de PDT dus wel als je toch opeens besluit dat de plaat NU moet stoppen. Naja beetje moeilijk uit te leggen -> Ik zal zo even een audio opname maken en onder aan de review neer zetten.
* Pitch range select
Dit is ook wel makkelijk want je kunt met deze knoppen dus kiezen met welke pitchrange je op je pitchfader wilt werken -> je kunt kiezen uit 4% - 8% - 16% - 35%. Je zult dus niets tekort komen in je pitch bereik en onder alle standen werkt de pitchfader heel erg nauwkeurig.
Ik heb hem zelf standaard op 16% staan
Quartzlock knop -> waarom gebruiken ze zulke dingen nog? Ik vind ze zo g*ds irritant. Je drukt namelijk altijd op zo'n knoppie als het niet moet en van mijn apart mogen ze zulke dingen weglaten.
Het heeft namelijk geen enkel nut om je pitch op nul te zetten met zo'n knopje -> het kan namelijk ook met je schuif. En als je wil kan het dan nog controleren ook op je LCD dus weglaten die hap
* De aan en uit knop e.d
Naja dit ga ik niet bespreken hoor. Behalve dan dat als je de 33 en 45 toren knop tegelijk indrukt dat ie dan op 78 toeren afspeelt.
Verder is het net zoals op een technics en het zou me niets verbazen als je dit heel netjes na gemaakt hebben. Beter goed gejat dan slecht gemaakt zullen we maar zeggen.
Ik ben er trouwens wel voor om de aan uit knop op een andere plek te stoppen en in de vorm van een schakelaar te doen. Dit slijt namelijk snel (zullen technics mensen kunnen bevestigen) en het zit in de weg. Opzouten met dat ding daar dus en lekker op de achterkant maken zodat je hem niet per ongeluk aan en uit kunt zetten
* De rest
Tsja het pop up lamje is een stuk steviger als dat van een technics.
De arm is goed en van aluminium gemaakt en daardoor lichter dan die van vele andere draaitafels -> komt de kwaliteit van het geluid weer ten goede. De arm is nog steeds niet van een SL kwaliteit en dat is ook het enigste waar de SL het op wint van de PDT. De technics toonarm is namelijk nog altijd ongeevenaard naar mijn idee (als het om S-Shaped armen gaat)
De torque van de PDT is werl een tikkeltje hoger dan die van een SL maar de motor gedraagt zich net zoals een SL tijdens correcties op de platter. Voor mij is het even wennen want ik was lekker lomp en grof gewent met de PDXén maar dat verhaal gaat dus alleen bij de PDX en TTX op wantn op alle andere draaitafels is het nog altijd net vinger werk en geen gerag zoals ik gewend was
Volgens de mensen van Gemini moet ie een torque van 3.0 kg/cm2 hebben maar dat heeft ie dus echt niet. Ik denk zelf eerder dat 2 in de buurt komt maar er zijn mensen die dit exact na kunnen meten (hé Dre ).
Verder eigenlijk niets bijzonders -> geen speling op de platter en toonarm (Dre zei van wel maar dat heb je dan netjes weg gehaald Dre -> Ik kan het niet terug vinden namelijk )
De motor zit net zo in mekaar als die van een TT1/TT2 van Numark alleen is de bevestiging van de plattere op de motor anders -> bij de TT1 & 2 gaat dat door middel van een magneet en de PDT en PT serie van Gemini doen dat door middel van 2 pinnetjes. De motor kreunt niet tijdens correcties trouwens dus dat zit wel goed.
De bovenplaat is van staal en daar is ie samen met de TTX van Numark de enigste mee want verder is er geen 1 draaiatfel die dat heeft. Het viel me trouwens op dat de PDT heel erg stil is en bijna geen ruis geeft -> Het viel me gewoon op bij het opnemen gisteren.
De arm is net zo skip proof als die van alle andere high end S-Shaped draaitafels en dus moet de PDT het dus af leggen op dit front van de rechte toonarm draaitafels. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft -> hufterproof of een betere geluidskwaliteit. Mijn keuze zal ik in het midden laten
Je kunt trouwens ook heel erg netjes je anti skating instellen op deze draaitafel -> gaat tot op een schaal van 7 in tegenstelling tot de 3 op een SL
Scratchen gaat trouwens ook heel goed volgens 1 van de mensen die hier langs is geweest om er op te draaien. Zelf kan ik daar geen oordeel over geven want ik kan niet scratchen
De PDT word trouwens geleverd met neopreen slipmatten en deze ga ik morgen meteen vervangen voor een setje van vilt -> ze slippen namelijk wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg en dat is op zich heel erg goed maar omdat ik nogal lomp ben met corrigeren van een plaat werkt zoiets in mijn nadeel. Voor scratchers is zoiets ideaal.
Wat ook wel leuk is aan de draaitafel is dat de PDT geen aarde draad nodig heeft en dat je hem zowel op een line als een phono ingang aan kunt sluiten op je mixer -> even een kwestie van schakelaar om en gaan met die banaan.
Master tempo wert trouwens alleen als ie op LINE out staat of er een geluid digitaal word uitgestuurd.
Ook heeft de PDT een digitale uitgang -> das wel leuk voor als je platen op CD gaat zetten maar verder zie ik het nut er niet van in
Wat overigens ook een groot voordeel is dat is dat alle draden aan de achterkant af te koppelen zijn -> zowel je tulpstekkers als je netsnoer is op die manier makkelijk te vervangen (minpunt van de technics en vele anderen want daar zit altijd alles ramvast ingegoten in de behuizing)
Master tempo
Owke dit is dus een uniek en nieuw iets op draaitafel gebied. Denon heeft een poging gedaan maar dat werkte voor geen meter. Gemini en Numarkmet zijn TTX hebben nu een draaitafel die beide een redelijk goed master tempo gebeuren hebben.
Als je hier voor het eerst mee draaid dan is dit dus echt heel erg raar -> je pitcht namelijk een plaat met vocals omhoog en wat gebeurd er -> je tempo gaat omhoog maar je toonhoogte blijft hetzelfde. Ja echt waar
Zoals ik al zei -> dit is echt weird en een super functie op de draaitafel. Owke het is nog niet perfect want soms hoor je een dubbele beat en dus kan het nog verder geperfectioneerd worden.
Hier onder 2 verschillende mp3's -> de 1 met en de ander zonder master tempo omhoog gepitcht.
Oordeel zelf zou ik zeggen.
Met master tempo ->
http://members1.chello.nl/r.dooyeweerd/PDT/1.mp3
Zonder master tempo ->
http://members1.chello.nl/r.dooyeweerd/PDT/2.mp3
Dit mogen jullie verder zelf uitzoeken wat je er van vind -> Ik vind het super in ieder geval.
Dan mijn slot conclusie.
Iedereen loopt wel te schreeuwen dat ze niets om de gimmicks en gadgets geven op een draaitafel maar ik vind dat het een extra dimensie kan geven aan je set als je ze tenminste op een juiste manier gebruikt.
In eerste instantie was ik vastberaden om na deze winter over te gaan stappen van mijn Vestax naar de TTX1 van Numark maar toen kreeg ik een leuk aanbod op kmijn weg en dat waren deze PDT draaitafels. In eerste instantie was ik erg huiverig maar dat verdween al snel als sneeuw voor de zon toen ik er mee aan het werk ging. Dit is namelijk op dit moment gewoon de compleetste draaitafel die er is. Ik ga niet zeggen dat hij het beste is want daar gaan weer veel te veel mensen hun nek over breken.
Maar wees nou eens eerlijk -> voor een prijs van 549€ koop je gewoon niet zo'n complete draaitafel bij een ander merk. De TTX kost al gauw 150€ meer en dat vind ik hem op dit moment niet waard aangezien er nog teveel fouten in zitten naar mijn idee. Zodra de TTX foutloos op de markt verschijnt denk ik dat ik wel snel overstag zal gaan en alsnog een setje TTXén aan zal schaffen. Maar dat Numark zijn fouten zo 1-2-3 gaat verbeteren zie ik nog niet gebeuren. Zoals jullie allemaal weten heeft Dre de mensen bij Numark op hun fouten gewezen en dat lappen ze gewoon aan hun laars want de 2é serie zit nog steeds barstens vol met fouten (ja het zijn maar kleintjes en veel kleintjes worden 1 grote)
Het enigste wat ik ze als tip mee zou willen geven bij Gemini is dat ze wat meer aan het design moeten gaan denken -> met de PT2410 (Imac kleurtjes) zaten ze op de goede weg maar de PDT is weer lekker saai. Wat dat betreft wint de TTX van Numark het daar van alle draaitafels.
De PDT voelt verder aan als een SL -> solide en goed en dat hebben ze dus netjes gedaan daar bij Gemini. Wat mij betreft krijgt deze draaitafel een dikke 9 mee. Dat ene punt gaat er van af omdat de toonarm nog niet beter is dan die van een Technics -> en dat moet toch makkelijk te jatten zijn. Begrijp me niet verkeerd hoor de arm is heel erg goed maar de Technics arm is net een heel ietsie pietsie beter en ik ben een mierenneuker ja wat zulk soort dingen betreft.
Ook de looks zorgen voor een beetje punt aftrek -> het kan allemaal best wat spannender en gedurfder naar mijn idee maar daar denken de grote fabrikanten op Vestax en Numark na dan heel anders over.
Een hele goede draaitafel voor weinig knaken dus. En dat ze de PT2400 uit de productiue hebben gehaald om deze draaitafel meer te gaan verkopen -> Het was niet nodig geweest want als het nu een tijdje stil gaat blijven qua ontwikkelijngen in draaitafel land dan gaat deze draaitafel zichzelf wel verkopen. Hij is naar mijn mening op dit moment de beste voor zijn geld en ik heb er geen spijt van dat ik ze ingeruild heb voor mijn PDXén
[
Voor 97% gewijzigd door
R2D2 op 05-05-2003 19:04
]