BtM909: En toch heb je eigenlijk gelijk om gewoon netjes tussen de 0 en +3 dB te blijven; natuurlijk hangt het vaak van de situatie af, maar als we het toch over "How to become a DJ" hebben wil ik graag wat input voor jullie leveren. Of je er wat mee doet is jullie zaak, tis gewoon een beetje advies en take it or leave it.
Ik werk nu bijna 10 jaar in een Club en heb daardoor aardig wat ervaring opgedaan als het gaat om geluid. Aanvankelijk omdat ik zelf jarenlang in een rockband heb gespeeld maar vervolgens ook door samenwerking met Tijs en Ahmed in ons dance-gedeelte (jullie kennen ze waarschijnlijk beter als Tiesto en Montana... toendertijd hadden ze nog geen nickname, ze waren gewoon onze vaste DJ's op vaste avonden, vandaar).
Zowel een beginnende band als beginnende DJ zijn vaak herkenbaar als het gaat om hun omgang met geluid, monitor, PA, Gain, ect... Zowel DJ als Band neigt om het geluid op het podium HARD te zetten. Vooral bands zonder monitors hebben hier een handje van maar ook beginnende DJ's waarvan de monitor te weinig power heeft maken deze fout. Bovendien kan een monitor nooit de sublaag-dreun geven die je vanuit de zaal wel kunt voelen, je zult dus moeten vertrouwen op de man achter de PA.
Natuurlijk zijn de omstandigheden niet altijd optimaal... er zijn zat tenten die gewoonweg te weinig investeren in de gehuurde PA of eigen audio installatie, waardoor je als DJ gewoon zult moeten roeien met de riemen die je hebt. Je kunt je erover opfokken maar daarmee verpest je over het algemeen alleen je eigen stemming en dus je platenkeuze/uitstraling naar het publiek. Probeer daarom eventuele ergernissen gewoon stomweg opzij te zetten en neem voor lief dat je monitor te zwak is bijvoorbeeld; in principe heb je altijd je koptelefoon nog en ben je vaardig genoeg om "om de geluidsproblemen heen" te mixen.
Indien de omstandigheden WEL goed zijn, raad ik je het volgende aan: Stel eerst je eigen geluid (tussen 0 en +3dB) en monitor af totdat je een goede sound hebt. Check ook of je genoeg reserve op je monitor hebt om tijdens de piek nog steeds voldoende vermogen te hebben. Draai vervolgens een paar platen om de PA man de tijd te geven e.e.a. fatsoenlijk te equalizen en dergelijke en stap vervolgens gewoon de zaal in. Check het geluid in de zaal en indien je iets mist, overleg dit dan op een joviale en vriendschappelijke manier met de persoon achter de PA. LET OP, BELANGRIJK: Op een vriendschappelijke manier! Waarom? Ook PA mensen kunnen over het algemeen verschrikkelijk arrogante klootviolen zijn (yes, been there, done that) en pissed tegen ze doen werkt bijna altijd averechts. Het klinkt stom, maar als je wat vroeg bent en je je set nog niet hoeft te starten, bestel een biertje voor de man en maak een praatje met hem. Deze boerenlul bepaald namelijk uiteindelijk het geluid dat jouw publiek te horen krijgt! Al draai je de sterren van de hemel, als die vent niet meewerkt klink je in de zaal bagger en dat wil gewoon geen enkele band of DJ.
Schroom ook niet om later op de avond nogmaals je geluid te checken in de zaal (bijvoorbeeld als je ff gaat pissen), het kan tenslotte nooit kwaad. Note: Er zijn natuurlijk ook hele goede PA mensen, in dat geval zit je over het algemeen op rozen!
In kleine cafe's kan het echter anders zijn... Die lui komen nooit aan het volume op hun (voor)versterkers en verwachten dus van jou dat je het allemaal regelt via je mengpaneel... Vraag het desnoods gewoon voordat je begint dan kun je daar mooi op inspelen.
Als laatste nog even iets: Wees niet (te) eigenwijs met je volume (i.g.v. PA). Accepteer de wil van de eigenaar van de toko als blijkt dat hij vindt dat je je gain te ver open hebt staan. Ga hem ook niet stiekum toch weer verder openzetten als deze persoon weer bij je weg is. De kans is namelijk groot, dat je vervolgens nooit meer gevraagd wordt en da's toch jammer. De echte pro's (en volgens mij mag je Tijs en Ahmed dat wel noemen) doen hetgene wat hierboven beschreven staat(behalve op de enorme sites natuurlijk... je kunt moeilijk op Dancevalley effies het veld opwandelen om je geluid te checken *grin*) en zitten eigenlijk altijd tussen de 0 en +3 dus trek er je les uit zou ik zeggen :-)
I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...