Die zat bij mn Cooltech basic setje, bromt wel iets en lijkt niet erg krachtig meer, maar goed t water stroomt nog steeds ondanks pomp>val van 50cm> rad> dikke meter omhoog door alle blokken naar res. Als je alles in je kast houdt doet ie t goed (genoeg)Iemand ervaringen met de HYDOR L20 lijkt me wel een mooi pompje (en goedkoop) schijnt qua prestaties gelijkte zijn aan eheim en ook erg stil. Weet iemand iets over de levensduur van dit pompje. Sommige mensen twijfelen eraan door een metalen as (ofziets).
Ja maar die zijn luidruchtiger enzo schijnt het, las dat mensen hem even goed vonden als een eheim.....dus daarom ff informeren
maar ik ga er denk ik ook zo 1 kopen....probeer nl beetje een budget watersysteempje te maken.....
hey lui.. Ik ga morgen vast beginnen opt werk om de zooi in te bouwen (zijn innovatek dealer nou) maar wie hebben allemaal zon klax/innovatek reservoir.. zon buis?
Waar hebben jullie die geplaatst? gewoon nieuwschirig... En hoe erg is het om de rad boven in te plaatsen ivm lucht? wil hem bij het vullen gewoon naar beneden laten en dan op plek monteren.. of pompt ie vanzelf alles wel weg???
Waar hebben jullie die geplaatst? gewoon nieuwschirig... En hoe erg is het om de rad boven in te plaatsen ivm lucht? wil hem bij het vullen gewoon naar beneden laten en dan op plek monteren.. of pompt ie vanzelf alles wel weg???
[quote]tmotd schreef op 27 januari 2003 @ 11:29:
[...]
watterwetter is niets ander dan een stof die zorgt dat je water minder blijft "plakken" aan andere stoffen. Niets van anticorrosie... dan moet je corrosie protector nemen
.
[...]
Volgens mij ben jij dan niet voor gelicht over waterwetter,opde volgende link
http://www.redlineoil.com/redlineoil/wwti.htm staat dit :
op BENEFIT SUMMARY
Doubles the wetting ability of water
Improves heat transfer
Reduces cylinder head temperatures
May allow more spark advance for increased torque
Reduces rust, corrosion and electrolysis of all metals
Provides long term corrosion protection
Cleans and lubricates water pump seals
Prevents foaming
Reduces cavitation corrosion
Complexes with hard water to reduce scale
Dus wel anticorrosie en meer
[...]
watterwetter is niets ander dan een stof die zorgt dat je water minder blijft "plakken" aan andere stoffen. Niets van anticorrosie... dan moet je corrosie protector nemen
[...]
op BENEFIT SUMMARY
Improves heat transfer
Prevents foaming
[ Voor 4% gewijzigd door euro op 28-01-2003 00:04 ]
Hangt ook van het merk af waterwetter. Bij sommige zit er anticorrosie in en andere niet...
Hangt een beetje van de kwaliteit af.
Samen staan we sterk!
Verwijderd
Dezjay schreef op 27 januari 2003 @ 23:55:
hey lui.. Ik ga morgen vast beginnen opt werk om de zooi in te bouwen (zijn innovatek dealer nou) maar wie hebben allemaal zon klax/innovatek reservoir.. zon buis?
Ik heb die buis in een Chieftec zitten. Naast de pci kaarten. Wat onhandig met het vervangen van een kaartje, maar ach.. Ziet er wel vet uit.
Heb het reservoir aan de achterkant van m'n chieftec zitten. Zo kan ik er gemakkelijk bij om bij te vullen etc. Nog wat mooie ledjes d'r bij modden enVerwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 11:21:
[...]
Ik heb die buis in een Chieftec zitten. Naast de pci kaarten. Wat onhandig met het vervangen van een kaartje, maar ach.. Ziet er wel vet uit.
nope.....
Een heel andere vraag waarover met search enkele (korte) topics te vinden zijn: cavitatie van de pomp. Zelf heb ik een Eheim 1048 in verschillende setups gehad. Nu draai ik een inline setup en ben erg tevreden met m'n externe Innovatek reservoir. Deze haalt zeer effectief alle lucht uit het systeem. Toch heeft de pomp wat last van cavitatie (pomp gaat "ratelen"). Weliswaar niet heel erg, maar toch genoeg om de veeleisende tweaker te irriteren
Mogelijk dat dit komt door de diameter van de slangen (10mm buiten/8mm binnen) waardoor mogelijk onderdruk in de pomp ontstaat met als gevolg cavitatie.
Zijn er meer mensen met dit probleem en wat hebben jullie er aan gedaan?
Oh ja, m'n aquarium loopt absoluut lucht en lekvrij

nope.....
Cavitatatie komt alleen voor bij axiaal pompen ( of boten ) , en niet bij radiaal pompen ( die bij waterkoeling worden gebruikt). Ratelen komt waarschijnlijk van lucht in de pompPjotr0V schreef op 28 januari 2003 @ 12:31:
Een heel andere vraag waarover met search enkele (korte) topics te vinden zijn: cavitatie van de pomp. Zelf heb ik een Eheim 1048 in verschillende setups gehad. Nu draai ik een inline setup en ben erg tevreden met m'n externe Innovatek reservoir. Deze haalt zeer effectief alle lucht uit het systeem. Toch heeft de pomp wat last van cavitatie (pomp gaat "ratelen"). Weliswaar niet heel erg, maar toch genoeg om de veeleisende tweaker te irriterenMogelijk dat dit komt door de diameter van de slangen (10mm buiten/8mm binnen) waardoor mogelijk onderdruk in de pomp ontstaat met als gevolg cavitatie.
http://home.planet.nl/~brink494/cavitatie.htm
Een vraag: loopt het water vanb een Black Ice extreme daar al die lamellen?of door de verticale schotten die met de lamellen zijn verbonden.
Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)
Gewoon door de kanalen van de radiator, koperen buisjes dus die je onder de vinnen ziet zitten.
Er is maar één merk échte waterwetter en dat is Redline. Er zijn wel veel gelijkaardige producten, zoals Innovatek/Klax CorrosieProtect, dat heeft volgens mij net dezelfde mogelijkheden als waterwetter.IkBenAlles schreef op 28 januari 2003 @ 10:02:
Hangt ook van het merk af waterwetter. Bij sommige zit er anticorrosie in en andere niet...
OK, maar HOE komt die lucht daar in godsnaam? Alles zit potdicht met teflon en rubberdichtringen, er is geen klein belletje lucht te zien en de pomp zit vlak na het resevoir. Soms draait ie stil als ik de pomp aanzet, maar gaat ie na een kwartier toch weer zachtjes ratelenSkullKeeper schreef op 28 januari 2003 @ 12:45:
[...]
Cavitatatie komt alleen voor bij axiaal pompen ( of boten ) , en niet bij radiaal pompen ( die bij waterkoeling worden gebruikt). Ratelen komt waarschijnlijk van lucht in de pomp
http://home.planet.nl/~brink494/cavitatie.htm

nope.....
Mmm, Misschien zit er dan ergens speling in...
[dangerous suggestion mode] Tijd voor een ander Schoepenrad of de Eheim Mod? [/mode]
[dangerous suggestion mode] Tijd voor een ander Schoepenrad of de Eheim Mod? [/mode]
ik heb dus me wc in elkaar gezet maar ik vind dat de druk een beetje weinig is. ik heb een 1020 l/h pomp maar er komt eigenlijk een zielig straaltje(vind ik) uit. ik heb hem nog niet op een systeem getest en ik vind het oowk zonde om een cpu te slopen als ik kon weten dat de pomp niet optimaal werkt.
me wc:
wcblok van tha_mafkees
1020 l/h pomp
rad van een mini(of austin) cooper
ik denk dat me rad te weinig water krijgt. het rad heeft namelijk aansluitingen van 25 mm en ik heb er dus een verloop naar 12 mm tussen zitten is dat het probleem of niet?
me wc:
wcblok van tha_mafkees
1020 l/h pomp
rad van een mini(of austin) cooper
ik denk dat me rad te weinig water krijgt. het rad heeft namelijk aansluitingen van 25 mm en ik heb er dus een verloop naar 12 mm tussen zitten is dat het probleem of niet?
Ik heb verlopen van 8 naar 20mm binnendiameter (en een 800 l/u pomp), en dat werkt perfect.. Dat zielig straaltje komt waarschijnlijk door een knik of lucht.
En zelfs met een pisstraaltje heb je nog een redelijke koeling.. Je moet enkel vrezen voor je CPU als het water echt stilstaat.
En zelfs met een pisstraaltje heb je nog een redelijke koeling.. Je moet enkel vrezen voor je CPU als het water echt stilstaat.
ok bedankt. ik ga hem morgen testen op een 1 ghz duron als die kapot gaat maakt het tog niet zoveel uit
maar het is tog altijd jammer als ie kapot gaat
Verwijderd
Hi dudes,
Ik ben nu ook bezig met mijn waterkoeling en tevens het "afmaken" van mij mod
.
Alleen is er maar nu maar 1 "klein" probleempje.
Probleem met lang l*l verhaal.....
Ik op GOT surfen, zie daar geile patsterige pubers met waterkoeling en verlichting. mijn reactie toendertijd
.
Dat wil ik ook! Dus ik info zoeken op GOT en veel plaatjes kijken hoe ik ook z'n geile patsterige puber kon worden. Puber ging al automatische, geil ook nog
, maar ja.... patserige met een standaard Norrod case
....neueee niet echt nee.
Ik heb wel een bigtower dus daar past wel een radiatortje in dacht ik zo. Voor nada nopes ff 2 radiatoren mee genomen bij de sloop en dan maar passen in je case... De grootste wilde net niet er in...
(zoals altijd met dat soort dingen)
Idee
Nou wil ik naast mijn case een torentje bouwen (behuizing om mijn langwerpige rad) en die naast mijn case zetten (recht op dus). Maar heeft de positie hoe een rad is voor of nadelen op de koel prestaties en de waterflow in je buizen?
Ik heb namelijk een 1000 liter uur pompje en 10 mm binnen kant slangen. Heel wat waterblokkies ( jaja dat zien jullie wel als het af is). Dus dat zorgt voor allerlei remmingen voor de waterflow en dan ook nog z'n rad van 50 cm bij 9.5 cm erbij....
Dus....kan ik verder gaan offe toch maar een andere rad halen???
o ja en die andere rad? euh die is van de werkbank geflikkert en heeft nu teveel deuken om goed te koelen
Ik ben nu ook bezig met mijn waterkoeling en tevens het "afmaken" van mij mod
Alleen is er maar nu maar 1 "klein" probleempje.
Probleem met lang l*l verhaal.....
Ik op GOT surfen, zie daar geile patsterige pubers met waterkoeling en verlichting. mijn reactie toendertijd

Dat wil ik ook! Dus ik info zoeken op GOT en veel plaatjes kijken hoe ik ook z'n geile patsterige puber kon worden. Puber ging al automatische, geil ook nog

Ik heb wel een bigtower dus daar past wel een radiatortje in dacht ik zo. Voor nada nopes ff 2 radiatoren mee genomen bij de sloop en dan maar passen in je case... De grootste wilde net niet er in...
Idee
Nou wil ik naast mijn case een torentje bouwen (behuizing om mijn langwerpige rad) en die naast mijn case zetten (recht op dus). Maar heeft de positie hoe een rad is voor of nadelen op de koel prestaties en de waterflow in je buizen?
Ik heb namelijk een 1000 liter uur pompje en 10 mm binnen kant slangen. Heel wat waterblokkies ( jaja dat zien jullie wel als het af is). Dus dat zorgt voor allerlei remmingen voor de waterflow en dan ook nog z'n rad van 50 cm bij 9.5 cm erbij....
Dus....kan ik verder gaan offe toch maar een andere rad halen???
o ja en die andere rad? euh die is van de werkbank geflikkert en heeft nu teveel deuken om goed te koelen

Hoe het rad gepositioneerd uit zal echt bijna niks uitmaken hoor..
Ik heb m'n (chroomgeverfd) rad nu trouwens gewoon los bovenop m'n kast staan, met daarom twee (chroomgeverfde) 120mm fans en (chroomgeverfde
) fanguard, ziet er best strak uit... Ik ga binnenkort bovenop m'n kast stalen staafjes zetten, en daarop een alu (of chroomgeverfd houten
) kastje met het rad en de fans.
Ik heb m'n (chroomgeverfd) rad nu trouwens gewoon los bovenop m'n kast staan, met daarom twee (chroomgeverfde) 120mm fans en (chroomgeverfde
Maarja dan blijft het nog steeds een stofje die zorgt dat je wat minder blijft plakken dus beter koelteuro schreef op 28 januari 2003 @ 00:03
op BENEFIT SUMMARY
Improves heat transfer
Prevents foaming
Verwijderd
euh kijk je uit he....Jupiler schreef op 28 January 2003 @ 17:59:
Hoe het rad gepositioneerd uit zal echt bijna niks uitmaken hoor..
Ik heb m'n (chroomgeverfd) rad nu trouwens gewoon los bovenop m'n kast staan, met daarom twee (chroomgeverfde) 120mm fans en (chroomgeverfde) fanguard, ziet er best strak uit... Ik ga binnenkort bovenop m'n kast stalen staafjes zetten, en daarop een alu (of chroomgeverfd houten
) kastje met het rad en de fans.
Strax verchroom je jezelf nog....
dus dat maakt niks uit voor mijn rad. en de waterflow is dan ook wel te verwaardlozen....
ik weet genoeg...
Ik kan iig een pic van de fan posten (naast de originele versie):

En

En
Doet me vermoeden dat je de HK nogal mist(wel ff dan de pix posten he)
Verwijderd
Nice man!
Wat voor verf (merk enzo) en voorbereidings werk?
BTW ja ik mis de HK best wel.....
Wat voor verf (merk enzo) en voorbereidings werk?
BTW ja ik mis de HK best wel.....
Voorbereidingswerk: niet veel, met kleine stukjes kleefband de motor afdichten, tussen elk vinnetje een stukje. Spuiten, laten drogen en klaar 
Is Motip Chroomverf. Wel niet zo stevig, met je nagel erover en er zit een kras in..
Is Motip Chroomverf. Wel niet zo stevig, met je nagel erover en er zit een kras in..
Heb ik aangedacht maar was mij te onpraktisch (tis wel voor in de winkel maar goedVerwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 11:21:
[...]
Verwijderd
Dezjay schreef op 28 januari 2003 @ 22:49:
[...]
Heb ik aangedacht maar was mij te onpraktisch (tis wel voor in de winkel maar goed) Ik heb dus een nieuwe voedingsplaat gemaakt waar de voeding rechtopstaat...
Met kaarten wisselen is het zeer onhandig. Res eruit.. etc etc. Die klemmen zijn dan wel een uitkomst. Ik heb een blauwe led in de dop gefixed en dat is echt sweet gewoon! Die buis is helemaal blauw
En anders idd aan de buitenkant, maar dat vond ik persoonlijk niks. Smaken verschillen.
Dat heb ik dus precies hetzelfde gedaan met mijn reservoir, gewoon klein gaatje in geboord en led erinVerwijderd schreef op 28 January 2003 @ 22:54:
[...]
Ik heb een blauwe led in de dop gefixed en dat is echt sweet gewoon! Die buis is helemaal blauw
en het eindreslultaat is idd nogal
Vraag 1 :
Ik heb een radiator van een koelinstallatie. Vroeger zat hier gassen in, freon of zo. De buizen zijn gewoon van koper en met 4 120mm fan ervoor kan ik het wel gebruiken voor watercooling. Is het wel geschikt daarvoor als externe radiator ?
Vraag 2 :
Er zit nog een 230V fan op de radiator. Door middel van een voetdimmer ( van een staande huiskamer lamp ) kan ik de fan beetje regelen, maar op lage stand hoor ik altijd een soort brom toon. Enig idee om dat weg te krijgen ?
Ik heb een radiator van een koelinstallatie. Vroeger zat hier gassen in, freon of zo. De buizen zijn gewoon van koper en met 4 120mm fan ervoor kan ik het wel gebruiken voor watercooling. Is het wel geschikt daarvoor als externe radiator ?
Vraag 2 :
Er zit nog een 230V fan op de radiator. Door middel van een voetdimmer ( van een staande huiskamer lamp ) kan ik de fan beetje regelen, maar op lage stand hoor ik altijd een soort brom toon. Enig idee om dat weg te krijgen ?
die rad kan je denk wel gewoon gebruiken, zie geen reden waarom niet. enne t*er*ng wat een koeler, strax moet je je dikken winterjas nog aandoen op achter de pc te kunnen zitten
'm hoger zetten, die bromtoon komt alleen voor als de magneten te langzaam draaienBlord schreef op 29 januari 2003 @ 02:00:
Vraag 1 :
Vraag 2 :
Ik heb eindelijk me waterkoeling !!
hij doet t top maar ik zit een beetje met de temps.
idle 35
stressed 42 (met 3Dmark of sisoft)
stressed 48 ( met Prime 95 )
Is dit niet erg veel en is er wat mis of komt dit gewoon door mij palomino die op 1,85 volt en 1730 MHz draait ???
T setje is:
Klax cool Rev 3.0
Klax Graph o matic geforce 4
Klax single fan rad
Eheim 1048
klax extern reservoir (tijdens deze benches vervangen door een emmer)
idle 35
Is dit niet erg veel en is er wat mis of komt dit gewoon door mij palomino die op 1,85 volt en 1730 MHz draait ???
T setje is:
Klax cool Rev 3.0
Klax single fan rad
Eheim 1048
komt door je rad, die in de winkel zijn niet half zo goed als die van de sloopThe Doctor schreef op 30 January 2003 @ 12:38:
Ik heb eindelijk me waterkoeling !!
idle 35
T setje is:
Klax cool Rev 3.0
Klax single fan rad
Eheim 1048
Je moet nu ook geen wonderen verwachten van waterkoeling.. E.e.a. zal inderdaad met het rad te maken hebben, maar 35/42 is toch een mooie temp voor een Palomino-heefthoofd.
Verwijderd
zo ik heb even dit hele topic gelezen in een uurtje ofzo. fijne draad !!!
mijn inbouw is ook net klaar. zie hier het verslag
http://www.erik-wijngaarden.nl/project
mijn inbouw is ook net klaar. zie hier het verslag
http://www.erik-wijngaarden.nl/project
Erik, pas ff het linkje naar innovatek aan (met een k, niet met een c). Leuk dagboek trouwens.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Argh, en verander de achtergrondkleur van dat menu
Verwijderd
sorry, maar ik heb ff geen zin om wat aan het foto verslagje te doen.
hoop dat je er evengoed wat aan hebt. :-)
hoop dat je er evengoed wat aan hebt. :-)
Ik heb een newbie vraagje dat ik nog nergens beantwoord heb gezien.
Heeft het enig nadeel als je verschillende slangdiktes gebruikt in 1 circuit ? Bv als je een Innovatek reservoir (8 mm) gebruikt met Switech blokjes (10mm). Kunnen die drukverschillen ergens geen kwaad ?
Ik geloof zelf van niet maar het kan geen kwaad van het eens te vragen denk ik.
Heeft het enig nadeel als je verschillende slangdiktes gebruikt in 1 circuit ? Bv als je een Innovatek reservoir (8 mm) gebruikt met Switech blokjes (10mm). Kunnen die drukverschillen ergens geen kwaad ?
Ik geloof zelf van niet maar het kan geen kwaad van het eens te vragen denk ik.
Als de rest ook 10mm is, zet je gewoon andere slangkoppelingen op dat reservoir, zo heb je een grotere flow.. Je kan ook 8mm slang gebruiken en die dan 'uitrekken' naar 10mm, maar het water heeft dan nog steeds een flessenhals.. Niet dat het veel uitmaakt.
Verwijderd
In mn haast had ik alweer een topic geopend helaas...
Hier maar mn openingspost nog een keer dan:
Tot de tijd dat ik mn aansluitingen va mafkees' actie binnekrijg ben ik eigenlijk aan het denken over het inbouwen van mn waterkoeling. Ik heb een eheim 1048 met een klax reservoirtje. Om dit bij te vullen leek het me handig om dus het reservoir met de pomp bovenin boven mn PSU te monteren. Dus vastzetten aan de achterkant van de case en dan het reservoir een kwart slag draaien zodat die naar boven wijst en net boven case uitsteekt.
Dan moet ik mn radiator dus op een andere plaats kwijt. Dit wordt dan voorin onderin waar nu al mn 120mm suckhole zit.
Nou was mijn vraag, levert het problemen op ivm de pomp? Ongeveer elke wc-setup heeft de pomp op de plaats van mijn rad zitten. Ik vroeg me af of dit dus geen kwaad kon voor een of ander onderdeel.
Nog een handig iets leek me dat het reservoir het hoogste punt in de cirkel was en dus alle lucht dan ook beter het systeem uit kon.

Hier maar mn openingspost nog een keer dan:
Tot de tijd dat ik mn aansluitingen va mafkees' actie binnekrijg ben ik eigenlijk aan het denken over het inbouwen van mn waterkoeling. Ik heb een eheim 1048 met een klax reservoirtje. Om dit bij te vullen leek het me handig om dus het reservoir met de pomp bovenin boven mn PSU te monteren. Dus vastzetten aan de achterkant van de case en dan het reservoir een kwart slag draaien zodat die naar boven wijst en net boven case uitsteekt.
Dan moet ik mn radiator dus op een andere plaats kwijt. Dit wordt dan voorin onderin waar nu al mn 120mm suckhole zit.
Nou was mijn vraag, levert het problemen op ivm de pomp? Ongeveer elke wc-setup heeft de pomp op de plaats van mijn rad zitten. Ik vroeg me af of dit dus geen kwaad kon voor een of ander onderdeel.
Nog een handig iets leek me dat het reservoir het hoogste punt in de cirkel was en dus alle lucht dan ook beter het systeem uit kon.
edit:
de search gaf niets helaas
En natuurlijk is dan reservoir aan de'zuig'zijde aangesloten, dus hij pompt alles eerst naar het cpu blok.
de search gaf niets helaas
En natuurlijk is dan reservoir aan de'zuig'zijde aangesloten, dus hij pompt alles eerst naar het cpu blok.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 15:58 ]
Verwijderd
BananeKoning: zolang de pomp vrij water krijgt (dus niet ergens vandaan moet zuigen en vooral niet lager als waar die zelf zit) is t geen probleem.
Waarom wil je het res bovenaan hebben? Alleen om het makkelijk te kunnen bijvullen? Volgens mij zou je het systeem niet vaak moeten bijvullen, dus waarom voor die ene keer heel je setup door de war gooien.
Bovendien zou het beter zijn (volgens de ervaren WC-ers) dat je luicht door de rad heen trekt, jij gaat het er nu doorheen persen in deze setup.
Bovendien zou het beter zijn (volgens de ervaren WC-ers) dat je luicht door de rad heen trekt, jij gaat het er nu doorheen persen in deze setup.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
zonoskar: Voor de koeling zelf is er nog nooit bewezen welke beter koelt, tevens is t wel voor een fan beter als ie vrij de lucht aan kan zuigen een fan blaast nou eenmaal beter als dattie zuigt, ook herrie technisch gezien, dus juist op je rad laten blazen liefst met een tussenruimte en fanduct zelfs
Verwijderd
Ok, misschien dat het persen iets minder goed is, maar ik wilde het vooral doen omdat ik dus al een 120mm in mn case heb zitten en anders weer een gat in mn front heb. Zover ik weet hoeft de pomp niet te zuigen omdat het water in het reservoir 'valt'. Het komt van bovenaf binnen en dus kan ie het wel rondpompen zover ik weet.
Ik zal eens search naar dat persen en onttrekken, want dat zou volgens mij niet uit moeten maken.
Of bedoel je het zoals baffo zegt? Dat is geen ramp, kan gewoon de fan omdraaien he.
Ik zal eens search naar dat persen en onttrekken, want dat zou volgens mij niet uit moeten maken.
Of bedoel je het zoals baffo zegt? Dat is geen ramp, kan gewoon de fan omdraaien he.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 16:20 ]
Ik denk niet dat het mogelijk is om op een Innovatek reservoir andere (bredere) koppelstukjes te schroeven, gezien het systeem om de slang vast te klemmen geïntegreerd zit erop. Ik heb toch nog nooit ergens spullen te koop gezien die dat zouden doen. Swiftech heeft zoiets wel, maar enkel van 1/2 naar 3/8, niet kleiner. (3/8 is toch 10cm, niet?) Er zal voor mij dan niets anders opzitten dan een klein stukje slang (dat van de rad naar het reservoir) op 8mm te laten.Jupiler schreef op 01 February 2003 @ 00:16:
Als de rest ook 10mm is, zet je gewoon andere slangkoppelingen op dat reservoir, zo heb je een grotere flow.. Je kan ook 8mm slang gebruiken en die dan 'uitrekken' naar 10mm, maar het water heeft dan nog steeds een flessenhals.. Niet dat het veel uitmaakt.
Zal wel niet al teveel kwaad kunnen...
[ Voor 27% gewijzigd door BartDG op 01-02-2003 16:29 ]
Verwijderd
Dit kan makkelijk. No problemo. Het heeft gewoon een 1/4" aansluiting. Tenminste als het over dit reservoir hebt:Archeon schreef op 01 February 2003 @ 16:25:
Ik denk niet dat het mogelijk is om op een Innovatek reservoir andere (bredere) koppelstukjes te schroeven, gezien het systeem om de slang vast te klemmen geïntegreerd zit erop. Ik heb toch nog nooit ergens spullen te koop gezien die dat zouden doen. Swiftech heeft zoiets wel, maar enkel van 1/2 naar 3/8, niet kleiner. (3/8 is toch 10cm, niet?) Er zal voor mij dan niets anders opzitten dan een klein stukje slang (dat van de rad naar het reservoir) op 8mm te laten.
Zal wel niet al teveel kwaad kunnen...

Die andere weet ik niet, maar lijkt me ook wel mogelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 16:28 ]
Het is niet exact dat reservoir, het is dit :

Blijft wel grotendeels 't zelfde natuurlijk...
Dus ik zou die bovenste aansluitingen uit dat reservoir kunnen schroeven en vervangen door een andere aansluiting ?
Waar verkopen ze die geschroefde aansluitingen ?
Zou het lukken met dit ding? (omschrijving : Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM)

Blijft wel grotendeels 't zelfde natuurlijk...
Dus ik zou die bovenste aansluitingen uit dat reservoir kunnen schroeven en vervangen door een andere aansluiting ?
Waar verkopen ze die geschroefde aansluitingen ?
Zou het lukken met dit ding? (omschrijving : Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM)

w00t w00t mijn pomp is nu ook binnen, wat bleek nu, hadden ze bij XXLCases het verkeerde verloopstukje erbij gedaan
.. maar niet gevreesd! Er zaten nog 2 dingen bij, van Eheim zelf denk ik, en daar past mijn slang gewoon op
.. ik heb XXLCases wel effe gemailed, bedoel zo'n dom verloopstukje is ook niet cheap he ... anyway je hebt volgens mij geen verloopstukje nodig voor van pomp naar 10mm. ik heb 10mm slang, en die past er zeer makkelijk op 
Btw, 'n paar posts van mij terug in deze thread, vroeg ik of het zou passen om die slangen op m'n radiator te krijgen, dat moet ik dus dalijk gaan uitproberen, als m'n ouders met vaseline enz. thuis komen... ik kan nu de slang echt letterlijk in die aansluitpunten van m'n rad schuiven. Nu heb ik dus zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niet echt gaat lukken... dat word dus modden

Btw, 'n paar posts van mij terug in deze thread, vroeg ik of het zou passen om die slangen op m'n radiator te krijgen, dat moet ik dus dalijk gaan uitproberen, als m'n ouders met vaseline enz. thuis komen... ik kan nu de slang echt letterlijk in die aansluitpunten van m'n rad schuiven. Nu heb ik dus zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niet echt gaat lukken... dat word dus modden
Nog ff terug komen op alu en koper mixen in 1 systeem. De blokjes van Swiftech zijn alu/koper blokjes. Dat is dus slecht lijkt me..... Waarom doen ze dat dan?
Je hebt gelijk...de bovenkant van de pomp is geen probleem met de standaardaansluiting die geleverd wordt bij die pomp zelf.De_Bastaard schreef op 01 februari 2003 @ 16:43:
anyway je hebt volgens mij geen verloopstukje nodig voor van pomp naar 10mm. ik heb 10mm slang, en die past er zeer makkelijk op
Enkel die connector op het reservoir zou kunnen een probleem zijn, hoewel, ik denk wel dat ik dat zal kunnen oplossen met dat verloopstukje dat ik hierboven reeds heb vermeld.
volgens mij moet die opstelling dan gewoon kunnen, let er alleen wel op dat je het plexi reservoirtje neemt en niet degene op die foto dies namelijk van alluminium
ik zou zelf de opstelling toch niet zo maken, het kan wel maar het lijkt me een beetje onhandig
ik zou zelf de opstelling toch niet zo maken, het kan wel maar het lijkt me een beetje onhandig
welke blokjes van Swiftech bedoel je dan ik heb namelijk de MCW462 B en die is gemaakt van koper en een beetje plasticzonoskar schreef op 01 februari 2003 @ 16:44:
Nog ff terug komen op alu en koper mixen in 1 systeem. De blokjes van Swiftech zijn alu/koper blokjes. Dat is dus slecht lijkt me..... Waarom doen ze dat dan?
wat je ook kan proberen om de slang groter te krijgen is er met een goed hete fohn op blazen ik kreeg mijn slangen alleen op die manier op m'n blokDe_Bastaard schreef op 01 februari 2003 @ 16:43:
[ Voor 46% gewijzigd door PilatuS op 01-02-2003 17:00 ]
Verwijderd
Hier op het forum staat op verschillende plekken vermeld dat de kachelradiator van een Seat Ibiza van koper zou zijn. Ik ben vandaag naar de sloop geweest en er een uit een een Ibiza geplukt. Ging heel makkelijk maar hij is dus van aluminium. Ik heb er al een vraag over gepost, al heel snel een slotje...
Ik heb nog een paar andere sloperijen gebeld en allemaal het zelfde antwoord: deze ijn van aluminium en nooit van koper geweest...
Ik heb nog een paar andere sloperijen gebeld en allemaal het zelfde antwoord: deze ijn van aluminium en nooit van koper geweest...
Dat alu op die blokjes is geanodiseerd, geeft dus geen problemen.zonoskar schreef op 01 February 2003 @ 16:44:
Zo en zo een beetje anti-vries erbij en je hebt helemaal geen last meer van het batterij-effect.
Ik heb 2 swiftech blokjes(mcw5000 en mcw 50) en die geven echt geen problemen.De koeling loopt al, moet alleen nog worden ingebouwd in mijn kast.
Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)
Het plexi reservoirtje heeft de ingang aan de zijkant en niet aan de bovenkant. Als ik die neem past-ie niet in mijn case.PilatuSSS schreef op 01 February 2003 @ 16:55:
volgens mij moet die opstelling dan gewoon kunnen, let er alleen wel op dat je het plexi reservoirtje neemt en niet degene op die foto dies namelijk van alluminium
Ik moet deze nemen, heb geen andere keuze. Maar dit model bestaat helaast niet in plexi.
www.wildkamp.nlGeronimoos schreef op 15 januari 2003 @ 22:23:
Zoals veel mensen hier ben ik ook bezig met een WC setup, pomp en radiator (zie hier) zijn aanwezig en het waterblokje ga ik zelf frezen naar het ontwerp van maze3/imhotep/mafkees...
Nu heb ik nog twee kleine dingen, waar haal ik mooie rechte slangaansluitingen vandaan voor in me plexiglas deksel? ik heb in veel dhz en cv winkels gekeken maar nergens 3/8" aansluitingen (slang 10mm). Wel veel met een grote schroefdraad en ook 10 mm slang.... maar die krijg ik dus niet netjes in me plexi..
Dan nog iets: Het fluor water zoals bijvoorbeeld a.p. versteeg gebruikt heeft. Wat voor spul is dit? ik neem aan dat dit een toevoeging is zoals bijvoorbeeld waterwetter, maar helpt het ook tegen alg? En waar kan ik dat goedje krijgen?
if broken it is, fix it you should
Hoe bevalt die MCW5000? Ik wil de Xeon uitvoering kopen.
Zer0x, om toch maar te antwoorden op je vraag.. Als je gewoon water gebruikt krijg je inderdaad elektrolyse tussen het koper en alu.. Maar dat kan je simpel voorkomen met waterwetter, of als je niet van het kleurtje houdt Klax/Innovatek CorrosieProtect, dat is transparant. Er zijn nog andere mogelijkheden trouwens.
Verwijderd
Ik blijf het maar eng vinden, de combinatie van koper en alu, wat die vloeistoffen ook beloven.
Maar waar het mij om ging was de vraag of de rad ban een Seat Ibiza van koper of van alu was, en die vraag is beantwoord. Van alu dus. Helaas.
Maar waar het mij om ging was de vraag of de rad ban een Seat Ibiza van koper of van alu was, en die vraag is beantwoord. Van alu dus. Helaas.
ik heb een rad van een vriend gekregen (automonteur
), alleen weet ik niet zeker of deze van koper is. hoe kom ik erachter of de rad echt van koper is?
Even opheffen en je weet het dadelijk 
Zer0x: het werkt echt feilloos hoor.. Als je helemaal zeker wilt zijn plaats je een plaatje magnesium/zink in je reservoir, dan zal het koper daarmee reageren en blijft je alu onaangeroerd.
Zer0x: het werkt echt feilloos hoor.. Als je helemaal zeker wilt zijn plaats je een plaatje magnesium/zink in je reservoir, dan zal het koper daarmee reageren en blijft je alu onaangeroerd.
hmm dan zal het wel niet

/edit
alhoewel, heb em net in mijn handen en hij is toch redelijk zwaar...vervelend dit...
[ Voor 17% gewijzigd door lange op 02-02-2003 02:28 ]
Als hij echt bijna niets weegt is het alu.. Messing weegt toch een stuk meer dan gewoon alu.
Verwijderd
Als je een slooprad doorspoelt en er komt een rood/bruinachtige zooi uit. Is het dan zeker dat deze van koper is?
Zou kunnen.. Maar het kan ook gewoon olie gemengd met andere rotzooi zijn. Het veiligste is nog steeds opheffen
in mijn rad zat ook wat van die zooi, echt gore prut enzo .. ff water erdoorheen laten lopen en weg was het ...
Verwijderd
Ik weet niet zeker of het kan, maar heb je wel eens water gezien dat verkleurd was door roest? Dat is ook rood/bruin. Ik zou eerder verwachten dat water dan door koper is verkleurd dat dat groen zou zijn, omdat koper oxide ook groen is. Misschien dat iemand dat weet?Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 11:47:
Als je een slooprad doorspoelt en er komt een rood/bruinachtige zooi uit. Is het dan zeker dat deze van koper is?
Klopt, koperoxide is groen van kleur.. Maar het hoeft niet noodzakelijk geoxideerd koper te zijn dat losgekomen is.
Ik heb een vraagje wat ik niet zo direct kon terugvinden op de search.
Amerikaanse onderdelen zoals bv Swiftech gebruiken natuurlijk amerikaanse maten om de dikte van de slang aan te duiden.
Zo gebruikt Swiftech de maten 1/2" en 3/8", wat volgens mij overeenkomt met 12.8mm en 9.6mm.
Is dat dan de buitendoosnede van de slang of de binnendoorsnede ? (dat staat er namelijk nooit bij)
Amerikaanse onderdelen zoals bv Swiftech gebruiken natuurlijk amerikaanse maten om de dikte van de slang aan te duiden.
Zo gebruikt Swiftech de maten 1/2" en 3/8", wat volgens mij overeenkomt met 12.8mm en 9.6mm.
Is dat dan de buitendoosnede van de slang of de binnendoorsnede ? (dat staat er namelijk nooit bij)
volgens mij buitendiameter...
volgens mij moet je voor 1/2" een 12mm+ (binnen diameter) hebben, en voor 3/8 kan je een 10mm binnen diameter slang gebruiken...
volgens mij moet je voor 1/2" een 12mm+ (binnen diameter) hebben, en voor 3/8 kan je een 10mm binnen diameter slang gebruiken...
Nee, totaal niet!
Dat zijn de maten van de schroefdraad, die hier ook gewoon worden gebruikt.
ah! Wat is de diameter van de slang dan die Swiftech producten gebruiken?
Dat hangt van de gebruikte slangpilaar af 
Ik zou het niet weten, maar als het niet past koop je toch gewoon een nieuwe slangpilaar?
Ik zou het niet weten, maar als het niet past koop je toch gewoon een nieuwe slangpilaar?
Verwijderd
Idd je kunt nieuwe slangpilaren kopen, of een verloopstukje gebruiken. Gewoon even kijken naar de andere aansluitingen en kijken wat het makkelijkste/beste is.Jupiler schreef op 02 February 2003 @ 14:51:
Heeft iemand een idee waar je slangpilaren kunt kopen bij mij in het noorden (Veendam, Groningen) van het land (niet online, want dan heb je weer van de absurde verzendkosten). Ik ben al bij een bouwmarkt geweest, heeft alleen hele kleine, 4mm binnen diameter, en de aquarium winkel heeft alleen maar die van plastic.
Blijkbaar heeft heel Nederland een tekort aan slangpilaren, terwijl ik ze hier met hopen in de bouwmarkt kan krijgen..
Even kijken of er geen IA in zit.
ja doen! ik moet er 10 hebben namelijk en ik kan nergens een loodgieter vinden die ze heeftJupiler schreef op 02 February 2003 @ 15:09:
Blijkbaar heeft heel Nederland een tekort aan slangpilaren, terwijl ik ze hier met hopen in de bouwmarkt kan krijgen..

Ik heb vandaag de laaste stukjes van mn waterkoeling in elkaar gezet. Water in het resevoir gedaan, maar na een goede 10minuten maakt mijn eheim 1048 nog steeds herrie
. De herrie is wel al minder geworden als eerst. Zou er nog lucht in zitten of is het pompje gewoon kapot
. Of wat moet ik anders ff doen... 
Naja het is nu nog stukje minder geworden, maar ik hoor hem nog steed ratelen...

Naja het is nu nog stukje minder geworden, maar ik hoor hem nog steed ratelen...

[ Voor 13% gewijzigd door tmotd op 02-02-2003 15:24 ]
Geef eens meer uitleg over de opstelling, zou nl. best kunnen dat het niet luchtvrij is. Zeker als de herrie systematisch vermindert.
Ik heb inderdaad gemerkt dat je voor Swiftech van die slangpilaren erbij kan bestellen, maar er bestaat blijkbaar ook een systeem waarmee de slang "in" het blokje zelf vastklemt. Er staat echter niet bij hoe dik die slang dan moet zijn of hoe dat systeem precies werkt.Jupiler schreef op 02 February 2003 @ 14:51:
Het lijkt mij echter makkelijker gewoon met slangpilaren te werken en die er dus bij te bestellen. De meerprijs is toch te verwaarlozen.
Onder in de pomp met daarnaast een resevoir van 1,2 liter, water staat tot boven de pomp dus das geen probleem. Daarna gaat via een slang van 8mm naar een koelblokje (maze3) en dan naar mn radiator helemaal boven in mn kast. Zit nog geen mobo in de kast enzo voor de veiligheid, dit is het test rondje
. Mn pomp staat op 2 stukjes fietsband, de kast resoneert niet. Het is zelfde geluid als ik de pomp stukje optilt.
Hij stopte daarnet bijna met geluid maken, maar als ik hem weer uitzet en tijdje later weer aan begint hij weer met herrie maken
Hij stopte daarnet bijna met geluid maken, maar als ik hem weer uitzet en tijdje later weer aan begint hij weer met herrie maken
[ Voor 24% gewijzigd door tmotd op 02-02-2003 15:42 ]
Duidelijk lucht dus, gaat wel weg.
@ Archeon: dat zijn knelkoppelingen, die kan je ook gewoon eruit schroeven en vervangen door een andere knelkoppelingen, of een slangpilaar.
@ Archeon: dat zijn knelkoppelingen, die kan je ook gewoon eruit schroeven en vervangen door een andere knelkoppelingen, of een slangpilaar.
Weet niet zo zker of het lucht is, hij blijft het maar doen (heel zacht dat wel). Als de pomp ff uitzet begint hij gewoon weer leuk opnieuw met hard herrie makenJupiler schreef op 02 February 2003 @ 15:40
Duidelijk lucht dus, gaat wel weg.
Helpt die Eheim mod daar aan? of gaat je Eheim alleen wat beter werken
offtopic:
Love de edit knop
Love de edit knop
[ Voor 18% gewijzigd door tmotd op 02-02-2003 16:14 ]
zit gewoon echt nog steeds lucht in.
Laat het gewoon een tijdje draaien ook een beetje schudden helpt het water overal te laten komen.
Laat het gewoon een tijdje draaien ook een beetje schudden helpt het water overal te laten komen.
Ik ben er ook zeker van dat het lucht is... Toen ik mijn Sicce Nova (RIP) liet proefdraaien in een bak water, had ik aanvankelijk ook een teringherrie... Maar na een dertigtal seconden ging het geleidelijk weg, en je zag ook minder luchtbelletjes uit de uitgang komen.
Verwijderd
ik heb met me maze 3 in de eerste bocht dat het donker bruin wordt?? hoe kan dit en is dit schadelijk?
wat voor een vloeistof gebruikt je ?Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 16:45:
ik heb met me maze 3 in de eerste bocht dat het donker bruin wordt?? hoe kan dit en is dit schadelijk?
Bij het zien van dat soort wazige dingen raad ik je aan het ff schoon te maken cq spoelen..Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 16:45:
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Grr die *** pomp blijft maar ratelen. Het is nu een heel stuk afgenomen, maar op 0,5 meter afstand hoor je um nog duidelijk. Soms maakt hij een soort snerpent geluid. Zou het helpen om de pomp ff uit elkaar te halen en hem een beetje te smeren. Of anders de eheim mod?
Die Eheim mod helpt tegen de herrie en mn asje van mn pomp heb ik beetje gesmeerd. Asje zat er ook niet helemaal goed in, tja wat een opluchting nu. Lekker stil
.
Die Eheim mod helpt tegen de herrie en mn asje van mn pomp heb ik beetje gesmeerd. Asje zat er ook niet helemaal goed in, tja wat een opluchting nu. Lekker stil
[ Voor 25% gewijzigd door tmotd op 02-02-2003 19:53 ]
Je kan die teflon tape steeds verwijderen, dus waarom niet?
Verwijderd
gedestileerd water het staat er ook net 6 a 8 dagen en heeft niet eens altijd gedraaid... , en het water is nog helder
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 19:54 ]
Kun je nu genieten: Waterkoeling, zoals waterkoeling bedoelt istmotd schreef op 02 February 2003 @ 16:54:
....
Die Eheim mod helpt tegen de herrie en mn asje van mn pomp heb ik beetje gesmeerd. Asje zat er ook niet helemaal goed in, tja wat een opluchting nu. Lekker stil![]()
.
De pompjes werken volgens hetzelfde principe, dus waarom niet..
Verwijderd
hmm , me blok begint nu te roesten!? , kan dit komen omdat me res gelijmt is met 2 componenten .. dat er iets gemengt is met water dat het blok aantast???
De 1250 is net als een 1046/1048 een centrifugaalpomp, dus ja waarom niet?Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 23:12:
mijn duits is niet zo erg okee, maar is die eheim mod ook toepasbaar op een 1250?
Nog eens met betrekking op die Amerikaanse 3/8 en 1/2 maten :Jupiler schreef op 02 February 2003 @ 14:42:
Nee, totaal niet!
Zou het toch niet iets te maken kunnen hebben met de doorsnede van de slang?
Swiftech voorziet namelijk slangpilaren om op het koelblokjes te steken. Die klemmen dan ook zo in het blok zoals de slang normaal gezien doet, maar geeft wel de mogelijkheid om een andere dikte van slang te gebruiken.
Dit is het normale blokje zonder slangpilaren :
Dit is het blokje met slangpilaren :

Dit is wat ik bedoel :
klik hier voor meer info
Dit is de slangpilaar voor slangen van zeg maar een kleine 10mm.
Dan heb je ook nog deze :
klik hier voor meer info
Deze is voor slangen van een grote 12,5cm.
Zoals je ziet is er bij die dingen geen spraken van schroefdraad. Kan het dan niet zijn dat het hier effectief om slangdiameter gaat? (dat denk ik toch)
[ Voor 3% gewijzigd door BartDG op 03-02-2003 16:28 ]
Woei ik heb vandaag liggen modden aan mijn radiator =] ... Alles ging redelijk goed (heb nu wel hoofdpijn van teh gasbrander
). Maarja toen ik em net thuis aansloot, merkte ik dat een zo'n punt wat ik gemod heb, een beetje lekt
... ik ga 'm straks of morgen opnieuw solderen =]
Je kunt het koper goed schoonmaken met citroenzuur schijnt.
Moet je wel eerst het plexi-deksel eraf halen, want dat kan er niet zo goed tegen...
Moet je wel eerst het plexi-deksel eraf halen, want dat kan er niet zo goed tegen...
Dit topic is gesloten.