[WC] Het grote waterkoelingvragen topic. Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.384 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Er komen de laatste tijd weer erg veel vragen langs over welk setje, welke pomp, of de opstelling goed is, etc. Veel van die vragen zijn search/FAQ vragen, maar ik kan me best indenken dat iemand door de bomen het bos niet meer kan zien.

Vandaar dit topic: je 'standaard' waterkoelingsvragen kun je hier kwijt. Dat voorkomt het zoveelste Eheim vs. Sicce en 1200L/uur vs. 600L/uur topic, en de bijbehorende irritatie als ik dat topic van een slotje voorzie.

Wat hoort in dit topic thuis?
- De net wel / net niet UTFS/FAQ vragen. Ook nog niet volledig uitgekauwde inzichten betreffende vloeistoffen, waterblokken, pompen, flowrate, setjes van diverse fabrikanten, etc.

Wat hoort niet in dit topic thuis:
- Echte UTFS/FAQ vragen.
- Replies die niets bijdragen aan het topic
- slowchat
- flames.
- opsommingen van 3DMark/WCPUID/SiSoft scores
- Dingen die een nieuw topic verdienen zoals nieuwe waterkoelingssetjes e.d.
- veel en/of loeigrote plaatjes. Dit haalt de snelheid uit het laden van het topic. Vervelend als je straks 10+ pagina's hebt.

Omdat ik dit topic niet zomaar op slot kan gooien, kunnen mensen die het te bont maken represailles verwachten in de vorm van waarschuwingen, tempbans, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 5988 op 15-01-2003 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ok ik begin maar..

ik wilde dus een pomp kopen, op dit waterblok (homemade as u can see)
Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/upload/DSC00213.JPG

't is alu, en d'r komt een plexiglas 'dekseltje' op.
met kit om waterdicht te maken

en nu had ik een Eheim 600 liter/uur in gedachten.
maar nu vroeg ik me af of dat wel genoeg was, aangezien ik op irc had gehoord dat het toch wel 1000 moet zijn.

nu wil ik dus slangetjes hebben met een binnendikte van 8mm doorsnee, en heb uitgerekent dat mijn blok dat ook makkelijk aan kan ergste vernouwing heeft een groter opvervlak dan die 8 mm dia van de nipple/slang)

maar wat voor druk komt er op me waterblok te staan?
en kan er met 8 mm wel een 1000 liter/uur op?

aan de andere kant hoorde ik weer van een vriend die ook watkoeling heeft gehad, dat hij een 150 liter/uur pomp had. Dit is aanzienlijk minder, en toch had hij zijn cpu @ 24 graden

[ Voor 9% gewijzigd door BasieP op 15-01-2003 13:52 . Reden: snellere server ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BasieP schreef op 15 January 2003 @ 13:48:
en nu had ik een Eheim 600 liter/uur in gedachten.
maar nu vroeg ik me af of dat wel genoeg was, aangezien ik op irc had gehoord dat het toch wel 1000 moet zijn.
Zelf heb ik nauwelijks verschil gemerkt tussen een flowrate van 150L/uur (Sicce Nova 800L/uur pomp + 6mm slang) en 600L/uur (Sicce Idra 1200L/uur pomp + 12mm slang)
nu wil ik dus slangetjes hebben met een binnendikte van 8mm doorsnee, en heb uitgerekent dat mijn blok dat ook makkelijk aan kan ergste vernouwing heeft een groter opvervlak dan die 8 mm dia van de nipple/slang)

maar wat voor druk komt er op me waterblok te staan?
en kan er met 8 mm wel een 1000 liter/uur op?
Hoe dunner de slang, hoe lager je flowrate (duh). De wateropbrengst van die pompjes hangt af van de weerstand van je slangwerk. Met 8mm slang haal je nevernooit 1000L/uur.

Drukopbouw hoef je niet bang voor te zijn. De meeste pompjes die wij gebruiken komen niet verder dan 100 millibar overdruk.
aan de andere kant hoorde ik weer van een vriend die ook watkoeling heeft gehad, dat hij een 150 liter/uur pomp had. Dit is aanzienlijk minder, en toch had hij zijn cpu @ 24 graden

Dabedoelik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41187

Cool !! dat er nou een topic over is !!

Ik weet dat a.p.versteeg met die spul werkt !!
Maar gebruikt ook iemand anders dit spul:
Engine Ice Coolant Complete
Engine Ice Hi-Performance Coolant is biodegradable, phosphate free & non-toxic;

Engine Ice Hi-Performance Coolant is premixed with de-ionized water to protect your water cooling system from scarring, scaling and to effectively provide "prolonged optimum operating temperatures."

"Right out of the bottle" Engine Ice Hi-Performance Coolant is "ecologically safer" than regular coolants for wildlife and the environment. What's even more amazing is that it works far better than most any other engine coolant on the market.

Zou dit spul ook goed met mijn aqua-computer.de spul werken ??
Omdat je koper en alu. gebruikt ?

Het is geen gewoon alu. maar is behandeld met iets , dat het goed samen met koper kan werken !

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 41187 op 15-01-2003 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-03 11:51

TrasherXL

Bicky burger for life

ik was al langer van plan om mijn rad extern in een mooie behuizing te bouwen, die boven op de kast past. Nu zag ik laatst op de sloop van die camping koelboxen, op 12volt, die tot 3-10C koelden. Ik ben aan het overwegen om het koelsysteem van die box in die behuizing te bouwen, dus het koelen van de rad. Hiermee moet het toch mogelijk zijn om rond kamer temp of lager te komen.

Ook lijkt me koeling aan de radiator vrij efficient omdat een rad veeel meer oppervlak heeft als een blokje. Wel moet de radiatorkast goed geisoleerd zijn, ivm verlies van koeling door beperkte capaciteit van de koelbox stuff.

Wat denken jullie hierover?

[ Voor 3% gewijzigd door TrasherXL op 15-01-2003 14:10 ]

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

TrasherXL schreef op 15 January 2003 @ 14:09:
ik was al langer van plan om mijn rad extern in een mooie behuizing te bouwen, die boven op de kast past. Nu zag ik laatst op de sloop van die camping koelboxen, op 12volt, die tot 3-10C koelden. Ik ben aan het overwegen om het koelsysteem van die box in die behuizing te bouwen, dus het koelen van de rad. Hiermee moet het toch mogelijk zijn om rond kamer temp of lager te komen.

Ook lijkt me koeling aan de radiator vrij efficient omdat een rad veeel meer oppervlak heeft als een blokje. Wel moet de radiatorkast goed geisoleerd zijn, ivm verlies van koeling door beperkte capaciteit van de koelbox stuff.

Mja..ik weet het niet precies natuurlijk. Je zou het kunnen proberen. Ik twijfel een beetje aan de capaciteit van de koeling.. Het lijkt mij dat die boxen niet zo hard koelen namelijk. Maar opzicht natuurlijk een goed id! Ik zou het wel proberen iig..weer wat te modden zeg maar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
nog 1 vraagje over me blokje, wat voor pomp kan ik nu het beste nemen?
ik heb 8mm slangetjes, en je zegt dat je bijna geen verschil merkt tussen 1000l/u en 150..
dit zou dan komen omdat de slangentjes zo dun zijn

maar wat is nou de optimale snelheid voor zo'n diameter?
ik bedoel te zeggen dat ik wil dat het water zo snel mogenlijk rondgepompt wordt (voor betere koeling)
als ik een 1000l/h pomp koop en hij pompt maar 150l/h efficient, dan is het natuurlijk zonde van me geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73379

Even de middelbare schoolkennis opfrissen ;)

Een slang van 8 millimeter heeft een doorsnede oppervlak van 0.50 vierkante centimer (pi maal r-kwadraat). Als je daar 1000 liter per uur door wilt persen, betekent dat 0.278 liter water per seconde. Met die doorsnede zou dat betekenen dat een watermolecuul in 1 seconde iets meer dan 5.5 meter aflegt. De einddruk op de slang zou dan behoorlijk groot zijn.

Even voorrekenen (hoop dat het klopt)
m = 0.278 kg
F = 1/2 m v^2 = 4.4 N
P = F / A = 4.4 / 50 * 10 ^-6 = 88190 Pa = 0.88 bar....beetje veel voor zo'n slangetje denk ik

:?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 73379 op 15-01-2003 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23214

hoe krachtiger je pomp des te harder kan het water stromen.
het water gaat dus met een hogere snelheid door je koelblokje,
dus blijft er minder lang in en warmt dus ook niet zo veel op.

van de andere kant stroomt ie dan ook snel door je rad en koelt deze zelfde water hoeveelheid minder af.

je zou een manier oid moeten zien te vinden waardoor het water met een hogere snelheid door je blokje stroomt en met een lagere snelheid door je rad.

Natuurlijk moet het aantal liter per uur dat je reservoir in en uit gaat gelijk blijven want anders loopt ie leeg.

als je ervoor zou kunnen zorgen dat het water relatief langzaam stroomt door je rad dan heeft het meer tijd om af te koelen, maar hoe krijg je dat voor elkaar in real life?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 23214 op 15-01-2003 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP

ik denk eigenlijk dat het efficienter is om een fan (of een paar fans) op je rad te zetten
niet alleen omdat je dan minder stroom gebruikt, maar ook omdat wanneer je een tijdje dat koelboxje dicht heb zitten, je water toch wel opwarmt. een koelkast werkt namelijk in princiepe ook met peltiers
je ontrekt de warmte aan de ene kant, en warmt de andere kant op.

doordat je je rad in dat koelboxje zet zit er een laag lucht tussen, en plastic. dit is niet zo efficient

als je een peltier rechtstreeks op je rad plaatst dan doe je in princiepe hetzelfde, maar bent veel efficienter bezig.
(warmteoverdracht in lucht is niet zo groot als in metaal)

je kan dan op de andere kant van je peltier een zalman iets zetten ofzo, of een fan.

bovendien scheeld het nog behoorlijk in ruimte ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

even een simpel vraagje hoeveel geluid producerern een gewone enheim pomp en een 120mm koeler (schatting)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Anoniem: 73379 schreef op 15 January 2003 @ 14:25:
Even de middelbare schoolkennis opfrissen ;)

Een slang van 8 millimeter heeft een doorsnede oppervlak van 0.25 centimer (pi maal doorsnede). Als je daar 1000 liter per uur door wilt persen, betekent dat 0.278 liter water per seconde. Met die doorsnede zou dat betekenen dat een watermolecuul in 1 seconde iets meer dan 11 meter aflegt. De einddruk op de slang zou dan behoorlijk groot zijn.

Even voorrekenen (hoop dat het klopt)
m = 0.278 kg
F = 1/2 m v^2 = 16.8 N
P = F / A = 16.8 / 25 * 10 ^-6 = 672000 Pa = 6.72 bar....beetje veel voor zo'n slangetje denk ik

:?
excuus me..
maar de oppervlakte van een rondje bepaal je niet door Pi x doorsnee te doen |:(

1/4 * Pi * dia * dia is mij altijd verteld
dan kom je op 50,2 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

8mm heeft veel te veel weerstand voor 1000l/u. Wat voor pomp je nodig hebt hangt af van hoeveel je er achter hebt hangen, zeg maar de totale weerstand. Is je pomp te licht dan is je flow nogal laag, is ie te lomp dan is de koeling ook niet optimaal (water blijft dan tekort in rad/blok). Meestal is 600/700 l/u prima

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even aangepast...bedankt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sapphire schreef op 15 January 2003 @ 14:30:
even een simpel vraagje hoeveel geluid producerern een gewone enheim pomp en een 120mm koeler (schatting)

Eheim hoor je niet en die 120mm hangt natuurlijk af van hoe hard het dingetje blaast he ;)

Edit:

Over die pomp: Een Eheim 1048 (600l/h) is naar mijn mening echt voldoende hoor. Ongeacht de slang etc etc. Ook i.c.m. bijv een GPU blok gaat het prima.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 15-01-2003 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
mm nu is het 0,88
als dat de totale druk is dan is het een onderdruk :X :P

ik neem aan dat dit idd dan de overdruk moet zijn
maar ik ben niet zo bekent met druk enzo. Ik weet dat 1 bar normaal is, maar is 1,88 bar extreem veel?
hoeveel bar zit er in een autoband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in een autoband gaat tussen 1.8 en 2.2 atmosfeer (is bijna gelijk aan bar). Dat zou betekenen dat je een behoorlijk stevige slang zou moeten hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

autodruk 1,8-2,2 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een kenner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

BasieP schreef op 15 januari 2003 @ 14:28:
[...]

ik denk eigenlijk dat het efficienter is om een fan (of een paar fans) op je rad te zetten
niet alleen omdat je dan minder stroom gebruikt, maar ook omdat wanneer je een tijdje dat koelboxje dicht heb zitten, je water toch wel opwarmt. een koelkast werkt namelijk in princiepe ook met peltiers
je ontrekt de warmte aan de ene kant, en warmt de andere kant op.

doordat je je rad in dat koelboxje zet zit er een laag lucht tussen, en plastic. dit is niet zo efficient

als je een peltier rechtstreeks op je rad plaatst dan doe je in princiepe hetzelfde, maar bent veel efficienter bezig.
(warmteoverdracht in lucht is niet zo groot als in metaal)

je kan dan op de andere kant van je peltier een zalman iets zetten ofzo, of een fan.

bovendien scheeld het nog behoorlijk in ruimte ook
Ben ik niet mee eens. Dan zou dat koelkastje ook nooit cola kunnen koelen, vanwege de hitte die het produceert. Het warme deel zit min of meer in een ander compartiment. Met een pelt moet je warm en koud in 1 kamer en zal het dus niet zo goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
TrasherXL schreef op 15 January 2003 @ 14:45:
[...]

Ben ik niet mee eens. Dan zou dat koelkastje ook nooit cola kunnen koelen, vanwege de hitte die het produceert. Het warme deel zit min of meer in een ander compartiment. Met een pelt moet je warm en koud in 1 kamer en zal het dus niet zo goed werken.
euh.... cola geeft warmte af??? :X
ik bedoelde dus:
omdat je zegmaar een goede isolatie heb tussen je koude element (peltier in je koelbox) en je warme (radiator) kan je rad toch nog best warm worden.

als je een peltier DIRECT op je rad zet (dus metaal op metaal) dan koel je je WATER veeeel beter.
en dat is uiteindelijk de bedoeling

als je een fles cola in dat koelboxje zet doet ie er langer over om koud te worden dan wanneer je eenzelfde peltier direct tegen de fles aan houd zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
FLowrate maakt echt geen drol uit bij waterkoeling, het enige voordeel van een sterke pomp is dat de lucht sneller uit je systeem gaat.
Als je een te sterke pomp neemt dan gaat die pomp een hele hoop warmte afgeven aan je systeem waardoor je watertemp een heel stuk omhoog kan gaan.

Als je een te zwakke pomp neemt (50 l/u ofzo) dan heeft deze pomp waarschijnlijk wel genoeg flow om je systeem te koelen alleen wordt het vrij lastig om de lucht uit je systeem te krijgen, vooral bij hoogteverschillen in je setup.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
hmmm =]
Ik wil dus in mijn pc ook waterkoeling maken, ben nu alleen aan het twijfelen over het pompje.... is 300l/u genoeg om 'n halve meter omhoog te pompen? (naar m'n radiator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
bobo1on1 schreef op 15 January 2003 @ 14:54:
FLowrate maakt echt geen drol uit bij waterkoeling, het enige voordeel van een sterke pomp is dat de lucht sneller uit je systeem gaat.
Als je een te sterke pomp neemt dan gaat die pomp een hele hoop warmte afgeven aan je systeem waardoor je watertemp een heel stuk omhoog kan gaan.

Als je een te zwakke pomp neemt (50 l/u ofzo) dan heeft deze pomp waarschijnlijk wel genoeg flow om je systeem te koelen alleen wordt het vrij lastig om de lucht uit je systeem te krijgen, vooral bij hoogteverschillen in je setup.
volgens mij maakt het wel degelijk uit wat voor pomp je neemt.
Als je het voor elkaar krijgt om 10.000 liter water per uur door je blokje te pompen kan (let wel _KAN_) je je cpu kouder krijgen
maar dan is dat wel alleen als je je radiator ook goed genoeg is

het is namelijk zo dat hoe groter het warmteverschil tussen het water en je blok
hoe sneller het water opwarmt.

als je dus water van 0 graden in je blok krijgt van 40 graden, dan is je wat snel warm.

Wanneer je nu een hele zwakke pomp heb zit het water langer in je waterblok.
Dit zorgt er weer voor dat het water (in het blok) warmer wordt _PER CM3_!

dan is het dus zo dat het laatste stukje van je watercircuit (in je blok) een redellijk gelijke temperatuur heeft als het water. of iig dat het warmteverschil kleiner is.
dit houd weer in dat dit laatste stukje van je blok geen effect heeft, en dat je je blok in princiepe kleiner had kunnen maken.

Als je het water snel door laat stromen wordt je hele blok een optimaal gebruikt.
Nu is het dus zo dat het water per cubieke centimeter minder warm wordt, en je blok kouder wordt
(alleen maar voordelen dus!)

dan komt nu het nadeel:
de radiator.
dit werkt precies omgekeerd als je waterblok, en dus zou het het beste zijn als daar je water zo lang mogenlijk in bleef staat teneinde de warmte zo goed mogenlijk af te geven aan je radiator.

De radiator moet dus extreem groot zijn om al dat water zo lang mogenlijk vast te kunnen houden.
wanneer je een kleine radiator gebruikt stroomt het water er keihard doorheen, en zal dus bijna niet afkoelen.

verder is het zo dat hoe groter je radiator, hoe meer water je moet gebruiken, en dus hoe zwaarder je pc wordt.

het maakt dus wel degelijk uit hoe snel je water stroomt, maar je moet het afwegen tegen de nadelen die het met zich mee brengt.

dit stukje mag van mij wel in de faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

BasieP schreef op 15 januari 2003 @ 14:51:
[...]

euh.... cola geeft warmte af??? :X
ik bedoelde dus:
omdat je zegmaar een goede isolatie heb tussen je koude element (peltier in je koelbox) en je warme (radiator) kan je rad toch nog best warm worden.

als je een peltier DIRECT op je rad zet (dus metaal op metaal) dan koel je je WATER veeeel beter.
en dat is uiteindelijk de bedoeling

als je een fles cola in dat koelboxje zet doet ie er langer over om koud te worden dan wanneer je eenzelfde peltier direct tegen de fles aan houd zegmaar.
Ok cola wordt niet heet das waar ik snap wel wat je bedoelt. Maar als ik pelts direct op de rad zet dan heb ik weer goeie koeling nodig voor de pelts etc. Door het nabouwen van de koelbox in een aangepast formaat hoeft dit niet apart gedaan te worden. Bovendien de heatsink verspreid nog meer warme lucht van de hete kant van pelt dus wordt het nog warmer in de box, die eigelijk koud moet zijn. Terwijl met de koelbox het warme gedeelte in een apart gedeelte zit.

De enige vraag is: heeft die koelbox voldoende capaciteit om de rad te compenseren. Ik denk het wel want mijn rad wordt nooit echt heet, voelt igg gewoon aan, dus ongeveer 37 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
In theorie maakt het wel wat uit ja, maar in de praktijk niet.
Dat komt omdat water een hele hoop warmte op kan nemen voordat het warmer wordt.
Toen ik nog geen rad gebruikte had ik een groot reservoir met een fan erboven, dus hoeveel die koelt is niet afhankelijk van de flow.
En het verschil tussen een 600 l/u pomp en een 2200 l/u pomp was 0.0, ik haalde precies dezelfde temps.
Dat betekent dus dat met 600 l/u het water al snel genoeg stroomde om zeer veel warmte op te nemen.

Bekijk het eens met een waterkoker om thee mee te zetten, kijk eens hoeveel stroom dat ding verbruikt en hoelang het duurt om het water aan de kook te brengen.
Dan kun je zien dat water gewoon een hele hoop warmte op kan nemen per graad dat het warmer wordt zal ik maar zeggen.

Nou is het niet zo dat je moet denken dat elke pomp genoeg flow heeft, als jij bijvoorbeeld een dual xp 2000+ peltier gekoeld hebt dan moet je daar geen 50 l/u pompje in gaan zetten, ok het werkt nog best redelijk maar dan zou je wel lagere temps kunnen halen met een sterkere pomp omdat er echt een hele hoop warmte in je systeem gegooid wordt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
TrasherXL schreef op 15 January 2003 @ 15:20:
[...]

Ok cola wordt niet heet das waar ik snap wel wat je bedoelt. Maar als ik pelts direct op de rad zet dan heb ik weer goeie koeling nodig voor de pelts etc. Door het nabouwen van de koelbox in een aangepast formaat hoeft dit niet apart gedaan te worden. Bovendien de heatsink verspreid nog meer warme lucht van de hete kant van pelt dus wordt het nog warmer in de box, die eigelijk koud moet zijn. Terwijl met de koelbox het warme gedeelte in een apart gedeelte zit.

De enige vraag is: heeft die koelbox voldoende capaciteit om de rad te compenseren. Ik denk het wel want mijn rad wordt nooit echt heet, voelt igg gewoon aan, dus ongeveer 37 graden.
mm je snapt me nog steeds niet (en ik was zo duidelijk :'( )
kijk.
ten eerste vergelijk ik:
1. een radiator in een koelbox, met
2. een radiator buiten een koelbox met een peltier (gelijk aan die van de koelbox) er op.

dat stukje over isolatie ga ik niet nog een keer typen, maar je zegt dat je koelers op je peltier moet zetten.
ik zeg je dat een heatsinkje genoeg is.
die peltiers zitten ook in die minikoelkast, en de warmte die ze genereren zal dus hetzelfde zijn.
alleen bij de een is het in je kamer, en niet in de koelbox, en bij de ander is de ruimte hetzelfde

nu heb ik er geen natuurkundige berekening bij, maar geloof me maar als ik zeg dat je water (waar het om draait) kouder wordt bij opstelling 2, omdat hier het peltier contact maakt met je rad.
zo ontrekt ie de warmte van je radiator en die weer van je water.

als je het via de koelbox doet dan is het zo dat de LUCHT! in de koelbox kouder wordt, en die lucht moet dan weer je radiator afkoelen. nu is lucht een slechte geleider ('t is zelfs een isolator), en zal daardoor minder warmte van je radiator ontrokken worden.

conclusie: de warmte van je peltier in dezelfde ruimte loslaten als waar je rad in zit weegt bij lange na niet op tegen het feit dat je peltier tegen je radiator aan zit.

ik hoop dat je het nu een beetje snapt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
bobo1on1 schreef op 15 January 2003 @ 15:28:
[...]

In theorie maakt het wel wat uit ja, maar in de praktijk niet.
Dat komt omdat water een hele hoop warmte op kan nemen voordat het warmer wordt.
Toen ik nog geen rad gebruikte had ik een groot reservoir met een fan erboven, dus hoeveel die koelt is niet afhankelijk van de flow.
En het verschil tussen een 600 l/u pomp en een 2200 l/u pomp was 0.0, ik haalde precies dezelfde temps.
Dat betekent dus dat met 600 l/u het water al snel genoeg stroomde om zeer veel warmte op te nemen.

Bekijk het eens met een waterkoker om thee mee te zetten, kijk eens hoeveel stroom dat ding verbruikt en hoelang het duurt om het water aan de kook te brengen.
Dan kun je zien dat water gewoon een hele hoop warmte op kan nemen per graad dat het warmer wordt zal ik maar zeggen.

Nou is het niet zo dat je moet denken dat elke pomp genoeg flow heeft, als jij bijvoorbeeld een dual xp 2000+ peltier gekoeld hebt dan moet je daar geen 50 l/u pompje in gaan zetten, ok het werkt nog best redelijk maar dan zou je wel lagere temps kunnen halen met een sterkere pomp omdat er echt een hele hoop warmte in je systeem gegooid wordt.
ik heb idd geen praktijkervaring, en 't was alleen maar theorie. maar 't zou natuurlijk kunnen dat in jouw geval je buisjes/waterblok/slangetjes gewoon niet meer liter per uur aan kon als 600 (of iets meer)

dan zal het idd niet zoveel schelen.
dat is ook idd mijn probleem.
hoeveel kunnen mijn buisjes aan!

ik heb van de post van Glorfindel20 begrepen dat het niet nodig is om een 1000 liter/uur pomp te kopen aangezien er bij 8mm maar ongeveer 600 liter/uur door kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

BasieP schreef op 15 januari 2003 @ 15:29:
[...]

[..knip..}

nu heb ik er geen natuurkundige berekening bij, maar geloof me maar als ik zeg dat je water (waar het om draait) kouder wordt bij opstelling 2, omdat hier het peltier contact maakt met je rad.
zo ontrekt ie de warmte van je radiator en die weer van je water.

conclusie: de warmte van je peltier in dezelfde ruimte loslaten als waar je rad in zit weegt bij lange na niet op tegen het feit dat je peltier tegen je radiator aan zit.

ik hoop dat je het nu een beetje snapt. ;)
Ik snap wat je bedoelt ja, ik ben het ook met je eens dat jou methode de rad kouder maakt. Heatsinks alleen is ook voldoende. Maybe zo s testen. Alleen wat ik d8 dat jij bedoelde: in 1 kistje koude kant direct op rad. Warme kant heatsink. Dus de warmte van de warme kant beland in de geisoleerde kast. Samen met de warmte van de rad zou dit de temp in de kast erg hoog laten worden, zodat het effect van de koude kant van de pelt "verdwijnt". Znappie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb in dit topic een vraag gesteld over het aansluiten van mijn pomp op mijn voeding via een relais, maar niemand lijkt het te weten :/ . Aangezien hier toch wat professionele tweakers aanwezig moeten zijn ;) en vanmiddag mijn processor bijna doodgegaan was doordat de stekker van mijn pompje niet in het stopcontact zat O-) stel ik hier nog maar een keer de vraag.
Ik wil een relais tussen mijn pompje en voeding aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/kasperkerver/relais.JPG
Wat doe ik fout? Ik heb al geprobeerd om de draadjes van mijn molex en de stekker andersom op het relais aan te sluiten en heb ook de 12 Volt aansluiting van de molex nog een keer getest.

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Van die 6 contacten rechts moet je de 220V op de 2 middelste contacten aansluiten, en je pomp op de 2 contacten rechts of links van de 220V toevoer. Dat moet je even proberen; de ene kant maakt contact als de 12V opkomt (en dan zal dus je pomp inschakelen), de andere kant verbreekt contact (en zal dus je pomp uitschakelen als je je PC aanzet).

Net niet lekker te zien op dit plaatje van mijn oude Aopen voeding.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 5988 op 15-01-2003 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Over het koelbox gebeuren:

Je processor genereert ongeveer 60-80 watt aan warmte, soms meer.

De koelbox heeft een peltier die max 40 watt gebruikt. Effectief dus een 25 watt kan verplaatsen (afvoeren).

Voel je waar ik heen wil.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggel
  • Laatst online: 07-01-2023
Ben er al uit! Sorry, had de werking van een relais niet helemaal begrepen, maar ben er wel zelf achter gekomen :D

[ Voor 88% gewijzigd door fraggel op 15-01-2003 21:19 ]

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:32

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Mijn eerste vraag voor dit topic: Weet iemand toevallig of de maze3 blokken die xxlcases.nl verkoopt de versies met 3/8" (10mm) of met 1/2" (13mm) inlet/outlet zijn? Ik kan het niet vinden op hun site en op dangerden.com staat dat ze allebei de versies maken...

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
adamvansanten schreef op 15 January 2003 @ 18:04:
Mijn eerste vraag voor dit topic: Weet iemand toevallig of de maze3 blokken die xxlcases.nl verkoopt de versies met 3/8" (10mm) of met 1/2" (13mm) inlet/outlet zijn? Ik kan het niet vinden op hun site en op dangerden.com staat dat ze allebei de versies maken...
anders mail je ze ff :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 19:58
Wat voor koelers gebruiken jullie op je rad's?

En...wat kan ik dan beter doen:

2x een Papst 8412 N/2GML
19db, 45 m³/h

of:

een 12cm enermax/papst/noiseblocker??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 16:34

Odin

¯¯¯¯¯

BasieP schreef op 15 January 2003 @ 18:22:
[...]

anders mail je ze ff :X
en post je hier antwoord want er zijn misschien mensen die dat ook willen weten (waaronder ik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41476

Is er nog veel verschil in lawaai tussen de verschillende merken pompjes? En in de verschillende flowsnelheden?
Ik wil een 1000l/uur kopen voor minder als 20 euro in Belgie.
Goede keus?

P.s. heersend topic. })

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 41476 op 15-01-2003 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 18:32
Of het een goede keus is ligt er aan, een eheim pompje gaat lang mee en is stil, die uit belgie kunnen dat ook best zijn maar ze kunnen ook trillen en lekker herrie schoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

lol ok zal even gaan mailen... post hier morgen wel als ik antwoord heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:21
hieronder staat ie zonder typos.. beetje te snel knoppen werk tussen 'bekijk bericht' en 'Verstuur bericht'.. excuze moi

[ Voor 94% gewijzigd door Geronimoos op 15-01-2003 22:32 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Laatst online: 06-06 21:21
Zoals veel mensen hier ben ik ook bezig met een WC setup, pomp en radiator (zie hier) zijn aanwezig en het waterblokje ga ik zelf frezen naar het ontwerp van maze3/imhotep/mafkees...

Nu heb ik nog twee kleine dingen, waar haal ik mooie rechte slangaansluitingen vandaan voor in me plexiglas deksel? ik heb in veel dhz en cv winkels gekeken maar nergens 3/8" aansluitingen (slang 10mm). Wel veel met een grote schroefdraad en ook 10 mm slang.... maar die krijg ik dus niet netjes in me plexi..

Dan nog iets: Het fluor water zoals bijvoorbeeld a.p. versteeg gebruikt heeft. Wat voor spul is dit? ik neem aan dat dit een toevoeging is zoals bijvoorbeeld waterwetter, maar helpt het ook tegen alg? En waar kan ik dat goedje krijgen?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Laatst online: 06-06 13:47

PegOpDeWeg

eej wasup?

Ok nog maar een keer voor de "anti-searchers" onder ons:

Een 2tal van deze vragen waar iedereen mee zit, zijn deze:
"Heb ik een grote pomp nodig?"
"Hoe dik moet de slang zijn?"

Dit vroeg een duitser zich ook af, en dus werd er grundlich getest. Hij gebruikte hiervoor 4 verschillende pompen, en 4 verschillende maten van slang. Die hij teste op één Waterblok en Radiator. Om de test nog beter te laten lopen, maakte hij ook nog de optie om alle pompen tegelijk te laten werken aanééngeschakeld. (Dit laatste zorgde voor een doorvoer van 7000L/Uur) iets waar je wel een jetski mee zou kunnen aandrijven.

De slangen hebben diameter van 6mm, 8mm, 10mm en 20mm. En zijn dus elk met 4 pompem getest, apart en met alle 4 de pompen tegelijk. Voor de test werdt een AMD TB1400@1500 gebruikt die 1.81 vcore voltage had. De zaak werd gedurende de testen doorgemeten met Burnmmx en opgenomen in een grafiek.

Het resultaat was het volgende:
"Wie unschwer aus dem Diagramm zu ersehen ist, hat die Durchflussmenge keinen Einfluss auf die Kühlleistung (innerhalb der gegebenen Grenzen). "

Het komt er op neer dat, aan de hand van de grafieken de doorvoer hoeveelheid geen invloed heeft op de koelresultaten. (binnen de grensen van de gemeten gegevens)

Er is een lichte schommeling van ongeveer 1 graden. Evenals de temperatuur van het water, dat met het gebruik van de verschillende pompen en slangen nagenoeg gelijk bleef ongeveer +/- 0,5 graden van 30C constante waarde.

De belangrijkste uitkomst hierdoor is dat door het verhogen van de water/vloeistof doorvoer geen beter koel resultaat geeft.

Dus rioolpijpen en Eheim 1048 pompen zijn on-nodig en helpen niet mee aan een betere temeratuur (tenzij je 0.5c erg veel vindt)

"It's better to burn out, then fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Laatst online: 06-06 14:28
nog een vraagje over pompjes:

ik las laatst ergens dat het goed voor je pompje is om hem altijd aan te laten staan als je je pc vaak aan en uit zet.

- is dit idd waar

- ik zet m'n pc ongeveer 2 of 3x per dag aan en uit, is het dan idd verstandig om je pomje de heletijd te laten draaien?
dan slijt ie namelijk natuurlijk wel sneller :(

en waarom zou het beter zijn om hem aan te laten staan?

@ basiep:

hoe/waarmee heb jij je blokje gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door -JB- op 16-01-2003 00:39 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Dit kan dus niet... Zo'n koelboxje heeft meestal het vermogen om zo'n 40 watt te koelen. En het wordt alleen maar koud als ie luchtdicht is afgesloten.

Dus jij hebt een processor die een 80 a 90 watt aan warmte uitkotst dit transporteer jij door je water naar je boxje, onderweg verlies je 1 watt (waarschijnlijk minder) en krijg je 1 watt erbij van de pomp (waarschijnlijk meer). Dan komt deze 80 a 90 watt aan in jouw koelboxje waar een klein peltiertje zich de pleuris werkt om 40 watt weg te zetten. Er blijft dus nog 40 watt in jouw boxje over en omdat zo'n ding goede isolatie heeft kan de warmte niet weg. Dat ding wordt dus warmer en warmer en warmer....
Daarom gaat het niet werken, behalve als je echt een flinke 100watt koeler hebt (aan effectieve koelkracht dus, en peltiers zijn maximaal een 10% effectief maar meestal minder)

Dat is nog een misvatting... peltiers koelen niet! Een peltier maakt een WC systeem (en ieder ander koelsysteem) warmer! Wat het wel kan doen is plaatselijk een groter verschil in tempratuur neerzetten als je dat kan dmv metaal.

Bij metaal kan de warmte alle kanten uit, bij een peltier kan de warmte maar 90% terug naar de core (het heeft dus ook alleen nut direct op de core) wat dus een groter tempratuurverschil neer kan zetten. Echter, peltiers spuigen zelf zoveel warmte uit dat je echt een flink koelsysteem nodig hebt om die warmte ook nog weg te werken.
TrasherXL schreef op 15 januari 2003 @ 14:31:
8mm heeft veel te veel weerstand voor 1000l/u. Wat voor pomp je nodig hebt hangt af van hoeveel je er achter hebt hangen, zeg maar de totale weerstand. Is je pomp te licht dan is je flow nogal laag, is ie te lomp dan is de koeling ook niet optimaal (water blijft dan tekort in rad/blok). Meestal is 600/700 l/u prima
Ik geloof niet dat je hebt opgelet.... Het maakt geen ene reet uit wat je flow is... Als je je afvraagt waarom moet je dit topic eens goed doorlezen.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 16-01-2003 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

zit idd wat in ja. Maar al zou je het goed maken met sterkere pelts moet het te doen zijn. En over die flow, als je pomp te zwak is en je hebt een grote rad, cpu blok en gfx blok etc dan kan het zijn dat het water te sloom stroomt zodat de koeling neit optimaal is, da bedoel ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

TGEN

Hmmmx_

BasieP: Een koelkastje is geen peltier :s... Hoe kom je daar toch bij? Een peltier verplaatst warmte door middel van ionentransport van de koude naar de warme zijde, en een koelkast koelt door middel van een vloeistof die expandeert tot een gas, en dan weer wordt gecomprimeerd... phase-change dus. Nu niet direct gaan denken dat je dat campingkoelboxje kan ombouwen tot jouw eigen 31337 prometeia, want daarvoor is zo'n kaaskoeler niet voor geschikt :). Je kan de koelelementen echter wel gebruiken om het water in je reservoir te koelen, je kan zelfs een toplader koelkastje gebruiken als reservoir :). Is dat nou niet eens efficient omgaan met ruimte? :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

Ja ik moet erook aan geloven om dit topic te gebruiken..

ik heb nu al 2 maand dit fotootje van XXLcases waar een irritant password op zit, waardoor een administrator in moet grijpen en zijn eten koud wordt reservoir thuis liggen omdat ik nog op wat onder delen aan het wachten was, nu heb ik alles compleet maar heb 1 vraag die ik nog niet ect duidelijk kan krijgen.

ik heb een waterblok van tha mafkees en een res van XXL nu zijn die 2 aansluitingen erg wisselen van klen tot heel groot, Radiator is geen probleem.

is het erg als er een dunnere slang van reservoir overloopt naar een dikker dmv een koppelstuk?? naar mijn rad? mbt waterflow enzo??

[ Voor 12% gewijzigd door Kaj. op 19-02-2003 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 07:14
Ik heb een vraag over water. Ik heb een setje bij xxlcases gekocht, en succesvol geinstalleerd in me pc. Draaid supergoed en superstil. Deze set heeft geen reservoir. Nu zou dat niet nodig zijn is mij verteld. Ik moet nu alleen blijkbaar dus elke week bijvullen ofzo, omdat er somehow water verdwijnt, en als er zoveel verdwenen is als er in het bijvulslangetje zit, gaat de watercooling lawaai maken omdat er lucht in zit. Mijn vraag, waar gaat dit water heen :S water kan imho niet zomaar verdampen? er zit gewoon een stopper op de bijvulslang, en alles is goed dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
TGEN schreef op 16 January 2003 @ 08:56:
BasieP: Een koelkastje is geen peltier :s... Hoe kom je daar toch bij? Een peltier verplaatst warmte door middel van ionentransport van de koude naar de warme zijde, en een koelkast koelt door middel van een vloeistof die expandeert tot een gas, en dan weer wordt gecomprimeerd... phase-change dus. Nu niet direct gaan denken dat je dat campingkoelboxje kan ombouwen tot jouw eigen 31337 prometeia, want daarvoor is zo'n kaaskoeler niet voor geschikt :). Je kan de koelelementen echter wel gebruiken om het water in je reservoir te koelen, je kan zelfs een toplader koelkastje gebruiken als reservoir :). Is dat nou niet eens efficient omgaan met ruimte? :).
ik bedoelde eigenlijk meer dat een koelkast dezelfde eigenschappen heeft.
de werking is idd anders, maar bij een koelkast heb je ook een warme en een koude zijde.

in princiepe is het vergelijkbaar met een peltier
smaij schreef op 16 januari 2003 @ 11:53:
Ik heb een vraag over water. Ik heb een setje bij xxlcases gekocht, en succesvol geinstalleerd in me pc. Draaid supergoed en superstil. Deze set heeft geen reservoir. Nu zou dat niet nodig zijn is mij verteld. Ik moet nu alleen blijkbaar dus elke week bijvullen ofzo, omdat er somehow water verdwijnt, en als er zoveel verdwenen is als er in het bijvulslangetje zit, gaat de watercooling lawaai maken omdat er lucht in zit. Mijn vraag, waar gaat dit water heen :S water kan imho niet zomaar verdampen? er zit gewoon een stopper op de bijvulslang, en alles is goed dicht..
je slangen zijn een beetje poreus. (ofzo)
dit geld voor alle slangen. bovendien kan je alles nog zo goed dichtdoen als je wilt, maar er zitten altijd kleine lekjes in. niet genoeg om grote druppels door te laten, maar hele kleintjes die direct verdampen als ze buiten komen.

je kan er ook niks aan doen, dit heeft iedereen
je zou het wel een deel tegen kunnen gaan door speciale slangen te nemen, of ze in te smeren met iets wat dus wel echt waterdicht is.
dit moet je dan ook doen bij je aansluitingen. maar ik raad het af, omdat je die aansluitingen ook weer los moet kunnen maken als er iets aan de hand is

[ Voor 41% gewijzigd door BasieP op 16-01-2003 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

@TGEN goed idee om koelkastje als reservoir te gebruiken. Hoeveel zou het schelen denken jullie als je water koud is, zeg maar 10 graden ? Meer dan 5C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

adamvansanten schreef op 15 January 2003 @ 18:04:
Nou ik heb ze gemaild en het zijn 1/2" blokjes... beter dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Vraagje over het blok:

Is turbulentie in het water nou erg of niet?

Ik wil zelf ooit nog eens een blokje maken door met een 10mm boor in een kolomboor steeds naast het vorige gaatje een nieuw gat te boren, en zo een 'spiraal' met rechte hoeken te maken. Instroom in het midden, uitstroom op 1 van de hoeken.
Doordat er allemaal cirkels achter elkaar zitten (overlap dus doorstroomgat zal wel iets van 7mm breed worden, vijlen kan altijd nog) ontstaat er veel turbulentie in het water.

Mijn vraag is nu: is dit nou erg goed of erg slecht?

Goed zou ik zeggen omdat er meer wandoppervlak is
Slecht zou ik zeggen omdat door de turbulentie het water op 1 plek blijft circuleren en steeds warmer wordt, omdat het niet weg kan/niets er bij komt.

Misschien is het antwoord hierop makkelijk te vinden, maar ik heb nog niet gezocht.
Ik wilde deze vraag altijd al stellen, maar ik ben er nog nooit aan toe gekomen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 06-06 07:14
BasieP schreef op 16 January 2003 @ 11:59:
Je slangen zijn een beetje poreus. (ofzo)
dit geld voor alle slangen. bovendien kan je alles nog zo goed dichtdoen als je wilt, maar er zitten altijd kleine lekjes in. niet genoeg om grote druppels door te laten, maar hele kleintjes die direct verdampen als ze buiten komen.

je kan er ook niks aan doen, dit heeft iedereen
je zou het wel een deel tegen kunnen gaan door speciale slangen te nemen, of ze in te smeren met iets wat dus wel echt waterdicht is.
dit moet je dan ook doen bij je aansluitingen. maar ik raad het af, omdat je die aansluitingen ook weer los moet kunnen maken als er iets aan de hand is
Dus eigenlijk is de enigste oplossing om constant heel onhandig bij te vullen een watervat erin ? lekker handig dat dat weer nergens stond :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Resistor schreef op 16 January 2003 @ 13:08:
Vraagje over het blok:

Is turbulentie in het water nou erg of niet?

Ik wil zelf ooit nog eens een blokje maken door met een 10mm boor in een kolomboor steeds naast het vorige gaatje een nieuw gat te boren, en zo een 'spiraal' met rechte hoeken te maken. Instroom in het midden, uitstroom op 1 van de hoeken.
Doordat er allemaal cirkels achter elkaar zitten (overlap dus doorstroomgat zal wel iets van 7mm breed worden, vijlen kan altijd nog) ontstaat er veel turbulentie in het water.

Mijn vraag is nu: is dit nou erg goed of erg slecht?

Goed zou ik zeggen omdat er meer wandoppervlak is
Slecht zou ik zeggen omdat door de turbulentie het water op 1 plek blijft circuleren en steeds warmer wordt, omdat het niet weg kan/niets er bij komt.

Misschien is het antwoord hierop makkelijk te vinden, maar ik heb nog niet gezocht.
Ik wilde deze vraag altijd al stellen, maar ik ben er nog nooit aan toe gekomen.
Turbulentie = altijd goed omdat het water dan langer in het blok blijft. De druk zorgt ervoor dat het water toch verder stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 53253 schreef op 16 januari 2003 @ 13:17:
[...]

Turbulentie = altijd goed omdat het water dan langer in het blok blijft. De druk zorgt ervoor dat het water toch verder stroomt.
Ik heb voor de gein toch maar even gezocht voor mijn 10-jarenplan.

Lekker verwarrend:
turbelentie=toch juist fout? :?
[rml][ WC] Blok Frezen of boren ? [ /WC][/rml]
[rml][ WC] op zoek naar ideale form van waterblok[/rml]

Laat ik zelf het antwoord maar geven, ik ben nu bijna om, ik ga deze zomer echt aan de gang:
Het probleem zit 'm ook meer in de adhesie van water aan je metaaloppervlak. Meer turbulentie vermindert de dikte van het laagje dat met lage snelheid over het metaal kruipt.

(gequote van DaBit)

[ Voor 20% gewijzigd door Resistor op 16-01-2003 13:31 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Maak je over turbulentie geen zorgen, dat voorkom je toch niet. Althans niet bij de snelheden van het water die wij gebruiken. Maak je er geen zorgen om.

Over campingkoelkastjes: 9 van de 10 campingkoelkastjes werkt met een 30 watt peltier. Het zijn vaak dus geen compressorkoelkastjes. als je een goede radiator gebruikt dan heeft het inzetten van een campingkoelkast nauwelijks/geen nut.

Over het vullen van een systeem: Als je een T-stuk ergens in de loop zet, en deze slang naar bovenin de kast laat lopen, dan kan je het systeem vullen tot in de slang. Zolang je er maar voor zorgt dat de bovenkant van de slang enigzins open is (dop met gaatje) en er water in deze "stijgbuis" blijft staan, dan is alles OK. Ik moest toen ik nog een computer thuis had de slang eens in de 2 weken bijvullen met 10ml water. (injectiespuit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Laatst online: 17-04 15:36

CoolHead621

Enjoy every moment

ik had even een vraag over temparaturen.

Ik heb zelf watercooling, Mijn watercool blok is gewoon koud op mijn p4
Mijn Abit Mainboard de BD7II-raid geeft aan dat de cpu temp 45 graden idle is en 70 graden stressed.
Nu kan ik bij gestresde temps het coolblok gewoon aanraken en deze voelt ook gewoon koud/lauw aan.
Ik heb al een search gedaan naar de temp meters op een abit mainboard en die blijken niet echt goed te werken.
Maar zelfs met de nieuwste bios er in veranderd er niets aan mijn temps.
Hoe kan ik nu het beste mijn cpu temp meten?

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

ligt beetje aan je blok maar als bodem dik genoeg zou je een gaatje kunnen maken in de bodem van je blok (aan de zijkant) en daar een temp sensor indoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

CoolHead schreef op 16 January 2003 @ 14:20:
ik had even een vraag over temparaturen.

Ik heb zelf watercooling, Mijn watercool blok is gewoon koud op mijn p4
Mijn Abit Mainboard de BD7II-raid geeft aan dat de cpu temp 45 graden idle is en 70 graden stressed.
Nu kan ik bij gestresde temps het coolblok gewoon aanraken en deze voelt ook gewoon koud/lauw aan.
Ik heb al een search gedaan naar de temp meters op een abit mainboard en die blijken niet echt goed te werken.
Maar zelfs met de nieuwste bios er in veranderd er niets aan mijn temps.
Hoe kan ik nu het beste mijn cpu temp meten?
het lijkt me dat je blok niet goed contact maakt met je cpu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Laatst online: 17-04 15:36

CoolHead621

Enjoy every moment

Ik weet wel dat het blok er goed op zit, in eerste instantie dacht ik ook dat hij verkeerd zou zitten,
Maar na het weer opnieuw plaatsen van het waterblok weet ik nu 100% zeker dat hij goed zit en dat er voldoende coolpasta onder zit.

Maar bedankt voor het meedenken. ;)

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22
Kan ik de radiator spuiten? (kleurtje geven/ dun laagje)

Of heeft dit gevolgen voor je temp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31948

CoolHead schreef op 16 January 2003 @ 20:52:
Ik weet wel dat het blok er goed op zit, in eerste instantie dacht ik ook dat hij verkeerd zou zitten,
Maar na het weer opnieuw plaatsen van het waterblok weet ik nu 100% zeker dat hij goed zit en dat er voldoende coolpasta onder zit.

Maar bedankt voor het meedenken. ;)
abit mobo's staan er voor bekent om een veel te hoge temp te geven dus op die temps zou ik mij niet baseren, koop liever een temp sensor en plaats em onderaan je koelblok naast de core van je cpu, veel koelpasta moet je niet hebben hoor, gewoon een dun laagje over de core smeren en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
-JB- schreef op 16 January 2003 @ 00:38:
nog een vraagje over pompjes:

ik las laatst ergens dat het goed voor je pompje is om hem altijd aan te laten staan als je je pc vaak aan en uit zet.

- is dit idd waar

- ik zet m'n pc ongeveer 2 of 3x per dag aan en uit, is het dan idd verstandig om je pomje de heletijd te laten draaien?
dan slijt ie namelijk natuurlijk wel sneller :(

en waarom zou het beter zijn om hem aan te laten staan?
nog steeds niemand antwoord? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-JB- schreef op 17 januari 2003 @ 00:04:
[...]

nog steeds niemand antwoord? :?
Wanneer je je pomp constant aan laat staan is het drukverloop in de slangen en het koelblok ook constant. Vergelijk het maar een een turbo in een opgevoerde auto: Plankgas geven, veel rubber gummen en dan je auto uitzetten. Dat kun je een keer of 3 doen, daarna vliegen ze zuigers door de motorkap heen omdat de G-lader het enorme drukverschil niet kan compenseren. Met de druk van zo'n pompje valt dat natuurlijk wel wat mee, maar bij ieder drukverschil zetten de slangen uit en daar worden ze sneller poreus van (vooral bij de koppelstukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het drukverschil in onze waterkoelingen is zo ontzettend minimaal, dat ik me er geen seconde druk over kan maken. We praten over millibars overdruk. Daarmee krijg je nog niet eens een boterhamzakje kapot.

Ik zou de pomp gewoon in/uitschakelen met de PC. Dat werkt prima, en die magdrive pompjes zijn zo degelijk dat je wel heel raar moet doen wil je een levensduur van minder dan een jaar of 3-4 hebben. En de meeste waterkoelers kennende houd hun waterkoeling het toch niet zo lang uit; dan stappen ze alweer over op iets anders, of ze houden waterkoeling voor gezien.

Zelfs mijn Sicce Idra, die mishandeld word met water/methanol < -20C, cavitatie, ijskristallen, en vaak aan/uit schakelen, houd het al erg lang vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dit is eigenlijk een vraag die ik nog amper heb langs zien komen:

Moet je nog iets aarden?
Iedereen gebruikt geleidend water (dus zoutoplossingen ed. door de waterwetter)
Dit betekent dat als er ergens spanning om je waterkoeling komt te staan, bv. in je
pomp dat andere delen daar weer last van kunnen hebben.
(Je processor staat in direct contact)

Nu is dit normaal niet echt aan de orde, maar nu ik mijn voeding ga waterkoelen, ben ik benieuwd of iemand hier weleens over heeft nagedacht, of mensen er last van hebben gehad.
Ik ga ... als ik mijn voeding watergekoeld maak ... alvast alles aarden, omdat het anders een hele linke boel wordt, maar ook bij gewoon gebruik:

Stel je aard je waterkoeling, en je krijgt lekage, dan slaat *HEEL* snel de aardlekschakelaar om, de kans dat je dan iets sloopt is minder groot dan als er iets stuk moet gaan voordat de stroom uitschakelt. (BV. als je mobo kortsluiting maakt, en daardoor de voeding zichzelf uitschakelt)
Op zich scheelt het weinig, maar heeft iemand hier al eens over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 06-06 11:51

Whuzz

Dodgeball!

De meeste PC's en voedingen zijn automatisch geaard waanneer je een geaard stopcontact gebruikt toch :?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Whuzz schreef op 17 January 2003 @ 13:51:
De meeste PC's en voedingen zijn automatisch geaard waanneer je een geaard stopcontact gebruikt toch :?
Sinds wanneer horen water gekoelde PC's tot "de meeste PC's" ?

Je bouwt in principe een compleet nieuw systeem binnen je computer, en ik vroeg me af of iemand er over na had gedacht welke beveiligingen daar op zitten.

Aard een standaard pomp ook meteen je water?
(En geld dat ook nog bij -20?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Laatst online: 18-05 10:18

JayVee

shibby++!

Gaaf topic! Ik heb ook een vraag:
Ben van ook van plan een WC aan te schaffen, gelijk met de volgende upgrade (ja, geld teveel!). Moet een beetje een ultimate Doom III gaming comp worden >:)

Ik ga dus "alles" aansluiten EN overclocken: GPU, CPU en chipset!
Is het okay om alles achterelkaar aan te sluiten? Of is het beter parallel aan te sluiten, bijv CPU op een slangetje en GPU + chipset op de ander?
ALS dat zo is: moet je dan van een dikke slang naar twee dunne gaan? Of kan je gewoon een dunne op twee dunne aansluiten, waardoor de flow gewoon verminderd wordt?

Staat er in de FAQ al een link naar die topic? Lijkt mij extreem nuttig! Goed bezig allemaal!

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
aan de meeste pompjes zit geen geaarde stekker
en bij de meeste pompjes (alle voor zover ik weet) heeft het water geen direct contact met iets waar stroom op kan staan, maar als er op jouw schroeven van je wc-blokje(omdat ie tegen je mobo aan komt o.i.d.) of op je core, stroom staat, dan staat er op je water idd ook stroom, en dus ook op je radiator, en dus ook op je kast, en dus is het geaard :) (kast is geaard), maar het lijkt me héél stug dat er stroom op jouw water staat.... (iig niet gezond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
-JB- schreef op 17 January 2003 @ 14:13:
aan de meeste pompjes zit geen geaarde stekker
en bij de meeste pompjes (alle voor zover ik weet) heeft het water geen direct contact met iets waar stroom op kan staan, maar als er op jouw schroeven van je wc-blokje(omdat ie tegen je mobo aan komt o.i.d.) of op je core, stroom staat, dan staat er op je water idd ook stroom, en dus ook op je radiator, en dus ook op je kast, en dus is het geaard :) (kast is geaard), maar het lijkt me héél stug dat er stroom op jouw water staat.... (iig niet gezond)
Sure, er staat geen SPANNING op mijn water, het stroomt uiteraard wel :D

Maar realiseer me net dat veel mensen metalen onderdelen gebruiken om spullen vast te zetten aan de kast. Maar het *KAN* dus wel, en als je een kunststof reservoir hebt, en de geen verbinding met je kast. (radiator zit bv. in een houten kist) en je hebt een emmer als reservoir en polst even de temperatuur. Dan kun je dus een opdonder krijgen.

Het gaat er mij niet om wat "Heel stug" is, want continu zal er geen spanning op staan, maar er zullen hier vast mensen zijn die wat minder handig (bezig) zijn.
(Kijk maar naar het aantal mensen dat hun mobo zwemles heeft gegeven)

* TheGhostInc heeft opstellingen gezien die NIET geaard waren, een defecte pomp (netsnoer) is dan levensgevaarlijk.

[ADD]
Misschien een idee voor een POLL: Wie heeft zijn PC geaard, ben bang dat dat er *ZEER* weinig zijn
[/ADD]

[ Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 17-01-2003 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Ik ga ook maar eens een vraagje stellen in de thread die ik heb bedacht.. :P

Heb m'n blokje nu binnen, heb ook al het bevestigingsmateriaal gehaald, waaronder een drukveer. De afstand tussen m'n blokje en het moederbord is zo'n 2 cm, hoeveel cm moet de veer dan ongeveer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Laatst online: 11-02 22:42
Jupiler schreef op 17 January 2003 @ 17:23:
Ik ga ook maar eens een vraagje stellen in de thread die ik heb bedacht.. :P

Heb m'n blokje nu binnen, heb ook al het bevestigingsmateriaal gehaald, waaronder een drukveer. De afstand tussen m'n blokje en het moederbord is zo'n 2 cm, hoeveel cm moet de veer dan ongeveer zijn?
NOFI, maar ik begrijp je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 16-05 13:12
Ik wil binnenkort ook wel gaan waterkoelen en ik ga dat dan waarschijnlijk bij FH bestellen.
Alleen ik wordt helemaal gek van het aantal aansluitstukjes. Kan iemand mij vertellen welke aansluitstukjes, slangen enz ik bij de volgende producten moet hebben? Als het kan aub hieruit kiezen: http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=16

Dual fan radiator - zwart
Eheim 1048
Waterreservoir voor Eheim 1046 / 1048 - plexiglas
Cool rev. 3.0 - Socket A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
JayVee schreef op 17 January 2003 @ 14:09:
Gaaf topic! Ik heb ook een vraag:
Ben van ook van plan een WC aan te schaffen, gelijk met de volgende upgrade (ja, geld teveel!). Moet een beetje een ultimate Doom III gaming comp worden >:)

Ik ga dus "alles" aansluiten EN overclocken: GPU, CPU en chipset!
Is het okay om alles achterelkaar aan te sluiten? Of is het beter parallel aan te sluiten, bijv CPU op een slangetje en GPU + chipset op de ander?
ALS dat zo is: moet je dan van een dikke slang naar twee dunne gaan? Of kan je gewoon een dunne op twee dunne aansluiten, waardoor de flow gewoon verminderd wordt?

Staat er in de FAQ al een link naar die topic? Lijkt mij extreem nuttig! Goed bezig allemaal!
een tijd geleden heb ik een topic gelezen waarin iemand had berekend hoeveel watt je nodig had om je water 1 graad op te warmen, bij een flow van 600 l/u
ik weet niet meer hoeveel het was, wel VEEL iig.

dus je kan gerust alles achter elkaar zetten, ook al warmt je cpu je water 1graad op, je chipset/videokaart blijven dan echt nog wel koel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

mlevd schreef op 17 January 2003 @ 18:10:
[...]

NOFI, maar ik begrijp je echt niet.
Was ik zo onduidelijk dan :?

Je plaatst best een veer tussen het waterblokje en je moederbord (rond de schroeven) zodat de kracht beter verdeeld wordt over de 4 schroeven (om te vermijderen dat het blokje een slecht contact maakt). Maar het is intussen al opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 17-01-2003 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34
is het niet de bedoeling dat de veren tussen het blok en de boverkant van de bout zitten???

onder je blok heeft weinig zin lijkt me tenzij je een zwevend blok wilt (trust meh, u dont want that)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71531

Hallo.
ik heb ook een vraag aan jullie misschien hoort het niet hier maar ik vraag het toch. ik heb een pomp nodig zogenaamd de sicce NOVA 800l/h ik weet dat je bij oc-shop kan kopen maar ik denk niet dat het de enigste online shop is die de sicce nova leverd. dus weten jullie misschien waar ik hem in zoetermeer kan vinden ik ben overal geweest gamma,praxis,tuincentra enzo.

alvast bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Laatst online: 11-02 22:42
RocketKoen schreef op 17 January 2003 @ 22:49:
is het niet de bedoeling dat de veren tussen het blok en de boverkant van de bout zitten???

onder je blok heeft weinig zin lijkt me tenzij je een zwevend blok wilt (trust meh, u dont want that)
Lijkt mij ook, om je blok aan te drukken op je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 07:42
Ok Ok, nu ik weer met wat vragen :o

Ik ben net ff bij 'n Vijver-winkel geweest, want 'daar hadden ze wel een pompje voor me staan' ... dus na veel zoeken enzo hebben we daar ook de verloopstukjes gevonden enzo .. 'enneh wat kost ie?? '.... 117euro meneer.. ik zo OMG dan koop ik wel op i-net, laterz... hehe

Maarja nu zit ik dus effe op de site van perfect systems ... moet dus dit hebben:

Pomp (Eheim 1048)
Verloopstukjes naar 10mm
Slang, welke slangen ..?? ik hoor net dat siliconenslang redelijk snel 'knikt'...

Dan zit ik ff te denken, krijg ik 10mm siliconen slang over mijn radiator aansluitpunten heen? (14mm kan iets meer zijn).

En dan ff tsjekke, die pomp, kan die gewoon in 'n reservoir staan?? (in het water dus?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die eheim kan je als dompel/drooglaten draaien. dus onder het water en gewoon droog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881

Mijn voornaamste twijfel bij het nemen van waterkoeling is, de kwetsbaarheid van een pomp en dan met name het "droogdraaien" ervan. Hoe kan dit vermeden worden? Moet je de reservoir op een hoger punt zetten dan de pomp zodat er alvast vloeistof in de reservoir van de pomp kan lopen?

Moet de reservoir altijd hoger zitten dan de pomp of is dit alleen de eerste keer noodzakelijk bij het vullen? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als er te weinig koelvloeistof in het circuit zit en je schakelt alles uit / ook de pomp, valt het water in de slang aan de de aanzuigkant van de pomp weg of blijft dat daar zitten ? Ik heb nog nooit waterkoeling gehad, dus het is allemaal nog vrij abstract voor me.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 18881 op 18-01-2003 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881 schreef op 18 januari 2003 @ 14:53:
Mijn voornaamste twijfel bij het nemen van waterkoeling is, de kwetsbaarheid van een pomp en dan met name het "droogdraaien" ervan. Hoe kan dit vermeden worden? Moet je de reservoir op een hoger punt zetten dan de pomp zodat er alvast vloeistof in de reservoir van de pomp kan lopen?

Moet de reservoir altijd hoger zitten dan de pomp of is dit alleen de eerste keer noodzakelijk bij het vullen? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als er te weinig koelvloeistof in het circuit zit en je schakelt alles uit / ook de pomp, valt het water in de slang aan de de aanzuigkant van de pomp weg of blijft dat daar zitten ? Ik heb nog nooit waterkoeling gehad, dus het is allemaal nog vrij abstract voor me.

Droog draaien is niet goed nee, maar heel ff kan geen kwaad. Mijn pomp zuigt het water uit mijn reservoir. Bij het vullen ga ik dus op m'n knietjes met een fles demiwater het reservoir vullen terwijl de pomp draait. Ik laat eerst even de pomp wat water "pakken" en daarna zet ik hem aan. Hij zuigt dan het reservoir leeg en aan de andere kant "duwt" hij het water door mijn rad en blok. En ondertussen houd ik he niveau in mijn reservoir op peil door bij te schenken.

Als de pomp lucht pakt krijg je een schuim achtig gedoe. Ik ga dan altijd gewoon door, zolang het water stroomt is het goed. Dat zie je aan de belletjes in de slang. Daarna laat ik hem gewoon even staan tot het schuim in het reservoir weg is. Klein beetje water nog erbij...pomp aan..klaar.

Het water gaat altijd naar het laagste punt zodra het kan. Das het enige eigenlijk dat je moet weten :)

Ik hoor ook wel eens mensen zeggen dat demi-water meteen weer gewoon water wordt zodra het in ontact komt met metaal. Kan ik best inkomen. Maar het is niet hetzelfde. Ik had met gewoon water al heel snel algen. Glibberige slangen etc etc. Met demi-water heb ik hier dus geen last van en ik gebruik NOOIT waterwetter. Alleen demi-water, meer niet.
Het zit er nu al een mooi tijdje in en nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

ik heb een paar vraagjes ik ben nieuw met waterkoeling masar wil er erg graag aan beginnen en dan ook meteen met een redelijk setje.
dus nu wil ik een:
- Danger denMaze 3 hold down block (geen gaten op me mobo).
- Danger den vga blok voor GF4
- Eheim 1048
- een black ice rad. ( makenlijk in te bouwen (ga vaak naar lan's ed.))
- Klax Plexi res.

en dan slangen ed erbij.

dit alles komt op een 2400+ of 2600+ (moet ik nog kopen draai nu met een 1800+).
nu heb ik 2 vraagjes:

- ik twijfel tussen een 2x 8x8 rad. of een 1x 12x12 rad. (een 2x 12x12 is geen optie) wat zou het "beste" koelen en het makkelijkst zijn ??? (en met het beste koelen wel rekening houden met dezelfde air flow voor beide rads.
- en het maze 3 blok met clips is lastig te krijgen nu zag ik ook een klax gold met die clips zit er veel verschil in koeling ??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey kijk bij deze actie bij laupro www.laupro.nl daar hebben ze mooie blokken zoals deze is universeel dus ook op amd als intel processor http://www.laupro.nl/ia/p.asp?id=1255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
Anoniem: 18881 schreef op 18 januari 2003 @ 14:53:

als je er voor zorgt dat je sysyteem lucht vrij is, dan is er van droogdraaien geen sprake.
ik heb het reservoir nu nog op tafel staan naast de pc zonder deksel erop.
het koelblok hangt een paar centimeter hoger dan het water niveau in mijn reservoir en de radiator hangt nog wat hoger.
ik heb een pompje wat maar 300l/uur verpompt en alles bij elkaar werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293 schreef op 16 January 2003 @ 11:40:
Ja ik moet erook aan geloven om dit topic te gebruiken..

ik heb nu al 2 maand dit [afbeelding] reservoir thuis liggen omdat ik nog op wat onder delen aan het wachten was, nu heb ik alles compleet maar heb 1 vraag die ik nog niet ect duidelijk kan krijgen.

ik heb een waterblok van tha mafkees en een res van XXL nu zijn die 2 aansluitingen erg wisselen van klen tot heel groot, Radiator is geen probleem.

is het erg als er een dunnere slang van reservoir overloopt naar een dikker dmv een koppelstuk?? naar mijn rad? mbt waterflow enzo??

Ik heb dat reservoir! Ik had ook dat probleem. Koppelingen eruit gehaald en andere gehaald. Dezelfde als het blokkie. Perfect gewoon! Mail me maar (zie profile) en ik help je aan de dingen!

Ik heb in de deksel nog een blauwe led zitten, ziet er vet uit moet ik zeggen!

Edit:
Je kan ook zelf even kijken natuurlijk. Die tules zijn gewoon te koop. Ga met je slang naar een ijzerwaren zaak en klaar. Mocht je het niet kunnen vinden dan kan je altijd nog even mailen natuurlijk. Uiteraard tegen kostprijs allemaal..

Zo, nog een edit:
Ik heb de nieuwe tules met teflontape erin gedraaid. De orginele hebben een rubber ringetje als ik me niet vergis..

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 18-01-2003 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stlgamer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:31
Ik heb dus wat samengesteld

Eheim Pomp 1048
PVC slang 10MM 5 meter
WC BLOK CPU Socket Universeel rev.2 (8MM)
Arctic Silver III
Radiator 2 x 120MM: Black Ice Xtreme 2
2x PAPST 4412 F/2GL 120MM
(nog een reservoir)

Nu zit ik met een dillema. Zal ik gewoon mijn pc upgraden of dit setje erop zetten en meer overclocken. Ik ben denk ik +- 250-300 euro kwijt uiteindelijk aan wc, behalve als ik op de sloop een echt goede radiator vind. dan dus 100 minder. En dan wou ik nog epox 8rda+ en 1800+ Thoro B kopen. Maar ik zou natuurlijk ook ipv de WC een grafische kaart kunnen kopen. Want ik heb nu een geforce 2 GTS.

Hoeveel kan ik denken jullie die thoro B overclocken met WC? Ik weet dat dit van veel componenten afhangt maar schatting? Mijn geheugen is pc-2100...kan ik misschien wel upgraden maar natuurlijk liever niet. ATM is mij netwerkkaart de bottleneck die een PCI-clock van max 40 Mhz aankan. Daarna boot mijn pc wel, maar na een reboot kapt ie ermee. En op een nog hogere PCI-clock werkt me netwerkkaart gewoon niet.

Maar nu kan ik dus mijn FSB t/m 149 clocken de 8RDA+ kan ik de AGP/PCI van elkaar afzonderlijk regelen. Dus hoever denken jullie dat ik die 1800+ krijg en is de WC het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:49
Wc is het altijd waard :)

Tot hoever jij komt is geheel aan jouw tweakkunsten overgeleverd :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
RocketKoen schreef op 17 januari 2003 @ 22:49:

LOL :D idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stlgamer
Ok ;P tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

iemand nog antwoord op mijn vraag ???????

[ Voor 3% gewijzigd door Tjaps op 18-01-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stlgamer
Hmm ok zoals je hebt kunnen lezen ben ik nog een beetje n00bie maar voor zover ik weet moet je voor 12 CM als je stil en toch redelijke airflow wilt en 2x80 als je veel en wat meer lawaai of (op lager voltage/toeren) erg stil en weining/minder airflow.
En over die klax weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 21:23
Godver, weet iemand misschien waar ik drukveren kan halen? Ben bijna bij elke bouwmarkt al geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ijzer(waren)handel

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Doctor schreef op 18 January 2003 @ 16:37:
ik heb een paar vraagjes ik ben nieuw met waterkoeling masar wil er erg graag aan beginnen en dan ook meteen met een redelijk setje.
dus nu wil ik een:
- Danger denMaze 3 hold down block (geen gaten op me mobo).
- Danger den vga blok voor GF4
- Eheim 1048
- een black ice rad. ( makenlijk in te bouwen (ga vaak naar lan's ed.))
- Klax Plexi res.

en dan slangen ed erbij.

dit alles komt op een 2400+ of 2600+ (moet ik nog kopen draai nu met een 1800+).
nu heb ik 2 vraagjes:

- ik twijfel tussen een 2x 8x8 rad. of een 1x 12x12 rad. (een 2x 12x12 is geen optie) wat zou het "beste" koelen en het makkelijkst zijn ??? (en met het beste koelen wel rekening houden met dezelfde air flow voor beide rads.
- en het maze 3 blok met clips is lastig te krijgen nu zag ik ook een klax gold met die clips zit er veel verschil in koeling ??.

Ik denk dat de 1 x 120mm de betere keus is, maar dit is meer gokken. Ik zie nergens specs namelijk.

De maze3 kun je gewoon aanschaffen en dan apart een klem bestellen. Die klemmen zijn universeel ;) Het setje dat je bij de maze3 krijgt bewaar je gewoon voor je volgende mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Op aqua-computer.de zag ik erg goedkope radiators en blokjes.

Blokje van Cuplex Cpu (50 euro)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Blokje.jpg
lijkt een beetje op dangerdan maze serie

Radiator airplex evo 360 (80 euro)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Radiator.jpg
Is dit een beetje een goede radiator voor deze prijs?
Kun je deze radiator vergelijken met de Black ice extreme 2?

Het reservoir ( 44 euro)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Resevoir.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Resevoir_in_Kast.jpg
Lijkt me toch een mooi reservoir.

Maar is het eigenlijk wel allemaal het geld waard?

[ Voor 3% gewijzigd door IkBenAlles op 19-01-2003 13:48 ]

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
winkel rads zijn duur, voor de rest wel goed hoor

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 21:23
IkBenAlles, het koelblok is van koper en het reservoir van aluminium.. denk es na.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.