Je kan veeeel beter een grote stekkerdoos pakken met een schakelaar erop, je hebt zoiezo al een stapel stekkers nodig voor je PC. Ik heb nu:
PC
Monitor
Pomp
Speakerset
Printer
Scanner
erop zitten. Al deze apperaten vreten stroom (ook als je PC 'uit' staat en je monitor op standby.) Vooral een speakerset slurpen heel veel stroom. Het is dus veel handiger om gelijk alle apperaten aan en uit te schakelen met 1 druk op de knop.
In sommige biossen kun je kiezen dat de pc meteen aan moet met de stroom, anders kun je een 100 uF 16V condensatortje aan je powerknop zetten dan gaat ie ook vanzelf aan.
Ik heb nu de pomp in de voeding doorgelust omdat ik dan weer een stopcontact vrij heb
Relais kan ook en is handig maar voor de tweaker die op de rekening let is een grote stekkerdoos met schakelaar veel beter.
Andere voordelen:
Nooit stopcontacten tekort
Bliksembescherming
Vette doos (ik heb een zwarte monitor, zwart toetsenbord, zwarte muis en zwarte speakers en dus ook een mooie zwarte stekkerdoos en dat ziet er heel 1337 uit)
Slurpt geen stroom
Meteen alles uit als er iets mis gaat (lekkage oid)
Geen lampjes meer als je gaat slapen
Een relais is dus handig maar een stekkerdoos is veel handiger
Anoniem: 20583 schreef op 15 January 2003 @ 19:30:
[...]
Misschien is het het verkeerde relais. Je hebt namelijk ook relais die juist uitgaan als er stroom op komt ipv aan. (Dus dan gaan ze juist de stroom onderbreken ipv doorlaten) En misschien heb je de +12v/GND verkeerd om aangesloten of misschien is je relais kapot. Ik zou eerst maar es naar je aansluitingen op je relais kijken, daarna naar het relais zelf en daarna ook naar je pomp.
En ja, soldeer geleid gewoon, het is gewoon een metaal (een combinatie van 2 metalen zelfs, lood en tin als ik me niet vergis) dat snel(ler) smelt, dus het geleid.
Jij zegt ook maar wat he?
Een relais heeft altijd 6 aansluitpunten voor de doorgaande stroom, een centrale waar je de stroom binnen op moet laten komen, een linker en een rechter. Daar zit dus een plaatje wat door de spoel aangetrokken wordt of niet. Er staat dus altijd stroom op of de linker of de rechter (pas dus op wat je doet, met 230 prutsen is geen gein)
Hoe je de 12v en ground aansluit maakt dus ook geen hol uit als je ze maar aan de achterste 2 connectors doet (een eindje van de 6 connectors af) daar zit dus een spoel en maakt het dus niets uit hoe je ze aansluit.
Soldeer = kort voor soldeertin, het is dus gewoon tin. Meestal zit binnenin ook een hars (flux) wat ervoor zorgt dat je tin mooi vloeibaar wordt en netjes blijft zitten. Tegenwoordig heb je meestal wel lood/tin combinaties omdat dit het tin beter maakt. Goede electronicatin is meestal een 60/40 combinatie met 60% tin en 40% lood. Het is wel een legering en die hars verdampt heel snel waardoor je enkel metaal overhoudt wat redelijk goed geleidt.
[
Voor 43% gewijzigd door
Anoniem: 53253 op 17-01-2003 02:38
]