Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 21.085 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 16:03
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 14:45:
[...]
voor crt hou je meestal 1.5 x de breedte van je scherm aan, dus in jouw geval 173cm .
In het geval van dlp meestal 2x de breedte van je schermaan , oftewel 1,30.
Nou wilde ik net een LCD gaan kopen (Hitachi PJ-TX100), welke verhouding is dan minimaal?

edit:
Ai, ik zie net met de afstand waarmee ik dan ga projecteren, 4,2 meter, het beeld minstens 2 meter breed wordt. Dat wordt dus een probleem

[ Voor 18% gewijzigd door maarten_v op 30-07-2004 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan hou je 2x aan zo'n beetje. LCD moet je niet te dicht op gaan zitten vanwege het screendoor (kippengaas) effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 15:09:
[...]
Maar jullie branden DivX (waarmee je Xvid impliceert) onterecht af. Maar ja, zijn jullie ook niet van die mensen die speakerkabel van 40 euro per meter kopen omdat jullie een wereld van verschil horen? :)
Ik zou zeggen, ga eens langs bij iemand met een High Definition beamer.
That's all I have to say.

Natuurlijk, speakerkabel van 40 euro de meter.
En voordat we een High Definition dvd kijken, leggen we deze vooraf eerst
in de ijskast zodat de bits naderhand de juiste hardheid hebben.

Dan ziet het er nèt iets beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zijn er hier mensen die een 4:3 beamer gebruiken om 16:9 films op te kijken?? Hoe ziet dit eruit? Krijg je veel vertekening van het beeld, of blijft het gewoon bij twee zwarte balken?

Ik heb toch gekozen voor de Dell 4100MP, maar wil wel weten of breedbeeldfilms hierop ook goed tot hun recht komen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20

mjl

Ugh

Red devil schreef op 30 juli 2004 @ 12:26:
[...]

Yep, deze moet eerst gehacked worden. Sorry, maar als je geen ervaring hebt met de XBOX, dan weet je IMO ook niet goed waar het over gaat.

[...]

Idd, wat voor beamer heb je als ik vragen mag? En op welke native resolutie draait deze?
't is maar hoe je het bekijkt, jij generaliseerd dat alles wat divx en beamers slecht is en geeft hiermee een zeer dringend advies, terwijl dat met de juiste hardware (blijkbaar dus geen xbox) niet noodzakelijk is. Een goed DVD rip is ook mooi op een groot scherm. Jij heb blijkbaar geen idee waar je het over hebt ...

1024x786 1500 ansilumens
op zowel 800x600 als 1024x768 prima te gebruiken, zowel voor 16:9 als 4:3

[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 30-07-2004 16:47 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ik wil toch even een opmerking maken. HD (HDTV/HD-DVD) beeld is idd waanzinnig mooi (je krijgt idd zin om al je dvd's en divxen weg te gooien). Wie het niet gelooft kijkt eens op internet bij MS rond. Daar staan een paar filmpjes om de techniek te tonen (weet link niet meer) Zorg wel dat je pc beeld resolutie minimaal 1280 bij 1024 voor 720p. Voor 1080p heb je 1900ennogwat pixels horizontaal nodig (en de meesten onder ons hebben geen monitor dat dat kan weergeven). Voor het eerst in je leven zul je zien, hoe elke pixel van je beeldscherm benut wordt voor een film.

MAAR HDTV is nog lang niet mainstream in Europa. Materiaal is niet en of nauwelijks verkrijgbaar. Full resulotie hdtv beamers zijn @#$% duur.

Daarom heb ik na lang wikken een wegen een 82 cm 100Hz breedbeeld van Sony gekocht. Want als je dat vergelijkt met een beamer uit dezelfde prijsklasse (namelijk rond de 1000 euro), dan kies je toch voor een tv. De grotere beeld-diameter van een beamer gaat dan ten koste beeldkwaliteit tov van een goede tv uit die prijsklasse. Het is maar waarvoor je kiest.

Ik wil ook graag een beamer, maar dan 1 van concurrende kwaliteit en hdtv resolutie. Daarvoor wacht ik totdat hdtv mainstream in Europa wordt (en ik meer geld gespaard heb) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op 30 juli 2004 @ 15:54:
[...]

Ik zou zeggen, ga eens langs bij iemand met een High Definition beamer.
That's all I have to say.
Sorry, Donald Trump behoort niet tot mijn kennissenkring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:56
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 09:09:
[...]

Aan je reactie te zien is wel heel duidelijk dat je nog nooit een crt naast een dlp / lcd hebt gezien want dat is echt geen vergelijk. De crt is nu eenmaal nog steeds heer en meester van de projectie, dlp (de high-end modellen en niet de instap modellen) komen wel dichterbij en er komt ongetwijfeld een moment dat ze gelijkwaardig zijn maar voorlopig is dat gewoon nog niet, so what. Iedereen die blij is met zijn dlp prima, heb je een crt ook prima, uiteindelijk gaat het om het genieten van je filmpie in welke vorm dan ook.
Jag volgens mij niet, maar ik wel :)
Ik heb zijn pana 500 bekeken en vergeleken met mijn Barco 800 geeft die LCD best een goed plaatje. Het is zonder twijfel scherper dan mijn CRT en ik denk ook veel zoniet alle anderen in deze prijsklasse (ik heb die van mij 2 jaar terug gekocht voor 1350,-). Screendoor is geheel afwezig, een erg goede verbetering sinds de modellen die ik twee jaar terug heb bekeken (en overigens nu nog steeds te koop zijn rond de 1000,-). Kleuren zijn ook levendig en het algehele beeld is niet meer zo rauw zoals ik van lcd en ook dlp gewend was.
Het zwartniveau en contrast van deze LCD is nog steeds niet optimaal, zal het ook niet worden vermoed ik met LCD. Maar met een CRT is het ook niet altijd optimaal, in ieder geval niet de theoretische waarde. Zonder liquid coupled lenzen kun je in enige mate last hebben van halo's bij lichte punten in een donkere achtergrond. Nu is het bij mij zeker niet zo dat je echt een duidelijke cirkel ziet (zoals met de eerdere Barco 808 modellen), maar het zwart rondom iets lichts is niet zo 100% zwart zoals dat bij een volledig zwart vlak is. Zover ik weet licht dit voor een deel aan de reflectie van de lenzen terug op de buis, natuurlijk voor een gedeelte aan de ruimte waar je in zit, reflectie terug op het doek (al is het hier aardig zwart gemaakt ondertussen :) ), maar voor een groot gedeelte met name een reflectie via de glasplaat op de fosfor buis (waartussen nog koelvloeistof zit). Nu is dit echt niet zo ernstig als het nu klinkt en als je het niet weet kun je het niet eens aanwijzen (tenzij een redelijk duidelijk voorbeeld langskomt zoals in The Hulk), maar als in een afbeelding een gedeelte heel donker is en een gedeelte heel licht, is het donkere gedeelte niet zo donker als het zou kunnen/moeten zijn. Ander goed voorbeeld is ondertiteling in een donkere scene.

Overigens is voor donkere beelden een CRT alsnog het beste apparaat hoor, ik wil zeker niet zeggen dat deze gelijk is aan een LCD. Je moet alleen niet uitgaan van de opgegeven theoretische contrastverhouding, maar enkel van praktijkbeelden liefst in een donkere reflectieloze ruimte.

Tevens denk ik dat met name de duurdere CRT modellen heerscher en meester zijn qua projectie, ook bij hele goedkope modellen denk ik dat je een goede koop kunt doen (zoals het voorbeeld van 300,- euro, daar voor vind je niet zo snel een LCD/DLP), maar in het middensegment vind ik de digitale projectors van vandaag (2 jaar terug vond ik dat heel anders btw), zoals die pana 500, heel aardig meekomen.

Alsnog is het niet te vergelijken, ieder heeft namelijk z'n eigen sterke punten en zwakkere punten. De scherpte vind ik een voordeel van digitale projectors, met name goed merkbaar bij HD bronnen (want die zagen er echt goed uit). Ik kan bij mij ook wel 720p draaien, evenals 1080i, maar dit is gewoon minder scherp, filmischer kun je het ook noemen (duurdere 8 en 9 inch modellen zijn stukken scherper dan die van mj overigens, maar het gaat me om deze prijsklasse rond de 1500-). Al het andere is qua beeld mijn inziens in het voordeel van de CRT's, mits de convergentie goed is (ook weer een verhaal apart).
Het gebruik, ruimte, gewicht, etc laat ik in deze buitenbeschouwing, gaat mij om het plaatje.
Daarnaast moet ik er bij vertellen dat ik (we) tijdens het kijken niet grondig op zoek zijn gegaan naar artifacts, enkel even de Avia schijf langsgelopen. Ik denk ook dat LCD hier veel meer last van heeft dan CRT (zie ook eerder genoemde link naar het HT forum), maar het stoorde in ieder geval niet tijdens het kijken naar film.

En om dan ook nog maar even terug te komen op het blijven tweaken aan een CRT. Dit klopt voor een gedeelte zeker, met name in het begin loop je er gewoon lekker veel mee te klooien, maar dit komt gewoon door de vele mogelijkheden. Het is aan jezelf om te bepalen of dat een voordeel is of niet :).
Ik vind het prima om te scalen naar een bepaalde resolutie die ik wil, wat net betere resultaten oplevert i.v.m. de bron (bij precies 2 keer de bronresolutie bijv.), of zelf de juiste refreshrate kiezen, apart voor NTSC en PAL, tegengaan van judder, etc. Maar je moet het wel leuk vinden. Aansluiten en spelen is er niet altijd bij. Met name de opwarmtijd en convergentie is storend.

Al met al is een CRT imho nog steeds een heel goed apparaat, met name dan de duurdere modellen. Maar digitale projectie vind ik heel hard vooruit gaan, en met betaalbare 1920x1080 modellen op komst voorzie ik een zonnige toekomst.

En ik sluit me nog eens extra hard aan bij de laatste zin van bovenstaande quote :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
mjl schreef op 30 juli 2004 @ 16:45:
[...]

't is maar hoe je het bekijkt, jij generaliseert dat alles wat divx en beamers slecht is en geeft hiermee een zeer dringend advies, terwijl dat met de juiste hardware (blijkbaar dus geen xbox) niet noodzakelijk is. Een goed DVD rip is ook mooi op een groot scherm. Jij heb blijkbaar geen idee waar je het over hebt ...
Ik weet prima waar ik het over heb en ik word in mijn mening gesteund door andere HD beamer-bezitters.
Laten we er maar over op houden.
Je zou bijna gaan denken dat afgunst een rol begint te spelen omdat niet iedereen HD kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Trunksmd schreef op 30 juli 2004 @ 17:03:

MAAR HDTV is nog lang niet mainstream in Europa. Materiaal is niet en of nauwelijks verkrijgbaar. Full resulotie hdtv beamers zijn @#$% duur.
Zo nu en dan heeft mijn 8 Mbit lijn het erg moeilijk om alle postings op a.b.hdtv bij te houden. Daar worden echt veel films gepost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg goed en helder verhaal lijkt me. Wat je al aangeeft het gaat erom dat je kiest voor een oplossing die het best bij je wensen aansluit. Indien je niet te veel wilt tweaken is de beste keuze toch een lcd / dlp waarbij je wat inlevert qua beeld. Wil je het onderste uit de kan ga je voor een wat duurdere 8" of 9" crt (met liquid coupled lenses). Voor crt zijn ook best wel wat out of the box oplossingen waarbij je niet al teveel hoeft te klooien, zelf altijd gebruik gemaakt van een psm-1 en dat is best een fijn ding.

Persoonlijk vind ik een digitale projector qua beeld nogal hard is, het oogt echt digitaal (logisch?) dat is iets wat ik met crt totaal niet heb eigenlijk. Qua beeld benaderd voor mijn gevoel de crt gewoon meer een echte bioscoop. M'n oude sony 1270 gaf op zich een mooi plaatje maar was zeker niet echt scherp te noemen. Nu ben ik over gestapt naar een barco 808 graphics met liquid coupled lenses :) en dan heb je echt een ragscherp plaatje zeker met hd bronnen. Voor het zelfde geld had ik ook een benq 8700 dlp oid kunnen kopen komt ook erg goed uit de reviews op bijvoorbeeld htforum maar het haalt het nog net niet bij een crt van dezelfde prijs.

Ik had ongetwijfeld ook ontzettend veel plezier gehad een dergelijke projector maar zelf heb ik er aardigheid in om gewoon lekker met me barco net zo lang te klooien tot het naar mijn zin is vandaar mijn keuze voor crt. Een vrouw die je een dergelijk groot geval in der woonkamer wil hebben is daarbij wel verplicht, gelukkig heb een dergelijk exemplaar getroffen :)

Voor wat voor oplossing je ook wilt gaan zorg er in elk geval voor dat je de tijd neemt om de projector in actie te bekijken. Steeds meer mensen hebben een projector en op de diverse fora zijn genoeg mensen die je graag uitnodigen voor een demo. Als je voor het eerst een projector ziet ben je al snel overdonderd door het grote beeld en is alles mooi. Neem je er echter de tijd voor dan ga je echt wel de verschillen zien en kun je wellicht ook een betere beslissing nemen.

Nu is het wel weer tijd voor een filmpie :) Lord of the Rings HDTV anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 19:54:
Is dat die laatste versie van 5 a 6 DvDs??
Zo ja, i am in :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op 30 juli 2004 @ 19:57:
[...]

Is dat die laatste versie van 5 a 6 DvDs??
Zo ja, i am in :Y)
Die jah :) 22 gig is effies downloaden maar het ziet er zo briljant uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 16:46
Ik heb voormezelf aardig op een rijtje wat ik voor een eissen stel aan een beamer en heb dan ook een model op het oog. Wat ik me af vroeg of er ergens in of om nijmegen een mogelijkheid is om beamers in werking te zien. (of ikzelf veel last heb van het regenboogeffect enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

mjl schreef op 30 juli 2004 @ 09:29:
[...]

Op m'n 2,5 M scherm is een DivX net zo acceptabel als een DVD, maar dan wel op minimaal 1.2 Mbit/s gecodeerd (ofwel 2-3 cd's groot), lagere bitrates geven te veel digitale artefacten, vooral in snelle scenes en dan is het verschil erg groot. En ik ben het met je eens een DivX is altijd minder dan een DVD en ja (2) zou verboden moeten worden, ik zou zelfs 1 en 2 omdraaien in je rijtje ...

Dus van slecht naar goed wat mij betreft:

DVD letterbox - DivX - DVD anamorphic - HDTV MPEG2 - HDTV MPEG4

Dan nog; een DVD via de SVHS is altijd minder dan een DVD via een VGA of DVI aansluiting, hetzelfde geldt voor DivX vanaf een XBOX (composiet of SVHS?) is slechter dan vanaf een PC met VGA of DVI.
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt dat DivX beter is dan een letterbox DVD terwijl DivX zoiezo een letterbox is. Tenminste, ik ken ze niet anamorphic DivX-en. En voor zover ik gezien heb wordt er gewoon altijd letterbox resolutie gekozen.
Ik heb van een heel stel DivX-en de kwaliteit gecontroleerd op mijn projector en toen besloten ze allemaal weg te doen. Zeggen dat het pure ellende is, is misschien overdreven maar geweldig was het zeker niet. Bij de een erger dan bij de andere maar vond het niet goed genoeg om nog naar te kijken als je ook gewoon naar een DVD kan kijken. Ik vind het al jammer genoeg dat ik genoegen moet nemen met een DVD (uiteindelijk gaat mij het toch om de film natuurlijk, hdtv aanbod is nog te klein). PAL/mpeg2 is misschien prima voor CRT tv's van normale afmetingen, voor goede digitale projectie vind ik het niet voldoen. Ik heb een tijd lang geprobeerd met Zoom player en een heleboel verschillende mpeg2 decoders en ook post processing met ffdshow. Ik blijf het geklooi vinden, echt mooi wordt het niet. Uiteindelijk voor theatertek gekozen. En dat gaat via DVI op 1280x720 naar de pj.
Maar ja, zijn jullie ook niet van die mensen die speakerkabel van 40 euro per meter kopen omdat jullie een wereld van verschil horen?
Nee bepaald niet en kan ook niet veel waardering opbrengen voor mensen die dat wel doen. Ik probeer heel rationeel te zijn met dit soort dingen.[Quote[In elk geval niet een zodanig verschil dat het verschil tussen 1 euro voor 2 CD-R's en de aanschafprijs van een DVD rechtvaardigt. Als het echter even kan en ik zie een goede, goedkope DVD koop ik hem, omdat het toch leuk is om iets 'echts' te hebben.[/Quote]Een DVD+R bedoel je ;) (en daar betaal ik minder dan een euro voor). Dat laatste ben ik het wel mee eens, er gaat niets boven echt kopen uit.
Mantis schreef op 30 juli 2004 @ 11:50:
Ik heb zelf geen beamer maar hangt de qualiteit van je divx ook niet sterk af van de native res van je beamer? Een rip is iets van een 640x272, als je een beamer hebt met een res van bv. 854x480 (epson tw10) dan is dit verschil toch niet zo groot. Of zie ik dit verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd :). De native panel resolutie is alleen van belang voor wat het potentieel is van de pj en het screendooreffect (geldt eigenlijk alleen voor LCDs). Een lage resolutie bron zal er niet anders uitzien bij verschillende native panel resoluties zo lang die hoger is dan de bron. Behalve wanneer de native panel resolutie en bron resolutie overeenkomen, dan hoeft er niet gescaled te worden (zoals bij mij het 720p bronnen).
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 19:54:
Ja, die serie heb ik ook gedowned, goed voor de traffic :). Toch vind ik hem nou ook weer niet zo fantastisch mooi (wel een stuk beter dan de DVD versie). Ik vind de 15MBit MPEG2 releases zeer ok, maar het kan absoluut beter. En het is een beetje zonde van de bandbreedte. Mijn ervaringen met MPEG4 (beperkt tot de MS promo filmpjes trouwens) vind ik echt een stuk beter (niet dezelfde film natuurlijk, dus niet 100% eerlijk vergelijk) bij ook een veel lagere bitrate (7Mbit geeft uitstekende resultaten voor een 720p resolutie). Dus ik hoop dat voor de HDTV medium-standaard voor MPEG4 (of een andere goede compressie methode) wordt gekozen en dat we het MPEG2 tijdperk achter ons kunnen laten. En wat mij betreft mogen CRTs en filmprojectoren ook over niet al te lang het museum in ;).
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 15:25:
Dan hou je 2x aan zo'n beetje. LCD moet je niet te dicht op gaan zitten vanwege het screendoor (kippengaas) effect.
Helemaal mee eens, screendoor is een heel storend effect waar LCDs last van hebben. Je moet of een LCD met een hoge resolutie kopen (met 1280x720 heb je niet zo snel last van screendoor, tenzij je het scherm heel erg loeigroot maakt) of het scherm kleiner maken.
Nyarlathotep schreef op 30 juli 2004 @ 16:26:
Zijn er hier mensen die een 4:3 beamer gebruiken om 16:9 films op te kijken?? Hoe ziet dit eruit? Krijg je veel vertekening van het beeld, of blijft het gewoon bij twee zwarte balken?

Ik heb toch gekozen voor de Dell 4100MP, maar wil wel weten of breedbeeldfilms hierop ook goed tot hun recht komen.
Typisch geval van het moet uit de lengte of de breedte komen :). Als je een rechthoek (16:9) in een bijna vierkant (4:3) kwijt wilt, ga je ruimte overhouden. Als je alleen maar films gaat kijken kan je veel beter een 16:9 projector kopen met een 16:9 scherm. Dan zijn 16:9 films ook netjes afgekadert en dat is best belangrijk, ziet er echt duidelijk een stuk beter uit. Bovendien verlies je met een 16:9 film op een 4:3 projector een hoop resolutie doordat je een groot deel van de pixels werkeloos op zwart laat staan. En je verliest uiteraard ook lichtopbrengst.
Trunksmd schreef op 30 juli 2004 @ 17:03:MAAR HDTV is nog lang niet mainstream in Europa. Materiaal is niet en of nauwelijks verkrijgbaar. Full resulotie hdtv beamers zijn @#$% duur.
HDTV films zijn redelijk verkrijgbaar op newsgroepen. Projectoren met 1080p als native panel resolutie zullen ongetwijfeld een klein fortuin kosten, maar 720p pj's zijn goed betaalbaar (vanaf €1600,-).
Erg goed en helder verhaal lijkt me. Wat je al aangeeft het gaat erom dat je kiest voor een oplossing die het best bij je wensen aansluit. Indien je niet te veel wilt tweaken is de beste keuze toch een lcd / dlp waarbij je wat inlevert qua beeld. Wil je het onderste uit de kan ga je voor een wat duurdere 8" of 9" crt (met liquid coupled lenses). Voor crt zijn ook best wel wat out of the box oplossingen waarbij je niet al teveel hoeft te klooien, zelf altijd gebruik gemaakt van een psm-1 en dat is best een fijn ding.
Idd goed verhaal van Shittyoldman. Bij mij was een CRT zoiezo geen optie, ik kan hem toch niet kwijt. Bovendien wilde ik niet iets kopen wat een project op zich is om te doorgronden en goed te krijgen, heb genoeg andere dingen die een hoop tijd kosten :). Gebruikersgemak telde ook mee dus, gewoon aanzetten en meteen werken zonder eerst een half uur lang met Ice Age op te hoeven warmen :). En niet op de convergence hoeven te letten of die nog wel goed staat ofzo. Gewoon set-and-forget.
Persoonlijk vind ik een digitale projector qua beeld nogal hard is, het oogt echt digitaal (logisch?) dat is iets wat ik met crt totaal niet heb eigenlijk.
Lekker duidelijk het oogt digitaal :P. Digitale projectoren zullen waarschijnlijk wat analytischer zijn waardoor ze idd harder ogen, ik denk ook dat digitale projectoren minder fijn zijn voor een DVD als bron vergeleken met CRTs. Ik denk ook dat het voor HDTV al anders ligt. Edit: Overigens ook helemaal eens met Shittyoldman dat LCDs echt niet goed zijn voor het donkere werk. Ik vind dat LCDs een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben, maar dat het puur een tijdelijke oplossing is en dat ze over een jaar of wat compleet vervangen zijn door DLPs.
Maar goed, je hebt me overtuigd, ik wel eens een goede CRT met verschillende bronnen in actie zien. Bij Shittyoldman bijvoorbeeld :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 31-07-2004 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jag schreef op 31 juli 2004 @ 03:23:
[...]
Typisch geval van het moet uit de lengte of de breedte komen :). Als je een rechthoek (16:9) in een bijna vierkant (4:3) kwijt wilt, ga je ruimte overhouden. Als je alleen maar films gaat kijken kan je veel beter een 16:9 projector kopen met een 16:9 scherm. Dan zijn 16:9 films ook netjes afgekadert en dat is best belangrijk, ziet er echt duidelijk een stuk beter uit. Bovendien verlies je met een 16:9 film op een 4:3 projector een hoop resolutie doordat je een groot deel van de pixels werkeloos op zwart laat staan. En je verliest uiteraard ook lichtopbrengst.
[...]
Argh :| ... het probleem is dat ik ook van plan ben om mijn pc er op aan te sluiten, om te gamen of te internetten :) . Maargoed, met twee zwarte balken boven de films kan ik wel leven. Ik moet gewoon een keuze maken. Aangezien ik deze beamer voordelig kan krijgen, en een hoge lichtopbrengst / contrast heeft, en veel aansluitingen ga ik toch voor deze. En als hij me niet bevalt, kan ik hem altijd nog omruilen :) . Heeft iemand trouwens een idee wat voor scherm ik het beste kan gebruiken bij dit apparaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Sja, zo'n drama is het nou ook weer niet om een 16:9 of 2.35:1 film op een 4:3 projector te kijken, maar een beetje jammer is het wel. Andersom is het ook zo dat je prima je desktop op een 16:9 resolutie kan zetten zonder dat dat problemen geeft (geen vertekening bijvoorbeeld). En ik weet niet wat voor games je gaat spelen, maar ik weet dat sommigen ook op breedbeeld resolutie gezet kunnen worden (ik geloof dat de xbox dat kan).
Jij was toch diegene van die Dell projector ofzo? Ik weet niet wat jij voordelig noemt en wat je budget is, maar ik vond persoonlijk de €1600+ projectoren pas echt het geld waard (Sanyo Z2 en de Panasonic Ae500 bijvoorbeeld) met de Nec VT46 als goede budget (4:3) projector (€1000,- ofzo).
Als je een 4:3 projector koopt moet je uiteraard ook een 4:3 scherm kopen. Je moet dan nog de keuze maken tussen een oprolbaar scherm of een vast scherm. Die laatste kan je evt ook zelf maken. Reken een paar honderd euro voor een scherm. En vergeet ook de kabels niet, typisch spullen met een hele dikke marge en dus heel duur.

[ Voor 19% gewijzigd door Jag op 31-07-2004 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 31 juli 2004 @ 16:31:
En vergeet ook de kabels niet, typisch spullen met een hele dikke marge en dus heel duur.
In zekere zin heb je gelijk, maar in andere zin natuurlijk niet. Er worden inderdaad enorme winstmarges op kabels genomen. Maar dat komt ook omdat mensen graag extra willen betalen voor een betere kabel. In geval van digitale kabels zoals DVI stel ik mij daar vaak vragen bij. Bij een digitale kabel komt het signaal OF door OF NIET door. Als het signaal erdoor komt, wat uiteraard de bedoeling is, maakt het toch eigenlijk niets uit hoeveel € per meter je betaald. Maar vaak willen de mensen toch dat geld uitgeven. Vaak met het placebo-effect zal ik maar zeggen.

Correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 17:44:
[...]
Bij een digitale kabel komt het signaal OF door OF NIET door. Als het signaal erdoor komt, wat uiteraard de bedoeling is, maakt het toch eigenlijk niets uit hoeveel € per meter je betaald. Maar vaak willen de mensen toch dat geld uitgeven. Vaak met het placebo-effect zal ik maar zeggen.

Correct me if I'm wrong
Op zich heb je gelijk. Maar als je voor echte el-cheapo DVI kabels gaat, heb je kans dat deze niet goed overweg kunnen met hoge resoluties, ws gaat er dan teveel data door het kabeltje?
Iig zijn er gevallen bekend van mensen die allemaal rare artifacts hebben met een goedkope kabel en daarna met een duurdere kabel nergens last van hadden.

Het irritant echter is, dat men je altijd die hele dure kabel probeert aan te smeren. (bijv 1 of andere kabel van 250 euro). Sorry, daar pas ik voor.
Ik heb dezelfde kabel als Jag (10 meter DVI voor 100 euro) en dat vind ik nog net kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jag schreef op 31 juli 2004 @ 16:31:
Sja, zo'n drama is het nou ook weer niet om een 16:9 of 2.35:1 film op een 4:3 projector te kijken, maar een beetje jammer is het wel. Andersom is het ook zo dat je prima je desktop op een 16:9 resolutie kan zetten zonder dat dat problemen geeft (geen vertekening bijvoorbeeld). En ik weet niet wat voor games je gaat spelen, maar ik weet dat sommigen ook op breedbeeld resolutie gezet kunnen worden (ik geloof dat de xbox dat kan).
Jij was toch diegene van die Dell projector ofzo? Ik weet niet wat jij voordelig noemt en wat je budget is, maar ik vond persoonlijk de €1600+ projectoren pas echt het geld waard (Sanyo Z2 en de Panasonic Ae500 bijvoorbeeld) met de Nec VT46 als goede budget (4:3) projector (€1000,- ofzo).
Als je een 4:3 projector koopt moet je uiteraard ook een 4:3 scherm kopen. Je moet dan nog de keuze maken tussen een oprolbaar scherm of een vast scherm. Die laatste kan je evt ook zelf maken. Reken een paar honderd euro voor een scherm. En vergeet ook de kabels niet, typisch spullen met een hele dikke marge en dus heel duur.
Die Dell 4100MP kost nieuw 2200 euro, maar ik krijg m voor ongeveer 1750. Ik ga voornamelijk PC games spelen, en DVD films kijken. En ja, een scherm komt er ook nog bij, evenals de benodigde kabels (voor zover die er niet bij zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op 31 juli 2004 @ 21:02:
[...]

Die Dell 4100MP kost nieuw 2200 euro, maar ik krijg m voor ongeveer 1750. Ik ga voornamelijk PC games spelen, en DVD films kijken. En ja, een scherm komt er ook nog bij, evenals de benodigde kabels (voor zover die er niet bij zitten).
Koop je nu alleen die Dell omdat je hem goedkoop kunt krijgen? Of koop je hem omdat hij beter is dan andere beamers?

Voor hetzelfde geld heb je namelijk ook een echte HD beamer (althans 1 met 720p native resolutie). Bijv een panasonic ae500 of Z2.

Het lijkt erop alsof je je zinnen op de Dell al hebt gezet maar dat je je geweten hier @ GoT nog even wil sussen door te horen hoe fantastisch de beamer is. 8)

Of heb ik het dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op 31 juli 2004 @ 22:41:
[...]
Koop je nu alleen die Dell omdat je hem goedkoop kunt krijgen? Of koop je hem omdat hij beter is dan andere beamers?

Voor hetzelfde geld heb je namelijk ook een echte HD beamer (althans 1 met 720p native resolutie). Bijv een panasonic ae500 of Z2.

Het lijkt erop alsof je je zinnen op de Dell al hebt gezet maar dat je je geweten hier @ GoT nog even wil sussen door te horen hoe fantastisch de beamer is. 8)

Of heb ik het dan mis?
Of hij kan hem zo goedkoop krijgen als hij hier komt stoefen hoe goed de Dell wel is ;)

Ik heb nu geen ongelooflijke kennis van projectoren, wel weet ik dat ik zeer tevreden ben van mijn pana ae500 voor films. Uiteraard moet iedereen zijn (of haar :*) ) prioriteiten stellen. Of het is voor films, of voor spelletjes. En toestel dat alles kan bestaat namelijk niet. In de winkel waar ik werkte (voor ziek te worden) kwamen er ook veel mensen voor een goede PC, vaak wisten ze zelf niet wat ze juist wilden. Laat staan welke mogelijkheden er zijn.

Pas als je echt weet wat je juist wilt kan je pas beginnen zoeken wat het beste apparaat voor jou is. Maar een Dell :? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nyarlathotep schreef op 31 juli 2004 @ 21:02:
[...]

Ik weet niet hoe goed die Dell is, maar voor dat bedrag kan je ook een Z2 of een AE500 kopen. Zo veel korting krijg je nou ook weer niet, dus ik zou zeker niet zomaar zonder verder na te denken of rond te kijken die Dell nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nou eigenlijk met de bouwkwaliteit e.d. van een beamer.

Als je een BB TV koopt wil je er zeker 6-8 jaar mee doen denk ik.
Ga je dat met een beamer ook makkelijk redden? Ik lees vaak dat er nogal wat (kleine) defecten boven komen bij beamers. Als je 1500-2000 euro uitgeeft voor beeld, dan verwacht je toch dat je het zeker 2-3 zonder problemen mee kunt kijken

De lamp moet na een paar jaartjes al vervangen worden bij redelijk gebruik.
Is er over een paar jaar makkelijk aan een nieuwe lamp voor bv de epson tw10h te krijgen?
Over dit soort dingen twijfel ik wel en daardoor neig ik toch naar een 'gewone' breedbeeld tv van hetzelfde geld als een instap projector.
Iemand hier een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb gehoord dat een LCD projector niet heel veel langer meegaat dan zijn lamp (zeg 5000 uur ofzo), dat daarna de LCD panelen versleten zouden zijn. Maar of het waar is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik na 5000 uur zoiezo wel wat nieuws wil en dat digitale projetcoren zoiezo niet erg waardevast zijn doordat de techniek niet stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Red devil schreef op 31 juli 2004 @ 22:41:
[...]

Of heb ik het dan mis?
Haha, je hebt het mis :P . Ik ben gewoon nog onzeker, en ik hoop hier gewoon wat meer info te vinden over die specifieke beamer.
Ik heb zojuist wat reviews gelezen van die Panasonic AE500 en die waren zeer positief. En het feit dat hij breedbeeldweergave heeft en HDTV ondersteund (wellicht handig in de toekomst) maakt deze ook zeer aantrekkelijk. En hij is net iets goedkoper dan die Dell!

Dus ja, ik ga toch nog even verder kijken. Die panasonic is een goede keus, maar zijn er nog meer modellen met de zelfde specs / kwaliteit?? En heeft iemand hier de Panasonic thuis staan?

Alvast veel dank van een twijfelachtig man _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Red Devil, Nonkel Pleuris en ik :). De pt-ae500 en de Sanyo Z2 zijn zeer aan elkaar gewaagd. Ik geloof dat ze zelfs dezelfde LCD panelen gebruiken, iig dezelfde resolutie (nl 1280x720, 720p dus). Het is LCD dus iets mindere zwartwaarden en de Z2 scoort op dat vlak iets beter als je de iris een beetje dicht knijpt (uiteraard ten kost van de lichtoutput). De ae500 is iets stiller, goedkoper en ik vind het mooier. De Z2 heeft weer lens shift, waarmee je zonder kwaliteitsverlies het beeld omlaag kan verplaatsen. Dat geeft wat meer vrijheid bij het ophangen van de projector.
Maar qua beeldkwaliteit zijn ze heel vergelijkbaar. De Pana ae500 is out of the box wat beter, de Z2 heeft eigenlijk een calibratie nodig. Verder gaat de Pana iets beter om met interlaced signalen, maar als je een DVD speler met progressive scan of een pc als bron gebruikt is dat geen issue. Ook heeft de Pana ae500 minder last van screendoor (eigenlijk gewoon geen), alhoewel dat bij beide projectoren geen issue is. Kortom, heel gewaagd aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 13-09 13:12
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de aankoop van een beamer die aan de baas verkocht wordt als zijnde pc-prive project? Ik zit er namelijk aan te denken volgend jaar een beamer te kopen (dit jaar doe ik namelijk de fiets-prive), maar dit doe ik alleen als ik gebruik kan maken van het geld van mijn baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kijk, dat is nuttige info! Weet een van jullie misschien een winkel in de omgeving Amsterdam (ik nog geen rijbewijs ;( ) waar deze Panasonic bekeken kan worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op 02 augustus 2004 @ 09:00:
Kijk, dat is nuttige info! Weet een van jullie misschien een winkel in de omgeving Amsterdam (ik nog geen rijbewijs ;( ) waar deze Panasonic bekeken kan worden??
Ik ken alleen:
http://www.thuisbioscoop.nl/
die vaak demo-beamers heeft staan, daar heeft Jag hem ook weg geloof ik.

Overigens heb ik de mijne bij een goedkope webshop gekocht, voor 1589 euro.
Had hem nog nooit in actie gezien. Was een gok, maar ik had geen zin om helemaal
naar het zuiden (ja ik woon in groningen :p) te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

[quote]Jag schreef op 31 juli 2004 @ 03:23:
[...]
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt dat DivX beter is dan een letterbox DVD terwijl DivX zoiezo een letterbox is. Tenminste, ik ken ze niet anamorphic DivX-en. En voor zover ik gezien heb wordt er gewoon altijd letterbox resolutie gekozen.
Ik heb van een heel stel DivX-en de kwaliteit gecontroleerd op mijn projector en toen besloten ze allemaal weg te doen. Zeggen dat het pure ellende is, is misschien overdreven maar geweldig was het zeker niet. Bij de een erger dan bij de andere maar vond het niet goed genoeg om nog naar te kijken als je ook gewoon naar een DVD kan kijken. Ik vind het al jammer genoeg dat ik genoegen moet nemen met een DVD (uiteindelijk gaat mij het toch om de film natuurlijk, hdtv aanbod is nog te klein). PAL/mpeg2 is misschien prima voor CRT tv's van normale afmetingen, voor goede digitale projectie vind ik het niet voldoen. Ik heb een tijd lang geprobeerd met Zoom player en een heleboel verschillende mpeg2 decoders en ook post processing met ffdshow. Ik blijf het geklooi vinden, echt mooi wordt het niet. Uiteindelijk voor theatertek gekozen. En dat gaat via DVI op 1280x720 naar de pj.
[...]

ohja dat was het verschil tussen letterbox en anamorph, ik ging ervanuit dat je met letterbox bedoelde dat de zwarte balken mee gecodeerd zijn, in zo'n geval is een divx die dat niet heeft wellicht beter dan een letterbox (een letterbox divx is natuurlijk helemaal om te huilen) ... NE way aangezien jij blijkbaar een nog hogere resolutie kunt gebruiken kun je wellicht wel verschil zien tussen een DivX en een DVD. Hoewel ik er bij blijf dat een X-BOX wellicht niet de optimale machine is voor het afspelen van een DivX vs een DVD. Een HTPC zal wellicht een beter beeld geven dan de XBOX ten aanzien van DivX.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

@Red Devil, Nonkel en Jag: wat voor scherm hebben jullie erbij gekocht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op 02 augustus 2004 @ 11:18:
Op dit moment projecteer ik nog op mijn witte muur. 2.5 breed en 1.5 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
* Grrrrrene heeft ook een vraag.

Niet dat ik zeer binnenkort een beamer aan zal schaffen, maar het ligt zegmaar wel in de planning. Zijn er lenzen te krijgen waarmee je het beeld meer kunt bundelen ofzo? M'n vriendin en ik wonen nml gehuurd en onze huisbaas zal het niet zo lief vinden als we gaten in zijn plafond boren, denk ik, dus de beamer moet achterin de kamer. Geen probleem opzich, maar de afstand tot het scherm zou dan een meter of 7-8 worden. Het beeld wordt daardoor gigantisch natuurlijk, ik gok een meter of 3-4 diagonaal :X Dat is echt te groot voor een kijkafstand van 3-4 meter, lijkt me. Aangezien onze beamerkeuze veel te beperkt wordt als je met die lenskeuze rekening gaat houden, vroeg ik me dus af of er lenzen te krijgen zijn om dit probleem op te lossen. Ik zag al dat JvS met Jag een BenQ beamer had bekeken die een vrij nauwe bundel had, maar dan beperk ik me echt teveel.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
[quote]Grrrrrene schreef op 02 augustus 2004 @ 13:16:
* Grrrrrene heeft ook een vraag.

[quote]
Je mag echt wel een paar gaatjes in je plafond boren. Je zult toch ook lampen moeten ophangen? Mag je doen waar je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Wat bij mij goed werkt is een wit rolgordijn (type verduisterings gordijn met een zilveren achterkant).

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, kijk, als het niet anders kan, doe ik dat ook wel, maar hij doet ook al extreem moeilijk over de muren hier in de kamer. Dat zijn kunststof platen waar hij ook niet van wil dat we erin boren. Als het dus anders _kan_, doen we het anders. Bovendien staat het ook wel mooier om zo'n beamer achterin de kamer weg te stoppen dan aan het plafond, scheelt ook weer zo'n kabelgoot, waar we er ook al 2 van hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegens ruimtelijke ordening een beetje goed te krijgen moest ik een oprolbaar scherm hebben, ik heb de projecta mat wit 140cm (had mss beter 160cm genomen)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/IM001549.jpg

ga vandaag proberen om de projector eindelijk goed op te hangen, ik ben een nonchalante perfectionist. Een leuke combinatie }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
Wat is je kijkafstand?
Dan hoef ik niet dezelfde fout te maken als jij ;) ik moet nog een maat kiezen namelijk.

[ Voor 44% gewijzigd door maarten_v op 02-08-2004 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ongeveer 2m, de reden waarom een breder scherm wat beter kon geweest zijn is omdat als er een grote mens rechtstaat die met zijn kop tegen de projector zit (zeker als er wat gedronken geweest is :P ). Indien het scherm wat groter was geweest kon de projector wat meer naar achter gehangen worden.

1.4m is eigenlijk al lekker breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nyarlathotep schreef op 02 augustus 2004 @ 09:00:
Ik heb idd bij thuisbioscoop.nl gekeken. Niet een perfecte demo ruimte, maar het voldeed. Ik heb daar meerdere projectoren tegelijk op schermen naast elkaar in actie gezien, was erg nuttig. Ik heb snel mijn keuze kunnen maken (had al wat vooronderzoek gedaan). Ik ben uiteindelijk voor het volgende gegaan:
- Panasonic pt-ae500
- Procinema high contrast 180x102 oprolbaar scherm
- plafondbeugel (erg handig ding!)
- 10m DVI kabel
- 15m component video kabel

Voor een totaal prijs van €2125,-.

Het is iig wel aan te raden om op een normaal afgekaderd 16:9 scherm te projecteren. Zo'n kader helpt ontzettend namelijk. En een oprolbaar scherm kan je dus ook oprollen zodat het niet zo prominent in je kamer hangt.
Hoewel ik er bij blijf dat een X-BOX wellicht niet de optimale machine is voor het afspelen van een DivX vs een DVD. Een HTPC zal wellicht een beter beeld geven dan de XBOX ten aanzien van DivX.
Ik weet niet hoe een X-box het doet, heb er geen. Ik gebruik voor zowel DVD als DivX (na ja, gebruikte) mijn pc via een DVI output.
Grrrrrene schreef op 02 augustus 2004 @ 13:16:.......maar de afstand tot het scherm zou dan een meter of 7-8 worden........
Dat is wel errug veel. Er zijn vast lenzen voor te krijgen. Maar daar zal lastig aan te komen zijn, zal duur zijn en het is gekloot. De BenQs zijn idd wat meer voor long throw gemaakt zijn, maar dan beperk je idd erg je keuze. Bovendien zal ook een BenQ terugdeinzen voor 8 meter :). Je kan eens wat simuleren met deze tool.
Maar eigenlijk zou ik gewoon dat ding aan het plafond ophangen. Dat is best mooi weg te werken, ook de gaten die je boort. Het meest "last" heb je van het scherm, al is het een oprolbaar scherm.
Maar ja, het is zo gaaf een projector, gewoon doen! Je kan vast wel iets tegen inkoopprijs krijgen bij je werk :).

Ik heb nu overigens een mooi probleem met mijn nieuwe videokaart (Hercules Radeon9700pro). Ik krijg een heleboel storing op de DVI output, lekker is dat :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 03 augustus 2004 @ 03:42:
Ik heb nu overigens een mooi probleem met mijn nieuwe videokaart (Hercules Radeon9700pro). Ik krijg een heleboel storing op de DVI output, lekker is dat :/.
Het blijft toch een probleem de 1280*720 via DVI te krijgen. Waneer gaan er nu eens drivers uitkomen waarmee die res wertk (via DVI), en ja, ik weet dat het niet echt aan de drivers ligt. Maar al dat gepruts men allerlei programma's zoals powerstrip e.d. zie ik niet zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
In de release notes van de laatst ati-drivers staat iets over 1280x720.
Misschien lost dat het probleem op.

[ Voor 21% gewijzigd door maarten_v op 03-08-2004 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jag schreef op 03 augustus 2004 @ 03:42:
[...]
Ik heb idd bij thuisbioscoop.nl gekeken. Niet een perfecte demo ruimte, maar het voldeed. Ik heb daar meerdere projectoren tegelijk op schermen naast elkaar in actie gezien, was erg nuttig. Ik heb snel mijn keuze kunnen maken (had al wat vooronderzoek gedaan). Ik ben uiteindelijk voor het volgende gegaan:
- Panasonic pt-ae500
- Procinema high contrast 180x102 oprolbaar scherm
- plafondbeugel (erg handig ding!)
- 10m DVI kabel
- 15m component video kabel

Voor een totaal prijs van €2125,-.
Ik kan je zo al zeggen dat ik jaloers ben :9
Het is iig wel aan te raden om op een normaal afgekaderd 16:9 scherm te projecteren. Zo'n kader helpt ontzettend namelijk. En een oprolbaar scherm kan je dus ook oprollen zodat het niet zo prominent in je kamer hangt.
Ik ken ze, we hebben op m'n werk 2 Projecta schermen hangen, maar dan 4:3 gekaderd. Zo'n kader, ik weet het nog niet zo, alleen bij 16:9 beeld heb je een perfect passend kader, maar zodra je DVD in 2.35:1 ofzo gaat afspelen, zitten die kaders te ver uit elkaar, toch? Ik ben overigens wel enthousiast geraakt door de enorme prijsdaling die de beamers door hebben gemaakt en ik zie nu ook dat we op werk nodig 's wat te dure beamers weg moeten doen :+ ;) Hell, ik wist niet eens dat er LCD projectors waren met 1300:1 contrastratio's :D
[...]
Ik weet niet hoe een X-box het doet, heb er geen. Ik gebruik voor zowel DVD als DivX (na ja, gebruikte) mijn pc via een DVI output.
[...]
Dat is wel errug veel. Er zijn vast lenzen voor te krijgen. Maar daar zal lastig aan te komen zijn, zal duur zijn en het is gekloot. De BenQs zijn idd wat meer voor long throw gemaakt zijn, maar dan beperk je idd erg je keuze. Bovendien zal ook een BenQ terugdeinzen voor 8 meter :). Je kan eens wat simuleren met deze tool.
Maar eigenlijk zou ik gewoon dat ding aan het plafond ophangen. Dat is best mooi weg te werken, ook de gaten die je boort. Het meest "last" heb je van het scherm, al is het een oprolbaar scherm.
Dat scherm komt dan net voor de gordijnen te hangen, Misschien is het mooi om er een plint voorheen te hangen, dan zie je hem helemaal niet meer. Hoe dan ook: het is een hele uitgave die er 100% zeker nog eens komt, maar waar je wel goed over na moet denken.
Maar ja, het is zo gaaf een projector, gewoon doen! Je kan vast wel iets tegen inkoopprijs krijgen bij je werk :).
Vast wel, personeelskorting dan, maar dat scheelt idd wel veel :)
Heb je wel een fatsoenlijke DVI kabel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 03 augustus 2004 @ 23:26:
Heb je wel een fatsoenlijke DVI kabel dan?
Hij zou een kabel van ongeveer €100 hebben, zou toch degelijk moeten zijn. De mijne heeft €25 gekost, werkt ook goed, maar de VGA kaar niet op 1280*720 DVI, wel op VGA en die kabel was nog goedkoper. Een mens moet zijn relaties in de bussiness hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Euhm, nou, een dure kabel kan ook een defect hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 09:01:
[...]

Het blijft toch een probleem de 1280*720 via DVI te krijgen. Waneer gaan er nu eens drivers uitkomen waarmee die res wertk (via DVI), en ja, ik weet dat het niet echt aan de drivers ligt. Maar al dat gepruts men allerlei programma's zoals powerstrip e.d. zie ik niet zitten :(
Ja idd. Het liefst zou ik ook zien dat er zo snel mogelijk standalone spelers komen voor high def met DVI output. Heb je geen geklooi met pc's meer.
maarten_v schreef op 03 augustus 2004 @ 14:18:
In de release notes van de laatst ati-drivers staat iets over 1280x720.
Misschien lost dat het probleem op.
Dank je voor deze tip. Er staat in dat de theater mode nu ook 720p support. Ik vrees dat dat mij niet zoveel gaat helpen, ik moet hem nog steeds handmatig op 1280x720 zetten en het probleem blijft.
Verder heb ik deze opties:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/DVI_options.gif

Als ik alternate DVI operational mode uitzet krijg ik nog meer corruption (groene strepen). Reduce DVI frequency enz helpt niet. Ik blijf een soort blauwe ruis houden die heel duidelijk te zien is in zwarte stukken. Op 1024x768 doet ie het wel normaal.
Grrrrrene schreef op 03 augustus 2004 @ 23:53:
Euhm, nou, een dure kabel kan ook een defect hebben ;)
Sja, afgezien dat ik denk dat het of werkt of niet, maar niet half, gebruik ik deze kabel al langer en deze ruis heb ik nog nooit gehad. Ik ben wel van videokaart gewisseld, dus het is wel waarschijnlijk dat het daar dan aan ligt.
Zo'n kader, ik weet het nog niet zo, alleen bij 16:9 beeld heb je een perfect passend kader, maar zodra je DVD in 2.35:1 ofzo gaat afspelen, zitten die kaders te ver uit elkaar, toch?
Ja, met 2.35:1 heb je gewoon zwarte balken en klopt het kader dus niet meer. Maar dat is dan nog altijd beter dan een 4:3 kader of helemaal geen kader. En bovendien, het meeste is wel 16:9 hoor, ik denk meer dan de helft (van mijn DVD collectie iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 09:01:
[...]

Ik heb een Sapphire 9800pro (Drivers ATI V4.7) en een Hitachi TX100 beamer (via 10 meter Oehlbach DVI-D Kabel) en windows herkent de boel gewoon goed in een keer, niks geen gekloot met driver ofzo. Gewoon plug and watch.

Persoonlijk ben ik aangenaam verrast door de kwaliteit van divx via DVI op 185cm breed, viewing distrance 3,5meter, de blokvorming van 1CD nieuwe XviDs is buiten gewoon laag. Op mijn 22" monitor is de blokvorming veel zichtbaarder, viewing distance 100cm.

Maar je beamer schittert pas echt als je a.b.hdtv hebt leeg getrokken.

[ Voor 33% gewijzigd door tHe_BiNk op 05-08-2004 15:10 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Ik wil ook binnenkort een beamer gaan aanschaffen. Type weet ik nog niet, maar ik heb ook heel wat wensen/eisen:
- Stil (35 dB vind ik al veel te veel, liefst 30 dB of minder)
- Genoeg ANSI lumen om bij (gedimd) daglicht te kunnen kijken, maar ook een ecostand om verduisterd te kijken
- Totaal geen RBE, dus waarschijnlijk zal het LCD worden
- Prijs max. 1500 euro

Ik heb bij thuisbioscoop.nl o.a. de NEC VT46, Mitsubishi SL4SU en Epson TW-10 gezien. De laatste zag er vreselijk slecht uit, maar ik weet niet hoe dat komt. Volgens de reviews en andere reacties moet hij een prachtig beeld geven... Hoe dan ook, hij was wel lekker stil, evenals de NEC. De Mitsubishi gaf een prachtig beeld, met voldoende lichtopbrengst, maar maakt eigenlijk net te veel koelingsgeluid. Bovendien zit hier geen DVI of component ingang op.

Vraag:
- Iemand tip voor een goede beamer? Misschien heeft iemand in de buurt van Eindhoven iets staan wat ik een keer kan bekijken (zou gaaf zijn), want die winkels zijn ook niet alles.
- In m'n pc heb ik net een nieuwe 9800SE AIW zitten met 1 DVI/VGA uitgang (verloopstukje). Hoe kan ik goed én goedkoop m'n beamer en mijn monitor (TFT via DVI in de toekomst) aansluiten? Ik dacht zelf aan een Radeon7000 pci kaartje voor de VGA van de beamer, maar ik weet niet in hoeverre dit compatible is en gaat werken. Misschien zijn er splitblokjes zodat ik zowel m'n DVI als VGA kan gebruiken op m'n 9800SE all in wonder?

Graag wat hulp.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Gezien de overheid heeft besloten het pc-prive project af te schaffen, ben ik van plan om toch dit jaar de beamer maar te kopen. Het wordt de Panasonic pt ae-500 aangezien deze redelijk positieve reviews krijgt. Nu begint dus de zoektocht naar de goedkoopste winkel (die toch een beetje service levert), en daar wil ik graag advies van jullie over.

De beamer wordt in duitsland reeds aangeboden voor prijzen vanaf 1435,- zie
hier . In nederland kost hij uiteraard iets meer. vanaf 1589,-

Uit garantie overwegingen wil ik de beamer eigenlijk toch in Nederland kopen. Maar wil je garantie claimen bij Panasonic dan moet je bij een officiele dealer kopen. En ik heb het vermoeden dat de goedkoopste aanbiedingen niet bij de dealer liggen... :/

Nu mijn concrete vragen: 1. Is stassen een goede plek om de beamer te halen (ik weet dat ze in principe aan grijsimport doen, dus ze zijn geen officiele dealer). Indien jullie iemand anders kunnen aanraden, laat het vooral weten! 2. Is de panasonic een betrouwbare beamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Prince_of_Darkness schreef op 20 augustus 2004 @ 10:53:

Uit garantie overwegingen wil ik de beamer eigenlijk toch in Nederland kopen. Maar wil je garantie claimen bij Panasonic dan moet je bij een officiele dealer kopen. En ik heb het vermoeden dat de goedkoopste aanbiedingen niet bij de dealer liggen... :/

Nu mijn concrete vragen: 1. Is stassen een goede plek om de beamer te halen (ik weet dat ze in principe aan grijsimport doen, dus ze zijn geen officiele dealer). Indien jullie iemand anders kunnen aanraden, laat het vooral weten! 2. Is de panasonic een betrouwbare beamer?
Ik heb hem ook bij stassen weg en had dezelfde vraag. Had ze gemaild en dit was hun reply:
beste heer Devil Red,

Wij kopen bij Panasonic Europa, en wij bestaan reeds 49
jaar, ja wat moet je dan nog vertellen als collega.
Dus U heeft garantie en dit verzorgen wij.

Met vriendelijke groet,
Stassen HiFi & HomeTheaters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Prince_of_Darkness schreef op 20 augustus 2004 @ 10:53:
1. Is stassen een goede plek om de beamer te halen.
Weet iemand of ze er veel hebben staan (1000-1500 euro)?
Graag ook naar m'n vragen een paar posts hierboven kijken

[ Voor 14% gewijzigd door Elektronicanet op 22-08-2004 01:21 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
  • Laatst online: 22-05 13:25
ik heb ook de PT- AE 500E.

ik zat ook te twijfelen tussen de sanyo-z2. Maar wat ik toch belangrijk vond was de lampduur. veel mensen hadden ook last van de te vroeg overlijdende lampen bij de sanyo (www.projectorcentral.com)

Ik ben er heel tevreden mee.

en mijn dvd set = panasonic XR-25

PT-AE 500 = 1548€ (HIFI COMPONENTS BERNHARD) Duitsland
scherm 213 X 103 = 227€ (www.beamerscherm.nl)
Panasonic SET XR25 = 575€ (micro-elktro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, nog iemand met de Pana. Maar wat wel opvalt als je het boekje doorneemt; Levensduur lamp 2000u

Uit een mail van info@panasonic
"De vooropgestelde vervanginterval van de lamp is 2000 uur, maar het is mogelijk dat de lamp vroeger moet vervangen worden om reden van karakteristieken eigen aan ieder lamp, gebruiksomstandigheden en installatieomstandigheden."

De tijd kan dus korter zijn, echter ook langer.

De verdere uitleg is ook duidelijk denk ik. In ieder geval zal het toestel zichzelf uitschakelen na 2000 uur.

Uiteraard kan je deze tijd omzeilen door de timer op 0 te zetten en de zelfde lamp te blijven gebruiken. Uiteraard op eigen risico.
Maar ja, als je zoals ik elke dag naar een film kijk gaat de projector ongeveer 1000 dagen mee. Tegen dan zijn er weer andere technieken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 14:57:
Leuk, nog iemand met de Pana. Maar wat wel opvalt als je het boekje doorneemt; Levensduur lamp 2000u

Uit een mail van info@panasonic

[...]

Maar ja, als je zoals ik elke dag naar een film kijk gaat de projector ongeveer 1000 dagen mee. Tegen dan zijn er weer andere technieken ;).
2000 uur is erg betrekkelijk + het verschil tussen de LOW en HIGH stand van de lamp is nauwelijks zichtbaar!
Het verschil in geluidsniveau daarentegen is stukken wel degelijk te merken. De levensduur van de lamp op de LOW stand is 5000 uur, prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op 29 augustus 2004 @ 22:38:
[...]
2000 uur is erg betrekkelijk + het verschil tussen de LOW en HIGH stand van de lamp is nauwelijks zichtbaar!
Het verschil in geluidsniveau daarentegen is stukken wel degelijk te merken. De levensduur van de lamp op de LOW stand is 5000 uur, prima dus.
Daar heb je volledig gelijk in, maar de teller loopt door. Low of High, een uur is een uur. Daar heb ik in dit topic al eens een bericht over gezet. (Jag in "Enige uitleg voor mensen die een project...")

Zoals ze mij in de mail vertelden, de lamp zal waarschijnlijk heel wat langer door kunnen gaan, maar ja zal de teller moeten resetten (op eigen risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Elektronicanet schreef op 19 augustus 2004 @ 23:17:
Ik wil ook binnenkort een beamer gaan aanschaffen. Type weet ik nog niet, maar ik heb ook heel wat wensen/eisen:
- Stil (35 dB vind ik al veel te veel, liefst 30 dB of minder)
- Genoeg ANSI lumen om bij (gedimd) daglicht te kunnen kijken, maar ook een ecostand om verduisterd te kijken
- Totaal geen RBE, dus waarschijnlijk zal het LCD worden
- Prijs max. 1500 euro
Lijkt me heel duidelijk. Aan de hand van wat je noemt blijft er eigenlijk maar 1 goede optie over: de Pana ae-500. De Sanyo Z2 kan natuurlijk ook, maar die is net weer wat duurder (en op zich niet beter).
De Pana ae-500 was de stilste projector die ik ben tegengekomen (ook ietsjes stiller dan de Z2), veel hogere beeldkwaliteit dan de projectoren die jij opnoemt. En overdag er films mee kijken gaat goed, ook in een half verduisterde kamer (doe het zelf ook wel es). En die low lamp power stand moet je altijd gebruiken: lamp gaat langer mee en het verschil in lichtopbrengst is echt maar heel klein (en je zwartwaarden worden er beter van).
En de Pana ae-500 heeft 1280x720 als native panel resolutie: high definition 720p. En dat is pas echt mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Na iets verder gezocht te hebben, heb ik besloten om toch voor de Hitachi PJ-TX100 te gaan. Die schijnt beter te zijn dan de Panasonic pt-ae500. Beter objectief en betere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Goh, het gaat snel, die ken ik niet eens. Toen ik mijn ae500 kocht, ging het alleen tussen de Z2 en de ae500 (voor onder de €2000,-). Het is trouwens ook zo dat de ae700 en volgens mij ook de Z3 over niet al te lang uitkomen, om het nog wat ingewikkelder te maken. Volgens mij liggen al deze 720p projectoren echt superdicht bij elkaar. De Z2 maakt bijvoorbeeld gebruik van dezelfde LCD panelen als de ae500, misschien de pj-tx100 ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
De Hitachi heeft idd hetzelde panel als de pana en de sanyo. Ook de opvolger van de pana de ae700 maakt zover ik weet ook gebruik van dat panel. Verschil zit 'em een veranderd objectief en een hdmi ingang i.p.v. dvi.

Overigens was de bedoeling dat ik tot november zou wachten met mijn aankoop, maar ik ben blij dat ik nu de knoop doorgehakt had voordat kwalletje zalm met zijn "pc-prive per direct opgeheven" boodschap kwam.

[ Voor 34% gewijzigd door Munchkin op 31-08-2004 08:43 . Reden: addendum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Die hitachi is inderdaad erg interessant. Ook superstil (25db) in ecomode en een flink zoomobjectief (1,6x), dus lekker groot beeld (2,2 - 3,5 meter breed op een afstand van 5 meter)

Die hou ik in de gaten :) hij is wat duurder dan ik wil uitgeven, maar dat wordt vanzelf beter

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 31-08-2004 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Prince_of_Darkness schreef op 31 augustus 2004 @ 08:40:
De Hitachi heeft idd hetzelde panel als de pana en de sanyo. Ook de opvolger van de pana de ae700 maakt zover ik weet ook gebruik van dat panel. Verschil zit 'em een veranderd objectief en een hdmi ingang i.p.v. dvi.

Overigens was de bedoeling dat ik tot november zou wachten met mijn aankoop, maar ik ben blij dat ik nu de knoop doorgehakt had voordat kwalletje zalm met zijn "pc-prive per direct opgeheven" boodschap kwam.
Hoezo, heb je een beamer gekocht met je PC prive?
Zeg nou zelf, dat is toch te belachelijk voor woorden. Dat wij allemaal betalen voor jouw film genot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Laatst online: 08:50

Crusader

Arc Nature

Red devil schreef op 31 augustus 2004 @ 09:24:
[...]

Hoezo, heb je een beamer gekocht met je PC prive?
Zeg nou zelf, dat is toch te belachelijk voor woorden. Dat wij allemaal betalen voor jouw film genot?
Waar heb jij last van? Als hij dat wil, moet ie dat toch zeker zelf weten?

[ Voor 8% gewijzigd door Crusader op 31-08-2004 09:28 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Crusader schreef op 31 augustus 2004 @ 09:27:
[...]

Waar heb jij last van? Als hij dat wil, moet ie dat toch zeker zelf weten?
offtopic:
Laten we deze discussie maar niet starten. Maar het is dus niet zo simpel:
Als hij dat wil
Je doet overkomen alsof het een eenzijdige actie is. Dit is dus niet het geval, het is gewoon misbruik maken van een PC prive project die ons ieder treft.

Maar goed, dat is IMO en laten we er verder over ophouden. Ik werd geprikkeld door zijn opmerking dat hij het afschieten van PC prive door Zalm maar zo belachelijk vond. Alsof het normaal is dat heel Nederland betaalt voor zijn beamer.
Zeg nou zelf, dat is toch te gek voor woorden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Laatst online: 08:50

Crusader

Arc Nature

offtopic:
Ik zie dat niet zo. Alsof we door het afschaffen van de PC Privé regeling nu ineens minder belasting gaan betalen. Persoonlijk vond ik je reactie ietwat overdreven, er zijn belangrijkere zaken om ons druk over te maken. Vandaar dat ik even reageerde. Laten we inderdaad maar geen discussie starten ;) Ik hou het hierbij.

[ Voor 12% gewijzigd door Crusader op 31-08-2004 11:32 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:45
Ik hoorde laatst dat de nieuwe digitale projector-TVs erg goed waren. Hoe staan die eigenlijk tov. van beamers nu? Heb een budget van ~1200 E MAX en dacht dat misschien een projector TV ook wel OK is. Vind ze groot zat (112cm diagonaal) en als je er ook overdag mee kan kijken is dat natuurlijk helemaal top :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Prince_of_Darkness schreef op 31 augustus 2004 @ 08:40:

Als de ae500 en de hitachi dezelfde lcd panelen gebruiken zullen dus ook wel dezelfde kleuren hebben (als ze hetzelfde staan gecalibreerd), hooguit een klein verschil in kleurtemperatuur door de lamp (als die niet ook hetzelfde is). Dit is met de Z2 en de ae500 ook het geval.
De Z2 heeft trouwens weer als mogelijk voordeel lens shift en een iris. Doordat eerste is hij makkelijker zonder beeldkwaliteitsverlies ergens op te hangen. En een iris kan uitkomst bieden als je betere zwartwaarden wilt en wel wat lichtoutput kan missen.
En de ae500 heeft het voordeel totaal geen last te hebben van screendoor door die smoothing, dat werkt echt heel goed.

offtopic:
Trouwens wel een beetje flauw dat je Zalm gaat afzeiken voor het afschaffen van een regeling waar je zelf misbruik van maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Oei, ik zie dat ik wat reacties heb losgemaakt! :+ Ik ben het ermee eens dat een beamer kopen voor een pc-prive project een beetje overdreven is. Echter ik heb een uitstekende pc (althans voor mijn doeleinden) en vond een nieuwe weggegooid geld. Overigens kan ik hem ook gebruiken voor presentaties die ik zo af en toe moet houden. Neemt niet weg dat ik hem idd meestal voor film ga gebruiken...
Aangezien mij het inleveren van vrije dagen mij meer geld oplevert dan dat ik normaal ervoor zou krijgen (voor 5 dagen krijg meer dan de helft van een maandloon) vond ik dat er toch gebruik van moest maken. En daarmee was ik op tijd. Dus waarom zou ik geen gebruik maken van deze regeling?

Wat betreft zalm: tja ik vind dat nu eenmaal een lul, en de manier waarop het pc-prive project is afgeschaft vond ik ook niet geweldig. Wel ben ik het ermee eens dat het afgeschaft werd om de minima te helpen (en om excessen zoals ik uit te sluiten :P ). Het was gewoon zijn genoegzame smoel die mij tegen de borst stootte. :/ Tja...

Overigens dat mij hiermee een asociaal vinden zal mij verder worst wezen...
Als jullie de kans nog hadden gehad, dan hadden jullie er ook gebruik van gemaakt (of jullie hebben dat in het verleden al gedaan). Dat ik er een beamer mee koop is net zo belachelijk als dat ik er een pc mee koop die ik niet nodig heb. Daarom is die regel ook afgeschaft lijkt me...
Wat mij betreft eindigt hiermee de discussie...

Ontopic:Ik post t.z.t. wel foto's.

[ Voor 8% gewijzigd door Munchkin op 31-08-2004 15:31 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Haha alsof iedereen met een PC prive-pc deze voor werkdoeleinden gebruikt (waar de regeling dus voor bedoeld is).. niet dus. Laat die jongen dus gewoon een beamertje kopen.. als ik de kans had gehad had ik het ook gedaan. :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje op zoek naar een beetje knappe beamer voor niet al te veel geld en nu kwam ik deze acer PD110z tegen. Had er al een oogje op maar nu voor 658,19 Euro lijkt het me helemaal een topper:

http://webstore.netline.nl/netline/Itemdesc.asp?CartId={B1FD8347-EAFA-4C2E-A978-64740AF4A458}&ic=EY%2E11001%2E003&Tp=

(link ff helemaal copy pasten...)

Ook de bij de Makro een aardige aanbieding. Een Philips Astaire voor 712.81 Euro (nog t/m maandag). Lijkt me wat mindere specs te hebben maar wel erg stil en lange levensduur.

Ik neig naar de Acer, iemand tips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ ffswiffer: Welke gain heb jij gekozen bij beamerscherm? 1,2 of 1,5? Ik heb zelf de sanyo plv-z1 besteld 700 ansilumen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak een scherm met zo weinig mogelijk gain, ik zelf heb momenteel 1.5 maar ik wil graag naar 1.0 ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08

Initial G

f.k.a. GKLQuake

het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar je kunt ook zelf een beamer bouwen als je handig bent. Dit met als hoofdingredienten een TFT scherm en een HQI of HCI gasontladingslamp en zelfgebouwde behuizing.
Hiermee zijn al hele goede resultaten verkregen en ook een HDTV projector is mogelijk te bouwen. Vereist is wel enige handigheid en inzicht/research, maar het levert wel een zeer voordelige projector op, met een plaatje dat zich kan meten met die van de duurdere soorten. Daarbij is het natuurlijk een uitdagende, leuke bezigheid. GROOT voordeel van een diy projector is het feit dat de lampen langer meegaan en daarbij slechts enkele tientjes kosten!!

http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=476
veel results, op dat forum worden voornamelijk vrij forse projectors gebouwd met een 15" TFT erin, dat geeft wel mooi beeld. Alleen zul je hem dan goed moeten kunnen plaatsen.
Vaak wordt er echter ook een 7" of 10.4" scherm gebruikt met respectievelelijk 800x480 en 1024x768 als resolutie. Met de 7" is een zeer compacte projector te bouwen d.m.v. 2 spiegels, terwijl het beeld voor films ruim voldoende is. Zo'n projector kost ongeveer 400 euro om te bouwen.
ben je geinteresseerd kun je voor vrij basic informatie naar www.diyprojector.nl gaan. www.lumenlab.com is ook goed. http://www.diy-community.de/index.php?c=4 is the best ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Initial G op 14-10-2004 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vorige week is mijn beamer (BenQ 6100) kapot. Het lijkt op kortsluiting oid, maar ze kwamen m iig vervangen. Kreeg ik net een telefoontje dat ze m niet meer leveren/voorraad hebben en nu krijg ik een BenQ 6200! Dus voortaan XGA ipv SVGA. Of moet ik niet tevreden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Initial G

HDTV is met de door jou genoemde schermen niet mogelijk, de resolutie van het TFT-scherm voldoet niet aan de eisen van HDTV ;) .

720i - 1280x720
720p - 1280x720
1080i - 1920x1080
1080p - 1920 x 1080

@ Holleboomer

Als het nog onder de garantie viel, neem ik aan ;) . Dan heb je zeker geen verkeerde "deal" gesloten. Je hebt recht op een gelijkwaardig product, is dat niet meer te leveren dan heb je automatisch het recht op de opvolger ervan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 09:58:
@ Initial G

HDTV is met de door jou genoemde schermen niet mogelijk, de resolutie van het TFT-scherm voldoet niet aan de eisen van HDTV ;) .

720i - 1280x720
720p - 1280x720
1080i - 1920x1080
1080p - 1920 x 1080

...
hehe, nee met die schermen niet nee, maar dat zei ik ook niet. Er zijn trouwens wel 15" schermen met 1280x1024, daarmee kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, dan zou het wel weer kunnen, maar vergeet dan niet de extra kosten "PC" of scaler, want 1080p is nogal heftig, zelfs 720p is al flink zweten voor een processor. Achja, alles heeft zijn voor- en nadelen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg waarschijnlijk maandag de Sanyo PLV Z2 8) op een Proluxx 244x138. Ik heb een Liteon LVD 2001 dvdspeler met component aansluiting. Ik heb gezocht naar verschillende component kabels, maar is het niet mogelijk om gewoon 3x tulp te gebruiken. Ik bedoel daarmee dezelfde tulp die je bijvoorbeeld voor audio L audio R gebruikt en deze kabels gebruiken als component?
Ik heb namelijk nog zat van die kabels en ook High Quality versions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tuurlijk kan dat, alleen je kleurtjes kloppen dan niet (die om de kabels dus), boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb het nooit geprobeerd, en ben zeker geen kabelfetisjist, maar bedenk wel dat video signalen (orde grootte honderden MHz) wat kritischer zijn dan analoge audio signalen (20Hz-20KHz). Als je een flinke lengte moet overbruggen zou ik toch wel een kabel kopen die ervoor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay duidelijk ik probeer het eerst dan wel met mijn eigen kabels. En wanneer ik weer bij de mediamarkt kom goede kabels kopen. Straks ff in mijn uitgebreide kabel collectie wat geschikte kabels vinden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:35:
okay duidelijk ik probeer het eerst dan wel met mijn eigen kabels. En wanneer ik weer bij de mediamarkt kom goede kabels kopen. Straks ff in mijn uitgebreide kabel collectie wat geschikte kabels vinden >:)
Hoe lange kabel heb je nodig?
op www.bluejeanscable.com staan hele mooie kabels en vrij goedkoop ivm qed, monstercable en dat soort merken. Canare pluggen en Belden componentkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Die kabels kosten bij de mediamarkt geen drol, 10 meter voor 15 euro ofzo?

Natuurlijk heb je dan als voordeel dat de kabeltjes mooi dezelfde kleuren hebben als in de in- en uitgangen van je apparaten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 apparaten die op mijn beamer aangesloten moeten worden via component. Daarom ga ik morgen ook naar de mediamarkt/ kabelparadijs :+ Ik dacht dat het handigste is om een component switchbox te kopen zodat ik mijn dvdspeler en xbox daar weer op kan aansluiten. Kan ik wanneer de beamer aanstaat van signaal switchen of moet de beamer dan eerst weer uitgeschakeld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels heb ik mijn Beamer binnen (Sanyo Z2 _/-\o_ ) en 2x component kabel (xbox, dvdspeler). Op dit moment projecteer ik op een witte muur, ik moet nog wachten om mijn scherm. Ik ben vrij onder de indruk van het beeld en helemaal op 780p of 1080i. Een xbox component kabel is een must als je een beamer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik jullie mening vragen over onderstaande beamer?

Dell Projector 2200 Standard Features: 1200 ANSI Lumens (max)1
Native SVGA (800 x 600) Resolution
DLP™ DDR technology from Texas Instruments
Contrast Ratio 1700:1

Online Aktie: Aktie: inclusief 15% korting

Included Accessories: 2200MP Standard Remote Control
2200MP Hard Foam Carry Case
2200MP Data Cable Kit

Prijs EUR 808,- (incl. btw en verzendkosten)

Ik wil de beamer gebruiken voor in de woonkamer (thuisgebruik dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
37db normaal, 34db in eco mode. Deze staat behoorlijk te blazen als je film zit te kijken.

Tis niet duur, maar ik denk niet dat ik deze zou kopen. Dan maar een paar hodner euro meer voor een stille (Sanyo Z2, 26db)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alleen naar films kijkt met veel schieten, explosies en geweld zal het geluid niet echt een probleem zijn. Voor €800 kan je niet té veel bedrogen zijn, maar ik zou inderdaad een beetje doorsparen voor een andere (heb ik ook gedaan ;))

edit:
800x600 is niet echt goed voor films. Het lijkt me weer een presentatie projector, als je een homecinema wil, moet je toch beter voor een 16/9 gaan. Ideaal is 1280x720, dan ben je voorbereid voor HDTV

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:42:
Als je alleen naar films kijkt met veel schieten, explosies en geweld zal het geluid niet echt een probleem zijn. Voor €800 kan je niet té veel bedrogen zijn, maar ik zou inderdaad een beetje doorsparen voor een andere (heb ik ook gedaan ;))

edit:
800x600 is niet echt goed voor films. Het lijkt me weer een presentatie projector, als je een homecinema wil, moet je toch beter voor een 16/9 gaan. Ideaal is 1280x720, dan ben je voorbereid voor HDTV
34db niet zo, maar 37db is tijdens rustige scene's imo toch echt wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor jullie reacties.

Het is vooral voor het spelen van Games op de PS2, waarvan ik het geluid vaak waardeer en dat dus lekker hard aanzet.
De opmerking inzake de beeldschermgrootte doet me echter wel hard aan het denken zetten, aangezien die spellen ook allemaal breedbeeld zijn / beter speelbaar zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gesearched, maar kon in deze forum het antwoord niet vinden op de volgende vraag:
op de Themescene H77 (ik neem aan dat dat hetzelfde ding is als een Optoma H77) zitten 2 maal Screen Triggers.
Wat zijn dat en wat kan je ermee doen en waarom zou je er 2 willen hebben? Dat ding kan je toch gewoon aanzetten met de AB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
IK wilde ook even vragen: hoe is het beeld als je met een Sanyo Z2 een resolutie van 1024x768 of 1280x1024 pixels weergeeft? Hij moet dan natuurlijk interpoleren, want de native res. is 1280x720.

Ik had een keer een 800x600 beamer die op 1024x768 nog heel goed te gebruiken was als presentatiebeamer, en nu wil ik dus weten hoe dit voor de Z2 is? Heb niet echt een adres waar ik dit uit kan proberen helaas.

Of zou ik beter naar een BenQ 6200 (of 6210) kunnen kijken. Meer ANSI-lumen, 4:3 resolutie, native 1024x768 (dus altijd voldoende voor presentaties), wel HDTV compatible. Ook 26dB in ECO-mode, en qua prijs ongeveer gelijk (rond de 1400 euro)

Ik hoef niet puur een 16:9 beamer voor films, en zeker met een 2000:1 contrastwaarde kan ik niet zitten met "zwarte balken", maar ja, voor de toekomst van films kijken is dat wellicht wel handig (16:9 dus).

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 13-01-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

stefijn schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 17:13:
IK wilde ook even vragen: hoe is het beeld als je met een Sanyo Z2 een resolutie van 1024x768 of 1280x1024 pixels weergeeft? Hij moet dan natuurlijk interpoleren, want de native res. is 1280x720.

Ik had een keer een 800x600 beamer die op 1024x768 nog heel goed te gebruiken was als presentatiebeamer, en nu wil ik dus weten hoe dit voor de Z2 is? Heb niet echt een adres waar ik dit uit kan proberen helaas.

Of zou ik beter naar een BenQ 6200 (of 6210) kunnen kijken. Meer ANSI-lumen, 4:3 resolutie, native 1024x768 (dus altijd voldoende voor presentaties), wel HDTV compatible. Ook 26dB in ECO-mode, en qua prijs ongeveer gelijk (rond de 1400 euro)

Ik hoef niet puur een 16:9 beamer voor films, en zeker met een 2000:1 contrastwaarde kan ik niet zitten met "zwarte balken", maar ja, voor de toekomst van films kijken is dat wellicht wel handig (16:9 dus).
Ook met 2000:1 zijn zwarte balken niet zwart. Maar ook niet onbelangrijk: het is dan nooit mooi afgekadert. Dat is best belangrijk. Je blijft natuurlijk dat probleem houden met 2.35:1 films (daarom heb ik liever 16:9 versies), maar met 4:3 klopt het nooit.
Bovendien ziet een 16:9 scherm er zoiezo mooier uit.

Maar als je echt voornamelijk games speelt, is 4:3 wel te overwegen. Een LCD moet je wel echt op zijn native panel aansturen, 1024x768 geeft echt duidelijk artefacten (op mijn Panasonic Ae500, heel vergelijkbaar met de Z2, wel iig), niet echt mooi.
Maar voor films: absoluut 16:9!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Ik was gisteren een film aan het kijken met mijn hitachi pj-tx100 en het viel mij op dat de luminantie af en toe verspringt van helder naar iets minder helder. Dit lijkt alleen te gebeuren in whisper mode. Heeft iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen en wat ik eraan zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Jag schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 22:02:
[...]
Maar als je echt voornamelijk games speelt, is 4:3 wel te overwegen. Een LCD moet je wel echt op zijn native panel aansturen, 1024x768 geeft echt duidelijk artefacten (op mijn Panasonic Ae500, heel vergelijkbaar met de Z2, wel iig), niet echt mooi.
Maar voor films: absoluut 16:9!
Niet games, maar powerpointpresentaties zou ik moeten geven. Zoals ik al zei: een beamer die ik een tijd geleden had had een native res. van 800x600 maar kon heel goed interpoleren naar 1024x768 (max. 1280x1024). Daar was ik redelijk tevrden over. Deze beamer had echter maar 300:1 contrast en het was meer dát waarom ik m teruggebracht heb. Zwart in films was echt grijs. De zwarte/grijze balken boven en onder een 16:9 film vond ik toen niet storend. Met een 2000:1 beamer kan dat alleen maar beter zijn. Bovendiern heeft die Benq 6210 een 16:9 modus, alhoewel ik niet precies weet wat dat doet. :?

Ik zal denk ik toch echt maar even een mogelijkheid moeten zoeken om een Z2 aan een computer te hangen om te kijken wat die doet bij 1024x768, we zien wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 14-01-2005 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een subtiel kickje. :X

Weet niemand wat die screen triggers zijn? Waarom zou je er twee willen hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net als TSS_Droopy ben ook ik op zoek naar een beamer om presentaties te kunnen geven.

Overal lees je genoeg over de tips voor een HomeTheater systeem, maar tips voor een simpele "presentatie-beamer" kan ik tot nog toe niet vinden helaas.

Tijdens mijn zoektocht ben ik de BenQ PB6100 tegen gekomen.
Lichtopbrengst: 1500 ANSI Lumen
Contrastverhouding 2000:1
SVGA 800x600

Heeft iemand hier ervaringen mee?
En hoe is het beeld als ik een presentatie wil geven met een resolutie van 1024x768?

Het budget dat ik te besteden heb is €1300 (in geval van nood ietsje hoger :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk dat je dat alleen ergens kunt uitproberen. Zie mijn (zelfde) vraag hierboven. Is toch subjectief hoe je dat ervaart. Ik heb een Philips 800x600 beamer gehad en daarop waren presentaties op 1024x768 heel acceptabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 27-01-2005 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Binnenkort (binnen 2 maanden) ga ik een beamer aanschaffen. Zoals het er nu uit ziet, is dit mijn lijstje met mogelijke keuzes:
  • Hitachi PJ-TX100
  • Panasonic PT-AE700
  • Mitsubishi SL4S
  • Mitsubishi HC3
  • Mitsubishi XL5
De laatste 3 zijn minder waarschijnlijk, omdat ze relatief veel koelingsgeluid genereren (heb de SL4 gezien bij Thuisbioscoop.nl). Van het beeld was ik trouwens wel onder de indruk.
Bovenstaande modellen zijn allemaal LCD, dát staat voor mij iig al vast. Het RBE viel mij al direct op bij de goedkopere modellen, dat wil ik absoluut niet hebben.

Natuurlijk is er over 2 maanden wellicht een nieuw model uit, en het lijkt me dus ook verstandig om te wachten en een beter model te kopen of een huidig model goedkoper te hebben. Toch ben ik al vast aan het oriënteren. Ik wil eigenlijk uiterlijk rond de 1500 euro uitgeven, en ik heb gezien dat bijvoorbeeld de Panasonic AE700 in Duitsland 200 euro goedkoper is! De prijs is daar slechts 1500 euro, tegenover de 1700 euro in NL (en dat is al de laagste pricewatch prijs).

Heeft iemand hier ervaring mee, wat betekent het voor de garantie? Kan ik gewoon garantie via de fabrikant hebben, of zal ik met de beamer naar Duitsland moeten als er iets mee is?
Voor 200 euro kun je nog wel 's op en neer rijden!

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Op HTforum staan 2 panny 700's die al ISF gecalibreerd zijn 2e hands te koop. Met voorzetlens 1575 euro geloof ik.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=26841.0

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27434.0
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.