mjl schreef op 30 juli 2004 @ 09:29:
[...]
Op m'n 2,5 M scherm is een DivX net zo acceptabel als een DVD, maar dan wel op minimaal 1.2 Mbit/s gecodeerd (ofwel 2-3 cd's groot), lagere bitrates geven te veel digitale artefacten, vooral in snelle scenes en dan is het verschil erg groot. En ik ben het met je eens een DivX is altijd minder dan een DVD en ja (2) zou verboden moeten worden, ik zou zelfs 1 en 2 omdraaien in je rijtje ...
Dus van slecht naar goed wat mij betreft:
DVD letterbox - DivX - DVD anamorphic - HDTV MPEG2 - HDTV MPEG4
Dan nog; een DVD via de SVHS is altijd minder dan een DVD via een VGA of DVI aansluiting, hetzelfde geldt voor DivX vanaf een XBOX (composiet of SVHS?) is slechter dan vanaf een PC met VGA of DVI.
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt dat DivX beter is dan een letterbox DVD terwijl DivX zoiezo een letterbox is. Tenminste, ik ken ze niet anamorphic DivX-en. En voor zover ik gezien heb wordt er gewoon altijd letterbox resolutie gekozen.
Ik heb van een heel stel DivX-en de kwaliteit gecontroleerd op mijn projector en toen besloten ze allemaal weg te doen. Zeggen dat het pure ellende is, is misschien overdreven maar geweldig was het zeker niet. Bij de een erger dan bij de andere maar vond het niet goed genoeg om nog naar te kijken als je ook gewoon naar een DVD kan kijken. Ik vind het al jammer genoeg dat ik genoegen moet nemen met een DVD (uiteindelijk gaat mij het toch om de film natuurlijk, hdtv aanbod is nog te klein). PAL/mpeg2 is misschien prima voor CRT tv's van normale afmetingen, voor goede digitale projectie vind ik het niet voldoen. Ik heb een tijd lang geprobeerd met Zoom player en een heleboel verschillende mpeg2 decoders en ook post processing met ffdshow. Ik blijf het geklooi vinden, echt mooi wordt het niet. Uiteindelijk voor theatertek gekozen. En dat gaat via DVI op 1280x720 naar de pj.
Maar ja, zijn jullie ook niet van die mensen die speakerkabel van 40 euro per meter kopen omdat jullie een wereld van verschil horen?
Nee bepaald niet en kan ook niet veel waardering opbrengen voor mensen die dat wel doen. Ik probeer heel rationeel te zijn met dit soort dingen.[Quote[In elk geval niet een zodanig verschil dat het verschil tussen 1 euro voor 2 CD-R's en de aanschafprijs van een DVD rechtvaardigt. Als het echter even kan en ik zie een goede, goedkope DVD koop ik hem, omdat het toch leuk is om iets 'echts' te hebben.[/Quote]Een DVD+R bedoel je

(en daar betaal ik minder dan een euro voor). Dat laatste ben ik het wel mee eens, er gaat niets boven echt kopen uit.
Mantis schreef op 30 juli 2004 @ 11:50:
Ik heb zelf geen beamer maar hangt de qualiteit van je divx ook niet sterk af van de native res van je beamer? Een rip is iets van een 640x272, als je een beamer hebt met een res van bv. 854x480 (epson tw10) dan is dit verschil toch niet zo groot. Of zie ik dit verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd

. De native panel resolutie is alleen van belang voor wat het potentieel is van de pj en het screendooreffect (geldt eigenlijk alleen voor LCDs). Een lage resolutie bron zal er niet anders uitzien bij verschillende native panel resoluties zo lang die hoger is dan de bron. Behalve wanneer de native panel resolutie en bron resolutie overeenkomen, dan hoeft er niet gescaled te worden (zoals bij mij het 720p bronnen).
Ja, die serie heb ik ook gedowned, goed voor de traffic

. Toch vind ik hem nou ook weer niet zo fantastisch mooi (wel een stuk beter dan de DVD versie). Ik vind de 15MBit MPEG2 releases zeer ok, maar het kan absoluut beter. En het is een beetje zonde van de bandbreedte. Mijn ervaringen met MPEG4 (beperkt tot de MS promo filmpjes trouwens) vind ik echt een stuk beter (niet dezelfde film natuurlijk, dus niet 100% eerlijk vergelijk) bij ook een veel lagere bitrate (7Mbit geeft uitstekende resultaten voor een 720p resolutie). Dus ik hoop dat voor de HDTV medium-standaard voor MPEG4 (of een andere goede compressie methode) wordt gekozen en dat we het MPEG2 tijdperk achter ons kunnen laten. En wat mij betreft mogen CRTs en filmprojectoren ook over niet al te lang het museum in

.
Helemaal mee eens, screendoor is een heel storend effect waar LCDs last van hebben. Je moet of een LCD met een hoge resolutie kopen (met 1280x720 heb je niet zo snel last van screendoor, tenzij je het scherm heel erg loeigroot maakt) of het scherm kleiner maken.
Nyarlathotep schreef op 30 juli 2004 @ 16:26:
Zijn er hier mensen die een 4:3 beamer gebruiken om 16:9 films op te kijken?? Hoe ziet dit eruit? Krijg je veel vertekening van het beeld, of blijft het gewoon bij twee zwarte balken?
Ik heb toch gekozen voor de Dell 4100MP, maar wil wel weten of breedbeeldfilms hierop ook goed tot hun recht komen.
Typisch geval van het moet uit de lengte of de breedte komen

. Als je een rechthoek (16:9) in een bijna vierkant (4:3) kwijt wilt, ga je ruimte overhouden. Als je alleen maar films gaat kijken kan je veel beter een 16:9 projector kopen met een 16:9 scherm. Dan zijn 16:9 films ook netjes afgekadert en dat is best belangrijk, ziet er echt duidelijk een stuk beter uit. Bovendien verlies je met een 16:9 film op een 4:3 projector een hoop resolutie doordat je een groot deel van de pixels werkeloos op zwart laat staan. En je verliest uiteraard ook lichtopbrengst.
HDTV films zijn redelijk verkrijgbaar op newsgroepen. Projectoren met 1080p als native panel resolutie zullen ongetwijfeld een klein fortuin kosten, maar 720p pj's zijn goed betaalbaar (vanaf €1600,-).
Erg goed en helder verhaal lijkt me. Wat je al aangeeft het gaat erom dat je kiest voor een oplossing die het best bij je wensen aansluit. Indien je niet te veel wilt tweaken is de beste keuze toch een lcd / dlp waarbij je wat inlevert qua beeld. Wil je het onderste uit de kan ga je voor een wat duurdere 8" of 9" crt (met liquid coupled lenses). Voor crt zijn ook best wel wat out of the box oplossingen waarbij je niet al teveel hoeft te klooien, zelf altijd gebruik gemaakt van een psm-1 en dat is best een fijn ding.
Idd goed verhaal van Shittyoldman. Bij mij was een CRT zoiezo geen optie, ik kan hem toch niet kwijt. Bovendien wilde ik niet iets kopen wat een project op zich is om te doorgronden en goed te krijgen, heb genoeg andere dingen die een hoop tijd kosten

. Gebruikersgemak telde ook mee dus, gewoon aanzetten en meteen werken zonder eerst een half uur lang met Ice Age op te hoeven warmen

. En niet op de convergence hoeven te letten of die nog wel goed staat ofzo. Gewoon set-and-forget.
Persoonlijk vind ik een digitale projector qua beeld nogal hard is, het oogt echt digitaal (logisch?) dat is iets wat ik met crt totaal niet heb eigenlijk.
Lekker duidelijk het oogt digitaal

. Digitale projectoren zullen waarschijnlijk wat analytischer zijn waardoor ze idd harder ogen, ik denk ook dat digitale projectoren minder fijn zijn voor een DVD als bron vergeleken met CRTs. Ik denk ook dat het voor HDTV al anders ligt. Edit: Overigens ook helemaal eens met Shittyoldman dat LCDs echt niet goed zijn voor het donkere werk. Ik vind dat LCDs een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben, maar dat het puur een tijdelijke oplossing is en dat ze over een jaar of wat compleet vervangen zijn door DLPs.
Maar goed, je hebt me overtuigd, ik wel eens een goede CRT met verschillende bronnen in actie zien. Bij Shittyoldman bijvoorbeeld

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Jag op 31-07-2004 03:33
]