Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 21.088 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ze zeggen zo een half uur a een uur tweaken..
ach.. heb ik wat te doen in de vakantie.. :)

kan je een korte opsomming geven van dingen die getweakt moeten worden?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ik weet niet zoveel van CRTs af, maar iig moeten de verschillende buizen zo afgesteld worden dat ze over elkaar heen vallen.
En ik weet ook dat het niet set & forget is, je blijft ermee bezig zoals tbusquet ook al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik hoop niet dat het set&forget is.. (of juist well.. ligt eraan hoe je het inteptreteerd ^_^ )
Je kan em namelijk ook aan het plafond hangen, dus ik neem aan, dat je de instellingen dan wel vast kan zetten.. Op een vaste plaats zet ik em voorlopig nog niet in mijn kamer van 5 lang en 3,5 breed.. zo een ding neemt veel ruimte in.. maar is gewoon heel leuk voor regelmatig eens een filmweekend te houden.. meestal kijk ik dan ook savonds.

ik ga me er nog eens heel goed in verdiepen.. ben zeer benieuwd wat ik er zelf van vind

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Ik las ergens dat de huidige (nieuwe) DLP projectoren stukken beter zijn dan de LCD projectoren... omdat het kleurprobleem is opgelost door sneller draaiende wielen... (wat ook in de opening van dit topic staat)

Dus als ik nu een nieuw model DLP projector koop, zit het wat kleuren betreft wel goed? alleen voor de scherpte nog een goede zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazco2nd schreef op 24 juni 2004 @ 00:59:
Dus als ik nu een nieuw model DLP projector koop, zit het wat kleuren betreft wel goed?
Ik zou zeggen vraag in de winkel eens om een demonstratie, dan zie je vanzelf of het goed zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 08:49:
[...]

Ik zou zeggen vraag in de winkel eens om een demonstratie, dan zie je vanzelf of het goed zit :)
Koop u een Barco projector, dan zit je zeker goed en moet je het nog nooit getest hebben. De prijs zal wel wat hoger liggen!

Barco heeft de CineVersum range voor home cinema. Zelf heb ik een Barco IQ 350 PRO, een presentatieprojector met een resolutie van 1400 * 1050 en 3500 lumen :-)
Ik kan je verzekeren dat het vlijmscherm is en dat je bijna niets moet instellen. Je plaatst hem, je zoomt, je focust en automatisch zal hij zorgen dat het beeld recht is :)

Hij kost wel wat veel voor een beginner maar hij is het zeker waard !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Moet je er wel bij zeggen wat zoiets kost. 10.000 euro? Een beamer met 3500 lumen en zo;n resolutie ligt ws buiten het bereik van 95% van de mensen die een beamer voor HT zoeken.

(beetje in de trant van: zoek je een autootje? moet je een Rolls kopen, krijg je geen spijt van! :/ )

[ Voor 87% gewijzigd door Stefke op 24-06-2004 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:20
stefijn schreef op 24 juni 2004 @ 11:14:
Moet je er wel bij zeggen wat zoiets kost. 10.000 euro? Een beamer met 3500 lumen en zo;n resolutie ligt ws buiten het bereik van 95% van de mensen die een beamer voor HT zoeken.

(beetje in de trant van: zoek je een autootje? moet je een Rolls kopen, krijg je geen spijt van! :/ )
idd, je bent gek als je dat koopt als beginner.
Koop dan, als je safe wilt zitten, een pana500 of ZL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
En da's nog steeds een smak geld :)

Ik ga dalijk die Philips bClever halen voor 800 euro, eens kijken hoe die zich houdt. Als het niks is (ik denk dat alles oke is, behalve het contrast - 1:300) dan gaat ie terug en dan wacht ik nog wel effe een paar maandjes.

http://www.projectorcentral.com/Philips-bClever_SV1.htm

Brightness (Lumens) : 1100 ANSI
Contrast: ANSI:
** Full On/Off: 300:1
Weight: 8.2 lbs.
Size (inches) (HxWxD) : 4.2 x 13.1 x 10.7
Throw Dist (feet) : 62.2 - 467.8
Image Size (inches) : 40.0 - 300.0
Lens: Focus:
Manual
Zoom: No
Optional Lenses: No
Digital Zoom: Yes
Keystone Correction: Digital
Lens Shift: No
Compatibility: HDTV: 1080i,720p
EDTV/480p: Yes
SDTV/480i: Yes
Component Video: Yes
Video: Yes
Digital Input: No
Personal Computers: Yes
Networking: Wired:
No
Wireless: No
Warranty: 3 Years
Lamp: Type:
150W UHP
Life: 6000 hours
Quantity: 1
Display: Type:
0.5" PolySi LCD (3)
Native: 800x600 Pixels
Maximum: 1280x1024 Pixels
Aspect Ratio: 4:3 (SVGA)
Performance:
H-Sync Range: 30.0 - 65.0kHz
V-Sync Range: 55 - 85Hz
Pixel Clock: 110 MHz max
Speakers: 6.0W Mono
Max Power: 190W
Voltage: 100V - 240V
FCC Class: B
Audible Noise: 29.0 dB

Ik ga gewoon niet meer dan 1300-1400 euro uitgeven, want ik weet wel hoe dat gaat met het kopen van dit soort dingen ...

[ Voor 58% gewijzigd door Stefke op 24-06-2004 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net de BenQ PB6100 gekocht, samen met de Sony DAV-D150E (DVD/VHS-speler). Hierbij heb ik dus geen externe tv tuner nodig, en het gemak van een DVD en VHS zit bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Waar heb je die gehaald en voor hoeveel?

Als mijn Philips tegenvalt qua contrast dan denk ik dat dit een mooie vervanger is, de specs zijn redelijk gelijk verder, alleen dan natuurlijk DLP met 1:2000 contrast. Alleen wel 34db geluid, laat even weten hoe dat bevalt aub? :) Ik vind dat erg belangrijk dat zon ding niet flink staat te blazen. Wellicht heeft ie een eco-mode of zo

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 24-06-2004 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefijn schreef op 24 juni 2004 @ 13:53:
Waar heb je die gehaald en voor hoeveel?

Als mijn Philips tegenvalt qua contrast dan denk ik dat dit een mooie vervanger is, de specs zijn redelijk gelijk verder, alleen dan natuurlijk DLP met 1:2000 contrast. Alleen wel 34db geluid, laat even weten hoe dat bevalt aub? :) Ik vind dat erg belangrijk dat zon ding niet flink staat te blazen. Wellicht heeft ie een eco-mode of zo
Nieuwland Computers Componenten Wassenaar (NCC) voor 999 euro. De Sony (met boxen trouwens) bij de Modern voor 999.

Het geluid is goed te doorstaan, en idd, hij heeft een eco-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 24 juni 2004 @ 00:47:
Ik weet niet zoveel van CRTs af, maar iig moeten de verschillende buizen zo afgesteld worden dat ze over elkaar heen vallen.
En ik weet ook dat het niet set & forget is, je blijft ermee bezig zoals tbusquet ook al zei.
Dat het bij de eerste setup nogal wat moeite en tijd kost om een CRT in te stellen ben ik met je eens. Maar het is dus niet zo dat je constant alles opnieuw moet bijstellen etc ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 13-09 21:25
Erg interessant inderdaad.
Ben nu op zoek naar je post met uitleg over home cinema sets... ben ik wel benieuwd naar namelijk :D
Kan hem alleen niet vinden tussen je 1800 andere posts ;) Iemand enig idee waar ik dat topic kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 16:03
Ik zit er ook over te denken om een beamer aan te schaffen. Om een scherm tegen de muur te hangen is niet echt handig omdat het dan te hoog zou hangen als ik m'n tv inclusief center op m'n dressoir laat staan.
Wat ik wil doen is een oprolbaar scherm iets voor m'n tv aan het plafond te laten hangen. Hoe de situatie er nu uitziet zie je in deze post.

Het probleem is alleen m'n center, en volgens mij moeten meer mensen dat probleem hebben. Die zou dan achter het scherm zitten. Hebben mensen hier ervaringen mee? Laten schermen genoeg geluid door?

Of zou ik dan toch elke keer dat ik een film kijk m'n center naar voren moeten halen en dan op een tafeltje zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarten_v schreef op 24 juni 2004 @ 22:48:
Het probleem is alleen m'n center, en volgens mij moeten meer mensen dat probleem hebben. Die zou dan achter het scherm zitten. Hebben mensen hier ervaringen mee? Laten schermen genoeg geluid door?

Of zou ik dan toch elke keer dat ik een film kijk m'n center naar voren moeten halen en dan op een tafeltje zetten?
Zoveel geluid zal een scherm toch niet tegenhouden denk ik. Zal morgen de test eens doen (wel "maar" met een logitech Z-680). Denk niet dat het zoveel verschil zal maken. Of je moet je TV wat hoger zetten en de center eronder. Een plankje en wat oude schoolboeken zijn daar perfect voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 13:57:
[...]

Nieuwland Computers Componenten Wassenaar (NCC) voor 999 euro. De Sony (met boxen trouwens) bij de Modern voor 999.

Het geluid is goed te doorstaan, en idd, hij heeft een eco-mode.
Hoe groot (breed) kan je Benq projecteren op een afstand van +/- 4,5 meter?

Deze philips BClever haalt ongeveer 1,8meter breed, breder kan niet omdat hij geen zoomlens heeft (dan zou ie verder naar achter moeten, gaat helaas niet). Dat valt me op zich wat tegen (niet dat het een probleem is, maar ik had iets meer verwacht, 2,5 meter breed of zo)

Verder toch echt wel een oke ding hoor! Contrast imo zo slecht nog niet (wel een grijs vlak om de film heen, maar eigenlijk niet eens zo storen), en resolutie tot 1280 is goed te gebruiken onder windows.

En echt wel stil met 29db

Als je een goedkoop beamertje zoekt dan is dit een heel oke apparaat! Zeker voor de beginnende HT-fan (niet zoals die megabeamer van een paar posts terug)

Tuurlijk voor de veeeeeleisende consument is het een prul :/ Ik denk mooi dat ik m hou :) Of misscchein dat ik m inruil voor die Benq, als ik het goed begrijp met de http://www.projectorcentr...lculator.cfm?part_id=2274 kan die tot 2,16m breed met zoom op een afstand van 4,5m

Wat houdt die Benq eco-mode precies in? Minder lawaai/lichtopbrengst?

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 25-06-2004 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op projectorcentral.com staat zon programmaatje waarmee je precies kan uitrekenen hoe ver ie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 11:18
The 6100 and 6200 both perform at their best with component progressive scan DVD input. Component interlaced signals, as well as of course S-video and composite, are displayed with a significant softening of the image when compared to component progressive
Omdat de benq 6100 geen goede delacer/scaler heeft moet je voor het beste resultaat wel vanaf PC of progressive DVD-player spelen....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 09:30:
Op projectorcentral.com staat zon programmaatje waarmee je precies kan uitrekenen hoe ver ie kan.
Zie de link die ik geef :) 2,16m op een afstand van 4,5m met 1,2 zoom
Redheinz schreef op 25 juni 2004 @ 10:54:
[...]

Omdat de benq 6100 geen goede delacer/scaler heeft moet je voor het beste resultaat wel vanaf PC of progressive DVD-player spelen....
Ze geven aan dat je een "softening" effect krijgt, m.a.w. de pixels worden vervaagd. Dat lijkt me op zich voor een mooi TV-beeld zonder pixels wel goed juist. net als wanneer je je desktop op TV zet met s-vid: geen pixels te zien door het softening effect :)

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 25-06-2004 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Neem dan een projektor met een reso van 240*180, dan krijg je pas lekker wazig beeld :)

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 23:43:
[...]

Zoveel geluid zal een scherm toch niet tegenhouden denk ik. Zal morgen de test eens doen (wel "maar" met een logitech Z-680). Denk niet dat het zoveel verschil zal maken. Of je moet je TV wat hoger zetten en de center eronder. Een plankje en wat oude schoolboeken zijn daar perfect voor ;)
Als het scherm niet geperforeerd is, wordt het meeste geluid tegengehouden. Bovendien gaat je doek bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 17:44:
[...]
Als het scherm niet geperforeerd is, wordt het meeste geluid tegengehouden. Bovendien gaat je doek bewegen.
Als je een aparte sub hebt zal dat toch wel meevallen? En als je dat op voorhand weet kan je toch wat meer info over de "geluidsdoorlaatheidsgraad" vragen. Waaw, zo een lang woord :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

3500 lumen voor een huiskamer?? je bent niet wijs :? met die sterkte kan je je krantje nog in de schaduw lezen

doe 1000 voor een normale huiskamer en je kan zelfs prima kijken als het buiten half donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 17:54:
[...]

Als je een aparte sub hebt zal dat toch wel meevallen? En als je dat op voorhand weet kan je toch wat meer info over de "geluidsdoorlaatheidsgraad" vragen. Waaw, zo een lang woord :*)
Het ging hier over een centerspeaker en niet over een sub ;) . En een doek laat niets door als het niet geperforeerd is, anders heb je een foute aankoop gedaan. Bovendien slikt een gerperforeerd doek heel veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 17:44:
[...]Als het scherm niet geperforeerd is, wordt het meeste geluid tegengehouden. Bovendien gaat je doek bewegen.
Dus in elke bios wappert het scherm ;).
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 19:21:
[...]En een doek laat niets door als het niet geperforeerd is, anders heb je een foute aankoop gedaan.
Dus als ik last heb van mijn buren, dan moet ik er gewoon een doek tussen spannen :P ?

Een doek tussen speaker en luisteraar is natuurlijk niet ideaal, ze maken niet voor niets geperforeerde doeken. Je zult iig correctie dmv een EQ nodig hebben (dat heb je voor een geperforeerd doek al nodig), maar misschien dat het meevalt. Ik denk dat het geen succes wordt, maar je kan het proberen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

Redheinz schreef op 25 juni 2004 @ 10:54:
[...]

Ik was dus van plan een 6200 te kopen maar om de genoemde reden "softening" (stond op projectorcentral) even gewacht. Ik wil naast mijn DVD ook televisiebeelden projecten en de PC gaat via de HT.
Maar wat moet je dan!. Is er iemand die een 6100/6200 aan de kabel heeft gezet (bv. met het EK :) ) en hierover kan oordelen. Of sterker nog kan ik dat misschien zien ?!

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhm..hoe krijg ik hier een foto geplaatst? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ img] url van het plaatje [/ img]

de spatie tussen [ img] verwijderen natuurlijk.
Of je kijkt even in de faq natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolloc
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 18:36
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 10:44:
@Appoloc, waar koop je die 6100 dan? Ik weet alleen een winkel waar ie over 999 staat, en ik dacht dat goedkoop was.
edit:
Zo te zien was me comment niet nodig, gezien je hem al gekocht hebt

Maare hoe bevalt hgij tot nu toe, valt het mee met die regenboogkleuren ?

[ Voor 32% gewijzigd door Apolloc op 29-06-2004 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik zie dat er op de laatste pagina's de Benq pb6200 wordt genoemd en dat deze niet goed geschikt is voor HT-activiteiten.

Ik wil deze beamer ook graag kopen en heb hem al een tijdje op het oog. Nu kan ik deze beamer maar maximaal 2 meter van het scherm afhangen en ik wil de zoom niet te veel gebruiken vanwege kwaliteitsverlies. De breedte van het scherm mag rond de 1,5 meter zijn.

Mijn kamer kan heel goed verduisterd te worden dus qua licht hoef ik me niet zorgen te maken denk ik.

Hier een linkje van de beamer:
Afbeeldingslocatie: http://www.multicom-shop.nl/modulen/artikel/images/producten/Beamers/PB6XXX.jpg

Prijs € 1414.40 (incl. BTW)

Product highlights
DLP TM projectie systeem
SVGA resolutie
1500 ANSI lumens
2000:1 contrast ratio
48” bij 2m Groothoek lens
30” tot 240” beeld grootte
HDTV compatibel (YPbPr)
DCMS (Dynamic Color Management System)
Stroombesparend (Economic mode)
Preset Modus
34 dB fluisterstil
Gemakkelijke 1-2-3 set-up

Specificaties
Projectie technologie DLPTM projectie systeem by Texas
Panel 0,7” XGA 12° DDR DMD TM x 1
Orginele resolutie XGA (1024 x 768)
Ondersteunde resoluties 640x350 tot 1280x1024

Helderheid 1700 ANSI lumens
Contrastverhouding 2000:01:00
Beeldgrootte 40” tot 300”
Bereik 60”@2m
Zoomverhouding 01:01,2
Projectie-afstand 1,5m ~ 10m (2,6 feet ~ 32,8 feet)
Kleuren 16,7 millioen kleuren
Breedte/hoogteverhouding 4:3 / 16:9 scherm seleceerbaar
Lichtbron 200W NSH, 2000 uur (Normale modus) / 3000 uur levensduur van de lamp (Economische modus) (Normale / Economische Modus)
Geluidsniveau <34 dB
Horizontale Frequentie 20 ~ 88 kHz
Verticale scansnelheid 20 ~ 100 Hz
Projectiepositie Voor/Achter, Tafel/Plafond
Invoerterminals RGB,Component(YCbCr,YPbPr):Analog-D-sub 15 pin x 1 S-Video: Mini DIN 4 pin x 1 Composite-Video
Video compatibel NTSC / PAL / SECAM / NTSC 4.43
Afmetingen (BxHxD) 262 x 98,4 x 215,5 mm
Nettogewicht 2,7 kg
Lens Handmatige Zoom, F=2,4 tot 2,6 / F=24,3-29,2 mm
Wat mij dus aantrekt is het schakelen tussen de verschillende beeldverhoudingen en de resolutie. Verder is de prijs redelijk laag vergeleken met andere projectoren met deze resolutie.

Wat ik niet kan vinden is hoe groot het projectiebeeld is, als de beamer 2 meter van het scherm hangt.

Ik woon in Middelburg dus ik kan helaas niet 1,2,3 naar een winkel met deze profector om het RBE te bekijken en de beamer te testen.

Is het verder een goede koop om films en tv te kijken :??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op www.projectorcentral.com bij deze beamer, dan zie je daar een soort programmaatje dat je scherm kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobje86nl schreef op 04 juli 2004 @ 16:57:
Ik zie dat er op de laatste pagina's de Benq pb6200 wordt genoemd en dat deze niet goed geschikt is voor HT-activiteiten.

Ik wil deze beamer ook graag kopen en heb hem al een tijdje op het oog. Nu kan ik deze beamer maar maximaal 2 meter van het scherm afhangen en ik wil de zoom niet te veel gebruiken vanwege kwaliteitsverlies. De breedte van het scherm mag rond de 1,5 meter zijn.

Mijn kamer kan heel goed verduisterd te worden dus qua licht hoef ik me niet zorgen te maken denk ik.
Ik ken de projector niet, maar ik begrijp niet wat het probleem met de zoom zou zijn. Als de zoom optisch is moet je je geen zorgen maken, een digitale zoom is (zoals bij digicams) natuurlijk weer iets anders. Maar volgens mij bestaat zoiets niet.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden op apparatuur te kopen:

1 (de meest gebruikte) overal rondkijken, zoeken en zien dat je iets binnen budget vind. Meestal is dat dan niet het beste, maar wel voldoende

2 (mijn systeem) Iets goed zoeken zonder teveel rond te kijken, nadien niet teveel naar andere systemen kijken. Op die manier blijf je tevreden van hetgene wat je hebt

Ik wil maar zeggen, als je nooit op restaurant gaat eten ben je tevreden met simpele boerenkost, en die kan ook lekker zijn. Als je alleen maar in 4 sterren restaurants gaat eten is een 2 sterren mss slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

bobje86nl schreef op 04 juli 2004 @ 16:57:Nu kan ik deze beamer maar maximaal 2 meter van het scherm afhangen en ik wil de zoom niet te veel gebruiken vanwege kwaliteitsverlies.
Voor de beeldkwaliteit is het juist beter om de zoom te gebruiken (niet dat het nou zo gek veel uitmaakt). Maar ik geloof dat de BenQ6200 eerder voor een meter of 4 afstand bedacht is, dus op 2 meter afstand zou je wel een kleine projectiegrootte krijgen.

Edit: idd, minimaal 102cm breed, maximaal 123cm. Als je zelf ook 2 meter er vanaf zit, is dat wel een prima grootte lijkt me.

Overigens moet je echt niet zonder te kijken een projector kopen. Als je een kleine €2000,- uitgeeft lijkt het me wel handig om te weten wat je binnenhaalt :).

Edit 2:
Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 17:39:2 (mijn systeem) Iets goed zoeken zonder teveel rond te kijken, nadien niet teveel naar andere systemen kijken. Op die manier blijf je tevreden van hetgene wat je hebt.
Maar je moet natuurlijk wel op zijn minst de PB6200 bekijken (zonder andere ernaast), om te kijken of het RBE je tegenstaat. Anders is er over twee weken een BenQ PB6200 op markplaats.nl te vinden ;).

[ Voor 47% gewijzigd door Jag op 04-07-2004 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Laatst online: 26-05-2024
Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 17:13:
Kijk eens op www.projectorcentral.com bij deze beamer, dan zie je daar een soort programmaatje dat je scherm kan berekenen.
Bij nadere metingen zie ik dat ik de beamer op 2,3 meter afstand kan hangen. Ik krijg dan maximaal een beeld van 1,4 meter x 1,06 meter. Ik zit zelf 3 meter van het scherm af.

Zijn deze afmetingen van een plafond/tafel-opstelling of hangt de beamer dan tegeover het midden van het beeld?

Ik wil aan het einde van de zomervakantie deze beamer bekijken, zijn er adressen die aan te raden zijn? Is het aan te bevelen om een beamer dan bij die winkel gelijk mee te nemen of over internet te bestellen?

Ik had een beamer te leen, een tijdje terug. Toen gebruikte ik zelf een lichtweerend zonnescherm. Nu zijn er wel meer mensen die dit doen, is dit erg en wordt er toch liever een echt projectiescherm aanbevolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou eerst beslissen of je een vast of een oprolbaarscherm wilt. De laatste moet je zoiezo kopen, maar de prijs is wel te doen.

Je kan bijvoorbeeld eens bij thuisbioscoop.nl gaan kijken. Hun showroom is wel ok (twee projectoren tegelijk) en hun prijs ook. Ik zou daar gewoon blanco naartoe gaan en dan heb je in een uurtje wel beslist welke projector en welk scherm. En dan kan je meteen onderhandelen over een prijs voor projector + scherm + plafond beugel + kabels. Als je dat los moet kopen ben je een hoop geld kwijt.

Edit: 1.4m breed op een afstand van 3 meter is wel een beetje klein. Maar goed, ook zoiets kan je het beste zelf bepalen als je een demo krijgt van projectoren.

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 04-07-2004 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomBoom_64
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07 22:58
Aan Nonkel Pleuris, das ne mooie r*ckbunker die ge daar optrek!

TIP: "k heb onlangs de Sanyo Z2 aangeschaft. Mooie beamer, goede 16:9 kwaliteit door native 1280:720.

Maar vooral voor jouw opstelling HEEEEEEEEEEL HANDIG: Z2 heeft een MECHANISCHE horizontale & verticale verschuiving zonder kwaliteits verlies of keystone effect!. :) Kun je dus schuin mee weg beamen!! Had ik nog niet eerder bij ne beamer gezien.

Natuurlijk verder alle andere opties als (digitale) keystone, upsidedown,mirror, en nog veel meer. Ik heb er erg veel schik van. :9~
Nadeel: naast reguliere Video & Svideo, vraagt deze lastig verkrijgbare speciale kabels :? (DVI-I of composite Y-Pb/Cb-Pr/Cr. Die tweede is my volledig onbekend. Iemand wel mee bekend?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoomBoomSate schreef op 10 juli 2004 @ 02:24:

TIP: "k heb onlangs de Sanyo Z2 aangeschaft. Mooie beamer, goede 16:9 kwaliteit door native 1280:720.

Maar vooral voor jouw opstelling HEEEEEEEEEEL HANDIG: Z2 heeft een MECHANISCHE horizontale & verticale verschuiving zonder kwaliteits verlies of keystone effect!. :) Kun je dus schuin mee weg beamen!! Had ik nog niet eerder bij ne beamer gezien.

Natuurlijk verder alle andere opties als (digitale) keystone, upsidedown,mirror, en nog veel meer. Ik heb er erg veel schik van. :9~
Nadeel: naast reguliere Video & Svideo, vraagt deze lastig verkrijgbare speciale kabels :? (DVI-I of composite Y-Pb/Cb-Pr/Cr. Die tweede is my volledig onbekend. Iemand wel mee bekend?)
Euh.. ik heb zelf ook een Z2.
Het is niet zo dat de lens shift op de Z2 geen effect heeft op de kwaliteit van het beeld, dat is namelijk wel zo. Het is echter wel minimaal, maar moet natuurlijk wel gezegd worden :)

Composite scheid de kleuren (blauw, groen, rood) en is naar mijn mening de beste manier om vanaf de bron (dvd speler b.v.) de beamer signaal te geven. De kabels zijn vrij prijzig. Voor een 10 meter kabel betaal je 100 euro.

Wouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoomBoomSate schreef op 10 juli 2004 @ 02:24:
...

Geen idee wat een r*ckbunker is ;).

De reden van mijn keuze van een panasonic was snel gemaakt (werk bij een verdeler van pana :) ), daarmee was de prijs nog wat beter, en in geval van garantie zal het ook wat sneller gaan. En aangezien ik mij door ziekte moeilijk kan verplaatsen is het ook niet makkelijker om half België af te rijden voor naar allerlei produkten te gaan kijken.

En ja, de plaatsing van de projector viel wat moeilijker uit als gehoopt. Die keystone correctie is toch een beetje een verkoopstruuk. Maar aangezien de rest van de kamer een wat industriële uitstraling heeft was dit de makkelijkste, goedkoopste en kwalitatief beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 09:44:
[...]

Euh.. ik heb zelf ook een Z2.
Het is niet zo dat de lens shift op de Z2 geen effect heeft op de kwaliteit van het beeld, dat is namelijk wel zo. Het is echter wel minimaal, maar moet natuurlijk wel gezegd worden :)

Composite scheid de kleuren (blauw, groen, rood) en is naar mijn mening de beste manier om vanaf de bron (dvd speler b.v.) de beamer signaal te geven. De kabels zijn vrij prijzig. Voor een 10 meter kabel betaal je 100 euro.

Wouter.
Je bedoeld waarschijnlijk component en niet composiet, composiet is de gele tulp aansluiting, dit geeft bagger resultaten, component is idd toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 09:44:

Wouter.
Bedoel je component kabel voor 100 euro de 10 meter???
Das raar, ik heb bij de mediamarkt 10 meter component kabel gekocht om mijn xbox aan de panasonic AE500 te linken en dat kostte 16 eurootjes 8)

Draai op de hoogste resoluties en het ziet er allemaal perfect uit.

100 euro voor een 10 meter DVI kabel is wel normaal, dat heb ik er ook voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mensen lief, zo een onwaarschijnlijk hoge prijzen.

ik heb 2 kabels gekocht (rechtstreeks van de leverancier), zelfs met levering aan huis ;)

Equip DVI Duallink 10m €25
Equip VGA M/M HQ €20.
Zelfs met een winstmarge van 100% is het nog minder

Aangezien de DVI aansturing van de PC niet werkte zoals het moest heb ik een VGA kabel moeten gebruiken. Signaal werkt perfect. De kabel is wel vrij gevoelig aan electrische signalen van andere kabels. Als er gedimde lapen opstaan (500W Par 56's en zo) is er een heeel klein beetje ghosting te zien op het bureaublad. Als de lamp volopen staat is er geen probleem (behalve dat er dan teveel licht is :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 11:34:
mensen lief, zo een onwaarschijnlijk hoge prijzen.

ik heb 2 kabels gekocht (rechtstreeks van de leverancier), zelfs met levering aan huis ;)

Equip DVI Duallink 10m €25
Equip VGA M/M HQ €20.
Zelfs met een winstmarge van 100% is het nog minder

Aangezien de DVI aansturing van de PC niet werkte zoals het moest heb ik een VGA kabel moeten gebruiken. Signaal werkt perfect. De kabel is wel vrij gevoelig aan electrische signalen van andere kabels. Als er gedimde lapen opstaan (500W Par 56's en zo) is er een heeel klein beetje ghosting te zien op het bureaublad. Als de lamp volopen staat is er geen probleem (behalve dat er dan teveel licht is :()
Wat voor videokaart heb je dan in de PC? En met wat voor resolutie stuur je de beamer aan?
Ik heb wel vrij veel verhalen gelezen van mensen die met een goedkope DVI kabel ontzettend veel problemen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dit is een topic over projectoren, niet over HT (audio)

Op deze pagina kun je zien hoe groot je BenQ6200 projecteert op 2 meter afstand:

http://www.projectorcentr...lculator.cfm?part_id=2342

1 meter breed, met 1,2 zoom 1,20 meter. Niet echt groot dus, zal toch echt naar achteren moeten lijkt me, anders kun je net zo goed een grote TV kopen :|

Ik heb de Philips BClever teruggebracht, contrastwaarde was gewoon te slecht. Als het donker werd zat je tegen een grijs vlak te kijken. Wel erg stil en fijn beeld verder. Binnenkort wel een keer een andere.

De Philips kon overigens 1,70 meter breed projecteren bij mij: ook wat aan de lage kant. Wordt toch een model met zoom: een BenQ zou bij mij tot 2,30m breed projecteren, zonder zoom wel te verstaan. Dat is tenminste bioscoopbeeld!

Wel jammer dat die BenQs allemaal 34dB geluid produceren, dat is toch niet mis imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op 10 juli 2004 @ 11:44:
[...]
Wat voor videokaart heb je dan in de PC? En met wat voor resolutie stuur je de beamer aan?
Ik heb wel vrij veel verhalen gelezen van mensen die met een goedkope DVI kabel ontzettend veel problemen hadden.
Heb deze vraag al op verschillende topics gepost (zelfs deze)
Er zit blijkbaar een vloek op 1280x720 res DVI op Nvidia kaarten. Ik had hier nog een Geforce 2 GTS pro 64MB liggen, hier stond die res tussen de standaard waarden. Met een VGA kabel geen probleem, met DVI lukt het niet. Na veel zoeken en vloeken probeerde ik even met een andere res met de DVI kabel, beeld kwam door. Ook met een andere Nvidia zelfde prob

om het nog gekker te maken die kaart heeft een DVI en VGA out. met een DVI naar VGA convertor gaat het perfect. Op eender welke res.

Vloek op 1280 X 720

En ik heb geen zin om met powerstrip ed te werken, de kaart kan het aan

Maar ja, "If in ain't broke, don't fix it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 12:37:
[...]

Heb deze vraag al op verschillende topics gepost (zelfs deze)
Er zit blijkbaar een vloek op 1280x720 res DVI op Nvidia kaarten. Ik had hier nog een Geforce 2 GTS pro 64MB liggen, hier stond die res tussen de standaard waarden. Met een VGA kabel geen probleem, met DVI lukt het niet. Na veel zoeken en vloeken probeerde ik even met een andere res met de DVI kabel, beeld kwam door. Ook met een andere Nvidia zelfde prob

om het nog gekker te maken die kaart heeft een DVI en VGA out. met een DVI naar VGA convertor gaat het perfect. Op eender welke res.

Vloek op 1280 X 720

En ik heb geen zin om met powerstrip ed te werken, de kaart kan het aan

Maar ja, "If in ain't broke, don't fix it!
Nou, Ati kan er ook wat van hoor: check mijn topic: Beamer via PC @ ati9800 & DVI aansturen?/

Heb het gisteren aan de praat gekregen met 10 m DVI kabel alleen wel op een resolutie van 1920*1080 (de 1080i variant)

Het klote was dat mijn monitor OOK op die resolutie ging staan, kon dat niet meer veranderen. Gelukkig kon hij het aan (wel bibberend beeld) maar optimaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
stefijn schreef op 10 juli 2004 @ 12:19:
Dit is een topic over projectoren, niet over HT (audio)
Wij hebben het niet over audio hoor, gaat over hoe je een signaal vanaf je PC naar je beamer krijgt.

Lijkt mij zeer relevant voor deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op 10 juli 2004 @ 13:00:
[...]
Wij hebben het niet over audio hoor, gaat over hoe je een signaal vanaf je PC naar je beamer krijgt.

Lijkt mij zeer relevant voor deze thread.
Ik zou het niet beter kunnen zeggen;).

Niet iedereen stuurt een DVD/VHS/TV-signaal door naar de projector, en zoals je kan lezen zijn er soms wel problemen mee. Bij 4/3 projectoren niet, maar wel bij 16/9. Je kan er alleen maar extra informatie uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van projectoren, maar zeker geinteresseerd. Een paar vragen om te beginnen:

- Ik kan van iemand een projector (500 ANSI Lumen) overnemen voor 400 Euro. Er
moet wel een nieuwe lamp in want deze is aan vervanging toe. Ik ben van plan
er films mee te gaan kijken in een geheel verduisterde ruimte. Voldoet deze
projector voor mijn doeleinden?

- Ook hoorde ik dat je als projectie scherm heel goed gebruik kunt maken van een
wit rolgordijn, klopt dat. Wat voor invloed heeft dit op de beeldkwaliteit in
vergelijking met een 'echt ' doek. Onder de eerder genoemde omstandigheden.

Hou bij het geven van tips rekening met mijn budget, ben een 16 jarige scholier nl. Ik wil niks 'bijzonders', het enige wat ik wil is af en toe een film kijken op een groot scherm (en niet op mijn 21" CRT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 22:11:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van projectoren, maar zeker geinteresseerd. Een paar vragen om te beginnen:

- Ook hoorde ik dat je als projectie scherm heel goed gebruik kunt maken van een

Hou bij het geven van tips rekening met mijn budget, ben een 16 jarige scholier nl. Ik wil niks 'bijzonders', het enige wat ik wil is af en toe een film kijken op een groot scherm (en niet op mijn 21" CRT).
Wat voor type is het dan?

Lampen zijn vaak prijzig, reken op 200-300 euri. Dus dan zit je al op 6 a 700 euro.

Oh en iedereen die met powerstrip werkt, kijk aub in mijn topic:

Powerstrip: custom resoluties aanmaken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Volgens mij bedoelt mr pantzofski Zou ik niet doen. ;)
Je weet eigenlijk niets van het apparaat. En dat voor 600 euro (incl. lamp)? Eerst maar eens wat meer: type?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 22:11:

Gewoon projecteren op een witte ondergrond kan altijd. Op een scherm is natuurlijk wel beter, maar voor en beginnend beamerkijker is dat echt meer dan voldoende. Witte muur, wit rolgordijn. Kan allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een Sharp XG3000, lampen daarvoor zouden ongeveer 125 Euro kosten. Dit lijkt mij een beetje aan de lage kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik kom 'm niet echt tegen op internet. Lijkt me dan een antiek apparaat en ik zou 'm (dus) niet kopen. 2de hands is er voor dat geld wel meer te vinden lijkt me aangezien de philips meuk al voor 750 gedumpt wordt (ze stoppen ermee). Dat is ook niet fantastisch maar zou ik nog eerder doen. Misschien dat hier of daar bijvoorbeeld een Infocus X1 of sanyo PLV-30 ofzo is te scoren?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 21:13:
Het is een Sharp XG3000, lampen daarvoor zouden ongeveer 125 Euro kosten. Dit lijkt mij een beetje aan de lage kant?
Voor €125 heb je zeker geen gasontladingslamp, het lijkt mij eerder de prijs een soort speciale halogeenachtige lamp.

Als je het toestel kan bekijken en het bevalt is er weinig twijfel over. De vraag is natuurlijk of dat het geval zal zijn.

Kijken kost geen geld (de verplaatsing wel natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Hmm..Ik mis wat in de startpost, geluid is ook belangrijk, misschien zou je dit nog even kunnen toevoegen:

Geluidsniveau

De lamp in de projector produceert meer hitte dan licht, en moet daarom actief gekoeld worden. Alle projectoren hebben daarom een ventilator ingebouwd, die helaas geluid maakt. Dat geluid moet, ook in de stilste scenes van een film niet hinderlijk zijn. Het geproduceerde geluidsniveau wordt uitgedrukt in dB(A). Hoe lager dit getal, hoe stiller de projector. Een stil exemplaar zal minder dan 30dB(A) produceren. Herrieschoppers zitten boven de 50dB(A) en zijn eigenlijk ongeschikt voor de thuisbioscoop.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik vind 36db eigenlijk al "overlast" als je binnen 3 meter van zo'n ding zit te kijken, zeker bij een wat stillere film, laat staan 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Barry|IA schreef op 21 juli 2004 @ 10:54:
Hmm..Ik mis wat in de startpost, geluid is ook belangrijk, misschien zou je dit nog even kunnen toevoegen:

Geluidsniveau

De lamp in de projector produceert meer hitte dan licht, en moet daarom actief gekoeld worden. Alle projectoren hebben daarom een ventilator ingebouwd, die helaas geluid maakt. Dat geluid moet, ook in de stilste scenes van een film niet hinderlijk zijn. Het geproduceerde geluidsniveau wordt uitgedrukt in dB(A). Hoe lager dit getal, hoe stiller de projector. Een stil exemplaar zal minder dan 30dB(A) produceren. Herrieschoppers zitten boven de 50dB(A) en zijn eigenlijk ongeschikt voor de thuisbioscoop.
Idd, dat is wel een belangrijke factor.

Ik zit pal naast de projector en op de High stand is het best wel lawaaiig.
Gelukkig heeft de projector (panasonic 500) ook een Low stand en op die stand
hoor je hem haast niet meer!
Daarbij zie ik nauwelijks verschil in lichtopbrengst ! Draai dus bijna alles in de Low stand, echt erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hallo allemaal!

Jullie raden het al, ik ben van plan om een projector aan te schaffen. Aangezien ik niet veel ervaring heb op dit gebied wil ik graag jullie advies.

Ik heb zelf al wat rondgekeken, en ben al vrij snel bij een goede projector terechtgekomen. Nl. de Dell 4100MP LDP projector. Waarom deze projector?? Wel, een vriend van mij werkt bij Dell en heeft al twee keer de 3200MP te leen gehad, om een weekendje film te kijken. Ik was best onder de indruk van de beeldkwaliteit, al moet je de kamer wel echt goed verduisteren om een goed beeld te krijgen. De kleuren zijn anders gewoon te flets, en zijn details in donkere stukken niet van elkaar te onderscheiden.

Nu is deze beamer al wat ouder (zijn vervanger is de 3300MP) en ik kan via die vriend een fikse korting krijgen op de projectoren van dell. Zodoende is mijn keus gevallen op de 4100MP. Ik heb al wat rondgekeken op het net voor reviews. Deze lopen uiteraard vrij uiteen, al zijn de meeste reviews behoorlijk positief, zeker vanwege zijn hoge lichtopbrengst (2200) en zijn hoge contrastwaarde (1700).

Nu wil ik de projector voornamelijk gebruiken voor het kijken van DVD films (gewoon via de standalone DVD-speler) en het spelen van games vanaf mijn PC.

Nu staat er op de Dell pagina niet of deze projector 4:3 of 16:9 beeld geeft. DVD's kijken vereist natuurlijk toch een beetje het laatste, maar voor de PC is dit toch weer minder geschikt??

Ik heb deze dus gekozen vanwege de prijs waarvoor ik hem kan krijgen, en de overwegend positieve reviews. Ook is hij erg stil en vrij compact.

Wat is jullie mening over dit dingetje? Is er toevallig iemand die hem heeft, thuis of op 't werk?

Alvast bedankt!!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op 27 juli 2004 @ 16:16:
Ik heb zelf al wat rondgekeken, en ben al vrij snel bij een goede projector terechtgekomen. Nl. de Dell 4100MP LDP projector. Waarom deze projector?? Wel, een vriend van mij werkt bij Dell en heeft al twee keer de 3200MP te leen gehad, om een weekendje film te kijken. Ik was best onder de indruk van de beeldkwaliteit, al moet je de kamer wel echt goed verduisteren om een goed beeld te krijgen. De kleuren zijn anders gewoon te flets, en zijn details in donkere stukken niet van elkaar te onderscheiden.

Nu is deze beamer al wat ouder (zijn vervanger is de 3300MP) en ik kan via die vriend een fikse korting krijgen op de projectoren van dell. Zodoende is mijn keus gevallen op de 4100MP. Ik heb al wat rondgekeken op het net voor reviews. Deze lopen uiteraard vrij uiteen, al zijn de meeste reviews behoorlijk positief, zeker vanwege zijn hoge lichtopbrengst (2200) en zijn hoge contrastwaarde (1700).

Nu wil ik de projector voornamelijk gebruiken voor het kijken van DVD films (gewoon via de standalone DVD-speler) en het spelen van games vanaf mijn PC.

Nu staat er op de Dell pagina niet of deze projector 4:3 of 16:9 beeld geeft. DVD's kijken vereist natuurlijk toch een beetje het laatste, maar voor de PC is dit toch weer minder geschikt??
Eerst en vooral ik heb een hekel aan de werkwijze van Dell (dat is natuurlijk persoonlijk, je hebt nooit iemand waartegen je kan klagen }) ), maar aangezien jij daar iemand kent heb je dat probleem niet. Maar is het nu een LCD of DLP? Volgen sommige mensen kan je bij DLP last van rainbow effect hebben.

De aansturing van de PC uit maakt geen verschil, het is allemaal mogelijk (zelfs 1780X10 als je wilt). Wat wel belangrijk is is de native Res, dus de resulutie waar de projector op werkt. Als die niet gehaald wordt krijg je een vergelijkbaar effect als een LCD scherm op een andere resolutie. Zoek eerst de juiste specs van de projector eens op. dan kan je als ze niet zijn zoals beloofd je kennis lastigvallen, en als alles OK is op je gemak een filmpje kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb inderdaad al gevraagd of er een 4100 te leen is, maar dat gaat helaas niet :'(

Hier zijn de specs, zoals deze op de Dell site staan:

- Helderheid van 2200 ANSI lumens (max.)1

- Superhoog contrast van 2000:1 (volledig aan/volledig uit)

- Geavanceerde horizontale en automatische verticale trapezium- en zoomfuncties

- Energiebesparende optie voor langere levensduur van de lamp en geruisloze werking

- Pc-, video- en RS-232-aansluitingen

- Vooraf ingestelde en door de gebruiker gedefinieerde videomodi voor uitstekende video-instellingen en optimale grafische instellingen.

- PIP-optie (Picture-In-Picture) voor de gelijktijdige weergave van verschillende videobronnen

- Optionele 6-in-1 kaartlezer voor de directe weergave van digitale afbeeldingen en presentaties vanaf de projector

- Ondersteunt een volledig scala aan televisie- en videostandaarden, inclusief NTSC, PAL, SECAM en HDTV (480p, 480i, 720p en 1080i)

- Bekijk beelden op extra pc-monitoren via een doorlusverbinding met de monitor

- Onhandig een projector aansluiten is verleden tijd, dankzij het interactieve LCD-display.

- Dankzij het intelligente stroombeheer wordt de projector automatisch uitgeschakeld wanneer de lensdop niet is verwijderd.

- Maximaal 3 jaar garantie voor vervanging op de volgende werkdag van het hele apparaat (90 dagen voor lamp) en optioneel CompleteCare-2 garantie

Wat is DLPTM DDR-technologie?

De DLP DDR-technologie werkt op basis van een unieke halfgeleider, de zogeheten Digital Micromirror Device, kortweg DMD. Texas Instruments heeft deze halfgeleider in 1987 uitgevonden. De DMD is een snelle, reflecterende digitale lichtschakelaar. De schakelaar kan worden gecombineerd met beeldverwerkingstoepassingen, geheugens, lichtbronnen en optische onderdelen, en zo een DLP-systeem vormen dat grote, heldere en perfecte kleurenafbeeldingen kan projecteren met een hoog contrast en een ongeëvenaarde kleurweergave en consistentie. De Dell 4100MP-projector is uitgerust met de nieuwste generatie DLP DDR-technologie. Deze beschikt nu over een kantelfunctie van 12 graden voor de spiegel zodat de helderheid nog verbetert, een nieuw productieproces voor een superieur contrast en een DDR-geheugen voor een nog betere videoweergave.

Het is dus een DLP projector, ik ken de techniek verder ook niet. De native resolutie bedraagt 1024x768.

Breedbeeldfilms kijken is dus geen probleem?? Ik krijg dan waarschijnlijk balken boven en onder het beeld. Daartegenover staat dat bij het kijken van een 4:3 uitzending op breedbeeld het beeld ook weer vertekend toch?? Dat zie ik bij mensen die een breedbeeldtelevisie hebben en naar een film dan wel programma kijken met het 4:3 formaat.

Wat me ook opvalt is dat hij rijkelijk bedeeld is wat betreft aansluitingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn weer zo van die typicshe Dell specs,

PC aansluiting VGA of DVI?
Multi functioneel display Ja en?
HDTV res 720 en zo Als ik mij niet vergis (en dat kan best) zijn dat toch allemaal 16/9 formaten

Als je een auto koopt weet je toch dat er 4 banden opstaan, maar welke banden???

Ik geef toe, de specs zijn op het eerste zicht niet slecht, maar ik heb zo een hekel aan Dell :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Haha, jij hebt echt een Dell trauma volgens mij :)
Ik lees en hoor inderdaad veel over de service van Dell, en die berichten zijn vaak niet positief. Het zal mij een worst wezen, aangezien ik dat ding toch via een vriend regel die daar werkt.

Maar weer ff ontopic:
De 4100MP heeft idd een DVI en een analoge aansluiting. Hier een plaatje voor de verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://images.digitalmedianet.com/2004/Week_27/jtwuj36i/story/dell_back.jpg

Dit zijn de aansluitingen in het kort:

- Vermogen: Netstroomaansluiting

- Computeringang: één M1-DA-connector voor analoge/digitale/Component-/HDTV- signalen; één 15-pins D-sub-connector voor analoge invoer of HDTV-invoer

- Computeruitgang: één 15-pins D-sub

- Video-ingang: één Composite Video RCA-ingang, één S-Video-ingang en één 3-pins Component-ingang voor HDTV

- Audio-ingang: Eén hoofdtelefoonaansluiting van 3,5 voor audio-lijningang

- Overige: Eén DC-aansluiting van 12 volt bij vermogensuitgang van 200 mA , relaiscontrole

- Eén mini-DIN RS-232

En hier een redelijk goede review (Engels), waar dat plaatje vandaan komt.

Dat "Multifunctioneel Display" houden we maar op mooie Dell-praat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je vooral films wilt kijken is een dlp met een paneel met een 4:3 verhouding niet zo handig waarschijnlijk aangezien dat 16:9 zal zijn. Zoek in elk geval een projector waarbij de native resolutie aansluit bij het materiaal dat je ermee wilt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moah, je kan op een 4:3 native panel ook behoorlijk goed 16:9 kijken hoor. Screendoor door de lage resolutie heb je met DLP niet snel last van. Volgens mij zijn er trouwens niet eens echt 16:9 DLP's en toch zijn er meer dan genoeg mensen die DLP gebruiken voor home cinema. Zwartwaarden zijn echt super. Het enige nadeel is dat regenboogeffect, maar als je er twee weekenden naar gekeken hebt en er geen last van had, is dat dus niet echt een issue

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op 28 juli 2004 @ 07:31:
en toch zijn er meer dan genoeg mensen die DLP gebruiken voor home cinema. Zwartwaarden zijn echt super. Het enige nadeel is dat regenboogeffect, maar als je er twee weekenden naar gekeken hebt en er geen last van had, is dat dus niet echt een issue
Ben ik helemaal met je eens :) , kheb nu 2 weken PB6100 en hij bevalt me echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hoe ziet dat er precies uit, dat regenboog effect?? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar op die 3200MP die ik werkend heb gezien is me dit niet opgevallen. Hierbij werd een DVD getoond vanaf de PC, geprojecteerd op een witte muur.

Ook nog iets anders: op (bijna) elke projector zit ook een zogenaamde "eco-modus". In deze stand gaat de lamp bijna 2x zo lang mee. Houdt dit in dat de lamp minder licht af geeft in deze modus? Wat voor invloed heeft dit op de beeldkwaliteit? Is dit goed te gebruiken in een goed verduisterde woonkamer?

Mijn dank voor de reacties, ik krijg steeds meer zin om het apparaat aan te schaffen :9~

[ Voor 41% gewijzigd door Nyarlathotep op 28-07-2004 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 07:32
gisteren weer een test gedaan met m'n beamer. Kijken of het verschil tussen composiet en vga kabel echt zo groot is.

Ik heb meteen een langere vga kabel besteld en nieuwe videokaart in mijn pc geschroeft. Alles komt veel beter uit, veel scherper als composiet. Zeker een aanrader voor de mensen die dit nog niet hebben. Ik kan nu zelfs normaal teksten lezen op mijn beamer, en hij is 1 resolutie omhoog gesprongen wat ook nooit kwaat kan.

Ik weet wel dat dit al lang bekend is, maar ik had het nooit geprobeerd, tot ik bij een vriend van me een vga kabel zag liggen, en toen op het idee kwam om het even te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 07:32
Nyarlathotep schreef op 28 juli 2004 @ 08:55:
Ook nog iets anders: op (bijna) elke projector zit ook een zogenaamde "eco-modus". In deze stand gaat de lamp bijna 2x zo lang mee. Houdt dit in dat de lamp minder licht af geeft in deze modus? Wat voor invloed heeft dit op de beeldkwaliteit? Is dit goed te gebruiken in een goed verduisterde woonkamer?
:9~
In een goed verduisterde kamer zal het weinig uitmaken of de eco modus is ingeschakeld of niet. De lamp is zonder eco inderdaad iets feller, wat je dus vooral nodig hebt bij een kamer die niet helemaal verduisterd is. Er zijn beamers waar het er zelfs beter uit ziet in de eco modus (zoals sanyo Z1 in verduisterde ruimte), omdat de kleuren dan allemaal net iets zachter zijn, en de zwartwaarde beter uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik lees ook op diverse sites, dat je buiten het projecteren op je muur of op een speciaal scherm, ook een soort van grijze verf hebt voor op de muur? Ik kan hier verder weinig over vinden... Kent iemand dit goedje? Het schijnt een heel helder beeld te geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Rappie schreef op 28 juli 2004 @ 10:54:
gisteren weer een test gedaan met m'n beamer. Kijken of het verschil tussen composiet en vga kabel echt zo groot is.

Ik heb meteen een langere vga kabel besteld en nieuwe videokaart in mijn pc geschroeft. Alles komt veel beter uit, veel scherper als composiet. Zeker een aanrader voor de mensen die dit nog niet hebben. Ik kan nu zelfs normaal teksten lezen op mijn beamer, en hij is 1 resolutie omhoog gesprongen wat ook nooit kwaat kan.

Ik weet wel dat dit al lang bekend is, maar ik had het nooit geprobeerd, tot ik bij een vriend van me een vga kabel zag liggen, en toen op het idee kwam om het even te proberen.
Ik gebruik sinds kort een RGBS-kabel van XBOX -> CRT projector. Dit geeft echt heel goed beeld. Ik heb het gisteren voor de grap eens vergeleken met composiet. En WTF?! Het verschil is zo groot als een haarscherpe DVD vergelijken met een ex-rental huurvideo (VHS)!
VGA geeft inderdaad RGBHV door (zelfde als RGBS alleen dan de H en V sync apart) dus ik kan je bevindingen bevestigen.

@ all: Hier vind je overigens een mooi overzicht van voor- en nadelen van LCD, DLP en CRT. Aanradertje om es door te lezen!

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

:'( Potverdorie, het is een handige post, maar het maakt het er voor mij niet makkelijker op... Alle soorten projectoren hebben dus nadelen, en als ik zo lees over het mechaniek van een DLP projector lijkt dat wel erg storingsgevoelig. Al die kleine spiegeltjes... En dan natuurlijk de kans op dooie pixels! En ik kan op de Dell site niets vinden over evt pixelgarantie...

Dat het geen breedbeeld is neem ik wel voor lief (ik heb me nooit gestoord aan zwarte balken). Maar als ik dat zo lees over de afname in kleurdiepte bij snelle bewegingen... Dit lijkt me niet echt leuk als je film kijkt!

Dus alle tips blijven welkom... ik ga eens even op Projectorcentral kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Nyarlathotep schreef op 28 juli 2004 @ 14:47:
:'( Potverdorie, het is een handige post, maar het maakt het er voor mij niet makkelijker op... Alle soorten projectoren hebben dus nadelen, en als ik zo lees over het mechaniek van een DLP projector lijkt dat wel erg storingsgevoelig. Al die kleine spiegeltjes... En dan natuurlijk de kans op dooie pixels! En ik kan op de Dell site niets vinden over evt pixelgarantie...

Dat het geen breedbeeld is neem ik wel voor lief (ik heb me nooit gestoord aan zwarte balken). Maar als ik dat zo lees over de afname in kleurdiepte bij snelle bewegingen... Dit lijkt me niet echt leuk als je film kijkt!

Dus alle tips blijven welkom... ik ga eens even op Projectorcentral kijken...
Voor mij is de enige echt optie CRT. Het enige echte nadeel (vind ik dan) is dat ze zo groot zijn. De buizen zijn weliswaar erg duur, maar als je een goede projector koopt gaan ze ook rustig 10.000 uur mee. Reken maar uit hoelang je hiermee doet als je 't ding 2 uur per dag aan hebt staan. :P
Sommigen werken het ding weg in een salontafel; anderen hangen 'm aan het plafond, wat een prima oplossing is als je een aparte kamer voor je HT hebt.

LCD is lekker klein, maar de beeldkwaliteit is in alle opzichten inferieur en de lampen gaan niet lang mee, waardoor de kosten ook nog eens veel hoger worden.

Met DLP heb ik geen ervaring, maar als ik de verhalen over regenboogeffecten lees, dan word ik daar niet blij van. :/

Zelf heb ik nu voor 350,- een CRT gekocht, waar ik heel tevreden mee ben. Het is echt een instapmodel. De kleuren zijn prachtig, maar soms zie je de beeldlijnen. Maar de buizen kunnen nog gemakkelijk zo'n 6.000 uur mee. En vind maar eens een LCD waarmee je dat voor dat geld krijgt. Ik denk dat ik deze zo'n jaar houd, totdat ik verhuis en hopelijk de ruimte zal hebben voor een Barco (een grotere, betere CRT dus).

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 28-07-2004 14:59 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik vind CRT juist de minst voor de hand liggende optie. Het enige echte voordeel dat CRT hebben is hun hele goede zwartwaarde en bijbehorende contrastwaarde. Maar ze hebben weinig lichtopbrengst, zijn heel groot en zwaar en vooral heel veel getweak waar je altijd mee bezig blijft. Tenminste, dat is het beeld dat ik ervan heb. Leuke techniek, maar begint achterhaald te raken.
LCDs hebben de slechtste zwartwaarde maar geven verder echt een heel goed beeld (als je een projector hebt van €1500+) met een hoge lichtopbrengst. En zijn heel simpel in gebruik, set and forget, klein, stil en haarscherp beeld. Screendoor effect is geen issue als je een goede hebt. En een LCD projector hoeft tenminste niet eerst een half uur lang op te warmen :P.
DLPs is de techniek van de toekomst denk ik. Het lijkt me dat DLP zowel LCDs als CRTs overbodig gaan maken. Goed contrast, geen screendoor, goede lichtopbrengst, klein en simpel in gebruik. Het enige is dat regenboogeffect. Gewoon wachten op een goede chip die massageproduceerd gaat worden zodat de prijs flink daalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 28-07-2004 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Vroeger keek ik nog wel eens een DivXje via de XBOX op de TV (breedbeeld 72 cm sony). Dat zag er nog wel redelijk goed uit.
Dit ziet er nu echt niet meer uit!
Niet te geloven!
Vooral als je zo nu en dan een High Definition film/sample draait, dan ga je met moeite terug naar een standaard DVDtje!

Dus DivX verzamelaars die een beamer kopen, u bent gewaarschuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb mijn hele DivX collectie gedelete, ziet er absoluut niet uit idd. Da's leuk voor op een tv, net zoals DVD. Bij High Def steekt DVD toch ook een beetje magertjes af. Zeker als je een high def film hebt die rechtstreeks met MPEG4 is geencode, my god wat ziet dat er mooi uit! Als je dan nog steeds durft te zeggen dat de beeldkwaliteit van LCDs inferieur is in alle opzichten ;)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jag schreef op 28 juli 2004 @ 18:10:
Ik vind CRT juist de minst voor de hand liggende optie. Het enige echte voordeel dat CRT hebben is hun hele goede zwartwaarde en bijbehorende contrastwaarde. Maar ze hebben weinig lichtopbrengst, zijn heel groot en zwaar en vooral heel veel getweak waar je altijd mee bezig blijft. Tenminste, dat is het beeld dat ik ervan heb. Leuke techniek, maar begint achterhaald te raken.
LCDs hebben de slechtste zwartwaarde maar geven verder echt een heel goed beeld (als je een projector hebt van €1500+) met een hoge lichtopbrengst. En zijn heel simpel in gebruik, set and forget, klein, stil en haarscherp beeld. Screendoor effect is geen issue als je een goede hebt. En een LCD projector hoeft tenminste niet eerst een half uur lang op te warmen :P.
[..]
De zwartwaarde met bijbehorend contrast bepalen wel de kleur van het gehele plaatje dus je kan wel doen alsof dat slechts een klein voordeel is.. maar ik weet wel beter.
Dat van die lichtopbrengst is ook geen argument. Mijn PJ (en da's een el cheapo) heeft 750 lumen. Het mooiste beeld heb je in een volledig donkere kamer (hoewel in een licht verduisterde kamer ook goed te kijken valt). Maar dat wil ik ook in mijn thuisbios. Een LCD met een lamp van 1500 of meer lumen verlicht naast het scherm ongeveer de hele kamer en dat maakt hem IMO zeer ongeschikt om film mee te projecteren. Lichtopbrengst is absoluut GEEN issue bij CRT.
Verder zul je bij een CRT nooit pixelstructuur, artifacts, dithering of een posterizing effect waarnemen, wat je bij LCD en DLP wel hebt.

Maar goed, kijk eens rond op htforum.nl. Het is niet voor niets dat iedereen met een serieuze HT een CRT heeft en geen LCD of DLP. Het zal best zo zijn dat jouw LCD van > 1000,- overall een beter plaatje geeft dan mijn CRT van 350,-. Maar als je een goede Barco met goede buizen hebt; daar kan geen enkele LCD of DLP aan tippen, neem dat van mij aan. En een dergelijke Barco behoeft ook geen constante tweaking en tuning. Ook is instellen van het beeld niet moeilijk; gaat gewoon digitaal en via een afstandsbediening.

[qoute] Als je dan nog steeds durft te zeggen dat de beeldkwaliteit van LCDs inferieur is in alle opzichten ;)....[/quote]

Inferieur aan een goede CRT.. dat durf ik absoluut te zeggen. Ook (goede) CRT's kunnen HDTV-resoluties aan.

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 28-07-2004 23:48 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

CRTs hebben natuurlijk weer hun eigen artefacten die LCD weer niet heeft. Ik bedoelde overigens zeker niet te bagetaliseren dat de zwartwaarde van CRTs geen groot voordeel is. Ik vind zwartwaarde een heel belangrijk iets en dat is hetgeen wat ik het grootste nadeel vind aan mijn LCD projector (pana ae500).

Misschien dat de hele dure CRTs wel beter beeld geven dan welke LCD of DLP dan ook. Maar ten eerste denk ik dat DLPs de CRTs in alle opzichten gaan inhalen (LCDs zullen niet zoveel meer verbeteren denk ik) en ten tweede kosten die ook een godsvermogen. 2e hands zijn CRTs tuurlijk wel heel goedkoop en kan me ook best voorstellen dat dat een hele goede keuze is. Maar dan moet je wel een bakbeest van 60kg en veel getweak voor lief nemen. Dat had ik niet en heb daarom voor een digitale projector gekozen.
Als je nieuwe projectoren vergelijkt, biedt LCD meer waar voor zijn geld denk ik.

Wat betreft lichtopbrengst: ik heb ook maar een 800 ansi lumen projector (en die draai ik ook nog op low lamp mode waarbij er maar iets van 570 overblijft ofzo). Dat is idd genoeg en meer zou ik ook niet eens willen denk ik. Een CRT haalt dat misschien ook, maar dan heb je er wel een bakbeest voor nodig. Met LCDs is lichtopbrengst nooit een issue, bij CRTs meer.

En CRTs en het HT forum: er hangt ook wel een beetje een magische sfeer rond CRT projectoren, beetje part of the culture geworden. Je hoort er niet bij als je geen CRT hebt, laat staan een Pana Ae500 :+ (ze zijn daar meer fan van de Epson TW10, Sanyo Z2 en Epson TW100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Jag schreef op 29 juli 2004 @ 00:11:

En CRTs en het HT forum: er hangt ook wel een beetje een magische sfeer rond CRT projectoren, beetje part of the culture geworden. Je hoort er niet bij als je geen CRT hebt, laat staan een Pana Ae500 :+ (ze zijn daar meer fan van de Epson TW10, Sanyo Z2 en Epson TW100).
My thoughts exactly.
Ik vind het verschil tussen high en low stand qua lumen van mijn pana500 niet schrikbarend. Het verschil in geluid daarentegen wel!
Mooi meegenomen dat de lamp in de low-stand 5000 uur meegaat (2000 uur in de high-stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jag schreef op 28 juli 2004 @ 23:34:
Ik heb mijn hele DivX collectie gedelete, ziet er absoluut niet uit idd. Da's leuk voor op een tv, net zoals DVD. Bij High Def steekt DVD toch ook een beetje magertjes af. Zeker als je een high def film hebt die rechtstreeks met MPEG4 is geencode, my god wat ziet dat er mooi uit! Als je dan nog steeds durft te zeggen dat de beeldkwaliteit van LCDs inferieur is in alle opzichten ;)....
DivX ziet er op een tv goed uit omdat de resolutie van een tv laag is, waardoor de typisch nadelige DivX details (blokjes / pixels b.v.) niet opvallen. Je beamer staat waarschijnlijk op een hogere resolutie. Het lijkt mij dan verstandig om de resolutie omlaag te gooien, en dan te kijken hoe het eruit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nyarlathotep schreef op 29 juli 2004 @ 15:36:
[...]

DivX ziet er op een tv goed uit omdat de resolutie van een tv laag is, waardoor de typisch nadelige DivX details (blokjes / pixels b.v.) niet opvallen. Je beamer staat waarschijnlijk op een hogere resolutie. Het lijkt mij dan verstandig om de resolutie omlaag te gooien, en dan te kijken hoe het eruit ziet...
Dat maakt natuurlijk niet uit :P. Het wordt zoiezo gescaled naar 1280x720. Ik kan de resolutie van mijn pc wel op 576p zetten ofzo (PAL, zelfde als tv dus), maar dan verandert mijn projector het naar 1280x720.
De reden dat DivX er redelijk goed uitziet op een tv, is omdat het beeld ervan zo fucking klein is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kan je de resolutie van de beamer niet bijstellen dan? Of blaast 'ie het beeld gewoon dusdanig op dat het er niet uit ziet... (mijn kennis van die dingen schiet duidelijk te kort, zie mijn voorgaande posts 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk vrijwel alleen DivX op mijn 1.40m scherm. Als die goed omgezet is de kwaliteit zeer goed te pruimen. Wat ook een leuk voordeel is is dat de ondertitels in een mooiere font kunnen ingesteld worden. bij sommige DVD"s zijn die zo pixellig dat het geen aanzien is, en dan nemen ze nog een 5de van het scherm met zich mee.

En ja, bij mij draait het op een athlon 1400-tje, die kan geen HDTV aan (geld is op voor de pana :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nyarlathotep schreef op 29 juli 2004 @ 16:05:
Kan je de resolutie van de beamer niet bijstellen dan? Of blaast 'ie het beeld gewoon dusdanig op dat het er niet uit ziet... (mijn kennis van die dingen schiet duidelijk te kort, zie mijn voorgaande posts 8)7 )
Resolutie van een LCD projector staat vast, dat is namelijk gewoon zijn native panel resolutie. Wat ik wel zou kunnen doen is een DivX op minder dan full screen kijken, dus gewoon gaan verkleinen. Maar ja, waarom zou ik dat doen? Ik wil helemaal geen DivXjes kijken :P. Kijk liever DVD of eigenlijk gewoon het liefst HDTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20

mjl

Ugh

Red devil schreef op 28 juli 2004 @ 21:36:
[...]

Vroeger keek ik nog wel eens een DivXje via de XBOX op de TV (breedbeeld 72 cm sony). Dat zag er nog wel redelijk goed uit.
Niet te geloven!
Vooral als je zo nu en dan een High Definition film/sample draait, dan ga je met moeite terug naar een standaard DVDtje!

Ik zie bijna geen verschil tussen een goed gecodeerde DivX of een DVD, allebij erg mooi. Maar dan moet je wel een PC met een fatsoenlijk VGA kaart en windows media player 6.4 gebruiken en geen XBOX met een TV-out ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjl schreef op 29 juli 2004 @ 16:11:
[...]
Ik zie bijna geen verschil tussen een goed gecodeerde DivX of een DVD, allebij erg mooi. Maar dan moet je wel een PC met een fatsoenlijk VGA kaart en windows media player 6.4 gebruiken en geen XBOX met een TV-out ...
Goed gezegd (ik gebruik wel BSplayer omdat die veel beter te programeren is met mijn ATI remote wonder).

HDTV staat voor mij nog wat in de kinderschoenen, vraagt nog teveel van de PC. Maar ja, kleine kinderen worden altijd groot. Hoewel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 16:25:
[...]

Goed gezegd (ik gebruik wel BSplayer omdat die veel beter te programeren is met mijn ATI remote wonder).

HDTV staat voor mij nog wat in de kinderschoenen, vraagt nog teveel van de PC. Maar ja, kleine kinderen worden altijd groot. Hoewel :?
Ja maar HD TV gecodeerd met DivX is best goed af te spelen, BS is ook een goeie, maar MediaPlayer 6.4 verbruikt gewoonweg weinig processor .. BS weet ik niet maar WMP6.4 werkt bij mij erg goed. WMP6.4 werkt ook prima met de ATI remote wonder ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
[...]

Exccccusssse me? :D
Zelf maak ik nooit DivXjes, die download ik. Dat zijn altijd DVD-rips dus je mag dan verwachten dat de kwaliteit goed is. Dit laatste is op mijn monitor/TV ook het geval.
Daarbij heeft mijn XBOX geen normale tv-out, dat is nu een component uitgang (high definition).
Och je moet het gewoon eerst zien, ik dacht vroeger hetzelfde als jullie maar nu ik 1maal een beamer heb, is alles anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjl schreef op 29 juli 2004 @ 16:36:
[...]
Ja maar HD TV gecodeerd met DivX is best goed af te spelen, BS is ook een goeie, maar MediaPlayer 6.4 verbruikt gewoonweg weinig processor .. BS weet ik niet maar WMP6.4 werkt bij mij erg goed. WMP6.4 werkt ook prima met de ATI remote wonder ...
We gaan hier nu geen ati remote discussie starten, maar toch :P . Het bijstellen van de timing van subs, instellen van het formaat hiervan, de pan/scan wijzigen, versnellen en vertragen en het capturen van frames, gaat dat allemaal en nog veeeeeeel meer met WMP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

[...]

Erg begrijpelijk dat je dit denkt, ik had een tijd geleden misschien wel hetzelfde gezegd. Een goed geencodeerde DivX ziet er zeer acceptable uit op een monitor en op een tv, komt behoorlijk in de buurt van een DVD idd. Maar op een goede projector 2 meter breed geprojecteerd is different cook :). Een minder goed geencode DVD ziet er slecht uit, een letterbox DVD al helemaal! Laat staan een DivX, dat is echt gewoon onacceptabel slecht!
HDTV films met een bitrate van zo'n 15Mbit in 720p (mpeg2) ziet er al een stuk beter uit, dat doet tenminste recht aan zo'n mooie projector. Heb je wel films van 10 a 20+ GB per stuk :).
Maar het mooiste wat ik tot nu toe gezien heb is WMV/MPEG4 geencode films, met name de scherpte is echt veel beter (bij veel lagere bitrates overigens, zo'n 7MBit). Dat is zo ontzettend mooi, dat haalt echt het maximale uit mijn projector. Dat ziet er ook echt gewoon beter uit dan normale filmprojectie zoals in de bios (naar de bios gaan is nog steeds leuk hoor, daar niet van).

Dus van slecht naar goed wat mij betreft:

DivX1 - DVD letterbox2 - DVD anamorphic - HDTV MPEG2 - HDTV MPEG4

1 - Met een DivX bedoel ik DivX compressie over een DVD rip heen
2 - Zou verboden moeten worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 29 juli 2004 @ 00:11:
Misschien dat de hele dure CRTs wel beter beeld geven dan welke LCD of DLP dan ook. Maar ten eerste denk ik dat DLPs de CRTs in alle opzichten gaan inhalen (LCDs zullen niet zoveel meer verbeteren denk ik) en ten tweede kosten die ook een godsvermogen. 2e hands zijn CRTs tuurlijk wel heel goedkoop en kan me ook best voorstellen dat dat een hele goede keuze is. Maar dan moet je wel een bakbeest van 60kg en veel getweak voor lief nemen. Dat had ik niet en heb daarom voor een digitale projector gekozen.
Als je nieuwe projectoren vergelijkt, biedt LCD meer waar voor zijn geld denk ik.
Aan je reactie te zien is wel heel duidelijk dat je nog nooit een crt naast een dlp / lcd hebt gezien want dat is echt geen vergelijk. De crt is nu eenmaal nog steeds heer en meester van de projectie, dlp (de high-end modellen en niet de instap modellen) komen wel dichterbij en er komt ongetwijfeld een moment dat ze gelijkwaardig zijn maar voorlopig is dat gewoon nog niet, so what. Iedereen die blij is met zijn dlp prima, heb je een crt ook prima, uiteindelijk gaat het om het genieten van je filmpie in welke vorm dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Jag schreef op 29 juli 2004 @ 23:34:
[...]
Erg begrijpelijk dat je dit denkt, ik had een tijd geleden misschien wel hetzelfde gezegd. Een goed geencodeerde DivX ziet er zeer acceptable uit op een monitor en op een tv, komt behoorlijk in de buurt van een DVD idd. Maar op een goede projector 2 meter breed geprojecteerd is different cook :). Een minder goed geencode DVD ziet er slecht uit, een letterbox DVD al helemaal! Laat staan een DivX, dat is echt gewoon onacceptabel slecht!
HDTV films met een bitrate van zo'n 15Mbit in 720p (mpeg2) ziet er al een stuk beter uit, dat doet tenminste recht aan zo'n mooie projector. Heb je wel films van 10 a 20+ GB per stuk :).
Maar het mooiste wat ik tot nu toe gezien heb is WMV/MPEG4 geencode films, met name de scherpte is echt veel beter (bij veel lagere bitrates overigens, zo'n 7MBit). Dat is zo ontzettend mooi, dat haalt echt het maximale uit mijn projector. Dat ziet er ook echt gewoon beter uit dan normale filmprojectie zoals in de bios (naar de bios gaan is nog steeds leuk hoor, daar niet van).

DivX1 - DVD letterbox2 - DVD anamorphic - HDTV MPEG2 - HDTV MPEG4

1 - Met een DivX bedoel ik DivX compressie over een DVD rip heen
2 - Zou verboden moeten worden!
Op m'n 2,5 M scherm is een DivX net zo acceptabel als een DVD, maar dan wel op minimaal 1.2 Mbit/s gecodeerd (ofwel 2-3 cd's groot), lagere bitrates geven te veel digitale artefacten, vooral in snelle scenes en dan is het verschil erg groot. En ik ben het met je eens een DivX is altijd minder dan een DVD en ja (2) zou verboden moeten worden, ik zou zelfs 1 en 2 omdraaien in je rijtje ...

DVD letterbox - DivX - DVD anamorphic - HDTV MPEG2 - HDTV MPEG4

Dan nog; een DVD via de SVHS is altijd minder dan een DVD via een VGA of DVI aansluiting, hetzelfde geldt voor DivX vanaf een XBOX (composiet of SVHS?) is slechter dan vanaf een PC met VGA of DVI.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
mjl schreef op 30 juli 2004 @ 09:29:
[...]

Dan nog; een DVD via de SVHS is altijd minder dan een DVD via een VGA of DVI aansluiting, hetzelfde geldt voor DivX vanaf een XBOX (composiet of SVHS?) is slechter dan vanaf een PC met VGA of DVI.
Heb je zelf een xbox dat je uit ervaring spreekt? Toen ik namelijk nog DivX keek op mijn breedbeeld vanaf mijn XBOX was ik daarover dik tevreden.

Tegenwoordig heb ik een nieuwe aansluiting op mijn xbox , component aansluiting. Daarmee kan ik onder XBOX mediacentre een resolutie halen van 1280*720.
DivX ziet er dan nog steeds slecht uit.

Maar waar maken ons druk over?
Immers, als er een DVD-rip/scr van een film uit is gebracht, dan betekent het dat er ook een DVD aanwezig is.

* Red devil is geduldig en wacht dan liever wat langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Red devil schreef op 30 juli 2004 @ 11:00:
[...]

Heb je zelf een xbox dat je uit ervaring spreekt? Toen ik namelijk nog DivX keek op mijn breedbeeld vanaf mijn XBOX was ik daarover dik tevreden.

Tegenwoordig heb ik een nieuwe aansluiting op mijn xbox , component aansluiting. Daarmee kan ik onder XBOX mediacentre een resolutie halen van 1280*720.
DivX ziet er dan nog steeds slecht uit.

Maar waar maken ons druk over?
Immers, als er een DVD-rip/scr van een film uit is gebracht, dan betekent het dat er ook een DVD aanwezig is.

* Red devil is geduldig en wacht dan liever wat langer
Nee geen ervaring, meer omdat een XBOX me niet optimaal lijkt om divx af te spelen, hoewel het ook gewoon XP is ?? Ik neem aan dat de XBOX daarvoor gehackt moet worden ??

Tuurlijk blijft een DVD mooier, maar DivX is prima te bekijken met een beamer indien dat vanaf een PC met VGA aansluiting gebeurt ...

Ik ben hierover begonnen omdat jij in een past beweerde dat DivX niet om aan te zien is op een projector terwijl mijn ervaring toch behoorlijk tegenovergesteld is en dat dit wellicht aan de apperatuur en/of opstelling ligt en niet aan DivX.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommigen mensen zijn nu eenmaal kritischer dan andere, als divx voor jou prima te kijken is op een beamer lekker doen toch? Sommigen mensen luisteren lekker mp3's op hun stereo set, andere willen liever cd kwaliteit.

Divx zegt op zich niets over de kwaliteit, dat hangt af van gebruikte compressie uiteindelijk. Zelf ga ik ook niet kijken naar een divx dit op een enkelt cd-tje is gepropt. Maar een enigzins gecomprimeerde (geripte) dvd is vaak nog best goed om aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Laatst online: 13-09 12:51
Ik heb zelf geen beamer maar hangt de qualiteit van je divx ook niet sterk af van de native res van je beamer? Een rip is iets van een 640x272, als je een beamer hebt met een res van bv. 854x480 (epson tw10) dan is dit verschil toch niet zo groot. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
mjl schreef op 30 juli 2004 @ 11:23:
[...]

Nee geen ervaring, meer omdat een XBOX me niet optimaal lijkt om divx af te spelen, hoewel het ook gewoon XP is ?? Ik neem aan dat de XBOX daarvoor gehackt moet worden ??
Yep, deze moet eerst gehacked worden. Sorry, maar als je geen ervaring hebt met de XBOX, dan weet je IMO ook niet goed waar het over gaat.
Ik ben hierover begonnen omdat jij in een past beweerde dat DivX niet om aan te zien is op een projector terwijl mijn ervaring toch behoorlijk tegenovergesteld is en dat dit wellicht aan de apperatuur en/of opstelling ligt en niet aan DivX.
Idd, wat voor beamer heb je als ik vragen mag? En op welke native resolutie draait deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 16:03
Hoe groot beeld kan je maximaal projecteren zonder dat het vervelend kijken wordt?
Is daar een standaard verhouding voor?

Er zit bij mij 2,60 meter afstand tussen m'n ogen en m'n toekomstige scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarten_v schreef op 30 juli 2004 @ 14:22:
Hoe groot beeld kan je maximaal projecteren zonder dat het vervelend kijken wordt?
Is daar een standaard verhouding voor?

Er zit bij mij 2,60 meter afstand tussen m'n ogen en m'n toekomstige scherm.
voor crt hou je meestal 1.5 x de breedte van je scherm aan, dus in jouw geval 173cm .
In het geval van dlp meestal 2x de breedte van je schermaan , oftewel 1,30.

Dat lijkt wellicht niet zoveel maar als je er zo dicht op zit is groter niet echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op 28 juli 2004 @ 21:36:
[...]

Niet te geloven!

Oh come on...

Het is echt niet zo tenenkrommend slecht als jullie beweren. Ik ga er uiteraard vanuit dat jullie het hebben over 2CD rips met Xvid en Ac3. Ik heb ook nog wel een aantal 1CD rips (DivX 3.11 :r) liggen van jaren geleden, en die zijn inderdaad lelijk. Het grootste deel - in elk geval de beste films - heb ik inmiddels vervangen door betere rips.

Maar er is geen enorm verschil tussen DVD en de betere Xvid rips vind ik. In elk geval niet een zodanig verschil dat het verschil tussen 1 euro voor 2 CD-R's en de aanschafprijs van een DVD rechtvaardigt. Als het echter even kan en ik zie een goede, goedkope DVD koop ik hem, omdat het toch leuk is om iets 'echts' te hebben.

Maar jullie branden DivX (waarmee je Xvid impliceert) onterecht af. Maar ja, zijn jullie ook niet van die mensen die speakerkabel van 40 euro per meter kopen omdat jullie een wereld van verschil horen? :)
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.