JvS schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:37:
Je moet het gewoon zelf gaan bekijken, die foto's zeggen helemaal niets. Ik kan je vertellen dat ik in het echt bijvoorbeeld niet pikzwart om dat scherm heen zie, maar dat opde foto wel zo lijkt.
Helemaal mee eens. Foto's zeggen niks over hoe je het zelf ervaart als je zit te kijken.
Hier ben ik het dus niet met je eens.
Ok, we begeven ons op glad ijs want 'lelijk' of 'mooi' is subjectief.
Ook ik zat te dubben of ik nu wel of niet een projector moest kopen want ik kan mijn huiskamer niet 100% verduisteren. Ik heb lamellen en daarvoor nog dunne gordijntjes. Tussen de lamellen door komen nog straaltjes licht. ( hele dunne, maar toch )
Als ik overdag mijn lamellen en gordijnen dicht heb kan ik nog een boekje lezen, dat is zeg maar de mate waarin het nog verlicht is. Verduisterd is het absoluut niet.
Zeker als je net komt kijken in de HT wereld is dit zeker, en ik herhaal 'zeker', niet lelijk te noemen. Ik neig eerder naar 'mooi' of 'mooi genoeg'.
Ik heb een demo gehad in emmeloord bij ITC en daar hadden ze 2 projectoren staan: de Epson TW200 en de Hitachi TX100. De ruimte was 100% verduisterd. De verschillen onderling waren duidelijk zichtbaar.
Voor de grap werden een paar (4) spotjes aangezet ( heel zacht/weinig licht ). De verschillen waren nu niet meer zichtbaar maar de beelden ansich, voor de niet-freak/purist, waren nog steeds mooi te noemen.
Wat je wel moet vermijden is direct licht op je scherm/muur, dat is funest voor je beeldkwaliteit. Maar een dik gordijn of lammellen i.c.m. een dun gordijntje is nog steeds mooi te noemen. Ik nodig iedereen uit om dit te komen bekijken. Ik denk dat er weinig/geen nieuwkomers zullen zeggen dat het 'lelijk' is.
Ik snap dat als je eenmaal wat gewend bent dat je zegt dat het lelijk is. Omdat je veel beter gewend bent. Maar dat wil nog niet zeggen dat het voor iedereen lelijk is.
Overigens zijn die demo's van de projectoren in de 'standaard' winkels, neem mediamarkt, niet representatief te noemen. Hier is vaak erg veel 'direct' licht op het scherm en de projectoren zijn vaak niet goed ingesteld.
my 2 $