Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 20.982 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:14
Jag schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 02:09:
[...]
En aan alleen een projector heb je niks.
Overdrijven is ook een vak. Fijn dat jij alles wat je kon verzinnen in een koop hebt kunnen doen tegen een redelijke prijs, maar of het allemaal zo nodig was is iets wat een ieder voor zich kan bepalen. Persoonlijk heb ik alleen de beamer gekocht. Maar ik kon de beamer goed plaatsen (geen ophang constructie nodig en met een 1.8m dvi kabel was ik klaar). Verder vind ik de schermen te klein (ik projecteer 3.5m x 1.9m en dat bevalt prima), en veel en veel te duur. Ze zullen ongetwijfeld contrast en lichtopbrengst verhogen, maar als dat voor een prijs moet die gelijk of meer is dan de beamer dan hoeft het voor mij niet. Een blinde muur met witte latexverf voldoet heel aardig. My 2 cents.

[ Voor 3% gewijzigd door Munchkin op 13-12-2005 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 22:56

Jag

Prince_of_Darkness schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:18:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Fijn dat jij alles wat je kon verzinnen in een koop hebt kunnen doen tegen een redelijke prijs, maar of het allemaal zo nodig was is iets wat een ieder voor zich kan bepalen. Persoonlijk heb ik alleen de beamer gekocht. Maar ik kon de beamer goed plaatsen (geen ophang constructie nodig en met een 1.8m dvi kabel was ik klaar). Verder vind ik de schermen te klein (ik projecteer 3.5m x 1.9m en dat bevalt prima), en veel en veel te duur. Ze zullen ongetwijfeld contrast en lichtopbrengst verhogen, maar als dat voor een prijs moet die gelijk of meer is dan de beamer dan hoeft het voor mij niet. Een blinde muur met witte latexverf voldoet heel aardig. My 2 cents.
Over overdrijven gesproken ;). Een scherm is echt bij lange na niet zo duur als een projector, zeker niet als je hem erbij koopt. Projecteren op een muur is gewoon minder mooi, met name omdat je dan geen zwart kader hebt (wat gewoon heel belangrijk is).
En 1.8m DVI kabel: wie heeft er nou zijn pc naast zijn projector staan? Mijnes hangt aan het plafond, en zo zullen de meesten het hebben, dan heb je gewoon lange kabels nodig (ik 7m).

Kijk, als je het allemaal niet nodig hebt moet je het niet kopen. Maar meestal heb je het wel nodig en dan kan je het veel beter in 1 keer erbij kopen dan later los. Want dan wordt het idd heel duur.

• Munchkin
Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat de prijs van een goed scherm zo'n 2000,- was (Projecta permscreen). En dat is meer dan mijn beamer kostte (PJ-TX100). Maar er zijn natuurlijk ook schermen van 250,- of zo, althans daar kwam ik achter na een kleine zoektocht. Het vervelende is dat ze allemaal ze klein zijn (2,79 x 1,62m voor de grootste permscreen, zie hier.
Mijn setup is is mischien wat apart, maar niet zo bijzonder, zie:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/v/026YQT6YH7OH
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/v/9KAV8Q111T9C
Bij mij zijn de lange kabels de kables voor de fronts en de center speaker. Die kosten namelijk stukken minder per meter dan dvi-kabels (zijn natuurlijk ook veel minder kritisch). Wel heb ik natuurlijk de mazzel dat mijn woonkamer zo mooi rechthoekig is en dat de beamer op de kast kon.

voor de volledigheid ook een plaatje van het beeld:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/v/245QQ9EZ7654
Een zwarte rand zou mooi zijn, maar dat ziet er natuurlijk niet uit als de beamer uit staat. Want het geheel staat in de woonkamer, en om die nu helemaal als bioskoop in te richten gaat een beetje ver.

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:08
JvS schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:37:
Je moet het gewoon zelf gaan bekijken, die foto's zeggen helemaal niets. Ik kan je vertellen dat ik in het echt bijvoorbeeld niet pikzwart om dat scherm heen zie, maar dat opde foto wel zo lijkt.
Helemaal mee eens. Foto's zeggen niks over hoe je het zelf ervaart als je zit te kijken.
JvS schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:37:
En neem maar van mij aan dat het gewoon lelijk is, als je kamer niet verduisterd is.
Hier ben ik het dus niet met je eens.

Ok, we begeven ons op glad ijs want 'lelijk' of 'mooi' is subjectief.

Ook ik zat te dubben of ik nu wel of niet een projector moest kopen want ik kan mijn huiskamer niet 100% verduisteren. Ik heb lamellen en daarvoor nog dunne gordijntjes. Tussen de lamellen door komen nog straaltjes licht. ( hele dunne, maar toch )

Als ik overdag mijn lamellen en gordijnen dicht heb kan ik nog een boekje lezen, dat is zeg maar de mate waarin het nog verlicht is. Verduisterd is het absoluut niet.

Zeker als je net komt kijken in de HT wereld is dit zeker, en ik herhaal 'zeker', niet lelijk te noemen. Ik neig eerder naar 'mooi' of 'mooi genoeg'.

Ik heb een demo gehad in emmeloord bij ITC en daar hadden ze 2 projectoren staan: de Epson TW200 en de Hitachi TX100. De ruimte was 100% verduisterd. De verschillen onderling waren duidelijk zichtbaar.

Voor de grap werden een paar (4) spotjes aangezet ( heel zacht/weinig licht ). De verschillen waren nu niet meer zichtbaar maar de beelden ansich, voor de niet-freak/purist, waren nog steeds mooi te noemen.

Wat je wel moet vermijden is direct licht op je scherm/muur, dat is funest voor je beeldkwaliteit. Maar een dik gordijn of lammellen i.c.m. een dun gordijntje is nog steeds mooi te noemen. Ik nodig iedereen uit om dit te komen bekijken. Ik denk dat er weinig/geen nieuwkomers zullen zeggen dat het 'lelijk' is.

Ik snap dat als je eenmaal wat gewend bent dat je zegt dat het lelijk is. Omdat je veel beter gewend bent. Maar dat wil nog niet zeggen dat het voor iedereen lelijk is.

Overigens zijn die demo's van de projectoren in de 'standaard' winkels, neem mediamarkt, niet representatief te noemen. Hier is vaak erg veel 'direct' licht op het scherm en de projectoren zijn vaak niet goed ingesteld.

my 2 $ ;)

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, ik ben ook een beginner op dat gebied en ik wil mezelf nou niet freak noemen (ik ben een perfectionist! :P), maar ik zie wel of zwart zwart is. En ja, sommige (lichte) scenes kunnen er in een wat minder duistere ruimte best ok uitzien, maar donkere scenes zijn sowieso al lastig voor een projector, laat staan als de ruimte zelf al lichter is. Een projector kan nooit iets zwarter maken dan het al is. Dus als jij het ding uit hebt, je kamer op de lichtintensiteit zet waarbij je gaat kijken en je scherm uitrolt, dan zie je al het allerzwartste dat jouw projector weer gaat geven... En dat is dus eerder lichtgrijs dan zwart in een niet verduisterde kamer. Daar kan je dan nog zo'n mooie projector tegenaan gooien, die gaat het niet verhelpen.

En ik denk dat er weldegelijk zat nieuwkomers zijn die het niet mooi zullen vinden. Wellicht niet het gros dat alleen al 2meter scherm al heel cool vinden (die net zo goed een dell dataprojector kunnen nemen dan, want dat vinden ze dan ook wel prima). Hier in dit topic proberen we advies te geven om gewoon mooi beeld te krijgen en te kopen en als dan de vraag is 'is het mooi in een lichte kamer', dan is mijn antwoord simpelweg: Nee!

Dan ben je wellicht nog steeds overrompeld door het formaat, maar dan ben je IMO niet goed bezig. Als ik 2000 euro aan projectie uitgeef, wil ik niet alleen groot en 'wel aardig' beeld, ik wil dan goed beeld.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 15-12-2005 11:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Prince_of_Darkness schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:38:
Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat de prijs van een goed scherm zo'n 2000,- was (Projecta permscreen). En dat is meer dan mijn beamer kostte (PJ-TX100). Maar er zijn natuurlijk ook schermen van 250,- of zo, althans daar kwam ik achter na een kleine zoektocht. Het vervelende is dat ze allemaal ze klein zijn (2,79 x 1,62m voor de grootste permscreen, zie hier.
Jij vindt een scherm van bijna drie meter klein!???

Een normaal projectiescherm is bij de meeste mensen thuis tussen de 1,60 en 2,00 meter breed denk ik. Een scherm van 1,80m breed (en 1m hoog) is denk ik bijzonder normaal, dan heb je een beeld met een diagonaal van dik 2 meter. Die schermen kosten rond de 300 euro. Bij Jag hangt een scherm van 1,80m breed, en dat is toch echt wel heel gaaf kijken. Als je groter gaat projecteren, verlies je ook lichtopbrengst (wordt over meer m2 verdeeld) en wordt het allemaal nog wat groffer (iets wat veel mensen niet zoveel kan schelen schijnt) als je DVD kijkt.

Ik weet niet waar jij jouw lijstje vandaan tovert, maar het duurste permscreen uitzoeken en dan ook nog zeggen dat 2m breed klein projecteren is om je punt te maken is niet helemaal eerlijk... dit is gewoon een lijstje normale schermen en de grootste (2,40m breed, wat echt heeeeel groot is!) kost 500 euro.

http://www.thuisbioscoop.nl/projectiescherm_handmatig.html

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 15-12-2005 11:18 ]

• Munchkin
Mijn lijstje kwam van dezelfde site als die van jou... Maar ik vind 2.4m breed klein ja. Ik ben nu gewend aan 3.5 x 1.9 en ik wil niet kleiner. De eerste keer dat vrienden komen kijken vinden ze het ook best groot, maar na verloop van tijd willen ze ook niet kleiner meer. Overigens vind ik het feit dat ik groter projecteer dan een art-house bioskoop (Plaza Futura, Eindhoven) ook wel aardig.
Verder kan ik mijn woonkamer aardig goed verduisteren en als je echt in het donker zit dan ziet het beeld er prima uit hoor. Ik ontken niet dat het beter kan met een echt scherm, maar ik vind ze (nog steeds) te duur en te klein (tja, ik ben een aparte...).

Ik vind die handmatige dingen er niet uitzien (ik wil niet zo'n gordijn rail in het midden van mijn woonkamer). Alleen de permscreen zou ik eventueel overwegen.
Maar eerlijk is eerlijk de prijzen die ik in mijn hoofd had gelden gewoon niet meer. Toen ik 1.5 jaar geleden voor een scherm aan het kijken was kwam ik met grote regelmaat prijzen van 1000,- - 3500,- tegen. Die zijn dus duidelijk gevallen. Prima!

Overigens ga ik helemaal uit van mijn situatie. Als jij zegt dat mijn vergelijking niet helemaal opgaat voor de gemiddelde mens dan heb je uiteraard volledig gelijk. Overigens, als ik aan een groot genoeg stuk doek voor een redelijk prijs (zeg 200,- ) zou kunnen komen dan zou ik wellicht zelf een scherm maken. Mocht iemand tips voor een doek leverancier hebben, graag!

m.b.t. de kwaliteit, de film die ik gisteren zag bij plaza futura (kad porastem bicu kengur), werd aanzienlijk slechter geprojecteerd dan de gem. xvid film. Ik zou ook graag al mijn films in 720p zien, maar ik heb de tijd niet om actief in nieuwsgroepen te lurken om films te leechen. En helaas kun je in Nederland nog steeds geen HD-films kopen op dvd (ge-encodeerd met WMV-HD bijvoorbeeld) die je op een htpc kunt afpelen. Ik kan met de "slechte" kwaliteit van 1/2cd xvids leven. Maar ik ben misschien minder kritisch dan de mods hier. Maar daarom zijn jullie mods ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Munchkin op 15-12-2005 11:43 . Reden: aanvulling + reactie op post ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:18
Uh nou ja ik projecteer nu 100" ongeveer en als ik een gedownloade dvd kijk van 4.5gb waar ze een 2 uur film in hebben gepropt zie ik toch al duidelijk arfifacts ;) Divx/xvid begin ik maar niet eens aan :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:00
Inderdaad, ik kan me niet voorstellen hoe een xvid op 1 of 2 CDs eruit ziet op een scherm van 3 meter breed :X

Maar ik ben dan ook een perfectionist ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Jag

Jag

Sja, smaken verschillen. Ik heb bewust gekozen voor een scherm van deze grootte, ik wil het niet groter hebben.
Maar als jij dat wilt, prima. En idd, dan kan je gewoon het beste zelf een scherm maken. Ik weet niet wat voor maten die rollen hebben, maar je kan doek op rol kopen. Een stuk goedkoper dan een kant en klaar perm scherm.

En wat betreft de discussie over verduisteren of niet: het is een beetje moeilijk om zoiets te bespreken via een forum, zoiets moet je zien. Ik vind een klein beetje licht aan niet zo erg, daar gaat de beeldkwaliteit nauwlijks van achteruit. Zo lang er idd maar geen direct licht op het scherm staat, dat is echt heel lelijk.

En lowfi: die DVDs zijn gereencode. En de kwaliteit van die gereencode DVDs loopt een beetje uiteen. Vaak zijn ze heel flets en is de 2cd DivX reencode beter dan de hogere bitrate MPEG2 reencode. Maar een CCE 4 pass gereencode DVD ziet er prima uit.
En zo slecht ziet DivX er niet uit op 2m breed. Het is niet om over naar huis te schrijven zo mooi, maar je zit je er niet de hele film aan te ergeren ofzo. Maar goed, ik kijk DivX (als ik het al kijk) meestal op mijn tv en probeer voor mijn projector zoveel mogelijk goede DVDs en High Def te reserveren.

[ Voor 15% gewijzigd door Jag op 15-12-2005 13:27 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Ik vind een Xvid op 2 cd's op mijn scherm van 1.80 meter bijna net zo mooi als DVD. Ik kijk beide met evenveel plezier.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-07 15:59
Orion84 schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:19:
Mediamarkt kan ik je idd afraden, ooit een poging gedaan in eindhoven. Daar had ten eerste niemand echt verstand van zaken en ten tweede liepen ze na het aansluiten van een bepaalde beamer gewoon met een andere klant weg, zonder terug te komen voordat ik ook maar een vraag kon stellen.
En bovendien was daar geen enkele beamer fatsoenlijk afgesteld ofzo.

En in de mediamarkt gaan ze ook echt niet het licht voor je uit doen ;)

Ik zit er zelf over te denken om eens te gaan kijken bij BIS in ridderkerk. Daar hebben ze de beamer die mij atm het aantrekkelijkst lijkt voor mij en ze zijn er op ingericht om dingen uit te proberen enzo. Nadeel is dat ie daar veel duurder is dan bij bijv. projectieshop.nl en het dus wel ietwat kansloos is om daar te gaan kijken en gebruik te maken van hun service om em vervolgens elders te kopen, mgoed, wellicht kan ik daar idd onderhandelen over een mooi totaalpakket.
Ik ben bij de Mediamarkt in Zwolle geweest, en hier heb ik een uitgebreide uitleg over de verschillende beamers gehad. De verlichting heeft de verkoper voor me uit gedaan, helemaal aan gedaan, hij heeft het projectiescherm weggehaald om te laten zien hoe het op de muur werd geprojecteerd en me heel duidelijk uitgelegd wat de verschillen zijn tussen een LCD en een DLP beamer.

Less is more

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Captain Pervert schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:08:
Ik vind een Xvid op 2 cd's op mijn scherm van 1.80 meter bijna net zo mooi als DVD. Ik kijk beide met evenveel plezier.
er is ook helemaal niets mis met divx/xvid. Sterker nog: het is gewoon een betere compressiemethode dan mpeg-2, alleen moet je het wel goed doen (net als dat re-encoden van een DVD).

Anoniem: 159529

JvS schreef op donderdag 15 december 2005 @ 17:49:
[...]

er is ook helemaal niets mis met divx/xvid. Sterker nog: het is gewoon een betere compressiemethode dan mpeg-2, alleen moet je het wel goed doen (net als dat re-encoden van een DVD).
Inderdaad, ik kijk zelf voornamelijk divx/xvid via een xbox met progressive aansluiting op een Epson EMP-TW10H. Ik zie vaak weinig verschil met een dvd als het re-encoden goed is gedaan. Dit is dan ook nog op een scherm met een diameter van 100" en ik ben vrij kritisch.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kickassmen schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:43:
[...]

Ik ben bij de Mediamarkt in Zwolle geweest, en hier heb ik een uitgebreide uitleg over de verschillende beamers gehad. De verlichting heeft de verkoper voor me uit gedaan, helemaal aan gedaan, hij heeft het projectiescherm weggehaald om te laten zien hoe het op de muur werd geprojecteerd en me heel duidelijk uitgelegd wat de verschillen zijn tussen een LCD en een DLP beamer.
Dan heb jij een hoop meer geluk gehad dan ik :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Infernis
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 10:35

Infernis

Psychotic Weaboo

Pannie pt-ae900e is toegekomen vandaag. Was ff volledig van de kaart toen ik het beeld zag. :9~

Momenteel gebruik ik nog een witte MDF plaat, is wat te glossy en te wit voor mijn setup, heel m'n kamer verlicht (wit plafond, lichte muren), waardoor de kleuren wat fletser worden. Waarschijnlijk een laag verf over (lichtgrijs) voor ik ze op maat maak en inkader met een zwarte velvet rand.

Best wel onder de indruk hoe Xvid & normale kabeltelevisie eruit ziet, ik had veel erger verwacht. HD clipje van monster inc. spant wel de kroon, heb je net een huge plasma aan de muur hangen, fenomenale kwaliteit :9

happy customer :)

pics volgen later misschien nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Menschen, fijn topic met veel info! _/-\o_

Ik ben een nieuw huisje aan het bouwen en heb zitten denken aan een projector/home-cinema gebeuren. Nu hebben we boven een vrij grote 'aula' of 2de living en ik dacht zelf dat dat wel eens een mooie plek zouo kunnen zijn om de projector te installeren.

Ik heb een schetsje gemaakt van wat de bedoeling zou zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y58/GOT_MAher/projector_GOT.jpg

De projector zou ik het liefst in een boekenkast o.i.d. zetten aan de andere kant van de kamer en dan over de hele lengte van de woonkamer projecteren op de tegenoverliggende muur. Een apparaat aan het plafond heb ik liever niet (zicht), vandaar dat ik het op deze manier wil doen.

Mijn vraag is of dit een goede opstelling is of dat ik toch echt een aan het plafond opgehangen projector moet plaatsen.(is de afstand van ruim 5 meter tussen scherm en beamer te groot? De muur waarop geprojecteerd wordt is dus 2,55 bij 2,55)
E.e.a. is ook van belang vanwege de te trekken kabels. Als de projector in de boekenkast kan staan moet ik wel zorgen dat ik daar electriciteit, videokabel, netwerk en eventueel audio (HT-PC op dezelfde plek bijv.) naar toe trek en dan is ook de hoogte van belang of is dat nagenoeg vrij? Overigens kan ik de ramen makkelijk verduisteren met luxaflex en eventueel gordijnen, ik neem aan dat een standaard beamert voldoet hier.

Over de audio moet ik ook nog nadenken, is niet zo eenvoudig omdat het natuurlijk een vrij open ruimte is. Audiokabels wil ik ook alvast trekken, is zo lelijk die draden naar boxen enz. en nu heb ik de gelegenheid!

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Let op dat je een projector koopt die flink kan zoomen dan (beeld groter en kleiner maken, zonder hem te verplaatsen), want de meeste projectoren zijn gemaakt om van dichtbij een groot beeld te geven. Als je die dan 5,5 meter verderop zet, wordt het nog véél groter en hheb je soms een minimale diagonaal van 4 meter ofzo :o. Ik weet dat de PT-EA700 van panasonic een flinke zoomlens heeft die flink kleiner kan projecteren. Op projectorcentral staat een tooltje waarmee je met elke PJ kan kijken op welke afstand hij goed kan projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

JvS schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:16:
Op projectorcentral staat een tooltje waarmee je met elke PJ kan kijken op welke afstand hij goed kan projecteren.
Aha, thanks. Dat ik moet zoomen, betekend dat dat ik in feite een minder ideale opstelling heb of is dat dus projector-afhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind het een ideale opstelling, zo'n ding boven je harses vind ik maar niets :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Een ideale opstelling... dat klinkt goed. Ik heb op projectorcentral gespeeld met dat tooltje en ook de in dit forum veelvuldige genoemde Hitachi zou in aanmerking kunnen komen, ik blijf binnen het 'groene gebied'. Die Panasonic is wel veel krachtiger heb ik het idee.

Nu zit ik nog met de hoogte en wat voor kabels ik het beste naar de beamer kan trekken. Ik zou de aansluitingen in het plafond kunnen maken boven de kast, beamer óp of hoog ín de kast en een stille ht-pc op de plek waar ik ook de stereo geplanned heb. Als ik het goed begrepen heb is een gewone monitorkabel voldoende, vraag is alleen, hoe krijg ik dat door een 20mm buisje getrokken met die grote kop erop? Of kan je die kabels los kopen en dan zelf aansluiten aan de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MAher schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:23:
Een ideale opstelling... dat klinkt goed. Ik heb op projectorcentral gespeeld met dat tooltje en ook de in dit forum veelvuldige genoemde Hitachi zou in aanmerking kunnen komen, ik blijf binnen het 'groene gebied'. Die Panasonic is wel veel krachtiger heb ik het idee.

Nu zit ik nog met de hoogte en wat voor kabels ik het beste naar de beamer kan trekken. Ik zou de aansluitingen in het plafond kunnen maken boven de kast, beamer óp of hoog ín de kast en een stille ht-pc op de plek waar ik ook de stereo geplanned heb. Als ik het goed begrepen heb is een gewone monitorkabel voldoende, vraag is alleen, hoe krijg ik dat door een 20mm buisje getrokken met die grote kop erop? Of kan je die kabels los kopen en dan zelf aansluiten aan de stekker?
Ik zou iig een HDMI-HDMI kabel icm met de PT-AE900 gebruiken, en deze dan aan de HTPC kant converteren met een HDMI-DVI verloopstekker. Zo heb je een veel kleinere stekker aan de kabel zitten, en ben je eventueel op andere HDMI bronapparatuur voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

pics van geimproviseerde opstelling. Let op het blikje onderaan het scherm voor scale :)

http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer2.jpg
http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer3.jpg
http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer4.jpg

Wat blurry en overbelicht door digicam, kan er niet goed met overweg. In het echt ziet het er stukken beter uit.

Nog niet gecalibreerd, standaard witte zijde van MDF plaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Infernis op 16-12-2005 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hmm, was al bang dat je een ranzige cam van KinKong aan et kijken was, maar et is de game :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

Van cams begin ik al te kokhalzen op mijn 15" scherm, no thx :D

Gamen op projector is echt fenomenaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MAher schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:23:

Als je nu al kabels wilt trekken kan je het beste denk ik een hoop coax kabels trekken. Geschikt voor zowel geluid (analoog en digitaal) en video (composiet en VGA (RGBHV)). Voor geluid heb je 1 lijn nodig voor digitaal en voor analoog per kanaal 1 lijn. Voor compositiet video heb je 1 coax lijn nodig en voor VGA vijf lijnen. Coax is perfect geschikt voor video en geluid over grote afstanden, dat is ook wat bij professionele video toepassingen gebruikt wordt (coax multi's met vijf lijnen intern voor RBGHV). HDMI is lastig met grote afstanden en ziet er gewoon niet beter uit bij 1280x720 (iig niet op mijn ae500 met mijn neus bovenop het scherm heen-en-weer schakelend).
Je hebt vervolgens standaard kabels om van 5x coax naar D-Sub te gaan, de standaard VGA stekker zeg maar. Super nette oplossing en relatief goedkoop, want coax kabel kost heel weinig en is goed op rol verkrijgbaar. Voor zowel video als audio moet je RG59 coax kabel hebben. Bijvoorbeeld bij Conrad, ff RG59 in de search intypen en dan de SATELLIETKABEL RG59.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2800/2880/2883/288381_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 26-12-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Goeie tip :) dat wist ik niet. Ga ik rekening mee houden als ik mijn spullen ga kopen/installeren

Anoniem: 59732

Eindelijk een beetje geld bijeen gespaard om een beamer te kopen, maar ik twijfel beetje tussen:

Sanyo PLV-Z3 LCD
990 - 1000€
1280x720
800 ANSI Lumen
2000 1
23db (eco)
HDMI
2000/3000(normaal/eco) branduren
260 - 280 € prijs lamp
0,086 - 0,093 €/u kostprijs voor lamp

Hitachi Illumina PJ-TX100 LCD
900 - 930€
1280x720
1200/800 ANSI Lumen (standard/ECO)
1200 1
32/25dB(A) (standard/ECO)
DVI
2000 branduren, maar hoeveel in ECO stand? nergens gevonden. Maar ECO verlengt dit sowieso, niet?
190 - 200€ prijs lamp
0,095 - 0,1 €/u kostprijs voor lamp

Over de zwartwaarden heb ik bij beide beamers 'niet zo positieve' commentaren gelezen, maar ook nie echt negatief.
De hitachi kost 90 a 100€ minder én de lamp is goedkoper. Alleen weet ik niet hoelang hij meegaat in eco stand...
De sanyo heeft dan weer een HDMI aansluiting, en is een beetje stiller dan de hitachi.

Heeft iemand ervaring met een van deze beamers?
Welke beamer zouden jullie mij aanraden?

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 59732 op 29-12-2005 18:38 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat heeft die HDMI dan eigenlijk als voordeel boven DVI? Daar waren toch gewoon converters voor op de markt. HDMI was toch gewoon DVI+evt. geluid? Wat dus bij een beamer weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:10:
Wat heeft die HDMI dan eigenlijk als voordeel boven DVI? Daar waren toch gewoon converters voor op de markt. HDMI was toch gewoon DVI+evt. geluid? Wat dus bij een beamer weinig uitmaakt.
idd, alleen geeft hdmi de indruk beetje nieuwer te zijn :+

Ik twijfel hoofdzakelijk over de beeldkwaliteit tussen de 2 beamers. Sommige reviews zeggen dat de ene beter is, sommige zeggen de anderen. En op htforum geraak ik er ook niet wijzer uit, ene zegt dit, andere dat...
'k veronderstel dat ze heel fel aan mekaar gewaagd zijn, maar misschien weet iemand hier iets wat ik over het hoofd zie ofzo. Better safe than sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Die Sanyo is niet een beetje stiller; het verschil tussen 32/35 en 23db (23?? lijkt mij wel erg laag) is enorm.

En wat beeldkwaliteit betreft: als de ene test dit zegt, de andere dat, en je zelf al de indruk hebt dat ze aan elkaar gewaagd zijn dan zou ik daar niet zo'n punt van maken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte
  • Laatst online: 03-03 15:56

Neophyte

it&#039;s back....

stefijn schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 08:35:
Die Sanyo is niet een beetje stiller; het verschil tussen 32/35 en 23db (23?? lijkt mij wel erg laag) is enorm.

En wat beeldkwaliteit betreft: als de ene test dit zegt, de andere dat, en je zelf al de indruk hebt dat ze aan elkaar gewaagd zijn dan zou ik daar niet zo'n punt van maken... :)
Er staat 25db in Eco stand voor de TX100 dus het is 25 tegen 23. Niet zo'n heel groot verschil

Ik weet niet zo heel veel van de Sanyo, maar zit zelf ook de denken om de TX100 te kopen.

Deze heeft erg veel afstelmogelijkheden, plus 1100 lumen, want 800 lijkt me toch net iets te weinig in mijn situatie.

Wel heb ik iets mindere dingen gelezen over de vertical banding en deinterlacer van de TX100. Maar volgens mij was dit nog steeds wel acceptabel. Ik weet echter niet hoeveel beter de Sanyo is. Wel zie ik dat de Sanyo een hogere contrastratio heeft. Hoeveel verschil dat in dit geval uitmaakt weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Weet je misschien hoe de Sanyo presteert op deze punten?

Senri no michi mo ippo kara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Een hogere contrastwaarde geeft een mooier beeld. Waarschijnlijk draaien allebei de beamers in ECO-mode toch al in een lage ANSIlumen waarde (waarschijnlijk rond de 400-600? Las zoiets op projectorcentral.com) dus de maximale ANSIlumen is dan toch al niet interessant. Dat is v.z.i.w. alleen van belang als je bij niet volledige duisternis beeld wil weergeven (bijv. presentaties)

Hoe wil je anders ECO kunnen draaien als je niet de lamp minder belast (minder warmte, minder lichtopbrengst, langere levensduur)??

Volgens mij overstraalt een beamer als je in het donker film zit te kijken de gehele kamer als je >1000 ANSIlumen hebt draaien...

Ik meen dat die Sanyo 1:2000 is, en dat is een mooie waarde voor goed contastrijk beeld (oke, voor meer geld - >1500 euro - heb je tegenwoordig al 1:5000 of zelfs 1:7000)

[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 30-12-2005 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

stefijn schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:38:
Volgens mij overstraalt een beamer als je in het donker film zit te kijken de gehele kamer als je >1000 ANSIlumen hebt draaien...
Ja 1000 lumen in een totaal verduisterde kamer is gewoon totale blindheid :P. Lichtopbrengst is alleen nodig als je echt ziekelijk groot wil projecteren of als je in lichte kamers een film wil kijken.

In een verduisterde kamer met een scherm van 1,80m tot 2m breed (2,5 tot 3m doorsnee) is volgens mij iets van 400lumen wel prima. Die nieuwe panasonc PT-AE900 is op veel punten weer beter, maar niet in lichtopbrengst, omdat dat gewoon niet zo'n hele boeiende specificatie is voor filmkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121429

PJ-TX100 voor 900 euro? Waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor 900€ in duitsland ;)

Heeft een eco-stand altijd een gunstige invloed op de levensduur van de lamp? In de tx100 handleiding staat er bij de eco stand niets dat deze de levensduur verlengt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
In theorie wel, in mijn praktijk niet: mijn Sanyo PLV-Z1 lamp was al na zo'n 750 uur eco (en 3 uur normal) naar de knoppen.

Ik vind dat er veel te weinig info te vinden is op internet over levensduur van lampen en in hoeverre de claims van fabrikanten waargemaakt worden. Ik heb 1 of 2 pagina's op internet gevonden waarin mijn bevindingen met de Z1 lamp worden bevestigd met de mededeling van bijv. een user die zegt: 'er zijn meer mensen die dit probleem hebben', maar er is nergens op internet iets over te vinden.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier trouwens nog een interessant draadje over het zelf maken van schermen...

http://www.dvd.nl/forum/v...s=0&postorder=asc&start=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Laatst online: 06-07 00:34

xdc

Captain Pervert schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:20:
In theorie wel, in mijn praktijk niet: mijn Sanyo PLV-Z1 lamp was al na zo'n 750 uur eco (en 3 uur normal) naar de knoppen.

Ik vind dat er veel te weinig info te vinden is op internet over levensduur van lampen en in hoeverre de claims van fabrikanten waargemaakt worden. Ik heb 1 of 2 pagina's op internet gevonden waarin mijn bevindingen met de Z1 lamp worden bevestigd met de mededeling van bijv. een user die zegt: 'er zijn meer mensen die dit probleem hebben', maar er is nergens op internet iets over te vinden.
waar heb jij een reservelamp gekocht en voor hoeveel geld ??

sta op het punt mijn sanyo z1 te verkopen ...

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 13:58
ik heb eergister de hitachi pj tx 100 besteld bij redcoon.nl

Bestellingsoverzicht 1x Hitachi PJ-TX 100 - Beamer Stukprijs: € 963,00
Factuurbedrag (incl. 19%BTW): € 963,00
Verzendkosten: € 5,99
Transportverzekering: € 0,99
Betaalwijze:Overschrijving per bank
Totaalbedrag (incl. 19%BTW): € 969,98

voor zover ik kan bekijken was dit een van de goedkoopste in nederland. misschien dat hij in duitsland goedkoper is maar dan zijn de transport kosten ook weer iets hoger. denk dat dan de uiteindelijke prijs niet veel uitmaakt.

hoop dat ik hem volgende week krijg... 4 dagen zerzend tijd zeggen ze. zal mij benieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de mijne ook bij Redcoon vandaan. Service is goed (al is de mail response-tijd wat traag).

Ik had 'm trouwens ook binnen vier dagen...

Edit - enige probleem was dat die SCART > Component plug er niet bij zit (maar dat is een probleem van de fabriek, ze stoppen de verkeerde in de doos), dus die moet ik nog ff los scoren.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 121429 op 10-01-2006 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 22:31

TdV

Ik heb de pj-tx200 gekocht en daar zit ook die scart-component adapter niet bij, alleen een scart composite adapter. Laat maar horen als je een werkende hebt gevonden dan ga ik daar ook achteraan.

Trouwens, ik heb (voor tijdelijk) zelf een spanscherm gemaakt zoals op dvd.nl is beschreven en dat werkt aal behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga eerst ff lokaal zoeken, maar anders bestel ik hem bij mcsnet.

Die gasten hebben veel handige spullen (zie ook hun switchboxen, kabels en converters)...

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_11.html#item_13

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 121429 op 10-01-2006 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-07 09:18
Ik heb nu bijna een jaartje (of misschien is het al een jaar geleden)

Een

Epson EMP-TW10h projector

http://www.epson.nl/product/imaging/epson_emp-tw10h/

voor mijn game hobby (Xbox,Xbox360,PS2)

Nu mijn vraag, en die gaat over PS2.

PS2 ziet er nou niet echt verbazingwekkend mooi uit op de beamer, Xbox wel,maar dat komt omdat m'n games in Progressive Scan draaien(480p) mijn PS2 kan dat niet....ok.
twee vraagjes.

1-In verschillende PS2 games kan ik 50hz of 60hz kiezen(refresh rate) op tv's uiteraard is het verschil heel duidelijk merkbaar,maar volgens mijn broer moet ik juist met een beamer
niet 60hz kiezen maar gewoon 50hz, ik heb beide eens geprobeerd maar kom er niet uit wat nou echt mooier eruit ziet,naar mijn mening allebei hetzelfde....maar is dit echt zo? of blijft het beter om 60hz te kiezen wanneer het kan?

2-Op mijn breedbeeld tv met PS2 had ik in de ps2 opties hem altijd op RGB staan, dit ziet het er allermooist uit , want kies ik echter " Y Cb/Pb Cr/Pr" (wat ik dus moet gebruiken als ik de ps2 op beamer gebruik) dan ziet het er echt stukken minder scherp en mooi uit...mijn vraag dus...
Is er een manier om mijn PS2 games op de beamer in RGB te spelen inplaats van component?
In de Epson beamer opties kan ik bij input a kiezen voor RGB maar die support ie niet...zo extreem veel verstand heb ik er niet van en bij dit ben ik een beetje 'verdwaald' nu....heeft iemand
deze beamer en PS2 en draaiende in RGB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
xdc schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:10:
[...]

waar heb jij een reservelamp gekocht en voor hoeveel geld ??

sta op het punt mijn sanyo z1 te verkopen ...
Sorry voor late reactie, maar was bij Screenmaxx GMBH in Duitsland voor iets onder de 290 euro.
Zoek eens op screenmaxx in dit forum en je vindt wel een post van mij dat ik het ding binnen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121043

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Benq PE5120 projector. Nu projecteer ik op een witte muur en ik vind het resultaat al zeer bevredigend (als de videobron goed is) Nu zou ik toch wel op een professioneel doek willen projecteren.

Ik zou ergens een doek los van de rol kunnen bestellen en zelf een frame bouwen.

Nu is mijn vraag: Als ik zo'n houten frame bouw en dat doek erop wil plaatsen, kan ik dat dan gewoon vastnieten met een pistool ?

Waar moet ik op letten als ik zo'n doek bestel?

Mvg ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie link één pagina terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-07 11:36

Leon

Rise Of The Robots

Ik heb 2 interasante plaatjes gemaakt op mijn werk van een kapotte dmd chip (de chip met de kleine spiegeltjes die gebruikt worden in DLP projectors) gemaakt door een microscoop.

Aangezien ik geen ander draadje kon vinden waar ik het in kwijt kon (en ik dit jullie zeker niet wil onthouden) post ik het hier maar :)

plaatje 1
plaatje 2

(+/- 1,2 Mb per plaatje)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cool. Doorgebrand ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

devilsnight schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 19:52:
Ik heb nu bijna een jaartje (of misschien is het al een jaar geleden)

Een

Epson EMP-TW10h projector

http://www.epson.nl/product/imaging/epson_emp-tw10h/

voor mijn game hobby (Xbox,Xbox360,PS2)

Nu mijn vraag, en die gaat over PS2.

PS2 ziet er nou niet echt verbazingwekkend mooi uit op de beamer, Xbox wel,maar dat komt omdat m'n games in Progressive Scan draaien(480p) mijn PS2 kan dat niet....ok.
twee vraagjes.

1-In verschillende PS2 games kan ik 50hz of 60hz kiezen(refresh rate) op tv's uiteraard is het verschil heel duidelijk merkbaar,maar volgens mijn broer moet ik juist met een beamer
niet 60hz kiezen maar gewoon 50hz, ik heb beide eens geprobeerd maar kom er niet uit wat nou echt mooier eruit ziet,naar mijn mening allebei hetzelfde....maar is dit echt zo? of blijft het beter om 60hz te kiezen wanneer het kan?

2-Op mijn breedbeeld tv met PS2 had ik in de ps2 opties hem altijd op RGB staan, dit ziet het er allermooist uit , want kies ik echter " Y Cb/Pb Cr/Pr" (wat ik dus moet gebruiken als ik de ps2 op beamer gebruik) dan ziet het er echt stukken minder scherp en mooi uit...mijn vraag dus...
Is er een manier om mijn PS2 games op de beamer in RGB te spelen inplaats van component?
In de Epson beamer opties kan ik bij input a kiezen voor RGB maar die support ie niet...zo extreem veel verstand heb ik er niet van en bij dit ben ik een beetje 'verdwaald' nu....heeft iemand
deze beamer en PS2 en draaiende in RGB?
Ik heb nu van JvS de PS2 staan aangesloten via composiet video op mijn Pana ae500, dat ziet er pas slecht uit. En niet beeldvullend trouwens, heel irritant. Hij kan wel anamorphic 16:9 (heel goed), maar het signaal klopt niet helemaal dus nog steeds kleine zwarte balken.
Maar goed, klopt het nou dat je van die component video output van die PS2 ook een RGB output kan maken? Want dan kan je toch zowel PS2 als TW10 op RGB zetten? Ik ga overigens binnenkort ook een component video kabel krijgen voor de PS2 (niks mis met component video trouwens), misschien dat ik er dan meer over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En hij is nu via component aangesloten en dat ziet er echt supergoed uit! GT4 kan ook in 1080i spelen, maar daar wordt het maar marginaal beter van (if any), de ps2 rendert intern nog op een lage resolutie, dus dat schiet niet op. De pixels worden wel lekker scherp ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 22:31

TdV

Gisteren lekker met de xbox360; PGR3 gespeeld op 720p; das pas lekker >:) Mijn gamecube heb ik er nog niet op gehad omdat ik denk dat het niet zo mooi eruit ziet hoewel metroid prime op de beamer me erg aanspreekt.

Component is inderdaad stukken beter als composite; vga is nog scherper en dvi is bijna te scherp; dan ga je alle fouten in je bron zien bij bijvoorbeeld een divx of een slecht gemasterde dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb wel even een gamecube aan mijn projector gehangen maar het ziet er gewoon niet uit. Resolutie is veel te laag.

xbox360 is idd wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moah, de Gamecube aan de PJ is toch zeker wel erg cool hoor (overigens vind ik gran turismo dermate veel beter dan PGR dat ik nooit meer terug kan naar een platform waar dat niet op uit komt :P).,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja, echt een heel stuk mooier met component video. Ik wist dat het mooier zou zijn, maar het verschil was nog groter dan verwacht. 1080i werkt tegen verwachting in ook. Is ook wel mooi, maar doet een beetje lastig: soms wat rare interlace artefacten (een ghost car die maar uit de helft van de lijnen bestaat) en niet beeldvullend (wel 16:9 maar dan 10% kleiner ofzo). 480p doet het ook, maar de witbalans klopt niet (kleurzweem over beeld heen). Dus dan maar op normal. Ik zal morgen eens foto's posten van het verschil, is wel leuk om te zien. Geniaal spel trouwens GT4 :).

En wat betreft component video, vga en dvi: ik heb dvi en vga naast elkaar gehad op mijn pana ae500: geen verschil, gewoon echt geen verschil. Allemaal leuk en aardig dvi, maar vooralsnog vind ik het vooral nieuwe problemen introduceren (moeilijk om grote afstanden mee te overbruggen bij hoge reso's/refreshrates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
En prijs...

Ik had een dvi kabel van 5 meter voor 80 euro nu heb ik een vga kabel van 10 meter die het idd evengoed doet voor 20 euro.

ik heb ook nog wel wat plaatjes van een pana ae900 / beamax velvet a scherm / xbox360 combo :)

Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/xbox1s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/xbox2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/xbox3s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/xbox4s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/xbox5s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/xbox6s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/xbox7s.jpg

Zegt niet zo veel natuurlijk die fotos maar goed... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 10:49
Een beamer lamp werkt of werkt niet (kapot) of zit er nog iets tussen ?

Mijn beamer werkt goed maar zo om de 2 seconden valt de brightness zeg maar 5 % weg, erg hinderlijk als je het in de gaten hebt.

Wat zal dit zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
Ik wil ook heel graag met component gaan werken (ivm TV home decoder op beamer), maar daarvoor heb je een absurd duur scart-to-component kastje nodig:

http://www.mscnet.nl

129 euro 8)7 voor een paar diodes in een plastic kastje. Ook absurd dat zij op dit moment het enige adres in NL zijn waar zo'n ding te krijgen is, tot voor kort was hij alleen te krijgen in Duitsland en UK, daar had ik al helemaaaaal geen zin in. :/

Waarom zijn deze kastjes niet wat bekender? Ben ik dan de enige die een ordinair scart apparaat zonder YUV aan boord wil aansluiten op een beamer?

[ Voor 5% gewijzigd door Captain Pervert op 23-01-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Captain Pervert schreef op maandag 23 januari 2006 @ 15:36:
Ik wil ook heel graag met component gaan werken (ivm TV home decoder op beamer), maar daarvoor heb je een absurd duur scart-to-component kastje nodig:

http://www.mscnet.nl

129 euro 8)7 voor een paar diodes in een plastic kastje. Ook absurd dat zij op dit moment het enige adres in NL zijn waar zo'n ding te krijgen is, tot voor kort was hij alleen te krijgen in Duitsland en UK, daar had ik al helemaaaaal geen zin in. :/

Waarom zijn deze kastjes niet wat bekender? Ben ik dan de enige die een ordinair scart apparaat zonder YUV aan boord wil aansluiten op een beamer?
Bedoel je een RGB -> component video converter? Scart is alleen maar een connector, kunnen alle videosignalen opstaan (in een uitzonderlijk geval zelfs component video). En een RGB -.> component video converter is niet echt heel triviaal, component video is echt heel anders. Ik zou dat nooit doen overigens, liever svideo dan, is misschien nog wel mooier ook dan een geconverteerd component video signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
Ik bedoel inderdaad RGB -> YUV.

Probleem is alleen dat die TV Home decoder geen s-video over scart ondersteunt.
En mensen die zo'n ding hebben zijn er allemaal wel positief over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je kan natuurlijk ook voor een duurder model decoder gaan die wat meer uitgangen heeft. IPV die gratis standaard decoder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
FunkySmell schreef op maandag 23 januari 2006 @ 15:14:

Een beamer lamp werkt of werkt niet (kapot) of zit er nog iets tussen ?

Mijn beamer werkt goed maar zo om de 2 seconden valt de brightness ongeveer 5 % weg.
Kick, iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
Orion84 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:18:
Je kan natuurlijk ook voor een duurder model decoder gaan die wat meer uitgangen heeft. IPV die gratis standaard decoder?
Sinds wanneer geven ze Panasonic decoders twv 129 euro gratis weg?

Kan je me een decoder noemen die wel YUV heeft dan? De Samsung, Nokia, Panasonic en de nieuwe Philips hebben dat allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
Mijn beamerlamp ging stuk, en nu ik eraan terugdenk was de lichtopbrengst in de periode ervoor steeds minder. Op een gegeven moment had ik 's avonds in het donker een beeld alsof de zon erop scheen, maar omdat dat zo geleidelijk ging en de lamp nog niet eens op 30% van zijn door mij verwachte levensduur zat, had ik het eigenlijk niet eens echt in de gaten.

Dus er zit wel iets tussen stuk en goed in; ik denk dat in dit geval het probleem alleen niet in de lamp zit maar in de electronica die hem aanstuurt, misschien een instabiele voeding ofzo. Maar er is wel degelijk iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Mja meestal kalibreer je een projector (lamp) als ie nieuw is, na 200 uur en daarna na elke 1000 uur. Volgens mij is hij namelijk na 200 uur goed ingebrand of hoe je dat noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
lowfi schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:01:
Mja meestal kalibreer je een projector (lamp) als ie nieuw is, na 200 uur en daarna na elke 1000 uur. Volgens mij is hij namelijk na 200 uur goed ingebrand of hoe je dat noemt.
Ik mag / wil dat ding niet open maken ivm met de garantie, zit pas op 160 uur ongeveer (v/d 4000), hij word opgehaalt binnenkort (pick up and carry in garantie).
Wat houd dat kalibreren precies in ?, dat heb ik niet gezien in het onderhoudsboekje.
Het is een subtiel verschil van zo'n 5 % schat ik zo, van 100 % licht naar 95% licht en weer terug.

Ik hoop niet dat het de lamp is want daar zit geen garantie meer op.
Ik zal het binnenkort wel te horen krijgen maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

[ Voor 16% gewijzigd door Sunrise op 24-01-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

ik ben aan het kijken naar Hitachi PJ-TX100,
dat lijkt me een goede projector voor een acceptabele prijs.
Ook zijn de reacties hier positief.

De projector moet aan een laptop komen te hangen.
En als ik de achterkant van die Hitachi zo bekijk,
dan is die blauwe connector D-Sub of niet?
Als ik de manual bekijk, geloof ik van wel.
Afbeeldingslocatie: http://live.hitachidigitalmedia.com/products/pjtx100/xl_pjtx100-4.jpg

ik zie net dat de native res. 1280x720 is,
er zal 1024x768 geprojecteerd worden.
Hoe is dan de beeldkwaliteit?
Maakt het veel uit of je op de native resolutie draait of niet?
Sorry als dit domme vragen zijn, maar ik kon er nog geen antwoord op vinden...

Is er trouwens nog een tas oid voor beschikbaar,
Zodat de unit veilig te transporteren is?

[ Voor 35% gewijzigd door Jack op 01-02-2006 11:36 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat wil je met die projector doen? Films kijken of als presentatielaptop gebruiken? Dit is namelijk een HT projector met niet zo heel veel lichtopbrengst (verduisteren dus) en een 16:9 beeldverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Primaire functie zal zijn presentaties ja...
Ik heb alleen daarvoor geen mooie projector gevonden.
Deze Hitachi had wel een aardige hogere helderheid,
vandaar dat deze mij wel goed leek.
Maar als je nog andere alternatieven hebt, graag :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Deze beamer is daarvoor iig niet echt geschikt. Deze is puur gericht op het film kijken. Verticaal past de 1024x768 er niet eens in zijn geheel op waardoor je lelijke AA krijgt en horizontaal laat je delen compleet ongebruikt.

Ik zou duidelijk voor een andere beamer gaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Ok, duidelijk :)
Maar zou iemand me een projector aan kunnen raden dan?
Of aankunnen geven waar ik moet zoeken?
Ik lijk alleen maar info over HT projectors te kunnen vinden :/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Laat je informeren bij een pc winkel of kantoorzaak. Voor presentaties voldoet zo'n beetje elke projector met een hoge lichtopbrengst wel, kleurechtheid, zwartwaarde en dergelijke zijn minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Vandaag naar L'warden geweest om naar een projector te kijken. De Hitachi TX100 stond er ook bij, maar de kwaliteit viel me toch een beetje tegen. De felheid was ondanks dat er best wel omgevingslicht was best wel goed, maar het beeld "friemelde". Dat scheen typisch te zijn volgens de verkoper. Bijvoorbeeld heel duidelijk bij de ondertiteling. Dan leek het niet of het beeld beweegde in de letters. Ook het beeld in bepaalde stukjes had last van deze "friemels". Licht dat gewoon aan het feits dat het een LCD projector is of staat er een bepaalde instelling verkeerd? Want ook als ik er 5 meter vanaf stond kon ik het nog zien en was het voor mij storend.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat krijg je denk ik als de resolutie van de beamer niet overeenkomt met die van de bron. Daarom hebben de meeste LCD-TVs dat volgens mij ook (ik vind altijd dat die "friemelen")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
stefijn schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:12:
Dat krijg je denk ik als de resolutie van de beamer niet overeenkomt met die van de bron. Daarom hebben de meeste LCD-TVs dat volgens mij ook (ik vind altijd dat die "friemelen")
vroeg ik dus ook aan die verkoper..of het met hdtv materiaal (1280x768) opgelost zou zijn, maar hij zei van niet. Het was gewoon een typisch kenmerk van lcd projectoren. Mocht dat zo zijn, ben ik niet van plan om een projector aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb een lcd projector maar heb echt geen last van friemels...

Of je moet filmgrain oid bedoelen?

Typisch kenmerk van lcd projectors juist kippengaas en verticalbanding. Ook hebben de laatate generaties daar nauwelijks last van.

[ Voor 40% gewijzigd door lowfi op 04-02-2006 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
lowfi schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:19:
Ik heb een lcd projector maar heb echt geen last van friemels...

Of je moet filmgrain oid bedoelen?

Typisch kenmerk van lcd projectors juist kippengaas en verticalbanding. Ook hebben de laatate generaties daar nauwelijks last van.
dus het zou aan een instelling moeten liggen? Want de helderheid/contrast was opzich wel goed als je naging hoeveel licht er in die ruimte was. Had eigenlijk even een foto moeten maken met mn telefoon..weet niet of ik de friemels dan vast had kunnen leggen. Maar het was zelfs zichtbaar vanaf 5 meter..is er iemand met een TX100 die dit kan bevestigen of verwerpen? Nadeel van de mediamarkten is dat ze het licht niet even uit kunnen zetten zodat je kunt zien wat de kwaliteit in het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
De Hitachi was trouwens wel aangesloten via S-Video...maakt dat wat uit? Heb trouwens even gekeken hoe duur hij online was..rond de 1000,-. Raad eens hoe duur bij de mediamarkt...1900,-!!!!!!! Wat een afzetters!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Laatst online: 29-06 15:48
Svideo :D man man bij welke zaak ben je geweest, dat is toch echt geen aansluiting die je moet gebruiken om je dvd of htpc op aan te sluiten. Dat het beeld dan een beetje trilt / zwabbert is niet zo gek nee (composiet is nog erger trouwens :X). aansluitingen die je normaal voor HT gebruikt zijn component, vga of dvi. zeker geen svideo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
twiekert schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 23:27:
Svideo :D man man bij welke zaak ben je geweest, dat is toch echt geen aansluiting die je moet gebruiken om je dvd of htpc op aan te sluiten. Dat het beeld dan een beetje trilt / zwabbert is niet zo gek nee (composiet is nog erger trouwens :X). aansluitingen die je normaal voor HT gebruikt zijn component, vga of dvi. zeker geen svideo :)
mediamarkt? ;) Ik weet dat je s-video niet moet gebruiken...mediamarkt? ;) Maar met een betere aansluiting (DVI, VGA, component) is het beeld dus beter, zonder friemels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik hang mijn powerbook soms wel eens aan mijn projector via svideo en dat geeft idd niet zon goed beeld. Op sommige stukken heb ik dan bewegende horizontale lijnen. Dvd speler via component of xbox360 via vga geeft een super strak beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 11:00
BvK P4 schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:17:
[...]

vroeg ik dus ook aan die verkoper..of het met hdtv materiaal (1280x768) opgelost zou zijn, maar hij zei van niet. Het was gewoon een typisch kenmerk van lcd projectoren. Mocht dat zo zijn, ben ik niet van plan om een projector aan te schaffen.
Ik mag aannemen dat de bron of de projector upscaled naar de resolutie van de projector, dus daaraan kan het niet liggen lijkt me.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb geen idee wat je met friemelen bedoelt, maar het enige nadeel van de PT AE500 (3 generaties oud inmiddels), vind ik de zwartwaarde en het contrast. Verder is het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
lowfi schreef op zondag 05 februari 2006 @ 03:51:
Ik hang mijn powerbook soms wel eens aan mijn projector via svideo en dat geeft idd niet zon goed beeld. Op sommige stukken heb ik dan bewegende horizontale lijnen. Dvd speler via component of xbox360 via vga geeft een super strak beeld :)
horizontaal bewegende lijnen..daar lijkt het idd wel op. Dus dan ligt het aan de aansluiting. Zoiets dacht ik ook al..kon me namelijk niet voorstellen dat andere mensen met dit beeld genoegen konden nemen.

Mocht ik een projector halen, zit ik te twijfelen tussen de Hitachi TX100 en de TX200. De TX200 heeft een HDMI aansluiting + een veel hoger contrast. Persoonlijk heb ik liever een DVI aansluiting omdat je anders een omzetstuk nodig hebt om de pc aan te sluiten. Zou het veel grotore contrast dus veel uitmaken? Prijsverschil is al zo'n 400,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
De hitachi tx100 moet je niet via de analoge ingangen aansluiten. Dan geeft hij gewoon slecht beeld. Op VGA of DVI is het beeld echter goed, als je 'm uiteraard op 1280x720 aanstuurt. Interpolatie is niet denderend, maar dat lijkt me meer een nadeel van lcd schermen dan alleen van deze specifieke beamer. Verder is hij idd niet geschikt voor presentaties, alleen voor film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Prince_of_Darkness schreef op zondag 05 februari 2006 @ 14:22:Verder is hij idd niet geschikt voor presentaties, alleen voor film.
De verkoper zei precies het tegenovergestelde :P Maar een dvd heeft niet een resolutie van 1280, maar het ziet er toch wel goed uit? Of heb je eigenlijk meteen hdtv nodig van 1280?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

BvK P4 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:45:
[...]

De verkoper zei precies het tegenovergestelde :P Maar een dvd heeft niet een resolutie van 1280, maar het ziet er toch wel goed uit? Of heb je eigenlijk meteen hdtv nodig van 1280?
omdat hij upscaled misschien?
verder lijkt het me nogal onlogisch dat een niet-ht projector een hdtv-paneel erin heeft zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Anoniem: 114270 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:48:
[...]

omdat hij upscaled misschien?
verder lijkt het me nogal onlogisch dat een niet-ht projector een hdtv-paneel erin heeft zitten
Dat snap ik, maar een dvd ziet er op een tft goed uit..ook al word die vergroot. Prince of Darkness zegt dat het er niet echt goed uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Aargh niet meer naar die winkel gaan....

Dvd ligt er heel erg aan hoe ie gemasterd is. LOTR EE en Band of Brothers zien er bv erg goed uit maar er zijn toch ook een boel dvds waar je duidelijk artifacts ziet. Die artifact vallen gewoon een stuk minder op bij een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BvK P4 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:52:
[...]

Dat snap ik, maar een dvd ziet er op een tft goed uit..ook al word die vergroot. Prince of Darkness zegt dat het er niet echt goed uitziet.
waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee? hij zegt alleen dat analoog er slecht uitziet... dvd != analoog?

trouwens, hij spreekt zichzelf nogal tegen, want vga is net zo hard analoog als svideo of component

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 114270 op 05-02-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
hij heeft het over de aansluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Prince of Darkness zegt:

De hitachi tx100 moet je niet via de analoge ingangen aansluiten. Dan geeft hij gewoon slecht beeld. Op VGA of DVI is het beeld echter goed, als je 'm uiteraard op 1280x720 aanstuurt. Interpolatie is niet denderend, maar dat lijkt me meer een nadeel van lcd schermen dan alleen van deze specifieke beamer. Verder is hij idd niet geschikt voor presentaties, alleen voor film.

Ik bedoel het stukje: Op VGA of DVI is het beeld echter goed, als je 'm uiteraard op 1280x720 aanstuurt.

Omdat een DVD 768x576 (weet het niet precies) heeft, ziet het er niet "zo" goed uit.

[ Voor 3% gewijzigd door BvK P4 op 05-02-2006 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'Slecht beeld' is mijns inziens erg overdreven. Als het beeld beweegt of de kleurscheiding (bijvoorbeeld de grens tussen rood/blauw) niet helemaal goed is wijst dat eerder op een bekablingsprobleem (daaronder versta ik ook een composiet aansluiting ;)).

Op mijn tx100 heb ik diverse bronnen getest, en natuurlijk is de VGA het meest scherp (en rustig!), maar als je component gebruikt moet je er toch wel heel dicht op gaan zitten om het verschil te kunnen zien hoor.

Prima apparaat. Zat lichtopbrengst, en als je een HD bron erop ziet (bv. X360)... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Laat meneer dan zelf maar even komen uitleggen wat hij bedoelde ;)

Ik bedoelde dat je niet de ingangen moet gebruiken die de scaler van de beamer gebruiken. De scaler is namelijk best slecht. Als je de beamer op 1280 x 720 aanstuurt, d.w.z. het scalen door iets anders laat doen (in mijn geval een htpc), dan is het beeld wel mooi. Overigens zou je de beamer ook via de component ingang kunnen bedienen van 720p. Ik weet niet hoe dat eruit ziet omdat ik die ingang nog nooit gebruikt heb. Mijn excuses over het analoog / digitaal verhaal, dat klopt natuurlijk niet. Een beetje te snel geblaat 8)7

Een dvd of zelfs een divx vind ik er dan ook gewoon goed uitzien, omdat mijn pc mooi schaalt. Overigens is de beeldkwaliteit van standaard dvd / divx / xvid jes een stuk slechter dan films die met een hdtv resolutie geencodeerd zijn. Maar dat is te verwachten natuurlijk.

Oh, met het interpolatie verhaal bedoelde ik dat als je de beamer op een andere resolutie dan de native 1280 x 720 aanstuurt, dat het dan niet geweldig is. Als je de DVI ingang gebruikt, laat hij bij mij gewoon een 1 op 1 beeld zien (dus niet alle pixels op het panel worden gebruikt). Dan wordt er dus niets geinterpoleerd en is het beeld goed, maar wel kleiner (duh).

[ Voor 19% gewijzigd door Munchkin op 07-02-2006 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:23
Ben zelf van plan om binnenkort een Panasonic PTAE-900 aan te schaffen en ben een beetje gaan rondneuzen voor wat prijzen. Nou is ie bij redcoon.nl 1450e wat op zich nog best een schappelijke prijs is.

Alleen kwam ik via de link in de OP bij pricejapan.com, waar ie voor 1253e aangeboden staat. Maar daar zullen vast wel haken en ogen aan zitten:
- garantie is een stuk moeilijker te regelen.
- komen wellicht nog 19% invoerbelasting bovenop, wat de prijs al gelijk op 1491e zet excl. verzendkosten, die minstens 100e bedragen.
- OSD en afstandsbediening zijn allemaal in het japans.
- wellicht problemen met NTSC/PAL verschillen?

Al met al vraag ik me af wie zou overwegen zo'n dure projector in japan te kopen, of er moet een heel groot prijsverschil zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130941

Infernis schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:46:
pics van geimproviseerde opstelling. Let op het blikje onderaan het scherm voor scale :)

http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer2.jpg
http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer3.jpg
http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer4.jpg

Wat blurry en overbelicht door digicam, kan er niet goed met overweg. In het echt ziet het er stukken beter uit.

Nog niet gecalibreerd, standaard witte zijde van MDF plaat.
Hee Infernis, alweer een tijdje geleden dat je bovenstaand bericht plaatste... Nog steeds tevreden met de AE900? Ik ben zelf ook voornemend de AE900 te kopen. De kwaliteit ziet er eigenlijk op de foto's al heel prima uit ondanks het schijnen op een MDF-plaat. Wat zijn de afmetingen van de plaat? Uiteindelijk wil ik dan ook een professioneel scherm, maar zal beginnen met een eigen creatie (moet eerst ook even de klap van de aanschaf van de AE900 bovenkomen natuurlijk ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 20:01
We zitten over de 1000, dus ik stel voor dat iemand een goede deel II topicstart maakt als er nog behoefte is aan dit onderwerp (vast wel) :)

* Anoniem: 159816 sneakt de post in:

Modbreak:Als iemand graag een nieuwe thread wil aanmaken met een mooie nieuwe topicstart, dan is dat geen probleem

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 27-12-2007 10:34 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.