Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 21.079 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 07:37
Wat is nu het grote voordeel van dlp tov lcd? Wat ik er van begrijp is dat dlp betere blacklevels hebben maar dat de kleuren van lcd projectors weer beter zijn.

Ik twijfel zelf heel erg tussen een panasonic ae900u en een beng pe7700. Deze liggen allebei in de zelfde prijsklasse (2400 euro geloof ik). De panasonic is een lcd de benq een dlp.

Allebei doen ze 720p hdmi en al die dingen dus daar zit het verschil niet in. Allebei zijn ze 1100 ansi.

De panasonic is geloof ik alleen nog niet in nederland te koop, tenminste pricewatch biedt geen uitkomst.

Wat is "beter"? Dlp of lcd?

offtopic:
ik heb niet de 18 paginas van dit topic gelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DLP heeft inderdaad een veel hoger contrast meestal 2000:1.

Een ander belangrijk verschil tussen lcd en dlp is dat je bij LCD nog wel eens last hebt van het effect dat je de pixels kunt zien, omdat de afstand tussen pixels bij lcd wat groter is.
Bij DLP heb je dan weer dat je een zogenaamd regenboog effect kan krijgen wat ook in de startpost beschreven staat.

Laatst bij de mediamarkt eens gevraagd of ik beide technieken eeens mocht bekijken. Verkoper had er minder verstand van als ik en liep na een andere beamer aangesloten te hebben spontaan met een andere klant mee. Dat en het feit dat de beamers nog niet bijna fatsoenlijk waren afgesteld deden mij besluiten om die testsessie maar voor gezien te houden :X

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 15-11-2005 22:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
MM bcc en al dat soort zaken zijn dramatisch. Moet je alleen naar toegaan als je weet wat je wil omdat het daar dan mss goedkoper is. Stelletje dozenschuivers.. meer zijn ze niet.

In een head to head op projectorcentral.com komt de panasonic er beter uit trouwens. Panasonic zou bv betere zwart waarde hebben.

http://www.projectorcentral.com/ae900_pe7700.htm

Zie door bomen bos niet meer. Er zijn zo gruwelijk veel van die dingen. Ben ook een hele erge projector n00b wat dat betreft ;)

Iemand nog andere suggesties in de 2500 euro prijs klasse? Om het nog wat ingewikkelder te maken zeg maar :P

[ Voor 33% gewijzigd door lowfi op 15-11-2005 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, zoals ze al aangeven, de panasonic is er eentje uit de nieuwe generatie high contrast LCD beamers. Hij heeft een contrast waarde van 5500:1, en dat is idd beter dan die van de BenQ.

Ik ben zelf op zoek naar een beamer, maar dan in de prijsklasse rond 1000e, en dan zijn er weinig lcd beamers die het qua contrast halen bij wat dlp voor die prijs kan leveren.

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 15-11-2005 22:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Dat LCDs zichtbare pixels hebben is een beetje achterhaald. Screendoor heb je eigenlijk niet meer met moderne LCDs. Met mijn toch niet zo heel erg moderne lcd (ae500) heb ik gewoon helemaal geen screendoor, ook niet als je 10cm van het scherm staat. Panasonic heeft het opgelost door elke pixel een klein beetje out of focus te laten zijn zodat het zwarte randje verdwijnt (dat om elke pixel heen zit).
Maar misschien hebben moderne DLPs ook geen last meer van het regenboogeffect. Toen ik keek had de BenQ die ik toen gedemonstreerd kreeg het wel en ik vond het net storend genoeg om van dlp af te zien. Maar DLPs hebben in principe een betere zwartwaarde idd. De zwartwaardes van de laatste generatie 720p projectoren (oa de ae900) is gebasseerd op een trucje (wel een goede en slimme truc): namelijk het varieren van het lamp vermogen. In donkere scenes wordt de lamp op een lager vermogen gezet en dat wordt gecorrigeerd met het LCD paneel. Op die manier wordt je absolute zwartwaarde verbeterd en ziet er toch hetzelfde uit verder (even afgezien van dat je iets inlevert op je max lichtsterkte, wat je misschien ziet aan de ondertitels). Het is een beetje schuiven met je conrastwaardes zonder echt je contrast te verhogen (max contrast in 1 plaatje verandert niet). Maar het werkt wel waarschijnlijk.
Ik ga dan denk ik over een jaar of zoiets wel een nieuwe projector kopen (misschien tegen die tijd wel 1080p projectoren). Iig voor de 2000 branduren van mijn lamp zodat ik mijn projector met lamp kan verkopen, anders vang ik er niks meer voor.

Maar goed, het grootste verschil tussen die Pana en die BenQ is misschien nog wel dat de één 16:9 is en de ander 4:3. Dat laatste is prima als je je projector primair voor presentaties of desktop werk gebruikt, maar als je vooral films wilt kijken echt een dikke no go. Een 16:9 projector met 16:9 scherm dat netjes met zwart afgekaderd is, is zoveel mooier dan een 4:3 projector met een 4:3 scherm en een 16:9 film! En een 1280x720 desktop werkt overigens ook prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ah ok dat verschil was me nog niet eens duidelijk eigenlijk :o

Het gaat eigenlijk alleen maar om films via een dvd speler eigenlijk en eventueel een xbox360(ps3/revolution?). Dus breedbeeld is denk ik beste oplossing ;)

Ik neig nu heel erg naar de panasonic. Hij is ook wat stiller :)

[ Voor 9% gewijzigd door lowfi op 16-11-2005 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
weet iemand of er ook consumentenversies van 3DLP-beamers zijn? Ik word helemaal dol van het regenboogeffect waar ik nu tegen aan zit te kijken. Als ik m'n ogen van links naar rechts beweeg zie ik gewoon een strook RGB-scanwerk. Niet fijn als je film zit te kijken. Verder ben ik niet zo te spreken over de kleuren, hoewel dat in mijn ogen een kleursysteemfout lijkt te zijn (explosies die niet vuurgeel maar meer 'groenbruin' geel aandoen, zandvlaktes die niet knallend geelrood zijn maar nét off richting groenig, maar ook weer niet zo groen dat het opvalt, heel apart, het ongetrainde oog (lees: al mijn collega's) zien ook echt niet wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloaded
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11-2023
lowfi schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:06:
MM bcc en al dat soort zaken zijn dramatisch. Moet je alleen naar toegaan als je weet wat je wil omdat het daar dan mss goedkoper is. Stelletje dozenschuivers.. meer zijn ze niet.

In een head to head op projectorcentral.com komt de panasonic er beter uit trouwens. Panasonic zou bv betere zwart waarde hebben.

http://www.projectorcentral.com/ae900_pe7700.htm

Zie door bomen bos niet meer. Er zijn zo gruwelijk veel van die dingen. Ben ook een hele erge projector n00b wat dat betreft ;)

Iemand nog andere suggesties in de 2500 euro prijs klasse? Om het nog wat ingewikkelder te maken zeg maar :P
Neem de Panasonic AE900E, deze is vanaf €1600,- te verkrijgen.
Staat trouwens ook gewoon in de Pricewatch :)

Ik ga hem zelf ook aanschaffen, aangezien deze het meest compleet is en goed is voorbereid voor HD 8) zie hieronder een stukje van een review:

One of the strengths of the AE900 is its HDTV performance. The 1280x720 panels are made to display HDTV 720p in native format. When feeding the unit a 720p signal, the AE900 produces a brilliant, richly saturated image. Those who are going for the best possible NFL football display will be pleased with what the AE900 can do with football broadcasts coming in on 720p HD signals. Furthermore, HDTV 1080i is remarkably tight on the AE900--the signal was compressed so cleanly into the 720p matrix that it was difficult to tell whether 720p or 1080i was in use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hmm, nu iedereen hier toch wat negatief is over DLP voor home cinema en zeker over het gebruik van een xga beamer voor films ben ik toch begonnen te twijfelen.
Probleem is echter dat ik eigenlijk niet al te gek veel meer dan 1000 euro uit kan geven. Daardoor zijn de meeste WUXGA LCD beamers geen optie voor mij.
Vanmiddag kwam ik echter de PJ-TX100 van Hitachi tegen die maar iets meer dan 1000 euro kost (950 ex btw hier: projectieshop.nl). Volgens projector central doet ie wel wat onder voor de AE900E, maar gezien het prijsverschil van bijna 500 euro lijkt me dat ik dat wel op de koop toe kan nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 16-11-2005 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb net de ae900e besteld :)

[ Voor 58% gewijzigd door lowfi op 16-11-2005 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Feli :) valt voor mij helaas buiten budget.

Wat ik me verder nog afvroeg, is "oud" niet-HDTV materiaal ook een beetje fijn te bekijken op zo'n "highres" beamer? Want een standaard DVD zal toch behoorlijk opgerekt worden. Nu wordt ie dat op mijn huidige laptop tft van 1400x1050 nog meer en dat kijkt nog prima, maar als het op een groot scherm wordt geprojecteerd dan gaan de effecten van het scalen natuurlijk wel meer zichtbaar worden lijkt me? De beamer wordt dus op laptop aangesloten (VGA dus), geen idee of dat nog iets scheelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 16-11-2005 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Hou rekening met een eeeeerg lange levertijd.. ik zit nu al maanden te wachten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

HunterPro schreef op woensdag 16 november 2005 @ 08:13:
weet iemand of er ook consumentenversies van 3DLP-beamers zijn? Ik word helemaal dol van het regenboogeffect waar ik nu tegen aan zit te kijken. Als ik m'n ogen van links naar rechts beweeg zie ik gewoon een strook RGB-scanwerk. Niet fijn als je film zit te kijken. Verder ben ik niet zo te spreken over de kleuren, hoewel dat in mijn ogen een kleursysteemfout lijkt te zijn (explosies die niet vuurgeel maar meer 'groenbruin' geel aandoen, zandvlaktes die niet knallend geelrood zijn maar nét off richting groenig, maar ook weer niet zo groen dat het opvalt, heel apart, het ongetrainde oog (lees: al mijn collega's) zien ook echt niet wat ik bedoel :)
Klinkt alsof ie gewoon niet goed gecalibreerd is, maar ik heb niet zo gek veel verstand van DLP projectoren. Ik weet wel dat alle dikke projectoren (duizenden ANSI lumen lichtopbrengst) op mijn werk DLP projectoren zijn en dat ik daar nog geen regenboogeffect bij heb gezien. Hoe het zit bij consumenten DLP projectoren weet ik niet.

Ik weet wel dat alle 720p projectoren LCDs gebruiken. En ik weet ook dat 720p een hele prettige reso is.
Gefeliciteerd :), zou hem ook wel willen hebben :P.
Orion84 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 18:45:
Feli :) valt voor mij helaas buiten budget.

Wat ik me verder nog afvroeg, is "oud" niet-HDTV materiaal ook een beetje fijn te bekijken op zo'n "highres" beamer? Want een standaard DVD zal toch behoorlijk opgerekt worden. Nu wordt ie dat op mijn huidige laptop tft van 1400x1050 nog meer en dat kijkt nog prima, maar als het op een groot scherm wordt geprojecteerd dan gaan de effecten van het scalen natuurlijk wel meer zichtbaar worden lijkt me? De beamer wordt dus op laptop aangesloten (VGA dus), geen idee of dat nog iets scheelt?
DVD is goed aan te zien hoor, zelfs goed ge-encode DivXjes van voldoende grote is nog wel te doen. Maar ja, geen high def natuurlijk. Ik probeer zoveel mogelijk High Def films te kijken en dat lukt aardig met mijn nieuwe Tweaknews account :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Zijn er al beamers die 1080i ondersteunen, of blijft het voorlopig nog bij 720p?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 08:20
heb pas een sony 1272 crt beamer gekocht wat een super beamer _/-\o_
via de pc en schotel super beeld laat binnenkort nog wel meer bevindingen weten
Dr. Strangelove schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:59:
Zijn er al beamers die 1080i ondersteunen, of blijft het voorlopig nog bij 720p?
de sony 1272 heeft een resolutie van 1500x1200 is dat genoeg

[ Voor 47% gewijzigd door wouter37 op 16-11-2005 21:10 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Xof schreef op woensdag 16 november 2005 @ 19:48:
[...]

Hou rekening met een eeeeerg lange levertijd.. ik zit nu al maanden te wachten. :(
Ik zit nu in het buitenland voor werk enzo ik ben half december weer in nederland hoopdat ie er dan wel ongeveer is :)

Heb hem besteld bij bestelict.nl (siemens?) en hij is daar idd niet op voorraad. Even over heen gekeken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloaded
  • Laatst online: 07-11-2023
Dr. Strangelove schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:59:
Ja de AE900E van Panasonic.
Als je bedoelt op resolutie grote, dan moet je flink in de buidel tasten!
Dat is niet voor iedereen weggelegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jag schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:42:
[...]
DVD is goed aan te zien hoor, zelfs goed ge-encode DivXjes van voldoende grote is nog wel te doen. Maar ja, geen high def natuurlijk. Ik probeer zoveel mogelijk High Def films te kijken en dat lukt aardig met mijn nieuwe Tweaknews account :*).
K, das mooi :) Dan denk ik dat ik stiekum toch om ben richting de 1280x720 lcd beamers :P en de Hitachi maakt dan een grote kans gezien zijn prijskaartje wat niet al te gek veel hoger uitvalt dan wat ik oorspronkelijk in gedachten had.

Enne, dat die dure DLP's geen regenboog effect vertonen komt of omdat je bij bedrijfstoepassingen veel minder bewegend beeld hebt lijkt me? En anders hebben ze gewoon een sneller kleurenwiel wat het probleem ook oplost. Schijnbaar is het vanaf 5 speed al bijna verdwenen. Dus wellicht kan je eens op zoek naar een DLP beamer met een sneller kleuren wiel Hunterpro?

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 16-11-2005 22:41 ]

• lowfi
Xof schreef op woensdag 16 november 2005 @ 19:48:
[...]

Ik heb net bevestigings mailtje gehad van beselict.nl en in dat mailtje staat dat hij gewoon op voorraad is en deze week nog verstuurd wordt :) Misschien kan je je order bij die andere winkel cancellen?
artikelnr. omschrijving prijs
PT-AE900E Pt-ae900e beamer
Uit voorraad leverbaar € 1.408,79
Verzendkosten
€ 9,66
Subtotaal:
€ 1.418,45
BTW 19%: € 269,51
Totaalbedrag:
€ 1.687,96

[ Voor 6% gewijzigd door lowfi op 17-11-2005 12:51 ]

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Mja misschien ook maar handig omdat te gaan doen misschien, achja als je iets goedkoop wilt moet je soms wat langer wachten :D
Heb hem nml voor 1606 euro besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Orion84 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 18:16:
Hmm, nu iedereen hier toch wat negatief is over DLP voor home cinema en zeker over het gebruik van een xga beamer voor films ben ik toch begonnen te twijfelen.
Probleem is echter dat ik eigenlijk niet al te gek veel meer dan 1000 euro uit kan geven. Daardoor zijn de meeste WUXGA LCD beamers geen optie voor mij.
Vanmiddag kwam ik echter de PJ-TX100 van Hitachi tegen die maar iets meer dan 1000 euro kost (950 ex btw hier: projectieshop.nl). Volgens projector central doet ie wel wat onder voor de AE900E, maar gezien het prijsverschil van bijna 500 euro lijkt me dat ik dat wel op de koop toe kan nemen.
Ik heb vanwege de prijs ook de PJ-TX100 genomen. Incl. verzenden 1060 euro vanuit Duitsland. Het is mijn eerste beamer en hij bevalt me prima. Blacklevels en detaillering in de donkerste scenes kunnen beter, maar daar moet je dan ook stukken meer geld voor neertellen, en dat had ik er niet voor over. Met de lamp in de low stand en de iris op 4 of 5 zijn de blacklevels laag genoeg. Kleuren zijn mooi, pixels zie je zo goed als niet zitten. Model heeft zeer uitgebreide instelmogelijkheden (een ISF calibratie vroeg of laat is wel aan te raden).

Over een jaar of 3 kijk ik wel eens verder, dan zijn er vast wel betaalbare 1080x1920 projectoren op de markt die een veel mooier plaatje toveren en heb ik niet te veel afgeschreven op dit model (niet zoveel als met anderen iig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

birdie_man schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:09:
[...]

Ik heb vanwege de prijs ook de PJ-TX100 genomen. Incl. verzenden 1060 euro vanuit Duitsland. Het is mijn eerste beamer en hij bevalt me prima. Blacklevels en detaillering in de donkerste scenes kunnen beter, maar daar moet je dan ook stukken meer geld voor neertellen, en dat had ik er niet voor over. Met de lamp in de low stand en de iris op 4 of 5 zijn de blacklevels laag genoeg. Kleuren zijn mooi, pixels zie je zo goed als niet zitten. Model heeft zeer uitgebreide instelmogelijkheden (een ISF calibratie vroeg of laat is wel aan te raden).

Over een jaar of 3 kijk ik wel eens verder, dan zijn er vast wel betaalbare 1080x1920 projectoren op de markt die een veel mooier plaatje toveren en heb ik niet te veel afgeschreven op dit model (niet zoveel als met anderen iig ;) )
k, tnx voor het delen van je ervaring :)

Wat is zo'n ISF calibratie eigenlijk precies? Kan je dat zelf doen, of is daar meetapparatuur bij nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
ISF calibratie moet je laten doen, daar is meetapparatuur en vakkennis voor nodig. Het komt er op neer dat ze de kleuren optimaal neutraal instellen (grijstrap van wit tot zwart met zo min mogelijk kleurzweem in alle helderheidsbereiken), en daarbij een zo goed mogelijke contrastratio uit het apparaat halen. Zelf kan je trouwens met een calibratie-dvd ook al best het 1 en ander bereiken. Calibratie heeft meestal pas zin als de lamp er wat branduren op heeft zitten omdat het spectrum nogal verandert aan het begin van de levensduur. Zie www.htforum.nl voor een schat aan informatie.

Bij de TX-100 valt er daarnaast nog contrastwinst te halen met wat tuning en een licht (rozerood) filter voor de lens, zie maar eens op cine4home.de. Filtering gebeurt echter vaak pas met 200 branduren op de teller, dus ik moet nog even wat geduld hebben :) Maar ook dit alles moet je laten doen door vakmensen met de juiste meetapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

birdie_man schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:21:
[...] dit alles moet je laten doen door vakmensen met de juiste meetapparatuur.
En een hoog uurloon waarschijnlijk :(

Tegen die tijd maar eens kijken of ik behoefte heb aan verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 22:36:
[...]

K, das mooi :) Dan denk ik dat ik stiekum toch om ben richting de 1280x720 lcd beamers :P en de Hitachi maakt dan een grote kans gezien zijn prijskaartje wat niet al te gek veel hoger uitvalt dan wat ik oorspronkelijk in gedachten had.

Enne, dat die dure DLP's geen regenboog effect vertonen komt of omdat je bij bedrijfstoepassingen veel minder bewegend beeld hebt lijkt me? En anders hebben ze gewoon een sneller kleurenwiel wat het probleem ook oplost. Schijnbaar is het vanaf 5 speed al bijna verdwenen. Dus wellicht kan je eens op zoek naar een DLP beamer met een sneller kleuren wiel Hunterpro?
we hebben een InFocus beamer, geen goedkope heb ik begrepen. Ga zo even kijken naar het type. Lijkt me sterk als deze al een te traag kleurenwiel heeft... denk dat je ogen er gevoeliger voor zijn in een all-dark omgeving. ('professioneel' bioscoopzaaltje met 53 echte bioscoopstoelen O-) :)). En de kleurproblemen kunnen imo echt geen calibratie zijn, daarvoor zijn de kleuren te lomp. Het doet een beetje aan alsof je je kleuren omzet van RGB naar CMYK en daarbij kleuren als feloranje gesubstitueerd worden voor wat anders. Het verloopt een beetje, en een game als NFS:Most Wanted trekt zelfs behoorlijk geel-groen weg. Zonde.

Als ik zelf dus een beamer voor mezelf zou kopen, zou het echt eentje worden met 3 dlp's, zonder kleurenwiel. Kost wel wat meer, maar je hebt er zó veel meer voor terug. :)

[ Voor 22% gewijzigd door HunterPro op 23-11-2005 23:27 ]

Verwijderd

Ik denk dat dit voornamelijk aan de projector ligt die je hebt.

Ikzelf heb een Hitachi PJTX100 en heb nergens last van: goede lichtopbrengst, goed contrast (zelfs in spaarstand) en fantastische kleuren (zelfs bij de High Definition filmpjes van Microsoft en dit zowel voor de 720 als 1080 versies...).

Ik zou deze projector al niet meer kunnen missen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Xof schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:17:
Mja misschien ook maar handig omdat te gaan doen misschien, achja als je iets goedkoop wilt moet je soms wat langer wachten :D
Heb hem nml voor 1606 euro besteld.
Hij stond nog goedkoper in de pricewatch maar ik vertrouwde die winkel niet :)

Maar goed mijne is vandaag dus verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 10:35

Infernis

Psychotic Weaboo

Ik ben van plan eens Sanyo PLV-Z4 of een Panasonic PT-AE900E te kopen (waarschijnlijk panasonic aangezien de afstand van m'n scherm 3.4m is)

Nu, ik ben van zin om hem aan mijn pc te hangen. Er is maar 1 vga poort, dus zal ik moeten afwisselen als ik de PJ wil gebruiken. Als ik het goed snap zou m'n resolutie van videokaart dan op native resolutie van PJ moeten staan (1280 x 720), juist?

Nuja, mijn vraag is eigenlijk of ik zomaar tussen die 2 kan afwisselen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn VGA-splitters op de markt die je VGA-signaal van de computer naar meerdere poorten doorgeven.
Dit kan een optie zijn om niet steeds de kabel te moeten verwisselen.

De meeste projectoren kunnen ook gewoon het VGA-signaal van je computer omrekenen zodat het op je scherm past.
Het beste beeld krijg je echter door je pc op de native resolutie van je projector in te stellen.

Hoe het bij de Panasonic juist zit weet ik niet, mijn Hitachi zet zonder probleem alle resoluties om.
Voor High Definition vanop men pc naar de projector zet ik de pc wel op de juiste resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

Och, ik zie net dat er een DVI poort op de kaart zit naast de VGA, met een omzetstuk moet dit lukken no?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Infernis schreef op zondag 27 november 2005 @ 20:25:
Och, ik zie net dat er een DVI poort op de kaart zit naast de VGA, met een omzetstuk moet dit lukken no?
Niet per se. Je hebt DVI poorten met zowel een DVI signaal als een VGA signaal, maar sommigen hebben alleen het digitale signaal. Degene met beiden heet DVI-I en je kan er hier meer over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

I'm in luck, het is een DVI-I. Net een omzetstukje gevonden in de doos van m'n radeon en ff getest met m'n TFT, en het werkt. Guess i'm set :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Mooi :), ik heb het ook zo zitten trouwens. En lange VGA kabels kan je hier krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

Dus als ik het nu goed snap heb ik eigenlijk 2 keuzes.

Videokaart (DVI-Kabel) => projector (RGB)(omzetstuk)
of
Videokaart (VGA kabel)(omzetstuk) => projector (RGB)

Juist? :)

Niet dus.

Op die site zie ik nu kabels met DVI langs eene kant en VGA langs andere kant. Dus als ik het goed begrijp, heb ik dus een DVI-A <=> VGA kabel nodig :x

Sorry voor de noobvraagjes, maar als ik zoveel geld uitgeef wil ik liefst geen verassingen :D

[ Voor 28% gewijzigd door Infernis op 28-11-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
uh...

ik zou zeggen dvi omzetten naar dsub (zon blokje dus) en dan een lange vga kabel gewoon naar je projector. Daarna niks meer omzetten dus. Of heeft je projector geen vga in?

Afbeeldingslocatie: http://www.123computers.nl/prod-img-large/groot-kabel-belkin-dvi-vga.jpg

vga kabel snap je denk ik wel hoe dat eruit ziet :P

[ Voor 32% gewijzigd door lowfi op 28-11-2005 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee, je hebt maar 1 keuze: DVI -> VGA verloopje en dan een VGA kabel. Ik denk niet dat de pinnetjes voor het VGA signaal bekabeld zijn, lijkt me heel sterk. Bovendien zijn DVI kabels duur, VGA kabels niet.

Dus je moet gewoon het verloopje en een lange VGA kabel hebben. Ik heb 5+2m lopen naar mijn projector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

dacht aan dit

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=8536

Nuja, ik maak dingen blijkbaar moeilijker dan ze zijn, gewoon VGA kabel halen dus, bedankt voor de info :) (omzetter heb al)

Nu nog een deftige webshop vinden waar ze pt-ae900e al hebben, niet veel .be sites te vinden, zal het in .nl of .de moeten zoeken.

DVI <=> HDMI kabel is blijkbaar ook een optie, misschien betere kwaliteit?

[ Voor 36% gewijzigd door Infernis op 28-11-2005 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:14

Jrz

––––––––––––

Zijn er al beamers die werken op led? zou wel mooi zijn, weinig warmte, lange levensduur

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Infernis schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:53:DVI <=> HDMI kabel is blijkbaar ook een optie, misschien betere kwaliteit?
In theorie wel, maar in praktijk zag ik het verschil niet (allebei aangesloten met een kort kabeltje, zag geen verschil met schakelen). Bovendien geven DVI verbindingen van 5m+ nog wel eens problemen en zijn de kabels duurder. VGA kabels kosten niks en lange afstanden gaat meestal zonder problemen (ghosting in het geval van VGA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Infernis schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:53:
dacht aan dit

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=8536

Nuja, ik maak dingen blijkbaar moeilijker dan ze zijn, gewoon VGA kabel halen dus, bedankt voor de info :) (omzetter heb al)

Nu nog een deftige webshop vinden waar ze pt-ae900e al hebben, niet veel .be sites te vinden, zal het in .nl of .de moeten zoeken.

DVI <=> HDMI kabel is blijkbaar ook een optie, misschien betere kwaliteit?
ik kan bestelict.nl aanraden. Misschien niet de aller goedkoopste winkel maar keurig mailtjes over de status van de bestelling en als je daarvoor kiest ook gratis via sms. Erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

Had die site al gezien via pricewatch, leek me wel deftig, maar precies nog niet in stock daar.

Ondertussen op ebay één zien voorbij gaan voor 1000 euro, maar ik vertrouwde het niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
piratecomputers? Lees de shopsurvey er maar eens van ;)

Iemand ervaring met projecta schermen? Ik projecteer nu nog op de muur maar het kan natuurlijk beter :)

En waarom zijn die dingen zo gruwelijk duur eigenlijk?

hier trouwens wat fotos van mijn pana :)

Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/pana2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/pana3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/pana4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/pana5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/pana6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/pana7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/pana1.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door lowfi op 03-12-2005 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

* Elektronicanet heeft nu ruim 110 uur erop zitten. Hitachi TX-100 werkt nog perfect, ben er nog steeds super blij mee en kan het apparaat al niet meer missen. Keer op keer verbaas ik me weer over de mooie kleuren en het heldere beeld.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heb de laatste pagina's even doorgelezen van dit topic..heb nl ook wel zin in een projector! :9 Na wat research te hebben gedaan ben ik bij de Sanyo PLV-Z3 uitgekomen. Deze kost rond de 1000,-. Helaas heb ik er tot nu toe niets over gehoord in dit topic. Heeft iemand ervaring met deze projector?

@ Jag: ziet er echt SUPER uit die foto's!! Welke projector heb jij?

@ lowfi: welke panasonic heb jij? :)

[ Voor 8% gewijzigd door BvK P4 op 11-12-2005 00:27 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb een panasonic ae900 . Nieuwe generatie lcd dus :)

Inmiddels heb ik ook een beamax scherm besteld uit de velvet a serie. 230cm doorsnede met gain 1.2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

BvK P4 schreef op zondag 11 december 2005 @ 00:25:
Heb de laatste pagina's even doorgelezen van dit topic..heb nl ook wel zin in een projector! :9 Na wat research te hebben gedaan ben ik bij de Sanyo PLV-Z3 uitgekomen. Deze kost rond de 1000,-. Helaas heb ik er tot nu toe niets over gehoord in dit topic. Heeft iemand ervaring met deze projector?

@ Jag: ziet er echt SUPER uit die foto's!! Welke projector heb jij?

@ lowfi: welke panasonic heb jij? :)
Ik denk dat je met de Z3 geen slechte keus hebt. De opvolger de Z4 is natuurlijk erg interessant maar nog wel een beetje prijzig. Het mooie van de Z4 is de automatisch variabele iris, erg mooi systeem om het contrast omhoog te cheaten :).

Ik heb trouwens de pt-ae500, eerste generatie 720p LCD projector, de Z3 is van de 2e generatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Kanaalweg/GoT_9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier nog mensen die gamen op een projector ? Bedoel dan fanatiek.. Ben zelf opzoek naar iets leuks voor mijn XBOX 360 en zocht eigenlijk een plasma ( gezien de grootte ), maar vraag me af of het hier ook op te doen is.. Bedoel dan wel fanatiek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
had niet gedacht dat het beeld er ZO mooi uitziet met een projector..loop daar schijnbaar een beetje op achter.

@ lowfi en Jag: zou misschien 1 van jullie een paar foto's willen maken bij daglicht? Hoe het beeld er dan uitziet? In een donkere ruimte ziet het er iig perfect uit naar mijn mening, maar bij daglicht ben ik ook wel benieuwd.

@ Jag: mooie ophangbeugel heb je btw!

[ Voor 15% gewijzigd door BvK P4 op 11-12-2005 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik vind dat een beetje onzinnig misschien dat jag zich er aan wil wagen maar ik denk ook wel dat je begrijpt dat er dan niet veel van het beeld overblijft. Vooral de zwartwaardes natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik kan je vertellen dat het er bij Jag niet uitziet in daglicht. Projectoren als deze zijn niet bedoeld om in daglicht goed beeld te geven. Van die presentatie-units die mensen voor powerpoint presentaties gebruiken en die je op uni's en scholen hebt, zijn daar wel voor geschikt, omdat ze gewoon ziekelijk veel licht uitpoepen.

Maar die zijn naar mijn bescheiden mening dus weer totaal ongeschikt voor home-cinema gebruik, zwartwaarden zijn er eigenlijk gewoonweg niet en contrast is ook niet zo mooi :P. LCD, CRT of DLP projectie is simpelweg niet geschikt voor dagelijks gebruik. In de bioscoop verduisteren ze ook niet voor niets de zaal, anders heb je geen zwart of zwart-tinten.

Overigens is dat hele projecteren van beeld natuurlijk ook een beetje een matige manier van beeld weergeven omdat je met een passief scherm zit. Maar het is nu eenmaal verreweg de goedkoopste manier om zo groot beeld te krijgen (een lcd van 5" en dan met wat licht en lenzen tot 100-200" opblazen is ideaal voor groot beeld, maar niet voor kwaliteit). Je kan een scherm nooit donkerder krijgen als het is en op zwart projecteren is ook maar zozo.

Het ideaalst zou het zijn als er platte, grote, actieve hoge resolutie schermen zijn die een 'native' kleur zwart hebben en actief kleuren uit kunnen zenden, zonder zo ziekelijk groot en lomp te zijn als een plasma (wat in de buurt komt van een ideaal). OLED of SED zijn daar wel interessante technieken voor (en LCD wellicht ook, maar dat is ook maar een passief doorgeefsysteem van een lamp achter het scherm).

Desalniettemin, zou ik nu voor films ook zo een projector aanschaffen en niet10 jaar wachten tot er eindelijk een accpetabel betaalbaar groot scherm op de markt komt...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
lowfi schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:13:
Ik vind dat een beetje onzinnig misschien dat jag zich er aan wil wagen maar ik denk ook wel dat je begrijpt dat er dan niet veel van het beeld overblijft. Vooral de zwartwaardes natuurlijk.
De kamer hoeft ook niet vol met licht te zien, maar als je bijvoorbeeld overdag de gordijnen dicht doet..dus niet super donker, maar ook niet heel licht. Ik weet dat bij hoe meer licht des te minder er van het beeld overblijft, maar ik ben gewoon benieuwd hoeveel er nog van overblijft. Het is toch wel begrijpelijk dat ik zoiets vraag voordat ik tot koop over ga? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Komt nog eens bij dat ik geen film idee krijg van bv een 42" plasma laat staan 32" lcd tv. Het is gewoon te klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BvK P4 schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:45:
[...]

De kamer hoeft ook niet vol met licht te zien, maar als je bijvoorbeeld overdag de gordijnen dicht doet..dus niet super donker, maar ook niet heel licht. Ik weet dat bij hoe meer licht des te minder er van het beeld overblijft, maar ik ben gewoon benieuwd hoeveel er nog van overblijft. Het is toch wel begrijpelijk dat ik zoiets vraag voordat ik tot koop over ga? :)
Je moet het gewoon zelf gaan bekijken, die foto's zeggen helemaal niets. Ik kan je vertellen dat ik in het echt bijvoorbeeld niet pikzwart om dat scherm heen zie, maar dat opde foto wel zo lijkt.

Fotos zijn niet representatief voor wat je met je oog ziet! Ga het dus in het echt bekijken! En neem maar van mij aan dat het gewoon lelijk is, als je kamer niet verduisterd is.
lowfi schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:00:
[...]

Komt nog eens bij dat ik geen film idee krijg van bv een 42" plasma laat staan 32" lcd tv. Het is gewoon te klein :)
Dat komt wel goed, organische led technieken gaan wel goedkoper worden en op een gegeven moment koop je gewoon 200" led of andere techniek schermen voor een paar duizend dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:00:
[...]

Dat heb ik dus ook, alleen ga ik voor qualiteit.. Ik zit nog sterk te twijfelen, ook gezien me kamer maar 3 meter in de breedte is.. Beeld hoeft niet super groot, maar heb er wel een mooie muur voor. En ik moet erop kunnen gamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Enige wat ik te klagen heb over kwaliteit heeft meer met de limitaties van dvd te maken.

Leuk verhaal daarover staat hier: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=13

Dit soort zaken valt natuurlijk veel minder op bij een stuk kleiner scherm, lang niet bij elke dvd maar toch ;)

[ Voor 7% gewijzigd door lowfi op 11-12-2005 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

BvK P4 schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:04:
had niet gedacht dat het beeld er ZO mooi uitziet met een projector..loop daar schijnbaar een beetje op achter.

@ lowfi en Jag: zou misschien 1 van jullie een paar foto's willen maken bij daglicht? Hoe het beeld er dan uitziet? In een donkere ruimte ziet het er iig perfect uit naar mijn mening, maar bij daglicht ben ik ook wel benieuwd.

@ Jag: mooie ophangbeugel heb je btw!
Ik had hier gisteren al een lange reply op getypt, maar die kon ik niet posten omdat de draadloze netwerk verbinding van die computer wegviel :P. Nu maar vanaf mijn eigen pc:

Ik wil best wel een foto bij daglicht maken om je een idee te geven, maar eigenlijk heb je niet zoveel aan die foto's. Het geeft niet echt een realistisch beeld, dat geldt ook wel een beetje voor de foto's die jij zo mooi vond. Door een wat langere sluitertijd te kiezen lijkt het net alsof de projector meer lichtopbrengst geeft. Maar idd, high definition groot geprojecteerd ziet er erg goed uit, overdonderend gewoon om voor het eerst te zien :).
Overdag zonder lichtopbrengst ziet het er gewoon niet goed uit, op een foto al helemaal niet. Je moet gewoon kunnen verduisteren. Bij presentaties kan het nog een beetje, maar bij films zeker niet. En ik weet van mijn werk dat zelfs met professionele data projectoren zoals de Barco R6 en nog veel duurder, dat er gewoon verduisterd wordt: concurreren met zonlicht is onbegonnen werk :).

Projector mocht ff poseren voordat ie opgehangen werd
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Panasonic2.jpg

Wat je beter kan doen, is gewoon een afspraak maken bij een winkel (waar ze alleen projectoren verkopen zoals beamerland.nl of thuisbioscoop.nl). Dan kan meerdere projectoren naast elkaar zien en ben je er meestal snel uit. Je kan dan ook meteen een schermgrootte uitzoeken en een type scherm (wit of grijs). Dan kan je ook -en dit wil je als tip meegeven- een totaalprijs maken voor alles bij elkaar: projector, scherm, ophangbeugel en kabels. Die dingen zijn los echt reteduur om te kopen, zit gewoon ziekelijk veel marge op zoals altijd met accessoires. En die marge kan er mooi vanaf bij prijsonderhandelingen.

Het hele pakket, gekocht bij thuisbioscoop.nl
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Panasonic1.jpg

Gewoon vantevoren even een mailtje sturen met welke projectoren je graag zou willen zien, dan ben je er zo uit (en kan je projectoren ook horen, ik heb oa voor de ae500 gekozen omdat ie heel stil was, en zo'n ding hangt altijd boven je hoofd).

En wat betreft die ophangbeugel: die bestaat gewoon uit vier draadeinden. Best een goed oplossing. Niet maximaal stevig, maar stevig genoeg. En ik had de mazzel dat er al een kabelgoot liep waar ik mijn component video kabel doorheen kon trekken en de kabel was met 10m ook echt precies lang genoeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
@ Jag en JvS: thx voor het advies..moet maar eens richting mediamarkt te leeuwarden/groningen denk ik. Zullen ze wel niet de types hebben staat waar ik me voor intereseer, maar dan heb ik wel een beetje een indruk van de kwaliteit van een projector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

BvK P4 schreef op maandag 12 december 2005 @ 18:18:
@ Jag en JvS: thx voor het advies..moet maar eens richting mediamarkt te leeuwarden/groningen denk ik. Zullen ze wel niet de types hebben staat waar ik me voor intereseer, maar dan heb ik wel een beetje een indruk van de kwaliteit van een projector.
Ik zou juist niet naar de mediamarkt gaan, daar kan je dus niet relaxed naar projectoren kijken. Als het alleen maar om een idee te krijgen is kan je het wel doen, maar als je echt gaat shoppen zou ik daar niet naartoe gaan. Je hoeft ook maar 1 keer naar een goede shop te gaan, kan je alles uitzoeken en ben je klaar. Dus je hoeft je niet te beperken tot shops die dichtbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mediamarkt kan ik je idd afraden, ooit een poging gedaan in eindhoven. Daar had ten eerste niemand echt verstand van zaken en ten tweede liepen ze na het aansluiten van een bepaalde beamer gewoon met een andere klant weg, zonder terug te komen voordat ik ook maar een vraag kon stellen.
En bovendien was daar geen enkele beamer fatsoenlijk afgesteld ofzo.

En in de mediamarkt gaan ze ook echt niet het licht voor je uit doen ;)

Ik zit er zelf over te denken om eens te gaan kijken bij BIS in ridderkerk. Daar hebben ze de beamer die mij atm het aantrekkelijkst lijkt voor mij en ze zijn er op ingericht om dingen uit te proberen enzo. Nadeel is dat ie daar veel duurder is dan bij bijv. projectieshop.nl en het dus wel ietwat kansloos is om daar te gaan kijken en gebruik te maken van hun service om em vervolgens elders te kopen, mgoed, wellicht kan ik daar idd onderhandelen over een mooi totaalpakket.

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 12-12-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Jag schreef op maandag 12 december 2005 @ 20:42:
[...]
Ik zou juist niet naar de mediamarkt gaan, daar kan je dus niet relaxed naar projectoren kijken. Als het alleen maar om een idee te krijgen is kan je het wel doen, maar als je echt gaat shoppen zou ik daar niet naartoe gaan. Je hoeft ook maar 1 keer naar een goede shop te gaan, kan je alles uitzoeken en ben je klaar. Dus je hoeft je niet te beperken tot shops die dichtbij zijn.
probleem is dat ik uit Friesland kom..dan liggen de meeste shops niet om de hoek helaas. En mijn ouders zijn er ook nog niet echt uit over het nut van een projector. Zelf ben ik wel overtuigt denk ik..maar mijn ouders betalen (gedeeltelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

BvK P4 schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:37:
[...]

probleem is dat ik uit Friesland kom..dan liggen de meeste shops niet om de hoek helaas. En mijn ouders zijn er ook nog niet echt uit over het nut van een projector. Zelf ben ik wel overtuigt denk ik..maar mijn ouders betalen (gedeeltelijk).
Nee, zeker niet. Maar je hoeft er maar 1 keer langs en het gaat om een groot bedrag. Dus: geld sparen, budget bepalen op de trein stappen, en deal afsluiten in een beamerwinkel. Geld betaal je later, spullen worden opgestuurd, maar de afspraak staat. Zo heb ik het gedaan, want voor mij was de shop ook behoorlijk ver weg (en ik had het geld nog niet helemaal). Vergeet met je budget ook niet de accessoires, want die zijn gewoon duur. En aan alleen een projector heb je niks. En accessoires later kopen is onvoordelig, want dan betaal je de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 13:12
Jag schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 02:09:
[...]
En aan alleen een projector heb je niks.
Overdrijven is ook een vak. Fijn dat jij alles wat je kon verzinnen in een koop hebt kunnen doen tegen een redelijke prijs, maar of het allemaal zo nodig was is iets wat een ieder voor zich kan bepalen. Persoonlijk heb ik alleen de beamer gekocht. Maar ik kon de beamer goed plaatsen (geen ophang constructie nodig en met een 1.8m dvi kabel was ik klaar). Verder vind ik de schermen te klein (ik projecteer 3.5m x 1.9m en dat bevalt prima), en veel en veel te duur. Ze zullen ongetwijfeld contrast en lichtopbrengst verhogen, maar als dat voor een prijs moet die gelijk of meer is dan de beamer dan hoeft het voor mij niet. Een blinde muur met witte latexverf voldoet heel aardig. My 2 cents.

[ Voor 3% gewijzigd door Munchkin op 13-12-2005 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Prince_of_Darkness schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:18:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Fijn dat jij alles wat je kon verzinnen in een koop hebt kunnen doen tegen een redelijke prijs, maar of het allemaal zo nodig was is iets wat een ieder voor zich kan bepalen. Persoonlijk heb ik alleen de beamer gekocht. Maar ik kon de beamer goed plaatsen (geen ophang constructie nodig en met een 1.8m dvi kabel was ik klaar). Verder vind ik de schermen te klein (ik projecteer 3.5m x 1.9m en dat bevalt prima), en veel en veel te duur. Ze zullen ongetwijfeld contrast en lichtopbrengst verhogen, maar als dat voor een prijs moet die gelijk of meer is dan de beamer dan hoeft het voor mij niet. Een blinde muur met witte latexverf voldoet heel aardig. My 2 cents.
Over overdrijven gesproken ;). Een scherm is echt bij lange na niet zo duur als een projector, zeker niet als je hem erbij koopt. Projecteren op een muur is gewoon minder mooi, met name omdat je dan geen zwart kader hebt (wat gewoon heel belangrijk is).
En 1.8m DVI kabel: wie heeft er nou zijn pc naast zijn projector staan? Mijnes hangt aan het plafond, en zo zullen de meesten het hebben, dan heb je gewoon lange kabels nodig (ik 7m).

Kijk, als je het allemaal niet nodig hebt moet je het niet kopen. Maar meestal heb je het wel nodig en dan kan je het veel beter in 1 keer erbij kopen dan later los. Want dan wordt het idd heel duur.

• Munchkin
Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat de prijs van een goed scherm zo'n 2000,- was (Projecta permscreen). En dat is meer dan mijn beamer kostte (PJ-TX100). Maar er zijn natuurlijk ook schermen van 250,- of zo, althans daar kwam ik achter na een kleine zoektocht. Het vervelende is dat ze allemaal ze klein zijn (2,79 x 1,62m voor de grootste permscreen, zie hier.
Mijn setup is is mischien wat apart, maar niet zo bijzonder, zie:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/v/026YQT6YH7OH
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/v/9KAV8Q111T9C
Bij mij zijn de lange kabels de kables voor de fronts en de center speaker. Die kosten namelijk stukken minder per meter dan dvi-kabels (zijn natuurlijk ook veel minder kritisch). Wel heb ik natuurlijk de mazzel dat mijn woonkamer zo mooi rechthoekig is en dat de beamer op de kast kon.

voor de volledigheid ook een plaatje van het beeld:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/v/245QQ9EZ7654
Een zwarte rand zou mooi zijn, maar dat ziet er natuurlijk niet uit als de beamer uit staat. Want het geheel staat in de woonkamer, en om die nu helemaal als bioskoop in te richten gaat een beetje ver.

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 10:45
JvS schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:37:
Je moet het gewoon zelf gaan bekijken, die foto's zeggen helemaal niets. Ik kan je vertellen dat ik in het echt bijvoorbeeld niet pikzwart om dat scherm heen zie, maar dat opde foto wel zo lijkt.
Helemaal mee eens. Foto's zeggen niks over hoe je het zelf ervaart als je zit te kijken.
JvS schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:37:
En neem maar van mij aan dat het gewoon lelijk is, als je kamer niet verduisterd is.
Hier ben ik het dus niet met je eens.

Ok, we begeven ons op glad ijs want 'lelijk' of 'mooi' is subjectief.

Ook ik zat te dubben of ik nu wel of niet een projector moest kopen want ik kan mijn huiskamer niet 100% verduisteren. Ik heb lamellen en daarvoor nog dunne gordijntjes. Tussen de lamellen door komen nog straaltjes licht. ( hele dunne, maar toch )

Als ik overdag mijn lamellen en gordijnen dicht heb kan ik nog een boekje lezen, dat is zeg maar de mate waarin het nog verlicht is. Verduisterd is het absoluut niet.

Zeker als je net komt kijken in de HT wereld is dit zeker, en ik herhaal 'zeker', niet lelijk te noemen. Ik neig eerder naar 'mooi' of 'mooi genoeg'.

Ik heb een demo gehad in emmeloord bij ITC en daar hadden ze 2 projectoren staan: de Epson TW200 en de Hitachi TX100. De ruimte was 100% verduisterd. De verschillen onderling waren duidelijk zichtbaar.

Voor de grap werden een paar (4) spotjes aangezet ( heel zacht/weinig licht ). De verschillen waren nu niet meer zichtbaar maar de beelden ansich, voor de niet-freak/purist, waren nog steeds mooi te noemen.

Wat je wel moet vermijden is direct licht op je scherm/muur, dat is funest voor je beeldkwaliteit. Maar een dik gordijn of lammellen i.c.m. een dun gordijntje is nog steeds mooi te noemen. Ik nodig iedereen uit om dit te komen bekijken. Ik denk dat er weinig/geen nieuwkomers zullen zeggen dat het 'lelijk' is.

Ik snap dat als je eenmaal wat gewend bent dat je zegt dat het lelijk is. Omdat je veel beter gewend bent. Maar dat wil nog niet zeggen dat het voor iedereen lelijk is.

Overigens zijn die demo's van de projectoren in de 'standaard' winkels, neem mediamarkt, niet representatief te noemen. Hier is vaak erg veel 'direct' licht op het scherm en de projectoren zijn vaak niet goed ingesteld.

my 2 $ ;)

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, ik ben ook een beginner op dat gebied en ik wil mezelf nou niet freak noemen (ik ben een perfectionist! :P), maar ik zie wel of zwart zwart is. En ja, sommige (lichte) scenes kunnen er in een wat minder duistere ruimte best ok uitzien, maar donkere scenes zijn sowieso al lastig voor een projector, laat staan als de ruimte zelf al lichter is. Een projector kan nooit iets zwarter maken dan het al is. Dus als jij het ding uit hebt, je kamer op de lichtintensiteit zet waarbij je gaat kijken en je scherm uitrolt, dan zie je al het allerzwartste dat jouw projector weer gaat geven... En dat is dus eerder lichtgrijs dan zwart in een niet verduisterde kamer. Daar kan je dan nog zo'n mooie projector tegenaan gooien, die gaat het niet verhelpen.

En ik denk dat er weldegelijk zat nieuwkomers zijn die het niet mooi zullen vinden. Wellicht niet het gros dat alleen al 2meter scherm al heel cool vinden (die net zo goed een dell dataprojector kunnen nemen dan, want dat vinden ze dan ook wel prima). Hier in dit topic proberen we advies te geven om gewoon mooi beeld te krijgen en te kopen en als dan de vraag is 'is het mooi in een lichte kamer', dan is mijn antwoord simpelweg: Nee!

Dan ben je wellicht nog steeds overrompeld door het formaat, maar dan ben je IMO niet goed bezig. Als ik 2000 euro aan projectie uitgeef, wil ik niet alleen groot en 'wel aardig' beeld, ik wil dan goed beeld.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 15-12-2005 11:20 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Prince_of_Darkness schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:38:
Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat de prijs van een goed scherm zo'n 2000,- was (Projecta permscreen). En dat is meer dan mijn beamer kostte (PJ-TX100). Maar er zijn natuurlijk ook schermen van 250,- of zo, althans daar kwam ik achter na een kleine zoektocht. Het vervelende is dat ze allemaal ze klein zijn (2,79 x 1,62m voor de grootste permscreen, zie hier.
Jij vindt een scherm van bijna drie meter klein!???

Een normaal projectiescherm is bij de meeste mensen thuis tussen de 1,60 en 2,00 meter breed denk ik. Een scherm van 1,80m breed (en 1m hoog) is denk ik bijzonder normaal, dan heb je een beeld met een diagonaal van dik 2 meter. Die schermen kosten rond de 300 euro. Bij Jag hangt een scherm van 1,80m breed, en dat is toch echt wel heel gaaf kijken. Als je groter gaat projecteren, verlies je ook lichtopbrengst (wordt over meer m2 verdeeld) en wordt het allemaal nog wat groffer (iets wat veel mensen niet zoveel kan schelen schijnt) als je DVD kijkt.

Ik weet niet waar jij jouw lijstje vandaan tovert, maar het duurste permscreen uitzoeken en dan ook nog zeggen dat 2m breed klein projecteren is om je punt te maken is niet helemaal eerlijk... dit is gewoon een lijstje normale schermen en de grootste (2,40m breed, wat echt heeeeel groot is!) kost 500 euro.

http://www.thuisbioscoop.nl/projectiescherm_handmatig.html

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 15-12-2005 11:18 ]

• Munchkin
Mijn lijstje kwam van dezelfde site als die van jou... Maar ik vind 2.4m breed klein ja. Ik ben nu gewend aan 3.5 x 1.9 en ik wil niet kleiner. De eerste keer dat vrienden komen kijken vinden ze het ook best groot, maar na verloop van tijd willen ze ook niet kleiner meer. Overigens vind ik het feit dat ik groter projecteer dan een art-house bioskoop (Plaza Futura, Eindhoven) ook wel aardig.
Verder kan ik mijn woonkamer aardig goed verduisteren en als je echt in het donker zit dan ziet het beeld er prima uit hoor. Ik ontken niet dat het beter kan met een echt scherm, maar ik vind ze (nog steeds) te duur en te klein (tja, ik ben een aparte...).

Ik vind die handmatige dingen er niet uitzien (ik wil niet zo'n gordijn rail in het midden van mijn woonkamer). Alleen de permscreen zou ik eventueel overwegen.
Maar eerlijk is eerlijk de prijzen die ik in mijn hoofd had gelden gewoon niet meer. Toen ik 1.5 jaar geleden voor een scherm aan het kijken was kwam ik met grote regelmaat prijzen van 1000,- - 3500,- tegen. Die zijn dus duidelijk gevallen. Prima!

Overigens ga ik helemaal uit van mijn situatie. Als jij zegt dat mijn vergelijking niet helemaal opgaat voor de gemiddelde mens dan heb je uiteraard volledig gelijk. Overigens, als ik aan een groot genoeg stuk doek voor een redelijk prijs (zeg 200,- ) zou kunnen komen dan zou ik wellicht zelf een scherm maken. Mocht iemand tips voor een doek leverancier hebben, graag!

m.b.t. de kwaliteit, de film die ik gisteren zag bij plaza futura (kad porastem bicu kengur), werd aanzienlijk slechter geprojecteerd dan de gem. xvid film. Ik zou ook graag al mijn films in 720p zien, maar ik heb de tijd niet om actief in nieuwsgroepen te lurken om films te leechen. En helaas kun je in Nederland nog steeds geen HD-films kopen op dvd (ge-encodeerd met WMV-HD bijvoorbeeld) die je op een htpc kunt afpelen. Ik kan met de "slechte" kwaliteit van 1/2cd xvids leven. Maar ik ben misschien minder kritisch dan de mods hier. Maar daarom zijn jullie mods ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Munchkin op 15-12-2005 11:43 . Reden: aanvulling + reactie op post ]

• lowfi
Uh nou ja ik projecteer nu 100" ongeveer en als ik een gedownloade dvd kijk van 4.5gb waar ze een 2 uur film in hebben gepropt zie ik toch al duidelijk arfifacts ;) Divx/xvid begin ik maar niet eens aan :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Inderdaad, ik kan me niet voorstellen hoe een xvid op 1 of 2 CDs eruit ziet op een scherm van 3 meter breed :X

Maar ik ben dan ook een perfectionist ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Jag

Jag

Sja, smaken verschillen. Ik heb bewust gekozen voor een scherm van deze grootte, ik wil het niet groter hebben.
Maar als jij dat wilt, prima. En idd, dan kan je gewoon het beste zelf een scherm maken. Ik weet niet wat voor maten die rollen hebben, maar je kan doek op rol kopen. Een stuk goedkoper dan een kant en klaar perm scherm.

En wat betreft de discussie over verduisteren of niet: het is een beetje moeilijk om zoiets te bespreken via een forum, zoiets moet je zien. Ik vind een klein beetje licht aan niet zo erg, daar gaat de beeldkwaliteit nauwlijks van achteruit. Zo lang er idd maar geen direct licht op het scherm staat, dat is echt heel lelijk.

En lowfi: die DVDs zijn gereencode. En de kwaliteit van die gereencode DVDs loopt een beetje uiteen. Vaak zijn ze heel flets en is de 2cd DivX reencode beter dan de hogere bitrate MPEG2 reencode. Maar een CCE 4 pass gereencode DVD ziet er prima uit.
En zo slecht ziet DivX er niet uit op 2m breed. Het is niet om over naar huis te schrijven zo mooi, maar je zit je er niet de hele film aan te ergeren ofzo. Maar goed, ik kijk DivX (als ik het al kijk) meestal op mijn tv en probeer voor mijn projector zoveel mogelijk goede DVDs en High Def te reserveren.

[ Voor 15% gewijzigd door Jag op 15-12-2005 13:27 ]

• Captain Pervert
  • Laatst online: 05-03 12:19
Ik vind een Xvid op 2 cd's op mijn scherm van 1.80 meter bijna net zo mooi als DVD. Ik kijk beide met evenveel plezier.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• kickassmen
  • Laatst online: 13-09 09:19
Orion84 schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:19:
Mediamarkt kan ik je idd afraden, ooit een poging gedaan in eindhoven. Daar had ten eerste niemand echt verstand van zaken en ten tweede liepen ze na het aansluiten van een bepaalde beamer gewoon met een andere klant weg, zonder terug te komen voordat ik ook maar een vraag kon stellen.
En bovendien was daar geen enkele beamer fatsoenlijk afgesteld ofzo.

En in de mediamarkt gaan ze ook echt niet het licht voor je uit doen ;)

Ik zit er zelf over te denken om eens te gaan kijken bij BIS in ridderkerk. Daar hebben ze de beamer die mij atm het aantrekkelijkst lijkt voor mij en ze zijn er op ingericht om dingen uit te proberen enzo. Nadeel is dat ie daar veel duurder is dan bij bijv. projectieshop.nl en het dus wel ietwat kansloos is om daar te gaan kijken en gebruik te maken van hun service om em vervolgens elders te kopen, mgoed, wellicht kan ik daar idd onderhandelen over een mooi totaalpakket.
Ik ben bij de Mediamarkt in Zwolle geweest, en hier heb ik een uitgebreide uitleg over de verschillende beamers gehad. De verlichting heeft de verkoper voor me uit gedaan, helemaal aan gedaan, hij heeft het projectiescherm weggehaald om te laten zien hoe het op de muur werd geprojecteerd en me heel duidelijk uitgelegd wat de verschillen zijn tussen een LCD en een DLP beamer.

Less is more

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Captain Pervert schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:08:
Ik vind een Xvid op 2 cd's op mijn scherm van 1.80 meter bijna net zo mooi als DVD. Ik kijk beide met evenveel plezier.
er is ook helemaal niets mis met divx/xvid. Sterker nog: het is gewoon een betere compressiemethode dan mpeg-2, alleen moet je het wel goed doen (net als dat re-encoden van een DVD).

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 15 december 2005 @ 17:49:
[...]

er is ook helemaal niets mis met divx/xvid. Sterker nog: het is gewoon een betere compressiemethode dan mpeg-2, alleen moet je het wel goed doen (net als dat re-encoden van een DVD).
Inderdaad, ik kijk zelf voornamelijk divx/xvid via een xbox met progressive aansluiting op een Epson EMP-TW10H. Ik zie vaak weinig verschil met een dvd als het re-encoden goed is gedaan. Dit is dan ook nog op een scherm met een diameter van 100" en ik ben vrij kritisch.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

kickassmen schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:43:
[...]

Ik ben bij de Mediamarkt in Zwolle geweest, en hier heb ik een uitgebreide uitleg over de verschillende beamers gehad. De verlichting heeft de verkoper voor me uit gedaan, helemaal aan gedaan, hij heeft het projectiescherm weggehaald om te laten zien hoe het op de muur werd geprojecteerd en me heel duidelijk uitgelegd wat de verschillen zijn tussen een LCD en een DLP beamer.
Dan heb jij een hoop meer geluk gehad dan ik :)

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

Pannie pt-ae900e is toegekomen vandaag. Was ff volledig van de kaart toen ik het beeld zag. :9~

Momenteel gebruik ik nog een witte MDF plaat, is wat te glossy en te wit voor mijn setup, heel m'n kamer verlicht (wit plafond, lichte muren), waardoor de kleuren wat fletser worden. Waarschijnlijk een laag verf over (lichtgrijs) voor ik ze op maat maak en inkader met een zwarte velvet rand.

Best wel onder de indruk hoe Xvid & normale kabeltelevisie eruit ziet, ik had veel erger verwacht. HD clipje van monster inc. spant wel de kroon, heb je net een huge plasma aan de muur hangen, fenomenale kwaliteit :9

happy customer :)

pics volgen later misschien nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Menschen, fijn topic met veel info! _/-\o_

Ik ben een nieuw huisje aan het bouwen en heb zitten denken aan een projector/home-cinema gebeuren. Nu hebben we boven een vrij grote 'aula' of 2de living en ik dacht zelf dat dat wel eens een mooie plek zouo kunnen zijn om de projector te installeren.

Ik heb een schetsje gemaakt van wat de bedoeling zou zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y58/GOT_MAher/projector_GOT.jpg

De projector zou ik het liefst in een boekenkast o.i.d. zetten aan de andere kant van de kamer en dan over de hele lengte van de woonkamer projecteren op de tegenoverliggende muur. Een apparaat aan het plafond heb ik liever niet (zicht), vandaar dat ik het op deze manier wil doen.

Mijn vraag is of dit een goede opstelling is of dat ik toch echt een aan het plafond opgehangen projector moet plaatsen.(is de afstand van ruim 5 meter tussen scherm en beamer te groot? De muur waarop geprojecteerd wordt is dus 2,55 bij 2,55)
E.e.a. is ook van belang vanwege de te trekken kabels. Als de projector in de boekenkast kan staan moet ik wel zorgen dat ik daar electriciteit, videokabel, netwerk en eventueel audio (HT-PC op dezelfde plek bijv.) naar toe trek en dan is ook de hoogte van belang of is dat nagenoeg vrij? Overigens kan ik de ramen makkelijk verduisteren met luxaflex en eventueel gordijnen, ik neem aan dat een standaard beamert voldoet hier.

Over de audio moet ik ook nog nadenken, is niet zo eenvoudig omdat het natuurlijk een vrij open ruimte is. Audiokabels wil ik ook alvast trekken, is zo lelijk die draden naar boxen enz. en nu heb ik de gelegenheid!

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Let op dat je een projector koopt die flink kan zoomen dan (beeld groter en kleiner maken, zonder hem te verplaatsen), want de meeste projectoren zijn gemaakt om van dichtbij een groot beeld te geven. Als je die dan 5,5 meter verderop zet, wordt het nog véél groter en hheb je soms een minimale diagonaal van 4 meter ofzo :o. Ik weet dat de PT-EA700 van panasonic een flinke zoomlens heeft die flink kleiner kan projecteren. Op projectorcentral staat een tooltje waarmee je met elke PJ kan kijken op welke afstand hij goed kan projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

JvS schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:16:
Op projectorcentral staat een tooltje waarmee je met elke PJ kan kijken op welke afstand hij goed kan projecteren.
Aha, thanks. Dat ik moet zoomen, betekend dat dat ik in feite een minder ideale opstelling heb of is dat dus projector-afhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind het een ideale opstelling, zo'n ding boven je harses vind ik maar niets :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Een ideale opstelling... dat klinkt goed. Ik heb op projectorcentral gespeeld met dat tooltje en ook de in dit forum veelvuldige genoemde Hitachi zou in aanmerking kunnen komen, ik blijf binnen het 'groene gebied'. Die Panasonic is wel veel krachtiger heb ik het idee.

Nu zit ik nog met de hoogte en wat voor kabels ik het beste naar de beamer kan trekken. Ik zou de aansluitingen in het plafond kunnen maken boven de kast, beamer óp of hoog ín de kast en een stille ht-pc op de plek waar ik ook de stereo geplanned heb. Als ik het goed begrepen heb is een gewone monitorkabel voldoende, vraag is alleen, hoe krijg ik dat door een 20mm buisje getrokken met die grote kop erop? Of kan je die kabels los kopen en dan zelf aansluiten aan de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MAher schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:23:
Een ideale opstelling... dat klinkt goed. Ik heb op projectorcentral gespeeld met dat tooltje en ook de in dit forum veelvuldige genoemde Hitachi zou in aanmerking kunnen komen, ik blijf binnen het 'groene gebied'. Die Panasonic is wel veel krachtiger heb ik het idee.

Nu zit ik nog met de hoogte en wat voor kabels ik het beste naar de beamer kan trekken. Ik zou de aansluitingen in het plafond kunnen maken boven de kast, beamer óp of hoog ín de kast en een stille ht-pc op de plek waar ik ook de stereo geplanned heb. Als ik het goed begrepen heb is een gewone monitorkabel voldoende, vraag is alleen, hoe krijg ik dat door een 20mm buisje getrokken met die grote kop erop? Of kan je die kabels los kopen en dan zelf aansluiten aan de stekker?
Ik zou iig een HDMI-HDMI kabel icm met de PT-AE900 gebruiken, en deze dan aan de HTPC kant converteren met een HDMI-DVI verloopstekker. Zo heb je een veel kleinere stekker aan de kabel zitten, en ben je eventueel op andere HDMI bronapparatuur voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

pics van geimproviseerde opstelling. Let op het blikje onderaan het scherm voor scale :)

http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer2.jpg
http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer3.jpg
http://home.versateladsl.be/vt635561/beamer4.jpg

Wat blurry en overbelicht door digicam, kan er niet goed met overweg. In het echt ziet het er stukken beter uit.

Nog niet gecalibreerd, standaard witte zijde van MDF plaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Infernis op 16-12-2005 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hmm, was al bang dat je een ranzige cam van KinKong aan et kijken was, maar et is de game :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis

Infernis

Psychotic Weaboo

Van cams begin ik al te kokhalzen op mijn 15" scherm, no thx :D

Gamen op projector is echt fenomenaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MAher schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:23:

Als je nu al kabels wilt trekken kan je het beste denk ik een hoop coax kabels trekken. Geschikt voor zowel geluid (analoog en digitaal) en video (composiet en VGA (RGBHV)). Voor geluid heb je 1 lijn nodig voor digitaal en voor analoog per kanaal 1 lijn. Voor compositiet video heb je 1 coax lijn nodig en voor VGA vijf lijnen. Coax is perfect geschikt voor video en geluid over grote afstanden, dat is ook wat bij professionele video toepassingen gebruikt wordt (coax multi's met vijf lijnen intern voor RBGHV). HDMI is lastig met grote afstanden en ziet er gewoon niet beter uit bij 1280x720 (iig niet op mijn ae500 met mijn neus bovenop het scherm heen-en-weer schakelend).
Je hebt vervolgens standaard kabels om van 5x coax naar D-Sub te gaan, de standaard VGA stekker zeg maar. Super nette oplossing en relatief goedkoop, want coax kabel kost heel weinig en is goed op rol verkrijgbaar. Voor zowel video als audio moet je RG59 coax kabel hebben. Bijvoorbeeld bij Conrad, ff RG59 in de search intypen en dan de SATELLIETKABEL RG59.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2800/2880/2883/288381_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 26-12-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Goeie tip :) dat wist ik niet. Ga ik rekening mee houden als ik mijn spullen ga kopen/installeren

Verwijderd

Eindelijk een beetje geld bijeen gespaard om een beamer te kopen, maar ik twijfel beetje tussen:

Sanyo PLV-Z3 LCD
990 - 1000€
1280x720
800 ANSI Lumen
2000 1
23db (eco)
HDMI
2000/3000(normaal/eco) branduren
260 - 280 € prijs lamp
0,086 - 0,093 €/u kostprijs voor lamp

Hitachi Illumina PJ-TX100 LCD
900 - 930€
1280x720
1200/800 ANSI Lumen (standard/ECO)
1200 1
32/25dB(A) (standard/ECO)
DVI
2000 branduren, maar hoeveel in ECO stand? nergens gevonden. Maar ECO verlengt dit sowieso, niet?
190 - 200€ prijs lamp
0,095 - 0,1 €/u kostprijs voor lamp

Over de zwartwaarden heb ik bij beide beamers 'niet zo positieve' commentaren gelezen, maar ook nie echt negatief.
De hitachi kost 90 a 100€ minder én de lamp is goedkoper. Alleen weet ik niet hoelang hij meegaat in eco stand...
De sanyo heeft dan weer een HDMI aansluiting, en is een beetje stiller dan de hitachi.

Heeft iemand ervaring met een van deze beamers?
Welke beamer zouden jullie mij aanraden?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 18:38 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat heeft die HDMI dan eigenlijk als voordeel boven DVI? Daar waren toch gewoon converters voor op de markt. HDMI was toch gewoon DVI+evt. geluid? Wat dus bij een beamer weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:10:
Wat heeft die HDMI dan eigenlijk als voordeel boven DVI? Daar waren toch gewoon converters voor op de markt. HDMI was toch gewoon DVI+evt. geluid? Wat dus bij een beamer weinig uitmaakt.
idd, alleen geeft hdmi de indruk beetje nieuwer te zijn :+

Ik twijfel hoofdzakelijk over de beeldkwaliteit tussen de 2 beamers. Sommige reviews zeggen dat de ene beter is, sommige zeggen de anderen. En op htforum geraak ik er ook niet wijzer uit, ene zegt dit, andere dat...
'k veronderstel dat ze heel fel aan mekaar gewaagd zijn, maar misschien weet iemand hier iets wat ik over het hoofd zie ofzo. Better safe than sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Die Sanyo is niet een beetje stiller; het verschil tussen 32/35 en 23db (23?? lijkt mij wel erg laag) is enorm.

En wat beeldkwaliteit betreft: als de ene test dit zegt, de andere dat, en je zelf al de indruk hebt dat ze aan elkaar gewaagd zijn dan zou ik daar niet zo'n punt van maken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte
  • Laatst online: 03-03 15:56

Neophyte

it&#039;s back....

stefijn schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 08:35:
Die Sanyo is niet een beetje stiller; het verschil tussen 32/35 en 23db (23?? lijkt mij wel erg laag) is enorm.

En wat beeldkwaliteit betreft: als de ene test dit zegt, de andere dat, en je zelf al de indruk hebt dat ze aan elkaar gewaagd zijn dan zou ik daar niet zo'n punt van maken... :)
Er staat 25db in Eco stand voor de TX100 dus het is 25 tegen 23. Niet zo'n heel groot verschil

Ik weet niet zo heel veel van de Sanyo, maar zit zelf ook de denken om de TX100 te kopen.

Deze heeft erg veel afstelmogelijkheden, plus 1100 lumen, want 800 lijkt me toch net iets te weinig in mijn situatie.

Wel heb ik iets mindere dingen gelezen over de vertical banding en deinterlacer van de TX100. Maar volgens mij was dit nog steeds wel acceptabel. Ik weet echter niet hoeveel beter de Sanyo is. Wel zie ik dat de Sanyo een hogere contrastratio heeft. Hoeveel verschil dat in dit geval uitmaakt weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Weet je misschien hoe de Sanyo presteert op deze punten?

Senri no michi mo ippo kara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Een hogere contrastwaarde geeft een mooier beeld. Waarschijnlijk draaien allebei de beamers in ECO-mode toch al in een lage ANSIlumen waarde (waarschijnlijk rond de 400-600? Las zoiets op projectorcentral.com) dus de maximale ANSIlumen is dan toch al niet interessant. Dat is v.z.i.w. alleen van belang als je bij niet volledige duisternis beeld wil weergeven (bijv. presentaties)

Hoe wil je anders ECO kunnen draaien als je niet de lamp minder belast (minder warmte, minder lichtopbrengst, langere levensduur)??

Volgens mij overstraalt een beamer als je in het donker film zit te kijken de gehele kamer als je >1000 ANSIlumen hebt draaien...

Ik meen dat die Sanyo 1:2000 is, en dat is een mooie waarde voor goed contastrijk beeld (oke, voor meer geld - >1500 euro - heb je tegenwoordig al 1:5000 of zelfs 1:7000)

[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 30-12-2005 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

stefijn schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:38:
Volgens mij overstraalt een beamer als je in het donker film zit te kijken de gehele kamer als je >1000 ANSIlumen hebt draaien...
Ja 1000 lumen in een totaal verduisterde kamer is gewoon totale blindheid :P. Lichtopbrengst is alleen nodig als je echt ziekelijk groot wil projecteren of als je in lichte kamers een film wil kijken.

In een verduisterde kamer met een scherm van 1,80m tot 2m breed (2,5 tot 3m doorsnee) is volgens mij iets van 400lumen wel prima. Die nieuwe panasonc PT-AE900 is op veel punten weer beter, maar niet in lichtopbrengst, omdat dat gewoon niet zo'n hele boeiende specificatie is voor filmkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PJ-TX100 voor 900 euro? Waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor 900€ in duitsland ;)

Heeft een eco-stand altijd een gunstige invloed op de levensduur van de lamp? In de tx100 handleiding staat er bij de eco stand niets dat deze de levensduur verlengt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Laatst online: 05-03 12:19
In theorie wel, in mijn praktijk niet: mijn Sanyo PLV-Z1 lamp was al na zo'n 750 uur eco (en 3 uur normal) naar de knoppen.

Ik vind dat er veel te weinig info te vinden is op internet over levensduur van lampen en in hoeverre de claims van fabrikanten waargemaakt worden. Ik heb 1 of 2 pagina's op internet gevonden waarin mijn bevindingen met de Z1 lamp worden bevestigd met de mededeling van bijv. een user die zegt: 'er zijn meer mensen die dit probleem hebben', maar er is nergens op internet iets over te vinden.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier trouwens nog een interessant draadje over het zelf maken van schermen...

http://www.dvd.nl/forum/v...s=0&postorder=asc&start=0
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.