Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 21.083 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 23:28:
[...]
maar het is geen vga, want de BEIDE uiteinden moeten dezelfde poort hebben !! en bij een gva is dit toch verschillend ?
Nee hoor :) Zijn hetzelfde :)
Heb zelf een 10 meter VGA kabel tussen m'n projector en pc liggen, werkt uitstekend.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektronicanet schreef op zondag 03 juli 2005 @ 00:00:
[...]

Nee hoor :) Zijn hetzelfde :)
Heb zelf een 10 meter VGA kabel tussen m'n projector en pc liggen, werkt uitstekend.
ow...wel deze moet ik dan dus hebben, raar... heb nogtans gva, 3 x 2 meter, .... maar met aan iedere kant andere uiteinde, zogezegd om je scherm of dergelijke te verlengen. ( was vroeger voor mijn audiozet :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 00:11:
[...]
ow...wel deze moet ik dan dus hebben, raar... heb nogtans gva, 3 x 2 meter, .... maar met aan iedere kant andere uiteinde, zogezegd om je scherm of dergelijke te verlengen. ( was vroeger voor mijn audiozet :) )
Jep, dat is dan idd een verlengkabel. Je kunt die VGA kabel beter uit één stuk nemen. Hij hoeft overigens helemaal niet duur te zijn: de mijne kostte 6 euro (10 meter) bij Reichelt.de destijds :)

In NL echter lichten ze je imho behoorlijk op met lange VGA kabels, qua prijs. De goedkope kabel die ik heb voelt stevig, is met 2 ferrietkernen afgeschermd en geeft een perfect beeld. Zoeken is dus wel de moeite waard, voor je de eerste de beste winkel binnenstapt.

[ Voor 22% gewijzigd door Elektronicanet op 03-07-2005 00:16 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektronicanet schreef op zondag 03 juli 2005 @ 00:15:
[...]

Jep, dat is dan idd een verlengkabel. Je kunt die VGA kabel beter uit één stuk nemen. Hij hoeft overigens helemaal niet duur te zijn: de mijne kostte 6 euro (10 meter) bij Reichelt.de destijds :)

In NL echter lichten ze je imho behoorlijk op met lange VGA kabels, qua prijs. De goedkope kabel die ik heb voelt stevig, is met 2 ferrietkernen afgeschermd en geeft een perfect beeld. Zoeken is dus wel de moeite waard, voor je de eerste de beste winkel binnenstapt.
ik woon wel in belgie, hoe herken ik dan een deftige kwaliteits vgakabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 16:03
Elektronicanet schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 00:13:
Heb m'n Hitachi TX-100 aangesloten, pics komen als jullie willen :)
Eerste indruk: super! Prachtig mooi beeld, goed contrast, mooie kleuren, helder beeld. Moet alleen nog even met die instellingen spelen, als ik 'm op silent zet blijft ie herrie maken. Waarschijnlijk staat in het boekje wel wat ik fout doe :p
"Silent mode" houdt in dat hij stiller is, niet dat hij stil is. Als de ventilator helemaal niet zou draaien zou de lamp veel te heet worden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een vga-kabel gekocht... met levenslange garantie :P :+

Maar deze is dus voor de pc; maar... Ik kan de projector niet gebruiken voor te surfen of dergelijke, want het is te onduidelijk ? ( op een scherm van 130 cm op 130 cm ) Dit is toch niet zo groot ?

Heeft iedereen dit ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 16:03
Weet je zeker dat je de resolutie van de PC op de native resolutie van de projector hebt staan?
En heb je de projector scherp gesteld?

Als het goed is kan je als je dichtbij het scherm staat dan de pixels onafhankelijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En natuurlijk even syncen. Vaak gaat dit auto, maar misschien moet je even de opdracht daartoe geven, zodat H/V size, shift en phase goed worden ingeregeld, en ja, dat leest dan stukken beter.
Mits je natuurlijk bijv. 1280x720 uitstuurt als dit de native res. van je PJ is.

Aan artikelen met levenslange garantie heb je niets, als het artikel stuk/dood is is de garantie meteen vervallen :+ .

[ Voor 39% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-07-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Die VGA kabel moet je aansluiten op de tweede output van je videokaart, als je een beetje een fatsoenlijke videokaart hebt zit die er op ;)
Vervolgens moet je de resolutie instellen op de resolutie van je projector, zoals al gezegd is. Welke projector heb je?

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ CC X-power

In een ander topic van je over je projector staat dat de resolutie 848/480 is (Verwijderd in "verhouding 16:9, wat wilt het zeggen ?")

Als je wil surfen op die instellingen zal je ongeloofelijke pixels hebben. Zeker als je een scherm van 130cm hebt dan heb je pixels van ongeveer 1.5cm (tenzij ik me misrekend heb wat best kan). Als je op een andere resolutie werkt zal het erger worden. Vergelijk het maar als een LCD scherm op een ander resolutie zet.

Omdat je projecter een vrij rare native resolutie heeft ben je volgens mij even goed beeld hebben component. Maar ja, je hebt de kabel nu 8)

Ik zou zeggen, verdiep je een beetje voor je de kost doet om een projector te kopen. Het kan ook zijn dat je een goede punten had op school en hem hebt gekregen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik zit er nu aan te denken om van deze combi-aanbieding gebruik te maken:

http://netpower.cybershop...mer=Pak4&sortimentnummer=

dan heb ik er meteen een scherm bij nl. Iemand ervaring met dit (soort) scherm(en)?

en dan nog een praktisch vraagje; ik ben van plan om 3 apparaten op de beamer aan te sluiten; nl mn PC (via de TV-Out van mn Matrox G550), mn DVD-speler van mn audiosetje en mn PS2; wat is dan de slimste manier om dit op te lossen ivm bekabeling en aansluiting?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

LuNaTiC schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:25:
ik zit er nu aan te denken om van deze combi-aanbieding gebruik te maken:

http://netpower.cybershop...mer=Pak4&sortimentnummer=

dan heb ik er meteen een scherm bij nl. Iemand ervaring met dit (soort) scherm(en)?

en dan nog een praktisch vraagje; ik ben van plan om 3 apparaten op de beamer aan te sluiten; nl mn PC (via de TV-Out van mn Matrox G550), mn DVD-speler van mn audiosetje en mn PS2; wat is dan de slimste manier om dit op te lossen ivm bekabeling en aansluiting?
Goede aanbieding! Zeker doen, lijkt me een prima scherm >:)

PC echt niet aansluiten via TV-out. Dit is _erg_ zonde van de kwaliteit! Koop een VGA kabel, of nog beter een DVI kabel, deze vond ik echter te duur. De de-interlacer van de TX-100 schijnt redelijk te zijn, maar haalt het langer niet qua kwaliteit bij een VGA kabel. Deze heeft me overigens slechts 6 euro gekost voor 10 meter bij Reichelt.de. Helaas kan je daar niet bestellen onder de 150 euro :'( Welke afstand moet je overbruggen?

Dus:
PC -> TX100 - vga kabel
DVD -> TX100 - component kabel (zit er bij)
PS2 -> TX100 - weinig verstand van, ik denk dat deze ook component ondersteunt, dit is dan het beste, anders via svideo...

offtopic:
Voeg me anders ff toe op msn, dan kan je zoveel vragen als je wilt :p

[ Voor 15% gewijzigd door Elektronicanet op 04-07-2005 18:46 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Niet aansluiten via TV-Out :? uiteraard komt daar een VGA kabel tussen, dat was ik ook wel van plan :P

Is het trouwens niet beter om tussen de tx100 en DVD een SVIDEO kabel te gebruiken?

dit trouwens niks?:

http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=796&cat=9

5 meter moet wel voldoende zijn voor me.

[ Voor 24% gewijzigd door LuNaTiC op 04-07-2005 18:55 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ja die lijkt me prima hoor! En component is véél beter dan S-video (niet te verwarren met Composite!). Component bestaat uit 3 stekkertjes, een rode, groene en blauwe. Deze kabel zit ook al bij de projector, maar is niet overdreven lang, ik denk iets van 2 meter.
Check wel ff of je deze aansluiting op je dvdspeler hebt. Tegenwoordig zit het er standaard op (zag het zelfs op de afgelopen aanbieding van de Blokker van 40 euro :p)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Aangezien de meeste DVD-spelers geen VGA aansluiting hebben, wil ik eigenlijk een 10m 75Ω
coax kabel maken en daar een tulp connector aan vastprikken. Is dit aan te raden ? Of is het verlies te groot ?

PS: Bij http://www.reichelt.de zie ik staan (10m VGA kabel): Nicht für Beamer geeignet, da nicht voll belegt, dit betekent toch: "Niet geschikt voor beamers, vanwege ... :? ".

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

GoT schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 00:37:
Aangezien de meeste DVD-spelers geen VGA aansluiting hebben, wil ik eigenlijk een 10m 75Ω
coax kabel maken en daar een tulp connector aan vastprikken. Is dit aan te raden ? Of is het verlies te groot ?

PS: Bij http://www.reichelt.de zie ik staan (10m VGA kabel): Nicht für Beamer geeignet, da nicht voll belegt, dit betekent toch: "Niet geschikt voor beamers, vanwege ... :? ".
:| Klopt! Raar, volgens mij heb ik dezelfde kabel (uit de gids besteld, stond er niet bij).
Hij werkt perfect hiero :?
Maar anders neem je die van 1to0, die LuNaTiC had gevonden :)
Zoals ik al zei, van dvd naar beamer moet je echt met component doen voor het beste resultaat.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Die van Lunatic is "maar" 5 meter en ik wil 10 meter.
Ik zal ff kijken naar de 3 component videokabels.
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/HQ_PRO_Component_video2.jpg

Ik kan dat bijgeleverde SCART blokje van Hitachi ff niet vinden, maar dat was toch VIDEO/AUDIO-L/AUDIO-R ?

[ Voor 17% gewijzigd door GoT op 05-07-2005 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

GoT schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 10:28:
Die van Lunatic is "maar" 5 meter en ik wil 10 meter.
Ik zal ff kijken naar de 3 component videokabels.
[afbeelding]

Ik kan dat bijgeleverde SCART blokje van Hitachi ff niet vinden, maar dat was toch VIDEO/AUDIO-L/AUDIO-R ?
Ja, is zo'n standaard blokje voor composiet + audio. Heb je dus niks aan :P

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47

belblade

Belgian wacko

iemand ervaring met de Sanyo PLV-Z3 ? cfr ook de review op tomshardware http://graphics.tomshardw...050413/projectors-04.html

interessante alternatieven in dezelfde prijsklasse ? (1000 - 1500 euro)

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 13:12
er staan in dit topic al wat alternatieven (Hitachi PJ-TX100, Panasonic PT-AE700,etc). Een beetje zoeken kan natuurlijk geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Elektronicanet schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:44:
[...]

Goede aanbieding! Zeker doen, lijkt me een prima scherm >:)

PC echt niet aansluiten via TV-out. Dit is _erg_ zonde van de kwaliteit! Koop een VGA kabel, of nog beter een DVI kabel, deze vond ik echter te duur. De de-interlacer van de TX-100 schijnt redelijk te zijn, maar haalt het langer niet qua kwaliteit bij een VGA kabel. Deze heeft me overigens slechts 6 euro gekost voor 10 meter bij Reichelt.de. Helaas kan je daar niet bestellen onder de 150 euro :'( Welke afstand moet je overbruggen?
Ik ben het helemaal met je eens dat vga veel beter is, maar die kabels zijn inderdaad duur. 6 euro voor 10 meter klinkt te goedkoop om goed te zijn. Ik heb even gekeken bij reichelt, ik neem aan dat je deze bedoelt:

AK SVGA 210 Monitorkabel m. Ferrit, 15-pol.-HD, ST/BU, 10m prijs 6.55 inc btw

SVGA-Monitorkabel
High-Quality RGB-Kabel
schwarz, mit Ferrit
15pol HD-Stecker
15pol HD-Buchse
Länge 10 Meter
Nicht für Beamer geeignet

let vooral even op die laatste regel. Vreemd, wat maakt het soort apparaat nou uit. Het enige wat uit zou maken is de resolutie die wordt gebruikt, en die is bij beamers juist laag.

Afbeeldingslocatie: http://www.reichelt.de/bilder/web/C610/AK202.jpg

Ziet er op zich prima uit, kabel lijkt vrij dik. Volgens het pdf'je zijn de draadjes voor rgb coax, ook goed.

Hoe is het resultaat op je beamer? Verschil tussen een kabel van 1.8 meter en die van 10?

edit: bij andere vga kabels melden ze: Nicht für Beamer geeignet, da nicht voll belegt. Ze bedoelen dat er te weinig draadjes aangesloten zijn? Is dat voor beamers dan een groter probleem dan voor een monitor?

[ Voor 8% gewijzigd door aatos op 07-07-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Heb geen idee, het beeld is echt prima hoor! Heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, omdat m'n beamer aan het plafond hangt en die 10 meters echt nodig zijn. Ik kan nog wel een keer m'n laptop eraan hangen met een kortere, maar dat is ook geen directe vergelijking omdat die vga output weer anders is.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

No offence maar:
Resolutie van beamers laag ? 1280 x 720 vind ik niet laag.
Ik heb ook wel dikkere VGA kabels gezien, die kabel valt in mijn ogen zelfs onder de categorie "dun".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de panasonic ae700 beamer en wil graag weten hoe ik de maximale resolutie kan benutten.
Als ik hem via mijn laptop aansluit wil ik graag de secundaire monitor (beamer dus in dit geval) kunnen instellen op 1280 * 720.. maar die staat er helaas niet bij. 1280 * 1024 wel of lager..

Zijn hier nog handige tools voor oid of moet ik het anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan toch ook via powerstrip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 22:39:
ik heb de panasonic ae700 beamer en wil graag weten hoe ik de maximale resolutie kan benutten.
Als ik hem via mijn laptop aansluit wil ik graag de secundaire monitor (beamer dus in dit geval) kunnen instellen op 1280 * 720.. maar die staat er helaas niet bij. 1280 * 1024 wel of lager..

Zijn hier nog handige tools voor oid of moet ik het anders aanpakken?
IDD,

Powerstrip, als je de resolutie hebt aangemaakt kun je zelfs het programma er weer af gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay bedankt. Heb inmiddels powerstrip erop staan en even snel gekeken, maar moet de resolutie dus aanmaken. Ga het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor in een clubhuis wil ik een projector aanschaffen om zo met grote aantallen mensen naar wedstrijden en dergelijken te kunnen kijken,

ik heb dit topic voor een groot deel doorgelezen en heb een hoop opgestoken,
het aantal lumen zal belangrijk zijn omdat het clubhuis natuurlijk niet echt donker is en
daarnaast ook nog het contrast,
echter blijf ik met een probleem zitten;

de projector komt aan het plafond te hangen, in een afgesloten 'kast' oid zodat niemand er aan kan zitten, ergens achteraf komt een tuner/dvd speler oid te staan om beeld naar de projector te sturen,
echter is dit een nogal grote afstand, denk aan een meter of 20 misschien wel meer,
wat is hiervoor de beste oplossing..
het zou kunnen met een zender maar het liefste houd ik het op kabels, vooral wegens storingsgevoeligheid etc...

daarnaast vroeg ik me af of er ook projectoren bestaan die zichzelf uitzetten na een tijd ofzo, stel dat iemand hem vergeet uit te zetten dat de lampen dan niet meteen weg fikken.. een tijdklok ofzo zou kunnen maarja dan houdt de koeling er dus ook mee op...

het budget is iets van 3000-3500 euro, dit is inclusief kabels en iets van een dvd-speler en een video ofzo (als tuner)

hoop dat mensen oplossingen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ik denk dat component (YUV) over 20 meter wel lukt. Ik weet dat er - in ieder geval - kabels tot 15 meter te koop zijn. Dit geeft dan nog een prachtig beeld hoor!
Draadloos zou ik niet doen, idd vanwege storingen, maar ook de kwaliteit wordt minder.

Zelf heb ik de Hitachi PJ-TX100, schitterend apparaat, heeft aardig wat lumen, want met de lichten aan of met wat daglicht is er nog goed naar te kijken! (1,90 breed op 4 meter afstand)
Maar misschien zul je meer lichtopbrengst nodig hebben, als je echt groot gaat projecteren (daar hoor ik je niet over). Wat zeker zo belangrijk is, is het contrast. Vaak vind je wel een beamer met veel lumen of veel contrast, maar allebei is lastiger ;)

Wat betreft die timer, ik denk dat de meeste projectoren zichzelf standby zetten als ze een tijd lang geen signaal hebben. Dit weet ik niet zeker!

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

20 meter bestaan http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html, maar je betaalt natuurlijk wel een prijs ervoor. Op de meeste beamers zit een timer op, het probleem is alleen dat je het elke keer moet instellen als je de beamer aanzet.
Wat betreft geen signaal: dat doet de Hitachi idd, maar alleen de lamp gaat uit, de beamer/Fan blijft nog wel aan. Voor een hoog contrast/lumen kan je beter kijken naar DLP beamers, maar die hebben weer andere nadelen tov LCD.

In een afgesloten kast moet je wel ff letten op de koeling.

[ Voor 5% gewijzigd door GoT op 13-07-2005 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:16:
voor in een clubhuis wil ik een projector aanschaffen om zo met grote aantallen mensen naar wedstrijden en dergelijken te kunnen kijken,

ik heb dit topic voor een groot deel doorgelezen en heb een hoop opgestoken,
het aantal lumen zal belangrijk zijn omdat het clubhuis natuurlijk niet echt donker is en
daarnaast ook nog het contrast,
echter blijf ik met een probleem zitten;

de projector komt aan het plafond te hangen, in een afgesloten 'kast' oid zodat niemand er aan kan zitten, ergens achteraf komt een tuner/dvd speler oid te staan om beeld naar de projector te sturen,
echter is dit een nogal grote afstand, denk aan een meter of 20 misschien wel meer,
wat is hiervoor de beste oplossing..
het zou kunnen met een zender maar het liefste houd ik het op kabels, vooral wegens storingsgevoeligheid etc...

daarnaast vroeg ik me af of er ook projectoren bestaan die zichzelf uitzetten na een tijd ofzo, stel dat iemand hem vergeet uit te zetten dat de lampen dan niet meteen weg fikken.. een tijdklok ofzo zou kunnen maarja dan houdt de koeling er dus ook mee op...

het budget is iets van 3000-3500 euro, dit is inclusief kabels en iets van een dvd-speler en een video ofzo (als tuner)

hoop dat mensen oplossingen hebben!
Ik zou voor voetbalwedstrijden niet naar een Home Theater 16x9 projector kijken, maar naar een 4:3 presentatiebeamer. Veel meer lichtopbrengst en voetbaluitzendingen zijn toch in 4:3.
XGA resolutie en rond de 2000 ANSI LUMEN.
1200 ASNI LUMEN is voor overdacht in het licht echt veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:53:
[...]

Ik zou voor voetbalwedstrijden niet naar een Home Theater 16x9 projector kijken, maar naar een 4:3 presentatiebeamer. Veel meer lichtopbrengst en voetbaluitzendingen zijn toch in 4:3.
XGA resolutie en rond de 2000 ANSI LUMEN.
1200 ASNI LUMEN is voor overdacht in het licht echt veel te weinig.
de duurdere projectoren zijn er wel met iets van 3500 lumen en dan ook een hoog contrast,
maar kan je op een 4:3 projector ook wel een beetje naar een dvd oid kijken of wordt dat erg lastig,

en dan blijf ik zitten met het aansluit probleem en het afsluit probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan evengoed op een 4/3 naar een film kijken. Je hebt dan wel meer zwart (of het beeld wordt uitegerekt of bijgesneden). In vlaanderen zijn de sporza uitzendingen ook vaak op 16/9. Die keuze zal je gewoon zelf moeten maken. Vooral film, of vooral TV (waar ook steeds meer op 16/9 is).

Je kan de projector eventueel op een dikke plaat zetten, met aan de zijkanten bv een peperforeerd ijzer. Zo zijn de meeste projectoren in cafés weggewerkt. Voor de lengte van de kabel zou 20m geen probleem mogen zijn. Heb ooit een normale audio/video kabel (dus rood/wit/geel) van 50m gebruikt. Er was geen storing te merken. Dit was wel in de videotijd, dus lang voor DVD. Maar het zag er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hallo, Ik heb ff een vraagje:

Ik heb een scherm op het plafond gemonteerd en het doek "golft" een beetje.
Het is verder niet storend als ik een film bekijk, maar ik zou het toch een beetje strakker willen hebben.
Is er een tip om die golven weg te krijgen. Het scherm staat waterpas. Ik heb geprobeerd een beetje aan de onderkant te trekken, maar daarmee krijg je de golven niet weg.
Je moet aan de zijkant trekken, om de golven weg te krijgen.

Het scherm is een 2meter 16:9 high contrast Procinema, de golven zijn minimaal, je ziet de golven pas als je naast het scherm zit en van opzij bekijkt. van voren zie je ze nauwelijks.
Maar ja, ik wil toch een "perfect" beeld hebben of ben ik te kritisch ?

ps: het scherm moet wel oprolbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Gisteren is dan eindelijk mijn Hitachi TX100 binnengekomen, en het ziet er best wel geil uit :9 Moet alleen nog ff dat ding aan het plafond ophangen, maar dat komt nog wel een keer.

Heb alleen nog met een S-Video kabel kunnen testen, maar zelfs dat was al aardig kijkbaar vond ik zelf (zal ook wel oa door mn videokaart komen, Matrox G550).

Ik heb nu nog de volgende kabels in de bestelling staan:

- VGA kabel voor mn Matrox G550 (DVI vind ik nog ietsjes te duur, misschien later)
- Composite kabel om TV te kijken (video op de TV, scartblokje met input out naar composite (gek genoeg krijg ik met S-Video alleen zwart-wit :? What's that about? S-video + tussentstukje + composite is wel gewoon kleur))
- Een component kabel die vanuit mn PS2 naar de projector kan
- Optische kabel voor digitaal geluid van mn PS2 naar mn setje :P

Ik zit alleen nog een beetje met mn DVD-speler in mn maag. Ik heb een wat ouder setje (wat ook nog niet uit losse componenten bestaat, helaas), de Pioneer NS-DV77 die momenteel gewoon met scart is aangesloten op mn breedbeeld. De verder beste video uitgang die er op zit is S-Video...

Nu zit ik in dubio. Ik wil eigenlijk liever niet DVD's afspelen via mn PC. Ik neem aan dat er geen manier is om met een bepaald kabeltje het signaal te converteren dat wel geschikt is voor component op mn projector? (of VGA, DVI, weet ik het). In dat geval zit ik te overwegen om een beetje een cheapass DVD-speler te kopen die wel component heeft en een digitale geluidsuitgang (optisch of coaxiaal) zodat ik nog wel van surround mogelijkheden van mn huidige setje gebruik van kan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeForce23
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2023
@ Lunatic : ik zat met hetzelfde probleem ivm TV-uitzending via S-video. Als je zw/wit beeld hebt, betekent dit blijkbaar dat de output van je video geen 100% correct S-video signaal is. Je kunt evt. wel een dvd-recorder of een SVHS-recorder aanschaffen, dan werkt de s-video out gewoon wel in kleur. Blijft natuurlijk de vraag of deze investering opweegt tegenover de kwaliteitswinst van het geprojecteerde beeld (tv-signaal suckt enorm ....)

goedkope DVD met component e.d. : ik kan je alvast de Elta 8883a aanbevelen. Is behoorlijk goedkoop (iets van 75 Eur op ebay), heeft component uitgangen, optische out, ondersteunt en speelt zowat alles ... Ben er heel tevreden over.

geeforce design:: -- Desktop : C2D E6600 / ASUS P5B dlx Wifi / 4GB PC6400 / Dell 2407 - Laptop: Sony Vaio FE11 -- MacBook 2,4 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik denk dat het verschil tussen de kwaliteit van s-video en composite mbt een TV-signaal niet dermate schokkend is dat ik het er voor over heb om een DVD-recorder te kopen ;) Sowieso was ik niet echt vna plan om superveel TV mee te kijken. Af en toe een voetbalwedstrijdje met wat vrienden bekijken, dat soort dingen.

Bedankt voor de suggestie, zal eens even rondkijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

FF een ander vraagje tussendoor:
Op de website van mscnet staat een component naar Scart kabel
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/component_video_scart.jpg
Ik neem aan dat dit niet zomaar gaat werken ? RGB signaal is anders dan YUV en is waarschijnlijk zelfs afhankelijk van de DVD-speler. Mijn DVD-speler is een KISS DP-508 weet iemand of dit gaat werken ? (aan de beamer kant zal het wel goed zitten) Als dit niet werkt dan neem ik wel de XBOX-component kabel.

Voor de geinterresseerden er is ook een VGA naar component:
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/SVGAYUV.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/DVI_component_video2.jpg
Maar er wordt gepraat over een converter, dus of dit zonder converter gaat werken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

GoT schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:40:
FF een ander vraagje tussendoor:
Op de website van mscnet staat een component naar Scart kabel
[afbeelding]
Ik neem aan dat dit niet zomaar gaat werken ? RGB signaal is anders dan YUV en is waarschijnlijk zelfs afhankelijk van de DVD-speler. Mijn DVD-speler is een KISS DP-508 weet iemand of dit gaat werken ? (aan de beamer kant zal het wel goed zitten) Als dit niet werkt dan neem ik wel de XBOX-component kabel.

Voor de geinterresseerden er is ook een VGA naar component:
[afbeelding] [afbeelding]
Maar er wordt gepraat over een converter, dus of dit zonder converter gaat werken weet ik niet.
Die kabeltjes hebben al wel eens eerder voor verwarring gezorgd. Er wordt niks geconverteerd dus het werkt alleen maar als er ook een component video signaal op staat (dat is trouwens niet YUV maar Y/Pb/Pr of Y/Cb/Cr).
LuNaTiC schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:58:
Gisteren is dan eindelijk mijn Hitachi TX100 binnengekomen, en het ziet er best wel geil uit :9 Moet alleen nog ff dat ding aan het plafond ophangen, maar dat komt nog wel een keer.

Heb alleen nog met een S-Video kabel kunnen testen, maar zelfs dat was al aardig kijkbaar vond ik zelf (zal ook wel oa door mn videokaart komen, Matrox G550).

Ik heb nu nog de volgende kabels in de bestelling staan:

- VGA kabel voor mn Matrox G550 (DVI vind ik nog ietsjes te duur, misschien later)
- Composite kabel om TV te kijken (video op de TV, scartblokje met input out naar composite (gek genoeg krijg ik met S-Video alleen zwart-wit :? What's that about? S-video + tussentstukje + composite is wel gewoon kleur))
- Een component kabel die vanuit mn PS2 naar de projector kan
- Optische kabel voor digitaal geluid van mn PS2 naar mn setje :P

Ik zit alleen nog een beetje met mn DVD-speler in mn maag. Ik heb een wat ouder setje (wat ook nog niet uit losse componenten bestaat, helaas), de Pioneer NS-DV77 die momenteel gewoon met scart is aangesloten op mn breedbeeld. De verder beste video uitgang die er op zit is S-Video...

Nu zit ik in dubio. Ik wil eigenlijk liever niet DVD's afspelen via mn PC. Ik neem aan dat er geen manier is om met een bepaald kabeltje het signaal te converteren dat wel geschikt is voor component op mn projector? (of VGA, DVI, weet ik het). In dat geval zit ik te overwegen om een beetje een cheapass DVD-speler te kopen die wel component heeft en een digitale geluidsuitgang (optisch of coaxiaal) zodat ik nog wel van surround mogelijkheden van mn huidige setje gebruik van kan maken...
Het is eigenlijk wel handiger om gewoon alles via een receiver te laten lopen, scheelt ook aanzienlijk in kabellengte.
Dat je voor VGA ipv DVI hebt gekozen is geen slechte keus. Ik heb het tegelijkertijd aangesloten gehad op mijn projector (pana ae500) en ik zag geen verschil. Op mijn monitor (Samsung 17" TFT) zag ik zelfs een beetje banding bij DVI (je moest er wel op letten). DVI is bovendien een beetje problematisch over lange afstanden, niet erg handig allemaal.
En DVD's kijken via de pc: ik heb destijds er ook voor gekozen om een component video kabel te kopen om mijn standalone DVD speler aan te sluiten omdat ik ook geen DVDs via mijn pc wilde afspelen. Maar ik was eigenlijk al heel snel om. Setje draadloos toetsenbord en muis kopen en Theatertek installeren en klaar is kees (wel op native panel reso draaien natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hmm is wel eens een idee. Ik ben verder niet zo heel erg thuis in de wereld van receivers. Kun je me wat tips geven waarop te letten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT schreef op zondag 24 juli 2005 @ 09:07:
Hallo, Ik heb ff een vraagje:

Ik heb een scherm op het plafond gemonteerd en het doek "golft" een beetje.
Het is verder niet storend als ik een film bekijk, maar ik zou het toch een beetje strakker willen hebben.
Is er een tip om die golven weg te krijgen. Het scherm staat waterpas. Ik heb geprobeerd een beetje aan de onderkant te trekken, maar daarmee krijg je de golven niet weg.
Je moet aan de zijkant trekken, om de golven weg te krijgen.

Het scherm is een 2meter 16:9 high contrast Procinema, de golven zijn minimaal, je ziet de golven pas als je naast het scherm zit en van opzij bekijkt. van voren zie je ze nauwelijks.
Maar ja, ik wil toch een "perfect" beeld hebben of ben ik te kritisch ?

ps: het scherm moet wel oprolbaar blijven.
Ik heb een Proluxx 16:9 scherm en ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door een houten frame achter het scherm te maken. Toen heb ik het scherm vastgemaakt aan het frame met zwarte punaises en strak getrokken. Nu is mijn scherm eindelijk strak, want ik werd helemaal ''gek'' van die golven. Maar hierdoor is mijn scherm natuurlijk niet meer oprolbaar..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

LuNaTiC schreef op maandag 25 juli 2005 @ 17:22:
Hmm is wel eens een idee. Ik ben verder niet zo heel erg thuis in de wereld van receivers. Kun je me wat tips geven waarop te letten etc?
Nou, wat voor jou dan van belang is dat je receiver een component video output heeft en alle video inputs kan converteren naar component video. Dus je hebt dan 1 component video kabel lopen van receiver naar projector en verder alle bronnen met geluid en video aangesloten op je receiver. Erg handig.
Maar ik weet wel dat niet alle receivers dat converteren kunnen. Dan moet je dus component, s-video en composite kabels van je receiver naar projector laten lopen en ben je nog geen stap verder. Mijn receiver kan het wel iig (Yamaha RX-v1400), maar ik weet niet wat je budget is. En misschien dat je huidige speakerset ook niet te gebruiken is met een losse receiver en dan moet je ook nieuwe speakers kopen wat misschien wat te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

hmm dan wordt het idd wel een duur grapje ja... misschien iets om in de toekomst naar te kijken, maar voorlopig nog geen optie dan ben ik bang :) Achja, heb ik ff de tijd om te sparen en me er een beetje in te verdiepen :P thnx voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

LuNaTiC schreef op maandag 25 juli 2005 @ 18:11:
hmm dan wordt het idd wel een duur grapje ja... misschien iets om in de toekomst naar te kijken, maar voorlopig nog geen optie dan ben ik bang :) Achja, heb ik ff de tijd om te sparen en me er een beetje in te verdiepen :P thnx voor de uitleg :)
Als je een keer je geluid upgrade is dit wel iets om aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Jag schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:05:
[...]
Die kabeltjes hebben al wel eens eerder voor verwarring gezorgd. Er wordt niks geconverteerd dus het werkt alleen maar als er ook een component video signaal op staat (dat is trouwens niet YUV maar Y/Pb/Pr of Y/Cb/Cr).
Ok tnx, zo'n vermoeden had ik al, waarschijnlijk heb je dan zoiets nodig.
Ik ga dan voor de XBOX-component kabel. (Ik neem aan dat de XBOX geen converter nodig heeft.) Op een XBOX kan ik ook Divx/DVD's afspelen, dus dat maakt verder niks uit. Er zit alleen een luidruchtige Fan in, maar dat is een ander probleem en hoort hier niet thuis.
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 17:47:
[...]Ik heb een Proluxx 16:9 scherm en ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door een houten frame achter het scherm te maken. Toen heb ik het scherm vastgemaakt aan het frame met zwarte punaises en strak getrokken. Nu is mijn scherm eindelijk strak, want ik werd helemaal ''gek'' van die golven. Maar hierdoor is mijn scherm natuurlijk niet meer oprolbaar..... O-)
Uuhm, dan had je net zo goed een vaste scherm kunnen nemen, dan was je waarschijnlijk iets goedkoper uit geweest. (ik heb geen idee hoeveel vaste schermen kosten).
iig tnx for the tip, het scherm moet alleen oprolbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

GoT schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:00:
[...]

Ik ga dan voor de XBOX-component kabel. (Ik neem aan dat de XBOX geen converter nodig heeft.) Op een XBOX kan ik ook Divx/DVD's afspelen, dus dat maakt verder niks uit. Er zit alleen een luidruchtige Fan in, maar dat is een ander probleem en hoort hier niet thuis.
Ja, dat kan je doen, je x-box als speler gebruiken. Of een andere dvd speler met component video output kopen, dat hoeft helemaal niet duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

hmmm daar zeg je me wat Jag. Waarom zou ik moeilijk doen met een nieuwe DVD speler kopen terwijl ik een PS2 heb? |:(

ik heb al een optical out kabeltje gekocht voor naar mn setje, dus die moet toch gewoon een correct digitaal 5.1 signaal doorgeven? Kan ik voortaan gewoon mn DVD's via de PS2 afspelen toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Kan je ook meteen split screen op een groot scherm spelen.
Aansluiten op een PS2/XBOX biedt alleen maar voordelen. ;)

PS2: Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/ps2-component_cable.jpg

X-Box: Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/xbox-componentcable.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door GoT op 25-07-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Laatst online: 05-03 12:19
GoT schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:00:
[...]

Er is ook een andere oplossing, kost je ong. 70 pond, maar is ook bijv. in Duitsland te bestellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.cypltd.co.uk/tech-images/00presenterrange/presenter3.jpg

Redelijk veel over te vinden op www.htforum.nl en veel mensen hebben zo'n ding daar. Als iemand een bestelmogelijkheid in Nederland weet, hoor ik dat graag, want om iets uit het buitenland te bestellen moet je een creditcard hebben en die heb ik niet.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op www.lik-sang.com zijn ook paar redelijke goede te vinden voor 50 euro ongeveer..

ik er daar over tijdje ook een bestellen voor mijn 2e CRT die eraan komt.. en oja.. heb je CRT en wil je hem kwijt? je kan altijd contact met me opnemen ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb geen idee hoeveel de koers € <-> pond is, maar voor €100,- heb je er 1 in NL.
Afbeeldingslocatie: http://mcsnet.nl/media/videoconverter.jpg
Videoconverter met ingebouwde versterker tegen verlies met 2 in-en 3 uitgangmogelijkheden om met goede kabels uw home cinema apparatuur met verschillende signalen en aansluitingen toch te kunnen koppelen.

Ingangsignaal kan tussen YUV Component Video of RGB gekozen worden
Automatische synchro pulse level matching
Scart uitgang met eigen versterker
Tweede uitgangversterker voor RGBHV
Audioswitch voor analoge audiosignalen
2 audio uitgang mogelijkheden (via scart of tulp)
Compatibel voor Progressive Scan en 15. pol HDD input.
4:3 en 16:9 compatibel
ondersteunt PALen NTSC
inclusief voeding

Technische gegevens:
• Level matching: TTL level met automatische synchronisatie at level output
• Final stage>= 13,5Mhz/-3dB
• Progressive scan compatibility: 480p; 575p. (720 :?)
• Component Video tulp naar RGB scart of
• Component Video tulp naar RGBHV 5 tulp of
• Component Video tulp naar RGBHV 15 pol. HDD of
• RGB scart naar RGBHV 5 tulp of
• RGB scart naar RGBHV via15 pol. HDD

Ik zie geen SCART aansluiting, dus waarschijnlijk heb je wel ff een scartblokje nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Is er hier iemand die zijn PS2 heeft aangesloten op zijn Hitachi/projector in het algemeen met behulp van component?

Ik heb dus deze gekocht: http://www.psxshop.nl/pro...8147852eff4f11c014d92a880

Afbeeldingslocatie: http://www.psxshop.nl/images/Playstation2/Component%20Video%20Kabel.gif

en als ik dan de input op component zet, dan vindt ie dus helemaal niks. Ga ik in het menu van de projector naar component, daar kan ik tussen component en Scart RGB kiezen. Neem ik die laatste, krijg ik wel iets vaags wat weg te zien van een PS2 schermpje, maar geen stilstaande; meerdere beelden door elkaar.

Weet iemand wat hier het probleem is? kan het te maken hebben met het feit dat ie gemod is?

Iemand een oplossing? Moet ik misschien een andere kabel/oplossing zoeken?

slim, moest het eerst nog in de PS2 zelf instellen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door LuNaTiC op 27-07-2005 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ander probleempje dan, ook met de PS2.

het werkt nu dus met component, helder beeld, etcetera, erg mooi. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het beeld 'vullend' te krijgen. En dan bedoel ik niet per se over mn hele 16:9 scherm, maar als ik 4:3 beeld heb verwacht ik minimaal dat het van onder naar boven gevuld is. Dit is dus niet het geval bij PS2 spellen (en ook al niet bij het PS2 opstartscherm).

heb al gekeken in het display menu van de PS2, en daar kan ik alleen 4:3, 16:9 of 'full' kiezen, en bij geen van de drie krijg ik vol beeld.

Het gekke is, als ik een DVD erin doe en DVD ga kijken, dan is het gewoon netjes 16:9 vol met beeld.

En voordat ik component gebruikte, had ik het eerst via een ander stekkertje met composite aangesloten, en toen was het wel vullend. Enig idee hoe dit kan? En hoe ik het kan oplossen? (liefst zonder kunstmatige oplossingen door in te zoomen oid...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 21:40

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Ook ik sta ook op het punt een projector aan te schafen en ik heb de keuze inmiddels terug kunnen brengen naar deze twee modellen: Panasonic PT-AE700 of Hitachi PJTX100. Beide zijn 3 panel LCD, erg stil, 16:9, 1280x720, 2000:1 contrast, tussen de 1000 en 1200 lumens, en de volgende inputs: VGA, S-Video, Component video en Video.

Dan de verschillen: de Hitachi heeft een DVI poort, maar ik heb hier gelezen dat een DVI kabel niet echt zoveel beter beeld geeft te opzichte van een (goede!) VGA kabel. Sterker nog, DVI schijnt gevoeliger voor signaalverlies te zijn naarmate de kabel langer is. Vraag 1: klopt dit?

De Panasonic heeft geen DVI, maar wel HDMI (en scart). Nu heb ik geen HDMI apparatuur, maar dit schijnt wel de poort van de toekomst te worden. Vraag 2: DVI of HDMI?

Kijkend naar de prijzen lijkt het me het handigst om in Duitsland te bestellen (ik woon zelf in Finland). Ik heb 2 shops gevonden (NetPower en Net2Com) waar de Hitachi €1020 kost en de Panasonic €1170. Deze shops willen eerst een betaling ontvangen voordat ze de pulletjes opsturen. Vraag 3: is dat een beetje betrouwbaar?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:05
Drobanir schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:37:
Ook ik sta ook op het punt een projector aan te schafen en ik heb de keuze inmiddels terug kunnen brengen naar deze twee modellen: Panasonic PT-AE700 of Hitachi PJTX100. Beide zijn 3 panel LCD, erg stil, 16:9, 1280x720, 2000:1 contrast, tussen de 1000 en 1200 lumens, en de volgende inputs: VGA, S-Video, Component video en Video.

Dan de verschillen: de Hitachi heeft een DVI poort, maar ik heb hier gelezen dat een DVI kabel niet echt zoveel beter beeld geeft te opzichte van een (goede!) VGA kabel. Sterker nog, DVI schijnt gevoeliger voor signaalverlies te zijn naarmate de kabel langer is. Vraag 1: klopt dit?
Ja dat klopt, een DVI kabel heeft een kortere loop. Een DVI kabel geeft overigens wel beter beeld.

Misschien interessant:
The official DVI specification deems that all DVI equipment must maintain a signal at 5 meters (16 feet) in length. But many manufacturers are putting out much stronger cards and bigger monitors, so the maximum length requirement is not ever specified.

In-house tests on varying equipment have produced strong signals up to 9 and 10 meters long. Tests at 12 meters resulted in signal loss and an unusuable image on the display.

Keep in mind that when using DVI-I cables at extensive lengths, you may not be seeing a digitally-clear image on your screen. Because analog has a much longer run, your display may auto-switch once the digital signal is too weak. For this reason, long runs are best done with DVI-A or VGA, but if you really want to make sure you're getting the best (digital) image, use only DVI-D cables.
De Panasonic heeft geen DVI, maar wel HDMI (en scart). Nu heb ik geen HDMI apparatuur, maar dit schijnt wel de poort van de toekomst te worden. Vraag 2: DVI of HDMI?
HDMI kun je zien als een DVI kabel met geluid erbij. Het is inderdaad de aansluiting van de toekomst. Next-gen consoles bijvoorbeeld, zullen ook deze aansluiting gebruiken. Maar het is geen ramp als je enkel een DVI aansluiting hebt, je kunt dan gewoon een verloopstukje gebruiken. Overigens is het wel handig als hij HDCP ondersteunt, dat verbeterd de kwaliteit.
Kijkend naar de prijzen lijkt het me het handigst om in Duitsland te bestellen (ik woon zelf in Finland). Ik heb 2 shops gevonden (NetPower en Net2Com) waar de Hitachi €1020 kost en de Panasonic €1170. Deze shops willen eerst een betaling ontvangen voordat ze de pulletjes opsturen. Vraag 3: is dat een beetje betrouwbaar?
NetPower24 hebben meer mensen op GoT bij besteld en deze shop is wel te vertrouwen denk ik. De andere schop ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met de Epson D5 panels komen er rond deze tijd een hoop nieuwe projectoren uit van Epson, Panasonic, Sanyo, Hitachi en anderen. Deze panels zouden zeker een verbetering moeten geven tov de vorige generatie. Natuurlijk zullen de prijzen in het begin hoger liggen.

Zie hier bijvoorbeeld de nieuwe Epson projectoren.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

heeft iemand ervaring met de epson emp-s3 ?

deze is nu bij informatique in de aanbieding, voor 699,-

deze is 1600 lumen, en een contrast van 500

native res is 800x600

is dit wat voor een mooi schermpje op de muur (dvd-films), of is dit meer voor presentaties?

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 17:17
Of je maakt er zelf één. Voor 3-400 euro heb je een prima projector met 1024x768...

• Jag

Jag

RonnieB82 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:04:
heeft iemand ervaring met de epson emp-s3 ?

deze is nu bij informatique in de aanbieding, voor 699,-

deze is 1600 lumen, en een contrast van 500

native res is 800x600

is dit wat voor een mooi schermpje op de muur (dvd-films), of is dit meer voor presentaties?
Niet kopen. Voor films zoiezo een 16:9 projector kopen en het wordt eigenlijk pas interessant vanaf zo'n 1000 euro.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Jag schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:27:
[...]
Niet kopen. Voor films zoiezo een 16:9 projector kopen en het wordt eigenlijk pas interessant vanaf zo'n 1000 euro.
ah ok... dus ik kan beter voor de epson emp-tw10h gaan? die ligt een beetje rond zelfde prijsklasse, maar is dan een 16:9 beamer... weliswaar een instapmodel, maar de afstand vanaf de beamer tot muur is max 2.20, en de ruimte op de muur voor projectie is ook maar max 1,20 ofzo... (heb helaas een veel te kleine kamer :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

RonnieB82 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:30:
[...]

ah ok... dus ik kan beter voor de epson emp-tw10h gaan? die ligt een beetje rond zelfde prijsklasse, maar is dan een 16:9 beamer... weliswaar een instapmodel, maar de afstand vanaf de beamer tot muur is max 2.20, en de ruimte op de muur voor projectie is ook maar max 1,20 ofzo... (heb helaas een veel te kleine kamer :+)
Ja, dat ding is ook heel populair. Ik was er zelf niet heel erg gecharmeerd van, maar hij schijnt na calibratie veel beter te zijn.
Ik zou trouwens zoiezo even wachten, er is namelijk net een nieuwe generatie projectoren uit van Epson. Met onder andere de opvolger van de TW10 (de TW20). Die TW10 is ondertussen ook wel erg oud en LCD techniek staat verre van stil.

Persoonlijk zou ik net wat meer geld uitgeven en een AE700 van Pana of die Hitachi ofzo kopen. Die zijn ook helemaal niet zo duur en wel erg goed. De contrast waardes, het grote manco van LCD projectoren, verbeteren enorm met elke generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De PT-AE900 wordt volgende week in Nederland geintroduceerd;

http://www.areadvd.de/new...Panasonic_PT-AE_900.shtml
Panasonic hat auf der IFA den HDTV-LCD-Projektor PT-AE900 vorgestellt. Der Nachfolger des PT-AE700 bietet wieder eine Auflösung von 1280 x 720 Pixeln, bei der mit der "Smooth Screen"-Technik leicht die Pixelstruktur kaschiert wird. Der Projektor ist mit der neuen 3LCD-Panel-Generation ausgestattet und soll damit einen Maximalkontrast von 5000:1 erzielen - zumindest im "AI"-Modus, in dem der Projektor mit einer verbesserten Iris-Blende arbeitet und automatisch seine Helligkeit variiert. Die Lichtstärke wird mit maximal 1100 Lumen angegeben. Der Projektor unterstützt die bekannten HDTV-Auflösungen in 50 Hz und 60 Hz. Neben einer HDMI-Schnittstelle hat der Projektor noch einen HDTV-Eingang für YUV und eine VGA. Darüber hinaus ist das Gerät noch mit einer einer SCART-Buchse sowie Anschlüssen für S-Video und Composite Video ausgestattet. Neu beim PT-AE900 ist die lernfähige Fernbedienung, welche die IR-Codes von bis zu acht Heimkino-Geräten aufnehmen kann und somit die Steuerung der gesamten Heimkinoanlage ermöglichen soll. Der Projektor wird im Handel 1999 EUR (UVP) kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markybee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-07 07:59
Waarschijnlijk ben ik binenkort voorzien van een epson emp-tw10 en wil deze gaan aansluiten op de asus 7800gtx en wil mn tweede DVI uitgang gebruiken voor mn beamer.
Heeft iemand enig idee of deze uitgang component ondersteund?

Of kan ik deze toch het beste via de vivo/hdtv multimedia adapter aansluiten, en ondersteund de hdtv 3xrca rgb uitgang ook component?

Hoop dat iemand hier meer vanaf weet.

mvgr mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Tele schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 19:11:
De PT-AE900 wordt volgende week in Nederland geintroduceerd;
http://www.areadvd.de/new...Panasonic_PT-AE_900.shtml
[...]
Wordt weer een leuke strijd dan, met de Hitachi TX-200. Weet niet of ik daar al iets over mag zeggen (is nog niet uit), maar de specs zien er op het eerste gezicht vergelijkbaar uit :)
Het contrast is iig ook 1:5000 :9

Edit: er is al meer over te vinden, dus het hoeft niet geheim te blijven :P
Jilvoos schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:12:
Of je maakt er zelf één. Voor 3-400 euro heb je een prima projector met 1024x768...
En een contrast van 1:300 :r

[ Voor 26% gewijzigd door Elektronicanet op 18-09-2005 17:33 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze beamer (sharp xv 1ze) is mij zojuist aangeboden voor een bedrag van 400 euro:

http://images.google.nl/i...6hl%3Dnl%26lr%3D%26sa%3DN

Mijn gevoel zegt dat dat sky high is, zeker na wat search werk. Ik kan hier op tweakers maar 1 reactie vinden:

[quote]tbusquet schreef op woensdag 13 augustus 2003 @ 11:20:
[...]

Die Z1e van Sharp moet je echt links laten liggen, dat is echt een hele slechte projector !

quote]

Nogal negatief :P

Is er iemand die ervaring met deze beamer heeft en mij kan adviseren, dan kan ik namelijk een redelijk tegenbod doen? De lamp heeft 900 uren gebrand en er zit helaas geen afstandsbediening bij!Zat zelf te denken aan 150 euro of is dat nog teveel?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
[quote]Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:47:
Deze beamer (sharp xv 1ze) is mij zojuist aangeboden voor een bedrag van 400 euro:

Mijn gevoel zegt dat dat sky high is, zeker na wat search werk. Ik kan hier op tweakers maar 1 reactie vinden:
tbusquet schreef op woensdag 13 augustus 2003 @ 11:20:
[...]

Die Z1e van Sharp moet je echt links laten liggen, dat is echt een hele slechte projector !

quote]

Nogal negatief :P

Is er iemand die ervaring met deze beamer heeft en mij kan adviseren, dan kan ik namelijk een redelijk tegenbod doen? De lamp heeft 900 uren gebrand en er zit helaas geen afstandsbediening bij!Zat zelf te denken aan 150 euro of is dat nog teveel?
Negatief en bijzonder goed onderbouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]stefijn schreef op zondag 18 september 2005 @ 18:08:
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:47:

[...]

Negatief en bijzonder goed onderbouwd
hmm dus niet kopen voor 150 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 150€ zal je niet zwaar bedrogen zijn. Valt het mee heb je een enorm koopje. Valt het tegen kan je er altijd mee werpen naar iemand waar je ruzie mee hebt.

De specs zien er niet denderend uit, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 19:32:
Voor 150€ zal je niet zwaar bedrogen zijn. Valt het mee heb je een enorm koopje. Valt het tegen kan je er altijd mee werpen naar iemand waar je ruzie mee hebt.

De specs zien er niet denderend uit, maar ja.
oke! De beamer staat nu hier voor de test! Beeld is acceptabel, denk als ik 1,5 jaar hier plezier van kan hebben dat ik inderdaad een koopje heb!

• Captain Pervert
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 20:09:
op www.lik-sang.com zijn ook paar redelijke goede te vinden voor 50 euro ongeveer..
Waar dan?

(Ik bedoel hier: Scart RGB naar YUV converters)

[ Voor 12% gewijzigd door Captain Pervert op 28-09-2005 03:26 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
Nog even wat voor deze discussie, die oorspronkelijk (in 2002 alweer :P) ook ging over de Sanyo PLV-Z1. Die heb ik sinds december 2003 en in juni dit jaar (anderhalf jaar later dus) plofte mijn lamp met een knappend geluid. Het ding had er toen rond de 750 uur (!) in low-mode (!) op zitten.

M.i. is dit VEEL te snel voor een beamerlamp. Het zal dan wel niet voor niets zijn dat Sanyo als enige fabrikant geen verwachte levensduur van hun lampen opgeeft. Destijds werd in reviews van de PLV-Z1 gesteld "dat het wel niet veel zal verschillen van andere merken, dus 2000 of 3000 uur moet haalbaar zijn".

Niets bleek echter minder waar. Na wat googlen lijkt het erop dat er met Sanyo wat "lamp issues" zijn, zijn er hier ook mensen die daar meer van weten? Is de lamp van tbusquet nog heel?

Heb ondertussen trouwens een nieuwe gekocht op een Duitse internetsite (www.screenmaxx.com) voor 290 euro incl. verzendkosten. De goedkoopste in NL was www.hd.nl en die was ruim 70 euro duurder. Zelfs rechtstreeks bij Sanyo NL bestellen (via bedrijf waar ik werk) kostte inkoop+btw rond de 350 euro. Dus bij deze ook een tip, die Screenmaxx gasten zijn wel oké.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Er is een nieuw model uitgekomen: Hitachi PJ-TX200
Met een contrastwaarde van: 7000:1 _/-\o_ mbv LCD, dus geen DLP !
Ik heb verder geen reviews kunnen vinden en de prijs is niet bekend bij mij.

[ Voor 12% gewijzigd door GoT op 28-09-2005 11:39 ]

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Captain Pervert schreef op woensdag 28 september 2005 @ 03:31:

Heb ondertussen trouwens een nieuwe gekocht op een Duitse internetsite (www.screenmaxx.com) voor 290 euro incl. verzendkosten. De goedkoopste in NL was www.hd.nl en die was ruim 70 euro duurder. Zelfs rechtstreeks bij Sanyo NL bestellen (via bedrijf waar ik werk) kostte inkoop+btw rond de 350 euro. Dus bij deze ook een tip, die Screenmaxx gasten zijn wel oké.
Thnx voor de tip! ik dacht dat mn eigen Hitachi PJ-TX100 lamp rond de 500 euro zou zijn, maar hij is daar maar 205 euro :)

Dat is best te doen voor een nieuwe lamp _o_

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 12:51
Nu de nieuwe modellen van Panasonic en Hitachi uit zijn, gaan de oude dan nog in prijs verlagen of zitten we op dit moment al op de laagste prijs? Ik heb eens gehoord dat de kostprijs zelfs naar boven kan gaan omdat de oudere projectors minder verkrijgbaar zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Mantis schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:13:
Nu de nieuwe modellen van Panasonic en Hitachi uit zijn, gaan de oude dan nog in prijs verlagen of zitten we op dit moment al op de laagste prijs? Ik heb eens gehoord dat de kostprijs zelfs naar boven kan gaan omdat de oudere projectors minder verkrijgbaar zouden worden.
Nou volgens mij gaan die AE700 van Panasonic er helemaal uit. Ik had die besteld uit duitsland voor iets minder dan 1200 euro. Ik heb gewoon heel lang moeten wachten, maar leverancier kreeg hem maar niet geleverd van Panasonic. Dus ik heb ik maar gekozen voor de AE900 (1600 euro in duitsland), moet ik ook nog wel even op wachten. Maar iig korter dan op de AE700. En mocht die nog gewoon geleverd blijven worden door Panasonic verwacht ik niet dat het nog heel erg gaat dalen. Misschien naar de 1100 euro, maar echt niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Weet iemand of er al LED-projectors uit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik ben van plan binnenkort een beamer aan te gaan schaffen en zat te denken aan de Acer PD125 DLP XGA of de Acer PD523 DLP XGA (afhankelijk van mijn budget).

Omdat ik hem vooral zal gebruiken om film te kijken vroeg ik me af in hoeverre DLP daar nu wel of niet geschikt voor is en dan vooral in vergelijking met LCD. Ik heb erg lichte gordijnen, dus echt verduisteren kan ik mijn kamer niet. Zeker in de zomermaanden als het lang licht is buiten. Dus dan komt die extra lichtopbrengst wel van pas lijkt me?

Ik zal de beamer aansluiten op mijn laptop en dat is voor mij ook eigenlijk de belangrijkste reden om geen specifieke 16:9 HT beamer aan te schaffen, aangezien support voor de specifieke resoluties die een dvd-speler uitstuurt niet vereist is. Verder is de kans groot dat hij ook af en toe wel eens voor andere dingen gebruikt gaat worden en dan heb je met HT beamers van tegen de 1000 euro vaak toch wat weinig pixels beschikbaar. En dan heb ik liever pixels over tijdens film kijken dan dat ik pixels te kort kom bij 4:3 toepassingen.

Aangezien mijn laptop helemaal aan de andere kant van de kamer staat dan waar de beamer komt (bureau staat vlak achter het scherm) heb ik met behulp van een stuk UTP bepaald dat ik 10 meter VGA kabel nodig heb als ik hem een beetje netjes weg wil werken.
Dus vroeg ik me af in welke prijsklasse ik moet zitten qua VGA kabel en waar ik zoal goede kabels kan kopen, want dat lijkt me (zeker bij 10m afstand) toch een vrij kritiek deel van de setup. Zo staan er bijvoorbeeld op de site van Display electronics High Quality VGA kabels voor 15 à 18 euro (afhankelijk van molded of niet). terwijl je bij bijvoorbeeld Conrad al weer bijna het dubbele betaald voor een 10m HQ vga kabel.

Wat betreft het scherm zat ik te denken aan een Projecta Mistral mobiel scherm. Zodat ik het ook eens mee kan nemen naar een lan party of een filmavond bij vrienden. De enige andere optie die ik heb is een scherm dat vast aan het plafond bevestigd is en je naar beneden toe uittrekt. Die zijn vaak toch echter wat duurder en ik zie daar in mijn situatie het nu niet echt van in. Ik zou er hoogstens de afstand tot de beamer met 20 cm ofzo mee kunnen vergroten.

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 08-10-2005 17:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu al meer dan een jaar een Pana PT AE 500. Die heeft iets meer dan 800u gewerkt (ik kijk nogal veel films). Ik merk al een aantal dagen echter dat het beeld wat bibbert. Hiermee bedoel ik niet dat het beeld op en neer gaat, maar dat de kleuren niet echt egaal zijn. Vooral bij het wit valt het min of meer op. Hij staat al sinds het begin op Fan normal en Lamp low. Aangezien het toch best wel een duur toestel was zou het meer dan zonde zijn dat de lamp het nu al begint te begeven. Ik was in eerste instantie al zwaar teleurgesteld dat de verwachte lamplevensduur in tegenstelling tot wat op de site stond vermeld geen 5000u was maar 2000u. Echter op nog minder dan 50% zou het erg zijn. Ook is er meer dan voldoende ademruimte rond de projector en de filter is al regelmatig uitgekuist. Niet dat die vuil was, maar beter te proper dan te vuil.

Wat is er mis aan het gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Orion84 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:17:
Ik ben van plan binnenkort een beamer aan te gaan schaffen en zat te denken aan de Acer PD125 DLP XGA of de Acer PD523 DLP XGA (afhankelijk van mijn budget).

Omdat ik hem vooral zal gebruiken om film te kijken vroeg ik me af in hoeverre DLP daar nu wel of niet geschikt voor is en dan vooral in vergelijking met LCD. Ik heb erg lichte gordijnen, dus echt verduisteren kan ik mijn kamer niet. Zeker in de zomermaanden als het lang licht is buiten. Dus dan komt die extra lichtopbrengst wel van pas lijkt me?

Ik zal de beamer aansluiten op mijn laptop en dat is voor mij ook eigenlijk de belangrijkste reden om geen specifieke 16:9 HT beamer aan te schaffen, aangezien support voor de specifieke resoluties die een dvd-speler uitstuurt niet vereist is. Verder is de kans groot dat hij ook af en toe wel eens voor andere dingen gebruikt gaat worden en dan heb je met HT beamers van tegen de 1000 euro vaak toch wat weinig pixels beschikbaar. En dan heb ik liever pixels over tijdens film kijken dan dat ik pixels te kort kom bij 4:3 toepassingen.

Aangezien mijn laptop helemaal aan de andere kant van de kamer staat dan waar de beamer komt (bureau staat vlak achter het scherm) heb ik met behulp van een stuk UTP bepaald dat ik 10 meter VGA kabel nodig heb als ik hem een beetje netjes weg wil werken.
Dus vroeg ik me af in welke prijsklasse ik moet zitten qua VGA kabel en waar ik zoal goede kabels kan kopen, want dat lijkt me (zeker bij 10m afstand) toch een vrij kritiek deel van de setup. Zo staan er bijvoorbeeld op de site van Display electronics High Quality VGA kabels voor 15 à 18 euro (afhankelijk van molded of niet). terwijl je bij bijvoorbeeld Conrad al weer bijna het dubbele betaald voor een 10m HQ vga kabel.

Wat betreft het scherm zat ik te denken aan een Projecta Mistral mobiel scherm. Zodat ik het ook eens mee kan nemen naar een lan party of een filmavond bij vrienden. De enige andere optie die ik heb is een scherm dat vast aan het plafond bevestigd is en je naar beneden toe uittrekt. Die zijn vaak toch echter wat duurder en ik zie daar in mijn situatie het nu niet echt van in. Ik zou er hoogstens de afstand tot de beamer met 20 cm ofzo mee kunnen vergroten.
Als je je budget naar €1500 oid verhoogt kan je een nieuwste generatie 720p LCD projector kopen (Pana ae900, Sanyo Z4, enz). Dan heb je een resolutie van 1280x720 en dat is neem ik aan zat voor je niet film toepassingen.
Films kijken op een niet 16:9 projector is echt een beetje jammer. En de contrast waardes van de niet HT projectoren zijn ook niet echt optimaal, die zijn gewoon gemaakt voor presentatie werk waarbij contrastwaarden veel minder boeien. Die 720p projectoren hebben ook genoeg lichtopbrengst om in een niet volledig verduisterde kamer goed zijn werk te doen, maar verduisteren is altijd beter (tegen zonlicht is gewoon absoluut niet op te boksen, met geen enkele projector).
Ik gebruik zelf HQ VGA kabel van electronica-online.nl. 6.5m ofzo, geen ghosting.
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 23:17:
Ik heb nu al meer dan een jaar een Pana PT AE 500. Die heeft iets meer dan 800u gewerkt (ik kijk nogal veel films). Ik merk al een aantal dagen echter dat het beeld wat bibbert. Hiermee bedoel ik niet dat het beeld op en neer gaat, maar dat de kleuren niet echt egaal zijn. Vooral bij het wit valt het min of meer op. Hij staat al sinds het begin op Fan normal en Lamp low. Aangezien het toch best wel een duur toestel was zou het meer dan zonde zijn dat de lamp het nu al begint te begeven. Ik was in eerste instantie al zwaar teleurgesteld dat de verwachte lamplevensduur in tegenstelling tot wat op de site stond vermeld geen 5000u was maar 2000u. Echter op nog minder dan 50% zou het erg zijn. Ook is er meer dan voldoende ademruimte rond de projector en de filter is al regelmatig uitgekuist. Niet dat die vuil was, maar beter te proper dan te vuil.

Wat is er mis aan het gaan?
Ik snap niet helemaal wat het probleem is, mijn waarde Pana ae-500 collega ;). Als je bedoelt dat de lamp niet helemaal constant is in zijn lichtoutput, dan heb ik dat ook, al zolang ik me kan herrineren overigens. Gewoon een lichte soortemet van flikker, die vooral opvalt in grote witte vlakken. Lijkt mij geen teken van een binnenkort overlijdende lamp.

Ik heb er overigens ook iets van 800 uur opzitten met mijn lamp. Maar ik denk dat ik de 2000 nooit ga halen omdat ik over iets van een jaar oid wel een nieuwe ga kopen. Ik probeer nu al wat geld opzij te zetten.
Maar is het zo dat de lamp maar 2000 uur meegaat in low lamp modus? Dat zou best weinig zijn. Hoeveel uur doet ie het in normal lamp modus dan? Mijnes heeft trouwens altijd op low gestaan, verschil met normal is ook bepaald niet levensgroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jag schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:59:
[...]
Als je je budget naar €1500 oid verhoogt kan je een nieuwste generatie 720p LCD projector kopen (Pana ae900, Sanyo Z4, enz). Dan heb je een resolutie van 1280x720 en dat is neem ik aan zat voor je niet film toepassingen.
Films kijken op een niet 16:9 projector is echt een beetje jammer. En de contrast waardes van de niet HT projectoren zijn ook niet echt optimaal, die zijn gewoon gemaakt voor presentatie werk waarbij contrastwaarden veel minder boeien. Die 720p projectoren hebben ook genoeg lichtopbrengst om in een niet volledig verduisterde kamer goed zijn werk te doen, maar verduisteren is altijd beter (tegen zonlicht is gewoon absoluut niet op te boksen, met geen enkele projector).
Ik gebruik zelf HQ VGA kabel van electronica-online.nl. 6.5m ofzo, geen ghosting.
Mijn budget verhogen naar 1500 euro is in ieder geval geen optie. bovendien kan ik op1280x720 nog altijd geen 1024x768 kwijt voor niet-film gebruik. Al is dat opzich natuurlijk niet zo'n enorme ramp.
En wat betreft je opmerking over die contrast waardes, je bedoeld hiermee dat het contrast van dataprojectoren te laag is? Maar met DLP beamers is de contrastwaarde 2000:1, dus ik kan me niet voorstellen dat dat te weinig is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:59:
[...]
Ik snap niet helemaal wat het probleem is, mijn waarde Pana ae-500 collega ;). Als je bedoelt dat de lamp niet helemaal constant is in zijn lichtoutput, dan heb ik dat ook, al zolang ik me kan herrineren overigens. Gewoon een lichte soortemet van flikker, die vooral opvalt in grote witte vlakken. Lijkt mij geen teken van een binnenkort overlijdende lamp.
Het viel mij gewoon de afgelopen dagen vooral op dat er vooral bij horizontale bewegingen wat mindere kwaliteit was. Na wat verder zoeken viel mij op dat dat inderdaad grote witte vlakken nogal flikkerend overkwamen. Het zou kunnen dat de DVD's van wat mindere kwaliteit zijn. Maar ja, als jij dat ook hebt is het waarschijnlijk inderdaad geen écht probleem. Zal de komende dagen wat meer drinken, dan valt het wat minder op 8)

Edit @ orion

Wacht nog eventjes om een projector te kopen, Jag zal binnen afzienbare tijd een goede projector verkopen :9

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Orion84 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:39:
[...]

Mijn budget verhogen naar 1500 euro is in ieder geval geen optie. bovendien kan ik op1280x720 nog altijd geen 1024x768 kwijt voor niet-film gebruik. Al is dat opzich natuurlijk niet zo'n enorme ramp.
En wat betreft je opmerking over die contrast waardes, je bedoeld hiermee dat het contrast van dataprojectoren te laag is? Maar met DLP beamers is de contrastwaarde 2000:1, dus ik kan me niet voorstellen dat dat te weinig is.
Dat is idd wel een lekkere contrast waarde, maar 16:9 blijft echt heel erg superieur aan 4:3 voor films. Je hebt dan beeldvullend beeld zonder zwarte balken die niet zwart zijn en je beeld is mooi afgekaderd (door het kader van het scherm).
En je moet een projector altijd op native panel draaien, dus geen 1024x768. Een 720p projector moet je gewoon altijd met een 1280x720 signaal voorzien. Er wordt dan ook niks verbreed of wat dan ook, heel je desktop en al je programma's zijn dan gewoon kloppend in die reso. Ik doe het heel vaak, eerst ff internetten enzo op mijn projector en dan film starten. Draadloos toetsenbord en muis erbij, super relaxed.
Je moet gewoon zelf maar eens gaan kijken in een zaak waar je projectoren naast elkaar kan zien, dan kan je heel makkelijk tot een keuze komen.
O ja, nog een voordeel van 720p projectoren: ze zijn voorbereid op High Def! Ik kijk al de meeste films in 720p of 1080i, ernstig mooi!

Geprojecteerde HD film:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Filmavond_2/Filmavond_24_9_2004_7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Projectie_1.jpg
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:24:
[...]

Het viel mij gewoon de afgelopen dagen vooral op dat er vooral bij horizontale bewegingen wat mindere kwaliteit was. Na wat verder zoeken viel mij op dat dat inderdaad grote witte vlakken nogal flikkerend overkwamen. Het zou kunnen dat de DVD's van wat mindere kwaliteit zijn. Maar ja, als jij dat ook hebt is het waarschijnlijk inderdaad geen écht probleem. Zal de komende dagen wat meer drinken, dan valt het wat minder op 8)

Edit @ orion

Wacht nog eventjes om een projector te kopen, Jag zal binnen afzienbare tijd een goede projector verkopen :9
Ja goh, ik zou het eigenlijk eens moeten zien (maar dat wordt lastig). Bij mij valt het eigenlijk bijna nooit op, al helemaal niet tijdens film kijken
En meer drinken is altijd goed :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jag schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:58:
[...]
Dat is idd wel een lekkere contrast waarde, maar 16:9 blijft echt heel erg superieur aan 4:3 voor films. Je hebt dan beeldvullend beeld zonder zwarte balken die niet zwart zijn en je beeld is mooi afgekaderd (door het kader van het scherm).
Voor zover ik begreep kan ik mijn beamer ook op 16:9 zetten, waarmee hij dan denk ik een 1024x576 reso heeft. Dat is het voordeel van DLP, je kan pixels echt "uitzetten", ipv alleen maar min of meer blokkeren zoals LCD doet. Vandaar ook die hoge contrast waardes. Als je wilt weten wat DLP voor techniek is lees dan ff de start van dit topic door :)
En daarbij kan ik ook nog gewoon mijn scherm in 16:9 verhouding uitrollen.

En dat HD beamers en films er beter uitzien snap ik, maar mijn budget is nou eenmaal geen 1500 euro ;(

het gaat mij er dus vooral om welke beamer ik in dat segment het beste kan kiezen en niet wat je eigenlijk voor beamer zou moeten willen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 15-10-2005 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een scherm op 16:9 uitrollen? Dat lijkt me onwaarschijnlijk dat dat precies goed uitkomt (een scherm uitrollen gaat in stappen tenzij je een elektrische koopt). En je kan ook alleen maar de onderkant er op die manier vanaf halen.

En de projector op 16:9 zetten betekent gewoon zwarte balken creeeren en een DLP kan natuurlijk ook geen echt zwart, weliswaar wat beter dan LCD maar nog steeds geen echt zwart.
Maar goed, ik snap de overweging. Een 4:3 DLP is misschien een goede keus als je weinig budget hebt. Ik zou iig zeker wel ff in het echt kijken. Dat is een stuk informatiever dan alleen maar naar specs kijken.
Ik had destijds in principe €1000,- budget maar ik was niet tevreden voor dat bedrag en heb het toen verdubbeld. Ik vond de goedkope 16:9 HT projectoren niet echt wat (ik vond de goedkope 4:3 LCD projectoren nog het best voor onder de €1000,-) en de DLPs hadden idd een mooi contrast (LCDs zijn ook een stuk beter geworden qua contrast) maar ik vond het regenboogeffect toch net ff te storend (was bang dat het me op lange termijn zou gaan irriteren). Dat is ook zeker iets dat je even zelf moet bepalen of dat ook voor jou geldt, niet iedereen vindt het even storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jag schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:18:
Een scherm op 16:9 uitrollen? Dat lijkt me onwaarschijnlijk dat dat precies goed uitkomt (een scherm uitrollen gaat in stappen tenzij je een elektrische koopt). En je kan ook alleen maar de onderkant er op die manier vanaf halen.

En de projector op 16:9 zetten betekent gewoon zwarte balken creeeren en een DLP kan natuurlijk ook geen echt zwart, weliswaar wat beter dan LCD maar nog steeds geen echt zwart.
Maar goed, ik snap de overweging. Een 4:3 DLP is misschien een goede keus als je weinig budget hebt. Ik zou iig zeker wel ff in het echt kijken. Dat is een stuk informatiever dan alleen maar naar specs kijken.
Ik had destijds in principe €1000,- budget maar ik was niet tevreden voor dat bedrag en heb het toen verdubbeld. Ik vond de goedkope 16:9 HT projectoren niet echt wat (ik vond de goedkope 4:3 LCD projectoren nog het best voor onder de €1000,-) en de DLPs hadden idd een mooi contrast (LCDs zijn ook een stuk beter geworden qua contrast) maar ik vond het regenboogeffect toch net ff te storend (was bang dat het me op lange termijn zou gaan irriteren). Dat is ook zeker iets dat je even zelf moet bepalen of dat ook voor jou geldt, niet iedereen vindt het even storend.
Het scherm wat ik in gedachten had is zo'n scherm met driepoot en in de specs las ik het voglende:
"Makkelijk bedienbare handgreep voor instelling van hoogte en beeldverhoudingen."
Dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

En inderdaad zou ik zelf ook graag eens een kijkje nemen naar de beamers die ik op het oog heb, alleen heb ik ze op nog weinig andere plaatsen gezien dan bij salland automatisering en die hebben em ten eerste niet op voorraad en ten tweede is hun shop 2 uur rijden hier vandaan ofzo.

Ik weet dat een GoTter ook zo'n acer dlp beamer heeft gekocht laatst, maar dan een nog goedkoper model. Eens kijken of ik bij hem een keer een demo kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een scherm met een driepoot? Waarschijnlijk een diascherm. Je moet het zelf weten, maar erg mooi is dat niet. Het mooiste is om scherm en projector (op zijn kop) op te hangen. Die oprolbare schermen hebben een lang genoeg stuk zwart om ook bruikbaar te zijn in ruimtes met een hoog plafond (zoals bij mij) zodat het witte deel van het scherm op de juiste kijkhoogte komt te hangen. Het is ook een kwestie van 1 keer de projector netjes ophangen (ongeveer gelijk met de bovenkant van het scherm, lens van de pj in het midden) en je scherm rolt ook altijd op exact dezelfde hoogte uit.
Ik heb destijds geshopt bij thuisbioscoop.nl. Die hebben gewoon alle gangbare consumenten projectoren demo klaar compleet met verschillende schermen. En er valt ook best te onderhandelen over de prijs. Best een aanrader om daar eens een afspraak te maken, gaat over veel geld dus dan is het wel een stukje rijden waard.
Je kan dan ook gewoon onderhandelen over een totaalprijs voor projector, plafondbeugel, scherm en kabels. Ik raad je aan dat echt in 1 koop te doen (vantevoren even zoveel mogelijk uitdenken dus), accessoires los kopen is echt heel erg duur! Je kan er hooguit voor kiezen kabels zelf te maken (gewoon BNC kabels gebruiken) als je daar een beetje handig mee bent.
Een andere mogelijkheid is kijken bij Hulskamp (daar werk ik). Die hebben alles, kleine consumenten projectoren tot gigantische professionele HD pj's. Maar daar ben je zoiezo duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik speel serieus met de gedachte om een projector binnenkort aan te schaffen. Nu zie ik mensen al meteen in de houding staan om "UTFS" te typen ;) .. maar mijn wensen zijn wellicht iets anders dan anderen.

Allereerst, ja - ik wil best een filmpje kijken op mijn projector maar het hoeft voor mij niet een 16:9 projector te zijn.

Nu komt ie namelijk: ik wil mijn projector namelijk (voornamelijk?) gebruiken als digitale dia-projector! Nou fotografeer ik zo'n 15 jaar en altijd dia film geschoten, en altijd met een dia projector mijn dia's kritisch bekeken om te sorteren, presenteren etc.

Nu ben ik bijna 2 jaar geleden overgestapt op een DSLR en nou voel je de bui al hangen... die dia projector wordt amper nog gebruikt en ik wil graag mijn digitale foto's haarscherp op groot formaat kunnen bekijken.

Nu is daar meteen het eerste probleem; ik weet geen hout van beamers/projectoren. Behalve dat ze leuk zijn om filmpjes op te kijken en dat het mij ook leuk lijkt om eens een spelletje te spelen op een groot scherm.. maar hoe goed projectoren zijn voor het presenteren van foto's? Geen flauw idee.

Wel weet ik dat je met een goede DIA projector (voorzien van een goede, lichtsterke lens) en een goed belichte dia op prof-film (Kodachrome 25, Kodachrome 64 en Velvia 50) je *haarscherp* een dia kan projecteren op een goed scherm of spierwitte deur.

Kan zoiets ook met beamers/projectoren en zo ja, kan dat ook met projectoren van max 1500 euro? Waar moet ik op letten? (Resolutie?) en als ik een goede foto projector gevonden heb ... is deze dan ook geschikt om een filmpje op te kijken?

Als iemand mij in de goede richting (bepaalde sites of tips) zou kunnen geven - dan zou dat heel erg welkom zijn :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:12
Ah, een algemeen topic voor beamers, een plek waar ik mn vraagje kwijt kan :)

Ik heb recentelijk een beamer gekregen (afdankertje van een bedrijf), en daar ben ik erg blij mee. Ondanks de slechte contrastratio (400:1) geeft hij via de VGA aansluiting heerlijk beeld.

Daar begint ook het nadeel: via s-video niet. En dat is erg logisch. Nu wil ik mijn DVD speler aansluiten op de beamer, maar het liefst via de best mogelijke uitgang die mijn dvdspeler heeft: DVI.
Nu heeft de beamer geen dvi ingang (nee, dat is nuttig als je er presentaties mee geeft ;) ), dus zit daar een probleempje.

Nu is mijn vraag: de DVI-vga converters die op computers worden gebruikt, is die ook te gebruiken voor mijn setup. Ik heb hier namelijk nog 10 meter DVI kabel liggen die ik hier graag voor zou gebruiken ;)

Het zou dan de volgende stup worden:

DVDspeler-DVI -> DVI kabel -> DIV-VGA connector -> beamer

Gaat dit werken?

Alvast bedankt

-edit-
Het gaat om de volgende beamer, de t50 van toshiba: http://www.toshiba.de/projektoren/resources/pdf/t50s30e.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door cheiron op 10-11-2005 10:17 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat zal er vanaf hangen wat voor dvi aansluiting er op je dvd speler zit. Je hebt namelijk dvi aansluitingen waar enkel het digitale signaal op zit en daar heb je dus niks aan, want die kan je niet simpel met zo'n koppelstukje omzetten naar vga. Dus dat zou je ff uit moeten zoeken.

Verder wil ik je er op wijzen dat de koppelstukjes van dvi->vga die bij pc's worden gebruikt rechtstreeks op de dvi aansluiting worden gezet en dan met een vga kabel naar de monitor. Dus aan je dvi kabel heb je denk ik niks, tenzij het een verlengkabel is en je dus je dvi->vga koppelstukje aan het eind van je kabel kan plaatsen om vervolgens de standaard va kabel van de beamer er op aan te sluiten.

EDIT: de dvi aansluiting zonder analoog deel heet dus DVI-D, de aansluiting die je moet hebben en die dus makkelijk om te zetten is heet DVI-I. DVI-I is de aansluiting die je meestal op videokaarten vind en die dus met een simpel koppelstukje te verbinden is met een vga kabel.
Al zie ik trouwens dat er ook voor DVI-D wel converters te koop zijn, weet alleen niet wat de kwaliteit daarvan is.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 10-11-2005 10:55 ]

• cheiron
Hmm.. de handleiding van de dvd speler geeft geen uitsluitsel:
Hoewel de speler over een DVI-I aansluiting beschikt, is het DVI-I uitgangssignaal alleen een digitaal
signaal.

Flickr PSN ID= cheironnl

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 11:02

vinnie1908

Appel != peer

DVI-D = alleen digitaal

DVI-I = beide voor zover ik het weet.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• cheiron
vinnie1908 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 11:17:
DVI-D = alleen digitaal

DVI-I = beide voor zover ik het weet.
Zeg dat maar tegen de maker van de handleiding ;)
Nee, ik heb altijd hetzelfde begrepen hoor.

Ik ga in ieder geval het volgende doen: Een verloopstukje halen van DVI naar vga zodat ik mn mooie kabel kan blijven gebruiken. Als ze dat niet hebben (ga even naar RAF toe) het omgekeerd en dan neem ik er een vga kabel bij.

Ik laat in ieder geval even weten of het allemaal lukt

Flickr PSN ID= cheironnl

• Jag

Jag

Ik denk dat dat zinloos is. Op een pc zit altijd een VGA output en DVI-I is gewoon een truc om met 1 connector twee outputs te hebben. Het lijkt me zeer sterk dat een dvd speler een DVI en VGA uitgang heeft.

En dan over s-video: je hebt zeker de tv out van je pc gebruikt? Ja, da's nogal logisch dat dat geen goed beeld geeft, dat heeft niet zozeer met s-video te maken alswel gewoon met de kwaliteit van tv outs. Dat schijnt kennelijk erg lastig te zijn om die goed te maken, heb ik namelijk nog nooit gezien :P.
Een s-video signaal van een DVD speler is zeer goed bruikbaar voor een projector. VGA is beter, maar met s-video is goed te leven hoor (met composiet video niet). Je kan evt ook nog component video gebruiken als je dvd speler en projector dat hebben, beter dan s-video.

• cheiron
De s-videokabel heb ik gisteren gesloopt.. ;(

Anyway, ik heb de connector nu, en ik ga vanavond via de dvi uitgang van mn dvdspeler, via een dvi kabel, met een dvi-vga connector proberen mn beamer aan te sluiten.

Wel bewaar ik mn bonnetjes HEEL goed ;)

Flickr PSN ID= cheironnl

• cheiron
En maar goed ook dat ik die bewaar. Ik heb het net aangesloten, en er komt geen signaal van mijn dvd speler via de kabel en connector bij mn beamer. Ik snap niet hpe het kan (te weinig kaas van gegeten), maar wel jammer in ieder geval.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, zoals de handleiding al aangeeft zit er wel een connector op die zou suggeren dat het dvi-i is, maar in feite is daarvan dus alleen het digitale deel aangesloten intern, dus zul je nergens komen met een simpel koppelstukje. Helaas...

• Jag

Jag

cheiron schreef op donderdag 10 november 2005 @ 18:36:
En maar goed ook dat ik die bewaar. Ik heb het net aangesloten, en er komt geen signaal van mijn dvd speler via de kabel en connector bij mn beamer. Ik snap niet hpe het kan (te weinig kaas van gegeten), maar wel jammer in ieder geval.
Twee redenen:
- als je een DVI kabel gebruikt, zitten daar geen aders in voor een VGA signaal
- al zouden ze erin zitten: waarschijnlijk komt er helemaal geen VGA signaal uit die DVD speler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Jag schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:06:
[...]
Twee redenen:
- als je een DVI kabel gebruikt, zitten daar geen aders in voor een VGA signaal
- al zouden ze erin zitten: waarschijnlijk komt er helemaal geen VGA signaal uit die DVD speler
Dus als ik de stekker zou hebben van dvi naar monitor -> vga kabel -> beamer zou het wel werken.

Goed punt in ieder geval had er niet aan gedacht dat de interne werking van de dvi kabel anders is!

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan is de kans in ieder geval een stuk groter, en dat lijkt me makkelijk te proberen? Een lange vga kabel kopen omdat je beamer niet bij je dvdspeler staat zou ik pas doen als het werkt. Voor de test evt gewoon je beamer verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Orion84 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 16:06:
Dan is de kans in ieder geval een stuk groter, en dat lijkt me makkelijk te proberen? Een lange vga kabel kopen omdat je beamer niet bij je dvdspeler staat zou ik pas doen als het werkt. Voor de test evt gewoon je beamer verplaatsen.
Vanmiddag weer even bij de kabelboer langsgeweest. Volgens hem was het geen mogelijkheid ivm digitaal/analoog signaal.
Verder was ook component naar component-vga geen optie (3* tulpachtig op mn dvdspeler, en op de beamer een vga aansluiting waar dezelfde titels (Y, PB enne..uh.. die laatste) op staan.
Was Scart -> VGA geen optie.

Dus ik heb maar een nieuwe s-video kabel gehaald...

Flickr PSN ID= cheironnl

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.