Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 21.087 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
Ik zit eraan te denken om een ZINWELL ProV+ box te kopen, zodat ik maar 1 kabel naar mijn beamer hoef te halen (vga kabel)

Zo'n kastje is bijv. bij de MyCom te koop
linkje

Omdat ik zo'n 12 meter kabel nodig heb als ik naar m'n beamer ga, zou ik op deze manier maar 1 lange hoge kwaliteit vga kabel hoeven trekken, wat nogal wat kabelgedoe scheelt!

Is dit slim om te doen? zijn er andere (betere?) kastjes die hetzelfde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Hoe maak je eigelijk je projectiescherm schoon??
Ik heb onderin wat vlekjes (lichte). Hoe kan ik dit het beste schoonmaken??
Gewoon met water?? Of kan dit icm zeep etc??
Ben bang dat ik anders mijn scherm verkloot :)
Scherm is een Projecta (wit) type weet ik zo niet

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Beamax komt met nieuwe schermen:
Nieuwe Home Cinema projectieschermen
Beamax zal eind november een nieuwe serie home cinema projectieschermen introduceren. De R-black serie zal een geheel zwarte koker hebben en een zwart kader aan de bovenkant van 40cm. Dit maakt deze reeks uitstekend geschikt voor home cinema toepassingen. De R-black serie zal in zowel een elektrische als handbediende uitvoering beschikbaar zijn. Verder zijn er verschillende groottes in 16:9 en 4:3 formaat verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat bedoelen ze met 'een geheel zwarte koker' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 19:08:
wat bedoelen ze met 'een geheel zwarte koker' ?
lijk me dat ze het onderdeel bedoelen wat je aan de muur bevestigd....
maar ben ik niet zeker van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt wel logisch, goed idee ook aangezien de echte enthousiast zn muur ook liever zwart heeft ipv wit

• Arnold
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 20:49:
klinkt wel logisch, goed idee ook aangezien de echte enthousiast zn muur ook liever zwart heeft ipv wit
Nou... ik dus niet...
ik ben dus voor "projecta procinema" scherm gegaan, omdat ik graag een witte bovekant wil. De muur waarop het scherm komt heet een 20cm witte bovenrand...
En om nu alles van die muur zwart te maken vind een vrouwelijk persoon in dit huis niet zo'n goed idee ben ik bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Ik ga vanmiddag m'n beamer halen, zal morgen of zondag wel foto's posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds vrijdag de Sanyo PLV Z1, en die heb ik nu aangesloten met een composietkabel (enige die ik zo voorhanden heb die lang genoeg is, 10 meter via plinten etc).

Ik ben in principe van plan om een monitorkabel op internet te bestellen (heb ding op PC aangesloten), maar kan iemand zeggen hoeveel ik kwaliteit ik daar percentueel gezien mee win, en waarin zich dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in principe van plan om een monitorkabel op internet te bestellen (heb ding op PC aangesloten), maar kan iemand zeggen hoeveel ik kwaliteit ik daar percentueel gezien mee win, en waarin zich dit uit?
Sowieso wordt niet alle beeldinfo bij elkaar gepropt op 1 kabel, zoals bij de composietkabel die je nu gebruikt. Dat komt de beeldkwaliteit al op diverse punten ten goede.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om de Z1 met de PC op native resolutie (resolutie van de panelen) aan te sturen, waardoor je de interne scaler (van matige kwaliteit) van de Z1 bypassed (en ook de deïnterlacer, want je stuurt je Z1 dan progressive aan).

Hoeveel je er procentueel voor opuit gaat is moeilijk of eigenlijk niet te zeggen, maar het is iig een actie die je zeker moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een paar dagen de Infocus X1 :) en deze projecteerd op de muur. Beeld is opzich niet verkeerd maar ik ben benieuwd als ik een projectie scherm gebruik als het beeld dan veel beter word of het verschil klein is.

Ik projecteer op een wit stuk muur (2.10 breed) en de rest van de muur is zwart. Word het beeld beter als ik op een scherm projecteer? En is het de moeite waard om 200 euro er aan uit te geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje:

hoe kan ik zien welke dvd-spelers progressive scan hebben?
moet namelijk nog een home cinema aanschaffen voor aan een projector te hangen...

http://www.goedkopen.nl/index.php?product_id=298
heeft deze bv progressive scan?

ik wil dus ook men PC, ps2, GC, dvdspeler, tv-kabel aan men projector hangen, hoe los ik dat het beste op met die kabels(soorten?) om nie telkens aan de projector te moeten komen om te veranderen, want die zou aan het plafond komen te hangen.

moet nog de knoop doorhakken welke projector:
-epson tw10
-sanyo z1

en als mijn budget het toelaat:
-Mitsubishi HC3
-Panasonic PT-AE500E
welke van deze 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn toch projectors die echt heel erg aan elkaar gewaagd zijn. Ik denk dat je met een gerust hart op de specs af kunt gaan, merk zegt geen reet meer tegenwoordig (ik heb die Sanyo Z1 ondanks dat ik het nog altijd een beetje een hoetsiekoetsie merk vind). Het zijn allemaal LCD's, dus hanteer je als eerste criterium het contrast, en ANSI-lumen output als tweede. Als ik me niet vergis zijn ze ook nog eens allemaal 16:9 dus daar hoef je ook al niet meer over na te denken.

Ik vind die HC3 erg mooi, deze dude heeft hem: [rml][ Pics] Mijn home cinema (Work in progress)[/rml]

1500 ANSI zie je toch wel terug in het beeld, het is gewoon net even een stukje helderder. Alhoewel, ik beam nog altijd op de muur, ik ga deze week een scherm bestellen en ik ga er vanuit dat dat een verbetering teweegbrengt natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor de PT-AE500 wilt gaan, let dan even op waar je de projector wilt plaatsen! Doordat hij geen lensshift heeft, is die qua opstelling zeer inflexibel. Aan het plafond monteren kan je bijna wel vergeten, omdat het beeld dan gewoon veel te hoog komt!
Begin nieuwe jaar worden overigens weer nieuwe modellen verwacht, tegen wederom lagere prijzen. Misschien het wachten waard, dat doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:40
wat ik niet snap: als ik een breedbeeld-projector koop, hoe geef ik op mijn HTPC dan aan dat ik breedbeeld wil zien (ik stuur een VGA-signaal naar de beamer :? of S-video :?) maar vga is toch 800x600 of 1024x786..

hoe krijgt die beamer dan bijvoorbeeld: 1024 x 576 (16:9)

[ Voor 18% gewijzigd door FragDaddy op 01-01-2004 00:45 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
een aantal breedbeeld resoluties zitten al in de nieuwste nvidia drivers. daarnaast schijnt het ook mogelijk te zijn om met powerstrip een custom resolutie toe te voegen.

De sanyo z1 heeft echter een 'aparte' resolutie, 964x544 geloof ik. een epson tw-10 heeft 848x480. en die resolutie wordt standaard ondersteund door de nieuwste forceware drivers.

die custom resoluties schijnen nogal lastig af te stellen zijn, synchronizatie enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Sanyo heeft voor die resolutie gekozen omdat dat 1/4 van de HDTV resolutie is.....tenminste 960x540 zou dat zijn, maar dat is praktisch hetzelfde. Als je een exacte factor kleiner hebt dan HDTV zou het makkelijker zijn om HDTV-materiaal weer te geven. Dat is althans wat ik er van gelezen heb.

Edit: heb het artikel gevonden....ff een quote:
Sanyo recently commenced shipments of their new PLV-Z1 economy-class widescreen LCD projector. It features a completely new physical resolution of 964x544. This format is designed specifically to deliver the best HDTV 1080i picture quality for the money. As such it is getting a LOT of attention and buyer interest.

The 960x540 resolution format has been designated "1/4 HD" both in other industry literature and on our site. This is truly unfortunate because though it is technically accurate it is highly misleading. The "1/4 HD" format was created because a native 1080i HDTV signal which is 1920x1080 can be scaled quite efficiently into a matrix that requires a compression of precisely 50% in both the horizontal and vertical dimensions. Notice that 960 is one-half of 1920, and 540 is one-half of 1080.

Predictably, the term "1/4 HD" has produced more confusion than excitement in the minds of consumers. The typical buyer would quite understandably object, saying, "Hey, why would I want a projector that does only 1/4 of an HDTV signal? I want one that will do all of it." The reality is that there are no digital projectors on the market capable of producing a good looking, high contrast HDTV image in native 1920x1080 physical resolution. So they ALL compress HDTV 1080i into their reduced native formats. Picture detail is always lost in the process, no matter which resolution you are dealing with.

To put it into perspective, a WXGA format projector (1365x768), compresses 1080 lines of HDTV information into 768 physical lines. A WVGA projector (848x480) squeezes 1080 lines into 480 physical lines. Now, the results end up looking amazingly good, and quite a bit better than DVD. But in no instance are you ever seeing 100% native HDTV.

The advantage of the 960x540 format is that scaling down precisely 50% in both dimensions generates a comparatively clean compression. The result is that the HDTV 1080i image on a product like the PLV-Z1 can look equal to or better than that which you'd get on a higher resolution WXGA projector. And you get it for a fraction of the cost.
Hele artikel (review van de Z1) kan je hier vinden: http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv_z1.htm

[ Voor 80% gewijzigd door zimbab op 01-01-2004 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 22:03

xdc

kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik een 960x540 resolutie op de vga kan krijgen voor mijn sanyo z1

ik heb powerstrip , maar daarin kan ik hem niet instellen op 960x540

ik ben in het bezit van een ti4600

[ Voor 5% gewijzigd door xdc op 07-01-2004 23:36 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 13:13
Kopen van een Beamer, wat een problemen brengt dat met zich mee zeg.
Zit nu namelijik sterk te twijfelen tussen een LCD of een DLP Beamer (rainbow).

De beamer zal hoofd zakelijk gebruikt worden voor het kijken van DVD's en TV.

Ik kan gaan tot een bedrag van 1350 Euro en hij moet besteld worden bij www.buyitdirect.nl
Zelf zit ik te twijfelen tussen de volgende beamers:

http://www.buyitdirect.nl...aspx?PCDPartNumber=121223

X1 DLP-PROJECTOR1000 ANSI LN. 800X600 SVGA 3.1

Helderheid: 1100 ANSI lumen
Resolutie: 800 x 600 (SVGA)
Gewicht: 3,1 Kg

http://www.buyitdirect.nl...aspx?PCDPartNumber=141873

BSURE SV2 LCD-PROJECTOR1500 ANSI LN

Of toch de meest goedkoopste namelijk een canon:

http://www.buyitdirect.nl...aspx?PCDPartNumber=161057
http://www.canon.nl/For_H...2010&SourcePageID=39406#1

Wie kan mij helpen naar mijn zoektocht wordt echt gek van al die vershillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G-Spotter schreef op 16 november 2003 @ 17:36:
Ik zit eraan te denken om een ZINWELL ProV+ box te kopen, zodat ik maar 1 kabel naar mijn beamer hoef te halen (vga kabel)

Zo'n kastje is bijv. bij de MyCom te koop
linkje

Omdat ik zo'n 12 meter kabel nodig heb als ik naar m'n beamer ga, zou ik op deze manier maar 1 lange hoge kwaliteit vga kabel hoeven trekken, wat nogal wat kabelgedoe scheelt!

Is dit slim om te doen? zijn er andere (betere?) kastjes die hetzelfde doen?
hier wil ik ook wel een antwoordt op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.htforum.nl biedt een schat aan informatie omtrent dat soort dingen. Het forum is gelieerd aan een internetshop die die dingen ook verkoopt. Zoek eens op zinwell en je vindt er heel wat over denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel het c/r en lumens heel belangrijk zijn maak ook een afweging van de totaal aantal branduren van je toekomstige beamer!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schal060/tweak/beameruurtje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, wie kijkt er nou meer dan 1 film per dag, gemiddeld? :)
Stel je kijkt elke dag een film, gaat je lamp vier jaar mee. Niet echt iets om je zorgen over te maken, over vier jaar is iedereen hier wel afgestudeerd enzo :)
Problematisch wordt het wanneer je het ding aan een tuner hangt en gebruikt als TV. Het is puur een cinema apparaat, voor TV heb je een... TV. Wie wil Philip Freriks nou ook zien op een scherm van 2 meter breed >:)

Voor voetbal is het wel weer leuk trouwens!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft ervaringen met deze beamer is deze goed voor een HT

http://products3.3m.com/c...bcPageHandler/output_html

Het is de 3M S10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 11:59
tbusquet erg mooi stukje tekst, ik had het nog niet eerder gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik ben een beetje aan het orienteren om voor mijn bedrijf een beamer te kopen. Er zal voornamelijk op geconsoled worden maar kan ook voor computeroutput gebruikt worden. Nu ben ik zeer geintereseert in de CRT beamers. Omdat de beamer op een vast komt levert dit naar mijn mening het beste resultaat. Alleen vind ik het heel moeilijk om vergelijkende reviews te vinden.

het beestje zal in een winkel komen hangen dus moet een hoge lichtopbrengst hebben (>2000 lumen?) de prijs is van minder belang... 3000 euro is een leuk bedrag lijkt me

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 12:46:
Wie heeft ervaringen met deze beamer is deze goed voor een HT

http://products3.3m.com/c...bcPageHandler/output_html

Het is de 3M S10
Die specs op die site doen het niet, dus heb ik even gegoogled.

Resultaat:

http://www.ivojo.co.uk/3m-s10.htm

Contrast 300:1. Dat is zaad en ruk en poep, dat wil je echt niet hebben voor HT. Presentaties kan wel, maar films zijn flets. Geen gezicht. 3M is ook echt een kantoormerk he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ik ga binnenkort ook een beamer kopen. Ik moet alleen ff zien of ik tegen het regenboogeffect kan. (dit weekend ff testen in een beamerzaak)
Zo ja, dan wordt het de infocus X1 (1015 euro bij http://www.digitalo.de , jaja) Ik ga hem aan mijn pc hangen met ati9700pro kaart. Wat geeft een beter beeld VGA aansluiten of S video? Iemand ervaring hiermee? Op internet zijn ze er vrij onduidelijk over, betreffende deze 2 aansluitingen (en in de unofficial faq van de infocus staat het ook niet)

Zo nee, dan twijfel ik tussen de volgende: epson tw10, sanyo z1, panasonic ae 300. Van de eerste 2 is genoeg te vinden. (op ht forum geeft de moderator de voorkeur aan de tw10) Van de laatste (ae 300) is echter nauwelijks iets te vinden. Ik ben net 1 review tegengekomen hiervan en weet dus nog steeds niet hoe ie in verhouding staat tot de eerste twee. De spec zijn wel aantrekkelijk. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VGA is de beste aansluiting...deze kan progressive naar je beamer sturen.

Als je twijfelt tss de lcd beamers (tw10, z1, pani300) geef ik je één goede raad, schroef je budget een beetje op en ga voor de panasonic AE500, dat is de opvolger van de 300 en staat aan 1500€ in duitsland.

deze is vergelijkbaar met de sanyo z2 qua specs, volgens sommige reviews zelfs beter dan de sanyo z2...(z2 staat aan 2000€)

Ik zou zeggen, neem een kijkje..

bekijk de z1, tw10 en de x1 eens...en als je kans hebt de pani500...
pani500 scheelt wel een stuk in beeldkwaliteit en prestaties met de rest.

hier een review:
http://www.areadvd.de/hardware/Panasonic_PT-AE500.shtml

Voor ik het vergeet, de Mitsubishi HC3 is ook de moeite, hangt zowat tss de budget beamers en de pan500/z2 )
prijs: 1600€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
DVI is de beste aansluiting hoor . BTW gewone component kabel kan ook progressive.

[ Voor 44% gewijzigd door @baddon op 29-02-2004 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
eendje schreef op 17 februari 2004 @ 00:19:
ik ben een beetje aan het orienteren om voor mijn bedrijf een beamer te kopen. Er zal voornamelijk op geconsoled worden maar kan ook voor computeroutput gebruikt worden. Nu ben ik zeer geintereseert in de CRT beamers. Omdat de beamer op een vast komt levert dit naar mijn mening het beste resultaat. Alleen vind ik het heel moeilijk om vergelijkende reviews te vinden.

het beestje zal in een winkel komen hangen dus moet een hoge lichtopbrengst hebben (>2000 lumen?) de prijs is van minder belang... 3000 euro is een leuk bedrag lijkt me
CRT is een mooie technologie, maar erg geschikt voor ruimtes met veel licht is het niet. Een nieuwe CRT zal bovendien geen 2000 lumen licht kunnen produceren. En voor 3000 euri heb je geen nieuwe CRT denk dat je dan meer richting de 10.000 -15.000 euri zal moeten gaan.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Trunksmd schreef op 27 februari 2004 @ 09:29:
Ik ga binnenkort ook een beamer kopen. Ik moet alleen ff zien of ik tegen het regenboogeffect kan. (dit weekend ff testen in een beamerzaak)
Zo ja, dan wordt het de infocus X1 (1015 euro bij http://www.digitalo.de , jaja) Ik ga hem aan mijn pc hangen met ati9700pro kaart. Wat geeft een beter beeld VGA aansluiten of S video? Iemand ervaring hiermee? Op internet zijn ze er vrij onduidelijk over, betreffende deze 2 aansluitingen (en in de unofficial faq van de infocus staat het ook niet)

Zo nee, dan twijfel ik tussen de volgende: epson tw10, sanyo z1, panasonic ae 300. Van de eerste 2 is genoeg te vinden. (op ht forum geeft de moderator de voorkeur aan de tw10) Van de laatste (ae 300) is echter nauwelijks iets te vinden. Ik ben net 1 review tegengekomen hiervan en weet dus nog steeds niet hoe ie in verhouding staat tot de eerste twee. De spec zijn wel aantrekkelijk. Iemand ervaring?
Als je een beetje engels spreekt kan je echt uren lezen over de bovenstaande projectoren op www.avsforum.com

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abaddon1 schreef op 29 februari 2004 @ 01:19:
DVI is de beste aansluiting hoor . BTW gewone component kabel kan ook progressive.
dat weet ik ook, maar ik ging ervan uit dat hij de keuze had tss vga en s-video.

component kan idd ook progressive indien je een dvd-speler hebt die dit kan uitgeven.
Is trouwens wel aan te raden, of een dvd-speler met dvi uitgang natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 14:08:
VGA is de beste aansluiting...deze kan progressive naar je beamer sturen.

Als je twijfelt tss de lcd beamers (tw10, z1, pani300) geef ik je één goede raad, schroef je budget een beetje op en ga voor de panasonic AE500, dat is de opvolger van de 300 en staat aan 1500€ in duitsland.

deze is vergelijkbaar met de sanyo z2 qua specs, volgens sommige reviews zelfs beter dan de sanyo z2...(z2 staat aan 2000€)

Ik zou zeggen, neem een kijkje..

bekijk de z1, tw10 en de x1 eens...en als je kans hebt de pani500...
pani500 scheelt wel een stuk in beeldkwaliteit en prestaties met de rest.

hier een review:
http://www.areadvd.de/hardware/Panasonic_PT-AE500.shtml

Voor ik het vergeet, de Mitsubishi HC3 is ook de moeite, hangt zowat tss de budget beamers en de pan500/z2 )
prijs: 1600€
Dat de pani500 duidelijk de betere is in zijn prijsklasse, geloof ik graag. Ik heb zijn reviews gelezen. Maar het maakt mijn keuze er niet gemakkelijker om. De pani500 kost ongeveer 1550 euro exclusief verzendkosten in Duitsland. De z1 kost ongeveer 1100 euro en de tw10 1200 euro (de infocus kost zelfs nog minder maar die doet niet mee aangezien in mijn omgeving (Heerlen) geen winkels zijn met een dlp projector, zelfs de media markt heeft er geen. Dus kan ik niet vergelijken en neem ik geen risico kwa regenboogeffect)
Dat is dus een 400 euro prijsverschil voor 40% meer pixels en een contrastwaarde van ongeveer 40% meer. Aantrekkelijk maar die prijs he })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er ook over na te denken om een beamer aan te schaffen, maar ik zit met een probleempje:

De wand waar het op geprojecteerd gaat worden die is schuin:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/beamer/overzichtsfoto.jpg

Nu heb ik wel een leuke oplossing bedacht, maar ik vraag me af of het gaat werken. Ik wil namelijk in het midden van mijn bed een gat zagen ter grote van de van de beamer. En de beamer daar zo achter zetten zodat hij omhoog richt.

Dan krijg je zo'n effect:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/beamer/beamerplaats.jpg

Allemaal heel leuk en zo, maar de afstand van de beamer tot aan het scherm is dan maar 215 cm. Echt een groot beeld krijg je dan niet. Het scherm zelf is 290 x 135:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/beamer/scherm.jpg

Daarnaast vraag ik me af of het wel fijn kijken is, krijg je dan niet last van een stijve nek als je de hele tijd iets omhoog moet kijken?

Een andere oplossing is de beamer boven mijn bed te hangen:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/beamer/zitplaats.jpg

Maar dan krijg je zo'n vertekend beeld: /==\ Dit is met een goede beamer wel op te lossen, maar een betere kwaliteid krijg je er niet van.

Hebben jullie nog goeie ideeen?
Denken jullie dat het wel gaat lukken met een beamer onder mn bed?
Is er niet een mogelijkheid om het beeld wat groter te maken bij een afstand van 215 cm?

(btw, ik heb er ook over na gedacht om een voetenbankje te maken met de beamer daar in, en die voor mijn bed te zetten, maar dan wordt de afstand tot het scherm nog kleiner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt echt weinig mogelijkheden.

Ten eerste: een beeld op een schuine want projecteren ziet er niet uit, kijkt shit en is zonde van het geld. Daarnaast is het inderdaad erg dichtbij (2.15m) dus een groot beeld krijg je niet. Je moet je ook afvragen of je dat wel wilt. De kijkafstand moet namelijk minstens 1.5x de breedte van het scherm zijn. Daarnaast is het zo dat een scherm van "maar" 1.70m effectief (wat ik binnenkort binnen krijg als die achterlijke Projecta gasten eens opschieten, wacht al bijna 6 week :r) in de praktijk nog steeds groot is.

Tuurlijk, 3m breed projecteren KAN, maar de vraag is of je dat WILT. En in jouw kamer wil je dat niet :)

Ik neem aan dat in de wand aan de overkant van het raam een deur zit? Je zou daar een oprolbaarscherm boven kunnen hangen. Je zou ook kunnen zeggen: ik hang het hele geval in de huiskamer. Hebben je pa en ma en Geschwister er ook nog wat aan, en misschien willen ze wel meebetalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit ook met schuine wand probleem maar heb denk ik de oplossing gevonden :

oprolbaar scherm iets boven die balk hangen als je bb wil kijken trek je hem naar beneden en anders laat je hem omhoog!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 14:46:
ik zit ook met schuine wand probleem maar heb denk ik de oplossing gevonden :

oprolbaar scherm iets boven die balk hangen als je bb wil kijken trek je hem naar beneden en anders laat je hem omhoog!!
als dit wand zou wezen + scherm dus :

\
\
\
\
\
O\
| \
| \
| \

zo dus beetje mar je snapt het idee denk ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kijk afstand tot het scherm zou ongeveer 2 meter 60 zijn. 'k zit namelijk achter op mn bed, en de beamer staat in dat geval voor mijn bed.

En aan de andere kant zit idd een deur, maar niet op de manier zoals zou denken:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/beamer/deur.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/beamer/pc.jpg

Het lijkt mij persoonlijk niet echt mooi staan om hier een scherm voor te hangen.
Daarnaast heb ik dan nogsteeds last van die schuine wand die voor mn scherm zit, en ik zou mijn hele kamer moeten verbouwen.

Andersom is ook niet mogelijk (scherm voor het raam). Want ik kan hier tegen over geen bankje neer zetten, omdat ik mijn kamer dan niet in kom........

Een beamer in de huiskamer kan wel..... maar mn ma vind de tv (72 cm) die we nu hebben al te groot, laat staan een scherm van 2,5 meter.

Beetje jammer, dan maar wachten totdat ik op mezelf ga wonen ... :'(
tenzij iemand nog een goeie oplossing heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt ook een scherm rechtop naast je tv plaatsen. ik heb zelf momenteel een scherm met een diagonaal van 1,30 m. ik zit op een afstand van ongeveer 3 meter en vind het beeld momenteel groot genoeg. (ik had niet meer stof, had ik meer stof gehad dan was ik overigens wel voor een diagonaal van 1,70 gegaan denk ik)

mijn projector hangt op ongeveer 1,70 van het scherm dus de afstand is niet zo'n probleem afhankelijk van het type projector dat je gebruikt. mijn panasonic heeft een wat bredere en dus korte throw distance in verhouding tot andere projectoren dus die zou voor jouw situatie redelijk geschikt zijn.

de projector zo onder je bed inbouwen lijkt me overigens toch wat minder met het oog op de warmte ontwikkeling, als is het natuurlijk wel weer ideaal om het geluid van de fan zoveel mogelijk te dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 14:51:
[...]

als dit wand zou wezen + scherm dus :

\
\
\
\
\
O\
| \
| \
| \

zo dus beetje mar je snapt het idee denk ik wel
Ik denk dat je zoiets bedacht had :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/beamer/optie2.jpg

Thnx.. je brengt me op id'en...
Op deze manier is de afstand tussen de achterwand en het scherm 2.70

De kijk afstand zal iets minder zijn... 2.50 ofzo...
Het scherm kan dan maximaal 2 meter breed worden, omdat mijn speakers niet verder uit elkaar staan. Maar dan krijg je wel een aardig groot beeld denk ik of niet? Beter dan mijn 72 cm die ik nu heb... (en hou uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
Ik ben nu dus ook op zoek naar een beamer, en ik twijfel nog een beetje over een sanyo z1 of een HC 3

maar nu kwam ik in de pricewatch dit tegen:
Acer PD110z

Voor een indrukwekkende prijs van € 904,-

[img]http://global.acer.com/products/projector/images/pd110z_b.gif"[/img]
linkje :)

Specifications Acer PD110z
Projection System DLP™
Resolution Native SVGA (800 x 600),
Maximum SXGA (1,280 x 1,024)
Video Compatibility NTSC, PAL, SECAM, HDTV, EDTV, SDTV
Aspect Ratio 4:3, 16:9
Contrast Ratio 1500:1
Brightness 1,100 ANSI Lumens
Projection Lens F / 2.4 ~ 2.7, f = 19.7 ~ 23.6 mm
1:1.2 Manual Zoom and Manual Focus
Projection Screen Size (Diagonal) 27.9" (0.71m) ~ 337.5" (8.57m)
Projection Distance 3.9' (1.2m) ~ 39.4' (12m)
Throw Ratio 56"@2m
Lamp Type 150 W
Lamp Life 2,000 Hours
Keystone Correction +/-16 Degrees
Audio
Weight 4.5 lbs (2Kg)
Dimension 272 x 211 x 86 mm (10.7" x 8.3" x 3.4")
Remote Mouse Control Remote Control with Mouse Function
Picture in Picture Yes
Noise Level 32 dB
Input VGA, S-Video, Composite Video

Die specs zien er goed uit, lawaai kan misschien ietsje minder, maar verder mooi toch? Vooral het contrast :)

Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt :{

[ Voor 16% gewijzigd door DarkShadow op 11-03-2004 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 20:50

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik zit er nu al een tijdje over na te denken om een beamer te kopen, een van de kandidaten is de Sanyo Z1...

Mijn huidige DVD speler is echter een Xbox met de Advanced SCART cable, waardoor ik iig nog kan genieten van 5.1 geluid. Alleen vraag ik me af waar ik een convertor kan vinden waarbij ik het SCART signaal naar VGA of Component kan ombouwen... (haast heeft het niet, heb geen geld op het moment, geen werk, dus dat zal wel even duren, puur voor de informatie dus)

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar hebben ze dit voor uit gevonden :)
Het is er dus wel.. maar waar je het in NL kan kopen???

Ik had zelf ook nog een vraagje...
'k Heb een Harman kardon DVD 25, met o.a. scart (RGB) en component (YCrCB) uitgang.

Nu was ik van plan om een beamer te kopen die progressive scan ondersteund, en die dan op de component uitgangen van mn DVD aan sluiten.

In het setup menu van mn dvd speler kan ik kiezen welke video uitgang ik wil gebruiken. Voor mn beamer wil ik dan YCrCB met progressive scan gebruiken. Maar als ik dat nu selecteer dan gaat mijn tv flippen :r .

Is het nou de bedoeling dat als ik DVD op mn tv (via RGB scart) wil kijken helemaal in het menu moet gaan instellen dat ik interlaced wil, en via scart.. en via RGB...
En als ik op de beamer wil kijken, weer helemaal progressive.. en YCrCB enz..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Laatst online: 27-08 20:50

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 17:06:
Daar hebben ze dit voor uit gevonden :)
Het is er dus wel.. maar waar je het in NL kan kopen???
Teringjantje! Voor een convertortje redelijk pricey...

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:04

houthakker

Poehé

Ik heb lekker dit topic eens zitte doorlezen. Toch nog even een vraagje. Ik ben een student en heb nu ff lekker 400 euro bij de hand. Ik ben marktplaats op gegaan op zoek naar projectoren.

nu kan ik dit krijgen:

Polaroid Polaview 90
€250,-
http://www.projectorcentral.com/Polaroid-Polaview_90.htm
Voordeel:
Lamp à €20,-
Nadeel:
640x480

Volgens de verkoper geschikt voor home cinema

Nec MT800
€350,-
http://www.projectorcentral.com/NEC-MultiSync_MT800.htm
Voordeel:
800x600
Nadeel:
Lamp à 350,- euro's

Het verschil tussen de beamers, is de prijs, de resolutie, en zo'n 50 ansi lumen. Nu vind ik de eerste het interesantse. Ik ben sowiezo van plan te gaan kijken. Of zeggen jullie mij bij voorbaat dat het niets is? Ik ben van plan om er films mee te gaan kijken, en misschien af en toe een spelletje, de resolutie is wel niet zo hoog, maar met een ATI radeon 9500 op die resolutie is 4x fsaa nog wel te doen denk ik (?), of niet? Graag reactie.

Verder heb ik nog gereageerd op een ASK C6, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen. Deze heeft ook en vrij dure lamp.

[ Voor 7% gewijzigd door houthakker op 25-03-2004 21:13 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:56
Die polaroid heeft wel een erg beroerd contrast ratio. Je moet je ruimte volledig verduisteren om nog een beetje donkere vlakken te kunnen zien, kan een probleem worden in spellen in films. Ik ken de verdere beeldkwaliteit enzo niet, maar op basis van deze gegevens lijkt het een oud barrel waar ik nog geen 100 euro voor over zou hebben :P
Maar ik ken 'm verder niet, die andere ook niet, misschien een mogelijkheid om verder te sparen? Of anders kun je misschien bij de verkoper langsgaan om 'm te bekijken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:04

houthakker

Poehé

Dat was ik sowieso van plan, om langs te gaan. Nu lees ik ook net dat de lamp maar 20 uur mee gaat. En die van de NEC 2000. ff een rekensommetje:

2000:20 = 100
100 * 20 = 2000

1 x 350 = 350.

Dan is die nec dus eigelijk goedkoper, en de reviews bij de beamer zijn ook wel iets positiever. Maar goed, eerst maar eens kijken...

Sparen ben ik niet zo goed in :P.

[ Voor 7% gewijzigd door houthakker op 25-03-2004 22:31 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat je zoiets bedacht had :)

[afbeelding]

Thnx.. je brengt me op id'en...
Op deze manier is de afstand tussen de achterwand en het scherm 2.70

De kijk afstand zal iets minder zijn... 2.50 ofzo...
Het scherm kan dan maximaal 2 meter breed worden, omdat mijn speakers niet verder uit elkaar staan. Maar dan krijg je wel een aardig groot beeld denk ik of niet? Beter dan mijn 72 cm die ik nu heb... (en hou uiteraard)
Dat bedoelde ik jah en de projector op een boekenplank boven je bed zetten oid! dat wil ik op ten duur ook op mijn kamer doen 2.70 meter afstand heb ik dan dus een scherm van 1.2 meter tot 1.5 meter !! (breed hebk het over!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben sinds gister een beetje bezig met powerstrip om mn projector aan te sturen. maar ik snap helemaal goed wat ik nu met die (zelf gecreeerde) .inf file moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Heeft iemand hier de 'Benq 6100' in het bezit. Wat zijn zo de ervaringen? Heb al aardig veel gelezen op projectorcentral+av.... ervaringen van een gotter zouden alleen maar helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had even een klein vraagje over zowel beamer als speakers.
Ik heb een budget van ongeveer €3200 .

Ik ben op zoek naar op dit moment een erg goede beamer, had een tijdje geleden al wat het 1 en ander opgezocht en kwam toen die tijd bij de Sanyo z1 uit volgens mij en die was toen die tijd €1700.

Kunnen jullie mij een goeie beamer aanraden?

Qua speakers werd mij aangeraden is naar Infinity te kijken en dan de PRIMUS serie.

Ik ben totaal niet thuis in die "wereld", maar dat is ook ieder zijn eigen vak 8)

Dus vandaar hoop ik dat ik wat hulp van jullie kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:49

ilrenato

Pizzah!!!!

Ik heb een BenQ PB6100 en ook de Themescene/Optoma H30.

PB6100 is leuk beetje in de buurt van een Infocus X1, iets sneller kleurenwiel maar mindere scaler, alleen progressief is ie best goed te doen. Hij is niet zo heel scherp, en het contrast is effectief max 1:700 (meetresultaat).

Themescene H30 is helemaal top, voor dvd (en dus niet hdtv) een van de mooiste beeldjes op het moment, zeker onder de 2000 euro. Contrast 1:1400 (meetresultaat), kleuren echt helemaal geweldig.

(Mwah ik heb ook allerlei lcd projectoren gezien en die vind ik minder mooi, ook al is de resolutie soms hoger)

Kijk eens op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16224.0

Als je het mij vraagt is ie ook nog voordelig te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt slim van mij om niet te vermelden dat ik WEL graag een 16:9 beeld formaat wil hebben.

Nu zie ik de pricewatch: Sanyo PLV-Z2, dat deze erg in trek is.
Ik zit denk ik in deze catagorie qua prijsklasse. Mijn kamer is schat ik 4 mtr bij 3 mtr. Ik kan de kamer waarschijnelijk erg goed verduisteren.

Misschien dat er nu enkele beamers afvallen, zo word de keuze ook wat makkerlijker ;)

-=Blijf mun post aan het editten=- ;)

Ik kwam ook nog de Sharp XV-Z90/91 tegen en die moet ERG goed zijn op korte afstanden. Helaas is deze blijkbaar 4:3.

Hulp is welkom ;)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

_/-\o_ _/-\o_ Zeer intressant TS

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Nou, ik wil misschien ook een projector kopen (ik heb al geleerd dat je niet beamer moet zeggen :P ). Heb ook dit topic maar eens helemaal doorgelezen (handig topic!). Budget is €2000,-, maar dat is dus inclusief scherm. Dit zijn mijn bevindingen:

Shortlist:

- Epson tw10
- Sanyo Z1
- Panasonic Ae-300

Vragen:

- is er in praktijk een groot verschil tussen wanneer je een VGA aansluitingen gebruikt en wanneer je een DVI output gebruikt van je pc?

- kan iemand mij het idee van progressive scan uitleggen? Mijn DVD speler (Pioneer DV-565) ondersteunt wel ps voor NTSC maar niet voor PAL. Ik heb deze DVD speler net, weinig zin om nu al een nieuwe te kopen en een HT pc wordt een beetje prijzig.

- mijn budget is voor beamer en scherm. Dat scherm is voor mij nog het grootste vraagteken en ook bezwaar. Ik heb geen rechte muur waar ik een scherm permanent aan kan hangen. Hier moet ie komen:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Projector_scherm_plek.jpg

Aan die balk is de enige mogelijkheid. Nou dan hang je toch een oprolscherm aan die balk zou je zeggen? Maar nou komt het: het leek mij wel mooi om een scherm te hebben met variabele masking maar dat lijkt me moeilijk te verenigen. Is hier iets op te verzinnen? Ik heb niet zo heel veel zin in een scherm permanent voor mijn raam maar variabele masking lijkt me wel heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paar opmerkingen...

panasonic ae300 zeker niet meer kopen.
ae500 is nu op de markt voor dezelfde prijs en is een stuk beter.

een goed scherm hoeft nie veel te kosten.
kijk eens op www.htforum.nl

zoek naar een zekere thommy, die verkoopt professioneel bioscoopdoek.
het enigste wat je dan nog nodig hebt is een MDF plaat of iets dergelijk.

Hier een vb van een constructie met het doek van thommy.
http://www.mistermedic.com/projectiescherm.htm

prijs is rond de 70€ per strekkende meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was op www.mijnhometheater.nl rond aan het surfen en kwam op het idee om een beamer te kopen. Mijn HiFi set is nu wel compleet genoeg (as in: er moeten €1000+ investeringen gedaan worden om nog een verbetering te horen), dus moet de verbetering van de beeldkant komen. Een 28" 4:3 Sony Trinitron is tenslotte ook niet alles :)
Ik ben flink aan het lezen geslagen, en kwam uit op de Sanyo PLV-Z1 als beste kandidaat. Ik aan het rekenen en meten geslagen, en wat blijkt: mijn kamer is perfect voor deze beamer, v.w.b. ophangafstand, kijkafstand en schermgrootte :)

Het enige punt: de €€€ :(
Ik heb nu wel het geld, maar ik hou liever nog wat centen over voor noodgevallen. Het komt er dus op neer dat ik moet gaan sparen. En als student gaat dat nou eenmaal het hardst in de zomervakantie :Y)

Deze beamer kost nu volgens de pricewatch €1130,-
Kan iemand een raming geven van wat deze beamer nieuw kost over een maand of 3-4? Dan weet ik waar ik voor moet sparen :) Of zijn er dan veel vettere beamers voor dit bedrag (PLV-Z2 :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de epson tw10 is beter dan de sanyzo z1 en is ook weer wat goedkoper.. misschien dat dat iets scheelt...

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Laatst online: 30-08 11:55
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 21:42:
de epson tw10 is beter dan de sanyzo z1 en is ook weer wat goedkoper.. misschien dat dat iets scheelt...

succes
en wat is er dan beter aan de Epson TW-10 dan de Sanyo PLV-Z1?

behalve dat de brightness van de tw10 1000 ansi is ipv 700 voor de sanyo, vindt ik de sanyo een veel beter apparaat.

- hogere resolutie, 966x544 ipv 848x540
- iets hoger contrast, 800ansi lumen ipv 700

en niet te vergeten, horizontale EN verticale lens shift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 11:18
Zuivere cijfertjes vertellen jammer genoeg niet het hele verhaal...
Belachelijk veel lichtopbrengst is niet zo fijn voor HT, Betekent weer minder zwart zwart :) .
Hogere resolutie is heel fijn, maar (zijstraat) bijv. DLP resolutie is wat fijner dan LCD-resolutie omdat het hele pixel ingekleurd is. Panasonic heeft weer 1 of andere Fuzzy-techniek waardoor de pixels mooier in elkaar over vloeien.
Etc. etc.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
To the point:

Een kamer die volledig 100% donker gemaakt kan (en zal) worden.
Kijkafstand van pakweg 2.5 meter (enigszins aanpasbaar)
Doel: géén games, 99% DVD's, 1% TV (dus 16:9 beeldformaat lijkt me logische keuze)
Budget: vastgesteld tot pakweg 2000,- EUR

Nu is mijn oog gevallen op de BenQ PB7200 voor prijzen van 1900 tot 2000 euro. Twijfel twijfel... Benq HT480W is ook mooi voor 1600 euro

Of kan ik beter mijn budget aanpassen, wat wachten met de aankoop en doorgaan voor de BenQ PE8700 die nu op 3700 euro staat

Is dit een redelijke keuze? Of kan iemand mij iets aanraden?

Dit budget gaat trouwens enkel over de projector, scherm & speakers worden hierin dus niet meegeteld

[ Voor 37% gewijzigd door Yoeri op 18-04-2004 20:06 . Reden: PE8700 & linkjes toegevoegd ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Laatst online: 11-09 07:32
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 21:42:

succes
lekker onderbouwt ook, zeg dan niks, er gaan op htforum ook vele discussies over welke nu de beste budget beamer is. Nu is alleen een vereiste voor een goede vergelijking dat ze beide volledig gecalibreerd zijn en langs elkaar te zien zijn.

Dan kan je pas echt bepalen welke je persoonlijk het beste er uit vind zien. Dus gewoon zeggen dat ie beter is is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Jag schreef op 14 april 2004 @ 00:24:
Nou, ik wil misschien ook een projector kopen (ik heb al geleerd dat je niet beamer moet zeggen :P ). Heb ook dit topic maar eens helemaal doorgelezen (handig topic!). Budget is €2000,-, maar dat is dus inclusief scherm. Dit zijn mijn bevindingen:

Shortlist:

- Epson tw10
- Sanyo Z1
- Panasonic Ae-300

Vragen:

- is er in praktijk een groot verschil tussen wanneer je een VGA aansluitingen gebruikt en wanneer je een DVI output gebruikt van je pc?

- kan iemand mij het idee van progressive scan uitleggen? Mijn DVD speler (Pioneer DV-565) ondersteunt wel ps voor NTSC maar niet voor PAL. Ik heb deze DVD speler net, weinig zin om nu al een nieuwe te kopen en een HT pc wordt een beetje prijzig.

- mijn budget is voor beamer en scherm. Dat scherm is voor mij nog het grootste vraagteken en ook bezwaar. Ik heb geen rechte muur waar ik een scherm permanent aan kan hangen. Hier moet ie komen:

[afbeelding]

Aan die balk is de enige mogelijkheid. Nou dan hang je toch een oprolscherm aan die balk zou je zeggen? Maar nou komt het: het leek mij wel mooi om een scherm te hebben met variabele masking maar dat lijkt me moeilijk te verenigen. Is hier iets op te verzinnen? Ik heb niet zo heel veel zin in een scherm permanent voor mijn raam maar variabele masking lijkt me wel heel mooi.
Goed, daar gaan we dan ;)

Bovenstaande projectoren zijn prima, alleen is er alweer een betere generatie beschikbaar met een betere prijs/perf. verhouding. Ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan de Sanyo Z2, betere contrast ratio, met IRIS systeem (diafragma idee). Hogere resolutie (720p).

Goed, het verhaal over progessive. Het idee is dat je ipv. 50 halfbeelden (50hz, PAL interlaced systeem) 25 volbeelden (igv. PAL) weergeeft. Met een digitale projector heb je zowiezo te maken met progressive beeld aangezien een LCD paneel een non-interlaced weergever is.

Het is dus goed mogelijk om je Pioneer dvd speler te gebruiken, groot nadeel is dus wel dat je alleen NTSC progressive kunt weergeven, wat resulteert in een 480P signaal, m.a.w. je zult altijd door de scaler en linedoubler van de projector moeten gaan, wat mijn inziens altijd ten kostte van de beeldkwaliteit gaat. De enige goede oplossing is een aparte scaler van hoge kwaliteit (diep in de buidel tasten ca. 2000+ euri).

Of een betere toch gaan voor een HTPC, je bent veelzijdig, je kunt best met een machine af die niet state-of-the-art is (ik draai bijv. met een oude TB1200 mhz) en je kunt dus op nativepanel resolutie aansturen waarmee je gewoon de allerbeste kwaliteit behaalt. Over het verschil in DVI en VGA analog, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb gelezen dat er wel verschil te zien is, maar dat het niet schrikbarend veel beter is. Het nadeel van DVI is dat je heel veel geld aan goede kabels kwijt bent, en als het verschil dus zo klein is vind ik dat toch wel zonde van het geld.

Over je scherm, tja, oprolbare schermen met variabele masking zijn er zeker, maar dan praat je wel over schermen van een 1000+ euri. Niet echt de moeite waard dus. Als je voor een kant en klaar scherm gaat zou ik toch kiezen voor een grijs-scherm, ik heb hier de beste resultaten mee behaald. De plaatsing van je scherm is inderdaad ontzettend lastig en als je niet permanent je raam wilt blokeren zul je toch voor een roll-up moeten gaan, of zelf iets in elkaar klussen zodat je het complete scherm met scharnieren aan de bovenkant naar je plafond kunt klappen (weet niet of dat past bij jou).

Als je wilt wil ik met alle liefde eens een keertje bij je langskomen om eens te brainstormen over de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Robbedoeske schreef op 18 april 2004 @ 19:33:
To the point:

Een kamer die volledig 100% donker gemaakt kan (en zal) worden.
Kijkafstand van pakweg 2.5 meter (enigszins aanpasbaar)
Doel: géén games, 99% DVD's, 1% TV (dus 16:9 beeldformaat lijkt me logische keuze)
Budget: vastgesteld tot pakweg 2000,- EUR

Nu is mijn oog gevallen op de BenQ PB7200 voor prijzen van 1900 tot 2000 euro. Twijfel twijfel... Benq HT480W is ook mooi voor 1600 euro

Of kan ik beter mijn budget aanpassen, wat wachten met de aankoop en doorgaan voor de BenQ PE8700 die nu op 3700 euro staat

Is dit een redelijke keuze? Of kan iemand mij iets aanraden?

Dit budget gaat trouwens enkel over de projector, scherm & speakers worden hierin dus niet meegeteld
Het spijt me, maar de projectoren die je noemt zijn eigen totaal niet geschickt voor de situatie die je schetst.

In jouw geval zou ik toch gaan kijken naar de Panasonic AE500 of de Sanyo Z2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ok, dus als je een DVD speler hebt die een progressive signaal kan sturen, dan scheelt dat dus gewoon een omzetting naar interlaced en weer terug naar progressive?
En dat mijn DVD speler alleen een NTSC progressive signaal kan geven betekent zeker dat ik dan dus alleen met regio 1 DVDs een progressive signaal uit mijn DVD speler krijg?

Wat betreft de HTPC, ik snap dat dat ideaal is. Alleen ik heb er een aantal bezwaren tegen. Zo'n ding wordt natuurlijk weer een project op zich en ik probeer juist het aantal nieuwe projecten te beperken en de lopende af te ronden :). Ik zou natuurlijk mijn huidige PC kunnen gebruiken, alleen die is niet stil genoeg. En ik had min of meer besloten om in plaats van een nieuwe PC een beamer te kopen (allebei wordt enigzins duur :P ).
Bovendien zit je met de bediening. Een DVDtje opzetten met een DVD speler is simpel, en de bediening ook. Gewoon lekker met de AB, alles staat altijd in een keer goed. Een PC is een stuk minder prettig wat dat betreft.
Dus het liefst zou ik dan gewoon een andere DVD speler kopen die wel een progressive signaal kan geven. Of is het verschil met een HTPC die de projector op zijn native panel resolutie kan aansturen echt zo groot, dat het het hele geklooi waard is?

Wat betreft welke projector: mijn budget van €2000,- is op zich voor zowel projector als scherm, bekabeling en andere accessoires zoals ophangbeugels. Die Z2 is dan wel heel erg duur. Ik kijk natuurlijk niet op een paar euro, maar zo'n scherm zal toch ook wel niet goedkoop zijn. Hoe verhoudt de Panasonic AE500 zich tot de Z2?

Dat je een keer langskomt om na te denken over een goede oplossing voor een scherm zou ik zeker wel kunnen waarderen. Ik probeer je al een tijdje online te treffen op ICQ en MSN zonder veel succes alleen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee jij bent lekker bereikbaar ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Heeft iemand hier ervaringen met de Acer PD110z?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Aan die Acer zat ik zelf te denken.
Kan er nog geen reviews over vinden.
Zelf kan ik hem bij Office Center halen en als ie niet bevalt binnen 14 dagen retourneren (799,- excl btw).
Heb nog geen tijd gehad om langs te rijden helaas......

Zal wel van het weekend worden.
Ik wil er vooral films/tv op kijken, in een ruimte die ik niet echt kan verduisteren.
(vandaar contrast) Sanyo Z1 was niet geschikt voor mij dus.

Nadeel van die Acer zal denk ik de herrie zijn.....

Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 36% gewijzigd door Bazer op 28-04-2004 13:24 ]

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 28 april 2004 @ 00:46:
[...]
Knip
Wat betreft welke projector: mijn budget van €2000,- is op zich voor zowel projector als scherm, bekabeling en andere accessoires zoals ophangbeugels. Die Z2 is dan wel heel erg duur. Ik kijk natuurlijk niet op een paar euro, maar zo'n scherm zal toch ook wel niet goedkoop zijn. Hoe verhoudt de Panasonic AE500 zich tot de Z2?

Wederom knip.
Directe vergelijking Z2 / AE500: http://www.projectorcentr..._z2_panasonic_pt_L500.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb flink wat rond zitten lezen en kijken en ben erg geïnteresseerd geraakt in de Epson TW10, vooral vanwege de prijs (ik ben niet zo heel rijk ;))
Nu is het zo dat je bij sommige winkels bij deze projector een 60" scherm 'kado' krijgt. Ik weet echter niet hoe blij ik hiermee ben aangezien het me een beetje klein lijkt, ik dacht meer aan 80" maar dat terzijde. Misschien dat het fijn is om te gebruiken zodat ik door kan sparen voor een net oprolscherm van Beamax ofzo :)

Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van dit scherm? Is het een redelijk scherm om mee te beginnen of kan ik net zo goed een rolgordijn kopen bij de Ikea?

En dit scherm, is dit oprolbaar of vast?

Nog een vraagje:
Stel je de volgende situatie voor:

Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/projectormaten.gif

Kan dit? De handleiding van de Epson zegt dat voor een scherm van 80" (180x100cm) een afstand van 200 tot 309 cm gehanteerd moet worden. En kan de keystone dit wel rechttrekken (zo een redelijk grote hoek)? Ik zit met een schuin dak aan 2 kanten waarbij het midden van mijn kamer het hoogst is, dus veel meer afstand krijg ik niet voor elkaar ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je moet nooit te dicht op een groot scherm gaan zitten, want dan ga je gewoon pixels kijken, het screendoor effect heet dat.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-writer.com/he/video/screendoor.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

nou ik kan er dus nog verder van af gaan zitten als dat ik de projector neer kan zetten.. dat is het gekke ;)

code:
1
2
3
4
5
6
........../\.........
......./......\......
.../|..........[]\...
./..|...............\
|...|.............++.|
|.................||.|

ik ben de ++ de beamer is [] en het scherm hangt links ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Razorfist schreef op 29 april 2004 @ 00:08:
En dit scherm, is dit oprolbaar of vast?
BLAAAAT

309 cm gehanteerd moet worden. En kan de keystone dit wel rechttrekken (zo een redelijk grote hoek)? Ik zit met een schuin dak aan 2 kanten waarbij het midden van mijn kamer het hoogst is, dus veel meer afstand krijg ik niet voor elkaar ben ik bang.
60" is wel erg klein. Ik heb zelf 100" en dat is op een kijk-afstand van 3,5 meter gewoon goed.

[ Voor 49% gewijzigd door tbusquet op 29-04-2004 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ja 60" lijkt me ook te klein (ik wil het eerst nog wel eens met eigen ogen zien hoor voor ik beslis) en 80" lijkt me ook zeker beter qua maat. Maar mijn vraag was eigenlijk of dit er wel uit gaat zien wanneer ik de zoom bijna volledig gebruik, of dat het dan vreselijk slecht beeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

})

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben vanmiddag met Jag naar thuisbioscoop.nl geweest en heb daar in elk geval een ding geleerd, altijd zelf gaan kijken. Je kan zoveel meningen en reviews lezen, maar je moet dit gewoon zelf gaan bekijken.

De Beamers die we gezien hebben zijn de (goedkope) BenQ 7100, de Nec VT46, de Epson TW10 en de duurdere Sanyo Z2 en de Panasonic PT-AE 500. We hadden daar twee schermen naast elkaar zodat je A/B kon vergelijken.

Om te beginnen hebben we de Z2 naast de PT-AE 500 bekeken in een niet 100% verduisterde kamer. Beide zagen er duidelijk beter uit als de Sanyo PLV-Z1 die we de avond ervoor gezien hadden (in een perfect verduisterde kamer). Voornamelijk contrast in donkere stukken en screendoor waren niet aanwezig op een groot scherm. De PT AE 500 viel me negatief op omdat ik vertikale banen zag in hele lichte stukken van het scherm, maar viel me positief op door een veel betere kleurverzadiging en betere details in donkere scenes. Huidskleur dat van het scherm afspatte, groen gras dat echt groen was (misschien wel iets te groen en rood allemaal, maar ik vind dat wel mooi eigenlijk een beetje knallende kleuren). De Z2 was daarmee allemaal een stuk fletser, de zwarte delen van het beeld waren veel minder detailrijk (zowiezo een kritiek punt bij een projector). Ze waren allebei wel een HEEL stuk stiller dan de Z1, waarbij de PT-AE500 ook dat nog ruim won. Helemaal geen irritant geluid, maar gewoon een windgeruisje.

De strepen die je op het beeld ziet bij de panasonic vonden we alletwee eigenlijk helemaal niet storend, je ziet ze ook alleen als je er echt op let en op lichte vlakken en het zou nog weleens exemplarisch kunnen zijn. Tijdens het kijken van een film stoorde het in elk geval veel minder dan de rest van de positieve kwaliteiten goedmaakten. Over die projector waren Jag en Ik het wel eens dat dat duidelijk de betere van de twee was.

Omdat we beide nog nooit een DLP gezien hadden, wilden we die vergelijken emt een BenQ DLP projector met een "3 speed" kleurenwiel. Het beeld was een stuk neutraler van kleur (iets realistischer, minder spetterende kleuren, minder spannend ook naar mijn mening), tegen het saaie aan wel. De zwartwaarde was wel VEEL beter dan van de Panasonic (die de hele sessie aan is blijven staan als referentie), dat zag je eigenlijk met name bij de niet gebruikte delen van het paneel (de film was 2.35:1), in het beeld zelf vond ik het niet zwaar overtuigend verbetering brengen.

Jag en ik hadden wel allebei last van de regenboogjes, al weet ik niet of ik het echt "last" zou willen noemen. Eerst zag ik het niet eens en pas toen ik echt m'n best deed, donkere/lichte contrasten opzocht, met m'n ogen bewoog zag ik er een paar en toen ik er een paar zag, bleef ik ze overal zien. Niet echt storend (nog), zeker als ik m'n hoofd niet bewoog had ik er niet echt heel erg last van...

Een enorm groot voordeel van de BenQ is (vind ik) de smalle bundel die de projector heeft, je kan hem zo op 5meter afstand neerzetten en toch maar 2M breed projecteren, zo kan de projector bij mij op m'n achtermuur bevestigd worden, zonder dat ik een extreem groot hoef te projecteren! De (behoorlijk!) lagere resolutie vergeleken met de Panasonic was geen enkel probleem naar mijn mening. Je had helemaal geen last van een screendoor effect, dus dat het een 4:3 panel is waar je bij 16:9 maar 450 pixels vertikaal gebruikt is niet echt HEEL erg voor home-cinema gebruik. Ik weet niet waarom, maar DLP projectoren schijnen veel minder last te hebben van screendoor dan LCD PJ's. De BenQ vind ik nog steeds een mooi ding, alleen ben ik bang dat ik me helemaal groen en geel zal gaan ergeren aan de regenboogeffecten... Jammer, verder een goed ding dat ook niet zo heel erg duur was. ;(.

Als laatste wilde ik nog de echte goedkope projectoren zien. De Z1 heb ik gisteeravond bij Tbusquet gezien. Wat me opviel is dat hij daar last heeft van screendoor (naar mijn mening gewoon te groot geprojecteerd en te dichtbij zitten), dat de kleuren wel vrij goed zijn, bij kleurrijke scenes, maar dat de tendens toch een beetje grauwig was (gladiator gezien). Het maakte (op het formaat en het geluid na) toch niet de ontzettende indruk op me. ook het geluid vind ik onacceptabel, en dat terwijl de lamp op "low output mode" stond :o. Het kan zijn dat de Fan van tbusquet ratelt of oud wordt ofzo, maar dit was geen 33db, dit was gewoon een 'prrrrrrrrrrrrrrrrr', een geluid dat geen van de PJ's die we verder gezien hebben gemaakt hebben (op de TW10 op "high lamp output" na misschien).

Bij thuisbioscoop.nl hebben we vervolgens ook nog de TW10 gezien. Nou die viel helemaal door de mand in de niet verduisterde kamer. Screendoor als een malloot, onscherp beeld (we hadden geen progressive signaal) en als je de lamp wat feller zette, veel meer fangeluid en een beeld dat gewoon groen uit begon te slaan... Niet mijn projector dus.

Als laatste hebben we nog de Nec VT46 bekeken. Die gaf een behoorlijk acceptabel beeld, maar door de lage resolutie naar mijn mening onacceptabel veel last van screendoor en ook zwartwaarden die je kan vergelijken met de PLV Z1. Niet heel slecht, maar niet wat ik in een projector zoek. Het geluidsniveau was wel veel beter dan dat van een Z1. Die laatste vind ik een aanrader als je binnen een budget van 1400 euro klaar wil zijn voor projector en proctiescherm en op 1,20 tot 1,50M breed wil projecteren (of groter als je je niet zo stoort aan lichte screendoor zoals ik dat doe, hij is behoorlijk ok!).

De PT-AE 500 vonden wij wel de beste projector die je onder de 2000 euro kan krijgen. We hebben als laatste nog een matwit scherm met een high contrast scherm vergeleken. Dat kon heel mooi omdat er twee schermen voor elkaar hingen, zodat je de onderste helft op een matwit scherm keek en het bovenste deel op een grijs scherm. Een high contrast scherm zorgt voor betere zwartwaarden, het ziet er allemaal lekker uit dan, maar je verliest wel een heeeeel klein beetje in lichtere delen, dat wordt allemaal iets donkerder zonder er mooier van te worden. Volgens mij kost dat een beetje contrast. Maar wat je wint door mooier donkerdere delen is mij dat wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Laatst online: 11-09 07:32
Mooi uitgebreide review van een kijksessie, maar wil wel even reageren op het geluidsniveau van een Z1 .....

Dit ligt er aan dat die van tbusquet al wat ouder is denk ik, heb mijn Z1 net een maand en hoor hem nauwelijks, hij komt niet boven mijn pcs uit ten minste ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Was vanmiddag mee met JvS naar thuisbioscoop.nl, of liever gezegd: JvS was met mij mee naar projectoren kijken :) (bij mij zijn de plannen nl concreet).

Nou, die Panasonic is het geworden iig. Hele mooie levendige kleuren, geen screendoor, heerlijk stil en ook gewoon een mooie projector om te zien!

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Panasonic_ae500.jpg

De Sanyo Z2 was ook zeer aardig, maar wat fletser en een wat onrustiger beeld. De goedkopere projectoren waren voor de prijs aardig (zeker de NEC VT46), maar niet goed genoeg. Was op zich wel onder de indruk van de BenQ 7100 (DLP dus), alleen dat regenboogeffect he :) ? Eerst dacht ik dat het aan mij zelf lag, maar die rare vlekken die je soms ineens zag was dus het regenboogeffect. Toen ik het eenmaal gezien had, ging ik me er toch wel aan storen. Op zich als je je hoofd stilhoudt, valt het wel mee. Maar ik ben toch bang dat ik me er uiteindelijk aan zou storen. Wel heel mooi contrast!

Na ja, de Panasonic pt ae500 dus. Ik ga projectoren op ongeveer 2.5m afstand en een zitafstand van ongeveer 3m. Ik heb in de winkel een scherm uitgekozen van 1.80 x 1.02m, high contrast en uitrolbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.thuisbioscoop.nl/uploadedfiles/producten/procinema.jpg

Er zit een zwart bovenkader van 77cm bij, maar je kan het doek ook gedeeltelijk uitrollen. Als laatste heb ik een plafond beugel uitgezocht die in hoogte verstelbaar is (40 - 70cm).

Totale prijs uitgaande van de website: €2300,-
Prijs waar we uiteindelijk op zijn uitgekomen: €2100,-

Edit: ik heb trouwens de garantie dat de projector zonder dode pixels afgeleverd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 08-05-2004 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Jag en JvS

Ben heel beniewd naar jullie ervaringen. Zou het beestje ook willen aankopen :9 . Heb nog een vraagje, wegens de afmetingen van de ruimte zou ik de projector op een hoogte van 2.5 meter moeten hangen en de bovenkant van het scherm zou een meter lager zitten, oftwel van een zijmuur op de juiste hoogte. De ruimte is 2.8m breed en zou toch graag een scherm van +/- 2m hebben.

en hoe zit het eigenlijk met de berekening van de breedte van het scherm en de kijkasfstand. Heb nog eens zitten zoeken maar ik vind het niet meer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
Kan iemand mij in de richting bhelpen...? Ik zoek een beamer die in een café gebruikt gaat worden voornamelijk om naar sport te kijken, voetbal, wielrennen e.d. Het cafe is niet verduisterd, er komt redelijk veel daglicht binnen en uiteraard hangen er binnen ook lampen. Ik heb begrepen om voor een LCD te gaan omdat mensen veel bewegen met het hoofd in een cafe je anders bij een DLP last hebt van de regenbogen. Moet ik voor een 4:3 gaan of een 16:9? De publieke omroepen zenden veel in breedbeeld uit, ook het EK en de Olympische spelen?

Ik zoek een betaalbare +/- €1500,- LCD beamer met een hogelichtopbrengst. Welke typen komen in aanmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 10:33:
@ Jag en JvS

Ben heel beniewd naar jullie ervaringen. Zou het beestje ook willen aankopen :9 . Heb nog een vraagje, wegens de afmetingen van de ruimte zou ik de projector op een hoogte van 2.5 meter moeten hangen en de bovenkant van het scherm zou een meter lager zitten, oftwel van een zijmuur op de juiste hoogte. De ruimte is 2.8m breed en zou toch graag een scherm van +/- 2m hebben.

en hoe zit het eigenlijk met de berekening van de breedte van het scherm en de kijkasfstand. Heb nog eens zitten zoeken maar ik vind het niet meer. 8)7
Als je je projector hoger hangt dan je scherm, moet je met de keystone corrigeren. Dat heeft een aantal nadelen: ten eerste verlies je lichtopbrengst, je verliest resolutie en misschien nog wel het allerergste: je gaat (met zwart) naast je scherm projecteren.

Voor projectiegrootte en afstanden: calculator. De Panasonic pt-ae500e staat daar onder de naam pt-L500u (zelfde model).
wrcveen schreef op 08 mei 2004 @ 18:31:
Kan iemand mij in de richting bhelpen...? Ik zoek een beamer die in een café gebruikt gaat worden voornamelijk om naar sport te kijken, voetbal, wielrennen e.d. Het cafe is niet verduisterd, er komt redelijk veel daglicht binnen en uiteraard hangen er binnen ook lampen. Ik heb begrepen om voor een LCD te gaan omdat mensen veel bewegen met het hoofd in een cafe je anders bij een DLP last hebt van de regenbogen. Moet ik voor een 4:3 gaan of een 16:9? De publieke omroepen zenden veel in breedbeeld uit, ook het EK en de Olympische spelen?

Ik zoek een betaalbare +/- €1500,- LCD beamer met een hogelichtopbrengst. Welke typen komen in aanmerking?
Als je voor 1500,- helemaal klaar moet zijn (dus inc scherm, ophangbeugel en bekabeling) dan is de NEC VT46 misschien wel een optie. Mooi beeld voor weinig en het is een 4:3 projector. En het voetbal (en overigens verruit de meeste tv uitzendingen) zijn in 4:3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
> wrcveen en jag

De vraag is natuurlijk ook of je wilt gebruik maken van die euroHDTV zender om het EK te bekijken, dan moet je wel een beamer hebben die dat aankan (en neem aan dat die uitzending op 16:9 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 08 mei 2004 @ 22:33:
[...]
Als je je projector hoger hangt dan je scherm, moet je met de keystone corrigeren. Dat heeft een aantal nadelen: ten eerste verlies je lichtopbrengst, je verliest resolutie en misschien nog wel het allerergste: je gaat (met zwart) naast je scherm projecteren.
Is dat enkel met de hoogte, of met hoogte en breedte?

Hieronder een "schetsje" van de ruimte waar alles zou inkomen. Dit is slechts de helft van de ruimte.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/projectie.gif

In mijn geval:
1 is perfect in het midden, maar wel aan het plafond
2 is perfect in het midden, maar dan wel vanaf een zijmuur

Wat zou de beste manier zijn. Zowel voor de kwaliteit van het beeld. En dat alles kan blijven staan, dus geen projector op een sokkel in het midden van de ruimte

Hoe zit het met het aansturen van het VGA signaal? De native resolutie is 1280X720. Als ik bij de instellingen van mij VGA kaart kijk (ATI Radeon 9000 PRO) is de 16;9 instelling die er het dichtste bijkomt 1280X786. Zou dit problemen geven?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nouja, als je van boven projecteert verlies je horizontale resolutie, als je van de zijkant projecteert verlies je vertikale resolutie. Ik zou vanuit het midden projecteren en dan alleen vertikale keystone gebruiken.

Ik zou kiezen voor behoud van beeldlijnen en voor verlies van horizontale resolutie, dus midden boven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Je kan van boven projecteren als je een flinke stang aan je plafond vastmaakt zodat de bovenste rand van je beeld een stuk onder je plafond terechtkomt.

Probeer iig te vermijden dat je projector schuin hangt. Sommige projectoren hebben een afwijking als je hem andersom laat projecteren. Mijn PT-AE500 heeft er erg veel last van: als je de projector andersom laat projecteren (andersom aan het plafond hangen) is het beeld onderin verbogen. Dus test je projecter even uit in de winkel zoals jij hem wilt ophangen. Zwaar nadeel van de PT-AE500 vind ik maar ik gebruik hem alleen in normale positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de ruimte waar het zou moeten komen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/leem2/Graphic1.jpg

Er zit een vloek op de bewerkte foto, bedoeling is op het voor de monitoren te hangen. als ik naar een film kijk gebruik ik zie toch niet

Edit, eindelijk gelukt

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Abaddon1 schreef op 09 mei 2004 @ 13:31:Mijn PT-AE500 heeft er erg veel last van: als je de projector andersom laat projecteren (andersom aan het plafond hangen) is het beeld onderin verbogen. Dus test je projecter even uit in de winkel zoals jij hem wilt ophangen. Zwaar nadeel van de PT-AE500 vind ik maar ik gebruik hem alleen in normale positie.
Huh? Weet je dit zeker? Als een projector op zijn kop hangt is het enige verschil toch dat ie gespiegeld moet projecteren?
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 13:52:
Dit is de ruimte waar het zou moeten komen.

[afbeelding]

Er zit een vloek op de bewerkte foto, bedoeling is op het voor de monitoren te hangen. als ik naar een film kijk gebruik ik zie toch niet

Edit, eindelijk gelukt
Nou je hebt genoeg PARretjes hangen iig :P. Ik zou die strobe daar weghalen en daar evt aan een schommeltje de projector ophangen. Dus gewoon aan die truss dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
wrcveen schreef op 08 mei 2004 @ 18:31:

Iemand ervaring met de Epson EMP-54?
2000 ANSI lumen, 500:1 contrast, 800x600 en ongeveer €1300ex? Lijkt me een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 09 mei 2004 @ 14:57:
[...]
Nou je hebt genoeg PARretjes hangen iig :P. Ik zou die strobe daar weghalen en daar evt aan een schommeltje de projector ophangen. Dus gewoon aan die truss dus.
Dat was de bedoeling, (is trouwens geen strobe, maar een dicrolight :P ) Zou die toneelspot weghalen en daar de projector hangen. Maar meneer Abaddon deed me twijfelen.

Evt de plafondbeugel op een metalen plaatje hangen en dan aan de truss, lijkt mij het simpelste

Nog op de centjes wachten en het beestje mag er komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
Quantor schreef op 08 mei 2004 @ 22:39:
> wrcveen en jag

De vraag is natuurlijk ook of je wilt gebruik maken van die euroHDTV zender om het EK te bekijken, dan moet je wel een beamer hebben die dat aankan (en neem aan dat die uitzending op 16:9 is)
Nee ik kijk gewoon naar de Nederlandse zenders.

Als je een 4:3 beamer hebt dan kan je toch ook gewoon 16:9 kijken, dan zie je toch alleen 2 balken onder en boven? Maar dan met de beamer wat meer inzoomen vallen die balken dan toch gewoon buiten het 4:3 projectiedoek?

Hoezo zou dan de resolutie/kwaliteit lager worden?

[ Voor 4% gewijzigd door wrcveen op 09-05-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 15:07:
[...]

Dat was de bedoeling, (is trouwens geen strobe, maar een dicrolight :P ) Zou die toneelspot weghalen en daar de projector hangen. Maar meneer Abaddon deed me twijfelen.

Evt de plafondbeugel op een metalen plaatje hangen en dan aan de truss, lijkt mij het simpelste

Nog op de centjes wachten en het beestje mag er komen >:)
Wat is de afstand van die truss tot het scherm? Ennuh, als je die projector gewoon wat lager hangt dan is er toch geen enkel probleem? Hoef je helemaal geen keystone te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Quantor schreef op 08 mei 2004 @ 22:39:
> wrcveen en jag

Ik weet niet eens hoe je die zender kan ontvangen, per satteliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bent
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 09:20
Ik zag op thuisbioscoop.nl verschillende BenQ beamers. De BenQ PB7100 bv heeft 1800 ansi lumen,een contrast van 1:2000 en is 4:3. Kost 1400 euro.
als je die dan vergelijkt met de BenQ PE7800 welke maar 800 lumen heeft, 1:2000, 16:9 is, een iets hogere resolutie heeft, maar voor de rest ongeveer het zelfde is. Behalve dat hij een 6 segmenten kleuren wiel heeft. Van de BenQ 7100 kon ik niet vinden wat die heeft.
Toch is de BenQ PE7800 veel duurden (2700 euro) dan de BenQ 7100.

Waar zit hem dat prijsverschil in? Ik zou namelijk denken dat hij juist goedkoper is wanwegen zijn lagere lichtopbrengst. Of zorgt dat kleuren wiel van 6 segmenten voor een zo'n veel beter beeld en meteen voor de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 09 mei 2004 @ 15:13:
[...]
Wat is de afstand van die truss tot het scherm? Ennuh, als je die projector gewoon wat lager hangt dan is er toch geen enkel probleem? Hoef je helemaal geen keystone te gebruiken.
ongeveer 4m maar de projector lager hangen is niet zo makkelijk, het zou pijn doen om je hoofd dertegen te stoten. Hoe zit het eigenlijk met de PC resolutie van de panasonic, zoals vermeld kan mijn VGA kaart de resolutie niet perfect aansturen. Ik zou het liefst met VGA werken, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Jag hij spiegelt EN hij projecteerd anders (normaal projecteerd ie vanuit het midden en ondersteboven projecteerd hij near onderen). Jij hebt toch ook een PT-AE500 probeer het maar eens :). Bij mij en bij een vriend van me die um ook heeft, allemaal die bolling onderin het scherm, zwaar irri als je er eenmaal op gaat letten.

EDIT
Ik heb al heel wat reso's geprobeerd met de Pana eigenlijk geen problemen. Kun je ook neit met powerstrip die breedbeeldreso forcen?

[ Voor 19% gewijzigd door @baddon op 09-05-2004 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Overkill1 schreef op 09 mei 2004 @ 15:43:
Waar zit hem dat prijsverschil in? Ik zou namelijk denken dat hij juist goedkoper is wanwegen zijn lagere lichtopbrengst. Of zorgt dat kleuren wiel van 6 segmenten voor een zo'n veel beter beeld en meteen voor de prijs?
Dit kan ik denk ik nog wel 100.000 keer zeggen, maar ik doe het toch maar. Je moet niet naar specificaties kijken, het is geen computer waar 1800mhz beter is als 1600mhz. Wees maar gerust dat er nog VEEEEEEEEEEEL meer factoren zijn die belangrijk zijn, naast de makkelijk controleerbare en naar mijn mening weinig zeggende zaken als resolutie en lichtopbrengst en contrast waarden, waar nog FLINK mee gesjoemeld kan worden ook.

Ga ze gewoon vergelijken en je weet waarom ze duurder zijn. Klinkt echt heel cliche, maar je moet gewoon NOOIT zo'n ding op specificaties kopen, je moet niet denken dat je AL je voorbereidijng op forums kan doen. Lees je een beetje in, maak een selectie en bekijk vervolgens de PJ's die je interessant vindt bij een dealer en maak dan je oordeel. Probeer niet vantevoren met specs een oordeel te vormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Abaddon1 schreef op 09 mei 2004 @ 16:21:
Jag hij spiegelt EN hij projecteerd anders (normaal projecteerd ie vanuit het midden en ondersteboven projecteerd hij near onderen). Jij hebt toch ook een PT-AE500 probeer het maar eens :). Bij mij en bij een vriend van me die um ook heeft, allemaal die bolling onderin het scherm, zwaar irri als je er eenmaal op gaat letten.
Ik heb hem nog niet hoor :). Maaruh, heb ff de pdf erop nageslagen, en hij projecteert echt exact hetzelfde als je hem ceilingmounted gebruikt. Hij projecteert nl nooit vanuit het midden volgens die pdf, lijkt me ook niet erg handig als ie dat wel zou doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Laatst online: 31-05 12:54
Jag schreef op 09 mei 2004 @ 15:14:
[...]
Ik weet niet eens hoe je die zender kan ontvangen, per satteliet?
Per satelliet 19.2 Oost 12168 Vertikal 27500 Video Pid 308 Audio Pid 256.

Zow, ff uit mijn hoofd getypt, gisteren zo vreselijk lang bezig met configureren van die HTPC dat ik het nu uit mijn hoofd weet..

Viel gister midden in het concert van Kane en daarna Anouk in concert..

Ik gebruik ProgDVB en een Skystar 2 in een Compaq D330 P4 3.0GHZ met 512mb en een Ti4200 128mb met Powerstrip 1280x720p 50hz op een Sanyo PLV-Z2 die het herkent als 720p 240cm breed 136cm hoog.
Terratec DMX6 24/96 voor de audio.. naar mijn versterker. 5.1

meer info Euro1080: http://www.euro1080.tv..

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Sja, per sattelliet, ik weet niet of ik dat de moeite vind. Wat voor zender is die europese HDTV zender?

Nog wat anders: wie weet een goed adres om videokabels te kopen? Ik moet iets van 15m overbruggen met component. Ik heb al een tijdje rondgezocht maar het is niet makkelijk te vinden. Ik vind alleen maar zaken die s-video en composite video kabels verkopen of het is echt schurftduur (meer dan 1000 euro voor een stukje van 3m :+ ).

Ik wil de component video kabel gewoon zelf maken, daar zoek ik dus een (kleine) video multi voor die geschikt is voor dat videosignaal (ik geloof dat er RG59 kabel voor gebruikt wordt). En nog een stukje van 5m DVI of VGA. Is daar eigenlijk veel verschil tussen?
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.