Ik ben vanmiddag met Jag naar thuisbioscoop.nl geweest en heb daar in elk geval een ding geleerd, altijd zelf gaan kijken. Je kan zoveel meningen en reviews lezen, maar je moet dit gewoon zelf gaan bekijken.
De Beamers die we gezien hebben zijn de (goedkope) BenQ 7100, de Nec VT46, de Epson TW10 en de duurdere Sanyo Z2 en de Panasonic PT-AE 500. We hadden daar twee schermen naast elkaar zodat je A/B kon vergelijken.
Om te beginnen hebben we de Z2 naast de PT-AE 500 bekeken in een niet 100% verduisterde kamer. Beide zagen er duidelijk beter uit als de Sanyo PLV-Z1 die we de avond ervoor gezien hadden (in een perfect verduisterde kamer). Voornamelijk contrast in donkere stukken en screendoor waren niet aanwezig op een groot scherm. De PT AE 500 viel me negatief op omdat ik vertikale banen zag in hele lichte stukken van het scherm, maar viel me positief op door een veel betere kleurverzadiging en betere details in donkere scenes. Huidskleur dat van het scherm afspatte, groen gras dat echt groen was (misschien wel iets te groen en rood allemaal, maar ik vind dat wel mooi eigenlijk een beetje knallende kleuren). De Z2 was daarmee allemaal een stuk fletser, de zwarte delen van het beeld waren veel minder detailrijk (zowiezo een kritiek punt bij een projector). Ze waren allebei wel een HEEL stuk stiller dan de Z1, waarbij de PT-AE500 ook dat nog ruim won. Helemaal geen irritant geluid, maar gewoon een windgeruisje.
De strepen die je op het beeld ziet bij de panasonic vonden we alletwee eigenlijk helemaal niet storend, je ziet ze ook alleen als je er echt op let en op lichte vlakken en het zou nog weleens exemplarisch kunnen zijn. Tijdens het kijken van een film stoorde het in elk geval veel minder dan de rest van de positieve kwaliteiten goedmaakten. Over die projector waren Jag en Ik het wel eens dat dat duidelijk de betere van de twee was.
Omdat we beide nog nooit een DLP gezien hadden, wilden we die vergelijken emt een BenQ DLP projector met een "3 speed" kleurenwiel. Het beeld was een stuk neutraler van kleur (iets realistischer, minder spetterende kleuren, minder spannend ook naar mijn mening), tegen het saaie aan wel. De zwartwaarde was wel VEEL beter dan van de Panasonic (die de hele sessie aan is blijven staan als referentie), dat zag je eigenlijk met name bij de niet gebruikte delen van het paneel (de film was 2.35:1), in het beeld zelf vond ik het niet zwaar overtuigend verbetering brengen.
Jag en ik hadden wel allebei last van de regenboogjes, al weet ik niet of ik het echt "last" zou willen noemen. Eerst zag ik het niet eens en pas toen ik echt m'n best deed, donkere/lichte contrasten opzocht, met m'n ogen bewoog zag ik er een paar en toen ik er een paar zag, bleef ik ze overal zien. Niet echt storend (nog), zeker als ik m'n hoofd niet bewoog had ik er niet echt heel erg last van...
Een enorm groot voordeel van de BenQ is (vind ik) de smalle bundel die de projector heeft, je kan hem zo op 5meter afstand neerzetten en toch maar 2M breed projecteren, zo kan de projector bij mij op m'n achtermuur bevestigd worden, zonder dat ik een extreem groot hoef te projecteren! De (behoorlijk!) lagere resolutie vergeleken met de Panasonic was geen enkel probleem naar mijn mening. Je had helemaal geen last van een screendoor effect, dus dat het een 4:3 panel is waar je bij 16:9 maar 450 pixels vertikaal gebruikt is niet echt HEEL erg voor home-cinema gebruik. Ik weet niet waarom, maar DLP projectoren schijnen veel minder last te hebben van screendoor dan LCD PJ's. De BenQ vind ik nog steeds een mooi ding, alleen ben ik bang dat ik me helemaal groen en geel zal gaan ergeren aan de regenboogeffecten... Jammer, verder een goed ding dat ook niet zo heel erg duur was.

.
Als laatste wilde ik nog de echte goedkope projectoren zien. De Z1 heb ik gisteeravond bij Tbusquet gezien. Wat me opviel is dat hij daar last heeft van screendoor (naar mijn mening gewoon te groot geprojecteerd en te dichtbij zitten), dat de kleuren wel vrij goed zijn, bij kleurrijke scenes, maar dat de tendens toch een beetje grauwig was (gladiator gezien). Het maakte (op het formaat en het geluid na) toch niet de ontzettende indruk op me. ook het geluid vind ik onacceptabel, en dat terwijl de lamp op "low output mode" stond

. Het kan zijn dat de Fan van tbusquet ratelt of oud wordt ofzo, maar dit was geen 33db, dit was gewoon een 'prrrrrrrrrrrrrrrrr', een geluid dat
geen van de PJ's die we verder gezien hebben gemaakt hebben (op de TW10 op "high lamp output" na misschien).
Bij thuisbioscoop.nl hebben we vervolgens ook nog de TW10 gezien. Nou die viel helemaal door de mand in de niet verduisterde kamer. Screendoor als een malloot, onscherp beeld (we hadden geen progressive signaal) en als je de lamp wat feller zette, veel meer fangeluid en een beeld dat gewoon groen uit begon te slaan... Niet mijn projector dus.
Als laatste hebben we nog de Nec VT46 bekeken. Die gaf een behoorlijk acceptabel beeld, maar door de lage resolutie naar mijn mening onacceptabel veel last van screendoor en ook zwartwaarden die je kan vergelijken met de PLV Z1. Niet heel slecht, maar niet wat ik in een projector zoek. Het geluidsniveau was wel veel beter dan dat van een Z1. Die laatste vind ik een aanrader als je binnen een budget van 1400 euro klaar wil zijn voor projector en proctiescherm en op 1,20 tot 1,50M breed wil projecteren (of groter als je je niet zo stoort aan lichte screendoor zoals ik dat doe, hij is behoorlijk ok!).
De PT-AE 500 vonden wij wel de beste projector die je onder de 2000 euro kan krijgen. We hebben als laatste nog een matwit scherm met een high contrast scherm vergeleken. Dat kon heel mooi omdat er twee schermen voor elkaar hingen, zodat je de onderste helft op een matwit scherm keek en het bovenste deel op een grijs scherm. Een high contrast scherm zorgt voor betere zwartwaarden, het ziet er allemaal lekker uit dan, maar je verliest wel een heeeeel klein beetje in lichtere delen, dat wordt allemaal iets donkerder zonder er mooier van te worden. Volgens mij kost dat een beetje contrast. Maar wat je wint door mooier donkerdere delen is mij dat wel waard.