Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:52
Ik heb het voor mezelf eens doorgerekend.
Ik heb als levertarief €0,27965 genomen, omdat ik denk dat mijn verbruik het meest in die 26+ct -periodes zal liggen (die goedkope superdal, dan zal ik waarschijnlijk mijn verbruik uit mijn zonnepanelen halen). Het tarief in het huidige contract is voor mij €0,37336
Ik weet mijn verbruik en opwek niet exact (ik kom van een analoge meter en voor de zonnepanelen gebruikte ik nog gas), maar ik denk een verbruik van 2000kWh en een opwek van 3500kWh.
Dan zou ik met het huidig contract (over een jaar gezien, maar ik heb het in 2027 nog maar een half jaar) €284 kwijt zijn. Met het aanbod (€445-€50=) €395.

(Ik heb het ook vergeleken met de BE tarieven van de VEH-veiling. En dat is op zich wel interessant, want dan kom ik op (€323-€100=) €223. Als ik al iets meer teruglever is dat niet meer zo interessant. Iets minder verbruik doet niet heel veel. Maar... Ik heb het huidige GC contract maar voor een half jaar... Toch gok ik het er nu nog niet op.
Hopelijk dat tegen die tijd weer een vast contract voorbij komt met een TLV van >2ct en vooral die lage vaste leveringskosten!!
Op dit moment hebben dynamische contracten ook lage vaste leveringskosten, dus misschien is dat tzt dan toch wel een reële optie voor mij.)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
de Peer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:58:
Nee, ik heb 11,5 ct / kWh aan terugleververgoeding en inkooptarief van 23(dal)/29(piek) cent per kWh. Ik heb veel overschot, dus nog altijd een negatieve energierekening in 2027.

Dus ja eerste maanden is (netto) betalen maar dat haal ik in de zomer wel in.

Ik heb dit jaar voor 10.000 euro 73 zonnepanelen gelegd. Het lijkt er een beetje op dat ik daarvan in het eerste jaar al 6000 euro ga terugverdienen. Wellicht de rest in het volgende jaar. Dan zou de tvt van mijn zonnepanelen ongeveer 2 a 3 jaar zijn. Dankzij het GC contract!
T*ring 73 panelen! En je had er al hoeveel?
Jij bent zeker zo'n boer met een enorme schuur of loods achter de boerderij? :P
Mijn contract loopt tot 28 juni 2027, de jouwe ook zoiets toch? Zo te zien hebben we dezelfde tarieven. Hopelijk gaat GC geen rare dingen doen vanaf 1-1-2027 buiten het einde van de salderingsregeling.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:38

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 07:40:
[...]

T*ring 73 panelen! En je had er al hoeveel?

Jij bent zeker zo'n boer met een enorme schuur of loods achter de boerderij? :P
Nee ik ben onlangs verhuisd naar een huis zonder zonnepanelen, en dat kon natuurlijk niet lang zo blijven want mijn Greenchoice contract is ook mee verhuisd :-P.
Dus 73 (33500 Wp) is het totaal. Geen schuur, gewoon op mijn vrijstaande woning.

Hiervoor had ik er 63, op een 2 onder 1 kap woning. Elke m2 vol gelegd.
Mijn contract loopt tot 28 juni 2027, de jouwe ook zoiets toch? Zo te zien hebben we dezelfde tarieven. Hopelijk gaat GC geen rare dingen doen vanaf 1-1-2027 buiten het einde van de salderingsregeling.
de mijne loopt tot eind augustus.

Ze mogen geen rare dingen doen per 1-1-2027 dus ik zie het zonnig in. het is niet voor niets dat ze nu proberen om mensen over te halen om op een ander contract over te stappen, met tijdsdurk ook nog.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-08-2026 09:01 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:32
de Peer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:00:
Ze mogen geen rare dingen doen per 1-1-2027 dus ik zie het zonnig in. het is niet voor niets dat ze nu proberen om mensen over te halen om op een ander contract over te stappen, met tijdsdurk ook nog.
Dat lijkt me de belangrijkste boodschap van dit draadje: doe nu vooral niets, ga niet in op het 'aantrekkelijke aanbod' van GreenChoice.

Wat volgend jaar de beste deal is om te verlengen gaan we dan gezamenlijk hier bespreken, dat kan voor iedereen verschillen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:52
hoevenpe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Dat lijkt me de belangrijkste boodschap van dit draadje: doe nu vooral niets, ga niet in op het 'aantrekkelijke aanbod' van GreenChoice.

Wat volgend jaar de beste deal is om te verlengen gaan we dan gezamenlijk hier bespreken, dat kan voor iedereen verschillen.
Ik kan me eigenlijk ook geen situatie indenken waarin het aandbod wel gunstig zou zijn.

Heel misschien met een zwembad en weinig zonnepanelen? Dat je in de zomer, in dat superdal veel verbruik zult hebben, maar dat je verder weinig teruglevering hebt en dus die drastigsche verlaging van de TLV niet uitmaakt...

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:20
Ter info maar weliicht interessant:
Ik heb een contract van Vandebron tot januari 2028. Deze is dus wel met terugleverkosten.
Nu wilde Vandebron ook 2x dat ik een ander contract aan zou gaan.
Maar met het behouden van het huidige contract hebben ze het volgende gezegd:
Door de verandering in de wet moet er energiebelasting op het terugleveren waardoor de terugleverkosten en vergoeding ongeveer gelijk gaan worden. Het is nog wel iets positiever als de nieuwe contracten want de teruglever vergoeding zal ergens rond de 1 a 2 cent zijn.

Vandebron kon met een interne rekenmodule berekenen dat het huidig contract behouden mij ongeveer 20 euro extra zou gaan kosten per maand (240 euro per jaar).

Wellicht dat Greenchoice ook iets dergelijks heeft van een interne rekenmodule?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:17
Enige punt is dat wij in het contract geen terugleverkosten hebben en dat ook niet gaan accepteren :)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Truus01 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Ik kan me eigenlijk ook geen situatie indenken waarin het aandbod wel gunstig zou zijn.

Heel misschien met een zwembad en weinig zonnepanelen? Dat je in de zomer, in dat superdal veel verbruik zult hebben, maar dat je verder weinig teruglevering hebt en dus die drastigsche verlaging van de TLV niet uitmaakt...
Misschien dat mijn casus dat gaat zijn (al heb ik nog geen aanbod ontvangen). Per 1 september verhuis ik naar mijn nieuwe (jaren 70) huis. Daar liggen nu geen zonnepanelen, maar ik ga er wel naar gasloos toe d.m.v. warmtepomp. Ik heb een contract met 0,05 tlv en zonder terugleverkosten tot 1 april 2027

Ik heb in de nieuwe situatie geen teruglevering meer, maar wel opeens een veel hoger stroomverbruik. Een directe korting, die mogelijk hoger ligt dan van een ander nieuwe contract, kan dus wel voordelig zijn voor mij. Nu maar even het aanbod afwachten.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:20

ManiacsHouse

Scheisse!

RadioAir schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:28:
Enige punt is dat wij in het contract geen terugleverkosten hebben en dat ook niet gaan accepteren :)
Als we het over geintjes flikken hebben door Greenchoice. Ik heb heel sterk een vermoeden dat ze het er op aan laten komen en per 1-1-2027 zeggen we passen uw contract/voorwaarden aan en als u niet accoord bent mag u opzeggen. Zou me niks verbazen als ze dat proberen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:38

de Peer

under peer review

ManiacsHouse schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

Als we het over geintjes flikken hebben door Greenchoice. Ik heb heel sterk een vermoeden dat ze het er op aan laten komen en per 1-1-2027 zeggen we passen uw contract/voorwaarden aan en als u niet accoord bent mag u opzeggen. Zou me niks verbazen als ze dat proberen.
dan hadden ze daar nu al mee gedreigd waarschijnlijk, zodat meer mensen dat alternatieve contract zouden kiezen.

Sowieso moeten ze een wijziging per 01-01 al in November bekend maken.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:29
ManiacsHouse schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

Voor wijzigingen in afspraken geldt, maar IANAL, artikel 1.5 van de AV 2017:
Wij mogen ook andere afspraken met u maken. Die afspraken gelden als:
- we die afspraken volgens de wet of regelgeving mogen maken,
- we die afspraken volgens deze voorwaarden mogen maken, en
- we deze afspraken schriftelijk of digitaal vastleggen, en u aangeeft dat u het daar mee eens bent.
Zijn er situaties waarover niets staat in deze voorwaarden? Dan maken we daarover afspraken die voor u en ons redelijk zijn.
Ze moeten zich bij het wijzigen van voorwaarden wel aan de afgesproken voorwaarden houden.

• RadioAir
En dat laatste punt is heel simpel, het is niet redelijk om te verwachten dat we nog kunnen salderen gezien het bekend is dat de wetgeving hiermee stopt, al kan je hierbij natuurlijk wel de kanttekening maken dat de voorwaarden niets zeggen over het wettelijke kader van die regeling. Wat echter wel zo is, is dat het onredelijk is dat wij terugleverkosten of een lagere terugleververgoeding moeten accepteren (of hogere energie/gas tarieven, vooral dat laatste is klinklare onzin) binnen de looptijd van ons contract. Dat staat namelijk los van de wetswijziging m.b.t. salderen en minimale teruglevertarieven waar volgens mij in de 11,5 en 8 cent contracten aan voldaan wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door RadioAir op 24-08-2026 13:52 ]

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
RadioAir schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:52:
En dat laatste punt is heel simpel, het is niet redelijk om te verwachten dat we nog kunnen salderen gezien het bekend is dat de wetgeving hiermee stopt, al kan je hierbij natuurlijk wel de kanttekening maken dat de voorwaarden niets zeggen over het wettelijke kader van die regeling. Wat echter wel zo is, is dat het onredelijk is dat wij terugleverkosten of een lagere terugleververgoeding moeten accepteren (of hogere energie/gas tarieven, vooral dat laatste is klinklare onzin) binnen de looptijd van ons contract. Dat staat namelijk los van de wetswijziging m.b.t. salderen en minimale teruglevertarieven waar volgens mij in de 11,5 en 8 cent contracten aan voldaan wordt.
En dat is dus waar ze van af willen. Salderen stopt al dat is gewoon duidelijk, maar wij hebben nog een redelijke terugleververgoeding van 11,5 cent in mijn geval zonder terugleverboete en dat zint Greenchoice gewoon niet en wil daar natuurlijk van af. Ik hoop dus niet dat ze deze contracten ongeldig laten worden vanaf 1-1-2027 met de mededeling dat je boetevrij (duh) kan opzeggen en elders maar een nieuw contract met terugleverboete moet aangaan. Als dat gebeurt ga ik dynamisch.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Maar ook bij wel of niet salderen kun je toch je vraagtekens zetten. Salderen van belastingen mag niet meer vanaf 1/1/27. Maar het kale tarief van de energie leverancier mag nog steeds gesaldeerd worden waarbij wij enkel betalen voor de netto afgenomen stroom? Ik zie niet in wat hier niet bij past vanaf 1/1/27, dit salderen staat bij mij in de overeenkomst, waarin ook de tarieven zijn afgesproken.

Dus waarom gaan jullie ervan uit dat een deel van de overeenkomst overeind blijft (tarieven zonder terugleverkosten) terwijl je aanneemt dat een ander deel van de overeenkomst sneuvelt (salderen van het kale tarief)?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:26
peter13579 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:42:
Maar ook bij wel of niet salderen kun je toch je vraagtekens zetten. Salderen van belastingen mag niet meer vanaf 1/1/27. Maar het kale tarief van de energie leverancier mag nog steeds gesaldeerd worden waarbij wij enkel betalen voor de netto afgenomen stroom? Ik zie niet in wat hier niet bij past vanaf 1/1/27, dit salderen staat bij mij in de overeenkomst, waarin ook de tarieven zijn afgesproken.

Dus waarom gaan jullie ervan uit dat een deel van de overeenkomst overeind blijft (tarieven zonder terugleverkosten) terwijl je aanneemt dat een ander deel van de overeenkomst sneuvelt (salderen van het kale tarief)?
Hoezo mag het niet meer? De energieleverancier mag gewoon salderen. Het mag alleen belastingtrchnisch niet tegen elkaar weggestreept worden.

Ik vergelijk het met kilometervergoeding: het staat je werkgever vrij om meer dan het overheidstarief te vergoeden.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
scoobs schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:02:
[...]

Hoezo mag het niet meer? De energieleverancier mag gewoon salderen. Het mag alleen belastingtrchnisch niet tegen elkaar weggestreept worden.

Ik vergelijk het met kilometervergoeding: het staat je werkgever vrij om meer dan het overheidstarief te vergoeden.
Dit is inderdaad precies mijn punt (misschien niet handig verwoord)...

Ik verbaasde me er juist over dat in de posts boven die van mij werd gesteld dat salderen van de kale tarieven niet meer mag, volgens mij kan dat juist wel. Enkel de belastingen salderen mag niet meer en in de contracten staat dat extra belastingen worden doorgerekend aan de klant (ons).

• RadioAir
Feitelijk gezien staat in onze contracten niets over een wettelijke grondslag voor het salderen maar ik vraag me af of dat bij de rechter stand houdt. De teruglevering staat daar echter net zoals het gas tarief volledig los van. Dus dat zal nooit stand houden bij de rechter, daar waar het volledig salderen mogelijk wel discutabel zou zijn voor wat betreft het deel energiebelasting.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:33

Esumontere

Floep, banaan.

Hier nog iemand met een GC contract tot 24 mei 2027, zonder terugleverkosten. Ik heb een kleine 3 MWh aan overschot uit de zomer. Wat ik zelf al had geconcludeerd, en wat volgens mij ook uit dit topic naar voren komt, is het niet verstandig om het nieuwe contract van GC zomaar te accepteren. Of mis ik iets?

[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 24-08-2026 16:08 ]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:21

lasharor

7 december 2004

Mijn contract loopt nog tot 10 oktober. Maar, ik had al zelf bedacht dat ik daarna beter een dynamisch contract kan nemen. Mijn situatie is erg veranderd (EV erbij, thuisaccu erbij) vergeleken met de tijd waarin ik dit contract afgesloten had. We nemen inmiddels netto veel meer af dan dat we terug leveren.

Ik begrijp dat de twee grootste argumenten om voorlopig toch even af te wachten zijn dat:

* er wellicht toch nog iets gesaleerd gaat worden?
* de terugleverboete ook met een nieuw contract op 0 blijft staan

Ik denk in mijn geval echter dat ik dat laatste sowieso al ondervang met de batterijen die ik heb aangeschaft en/of door overdag het laden van mijn auto (realistisch mogelijk). Dan is het argument om alsnog bij greenchoice te blijven vrij beperkt?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik had dit al geplaatst in Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf maar ook hier wel relevant. Op de consumenten website van de ACM staat het volgende: https://consument.acm.nl/...leveren-na-1-januari-2027
Gaat uw energiecontract over de jaargrens van 2027 heen? Kijk wat er in uw contract staat over salderen. De wettelijke salderingsregeling stopt op 1 januari 2027. Uw leverancier kan deze datum niet uitstellen. Het kan wel zo zijn dat u volgens uw contract alsnog recht hebt op salderen.
Verder geen uitleg wat dat precies voor gevolgen heeft, maar wel opvallend dat de ACM dit benoemd.
Pagina: 1 2 3 Laatste