Mijn GC lokaal groen contract heeft de volgende onderdelen:
1) Het contract zelf. Hierin staan de tarieven, hoe er gesaldeerd wordt (
we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je aan het net teruglevert) en welke terugleververgoeding ik krijg (
11,5 ct).
2) De contractvoorwaarden. Hierin staat eigenlijk niets, behalve welk product je afneemt, dat de tarieven vast staan voor de looptijd, etc. Ook wordt hier verwezen naar de algemene voorwaarden en naar de voorwaarden netto teruglevering
3) De algemene voorwaarden uit 2017
4) Per mail heb ik de "voorwaarden netto teruglevering" gekregen.
Contract 1 heeft geen wijzigingsbeding. Daar staat dus niets in over mogelijke wijziging.
De contractvoorwaarden (2) hebben een wijzigingsbeding. Dat betekent dat zij de artikelen daarin zouden mogen wijzigen, maar die artikelen gaan niet over salderen of over de tarieven. Het wijzigen daarvan zal dus niet veel zin hebben. De algemene voorwaarden (3) hebben ook een wijzigingsbeding, maar die voorwaarden zijn ondergeschikt aan de contractvoorwaarden, zo staat in het contract zelf (1).
Rechters hebben inmiddels verschillende malen aangegeven dat het niet rechtsgeldig is om via een wijzigingsbeding de hele tariefstructuur van energieleveren onderuit te halen. Alleen zijn dat meestal uitspraken in individuele zaken waar geen rechten aan ontleend kunnen worden omdat de energiemaatschappij geen verweer voerde.
Een algemeen beding van de vorm: "wij kunnen deze voorwaarden wijzigen" is niet rechtsgeldig omdat dat het mogelijk zou maken voor leveranciers om 3-jarige vaste contracten aan te bieden en dan alsnog elke 6 maanden de tarieven aan te passen. Mocht je interessant vinden waarom zo'n beding oneerlijk is, dan staat dat uitgelegd onder 5.12 in
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHAMS:2025:704
[
Voor 4% gewijzigd door
Blihi op 20-08-2026 13:12
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu