Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:57

de Peer

under peer review

Nog maar eens dan: eind november krijgen we te horen wat het voorstel gaat zijn. Tot die tijd blijft het speculeren.

Dit soort dingen snappen ze vaak helemaal niet bij de klantenservice.

• de Peer

de Peer

under peer review

Mania-92 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:24:
[...]

Waarom vind je dat gek? Het is toch ook gewoon de verwachting dat je voor teruglevering gaat betalen?
Nee. Dat is niet de verwachting, en ook niet toegestaan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Headshot_NL schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:03:
Ja helaas weten we ook dat de ACM vaak ook meer de neiging heeft om de kant van de aanbieder te kiezen in het geval van een wetswijziging.
Ook het ACM heeft met de Nederlandse wet te dealen.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
de Peer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:26:
[...]

Nee. Dat is niet de verwachting, en ook niet toegestaan.
Waarom niet toegestaan? Voor zover ik weet is er in 2027 enkel regelgeving over de bruto terugleververgoeding. Maar is het gewoon toegestaan om hogere terugleverkosten te rekenen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Mania-92 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:29:
[...]

Waarom niet toegestaan? Voor zover ik weet is er in 2027 enkel regelgeving over de bruto terugleververgoeding. Maar is het gewoon toegestaan om hogere terugleverkosten te rekenen.
Wettelijk vastgelegd dat het netto niet negatief mag zijn.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:19:
Dat is alleen voor de terugleververgoeding zelf. De terugleverkosten kunnen die netto negatief maken net zoals dat de terugleverkosten de wettelijke 50% teniet doen, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat Greenchoice terugleverkosten niet gaat toevoegen bij deze contracten.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
de Peer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:19:
[...]

Welke wet is dat dan? Volgens mij is er alleen wettelijk iets over de bruto terugleververgoeding vastgelegd, niet de netto vergoeding.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja jullie hebben gelijk. Ik was te stellig (en werd door AI verkeerd geïnformeerd)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:41
Cobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:14:
Als ik min of meer gedwongen wordt om op te zeggen door ongunstige nieuwe voorwaarden, dan pak ik er een gemiddeld contract bij in januari en mogen zij het verlies tot juni (einde contract) bij leggen als boete. Ze doen het andersom ook. Gaan ze niet doen, dus dan gaan we maar naar de rechter.
Dit is toch allemaal niet gek?
Zoals al gezegd, GC en jij wisten dat salderen eraf zou gaan. En het is bekend dat je dan mag overstappen. Je moet juist blij zijn dat ze je toch dat lange contract hebben aangeboden, met hoge TLV (want dat is waar de meesten hier het voordeel uithalen). En natuurlijk mogen zij wettelijk gezien de voorwaarden veranderen, omdat wettelijk gezien het salderen afgeschaft wordt.
Je mag dan naar elke andere leverancier die ook niet meer saldeert en je een nog lagere netto TLV rekent. Je had ook vooraf niet naar GC kunnen gaan en naar elke andere leverancier die zal stoppen met salderen per 1-1-2027. En waar je netto TLV een stuk lager is.

Tarieven mogen ze niet wijzigen, die staan vast. En daar schrijven ze ook niks over.

Ze doen echt niks wat niet mag.
En anders moet je (of we) het gelijk gaan halen in de rechtbank.

En zoals @de Peer ook steeds aangeeft, in november weten we het zeker.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

JWT

Volgens mij gaat het er om wat een gemiddelde geïnformeerde consument mag verwachten. Waarbij normaal consumentenbescherming ver gaat omdat de bedrijven een grotere machtspositie hebben. Een vast contract geeft gewoon verplichtingen. Maar het is alweer 10 jaar geleden dat ik rechten erbij studeerde..

Bij mij maakt het verrekenen zeker uit ivm de warmtepomp. Bijna 4 megawatt vorige winter, meer terugleveren in de maanden erna. De winst zit niet in die 11.5cent.

Zonder verrekening is stoken op gas misschien wel goedkoper icm 11.5 teruglevering. Wel zonde van de uitstoot.

• Barca
  • Registratie: Juni 2002

Barca

In Search Of Sunrise

Mijn hemel ik kom stomtoevallig dit topic tegen en had heel wat bij te lezen. Ik heb ook een 3-jarig Greenchoice contract zonder terugleverkosten... en zit op op 5 cent terugleververgoeding. Hij loopt 4 juli 2027 af. Verder heb ik nog helemaal niks geen correspondentie van Greenchoice gehad of gezien, maar ik zag wel in de app een aanbod waar ik natuurlijk niks mee ga doen want het kan nooit voordeliger zijn dan het nu is :D

Ik zie alleen niet zo goed in, ook niet na het lezen van al deze vele posts, wat Greenchoice nou echt kan wijzigen. Ja ik ga uiteraard energiebelasting betalen want saldering vervalt, ja het kan zijn dat de teruglevergoeding lager wordt (maar die 5 cent is toch al niks)... echter ik begrijp dat het juist hoger zal gaan worden... maar verder blijft alles toch gewoon wat het is?

Edit:
Eigenlijk denk ik dat het meer komt op 1 vraag; kan GC terugleverkosten introduceren op het huidige contract...?

[ Voor 9% gewijzigd door Barca op 19-09-2026 12:21 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:01
Barca schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:03:
Mijn hemel ik kom stomtoevallig dit topic tegen en had heel wat bij te lezen. Ik heb ook een 3-jarig Greenchoice contract zonder terugleverkosten... en zit op op 5 cent terugleververgoeding. Hij loopt 4 juli 2027 af. Verder heb ik nog helemaal niks geen correspondentie van Greenchoice gehad of gezien, maar ik zag wel in de app een aanbod waar ik natuurlijk niks mee ga doen want het kan nooit voordeliger zijn dan het nu is :D

Ik zie alleen niet zo goed in, ook niet na het lezen van al deze vele posts, wat Greenchoice nou echt kan wijzigen. Ja ik ga uiteraard energiebelasting betalen want saldering vervalt, ja het kan zijn dat de teruglevergoeding lager wordt (maar die 5 cent is toch al niks)... echter ik begrijp dat het juist hoger zal gaan worden... maar verder blijft alles toch gewoon wat het is?

Edit:
Eigenlijk denk ik dat het meer komt op 1 vraag; kan GC terugleverkosten introduceren op het huidige contract...?
Als antwoord op jouw laatste vraag: nee, als je het contract voor 14 juni 2024 hebt afgesloten (los van de ingangsdatum), zie mijn eerdere bijdrage met schermafbeelding die je ook in de app van Greenchoice kunt terugvinden.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Rojado schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:26:
[...]

Als antwoord op jouw laatste vraag: nee, als je het contract voor 14 juni 2024 hebt afgesloten (los van de ingangsdatum), zie mijn eerdere bijdrage met schermafbeelding die je ook in de app van Greenchoice kunt terugvinden.
Hoi @Rojado, waar in de app vind je deze tekst van jou? Ik heb deze die ik lees als ‘geen terugleverkosten vanaf 1.1.2027 mits due ook niet in je contract staan’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAZLVoIHXLHSzafM5-X8uidI7Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AA5tivBr60SCx6Or8Ru0rX01.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:00

copykat

Good copy isn't bad

Martan schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:39:
Ga dit zeker volgen.
Hier contract tot 08-2027 en momenteel nog oude Ferraris-meter, vervanging is al (vanwege verplichting) ingepland.
Moet dan gewoon van het gas af aangezien ons verbruik ongeveer 300m³ is.

Ikzelf ben heel benieuwd hiernaar: https://www.weheat.nl/producten/swift.
Warmtepomp voor schuin dak - eind 2026 beschikbaar.
Beetje kak dat dan mn zonnepanelen in de weg liggen... of hij moet nog onder de rij passen... dan is dat voor veel mensen een uitkomst... geluidsnormen zijn dan veel makkelijker om aan te voldoen. Wel 1 erg belangrijk ding. Als deze config na dit model niet meer gemaakt word zit je met een gat waar alleen een velokantelkiepraam in past... :X

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:01
Boeryepes schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:47:
[...]

Hoi @Rojado, waar in de app vind je deze tekst van jou? Ik heb deze die ik lees als ‘geen terugleverkosten vanaf 1.1.2027 mits due ook niet in je contract staan’

[Afbeelding]
Via de app naar mijn contract, dan naar de vragen ‘wat zijn terugleverkosten’ en daar staat een link voor meer info. Dan kom je op een pagina waar onder in weer vragen staan en daar klik je op de vraag ‘voor wie en vanaf wanneer’. Dan ben je er.

• Truus01
Barca schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:03:

Edit:
Toch nog maar een keer...

GC mag alleen de voorwaarden wijzigen en mag stoppen met salderen. Of dat betekent dat ook de kale levertarief niet meer gesaldeerd hoeven te worden, is nog maar de vraag.
Nee, verder mogen de tarieven niet aangepast worden en geen terugleverkosten geïntroduceerd worden.
De terugleververgoeding moet wel minimaal 50% van het kale levertarief zijn en dat betekent dat bij sommige contracten de TLV zelfs iets omhoog moet.

Natuurlijk kan het zijn dat GC de wet anders interpreteert en dingen wil proberen en dan moet je via De Geschillencommissie of de rechter je gelijk gaan halen. Maar zover is het nog niet.
In november/december behoort GC ons exact te laten weten wat ze allemaal van plan zijn.

• Boeryepes
  • Niet online
Rojado schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:03:
[...]

Via de app naar mijn contract, dan naar de vragen ‘wat zijn terugleverkosten’ en daar staat een link voor meer info. Dan kom je op een pagina waar onder in weer vragen staan en daar klik je op de vraag ‘voor wie en vanaf wanneer’. Dan ben je er.
Thx gevonden. Dit samen met wat ik zelf vond lijkt me wel een sluitend verhaal om geen terugleverkosten te mogen verwachten.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Truus01 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:31:
[...]

Toch nog maar een keer...

GC mag alleen de voorwaarden wijzigen en mag stoppen met salderen. Of dat betekent dat ook de kale levertarief niet meer gesaldeerd hoeven te worden, is nog maar de vraag.
Nee, verder mogen de tarieven niet aangepast worden en geen terugleverkosten geïntroduceerd worden.
De terugleververgoeding moet wel minimaal 50% van het kale levertarief zijn en dat betekent dat bij sommige contracten de TLV zelfs iets omhoog moet.

Natuurlijk kan het zijn dat GC de wet anders interpreteert en dingen wil proberen en dan moet je via De Geschillencommissie of de rechter je gelijk gaan halen. Maar zover is het nog niet.
In november/december behoort GC ons exact te laten weten wat ze allemaal van plan zijn.
Gewoon bezwaar maken. Als je via automatische incasso betaalt kun je het bedrag gewoon storneren. Dan mag GC zelf achter de centjes aangaan (wel even opletten, ze kunnen het meerdere keren proberen).

Niet bang worden van dreigementen met incasso kosten. Zo lang je een factuur gemotiveerd betwist zal een incasso bureau niets doen. Ze dreigen een aantal keer, en daarna wordt het stil. Wèl het bedrag betalen wat het volgens jouw berekening zou moeten zijn.

Al een aantal keer zo gedaan bij leveranciers (waarbij ik wist dat ik in mijn recht stond), waaide altijd over vanuit het incassobureau en de leverancier. Ging overigens niet om zeer hoge bedragen (< € 1000,-).

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:10
Ik gok dat een groot deel van de mensen hier verwacht geld te krijgen van de leverancier. Dan schiet storneren helaas niet zo op.

• Batilan
scoobs schreef op zondag 20 september 2026 @ 01:19:
Ik gok dat een groot deel van de mensen hier verwacht geld te krijgen van de leverancier. Dan schiet storneren helaas niet zo op.
Oh ja dat kan ook nog :+ , mijn contract loopt tot 31 maart, full electric huis en EV, dus dan ga ik helaas een rekening krijgen. Ik meen dat ik als een van de laatste 11.5 cent teruglevering had, dus de mensen die een contract hebben tot bijvoorbeeld eind augustus (met 5 cent meen ik) moeten dan toch ook nog behoorlijke overproductie hebben om geld terug te krijgen? Rekenen met kale lever tarief (dus salderen excl. energiebelasting) levert nog iets meer op, maar ja die energiebelasting en BTW a ca. € 0,11 kom je meestal niet onderuit (tenzij je zoals ik bij een energiecooperatie met de oude postcoderoosregeling (Regeling Verlaagd Tarief) van GC zit :*) )

• JWT

JWT

Nee, ik heb tot september 11,5. Dus er zullen er wel meer zijn.

• Truus01
Batilan schreef op zondag 20 september 2026 @ 01:36:
[...]

Oh ja dat kan ook nog :+ , mijn contract loopt tot 31 maart, full electric huis en EV, dus dan ga ik helaas een rekening krijgen. Ik meen dat ik als een van de laatste 11.5 cent teruglevering had, dus de mensen die een contract hebben tot bijvoorbeeld eind augustus (met 5 cent meen ik) moeten dan toch ook nog behoorlijke overproductie hebben om geld terug te krijgen? Rekenen met kale lever tarief (dus salderen excl. energiebelasting) levert nog iets meer op, maar ja die energiebelasting en BTW a ca. € 0,11 kom je meestal niet onderuit (tenzij je zoals ik bij een energiecooperatie met de oude postcoderoosregeling (Regeling Verlaagd Tarief) van GC zit :*) )
Je kon vrij lang die 11,5ct nog krijgen en het contract heel laat in laten gaan. Veel zitten rond juni/juli (ik), enkelen richting eind 2027.
Vergeet niet dat je ook nog de vermindering energiebelasting terugkrijgt. Dat zorgt ook voor een aardige hap uit de rekening, waardoor je toch eerder nog iets moet krijgen dan moet betalen. (Althans, in mijn situatie.)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wanneer ik die Lumi AI van greenchoice laat berekenen wat het voor mijn situatie betekent, komt hij gewoon met terugleverkosten, terwijl ik een contract heb waar géén terugleverkosten in vermeld staan. Dus daar laten ze ook nog een steekje vallen.

Ik zou volgens Lumi ruim 600 Euro meer gaan betalen, waarbij ongeveer 100 Euro aan terugleverkosten is berekend. Dat betekent dus dat wanneer Greenchoice zich wel aan het contract houdt, ik er volgend jaar 500 Euro op achteruit ga in plaats van 600.

• JWT

JWT

Het is best gek (en zorgelijk) dat het voor het gevoel niet meer standaard is dat partijen zich aan hun contract houden. De commissie heeft daar ook niet echt aan bij gedragen maar het lijkt mij toch nog steeds de basis :)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:42

ManiacsHouse

Scheisse!

JWT schreef op donderdag 24 september 2026 @ 00:14:
Het is best gek (en zorgelijk) dat het voor het gevoel niet meer standaard is dat partijen zich aan hun contract houden. De commissie heeft daar ook niet echt aan bij gedragen maar het lijkt mij toch nog steeds de basis :)
Oh, maar wij mogen opzeggen als ze het contract willen wijzigen. Dat is echt heel attent. :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ManiacsHouse schreef op donderdag 24 september 2026 @ 00:25:
[...]

Oh, maar wij mogen opzeggen als ze het contract willen wijzigen. Dat is echt heel attent. :+
Als je andersom dat doet mogen ze een boete innen...iets met gederfte inkomen enzo . Weet je, misschien moeten zij dan een geldbedrag overmaken gelijk aan je verloren voordeel als je je contract uitdient...? Een gemiddelde rechter zou dit toch eerlijk en RECHTvaardig vinden? Kat in t bakkie , easypeasie kannen en kruiken.....

Of niet?...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

Q-bone

Dusss...

Hebben jullie nog tips wanneer het gc contract afloopt in november 26

bla?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:21
@Q-bone Houd dit topic in de gaten: Energieleveranciers aanbiedingentopic

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:35
Q-bone schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:30:
Niets doen :)

Om precies te zijn: niets doen tot zomer 2027, dan een gunstig nieuw contract zoeken met ingangsdatum 1-11-2027.

[ Voor 23% gewijzigd door hoevenpe op 24-09-2026 09:26 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Novax
  • Niet online
Q-bone schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:30:
Als je contract al afloopt voor 1 januari 2027 dan hangt het af van of je veel teruglevert of niet en of je je verbruik kan sturen. (En of je ook nog gas hebt.)

Je hebt nu nog even de tijd, tarieven lijken weer wat te gaan dalen.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Vandaag een tweede mail gehad van GC, met daarin de volgende mededeling:

Kies je voor dit aanbod? Dan gaat je nieuwe contract in op 1 januari 2027. Je huidige contract eindigt hierdoor eerder. Je betaalt hiervoor geen opzegvergoeding.

Zolang je nog niet hebt gekozen, kunnen de tarieven in je aanbod veranderen. Dat komt doordat de prijzen op de energiemarkt voortdurend veranderen en wij regelmatig nieuwe energie inkopen.

Je kunt je actuele aanbod altijd bekijken in Mijn Greenchoice. Je kunt dit aanbod tot en met 31 december 2026 accepteren.

Je hoeft dit verlengaanbod niet te accepteren. Kies je niet voor een nieuw contract? Dan blijft je huidige contract doorlopen tot de afgesproken einddatum. Vanaf 1 januari 2027 passen we alleen de noodzakelijke onderdelen van je stroomtarief en voorwaarden aan om deze in overeenstemming te brengen met de nieuwe regels. Je gastarief blijft ongewijzigd.

Ook als je geen zonnepanelen hebt, kan een wijziging van je stroomtarief voor jou relevant zijn. In sommige oudere contracten zijn kosten voor teruglevering verwerkt in het algemene stroomtarief. Daarom kan ook jouw stroomtarief veranderen. In je persoonlijke aanbod zie je welke tarieven voor jou gelden.

_------------

Even het aanbod bekeken maar snel weer weg geklikt. Netto terugleververgoeding is 1 ct.

Vergelijken wordt vanaf vokgend jaar echt wel dikke ellende met een zomer/winter/superdal/dal/terugval tarief alles in één contract.

Man man wat een zooi maken we ervan in NL met onze regeltjes, subsidies, kortingen, heffingen etc...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52
Cobb schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:21:
Vandaag een tweede mail gehad van GC, met daarin de volgende mededeling:

Kies je voor dit aanbod? Dan gaat je nieuwe contract in op 1 januari 2027. Je huidige contract eindigt hierdoor eerder. Je betaalt hiervoor geen opzegvergoeding.

Zolang je nog niet hebt gekozen, kunnen de tarieven in je aanbod veranderen. Dat komt doordat de prijzen op de energiemarkt voortdurend veranderen en wij regelmatig nieuwe energie inkopen.

Je kunt je actuele aanbod altijd bekijken in Mijn Greenchoice. Je kunt dit aanbod tot en met 31 december 2026 accepteren.

Je hoeft dit verlengaanbod niet te accepteren. Kies je niet voor een nieuw contract? Dan blijft je huidige contract doorlopen tot de afgesproken einddatum. Vanaf 1 januari 2027 passen we alleen de noodzakelijke onderdelen van je stroomtarief en voorwaarden aan om deze in overeenstemming te brengen met de nieuwe regels. Je gastarief blijft ongewijzigd.

Ook als je geen zonnepanelen hebt, kan een wijziging van je stroomtarief voor jou relevant zijn. In sommige oudere contracten zijn kosten voor teruglevering verwerkt in het algemene stroomtarief. Daarom kan ook jouw stroomtarief veranderen. In je persoonlijke aanbod zie je welke tarieven voor jou gelden.

_------------

Even het aanbod bekeken maar snel weer weg geklikt. Netto terugleververgoeding is 1 ct.

Vergelijken wordt vanaf vokgend jaar echt wel dikke ellende met een zomer/winter/superdal/dal/terugval tarief alles in één contract.

Man man wat een zooi maken we ervan in NL met onze regeltjes, subsidies, kortingen, heffingen etc...
dat is vanaf 2028 toch? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 21:33
Ik heb ook nog het GC contract tot augustus '27 en vandaag voor het eerst een voorstel gekregen identiek aan cobb.

Ik heb nog een oude terugdraaimeter en de afgelopen 12 maand geen melding gehad om deze te vervangen. Is dat nog een risico als ik voor jan '27 geen melding krijg voor vervangen? Of kan GC daar niks mee qua weigeren stroom?

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• Truus01
VivaAtloni schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:24:
Ik heb ook nog het GC contract tot augustus '27 en vandaag voor het eerst een voorstel gekregen identiek aan cobb.

Ik heb nog een oude terugdraaimeter en de afgelopen 12 maand geen melding gehad om deze te vervangen. Is dat nog een risico als ik voor jan '27 geen melding krijg voor vervangen? Of kan GC daar niks mee qua weigeren stroom?
Daar is bij mijn weten geen risico aan.

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-10 20:32
Greenchoise geeft het volgende aan via de app:

Top dankjewel. De terugleververgoeding waar je naar refereert is de 'netto' terugleververgoeding. Oftewel dit krijg je voor teruglevering die over is na saldering. Hier heb je momenteel niet mee te maken. Dit is dus wel iets wat kan wijzigen per 1 januari omdat het hele begrip van netto teruglevering niet meer bestaat onder de nieuwe wetgeving. Er wordt dan gekeken naar de hele teruglevering en hier krijg je per kWh een vergoeding voor.

Wij gaan dit communiceren richting eind november/begin december. Voor een idee van wat het wordt kan je wel kijken naar de aanbiedingen die we naar je gestuurd hebben.

ik: Daar staan ook terugleveren kosten in. Ik neem aan dat deze niet in mijn contract kunnen komen?
Greenchoise: Dat is zeker wel iets wat toegepast kan worden. Alle tarieven en voorwaarden omtrent teruglevering veranderen.

Waarom heb ik dan een contract met ze afgesloten als ze alles gaan veranderen?

Dan mag ik dus het contract kosteloos opzeggen als ze de voorwaarden en tarieven veranderen van mijn contract?
Contract loopt tot juni 27. Met 0,11 terug levergoeding

[ Voor 3% gewijzigd door m4bnl op 26-09-2026 16:55 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Klinkt als AI onzin. Of heb je met een persoon gechat?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@m4bnl Als ze inderdaad TLK gaan rekenen zodat de minimale TLV onder druk komt ga ik dit aanvechten, een contract is contract en als ze meer dan wat ze wettelijk verplicht zijn veranderen doen ze contract breuk. En als ik contractbreuk doe dan moet ik een boete aan GC betalen wegens gederfte inkomsten. Dus andersom zal dit toch ook moeten gelden?

* copykat vind het overigens absurd dat opgelegde boetes door ACM/ EU aan bedrijven niet naar de benadeelde klanten gaat maar naar de staatskas.

• Truus01
m4bnl schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:51:
Voor een idee van wat het wordt kan je wel kijken naar de aanbiedingen die we naar je gestuurd hebben.

ik: Daar staan ook terugleveren kosten in. Ik neem aan dat deze niet in mijn contract kunnen komen?
Greenchoise: Dat is zeker wel iets wat toegepast kan worden. Alle tarieven en voorwaarden omtrent teruglevering veranderen.
In die aanbiedingen staan TLK, daarom moet je ook niet die aanbeiding nemen.
In onze contracten staan geen TLK en die mogen ze ook niet invoeren. Ze mogen echt niet zomaar 'alle tarieven en voorwaarden omtrent teruglevering' veranderen. Ze moeten zich aan de geldende wetten en regels houden.

November/December weten we het.

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-10 22:32
copykat schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:04:
@m4bnl Als ze inderdaad TLK gaan rekenen zodat de minimale TLV onder druk komt ga ik dit aanvechten, een contract is contract en als ze meer dan wat ze wettelijk verplicht zijn veranderen doen ze contract breuk.
Ik heb laatst een advocaat moeten inschakelen en die advocaat rekende meer dan 250 euro per uur werk. Volgens mij is dat helemaal niet rendabel of de moeite waard om dit aan te gaan vechten.

• Truus01
phoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:11:
[...]

Ik heb laatst een advocaat moeten inschakelen en die advocaat rekende meer dan 250 euro per uur werk. Volgens mij is dat helemaal niet rendabel of de moeite waard om dit aan te gaan vechten.
Wel als claim voor een hele groep. En uiteindelijk, als je wint, moet de tegenpartij je proceskosten ook terugbetalen. (Maar niet altijd de echte kosten, maar wel een deel.)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

phoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:11:
[...]

Nee maar wel consumenten ombudsman. in iedergeval zal ik niet zonder slag of stoot mee gaan. ik zal echt wel navragen waar ze het recht hebben en zo. als ze me teveel "naaien" dan zijn ze een klant vooraltijd kwijt. pleurishekel aan arogante oneerlijkheid. Essent heeft me ooit een contract verkocht voor 3 jaar zonder terugleverkosten en in de contract gegevens nadat ik contract aanging bleek dit niet zo te zijn de verkoper was buiten zn boekje gegaan en had gelogen. koste best moeite om contract kosteloos te beïndigen. Ze wilde de band opnames van de gesprekken niet vrij geven want daar zat t bewijs van zijn fout in. Dus Essent kan de kleren krijgen. ( ik zeg v.nke ter...g) ze moeten wel een héle goede deal aanbieden wil ik die nog doen.

• m4bnl
de Peer schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:04:
Klinkt als AI onzin. Of heb je met een persoon gechat?
Neem aan een echt persoon

Heb ze een appje gestuurd via whatsapp. En kreeg toen dit antwoord

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:20
Mijn contract loopt tot feb 27. Ik heb per 1–1-27 een nieuwe contract bij een andere leverancier. Ik kreeg een opzegboete van onder de 20€. Ik heb aangegeven dat met de aanbieding mij de indrukt is gewekt dat zij de voorwaarde wijzigen. Boete kwijtgescholden zonder enige moeite.

• m4bnl
copykat schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:04:
@m4bnl Als ze inderdaad TLK gaan rekenen zodat de minimale TLV onder druk komt ga ik dit aanvechten, een contract is contract en als ze meer dan wat ze wettelijk verplicht zijn veranderen doen ze contract breuk. En als ik contractbreuk doe dan moet ik een boete aan GC betalen wegens gederfte inkomsten. Dus andersom zal dit toch ook moeten gelden?

* copykat vind het overigens absurd dat opgelegde boetes door ACM/ EU aan bedrijven niet naar de benadeelde klanten gaat maar naar de staatskas.
Ben heel benieuwd waar ze mee komen in november/december

Als ze inderdaad tlk gaan rekenen dan zal er vast en zeker een collectief iets opgezet worden.

• phoney870
Ik zit niet heel vaak op de website van Greenchoice te kijken, maar ben even bezig met mijn eigen Excel lijstje en mijn verbruik en kosten van de afgelopen maanden aan het overzetten en kwam dit tegen: https://lumi.greenchoice.nl/afschaffing-salderen

Hiermee kan ik zien wat de salderingsregeling voor mijn persoonlijke situatie gaat betekenen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:20
Dashlane schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:11:
Mijn contract loopt tot feb 27. Ik heb per 1–1-27 een nieuwe contract bij een andere leverancier. Ik kreeg een opzegboete van onder de 20€. Ik heb aangegeven dat met de aanbieding mij de indrukt is gewekt dat zij de voorwaarde wijzigen. Boete kwijtgescholden zonder enige moeite.
Uit interesse heb ik op de GC website een berekening gemaakt voor mijn 3-jarig contract die eindigt op 1 maart 2027. Als ik opzeg per 1 januari 2027 hoef ik geen opzegboete te betalen. Dus dat is mooi indien ik per begin volgend jaar over wil gaan naar dynamisch.

• de Peer

de Peer

under peer review

phoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:39:
Ik zit niet heel vaak op de website van Greenchoice te kijken, maar ben even bezig met mijn eigen Excel lijstje en mijn verbruik en kosten van de afgelopen maanden aan het overzetten en kwam dit tegen: https://lumi.greenchoice.nl/afschaffing-salderen

Hiermee kan ik zien wat de salderingsregeling voor mijn persoonlijke situatie gaat betekenen.
Ok en nu, dat is toch niet relevant voor dit topic?

• Boeryepes
  • Niet online

Ik twijfel over de betrouwbaarheid. Het zegt “Je betaalt nu al terugleverkosten” wat pertinent niet klopt.

• Driek
  • Laatst online: 21:48

Ik ga van 0 naar 2666, klinkt hoopvol

Tijd van werken, tijd van rusten

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16

ThaDude

Hang Loose

Btw mij zogeheten aanbieding in de app is verdwenen. Niet dat ik deze was aangegaan maar hij is dus weg

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

ThaDude schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:46:
Btw mij zogeheten aanbieding in de app is verdwenen. Niet dat ik deze was aangegaan maar hij is dus weg
Hier ook. Ben benieuwd naar de volgende stap/dwingende mails.

• phoney870
Bij mij is het een week weggeweest en daarna kreeg ik weer een mail en ik heb nu weer 3 oude of nieuwe voorstellen (ik zie niet zoveel verschil, maar lees ze ook maar heel vluchtig). Er staat nu wel bij dat je de gas en elektra van het huidige contract kan splitsen en alleen voor elektra het nieuwe contract kan afsluiten. Geen idee of dat voordeliger is, ik krijg alleen maar weerstand van deze manier van zaken doen van Greenchoice.

De aanbiedingen die ik gekregen heb nadat mijn vorige aanbiedingen een week verdwenen waren zijn:

- Zon&Wind Voordeeluren 1 jaar vast + Superdal Teruglevering met €100 korting
- GroenVoordeel 2 jaar + €300 Korting
- Groenbezig 3 jaar + €300 Korting

Ik heb inmiddels mijn proton alias mailadres die ik voor Greenchoice gebruik uitgezet zodat Greenchoice mij geen mails meer kan sturen.

[ Voor 35% gewijzigd door phoney870 op 27-09-2026 23:15 ]

• Boeryepes
  • Niet online
Er zit nogal wat verschil in wie wel en hoe vaak zo’n aanbod krijgt. Ik heb een tijdje geleden 1x zo’n aanbiedingsmail gehad en daarna niet meer. Mijn contract loopt tot 1-7-2027.

• Novax
  • Niet online
phoney870 schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:10:
Ik heb inmiddels mijn proton alias mailadres die ik voor Greenchoice gebruik uitgezet zodat Greenchoice mij geen mails meer kan sturen.
Maar dan mis je ook de e-mail over de wijzigingen die ze gaan doen.

• Truus01
ManiacsHouse schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:48:
[...]

Hier ook. Ben benieuwd naar de volgende stap/dwingende mails.
de Peer schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:27:
Het wordt steeds gekker. Ze worden steeds wanhopiger. Straks krijg je er nog een geheel verzorgd weekendje weg bij.
Ik wacht nog op dat Tweakers weekendje! ;)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Boeryepes schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:09:
Er zit nogal wat verschil in wie wel en hoe vaak zo’n aanbod krijgt. Ik heb een tijdje geleden 1x zo’n aanbiedingsmail gehad en daarna niet meer. Mijn contract loopt tot 1-7-2027.
Ik heb inderdaad nog geen enkel aanbod gehad. Niet in de app en niet in de mail. Mijn contract loopt af per 1 april 2027. Mogelijk val ik buiten de doelgroep omdat ik per 1 sept van het gas af ben gegaan én op dit moment niet teruglever (verhuizing). Ben wel nog aan het nadenken om wat panelen neer te leggen voor 1 januari, dus mogelijk komt er dan alsnog een aanbod.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52
Boeryepes schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:09:
Ik heb dezelfde einddatum en nog niets ontvangen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:54
Ik ook, nog niets gehoord. Mijn vader die hetzelfde contact heeft al 2 keer maar die verbruikt minder. Vreemd

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:18
phoney870 schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:10:
Bij mij is het een week weggeweest en daarna kreeg ik weer een mail en ik heb nu weer 3 oude of nieuwe voorstellen (ik zie niet zoveel verschil, maar lees ze ook maar heel vluchtig). Er staat nu wel bij dat je de gas en elektra van het huidige contract kan splitsen en alleen voor elektra het nieuwe contract kan afsluiten. Geen idee of dat voordeliger is, ik krijg alleen maar weerstand van deze manier van zaken doen van Greenchoice.

De aanbiedingen die ik gekregen heb nadat mijn vorige aanbiedingen een week verdwenen waren zijn:

- Zon&Wind Voordeeluren 1 jaar vast + Superdal Teruglevering met €100 korting
- GroenVoordeel 2 jaar + €300 Korting
- Groenbezig 3 jaar + €300 Korting

Ik heb voor het weekend voor het eerst een email met 3 aanbiedingen gehad.

Allemaal genaamd: Nederlandse Windstroom 1, 2 of 3 jaar met 50, 100 en 200 euro cashback.

We wachten nog maar even rustig af. Contract hier loopt tot juli '27

• Tranquility
  • Laatst online: 16:35
Hier ook al een paar keer een aanbod gehad.
Nu staat in de app een aanbod voor Zon&Wind Voordeeluren 1 jaar vast + Superdal Teruglevering met €100,- korting.
Huidige contract loopt tot 28 juni 2027.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07
Hier wp en ev, contract tot eind feb, nog steeds geen enkel bericht...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:42
Hier zijn ze inmiddels alweer gestopt met het sturen van berichten.

• mirandajh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:31
Hier ook een (stille) meelezer die dankzij dit forum een 3-jarig GC contract is aangegaan - helaas wel met de lagere TLV. Contract loopt tot mei 2027 en inmiddels al twee ge-wel-dige voorstellen gehad. Ik reageer nergens op en wacht de info af in november/december. Ik voel wel wat andere ook delen: ik wil er scherp op zijn dat ze niet zomaar zaken gaan aanpassen die helemaal buiten de scope van de afschaffing saldering liggen, maar GC goed uitkomen...

• Gramser
  • Laatst online: 21:13
Je kunt overigens ook vrij eenvoudig laten berekenen wat het je kost als je je contract vroegtijdig beëindigt. Die hou ik maar achter de hand voor als het echt te gek wordt.

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:29

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

(jarig!)
Contract hier loopt tot 27-06-2027. We wachten ook rustig af en lurken dit topic tot we een advies ter harte moeten nemen _/-\o_

Steam ID = Ackerfiets

• Riesie84
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17
Inmiddels mijn voorschot weer aan laten passen naar 0 euro. Greenchoice dacht dat het logisch was als ik maandelijks alvast 24 euro zou betalen. Ik wil eerst wel eens zien of ze onder het salderen uitkomen en het 1e halfjaar (t/m 31-12) wordt sowieso volledig gesaldeerd.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18
Riesie84 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:59:
Inmiddels mijn voorschot weer aan laten passen naar 0 euro. Greenchoice dacht dat het logisch was als ik maandelijks alvast 24 euro zou betalen. Ik wil eerst wel eens zien of ze onder het salderen uitkomen en het 1e halfjaar (t/m 31-12) wordt sowieso volledig gesaldeerd.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ik had een maandbedrag van 2 euro. Deze ging automatsich naar 135 en kreeg hem met pijn en moeite terug naar 75. Terwijl ik via de jaarrekening nog geld toe kreeg.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Riesie84
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17
Qosmic schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:23:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ik had een maandbedrag van 2 euro. Deze ging automatsich naar 135 en kreeg hem met pijn en moeite terug naar 75. Terwijl ik via de jaarrekening nog geld toe kreeg.
Gebeld en gemeld dat ik het er niet mee eens ben afgelopen jaar geld terug. t/m december salderen. En ook vanaf januari blijft het salderen. Hij moest tot 2x met een leidinggevende overleggen. Ik gaf aan anders alles te storneren omdat ik geen bank ga spelen. Maar van 24 naar 0 scheelt minder dan van 135 naar 75 dus of dat bij jou zou lukken weet ik niet.

Mijn contract loopt nog tot 30-6 dus precies halfjaar nieuwe situatie.

• timovd
  • Laatst online: 16:33

timovd

Voorsprong door techniek

Greenchoice is inderdaad wat aan het rommelen. Mijn voorschot staat op 0 en aan het einde van de contractperiode krijg ik steeds wat terug. Nu adviseert GC een voorschot van een paar tientjes. In de zomer - waarbij ik flink teruglever - bedenken ze dat mijn voorschot omhoog moet. Waar halen ze dat vandaan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Cobb
Dat GC nu ineens 2 tientjes meer rekent is bij mij ook het geval van 0 naar 19. Volgens mij was dit gelegen omdat de levering tarieven voor iederen omhoog gaan.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Batilan
Riesie84 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:59:
Je bedoelt dan het salderen exclusief energiebelasting neem ik aan? Dat je energiebelasting en BTW niet meer kunt salderen per 1-1-2027 is nu eenmaal een (wettelijk) feit. Aangezien de leverancier sowieso verplicht is 50% van het kale leveringstarief over de teruglevering te betalen blijft er maximaal een verschil van 50% van dat kale leveringstarief over wat je kunt betwisten.

Ik ken je verbruiksgegevens niet, maar ik ga zeker geen geld meer over houden tot einde contract (al lever ik op jaarbases zo'n 7000 kWh terug).

Natuurlijk gaat Greenchoice proberen om je te bewegen over te stappen naar een nieuw contract zodat je helemaal klaar bent voor het tijdperk na salderen, maar we blijven inderdaad lekker op onze handen zitten hier :)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 17:10
Ik ben vandaag mijn laatste jaar ingegaan (contract loopt tot 1-10-2027). Afgelopen jaar ben ik uitgekomen op netto 60kWh verbruik met een totaal van ongeveer 1800 (terug)levering. Ik ben benieuwd of ik binnenkort na de jaarrekening ook een hoger maandbedrag aangeboden krijg, mijn voorschot is nu 0. De resterende maanden van dit kalenderjaar ga ik netto afnemen en het is natuurlijk nog de vraag of er volgend jaar nog iets te salderen valt. Jammer dat er nu nog niks duidelijk is, want ik ga mogelijk de komende maanden al te dure energie bij ze afnemen.

• Truus01
Cobb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:07:
Dat GC nu ineens 2 tientjes meer rekent is bij mij ook het geval van 0 naar 19. Volgens mij was dit gelegen omdat de levering tarieven voor iederen omhoog gaan.
Laten ze weten dat ze het voorschot verhogen, of zie je dat ineens van je rekening afgeschreven worden?

• Cobb
Truus01 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:42:
[...]

Laten ze weten dat ze het voorschot verhogen, of zie je dat ineens van je rekening afgeschreven worden?
Het stond vermeld in mijn laatste jaarnota.

• JWT

JWT

Bij mij ook, van 7 naar 57.

• TCMR
  • Laatst online: 21:55
Cobb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:00:
[...]
Het stond vermeld in mijn laatste jaarnota.
Oh, die moet je wel even opzoeken, het staat maar klein vermeld.

Ze snappen gelukkig mijn verbruiksprofiel wel: "Uw nieuwe termijnbedrag is € 0,00." 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE-BiVlRRl1e4o7SUxu4UJQDv7E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e7dGXGKHv1aqWVsaIjb53RnO.jpg?f=user_large

• InBl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-10 22:52
Mijn voorschot staat nog op €0,00. Net gekeken. Ga ik natuurlijk niet mee akkoord om dat te verhogen. Dit jaar loopt gas ook bij Greenchoice. Daar krijg ik al op terug met €20 per maand, inclusief bonus. Mijn jaarverbruik is -2470 kwh.

Mijn contract loopt t/m 31 mei 2027.

Het was de beste deal ever in dec '23. Dankzij Tweakers, overigens.

• Truus01
TCMR schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:35:
[...]

Oh, die moet je wel even opzoeken, het staat maar klein vermeld.

Ze snappen gelukkig mijn verbruiksprofiel wel: "Uw nieuwe termijnbedrag is € 0,00." 8)

[Afbeelding]
Toch ook maar even opgezocht.
"Uw nieuwe termijnbedrag is € 0,00. Dit baseren we op: -2306 kWh stroomverbruik en 0 kWh teruglevering."
Blijkbaar het voordeel dat de slimme meter net na de jaarnota is geplaatst. (Maar ik had liever de oude analoge meter gehouden.)

• Tranquility
  • Laatst online: 16:35
Cobb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:07:
Je zou haast gaan denken dat er een faillissement aan zit te komen..

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:12
Tranquility schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:27:
[...]

Je zou haast gaan denken dat er een faillissement aan zit te komen..
Het is meer de rentestand.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In mijn jaren bij GC was het elk jaar een verhoging (ondanks ruim terugkrijgen). Ik zette 'm dan elk jaar weer op de minimale 9 euro die ik zonder bellen kon instellen.

Nu na einde salderen snap ik het overigens wel een beetje dat ze gaan verhogen, ze willen natuurlijk wel graag de energiebelasting alvast krijgen. En ja, als je het bij iedereen doet en maar een deel zet het weer terug "Want het is zo fijn om bij de afrekening geld terug te krijgen" |:(, heb je toch mooi gratis geld geleend...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Grapjassen daar bij Greenchoice. Als je na inloggen de Afschaffen salderen berekenen (https://lumi.greenchoice....ng-salderen/reken-het-uit) invult staat er:
Variabele leveringskosten
Salderen vervalt. Daardoor betaal je vanaf 2027 voor alle stroom die je afneemt.

Terugleverkosten
Je betaalt nu nog geen terugleverkosten. Vanaf 2027 betaal je die wel voor stroom die je teruglevert.

Terugleververgoeding
Je levert meer terug dan je afneemt. Voor het overschot krijg je nu al vergoeding. Vanaf 2027 geldt dit voor alle stroom die je teruglevert.
Daar ontbreekt volgens mij het woordje belasting en het zinnetje na afloop van je huidige contract en zou moeten staan:
Variabele leveringskosten
Salderen vervalt. Daardoor betaal je vanaf 2027 belasting voor alle stroom die je afneemt.

Terugleverkosten
Je betaalt nu nog geen terugleverkosten. Vanaf 2027 betaal je die na afloop van je huidige contract wel voor stroom die je teruglevert.

Terugleververgoeding
Je levert meer terug dan je afneemt. Voor het overschot krijg je nu al vergoeding. Vanaf 2027 geldt dit voor alle stroom die je teruglevert verhogen we deze vergoeding tot minimaal 50% van het kale leveringstarief.
Vervolgens staat er overigens dat 2026 rond de € 0 uitkomt (wat voor mij wel zo ongeveer klopt) maar kan ik mijn voorschotbedrag enkel wijzigen tussen maandelijks € 36 en € 504 (!).

• Sonero
  • Laatst online: 05-10 00:04
Family Guy schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:46:
Contract hier loopt tot 27-06-2027. We wachten ook rustig af en lurken dit topic tot we een advies ter harte moeten nemen _/-\o_
In een ander draadje attendeert duvekot in "Het juridisch kader van de salderingsregeling" op juridische uitspraak in een soortgelijke discussie.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-10 14:09
Sonero schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 02:08:
[...]

In een ander draadje attendeert duvekot in "Het juridisch kader van de salderingsregeling" op juridische uitspraak in een soortgelijke discussie.
Welke soortgelijke discussie heb jij het over? Niemand hier heeft het over terugleverkosten, waar die zaak over gaat. Het is al eerder vastgesteld dat GC geen terugleverkosten gaat invoeren voor contracten die voor 20 juni 2024 zijn gesloten. Zie Rojado in "Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten".

PVoutput

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:28
Aiolos schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:13:
In mijn jaren bij GC was het elk jaar een verhoging (ondanks ruim terugkrijgen). Ik zette 'm dan elk jaar weer op de minimale 9 euro die ik zonder bellen kon instellen.

Nu na einde salderen snap ik het overigens wel een beetje dat ze gaan verhogen, ze willen natuurlijk wel graag de energiebelasting alvast krijgen. En ja, als je het bij iedereen doet en maar een deel zet het weer terug "Want het is zo fijn om bij de afrekening geld terug te krijgen" |:(, heb je toch mooi gratis geld geleend...
Snap ik ook wel hoor, mensen met panelen moeten wel gaan bedenken dat de maandlasten behoorlijk zullen gaan stijgen... Dan is een verhoging van het maandbedrag verstandiger dan dat er straks ineens een jaarafrekening volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z0jhiwrmEdAf_EFU5n5KQT1puY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TI1qd6F5k1A5MPQ16thlsGf.jpg?f=fotoalbum_large is voor ons een bedrag van niks, maar voor een ander is 12x54 euro in 1x aftikken behoorlijk wat....

• Truus01
President schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 07:57:
[...]
is voor ons een bedrag van niks, maar voor een ander is 12x54 euro in 1x aftikken behoorlijk wat....
Klopt. Maar die berekening klopt voor de meesten van ons in dit draadje niet.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:28
Truus01 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:26:
[...]

Klopt. Maar die berekening klopt voor de meesten van ons in dit draadje niet.
Nee, maar ik neem aan dat ze die berekening doen op basis van als je nu een nieuw contract start met de huidige kosten.. hij zal voor mij ook niet kloppen aangezien mijn 3-jarige contract nog tot in augustus 2027 loopt met de 11,5 cent per kWh... Maar ik neem aan dat ik vanaf het aflopen daarvan uit kan gaan van dit bedrag per maand

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
President schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:31:
[...]

Nee, maar ik neem aan dat ze die berekening doen op basis van als je nu een nieuw contract start met de huidige kosten.. hij zal voor mij ook niet kloppen aangezien mijn 3-jarige contract nog tot in augustus 2027 loopt met de 11,5 cent per kWh... Maar ik neem aan dat ik vanaf het aflopen daarvan uit kan gaan van dit bedrag per maand
Maar dan zou Greenchoice dat ook iets netter kunnen doen. In mijn ervaring rekenen ze ook altijd hun kant op en nemen weinig historie mee.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• nico_09
Heb nog een vast contact tm zomer 2027 zonder terugleverkosten.

Helaas lijkt GC dit ook aan te willen passen per 1 januari.

Terugleverkosten

Je betaalt nu nog geen terugleverkosten. Vanaf 2027 betaal je die wel voor stroom die je teruglevert.

Nu 2026 € 0 Vanaf 2027 € 151

Verschil + € 151

[ Voor 3% gewijzigd door nico_09 op 05-10-2026 20:00 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

nico_09 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:35:
Heb nog een vast contact tm zonet 2027 zuiver terugleverkosten.

Helaas lijkt GC dit ook aan te willen passen per 1 januari.

Terugleverkosten

Nu 2026 € 0 Vanaf 2027 € 151

Verschil + € 151
Waar baseer je dit op? Eind november wordt pas echt bekend hoe het zit. Nu is het speculatie.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:06
Ik heb zojuist laten berekenen hoe het zit als ik mijn contract per 1/1/27 opzeg, Greenchoice maakt een bende van de BTW en de berekening, maar het lijkt erop alsof ik geld toe krijg als ik begin volgend jaar stop met het contract. Zijn er meer mensen die dit hebben?

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Naar aanleiding van dit artikel vraag ik me af hoe dat zit met de langdurige GC contracten. Kan die ook NA contractdatum gewoon doorlopen/verlengen op oude voorwaarden?

Vattenfall mag geen terugleverkosten rekenen | DDS https://www.dagelijksesta...elen-verbod-kantonrechter

Zelf krijg ik tot maart 2027 nog 11 cent terugleververgoeding, en krijg dus nog enkele duizenden euros van ze.

[ Voor 18% gewijzigd door indexample op 05-10-2026 19:40 ]

• FAQ
  • Niet online

FAQ

peter13579 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:06:
Ik heb zojuist laten berekenen hoe het zit als ik mijn contract per 1/1/27 opzeg, Greenchoice maakt een bende van de BTW en de berekening, maar het lijkt erop alsof ik geld toe krijg als ik begin volgend jaar stop met het contract. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Bedoel je dat uit de berekening van de opzegvergoeding voor jou een teruggave volgt?

• nico_09
de Peer schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:49:
[...]

Waar baseer je dit op? Eind november wordt pas echt bekend hoe het zit. Nu is het speculatie.
Staat in mijn greenchoice en collega heeft een mail ontvangen met dezelfde tekst

• de Peer

de Peer

under peer review

Uiteraard. Als ik per 01 Jan opzeg krijg ik 4000 euro van ze.
dat is voor iedereen anders.

• FAQ
  • Niet online

FAQ

de Peer schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:01:
[...]

Uiteraard. Als ik per 01 Jan opzeg krijg ik 4000 euro van ze.
dat is voor iedereen anders.
Jij hebt het over de eindnota, niet over de eventuele opzegvergoeding.

• de Peer

de Peer

under peer review

FAQ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:02:
[...]

Jij hebt het over de eindnota, niet over de eventuele opzegvergoeding.
Ah ging het daarover. Die is volgens mij nooit negatief. Hooguit nul.

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Op mijn berekening staat een negatief bedrag (en dus ook negatieve btw) omdat het huidige levertarief hoger is dan het tarief in mijn contract. Dat deel is dus negatief (te ontvangen door mij).
Voor teruglevering rekent Greenchoice uit dat met een nieuw contract ik een hogere vergoeding zou krijgen dan wat er nu in mijn contract staat (€0,05). Dat resulteert in een door mij te betalen bedrag (zonder btw). Als ik beide bedragen optel, resteert een door mij te betalen bedrag. Het feit dat er in het nieuwe contract een terugleververgoeding staat (die ik nu niet heb), wordt (ik denk onterecht) buiten beschouwing gelaten in de vergelijking.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:06
FAQ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:48:
[...]

Bedoel je dat uit de berekening van de opzegvergoeding voor jou een teruggave volgt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O40NfaIPLcbVnpPofQaMLnYb7lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmaA2jS7KEAfE7SMUseXan13.jpg?f=fotoalbum_large waarschijnlijk heb ik dat fout geïnterpreteerd, komt de vreemde negatieve btw.

Nu ik opnieuw kijk, lijkt het alsof ik toch moet bijbetalen.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Nou hier zowaar de eindafrekening voor afgelopen jaar. Krijg €100 van ze. Hele afgelopen jaar 0 per maand betaald. En nu mijn nieuwe termijnbedrag €31 met de volgende 'motivatie'
Uw nieuwe termijnbedrag is € 31,00. Dit baseren we op: 1573 kWh stroomverbruik en 1736 kWh
teruglevering. Openstaande bedragen nemen we niet mee op deze nota. We verrekenen deze met de teruggave.
Geen uitleg waarom het een jaar 0 was en nu ineens €31.
Meteen op het laagst gezet €11. Ik ben geen bank zoals anderen hier al aangaven.

[ Voor 15% gewijzigd door ManiacsHouse op 05-10-2026 22:09 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste