• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
Everest schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:53:
[...]

Misschien heb ik het niet goed gevolgd, maar heb je die C40 tussen je hoofdschakelaar en de System Controller, of heb je een schema?

Ik zou denken aan de volgende volgorde en waarden:

Vanaf je hoofdschakelaar naar wisselcontact 1 van de omkeerschakelaar en naar een C20 automaat, en vanaf die automaat met 5x6mm2 naar de SC.

Vanaf de SC met een C40 via de 5x10mm2 terug naar de woning, op wisselcontact 2 van de omkeer , en op de uitgang van de omkeerschakelaar een (2e) hoofdschakelaar, via eventueel een remautomaat naar de eindgroepen.
Waarom zou je dit doen? Je maakt dan met de omschakelaar een bypass. Op zich aardig bedacht, maar deze bypass zit ook in de sc. :)

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:47
Eddie_ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:19:
K*t, probeer de 5P 1fase toe te voegen. Heb ik schijnbaar niet alle opleidingen gedaan... Voor zover ik kan zien heb ik alle certificaten in mijn bezit. Kan iemand mij verder helpen?
[Afbeelding]

Ik zie de Enphase Energy System 3.0 niet in mijn opleidingsprogramma :?
Ik heb net ook maar eens ingelogd op de university, maar staat er ook niet tussen, ook niet tussen nog aan te vragen cursussen. Dus wellicht dan maar Enphase contacten?

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:21
WillemP22 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Waarom zou je dit doen? Je maakt dan met de omschakelaar een bypass. Op zich aardig bedacht, maar deze bypass zit ook in de sc. :)
Zeker wel bekend :) maar bij voorkeur plaats je de SC ook nabij de meterkast. Mijn opmerking ging over de situatie bij Eddy. Daar komt de System Controller in de schuur te hangen, een eind vanaf de hoofdaansluiting. Dan lijkt het me wenselijk dat je het hele systeem, incl de voedingskabels, spanningsloos kan maken terwijl de woning voeding van het net blijft houden. Ik zou het absoluut doen als er voldoende ruimte is in de groepenkast.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Nog even een update over het modbus verhaal van de gateway. Sinds de laatste firmware moest bij het inschakelen van modbus op de gateway het ip adres van de Victron GX (of elke andere modbus client) aan Enphase doorgegeven worden.

Dat leverde een werkende modbus verbinding op die helaas alleen maar data kon lezen. Zodra de productie gelimiteerd moest worden dmv het schrijven van 2 modbus adressen ging het fout met een modbus exceptie 2. Meer hierover is te hier te lezen.

Als je hier last van hebt is de oplossing een mail te sturen naar api@enphaseenergy.com en te verwijzen naar case 18377221. Enphase schrijft:
code:
1
We have also adjusted a configuration parameter on your gateway that may affect write permissions.
Sinds deze modificatie ook op mijn gateway is toegepast kan ik succesvol mbv modbus mijn productie beperken!

Ondertussen ben ik zo klaar met Enphase, die steeds ongevraagd nieuwe firmware op mijn gateway dumpt die de werking ervan steeds verder beperkt, dat ik de internet toegang van de gateway in de firewall uitgezet heb. Enphase is namelijk bezig secure modbus te implementeren en een toekomstige firmware update vereist eerst het ophalen van een certificaat in de Enphase cloud voordat modbus gaat werken. Dan zitten we met modbus op hetzelfde level als de cloud token die nodig is om de rest api van de gateway te gebruiken. Allemaal HEEL ERG ONGEWENST!!!

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Bouwertje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:48:
Ik heb een lastig 'probleem' waarvan ik nog niet helemaal snap waar het vandaan komt en wat de samenhang is. Ik heb, als mijn panelen met IQ7 niet produceren, een sluipverbruik van ongeveer 250-300 Watt. Dit is redelijk stabiel en wisselt een klein beetje bij het aanslaan van de koelkast of zoiets. Wanneer mijn panelen gaan produceren dan wordt mijn verbruik heel onrustig, schommelt van 150 naar 300 in 2 seconden op mijn homewizard P1 terwijl de opgewekte stroom redelijk stabiel lijkt (op mij homewizard KWH meter). Dit blijft zo tot de IQ7's lekker gaan produceren en dan wordt mijn 'verbruik' ook weer stabiel. Best vreemd.

Op zich zou dit geen probleem zijn, maar ik krijg straks een Thuisbatterij met een eigen P1 meter en die vindt dat natuurlijk niet grappig. Die gaat dat nooit bijhouden.

(her)kent iemand dit probleem? Het is een beetje lastig in een plaatje te krijgen omdat het allemaal vrij snel gaat.
Ik heb geprobeerd een foto te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Oqy490g7vSfzeFNm3J4QLEhAQ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MyKUM0IFTaejDb5yFvKKY96N.png?f=fotoalbum_large

Het ziet er hier niet heel dramatisch uit maar verbruik schommelt 100 W per seconde. Zal dat de burst mode zijn?

• User9
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07:57
Bouwertje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:17:
[...]

[Afbeelding]

Het ziet er hier niet heel dramatisch uit maar verbruik schommelt 100 W per seconde. Zal dat de burst mode zijn?
Ik heb precies hetzelfde met de iq8+ inverters. Panelen liggen allemaal op zuid. Aan het begin en aan het einde van de dag slingert het enorm. Wat het is weet ik niet.

Screenshot van begin mei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sld2ngWRz7k-WzFMB7SYFk9RDmg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/6U4Jw7pQFBYv4eIKCojIG5Rg.png?f=fotoalbum_small

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:36
Bouwertje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:17:
[...]

[Afbeelding]

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2288580
Pagina: 1 2 3 Laatste