• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:52
Currry schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:20:
Ik dacht dat je een manier zocht om te laden zonder de accu te gebruiken. Bij groenladen is er een schuifje om dat uit te zetten. Bij direct laden of een andere modus is die schuif er niet. Wil je direct laden zonder de accu te gebruiken dan zet je tijdelijk de optie aan om de accu capaciteit te reserveren. Dan ontlaadt de accu alleen in backup stand en anders niet. Maar ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk alleen kan als je een system controller hebt.
Ah.

Die heb ik (nog) niet

• annoniem83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-08 18:08
Pierre52 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Nou ik moest van de installateur de LED (wat ook een knop is om uit te schakelen) kort indrukken waarna hij rood gaat branden en na een paar minuten opnieuw zodat hij zich weer aanpast aan het systeem de 2 batterijen waren een paar dagen uitgeschakeld ivm een versteviging van een wand. Na de montage van de nieuwe 3e batterij bleven ze in stand by staan maar laden en ontladen normaal en tijdens dat laden bleven ze continu snel knipperen.
Geprobeerd maar werkte helaas niet. Heb even de stroom er volledig afgehaald door zekering om te zetten en na 5 min weer terug. Lijkt geholpen te hebben want zie niks meer knipperen. Hou het wel even in de gaten

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-08 12:10
Bij mijn twee nieuwe 5P flexfase is dat snel blauw knipperen normaal gedrag volgens de installateur en de Enphase AI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-87wEU1ffT7sXhvg2CgZsYdzyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhmK4jGbCLKUfN22V96Z10ap.jpg?f=fotoalbum_large Blijft wel irritant trouwens.

• Pierre52
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-07 17:33
annoniem83 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Mijn batterijen (nieuw sinds paar weken) knipperen ook snel in blauw op sommige momenten (als ze laden dan langzaam). Ik was al opzoek naar wat het was. Begrijp nu dus dat ik hier iets mee kan door op een knop te drukken? Zou je iets meer details willen geven van wat je hebt gedaan @Pierre52
De leds zijn ook een schakelaar die kan je indrukken als je dat doet gaat de led rood branden na 1 minuut druk je nogmaals en gaat hij in de kleur branden welk op dat moment van toepassing is op het laad niveau vd batterij

• Pierre52
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-07 17:33
John2B schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:46:
[...]

Dit kom ik tegen op verschillende fora en bij Enphase:
Wanneer een nieuwe batterij aan een bestaande configuratie wordt toegevoegd, moeten alle batterijen via een softwarematige 'handshake' aan elkaar en aan de IQ Gateway worden gekoppeld. [1, 2]
  • Snel blauw knipperen (oude batterijen): Dit betekent dat de batterijen wachten op de definitieve configuratiebevestiging en synchronisatie via het Enphase-netwerk. Ze communiceren wel onderling (vandaar dat het laden/ontladen werkt), maar de Gateway ziet ze nog als 'losgekoppeld' of in de wachtstand. [1, 2, 3]
  • Standby-status in de app: Omdat de gateway de hernieuwde aanmelding van de twee oude batterijen nog niet volledig heeft geregistreerd binnen de nieuwe drie-eenheid, geeft de app de veilige status 'Standby' weer. [1]
  • Langzaam knipperen (nieuwe batterij): Dit is het normale gedrag. Langzaam groen betekent opladen, langzaam blauw betekent ontladen.
Duidelijke uitleg John alleen jammer dat deze uitleg niet vanuit Enphase zelf kwam na een week lang vragen waarom er 2 zo snel knipperen maar toch goed werkte, maar eind goed al goed zullen we maar zeggen, ze werken nu prima.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:54
targaryanwolf schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:21:
Bij mijn twee nieuwe 5P flexfase is dat snel blauw knipperen normaal gedrag volgens de installateur en de Enphase AI:

[Afbeelding] Blijft wel irritant trouwens.
Dit kun je overigens ook op 5% laadnivo instellen. Hoeft geen 10% te zijn.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:02
Coffeeroam schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Hoe doe je dat? Ik kan het uitschakel niveau niet onder de 10% instellen. Dan komt er in het rood te staan dat dit niet kan. Ik heb een SC en dus backup, misschien kan het wel zonder?

• John Kardoes
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-07 18:07
Goedemiddag Allen,

Nadat Liander bij ons in de buurt werkzaamheden heeft verricht heb ik de nodige uitdagingen met mijn systeem.
Mijn 3 fase systeem:
  • 3x Multiplus-II
  • Cerbo-GX
  • 3 fase meter van Victron VM-3P75CT
  • 4x JK-BMS met in totaal 57 Kwh accucapaciteit
  • 33 zonnepanelen met IQ7A, Qrelais en Envoy metered
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnQxQUQlXmeBUUNDtG8BROkd5Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3LLd8qA7UB1QtthCmFLtWz7.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie in Victron connect
  • Dat de grid frequentie 50,0 Hz stabiel is.
  • Dat ac out-1 van alle 3 de Multi's de frequentie zwabbert tussen 49.9Hz en 50,1Hz
  • De spanningen zijn wel stabiel
De DESS functie werkt normaal.
Maar de Enphase start de productie niet meer.
Na herhaaldelijk geprobeerd een enkele keer 5- 10 min productie.

Ik heb het grid losgekoppeld van de mulit's toen startte de productie.
Het grid weer gekoppeld en de productie stopte weer.
Om het Victron deel uit te sluiten heb ik het huis omgeschakeld naar het grid.
De productie van Enphase start.
Het huis weer terug aan de uitgang en Enphase start niet meer de productie.
Mijn inziens dus een Multi plus uitdaging probleem.

stappen die ik heb gezet:
  1. Gehele systeem uitgezet incl het afschakelen van de batterijen.
  2. na 10 min batterij weer aan mulit's gekoppeld.
  3. 5 min later grid aan de multi's gekoppeld.
  4. 5 min later mulit's aan en dan is de frequentie op AC out-1 als niet stabiel volgens Victron connect.
  5. Daarna het huis met de Enphase weer gekoppeld.
  6. enphase start de productie niet.
Enphase support heft verschillende keren onderzocht maar vind niet een oorzaak anders dan dat het onderwater ergens aangeeft dat het net mogelijk onstabiel is.

Zowel van Victron als van Enphase zit ik op de laatste firmware en beide hebben de juiste profiel instellingen.
Voordat liander aan de slag ging heeft het systeem ruim een jaar goed gedraaid.

Wat zien jullie dat ik nog zou kunnen onderzoeken?

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-08 17:37
John Kardoes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:43:
...
Wat zien jullie dat ik nog zou kunnen onderzoeken?
Is het hoge voltage, hogere frequentie of de modbus die zorgt voor het afschakelen van de productie?

On-grid zijn de MultiPlus-II's grid-following. Zolang de VE.Bus AC-in relay gesloten is en de Multi's gesynchroniseerd zijn, zijn ze een slave van het net: ze volgen de netfrequentie en -spanning, ze bepalen die niet zelf.

Tijdelijk de Enphase als device uit de Cerbo config verwijderen? Dan sluit je tenminste de modbus uit.

Zou het kunnen dat Liander de fase volgorde misschien gewijzigd heeft? Heeft er wellicht niet een draaiveld wijziging plaats gevonden?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• targaryanwolf
[...]

Heb juist van 5% naar 10% gezet, wou de batterij niet zo diep ontladen.

• John Kardoes
sandergar schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Is het hoge voltage, hogere frequentie of de modbus die zorgt voor het afschakelen van de productie?

On-grid zijn de MultiPlus-II's grid-following. Zolang de VE.Bus AC-in relay gesloten is en de Multi's gesynchroniseerd zijn, zijn ze een slave van het net: ze volgen de netfrequentie en -spanning, ze bepalen die niet zelf.

Tijdelijk de Enphase als device uit de Cerbo config verwijderen? Dan sluit je tenminste de modbus uit.

Zou het kunnen dat Liander de fase volgorde misschien gewijzigd heeft? Heeft er wellicht niet een draaiveld wijziging plaats gevonden?
Fase volgorde kan niet gewijzigd zijn want dat klapt een 3 fase opstelling er uit. Bij het starten van een 3 fase systeem wordt de fase volgorde ook gecheck. (dat had ik na aansluiten namelijk)

Het verwijderen van de Enphase is niet eenvoudig hij werd steeds ontdekt. Uiteindelijk wel gelukt overal waar het IP adres stond vermeld dit verwijdert daarna in de VRM portal weg gemikt. NU zien of het een oplossing bied.
We beginnen iig nu met wat productie maar niet te vroeg juichen.

Dan rijst wel de vraag als dit nu de echte oplossing is waarom heeft het een jaar goed gewerkt en wat is er dan verandert in de victron dat deze ineen vind dat hij mijn Enphase panelen terug moet gaan regelen via ik denk de modbus. (Enphase zegt dat het niet wordt ondersteund.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSPKV0t6t3XhIBqn-4fu-zd5TfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qGEWqmnxMadCmhKX2TiiHT8W.png?f=fotoalbum_large Leuk dat dit er staat maar waar is dan hiervoor de mogelijkheid om dit om te zetten?

Ik ben hier niet aan geweest en kan het ook niet veranderen

[ Voor 14% gewijzigd door John Kardoes op 20-07-2026 16:14 ]

• sandergar
John Kardoes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:55:
Het verwijderen van de Enphase is niet eenvoudig hij werd steeds ontdekt. Uiteindelijk wel gelukt overal waar het IP adres stond vermeld dit verwijdert daarna in de VRM portal weg gemikt. NU zien of het een oplossing bied.
We beginnen iig nu met wat productie maar niet te vroeg juichen.
Dan lijkt het dus de modbus koppeling te zijn!
Dan rijst wel de vraag als dit nu de echte oplossing is waarom heeft het een jaar goed gewerkt en wat is er dan verandert in de victron dat deze ineen vind dat hij mijn Enphase panelen terug moet gaan regelen via ik denk de modbus.
Enphase heeft onlangs een firmware update gedaan en een aanpassing aan de modbus. Het resultaat is dat bij de meeste de modbus niet meer beschikbaar is. De Victron software wijzigt alleen als jij dat zelf actief uitvoert. In jouw verhaal lees ik niet terug dat je je Victron firmware geupdate hebt. Bij Victron ben je zelf geheel in control. Bij Enphase zijn we passagier van hun acties.
Enphase zegt dat het niet wordt ondersteund.
Tja, het is maar net met wie je te maken hebt he ...
Geef de persoon in kwestie maar het advies om eens hun eigen website te gaan bezoeken:
AC-coupling with Victron battery inverters using Modbus TCP/IP
(Jun 08, 2026)

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:42
[...]

Volgens de theorie is 5% wel te laag voor een black-start; daar zou minimaal 7% voor nodig zijn. Laatst heb ik die zogenaamde black-start eens uitgeprobeerd, maar dan stond bij mij de batterij op 10%. De black-start....na een nachtje off-grid en de batterij op 10% (huis is dan stroomloos voor een halve nacht) startte het systeem weer op samen met de IQ8's op het dak. Bij een SOC van 20% krijg het huis ook weer prik. De black-start-test was daarbij geslaagd!. Hebben anderen dit ook al eens geprobeerd? Ervaringen?

• SpikeHome
targaryanwolf schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Waar kan je dat instellen?

Bij mij stond die na installatie op 5%, tot heden niet gevonden waar je dat kan wijzigen.

PS ik zou ook willen dat de accu’s niet vanaf 9.00 in de ochtend alweer op 100% staan dat kan ook pas een keer in de middag.

[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 20-07-2026 17:29 ]

• sandergar
SpikeHome schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:28:
[...]

Bij mij stond die na installatie op 5%, tot heden niet gevonden waar je dat kan wijzigen.

PS ik zou ook willen dat de accu’s niet vanaf 9.00 in de ochtend alweer op 100% staan dat kan ook pas een keer in de middag.
Al getest met : https://github.com/barneyonline/ha-enphase-energy ?

• WillemP22
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe je hem onder de 10% krijgt, Ik kan dat in elk geval niet. Je kunt het aanpassen:

In de app: Menu/Instellingen/Profiel ...knop "Bewerking"....Reserveren tussen 10 en 100%.

In de Toolkit: Bij stap 6. Na in bedrijfstelling, bij Batterij. Uitschakelenniveau accu....

• John Kardoes
sandergar schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:27:
[...]

Dan lijkt het dus de modbus koppeling te zijn!

[...]

Enphase heeft onlangs een firmware update gedaan en een aanpassing aan de modbus. Het resultaat is dat bij de meeste de modbus niet meer beschikbaar is. De Victron software wijzigt alleen als jij dat zelf actief uitvoert. In jouw verhaal lees ik niet terug dat je je Victron firmware geupdate hebt. Bij Victron ben je zelf geheel in control. Bij Enphase zijn we passagier van hun acties.

[...]

Tja, het is maar net met wie je te maken hebt he ...
Geef de persoon in kwestie maar het advies om eens hun eigen website te gaan bezoeken:
AC-coupling with Victron battery inverters using Modbus TCP/IP
(Jun 08, 2026)
Dank voor de handleiding.

Inmiddels denk ik dat dit het probleem was wan sinds ik de modbus verbinding er uit heb gemikt is er productie. Tijd om te kijken wat het effect gaat zijn als ik victron opnieuw laat zoeken naar Enphase. misschien dat er iets verdwaald was.

• SpikeHome
WillemP22 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:49:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd heo je hem onder de 10% krijgt, Ik kan dat in elk geval niet. Je kunt het aanpassen:

In de app: Menu/Instellingen/Profiel ...knop "Bewerking"....Reserveren tussen 10 en 100%.

In de Toolkit: Bij stap 6. Na in bedrijfstelling, bij Batterij. Uitschakelenniveau accu....
Zit net te denken maar is dat niet als je een system controller hebt voor off-grid?

• targaryanwolf
[...]

Via de AI chatbot geregeld. "Stel minimaal accu niveau in op 10%"

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:48
John Kardoes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:57:
[...]

Dank voor de handleiding.

Inmiddels denk ik dat dit het probleem was wan sinds ik de modbus verbinding er uit heb gemikt is er productie. Tijd om te kijken wat het effect gaat zijn als ik victron opnieuw laat zoeken naar Enphase. misschien dat er iets verdwaald was.
En? Gelukt?

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:09
Enphase heeft een nieuwe interessante press-realease gedaan: press-release

Als ik het goed lees kunnen voortaan alle batterijen met elkaar gecombineerd worden!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:31
Ik heb gisteren mijn 5p installatie laten opheffen. Ik ga komende week de gewone 5P combineren in de System Controller (samen met drie keer de 5P flex). Het zou moeten kunnen werken en ik ben heel benieuwd. Er werd wel aangegeven (door Enphase) dat bevoorrading mogelijk niet lukt vanuit de ITK. Mocht dat het geval zijn dan kan Enphase op afstand de bevoorrading uitvoeren (dus moet je dan even met ze bellen).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• dccm
Eddie_ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:38:
Ik heb gisteren mijn 5p installatie laten opheffen. Ik ga komende week de gewone 5P combineren in de System Controller (samen met drie keer de 5P flex). Het zou moeten kunnen werken en ik ben heel benieuwd. Er werd wel aangegeven (door Enphase) dat bevoorrading mogelijk niet lukt vanuit de ITK. Mocht dat het geval zijn dan kan Enphase op afstand de bevoorrading uitvoeren (dus moet je dan even met ze bellen).
Is hiervoor een nieuwe software versie voor uitgekomen?

• Eddie_
Ja, schijnbaar is dit sinds kort beschikbaar. Voor mij hebben ze update al doorgevoerd op de System Controller (na telefonisch contact).

• WillemP22
Enphase meldt op Linkedin dat de 3T/10T compatible is met de system controller en de 5P.😎. Is nu beschikbaar o.a. nederland Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT_r2qvQbXgjxcjWvvDhKu8pfOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qkZJdEFWM7YW754qYvRmDo18.png?f=fotoalbum_large In de toolkit:

Ben benieuwd of de volgorde belangrijk is…

[ Voor 23% gewijzigd door WillemP22 op 22-07-2026 21:53 ]

• Eddie_
Als dat gaat werken dan moet je het modem dus niet aansluiten. Ben heel benieuwd of dat inderdaad gaat werken, twee verschillende commskits. Binnenkort weet ik iig of de 5P flex met de gewone 5P wil samenwerken.

• WillemP22
Volgens de Enphase tekeningen moet de commskit1 samen met de cel-modem op een usb-hub… dus samen op die ene usb-poort van de gateway.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVNXwirQkANAZoZ0q9PMQTrl2T0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MAXA1MFvpabyM2UU03YjUvx7.png?f=fotoalbum_large

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:21:
Als dat gaat werken dan moet je het modem dus niet aansluiten. Ben heel benieuwd of dat inderdaad gaat werken, twee verschillende commskits. Binnenkort weet ik iig of de 5P flex met de gewone 5P wil samenwerken.
Volgens de documentatie moet dat inderdaad gaan lukken. Het kon ook al een tijdje, maar was in een beta… kennelijk gaan ze het nu vrijgeven. Ik ben blij, want mijn workaround met de 10T werkt deels. Lang verhaal, maar ik hoef nu niet in compromissen te denken, maar kan de 10T gewoon koppelen. Dat ruimt in de meterkast ook weer een hoop op.😊

• dccm
Wat ik dan wel weer vreemd vind, waarom zeggen ze dat de oude 3T/10T en 5P op fase 1 moet, terwijl in de onderste tekening toch de 3x 3T's verdeeld zijn over de drie fases.

• WillemP22
dccm schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:18:
[...]

Wat ik dan wel weer vreemd vind, waarom zeggen ze dat de oude 3T/10T en 5P op fase 1 moet, terwijl in de onderste tekening toch de 3x 3T's verdeeld zijn over de drie fases.
De tabelletjes onder de schema's zijn scenarioos.

Het schema 5.2.4 ...daar hebben ze de 10T 1-fasig aangesloten....dan kan een keuze zijn geweest ..ooit. Oorspronkelijk is de 10T zelfs verkocht als 1-fasig....amerikaanse ontwerper 8)7 . In nederland zijn ze voor 90% 3-fasig aangesloten

Het schema 5.2.5 ... daar is ie 3-fasig aangesloten. Naar dit schema ga ik het binnenkort aanpassen.

• dccm
WillemP22 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:48:
[...]

De tabelletjes onder de schema's zijn scenarioos.

Het schema 5.2.4 ...daar hebben ze de 10T 1-fasig aangesloten....dan kan een keuze zijn geweest ..ooit. Oorspronkelijk is de 10T zelfs verkocht als 1-fasig....amerikaanse ontwerper 8)7 . In nederland zijn ze voor 90% 3-fasig aangesloten

Het schema 5.2.5 ... daar is ie 3-fasig aangesloten. Naar dit schema ga ik het binnenkort aanpassen.
Wat bedoelen ze dan met de tekst onder kopje 4.2.2.1, item 6:

"When adding an IQ System Controller 3 INT, to an existing three-phase grid-tied system with single-phase batteries (IQ Battery 3T/10T, IQ Battery 5P) distributed across the phases, all the single-phase batteries must be rewired to L1. Charge/discharge powers of the single-phase batteries may be limited based on local phase imbalance limits."

• WillemP22
dccm schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:04:
[...]

Wat bedoelen ze dan met de tekst onder kopje 4.2.2.1, item 6:

"When adding an IQ System Controller 3 INT, to an existing three-phase grid-tied system with single-phase batteries (IQ Battery 3T/10T, IQ Battery 5P) distributed across the phases, all the single-phase batteries must be rewired to L1. Charge/discharge powers of the single-phase batteries may be limited based on local phase imbalance limits."
Ik heb er ook nog eens op zitten studeren: Zo ver ik het nu begrijp; zolang er geen 5P met flexphase aanwezig is er alleen backup mogelijk op L1. Dus heb je 1 of meerdere (IQ Battery 3T/10T, IQ Battery 5P) alleen backup op L1....en als je dan de boel op "rewire-en"....heb je al snel teveel vermogen op L1. Dat zegt die tekst volgens mij.

• dccm
WillemP22 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Ik heb er ook nog eens op zitten studeren: Zo ver ik het nu begrijp; zolang er geen 5P met flexphase aanwezig is er alleen backup mogelijk op L1. Dus heb je 1 of meerdere (IQ Battery 3T/10T, IQ Battery 5P) alleen backup op L1....en als je dan de boel op "rewire-en"....heb je al snel teveel vermogen op L1. Dat zegt die tekst volgens mij.
Oja. Klopt idd. Zonder de flexphase heb je alleen op L1 de backup. Heb ik nu zelf ook. Heb er 6 hangen. 2 5p’s op elke fase. En in backup alleen die twee op L1 doen het.

Ben vooral benieuwd of bij toevoeging van 1 stuk 5P flexphase mijn 6 5P’s gaan meedoen op alle fases. (Vermoed en hopelijk van wel) En niet alleen die ene flexphase in backup modus

[ Voor 3% gewijzigd door dccm op 23-07-2026 09:52 ]

• Eddie_
Mijn gewone 5P is nu nog niet aangesloten. Maar als ik hem toevoeg in de ITK dan kan ik ook aangeven op welke van de 3 fasen hij zit. Dat doet vermoeden dat je dus verschillende "gewone" 5P's over de fasen kunt verdelen.

Ik heb het document nog niet doorgenomen.

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vraag: ik heb sinds dit weekend een thuisbatterij - niet van Enphase - aangesloten op fase 3. De thuisbatterij is aangesloten na de hoofdschakelaar maar voor de CT klemmen van Enphase. De in- en uitvoer van de thuisbatterij meet Enphase dus niet.

De PV-installatie (3 fasen) zit middels een alamat aangesloten op de distributie blokken onderin de groepenkasten.

Nu heb ik sinds deze aanpassing een melding dat de CT waarden onjuist zijn (meter probleem - CT waarden) en staat er bij 4 van de 17 omvormers (op L1, L2 en L3) dus een fout gemeld.

De metingen zijn wel goed: allen produceren en hebben normale opbrengst tov andere omvormers zonder foutmelding. Wat kan dit zijn? En hoe te verhelpen? Iemand een idee?

• Eddie_
Als ik vanavond tijd/zin heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK-vm3ssF6fohd__BqCX58mOAWU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H1CXqdt9OJuBbm11qaGNqbrj.jpg?f=user_large

• WillemP22
Mooi, goed gevonden!. Ik heb vanavond zin en tijd op hetzelfde moment. 8-)

• Eddie_
Ik kreeg een mail van Enphase dat ik hiervoor ingeschreven was. Heb ik niet zelf gedaan. Dit vind ik wel een goede actie van Enphase.

Eigenlijk moet ik hem vanavond ook even doornemen zodat ik weet hoe ik het geheel aan moet sluiten. Na morgen vakantie, dus mocht ik nog materiaal nodig hebben dan moet ik dat morgen nog meenemen.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

ik kreeg hem ook gemaild vanmiddag.

Ga je hem voor de vakantie doornemen, dan weet je het na de vakantie niet meer :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Eddie_
Ik heb hem doorgenomen. Ik had er wel meer van verwacht eerlijk gezegd. Maar goed. De SC met 5P flex bepaald het backupvermogen. De 3T/10T en/of 5P 1p verhogen de capaciteit (maar niet het backup vermogen!).

• dccm
Eddie_ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:47:
Ik heb hem doorgenomen. Ik had er wel meer van verwacht eerlijk gezegd. Maar goed. De SC met 5P flex bepaald het backupvermogen. De 3T/10T en/of 5P 1p verhogen de capaciteit (maar niet het backup vermogen!).
Dat is dan weer jammer dat het vermogen beperkt is.

• dccm
Nog een vraagje...Waarom bestaat die verhouding tussen PV vermogen en Accu vermogen? En waarom zit er een verschil tussen deze verhoudingen bij IQ8 / IQ7 / Stringomvormer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJpr4wQquQgmbTHbfaqlN8HKjr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NEN99ZNGzBDxt3nGU2MESKd.png?f=fotoalbum_large

• Eddie_
Dat zal te maken hebben met de snelheid waarmee de Micro's kunnen reageren op een verandering van output. De IQ8 en 9 serie zijn daarin sneller dan de IQ7 serie. Om te voorkomen dat er problemen kunnen ontstaan als de accu's vol zijn en er ineens volle zon op de panelen komt (bijvoorbeeld).

• dccm
Eddie_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:04:
Dat zal te maken hebben met de snelheid waarmee de Micro's kunnen reageren op een verandering van output. De IQ8 en 9 serie zijn daarin sneller dan de IQ7 serie. Om te voorkomen dat er problemen kunnen ontstaan als de accu's vol zijn en er ineens volle zon op de panelen komt (bijvoorbeeld).
Klinkt plausibel...en dan voor in de backup situatie neem ik aan...want in normaal bedrijf gaat het gewoon het net op.

• C4bl3guy
  • Laatst online: 30-07 08:28
Al jaren heb ik 30 Enphase IQ7A micro omvormers op het dak van de garage liggen en wil dit nu uitbreiden met 4x Enphase IQ 5P units en een Enphase System Controller.

Ik heb hier een vraag over en het lijkt dat hier alle expertise geconcentreerd zit. Het antwoord kon ik niet vinden binnen de Enphase topics en zelfs van Enphase zelf krijg ik een onzin reactie. Dus hoop dat ik de vraag hier kan/mag stellen.

De situatie betreft een woonhuis met aparte garage. Deze garage ligt ongeveer 25 meter verwijderd van de meterkast met groepenkast. De groepenkast is net vervangen en op alle toekomstige uitbreidingen aangepast. Op het dak van de garage liggen verdeeld over de oost- en westkant in totaal 30 zonnepanelen met Enphase micro omvormers. In de garage is een kleine groepenkast aanwezig met oa een 3-fase Q relais met daarnaast een Enphase Envoy S gateway metered. De CT-s van de opbrengst zijn aangesloten op deze Envoy S metered en de CT’s van het verbruik zijn middels twisted en shielded pairs verbonden met de inkomende 3-fase in de meterkast. Ik heb nog één aparte doorvoerbuis in de grond lopen vanaf de garage naar de meterkast. Deze is echter slechts 25mm en was bedoeld voor de CTRL kabel van Enphase. Alles is correct aangesloten en fungeert prima.

** Als ik de System Controller in de meterkast naast de groepenkast monteer:

1. Gaat de 3-fase aansluiting vanaf de weg direct vrijwel zonder verlies via de groepenkast naar de System Controller.

2. Hoef ik geen extra voedingskabel vanaf de meterkast naar de garage aan te leggen voor de lus.

3. Heb ik geen extra kosten voor een extra kabel en dure graafwerkzaamheden.

4. Heb ik alleen bij gebruik van de batterijen en zonnepanelen een weerstandsverlies over de 25 meter vanaf de garage naar de meterkast.

** Als de System Controller naast de batterijen in de garage wordt gemonteerd:

1. Moet ik een extra 6mm2 3-fase kabel vanaf de meterkast naar de garage aanleggen (lus).

2. Dit zorgt voor extra kosten en dure graafwerkzaamheden.

3. Ik heb dan het overgrote deel van 24 uur verlies omdat de 3-fase vanaf de levering aan de weg door Liander, eerst over 25 meter naar de garage loopt en vervolgens weer 25 meter vanaf de garage naar de meterkast om dan pas de woning te voeden. Dat verlies gaat in de weerstand van de in totaal 50 meter kabel zitten. Ook nog steeds bij gebruik van 6mm2.

Persoonlijk zie ik dus het liefste de System Controller in de meterkast hangen.

Wat voor mij wél onduidelijk is en blijft is waar de zonnepanelen met micro omvormers, de Envoy S metered en de batterijen op aangesloten moeten worden? Mag dit allemaal in de garage op het meterkastje? Misschien dat dit van doorslaggevend belang is voor het bepalen van de uiteindelijke locatie van de System Controller?

Toen ik de Envoy S metered indertijd kocht, koos ik bewust voor de metered S versie omdat daar de batterijen direct op aangesloten konden worden. Heb ik dit nu fout? Ik zou alles wat er al zit namelijk het liefste in stand willen houden en alleen gebruik willen maken van de ondergrondse 3-fase kabel van 6mm2 die al vanaf de garage naar de meterkast ligt voor de zonnepanelen en de aparte doorvoerbuis van 25mm voor de nieuwe CTRL kabel.

Vast enorm bedankt voor je reactie!

• Eddie_
@C4bl3guy Wat wil je precies bereiken met je SC? En welk verlies bedoel je met:
3. Ik heb dan het overgrote deel van 24 uur verlies omdat de 3-fase vanaf de levering aan de weg door Liander, eerst over 25 meter naar de garage loopt en vervolgens weer 25 meter vanaf de garage naar de meterkast om dan pas de woning te voeden. Dat verlies gaat in de weerstand van de in totaal 50 meter kabel zitten. Ook nog steeds bij gebruik van 6mm2.

• Eddie_
dccm schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:08:
[...]

Klinkt plausibel...en dan voor in de backup situatie neem ik aan...want in normaal bedrijf gaat het gewoon het net op.
Ik bedoel inderdaad op het off grid werken van de SC.

• C4bl3guy
Eddie_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:46:
@C4bl3guy Wat wil je precies bereiken met je SC? En welk verlies bedoel je met:

[...]
Hallo Eddie,

Ik wil de SC niet gebruiken bij een dynamisch contract. Puur voor off-grid toepassing mocht de huisansluiting vanaf de straat uitvallen.

Met verlies bedoel ik de lus die ontstaat als ik vanaf de straat eerst helemaal naar de garage ga, naar de SC, om vervolgens weer teriug te gaan naar de meterkast voor het voeden van het hele huis. Dat is 50 meter waarover ik vrijwel continue een spanningsverlies betaal door de weerstand. Een paar dagen is niet erg maar 10 jaar wordt andere koek. En ik vind het in die zin ook geen mooie oplossing. Vandaar dat ik het liefste de SC in de meterkast monteer, direct bij de aansluiting vanaf de straat.

• Eddie_
Als je off grid wil kunnen blijven werken, wil je dan ook dat je 5P's opladen overdag als er over productie is? Bij ja: je micro omvormers moeten aangesloten worden op de System Controller. Uiteraard moeten je 5P's daar ook op aangesloten worden. Dus je ene AC kabel die je nu hebt liggen tussen je schuur en je huis is te weinig.

Ik heb mijn SC in de schuur hangen. Vanuit mijn woning gaat er een 6mm2 kabel vanaf de omschakelaar naar die SC, zo'n 20 meter kabellengte. Vervolgens ga ik met 10mm2 terug vanaf de SC naar de hoofdkast, aangesloten op die omschakelaar. Tevens gaat er bij mij een 4mm2 kabel vanaf de meterkast naar de SC voor mijn panelen met micro omvormers. Tevens twee UTP kabels, één voor netwerk en één voor de noodstop.
Het theoretische verlies van zo'n € 15,- per jaar op deze kabellengte neem ik gewoon voor lief.

Maar je zal keuzes moeten maken. Om er goed gebruik van te kunnen maken zal je toch extra kabels moeten leggen.

• Coffeeroam
Currry schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:37:
[...]

Hoe doe je dat? Ik kan het uitschakel niveau niet onder de 10% instellen. Dan komt er in het rood te staan dat dit niet kan. Ik heb een SC en dus backup, misschien kan het wel zonder?
Ik heb ook een SC en ook backup, en ik kan het uitschakelnivo op 5% instellen. Met 5P batterijen, die heb je toch ook?

• Coffeeroam
targaryanwolf schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Die 5% kan die 5P juist goed hebben. Geen probleem. Maar als je reserve wil hebben voor backup, dat is een ander verhaal.

• WillemP22
dccm schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:58:
[...]

Nog een vraagje...Waarom bestaat die verhouding tussen PV vermogen en Accu vermogen? En waarom zit er een verschil tussen deze verhoudingen bij IQ8 / IQ7 / Stringomvormer?

[Afbeelding]
Naast het verschil in snelheid; De IQ8/9 kunnen ondersteunen in een island-mode. De IQ7 niet

• WillemP22
C4bl3guy schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:19:
Al jaren heb ik 30 Enphase IQ7A micro omvormers op het dak van de garage liggen en wil dit nu uitbreiden met 4x Enphase IQ 5P units en een Enphase System Controller.

Ik heb hier een vraag over en het lijkt dat hier alle expertise geconcentreerd zit. Het antwoord kon ik niet vinden binnen de Enphase topics en zelfs van Enphase zelf krijg ik een onzin reactie. Dus hoop dat ik de vraag hier kan/mag stellen.

De situatie betreft een woonhuis met aparte garage. Deze garage ligt ongeveer 25 meter verwijderd van de meterkast met groepenkast. De groepenkast is net vervangen en op alle toekomstige uitbreidingen aangepast. Op het dak van de garage liggen verdeeld over de oost- en westkant in totaal 30 zonnepanelen met Enphase micro omvormers. In de garage is een kleine groepenkast aanwezig met oa een 3-fase Q relais met daarnaast een Enphase Envoy S gateway metered. De CT-s van de opbrengst zijn aangesloten op deze Envoy S metered en de CT’s van het verbruik zijn middels twisted en shielded pairs verbonden met de inkomende 3-fase in de meterkast. Ik heb nog één aparte doorvoerbuis in de grond lopen vanaf de garage naar de meterkast. Deze is echter slechts 25mm en was bedoeld voor de CTRL kabel van Enphase. Alles is correct aangesloten en fungeert prima.

1. Gaat de 3-fase aansluiting vanaf de weg direct vrijwel zonder verlies via de groepenkast naar de System Controller.

2. Hoef ik geen extra voedingskabel vanaf de meterkast naar de garage aan te leggen voor de lus.

4. Heb ik alleen bij gebruik van de batterijen en zonnepanelen een weerstandsverlies over de 25 meter vanaf de garage naar de meterkast.

1. Moet ik een extra 6mm2 3-fase kabel vanaf de meterkast naar de garage aanleggen (lus).

3. Ik heb dan het overgrote deel van 24 uur verlies omdat de 3-fase vanaf de levering aan de weg door Liander, eerst over 25 meter naar de garage loopt en vervolgens weer 25 meter vanaf de garage naar de meterkast om dan pas de woning te voeden. Dat verlies gaat in de weerstand van de in totaal 50 meter kabel zitten. Ook nog steeds bij gebruik van 6mm2.

Wat voor mij wél onduidelijk is en blijft is waar de zonnepanelen met micro omvormers, de Envoy S metered en de batterijen op aangesloten moeten worden? Mag dit allemaal in de garage op het meterkastje? Misschien dat dit van doorslaggevend belang is voor het bepalen van de uiteindelijke locatie van de System Controller?

Toen ik de Envoy S metered indertijd kocht, koos ik bewust voor de metered S versie omdat daar de batterijen direct op aangesloten konden worden. Heb ik dit nu fout? Ik zou alles wat er al zit namelijk het liefste in stand willen houden en alleen gebruik willen maken van de ondergrondse 3-fase kabel van 6mm2 die al vanaf de garage naar de meterkast ligt voor de zonnepanelen en de aparte doorvoerbuis van 25mm voor de nieuwe CTRL kabel.

Veel vragen, maar het meeste ligt voor de hand. Ik zou de sc dichtbij de meterkast plaatsen of erin als dat past. Voor batterijen heb je inderdaad een gateway metered nodig. Zodra je de sc neemt zit er een verse gateway in en is die oude met q-relais over.

De batterijen moeten echter hun eigen 3-fase kabel krijgen. Kortom in beide gevallen of je de sc nu in garage of bij de meterkast hangt moet er een extra 3-fase kabel komen.

• Coffeeroam
C4bl3guy schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:19:

Heb een soortgelijke situatie. Mijn redenatie was dat de SC centraal moest hangen, dus in het huis. Daar is ook het meeste verbruik en - in mijn geval - zit daar ook nogal wat opwek. De batterijen komen verspreid te staan, zowel huis als garage.

• C4bl3guy
Eddie_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:52:
Als je off grid wil kunnen blijven werken, wil je dan ook dat je 5P's opladen overdag als er over productie is? Bij ja: je micro omvormers moeten aangesloten worden op de System Controller. Uiteraard moeten je 5P's daar ook op aangesloten worden. Dus je ene AC kabel die je nu hebt liggen tussen je schuur en je huis is te weinig.

Ik heb mijn SC in de schuur hangen. Vanuit mijn woning gaat er een 6mm2 kabel vanaf de omschakelaar naar die SC, zo'n 20 meter kabellengte. Vervolgens ga ik met 10mm2 terug vanaf de SC naar de hoofdkast, aangesloten op die omschakelaar. Tevens gaat er bij mij een 4mm2 kabel vanaf de meterkast naar de SC voor mijn panelen met micro omvormers. Tevens twee UTP kabels, één voor netwerk en één voor de noodstop.
Het theoretische verlies van zo'n € 15,- per jaar op deze kabellengte neem ik gewoon voor lief.

Maar je zal keuzes moeten maken. Om er goed gebruik van te kunnen maken zal je toch extra kabels moeten leggen.
Ja, daar heb ik wat aan. Dank allemaal!!

Als ik het nu goed begrijp moeten zowel de omvormers van de zonnepanelen als de accu-unit's elk een eigen 5G6 kabel hebben naar de SC. Dus twee maal 5G6 van de garage naar de meterkast.

Ik dacht dat de envoy S metered daar tussen kon zitten omdat er indertijd werd gezegd dat op deze Envoy S metered direct de accu-unit's aangesloten konden worden. Deze Envoy S metered kan dus komen te vervallen omdat nu alles door de SC met eigen gateway in de meterkast wordt overgenomen.

Rest mij dan de vraag waar ik de CT's van de zonnepanelen op aansluit want die mogen niet met 25 meter verlengd worden. Dus toch weer de Envoy S metered? :o

Kunnen de CT's van het verbruik dan wél direct aan de SC in de meterkast aangesloten worden? Dat scheelt 3x 25 meter kabel in de doorvoer naar de garage die ik nu moet gebruiken voor die extra 5G6. 8)

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-08 21:45
C4bl3guy schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:14:
[...]

Als ik het nu goed begrijp moeten zowel de omvormers van de zonnepanelen als de accu-unit's elk een eigen 5G6 kabel hebben naar de SC. Dus twee maal 5G6 van de garage naar de meterkast.

Ik dacht dat de envoy S metered daar tussen kon zitten omdat er indertijd werd gezegd dat op deze Envoy S metered direct de accu-unit's aangesloten konden worden. Deze Envoy S metered kan dus komen te vervallen omdat nu alles door de SC met eigen gateway in de meterkast wordt overgenomen.

Rest mij dan de vraag waar ik de CT's van de zonnepanelen op aansluit want die mogen niet met 25 meter verlengd worden. Dus toch weer de Envoy S metered? :o

Kunnen de CT's van het verbruik dan wél direct aan de SC in de meterkast aangesloten worden? Dat scheelt 3x 25 meter kabel in de doorvoer naar de garage die ik nu moet gebruiken voor die extra 5G6. 8)
Je kunt het best wel verlengen. Tot 213 m. Zie: CT spoelen info
Is een paar weken geleden ook al eens besproken. Min. 0,75 mm2, liefst per paar afgeschermd.

• Eddie_
De SC heeft een Metered aan boord plus de benodigde CT's. Dus degene die je nu hebt is overbodig en dat geldt ook voor je CT's. Als je de PV rechtstreeks aansluit op de SC dan wordt de productie daar gewoon gemeten.

• dccm
[...]

Het makkelijkste lijkt mij om alleen de accu's te installeren, zonder de System Controller. Dan hoef je geen extra kabels te trekken van garage naar woning. En kan je de huidige Gateway Metered ook blijven gebruiken met de bestaande CT's.
Alleen dan geen backup uiteraard bij grid uitval.

• Eddie_
Wat heb je dan aan de SC als je er geen accu's op aansluit?

• dccm
Eddie_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:16:
Wat heb je dan aan de SC als je er geen accu's op aansluit?
In ieder geval geen backup in de nachten...

Bij gebruik van PV's met een IQ8 of IQ9 micro heb je overdag, bij voldoende zonlicht, nog wel wat stroom uit de PV.

• Eddie_
Maar @C4bl3guy heeft de IQ7 serie. Hij zal toch echt de accu's aan de SC moeten verbinden om de voordelen van een SC te kunnen gebruiken.

• dccm
Eddie_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:01:
Maar @C4bl3guy heeft de IQ7 serie. Hij zal toch echt de accu's aan de SC moeten verbinden om de voordelen van een SC te kunnen gebruiken.
Klopt...maar hij kan ook alleen de accu's plaatsen zonder SC....dan geen backup, maar geen extra kabels trekken.

• Eddie_
Ik heb even het PDF bestand beter bekeken. Ik moet mijn gewone 5P met minimaal 10mm2 aansluiten! Niet dat dat een probleem gaat zijn, de flexphase zijn ook alle drie met 10mm2 aangesloten. Maar ik had dit niet verwacht eerlijk gezegd.

• Coffeeroam
[...]

Als je een System Controller neemt hoef je helemaal niet meer een Gateway of Envoy metered te kopen en ook geen CT's. Dat zit er allemaal standaard in ook ge-prewired. En al 3-fasig ook nog. Het handigst is om ALLES op je System Controller aan te sluiten, dan kloppen ook alle metingen van produktie, verbruik, geladen, ontladen, en import en export.

Ja, dat kost je wel wat zware kabels...

• Coffeeroam
Ze hadden mij ook automatisch ingeschreven. Ik kan er alleen niet op klikken? Is het zo dat je per se eerst een 5P certificatietraining moet doen om te kijken hoe ze backwards compatibel zijn?

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:47:
Deze snap ik niet. De 1P 5P's werken nu ook al als backup vermogen. Is het dan zo dat als je er flexphase 5P's bijplaatst dat die dan ineens niet meer meetellen als backup vermogen? Waarom dat? Op fase 1 heb je dan toch nog steeds dat vermogen?

• Eddie_
Ik verwacht dat bij een combinatie van éénfase 5P's en de 5P flexphase de flexphase de leider wordt. Die is natuurlijk geavanceerder en kan ook daadwerkelijk 3 fase leveren (met 400V tussen de fasen). De gewone 5P kan dat niet.

Geen idee waarom je deze training niet zou kunnen uitvoeren. Ik heb wel alle Enphase certificeringen dus dat zou natuurlijk wel een ding kunnen zijn.

• WillemP22
dccm schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:36:
[...]

In ieder geval geen backup in de nachten...

Bij gebruik van PV's met een IQ8 of IQ9 micro heb je overdag, bij voldoende zonlicht, nog wel wat stroom uit de PV.
Overdag heb je ook geen backup. Batterijen en panelen zijn grid-connected, als dat wegvalt moeten omvormers uit. Alleen de sc tackelt dat door het net af te schakelen.😬🤷‍♂️

• WillemP22
Coffeeroam schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Deze snap ik niet. De 1P 5P's werken nu ook al als backup vermogen. Is het dan zo dat als je er flexphase 5P's bijplaatst dat die dan ineens niet meer meetellen als backup vermogen? Waarom dat? Op fase 1 heb je dan toch nog steeds dat vermogen?
Alleen op fase 1, volgens de documentatie en “cursusje”.

Maar met 3.8kW per 5P is dat snel voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 25-07-2026 17:39 ]

• targaryanwolf
[...]

Bij mij zitten er 3cts in de garage, ca 40meter van de meterkast af waar de envoy hangt. Wel per spoel een kabel trekken, was de installateur hier in eerste instantie vergeten.

• Eddie_
Nogmaals, voor iedereen hier, als je een System Controller hebt dan zitten de CT's daar al in. Daar hoef je dus niet over na te denken/verlengen. Alleen zorgen dat je grid in volledig naar de System Controller gaat en van daaruit doorgaat naar al je belastingen.

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:36:
[...]

Alleen op fase 1, volgens de documentatie en “cursusje”.

Maar met 3.8kW per 5P is dat snel voldoende.
Eddie_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:23:
Ik verwacht dat bij een combinatie van éénfase 5P's en de 5P flexphase de flexphase de leider wordt. Die is natuurlijk geavanceerder en kan ook daadwerkelijk 3 fase leveren (met 400V tussen de fasen). De gewone 5P kan dat niet.

Geen idee waarom je deze training niet zou kunnen uitvoeren. Ik heb wel alle Enphase certificeringen dus dat zou natuurlijk wel een ding kunnen zijn.
Dan heb je toch het vermogen van je éénfasige 5Ps op fase 1 plus het vermogen van de flex 5Ps over alle 3 de fases? Of niet?

• dccm
Coffeeroam schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:38:

Dan heb je toch het vermogen van je éénfasige 5Ps op fase 1 plus het vermogen van de flex 5Ps over alle 3 de fases? Of niet?
Zo lees ik hem niet. Vermogen van 1 (of meerdere) 5P Flexphase is leidend.
Vermogen van de eenfasige 5P's doen niets, wel de capaciteit.

• Coffeeroam
dccm schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Zo lees ik hem niet. Vermogen van 1 (of meerdere) 5P Flexphase is leidend.
Vermogen van de eenfasige 5P's doen niets, wel de capaciteit.
OK, maar de capaciteit heb je dus wel. Dus dan: als de flexphase leeg is, gaan dan de 1-fase 5P's volgens het vermogen van de opgestelde flexphase 5P verder met ontladen? (cq. laden, in het omgekeerde geval).

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:40

copykat

Good copy isn't bad

Binnenkort moeten we besluiten of we doorgaan met de offerte (5.7k inclusief installatie) voor een 5p- flex batterij.De technische hardware installatiecheck is remote gedaan. Dus technisch is het allemaal niet erg ingewikkeld wat ik moet voorbereiden voor de installateur.

Er komen nog wel wat vragen in mij boven die meer concurrent vergelijkend zijn. (ik weet t is meer koop advies en niet technisch maar de keuzes zijn wel gebaseert op de technische eigenschappen van Enphase)

1 Er moet een IQgateway metered 3fase geplaatst worden wat is gangbaar in de installatie wereld met de al bestaande gateway van de PV installatie? leggen ze die opzij voor in de kast of marktplaats ( aka hij is van jou dus alstublieft)? nemen ze die mee? en zo ja zit er dan een redelijke vergoeding aan? ( Ik lees dit niet terug in de offerte en vroeg me af wat gangbaar is)

2 Een duidelijk pluspunt van Enphase is dat hun thuisbatterij perfect samenwerkt met hun eigen micro-omvormers en monitoring software. Een kritiekpunt is dat Enphase batterijsystemen (in sommige gevallen) duurder uitvallen dan die van andere fabrikanten. Wat ik persoonlijk fijn vind is de 1 app voor alles en dus ook 1 controller die je moet leren bedienen en instellen. Vrije tijd is steeds schaarser zeg maar. In het post salderingstijdperk is onbedoeld terugleveren best wel een risico op een oplopende kostenpost dus modulerende zonnepanelen op behoefte van gebruik is denk ik een primaire instelling/feature en die heb ik nu niet. (los van de batterij merk en type denk ik dat ik sowieso metered gateway nodig ga hebben om mijn zonneopbrengst niet onbedoeld een negatieve balans word kwa geld. Is die gedachte gang correct?

Wat ik nog niet kon terug vinden met google search is of de enphase ecosysteem daadwerkelijk efficiënter is en dus zijn hogere initiële investering snel terugverdient omdat je efficiënter omgaat met de combinatie zonnepanelen, batterij en dynamische markt zonder zelf continu achter de knoppen moet zitten. ( wat misschien bij een enphase PV en willekeurig ander merk batterij wel t geval is.)

Als laatste is een bedrag van 5.7k voor een 3fase flex 5p installatie een nette prijs?

Alvast dank voor jullie expertise.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 26-07-2026 14:34 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:29
copykat schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:31:
1 Er moet een IQgateway metered 3fase geplaatst worden wat is gangbaar in de installatie wereld met de al bestaande gateway van de PV installatie? leggen ze die opzij voor in de kast of marktplaats ( aka hij is van jou dus alstublieft)? nemen ze die mee? en zo ja zit er dan een redelijke vergoeding aan? ( Ik lees dit niet terug in de offerte en vroeg me af wat gangbaar is)
Hij is van jou dus net wat je afspreekt. Ze mogen natuurlijk niet zomaar spullen uit jouw huis meenemen tenzij ze dat van tevoren met jou overeen gekomen zijn.
2 Een duidelijk pluspunt van Enphase is dat hun thuisbatterij perfect samenwerkt met hun eigen micro-omvormers en monitoring software. Een kritiekpunt is dat Enphase batterijsystemen (in sommige gevallen) duurder uitvallen dan die van andere fabrikanten. Wat ik persoonlijk fijn vind is de 1 app voor alles en dus ook 1 controller die je moet leren bedienen en instellen. Vrije tijd is steeds schaarser zeg maar. In het post salderingstijdperk is onbedoeld terugleveren best wel een risico op een oplopende kostenpost dus modulerende zonnepanelen op behoefte van gebruik is denk ik een primaire instelling/feature en die heb ik nu niet. (los van de batterij merk en type denk ik dat ik sowieso metered gateway nodig ga hebben om mijn zonneopbrengst niet onbedoeld een negatieve balans word kwa geld. Is die gedachte gang correct?
Ja die gedachtengang is correct, metered gateway kan ervoor zorgen dat je niet teruglevert bij negatieve prijzen, en optimaal eigen verbruik.
Wat ik nog niet kon terug vinden met google search is of de enphase ecosysteem daadwerkelijk efficiënter is en dus zijn hogere initiële investering snel terugverdient omdat je efficiënter omgaat met de combinatie zonnepanelen, batterij en dynamische markt zonder zelf continu achter de knoppen moet zitten. ( wat misschien bij een enphase PV en willekeurig ander merk batterij wel t geval is.)
Enphase zal vast iets efficiënter zijn maar dat gaat het verschil niet maken want:
Als laatste is een bedrag van 5.7k voor een 3fase flex 5p installatie een nette prijs?
Dit ga je natuurlijk van z'n lang zal z'n leven niet terugverdienen op wat voor manier dan ook. Dus als dat punt meespeelt in je besluitvorming dan kom je hooguit op een simpele PiB uit. En zelfs dan is het maar de vraag... En of de prijs an sich netjes is, dat ligt nogal aan de exacte offerte en hoeveel werk het gaat zijn. En of het incl. of excl. BTW is.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Coffeeroam
Binnenkort moeten we besluiten of we doorgaan met de offerte (5.7k inclusief installatie) voor een 5p- flex batterij.De technische hardware installatiecheck is remote gedaan. Dus technisch is het allemaal niet erg ingewikkeld wat ik moet voorbereiden voor de installateur.

Er komen nog wel wat vragen in mij boven die meer concurrent vergelijkend zijn. (ik weet t is meer koop advies en niet technisch maar de keuzes zijn wel gebaseert op de technische eigenschappen van Enphase)

Alvast dank voor jullie expertise.
  1. je oude gateway wordt "met pensioen gestuurd" en uiteraard mag je hem zelf houden. Wellicht kun je hem nog ergens gebruiken (of iemand anders).
  2. ja, metered heb je wel nodig b.v. om makkelijk export op nul te zetten.
  3. of 5.7 k€ netjes is voor 1 flex 5P inclusief aansluitkosten hangt sterk af van de hoeveelheid en traject kabels die gelegd moeten worden en welke wijzigingen aan groepenkast nog nodig zijn. Dus valt niks over te zeggen zo.
Tip: kijk of je de BTW kunt terugvragen. Dat geldt dan voor de hele faktuur.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@michaelvo eh PiB? Het is inclusief btw. Extra qrelay, 4 splitcore stroomtransformator, iq gateway metered, comkit, en de batterij. Meterkast aanpassing. ( dit houd in 1 4p 20A of 25A alamat beneden en en qrelay en 20A van beneden op zolder plaatsen, verlengde meterring kabel opvoeren naar zolder. En ophangen enz.

En als ik t practisch zie moet ik sowieso investeren in een IQ Gateway metered omdat blijkbaar opbasis van de standaard opbrengst monitoring van een gewone gateway controller terug schroeven opbrengst niet mogelijk is. En zolang TLV vs TLK negatief is/kan zijn is 0 uit de meter een verdienmiddel.

Volgens enphase zelf is 9 jaar break even.

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 26-07-2026 15:06 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:29
PiB = Plugin batterij. Dus gewoon een Marstek of Zendure oid. Kost je iets meer dan 1k voor 5 kWh dus dat scheelt nogal.
Het is inclusief btw. Extra qrelay, 4 splitcore stroomtransformator, iq gateway metered, comkit, en de batterij. Meterkast aanpassing. ( dit houd in 1 4p 20A of 25A alamat beneden en en qrelay en 20A van beneden op zolder plaatsen, verlengde meterring kabel opvoeren naar zolder. En ophangen enz.
Dan zou mijn schatting zijn dat de prijs niet heel gek is.
En als ik t practisch zie moet ik sowieso investeren in een IQ Gateway metered omdat blijkbaar opbasis van de standaard opbrengst monitoring van een gewone gateway controller terug schroeven opbrengst niet mogelijk is. En zolang TLV vs TLK negatief is/kan zijn is 0 uit de meter een verdienmiddel.
Je moet helemaal niks. Laatst nog ergens hier op tweakers uitgerekend dat het zelfs maar de vraag is of je de upgrade naar een metered terug gaat verdienen met die paar uren per jaar met negatieve prijzen.
Volgens enphase zelf is 9 jaar break even.
Dat gaat je never te nooit niet lukken. Dan zou je ongeveer 500 euro per jaar moeten besparen. Bierviltje: zelfs als je élke dag van het jaar de volledige 5 kWh zou benutten (lukt je niet, in de winter heb je te weinig opbrengst en in de zomer te weinig verbruik) dan zou je aan dynamische energieprijs verschillen (zeg 10 cent / kWh) + ontlopen energiebelasting (zeg 10 cent / kWh) op 5*365*0,2 = 365 euro per jaar uitkomen. De helft hiervan is realistischer dus dan zit je op 25 jaar terugverdientijd. Maar hier zijn andere forums voor :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• C4bl3guy
Eddie_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:56:
Nogmaals, voor iedereen hier, als je een System Controller hebt dan zitten de CT's daar al in. Daar hoef je dus niet over na te denken/verlengen. Alleen zorgen dat je grid in volledig naar de System Controller gaat en van daaruit doorgaat naar al je belastingen.
Dank Eddie, dat is best heel erg goed om te weten!! Bespaart veel onnodig werk! _/-\o_

Ik kan de doorvoerbuis die bestemd was voor de 3x2 aders voor de verbruiks-CT's nu dus mooi gebruiken voor de CTRL kabel. Houd ik een 40mm doorvoer over voor de extra 5G6 of 5G10 voor de batterij-unit's (doorvoer indertijd extra gelegd en nu blij mee).
  • System Controller in meterkast, direct op 3-fase aanvoer vanaf Liander
  • Vanuit de System Controller 3-fase retour naar de groepenkast
  • Huidige aparte 5G6 vanaf PV's direct naar System Controller
  • Extra aparte 5G6 of 5G10 vanaf IQ 5P unit's naar System Controller
  • System Controller meet opbrengst PV en verbuik via ingebouwde CT's
Het Enphase 3-fase Q-relais en de Envoy S metered met de opbrengst CT's kunnen nu dus de prullenbak in? :? De muur wordt kaal in de garage...

Dank!!

• SpikeHome
C4bl3guy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:51:
[...]

Dank Eddie, dat is best heel erg goed om te weten!! Bespaart veel onnodig werk! _/-\o_

Ik kan de doorvoerbuis die bestemd was voor de 3x2 aders voor de verbruiks-CT's nu dus mooi gebruiken voor de CTRL kabel. Houd ik een 40mm doorvoer over voor de extra 5G6 of 5G10 voor de batterij-unit's (doorvoer indertijd extra gelegd en nu blij mee).
  • System Controller in meterkast, direct op 3-fase aanvoer vanaf Liander
  • Vanuit de System Controller 3-fase retour naar de groepenkast
  • Huidige aparte 5G6 vanaf PV's direct naar System Controller
  • Extra aparte 5G6 of 5G10 vanaf IQ 5P unit's naar System Controller
  • System Controller meet opbrengst PV en verbuik via ingebouwde CT's
Het Enphase 3-fase Q-relais en de Envoy S metered met de opbrengst CT's kunnen nu dus de prullenbak in? :? De muur wordt kaal in de garage...

Dank!!
Flinke meterkast moet je wel hebben.

Die system controller is groot.

Ik kan m niet kwijt in huis dus bij mij komt er nog een keer een 2e voedingskabel naar de garage (50m ongeveer) voor de system controller want daar hangen ook al 2x de 5p flex en een laadpaal charge 2.

• Eddie_
@C4bl3guy Je zou eens moeten zien wat ik overhou. Ik had namelijk twee systemen draaien. Eén voor de PV met de 5P flex en één voor de gewone 5P. Dus in totaal 12 CT's, 2 IQ Relais 3 fase, 1 IQ Relais enkel fase, twee Metered Gateways en dus behoorlijk wat extra (aardlek)automaten.

Het tweede systeem was een tijdelijke setup waardoor ik deze maar niet netjes had verwerkt in mijn meterkast. Moet alleen nog wat kabelwerk verbeteren in de meterkast maar het begin is er. En dan is zo'n Medusakast best wel groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6VblFABblWPV0Xs3xUMpGgGCIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUtzY1SiPYFXUNPea9uSBX3o.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w408AVn3LHwyIT4e4dOp70zyQ1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkSI4fCJHlVCbxw3izCeRybP.jpg?f=fotoalbum_large

• annoniem83
Volgens mij is de system controller net zo groot als alles wat je nu in je meterkast hebt hangen (50x75cm ofzo) dus als het daar bij moet dan gaat het nooit passen lijkt me.
edit:
Nevermind ik dacht dat jij die system controller daarin wilde stoppen @Eddie_ maar heb verkeer gelezen :)

[ Voor 30% gewijzigd door annoniem83 op 27-07-2026 18:59 ]

• annoniem83
Vraag over de enlighten app. Hebben anderen ook dat die statuspagina vaak echt heel erg achterloopt met updates van de data? Soms geeft hij bij mij de productie pas uren later weer (tenzij de app helemaal opnieuw opstart dan pakt hij het vaak wel weer)

• Eddie_
Mijn SC hangt in de schuur samen met mijn accu's, in de meterkast past hij echt niet. Vanaf de omschakelaar (naast de overspanningsbeveiliging) ga ik naar de C40 installatieautomaat. Vanaf daar met 6mm2 naar die SC om vervolgens met 10mm2 terug te gaan naar die omschakelaar.

• Coffeeroam
annoniem83 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:01:
Vraag over de enlighten app. Hebben anderen ook dat die statuspagina vaak echt heel erg achterloopt met updates van de data? Soms geeft hij bij mij de productie pas uren later weer (tenzij de app helemaal opnieuw opstart dan pakt hij het vaak wel weer)
Geen last van. Is je gateway met wifi verbonden of een vaste verbinding? Dat laatste wil nog wel eens helpen.

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-08 00:09
Binnenkort moeten we besluiten of we doorgaan met de offerte (5.7k inclusief installatie) voor een 5p- flex batterij.
Vraag is denk ik ook hoelang je kunt en wilt wachten. Enphase heeft voor Q1 in NL aangekondigd met een stapelbare accu te komen, de G5. Verwachting is een lagere prijs en veel eenvoudigere, mogelijk zelf, uit te breiden.

• Coffeeroam
drime schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:33:
[...]

Vraag is denk ik ook hoelang je kunt en wilt wachten. Enphase heeft voor Q1 in NL aangekondigd met een stapelbare accu te komen, de G5. Verwachting is een lagere prijs en veel eenvoudigere, mogelijk zelf, uit te breiden.
Daar zit ik ook op te wachten.... Maar, zouden die ook achterwaarts compatibel zijn met 1-fase 5P's (net als de flexphase 5P's dat tegenwoordig zijn)?

• Elac
  • Laatst online: 17:07
Dat ziet er wel mooi uit. Hoop dat de prijs ook concurrerend gaat zijn. Alleen nog steeds jammer van die 1.23kVA per fase. Zou mooi zijn als dat ook flexibel zou zijn maar daar zal wel een fysieke beperking in zitten vanwege de modules.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Coffeeroam
Elac schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:35:
Dat ziet er wel mooi uit. Hoop dat de prijs ook concurrerend gaat zijn. Alleen nog steeds jammer van die 1.23kVA per fase. Zou mooi zijn als dat ook flexibel zou zijn maar daar zal wel een fysieke beperking in zitten vanwege de modules.
Maar als je meerdere flexphase 5P's hebt hebben ze elk ook eigen inverters, dan kun je toch ook naar hoger vermogen per fase (beperkt door je aansluiting natuurlijk, te regelen door Gateway)?

Met meerdere 5G's inderdaad niet, want die delen samen de (slechts) 3 microinverters.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

drime schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:33:
[...]

Ik kan wachten , de offerte kwam voort uit de info avond met "speciale korting" waarbij ik dacht ok ben benieuwd hoe dit uitpakt technisch is het uitvoerbaar zonder grote aanpassingen maar investering/kwh en verdien prognose van Enphase vs hier en bij minder commerciele sites maakt het geen 123tje. Dus ik heb (zogoed als) besloten t wachten en eerst een wp te plaatsen en vanuit die situatie te kijken wat slim is.(Leren een HomeAssistant systeem te laten draaien die eigen berekeningen kan maken over verbruiks grafieken.)

Ik heb net bij https://jeroen.nl/blog/thuisbatterij-terugverdienen-voor-een-selecte-groep-mogelijk gekeken of t investeren van 4.7k ex btw op een 5pflex interresant is. En poe dat zijn heel andere getallen dan de random sites/commerciele voorstelling geeft. 7-9 of 18-25 jaar tot zelfs nooit is mogelijk... a breakeven is toch wel een hoofdkrabber.

Ok ik heb niet precies mn (huidige jaar)nachtgebruik in zicht omdat ik a)via HW dit niet makkelijk kan opvragen, b) er in de nabije toekomst een wp komt.( vooral sept-nov en maart-mei is dan een batterij een pluspunt omdat de zon vermoedelijk voldoende de batterij kan herladen voor t avond en nacht verwarmen.) c) met dynamisch contract is spitskosten natuurlijk is met de toename van wp's en EV's iets dat zal toenemen. En naar wat ik lees is vooral de zon ondergang tot opkomst tijd batterij verdien tijd.( logisch). D) vaste batterij heeft hogere laad en ontlaadvermogens dan de 2400watt stekkerbatterij dus het rendement eigengebruik kan hoger zijn bij de 3fase flex.

Ik moet nog wat aannamens invullen om te zien wat 3000kwh/j en 4500kwh/j zonsondergang tot opkomst verbruik aan verschil laat zien in de terugverdien berekening.

Maar zo als het er nu uitziet is de investering in de 5pflex niet rendabel en meer een duur speeltje die zn eigen afschrijving terugverdient in 18-25jaar. Dan is die 5k in een airco en wp investeren misschien praktischer.

Zal eens inlezen op de nieuwe enphase batterij.

• Elac
  • Laatst online: 17:07
@Coffeeroam Inderdaad en dat maakt de G5 dus gelijk minder interessant. De 5P flex is me gewoon te duur, zou er dan 3 moeten hebben.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• C4bl3guy
Eddie_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:13:
Mijn SC hangt in de schuur samen met mijn accu's, in de meterkast past hij echt niet. Vanaf de omschakelaar (naast de overspanningsbeveiliging) ga ik naar de C40 installatieautomaat. Vanaf daar met 6mm2 naar die SC om vervolgens met 10mm2 terug te gaan naar die omschakelaar.
Gelukkig past deze bij mij net nog in de meterkast. 8) Wel, nadat ik de strijkplank, emmer met mop en de stofzuiger eruit heb verbannen. :+ Maar die horen er toch niet in thuis.

Rekening houdend met 150mm rondom vrije ruimte, 900mm aan de voorzijde en 1000mm aan de onderzijde. Maar dan zit het wel vol!

Ik weet niet hoe warm het ding gaat worden, daar lees ik niets over. Ventilatie rooster denk ik geen overbodige luxe.

Ik lees dat je met 5G10 terug gaat naar de SC. Maar dat is dan ook voor PV + accu's. Denk daar voor de IQ 5P-units ook over. Maar misschien voor alleen de vier accu's onnodig? De PV heeft namelijk al een eigen 5G6.

• Eddie_
Mijn aanvoer naar de SC is met 5G6 en retour is 5G10. Aangezien mijn hoofdaansluiting 3x25A is kan ik volstaan met 6mm2. Retour zou theoretisch meer kunnen zijn vandaar dat ik daar voor 10mm2 heb gekozen. De C40 installatieautomaat die de 5G6 beveiligt hoeft geen aardlek component te hebben bij mij. Ik heb een TN stelsel en mijn Zs (in de schuur) is 0,46 Ohm. Meer dan genoeg om de C40 uit te schakelen zou daar wat mis gaan.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:13
Ik heb een lastig 'probleem' waarvan ik nog niet helemaal snap waar het vandaan komt en wat de samenhang is. Ik heb, als mijn panelen met IQ7 niet produceren, een sluipverbruik van ongeveer 250-300 Watt. Dit is redelijk stabiel en wisselt een klein beetje bij het aanslaan van de koelkast of zoiets. Wanneer mijn panelen gaan produceren dan wordt mijn verbruik heel onrustig, schommelt van 150 naar 300 in 2 seconden op mijn homewizard P1 terwijl de opgewekte stroom redelijk stabiel lijkt (op mij homewizard KWH meter). Dit blijft zo tot de IQ7's lekker gaan produceren en dan wordt mijn 'verbruik' ook weer stabiel. Best vreemd.

Op zich zou dit geen probleem zijn, maar ik krijg straks een Thuisbatterij met een eigen P1 meter en die vindt dat natuurlijk niet grappig. Die gaat dat nooit bijhouden.

(her)kent iemand dit probleem? Het is een beetje lastig in een plaatje te krijgen omdat het allemaal vrij snel gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Bouwertje op 29-07-2026 08:53 ]

• Eddie_
Als dat puur aan het begin van de productie is dan denk ik dat je hier de Burst mode in actie ziet. Gewoon alles in huis uit vlak voordat de productie begint, dus alleen je PV aan. Zie je dan nog steeds hetzelfde beeld?

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:13
Alles uit is natuurlijk lastig, homewizard loopt via WiFi, WiFi loopt via accespoint, router en switch maar Ik kan eens kijken of ik veel uit kan zetten. Als het de burst is dan verwacht ik het ook op mijn HW kWh meter te zien, maar daar zie ik het niet. Of zal dat een snelheids ding zijn?

• Eddie_
K*t, probeer de 5P 1fase toe te voegen. Heb ik schijnbaar niet alle opleidingen gedaan... Voor zover ik kan zien heb ik alle certificaten in mijn bezit. Kan iemand mij verder helpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeGUzh5d8uJu6vDBpaOQNQO3g6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWGjRjvksUThRJIOO1II5qUb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie de Enphase Energy System 3.0 niet in mijn opleidingsprogramma :?

[ Voor 6% gewijzigd door Eddie_ op 29-07-2026 19:20 ]

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:27
Eddie_ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:01:
Mijn aanvoer naar de SC is met 5G6 en retour is 5G10. Aangezien mijn hoofdaansluiting 3x25A is kan ik volstaan met 6mm2. Retour zou theoretisch meer kunnen zijn vandaar dat ik daar voor 10mm2 heb gekozen. De C40 installatieautomaat die de 5G6 beveiligt hoeft geen aardlek component te hebben bij mij. Ik heb een TN stelsel en mijn Zs (in de schuur) is 0,46 Ohm. Meer dan genoeg om de C40 uit te schakelen zou daar wat mis gaan.
Misschien heb ik het niet goed gevolgd, maar heb je die C40 tussen je hoofdschakelaar en de System Controller, of heb je een schema?

Ik zou denken aan de volgende volgorde en waarden:

Vanaf je hoofdschakelaar naar wisselcontact 1 van de omkeerschakelaar en naar een C20 automaat, en vanaf die automaat met 5x6mm2 naar de SC.

Vanaf de SC met een C40 via de 5x10mm2 terug naar de woning, op wisselcontact 2 van de omkeer , en op de uitgang van de omkeerschakelaar een (2e) hoofdschakelaar, via eventueel een remautomaat naar de eindgroepen.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

Pagina: 1 2 3 4 Laatste