• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:40

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

awhatever schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:00:
Hoi,

Ik zoek even de laatste stand van zaken, hoe je de "Envoy-Standard-EU" (ENV-S-WB-230), het beste de zonnepanelen kan laten uitschakelen bij negatieve prijzen. Dat is eigenlijk mijn enige wens i.c.m. het Dynamische contract bij Zonneplan. Bij voorkeur vanuit Home Assistant.

Wat ik inmiddels zelf heb getest:
- Ik heb eerst de weerstand verwijderd, (mijn Envoy heeft deze weerstand) maar daar reageerde niks op binnen 15 minuten, ik bleef gewoon terug leveren (gemeten via Homewizard P1 meter). Dus ik heb aangenomen dat het niet meer werkt. Ook lees ik online wisselende berichten dat deze specifieke functie (weg nemen weerstand met relay) met de laatste firmwares niet meer zou werken in Nederland.

- Vervolgens heb ik de "vincentwolsink" geïnstalleerd in Home Assistant. De knop werkt, en het commando komt helemaal door tot in Envoy S Standard Gateway, dat kan ik zien via het management portal, zie ook de screenshot hieronder.

Echter, 40 minuten later produceren mijn panelen nog steeds. (gemeten via Homewizard P1 meter)
[Afbeelding]Dus na 40 min, heb ik het maar weer ingeschakeld via "vincentwolsink", dat werkt, en de foutmelding verdwijnt na zo'n 10 minuten.

Heb ik nou voor beide methodes te weinig geduld gehad? of gaat er nog iets mis / werkt het allemaal niet meer met de laatste firmwares? Dat het meer dan 40 minuten kan duren, heb ik eigenlijk nergens gelezen, vandaar mijn twijfel.

Heeft iemand dit "vlot" werkend met de "Envoy-Standard-EU" (ENV-S-WB-230) en de laatste firmware?

Ik wil proberen te voorkomen dat ik een metered versie te moet aanschaffen… Vooralsnog lijkt mij afschakelen bij negatieve prijzen het enige echt noodzakelijke icm. Zonneplan.

Er is best wat online over te vinden, maar veel uit 2025, en ik lees wisselende verhalen icm. de laatste firmware, vandaar dat ik hier hopelijk een nog werkende methode vind zonder kosten te maken.

UPDATE:
Excuses, ik was wat te vroeg, en heb vanmiddag nog een keer "vincentwolsink" getest. Na een uur wachten waren eindelijk alle panelen uitgeschakeld. Zowel gevalideerd via de Envoy software als ook te zien in de Homewizard P1 meter. Blijkbaar duurt het uitschakelen via deze software methode echt een volledig uur.

De boel weer aanzetten, was ook weer lang wachten... het werkt.. maar na 10 minuten nog geen productie... voelt toch niet echt prettig, omdat er weinig / geen documentatie is. Maar na circa 25 minuten doen alle zonnepanelen weer mee in de productie.

Zijn er goede alternatieve methoden, die iets responsiever en wat uitgebreider gedocumenteerd zijn ?  Ik twijfel of deze knop nu wel gebruikt moet worden komende zomer om de productie te stoppen bij negatieve stroomprijzen.
De Standard door een Metered vervangen.

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:02
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:36:
[...]

Dat probeerde ik dus te voorkomen.

Hoe snel zijn ze dan te schakelen vanuit Home Assistant ? Werkt het dan vlotter, of moet je dan via CT klemmen doen en koppelen aan de dynamische tarieven, dus alles 100% door Enphase zelf laten regelen?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:46
awhatever schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:40:
[...]

Dat probeerde ik dus te voorkomen.

Hoe snel zijn ze dan te schakelen vanuit Home Assistant ? Werkt het dan vlotter, of moet je dan via CT klemmen doen en koppelen aan de dynamische tarieven, dus alles 100% door Enphase zelf laten regelen?
Uit de TS:
De Metered met CT-spoelen reageert ook veel sneller dan een Standard of Metered zonder CT-spoelen. Met de Standard is het mogelijk de opwekking te stoppen of te herstarten, wat tot wel 30 minuten kan duren en daarmee een zeer traag proces is. De Metered maakt het mogelijk om in seconden te reageren (noodzakelijk om nul op de meter mogelijk te maken), bijv 100/W of 500/W per seconde.

Metered met CT spoelen is de way to go om snel / realtime te kunnen schakelen.

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• rkonings
  • Laatst online: 14-09 12:27
WillemP22 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:22:
[...]

Dat is vreemd....Dan Support bellen zou ik zeggen!
Ik heb ze een mail gestuurd, gaat normaal vrij vlot.
wordt vervolgd.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 18:41
Allewijn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:27:
[Afbeelding] Ik kan ineens geen 'LIVE STATUS' meer bekijken, zowel via browser als in de Enlighten app.
Is er een storing of wat kan ik proberen om dit te verhelpen (geen idee hoe lang dit al niet werkt, ik kijk soms weken niet naar de live status...). Al het andere lijkt wel te kloppen qua informatie/werking.
edit:
En na mijn PV even volledig uit/aan gezet te hebben via de alamat, krijg ik:
[Afbeelding]
8)7 :? 8)7
Storing?
Ik heb hier ook issues sinds 3 uur vanmiddag ongeveer (geen live status, auto wilde niet meer groen laden). Zal wel een beetje systeem instabiliteit zijn weer.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:22

John2B

I Love RAID5..!!

PeepPeepPeep schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:36:
[...]

Inderdaad, nieuw 319,00 euro de oude voor 100 euro op marktplaats zetten ;-) Alhoewel, iedereen stapt over op metered, dus met standaard versie wordt je inmiddels overspoeld op Markplaats.
Enphase IQ Gateway Metered inclusief 2 spoelen - Winkelman Zonnepanelen

Officieel moet je de gateway op een geheel aparte groep zetten, omdat tijdens het migreren van de Standaard naar de metered je de zonnenpanelen even uit en aan moet zetten terwijl de gateway aan moet blijven. Ik heb dat niet op een aparte groep gezet en de panelen ook niet uit en aan gezet, en dat werkte ook gewoon.

[ Voor 35% gewijzigd door John2B op 01-09-2026 21:41 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• awhatever
John2B schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:36:
[...]

. Ik heb dat niet op een aparte groep gezet en de panelen ook niet uit en aan gezet, en dat werkte ook gewoon.
Zijn er nog handige trucjes nodig om ze om te wisselen behalve de draadjes weer juist aan te sluiten ?

Heb dan wel een installatie account aangemaakt, maar geen installatie of training zelf gedaan. Moet je eerst de oude gateway uit de installatie verwijderen en dan de nieuwe toevoegen bijvoorbeeld ?

• sandergar
  • Laatst online: 20:03
awhatever schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:51:
[...]

Zijn er nog handige trucjes nodig om ze om te wisselen behalve de draadjes weer juist aan te sluiten ?

Heb dan wel een installatie account aangemaakt, maar geen installatie of training zelf gedaan. Moet je eerst de oude gateway uit de installatie verwijderen en dan de nieuwe toevoegen bijvoorbeeld ?
Zie Een gateway vervangen via het Enphase Installer Portal

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:22

John2B

I Love RAID5..!!

awhatever schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:51:
[...]

En de klemmen ct's aansluiten. Je moet dan wel kwa ruimte en voldoende ruime kabels om ze omheen te klemmen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• awhatever
Dank allemaal!

Helaas is de de envoy metered versie dan toch een ruime 400 euro investering met de CT klemmen op 3 fase en ik heb zonnepanelen op 2 fases.

Daar zit nauwelijks of geen terug verdien model achter op dit moment. Wel een hoge gadget / funfactor met inzichten.

Gemiddeld lever ik de gehele middag circa 2kW/uur terug als de thuis batterij vol is. Bij de negatieve prijzen afgelopen jaar zou mij dat iets van 30 a 40 euro gekost hebben, aldus AI.

Met een dynamisch contract van Zonneplan kan ik bij positieve prijzen gewoon blijven terug leveren en hoef ik ze niet af te knijpen. Dus als de minimale teruglever vergoeding blijft en er niet significant meer negatieve energie prijs uren bij komen komend jaren, is de investering niet echt rendabel, wel leuk.

Of zitten er nog meer leuke functies op de envoy metered welke ik nu over het hoofd zie?

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 14:08
awhatever schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:23:
Dank allemaal!

Helaas is de de envoy metered versie dan toch een ruime 400 euro investering met de CT klemmen op 3 fase en ik heb zonnepanelen op 2 fases.

Daar zit nauwelijks of geen terug verdien model achter op dit moment. Wel een hoge gadget / funfactor met inzichten.

Gemiddeld lever ik de gehele middag circa 2kW/uur terug als de thuis batterij vol is. Bij de negatieve prijzen afgelopen jaar zou mij dat iets van 30 a 40 euro gekost hebben, aldus AI.

Met een dynamisch contract van Zonneplan kan ik bij positieve prijzen gewoon blijven terug leveren en hoef ik ze niet af te knijpen. Dus als de minimale teruglever vergoeding blijft en er niet significant meer negatieve energie prijs uren bij komen komend jaren, is de investering niet echt rendabel, wel leuk.

Of zitten er nog meer leuke functies op de envoy metered welke ik nu over het hoofd zie?
  1. Inzicht
  2. Dynamisch regeling op je productie (waar je het al over had)
  3. Koppeling met een eventuele Enphase thuisbatterij
  4. Koppeling met de EV Charger van Enphase.
Dus ja, als je dat allemaal niet nodig gaat zijn, dan is het een slechte investering.
Maar het straks alsnog moeten doen is duurder (tenzij de gateway ineens een stuk goedkoper gaat worden).

Ik zou niet meer zonder willen. En ja. Ik heb de thuisbatterij en de EV Charger hangen. En dynamisch. Maar blij met mijn metered gateway.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 07:22
Dank allemaal!

Ik vermoed dat die 30 a 40 euro veel hoger is ingeschat dan werkelijk het geval is geweest. Er zit een verschil tussen negatieve energieprijzen en negatieve all-in prijzen. Met die laatste heb je te maken waarschijnlijk en dat is een zeldzaamheid. Doordat je schrijft gemiddeld een 2 kWh per dag terug te leveren, denk ik dat dat bedrag hooguit 3 a 4 euro is geweest. :)

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:47
Dank allemaal!

• mike123
Dank allemaal!

Bedoel je dat je in de hele middag 2kWh hebt teruggeleverd of bedoel je dat je per uur 2kW levert, dus 2kWh.

• awhatever
Ik lever 2kW per uur (2kW/uur) terug in de zomer dagen, nagenoeg de gehele dag. Ik heb 2 sets panelen gunstig voor ochtend t/m avond zon.

Op zomerse dagen zit ik altijd ruim boven de 20kW terug levering per dag. Daar gaat volgende zomer wel 5kW vanaf om de nieuwe batterij op te laden.

[ Voor 35% gewijzigd door awhatever op 02-09-2026 10:23 ]

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

awhatever schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:22:
Ik lever 2kW per uur (2kW/uur) terug in de zomer dagen, nagenoeg de gehele dag. Ik heb 2 sets panelen gunstig voor ochtend t/m avond zon.

Op zomerse dagen zit ik altijd ruim boven de 20kW terug levering per dag. Daar gaat volgende zomer wel 5kW vanaf om de nieuwe batterij op te laden.
Je laad alleen 5 kW als deze geheel leeg is hè!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:25
Als je alleen je omvormers wilt uitzetten is deze optie wellicht een mogelijkheid: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/
Die werkt op basis van de url: '/ivp/mod/603980032/mode/power'
[Staat overigens niets over in de TS]

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• awhatever
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:59:
Als je alleen je omvormers wilt uitzetten is deze optie wellicht een mogelijkheid: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/
Die werkt op basis van de url: '/ivp/mod/603980032/mode/power'
[Staat overigens niets over in de TS]
Ik vermoed dat de "vincentwolsink" code geïnstalleerd in Home Assistant exact dit doet.

Het gedrag zoals ik het ervaar is namelijk identiek. Circa 1 uur voor uitschakelen, en circa 20 a 25 minuten voor inschakelen. Dat gedrag wordt ook in dit artikel precies zo beschreven. Dit is overigens het beste artikel dat tevens de tijdsdelay duidelijk beschrijft die ik tot dusverre gelezen heb. Overal worden wel allerlei implementaties of oplossingen beschreven, maar 't uur vertraging wordt meestal niet vermeld, wat bij mij dus tot verwarring leidt.

Ik ga er nog eens over nadenken:
1) Deze implementatie met de "standard" met vertraging, wat prima op te lossen is in Home Assistant met de day-aheadprijzen.
2) investeren voor de "fun" in de metered versie met meer data en controle...
Wellicht is dit laatste wel de beste keuze voor de toekomst. Geen idee wat de energiemarkt in de toekomst doet, en of je bijvoorbeeld over twee jaar niet altijd gaat betalen voor teruglevering... Dan moet je dan alsnog overstappen op de metered...

Werkt de "metered" versie goed samen met Home Assistant? en kun je de zonnepanelen dan slim aansturen vanuit Home Assistant. Ik heb een Zendure-batterij en in de toekomst vrijwel zeker geen Enphase-laadpaal… dus ik moet alles zelf aan elkaar knopen en slim maken.

• sandergar
  • Laatst online: 20:03
awhatever schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:22:

2kW per uur = 2kWh
20kW moet zijn 20kWh
5kW moet zijn 5kWh

kW = vermogen, geen hoeveelheid!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• awhatever
sandergar schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:40:
[...]

2kW per uur = 2kWh
20kW moet zijn 20kWh
5kW moet zijn 5kWh

kW = vermogen, geen hoeveelheid!
Thanks 8)7 niet lang genoeg over nagedacht...

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:28

Argarath

MasterBlaster

John2B schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:36:
[...]

Inderdaad, nieuw 319,00 euro de oude voor 100 euro op marktplaats zetten ;-) Alhoewel, iedereen stapt over op metered, dus met standaard versie wordt je inmiddels overspoeld op Markplaats.
Enphase IQ Gateway Metered inclusief 2 spoelen - Winkelman Zonnepanelen

Officieel moet je de gateway op een geheel aparte groep zetten, omdat tijdens het migreren van de Standaard naar de metered je de zonnenpanelen even uit en aan moet zetten terwijl de gateway aan moet blijven. Ik heb dat niet op een aparte groep gezet en de panelen ook niet uit en aan gezet, en dat werkte ook gewoon.
Zorg wel dat je een 3 fase metered koopt ipv een 1 fase... En dan dagen gaat zitten zoeken waarom je nergens metingen op L2 en L3 terugziet... Wat een gedoe 8)7

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:31
awhatever schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:45:
[...]
Werkt de "metered" versie goed samen met Home Assistant? en kun je de zonnepanelen dan slim aansturen vanuit Home Assistant. Ik heb een Zendure-batterij en in de toekomst vrijwel zeker geen Enphase-laadpaal… dus ik moet alles zelf aan elkaar knopen en slim maken.
Voor mij wel.

Ik kan met HA via de integratie van Vincent Wolsink Enphase aansturen, zodat PV op l1 wordt beperkt ten opzichte van de totale verbruik zoals de P1 meter dat registreert.
Daarbij kan ik de integratie van gielz de Zendure batterij op l3 gebruiken om NOM te benaderen.
En ondertussen gebruik ik dezelfde HA om mijn easee lite laadstroom op l2 te beperken indien nodig.
( in werkelijkheid is het een 1 fase aansluiting met een 4polige hoofdschakelaar die is doorgelust om later als dat nodig wordt over te stappen op 3 fasen.

Hierbij loop ik natuurlijk aan tegen verschillende snelheden van meters:
P1 staat op 1s, maar de verversing van Enphase lijkt eerder op minuten.
En de reactie snelheid loopt ook flink uit elkaar, dus zitten er overal marges in waarden enzo, maar met genoeg tijd en aandacht lukt het steeds beter.
Sterker nog: Enphase limiteert export en doet dat per fase, dus liep dat bij mij helemaal scheef.

Edit: kleine tekstuele verbetering en gelinkt aan het bericht van awhatever.

[ Voor 7% gewijzigd door sir_knudde op 02-09-2026 14:06 ]

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:00
Argarath schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:54:
[...]

Zorg wel dat je een 3 fase metered koopt ipv een 1 fase... En dan dagen gaat zitten zoeken waarom je nergens metingen op L2 en L3 terugziet... Wat een gedoe 8)7
Er bestaat helemaal geen enkel fase Metered. Ze zijn altijd drie fasen die je ook op enkel fase in kunt zetten.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Eddie_ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:54:
[...]

Er bestaat helemaal geen enkel fase Metered. Ze zijn altijd drie fasen die je ook op enkel fase in kunt zetten.
Er staat in het installersportal bij mij single phase. En kennelijk zijn er enkele serienummers die wel enkel fase zijn uitgevoerd, iig volgens ChatGPT. En hoewel ik chat echt niet zomaar geloof heb ik geen enkele mogelijkheid gevonden om meerdere fases gemeten te krijgen.

• mike123
Argarath schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:49:
[...]

Er staat in het installersportal bij mij single phase. En kennelijk zijn er enkele serienummers die wel enkel fase zijn uitgevoerd, iig volgens ChatGPT. En hoewel ik chat echt niet zomaar geloof heb ik geen enkele mogelijkheid gevonden om meerdere fases gemeten te krijgen.
Envoy S metered van 2015?
Dit heeft meneer Google voor mij gevonden.
ENV-S-WM1-230
https://wedak.nl/wp-conte..._envoys_ds_metered_nl.pdf

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:31
Argarath schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:49:
[...]

Omdat een standard envoy S met 1 fase van stroom wordt voorzien ziet hij alle micro-omvormers op die fase. Maar dan kan je nog steeds de omvormers over de fases verdeeld aansluiten. Pas als je een envoy metered hebt en die wordt voorzien van stroom door elke fase aan te sluiten dan pas kan je in je installer omgeving elke microomvormer aan de juiste fase koppelen. ;) Dit komt van Enphase zelf. ook ik heb 19 panelen verdeeld over drie fases (6 op L1 en 7 op L2 en 6 op L3) maar toch staat in de installeromgeving dat alles op L1 zit. Vanuit enphase zijn ze er toen ruim een week mee bezig geweest (meerdere mails over verstuurd aangezien ik per omvormer moest aangeven op welke fase deze zat). Pas na ruim een week kwam het antwoordt dat de envoy-S de reden was. dus lekker zo laten, alles werkt verder toch? ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

mike123 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 01:37:
[...]

Envoy S metered van 2015?
Dit heeft meneer Google voor mij gevonden.
ENV-S-WM1-230
https://wedak.nl/wp-conte..._envoys_ds_metered_nl.pdf
Denk dat dat m is idd, had hem via marktplaats gekocht in de veronderstelling dat alle metered 3 fase waren. Nu een nieuwe gateway besteld die hopelijk vandaag binnenkomt en dan hoop ik dat het gewoon in één keer goed gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Argarath op 03-09-2026 07:19 ]

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Dirkga schreef op donderdag 3 september 2026 @ 02:23:
[...]

Omdat een standard envoy S met 1 fase van stroom wordt voorzien ziet hij alle micro-omvormers op die fase. Maar dan kan je nog steeds de omvormers over de fases verdeeld aansluiten. Pas als je een envoy metered hebt en die wordt voorzien van stroom door elke fase aan te sluiten dan pas kan je in je installer omgeving elke microomvormer aan de juiste fase koppelen. ;) Dit komt van Enphase zelf. ook ik heb 19 panelen verdeeld over drie fases (6 op L1 en 7 op L2 en 6 op L3) maar toch staat in de installeromgeving dat alles op L1 zit. Vanuit enphase zijn ze er toen ruim een week mee bezig geweest (meerdere mails over verstuurd aangezien ik per omvormer moest aangeven op welke fase deze zat). Pas na ruim een week kwam het antwoordt dat de envoy-S de reden was. dus lekker zo laten, alles werkt verder toch? ;)
Nee, het probleem is dat de metingen van de ct’s dus niet binnen kwamen, behalve op fase 1. Dus zowel productie als verbruik klopte niet

• awhatever
Dirkga schreef op donderdag 3 september 2026 @ 02:23:
[...]

Pas als je een envoy metered hebt en die wordt voorzien van stroom door elke fase aan te sluiten dan pas kan je in je installer omgeving elke microomvormer aan de juiste fase koppelen. ;) Dit komt van Enphase zelf. ook ik heb 19 panelen verdeeld over drie fases (6 op L1 en 7 op L2 en 6 op L3) maar toch staat in de installeromgeving dat alles op L1 zit.
goede tip, mijn envoy standard zit maar op 1 fase aangesloten en geeft inderdaad aan dat alles maar op 1 fase wordt terug geleverd terwijl de panelen over 2 fases verdeeld zitten. heb er nooit naar omgekeken want de saldering en het werkte.

Heb besloten de metered te kopen en ga dit dan ook gelijk even verbeteren.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 23:47
awhatever schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:52:
[...]

goede tip, mijn envoy standard zit maar op 1 fase aangesloten en geeft inderdaad aan dat alles maar op 1 fase wordt terug geleverd terwijl de panelen over 2 fases verdeeld zitten. heb er nooit naar omgekeken want de saldering en het werkte.

Heb besloten de metered te kopen en ga dit dan ook gelijk even verbeteren.
Zag op marktplaats een set van 6 spoelen. EUR 15.

En deze: Enphase Envoy Metered EM 2022 (kleine) spoelen EUR 235.
Misschien heb je er iets aan.

[ Voor 9% gewijzigd door GJzon op 03-09-2026 10:57 ]

• Eddie_
Sorry, ik hou geen rekening met materiaal zo oud. :)

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:32
Ik probeer de tarieven aan te passen voor geleverde en terug geleverde stroom. Hoe ik het ook probeer ik krijg het niet van dynamisch af. Ik heb namelijk geen dynamisch contract maar een vaste prijzen contract.
Iemand bekend met dit probleem? Of hoe op te lossen?

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:59
awhatever schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:45:
[...]

Ik vermoed dat de "vincentwolsink" code geïnstalleerd in Home Assistant exact dit doet.

Het gedrag zoals ik het ervaar is namelijk identiek. Circa 1 uur voor uitschakelen, en circa 20 a 25 minuten voor inschakelen. Dat gedrag wordt ook in dit artikel precies zo beschreven. Dit is overigens het beste artikel dat tevens de tijdsdelay duidelijk beschrijft die ik tot dusverre gelezen heb. Overal worden wel allerlei implementaties of oplossingen beschreven, maar 't uur vertraging wordt meestal niet vermeld, wat bij mij dus tot verwarring leidt.

Ik ga er nog eens over nadenken:
1) Deze implementatie met de "standard" met vertraging, wat prima op te lossen is in Home Assistant met de day-aheadprijzen.
2) investeren voor de "fun" in de metered versie met meer data en controle...
Wellicht is dit laatste wel de beste keuze voor de toekomst. Geen idee wat de energiemarkt in de toekomst doet, en of je bijvoorbeeld over twee jaar niet altijd gaat betalen voor teruglevering... Dan moet je dan alsnog overstappen op de metered...

• , lees net dat je toch voor metered gaat ....

[ Voor 7% gewijzigd door Single op 07-09-2026 16:51 ]

• awhatever
Single schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:43:
[...]
  • , lees net dat je toch voor metered gaat ....
Yes, kon het niet laten. Besteld, volgende week even installeren. Met wat tips hierboven gaat dat hopelijk eenvoudig

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17
Renkie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:54:
Even een vraagje, ik heb de volgende situatie:

- Enphase IQ7+ omvormers
- IQ system controller 3 INT
- IQ batterij FlexPhase

Op dit moment heb ik nog een "vast" energiecontract, pas in oktober stap ik over naar dynamisch. Eerder stond het profiel op "Volledig back-up" waar de accu in principe altijd op 100% blijft staan.

Ik heb als test het profiel ingesteld op "Eigen verbruik"

Op dagen dat er meer dan voldoende zon is en de accu nooit onder de 60% komt zie ik dat ik toch +- 1 kWh verbruik heb. (In de Enphase App en stroommeter zelf).

Hoe kan dat? In principe zou je dan toch op 0 verbruik moeten uitkomen? Dit draait nu een paar dagen zo en het is elke keer 0.8-0.9 kWh. (verdeeld over meerdere momenten 0.1 kWh)
Weet iemand hier hoe dat kan?
Er waren een aantal mensen die dit bovenstaande bedrag ook opmerkten. Ondanks profiel "Eigen gebruik" toch 0.8-0.9kWh afname vanuit het net.

Ik heb even de P1 meter bekeken. En ik heb het nu ook "live" mis zien gaan. Op enig moment toen er geen zon opbrengst meer was zag ik dit:

- De P1 meter laat zien dat er teruglevering is van 160W+190W = 350W voor fase1 en fase3. -Tegelijkertijd laat de P1 meter ook zien dat er 381W verbruikt wordt door fase2.

Gevolg is dat je op dat moment -31W hebt. Maar als ik dus het verbruik per uur bekijk in de nacht heb ik gewoon elk uur een verbruik van +- 50W.

Nu is 50W natuurlijk niet veel, maar volgens mij is dit niet iets waarbij je een vorm van piekbelasting hebt of iets net wel/niet snel genoeg reageert. Het hele idee van die batterij oplossing is dat je er (ook) mee kan zorgen dat je 0 verbruik hebt, en dat lijkt nu juist niet te lukken.

Zijn er meer mensen die dit gedrag in de nacht zien?

• GJzon
Renkie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:23:
[...]

Er waren een aantal mensen die dit bovenstaande bedrag ook opmerkten. Ondanks profiel "Eigen gebruik" toch 0.8-0.9kWh afname vanuit het net.

Ik heb even de P1 meter bekeken. En ik heb het nu ook "live" mis zien gaan. Op enig moment toen er geen zon opbrengst meer was zag ik dit:

- De P1 meter laat zien dat er teruglevering is van 160W+190W = 350W voor fase1 en fase3. -Tegelijkertijd laat de P1 meter ook zien dat er 381W verbruikt wordt door fase2.

Gevolg is dat je op dat moment -31W hebt. Maar als ik dus het verbruik per uur bekijk in de nacht heb ik gewoon elk uur een verbruik van +- 50W.

Nu is 50W natuurlijk niet veel, maar volgens mij is dit niet iets waarbij je een vorm van piekbelasting hebt of iets net wel/niet snel genoeg reageert. Het hele idee van die batterij oplossing is dat je er (ook) mee kan zorgen dat je 0 verbruik hebt, en dat lijkt nu juist niet te lukken.

Zijn er meer mensen die dit gedrag in de nacht zien?et niet zien
Het systeem moet wel kunnen regelen. Daartoe wordt er een minimaal vermogen opgenomen anders kan het niet zien of er iets afgenomen of teruggeleverd wordt. Komt het vermogen boven de drempelwaarde dan weet de accu dat ie moet leveren. Bij een negatieve waarde (zon schijnt) gaat ie laden.
Zou je geen drempelwaarde hebben dan wordt er continu geschakeld tussen laden en ontladen. Niet echt fijn voor de accu.
Ik heb zelf een Zendure Mix 3000 en zie dat er 's nachts altijd een verbruik is van 0,2 kWh. Koelkast, diepvries, boilertje en pomp van de warmtepomp worden dan regelmatig ingeschakeld. En uiteraard al die apparatuur op de WIFI.

En ik heb 3 fasen.
Perfect op nul krijg je het nooit.

Ik heb wel gemerkt dat het systeem beter regelt op een energiemeter met CT spoelen zoals de Shelly Pro 3EM. Gebruik ik de Zendure P1 meter dan zie ik ook grote sprongen. Waarschijnlijk de 1 seconde update.
Aangezien de Enphase ook met CT spoelen werkt, zou je mogen verwachten dat dit beter zou moeten werken. Er van uitgaande dat er een Envoy Metered wordt gebruikt. Hoewel, daar is de update tijd ook 1 seconde.

[ Voor 12% gewijzigd door GJzon op 08-09-2026 21:32 ]

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17
Ik heb geen Envoy Metered, maar er wordt gebruik gemaakt van een Enphase System Controller

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Renkie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:31:
Ik heb geen Envoy Metered, maar er wordt gebruik gemaakt van een Enphase System Controller
Met daarin een Envoy Metered (IQ Gateway Metered).

[ Voor 5% gewijzigd door PeepPeepPeep op 08-09-2026 21:49 ]

• Eddie_
Het V2G blijkt toch weer anders dan dat ik voor ogen had. Schijnbaar zijn er best wel veel EV's die het nu al kunnen (zonder dat de leverancier dat benoemt):
(let wel, DC lader benodigd!).
Linkje naar Solar 365
Enphase verwacht in Q4 hun nieuwe DC laadpaal te introduceren.
Geteste auto's.
MerkModel
AudiQ4 e-tron
AudiQ8 (2025)
AudiS6 e-tron
BMWi3s
BMWiX (modeljaar 2025)
BYDAtto
Citroënë-Jumpy
HyundaiIoniq 5
HyundaiIoniq 6
HyundaiKona (2020)
HyundaiKona (2025)
Kiae-Niro (2021)
Kiae-Niro (2022)
KiaEV3
KiaEV6 (2023)
KiaEV9
MaxuseDeliver 3
MaxuseDeliver 9
Mercedes-BenzEQA (2025)
Mercedes-BenzEQB
MGMarvel R
Peugeote-208 (2021)
Polestar2
Polestar4
PorscheMacan (modeljaar 2024)
PorscheTaycan 4S (2023)
Renault5 E-Tech Electric
RenaultZoe (2019)
ŠkodaEnyaq
TeslaModel 3 (2019)
TeslaModel S
TeslaModel S Raven
TeslaModel X
TeslaModel Y
ToyotaC-HR+
VolkswagenID.4
VolkswagenID.5
VolvoEC40
VolvoEX30
VolvoEX40
VolvoXC40 (2023)
XPengG6
XPengG9
Zeekr7X

[ Voor 3% gewijzigd door Eddie_ op 09-09-2026 07:43 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:56
Eddie_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:42:
Het V2G blijkt toch weer anders dan dat ik voor ogen had. Schijnbaar zijn er best wel veel EV's die het nu al kunnen (zonder dat de leverancier dat benoemt):
(let wel, DC lader benodigd!).
Linkje naar Solar 365
Enphase verwacht in Q4 hun nieuwe DC laadpaal te introduceren.
Geteste auto's.
MerkModel
AudiQ4 e-tron
AudiQ8 (2025)
AudiS6 e-tron
BMWi3s
BMWiX (modeljaar 2025)
BYDAtto
Citroënë-Jumpy
HyundaiIoniq 5
HyundaiIoniq 6
HyundaiKona (2020)
HyundaiKona (2025)
Kiae-Niro (2021)
Kiae-Niro (2022)
KiaEV3
KiaEV6 (2023)
KiaEV9
MaxuseDeliver 3
MaxuseDeliver 9
Mercedes-BenzEQA (2025)
Mercedes-BenzEQB
MGMarvel R
Peugeote-208 (2021)
Polestar2
Polestar4
PorscheMacan (modeljaar 2024)
PorscheTaycan 4S (2023)
Renault5 E-Tech Electric
RenaultZoe (2019)
ŠkodaEnyaq
TeslaModel 3 (2019)
TeslaModel S
TeslaModel S Raven
TeslaModel X
TeslaModel Y
ToyotaC-HR+
VolkswagenID.4
VolkswagenID.5
VolvoEC40
VolvoEX30
VolvoEX40
VolvoXC40 (2023)
XPengG6
XPengG9
Zeekr7X
Ik vond dat heel goed nieuws.... maar ik vrees dat autofabrikanten, nu ze dit weten, misschien softwarematig nog een stokje gaan steken voor het DC ontladen van autobatterijen. Ze zijn normaal altijd erg terughoudend met het toelaten van V2G.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:37
Coffeeroam schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:22:
[...]

Ik vond dat heel goed nieuws.... maar ik vrees dat autofabrikanten, nu ze dit weten, misschien softwarematig nog een stokje gaan steken voor het DC ontladen van autobatterijen. Ze zijn normaal altijd erg terughoudend met het toelaten van V2G.
Dat denk ik ook. Zo heeft Volvo het in de communicatie alleen over V2G via AC (en dan eigenlijk ook nog eens alleen via de eigen Volvo Wallbox). Daarbij worden speciale 'algoritmes' gebruikt om ervoor te zorgen dat de extra batterijdegradatie binnen de perken blijft (en dus de standaard garantie behouden blijft). Op het moment dat je via DC gaat ontladen bypass je volgens mij alle communicatie en verliest Volvo de invloed op het proces. Dat vinden ze garantietechnisch vast niet de bedoeling :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Pazo
Is wel heel interessant en zou echt wel gaaf zijn. Ik heb een Enyaq, en als dit mogelijk gaat zijn, ga ik daar zeker naar kijken. Want dat is dit een stuk interessanter dan een thuisaccu aanschaffen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• HugoStiglitz
Pazo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:22:
Is wel heel interessant en zou echt wel gaaf zijn. Ik heb een Enyaq, en als dit mogelijk gaat zijn, ga ik daar zeker naar kijken. Want dat is dit een stuk interessanter dan een thuisaccu aanschaffen.
Ook hier een Enyaq rijder. Ik ga het niet gebruiken. Zorgt altijd voor extra degradatie van de accu. En waar in benieuwd naar ben is de efficiëntie. Als je nu met de grannie lader staat te laden is 20 procent verlies normaal vanwege het draaiende moeten houden van de boordcomputers onder andere. Reken regel wat ik veel zie is 200w tot 300w heeft dat nodig. Als dan je nacht verbruik van je woning 300w is en dit er bovenop wordt het wellicht minder efficiënt om te gebruiken.

• Pazo
Ik heb mij aangemeld om een keer te testen. Wel een pokke eind rijden (testlocatie is in Stein, Sittard hoekje) maar ik vind dit dermate interessant dat ik dat wel een keer een zaterdag voor wil opofferen om te testen en met die mensen te sparren. Even afwachten of ik daadwerkelijk uitgenodigd ga worden.

• Eddie_
@HugoStiglitz Die degradatie schijnt enorm mee te vallen maar dit zullen fabrikanten natuurlijk wel gebruiken om het af te raden (of zelfs helemaal uit te zetten). Ik ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik heb al tegen mijn leidinggevende gezegd dat ik die nieuwe Enphase laadpaal wil :)

• Coffeeroam
Lijkt mij dat je zelf bij DC bidirectioneel ook zelf een beetje kan oppassen voor extra degradatie (tussen de 20% en 80% blijven en niet te grote laadstromen gebruiken, etc.).

• Pazo
Ik heb al bericht van ze terug gehad.
De Enyaq die ze getest hebben was toevallig een iV60 uit 2022, dus dezelfde als de mijne. Dus dat moet gewoon werken zeggen ze.

Dit is getest met de Sigen EV DC Charging module. Ze kunnen uiteraard niet zeggen of dit ook met DC lader van Enphase zal gaan werken. Dus @Eddie_ , als jij er 1 krijgt dat wil ik wel een keer bij je komen testen :)

• Eddie_
Mocht hij hier komen dan ben je van harte welkom!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb recent een huis gekocht met Enphase systeem. Van de oud-eigenaar kreeg ik een link voor overzetten van eigenaarschap van dat systeem. Dat moet 150 euro kosten. Ik vind het eigenlijk onzin om dat te doen, maar wil wel dat ik t.z.t. dit systeem kan gaan aansturen via Home Assistant (ik woon er nog niet).

Ondertussen heb ik mij ingeschreven als Solar Company bij Enhapse en heeft de oude eigenaar mijn als "Maintainer" van het systeem geaccepteerd.

Ik hoopte eigenlijk dat ik dan mijzelf, als ik een separaat Owner-account aanmaak, als Maintainer kan kenmerken als owner. Maar ik kan die optie niet vinden.

Is dit nog mogelijk?

Of kan ik de andere partij Owner laten (ik denk niet dat zij ooit nog iets met dit systeem gaat doen) en kan ik zelf als Maintainer van dit systeem alles wal ik als Owner ook kan doen?

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Mr_Big schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:12:
Ik heb recent een huis gekocht met Enphase systeem. Van de oud-eigenaar kreeg ik een link voor overzetten van eigenaarschap van dat systeem. Dat moet 150 euro kosten. Ik vind het eigenlijk onzin om dat te doen, maar wil wel dat ik t.z.t. dit systeem kan gaan aansturen via Home Assistant (ik woon er nog niet).

Ondertussen heb ik mij ingeschreven als Solar Company bij Enhapse en heeft de oude eigenaar mijn als "Maintainer" van het systeem geaccepteerd.

Ik hoopte eigenlijk dat ik dan mijzelf, als ik een separaat Owner-account aanmaak, als Maintainer kan kenmerken als owner. Maar ik kan die optie niet vinden.

Is dit nog mogelijk?

Of kan ik de andere partij Owner laten (ik denk niet dat zij ooit nog iets met dit systeem gaat doen) en kan ik zelf als Maintainer van dit systeem alles wal ik als Owner ook kan doen?
Ik heb een huis van een paar honderdduizend gekocht maar ben te krenterig om 150 Euro te betalen….. Lekker bezig! 8)7

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:42
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:21:
[...]

Ik heb een huis van een paar honderdduizend gekocht maar ben te krenterig om 150 Euro te betalen….. Lekker bezig! 8)7
Ik lees niet dat Mr-big als nieuwe eigenaar te krenterig is maar lees dat het gaat om de onzinnigheid van de kosten ivm de omzetting van het eigenaarshap.
En ik lees een aantal aanvullende vragen omtrent de overdracht van het eigenaarschap.

Wwb je commentaar op de post van Mr-big ... Lekker bezig! 8)7

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:59

Is dit nog mogelijk?

Serieus? Begint Enphase nu ook al met deze onzin of is het enkel de installateur?
Solar Edge was hier ook mee begonnen en heeft dit uiteindelijk gecombineerd met een systeemcheck. Voor hun systeem was dat uiteindelijk niet heel onnadelig ivm alle fouten die er met SE worden gemaakt. Dit ging volgens mij om <100 euro.
150 euro om een emailadres te wijzigen is wel erg gortig.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:31
Poeh, ik zat naar aanleiding van de vorige post (het is trouwens 180 euro, staat gewoon op hun site. Betreft niet alleen mail adres maar ook o.a. garantie overdracht. Wat ergens prima is, want ik weet dat gewone winkels met garantie nog wel eens moeilijk doen als je niet de oorspronkelijke eigenaar op het oorspronkelijke adres bent)

Enfin, ik zat weer eens even op mijn Enlighten te kijken (15 panelen met iq7+, 3 fase aangesloten, metered S) en even bij de AI die aangaf dat ik een groot probleem heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU3b9AMgdJJkRHRDde1R6s0f9zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYF0H5S4k51Dxl9OfcdaZbvV.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCqIcPZ6xVdUa0gcqxSgqgWAOsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFKx0ktVc7P72MBjKeUx5NTA.jpg?f=fotoalbum_large

Nouja, ik moet maar zo denken: los van de app leveren mijn panelen wel gewoon stroom op :-). Zie ook gewoon alle panelen elke dag stroom opleveren

Was volgens de AI op die dag 75,8% van de verwachting, wat prima kan want ik weet dat mijn panelen niet het meest gunstig liggen (en dat ligt gewoon aan mijn dak/huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t1miGvjCgt6He9zGLbcYO2Tz5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsfdKrtlrlpLmvmd8VPN3A4n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4Ot4xynVJY6CGUEffGDXyYjAK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsdzrYfhzSLrJJXUhwENZiu9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan toch gewoon simpel concluderen dat de CT ringen verkeerd zijn aangesloten? De installateur had er volgens mij ook niet echt ervaring mee, dus die hoef ik ook niet te gaan bellen om het op te komen lossen. Zal eens op zoek moeten gaan naar een ander bedrijf in omgeving Leiden. Maar goed, technisch lijken de panelen het gewoon te doen.

Opgewekte stroom klopt wel neem ik aan, daarvoor telt die de panelen met iq7+ op?

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
Nee, dat kun je niet concluderen. Het kan dat ze verkeerdom zitten. Het kan ook zijn dat de plek waar ze zitten verkeerd is. Lees de foutmelding nog eens. 3 CT's kunnen aan de net zijde zitten (is meestal) of aan de verbruikers zijde.

Configureer je dat verkeerd of wissel je bij vergissing dat om. (Naast dat ct's verkeerdom op de leiding kunnen zitten). Dan krijg je de meet problematiek die je nu te zien krijgt.

Je kunt gewoon de huidige installateur terug laten komen. 50% kans dat hij dat de 2de of wellicht 3de keer goed doet. Daarnaast is t zijn foutje of probleem. Je hebt om een goede werking en installatie gevraagd bij gunning van de opdracht. Daar heb je (Al) voor betaald.

[ Voor 4% gewijzigd door asjemenou74 op 12-09-2026 08:30 ]

• Coffeeroam
President schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 05:00:
Poeh, ik zat naar aanleiding van de vorige post (het is trouwens 180 euro, staat gewoon op hun site. Betreft niet alleen mail adres maar ook o.a. garantie overdracht. Wat ergens prima is, want ik weet dat gewone winkels met garantie nog wel eens moeilijk doen als je niet de oorspronkelijke eigenaar op het oorspronkelijke adres bent)

Enfin, ik zat weer eens even op mijn Enlighten te kijken (15 panelen met iq7+, 3 fase aangesloten, metered S) en even bij de AI die aangaf dat ik een groot probleem heb.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Nouja, ik moet maar zo denken: los van de app leveren mijn panelen wel gewoon stroom op :-). Zie ook gewoon alle panelen elke dag stroom opleveren

Was volgens de AI op die dag 75,8% van de verwachting, wat prima kan want ik weet dat mijn panelen niet het meest gunstig liggen (en dat ligt gewoon aan mijn dak/huis).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan toch gewoon simpel concluderen dat de CT ringen verkeerd zijn aangesloten? De installateur had er volgens mij ook niet echt ervaring mee, dus die hoef ik ook niet te gaan bellen om het op te komen lossen. Zal eens op zoek moeten gaan naar een ander bedrijf in omgeving Leiden. Maar goed, technisch lijken de panelen het gewoon te doen.

Opgewekte stroom klopt wel neem ik aan, daarvoor telt die de panelen met iq7+ op?
Ik vind het wel heeel toevallig dat jij op elk moment bijna precies evenveel verbruikt als dat je produceert. Dat krijgt niemand zo exact voor elkaar. Je netafhankelijkheid zal wel bijna 0% zijn (maar niet heus). Dat duidt op verkeerd aangesloten CT's.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:31
Coffeeroam schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:33:
[...]

Ik vind het wel heeel toevallig dat jij op elk moment bijna precies evenveel verbruikt als dat je produceert. Dat krijgt niemand zo exact voor elkaar. Je netafhankelijkheid zal wel bijna 0% zijn (maar niet heus). Dat duidt op verkeerd aangesloten CT's.
Mijn met afhankelijkheid is 100% volgens de app

• HugoStiglitz

Is dit nog mogelijk?

Je kan er onder uit. Staat wel ergens in mijn posts ergens met een handleiding link. Komt er op neer dat de oude eigenaar zijn mail adres aanpast naar jou mail adres. Zo hou je ook nog de historie aan gegevens (weet niet of dat bij owner transfer zo is)

Wat ja 150 euro voor ownership transfer is echt belachelijk veel geld voor een kleine handeling. Zoals gesteld dat het maar een fractie is van wat je huis kost. Kan je het ook omdraaien dat de vorige eigenaar er zorg voor moet dragen en de kosten.

Gefeliciteerd met je nieuwe woning trouwens.

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lawrentz schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 01:33:
[...]

Ik lees niet dat Mr-big als nieuwe eigenaar te krenterig is maar lees dat het gaat om de onzinnigheid van de kosten ivm de omzetting van het eigenaarshap.
En ik lees een aantal aanvullende vragen omtrent de overdracht van het eigenaarschap.
Dit onder andere. Een paar badkamertegels zijn inderdaad al duurder dan dit, met is ook een beetje een principekwestie. Waarom moeten zij die (tegen betaling) doen?

Ik heb verder ook geen zin om aan een of andere club vast te zitten die elke week de voorwaarden verandert, dan weer de API dicht zet zodat home assistant niet werkt, en constant alles "voor mij" (lees: voor hen zelf) monitort.
HugoStiglitz schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:13:
[...]

Je kan er onder uit. Staat wel ergens in mijn posts ergens met een handleiding link. Komt er op neer dat de oude eigenaar zijn mail adres aanpast naar jou mail adres. Zo hou je ook nog de historie aan gegevens (weet niet of dat bij owner transfer zo is)

Gefeliciteerd met je nieuwe woning trouwens.
Ik zal er nog een naar zoeken, maar als het om de Slolar Bouwmarkt handleiding gaat: wat daarin staat lijkt niet meer te bestaan/werken.

Dus ik hoop dat iemand dit recent nog voorhanden heeft gehad.

Bedankt voor de felicitaties!

• Eddie_
Volgens mij is het zo dat de historische gegevens juist weg zijn op het moment dat Enphase het systeem over zet. Dat wijzigen van het mailadres is absoluut geen zekerheid, dat werkt vaker niet dan wel. Een installateur kan die informatie ook niet aanpassen.

@President Betreft dit een recente installatie? Als je hier foto's kunt plaatsen van je CT's dan is hier voldoende kennis aanwezig om daar een uitspraak over te doen. Vertrouw die AI van Enphase nooit 100%!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Heren,

Een paar maanden geleden is hier een 3e 5P flex toegevoegd op een bestaande system controller met 2 5P flex batterijen en 22 x IQ7+.

Ik had het al eerder gezien maar door de vele zon en goede dagen was het niet duidelijk: de batterijen ontladen maar maximaal 0,6 kW bij een grotere vraag. Zo was vanmorgen met elektrische oven aan een vermogen vraag van 2,1 kW waarbij 0,6 kW uit de batterijen kwam en 1,5 kW van het net werd geïmporteerd.

Ik heb terug gekeken en voordat de 3e 5P was geïnstalleerd was er geen maximum en zie ik regelmatig 3,8 kW of meer aan ontladen. De grafieken voorheen van vulling batterijen waren ook veel grilliger (nu een zacht glooiend Limburgs landschap, voorheen het landschap van onze laatste vakantie in de Dolomieten).

Zowel met AI profiel als eigen verbruik.

Zegt 1 van jullie dit iets?

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 15:41
Heb een vraag over Enphase systeem

Heb een 3 fase 3x25A aansluiting

Thuisbaterij op 3 fase 16A groep

Zonnepanelen 20x op 2 fase 16A groep

Thuisbatterij Enphase IQ 2 ook op 3 fase 16A groep

Zou ik voordeel hebben als ik de 3 16A 3 fase groepen vervang door 20A groepen ?

Idee erachter is dat onderling op 20A doorvoer mogelijk zou zijn . Heb een loadbalencer voor de laadpaal dus dan zou ik op meer als 16A kunnen laden en thuisbaterij op 20A kunnen laten laden

Heb een Homey waar ik ook een en andere kan inregelen als beveiliging

<GOT>DrOPje #2516

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:19
PeepPeepPeep schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:39:
Heren,

Een paar maanden geleden is hier een 3e 5P flex toegevoegd op een bestaande system controller met 2 5P flex batterijen en 22 x IQ7+.

Ik had het al eerder gezien maar door de vele zon en goede dagen was het niet duidelijk: de batterijen ontladen maar maximaal 0,6 kW bij een grotere vraag. Zo was vanmorgen met elektrische oven aan een vermogen vraag van 2,1 kW waarbij 0,6 kW uit de batterijen kwam en 1,5 kW van het net werd geïmporteerd.

Ik heb terug gekeken en voordat de 3e 5P was geïnstalleerd was er geen maximum en zie ik regelmatig 3,8 kW of meer aan ontladen. De grafieken voorheen van vulling batterijen waren ook veel grilliger (nu een zacht glooiend Limburgs landschap, voorheen het landschap van onze laatste vakantie in de Dolomieten).

Mij niet.

Ik heb ook 2x de 5p flex, maar zie gewoon dik 3500w eruit komen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb nu al maanden geen Enphase meer, maar blijf mails krijgen over maandelijks opbrengsten a la 0...

Enig idee hoe ik hier vanaf kom?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:19
Vorkie schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:16:
Ik heb nu al maanden geen Enphase meer, maar blijf mails krijgen over maandelijks opbrengsten a la 0...

Markeren als spam :+

• Pazo
Vorkie schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:16:

Heb je nog inloggegevens? Je kunt het vast in Enlighten of in de app uitzetten. In de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVNp1zyz9DzOPahUNOIwceElrMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uJ0mOdtQ6ZN5VcTyHgmPZdl0.png?f=fotoalbum_large

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:31
Vraag aan de experts hier:

Ik probeer met DPEL de export te limiteren, maar de export lijkt per fase te worden gelimiteerd ipv over het geheel:
Met een array op L1 en DPEL op 300, zie ik:
productie op L1 terug zakken naar 295.
en met de verbruikers op L2 en L3 registreert de P1 meter een teruglevering van -110. Dat is beslist geen -30), waar ik op hoop.

Weten jullie waar ik in kan stellen dat een aggregatie van L1, L2 en L3 moet worden gebruikt voor DPEL?

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

SpikeHome schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:15:
[...]

Mij niet.

Ik heb ook 2x de 5p flex, maar zie gewoon dik 3500w eruit komen.
Had ik ook, totdat de 3e erbij is geplaatst.

Wellicht is er een switch verkeerd gezet of een instelling bij de installatie verkeerd. Daarom mijn vraag, is het wellicht een instelling die ik kan of moet doen?

• Coffeeroam
PeepPeepPeep schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:39:
Heren,

Ik denk dat iemand bij de installatie de stroom per fase verkeerd heeft ingesteld.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Coffeeroam schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:45:
[...]

Ik denk dat iemand bij de installatie de stroom per fase verkeerd heeft ingesteld.
Het is in ieder geval niet zoals het moet zijn. Nu met deze “slechte” dag werd het duidelijk. Ik ga de installateur eens aan zijn jasje trekken.

Update: de AI assistent dit voorgelegd, die geeft inderdaad dit als mogelijkheid aan. Mail naar installateur is gestuurd.

[ Voor 15% gewijzigd door PeepPeepPeep op 13-09-2026 19:36 ]

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:42
Raoul.TLS schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:00:
ik heb veel vertrouwen in mijn eigen domotica automatiseringen, maar ík ga nooit de aansturing van dit soort cruciale processen in mijn meterkast aan een homey of home assistant of wat dan maar over laten.

Stel dat je een bepaalde situatie niet had voorzien in je flow, of de groep die de spanning verzorgt van je homey knalt er net uit……of een automatische update draait je flow/app de nek om…..

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:02
Torch1969 schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:23:
[...]

...., of de groep die de spanning verzorgt van je homey knalt er net uit……
Zojuist bij mij gebeurt terwijl er niemand thuis is.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• WillemP22
Raoul.TLS schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:00:
Heb een vraag over Enphase systeem

Heb een 3 fase 3x25A aansluiting

Thuisbaterij op 3 fase 16A groep

Zonnepanelen 20x op 2 fase 16A groep

Thuisbatterij Enphase IQ 2 ook op 3 fase 16A groep

Zou ik voordeel hebben als ik de 3 16A 3 fase groepen vervang door 20A groepen ?

Idee erachter is dat onderling op 20A doorvoer mogelijk zou zijn . Heb een loadbalencer voor de laadpaal dus dan zou ik op meer als 16A kunnen laden en thuisbaterij op 20A kunnen laten laden

Ik kan je niet helemaal volgen, maar wat je groepen noemt zijn hopelijk aardlekautomaten. Aardlekautomaten bepalen niet wat er wel of niet door mag…het zijn veiligheden. Veiligheden die af moeten vallen bij te grote aardlek en of te hoge stroomsterkte vs. tijdsduur (karakteristiek) . Ze moeten je apparaten daarachter en de bekabeling beveiligen. Dus als de apparaten erachter EN de bekaling langdurig 20 A kunnen weerstaan kun je dat aanpassen mits het selectief blijft tov de hoofdaansluiting.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:35
Vraag: Heeft niemand er last van de 'burst-mode' bij lage zonneopbrengst zodat het geleverde vermogen flink fluctueert?

• Pazo
Nee? Daar is die modus toch voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 15-09-2026 14:33 ]

• grotegok
Pazo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:33:
Ja klopt maar veroorzaakt flinke fluctuaties waardoor snelle (D)ESS systemen hier last van hebben.

• Eddie_
Hoe enorm zijn die fluctuaties dan?

• WillemP22
grotegok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:59:
[...]

Ja klopt maar veroorzaakt flinke fluctuaties waardoor snelle (D)ESS systemen hier last van hebben.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel het is. Dacht dat het om een paar Wattjes ging…en heb die hele burstmode voor mezelf afgedaan als marketing-ding, maar ik hoop dat het meer is.🧐

• aobh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 08:19
Iemand ook issues met Ephase / Enlighten? Ik krijg geen updates meer binnen sinds gisteren.

• Coffeeroam
aobh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:41:
Iemand ook issues met Ephase / Enlighten? Ik krijg geen updates meer binnen sinds gisteren.
Hier geen probleem. Misschien is je gateway bezig met een update.

• Ferdinand Oeinck
WillemP22 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:52:
[...]

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel het is. Dacht dat het om een paar Wattjes ging…en heb die hele burstmode voor mezelf afgedaan als marketing-ding, maar ik hoop dat het meer is.🧐
Ik lees via Google dat het om 50 tot 200 W gaat.

• grotegok
Eddie_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:16:
Hoe enorm zijn die fluctuaties dan?
afhankelijk van hoeveel omvormers je hebt, maar bij mijn wappert het bij weinig licht inval een watt of 300...

• grotegok
Pazo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:33:
klopt, met modbus middelt het lekker uit, echter mijn P1 meter wappert nog lekker mee....

• grotegok
nee werkt hier

• CurrentCase
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17-09 19:21
Soms ervaarde ik dit ook. Als je met updates bedoeld dat de gateway bijvoorbeeld een dag lang niet heeft gerapporteerd aan de cloud. Als het lampje rood brand dan is er geen internet verbinding ( op de metered gateway het bovenste lampje ). Heb ik lang gehad met mijn wifi. Uiteindelijk bekabeld naar m'n internet router wat stabieler werkte. Wat ik dan meestal moest doen, was de gateway herstarten, en de internet router ook in die volgorde. Het duurt soms even daarna voordat er 'verbinding' is met de enphase cloud. Ook eens meegemaakt na een update van de gateway en na het wisselen van het zelfverbuik profiel naar de AI optimalisatie mode. Moest beide keren alles herstarten ( stroomloos even ).

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
grotegok schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:34:
[...]

afhankelijk van hoeveel omvormers je hebt, maar bij mijn wappert het bij weinig licht inval een watt of 300...
Bij mij ook ongeveer 300 Watt. Ik kan het nu een beetje moeilijker zien omdat mijn accu het probeert te corrigeren 🤪. Ben wel benieuwd of het burst effect minder zichtbaar is bij een 3-fasen installatie? Je zou denken dat die omvormers (condensatoren) dan op andere momenten ontladen?

• grotegok
Bouwertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:04:
[...]

Bij mij ook ongeveer 300 Watt. Ik kan het nu een beetje moeilijker zien omdat mijn accu het probeert te corrigeren 🤪. Ben wel benieuwd of het burst effect minder zichtbaar is bij een 3-fasen installatie? Je zou denken dat die omvormers (condensatoren) dan op andere momenten ontladen?
Fijn dat er nog meer mensen het probleem ervaren. Nu nog een oplossing. Mijn andere niet-enphase omvormers zijn mooi stabiel in uitgangsvermogen.

• Ferdinand Oeinck
grotegok schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:14:
[...]

Fijn dat er nog meer mensen het probleem ervaren. Nu nog een oplossing. Mijn andere niet-enphase omvormers zijn mooi stabiel in uitgangsvermogen.
Het is geen probleem maar een feature. Scheelt 1% a 2% opbrengst per jaar.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:38:
[...]

Het is geen probleem maar een feature. Scheelt 1% a 2% opbrengst per jaar.
Het is natuurlijk lastig te controleren, maar vooralsnog ben ik er ook blij mee. Het ziet er alleen heel vreemd uit op je P1 meter. Mijn accu kan het ook redelijk volgen, ik zie daar wel ietsje meer onrust. Maar idd een marketing feature van enphase, dat weet je als je het koopt.

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05:32
Recentelijk krijg ik een foutmelding in de Enphase app “fout”, klik ik daarop dan geeft de app aan “meterprobleem”. Ik heb in Augustus mijn Envoy standaard door een metered versie laten vervangen incl CT spoelen, ook zijn er toen 8 zonnepanelen toegevoegd (lagen er al 15 dus nu 23 totaal). Alles lijkt goed te werken opbrengst en verbruik kloppen en ik zie alle panelen met opbrengsten in de app. Na 1e melding ca 1wk terug de automaat (stop in meterkast) uitgezet en opnieuw aangezet. Melding was na 1 dag weg. Nu, 1wk later is de melding weer terug. Tips ?

[ Voor 5% gewijzigd door MartindM op 17-09-2026 22:04 ]

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / AUDI Q6 SPORTBACK / HOMEY / 10200 WP PV

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

MartindM schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:03:
Recentelijk krijg ik een foutmelding in de Enphase app “fout”, klik ik daarop dan geeft de app aan “meterprobleem”. Ik heb in Augustus mijn Envoy standaard door een metered versie laten vervangen incl CT spoelen, ook zijn er toen 8 zonnepanelen toegevoegd (lagen er al 15 dus nu 23 totaal). Alles lijkt goed te werken opbrengst en verbruik kloppen en ik zie alle panelen met opbrengsten in de app. Na 1e melding ca 1wk terug de automaat (stop in meterkast) uitgezet en opnieuw aangezet. Melding was na 1 dag weg. Nu, 1wk later is de melding weer terug. Tips ?
In de app: Menu - Ondersteuning en laat dan de AI assistent de boel doorlichten.

• Eddie_
@MartindM Toevallig iets van een PiB geplaatst?

• GJzon
MartindM schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:03:
Ik heb die melding ook. Komt doordat er een accu gebruikt wordt. In eerdere versies van de software kon je dat aangeven en wist de Enphase dat er meer teruglevering kan zijn dan alleen van de zonnepanelen. Die optie heb je niet meer omdat Enphase alleen z'n eigen accu's in een systeem wil, dus geen non-Enphase. Helaas. Oplossing: de Consumptie spoelen in de Toolkit uitschakelen.

• WillemP22
GJzon schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 00:25:
[...]

Ik heb die melding ook. Komt doordat er een accu gebruikt wordt. In eerdere versies van de software kon je dat aangeven en wist de Enphase dat er meer teruglevering kan zijn dan alleen van de zonnepanelen. Die optie heb je niet meer omdat Enphase alleen z'n eigen accu's in een systeem wil, dus geen non-Enphase. Helaas. Oplossing: de Consumptie spoelen in de Toolkit uitschakelen.
Je kunt in de Enphase software in de Toolkit nog steeds opgeven dat je batterij van een derde hebt. Stap 1, systeem details, helemaal onderaan.

En dan accepteert het systeem negatieve verbruiksdata, also gevolg van teruglevering van een batterij van een derde.

• aobh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 08:19
CurrentCase schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:56:
[...]

Soms ervaarde ik dit ook. Als je met updates bedoeld dat de gateway bijvoorbeeld een dag lang niet heeft gerapporteerd aan de cloud. Als het lampje rood brand dan is er geen internet verbinding ( op de metered gateway het bovenste lampje ). Heb ik lang gehad met mijn wifi. Uiteindelijk bekabeld naar m'n internet router wat stabieler werkte. Wat ik dan meestal moest doen, was de gateway herstarten, en de internet router ook in die volgorde. Het duurt soms even daarna voordat er 'verbinding' is met de enphase cloud. Ook eens meegemaakt na een update van de gateway en na het wisselen van het zelfverbuik profiel naar de AI optimalisatie mode. Moest beide keren alles herstarten ( stroomloos even ).
Bedankt voor je reactie! Uiteindelijk heb ik power gehaald van envoy en de omvormers en toen werkte alles weer. Ik heb deze nu 3 jaar en dit is de eerste keer dat dit gebeurd.

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:10
Hallo mede tweakers,

Ik heb een huis gekocht met een a++ label en 3 fasen in de meterkast. Er liggen 3 panelen vanuit de bouw op (Boviet) en de eigenaar heeft er later 12 Enphase op laten leggen. Ook is er een laadstation voor een elektrische auto. Nu rij ik nog Diesel, waarschijnlijk doe ik mijn auto helemaal weg als ik straks verhuis, want niet echt meer nodig. Er is nog gas, deels vloerverwarming en deels gewone radiatoren op de etage.

Ik heb in mijn huidige woning wat gespeeld met domotica, en daar een hardgrondige hekel aan ontwikkeld inmiddels 😁. Ik hou van tweaken, maar te vaak doorkruisde gehannes met updates, verbindingen, batterijen het comfort wat je gewoon wil genieten van je huis.

Ik overweeg voor mijn nieuwe woning een thuisbatterij, ik denk tevens aan emphase. En dan met een contract bij Frank energy.

Nu ik dit topic een beetje heb doorgelezen, heb ik echter een beetje hoofdpijn gekregen.

Mijn vraag: kan ik in mijn situatie wel veilig zo'n aanschaf doen van een thuisbatterij en er veilig niet al te veel naar omkijken terwijl dat ding zijn werk doet ? Ik heb niet zo'n zin om mijn spaarzame vrije tijd nog een tweak hobby bijnte nemen. Is de techniek en zijn de installateurs al rijp genoeg voor een zorgenvrije ervaring ?

Alvast bedankt medetweakers !

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

• GJzon
WillemP22 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:22:
[...]

Je kunt in de Enphase software in de Toolkit nog steeds opgeven dat je batterij van een derde hebt. Stap 1, systeem details, helemaal onderaan.

En dan accepteert het systeem negatieve verbruiksdata, also gevolg van teruglevering van een batterij van een derde.
Hai, bedankt. Ik had alles doorgeworsteld maar blijkbaar niet ver genoeg in de details. Heb het nu ingesteld. Foutmelding lijkt nu weg te zijn.

• Coffeeroam
TStick schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:25:
Hallo mede tweakers,

Ik heb een huis gekocht met een a++ label en 3 fasen in de meterkast. Er liggen 3 panelen vanuit de bouw op (Boviet) en de eigenaar heeft er later 12 Enphase op laten leggen. Ook is er een laadstation voor een elektrische auto. Nu rij ik nog Diesel, waarschijnlijk doe ik mijn auto helemaal weg als ik straks verhuis, want niet echt meer nodig. Er is nog gas, deels vloerverwarming en deels gewone radiatoren op de etage.

Ik heb in mijn huidige woning wat gespeeld met domotica, en daar een hardgrondige hekel aan ontwikkeld inmiddels 😁. Ik hou van tweaken, maar te vaak doorkruisde gehannes met updates, verbindingen, batterijen het comfort wat je gewoon wil genieten van je huis.

Ik overweeg voor mijn nieuwe woning een thuisbatterij, ik denk tevens aan emphase. En dan met een contract bij Frank energy.

Nu ik dit topic een beetje heb doorgelezen, heb ik echter een beetje hoofdpijn gekregen.

Mijn vraag: kan ik in mijn situatie wel veilig zo'n aanschaf doen van een thuisbatterij en er veilig niet al te veel naar omkijken terwijl dat ding zijn werk doet ? Ik heb niet zo'n zin om mijn spaarzame vrije tijd nog een tweak hobby bijnte nemen. Is de techniek en zijn de installateurs al rijp genoeg voor een zorgenvrije ervaring ?

Alvast bedankt medetweakers !
Voor mij werkt Enphase microinverters voor zonnepanelen prima samen met de Enphase batterij. Als je er geen omkijken naar wil hebben kun je bij Enphase profielen instellen (zelfconsumptie of AI), of je kunt Frank Energie inderdaad de controle geven, ook op verschillende levels (zelfconsumptie of handel). Je kunt al deze profielen een tijdje uitproberen en je kunt daar ook in wisselen. Er zijn wel eens hickups, maar als je niet de hele dag naar je appjes kijkt, dan stoor je je daar ook niet aan. Je zit hier in dit forum nu eenmaal met Tweakers. Die zien alle glitches en alles microregeldingen. Zoals onlangs de microburst mode van de microinverters. Als je je daar niet mee bemoeit, heb je er ook geen zorgen over.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:37
TStick schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:25:
Mijn vraag: kan ik in mijn situatie wel veilig zo'n aanschaf doen van een thuisbatterij en er veilig niet al te veel naar omkijken terwijl dat ding zijn werk doet ?
Ja hoor dat kan. Enphase batterij werkt prima samen met de zonnepanelen, en later eventueel ook met een Enphase laadpaal.

De vraag is wel een beetje wat je doel is. Enphase werkt mooi maar kost duur dus de investering ga je nooit van ze lang zal ze leven terugverdienen. Dus als je het doet voor het geld dan kun je beter naar simpele plug in batterijen gaan kijken. Als je het doet voor het gemak en geld speelt weinig tot geen rol dan is Enphase mooi spul :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MartindM
GJzon schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 00:25:
[...]

Heb inderdaad 4 HW PIB’s. Wellicht dat de overstap vd standaard naar de Envoy Metered dat heeft getriggered. Dank voor alle tips. Zal nadenken over wat ik wil doen. Uitschakelen vd spoelen vind ik geen optie, dan gaan de gemeten waarden om zeep. Dus voorlopig accepteren vd foutmelding dan maar totdat Enphase een correctie in de firmware doet. Immers de gemeten waarden zijn (Vooralsnog) juist.

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / AUDI Q6 SPORTBACK / HOMEY / 10200 WP PV

• MartindM
WillemP22 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:22:
[...]

Top, dat lijkt mij dan de oplossing

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste