• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:38
Eddie_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:23:
Kunnen we dan concluderen dat de SC werkt met alle huidige Enphase accu's? Ik denk van wel aangezien mijn Flexphase prima samen werkt met de 5P singlephase.
Daar lijkt het wel op. In het technisch document van Enphase staan vrijwel alle denkbare configuraties benoemd inclusief een aantal schemas. Ik ga er vanuit dat Enphase die dan ook ondersteund.

Dus wel of geen backup met SC. IQ7/8/9 geen M-series. 3T/10T/5P/10C geen oude ac-battery.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:47

martijn v o

Certified by Enphase

Wat een gedoe weer.

Krijg op de computer de melding dat er een nieuwe software update is voor de envoy.

Controleren via de inlog via de PC: versie: Software VersionD8.3.5289 (d3c300)

Controleren via de app: 08.03.5422 en 08.03.6005. Waarom dat er dan weer twee zijn geen idee. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Dan updaten (of althans een poging), AP modus aan, wifi verbinding op de telefoon verbinden met Envoy, toolkitapp opstarten en dan via allerlei menu's nergens uitkomen. 15 keer opnieuw verbinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Dus dan ga je naar de community, en daar wordt je ook geen steek wijzer van, de menu's worden blijkbaar zo vaak gewijzigd, dat de plaatjes niet meer overeenkomen. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

En de software releases wat er verbeterd is zijn ook nergens te vinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Ik ben er weer klaar mee het werkt en ik laat het zo. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT. Maar echt complimenten voor Enphase voor de heel gebruikersvriendelijke software. [cynische modus uit] ik ga nu maar wat leuks doen in plaats van deze shitzooi.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01
martijn v o schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:36:
Wat een gedoe weer.

Krijg op de computer de melding dat er een nieuwe software update is voor de envoy.

Controleren via de app: 08.03.5422 en 08.03.6005. Waarom dat er dan weer twee zijn geen idee. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

i.
Waarom zou je willen updaten? Werkt er iets niet? Of omdat het kan? Die laatste herken ik, heb ik ook vaak, maar aan de andere kant: een oude (ICT) wijsheid: "If it ain't broke, don't fix it"….

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:59
jorisjansen3 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Waarom zou je willen updaten? Werkt er iets niet? Of omdat het kan? Die laatste herken ik, heb ik ook vaak, maar aan de andere kant: een oude (ICT) wijsheid: "If it ain't broke, don't fix it"….
Er is nog een wijsheid " wat niet weg is, is gezien", oftewel installeer de updates (bug fixes en security updates) anders breekt je software wel ergens in de toekomst.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• WillemP22
Wat een gedoe weer.

Dan updaten (of althans een poging), AP modus aan, wifi verbinding op de telefoon verbinden met Envoy, toolkitapp opstarten en dan via allerlei menu's nergens uitkomen. 15 keer opnieuw verbinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Dus dan ga je naar de community, en daar wordt je ook geen steek wijzer van, de menu's worden blijkbaar zo vaak gewijzigd, dat de plaatjes niet meer overeenkomen. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

En de software releases wat er verbeterd is zijn ook nergens te vinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Ik ben er weer klaar mee het werkt en ik laat het zo. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT. Maar echt complimenten voor Enphase voor de heel gebruikersvriendelijke software. [cynische modus uit] ik ga nu maar wat leuks doen in plaats van deze shitzooi.
Schoenmaker, blijf bij je leest.🫣😊

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:11
Wat een gedoe weer.

leg niet aan jou hoor , bij mij roept hij al een tijd om te update naar 0 8.03.6005 maar blijft constant hangen op 40 van de 61 als je het probeer ,

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:59
WillemP22 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Schoenmaker, blijf bij je leest.🫣😊
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" (Pippi Lankous)
Om het nog een beetje on-topic te houden: Pippi Lankous -O- , tweaker van het eerste uur.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• WillemP22
Volgens mij klopt de grafiekdata niet…

Bij laden vanuit het net zie ik import EN export. Bij ontladen naar het net, zie ik geen export.

Versie 08.03.6060

Meer mensen met deze of andere versies met deze bug? Volgende week zal ik Enphase informeren😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK7mrmQrrqGZ1RuqOJUb05bbo1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wal0Hl2nXwBVspS5xMK90BZH.png?f=fotoalbum_large

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:36
WillemP22 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:15:
Volgens mij klopt de grafiekdata niet…

Bij laden vanuit het net zie ik import EN export. Bij ontladen naar het net, zie ik geen export.

Versie 08.03.6060

Meer mensen met deze of andere versies met deze bug? Volgende week zal ik Enphase informeren😬

[Afbeelding]
Dat klopt inderdaad niet. Bij mij gaat het prima. Nog de oudere versie D8.3.5525 (ik zal maar niet zelf gaan updaten!). Wel was er om 10:09 een stroomstoring van 1 minuut. Mijn huis heeft gewoon doorgedraaid op de noodstroom. Ik vraag me af of dat wel echt een externe netuitval is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmfbd-7QlxBozf7qYJ3Vyv5nnUk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/76x9O2O0amfkgFdoxtpRSqzd.png?f=fotoalbum_large

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03:16
Elac schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:08:
Heeft er iemand ervaring met balans energie samen met Enphase en dan vooral het blijven produceren tijdens off grid.
Tijdens off-grid blijft het Enphase PV installatie gewoon produceren.

Men kan zelfs de gehele enphase AC aansluiten op de GEN poort van de Deye omvormer, maar zelf zie ik daar geen echt voordeel in. ;)

• Elac
  • Laatst online: 23:23
@Dirkga Als de batterij gewoon geladen wordt en ze worden teruggeregeld als de batterij vol is of de vraag lager is lijkt me dat inderdaad niet nodig.
Wordt interessant als nieuw contract volgend jaar juli.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Dirkga
Elac schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:11:
@Dirkga Als de batterij gewoon geladen wordt en ze worden teruggeregeld als de batterij vol is of de vraag lager is lijkt me dat inderdaad niet nodig.
Wordt interessant als nieuw contract volgend jaar juli.
De accu zou groot genoeg moeten zijn om jouw dagproductie nagenoeg volledig op te vangen, ondanks dat men de batterij gebruikt op de aFRR markt gaat jouw eigen verbruik voor en dus gaat jouw PV opwek zoveel mogelijk de accu in (tenzij er een hoge prijs op de markt ervoor tegenover staat op dat moment dan gaat je PV productie het net op)

Dus theoretisch komt het weinig voor dat jouw PV opwek tegen ongunstige prijzen het net op gaat.

In de off-grid situatie is er geen "net" je bent tenslotte dan off-grid. je PV laad dan als enige de accu en vol is dan ook echt vol. Op de Gen poort kan je ze ook aansluiten en dan zie je een beter overzicht van je opwek en verbruik van je zonnenenergie (maar de meeste van ons hebben vaak Home assistant en misschien wel een aparte kWh meter om de productie zelf te meten). als je dan normaal grid stroom hebt (dus niet in Off-grid cq eilandmodus zit) dan kan de deye omvormer middels frequentie verschuiving op die poort je PV installatie temperen zodat je minder opwek hebt. maar als gezegd zou dat niet nodig hoeven te zijn en kan je jouw Enphase systeem dus gewoon zo laten draaien zoals je dat nu ook hebt. Wat betreft eventueel een metered envoy (gateway) en CT klemmen heb je dan ook weinig want de Deye doet niets met die gegevens en de gateway kan ook de BE accu niet sturen.

Overigens hier wordt hij volgende week geplaatst. ;)

• Elac
Op een mooie dag in mei tot juli wek ik wel 50kWh op. Dacht eigenlijk aan een 48kWh batterij daar mijn verbruik in de winter zonder auto laden rond de 11kWh is. Ik ben dus wel benieuwd wat Enphase doet als de productie in de zomer 5kW is maar de afname maar 1kW bij off grid.
Ik heb alles via homey, dus dat komt wel goed.
Ik kan momenteel nog salderen en geen geen terugleverboete. Volgend jaar krijg ik in iedergeval nog 11,5ct voor elke teruggeleverde kWh dus tot dan is een dynamisch contract nog niet interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Elac op 18-08-2026 10:58 ]

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Dirkga
Elac schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:57:
Op een mooie dag in mei tot juli wek ik wel 50kWh op. Dacht eigenlijk aan een 48kWh batterij daar mijn verbruik in de winter zonder auto laden rond de 11kWh is. Ik ben dus wel benieuwd wat Enphase doet als de productie in de zomer 5kW is maar de afname maar 1kW bij off grid.
Ik heb alles via homey, dus dat komt wel goed.
Ik kan momenteel nog salderen en geen geen terugleverboete. Volgend jaar krijg ik in iedergeval nog 11,5ct voor elke teruggeleverde kWh dus tot dan is een dynamisch contract nog niet interessant.
Ook ik heb nu nog een vast contract zonder terugleverboete en krijg voor wat ik meer zou terug leveren €0,15/kWh, echter vanaf juli volgend jaar wel terug lever boete en vanaf 1 januari nog maar €0,07/kWh aan terug lever vergoeding. Gezien het een vast contract is van drie jaar tot 1 juli 2027 zit het bij mij totaal niet lekker dat men de bedragen die we vast afgesproken hebben zomaar veranderen. (EB en netbeheer kan natuurlijk wel veranderen maar daar teken je dan ook voor).

Mijn energie rekening zou dus volgend jaar €1900,= hoger uitvallen en gerekend met dezelfde tarieven het jaar daarop zelfs tussen de €2100,= en €2300,= jaarlijks meer worden. Met een thuisaccu systeem zou ik die extra kosten ver beperken. Als ik nu alleen al daarnaar kijk dan is zo een Balans Energie systeem wel heel lucratief omdat je die ook met dynamische prijzen dan in 5 jaar terug verdiend minimaal, tel daar eventuele handel bij op en je weet zeker dat je kosten niet stijgen t.o.v. wat je nu hebt.

Wat betreft jouw Pv installatie en off-grid. ik heb begrepen dat als dan jouw batterij vol is hij dan de spanning op de kabel naar je huisinstallatie (waar dan ook je enphase op zit) steeds iets verhoogd zodat micro omvormers afschakelen. daarnaast wat een omvormer niet kwijt kan zal hij waarschijnlijk zelf al afschakelen. Sluit je de AC van jouw PV omvormers (enphase in dit geval) op de Gen poort aan dan kan de Deye omvormer enkel op de GEN poort de frequentie schiften zodat ook dan de omvormers afschakelen. Echter ikzelf laat mijn PV installatie lekker zitten zoals deze nu ook zit net achter mijn hoofdschakelaar en die wordt dan aangesloten aan de Grid poort van de Deye en dan zal hij met de spanning jouw productie regelen in geval de accu vol is, zolang hij dat niet is gaat je opwek natuurlijk gewoon voor een deel je eigen huis in en het overige deel je accu in. ;)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:11
marnie schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" (Pippi Lankous)
Om het nog een beetje on-topic te houden: Pippi Lankous -O- , tweaker van het eerste uur.
Veel gebruikte mis-quote.

De juiste quote van/uit Pippi is:
Ja maar Pippi”, zei Tommy, “je kunt toch niet pianospelen?”
“Hoe kan ik dat nou weten, als ik het nog nooit geprobeerd heb”, antwoordde Pippi. “Ik heb nog nooit een piano gehad om het te proberen. En laat ik je zeggen, Tommy, pianospelen zonder piano, dat kost ontzettend veel moeite om te leren.”

• Elac
@Dirkga Daar heb je gewoon gelijk in, als de accu vol zit gaat de spanning naar de 253v en gaan de omvormers afschakelen.
Ga vanavond excell even opstarten en uitrekenen of het voor mij ook interessant kan zijn om al eerder over te gaan. Nu heb ik vanaf half maart al meer opwek dan verbruik.

• Dirkga
Elac schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:09:
@Dirkga Daar heb je gewoon gelijk in, als de accu vol zit gaat de spanning naar de 253v en gaan de omvormers afschakelen.
Ga vanavond excell even opstarten en uitrekenen of het voor mij ook interessant kan zijn om al eerder over te gaan. Nu heb ik vanaf half maart al meer opwek dan verbruik.
Klopt maar niet allemaal tegelijk, het voltage van de omvormer die het verste weg zit heeft doorgaans de meeste kabel weerstand en zal dus als eerste afschakelen. dat blijft zo doorgaan vermoedelijk totdat je huisverbruik bereikt is (plus minus) en zal je dus theoretisch nog steeds met opwek je huis voorzien tijdens off-grid op zonnige dagen. wanneer je de accu vol is. :P ;)

• Elac
@Dirkga Dat is ook wat ik bedoelde, beetje krom opgeschreven :).

Ben heel benieuwd naar jouw ervaring.

[ Voor 23% gewijzigd door Elac op 18-08-2026 17:54 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07
Vandaag even zitten kijken naar de optie 'Stroomproductie beperkt door envoy'.

beetje context:
Ik heb namelijk behoorlijk veel zonnepanelen (enphase set (9085 Kw) en nog een oude set (4860kw).
vooral de laatste set (enphase) was net aangeschaf in 2023 voordat men begon over terugleverboete en toen zou de salderingsregeling nog doorlopen tot 2030).

Dus alvast voorbereiden op wat komen gaat per 1 januari kwam ik in de opening post deze optie tegen.
Ik had al langer zitten kijken of ik niet de panelen kon uitschakelen (of een deel), maar vond het pas van de week.

Nu had ik dus gedaan wat in de openingspost staat, alleen het veld 'zwenksnelheid' kan ik niet echt goed invullen. Die bleef maar 0,0.

Daarna zat ik te kijken hoe ik het weer uit kon zetten, maar toen bleef de optie 'bestaande instellingen uitschakelen' de button 'opslaan' disabled.

Ik kwam er nu achter als ik dus eerst in het veld 'zwenksnelheid' 100,0 in had gevuld, dat de button wel weer enabled is.

Maar de vraag is eigenlijk wat er nu zou moeten instaan (wat is een goede waarde)?
En de vraag is dan hoe je dat goed opslaat. Kan niet zeggen dat het nou een super fijne site is die enphase manager...

• JoostReuzel
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08 01:21
Hallo allemaal,

Ik heb thuis acht zonnepanelen met IQ8AC micro-converters, met sinds een tijdje 2 Enphase 5p flex batterijen. Er is daarbij een metered gateway geinstalleerd. Op zich leek alles te werken totdat ik een P1 meter aansloot. Die geeft toch een ander beeld dan wat ik uit de Enphase app haal...

Wat opvalt is dat zodra de panelen stroom opwekken en de batterijen gaan laden, het stroomverbruik gemeten via de P1 snel oscilleert tussen afname en teruggave aan het net. Waarbij de pieken groter worden naarmate de panelen meer stroom opwekken. Dit gedrag is niet zichtbaar als de panelen niet leveren ('s nachts) of als de batterijen vol zijn. Dan gaat alles gemoedelijk. Op dit soort laad momenten zie je dan ook stroomafname en teruggave van het net, terwijl ik eigenlijk had verwacht dat er geen afname zou zijn en alle zonnestroom de batterij in zou gaan.

Overigens kloppen de getallen in de Enphase app ook niet als je kijkt naar opname en teruggave van het net. Die zijn een factor 10 te klein!

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Twee screenshots van de P1 app stuur ik mee. Op deze dagen was er niemand thuis, dus geen grootverbruikers stonden aan!

Joost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWHrtTugxD8-8_tlsJtNSgqkBec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s9VnXWZuAX3WI9J8GGo7zKx8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLj18GurzQfbV0tDSa_RhjJ4Yao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VDPjnIcQh1FcYeUbyAJxkWji.png?f=fotoalbum_large

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een metered envoy met 2x 5p flex accu en zie op mijn homewizzard p1 meter vaak een verbruik van 30 a 50w.

Wat dan zonder accu’s wel een 120 a 180w is.

Maar kan je ergens instellen dat er een offset is van 50w?

Als ik mijn homewizzard accu’s de boel op nul op de meter laat houden dan is dat ook bijna 0.

24h met enphase 5p accu’s staat mijn verbruik op 0,4kwh

24h met homewizzard accu’s staat t verbruik op 0,1kwh.

• Dirkga
JoostReuzel schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:35:
Hallo allemaal,

Ik heb thuis acht zonnepanelen met IQ8AC micro-converters, met sinds een tijdje 2 Enphase 5p flex batterijen. Er is daarbij een metered gateway geinstalleerd. Op zich leek alles te werken totdat ik een P1 meter aansloot. Die geeft toch een ander beeld dan wat ik uit de Enphase app haal...

Wat opvalt is dat zodra de panelen stroom opwekken en de batterijen gaan laden, het stroomverbruik gemeten via de P1 snel oscilleert tussen afname en teruggave aan het net. Waarbij de pieken groter worden naarmate de panelen meer stroom opwekken. Dit gedrag is niet zichtbaar als de panelen niet leveren ('s nachts) of als de batterijen vol zijn. Dan gaat alles gemoedelijk. Op dit soort laad momenten zie je dan ook stroomafname en teruggave van het net, terwijl ik eigenlijk had verwacht dat er geen afname zou zijn en alle zonnestroom de batterij in zou gaan.

Overigens kloppen de getallen in de Enphase app ook niet als je kijkt naar opname en teruggave van het net. Die zijn een factor 10 te klein!

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Twee screenshots van de P1 app stuur ik mee. Op deze dagen was er niemand thuis, dus geen grootverbruikers stonden aan!

Joost

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SpikeHome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:27:
Ik heb een metered envoy met 2x 5p flex accu en zie op mijn homewizzard p1 meter vaak een verbruik van 30 a 50w.

Wat dan zonder accu’s wel een 120 a 180w is.

Maar kan je ergens instellen dat er een offset is van 50w?

Als ik mijn homewizzard accu’s de boel op nul op de meter laat houden dan is dat ook bijna 0.

24h met enphase 5p accu’s staat mijn verbruik op 0,4kwh

24h met homewizzard accu’s staat t verbruik op 0,1kwh.
Zowel de meeste P1 meters alsook apps van PV installaties en ook gateway`s e.d. communiceren vaak via servers van hun fabrikanten, daar zit natuurlijk altijd een kleine vertraging in.

Wanneer je dan instelt op nul op de meter dan wordt eerst je verbruik en opwek gemeten en ook nog de ruimte in je batterij daar verlies je al milliseconden dan moet er nog de opdracht gegeven worden om je opwek naar je huisverbruik en accu te sturen en hoeveel ook daar weer enige vertraging.

Dit alles resulteert dan in fluctuaties op je netaansluiting oftewel je slimme meter en dus de registratie van je P1 meter.

Regel je alles lokaal zonder servers van fabrikanten maar bv met de api van de "meet" Instrumenten via bv Home assistant dan zijn die fluctuaties nagenoeg nihil.

Ook wanneer je P1 meter en accu via dezelfde server hun data versturen is de vertraging tussen beide apparaten kleiner en zal dat ook resulteren in minder fluctuaties.

Just my two cents ;)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
@Dirkga homewizzard en enphase lees ik lokaal uit.

En ja wat naar de servers gaat is met een vertraging.

Maar dat doet allemaal niks af aan het feit dat de spoelen van enphase niet echt op 0 houd wat homewizzard dus beter doet.

Vandaar de vraag of je met enphase (ja ik heb installer account) een soort offset kan instellen.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03
stimpyrulez schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:57:
Vandaag even zitten kijken naar de optie 'Stroomproductie beperkt door envoy'.

beetje context:
Ik heb namelijk behoorlijk veel zonnepanelen (enphase set (9085 Kw) en nog een oude set (4860kw).
vooral de laatste set (enphase) was net aangeschaf in 2023 voordat men begon over terugleverboete en toen zou de salderingsregeling nog doorlopen tot 2030).

Dus alvast voorbereiden op wat komen gaat per 1 januari kwam ik in de opening post deze optie tegen.
Ik had al langer zitten kijken of ik niet de panelen kon uitschakelen (of een deel), maar vond het pas van de week.

Nu had ik dus gedaan wat in de openingspost staat, alleen het veld 'zwenksnelheid' kan ik niet echt goed invullen. Die bleef maar 0,0.

Daarna zat ik te kijken hoe ik het weer uit kon zetten, maar toen bleef de optie 'bestaande instellingen uitschakelen' de button 'opslaan' disabled.

Ik kwam er nu achter als ik dus eerst in het veld 'zwenksnelheid' 100,0 in had gevuld, dat de button wel weer enabled is.

Maar de vraag is eigenlijk wat er nu zou moeten instaan (wat is een goede waarde)?
En de vraag is dan hoe je dat goed opslaat. Kan niet zeggen dat het nou een super fijne site is die enphase manager...
Mbt opslaan kwam laatst ook al naar voren;
John2B in "Het grote Enphase topic - deel 3"

Wat het is / wat het doet (slew rate)
HarmenD in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Itsacon
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:06
Wellicht dat iemand hier een idee heeft, want de Enphase support desk schiet niet echt op.

We hebben al twee jaar een Enphase systeem draaien:
  • 4x IQ8HC omvormers in 3-fase aansluiting, op 3-fase Q-relay (2x L1, 1x L2, 1x L3)
  • 2x 5P battery (single-phase), op een tweede 3-fase Q-relay (L1 en L2)
  • Gateway metered met meetspoelen op alle drie de fases en vaste ethernet aansluiting
  • Communication kit 2
Dit systeem werkt al die tijd prima.

Recent een tweede set panelen neergelegd (ter vervanging van een 15-jaar oud systeem met 'domme' string-omvormer):

8x IQ9N omvormers op een 3-fase Q-cable. (2x L1, 3x L2, 3x L3).
Gaan naar hetzelfde Q-relay als de IQ8HC omvormers.

De nieuwe panelen zijn in twee sets gelegd:

De eerste vier zijn op 21 juli voor het eerste aangezet. Deze werden niet goed zichtbaar in de app, maar gingen na een paar uur wel produceren. (te zien aan de kWh meter die op de groep hangt). De volgende dag was deze productie ook terug te zien in de app.

Na zonsondergang weer uitgezet, om volgende dag de overige vier panelen te plaatsen. Deze zijn 22 juli eind van de middag aangezet.

Sindsdien produceren de panelen helemaal niks. Aanvankelijk zag ik dagelijks in de ochtend één check-in in de app (bij zonsopgang), maar dat hield op een gegeven moment ook op.

In de Toolkit app zie ik onder 'IQ Microinverters & Array' bij 'Profile set' de melding '4/12', dus lijkt of ze hun net-profiel niet goed gekregen hebben. Dit zou het gebrek aan productie verklaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX4teUCgEr89Ixsab_rSNocinY4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/F5BetiZ9fOlxZUOjU8VHRYXr.png?f=fotoalbum_small

De omvormers knipperen oranje (netspanning maar geen verbinding met Gateway), en op de gateway brand het rode PLC-ledje.

Maar als ik een line-noise check doe in de Toolkit dan zit dat VER onder de limiet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZCysvUY53K__2K-wOrr2rCfw7A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4fb29dTulbibBzAQvXWoTYAj.png?f=fotoalbum_small

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Gateway reset: omvormers melden zich één keer aan (zoals bij zonsopgang), verder niks
  • PV groep resetten: geen verandering
  • Provisioning opnieuw gedraaid: geen verandering
  • Ik heb een dag de vier IQ8 omvormers afgekoppeld (zodat de IQ9 omvormers de enige op het net waren): geen verandering
Ik vind het extreem onwaarschijnlijk dat er iets met kabellengte zou zijn. De IQ8 omvormers hebben 3 groene balkjes in 'signal strength', en de kabel van de IQ9 omvormers is misschien 5 meter langer of zo. (Kabel tussen Q-cable en Q-relay is 5x4mm²)

Voor de duidelijkheid: Alles is zelf geplaatst, ik ben de installer, en ik heb alle Enphase trainingen gedaan.

Enige reactie die ik tot nu toe van Enphase heb is:

"De IQ 9-micro-omvormer moet op een enkelfasige aansluiting worden aangesloten om te kunnen werken. Sluit alle IQ9-micro-omvormers enkelfasig aan voor een juiste werking."

Hetgeen a) niet overeenkomt met de specs en het bedradings-voorbeeld en b) niet echt te doen is, zowel praktisch (dan moeten alle panelen weer van het dak), als elektrotechnisch (8x IQ9N mag niet op één 16A groep, dus dan moet ik extra kabels gaan trekken).

Heeft iemand hier al ervaring met de IQ9N en/of een verklaring voor dit probleem? Want ik ben inmiddels al een maand productie misgelopen, en begint beetje irritant te worden.

My system is in 64 bits. But superglue keeps it together just fine...

• Dirkga
Itsacon schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:10:
Wellicht dat iemand hier een idee heeft, want de Enphase support desk schiet niet echt op.

We hebben al twee jaar een Enphase systeem draaien:
  • 4x IQ8HC omvormers in 3-fase aansluiting, op 3-fase Q-relay (2x L1, 1x L2, 1x L3)
  • 2x 5P battery (single-phase), op een tweede 3-fase Q-relay (L1 en L2)
  • Gateway metered met meetspoelen op alle drie de fases en vaste ethernet aansluiting
  • Communication kit 2
Dit systeem werkt al die tijd prima.

Recent een tweede set panelen neergelegd (ter vervanging van een 15-jaar oud systeem met 'domme' string-omvormer):

8x IQ9N omvormers op een 3-fase Q-cable. (2x L1, 3x L2, 3x L3).
Gaan naar hetzelfde Q-relay als de IQ8HC omvormers.

De nieuwe panelen zijn in twee sets gelegd:

De eerste vier zijn op 21 juli voor het eerste aangezet. Deze werden niet goed zichtbaar in de app, maar gingen na een paar uur wel produceren. (te zien aan de kWh meter die op de groep hangt). De volgende dag was deze productie ook terug te zien in de app.

Na zonsondergang weer uitgezet, om volgende dag de overige vier panelen te plaatsen. Deze zijn 22 juli eind van de middag aangezet.

Sindsdien produceren de panelen helemaal niks. Aanvankelijk zag ik dagelijks in de ochtend één check-in in de app (bij zonsopgang), maar dat hield op een gegeven moment ook op.

In de Toolkit app zie ik onder 'IQ Microinverters & Array' bij 'Profile set' de melding '4/12', dus lijkt of ze hun net-profiel niet goed gekregen hebben. Dit zou het gebrek aan productie verklaren:

[Afbeelding]

De omvormers knipperen oranje (netspanning maar geen verbinding met Gateway), en op de gateway brand het rode PLC-ledje.

Maar als ik een line-noise check doe in de Toolkit dan zit dat VER onder de limiet:

[Afbeelding]

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Gateway reset: omvormers melden zich één keer aan (zoals bij zonsopgang), verder niks
  • PV groep resetten: geen verandering
  • Provisioning opnieuw gedraaid: geen verandering
  • Ik heb een dag de vier IQ8 omvormers afgekoppeld (zodat de IQ9 omvormers de enige op het net waren): geen verandering
Ik vind het extreem onwaarschijnlijk dat er iets met kabellengte zou zijn. De IQ8 omvormers hebben 3 groene balkjes in 'signal strength', en de kabel van de IQ9 omvormers is misschien 5 meter langer of zo. (Kabel tussen Q-cable en Q-relay is 5x4mm²)

Voor de duidelijkheid: Alles is zelf geplaatst, ik ben de installer, en ik heb alle Enphase trainingen gedaan.

Enige reactie die ik tot nu toe van Enphase heb is:

"De IQ 9-micro-omvormer moet op een enkelfasige aansluiting worden aangesloten om te kunnen werken. Sluit alle IQ9-micro-omvormers enkelfasig aan voor een juiste werking."

Hetgeen a) niet overeenkomt met de specs en het bedradings-voorbeeld en b) niet echt te doen is, zowel praktisch (dan moeten alle panelen weer van het dak), als elektrotechnisch (8x IQ9N mag niet op één 16A groep, dus dan moet ik extra kabels gaan trekken).

Heeft iemand hier al ervaring met de IQ9N en/of een verklaring voor dit probleem? Want ik ben inmiddels al een maand productie misgelopen, en begint beetje irritant te worden.
De kabels zijn ook goed ? en bij de verbindingen kan ook niks fout zitten? is er ook geen mogelijkheid om de 4 IQ 8 op een fase te zetten en de andere twee fase ieders 4x IQ9 ?

Misschien dat de gateway metered het probleem is?

;)

• Itsacon
Dank voor je reactie.
Dirkga schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:04:
De kabels zijn ook goed ? en bij de verbindingen kan ook niks fout zitten?
Ik heb de kabels zijn doorgemeten voor ik de panelen neerlegde en het ledje op de omvormers geeft aan dat ze netspanning hebben. Niks is onmogelijk, maar lijkt me dus wel onwaarschijnlijk. Vooral omdat ze aanvankelijk wel dagelijks een check-in deden bij sun-up, en de eerste vier panelen een halve dag geproduceerd hebben.
is er ook geen mogelijkheid om de 4 IQ 8 op een fase te zetten en de andere twee fase ieders 4x IQ9 ?
Dan zou ik de hele panelen weer moeten verwijderen om andere q-kabels neer te leggen (liggen op een schuin pannendak, dus da's echt m'n laatste optie). En aangezien ze ook niet werkten toen ze zonder de IQ8 omvormers aangesloten zaten, zie ik niet waarom dat wel zou werken. Of mis ik iets?
Als er echt iets magisch zou zijn, dan zouden op het moment dat de IQ8 panelen afgekoppeld waren, de 2 IQ9 panelen die op L1 zitten gewoon hebben moeten werken, toch?

Het enige dat ik nog kan proberen, is de IQ8 panelen afkoppelen, EN de 6 panelen op L2 en L3. (Ga ik binnenkort even doen. At this point I'm willing to try anything)
Misschien dat de gateway metered het probleem is?
Maar de 4 IQ8 panelen produceren wel prima (en worden gelogd), en de accus doen ook gewoon hun ding. Het zijn alleen de IQ9 panelen die niet werken. Dus wederom: Niet uitgesloten, maar dan is wel een IQ9-specifiek probleem, toch?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:17
Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het inrichten van een verdeler voor in de schuur. Daar komt een thuisbatterij, maar ook extra zonnepanelen. Er zal dus ook een extra Q-relay moeten komen. Nu heb ik er een besteld via Marktplaats. Om te testen of die goed is, heb ik 'm met een stekker aangesloten op een stopcontact in de schuur en het serienummer toegevoegd aan de installer toolkit.

Dit zit er nu een halfuurtje en de toolkit geeft aan dat er maar 1 Q-relay gevonden kan worden (die al in m'n meterkast zat). Kan dit komen doordat de schuur op een andere groep zit? Ik heb slechts 1 fase, dus uiteindelijk komt alles toch op dezelfde lijn terecht. Komt het signaal van de Q-relay daarom niet door, hebben mensen hier ervaring mee? Het zal toch wel vaker voorkomen dat meerdere Q-relays nodig zijn? Volgens mij mogen er officieel maar 10 panelen per Q-relay zijn, dus dan heb je al meerdere PV-groepen en Q-relays nodig bij meer dan 10 panelen toch?

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47
Voor het combineren van IQ8 en IQ9 mogen ze niet op dezelfde fase zitten wat ik uit de docs haal. Dus Enphase support heeft gelijk. Ik zou dat ook gewoon uitvoeren.

Bijzonder dat het wel even gewerkt heeft. Wellicht een periodieke controle dat er meer op 1 fase zit en dat een blokkade geeft?

Anders je leverancier raadplegen waar je de spullen gekocht hebt? Of solar bouwmarkt wil nog wel eens meedenken. Gewoon de vraag stellen of het kan (niet dat je al gelegd hebt 😉) en hoe het aangesloten moet zijn.

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:48
Je hebt communicatie. @Itsacon

Ook met je nieuw geïnstalleerde IQ9 omvormers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Yh8xkjG73a6zmOlCiDYhm5-jNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F5BetiZ9fOlxZUOjU8VHRYXr.png?f=user_largeAnders had je 4 omvormers in je systeem gehad. Je ziet ze alle 12. En eveneens 2 arrays. Ga in de apparaten lijst kijken waarschijnlijk heb je dat nog niet gedaan. Als installateur dien je zelf de juiste net code (er zijn er meerdere; ouder nieuwer) meestal kies je de laatste; Netprofiel: EN 50549-1:2019 te kiezen. Daarin staan de regeltjes en de condities waaronder de omvormers kunnen/mogen terugleveren. Lees de installatie handleiding. Verder? kijk of je de verdeling over de 3 fases goed hebt aangegeven in de settings.

• Itsacon
HugoStiglitz schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
Voor het combineren van IQ8 en IQ9 mogen ze niet op dezelfde fase zitten wat ik uit de docs haal.
Heb je een link naar de plek waar je dat gevonden hebt? Ik kon het niet vinden namelijk.

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom het ook niet werkte toen de IQ8 omvormers eraf waren.

Want het moet wel mogelijk zijn om IQ9 omvormers over de fases te verdelen toch? Anders is het wel echt een enorme stap terug tov de IQ8 serie. (En hoe zit het dan met de accu's? Want dat zijn ook IQ8 serie omvormers...)
HugoStiglitz schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
Anders je leverancier raadplegen waar je de spullen gekocht hebt? Of solar bouwmarkt wil nog wel eens meedenken. Gewoon de vraag stellen of het kan (niet dat je al gelegd hebt 😉) en hoe het aangesloten moet zijn.
Dat is het ding. Als ik de IQ8 omvormers afkoppel heb ik letterlijk de setup zoals deze op pagina twee van het bedradingsvoorbeeld van de IQ9N omvormer staat: achtvoudige drie-fase Q-cable naar 5-aderige AC kabel, naar Q-relay, naar zekering.

Daar is toch niks raars aan?

(Serieus, als dat echt het probleem zou zijn vervang ik morgen nog die IQ8HC omvormers door IQ9N. Die vier staan namelijk op een plat dak, dus die zijn triviaal om te swappen, en de panelen zijn krachtig genoeg. Maar m'n hele meterkast ombouwen naar 1-fase vindt ik een beetje onzinnig 8)7 )

• Itsacon
asjemenou74 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:14:
Je hebt communicatie. @Itsacon

Ook met je nieuw geïnstalleerde IQ9 omvormers. [Afbeelding]Anders had je 4 omvormers in je systeem gehad. Je ze alle 12. En eveneens 2 arrays. Ga in de apparaten lijst kijken waarschijnlijk heb je dat nog niet gedaan. Als installateur dien je zelf de juiste net code (er zijn er meerdere; ouder nieuwer meestal kies je de laatste; Netprofiel: EN 50549-1:2019. Daarin staan de regeltjes en de condities waaronder de omvormers kunnen/mogen terugleveren. Lees de installatie handleiding.
Profiel is wel ingesteld, als ik de omvormer openklik zie ik dat netjes staan. Het wordt alleen door de gateway niet ingeladen in de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xscDwuSqB6o69QvfcYTq5v6-ekE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/BUi3HcNwpcC7FVzHfYnSQOeS.png?f=fotoalbum_small

En dat verklaart idd waarom ze niet produceren. Maar waarom wordt het profiel niet gezet? Dat is wat ik niet snap. Want zoals je zegt, ze zijn wel gedetecteerd, de gateway geeft ze alleen geen opdracht.
asjemenou74 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:14:
Verder? kijk of je de verdeling over de 3 fases goed hebt aangegeven in de settings.
Fases instellen is toch alleen van toepassing op (1-fase) batterijen?
Omvormers gaat volgens mij automatisch (welke fase een omvormer zit kun je ook alleen maar weten als je de Q-cable gaat doormeten. De enige reden dat ik het weet is omdat ik specifiek deze verdeling wilde, om te eindigen met 4 panelen op elke fase)

• Itsacon
PhilipsFan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:39:
Ik heb een vraagje. Om te testen of die goed is, heb ik 'm met een stekker aangesloten op een stopcontact in de schuur en het serienummer toegevoegd aan de installer toolkit.
Dit zit er nu een halfuurtje en de toolkit geeft aan dat er maar 1 Q-relay gevonden kan worden (die al in m'n meterkast zat).
Heb je de 'provisioning' stap vanuit de Toolkit doorlopen?

Meerdere Q-relays zou idd gewoon mogelijk moeten zijn (ik heb er ook twee).

• HugoStiglitz
Dat zijn algemene installatie regels van Enphase. Vandaar ook het antwoord.

Komt uit:

Enphase IQ8 Series Installation and Operation Manual.Hierin staat expliciet vermeld dat IQ8-microinverters niet gemengd mogen worden met IQ7 of oudere generaties op hetzelfde AC-circuit. En nee hier staat niet expliciet IQ9 maar gezien het antwoord van Enphase support en het niet werken van het systeem verbaasd het mij niets.

Ik ben verder geen Enphase specialist. Aangezien je contact hebt gehad met Enphase support zou ik toch echt hun advies opvolgen of de verkoper van je omvormers contacten voor een ontwerp vraag en of dit kan.

Toevoeging: wat denk ik wel kan is de iq9 series op 1 fase en de iq8 op een andere fase.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoStiglitz op 20-08-2026 16:23 ]

• Itsacon
Bedankt voor je toelichting.

Voor de IQ8 overgang IQ7 was dat idd zo, maar de IQ9N datasheet zegt specifiek:
Compatibel met bestaande IQ7, IQ8-systemen. Breid je zonnecapaciteit naadloos uit naarmate je energiebehoefte toeneemt.
En onder "Compatibiliteit met IQ7, IQ8 Series Microinverters":
IQ9N Microinverters kunnen alleen in de volgende configuraties worden toegevoegd aan bestaande IQ7- of IQ8-systemen op dezelfde IQ Gateway/IQ Combiner/IQ System Controller: (i) Solar Only (ii) Solar Plus Battery (IQ Battery 3T/10T of IQ Battery 5P) netgekoppeld of Solar Plus Battery (IQ Battery 5P) met back-up en IQ System Controller 3 INT
Mijn systeem is Solar Plus Battery (IQ Battery 5P) netgekoppeld. Dus dat zou moeten werken.

De opmerking van support zegt ook niks over de IQ8 serie, maar dat de IQ9N alleen eenfasig aangesloten kan worden. Nu is dat feitelijk waar, want elke omvormer zit maar op één fase. Maar Enphase noemt het een '3-fase Q-cable'. Dus ik snap niet zo goed wat ze precies bedoelen (ik heb al om opheldering gevraagd).

Er zijn ook 3-fase micro's voor industriele toepassingen, maar die zijn volgens mij alleen voor de VS markt, en die kabels zijn niet compatibel.

• Dirkga
Itsacon schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Dat is het ding. Als ik de IQ8 omvormers afkoppel heb ik letterlijk de setup zoals deze op pagina twee van het bedradingsvoorbeeld van de IQ9N omvormer staat: achtvoudige drie-fase Q-cable naar 5-aderige AC kabel, naar Q-relay, naar zekering.

Daar is toch niks raars aan?

(Serieus, als dat echt het probleem zou zijn vervang ik morgen nog die IQ8HC omvormers door IQ9N. Die vier staan namelijk op een plat dak, dus die zijn triviaal om te swappen, en de panelen zijn krachtig genoeg. Maar m'n hele meterkast ombouwen naar 1-fase vindt ik een beetje onzinnig 8)7 )
niet ombouwen naar 1 fase maar IQ8 en IQ9 niet op dezelfde fase. dus zoals ik aangaf 4 x IQ8 op bv L1 en 4 x IQ9 op L2 en idem op L3.

Maar of het echt helpt weet ik niet, maar ik vermoed dat de IQ8 op elke fase de communicatie van de IQ 9 in de war schopt. en met communicatie issues kan je wel eens rare dingen tegenkomen. Je zal daarna denk ik wel weer de array`s opnieuw moeten opzetten.

Iets anders kan ik ook niet bedenken. behalve............. Zijn er wel ferrietringen geplaatst op de drie fases tussen zekering en grid ? bij mij zaten ze destijds maar losjes om de fase (installateur was liever lui als moe) buiten veel andere verkeerde issues. pas nadat ik ze opnieuw plaatste werkte de communicatie prima. ik heb bij iedere ring twee slagen met de klok mee en drie slagen tegen de klok in en goed strak trekken (valt niet mee met enkele 6mm² kabel) ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoaQeW4VUrM0wQoKqNnJH9zs78w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aslHSYKlgCgzdsmwnKl947zj.jpg?f=fotoalbum_large

• Dirkga
zo was het hele zooitje opgeleverd destijds. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsrIv0_W5ropz-1jnRAfEhd61FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ppp6Bcrgu4noB23OGCf4nJh.jpg?f=fotoalbum_large

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:17
Itsacon schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Heb je de 'provisioning' stap vanuit de Toolkit doorlopen?

Meerdere Q-relays zou idd gewoon mogelijk moeten zijn (ik heb er ook twee).
Het is inmiddels gelukt. Inderdaad eerst provisionen, dat duurde erg lang maar de q-relay wordt nu gevonden. Dank!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Dirkga schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

niet ombouwen naar 1 fase maar IQ8 en IQ9 niet op dezelfde fase. dus zoals ik aangaf 4 x IQ8 op bv L1 en 4 x IQ9 op L2 en idem op L3.

Maar of het echt helpt weet ik niet, maar ik vermoed dat de IQ8 op elke fase de communicatie van de IQ 9 in de war schopt. en met communicatie issues kan je wel eens rare dingen tegenkomen. Je zal daarna denk ik wel weer de array`s opnieuw moeten opzetten.

Iets anders kan ik ook niet bedenken. behalve............. Zijn er wel ferrietringen geplaatst op de drie fases tussen zekering en grid ? bij mij zaten ze destijds maar losjes om de fase (installateur was liever lui als moe) buiten veel andere verkeerde issues. pas nadat ik ze opnieuw plaatste werkte de communicatie prima. ik heb bij iedere ring twee slagen met de klok mee en drie slagen tegen de klok in en goed strak trekken (valt niet mee met enkele 6mm² kabel) ;) ~[Afbeelding]
Beetje OT.
Ik weet niet of ik het goed zie maar zitten er op aansluiting 1/2 van de aardlekautomaat nou 2 aders met verschillende diameters?
Zo ja, volgens mij is dat niet toegelaten door ABB. 2 aders van dezelfde diameter is wel toegestaan.
Ik kan het mis hebben natuurlijk.

• Dirkga
mike123 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:10:
[...]

Beetje OT.
Ik weet niet of ik het goed zie maar zitten er op aansluiting 1/2 van de aardlekautomaat nou 2 aders met verschillende diameters?
Zo ja, volgens mij is dat niet toegelaten door ABB. 2 aders van dezelfde diameter is wel toegestaan.
Ik kan het mis hebben natuurlijk.
op L1 en Neutraal zitten idd 4mm² en 2,5mm² kabels aangesloten scherp gezien.

en in de meeste gevallen mag dit inderdaad niet, echter bij deze uitvoering wel er zitten namelijk ook twee aansluitingen ze zitten dus niet zaten samen onder 1 klem maar hebben ieder hun eigen klem. de 2,5mm² gaat naar de envoy-s .

1/2 en 3/4 etc. geeft ook al aan dat het om twee aansluitingen per positie gaat. en vlgs spec mag daar inderdaad 2,5mm² bij de ene en 4mm² bij de andere aangesloten zitten.

Dus dank je voor jouw tip maar in dit geval mag het wel. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dirkga op 21-08-2026 08:13 ]

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:39
@Itsacon Heb je de juiste software op je Gateway? Minimaal v8.3.5421? En in de ITK heb je alle bolletjes op groen staan?
Voorts zou ik nog gaan naar:
https://enlighten.enphase...xxx/devices?status=active
Daar zie je, onder je micro omvormers, de mogelijkheid tot het toevoegen/inrichten van micro omvormers. Selecteer je Gateway en vervolgens een serienummer van één van de IQ9 micro omvormer. Klik vervolgens op inrichten. Doe dit voor al je IQ9's.

@Dirkga Je mag nooit twee aders van verschillende diameters in één kooiklem plaatsen. Jouw module heeft inderdaad twee kooiklemmen waardoor dat wel kan.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Dirkga schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

op L1 en Neutraal zitten idd 4mm² en 2,5mm² kabels aangesloten scherp gezien.

en in de meeste gevallen mag dit inderdaad niet, echter bij deze uitvoering wel er zitten namelijk ook twee aansluitingen ze zitten dus niet zaten samen onder 1 klem maar hebben ieder hun eigen klem. de 2,5mm² gaat naar de envoy-s .

1/2 en 3/4 etc. geeft ook al aan dat het om twee aansluitingen per positie gaat. en vlgs spec mag daar inderdaad 2,5mm² bij de ene en 4mm² bij de andere aangesloten zitten.

Dus dank je voor jouw tip maar in dit geval mag het wel. ;)
Dan heb ik het dus mis.
Maar ik kan ook niet vinden dat het wel mag. Omdat je maar 1 schroef hebt en 2 drukplaten dan zit de dikkere kabel toch eerder vast dan de dunnere kabel?
Bij de automaten van bv het type SM403 SMISSLINE staat het er bij de specs namelijk wel bij.
Easy Drive double deck terminals on the output side for connecting two conductors in one−
chamber. The two chambers can accommodate conductors with different cross sections..

Of ik moet het nu helemaal mis hebben en toe zijn aan vakantie. ;)

• Eddie_
@mike123 Geheel off-topic maar zie deze pagina. Dus ja je bent toe aan vakantie :)

• Dirkga
mike123 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Dan heb ik het dus mis.
Maar ik kan ook niet vinden dat het wel mag. Omdat je maar 1 schroef hebt en 2 drukplaten dan zit de dikkere kabel toch eerder vast dan de dunnere kabel?
Bij de automaten van bv het type SM403 SMISSLINE staat het er bij de specs namelijk wel bij.
Easy Drive double deck terminals on the output side for connecting two conductors in one−
chamber. The two chambers can accommodate conductors with different cross sections..

Of ik moet het nu helemaal mis hebben en toe zijn aan vakantie. ;)
Geeft niks Mike, ook ik moest het goed uitzoeken omdat de installateur het zo aangesloten had.

Echter omdat het zo`n rommelkast was plus hij had letterlijk de ac voor de hoofdschakelaar zitten ipv erna. en ik er een 3 fase mid gecertificeerde kWh meter ertussen ging zetten. heb ik alles opnieuw aangesloten en de L1 en N voor de envoy-s toch ook weer gewoon aangesloten in ieder zijn eigen kooiklem. Dus zowel de 4mm² kabel alsook de 2,5mm² kabel zitten elk in hun eigen klem en beide echt goed vast (minstens tweemaal gecontroleerd :P ) ;)

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-08 21:44
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Off-grid? Ow, dan werkt de Victron frequency shifting gewoon om de productie te limiteren. Dus off-grid is er geen probleem.
sandergar schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:39:
[...]

On-grid is er ook geen probleem toch? ....... Vanaf volgend jaar de productie limiteren via de API. Als die weg geblokkeerd worden, het relaisblok op de gateway. Als die weg ook geblokkeerd wordt, dan gewoon de fase draad onderbreken.
Dit topic is ooit begonnen vanuit het standpunt dat frequency shifting ook niet ideaal is.

Ik zoek nu naar een manier om vanuit HA relaisblokken aan te sturen op het moment dat de grid is uitgevallen. Maar ik kan geen entiteit vinden die HA zegt dat de grid er uit ligt. De entiteit die er nog het dichtst bij komt gaat over een alarm igv GridLost. Heeft iemand een beter idee ?

sensor.multiplus_ii_48_5000_70_50_id_276_grid_lost_alarm

Ik heb een Envoy Gateway Standard met Installers account. En een Viktron Multiplus II 48 5000 + Cerbo GX met NodeRed actief..

[ Voor 11% gewijzigd door Leif op 22-08-2026 07:48 ]

• Elac
@Leif Ik heb geen viktron of HA maar normaal gesproken bij installaties die kunnen synchroniseren wordt de spanning en de frequentie van beide installaties gemeten bij de koppelschakelaar. Dit zou je volgens mij dus op een of andere manier uit de viktron moeten kunnen halen. Hier wordt de netspanning en frequentie per fase gemeten en ook de door de viktron gemaakte spanningen en frequentie.

• asjemenou74
Frequency shifting heb je nodig om een installatie zonder stroompieken. Terug over te laten schakelen naar t net. Als t daarvoor uitgevallen is. Om de 2 met elkaar te syncroniseren. Freqentie van t net kun je niet aanpassen of veranderen en kan een klein beetje varieren. Rest er niks anders dan bij de zelfstandig draaiende installatie de freqentie te veranderen en gelijk te laten lopen met de net freqentie die daarvoor weg was. Na nieuwe koppeling kan de installatie weer stroom gaan leveren aan t net. Dat is niet anders te maken. Zonder syncronisatie of frequentie shifting gaan er zekeringen(of automaten) klappen. Het stroomnet is daarin erg hard en bepalend.

Met een generator doe je dat ook zo. Eerst laat je een 3 fase generator vrij lopen ronddraaien met de net frequentie als een motor. Daarna als dat goed loopt ga je capacitief of inductief stroom leveren door koppel op de as te zetten.

Frequency shifting bij volle bruggen is wat anders. Zo heel erg veel ook weer niet. T is vooral om stroom pieken te voorkomen daarmee emc pieken. En je kunt er vermogen mee regelen.

Eigenlijk weet ik niet over welke freqentie shift je t hebt de uitleg er om heen is net te weinig. Van t net en de installatie of de andere.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Enphase weer problemen? Alles blijft hier weer eens op 0 staan :(
Lijkt gisteren om 23:00 iets te zijn geweest, eerst unavailable en 2 minuten later weer ok.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Theetjuh schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:06:
Enphase weer problemen? Alles blijft hier weer eens op 0 staan :(
Lijkt gisteren om 23:00 iets te zijn geweest, eerst unavailable en 2 minuten later weer ok.
Nee, hier werkt alles gewoon prima, ook gisteravond.

• Theetjuh
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

Nee, hier werkt alles gewoon prima, ook gisteravond.
Apart, hier zowel HA als in de Enphase app die 11 uur voor het laatst geupdate is om 2:33am

• Theetjuh
Als ik op https://enlighten.enphaseenergy.com/ naar het system dashboard ga, zie ik wel het volgende:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Als je dan naar ‘DATE CAUGHT UP TO’ kijkt, kan dat betekenen dat Enphase achter loopt?

• asjemenou74
t is goed dat Enphase met GaN half geleiders start voor micro converters.

Zelf had ik graag een mogelijkheid gehad om een array met M250 uit te zetten alleen door de halfgeleiders uit te doen. Niet een relais of q_relais laten schakelen. De hele installatie gewoon op t net laten zitten. En dan een ander array met e.g. IQ7 of nieuwere types met power limiting terug laten leveren, ja CTs enzo. Dat is eigenlijk best een eenvoudige rekensom. Ik weet eigenlijk niet of dat (al) kan en of dat in de huidige sw protocollen mogelijk is. Meestal wordt de door solar opgewekte energie altijd wel ergens ingestopt en er kan altijd wel een of ander verbuikend apparaat bij die zijn er zat.

Een volgende of alternatieve manier van x jaar oude M250 uitzetten is vervangen voor IQ7 of nieuwer. Of t hele betreffende array weg.

• Eddie_
@asjemenou74 Frequentie shifting wordt hier gebruikt om productie van de micro omvormers uit te schakelen. Het is op dit moment niet mogelijk om de M serie micro omvormers uit te schakelen. Ik verwacht ook niet dat dat in de toekomst gaat komen. Als je ze softwarematig wil begrenzen zul je ze moeten vervangen. En dan heb je ook een Metered Gateway nodig, met CT's. Het is niet meestal maar altijd dat de opgewekte PV energie wordt gebruikt. Is het niet in je huis danwel via het grid.

• asjemenou74
@Eddie_ bedankt v t antwoord. Blijft jammer dat deze dingen niet kunnen/zijn voorzien. Met dat soort keuze's is een gemaakte keuze vaak een blijvende. Het lijkt mij communicatie of sw protocol aanpassen. t is vaak moeilijker als even geschreven. 25 jaar fabrieks garantie blijft een hele tijd. Enphase zal dat soort vragen vast vaker hebben/krijgen.

• Eddie_
De M serie is gewoon oud, punt. Daarvan mag je ook niet alles verwachten van wat ze tegenwoordig kunnen doen (vooruitgang). Of opgeven/vervangen of laten voor wat het is.

• asjemenou74
t komt er niet bepaald direkt op aan. En ik geef de Mmetjes niet op. Mmmmmmmm😋 goed is goed.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:14

Argarath

MasterBlaster

Dag allen,

Ik kan via marktplaats aan een Gateway Metered met CT-spoelen komen, een versie uit 2018. Kan ik deze gewoon een op een vervangen in mijn bestaande installatie? Maakt het nog uit dat deze 2e hands gateway ouder is dan mijn bestaande installatie (2022)?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• asjemenou74
-Nee niet zomaar. De ene die je wilt gaan kopen dient afgemeld te zijn. En er is een aanmeld procedure. Waarbij je aangeeft dat je de huidige gaat vervangen voor een andere. Technisch inhoudelijk kan t gewoon.

-In een array 1 enkele converter uitzetten met de api zou fijn zijn. Zet je een M250 uit. Dan laat je t een jonger broertje of zusje het terug regelen zodanig dat het geleverde vermogen op het net 0 is met goede of redelijke tijd constantes.

[ Voor 4% gewijzigd door asjemenou74 op 24-08-2026 12:28 ]

• Coffeeroam
Hoe zou ik het volgende kunnen instellen:

In het zelfconsumptieprofiel beginnen (op zonnige dagen als vandaag) de batterijen te laden om 8:00 uur en zijn ze om 12:00 uur al helemaal vol, de piek van de zonnepanelenopbrengst gaat rond het middaguur dan voor 0 of 1 cent naar het net. Eigenlijk wil ik dat de zonnestroom 's ochtends tot 11, 12 uur naar het net gaat en dat vanaf dan pas geladen wordt tot ze weer vol zijn. In een dynamisch contract levert dat vaak meer op. Is dat op een of ander manier in te stellen? Je kunt manueel laden of ontladen, maar het commando "doe niks tot xx uur" is er niet.

Of is dat hoe het AI profiel werkt? Hoe goed houdt die rekening met dynamische tarieven?

• lowres
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 28-08 10:53
@Coffeeroam

Het Enphase "AI Optimisation" is om te beginnen niet erg slim. Het beperkt alleen je teruglevering om het huishoudelijk verbruik te bedienen wanneer je batterij vol is en de prijzen negatief zijn. Het gaat dus niet actief je laadtijden optimaliseren. Het stuurt ook het ontladen aan, maar dat heeft mij juist geld gekost omdat het soms vanuit het net laadde wanneer de prijzen hoog waren en vervolgens ontlaadde wanneer de prijzen laag waren, waarna ik weer stroom moest inkopen omdat de batterij volledig was ontladen. Best frustrerend dus.

Houd er ook rekening mee dat "AI Optimisation" werkt met kwartierprijzen (15 minuten vooruit), wat niet ideaal is wanneer je uurtarieven hebt.

In principe levert PV altijd eerst aan de woning, vervolgens wordt de batterij geladen en wordt pas als laatste stroom teruggeleverd aan het net.

Ik ben vervolgens met Claude Code aan de slag gegaan om een Solar Control Web App te bouwen, inclusief een intelligent regelsysteem dat optimale tijdvensters bepaalt op basis van het verwachte uurverbruik van de woning, dynamische import- en exportprijzen en de zonne-instraling voor de komende twee dagen. De belangrijkste API-aanroepen zijn:
  • lokale API-aanroepen naar de Envoy voor "Negative-price export curtailment"
  • webverzoeken naar de Enphase Enlighten-pagina om "charge Battery From Grid" en "Discharge Battery to the Grid" aan te sturen.
De enige beperking die je voor de batterij kunt instellen is de slaapstand (Sleep Mode), maar volgens mij kan dat alleen via de installateursapp of door de knoppen aan de voorkant van de batterij te bedienen. Je kunt de batterij wel vertellen om niet vanuit het net te laden, maar je kunt hem niet vertellen om niet vanuit zonne-energie te laden.

• Enphase27
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:35
Hallo Tweakers,

Ik heb al een tijdje een Enphase zonnepanelen systeem waar ik zeer tevreden over ben. Ik heb nu ook een Enphase EV IQ2 laadpaal aangeschaft.

Nu heb ik een probleem. De netwerk spanning bij mij in de buurt is steeds te hoog ( 254 vac) waardoor mijn micro omvormers er soms mee ophouden. Mijn systeem bestaat uit een 1 fase systeem die aangesloten is op een 3 fase huis aansluiting. De zonnepanelen zitten op fase L1 waar zich ook het hoge voltage op voor doet. Ik heb het zonnepanelen systeem ook op L2 geprobeerd, waar het voltage een stuk lager ligt. Ik kan dat via de P1 meter van home wizard uit lezen ( dus geen problemen meer) is het ook mogelijk om alles goed te laten werken op L2 . ik zou graag een goed advies willen voor het aansluiten van de nieuwe Enphase EV IQ2 laadpaal en het aansluiten van de zonnepanelen ( micro omvormers) op L2 ipv L1 ik heb een 3x25 amp huis aansluiting hoe kan ik dit het beste aansluiten, zodat alles goed samen werkt

bedankt alvast voor het advies.

Mijn systeem:

14x IQ7A micro omvormers (1 fase Q cable)

1x Enphase IQ 1 fase relay

1x Enphase Envoy-S Metered

1x CT spoel zonne productie

3x CT spoelen consumptie

1x EV IQ2 laadpaal ( nog aan te sluiten)

• HugoStiglitz
Enphase27 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:27:
Hallo Tweakers,

Ik heb al een tijdje een Enphase zonnepanelen systeem waar ik zeer tevreden over ben. Ik heb nu ook een Enphase EV IQ2 laadpaal aangeschaft.

Nu heb ik een probleem. De netwerk spanning bij mij in de buurt is steeds te hoog ( 254 vac) waardoor mijn micro omvormers er soms mee ophouden. Mijn systeem bestaat uit een 1 fase systeem die aangesloten is op een 3 fase huis aansluiting. De zonnepanelen zitten op fase L1 waar zich ook het hoge voltage op voor doet. Ik heb het zonnepanelen systeem ook op L2 geprobeerd, waar het voltage een stuk lager ligt. Ik kan dat via de P1 meter van home wizard uit lezen ( dus geen problemen meer) is het ook mogelijk om alles goed te laten werken op L2 . ik zou graag een goed advies willen voor het aansluiten van de nieuwe Enphase EV IQ2 laadpaal en het aansluiten van de zonnepanelen ( micro omvormers) op L2 ipv L1 ik heb een 3x25 amp huis aansluiting hoe kan ik dit het beste aansluiten, zodat alles goed samen werkt

Mijn systeem:

3x CT spoelen consumptie

Zelf zou ik dit laten ombouwen naar 3 fase Enphase. Je zit nu erg aan het limiet van het maximale vermogen van de Enphase omvormers van 21A op de fase. Op als je 2 arrays hebt deze verdelen over fase 2 en 3. Het aansluiten naar een andere fase is op zich niet ingewikkeld afhankelijk van de stoppenkast. Als je twijfelt, neem een electricien! Dit zijn echt vermogens waar je niet mee moet klooien en het gewoon goed aangesloten moet hebben.

• WillemP22
Coffeeroam schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:57:
Hoe zou ik het volgende kunnen instellen:

In het zelfconsumptieprofiel beginnen (op zonnige dagen als vandaag) de batterijen te laden om 8:00 uur en zijn ze om 12:00 uur al helemaal vol, de piek van de zonnepanelenopbrengst gaat rond het middaguur dan voor 0 of 1 cent naar het net. Eigenlijk wil ik dat de zonnestroom 's ochtends tot 11, 12 uur naar het net gaat en dat vanaf dan pas geladen wordt tot ze weer vol zijn. In een dynamisch contract levert dat vaak meer op. Is dat op een of ander manier in te stellen? Je kunt manueel laden of ontladen, maar het commando "doe niks tot xx uur" is er niet.

Of is dat hoe het AI profiel werkt? Hoe goed houdt die rekening met dynamische tarieven?
Ja. Met het AI-optimalisatie profiel wordt rekening gehouden met de kwartietarieven . Dus dan gaat je batterij smiddags laden en begin avond als de prijzen vaak het hoogst zijn, weer ontladen.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:01
Hallo Tweakers,

Mijn systeem:

3x CT spoelen consumptie

Het veranderen van de fase waarop de zonnepanelen aangesloten zitten is een relatief makkelijke ingreep in de meterkast (door een elektricien!). De vraag is of en wat je hiermee oplost. Al eens bekeken wat je verlies is nu? Per keer hooguit 0,2 kWh minder opbrengst schat ik. En op het moment dat jij alles omgezet hebt gaat de netbeheerder aan de slag in de wijkkast en is het voltageprobleem op L1 ineens voorbij en is L2 hoog :).

Eigenlijk had dit qua vermogen sowieso beter netjes over de drie fases verdeeld moeten worden. Maar ook dan was alles uitgevallen zodra 1 van de fases over de 253V gaat (dat gebeurt hier namelijk regelmatig).

Wat voor advies je zoekt voor het aansluiten van de laadpaal is mij verder een raadsel.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Coffeeroam
lowres schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:08:
@Coffeeroam

Het Enphase "AI Optimisation" is om te beginnen niet erg slim. Het beperkt alleen je teruglevering om het huishoudelijk verbruik te bedienen wanneer je batterij vol is en de prijzen negatief zijn. Het gaat dus niet actief je laadtijden optimaliseren. Het stuurt ook het ontladen aan, maar dat heeft mij juist geld gekost omdat het soms vanuit het net laadde wanneer de prijzen hoog waren en vervolgens ontlaadde wanneer de prijzen laag waren, waarna ik weer stroom moest inkopen omdat de batterij volledig was ontladen. Best frustrerend dus.

Houd er ook rekening mee dat "AI Optimisation" werkt met kwartierprijzen (15 minuten vooruit), wat niet ideaal is wanneer je uurtarieven hebt.

In principe levert PV altijd eerst aan de woning, vervolgens wordt de batterij geladen en wordt pas als laatste stroom teruggeleverd aan het net.

Ik ben vervolgens met Claude Code aan de slag gegaan om een Solar Control Web App te bouwen, inclusief een intelligent regelsysteem dat optimale tijdvensters bepaalt op basis van het verwachte uurverbruik van de woning, dynamische import- en exportprijzen en de zonne-instraling voor de komende twee dagen. De belangrijkste API-aanroepen zijn:
  • lokale API-aanroepen naar de Envoy voor "Negative-price export curtailment"
  • webverzoeken naar de Enphase Enlighten-pagina om "charge Battery From Grid" en "Discharge Battery to the Grid" aan te sturen.
De enige beperking die je voor de batterij kunt instellen is de slaapstand (Sleep Mode), maar volgens mij kan dat alleen via de installateursapp of door de knoppen aan de voorkant van de batterij te bedienen. Je kunt de batterij wel vertellen om niet vanuit het net te laden, maar je kunt hem niet vertellen om niet vanuit zonne-energie te laden.
Ja, dat dacht ik ook wel al, dat de AI niet de tijden goed kiest voor laden, in ieder geval. Ik heb dat een tijdje uitgeprobeerd.

Dank voor de tip over "sleep mode". Die ga ik proberen te vinden.

Je zou verwachten dat je 3 commando's moet kunnen geven: "laad", "ontlaad", "doe niets". Zo is het ook als je de controle uit handen geeft aan bv. Frank Energie. Waarom je dat dan niet ook standaard zelf kan doen is mij een raadsel. Ik hoop dat het je lukt met Claude code.

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:54:
[...]

Ja. Met het AI-optimalisatie profiel wordt rekening gehouden met de kwartietarieven . Dus dan gaat je batterij smiddags laden en begin avond als de prijzen vaak het hoogst zijn, weer ontladen.
mmm, dit spreekt dat andere bericht dan weer tegen. De vraag is of de AI de batterij pas gaat laden tijdens de laagste prijzen en dat voor die tijd het overschot naar het net gaat. Ik zie dat niet gebeuren.

• lowres
Coffeeroam schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

mmm, dit spreekt dat andere bericht dan weer tegen. De vraag is of de AI de batterij pas gaat laden tijdens de laagste prijzen en dat voor die tijd het overschot naar het net gaat. Ik zie dat niet gebeuren.
Nee, niet echt. Het systeem stuurt je verbruik en prijzen niet zo gedetailleerd en fijnmazig aan. In principe laadt het vanuit het net wanneer de prijzen het laagst zijn en de zonne-opwek onvoldoende is. Het ontlaadt wanneer de prijzen het hoogst zijn (op basis van intervallen van 15 minuten). Het systeem voorziet de woning van energie, laadt de batterij en kan ook terugleveren aan het net. Als je batterij minder dan 100% geladen is, gaat zonne-energie naar de batterij. Er is geen intelligente optie waarmee je kunt aangeven dat de batterij niet moet laden en dat de zonne-energie in plaats daarvan direct aan het net moet worden teruggeleverd. Als je de batterijen in slaapstand zet en je zet om 07:00 uur de waterkoker aan, dan wordt je zonne-energie gebruikt aangevuld met netstroom, omdat de batterijen in stand-by of slaapstand staan.
De "AI Optimisation" is niet zo slim en je hebt geen mogelijkheid om het algoritme handmatig te overrulen. Er is bijvoorbeeld geen manier om aan te geven dat een bepaalde lading moet worden vastgehouden omdat je weet dat je 's avonds een hogere energievraag zult hebben.
Ook is het leervermogen vrij beperkt. Het lijkt zich van dag tot dag enigszins aan je verbruik aan te passen (al is er geen echte manier om te meten wat het precies heeft geleerd, aangezien het nog steeds domme beslissingen neemt), maar zodra er bijvoorbeeld een paar dagen gasten blijven logeren, raakt alles wat het heeft "geleerd" alweer uit balans.
Enphase bevindt zich natuurlijk ook in een lastige positie. Ze kunnen óf een volledig uitgewerkt systeem ontwikkelen voor het aansturen van je PV-installatie, óf ze doen wat ze nu doen en leveren iets dat waarschijnlijk meestal goed en veilig werkt voor de meeste gebruikers.
Daarnaast willen ze waarschijnlijk niet op de tenen staan van energieleveranciers die betalen voor toegang tot de PV-systemen van hun klanten. Je wilt niet dat Enphase jouw zonne-energiesysteem beter beheert dan Frank Energie of NextEnergy.

• michaelvo
lowres schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Nee, niet echt. Het systeem stuurt je verbruik en prijzen niet zo gedetailleerd en fijnmazig aan. In principe laadt het vanuit het net wanneer de prijzen het laagst zijn en de zonne-opwek onvoldoende is. Het ontlaadt wanneer de prijzen het hoogst zijn (op basis van intervallen van 15 minuten). Het systeem voorziet de woning van energie, laadt de batterij en kan ook terugleveren aan het net. Als je batterij minder dan 100% geladen is, gaat zonne-energie naar de batterij. Er is geen intelligente optie waarmee je kunt aangeven dat de batterij niet moet laden en dat de zonne-energie in plaats daarvan direct aan het net moet worden teruggeleverd. Als je de batterijen in slaapstand zet en je zet om 07:00 uur de waterkoker aan, dan wordt je zonne-energie gebruikt aangevuld met netstroom, omdat de batterijen in stand-by of slaapstand staan.
De "AI Optimisation" is niet zo slim en je hebt geen mogelijkheid om het algoritme handmatig te overrulen. Er is bijvoorbeeld geen manier om aan te geven dat een bepaalde lading moet worden vastgehouden omdat je weet dat je 's avonds een hogere energievraag zult hebben.
Ook is het leervermogen vrij beperkt. Het lijkt zich van dag tot dag enigszins aan je verbruik aan te passen (al is er geen echte manier om te meten wat het precies heeft geleerd, aangezien het nog steeds domme beslissingen neemt), maar zodra er bijvoorbeeld een paar dagen gasten blijven logeren, raakt alles wat het heeft "geleerd" alweer uit balans.
Enphase bevindt zich natuurlijk ook in een lastige positie. Ze kunnen óf een volledig uitgewerkt systeem ontwikkelen voor het aansturen van je PV-installatie, óf ze doen wat ze nu doen en leveren iets dat waarschijnlijk meestal goed en veilig werkt voor de meeste gebruikers.
Daarnaast willen ze waarschijnlijk niet op de tenen staan van energieleveranciers die betalen voor toegang tot de PV-systemen van hun klanten. Je wilt niet dat Enphase jouw zonne-energiesysteem beter beheert dan Frank Energie of NextEnergy.
Als wat jij schrijft echt zo is dan is dat wel heel stom en echt wel een no go voor mij. Stel dat na de nacht mijn batterij 50% is, en er die zonnige zomerdag 30 kWh opbrengst verwacht wordt, dan wil ik niet dat hij om 8u al de batterij gaat laden maar pas om 13u. Echt elk ander systeem dat ik gezien heb kan dit. Enphase niet??

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
michaelvo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Als wat jij schrijft echt zo is dan is dat wel heel stom en echt wel een no go voor mij. Stel dat na de nacht mijn batterij 50% is, en er die zonnige zomerdag 30 kWh opbrengst verwacht wordt, dan wil ik niet dat hij om 8u al de batterij gaat laden maar pas om 13u. Echt elk ander systeem dat ik gezien heb kan dit. Enphase niet??
Hmm, wat ik hier lees is toch wel verontrustend. Als Enphase het zelf niet zo goed optimaliseert dan zou je daarvoor zelf de software moeten kunnen schrijven door locale api's aan te roepen. Maar zelfs dat lukt, lees ik hier, alleen via de cloud api en dan mist zelfs een 'standby' mode.
Ik ben blij dat ik voor Homewizard PiB's heb gekozen. Die zijn perfect locaal aan te sturen en omdat HW zijn eigen 'slim laden' nog niet af had, is eigen automatisering redelijk simpel maar wel optimaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJlXIVzULfqNmLqihxH6vTNqxo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtOzH88MqVG687b68Z7Ma8qy.png?f=fotoalbum_large
Zie: https://solar.bigroses.net/08-14-2026

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• lowres
[...]

Dat is mijn ervaring. Of ik ben te kritisch, of te dom om de logica te begrijpen, of de Enphase AI die ik toegewezen kreeg was compleet de weg kwijt. Het was beter dan niks en vaak was het goed. I zo zegen probeer het maar voor een paar weken.

• michaelvo
Ben benieuwd naar andere ervaringen. Heb zelf nog geen batterijen van Enphase. Overigens lijkt Enphase op hun website wel te stellen dat het goed zou moeten werken:

Je systeem begint zonne-energie te produceren zodra de zon opkomt, maar de vraag overdag houdt de elektriciteitsprijzen hoog. In de AI Optimalisatie-optie voorziet IQ Energy Management je huis van zonne-energie en stuurt overtollige stroom van de zonnepanelen en IQ Battery naar het elektriciteitsnet om te profiteren van een hoge verkoopprijs.

Hoewel het maar de vraag is hoe je 'overtollig' definieert. Het kan ook pas overtollig zijn als de batterij vol is :(.

[ Voor 10% gewijzigd door michaelvo op 25-08-2026 14:57 ]

• Coffeeroam
[...]

Precies dat is het probleem.

Ik zie dat @Ferdinand Oeinck het met homewizzard wel voor elkaar heeft gekregen.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

[...]

Jij redeneer vanuit het verdienmodel wat nu (nog) in Nederland mogelijk is (terugleveren en ervoor een vergoeding krijgen), maar Enphase is een wereldwijd systeem waar het in ieder land het anders is geregeld. Enphase heeft dus een systeem dat werkt zoals het bedoeld is: een batterij die zoveel mogelijk gevuld is waardoor je weinig mogelijk stroom hoef te kopen in dure tijden.

Wat mij betreft werkt het Enphase systeem prima, fijn en betrouwbaar wat van vele andere systemen niet te zeggen is. Ook het AI profiel werkt feilloos bij negatieve prijzen waarbij de teruglevering volledig wordt stopgezet.

Beste systeem dat perfect werkt zonder dat je er naar hoef om te kijken!

• michaelvo
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Jij redeneer vanuit het verdienmodel wat nu (nog) in Nederland mogelijk is (terugleveren en ervoor een vergoeding krijgen), maar Enphase is een wereldwijd systeem waar het in ieder land het anders is geregeld. Enphase heeft dus een systeem dat werkt zoals het bedoeld is: een batterij die zoveel mogelijk gevuld is waardoor je weinig mogelijk stroom hoef te kopen in dure tijden.

Wat mij betreft werkt het Enphase systeem prima, fijn en betrouwbaar wat van vele andere systemen niet te zeggen is. Ook het AI profiel werkt feilloos bij negatieve prijzen waarbij de teruglevering volledig wordt stopgezet.

Beste systeem dat perfect werkt zonder dat je er naar hoef om te kijken!
Je hebt wel een punt: stel dat de batterij in de ochtend wacht met opladen want in de middag lagere terugleververgoeding, maar s middags is het onverwachts bewolkt of heb ik onverwachts veel verbruik, dan klaag ik weer dat einde dag de batterij niet gevuld is. Toch zou ik dit het liefste als keuze krijgen, wat bij andere systemen vaak wel zo is.

• WillemP22
Coffeeroam schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Precies dat is het probleem.

Ik zie dat @Ferdinand Oeinck het met homewizzard wel voor elkaar heeft gekregen.
Hier werkt sinds dat ik beide batterijen achter 1 gateway heb, fantastisch. Batterij tussen 12 en 15 gaat laden…eigenlijk alleen solar want dat wasvoorhanden. En vanavond tussen 19 en 21h ontladen. Wewaren nauwelijks thuis, dus het verbruik was niet veel. Import 2 euro (10 kWh), export 11,60 euro (41 kWh).

• WillemP22
[...]

Enphase ook.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
Kunnen jullie dat ook demonstreren met een grafiek?

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• WillemP22
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:17:
[...]

Kunnen jullie dat ook demonstreren met een grafiek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XnNsuND6hsFkjKJ-Yjbf1BK3dQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GCqILsN1LM7jaKBW7tlPNV5Y.png?f=fotoalbum_large Afgelopen zondag. Maarr, bij Enphase valt inderdaad nauwelijks wat in te stellen. Alleen de prijzen…en die moeten natuurlijk wel goed staan. Het profiel met zn algorithme moet zn werk doen… kosten-optimalisatie. Ps in deze grafiek heb import/export uitstaan, deze worden nog foutief weergegeven (issue ligt bij Enphase).

• WillemP22
De bijbehorende inkomsten en uitgaven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iBHdxJJLFnnn0A_AwfJInFr5_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bKRWI0HsuT86B27VKIRUYQ7k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_aziXzrGvlj4VcW1YtrUSNbJ1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pzu4z66LsuD2VvkJvdCsZijk.png?f=fotoalbum_large

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Mijn systeem:

3x CT spoelen consumptie

Je IQ2 charger sluit je als het goed is aan op alle 3 de fases. L1, L2 en L3.. dus ik snap je vraag niet zo goed (?).

Evt kan je je PV op een andere fase zetten, zodat hij minder vaak uitvalt.

www.h-elektro.nl - installateur van thuisbatterijen en laadpalen in de regio Zwolle, Hattem, Heerde

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:03:
[...]

[Afbeelding] Afgelopen zondag. Maarr, bij Enphase valt inderdaad nauwelijks wat in te stellen. Alleen de prijzen…en die moeten natuurlijk wel goed staan. Het profiel met zn algorithme moet zn werk doen… kosten-optimalisatie. Ps in deze grafiek heb import/export uitstaan, deze worden nog foutief weergegeven (issue ligt bij Enphase).
Dus in jouw ervaring doet de AI dat wel, wat ik zou willen. Het zou overtuigender zijn als je de import/export wel zou kunnen tonen, want je wil dus zien dat er tot een uur of 12 wel export plaatsvindt.

Ik kan natuurlijk de AI weer eens proberen, maar eigenlijk wil ik een "doe niets" commando in het zelfconsumptieprofiel voor een bepaalde duur kunnen instellen (zoals je ook laad en ontlaad kunt instellen).

• Coffeeroam
Wat is dit voor een app?

• WillemP22
Tibber; dat is van mn energieleverancier.

• WillemP22
Coffeeroam schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

Dus in jouw ervaring doet de AI dat wel, wat ik zou willen. Het zou overtuigender zijn als je de import/export wel zou kunnen tonen, want je wil dus zien dat er tot een uur of 12 wel export plaatsvindt.

Ik kan natuurlijk de AI weer eens proberen, maar eigenlijk wil ik een "doe niets" commando in het zelfconsumptieprofiel voor een bepaalde duur kunnen instellen (zoals je ook laad en ontlaad kunt instellen).
Die import/export is wel beschikbaar, maar klopt niet. Zie mijn post van 15 aug… ligt bij Enphase-engineers sinds vorige week donderdag. Op zich moet het bij jouw ook werken, tenzij je regelmatig switcht van profiel… want dan moet dat algoritme weer inleren en duurt het even. En voor iedereen duurt wachten te lang. Kortom eenmaal instellen en dan er vanaf blijven.😁😎

In mn Tibber app zie ik dat er ‘s ochtens gewoon geproduceerd wordt en dat wordt geëxporteerd. Tibber app leest het uit via de pulse uit de P1-poort.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 26-08-2026 15:31 ]

• lowres
Coffeeroam schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

Gewoon aan zetten voor een week of 2, dan zie je van zelf hoe het werkt. Worst case scenario kost het je een paar euro.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:44
WillemP22 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:58:
[...]

Hier werkt sinds dat ik beide batterijen achter 1 gateway heb, fantastisch. Batterij tussen 12 en 15 gaat laden…eigenlijk alleen solar want dat wasvoorhanden. En vanavond tussen 19 en 21h ontladen. Wewaren nauwelijks thuis, dus het verbruik was niet veel. Import 2 euro (10 kWh), export 11,60 euro (41 kWh).
Welke batterijen heb je aangesloten?

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:44
Zijn er ook goede ervaringen met een installatie met daarin een batterij en de EV Charger 2? Ik meen gelezen te hebben, dat de EV Charger 2 alleen groen (op PV overschot) goed laadt als je het eigen verbruik profiel gebruikt. Het slim laden in het AI profiel zou niet goed omgaan met PV overschot.

• WillemP22
Skipper_NH schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:06:
[...]

Welke batterijen heb je aangesloten?
2x 5P-flex en 3x 3T

• WillemP22
Skipper_NH schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:07:
Zijn er ook goede ervaringen met een installatie met daarin een batterij en de EV Charger 2? Ik meen gelezen te hebben, dat de EV Charger 2 alleen groen (op PV overschot) goed laadt als je het eigen verbruik profiel gebruikt. Het slim laden in het AI profiel zou niet goed omgaan met PV overschot.
Sinds vorige week ook n EV charger 2 , dus nog niet veel ervaring.

Groen laden van overschot is inderdaad niet beschikbaar in het AI-profiel. Dat zou tegenstrijdig zijn… bij zelf consumptie optimaliseert ie door zoveel mogelijk achter de meter te houden. Bij AI-opt. Optimaliseert ie naar euros. Die zijn niet synchroon aan elkaar… het hangt af van de dan geldende marktprijs.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:43
Hier een metered gateway, met CT spoeltjes op 1 Fase.
1x 5P (niet flexphase) en een IQ EV Charger 2.

Met de goals actief op de EV Charger (hoeveel kWh wil ik voor x tijd hebben) werkt het prima. Maar inderdaad, het optimaliseert op kosten en niet op hoe kan ik zoveel mogelijk PV verbruiken.

Dit geldt ook voor de IQ Battery. Deze ondersteunt het huis in dure kwartieren maar kan soms ook ingezet worden om de auto te laden. Gebeurd niet vaak, maar soms. De accu mag laden vanuit het net, maar heeft dat de afgelopen maanden niet gedaan. Ontladen naar het net heb ik uitstaan (tenzij de Enphase Assistant besluit dat aan te zetten....)

Kanttekening. Ik heb de Enphase AI als import epex + zonneplan + EB ingegeven. Export alleen epex + zonneplan (en dus de EB eraf gehaald). Dit is per 2027 het geval (min of meer) en zorgt ervoor dat de AI iets meer op eigengebruik inspeelt ipv volle bak export. Dat deed het met de EB op de export erbij een stuk minder.

Al met al, tevreden. Kan het beter? Vast, maar dan moet je niet bij Enphase zijn.

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:48
EV charger 2 installatie.

Ik heb gisteren mijn nieuwe EV2 charger geïnstalleerd en geconfigureerd. Installatie was Blue current eraf en Enphase erop. Dat ging uiteraard goed. Ook configuratie en activatie is goed gegaan. Ik heb de kabel oprol unit nog niet geïnstalleerd, omdat we toch over een kaar verhuizen, dan doe ik hem wel perfect installeren. De Blue current integratie is nog niet gedaan, maar ik wil even kijken of hij ook zonder iets laad. Dus heb geen autentikatie, gewoon 3 fasen TT/TN en de fases zitten goed. Gemeten dat ik 233v en 400V heb. Ik kan een handmatige sessie starten (Heb zonnestroom etc uitgezet) maar elke keer gaat hij van groen naar blauw, hoor hem een aantal keer schakelen. In de app zie ik connected staan en dan laden. Maar hij begint nooit daadwerkelijk te laden.

Elke sessie duurt precies 40 seconden en dan gaat het wit knipperende lampje op de auto over in rood, en dan stopt de sessie ook in Enphase. Maar aan Enphase kant komt er geen error, hij heeft 40 seconden geladen met 0 Kw charge. Iemand dit ook tegen gekomen

Update: Net Enphase gebeld, en zij zien geen fout aan hun kant. Zij zeggen dat na precies 10 seconden de auto te laad sessie aborted. Mar waarom weten ze niet. Nu weet ik eve niet wat te doen, want de ID4 geeft geen error en zou niet weten waar in de ID 4 ik een foutmelding moet kunnen terug lezen om waarom deze aborted is

iemand een idee?
m.v.g

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHMlI_xTnzjY_Sz80t7C4jlimq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lgq5thw4uYBKfCjeGY3SHl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H19AmAcxwvcUWk7RoOMN6qIBwww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuCl3216MrHPboFNYQmRQsv6.jpg?f=fotoalbum_large

Stefan

[ Voor 39% gewijzigd door svkaster op 27-08-2026 10:32 ]

• Eddie_
Wat heb je bij partner integraties staan?
Menu-> instellingen ->IQ EV Charger -> onderaan

• svkaster
Eddie_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:51:
Wat heb je bij partner integraties staan?
Menu-> instellingen ->IQ EV Charger -> onderaan
partner registratie heb ik nog steeds niks staan want Bluecurrent is nog niet geïntegreerd, dit moet nog plaatsvinden. Ik wil gewoon kijken of ik zonder dongle en zonder iets mijn auto kan laden handmatig, maar dit werkt tot op heden niet.

Ik heb in de tussentijd ook de draairichting gemeten bij de EV lader en L1-L2 was inderdaad een links draaiend veld. Ik heb dit inmiddels gecorrigeerd en na gemeten. Ik heb pas weer vanavond een EV tot mijn beschikking dus kan nog niet testen, maar Enphase zelf zij dat dit vermoedelijk niet de fout kan zijn. (Ik hoop van wel want alle metingen tussen L en L, en L naar PE en L naar N zijn correct). Zou niet meer weten waar ik het moet zoeken :?

Tussen L1 en L3 zou ik geen rechtse draaiveld moeten krijgen. Na omdraaien van L2 en L3 krijg ik netjes op L1 -L2 een rechts draaiend veld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcReRa2WGdegx9dbFTDRT9qqB5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ6nPDEbm1v3kkcqD1Agsogg.jpg?f=fotoalbum_large

• Eddie_
Sorry niet helemaal duidelijk geweest. De reden dat ik daar naar vroeg is omdat daar ook een boosdoener zou kunnen zitten. Maar dat is bij jou niet het geval. Ik kan mij wel voorstellen dat een linksdraaiend veld er voor zorgt dat er niet geladen wordt. Wel bijzonder dat de installateur dat niet heeft geconstateerd.

• svkaster
Eddie_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:22:
Sorry niet helemaal duidelijk geweest. De reden dat ik daar naar vroeg is omdat daar ook een boosdoener zou kunnen zitten. Maar dat is bij jou niet het geval. Ik kan mij wel voorstellen dat een linksdraaiend veld er voor zorgt dat er niet geladen wordt. Wel bijzonder dat de installateur dat niet heeft geconstateerd.
Ik ben de installateur ;) . Ik heb niet gemeten hiervoor, ook omdat ik de fase hetzelfde had gehouden als waar de auto al een jaar mee wordt opgeladen. Helaas heeft de fase draaiing en de gateway software update niet gewerkt.

Ik ga morgen eerst eens proberen of de auto nog wel AC laad bij een andere AC paal. Voordat ik de laadpaal geswapped heb, werdt mijn laatste AC laadsessie op 81% stopgezet. Heb daar niet echt veel aandacht aan geschonken omdat de laadsessie wel vaker even stopt ergens rond 18:30 omdat dan in de straat iedereen zijn auto inplugt. Echter later op de avond toen ik de spanning van de Bluecurrent wilde halen door de 3F 32A aardlek installatie automaat wilde afschakelen, zag ik dat hij al uit was. Hij had geen aardlek lekkage want dan zou hij geel zijn. Dus vermoedelijk sluiting of te hoge spanning. Ik heb daar verder niet aan gedacht en heb mijn paal omgewisseld en ge configureert en geactiveerd. Sinds dien geen succesvolle laadsessie op AC gezien met deze auto. Dus wil eerst even kijken of hij het nog doet.

Update: vanmorgen even naar publieke laadpaal gegaan en dar precies hetzelfde, laadsessie begint, maar auto breekt hem af, dus eigenlijk wel blij, dat betekend dat er niets mis is met mijn Enphase lader :) . Op naar de garage

[ Voor 7% gewijzigd door svkaster op 28-08-2026 07:34 ]

• Renkie
  • Laatst online: 23:32
Even een vraagje, ik heb de volgende situatie:

- Enphase IQ7+ omvormers
- IQ system controller 3 INT
- IQ batterij FlexPhase

Op dit moment heb ik nog een "vast" energiecontract, pas in oktober stap ik over naar dynamisch. Eerder stond het profiel op "Volledig back-up" waar de accu in principe altijd op 100% blijft staan.

Ik heb als test het profiel ingesteld op "Eigen verbruik"

Op dagen dat er meer dan voldoende zon is en de accu nooit onder de 60% komt zie ik dat ik toch +- 1 kWh verbruik heb. (In de Enphase App en stroommeter zelf).

Hoe kan dat? In principe zou je dan toch op 0 verbruik moeten uitkomen? Dit draait nu een paar dagen zo en het is elke keer 0.8-0.9 kWh. (verdeeld over meerdere momenten 0.1 kWh)
Weet iemand hier hoe dat kan?

[ Voor 3% gewijzigd door Renkie op 28-08-2026 15:58 ]

• michaelvo
Renkie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:54:

- Enphase IQ7+ omvormers
- IQ batterij FlexPhase

Op dit moment heb ik nog een "vast" energiecontract, pas in oktober stap ik over naar dynamisch. Eerder stond het profiel op "Volledig back-up" waar de accu in principe altijd op 100% blijft staan.

Op dagen dat er meer dan voldoende zon is en de accu nooit onder de 60% komt zie ik dat ik toch +- 1 kWh verbruik heb. (In de Enphase App en stroommeter zelf).

Hoe kan dat? In principe zou je dan toch op 0 verbruik moeten uitkomen? Dit draait nu een paar dagen zo en het is elke keer 0.8-0.9 kWh. (verdeeld over meerdere momenten 0.1 kWh)
Er zijn twee mogelijke oorzaken die ook allebei kunnen gelden:

1. De eerste oorzaak is dat het maximale vermogen van de batterij gelimiteerd is. Als het huis meer verbruikt dan wat er uit de batterij kan komen, dan komt de rest alsnog van het net.
2. De tweede oorzaak is dat er een kleine vertraging zit op het reageren van de batterij op de stroomvraag vanuit het huis. Door die kleine vertraging zal er altijd kunnen dat er een klein deel van de gevraagde stroom alsnog van het net komt.

• Coffeeroam

- Enphase IQ7+ omvormers
- IQ batterij FlexPhase

Dat heb ik precies ook. In Zelfconsunptie, met voldoende zonnestroom en voldoende lading voorhanden, toch 1 kWh geïmporteerd. Het is niet omdat de stroomvraag hoger is dan de batterijen kunnen leveren (heb ik gecheckt). Ik houd het op de wat tragere reactie van de CT spoelen waardoor er wat stroom uit het net naar het huis toe "lekt".

Maar je hebt dus een System Controller. Als je off grid gaat kan dat eenvoudig niet gebeuren. Misschien een leuke test.

Waarom het dan nodig is om te "lekken" terwijl de System Controller het in principe wel kan voorkomen, dat is mij ook een raadsel.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

- Enphase IQ7+ omvormers
- IQ batterij FlexPhase

Hier idem. Heel normaal dus. Maar toch lekker op een dag als vandaag dat er nog genoeg opwek is om de batterij gevuld te houden en maar 1 kWh “verbruik” te hebben.

• Renkie
  • Laatst online: 23:32
Dat anderen het ook hebben laat inderdaad zien dat er geen defect is oid.

Ik wil nu niet direct zeggen dat het normaal is, want op deze manier gooi je in theorie +- 300hWh weg terwijl dat volgens mij niet zou moeten.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste