• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fTaQYFBtPZTQHazV88heYypy.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eT7p2S9k8zA9IXQsgfqZpdYy.png
Inhoudsopgave FAQ
• 1a) Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+? En hoe zit het voor de IQ8 serie?
• 1b) Maar mijn systeem topt af, hoe zit dat dan en heb ik toch niet de verkeerde keuze gemaakt?
• 2) Kan ik verschillende modellen micro omvormers met elkaar combineren?
• 3) Is het mogelijk om de automatische firmware / software updates van de gateway en / of micro's uit te zetten?
• 4) Kan ik firmware / software updates ook forceren?
• 5) Waar vind ik de firmware versie van mijn micro omvormers?
• 6) Is een Q-relais wel of niet verplicht?
• 7) Kan ik een andere fasekoppelaar gebruiken dan het Q-relais?
• 8 ) Ik wil mijn zwembadpomp / werkplaats / campingtent /<insert random remote place> direct van zonne-energie voorzien, zonder aansluiting op de meterkast (off-grid); kan dat?
• 9) (verwijderd / niet meer relevant)
• 10) Hoe kan ik mijn Enphase systeem koppelen aan PVOutput?
• 11) Kunnen zonnepanelen met een andere cellindeling / aantal ook op IQ/+/X/A?
• 12) Zijn ferrietringen in de groepenkast nodig?
• 13) Welk netwerkprofiel (2013/2019) moet ik gebruiken voor de micro omvormers?
• 14) Ik heb een (standaard) huiseigenaar account. Hoe kan ik mijn systeem volledig in beheer nemen?
• 15) Mijn systeem valt gedurende de piekuren uit / verminderd productie, waar ligt de oorzaak / hoe kan ik dat controleren?
• 16) Ik heb een 3-fase systeem maar ik zie in Enlighten dat alle micro's op 1 fase (L1) zitten. Hoe kan dat en heeft dat invloed op mijn 3 fase meterkast?
• 17) Het bovenste lampje op mijn Envoy / IQ Gateway brandt rood, kan dat kwaad?
• 18) Kan ik een andere thuisaccu / batterij aansluiten, i.p.v. de IQ Battery?
• 19) Waar kan ik release notes vinden?
• 20) Kan ik de productie of de teruglevering naar het net ook beperken / limiteren?
• 21) Ik heb een dynamisch energiecontract. Welke mogelijkheden biedt Enphase hierin?
• 22) Ik heb ineens een blokkerige grafiek / curve in de Enphase app (of PVOutput / Home Assistant / Domoticz), hoe kan dat en hoe herstel ik dat?

(Terug naar inhoudsopgave)

Q1a: Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+? En hoe zit het voor de IQ8 serie?
A: Het is een vraag die regelmatig in dit topic voorkomt. De meningen zijn er soms wat over verdeeld, maar met name door de ligging van NL en de zonkracht hier, kan je tot ca 450wp panelen prima voor IQ7+ gaan, dan voor de duurdere IQ7A. Bij mooie dagen zal er sprake zijn van wat aftopping, maar dat weegt niet op tegen de meerkosten (ca €40-50 per micro) die je aan de IQ7A kwijt bent. Ook Enphase zelf heeft een studie online gezet, waarin ze dit uitleggen. Posts met meer uitleg en voorbeelden die het bekijken waard zijn:
Uitleg / informatie: deze, deze en deze.
Praktijkvoorbeelden: deze, deze, deze en deze.
Aanvulling april 2023: Vul in deze sheet de specificaties van het zonnepaneel in en zie welke micro omvomer het meest geschikt is.
Mbt IQ8 serie: Enphase heeft een casestudie uit zuid Frankrijk vrijgegeven, waaruit blijkt dat de verschillen / verliezen tussen IQ8MC, IQ8AC en IQ8HC over 25 jaar beperkt zijn. Dat is dus in zuid Frankrijk, gericht op het zuiden en met een hellingshoek van 33 graden. Die omstandigheden daar zijn veel gunstiger dan hier in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk zullen de verliezen in een installatie in NL nog minder zijn. Let dus goed op de prijsverschillen tussen de micro's en staar je niet blind op die paar kWh's meer die je in theorie zou krijgen bij een duurdere omvormer. De casestudie is hier te downloaden.

Q1b: Maar mijn systeem topt af, hoe zit dat dan en heb ik toch niet de verkeerde keuze gemaakt?
A: Naar mate de dagen langer en zonniger worden komt deze vraag steeds weer terug. Nee, het is niet erg dat je systeem aftopt. In de ochtend en namiddag, voordat het systeem eventueel aftopt, wek je juist iets meer op. Een aantal links die de moeite waard zijn om even te lezen mbt overdimensioneren en aftoppen van een PV systeem:
Waarom aftoppen niet erg is (Solar-Bouwmarkt)
Enphase: Groter is Beter (Solar-Bouwmarkt)
Aftoppen zonnepanelen (overdimensionering) (Mensonides)
Aftoppen omvormer (Master in Solar)
Over- en onderdimensionering uitgelegd (Alles op Groen)

(Terug)

Q2: Kan ik verschillende modellen micro omvormers met elkaar combineren?
A: Ja, binnen het serie's geeft combineren geen probleem. Dus een IQ7+ kan prima samen met een IQ7A in 1 systeem, net een IQ8AC met een IQ8HC kan samenwerken. Zelfs IQ7 en IQ8 serie kan in 1 systeem, mits de IQ Gateway up to date is.
Een paar punten:
- Zelfs verschillende modellen op 1 string is geen probleem. Let er wel op dat je het maximale vermogen per fase niet overschrijdt.
- De oude M250 kan ook in combinatie met de IQ7. Wel moet je dan een speciale M250-IQ7 omvormer plaatsen, mocht je geen M250's meer kunnen krijgen. Deze heeft ook special adapterkabel om de IQ7 op je bestaande M250-string te koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6oUZmfb48eOM-AQF5JuWRsvrAI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02or59JthzdLUzoCgd58V5n6.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5TQD-4B9zWbBNwlhpvBLo1bzyc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTFkW6eg0j97rRtYPP59jwWE.jpg?f=fotoalbum_small
(met dank aan @Zuluman )
- Wil je IQ7 uitbreiden met IQ8 omvormers, dan is een vereiste dat de gateway firmware versie 8.03.5052 of hoger heeft, en installer toolkit app versie 4.4.0 of hoger. Meer info hier.
- De nieuwe IQ9-serie kan onder bepaalde omstandigheden / voorwaarden in een systeem en IQ8 en/of IQ7. Zie daarvoor het gegevensblad van de IQ9, onder het kopje Compabiliteit met IQ7, IQ8 Series Microinverters
(Terug)

Q3: Is het mogelijk om de automatische firmware / software updates van de gateway en / of micro's uit te zetten?
A: Dat is deels mogelijk, via de Installer Toolkit app. Daarin kan je het automatisch updaten van de gateway uit zetten. Omdat de micro omvormers hun (firmware) updates via de Envoy krijgen, blokkeer je dat ook als je de updates voor de gateway uitschakelt. Het is dus niet mogelijk om het seperaat aan of uit te zetten.
Ga in de Toolkit app naar Menu > Instellingen
Toolkit software update
(met dank aan @Copitano )
Echter is in het verleden gebleken, met de upgrade van firmware versie 5 naar versie 7, dat Enphase dit toch kan forceren / doorbreken en een update kan pushen, ook al staat het in de instellingen uit. Wil je het echt niet, dan zal de gateway van internet afgesloten moeten zijn. Maar dat geeft mogelijk weer problemen met de garantie, want Enphase vereist dat de gateway met internet verbonden is om aanspraak te maken op garantie.
(Terug)

Q4: Kan ik firmware / software updates ook forceren?
Nee, dat is niet mogelijk. Ook een installateur kan dat niet. Alleen Enphase zelf kan dat eventueel doen.
(Terug)

Q5: Waar vind ik de firmware versie van mijn micro omvormers?
A: In de Enlighten app: Menu > Systeem > Apparaten > Microinverters
A: In MyEnlighten (nieuwe versie): Menu > Systeem > Apparaten
(Terug)

Q6: Is een Q-relais wel of niet verplicht?
A: Er spelen 2 zaken een belangrijk rol: de NEN1010 / VDE0126 norm, en het Bouwbesluit 2012. De NEN1010 en de VDE0126 norm verplichten een galvanische scheiding als overspanningsbeveiliging. Dat is in dit geval het Q-relais. Echter hebben de micro omvormers van zichzelf al een softwarematige overspanningsbeveiliging ingebouwd, waarbij het resultaat dus hetzelfde is als bij een galvanische scheiding. Zonder Q-relais is dus mogelijk. Maar de NEN1010 norm zegt dus anders. Echter is de NEN1010 dus een norm, en geen wet. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais niet verplicht.
Maar dan is er nog het Bouwbesluit 2012. Dat is wel een wet. En in het Bouwbesluit 2012 is de NEN1010 opgenomen. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais wel verplicht. Echter lijkt daar ook weer een uitzondering op te zitten. Het Bouwbesluit 2012 is ingewikkelde materie en lastig te lezen voor een leek. Zover ik het begrijp, is het bij nieuwbouw verplicht en bij bestaande bouw niet. Onder de streep zou het dus betekenen dat je in een bestaande woning een Enphase systeem zonder Q-relais kunt installeren, en bij nieuwbouw verplicht bent om wel het Q-relais te installeren.
UPDATE 9-9-2022: Enphase heeft de whitepaper mbt de Q-relais geupdate. De laatste versie is hier te vinden (versie juli 2022). Belangrijkste zin daaruit: "Omdat de normen algemeen geldend zijn voor de hele markt en niet specifiek geschreven zijn op Enphase micro-omvormers, erkennen regelgevers de HF-transformator nog niet". Je kunt dat de conclusie trekken dat de Q-relais vereist is om volledig aan de norm te voldoen.
(Terug)

Q7: Kan ik een andere fasekoppelaar gebruiken dan het Q-relais?
A: Ja dat kan. @visker999 heeft een lijstje gekregen van Enphase van andere fasekoppelaars die ook door Enphase erkend worden. Hierin worden genoemd de Legrand LPC-01, Delta Dore 6051046, Minos Caps3 62054 en Bialon PC-03 of PC-04. @drboneym heeft daar wel wat op- en aanmerkingen over, met als conclusie dat de Bialon PC-04 de beste keuze is.
(Terug)

Q8: Ik wil mijn zwembadpomp / werkplaats / campingtent /<insert random remote place> direct van zonne-energie voorzien, zonder aansluiting op de meterkast (off-grid); kan dat?
A: Nee, niet zomaar out of the box. De IQ micro-omvormers hebben 'grid' nodig om te kunnen werken, en moet daarom dus altijd aangesloten zijn, via de IQ Gateway in de meterkast aan het stroomnet. Indien je offgrid willen kunnen, moet je een IQ System Controller installeren, en is het wenselijk om ook een thuisbatterij te nemen.
(Terug)

Q10: Hoe kan ik mijn Enphase systeem koppelen aan PVOutput?
A: Als je het systeem in PVOutput aangemaakt hebt, kan bij systemsettings onder Automatic Uploadings het Enlighten ID en de API key invullen. Deze twee kan je beide vinden in de Enlighten app:
Het ID onder Menu > Systeem >Sitegegevens (locatie-id)
API onder Menu > Account > Mijn toegangscontrole (helemaal onderaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0srh8ng9DcMpGD_ctjYlP0tbH4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKLL3JI2lL7Ew0LCqbTmSGSY.jpg?f=fotoalbum_small
(in de afbeelding hierboven is de User-ID je API-code)
N.B.: De Poll interval van 15 min werkt niet bij een gratis account. PVoutput zal 1x per uur de gegevens vanuit je Enphase systeem uploaden. Bij een donatieaccount kan je dit verkleinen tot 20 minuten.
Belangrijke toevoeging 17-7-2022: Vanaf 16 augustus 2022 moet je gebruik maken van de Enphase API v4. Je moet je systeem in PVOutput daarvoor aanpassen. Zie Pazo in "Het grote Enphase topic" voor meer info.
(Terug)

Q11: Kunnen zonnepanelen met een andere cellindeling / aantal ook op IQ/+/X/A?
A: De verschillende micro omvormers zijn geoptimaliseerd voor zonnepanelen met een bepaalde cellindeling. Zo zou de IQ7+ alleen 60 en 72 cells panelen aankunnen, maar dat is niet zo. Het gaat er met name om dat de specificaties van het paneel binnen die van de micro omvormer vallen, zoals Voc, Vmp, Isc en nog meer. Pak de datasheet van het beoogde paneel erbij, en vul de caculator eens in (klik als je paneel er niet bij staat op 'Aangepast model' en vul de waarden in). Zo heb ik bijvoorbeeld 120 half cell panelen op IQ7+ zitten, wat prima werkt. Stukje achtergrond mbt cellen in een paneel, zie drboneym in "Het grote Enphase topic"
Aanvulling april 2023: Vul in deze sheet de specificaties van het zonnepaneel in en zie welke micro omvomer het meest geschikt is.
(Terug)

Q12: Zijn ferrietringen in de groepenkast nodig?
A: Niet perse, maar het kan zijn dat je storing ondervind bij andere apparaten, dan is zeker raadzaam om ze wel te installeren. Persoonlijk: ik had ze eerst niet, maar nadat ik 9 panelen extra had geïnstalleerd ondervond ik storing op mijn draadloos weerstation. Na het plaatsen van de ferrietringen was dit opgelost. Ze kosten maar een paar euro, dus wellicht meteen meenemen bij de installatie, dat is altijd goedkoper dan achteraf moeten plaatsen. Voorbeelden van te kopen ferrietringen: hier en hier.
Extra info van Enphase: Probleemoplossing micro-omvormer communicatie over het elektriciteitsnet (PLC) (.pdf).
(Terug)

Q13: Welk netwerkprofiel (2013/2019) moet ik gebruiken voor de micro omvormers?
A: Er zijn 2 netwerkprofielen die gebruikt kunnen worden, EN50438:2013 Netherlands en EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands. Op zich maakt het niet zo veel uit welk profiel gebruikt wordt. 2013 werkt net zo goed als 2019. Die laatste is dus wat nieuwer, zitten wat aanpassingen in, en wordt waarschijnlijk bij iedere nieuwe installatie standaard gekozen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de (technische) verschillen, zie deze afbeelding.
(Terug)

Q14: Ik heb een (standaard) huiseigenaar account. Hoe kan ik mijn systeem volledig in beheer nemen?
A: Met een huiseigenaar account kan je enkel 'lezen', zaken als de status van systeem, productie, eventueel consumptie. Indien je volledige controle over je systeem wilt hebben, zoals een installateur, dien je een (fictief) bedrijfsaccount aan te maken.
1. Maak bij Enphase een bedrijfsaccount aan: https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
Vezin een leuke bedrijfsnaam en vul een apart e-mailadres in (anders dan waarop je huiseigenaar account is geregistreerd). Als je geen KvK nummer hebt, vul je een fictief/ niet bestaand KVK in.
2. Log in op je huiseigenaar account, selecteer Account -> Mijn toegangscontrole (Engels: Account -> My Access Control), en voeg daar onder het kopje Bedrijven (Engels: Companies) het e-mailadres van je nieuwe bedrijfsaccount.
3. Selecteer vervolgens jezelf als "Onderhoudsmonteur systeem" (Engels: "PV System Maintainer") en sla op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvAkSZ0xYU4hyzYVD_xVHHOTg78=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i37Aa4DwNQDfQWUgAo825a1L.jpg?f=fotoalbum_small
4. Log uit en vervolgens weer in maar dan met je bedrijfsaccount inloggegevens en daar kun je nu jouw systeem volledig configureren.
Eventueel kan je na een aanpassing je onderhoudsmonteur weer terugzetten naar de oorspronkelijke.
Zie ook Zwartoog in "Het grote Enphase topic"
(Terug)

Q15: Mijn systeem valt gedurende de piekuren uit / verminderd productie, waar ligt de oorzaak / hoe kan ik dat controleren?
A: Dit komt regelmatig in het topic terug, zeker naarmate de dagen langer en zonniger worden. Hoogstwaarschijnlijk is het 'te druk' op het stroomnet, worden de voltages te hoog en schakelen daarom meerdere omvormers uit. Bij een voltage van circa 253V zullen de micro's gaan afschakelen (al heeft dit ook deels te maken met je kabellengte en kabeldikte, dus kan ook bij een lager voltage gebeuren). Actuele voltages of meldingen (events) mbt voltages zijn op verschillende plaatsten te vinden, afhankelijk van welk type account en welke versie van de IQ Gateway (Envoy) te hebt (v5 of v7/8).

Met een standaard gebruikersaccount:
In Enlighten of in de Enphase app kan je helaas niets zien mbt voltages van de micro's of het systeem. Wel kan je lokaal de voltages opvragen via:
* (v5/v7/v8) http://envoy/ivp/meters/reports/production
* (v5/v7/v8) http://envoy/production.json?details=1 (output evt kopieren naar https://jsonlint.com om het meer leesbaar te maken)
Je kunt dan kunt dan per fase o.a. het voltage zien ("rmsVoltage"), indien je een IQ Gateway Metered hebt met geïnstalleerde CT spoelen.
Met versie 5 kan je hier vrij / zonder wachtwoord in, met versie 7 of 8 heb je een token nodig.

Met behulp van het installer wachtwoord (v5) of token (v7/8) (zie [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica hoe je daar aan komt), kan je ook lokaal inloggen op:
* (v5/v7/v8) http://envoy/installer/setup/home?locale=en-US#more/events
* (v5/v7/v8) http://envoy/event.json
Hier kan je geen voltages raadplegen, maar wel meldingen (events) m.b.t. te hoge voltages op de lijn / fases / micro's.
De fouten / meldingen waar je moet moet letten zijn o.a.: AC Voltage Out Of Range - Phase 1: Set, AC Voltage High: Set en Grid Instability: Set. Als de status 'Set' is, is het event geactiveerd en dus schakelen de micro's zicht uit. Al later de status 'Clear' is, is het event gereset en zou systeem weer moeten produceren.

Met een DHZ / Installateursaccount:
In Enlighten Manager kan je de voltages per micro inzien.
Klik in het tabblad 'Weergave' op een paneel, vervolgens op het grafiekje. Eventueel pas je het bereik aan naar bijvoorbeeld 'vandaag', en vervolgens klik je onderaan op 'wisselstroom'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC9vT-uFLqzJpF1DVsEj611XMiw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/F1JPeb4ndgWd8ZPaHpKKpL7R.png?f=fotoalbum_small
(Terug)

Q16: Ik heb een 3-fase systeem maar ik zie in Enlighten dat alle micro's op 1 fase (L1) zitten. Hoe kan dat en heeft dat invloed op mijn 3 fase meterkast?
A: In Enlighten zie je alleen de verdeling van de micro's over alle fasen (L1, L2 en L3) als je een IQ Gateway Metered MET aangesloten CT spoelen hebt (zie voorbeeld). Heb je een Metered zonder CT spoelen, dan zal Enlighten alles op L1 weergeven (zie voorbeeld). Dat betekent niet dat er alleen maar op fase L1 geproduceerd wordt. Het is alleen een 'administratieve' weergave in Enlighten. Alle micro's zitten vast op een fase en leveren daarop terug. Er vind geen loadbalancing plaats. De afname (consumptie) heeft geen invloed op de productie. De meter saldeert intern. Dus bij bijvoorbeeld een afname op L1 van 3,6kW en een teruglevering van 1,8kW op zowel L2 als L3 levert netto 0 op.
(Terug)

Q17: Het bovenste lampje op mijn Envoy / IQ Gateway brandt rood, kan dat kwaad?
A: Ten eerste: de lampjes lijken rood te kleuren, maar in de documentatie wordt over oranje gesproken.
Zie hier een afbeelding met uitleg mbt de lampjes op de IQ Gateway (komt ook terug in de documentatie van de IQ Gateway).
De Network Communications ('cloud') LED geeft de verbindingsstatus van de IQ Gateway aan. Zonder te knipperen geeft oranje aan dat er enkel een lokale verbinding is en groen dat er een verbinding is met Enphase. Dat de LED oranje is houdt niet per se in dat er iets mis is met de netwerk- of internetverbinding. Regelmatig zijn de online diensten van Enphase even niet beschikbaar. Dit heeft geen effect op de installatie zelf of op het lokaal uitlezen met domotica. In deze situatie wordt de LED vanzelf na verloop van tijd weer groen.
(Terug)

Q18: Kan ik een andere thuisaccu / batterij aansluiten, i.p.v. de IQ Battery?
A: Ja, dat kan.Ook een andere thuisaccu (bijvoorbeeld die van Sessy) kan je installeren in combinatie met een Enphase systeem. Maar: je zult de gegevens / prestaties daarvan niet terugvinden in de Enlighten app of omgeving. Een andere thuisaccu / batterij wordt dus niet opgenomen in het Enphase ecosysteem. De gegevens daarvan zal je dus op een andere manier moeten uitlezen / aansturen.
(Terug)

Q19: Waar kan ik release notes vinden?
A: Release notes mbt gateway en apps kan je hier vinden.
(Terug)

Q20: Kan ik de productie of de teruglevering naar het net ook beperken / limiteren?
A: Ja, dat kan op meerdere manieren.
Productie limiteren: Ja dat kan, maar met de volgende voorwaarden: je hebt een gateway metered met geïnstalleerde CT spoelen en je hebt een DHZ / installateurs / bedrijfsaccount. Met een standaard gebruikers account / met een gateway standard kan het niet.
Ga in Enlighten Manager via het tandwieltje rechts bovenin naar de instellingen. Halverwege vind je daar Power Production Limiting by Gateway. Klik op Edit en je komt in een instellingen menu uit waarbij je verschillende zaken kunt aanpassen, zoals het vermogen beperken tot een bepaald percentage of absolute waarde, of de export (teruglevering) naar het net beperken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-iZCcUxNhuHmlm582nhUf2PyAU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eam9WB6dKwYNltLtAO5mBZIJ.jpg?f=fotoalbum_small
(uitleg / info mbt slew rate)
Voor een mooi inzicht in de werking ervan, zie dit filmpje (vanaf ca 1:00). Vanaf 3:35 wordt er ook kort wat uitgelegd mbt dynamisch energiecontract icm een batterij / thuisaccu.

Productie stoppen: Je kunt in Enlighten Manager ook de productie helemaal stoppen. Ga naar Apparaten / devices, klik op de Gateway. Onderaan de pagina staat een optie om de productie uit te zetten. Het kan een aantal minuten duren voordat alle micro's gestopt zijn. Geldt ook weer voor het opstarten. Dit kan overigens ook met een standaard Gateway.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tzUvjCTyT5fNr8z0X6uSEWc7sI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4fmiouM2DJLX1tnhMIyZJDZ.jpg?f=fotoalbum_small

(Terug)

Q21: Ik heb een dynamisch energiecontract. Welke mogelijkheden biedt Enphase hierin?
Indien je gebruik maakt van een gateway metered met geïnstalleerde CT spoelen, kan je de EPEX SPOT tarieven koppelen aan je Enphase systeem. Dit kan al enkel met micro's en een gateway, maar indien je gebruik maakt van bijvoorbeeld de IQ Energy router en compatibele warmtepompen / laadpalen, dan is er nog meer te sturen en te besparen.
Zie daarvoor dit document: Optimalisatie van besparingen op basis van dynamische tarieven.
Zie daarnaast ook het stukje in de TS.
(Terug)

Q22: Ik heb ineens een blokkerige grafiek / curve in de Enphase app (of PVOutput / Home Assistant / Domoticz), hoe kan dat en hoe herstel ik dat?
Het kan zijn dat je ineens een blokkerige grafiek / curve in de Enphase app ziet, of bijvoorbeeld ook in PVOutput (geen glooiende curve). Dat komt door de 'polling interval' in de gateway software. Dat is de tijd (in seconden) tussen de keren dat de Gateway de data uit bijvoorbeeld de micro's of CT spoelen leest. Die staat normaal gesproken op een 300, 600 of 900 seconden, maar is bij meerdere mensen bij een software-update (vermoedelijk D8.2.4382 (779a56) van 17 september 2024) naar een ander interval gezet, bijvoorbeeld 3600 seconden. Dan wordt dus maar 1x per uur de data gelezen. En dat zie ook terug in bijvoorbeeld Home Assistant of Domoticz (omdat die het weer via de API van de gateway uitlezen). Je kunt dit controleren door lokaal in te loggen op de gateway, via de url envoy/ivp/peb/newscan (of <ip-adres-gateway>/ivp/peb/newscan). Je ziet dan bij polling-period-secs het interval in seconden staan. De enige manier om dit terug te zetten naar bijvoorbeeld 300 seconden, is door een verzoek te doen aan Enphase support. Zelf kan je dat helaas niet aanpassen.
(Terug)

Change log
DatumOmschrijving
9-7-2026Start van deze post

[ Voor 116% gewijzigd door Pazo op 09-07-2026 20:59 ]

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Pazo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fTaQYFBtPZTQHazV88heYypy.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mrXeALVcv8QZKdE7Lqiln38K.png
Documentatie centrum van Enphase

Micro omvormers IQ7-serie
Technische specificaties IQ7 serie micro-omvormers
Verkorte installatiehandleiding voor Enphase IQ7, IQ7+ en IQ7X micro-omvormers
Uitgebreide installatiehandleiding voor Enphase IQ7, IQ7+, IQ7A en IQ7X micro-omvormers
Verkorte installatiehandleiding voor Enphase IQ7A

Micro omvormers IQ8-serie
Technische specificaties Enphase IQ8+ en IQ8M micro-omvormer
Verkorte installatiehandleiding voor Enphase IQ8+ en IQ8M micro-omvormers
Uitgebreide installatiehandleiding voor Enphase IQ8+ en IQ8M micro-omvormers
Technische specificaties Enphase IQ8MC, IQ8AC en IQ8HC micro-omvormer
Technische specificaties Enphase IQ8X micro-omvormer
Verkorte installatiehandleiding voor Enphase IQ8MC, IQ8AC, IQ8HC en IQ8X micro-omvormers
Uitgebreide installatiehandleiding voor Enphase IQ8MC, IQ8AC, IQ8HC en IQ8X micro-omvormers
Wat u moet doen voordat u uw eerste IQ8 microinverter installeert
Updaten van de Envoy / IQ Gateway bij een IQ8 installatie
Technische vergelijking binnen IQ8-serie (ook mbt verliezen / clipping) (ENG)

Micro omvormers IQ9-serie
Technische specificaties IQ9N micro-omvormers
Verkorte installatiehandleiding voor Enphase IQ9N micro-omvormers
Uitgebreide installatiehandleiding voor Enphase IQ9N micro-omvormers
Bedradingsscherma voor IQ9N micro-omvormers

Algemeen
Betrouwbaarheid van Enphase micro-omvormers (Technisch Memorandum)
Whitepaper 'IQ7 en IQ8 Series Microinverters prestatieanalyse door middel van PVSyst-simulaties'
Whitepaper 'Waarom zijn Microinverters veiliger dan stringomvormers?'

Q-relais
IQ Relay Datasheet - Eenfasig
Enphase IQ Relay Installatiehandleiding – Eenfasig
IQ Relay Datasheet - Driefasig
Enphase IQ Relay Installatiehandleiding – Driefasig
Whitepaper IQ-relais

IQ Gateway (voorheen Envoy)
Data sheet IQ Gateway Standard en Metered
Verkorte installatiehandleiding voor de IQ Gateway Standard
Uitgebreide installatiehandleiding voor IQ Gateway Standard (EN)
Verkorte installatiehandleiding voor de IQ Gateway Metered
Uitgebreide installatiehandleiding voor IQ Gateway Metered
Installatiegids CT-spoelen / meetspoelen
CT Installatie-informatiebladen
Installatie van de Enphase Communications Kit 2 INT (i.c.m. IQ Battery 5P)
IQ Gateway opnieuw met het internet verbinden

IQ Battery
Technische specificatie IQ Battery T3
Technische specificatie IQ Battery T10
Technische specificatie IQ Battery 5P
Technische specificatie IQ Battery 5P FlexPhase
Verkorte installatiehandleiding voor IQ Battery T3 en T10
Gebruikershandleiding IQ Battery T3 en T10
Gebruikershandleiding IQ Battery 5P
IQ Battery 5P beknopte handleiding
IQ Battery inbedrijfstellingsgids
IQ Battery 5P FlexPhase snelle installatiehandleiding
Communications Kit beknopte handleiding

IQ System Controller
Technische specificatie IQ Sytem Controller
IQ System Controller beknopte installatiehandleiding
IQ System Controller installatie checklist

IQ Energy Management
IQ Energy Router gegevensblad
IQ Energy Router+ snelle installatiegids
IQ Energy Router snelle installatiegids
SG Ready Relay – Gude Expert Net Control 2302 (extern)
Data sheet Energy Meter - TQ EM420 (extern)
IQ Energy Router+ warmtepomp_EV charger lijndiagram
IQ Energy Router EV Charger lijndiagram
Optimalisatie van besparingen op basis van statische gebruikstijdtarieven
Optimalisatie van besparingen op basis van dynamische tarieven

IQ EV Charger 2
IQ EV Charger 2 gegevensblad
IQ EV Charger 2 Installatieconfiguraties
IQ EV Charger 2 snelle installatiegids
IQ EV Charger 2 inbedrijfstellingsgids

IQ Balcony Solar Kit
IQ Balcony Solar Kit gegevensblad
IQ Balcony Solar Kit snelle installatiegids
IQ Balcony Solar Kit kabels en accessoires

Installatie
DHZ handleiding voor complete Enphase installatie (Solar-Bouwmarkt.nl)
DHZ handleidingen voor IQ Battery 3T, 10T en 5P (Solar-Bouwmarkt.nl)
Technische presentatie voor installateurs IQ7 Let op, ca 157MB!
Solar troubleshooting guide (EN) (op basis van installateursaccount)
Enphase Installer Portal trainingshandleiding
Enphase Service Manager-handleiding

Handige websites
Officiële ondersteuningspagina's van Enphase
Ondersteuning voor huiseigenaren
Ondersteuning voor installateurs
Module vs micro comptabiliteit calculator

Tips & Tricks
Tips bij het installeren van CT-meetspoelen
Probleemoplossing micro-omvormer communicatie over het elektriciteitsnet (PLC)
Paneel check icm micro's (vul de zonnepaneel specificaties in en zie de meest geschikte micro omvormer. Door @Jeroen3 en @Pazo)

Video's
Enphase Nederland kanaal met verschillende introductievideo's
Introductie IQ8 micro omvormers

Enphase Service and Diagnostics Training & Troubleshooting series

Q Cable van Enphase. Wat heb je nodig en hoe werkt dat precies?
Enphase Envoy S en Envoy S Metered aansluiten
Enphase Enlighten Manager

Change log
DatumOmschrijving
9-7-2026Start van deze post

[ Voor 105% gewijzigd door Pazo op 09-07-2026 21:07 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Pazo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0HLA6J9NHJCBBIYWnVNz88YG.png
Wil je ook jouw Enphase systeem in onderstaande tabel vermeld hebben? Stuur mij dan een DM en gebruik daarin de volgende template (uiteraard met je eigen gegevens, bij IDNR jouw ID / userID nummer invullen), zodat ik deze eenvoudig toe kan voegen. Graag met de ~[code] tags versturen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
~[tr]
~[td]~[url=https://tweakers.net/gallery/IDNR/]Naam~[/url]~[/td]
~[td]Totaal aantal Wp~[/td]
~[td]Aantal x type micro omvomer~[/td]
~[td]Aantal panelen + wattage~[/td]
~[td]Orientatie + (hellingshoek °)~[/td]
~[td]~[url=https://pvoutput.org/list.jsp?userid=IDNR]Klik~[/url]~[/td]
~[/tr]
Windroos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oeKUqRglZYwI9OCQiLcLPVPs4A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ZlEzezBfBiSWBanoH0aN0jdp.png?f=fotoalbum_small
NaamAantal WpMicroAantal panelen + WpOriëntatie (hellingshoek)PVOutput
Audisub4510Wp11x IQ7+11x 410WpZZO (38°)
berend_3650Wp10x IQ7+10x 365WpZZO (50°)
daemonix11810Wp33x IQ7+25x 370Wp
8x 320Wp
25x ZZO (38°)
8x NNO (38°)
deefdeef4400Wp10x IQ8AC10x 440WpZW (35°)Klik
dreamscape6055Wp17x IQ7+10x 335Wp
4x 380Wp
3x 395Wp
5x NO (13°), 5x ZW (13°)
2x NO (13°), 2x ZW (13°)
3x ZW (5°)
Eddie_8000 Wp6x IQ7+,2x IQ7X,13x IQ7A15x 375Wp, 6x 300Wp15x Z (35°),4x OW(13°),2xW(5°)Klik
Gdzr6960 Wp16x IQ8MC16x 435Wp8x ZO (30º), 8x WZW (30º)
Klik
Gé Brander12950Wp35x IQ7+35x 370Wp21x 370Wp ZZO (30°),
11x 370Wp ZWW (65°),
3x 370Wp NOO (65°)
Klik
Glashelder9495Wp27x IQ7+17x 335Wp
10x 380Wp
8x 335Wp 248° (50°), 9x 335Wp 72° (50°), 5x 380Wp 72° (50°), 5x 380Wp 165° (12°)Klik
Holk11600Wp29x IQ7A29x 400 WpZ (55°)
httng11340Wp27x IQ8M27x 420WpZZW (52°)Klik
JdSX5400Wp15x IQ7+15x 360WpZZO + (45°)Klik
JiBo7830Wp18x IQ8 HC18x 435Wp14x Z (35°) 4x EW (35°)Klik
LinuZZ4840Wp12x IQ7+, 2x IQ7A12x 340Wp
2x 400Wp
ZW (15°)
MvandeK3120Wp8x IQ7A8x 390Wp8x W 244° (35°)Klik
NeonovA9135Wp21x IQ8+21x 435Wp11x 435Wp OZO (42°),
10x 435Wp WNW (42°)
Klik
ogdak8600Wp20x IQ7A20x 430Wp20x Z (35°)Klik
ou8129120Wp19x IQ7A19x 480WpZZW, 9x (50°), 10x (10°)Klik
Panettiere8625Wp17x IQ7A, 6x IQ723x 375Wp20x ZO (34°), 3x NO (34°)Klik
Panzer_V6600Wp15x IQ8MC15x 440Wp9x W (27°), 6x O (27°)Klik
Pazo10690Wp27x IQ7+
2x IQ7A
4x 390Wp
5x 385Wp
5x 325Wp
9x 330Wp
6x 435Wp
4x O/W (13°)
5x W (50°)
5x W (50°)
9x O (50°)
6x W (5°)
Klik
PLeX6300Wp15x IQ8MC15x 420Wp6x O (19°) + 9x W (13°)Klik
richhanz13120Wp14x IQ7A
17x IQ7X
14x 500Wp
17x 360Wp
6x 260° (47°), 6x 80° (40°), 2x 260° (40°)
15x 265° (34°), 2x 260° (40°)
Rivanov6160Wp14x IQ8+ 14x 440Wp6x O & 8x W (52°)Klik
RobIII11200Wp28x IQ7+28x 400WpZZO (14 x 45°, 14 x 10°)Klik
RobWest12285Wp27x IQ7+27x 455Wp15x NO (58°) + 12x ZW (248°)Klik
Sarge_9315Wp23x IQ7+23x 405WpZW (45°)Klik
sjaak4800Wp12x IQ7+12x 400WpZ (40°)Klik
Sport_Life9360Wp26x IQ7+26x 360WpO/W (13°)
Stitch!3240Wp5x IQ8+,
3x IQ8MC
8x 405Wp4x OW (13°), 4x Z (13°)Klik
toiletduck7505 Wp19x IQ7+19x 395WpZ, 14x (45°), 5x (13°)
trommelaap3440Wp8x IQ8MC8x 430WpZZW (45°)Klik
Websphinxie7280Wp16x IQ7+16x 455Wp6x ZZO, 10x ZW (10°)Klik
zeroxcool6800Wp17x IQ7+17x 400Wp11x ZW (45°), 3x ZO (45°), 3x ZO (15°)Klik

[ Voor 99% gewijzigd door Septillion op 13-07-2026 21:20 ]

• Pazo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dSCNnUq7yFK4ZYfVuAvqIaQ1.png
Tegenwoordig is het steeds belangrijker om slim om te gaan met energie, en helemaal het einde van de salderingsregeling per 1 januari 2027. Er komen steeds vaker vragen voorbij mbt het beperken van de teruglevering, hoe rekening te houden met dynamische tarieven, 0 op de meter krijgen, het uitlezen van IQ Gateway, etc. Deels staat deze informatie in de TS, deels wordt ook veel waardevolle informatie gegeven door mede-tweakers in dit topic. Omdat veel vragen regelmatig terugkomen, heb ik geprobeerd alles bijeen te brengen in deze post.

Inhoud van deze post:
Volledig toegang krijgen tot je systeem, als 'installateur'
Bij oplevering of overname van een Enphase systeem, heb je meestal een standaard huiseigenaar account / home-owner account. Daarmee kan je meest basale dingen zien / uitlezen, maar geeft ook veel beperkingen. Zoals velen hier in de topic, is het zeker handig om een 'installateursaccount' te hebben, naast je gewone gebruikersaccount. Er worden verderop in deze post meerdere opties besproken waarvoor je installateursaccount nodig hebt / een huiseigenaar account niet voldoende of te beperkt is. Met een installateursaccound heb je ook toegang tot Enlighten Mananger.

Note:
Eigenlijk is de term 'installateursaccount' niet helemaal correct. We gaan in deze stap namelijk een 'bedrijfsaccount' aanmaken. Een installateur is namelijk 'in dienst' van een bedrijf. Als je installateursaccount zou aanmaken, moet je een (bestaand) bedrijf opgeven, en dat bedrijf moet jou vervolgens accepteren. Dat werkt niet als je zelf aan de slag wilt. Daarom maak je een bedrijfsaccount aan, en koppel je daar je huiseigenaar account aan, waardoor je je eigen 'installateur' wordt. Hier in dit topic spreekt iedereen dus over een installateursaccount (terwijl een bedrijfsaccount bedoeld wordt).

1. Maak bij Enphase een bedrijfsaccount aan via: https://enlighten.enphase...er/registration?locale=nl . Kies daarbij voor de eerste optie, Ik wil een nieuw zonne-energie bedrijf registreren bij Enphase
Vezin een leuke bedrijfsnaam en vul een apart e-mailadres in (anders dan waarop je huiseigenaar account is geregistreerd). Als je geen KvK nummer hebt, vul je een fictief/ niet bestaand KVK in, of die van Enphase Nederland zelf.
2. Log in op je huiseigenaar account, selecteer Account -> Mijn toegangscontrole (Engels: Account -> My Access Control), en voeg daar onder het kopje Bedrijven (Engels: Companies) het e-mailadres van je nieuwe bedrijfsaccount.
3. Selecteer vervolgens jezelf als "Onderhoudsmonteur systeem" (Engels: "PV System Maintainer") en sla op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQDy35mb8exMS9QoV3kyVrqvE3E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i37Aa4DwNQDfQWUgAo825a1L.jpg?f=fotoalbum_medium
4. Log uit en vervolgens weer in maar dan met je bedrijfsaccount inloggegevens en daar kun je nu jouw systeem volledig configureren.
Eventueel kan je na een aanpassing je onderhoudsmonteur weer terugzetten naar de oorspronkelijke.

(Terug naar start van deze post) of (Terug naar inhoudsopgave TS)

Verschil Standard en Metered IQ Gateway
Eigenlijk is het beter om een IQ Gateway Metered met CT-spoelen te hebben dan de Standard. In de TS staat al veel vermeld. Samenvattend: Hoewel het kastje er van buiten hetzelfde uitziet, zijn van binnen grote verschillen. Met de Standard kan je alleen maar de productie kant uitlezen, terwijl je met de Metered ook de consumptie kant kunt uitlezen.

Versie van IQ-Gateway
Standard
S-Metered
Meterkastuitvoering
1-fase
1 of 3-fase
Geschikt voor micro omvormers serie
M-serie, IQ-serie
M-serie, IQ-serie
(productie) Opbrengstvolledige systeem per dag,
week, maand en totale looptijd
Ja
Ja
(productie) Opbrengst per paneel
Ja
Ja
(consumptie) Energieverbruik van de woning
Nee
Ja*
(consumptie) Teruglevering aan het net
Nee
Ja*
(consumptie) Geïmporteerde energie van het net
Nee
Ja*
Mogelijkheid tot aansluiten IQ battery (thuisbatterij)
Nee
Ja
Gegevensblad IQ Gateway Standard en Metered

*Het juiste aan CT-spoelen / meetspoelen moet geïnstalleerd zijn om de gegevens van de consumptie kant te kunnen zien in Enlighten of de app. Standaard worden 2 CT-spoelen / meetspoelen meegeleverd met de IQ Gateway Metered.

Configuratie (mbt Metered):Aantal CT-spoelen:
1-fase PV systeem op 1-fase meterkast2 (dus géén extra nodig)
1-fase PV systeem op 3-fase meterkast4 (dus 2 extra nodig)
3-fase PV systeem op 3-fase meterkast6 (dus 4 extra nodig)

Het grote verschil tussen de IQ Gateway Standard en de Metered is dus het meten. Installeer je de Metered inclusief het juiste aantal CT-spoelen, dan kan je binnen het Enphase ecosysteem (dus in de app, in de portal Enlighten) zowel de productie- als de verbruikscijfers zijn. Bij de Standard kan je alleen de productiecijfers (wat de panelen opwekken) zien.
De Metered met CT-spoelen reageert ook veel sneller dan een Standard of Metered zonder CT-spoelen. Met de Standard is het mogelijk de opwekking te stoppen of te herstarten, wat tot wel 30 minuten kan duren en daarmee een zeer traag proces is. De Metered maakt het mogelijk om in seconden te reageren (noodzakelijk om nul op de meter mogelijk te maken), bijv 100/W of 500/W per seconde.

Heb je een Standard en wil je deze (zelf) vervangen voor een Metered? Dat kan als je een installateursaccount hebt, waarmee je via de Installer Toolkit app de stappen kunt volgen om de Gateway te vervangen, met behoud van alle (historische) data.
Stappenplan van Enphase
Verschillende versies CT-spoelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8en9GE9PsR80q5DHYMuwL4JVEc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zFZEZy9bNJ4t4BdhvU5ZXi2U.png?f=fotoalbum_medium

Het limiteren van teruglevering / uitzetten van de gateway via Enlighten Manager
Vereisten: Installateursaccount
Gewenst: IQ Gateway Metered met geïnstalleerde CT spoelen

Productie limiteren: Gateway Metered is vereist. Ga in Enlighten Manager via het tandwieltje rechts bovenin naar de instellingen. Halverwege vind je daar Power Production Limiting by Gateway. Klik op Edit en je komt in een instellingen menu uit waarbij je verschillende zaken kunt aanpassen, zoals het vermogen beperken tot een bepaald percentage of absolute waarde, of de export (teruglevering) naar het net beperken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLlBGXBmByaRSq3onmAUHDN7RWo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eam9WB6dKwYNltLtAO5mBZIJ.jpg?f=fotoalbum_medium
(uitleg / info mbt slew rate)
Voor een mooi inzicht in de werking ervan, zie dit filmpje (vanaf ca 1:00). Vanaf 3:35 wordt er ook kort wat uitgelegd mbt dynamisch energiecontract icm een batterij / thuisaccu.

Productie stoppen: Je kunt in Enlighten Manager ook de productie helemaal stoppen. Ga naar Apparaten / devices, klik op de Gateway. Onderaan de pagina staat een optie om de productie uit te zetten. Bij een Metered gateway met CT spoelen gaat dit binnen een minuut. De Standard gateway doet er veel langer over, richting een half uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sq2G6qeFOdY0DfzabDrbNot-F0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4fmiouM2DJLX1tnhMIyZJDZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Werking / instellen van AI optimalisatie
Vereisten: Huiseigenaar account / Dynamisch energiecontract / IQ Gateway Metered
Gewenst: Thuisaccu (maar hoeft niet perse)

Als je een dynamisch energiecontract hebt, varieert de energieprijs per kwartier of uur op basis van de beschikbaarheid van energie en de vraag op het elektriciteitsnet. AI optimalisatie past voortdurend de energiebron aan (zonne-energie, thuisbatterij of elektriciteitsnet) en plant automatisch hoe en wanneer je energie wordt verbruikt om maximale besparingen te realiseren.
Informatie en voorbeelden van Enphase, hier en hier.

Instellen: ga in de Enphase app naar Menu -> Instellingen -> Elektriciteitstarief. Vul hier het import en export tarief in. Zet daarna het profiel via Instellingen -> Profiel op AI optimalisatie om het te activeren.
Het is een zelflerend systeem, dus kan een aantal dagen duren voor het goed resultaat geeft. Geeft het even de tijd.

IQ Gateway uitlezen / aansturen via Home Assistant
Vereisten: Home Assistant / huiseigenaar account
Gewenst: Installateursaccount voor meer mogelijkheden

Voor Home Assistant bestaat er een officiële plugin / integratie.
Hiervoor is een huiseigenaar account voldoende. Echter heeft deze wel beperkingen, zo kan je bijvoorbeeld de productie niet stoppen.

Gelukkig is er een veel uitgebreidere integratie van Vincent Wolsink ( @vinniefireman) Let wel, deze vereist een installateursaccount.
Deze integratie geeft je veel meer sensoren en switches, o.a. een productie switch om de panelen mee uit te zetten. Voor optimale werking is een gateway Metered met CT spoelen gewenst.
De integratie is de downloaden via HACS in Home Assistant.
Voor meer informatie zie zijn Github pagina.

Export limiteren mbv dpel waarde
Met de uitgebreide integratie van Vincent Wolsink kan je naast de productie uit of aan zetten, ook de dpel waarde aansturen (Dynamic Production Export Limiting). Deze functie moet je oproepen / benaderen via de Ontwikkelaarsopties binnen HA, en dan onder Acties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HDwmY-83TFx_mxyImScPk4-ct4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhGooT5GddbOUQJqvOA2EMjO.jpg?f=fotoalbum_medium

Zie bericht van hjw-001 in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

IQ Gateway uitlezen / aansturen via Domoticz
Vereisten: Domoticz / huiseigenaar account
Gewenst: Installateursaccount voor meer mogelijkheden (??? KLOPT DIT ????)

Bij Domoticz was voorheen een plugin nodig, maar momenteel heeft Domoticz dit standaard ingebouwd zitten. Meer info op de wiki-pagina.

IQ Gateway uitlezen / aansturen via Homey
Vereisten: Homey of Homey Pro / huiseigenaar account
Gewenst: Installateursaccount voor meer mogelijkheden

Homey heeft een officiële app, maar de functionaliteit is beperkt. Je kunt er alleen de productie mee uitlezen en helaas niets aansturen.

Gelukkig hebben we tweakers als @BramT die zelf een app voor Homey heeft ontwikkeld. Eventuele test / beta versies zijn hier te vinden. De app werkt met alle gateways: zowel de Standard als de Metered gateway, met of zonder CT spoelen. De app detecteert automatisch welke accountrechten actief zijn en welke hardware er aanwezig is. De bijbehorende features/flows worden dan automatisch beschikbaar.

De features zijn ondertussen als volgt:
(Gateway +accounttype)
  • Standard + Eigenaar: zonneproductie uitlezen
  • Standard + Installateur/beheerder: zonneproductie uitlezen + zonneproductie aan/uit zetten.
  • Metered + Eigenaar: zonneproductie & totaal import/export uitlezen
  • Metered + Installateur/beheerder: vorige + zonneproductie op "uit", "alleen zelf-gebruik/NoM", "aangepaste doelwaarde" of "max/normaal".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn6C07r4LK3zniVjNQD1ByUxD3o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmvMTiWX4ASEwUnbBpKlgZq4.jpg?f=fotoalbum_medium

IQ Gateway uitlezen / aansturen via de potentiaalvrije contactpunten en ModBus
Vereisten: IQ Gateway metered / installateursaccount / extern aansturing via bijv. Victron of Shelly

De potentiaalvrije contactpunten betreft het aansluitblokje aan de rechterkant (digital input).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuJUmM9-m0PTHkwjwee90NLjPh4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DyfnmQ3SxJcOFZprSdgJ2nNZ.png?f=fotoalbum_medium

Je kunt bijvoorbeeld de potentiaalvrije contactpunten gebruiken om de productie te stoppen en starten, in combinatie met bijvoorbeeld een Shelly Plus Uni. Zie o.a. dit bericht: fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica" en nog extra info fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Daarnaast kan het bijvoorbeeld ook met een Shelly Pro EM-50, zie daarvoor dit bericht: XElD in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

Verder biedt Enphase ook ModBus TCP aan, al moet dat wel geactiveerd worden. Officieel biedt Enphase de ModBus TCP alleen in read-only modus aan, maar in de praktijk blijkt dat het wel degelijk ook kan aansturen. Vooral in combinatie met Victron schijnt het goed te werken, zie o.a. berichten van @sandergar (1, 2, 3)

Sensoren welke via ModBus aansturing in Home Assistant beschikbaar zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrCc-beQnhBGHP0d0MDTDokQQZI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ykzxHXR5ZnnVDL7MZHXm0QJK.avif?f=fotoalbum_medium

Victron koppeling: Het koppelen Enphase aan Victron

IQ Gateway uitlezen / aansturen via curl command
Vereisten: IQ Gateway metered / autorisatietoken (kan zoals van installateursaccount als van huiseigenaar account)

Volgens @Ferdinand Oeinck kan je export ook limiteren via curl command welke een (vooraf) ingevuld json.txt bestand inleest. Hierbij wordt dan de dpel waarde (Dynamic Production Export Limiting) van de IQ Gateway aangesproken.
code:
1
2
curl  -k -H "Accept: application/json" -H "Authorization: Bearer **token** "
 -X POST "https://envoy_ip/ivp/ss/dpel" --data @json.txt
Inhoud van json-bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
    "dynamic_pel_settings": {
        "enable": true,
        "export_limit": false,
        "limit_value_W": 3500.0,
        "slew_rate": 900.0,
        "enable_dynamic_limiting": false
    },
    "filename": "site_settings",
    "version": "00.00.01"
}
In bovenstaande code wordt de productie (opwekking) beperkt / gelimiteerd tot 3500W.
Wil je de export (overschot naar het net) beperken, dan moet je "export_limit": op true zetten. In dat geval wordt de export dus gelimiteerd op 3500W.

Meer informatie: Ferdinand Oeinck in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica" en opvolgende berichten.

Change log
DatumOmschrijving
09-07-2026Start van deze post
15-07-2026Update mbt aansturing via Homey

[ Voor 101% gewijzigd door Pazo op 15-07-2026 20:30 ]

• Pazo
6.

= GERESERVEERD =

[ Voor 69% gewijzigd door Pazo op 09-07-2026 21:55 ]

• Pazo
Zo, na ruim 2 jaar tijd voor deeltje 3 :)
Ben de boel nog een beetje aan het nalopen, maar dit staat alvast.

Bedoeling is trouwens dat het andere topic, uitlezen van de Gateway, ga sluiten. Veel vragen worden ook al hier gesteld, en met de special die in de TS staat lijkt het me beter om alles in 1 topic te houden. Scheelt mij ook weer onderhoud.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50
Kreeg vandaag een berichtje van de installateur. Hij had contact gehad met iemand uit zijn netwerk die bij enphase werkt. Modbus probleem was geen bewust iets van ze en zou (snel) weer moeten werken. Ben benieuwd...!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-07 23:19
Mooi werk @Pazo die geupdate en uitgebreide topicstart!

Ik wil me ook eens gaan oriënteren of een batterij nuttig is voor onze situatie. We hebben veel overcapaciteit en verbruiken over het algemeen niet veel stroom. Is er een mogelijkheid om via de gateway erachter te komen op welke dag ik het meeste verbruik heb gehad sinds installatie en wat het gemiddelde gebruik per dag is? Als ik naar de standaard rapporten kijk zie ik niet waar ik dit uit zou kunnen halen. Het lijkt me zonde om een te grote batterij aan te gaan schaffen.

• RoelsRules
Volgens mij kun je een export draaien en dan bij bv jeroen.nl inladen. Die komt dan met een advies @wmn79

• Pazo
Ja inderdaad, ik heb een export naar Excel gedraaid en die ingelezen bij Jeroen.nl.
Dat is de meeste betrouwbare data waarmee dan gewerkt wordt, want het is jouw data! :)
Krijg je een enorm uitgebreide rapportage van dat zeer goed inzicht geeft in je verbruik (ook op welke momenten), en wat voor capaciteit accu evt. handig is.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:07
wmn79 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:50:
Mooi werk @Pazo die geupdate en uitgebreide topicstart!

Ik wil me ook eens gaan oriënteren of een batterij nuttig is voor onze situatie. We hebben veel overcapaciteit en verbruiken over het algemeen niet veel stroom.
Voor verhogen van je zelf consumptie is een batterij handig. Overdag je zelf opgewekte stroom opslaan en 's avonds als de zon onder is en de energieprijzen hoog(er) zijn je stroom uit de eigen batterij halen in plaats van inkopen van het net. Daar heb je geen analyse voor nodig.

Een analyse ga je pas echt nodig hebben als je het meest optimale wil gaan bereiken. De vraag is dan hoeveel batterij je echt nodig hebt. Als je echter zelf zegt : "we verbruiken niet veel". Dan is een batterij van 5 kWh waarschijnlijk al voldoende. Neem een stekker batterij en kijk of je met die 5kWh de nacht door komt. Zo ja, dan klaar. Zo nee, voeg er nog 1 aan toe. Een Marstek 5 kWh batterij koop je voor 1.200,-. Apart stopcontact aanleggen met aparte groep via elektricien zo'n 300,-. Voor 1.500,- heb je een batterij.

Stroom kost 's avonds zeg 40ct. Als je zo'n 4.000 kWh niet heb hoeven in te kopen (1500 / 0,40) dan heb je je batterij terug verdiend. Een batterij heeft een rendement van zo'n 80%, dus 5 kWh is effectief 4 kWh. Als je de batterij dus elke dag volledig in kan zetten dan zou je deze in theorie in 1.000 zonnige dagen (4.000 / 4) terug verdiend kunnen hebben. Als we uit gaan van 75% van het jaar voldoende PV opbrengst dan zou het 1000 / (365 * 0,75) =~ 4 jaar zijn om de kosten van de batterij terug te verdienen.

Ga je voor een Enphase batterij dan kosten ong maal 3 (zowel in aanschaf als in aanleg). Dan kost het je ~ 12 jaar om de kosten van de batterij terug te verdienen.

Verbruik je geen 4 kWh tussen einde PV productie en start PV productie de volgende dag? Dan heb je meer tijd nodig om de batterij terug te verdienen.

Er is een geheel topic gewijd aan deze discussie : https://gathering.tweaker...es/2126922/////1783670277

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• wmn79
Bedankt allemaal, ik ben eerst eens gaan kijken op Jeroen.nl en nu aan het stoeien om mijn data daar in te krijgen. Amerikaans dataformaat en trema's lijkt niet helemaal lekker te gaan bij de enphase import. Zal dat topic voor de thuisaccu ook eens gaan bekijken.

• Pazo
wmn79 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:18:
Bedankt allemaal, ik ben eerst eens gaan kijken op Jeroen.nl en nu aan het stoeien om mijn data daar in te krijgen. Amerikaans dataformaat en trema's lijkt niet helemaal lekker te gaan bij de enphase import. Zal dat topic voor de thuisaccu ook eens gaan bekijken.
Ja dat is even puzzelen. Uit de gateway kan je wel een excel export in .csv krijgen, maar die komt niet helemaal overeen met wat Jeroen.nl moet hebben om goed in te kunnen lezen. Ik heb ook even moeten stoeien om dat goed te krijgen, maar uiteindelijk voor een compleet jaar 35k kwartier datapunten weten in te lezen met een score van 100% betrouwbaarheid :) Op die manier krijg je een super gedetailleerd en betrouwbare analyse.

[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 10-07-2026 16:16 ]

• wmn79
Yes, het is me zojuist gelukt, heb hem omgebouwd naar die Jeroen.nl csv daarmee heb ik ook de 100% betrouwbaarheid nu.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:14

copykat

Good copy isn't bad

Hi allen, ik ben met een offerte bezig voor een flexp5 (3fase 5kwh batterij)

ik heb een 3 fase Q7plus enphase systeem zonder meatering coils.

situatie nu:

groepenkast BG 20A ========== 5aders 4mm2====== hoofdschakelaar==16A== qrelais 3fase. De envoykast ligt er los bij.

Dit is gekoppeld aan homewizard app met p1 zodat ik de enphase gegevens geïntergreerd heb met de verbruiks en opwek en direct zonne verbruik. ( werkt prima voor zover ik het kan beoordelen)

In de gesprekken over de intergratie van de enphase 5p flex batterij bleek dat mn idee van "makkelijk"uitbreidbaar iets bezijden de waarheid lijkt te zijn.

Aanpassingen die nodig zijn is:

1 1 extra 4mm2 5 aderige kabel van uit groepenkast BG ook naar boven speciaal voor de 5Pflex en 1 extra qrelay voor de batterij.

waarom? alles ( Q-relays en envoy) moet blijkbaar naar beneden gebracht worden omdat de meatering ringen om aanvoer van liander, op de zonnepanelen en op de batterij moeten worden gelegd. ( ik krijg dus ook nog een nieuwe envoy kast.) klinkt logisch als in meest makkelijke schema maar......

Die extra 4mm2 omhoog "steken" is al een dingetje kwa ruimte in de stijggoot en in mn meterkast op de BG is de ruimte ook beperkt vandaar dat ik dacht ik maak in mn MV berging een secondaire meterkast om dit soort dingen aan te sluiten. ( batterij warmtepomp enz alles komt op zolder dus 1 dikke 4mm2 3fase naar boven en 2 extra schone 16A 1fase groepen er naast moet alles kunnen voeden. dacht ik....)

In gesprek met Enphase Nederland schijnt het ook te kunnen om de (HW) p1 of een eigen p1 te gebruiken voor de "meting" van de ingaande stroom van liander. (wel minder nauwkeurig schijnt al bedenk ik me dan als dat zo is is dan de verbruiks/teruglever meting van de intelligente meter ook "minder nauwkeurig"? Je zou verwachten dat die meter ook inductiecoils gebruikt om te meten.)

Ik wil dus zonder de functionaliteit van de integratie van Enphase managing pv opbrengst en batterij gebruik te verliezen niet alles naar beneden brengen en extra kabels trekken. ( eigenlijk zou er een losse coil inductie meatering module van Enphase zelf moeten zijn om om je netleverings aders te leggen zodat de ander meting elders kan worden gedaan, (batterij en pv input in 1 ruimte zeg zolder, bij keuken, kelder, enz.) want wie heeft alles zodanig dat alles in 1 meterkast past?

mijn vragen:

1 zou het kunnen werken om de batterij boven aan te sluiten in de zelfde kast als de panelen met zeg een 20A automaat op begane grond de 20A vervangen voor 25A wegens segment hiërarchie (selectiviteit heet dat geloof ik) pv en batterij op de meatering coils boven. En voor de netverbruik/teruglevering de P1 gegevens gebruiken?

2 ik heb 2 3x 2,5mm2 vmvk als losse groepen ook naar boven dus als ik geen "verbruikers" in mn zolder groepenkast plaats dan zou de stroom door mn 4mm2 pv kabel of van de pv zijn of van de batterij of een beetje van beide. (20Ax230vac = 4,6kw)x3 ( 3fase) toch? Dus veilige kant 3x16A naar beneden is 48Ax230vac = 11KW dat zou voldoende moeten zijn toch? Dan word er een "schone" opbrengst van PV gemeten op de binnenkomende PV kabel en op de batterij kabel een schone laad en verbruiks A gemeten en op de verbindings kabel van zolder naar BG het huisverbruik en eventuele teruglever amperage. (samen met de P1 netgegevens waar de intake en teruglever Amperage gemeten worden. Of denk ik nu te simpel?)

Als laatste: zou de meatering coil bedrading 10meter (verlengd) kunnen worden om zo de netstroom meting te kunnen doen en toch alleen de enphase module te gebruiken op zolder? nadeel die loopt dan ook door de schacht waar de vmvk in een pvcpijp loopt en inductieveld overdracht zou de meting kunnen beïnvloeden zoals een videosignaal verstoort word als de coax in een kabelgoot ligt met krachtstroom.

kan iemand enig licht schijnen op mn onwetendheid in deze materie?

Dank.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• sandergar
copykat schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:34:
Als laatste: zou de meatering coil bedrading 10meter (verlengd) kunnen worden om zo de netstroom meting te kunnen doen en toch alleen de enphase module te gebruiken op zolder?
CT klemmen verlengen : zie https://enphase.com/nl-nl...tallatie-informatiebladen

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• RoelsRules
Goed nieuws! Modbus tussen enphase en victron werkt hier!

• sandergar
RoelsRules schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:52:
Goed nieuws! Modbus tussen enphase en victron werkt hier!
Top! Hoe voor elkaar gekregen? Via je installateur? Heeft je installateur wellicht een naam van een Enphase medewerker die hier voor gezorgd heeft? Heb je je IP nummer van je gateway door moeten geven (of heeft je installateur dat mogelijk voor je gedaan)?

[ Voor 15% gewijzigd door sandergar op 11-07-2026 16:27 ]

• RoelsRules
Installateur heeft iemand uit zijn netwerk die bij enphase werkt gesproken. Verdere details weet ik nog niet... Hij stond op een feestje en heeft even snel kijk systeem online gezet :o

Zal ma waarschijnlijk wel meer horen en laat het dan zeker weten.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30
Bij mij is modbus vrijdag ook 'open' gezet. Ik moest daarvoor aan de medewerker telefonisch het statisch local ip adres doorgeven van het apparaat dat met de envoy via modbus wil communiceren.
Ik heb daarna deze https://flows.nodered.org...63522556846b5558a32677515 nodered flow gebruikt om te kijken of het werkt. Dat was zo. Alleen de onderste functies waarmee de productie beperkt kan worden geeft een 'illegal address' fout! Hmm, en dat was nu net de functie die ik wil gaan gebruiken. Maandag nog ff met enphase bellen. Op internet vindt ik overigens nergens een bericht dat mijn ervaring bevestigd. Dus misschien is die nodered flow niet helemaal foutloos.

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

Pocketware

Sinds vannacht 01:07 krijg ik geen data meer door van de Envoy.
Al de stroom eraf gehad en opnieuw erop, maar dat lost niets op.

Na een herstart krijg ik wel de loginpagina met het tokenscherm, token wordt geaccepteerd en krijg dan de tekst "Login successful! Redirecting to home page...".

Heel soms kom ik dan verder, maar meestal blijft het daarbij. Dit is ook alleen als alle vier de lampjes knipperen. Na enige tijd worden alle lampjes rood (oranje volgens Enphase) en krijg ik geen response meer van de Envoy.

Ping naar het IP adres blijft gewoon goed gaan.

Einde Envoy Metered?

• sandergar
Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:11:
Bij mij is modbus vrijdag ook 'open' gezet. Ik moest daarvoor aan de medewerker telefonisch het statisch local ip adres doorgeven van het apparaat dat met de envoy via modbus wil communiceren.
Ik heb daarna deze https://flows.nodered.org...63522556846b5558a32677515 nodered flow gebruikt om te kijken of het werkt. Dat was zo. Alleen de onderste functies waarmee de productie beperkt kan worden geeft een 'illegal address' fout! Hmm, en dat was nu net de functie die ik wil gaan gebruiken. Maandag nog ff met enphase bellen. Op internet vindt ik overigens nergens een bericht dat mijn ervaring bevestigd. Dus misschien is die nodered flow niet helemaal foutloos.
In HomeAssistant kan je (eeuuhh kon je) de PV limiteren via de Victron integratie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbOg3MACxZrlBJLQK4fWaThTarw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7OzjBzWN3YCtxV1efFc2J1r3.png?f=fotoalbum_large

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 20:55

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Pocketware schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:33:

Na een herstart krijg ik wel de loginpagina met het tokenscherm, token wordt geaccepteerd en krijg dan de tekst "Login successful! Redirecting to home page...".

Heel soms kom ik dan verder, maar meestal blijft het daarbij. Dit is ook alleen als alle vier de lampjes knipperen. Na enige tijd worden alle lampjes rood (oranje volgens Enphase) en krijg ik geen response meer van de Envoy.

Einde Envoy Metered?
Bellen naar Enphase dus, die kunnen hiermee aan de slag. Dan weet je meer.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-07 05:45
@Pocketware Lijkt er op dat je je Gateway niet lokaal kunt benaderen. Zie je wel gegevens via de app?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

Pocketware

Nee, app is ook vannacht gestopt.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:14

copykat

Good copy isn't bad

thanks, ik heb gevraagd of de installateur misschien zn idee van installeren wilt aanpassen naar

IQ gateway metered boven en de 2 Q-relays ook boven:

connectie vmvk 5x 4mm2 dus max 25A/fase en veilige zone is 20A. ( beneden afzekeren met 25A en boven nog een 20A plaatsen voor de p5 flex, de zonnepanelen kunnen op de 16A blijven ( max 12A opbrengst.)

alleen de verlengde metering bedrading van mn BG groepenkast naar boven steken en dan te samen met de overige metering in de IQ gateway steken.

Indien ik geen "verbruikers" monteer in de zolder groepenkast heb je 4 meet punten:

1 pv output, zonne-energie ( metering A)

2 batterij input/output ( input uit zonne-energie en/of netstroom ( metering B )

3 travelstroom van BG naar Zolder of zolder naar BG (netto intern eigenverbruik naar beneden en netto eterne intake naar boven metering C)

(dit is allemaal binnen de meter en geleverd door panelen en/of batterij aan mijn huis installatie.)

4 netstroom intake of teruglevering geheel beneden in de BG groepenkast. (Extern verbruik/teruglevering metering D) ( de verlengde meteringkabel)

volgens mij moet dit mogen in mn huisintallatie.( al ben ik niet een gecertifiseerde krachtstroom instalateur natuurlijk.)

omdat netstroom in out kan worden gemeten zal de "travelstroom" intern ook gemeten kunnen worden neem ik aan.

indien ik wel een verbruiker in de kast monteer heb je nog steeds meting:( zal alleen gebeuren indien ik 3fase aansluitng nodig heb. er zijn 3 schone groepen beschikbaar huidige CV groep en 2 nieuwe dus een WP met BUH zal vast kunnen zonder 3fase te gebruiken.)

batterij/zonnepanelen output = travelstroom + verbruiker.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-07 09:14
Pocketware schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:33:

Einde Envoy Metered?
Zoiets heb ik ook gehad. De Gateway had totaal geen communicatie meer. Na resetten kwamen telkens de 4 rood knipperende ledjes terug. Batterijen kregen ook geen commando's. Na 24 uur "remote troubleshooting" werd mijn geval geëscaleeerd naar de "Specialized Gateway Recovery Team". Het bleek dat de gateway "missing files" had. Waarom dat ineens??? Na die correctie deed hij het weer.

Komt toch wel vaak voor dat er bij een firmware update fatale fouten worden gemaakt die dan een bewerkelijk herstel nodig maken.....

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-07 12:35
goedendag

ik heb hier 12 x IQ7A en 14 x IQ7+ op de zolder hangen in de meterkast hangt een 3 fase envoy meterd met 6 x ct spoelen voor produktie en verbruik ( huis heeft een begane grond een 1ste verdieping en een zolder )
nu wil ik een 1 of meerdere battery IQ-5p-5kw aansluiten op de kabel ( 5X4mm2 ) die boven op de zolder ligt waar de micro-omvormers op zijn aangesloten

ik zit met het probleem dat de battery en de micro-omvormers op dezelfde kabel zitten die naar onder loopt waardoor de meting van de produktie ct niet klopt hoe kan ik dit oplossen ?

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:20
teo1966 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:59:
goedendag

ik heb hier 12 x IQ7A en 14 x IQ7+ op de zolder hangen in de meterkast hangt een 3 fase envoy meterd met 6 x ct spoelen voor produktie en verbruik ( huis heeft een begane grond een 1ste verdieping en een zolder )
nu wil ik een 1 of meerdere battery IQ-5p-5kw aansluiten op de kabel ( 5X4mm2 ) die boven op de zolder ligt waar de micro-omvormers op zijn aangesloten

ik zit met het probleem dat de battery en de micro-omvormers op dezelfde kabel zitten die naar onder loopt waardoor de meting van de produktie ct niet klopt hoe kan ik dit oplossen ?
Voor een juiste werking van de batterijen moeten die consumptie CT's in elk geval bij de hoofdschakelaar zitten. En of je dan de gateway boven of beneden gaat hangen maakt niet zoveel uit.....of de consumptie CT's of de productie CT's -kabels moet je dan gaan verlengen. Indien je boven gaat splitsen zul je daar een soort van 3-fase pv-verdeler moeten maken (zodat batterijen en pv elk hun eigen alamat en q-relais krijgen.) Verder is die 5x4mm2 prima voor alleen de micro's voor de panelen, maar ga je er ook batterijen op aan koppelen is die teveel voor de kabel. Qua ontwerp moet je de vermogens optellen, ook als niet alles tegelijkertijd vol vermogen zal leveren. 8,6kW (12x0,366+14x0,3)aan pv +2x3,84kW aan batterijen = 16,3 kW...5,4 kW per fase mits ideaal verdeeld...bijna 24A per fase. Dat is echt om meerdere reden teveel voor een 3x25A (aanname) aansluiting.

Deze berekening is met 2 batterijen. Met 1 batterij kom je uit op zo'n 18A per fase...dan is het krap an. Beneden afzekeren met 20A..zou allemaal net kunnen op een standaard aansluiting, maar ik zou het niet willen omdat je dan gelijk aan de limiet zit.

Kortom: nieuwe, eigen voedingskabel trekken, voor de batterijen OF panelen. Of een andere plek aanwijzen voor de batterijen.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 12-07-2026 14:46 ]

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:06
WillemP22 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:15:
[...]

Voor een juiste werking van de batterijen moeten die consumptie CT's in elk geval bij de hoofdschakelaar zitten. En of je dan de gateway boven of beneden gaat hangen maakt niet zoveel uit.....of de consumptie CT's of de productie CT's -kabels moet je dan gaan verlengen. Indien je boven gaat splitsen zul je daar een soort van 3-fase pv-verdeler moeten maken (zodat batterijen en pv elk hun eigen alamat en q-relais krijgen.) Verder is die 5x4mm2 prima voor alleen de micro's voor de panelen, maar ga je er ook batterijen op aan koppelen is die teveel voor de kabel. Qua ontwerp moet je de vermogens optellen, ook als niet alles tegelijkertijd vol vermogen zal leveren. 8,6kW (12x0,366+14x0,3)aan pv +2x3,84kW aan batterijen = 16,3 kW...5,4 kW per fase mits ideaal verdeeld...bijna 24A per fase. Dat is echt om meerdere reden teveel voor een 3x25A (aanname) aansluiting.

Deze berekening is met 2 batterijen. Met 1 batterij kom je uit op zo'n 18A per fase...dan is het krap an. Beneden afzekeren met 20A..zou allemaal net kunnen op een standaard aansluiting, maar ik zou het niet willen omdat je dan gelijk aan de limiet zit.

Kortom: nieuwe, eigen voedingskabel trekken, voor de batterijen OF panelen. Of een andere plek aanwijzen voor de batterijen.
Plus nog een USB kabel die vanaf de Gateway naar een communication kit en een afgeschermde kabel vanaf deze kit naar de 5P's. Dus wordt sowieso kabels trekken.

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-07 12:35
als ik op de envoy in de mk de verbruik ct zet en op zolder een extra envoy met de produktie ct en de comms-kit-int-02 aansluit

zou dit kunnen werken ?

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:06
teo1966 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:36:
als ik op de envoy in de mk de verbruik ct zet en op zolder een extra envoy met de produktie ct en de comms-kit-int-02 aansluit

zou dit kunnen werken ?
Lijkt mij niet mogelijk. Gateways communiceren niet onderling.

• WillemP22
dccm schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Plus nog een USB kabel die vanaf de Gateway naar een communication kit en een afgeschermde kabel vanaf deze kit naar de 5P's. Dus wordt sowieso kabels trekken.
Klopt. Die commskit 2 kun je naast de gateway hangen. maar vanaf daar moet er een control cable naar de batterij(en).

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 16:50

TiMMieJ

PSN: Orixez

Hier hebben wij naast ons zonnepanelen installatie met 32 IQ7+ omvormers nu ook een EV-SE 2 laadpaal laten installeren. Momenteel hebben we enkel een plugin hybride en er is een vol electrische auto onderweg. Het idee was om met het groene laden plan de overbodige energie in de auto te stoppen. Helaas werkt deze niet zo goed als gehoopt. Omdat er een 3 fase installatie aanwezig is (3x 25A) moet de minimale overproductie 4.1kWh zijn. Dit is wel vrij fors helaas en gezien we de helft van de panelen op ZO en de andere helft op NW hebben liggen is het merendeel van de dag dus niet te laden. Hebben meer mensen hier last van en mogelijk een oplossing bedacht hiervoor?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:39
Daarvoor is 1 fase laden bedacht. Dan heb je maar 6A opwek nodig over de 3 fasen waarna de laadpaal op 1 fase de auto gaat laden.

Dan moet de EV-SE 2 dat wel ondersteunen natuurlijk.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:57
Inmiddels draait mijn nieuwe Enphase zonnestroomsysteem een klein weekje. 8x465wp op ZZO en 8x 465wp op NNW, IQ8AC micro's, 3-fase met de metered gateway en meetspoelen. De afgelopen dagen was de opwek tussen de 40 en 45 kWh.

Voor de integratie met Home Assistant (HA) heb ik had ik geen zin in dat 'installer account' gebeuren. Ik gebruik de HACS-integratie van Vincent Wolsink https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer (maar met mijn 'owner' inloggegevens. Verkijk je dus niet op de naam 'installer' in de naam van de integratie)

Ik heb de droogcontacten van de gateway laten koppelen aan een 4-gang Zigbee switch van Ali (kost zo'n 15 euro), die netjes weggewerkt zit in de groepenkast. Om precies te zijn, heb ik de bovenste van de lijst 'supported devices' op https://github.com/romask...docs/supported_devices.md gekocht en dat apparaatje heb ik ook voorzien van die custom firmware (was strikt genomen niet nodig, maar het biedt bijv. de mogelijkheid om de ledjes uit te schakelen). En geïntegreerd in HA via Zigbee2MQTT. Dit geeft in HA 4 aan/uit schakelaars. Met 4 switches kan je dus 16 combinaties maken van aan/uit van de individuele relais.

Ik heb mijn installateur die 16 combinaties laten invoeren in zijn Enlighten-omgeving, bijv. 0-0-0-0 staat voor 100%, 0-0-0-1 staat voor 0% en zo heb ik een hele range laten opvoeren, vooral geconcentreerd in de lagere regionen (percentages). Vervolgens heb ik in Home Assistant een keuzelijst input helper (dropdown) laten maken met die 16 mogelijkheden, en een automation gebouwd die, afhankelijk van de gekozen optie, die 4 relais schakelt. Dit werkt goed en snel. Na ongeveer een halve minuut is de gewenste opwek bereikt, en het wijkt ook niet zoveel af, zo'n 10-20w. Op die manier heb ik dus de mogelijkheid om mijn opwek nauwkeurig te sturen, in plaats van enkel aan/uit. De uitleg van Enphase over deze functionaliteit staat bijv. hier https://enphase.com/en-au...y-export-limiting-control (maar dit is een simpelere variant met 1 schakelaar i.p.v. 4).

Het enige probleem wat ik nog heb, is dat in mijn straat blijkbaar vooral teruggeleverd wordt op fase 1 (L1). Tussen 11 en 14u loopt de spanning daar behoorlijk op en piekt zo nu en dan boven de 253v en dan schakelt de hele boel uit. Ik heb dat de afgelopen dagen kunnen managen door mijn airco's (automatisch door Home Assistant) in te (laten) schakelen. Dat verlaagt de spanning voldoende zodat alles volle bak door blijft produceren. Vandaag ga ik dat bewust even niet doen, om te kunnen zien hoe het systeem zichzelf regelt zonder mijn ingrijpen.

De spanning op L2 en L3 is structureel lager en gaat nooit in de richting van de 253v. Bovendien kan ik middels mijn thuisaccu's op die fasen een grootverbruiker inschakelen. Als L1 problematisch blijft, verplaats ik mogelijk een accu van L2 naar L1.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 14-07-2026 11:01 ]

• TiMMieJ

TiMMieJ

m.eddy schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:52:
Daarvoor is 1 fase laden bedacht. Dan heb je maar 6A opwek nodig over de 3 fasen waarna de laadpaal op 1 fase de auto gaat laden.

Dan moet de EV-SE 2 dat wel ondersteunen natuurlijk.
Dit zou de lader moeten ondersteunen maar hij lijkt het niet te doen. Het is zelfs zo dat de huidige auto maar 1 phase laden heeft. Kan het dan zijn dat de lader dat niet snapt omdat de vaste kabel wel 3 phase is?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:39
TiMMieJ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Dit zou de lader moeten ondersteunen maar hij lijkt het niet te doen. Het is zelfs zo dat de huidige auto maar 1 phase laden heeft. Kan het dan zijn dat de lader dat niet snapt omdat de vaste kabel wel 3 phase is?
Ah, als ie het zou moeten ondersteunen dan direct vraag richting installateur/Enphase. Mogen ze het gaan fixen.

• TiMMieJ

TiMMieJ

Ik heb net gevonden in de app dat phase switching blijkbaar uit stond. Inmiddels heb ik dit aangepast en moet ik weer testen of het nu wel werkt. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn en kan de lader al groen laden vanaf 1,6 kWh.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30
TiMMieJ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:51:
Ik heb net gevonden in de app dat phase switching blijkbaar uit stond. Inmiddels heb ik dit aangepast en moet ik weer testen of het nu wel werkt. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn en kan de lader al groen laden vanaf 1,6 kWh.
Heb jij dit apart voor groen laden ingesteld? Die instelling zie ik zo niet. Ik kan de lader wel in het algemeen op een lager amperage zetten, maar dat is natuurlijk niet praktisch.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:42
@Currry menu, instellingen, EV Charger, geavanceerde instellingen, bovenste optie.

Dan geldt de instelling altijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Skipper_NH op 14-07-2026 13:26 ]

• Currry
Ja dat is dus wel jammer. Prima om groen met een lager amperage te laden, maar als ik de auto gewoon vol wil hebben dan moet je dat dus weer aanpassen.

• TiMMieJ

TiMMieJ

Currry schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:55:
[...]

Heb jij dit apart voor groen laden ingesteld? Die instelling zie ik zo niet. Ik kan de lader wel in het algemeen op een lager amperage zetten, maar dat is natuurlijk niet praktisch.
Nee dit is een optie voor mij in de geavanceerde instellingen van de EV charger. Deze optie staat voor mij boven het maximale amperage.

• Currry
Dat ziet er bij mij zo uit. Fase schakelen en max amperage, maar niet om dit voor groenladen apart omlaag te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQO5GOAEsY7iQN6Yp7EPdhZCFb4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QzRuHl1NtzRqhmuxDsK74oGp.png?f=fotoalbum_large

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:50

John2B

I Love RAID5..!!

Ik kom bij deze instelling, alleen ik kan wat ik ook aan pas niets opslaan?
De blauwe save button blijft bij mij greyed out?

Verschillende settings bekeken, meerdere fora doorgelezen.

- Zou het te maken kunnen hebben met dat de Gateway nog op versie 7 zit?
En zo ja, hou up te graden, want ook dat lukt niet. Althans de update button staat er niet tussen
- Rechten, ik heb de procedure zoals hier omschreven gevolgd en kan er dus in en kom bij die optie

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNU-G920Kz5IGBRMPR18WWlyxYc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eam9WB6dKwYNltLtAO5mBZIJ.jpg?f=user_large

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Ferdinand Oeinck
sandergar schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:36:
[...]

In HomeAssistant kan je (eeuuhh kon je) de PV limiteren via de Victron integratie :
[Afbeelding]
Dus de PV limitering werkte eerst wel, maar nu niet meer? Ik neem aan dar de HA victron integratie via modbus TCP met de Enphase gateway 'praat'.

• Pazo
@John2B Je hebt dus wel een installeursaccount, alsmede een Gateway metered met geïnstalleerde CT spoelen? Versie 7 of 8 zou niet moeten uitmaken volgens mij. In de Installer Toolkit app kan je niet zoeken naar een update voor de Gateway / installeren?

• Skipper_NH
Currry schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:53:
Dat ziet er bij mij zo uit. Fase schakelen en max amperage, maar niet om dit voor groenladen apart omlaag te zetten.

[Afbeelding]
Waarom zou je voor groen laden het amperage om laag bijstellen? Als je een metered Gateway hebt volgt het laden de opwekcurve. Dus je exporteert nauwelijks iets en laadt alle PV overschot wat er is. Wil je de auto vol hebben, zet je manual override laden aan op de home pagina. Dan gaat hij met het door jouw gekozen amperage laden tot de auto het genoeg vind.

Het principe van groen laden is overschot PV gebruiken om je auto te laden. Dat is de prioriteit. Niet je auto op een bepaald tijdstip met een ingestelde laadtoestand. Wil je een andere prioriteit, moet je andere modus kiezen.

• Skipper_NH
John2B schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:13:

En zo ja, hou up te graden, want ook dat lukt niet. Althans de update button staat er niet tussen
- Rechten, ik heb de procedure zoals hier omschreven gevolgd en kan er dus in en kom bij die optie

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Je hebt dan niet de juiste rechten. Je moet onderhoudsmonteur zijn van het systeem. Dat kan alleen als je een installer account hebt. Heb je dat installer account dan kan je in de app bij je account dat specifieke account/e-mailadres toegang verlenen als onderhoudsmonteur.

• Currry
Ik dacht dat je aangaf dat als het amperage te hoog stond hij niet snel vanuit EV overschot gaat laden omdat hij dan min 4kW moet laden (3 fase). Dat haal ik niet. Nu heb ik de lader nog niet lang, maar met zon 2kW overproductie heeft hij de auto nog niet geladen.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Pazo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:24:
@John2B Je hebt dus wel een installeursaccount, alsmede een Gateway metered met geïnstalleerde CT spoelen? Versie 7 of 8 zou niet moeten uitmaken volgens mij. In de Installer Toolkit app kan je niet zoeken naar een update voor de Gateway / installeren?
Ik heb de volgende rechten als: (Onderhoudsmonteur systeem)
EN ja, Gateway metered met geïnstalleerde CT spoelen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Skipper_NH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:50:
[...]

Je hebt dan niet de juiste rechten. Je moet onderhoudsmonteur zijn van het systeem. Dat kan alleen als je een installer account hebt. Heb je dat installer account dan kan je in de app bij je account dat specifieke account/e-mailadres toegang verlenen als onderhoudsmonteur.
Ik ben inderdaad: onderhoudsmonteur

"Dan kan je in de app bij je account dat specifieke account/e-mailadres toegang verlenen als onderhoudsmonteur."

Met installer account en email adres inderdaad verleend als onderhoudsmonteur.

Recent nog m'n Gateway Standaard gemigreerd met het installer account naar de Metered versie zonder problemen.

• Skipper_NH
Dan weet ik het zo niet meer. Soms is ff onderhoudsmonteur wisselen of uit- en inloggen een oplossing. Ik weet niet of een Dhz account ook onderhoudsmonteur kan zijn. DHZ heeft iets minder rechten. Hopelijk kunnen anderen je wel op weg helpen.

• Skipper_NH
Currry schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:01:
Ik dacht dat je aangaf dat als het amperage te hoog stond hij niet snel vanuit EV overschot gaat laden omdat hij dan min 4kW moet laden (3 fase). Dat haal ik niet. Nu heb ik de lader nog niet lang, maar met zon 2kW overproductie heeft hij de auto nog niet geladen.
Soms worden wijzigingen niet goed doorgevoerd in de cloud. Zorg dat auto fase switching AAN staat. Zet het gewenste maximale amperage. Oplaad modus op groen laden. Profiel eigen gebruik. Auto afkoppelen. Laadpaal opnieuw starten. Als hij steady groen brandt de auto aansluiten en kijken wat er gebeurd. Home page zal initieel aangeven te weinig zonnestroom. Kijk op live status pagina wat je productie is. Daar kan je zien of er overschot is en waar dat heen gaat. Gaat er meer dan 1,4 kW het net op moet hij binnen 5 minuten gaan laden.

Werkt dit niet activeer dan eens nu opladen/override. Kijk of er dan wel geladen wordt en hoeveel. Kan initieel Max. 8A zijn, maar moet na enige tijd doorlopen naar die 3 fase 11 of 22 kW afh van je auto. Dan weet je dat auto en lader i.i.g. met elkaar praten.

Gebruik geen andere laad-apps naast Enlighten. Dat geeft problemen. In ieder geval met groen laden. Ik gebruik in de donkere periode de KIA smart app, maar zet dan de EV Charger 2 op handmatig. Dan werkt het weer goed.

Live status en live vitale waarden (menu, systeem) geven inzicht hoe je metered Gateway in de wedstrijd zit.

• Pazo
Skipper_NH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:40:
Dan weet ik het zo niet meer. Soms is ff onderhoudsmonteur wisselen of uit- en inloggen een oplossing. Ik weet niet of een Dhz account ook onderhoudsmonteur kan zijn. DHZ heeft iets minder rechten. Hopelijk kunnen anderen je wel op weg helpen.
Jawel, want ik heb een DHZ aacount.

@John2B
Wellicht dat updaten naar versie 8 wonderen doet. Als je dat via de installer Toolkit app niet kan doen, desnoods Epnhase support vragen. Die kunnen dat pushen.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Probleem gevonden waarom ik de setting niet kon opslaan.

[ Voor 80% gewijzigd door John2B op 14-07-2026 20:39 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

John2B schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:13:

Iemand een idee?

[Afbeelding]

Vrij gedefinieerde absolute waarde [W] Wordt in mijn geval 0
Zwenksnelheid (Watt/ sec) Waarde was niet ingevuld en dus kan er niet opgeslagen worden. Een waarde ingevuld en de SAVE button werd actief.

In het voorbeeld printscreen (hier uit tweakers gekopieerd) stond wel een waarde ingevuld bij
Zwenksnelheid , totaal over het hoofd gezien.

Bedankt voor jullie reacties en hints, na een paar bakken zwarte koffie zag ik ineens het licht 8)7

• sandergar
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Dus de PV limitering werkte eerst wel, maar nu niet meer? Ik neem aan dar de HA victron integratie via modbus TCP met de Enphase gateway 'praat'.
De HA Victron integratie bedient de Victron GX en de Victron GX kan via modbus communiceren met de Enphase omgeving. Dankzij de slimmeriken bij Enphase is het nu "kon" ipv "kan". Ze hebben een goed werkende installatie om zeep weten te helpen met hun gepruts.

Zojuist ontvangen bericht :
Helaas werkt het nog niet overal maar ik heb uw gegevens doorgezet en we werken er hard aan dit voor u op te lossen.
Inmiddels zijn ze al weken "hard" bezig om het weer werkend te krijgen.

• RoelsRules
Naar wat ik heb begrepen is met de laatste firmware de modbus koppeling (deels) om zeep geholpen. Deels omdat ze het met een vast ip adres van je victron wel moeten kunnen fixen. Ik zit blijkbaar op een iets oudere firmware waardoor het bij mij op de 'oude' manier is aangezet. Gaan zien hoe lang het werkt....

Victron ziet nu in ieder geval mooi de data. Enphase blijft een foutmelding van een meter geven maar werkt verder wel. Nu nog uitzoeken hoe ik victron met evcc kan aansturen en hoe ik de panelen kan uitzetten (ja heb de handleiding gedownload om een actor er op te zetten)

• Ferdinand Oeinck
Het kan ook zijn dat de victron gx dmv frequency shifting de productie limitieert. En dan is er geen modbus write meer nodig en werkt de write daarom niet meer....

• sandergar
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:48:
Het kan ook zijn dat de victron gx dmv frequency shifting de productie limitieert. En dan is er geen modbus write meer nodig en werkt de write daarom niet meer....
Nope, dat kan niet ... net gekoppeld kan er geen frequency shifting plaatsvinden.

• Ferdinand Oeinck
Ok, dus dan moet het toch via modbus om de productie te limiteren. Ik heb de hele dag geprobeerd het modbus register Sunspec 704: DERCtlAC.WMaxLimPctEna (offset 14) op 1 te zetten, maar krijg steed modbus exception 2.
Zowel met deze nodered flow als met deze tool lukt het niet.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
John2B schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Vrij gedefinieerde absolute waarde [W] Wordt in mijn geval 0
Zwenksnelheid (Watt/ sec) Waarde was niet ingevuld en dus kan er niet opgeslagen worden. Een waarde ingevuld en de SAVE button werd actief.

In het voorbeeld printscreen (hier uit tweakers gekopieerd) stond wel een waarde ingevuld bij
Zwenksnelheid , totaal over het hoofd gezien.

Bedankt voor jullie reacties en hints, na een paar bakken zwarte koffie zag ik ineens het licht 8)7
En wat doet die zwenk snelheid dan?

Wat zou je daar in moeten vullen?

• Pazo
SpikeHome schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:21:
[...]

Via de FAQ, was ooit deze post daarover geplaatst:
HarmenD in "Het grote Enphase topic - deel 2"

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

SpikeHome schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:21:
[...]

Zoals in het anders topic wordt toegelicht om daar de waarde 100 in te vullen. Zodat dat met 100 watt per seconde soepel verloopt en niet te abrupt begreep ik.

• obro651
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-07 22:45
Goedemiddag,

Zojuist onderstaande post ook in het Nibe (warmtepomp) forum geplaatst:

Iemand in dit (of een ander) topic bekend met de koppeling tussen een Nibe warmtepomp F2120 serie (en SMO20 in mijn geval) en de Enphase Energy Router+?

Het idee van de Enphase Energy Router+ is dat je icm een thuisaccu en zonnepanelen de warmtepomp slim gaat sturen dmv het SG ready 'protocol'. Wellicht overbodige informatie maar voor degene die niet bekend zijn met de Energy Router+.

Kennis bij Enphase installateurs is (zeer) beperkt/ niet en Nibe NL reageert alleen met 'werkt gewoon goed'...

Ik kan de router gratis krijgen van een installateur zodat hij er ervaring mee opbouwt en ik zijn proefkonijn ben. Dan ben ik nu nog in de oriënterende fase want het hele proefkonijn idee staat me nog niet aan vanwege gebrek aan kennis, dus ben ik op zoek naar praktijk ervaring. In het Nibe topic stel ik dezelfde vraag.

Hoor graag de ervaringen, als die er zijn.

• Eddie_
@obro651 Dit document al doorgelezen?

• CurrentCase
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17-07 10:21
@obro651 Zelf wilde ik met de Vailliant AroThermPlus heel graag deze sturing gaan doen. Het model was ook ondersteund en er was een aansluitdocument aanwezig. Heb zelfs een beetje mijn product keuzes hierdoor laten bepalen. Mijn ervaring is dat de installateur van mijn warmtepomp het niet wilde doen, en de installateur van mijn enphase systeem bestaande uit: 10x IQ7+, 6x IQ8mc, 3x p5Flexphase het ook niet wilde doen. Ook niet als ik zelf alle kabels zou aanleggen. Ook had ik alle aansluitschemas door gemaild aan beide. Uiteindelijk heb ik de IQ Router+ en de onderdelen hiervan uit de meterkast teruggeven aan de installateur en m'n geld teruggehad. Als klant zat je er dan een beetje tussenin. Helaas geen beter ervarings verhaal voor je. Ben benieuwd hoe het verloopt.

Zelf heel veel gelezen en onderzoek gedaan hiernaar.

Omdat ik je vraag herkende, heb ik mezelf geregistreerd en ben sinds dit jaar gasloos, mede met hulp van dit forum. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door CurrentCase op 16-07-2026 17:28 ]

• obro651
Jazeker.

Dat is de theoretische werkelijkheid. In de praktijk heb ik drie Platinum Installers benaderd.

De eerste wil wel installeren maar daarna geen support geven omdat hij geen zin heeft om in het weekend gebeld te worden dat de verwarming bijvoorbeeld niet meer werkt. De tweede wil eigenlijk niet installeren omdat ze er slechte ervaringen mee hebben. De derde geeft aan het 'altijd werkend te krijgen', evt iom Enphase maar in er schijnt in het algemeen weinig vraag naar te zijn. Ondanks dat het op papier een mooi product lijkt.

Vandaar mijn vraag naar praktijkervaringen in deze setup.

@CurrentCase: jammer om te horen. Bij mij wil de derde installateur het dus wel doen. Hij vindt een interessant project en wil het dus gratis uitvoeren.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:27
obro651 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:28:
Jazeker.

Dat is de theoretische werkelijkheid. In de praktijk heb ik drie Platinum Installers benaderd.

De eerste wil wel installeren maar daarna geen support geven omdat hij geen zin heeft om in het weekend gebeld te worden dat de verwarming bijvoorbeeld niet meer werkt. De tweede wil eigenlijk niet installeren omdat ze er slechte ervaringen mee hebben. De derde geeft aan het 'altijd werkend te krijgen', evt iom Enphase maar in er schijnt in het algemeen weinig vraag naar te zijn. Ondanks dat het op papier een mooi product lijkt.

Vandaar mijn vraag naar praktijkervaringen in deze setup.

@CurrentCase: jammer om te horen. Bij mij wil de derde installateur het dus wel doen. Hij vindt een interessant project en wil het dus gratis uitvoeren.
Ik heb een Nibe S1255. Een Metered Enphase systeem met een Enphase Charge 2. En aangezien die 2 de grootverbruikers zijn wil ik die graag zo goed mogelijk samen aansturen (in combinatie met een toekomstige batterij). Die IQ router leek dat allemaal te hebben. Ik vermoed alleen dat bijvoorbeeld een Tibber integratie met Nibe (moet je wel S model hebben) betere sturing geeft. Nadeel is dat Tibber geloof ik PV opwek weer niet uitleest.. maar ik wordt graag gecorrigeerd. En eigen opwek gebruiken wordt volgend jaar nog belangrijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Patox op 16-07-2026 17:53 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:29
@obro651 heb je al gekeken hoe de SG ready aansturing op de Nibe werkt? En of dat in jouw situatie dan ook wat toevoegt? Ik heb er ook naar gekeken voor mijn Mitsubishi warmtepomp maar die SG implementatie is zo nutteloos dat je er per definitie al eigenlijk niets aan hebt, zelfs al zou het helemaal werken zoals gedocumenteerd. Dus dat zou ik eerst even bekijken ;).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• obro651
Ik heb ernaar gekeken inderdaad, maar dan kom ik weer terug op de theorie versus praktijk. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn is het dat vaak ook. Ik heb ook nog niet scherp hoe en wanneer Enphase 'ingrijpt'.

• michaelvo
Een snelle AI zoekopdracht leert mij dat Nibe een stuk beter met SG commando's overweg kan dan Mitsubishi. Als het je verder niks kost en je vindt het interessant dan lijkt het me verder ook geen kwaad kunnen om het uit te proberen. En dan kun je de ervaringen van de energy router hier met ons delen :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• obro651
Maar heeft er dan verder niemand in dit grote Enphase topic de Energy Router (+)…? 😉

• Pazo
obro651 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:59:
Maar heeft er dan verder niemand in dit grote Enphase topic de Energy Router (+)…? 😉
Nee, daar gebruiken we Home Assistant voor ;)
Nou ja, ik in ieder geval dan.

Heb nog niemand met de Energy Router voorbij zien komen, dus praktijkervaring is welkom!

• sandergar
Pazo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Heb nog niemand met de Energy Router voorbij zien komen, dus praktijkervaring is welkom!
Home Assistant icm ESPHome : Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb de Energy Router overwogen voor precies hetzelfde doel van mijn warmtepomp en boiler. Maar uiteindelijk met twee Shelly schakelaars en een stukje kant en klare scripting opgelost. Dat kostte veel minder (in euros en uitzoekwerk) dan de ER+ van Enphase met maar de vraag of het wel zou gaan werken zoals ik wilde. Nu kon ik daar zelf ook nog wat aanpassen middels de scripts. Enphase blijft een gesloten systeem immers...

• WillemP22
Pazo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Wij hebben destijds, toen het uitgebracht werd, 1 energy router geleverd icm de wallbox. Dus voor het ev-charger tijdperk. Na vele emails en diverse calls met enphase-support kregen we het werkend. Dat was direct de laatste keer .

De controller voor de warmtepompen mocht ik beoordelen of we die in portfolio konden nemen. Conclusie was dat het zou kunnen werken, maar alleen geschikt voor de hobbyist die hier veel tijd in wil steken. Het product is zeker niet geschikt voor de gemiddelde installateur. Die heeft daar het geduld en de tijd niet voor. Buiten dat, de eventuele besparing door de energie slim in te zetten van een warmtepomp van n paar kW is marginaal. Kortom: veel gedoe, weinig lol…afblijven was mijn advies. 🙈

• Eddie_
Ik heb geen SG ready apparaat, anders had ik wel willen spelen met de Energy Router. Maar als ik de verhalen hierboven zo lees dan denk ik dat wij als installateur daar ook van af blijven.

• michaelvo
Ik denk inderdaad ook dat het besparingspotentiaal al niet heel groot is (75% van het stroomverbruik van je warmtepomp is in de maanden dat de zon toch al amper meedoet), én er zijn met Home Assistant en ESP32 bordjes al veel mooiere systemen door de community zelf bedacht. Daarnaast, een makkelijkere manier om je eigenverbruik van zonnestroom te optimaliseren is gewoon een batterij kopen en de warmtepomp te laten doen wat ie moet doen, rustig doorpruttelen. Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar de Energy Router :).

• sandergar
michaelvo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:23:
... de warmtepomp te laten doen wat ie moet doen, rustig doorpruttelen.
Er zijn wel paar efficiëntie slagen te maken. Zoals legionella run uitvoeren op het moment dat er PV overschot is en de warmte pomp alvast de vloer op temperatuur laten brengen als er nog PV overschot is en/of de dynamische tarieven laag zijn. Het routeren / dirigeren van stroom is zeker interessant.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-07 11:38
In april heb ik contact gehad met Enphase over de mogelijkheid om via een instelling in de Enphase-app, of via een koppeling met laadpalen van derden, te voorkomen dat de thuisbatterij ontlaadt tijdens het opladen van een elektrische auto.

Destijds werd aangegeven dat Enphase aan deze functionaliteit werkte en dat deze waarschijnlijk eerst beschikbaar zou komen voor de eigen Enphase-laadpalen.

Inmiddels zijn we drie maanden verder, maar ik kan nog geen informatie vinden over de beschikbaarheid van deze functie. Daarom verwacht ik dat ondersteuning voor laadpalen van derden, zoals Zaptec, mogelijk nog langer op zich laat wachten.

Hoe lossen jullie dit momenteel op? Ik wil graag voorkomen dat mijn thuisbatterij wordt ontladen om de auto op te laden.

• sandergar
targaryanwolf schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:38:
Hoe lossen jullie dit momenteel op? Ik wil graag voorkomen dat mijn thuisbatterij wordt ontladen om de auto op te laden.
Kan je met Home Assistant niet de SOC van je Enphase batterij instellen?

• Pierre52
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:46
Een vraag aan de experts

Sinds eind januari ben ik in het bezit van 2 IQ 5p batterijen va Enphase, een week geleden heeft de installateur er 1 van zijn plek gehaald ivm een bouwkundige aanpassing om een 3e erbij te plaatsen en heeft de schakelaar vd batterijen naast de IQ controlbox uit gezet. Maandag na het plaatsen vd 3e batterij de schakelaar weer op aan gezet en de batterijen laden en ontladen weer normaal. MAAR sindsdien knipperen de leds vd oude batterijen zeer snel blauw en de nieuwe naar gelang het oplaad percentage langzaam blauw of groen of knipperen langzaam in die kleuren. Het vreemde is dat in de app bij de batterijen de 2 oude aangeven dat ze in standby staan maar normaal functioneren. Bij navraag bij zowel de installateur als Enphase krijg ik alleen te horen ze werken normaal maar moeten zich nog instellen, iemand bekend met zo'n case?

• SpikeHome
sandergar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:33:
[...]

Kan je met Home Assistant niet de SOC van je Enphase batterij instellen?
Helaas niet.

Mijn 2 5p’s zijn rond 9.00 vaak alweer op 100%

Zou die wel de hele dag op 80 of 90% willen houden en pas begin avond naar 100%

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Pierre52 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:34:
Een vraag aan de experts

Sinds eind januari ben ik in het bezit van 2 IQ 5p batterijen va Enphase, een week geleden heeft de installateur er 1 van zijn plek gehaald ivm een bouwkundige aanpassing om een 3e erbij te plaatsen en heeft de schakelaar vd batterijen naast de IQ controlbox uit gezet. Maandag na het plaatsen vd 3e batterij de schakelaar weer op aan gezet en de batterijen laden en ontladen weer normaal. MAAR sindsdien knipperen de leds vd oude batterijen zeer snel blauw en de nieuwe naar gelang het oplaad percentage langzaam blauw of groen of knipperen langzaam in die kleuren. Het vreemde is dat in de app bij de batterijen de 2 oude aangeven dat ze in standby staan maar normaal functioneren. Bij navraag bij zowel de installateur als Enphase krijg ik alleen te horen ze werken normaal maar Dit kom ik tegen, ik heb zelf de battterijen niet:moeten zich nog instellen, iemand bekend met zo'n case?
Dit kom ik tegen op verschillende fora en bij Enphase:
Wanneer een nieuwe batterij aan een bestaande configuratie wordt toegevoegd, moeten alle batterijen via een softwarematige 'handshake' aan elkaar en aan de IQ Gateway worden gekoppeld. [1, 2]
  • Snel blauw knipperen (oude batterijen): Dit betekent dat de batterijen wachten op de definitieve configuratiebevestiging en synchronisatie via het Enphase-netwerk. Ze communiceren wel onderling (vandaar dat het laden/ontladen werkt), maar de Gateway ziet ze nog als 'losgekoppeld' of in de wachtstand. [1, 2, 3]
  • Standby-status in de app: Omdat de gateway de hernieuwde aanmelding van de twee oude batterijen nog niet volledig heeft geregistreerd binnen de nieuwe drie-eenheid, geeft de app de veilige status 'Standby' weer. [1]
  • Langzaam knipperen (nieuwe batterij): Dit is het normale gedrag. Langzaam groen betekent opladen, langzaam blauw betekent ontladen.

• sandergar
SpikeHome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Helaas niet.

Dit is wel beschikbaar geweest : No battery controls
Net als de modbus functie. Een normale en gewenste werkende functie gewoon verwijderd uit de firmware.

En de reden ..... daar willen ze niet op antwoorden ...
Homeowner (local?) API for battery control settings

Ben zo blij dat de 5P Flex zo lang op zich heeft laten wachten waardoor ik zelf niet de Enphase batterijen heb aangeschaft. Met de kennis van nu zou ik waarschijnlijk ook niet meer voor de micro's van Enphase gekozen hebben. Je mag een premium bedrag betalen voor een systeem waar je vervolgens zelf weinig over te zeggen hebt.

• Pierre52
John2B schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:46:
[...]

Dit kom ik tegen op verschillende fora en bij Enphase:
Wanneer een nieuwe batterij aan een bestaande configuratie wordt toegevoegd, moeten alle batterijen via een softwarematige 'handshake' aan elkaar en aan de IQ Gateway worden gekoppeld. [1, 2]
  • Snel blauw knipperen (oude batterijen): Dit betekent dat de batterijen wachten op de definitieve configuratiebevestiging en synchronisatie via het Enphase-netwerk. Ze communiceren wel onderling (vandaar dat het laden/ontladen werkt), maar de Gateway ziet ze nog als 'losgekoppeld' of in de wachtstand. [1, 2, 3]
  • Standby-status in de app: Omdat de gateway de hernieuwde aanmelding van de twee oude batterijen nog niet volledig heeft geregistreerd binnen de nieuwe drie-eenheid, geeft de app de veilige status 'Standby' weer. [1]
  • Langzaam knipperen (nieuwe batterij): Dit is het normale gedrag. Langzaam groen betekent opladen, langzaam blauw betekent ontladen.
Bedankt voor de reactie maar ik denk dat er bij de installateur is mee gelezen want ze kwamen prompt met een oplossing nadat jij gereageerd had. De LED lichten op de batterij fungeren dus ook als schakelaar( is dus op geen enkele documentatie te vinden) en ik kreeg het verzoek om van de 2 batterijen de knop in te drukken en na enkele minuten nogmaals waardoor hij zich opnieuw instelde. Beetje jammer dat zelfs de helpdesk van Enphase mij dit niet wisten te vertellen na een week lang vragen.

• WillemP22
targaryanwolf schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:38:
In april heb ik contact gehad met Enphase over de mogelijkheid om via een instelling in de Enphase-app, of via een koppeling met laadpalen van derden, te voorkomen dat de thuisbatterij ontlaadt tijdens het opladen van een elektrische auto.

Destijds werd aangegeven dat Enphase aan deze functionaliteit werkte en dat deze waarschijnlijk eerst beschikbaar zou komen voor de eigen Enphase-laadpalen.

Inmiddels zijn we drie maanden verder, maar ik kan nog geen informatie vinden over de beschikbaarheid van deze functie. Daarom verwacht ik dat ondersteuning voor laadpalen van derden, zoals Zaptec, mogelijk nog langer op zich laat wachten.

Deze functie is voor de Enphase lader inmiddels beschikbaar. Het is in de app echter alleen zichtbaar alsje zowel de lader als de 5P.batterij(en) hebt.zie handleiding van de lader.

De enphase assistent: De instelling die voorkomt dat uw batterijen ontladen naar uw auto bevindt zich in de Green Charging mode van uw IQ EV Charger 2.

Hier is hoe u dit kunt instellen:
  1. Open de Enphase app en ga naar uw EV-lader (IQ EV Charger_8537)
  2. Selecteer Green Charging mode
  3. Zoek de toggle "Use battery for EV charging" - deze staat standaard UIT
  4. Zorg ervoor dat deze toggle UIT blijft om te voorkomen dat uw batterijen naar de auto ontladen
Wanneer deze toggle UIT staat, wordt uw batterij gereserveerd voor uw huishoudelijke lasten en wordt alleen zonnestroom gebruikt voor het laden van uw auto.

[ Voor 25% gewijzigd door WillemP22 op 17-07-2026 22:11 ]

• annoniem83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-07 14:36
Pierre52 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Bedankt voor de reactie maar ik denk dat er bij de installateur is mee gelezen want ze kwamen prompt met een oplossing nadat jij gereageerd had. De LED lichten op de batterij fungeren dus ook als schakelaar( is dus op geen enkele documentatie te vinden) en ik kreeg het verzoek om van de 2 batterijen de knop in te drukken en na enkele minuten nogmaals waardoor hij zich opnieuw instelde. Beetje jammer dat zelfs de helpdesk van Enphase mij dit niet wisten te vertellen na een week lang vragen.
Mijn batterijen (nieuw sinds paar weken) knipperen ook snel in blauw op sommige momenten (als ze laden dan langzaam). Ik was al opzoek naar wat het was. Begrijp nu dus dat ik hier iets mee kan door op een knop te drukken? Zou je iets meer details willen geven van wat je hebt gedaan @Pierre52

• sandergar
WillemP22 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:52:
[...]
Deze functie is voor de Enphase lader inmiddels beschikbaar. Het is in de app echter alleen zichtbaar alsje zowel de lader als de 5P.batterij(en) hebt.zie handleiding van de lader.
De vraag was echter :
... laadpalen van derden,
:o

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 17-07-2026 22:41 ]

• WillemP22
sandergar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:30:
[...]

De vraag was echter :
[...]

:o
Ja, je hebt gelijk. ;) Het lijkt me lastig voor Enphase om laadpalen van derden te onderscheiden van andere gebruikers. Misschien via de Energy router, maar dat is ook maar een select groepje laders dacht ik. Anyway: zal op een andere manier moeten, via HA denk ik.

• sandergar
WillemP22 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:36:
[...]

Ja, je hebt gelijk. ;) Het lijkt me lastig voor Enphase om laadpalen van derden te onderscheiden van andere gebruikers. Misschien via de Energy router, maar dat is ook maar een select groepje laders dacht ik. Anyway: zal op een andere manier moeten, via HA denk ik.
Het detecteren van een ladende autolader is het issue niet.

Hardware matig kent de batterij geen opties en de API's zijn onbeschikbaar gemaakt. Wat blijft er over om een Enphase batterij zelf aan te sturen? Een relais opnemen in de 230v bekabeling?

• sandergar
SpikeHome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Helaas niet.

Heb je deze ook getest : Enphase Energy — Home Assistant Custom Integration?

Afbeeldingslocatie: https://github.com/barneyonline/ha-enphase-energy/raw/main/docs/images/battery-controls-light.png

[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 18-07-2026 12:44 ]

• SpikeHome
WillemP22 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:52:
[...]

De enphase assistent: De instelling die voorkomt dat uw batterijen ontladen naar uw auto bevindt zich in de Green Charging mode van uw IQ EV Charger 2.

Hier is hoe u dit kunt instellen:
  1. Open de Enphase app en ga naar uw EV-lader (IQ EV Charger_8537)
  2. Selecteer Green Charging mode
  3. Zoek de toggle "Use battery for EV charging" - deze staat standaard UIT
  4. Zorg ervoor dat deze toggle UIT blijft om te voorkomen dat uw batterijen naar de auto ontladen
Wanneer deze toggle UIT staat, wordt uw batterij gereserveerd voor uw huishoudelijke lasten en wordt alleen zonnestroom gebruikt voor het laden van uw auto.
Overigens werkt het ontladen van je 5p accu alleen als je geen groen laden gebruikt met je ev charge 2.

Dus als je handmatig gaat laden word je 5p accu wel gebruikt als je het aan hebt staan natuurlijk.

Overigens kan je die setting niet veranderen als er een auto aangesloten is, althans hij word pas actief als je auto ontkoppeld is geweest

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 18-07-2026 15:10 ]

• Pierre52
annoniem83 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Mijn batterijen (nieuw sinds paar weken) knipperen ook snel in blauw op sommige momenten (als ze laden dan langzaam). Ik was al opzoek naar wat het was. Begrijp nu dus dat ik hier iets mee kan door op een knop te drukken? Zou je iets meer details willen geven van wat je hebt gedaan @Pierre52
Nou ik moest van de installateur de LED (wat ook een knop is om uit te schakelen) kort indrukken waarna hij rood gaat branden en na een paar minuten opnieuw zodat hij zich weer aanpast aan het systeem de 2 batterijen waren een paar dagen uitgeschakeld ivm een versteviging van een wand. Na de montage van de nieuwe 3e batterij bleven ze in stand by staan maar laden en ontladen normaal en tijdens dat laden bleven ze continu snel knipperen.

• Currry
SpikeHome schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:09:
[...]

Overigens werkt het ontladen van je 5p accu alleen als je geen groen laden gebruikt met je ev charge 2.

Dus als je handmatig gaat laden word je 5p accu wel gebruikt als je het aan hebt staan natuurlijk.

Overigens kan je die setting niet veranderen als er een auto aangesloten is, althans hij word pas actief als je auto ontkoppeld is geweest
Wat een onnodige workaround is, zet je schuif van backup accu op 100%.

• SpikeHome
Currry schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Wat een onnodige workaround is, zet je schuif van backup accu op 100%.
?

Je 5p accu laad altijd op tot 100 als je genoeg pv hebt.

Dat was ook niet het antwoord, je kan alleen kiezen of je met het laden van je auto de enphase accu ook gebruikt (lees leeg trekken naar de auto).

• Currry
Ik dacht dat je een manier zocht om te laden zonder de accu te gebruiken. Bij groenladen is er een schuifje om dat uit te zetten. Bij direct laden of een andere modus is die schuif er niet. Wil je direct laden zonder de accu te gebruiken dan zet je tijdelijk de optie aan om de accu capaciteit te reserveren. Dan ontlaadt de accu alleen in backup stand en anders niet. Maar ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk alleen kan als je een system controller hebt.

• SpikeHome
Currry schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:20:
Ik dacht dat je een manier zocht om te laden zonder de accu te gebruiken. Bij groenladen is er een schuifje om dat uit te zetten. Bij direct laden of een andere modus is die schuif er niet. Wil je direct laden zonder de accu te gebruiken dan zet je tijdelijk de optie aan om de accu capaciteit te reserveren. Dan ontlaadt de accu alleen in backup stand en anders niet. Maar ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk alleen kan als je een system controller hebt.
Ah.

Die heb ik (nog) niet
Pagina: 1 2 Laatste