![]() | ![]() |
• 1a) Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+? En hoe zit het voor de IQ8 serie?
• 1b) Maar mijn systeem topt af, hoe zit dat dan en heb ik toch niet de verkeerde keuze gemaakt?
• 2) Kan ik verschillende modellen micro omvormers met elkaar combineren?
• 3) Is het mogelijk om de automatische firmware / software updates van de gateway en / of micro's uit te zetten?
• 4) Kan ik firmware / software updates ook forceren?
• 5) Waar vind ik de firmware versie van mijn micro omvormers?
• 6) Is een Q-relais wel of niet verplicht?
• 7) Kan ik een andere fasekoppelaar gebruiken dan het Q-relais?
• 8 ) Ik wil mijn zwembadpomp / werkplaats / campingtent /<insert random remote place> direct van zonne-energie voorzien, zonder aansluiting op de meterkast (off-grid); kan dat?
• 9) (verwijderd / niet meer relevant)
• 10) Hoe kan ik mijn Enphase systeem koppelen aan PVOutput?
• 11) Kunnen zonnepanelen met een andere cellindeling / aantal ook op IQ/+/X/A?
• 12) Zijn ferrietringen in de groepenkast nodig?
• 13) Welk netwerkprofiel (2013/2019) moet ik gebruiken voor de micro omvormers?
• 14) Ik heb een (standaard) huiseigenaar account. Hoe kan ik mijn systeem volledig in beheer nemen?
• 15) Mijn systeem valt gedurende de piekuren uit / verminderd productie, waar ligt de oorzaak / hoe kan ik dat controleren?
• 16) Ik heb een 3-fase systeem maar ik zie in Enlighten dat alle micro's op 1 fase (L1) zitten. Hoe kan dat en heeft dat invloed op mijn 3 fase meterkast?
• 17) Het bovenste lampje op mijn Envoy / IQ Gateway brandt rood, kan dat kwaad?
• 18) Kan ik een andere thuisaccu / batterij aansluiten, i.p.v. de IQ Battery?
• 19) Waar kan ik release notes vinden?
• 20) Kan ik de productie of de teruglevering naar het net ook beperken / limiteren?
• 21) Ik heb een dynamisch energiecontract. Welke mogelijkheden biedt Enphase hierin?
• 22) Ik heb ineens een blokkerige grafiek / curve in de Enphase app (of PVOutput / Home Assistant / Domoticz), hoe kan dat en hoe herstel ik dat?
(Terug naar inhoudsopgave)
Q1a: Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+? En hoe zit het voor de IQ8 serie?
A: Het is een vraag die regelmatig in dit topic voorkomt. De meningen zijn er soms wat over verdeeld, maar met name door de ligging van NL en de zonkracht hier, kan je tot ca 450wp panelen prima voor IQ7+ gaan, dan voor de duurdere IQ7A. Bij mooie dagen zal er sprake zijn van wat aftopping, maar dat weegt niet op tegen de meerkosten (ca €40-50 per micro) die je aan de IQ7A kwijt bent. Ook Enphase zelf heeft een studie online gezet, waarin ze dit uitleggen. Posts met meer uitleg en voorbeelden die het bekijken waard zijn:
Uitleg / informatie: deze, deze en deze.
Praktijkvoorbeelden: deze, deze, deze en deze.
Aanvulling april 2023: Vul in deze sheet de specificaties van het zonnepaneel in en zie welke micro omvomer het meest geschikt is.
Mbt IQ8 serie: Enphase heeft een casestudie uit zuid Frankrijk vrijgegeven, waaruit blijkt dat de verschillen / verliezen tussen IQ8MC, IQ8AC en IQ8HC over 25 jaar beperkt zijn. Dat is dus in zuid Frankrijk, gericht op het zuiden en met een hellingshoek van 33 graden. Die omstandigheden daar zijn veel gunstiger dan hier in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk zullen de verliezen in een installatie in NL nog minder zijn. Let dus goed op de prijsverschillen tussen de micro's en staar je niet blind op die paar kWh's meer die je in theorie zou krijgen bij een duurdere omvormer. De casestudie is hier te downloaden.
Q1b: Maar mijn systeem topt af, hoe zit dat dan en heb ik toch niet de verkeerde keuze gemaakt?
A: Naar mate de dagen langer en zonniger worden komt deze vraag steeds weer terug. Nee, het is niet erg dat je systeem aftopt. In de ochtend en namiddag, voordat het systeem eventueel aftopt, wek je juist iets meer op. Een aantal links die de moeite waard zijn om even te lezen mbt overdimensioneren en aftoppen van een PV systeem:
Waarom aftoppen niet erg is (Solar-Bouwmarkt)
Enphase: Groter is Beter (Solar-Bouwmarkt)
Aftoppen zonnepanelen (overdimensionering) (Mensonides)
Aftoppen omvormer (Master in Solar)
Over- en onderdimensionering uitgelegd (Alles op Groen)
(Terug)
Q2: Kan ik verschillende modellen micro omvormers met elkaar combineren?
A: Ja, binnen het serie's geeft combineren geen probleem. Dus een IQ7+ kan prima samen met een IQ7A in 1 systeem, net een IQ8AC met een IQ8HC kan samenwerken. Zelfs IQ7 en IQ8 serie kan in 1 systeem, mits de IQ Gateway up to date is.
Een paar punten:
- Zelfs verschillende modellen op 1 string is geen probleem. Let er wel op dat je het maximale vermogen per fase niet overschrijdt.
- De oude M250 kan ook in combinatie met de IQ7. Wel moet je dan een speciale M250-IQ7 omvormer plaatsen, mocht je geen M250's meer kunnen krijgen. Deze heeft ook special adapterkabel om de IQ7 op je bestaande M250-string te koppelen.
:strip_exif()/f/image/xTFkW6eg0j97rRtYPP59jwWE.jpg?f=fotoalbum_small)
(met dank aan @Zuluman )
- Wil je IQ7 uitbreiden met IQ8 omvormers, dan is een vereiste dat de gateway firmware versie 8.03.5052 of hoger heeft, en installer toolkit app versie 4.4.0 of hoger. Meer info hier.
- De nieuwe IQ9-serie kan onder bepaalde omstandigheden / voorwaarden in een systeem en IQ8 en/of IQ7. Zie daarvoor het gegevensblad van de IQ9, onder het kopje Compabiliteit met IQ7, IQ8 Series Microinverters
(Terug)
Q3: Is het mogelijk om de automatische firmware / software updates van de gateway en / of micro's uit te zetten?
A: Dat is deels mogelijk, via de Installer Toolkit app. Daarin kan je het automatisch updaten van de gateway uit zetten. Omdat de micro omvormers hun (firmware) updates via de Envoy krijgen, blokkeer je dat ook als je de updates voor de gateway uitschakelt. Het is dus niet mogelijk om het seperaat aan of uit te zetten.
Ga in de Toolkit app naar Menu > Instellingen
/f/image/rhzqUTAYCAnXUF4GaueQy8eS.png?f=fotoalbum_small)
(met dank aan @Copitano )
Echter is in het verleden gebleken, met de upgrade van firmware versie 5 naar versie 7, dat Enphase dit toch kan forceren / doorbreken en een update kan pushen, ook al staat het in de instellingen uit. Wil je het echt niet, dan zal de gateway van internet afgesloten moeten zijn. Maar dat geeft mogelijk weer problemen met de garantie, want Enphase vereist dat de gateway met internet verbonden is om aanspraak te maken op garantie.
(Terug)
Q4: Kan ik firmware / software updates ook forceren?
Nee, dat is niet mogelijk. Ook een installateur kan dat niet. Alleen Enphase zelf kan dat eventueel doen.
(Terug)
Q5: Waar vind ik de firmware versie van mijn micro omvormers?
A: In de Enlighten app: Menu > Systeem > Apparaten > Microinverters
A: In MyEnlighten (nieuwe versie): Menu > Systeem > Apparaten
(Terug)
Q6: Is een Q-relais wel of niet verplicht?
A: Er spelen 2 zaken een belangrijk rol: de NEN1010 / VDE0126 norm, en het Bouwbesluit 2012. De NEN1010 en de VDE0126 norm verplichten een galvanische scheiding als overspanningsbeveiliging. Dat is in dit geval het Q-relais. Echter hebben de micro omvormers van zichzelf al een softwarematige overspanningsbeveiliging ingebouwd, waarbij het resultaat dus hetzelfde is als bij een galvanische scheiding. Zonder Q-relais is dus mogelijk. Maar de NEN1010 norm zegt dus anders. Echter is de NEN1010 dus een norm, en geen wet. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais niet verplicht.
Maar dan is er nog het Bouwbesluit 2012. Dat is wel een wet. En in het Bouwbesluit 2012 is de NEN1010 opgenomen. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais wel verplicht. Echter lijkt daar ook weer een uitzondering op te zitten. Het Bouwbesluit 2012 is ingewikkelde materie en lastig te lezen voor een leek. Zover ik het begrijp, is het bij nieuwbouw verplicht en bij bestaande bouw niet. Onder de streep zou het dus betekenen dat je in een bestaande woning een Enphase systeem zonder Q-relais kunt installeren, en bij nieuwbouw verplicht bent om wel het Q-relais te installeren.
UPDATE 9-9-2022: Enphase heeft de whitepaper mbt de Q-relais geupdate. De laatste versie is hier te vinden (versie juli 2022). Belangrijkste zin daaruit: "Omdat de normen algemeen geldend zijn voor de hele markt en niet specifiek geschreven zijn op Enphase micro-omvormers, erkennen regelgevers de HF-transformator nog niet". Je kunt dat de conclusie trekken dat de Q-relais vereist is om volledig aan de norm te voldoen.
(Terug)
Q7: Kan ik een andere fasekoppelaar gebruiken dan het Q-relais?
A: Ja dat kan. @visker999 heeft een lijstje gekregen van Enphase van andere fasekoppelaars die ook door Enphase erkend worden. Hierin worden genoemd de Legrand LPC-01, Delta Dore 6051046, Minos Caps3 62054 en Bialon PC-03 of PC-04. @drboneym heeft daar wel wat op- en aanmerkingen over, met als conclusie dat de Bialon PC-04 de beste keuze is.
(Terug)
Q8: Ik wil mijn zwembadpomp / werkplaats / campingtent /<insert random remote place> direct van zonne-energie voorzien, zonder aansluiting op de meterkast (off-grid); kan dat?
A: Nee, niet zomaar out of the box. De IQ micro-omvormers hebben 'grid' nodig om te kunnen werken, en moet daarom dus altijd aangesloten zijn, via de IQ Gateway in de meterkast aan het stroomnet. Indien je offgrid willen kunnen, moet je een IQ System Controller installeren, en is het wenselijk om ook een thuisbatterij te nemen.
(Terug)
Q10: Hoe kan ik mijn Enphase systeem koppelen aan PVOutput?
A: Als je het systeem in PVOutput aangemaakt hebt, kan bij systemsettings onder Automatic Uploadings het Enlighten ID en de API key invullen. Deze twee kan je beide vinden in de Enlighten app:
Het ID onder Menu > Systeem >Sitegegevens (locatie-id)
API onder Menu > Account > Mijn toegangscontrole (helemaal onderaan)
:strip_exif()/f/image/rKLL3JI2lL7Ew0LCqbTmSGSY.jpg?f=fotoalbum_small)
(in de afbeelding hierboven is de User-ID je API-code)
N.B.: De Poll interval van 15 min werkt niet bij een gratis account. PVoutput zal 1x per uur de gegevens vanuit je Enphase systeem uploaden. Bij een donatieaccount kan je dit verkleinen tot 20 minuten.
Belangrijke toevoeging 17-7-2022: Vanaf 16 augustus 2022 moet je gebruik maken van de Enphase API v4. Je moet je systeem in PVOutput daarvoor aanpassen. Zie Pazo in "Het grote Enphase topic" voor meer info.
(Terug)
Q11: Kunnen zonnepanelen met een andere cellindeling / aantal ook op IQ/+/X/A?
A: De verschillende micro omvormers zijn geoptimaliseerd voor zonnepanelen met een bepaalde cellindeling. Zo zou de IQ7+ alleen 60 en 72 cells panelen aankunnen, maar dat is niet zo. Het gaat er met name om dat de specificaties van het paneel binnen die van de micro omvormer vallen, zoals Voc, Vmp, Isc en nog meer. Pak de datasheet van het beoogde paneel erbij, en vul de caculator eens in (klik als je paneel er niet bij staat op 'Aangepast model' en vul de waarden in). Zo heb ik bijvoorbeeld 120 half cell panelen op IQ7+ zitten, wat prima werkt. Stukje achtergrond mbt cellen in een paneel, zie drboneym in "Het grote Enphase topic"
Aanvulling april 2023: Vul in deze sheet de specificaties van het zonnepaneel in en zie welke micro omvomer het meest geschikt is.
(Terug)
Q12: Zijn ferrietringen in de groepenkast nodig?
A: Niet perse, maar het kan zijn dat je storing ondervind bij andere apparaten, dan is zeker raadzaam om ze wel te installeren. Persoonlijk: ik had ze eerst niet, maar nadat ik 9 panelen extra had geïnstalleerd ondervond ik storing op mijn draadloos weerstation. Na het plaatsen van de ferrietringen was dit opgelost. Ze kosten maar een paar euro, dus wellicht meteen meenemen bij de installatie, dat is altijd goedkoper dan achteraf moeten plaatsen. Voorbeelden van te kopen ferrietringen: hier en hier.
Extra info van Enphase: Probleemoplossing micro-omvormer communicatie over het elektriciteitsnet (PLC) (.pdf).
(Terug)
Q13: Welk netwerkprofiel (2013/2019) moet ik gebruiken voor de micro omvormers?
A: Er zijn 2 netwerkprofielen die gebruikt kunnen worden, EN50438:2013 Netherlands en EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands. Op zich maakt het niet zo veel uit welk profiel gebruikt wordt. 2013 werkt net zo goed als 2019. Die laatste is dus wat nieuwer, zitten wat aanpassingen in, en wordt waarschijnlijk bij iedere nieuwe installatie standaard gekozen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de (technische) verschillen, zie deze afbeelding.
(Terug)
Q14: Ik heb een (standaard) huiseigenaar account. Hoe kan ik mijn systeem volledig in beheer nemen?
A: Met een huiseigenaar account kan je enkel 'lezen', zaken als de status van systeem, productie, eventueel consumptie. Indien je volledige controle over je systeem wilt hebben, zoals een installateur, dien je een (fictief) bedrijfsaccount aan te maken.
1. Maak bij Enphase een bedrijfsaccount aan: https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
Vezin een leuke bedrijfsnaam en vul een apart e-mailadres in (anders dan waarop je huiseigenaar account is geregistreerd). Als je geen KvK nummer hebt, vul je een fictief/ niet bestaand KVK in.
2. Log in op je huiseigenaar account, selecteer Account -> Mijn toegangscontrole (Engels: Account -> My Access Control), en voeg daar onder het kopje Bedrijven (Engels: Companies) het e-mailadres van je nieuwe bedrijfsaccount.
3. Selecteer vervolgens jezelf als "Onderhoudsmonteur systeem" (Engels: "PV System Maintainer") en sla op.
:strip_exif()/f/image/i37Aa4DwNQDfQWUgAo825a1L.jpg?f=fotoalbum_small)
4. Log uit en vervolgens weer in maar dan met je bedrijfsaccount inloggegevens en daar kun je nu jouw systeem volledig configureren.
Eventueel kan je na een aanpassing je onderhoudsmonteur weer terugzetten naar de oorspronkelijke.
Zie ook Zwartoog in "Het grote Enphase topic"
(Terug)
Q15: Mijn systeem valt gedurende de piekuren uit / verminderd productie, waar ligt de oorzaak / hoe kan ik dat controleren?
A: Dit komt regelmatig in het topic terug, zeker naarmate de dagen langer en zonniger worden. Hoogstwaarschijnlijk is het 'te druk' op het stroomnet, worden de voltages te hoog en schakelen daarom meerdere omvormers uit. Bij een voltage van circa 253V zullen de micro's gaan afschakelen (al heeft dit ook deels te maken met je kabellengte en kabeldikte, dus kan ook bij een lager voltage gebeuren). Actuele voltages of meldingen (events) mbt voltages zijn op verschillende plaatsten te vinden, afhankelijk van welk type account en welke versie van de IQ Gateway (Envoy) te hebt (v5 of v7/8).
Met een standaard gebruikersaccount:
In Enlighten of in de Enphase app kan je helaas niets zien mbt voltages van de micro's of het systeem. Wel kan je lokaal de voltages opvragen via:
* (v5/v7/v8) http://envoy/ivp/meters/reports/production
* (v5/v7/v8) http://envoy/production.json?details=1 (output evt kopieren naar https://jsonlint.com om het meer leesbaar te maken)
Je kunt dan kunt dan per fase o.a. het voltage zien ("rmsVoltage"), indien je een IQ Gateway Metered hebt met geïnstalleerde CT spoelen.
Met versie 5 kan je hier vrij / zonder wachtwoord in, met versie 7 of 8 heb je een token nodig.
Met behulp van het installer wachtwoord (v5) of token (v7/8) (zie [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica hoe je daar aan komt), kan je ook lokaal inloggen op:
* (v5/v7/v8) http://envoy/installer/setup/home?locale=en-US#more/events
* (v5/v7/v8) http://envoy/event.json
Hier kan je geen voltages raadplegen, maar wel meldingen (events) m.b.t. te hoge voltages op de lijn / fases / micro's.
De fouten / meldingen waar je moet moet letten zijn o.a.: AC Voltage Out Of Range - Phase 1: Set, AC Voltage High: Set en Grid Instability: Set. Als de status 'Set' is, is het event geactiveerd en dus schakelen de micro's zicht uit. Al later de status 'Clear' is, is het event gereset en zou systeem weer moeten produceren.
Met een DHZ / Installateursaccount:
In Enlighten Manager kan je de voltages per micro inzien.
Klik in het tabblad 'Weergave' op een paneel, vervolgens op het grafiekje. Eventueel pas je het bereik aan naar bijvoorbeeld 'vandaag', en vervolgens klik je onderaan op 'wisselstroom'.
/f/image/F1JPeb4ndgWd8ZPaHpKKpL7R.png?f=fotoalbum_small)
(Terug)
Q16: Ik heb een 3-fase systeem maar ik zie in Enlighten dat alle micro's op 1 fase (L1) zitten. Hoe kan dat en heeft dat invloed op mijn 3 fase meterkast?
A: In Enlighten zie je alleen de verdeling van de micro's over alle fasen (L1, L2 en L3) als je een IQ Gateway Metered MET aangesloten CT spoelen hebt (zie voorbeeld). Heb je een Metered zonder CT spoelen, dan zal Enlighten alles op L1 weergeven (zie voorbeeld). Dat betekent niet dat er alleen maar op fase L1 geproduceerd wordt. Het is alleen een 'administratieve' weergave in Enlighten. Alle micro's zitten vast op een fase en leveren daarop terug. Er vind geen loadbalancing plaats. De afname (consumptie) heeft geen invloed op de productie. De meter saldeert intern. Dus bij bijvoorbeeld een afname op L1 van 3,6kW en een teruglevering van 1,8kW op zowel L2 als L3 levert netto 0 op.
(Terug)
Q17: Het bovenste lampje op mijn Envoy / IQ Gateway brandt rood, kan dat kwaad?
A: Ten eerste: de lampjes lijken rood te kleuren, maar in de documentatie wordt over oranje gesproken.
Zie hier een afbeelding met uitleg mbt de lampjes op de IQ Gateway (komt ook terug in de documentatie van de IQ Gateway).
De Network Communications ('cloud') LED geeft de verbindingsstatus van de IQ Gateway aan. Zonder te knipperen geeft oranje aan dat er enkel een lokale verbinding is en groen dat er een verbinding is met Enphase. Dat de LED oranje is houdt niet per se in dat er iets mis is met de netwerk- of internetverbinding. Regelmatig zijn de online diensten van Enphase even niet beschikbaar. Dit heeft geen effect op de installatie zelf of op het lokaal uitlezen met domotica. In deze situatie wordt de LED vanzelf na verloop van tijd weer groen.
(Terug)
Q18: Kan ik een andere thuisaccu / batterij aansluiten, i.p.v. de IQ Battery?
A: Ja, dat kan.Ook een andere thuisaccu (bijvoorbeeld die van Sessy) kan je installeren in combinatie met een Enphase systeem. Maar: je zult de gegevens / prestaties daarvan niet terugvinden in de Enlighten app of omgeving. Een andere thuisaccu / batterij wordt dus niet opgenomen in het Enphase ecosysteem. De gegevens daarvan zal je dus op een andere manier moeten uitlezen / aansturen.
(Terug)
Q19: Waar kan ik release notes vinden?
A: Release notes mbt gateway en apps kan je hier vinden.
(Terug)
Q20: Kan ik de productie of de teruglevering naar het net ook beperken / limiteren?
A: Ja, dat kan op meerdere manieren.
Productie limiteren: Ja dat kan, maar met de volgende voorwaarden: je hebt een gateway metered met geïnstalleerde CT spoelen en je hebt een DHZ / installateurs / bedrijfsaccount. Met een standaard gebruikers account / met een gateway standard kan het niet.
Ga in Enlighten Manager via het tandwieltje rechts bovenin naar de instellingen. Halverwege vind je daar Power Production Limiting by Gateway. Klik op Edit en je komt in een instellingen menu uit waarbij je verschillende zaken kunt aanpassen, zoals het vermogen beperken tot een bepaald percentage of absolute waarde, of de export (teruglevering) naar het net beperken.
:strip_exif()/f/image/eam9WB6dKwYNltLtAO5mBZIJ.jpg?f=fotoalbum_small)
(uitleg / info mbt slew rate)
Voor een mooi inzicht in de werking ervan, zie dit filmpje (vanaf ca 1:00). Vanaf 3:35 wordt er ook kort wat uitgelegd mbt dynamisch energiecontract icm een batterij / thuisaccu.
Productie stoppen: Je kunt in Enlighten Manager ook de productie helemaal stoppen. Ga naar Apparaten / devices, klik op de Gateway. Onderaan de pagina staat een optie om de productie uit te zetten. Het kan een aantal minuten duren voordat alle micro's gestopt zijn. Geldt ook weer voor het opstarten. Dit kan overigens ook met een standaard Gateway.
:strip_exif()/f/image/g4fmiouM2DJLX1tnhMIyZJDZ.jpg?f=fotoalbum_small)
(Terug)
Q21: Ik heb een dynamisch energiecontract. Welke mogelijkheden biedt Enphase hierin?
Indien je gebruik maakt van een gateway metered met geïnstalleerde CT spoelen, kan je de EPEX SPOT tarieven koppelen aan je Enphase systeem. Dit kan al enkel met micro's en een gateway, maar indien je gebruik maakt van bijvoorbeeld de IQ Energy router en compatibele warmtepompen / laadpalen, dan is er nog meer te sturen en te besparen.
Zie daarvoor dit document: Optimalisatie van besparingen op basis van dynamische tarieven.
Zie daarnaast ook het stukje in de TS.
(Terug)
Q22: Ik heb ineens een blokkerige grafiek / curve in de Enphase app (of PVOutput / Home Assistant / Domoticz), hoe kan dat en hoe herstel ik dat?
Het kan zijn dat je ineens een blokkerige grafiek / curve in de Enphase app ziet, of bijvoorbeeld ook in PVOutput (geen glooiende curve). Dat komt door de 'polling interval' in de gateway software. Dat is de tijd (in seconden) tussen de keren dat de Gateway de data uit bijvoorbeeld de micro's of CT spoelen leest. Die staat normaal gesproken op een 300, 600 of 900 seconden, maar is bij meerdere mensen bij een software-update (vermoedelijk D8.2.4382 (779a56) van 17 september 2024) naar een ander interval gezet, bijvoorbeeld 3600 seconden. Dan wordt dus maar 1x per uur de data gelezen. En dat zie ook terug in bijvoorbeeld Home Assistant of Domoticz (omdat die het weer via de API van de gateway uitlezen). Je kunt dit controleren door lokaal in te loggen op de gateway, via de url envoy/ivp/peb/newscan (of <ip-adres-gateway>/ivp/peb/newscan). Je ziet dan bij polling-period-secs het interval in seconden staan. De enige manier om dit terug te zetten naar bijvoorbeeld 300 seconden, is door een verzoek te doen aan Enphase support. Zelf kan je dat helaas niet aanpassen.
(Terug)
(Terug naar inhoudsopgave)
Change log
| Datum | Omschrijving |
| 9-7-2026 | Start van deze post |
[ Voor 116% gewijzigd door Pazo op 09-07-2026 20:59 ]
Enphase topic • Jeroen.nl • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

/f/image/ZlEzezBfBiSWBanoH0aN0jdp.png?f=fotoalbum_small)

:strip_exif()/f/image/i37Aa4DwNQDfQWUgAo825a1L.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/zFZEZy9bNJ4t4BdhvU5ZXi2U.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/eam9WB6dKwYNltLtAO5mBZIJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/g4fmiouM2DJLX1tnhMIyZJDZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XhGooT5GddbOUQJqvOA2EMjO.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/SmvMTiWX4ASEwUnbBpKlgZq4.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/DyfnmQ3SxJcOFZprSdgJ2nNZ.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/ykzxHXR5ZnnVDL7MZHXm0QJK.avif?f=fotoalbum_medium)
/f/image/7OzjBzWN3YCtxV1efFc2J1r3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QzRuHl1NtzRqhmuxDsK74oGp.png?f=fotoalbum_large)