Wellicht dat iemand hier een idee heeft, want de Enphase support desk schiet niet echt op.
We hebben al twee jaar een Enphase systeem draaien:
- 4x IQ8HC omvormers in 3-fase aansluiting, op 3-fase Q-relay (2x L1, 1x L2, 1x L3)
- 2x 5P battery (single-phase), op een tweede 3-fase Q-relay (L1 en L2)
- Gateway metered met meetspoelen op alle drie de fases en vaste ethernet aansluiting
- Communication kit 2
Dit systeem werkt al die tijd prima.
Recent een tweede set panelen neergelegd (ter vervanging van een 15-jaar oud systeem met 'domme' string-omvormer):
8x IQ9N omvormers op een 3-fase Q-cable. (2x L1, 3x L2, 3x L3).
Gaan naar hetzelfde Q-relay als de IQ8HC omvormers.
De nieuwe panelen zijn in twee sets gelegd:
De eerste vier zijn op 21 juli voor het eerste aangezet. Deze werden niet goed zichtbaar in de app, maar gingen na een paar uur wel produceren. (te zien aan de kWh meter die op de groep hangt). De volgende dag was deze productie ook terug te zien in de app.
Na zonsondergang weer uitgezet, om volgende dag de overige vier panelen te plaatsen. Deze zijn 22 juli eind van de middag aangezet.
Sindsdien produceren de panelen helemaal niks. Aanvankelijk zag ik dagelijks in de ochtend één check-in in de app (bij zonsopgang), maar dat hield op een gegeven moment ook op.
In de Toolkit app zie ik onder 'IQ Microinverters & Array' bij 'Profile set' de melding '4/12', dus lijkt of ze hun net-profiel niet goed gekregen hebben. Dit zou het gebrek aan productie verklaren:
De omvormers knipperen oranje (netspanning maar geen verbinding met Gateway), en op de gateway brand het rode PLC-ledje.
Maar als ik een line-noise check doe in de Toolkit dan zit dat VER onder de limiet:
Wat ik al geprobeerd heb:
- Gateway reset: omvormers melden zich één keer aan (zoals bij zonsopgang), verder niks
- PV groep resetten: geen verandering
- Provisioning opnieuw gedraaid: geen verandering
- Ik heb een dag de vier IQ8 omvormers afgekoppeld (zodat de IQ9 omvormers de enige op het net waren): geen verandering
Ik vind het extreem onwaarschijnlijk dat er iets met kabellengte zou zijn. De IQ8 omvormers hebben 3 groene balkjes in 'signal strength', en de kabel van de IQ9 omvormers is misschien 5 meter langer of zo. (Kabel tussen Q-cable en Q-relay is 5x4mm²)
Voor de duidelijkheid: Alles is zelf geplaatst, ik ben de installer, en ik heb alle Enphase trainingen gedaan.
Enige reactie die ik tot nu toe van Enphase heb is:
"De IQ 9-micro-omvormer moet op een enkelfasige aansluiting worden aangesloten om te kunnen werken. Sluit alle IQ9-micro-omvormers enkelfasig aan voor een juiste werking."
Hetgeen a) niet overeenkomt met de specs en het
bedradings-voorbeeld en b) niet echt te doen is, zowel praktisch (dan moeten alle panelen weer van het dak), als elektrotechnisch (8x IQ9N mag niet op één 16A groep, dus dan moet ik extra kabels gaan trekken).
Heeft iemand hier al ervaring met de IQ9N en/of een verklaring voor dit probleem? Want ik ben inmiddels al een maand productie misgelopen, en begint beetje irritant te worden.
My system is in 64 bits. But superglue keeps it together just fine...