Ja klopt die integratie heb ik nu ook. Ze doen op dit moment nog niets anders dan bij negatieve(all in) prijzen uitschakelen. Op dit moment krijg ik er ook 3 euro per maand voor
geen idee of hun algoritme wat neutraler is want bij einde salderen wil je juist liever meer terugleveren dan met belasting importeren. Alhoewel dat centenwerk is.
Als je alles wil tweaken en het net ff anders dan Enphase zul je inderdaad zelf iets moeten knutselen. Enphase is behoorlijk gesloten en je leest in dit topic de frustraties met modbussen, gepushte firmware-updates die andere regelingen verstoren. Maar als je alleen Enphase’ gateway laat sturen: met de AI-optimalisatie profiel zal de gateway de productie stoppen bij negatieve all-in prijzen. Nul-op-de-meter, ik baam dat je bedoeld, zero-export… dat kunnje instellen in de gateway mits je of iemand anders een installateurs account heeft.MisterB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:35:
hi, dank maar ik snap nog steeds niet wat de aansturing doet dan ? In je voorbeeld is het neem ik aan logica die draait op de enphase gateway ? En dus redelijk hardcoded is. Maar zou je dat dus ook kunnen externaliseren (bv op ha maar dan moet je wel commandos naar enphase kunnen geven) ? Ik heb het ook niet over salderen want dat gaat toch verdwijnen. Gewoon daadwerkelijk teriugleveren voorkomen door de boel te knijpen als het niks opbrengt.
Dat zero-export is niet sub-second volgens mij. De gateway meet het met de CT’s en en regelt dan de Micro’s daar naar toe in een pasr seconden… feitelijk zie de meter dan rond de 0 laveren. Het op een andere manier aan en uitschakelen middels een relais… lijkt me te lomp gaan en komt de levensduur van de micro’s niet ten goede.
Heb er niet zo gek veel ervaring mee behalve voor een klant ooit ingesteld die wilde een koppeling met E-flux. Hieronder een aantal partners die je kunt kiezen als je een charger van Enphase hebt. En inderdaad die kun je ook instellen om automatisch te switchen van 1-3-1 fase als je alleen solar wilt laden.svkaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:59:
Heeft er al iemand op dit forum ervaring met het integreren van een EV Charger II met een backend van de leas maatschappij of lig degene die de billing doet voor de geleden kw/h ?
Ik heb Blue current zover gekregen dat hun hun backend gaan integreren met mijn toekomstige EV Charger 2. Ik heb nu sinds een jaar verplicht de laadpaal van Bluecurrent maar die kan totaal niet met zonnestroom overweg, zelfs niet eens schakelen tussen 1 en 3 fase. Ik heb hun aangeboden dat ik een Enphase EV 2 paal ga bedtellen en dat zij die dan middels OCPP gaan integreren. Ik vroeg me eigenlijk af of Enphase not iets moet doen of kan ik zelf de url ingeven zodat hun cloud met de Enphase cloud praat. Had er al wel contact over gehad met Enphase maar die willen wel meewerken maar ze hebben me nog niet terug gebeld. ben benieuwd naar jullie ervaring.
Stefan
De productie van de microomvormers kan via PEL aangepast worden. Power Export Limiting kan via Enlighten of via de rest api met een owner token ingesteld worden. (Zoek ff naar 'dpel' in het vorige enphase domotica forum).WillemP22 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:56:
[...]
Als je alles wil tweaken en het net ff anders dan Enphase zul je inderdaad zelf iets moeten knutselen. Enphase is behoorlijk gesloten en je leest in dit topic de frustraties met modbussen, gepushte firmware-updates die andere regelingen verstoren. Maar als je alleen Enphase’ gateway laat sturen: met de AI-optimalisatie profiel zal de gateway de productie stoppen bij negatieve all-in prijzen. Nul-op-de-meter, ik baam dat je bedoeld, zero-export… dat kunnje instellen in de gateway mits je of iemand anders een installateurs account heeft.
Dat zero-export is niet sub-second volgens mij. De gateway meet het met de CT’s en en regelt dan de Micro’s daar naar toe in een pasr seconden… feitelijk zie de meter dan rond de 0 laveren. Het op een andere manier aan en uitschakelen middels een relais… lijkt me te lomp gaan en komt de levensduur van de micro’s niet ten goede.
Zonder token kun je via modbus TCP (kost veel contact met Enphase voordat schrijven van adressen lukt) de productie beperken.
Ik heb beide mogelijkheden technisch werkend in mijn eigen app. De reactietijd is zo'n 5 seconden. Via modbus moest ik wel een eigen pid controller functie implenteren om de export op de gewenste waarde te houden door de productie steeds te wijzigen op basis van de homewizard p1 meter waarden. Via Enlighten of de Rest api gaat dat automatisch in de gateway.
Lees ff hier
[ Voor 3% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 06-08-2026 23:32 ]
ok clear, dus toch wat opties, zal er eens induiken
thx voor die link ! gr mb
thx voor die link ! gr mb
[ Voor 108% gewijzigd door MisterB op 06-08-2026 23:35 ]
Keep me informed of dit gaat werken! Ik heb namelijk ook zo'n %##%paal van BC staan thuis..svkaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:59:
Heeft er al iemand op dit forum ervaring met het integreren van een EV Charger II met een backend van de leas maatschappij of lig degene die de billing doet voor de geleden kw/h ?
Ik heb Blue current zover gekregen dat hun hun backend gaan integreren met mijn toekomstige EV Charger 2. Ik heb nu sinds een jaar verplicht de laadpaal van Bluecurrent maar die kan totaal niet met zonnestroom overweg, zelfs niet eens schakelen tussen 1 en 3 fase. Ik heb hun aangeboden dat ik een Enphase EV 2 paal ga bedtellen en dat zij die dan middels OCPP gaan integreren. Ik vroeg me eigenlijk af of Enphase not iets moet doen of kan ik zelf de url ingeven zodat hun cloud met de Enphase cloud praat. Had er al wel contact over gehad met Enphase maar die willen wel meewerken maar ze hebben me nog niet terug gebeld. ben benieuwd naar jullie ervaring.
Stefan
Edit, laatste paar posts gemist...
Maar @MisterB , ik zou niet weten waarom je het op een andere manier dan via de Envoy zelf zou willen regelen. Dat werkt gewoon prima, zero export (NoM) bij negatieve exporttarieven, en opwek naar 0 bij negatieve importtarieven. Schakelen gaat snel genoeg om echt aardig dicht bij de NoM te komen.
Maar @MisterB , ik zou niet weten waarom je het op een andere manier dan via de Envoy zelf zou willen regelen. Dat werkt gewoon prima, zero export (NoM) bij negatieve exporttarieven, en opwek naar 0 bij negatieve importtarieven. Schakelen gaat snel genoeg om echt aardig dicht bij de NoM te komen.
[ Voor 176% gewijzigd door michaelvo op 07-08-2026 09:24 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
omdat je niet alleen op basis "nagatieve tarieven" wil werken lijkt me. Het tarief mag van mij best nagatief zijn als ik zelf alles verbruik op dat moment..dan heb je daar geen last van .. .. pas als het negatief is EN in niet alles zelf verbruik dan wil ik knijpen.michaelvo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:21:
Edit, laatste paar posts gemist...
.. maar wellicht snap ik het niet kan ook
[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 07-08-2026 09:28 ]
Nee sorry dan snap je het volgens mij idd niet helemaalMisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
omdat je niet alleen op basis "nagatieve tarieven" wil werken lijkt me. Het tarief mag van mij best nagatief zijn als ik zelf alles verbruik op dat moment..dan heb je daar geen last van .. .. pas als het negatief is EN in niet alles zelf verbruik dan wil ik knijpen.
.. maar wellicht snap ik het niet kan ook
Bij negatieve exporttarieven maar positieve importtarieven wil je NoM. Dus opwek gelijk aan verbruik.
Bij negatieve exporttarieven én negatieve importtarieven wil je 0 opwek, want je krijgt geld voor afname van het net.
De import- en exporttarieven kun je instellen in de Enphase app, en daar kun je ook nog een beetje mee spelen. Dus stel dat je zelfs bij negatieve importtarieven liever je eigen stroom verbruikt dan geld toe te krijgen om stroom van een ander te verbruiken, dan verander je gewoon dat tarief met een offset zodat hij positief blijft. Zou niet weten waarom je dit zou willen maar er zijn mogelijkheden.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
hi, ja snap het nog steeds niet, je wil toch niet alleen op basis van tarief werken. Je wil ook meten of je daadwerkelijk afneemt of teruglevert (ct / p1) en dat in je algoritme meenemen. Dus als ik alles zelf gebruik op een bepaald moment maar de export tarieven zijn mega negatief op dat zelfde moment volgens je provider of eoa site met prijs data dan wil ik toch niet dat mijn panelen geknepen worden
[ Voor 11% gewijzigd door MisterB op 07-08-2026 09:54 ]
thx, ja die had ik opok al gezien, die hebben het ook alleen maar om te sturen op basis van tarieven
Je Envoy Metered meet toch via de CT klemmen je exacte verbruik. Dus dat zit inderdaad in het ‘algoritme’. De Envoy bepaalt dus je opwek op basis vanMisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:47:
hi, ja snap het nog steeds niet, je wil toch niet alleen op basis van tarief werken. Je wil ook meten of je daadwerkelijk afneemt of teruglevert (ct / p1) en dat in je algoritme meenemen. Dus als ik niks afneem en alles zelf gebruik maar de export tarieven zijn mega negatief op dat moment dan wil ik toch niet dat mijn panelen geknepenm worden
1) verbruik van je huis
2) importtarief
3) exporttarief
ok dan komt dat meer in de buurt van wat me logisch lijkt.. als ik namelijk over dit onderwerp lees kom je alleen de relatie met tarieven tegenmichaelvo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Je Envoy Metered meet toch via de CT klemmen je exacte verbruik. Dus dat zit inderdaad in het ‘algoritme’. De Envoy bepaalt dus je opwek op basis van
1) verbruik van je huis
2) importtarief
3) exporttarief
Dat gaat we wel vanuit dat je CT klemmen hebt op je hele installatie. Ik heb bv een onderverdeler in de garage waarachter de zonnepanelen zitten. De CT klemmen heb ik alleen op de productie zitten en niet op consumptie. Die zit te ver weg. Denk dat er wel meer mensen zijn met deze setup.michaelvo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Je Envoy Metered meet toch via de CT klemmen je exacte verbruik. Dus dat zit inderdaad in het ‘algoritme’. De Envoy bepaalt dus je opwek op basis van
1) verbruik van je huis
2) importtarief
3) exporttarief
Vervolgens regel ik in HA zelf dat de panelen uitgaan bij negatieve prijzen. De vraag is echter of je met HA ook langzaam kunt af schalen en kunt knijpen, mocht je dat willen.
hi, en hoe 'regel' je dan technisch gezien dat die panelen uitgaan ?B-Force schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Dat gaat we wel vanuit dat je CT klemmen hebt op je hele installatie. Ik heb bv een onderverdeler in de garage waarachter de zonnepanelen zitten. De CT klemmen heb ik alleen op de productie zitten en niet op consumptie. Die zit te ver weg. Denk dat er wel meer mensen zijn met deze setup.
Vervolgens regel ik in HA zelf dat de panelen uitgaan bij negatieve prijzen. De vraag is echter of je met HA ook langzaam kunt af schalen en kunt knijpen, mocht je dat willen.
Het klinkt misschien gek, maar als de all-in prijs negatief is, wil je juist dat de productie stopt! Rekenvoorbeeld: stel de productie is 3 kW, je verbruik in huis is 1 kW en de prijs is -0,20 euro/kWh. We beschouwen even dit voor een uur lang…ter voorbeeld.MisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:47:
hi, ja snap het nog steeds niet, je wil toch niet alleen op basis van tarief werken. Je wil ook meten of je daadwerkelijk afneemt of teruglevert (ct / p1) en dat in je algoritme meenemen. Dus als ik alles zelf gebruik op een bepaald moment maar de export tarieven zijn mega negatief op dat zelfde moment volgens je provider of eoa site met prijs data dan wil ik toch niet dat mijn panelen geknepen worden
A: je doet niets; je levert 2 kW terug en KOST je 0,40 euro.
B: NoM instelling; je knijpt productie van 3 naar 1kW…0 op de meter. Geen kosten geen inkomsten. Besparing van 0,40 euro tov niks doen.
C: je stopt productie; je importeert 1 kW voor je verbruik in huis.. dat kost -0,20 euro, oftewel je krijgt 0,20 euro. Besparing van 0,60 euro tov niks doen.
Maarrr, weet dat het fenomeen van negatieve all-in prijzen erg geromantiseerd wordt… het komt een paar keer per jaar voor waarbij het ook meer is dan een paar ct/kWh.
[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 07-08-2026 11:19 ]
Jaaa, weet je nog, die mooie eerste dag van mei? De productie op 0 gezet, 's ochtends goed de batterijen leeggemaakt. En dan rond het middaguur alles aan en vliegensvlug laden. Komt helaas niet vaak voor.WillemP22 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:16:
[...]
Het klinkt misschien gek, maar als de all-in prijs negatief is, wil je juist dat de productie stopt! Rekenvoorbeeld: stel de productie is 3 kW, je verbruik in huis is 1 kW en de prijs is -0,20 euro/kWh. We beschouwen even dit voor een uur lang…ter voorbeeld.
A: je doet niets; je levert 2 kW terug en KOST je 0,40 euro.
B: NoM instelling; je knijpt productie van 3 naar 1kW…0 op de meter. Geen kosten geen inkomsten. Besparing van 0,40 euro tov niks doen.
C: je stopt productie; je importeert 1 kW voor je verbruik in huis.. dat kost -0,20 euro, oftewel je krijgt 0,20 euro. Besparing van 0,60 euro tov niks doen.
Maarrr, weet dat het fenomeen van negatieve all-in prijzen erg geromantiseerd wordt… het komt een paar keer per jaar voor waarbij het ook meer is dan een paar ct/kWh.
@MisterB je wilt een Metered gateway zeg je. Dat betekend dus dat de pv opbrengst, eigen verbruik en import/export gemeten wordt.
Op het installeren(van metered+ct klemmen) én de tarief optimalisatie aan te zetten na hoef je niets te doen. Het werkt gewoon voor 99.9% van de gebruikers. Dus ook in de 2027 situatie waarbij er een nieuwe situatie ontstaat waarbij je wél wilt knijpen.
Of je wilt iets heel speciaals en dat begrijpen we niet goed of je moet nog eens rustig bovenstaande reacties doornemen.
Op het installeren(van metered+ct klemmen) én de tarief optimalisatie aan te zetten na hoef je niets te doen. Het werkt gewoon voor 99.9% van de gebruikers. Dus ook in de 2027 situatie waarbij er een nieuwe situatie ontstaat waarbij je wél wilt knijpen.
Of je wilt iets heel speciaals en dat begrijpen we niet goed of je moet nog eens rustig bovenstaande reacties doornemen.
:strip_exif()/f/image/Vkprguq9TSQftWfOZi6eu6jR.jpg?f=fotoalbum_large)