• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:37
Ja klopt die integratie heb ik nu ook. Ze doen op dit moment nog niets anders dan bij negatieve(all in) prijzen uitschakelen. Op dit moment krijg ik er ook 3 euro per maand voor :+ geen idee of hun algoritme wat neutraler is want bij einde salderen wil je juist liever meer terugleveren dan met belasting importeren. Alhoewel dat centenwerk is.

• Kanoet
Knijpen is op dit moment ook nog niet aan de orde. Die situatie ontstaat pas in 2027 toch?

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:01
MisterB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:35:
hi, dank maar ik snap nog steeds niet wat de aansturing doet dan ? In je voorbeeld is het neem ik aan logica die draait op de enphase gateway ? En dus redelijk hardcoded is. Maar zou je dat dus ook kunnen externaliseren (bv op ha maar dan moet je wel commandos naar enphase kunnen geven) ? Ik heb het ook niet over salderen want dat gaat toch verdwijnen. Gewoon daadwerkelijk teriugleveren voorkomen door de boel te knijpen als het niks opbrengt.
Als je alles wil tweaken en het net ff anders dan Enphase zul je inderdaad zelf iets moeten knutselen. Enphase is behoorlijk gesloten en je leest in dit topic de frustraties met modbussen, gepushte firmware-updates die andere regelingen verstoren. Maar als je alleen Enphase’ gateway laat sturen: met de AI-optimalisatie profiel zal de gateway de productie stoppen bij negatieve all-in prijzen. Nul-op-de-meter, ik baam dat je bedoeld, zero-export… dat kunnje instellen in de gateway mits je of iemand anders een installateurs account heeft.

Dat zero-export is niet sub-second volgens mij. De gateway meet het met de CT’s en en regelt dan de Micro’s daar naar toe in een pasr seconden… feitelijk zie de meter dan rond de 0 laveren. Het op een andere manier aan en uitschakelen middels een relais… lijkt me te lomp gaan en komt de levensduur van de micro’s niet ten goede.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ik vraag me met name af hoe het technisch gezien werkt

• WillemP22
svkaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:59:
Heeft er al iemand op dit forum ervaring met het integreren van een EV Charger II met een backend van de leas maatschappij of lig degene die de billing doet voor de geleden kw/h ?

Ik heb Blue current zover gekregen dat hun hun backend gaan integreren met mijn toekomstige EV Charger 2. Ik heb nu sinds een jaar verplicht de laadpaal van Bluecurrent maar die kan totaal niet met zonnestroom overweg, zelfs niet eens schakelen tussen 1 en 3 fase. Ik heb hun aangeboden dat ik een Enphase EV 2 paal ga bedtellen en dat zij die dan middels OCPP gaan integreren. Ik vroeg me eigenlijk af of Enphase not iets moet doen of kan ik zelf de url ingeven zodat hun cloud met de Enphase cloud praat. Had er al wel contact over gehad met Enphase maar die willen wel meewerken maar ze hebben me nog niet terug gebeld. ben benieuwd naar jullie ervaring.

Stefan
Heb er niet zo gek veel ervaring mee behalve voor een klant ooit ingesteld die wilde een koppeling met E-flux. Hieronder een aantal partners die je kunt kiezen als je een charger van Enphase hebt. En inderdaad die kun je ook instellen om automatisch te switchen van 1-3-1 fase als je alleen solar wilt laden.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
WillemP22 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:56:
[...]

Als je alles wil tweaken en het net ff anders dan Enphase zul je inderdaad zelf iets moeten knutselen. Enphase is behoorlijk gesloten en je leest in dit topic de frustraties met modbussen, gepushte firmware-updates die andere regelingen verstoren. Maar als je alleen Enphase’ gateway laat sturen: met de AI-optimalisatie profiel zal de gateway de productie stoppen bij negatieve all-in prijzen. Nul-op-de-meter, ik baam dat je bedoeld, zero-export… dat kunnje instellen in de gateway mits je of iemand anders een installateurs account heeft.

Dat zero-export is niet sub-second volgens mij. De gateway meet het met de CT’s en en regelt dan de Micro’s daar naar toe in een pasr seconden… feitelijk zie de meter dan rond de 0 laveren. Het op een andere manier aan en uitschakelen middels een relais… lijkt me te lomp gaan en komt de levensduur van de micro’s niet ten goede.
De productie van de microomvormers kan via PEL aangepast worden. Power Export Limiting kan via Enlighten of via de rest api met een owner token ingesteld worden. (Zoek ff naar 'dpel' in het vorige enphase domotica forum).
Zonder token kun je via modbus TCP (kost veel contact met Enphase voordat schrijven van adressen lukt) de productie beperken.
Ik heb beide mogelijkheden technisch werkend in mijn eigen app. De reactietijd is zo'n 5 seconden. Via modbus moest ik wel een eigen pid controller functie implenteren om de export op de gewenste waarde te houden door de productie steeds te wijzigen op basis van de homewizard p1 meter waarden. Via Enlighten of de Rest api gaat dat automatisch in de gateway.
Lees ff hier

[ Voor 3% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 06-08-2026 23:32 ]

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• MisterB
  • Niet online
ok clear, dus toch wat opties, zal er eens induiken

thx voor die link ! gr mb

[ Voor 108% gewijzigd door MisterB op 06-08-2026 23:35 ]

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37
svkaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:59:
Heeft er al iemand op dit forum ervaring met het integreren van een EV Charger II met een backend van de leas maatschappij of lig degene die de billing doet voor de geleden kw/h ?

Ik heb Blue current zover gekregen dat hun hun backend gaan integreren met mijn toekomstige EV Charger 2. Ik heb nu sinds een jaar verplicht de laadpaal van Bluecurrent maar die kan totaal niet met zonnestroom overweg, zelfs niet eens schakelen tussen 1 en 3 fase. Ik heb hun aangeboden dat ik een Enphase EV 2 paal ga bedtellen en dat zij die dan middels OCPP gaan integreren. Ik vroeg me eigenlijk af of Enphase not iets moet doen of kan ik zelf de url ingeven zodat hun cloud met de Enphase cloud praat. Had er al wel contact over gehad met Enphase maar die willen wel meewerken maar ze hebben me nog niet terug gebeld. ben benieuwd naar jullie ervaring.

Stefan
Keep me informed of dit gaat werken! Ik heb namelijk ook zo'n %##%paal van BC staan thuis..

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:10
Edit, laatste paar posts gemist...

Maar @MisterB , ik zou niet weten waarom je het op een andere manier dan via de Envoy zelf zou willen regelen. Dat werkt gewoon prima, zero export (NoM) bij negatieve exporttarieven, en opwek naar 0 bij negatieve importtarieven. Schakelen gaat snel genoeg om echt aardig dicht bij de NoM te komen.

[ Voor 176% gewijzigd door michaelvo op 07-08-2026 09:24 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MisterB
  • Niet online
michaelvo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:21:
Edit, laatste paar posts gemist...

Maar @MisterB , ik zou niet weten waarom je het op een andere manier dan via de Envoy zelf zou willen regelen. Dat werkt gewoon prima, zero export (NoM) bij negatieve exporttarieven, en opwek naar 0 bij negatieve importtarieven. Schakelen gaat snel genoeg om echt aardig dicht bij de NoM te komen.
omdat je niet alleen op basis "nagatieve tarieven" wil werken lijkt me. Het tarief mag van mij best nagatief zijn als ik zelf alles verbruik op dat moment..dan heb je daar geen last van .. .. pas als het negatief is EN in niet alles zelf verbruik dan wil ik knijpen.

.. maar wellicht snap ik het niet kan ook

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 07-08-2026 09:28 ]

• michaelvo
MisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

omdat je niet alleen op basis "nagatieve tarieven" wil werken lijkt me. Het tarief mag van mij best nagatief zijn als ik zelf alles verbruik op dat moment..dan heb je daar geen last van .. .. pas als het negatief is EN in niet alles zelf verbruik dan wil ik knijpen.

.. maar wellicht snap ik het niet kan ook
Nee sorry dan snap je het volgens mij idd niet helemaal :). Je hebt (afhankelijk van je energieleverancier nu al, of anders in 2027) verschil tussen import- en exporttarieven.

Bij negatieve exporttarieven maar positieve importtarieven wil je NoM. Dus opwek gelijk aan verbruik.
Bij negatieve exporttarieven én negatieve importtarieven wil je 0 opwek, want je krijgt geld voor afname van het net.

De import- en exporttarieven kun je instellen in de Enphase app, en daar kun je ook nog een beetje mee spelen. Dus stel dat je zelfs bij negatieve importtarieven liever je eigen stroom verbruikt dan geld toe te krijgen om stroom van een ander te verbruiken, dan verander je gewoon dat tarief met een offset zodat hij positief blijft. Zou niet weten waarom je dit zou willen maar er zijn mogelijkheden.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MisterB
  • Niet online
hi, ja snap het nog steeds niet, je wil toch niet alleen op basis van tarief werken. Je wil ook meten of je daadwerkelijk afneemt of teruglevert (ct / p1) en dat in je algoritme meenemen. Dus als ik alles zelf gebruik op een bepaald moment maar de export tarieven zijn mega negatief op dat zelfde moment volgens je provider of eoa site met prijs data dan wil ik toch niet dat mijn panelen geknepen worden

[ Voor 11% gewijzigd door MisterB op 07-08-2026 09:54 ]

• MisterB
  • Niet online
thx, ja die had ik opok al gezien, die hebben het ook alleen maar om te sturen op basis van tarieven

• michaelvo
MisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:47:
hi, ja snap het nog steeds niet, je wil toch niet alleen op basis van tarief werken. Je wil ook meten of je daadwerkelijk afneemt of teruglevert (ct / p1) en dat in je algoritme meenemen. Dus als ik niks afneem en alles zelf gebruik maar de export tarieven zijn mega negatief op dat moment dan wil ik toch niet dat mijn panelen geknepenm worden
Je Envoy Metered meet toch via de CT klemmen je exacte verbruik. Dus dat zit inderdaad in het ‘algoritme’. De Envoy bepaalt dus je opwek op basis van
1) verbruik van je huis
2) importtarief
3) exporttarief

• MisterB
  • Niet online
michaelvo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Je Envoy Metered meet toch via de CT klemmen je exacte verbruik. Dus dat zit inderdaad in het ‘algoritme’. De Envoy bepaalt dus je opwek op basis van
1) verbruik van je huis
2) importtarief
3) exporttarief
ok dan komt dat meer in de buurt van wat me logisch lijkt.. als ik namelijk over dit onderwerp lees kom je alleen de relatie met tarieven tegen

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37
[...]

1) verbruik van je huis
2) importtarief
3) exporttarief
Dat gaat we wel vanuit dat je CT klemmen hebt op je hele installatie. Ik heb bv een onderverdeler in de garage waarachter de zonnepanelen zitten. De CT klemmen heb ik alleen op de productie zitten en niet op consumptie. Die zit te ver weg. Denk dat er wel meer mensen zijn met deze setup.

Vervolgens regel ik in HA zelf dat de panelen uitgaan bij negatieve prijzen. De vraag is echter of je met HA ook langzaam kunt af schalen en kunt knijpen, mocht je dat willen.

• MisterB
  • Niet online
B-Force schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Dat gaat we wel vanuit dat je CT klemmen hebt op je hele installatie. Ik heb bv een onderverdeler in de garage waarachter de zonnepanelen zitten. De CT klemmen heb ik alleen op de productie zitten en niet op consumptie. Die zit te ver weg. Denk dat er wel meer mensen zijn met deze setup.

Vervolgens regel ik in HA zelf dat de panelen uitgaan bij negatieve prijzen. De vraag is echter of je met HA ook langzaam kunt af schalen en kunt knijpen, mocht je dat willen.
hi, en hoe 'regel' je dan technisch gezien dat die panelen uitgaan ?

• WillemP22
MisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:47:
hi, ja snap het nog steeds niet, je wil toch niet alleen op basis van tarief werken. Je wil ook meten of je daadwerkelijk afneemt of teruglevert (ct / p1) en dat in je algoritme meenemen. Dus als ik alles zelf gebruik op een bepaald moment maar de export tarieven zijn mega negatief op dat zelfde moment volgens je provider of eoa site met prijs data dan wil ik toch niet dat mijn panelen geknepen worden
Het klinkt misschien gek, maar als de all-in prijs negatief is, wil je juist dat de productie stopt! Rekenvoorbeeld: stel de productie is 3 kW, je verbruik in huis is 1 kW en de prijs is -0,20 euro/kWh. We beschouwen even dit voor een uur lang…ter voorbeeld.

A: je doet niets; je levert 2 kW terug en KOST je 0,40 euro.

B: NoM instelling; je knijpt productie van 3 naar 1kW…0 op de meter. Geen kosten geen inkomsten. Besparing van 0,40 euro tov niks doen.

C: je stopt productie; je importeert 1 kW voor je verbruik in huis.. dat kost -0,20 euro, oftewel je krijgt 0,20 euro. Besparing van 0,60 euro tov niks doen.

Maarrr, weet dat het fenomeen van negatieve all-in prijzen erg geromantiseerd wordt… het komt een paar keer per jaar voor waarbij het ook meer is dan een paar ct/kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 07-08-2026 11:19 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 17:03
WillemP22 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Het klinkt misschien gek, maar als de all-in prijs negatief is, wil je juist dat de productie stopt! Rekenvoorbeeld: stel de productie is 3 kW, je verbruik in huis is 1 kW en de prijs is -0,20 euro/kWh. We beschouwen even dit voor een uur lang…ter voorbeeld.

A: je doet niets; je levert 2 kW terug en KOST je 0,40 euro.

B: NoM instelling; je knijpt productie van 3 naar 1kW…0 op de meter. Geen kosten geen inkomsten. Besparing van 0,40 euro tov niks doen.

C: je stopt productie; je importeert 1 kW voor je verbruik in huis.. dat kost -0,20 euro, oftewel je krijgt 0,20 euro. Besparing van 0,60 euro tov niks doen.

Maarrr, weet dat het fenomeen van negatieve all-in prijzen erg geromantiseerd wordt… het komt een paar keer per jaar voor waarbij het ook meer is dan een paar ct/kWh.
Jaaa, weet je nog, die mooie eerste dag van mei? De productie op 0 gezet, 's ochtends goed de batterijen leeggemaakt. En dan rond het middaguur alles aan en vliegensvlug laden. Komt helaas niet vaak voor.

• Kanoet
@MisterB je wilt een Metered gateway zeg je. Dat betekend dus dat de pv opbrengst, eigen verbruik en import/export gemeten wordt.
Op het installeren(van metered+ct klemmen) én de tarief optimalisatie aan te zetten na hoef je niets te doen. Het werkt gewoon voor 99.9% van de gebruikers. Dus ook in de 2027 situatie waarbij er een nieuwe situatie ontstaat waarbij je wél wilt knijpen.

Of je wilt iets heel speciaals en dat begrijpen we niet goed of je moet nog eens rustig bovenstaande reacties doornemen.

• MisterB
  • Niet online
Kanoet schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:13:
@MisterB je wilt een Metered gateway zeg je. Dat betekend dus dat de pv opbrengst, eigen verbruik en import/export gemeten wordt.
Op het installeren(van metered+ct klemmen) én de tarief optimalisatie aan te zetten na hoef je niets te doen. Het werkt gewoon voor 99.9% van de gebruikers. Dus ook in de 2027 situatie waarbij er een nieuwe situatie ontstaat waarbij je wél wilt knijpen.

Of je wilt iets heel speciaals en dat begrijpen we niet goed of je moet nog eens rustig bovenstaande reacties doornemen.
ik zeg niet dat ik perse een metered gw wil , ik wil nul op de meter bereiken op dynamischge manier, en als die daar voor nodig is prima. Inmiddels is hoe enphase werk wat duidelijker geworden met name door link van Ferdinand em michaelvo's remarks en lijkt het alsof die mijn requirements dekken.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-08 19:25
Vandaag het webinar gevolgd over de batterij. Op zich weinig nieuws. Of het moet zijn dat er eind van het jaar een DC EV Charger komt. Er werd niks gezegd over die nieuwe stapelbare batterij die ook eind van het jaar moet komen. Er is met een aantal installateurs een all in afspraak gemaakt en daarop wordt korting (200 en 500) gegeven (4690 ex btw voor 1 batterij en 7590 ex voor 2). Helaas slechts de 5P. De terugverdientijd van 7 jaar voor 1 en 8 voor 2 batterijen vind ik heel erg optimistisch. Er werd gerekend met een kWh prijs van € 0,30 en een opwek van 4800 kWh. Eigen verbruik 30% en met batterij zou dat oplopen naar 70%. Dat laatste vind ik vreselijk optimistisch. Uiteraard werd gesuggereerd dat volgend jaar de prijzen voor een complete installatie wel eens fors zouden kunnen stijgen door krapte op de markt. Enerzijds batterijen en anderzijds installateurs. Beetje hetzelfde als de PV hype na de inval in de Oekraïne. Helaas kan je alleen via een daar getoonde QR code inschrijven voor nadere info door een toegewezen installateur en dat actie formulier met korting zie ik verder ook nergens. Meest teleurstellende is dat er niks over de 5P flex wordt gezegd en de nieuwe batterij. En prijzen zijn best fors in mijn ogen.

• MisterB
  • Niet online
nog als vervolg vraag: kan je die envoy metered gateway ook alleen op daadwerkelijke teruglevering laten managen. Dus je doet niks met import/export tarieven.

dus : als er teruglevering gemeten wordt op de ct speoelen dan de boel knijpen ? Dan heb je ook '0' teruglevering op de meter.

• MisterB
  • Niet online
of kan je je niet aanmelden voor teruglevering terwijl je zonnepanelen hebt ? Dan heb je ook gene teruglever kosten.

• WillemP22
MisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:45:
nog als vervolg vraag: kan je die envoy metered gateway ook alleen op daadwerkelijke teruglevering laten managen. Dus je doet niks met import/export tarieven.

dus : als er teruglevering gemeten wordt op de ct speoelen dan de boel knijpen ? Dan heb je ook '0' teruglevering op de meter.
Ja, instellen op zero-export of max 100W export om laveren boven 0 te voorkomen bijv.

• michaelvo
MisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:45:

Dat zou kunnen ja. Als je de exportarieven op EPEX minus 1000 euro zet en de importtarieven op EPEX plus 1000 euro dan zal hij altijd nul op de meter doen. Echt geeeeeen idee waarom je dit zou willen.

• michaelvo
MisterB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:46:
of kan je je niet aanmelden voor teruglevering terwijl je zonnepanelen hebt ? Dan heb je ook gene teruglever kosten.
Deze zin bewijst dat je het nog steeds niet helemaal begrijpt. Aanmelden voor teruglevering is puur administratief zodat de netbeheerder zicht heeft op hoeveel zonnepanelen er zijn. Heeft geen invloed op wél of niet terugleveren.

Terugleverkosten is een ander verhaal. Heb je met dynamisch sowieso niet of minder. Met een vast contract heb je ook eigenlijk nooit netto terugleverkosten.

• MisterB
  • Niet online
het waren maar vragen..

waarom zou je het willen, tja ben geen fan van dynamische contracten, gebruik vrij veel als de zon er niet is, geen batterij, wil 0.0 kosten betalen voor terugleveren, wil vats bedrag betalen als ik moet afnemen etc

kortom probeer ff technisch te snappen hoe eea werkt en daarna te bepalen wat voor mij acceptabel is qua samenspel van investering, risico, gemak, common-sense

[ Voor 105% gewijzigd door MisterB op 07-08-2026 18:41 ]

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:19
Ik zie net toevallig dat ik 5 augustus 0 opbrengst heb gehad, terwijl het een zonnige dag was. :-( Het lijkt of het hele systeem plat heeft gelegen.

Weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen? De dagen ervoor en erna heb ook gewoon de te verwachten opbrengst.

Is er misschien een storing geweest bij Enphase?

Aanvulling: zojuist op Homewizard gekeken en daar zag ik wel de opbrengst. Toch vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FDBibVkDYvUfGYZYehKCOx0Skw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBDg2cY3ec7KsOfzvK16pE7L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis 1 op 07-08-2026 21:17 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:22

martijn v o

Certified by Enphase

Je hebt wel geexporteerd dus lijkt me een foutje. Ze hadden afgelopen week weer moeite met de verwerking van de data. Kreeg daar een melding van.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:19
martijn v o schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:31:
Je hebt wel geexporteerd dus lijkt me een foutje. Ze hadden afgelopen week weer moeite met de verwerking van de data. Kreeg daar een melding van.
@martijn v o Je hebt gelijk! Het exporteren heb ik over het hoofd gezien, beetje dom |:( Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis 1 op 08-08-2026 07:33 ]

• Skipper_NH
Heel bijzonder. Mijn Gateway is woensdag op donderdag om 01:04 op rood gegaan. Alle 4 leds steady rood. Eerst een power cycle op de Gateway. Herstart en na enige tijd alleen rood op cloud en micro comm. Weer enige tijd later alles weer rood. In de gebeurtenissen niks te zien. Enphase gebeld en die heeft aan hun kant alles bekeken en besloten tot vervanging. Binnen 2 jaar na installatie dus volledig kosteloos. Er is een mail gestuurd naar de installateur, maar die is op vakantie. Door het uitvallen van de Gateway ging de EV Charger 2 in veilige mode (geen loadbalancing) dus max. 8 A. Vervolgens een grote reset gedaan door modem en router en gateway uit te zetten en de laadpaal op handmatig laden en fase switching uit. Vervolgens modem, router en gateway gestart in deze volgorde en laadpaal ook herstart. Gateway bleef 4x rood en laadpaal komt niet hoger dan 5,4 kW. Dat bleef donderdag en vrijdag. Wie schetst mijn verbazing dat ik vanmorgen weer een normaal werkende gateway had (volgens log sinds 23.44 gisteravond). Enige is dat laadpaal niet wil laden op groen (PV overschot). Kan wel weer 10,8 kW laden. Auto is nu weg en heb alle laadpaal instellingen weer gecontroleerd en de laadpaal herstart.

Wat kan de reden zijn dat ik 2 dagen een niet werkende Gateway had? Omdat de Enphase medewerker zei dat ik nu kosteloos kan vervangen wil ik dat toch door laten gaan als de installateur terug is van vakantie. Ik vertrouw de Gateway niet meer.

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:20
Niks bijzonders. Zie bericht van: martijn v o in "Het grote Enphase topic - deel 3"

Zijn er andere dingen?

Zigbee is een node netwerk com. protocol. Uit o.a. de verlichtings industie ontwikkeld tijdens of rondom de Philips>NXP overgang. Uitval door alle kanalen bezet? <2.4MHz>?.

In NL is t niet gebruikelijk of idd "not done" om data-, hulpstroom- of power leidingen in 1 dezelfde buis te combineren. Het mag; bij uitzondering. Dan dienen er maatregelen genomen te zijn. Dat deze leidingen niet door elkaar gehaald kunnen worden door een [andere] installateur. Wat vooral kan met data- en hulpstroom leidingen als deze niet gelabeld zijn en hetzelfde eruit zien.

Fijn en helemaal prima dat verlengde CurrentTransformer leidingen (hulp stroom leidingen) net zo lang mogen zijn als PowerLine leidingen. DPG succes.

• Everest
  • Laatst online: 16-08 15:40
Skipper_NH schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:34:
Heel bijzonder. Mijn Gateway is woensdag op donderdag om 01:04 op rood
Even uit belangstelling: Werkte jouw EV Charger hiervoor wel naar wens in de groene modus? Welk profiel gebruik je?

De mijne kan het nog steeds niet naar behoren.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

• WillemP22
[...]

1) verbruik van je huis
2) importtarief
3) exporttarief
De Gateway metered (vroeger heette die inderdaad Envoy🫣) bepaald de opwek alleen met de productie spoelen…stroomsterkte vanaf CT x 2500 x voltage is vermogen in Watt. Het verbruik is huis wordt bepaald met de consumptie spoel EN productiespoel.

• Skipper_NH
@Everest Mijn EV Charger 2 werkte prima. Profiel: Eigen gebruik. Groen laden, automatisch fase wisselen en load balancing aan. Ik heb een KIA EV 3. Geen schema’s. Kan via auto probleemloos 80-100% laden. Override werkt ook prima (10,8 kW). Het fase schakelen is soms wat traag, maar hij volgt behoorlijk goed de opwekcurve als ik Homewizard mag geloven. Ochtend en middag laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wcagGaezzxntM9qqKqdV69jKSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GtUlF2YdlYp3PJ7CKB1M3cW.png?f=fotoalbum_large

• Coffeeroam
Skipper_NH schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:34:
Heel bijzonder. Mijn Gateway is woensdag op donderdag om 01:04 op rood gegaan. Alle 4 leds steady rood. Eerst een power cycle op de Gateway. Herstart en na enige tijd alleen rood op cloud en micro comm. Weer enige tijd later alles weer rood. In de gebeurtenissen niks te zien. Enphase gebeld en die heeft aan hun kant alles bekeken en besloten tot vervanging. Binnen 2 jaar na installatie dus volledig kosteloos. Er is een mail gestuurd naar de installateur, maar die is op vakantie. Door het uitvallen van de Gateway ging de EV Charger 2 in veilige mode (geen loadbalancing) dus max. 8 A. Vervolgens een grote reset gedaan door modem en router en gateway uit te zetten en de laadpaal op handmatig laden en fase switching uit. Vervolgens modem, router en gateway gestart in deze volgorde en laadpaal ook herstart. Gateway bleef 4x rood en laadpaal komt niet hoger dan 5,4 kW. Dat bleef donderdag en vrijdag. Wie schetst mijn verbazing dat ik vanmorgen weer een normaal werkende gateway had (volgens log sinds 23.44 gisteravond). Enige is dat laadpaal niet wil laden op groen (PV overschot). Kan wel weer 10,8 kW laden. Auto is nu weg en heb alle laadpaal instellingen weer gecontroleerd en de laadpaal herstart.

Wat kan de reden zijn dat ik 2 dagen een niet werkende Gateway had? Omdat de Enphase medewerker zei dat ik nu kosteloos kan vervangen wil ik dat toch door laten gaan als de installateur terug is van vakantie. Ik vertrouw de Gateway niet meer.
Heb ik ook gehad. Alle rode leds aan telkens. Uitvoerig restarten hielp niet. Volgens Enphase was het een firmware update die niet helemaal compleet was. Na diverse telefoontjes, om te zeggen dat ze een beetje op moesten schieten, was het toch nog na zo'n 48 uur hersteld. Ze hebben niet een vervanging toegezegd, ze wilden per se eerst kijken of ze het konden fixen. Doordat er tijdens restarten telkens heel even kort netwerkverbinding was is het ze gelukt.

Misschien hebben ze dit ook bij jou zo gedaan.

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:34
Ik vermoed dat als de test met BlueCurrent goed verloopt dat ze dan BC ook in dat lijstje zullen bijzetten. Begin September, als ik weer thuis ben ga ik de EV charger bestellen, en een afspraak maken dat op de dag van Installatie dat een developer van BC bij mij zal zijn voor de configuratie. Ik zal daarvoor ook Enphase bellen, voor het alvast voorbereiden van de url page, neem aan dat zaken in de cloud moeten worden afgestemd zodat beide servers elkaar kunnen bereiken. Wat zal ik blei zijn als ik de BC laadpaal kan inruilen voor de EV 2 :) . Kost me wel 1300€ maar dat heb ik er graag voor over, tevens tot dus ver rekend Enphase niets voor de smart functies. Na het aflopen van het leascontract, zou BC, nog steeds 7 of 10€ per maand vragen aan mij zodat ik hun “smart” functies mag blijven gebruiken 8)7 . Het enige smart wat er in zit is loadbalancing

Stefan

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Skipper_NH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:05:
Vandaag het webinar gevolgd over de batterij. Op zich weinig nieuws. Of het moet zijn dat er eind van het jaar een DC EV Charger komt. Er werd niks gezegd over die nieuwe stapelbare batterij die ook eind van het jaar moet komen. Er is met een aantal installateurs een all in afspraak gemaakt en daarop wordt korting (200 en 500) gegeven (4690 ex btw voor 1 batterij en 7590 ex voor 2). Helaas slechts de 5P. De terugverdientijd van 7 jaar voor 1 en 8 voor 2 batterijen vind ik heel erg optimistisch. Er werd gerekend met een kWh prijs van € 0,30 en een opwek van 4800 kWh. Eigen verbruik 30% en met batterij zou dat oplopen naar 70%. Dat laatste vind ik vreselijk optimistisch. Uiteraard werd gesuggereerd dat volgend jaar de prijzen voor een complete installatie wel eens fors zouden kunnen stijgen door krapte op de markt. Enerzijds batterijen en anderzijds installateurs. Beetje hetzelfde als de PV hype na de inval in de Oekraïne. Helaas kan je alleen via een daar getoonde QR code inschrijven voor nadere info door een toegewezen installateur en dat actie formulier met korting zie ik verder ook nergens. Meest teleurstellende is dat er niks over de 5P flex wordt gezegd en de nieuwe batterij. En prijzen zijn best fors in mijn ogen.
Ik ben een tijd geleden ook naar een Enphase roadshow geweest in Zwolle, met hetzelfde verhaal. Vond Enphase hierbij heel erg door de mand vallen en ook geen gelegenheid gaf om 'publiekelijk' kritische vragen te stellen :X . Alle vragen werden gedirigeerd naar individuele gesprekken.
Vond het ontzettend commercieel, meerdere malen foutief en angstzaaierij. Ben als installateur daarom ook een beetje teruggekomen van Enphase batterijen.. Meerdere mensen in de zaal ervoeren het ook zo. Heel zonde eigenlijk voor het vertrouwen in Enphase |:(

• Coffeeroam
hiljolodewijk schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Ik ben een tijd geleden ook naar een Enphase roadshow geweest in Zwolle, met hetzelfde verhaal. Vond Enphase hierbij heel erg door de mand vallen en ook geen gelegenheid gaf om 'publiekelijk' kritische vragen te stellen :X . Alle vragen werden gedirigeerd naar individuele gesprekken.
Vond het ontzettend commercieel, meerdere malen foutief en angstzaaierij. Ben als installateur daarom ook een beetje teruggekomen van Enphase batterijen.. Meerdere mensen in de zaal ervoeren het ook zo. Heel zonde eigenlijk voor het vertrouwen in Enphase |:(
Het is Amerikaanse stijl. Ze hebben hun marketingtechnieken nog niet echt aangepast aan de Europese markt. Dat maakt hun spullen niet minder goed.

• michaelvo
Coffeeroam schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:26:
[...]

Het is Amerikaanse stijl. Ze hebben hun marketingtechnieken nog niet echt aangepast aan de Europese markt. Dat maakt hun spullen niet minder goed.
In 90% van de gevallen is marketing == mensen voorliegen. En ik ben het eens met dat Enphase best wat onzin verkondigd in hun batterij terugverdientijd reclame. Neemt niet weg dat het mooi spul is…

• Ferdinand Oeinck
Skipper_NH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:05:
...
Eigen verbruik 30% en met batterij zou dat oplopen naar 70%.
...
Ik haal dit jaar, tot nu toe, met 2 Homewizard PiB's (ong. 5 kWh), 59% zelf verbruik van zonne-energie en ook 59% zelfvoorziening. Mijn panelen leveren op jaarbasis zo'n 4,5 MWh.

• WillemP22
Ferdinand Oeinck schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:58:
[...]

Ik haal dit jaar, tot nu toe, met 2 Homewizard PiB's (ong. 5 kWh), 59% zelf verbruik van zonne-energie en ook 59% zelfvoorziening. Mijn panelen leveren op jaarbasis zo'n 4,5 MWh.
Het is heel sterk situatie afhankelijk. 50-70% eigen verbruik is heel realistisch, vooral als je naar verhouding weinig panelen hebt, dan haal je die 70% of hoger makkelijk.😎

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:54
Ik heb de afgelopen dagen 100% op eigen gebruik gedraaid. En weer op de derde dag begint de SC te klagen over de Wisselstroomfrequentie. Heb hem maar weer op netvoeding gezet.

Blijkbaar is drie dagen de max voordat die SC de kluts een beetje kwijt raakt.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:41:
Ik heb de afgelopen dagen 100% op eigen gebruik gedraaid. En weer op de derde dag begint de SC te klagen over de Wisselstroomfrequentie. Heb hem maar weer op netvoeding gezet.

Blijkbaar is drie dagen de max voordat die SC de kluts een beetje kwijt raakt.
Zou toch niet mogen gebeuren? Heb je al aan Enphase gevraagd waarom de System Controller geen 50 Hz kan vasthouden terwijl er wel genoeg in je batterijen zit?

• Eddie_
Ik heb die vraag al wel uitstaan maar denk dat mijn contactpersoon ook vakantie heeft. Of hij heeft het antwoord naar mijn zakelijke mailadres gestuurd, dan lees ik hem volgende week pas.

Op zich voor mij nu geen probleem, kan ik mooi de auto groen opladen.

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:39
Ik heb in mijn driefasen installatie twee zonnepaneel systemen: driefasen Enphase met metered IQ gateway en een éénfase SolarEdge. Nu heeft mijn installateur naast de drie productie- en drie consumptiespoelen een zevende spoel toegevoegd die parallel is aangesloten op de fase drie productiespoel. Hiermee zou Enphase dus naast de Enphase productie ook de SolarEdge productie moeten meten. Nu is het gekke dat ik de gezamenlijke productie wel zie als ik Enphase via Home-Assistent uitlees maar niet als ik de Enphase app gebruik. In het laatse geval rekent hij een veel hoger energieverbuik aan het huis toe omdat hij wel de export naar het net ziet maar kennelijk de SolarEdge productie. Heeft iemand een logische verkaring waarom het zo werkt als hierboven omschreven? Volgens Enphase documentatie is het gebruik van een paralelle spoel een toegestane oplossing.

Arno

• Ferdinand Oeinck
Binkia schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:45:
Ik heb in mijn driefasen installatie twee zonnepaneel systemen: driefasen Enphase met metered IQ gateway en een éénfase SolarEdge. Nu heeft mijn installateur naast de drie productie- en drie consumptiespoelen een zevende spoel toegevoegd die parallel is aangesloten op de fase drie productiespoel. Hiermee zou Enphase dus naast de Enphase productie ook de SolarEdge productie moeten meten. Nu is het gekke dat ik de gezamenlijke productie wel zie als ik Enphase via Home-Assistent uitlees maar niet als ik de Enphase app gebruik. In het laatse geval rekent hij een veel hoger energieverbuik aan het huis toe omdat hij wel de export naar het net ziet maar kennelijk de SolarEdge productie. Heeft iemand een logische verkaring waarom het zo werkt als hierboven omschreven? Volgens Enphase documentatie is het gebruik van een paralelle spoel een toegestane oplossing.

Arno
Volgens mij stuurt de Gateway de micro-productie en de CT waarden apart naar de Enphase Cloud. In Enlighten Manager kun je bij 'Select View Option' kiezen tussen Production (Microinverters) en Production (Meter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VSbx9q09zsfqC1toLcVwAH2zlU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SGOruGgkwYjm0PcF1w2TnFIu.png?f=user_large

• WillemP22
Binkia schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:45:

Arno
De parallelle spoel zal het probleem niet zijn, dat kan inderdaad gewoon. Heeft je installateur ook ingesteld dat de meetwaarden van de “meters” moet komen of van de “micro omvormers”. Wellicht staat die setting nog verkeerd.🤷‍♂️

• Binkia
Dank voor beide voorgaande antwoorden en ik denk dat dit het inderdaad moet zijn. In Enlighten manager kan ik inderdaad keurig de view aanpassen en zie dan de opbrengst van de production meter (Enphase + SolarEdge), de micro inverters en het huisverbruik. De gegevens zijn er dus wel allemaal. Nu is de vraag hoe ik de Enlighten app zo kan instellen dat deze standaard de opbrengst van de production meter laat zien en niet de opbrengst van de micro inverters.

[ Voor 55% gewijzigd door Binkia op 13-08-2026 13:31 ]

• Ferdinand Oeinck
Hmm, ik denk dat de Enphase App er is voor de Enphase micro-omvormers. Dus denk dat het niet kan wat jij wil.

• Binkia
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:38:
Hmm, ik denk dat de Enphase App er is voor de Enphase micro-omvormers. Dus denk dat het niet kan wat jij wil.
Daar ben ik ook bang voor. In Home-Assistant zie ik wel de gecombineerde opbrengst en dan ook het juiste huisverbruik. Probleem in de app is dat het huisverbruik steeds hoger wordt omdat hij de extra opbrengst van de SolarEdge niet ziet maar wel de extra geexporteerde energie en het verschil wordt toegerekend aan het huis. Eigenlijk zouden ze in de app een optie moeten maken om te kiezen wat je wilt zien: de production meters of de microinverters. Ik heb een vraag bij Support uitstaan dus wellicht komen zij nog met een oplossing.

• Eddie_
Met Installer rechten kun je in de ITK aangeven dat er een PV installatie van derden is. Dat zal het probleem waarschijnlijk oplossen.

• Binkia
Eddie_ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:18:
Met Installer rechten kun je in de ITK aangeven dat er een PV installatie van derden is. Dat zal het probleem waarschijnlijk oplossen.
Dank maar kun je ook aangeven waar je dat in de ITK kunt doen want die optie heb ik nog niet gezien.

• Eddie_
Hé dat is raar. Is niet meer aanwezig. Alleen de optie Opslag van derden. Zet die eens aan, kijken of dat helpt. Staat bij stap 1 in de ITK, onderaan.

• WillemP22
Eddie_ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:19:
Hé dat is raar. Is niet meer aanwezig. Alleen de optie Opslag van derden. Zet die eens aan, kijken of dat helpt. Staat bij stap 1 in de ITK, onderaan.
Pv omvormer van derden zit bij stap 2 bij de apparatentelling.😊

• Binkia
WillemP22 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

Pv omvormer van derden zit bij stap 2 bij de apparatentelling.😊
Super en inderdaad gevonden in stap 2 :) . Eerst in het ene scherm "Extern beheerde zonne-energie" toevoegen en in het volgende scherm de details. Ik zie in de Enlighten app nog geen verschil maar misschien duurt dat nog even en ik wacht wel tot morgen. Dank allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAICEC7O_PoQgqdBligPXrOM7WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhmJmN9asvsdZaAzXdfYMyYp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-wSpsKlg4faF1-w6jlGS-Od0aE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lhOBw6PBr5AepOmu8CEEvcaX.png?f=fotoalbum_large

• WillemP22
Voor de configuraties met 3T/10T in combinatie met 5P batterijen heb je uiteraard een gateway update nodig. Vandaag heb ik de gateway geupdate naar 08.03.6030 en nu kon ik ook de 3T ( op elke fase 1) batterijen koppelen aan de system controller. Zonet bij de hoge prijzen stonden alle batterijen al lekker te ontladen…😎. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxXNYTXPjjWFyP33WQ5-Zd9vc2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M13xvVdROHQzIDPSq8QjxTrV.png?f=fotoalbum_large

• Binkia
Binkia schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:11:
[...]

Super en inderdaad gevonden in stap 2 :) . Eerst in het ene scherm "Extern beheerde zonne-energie" toevoegen en in het volgende scherm de details. Ik zie in de Enlighten app nog geen verschil maar misschien duurt dat nog even en ik wacht wel tot morgen. Dank allemaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na het toevoegen van "Extern beheerde zonne-energie" werkt de Enlighten app nu goed met mijn combinatie van een Enphase en een SolarEdge systeem. De berekening van het huisverbruik klopt nu met de geïmporteerde, geproduceerde en geëxporteerde energie :)

• Elac
  • Laatst online: 01:00
Heeft er iemand ervaring met balans energie samen met Enphase en dan vooral het blijven produceren tijdens off grid.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Eddie_
@Elac Ik niet. Maar ik mag toch hopen dat, bij off grid, externe maatschappijen niets kunnen aanpassen en dat de SC het zelf in de hand heeft.

• Elac
@Eddie_ Ik hen (nog) geen SC of Enphase batterijen maar zag dat balans energie een batterij van 48kWh met 12kW omvormer aanbied met off grid mogelijkheid voor €8500 (na btw teruggave) dus dat leek mij wel interessant voor volgend jaar. Nu kan ik nog volledig salderen dus ik heb geen haast. De nieuwe G5 serie is misschien ook interessant, afhankelijk van de prijs en het vermogen per fase.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Eddie_
@WillemP22 Heb jij ook de "gewone" 5P of toevallig de 5P flexphase? Maar zoals het er nu dus naar uitziet zijn de combinaties qua accu's nu gewoon mogelijk.

Wel bijzonder dat Enphase voorheen melde dat de accu's niet backwards compatible zouden zijn.

• WillemP22
Eddie_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:41:
@WillemP22 Heb jij ook de "gewone" 5P of toevallig de 5P flexphase? Maar zoals het er nu dus naar uitziet zijn de combinaties qua accu's nu gewoon mogelijk.

Wel bijzonder dat Enphase voorheen melde dat de accu's niet backwards compatible zouden zijn.
Ik heb 2x stuks 5P-flex nu samen met de 10T in 1 systeem. Een paar weken terug al de hardware aangepast, kort na de berichtgeving van Enphase, toen liep het vast op de juiste softwareversie (ik was weer eens te snel blijkbaar… of Enphase was nog niet helemaal klaar). Op afstand werd er software update 2 en 3 gepushed. Gisteren met de ITK nog een software versie eroverheen en toen werkte het. Het initialiseren van de 3T batterijen duurde op de achtergrond dan ook weer een paar uur voordat de waarschuwingen en foutmeldingen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik had wel een workaround, maar dat werkte toch niet helemaal lekker….

via via hoorde ik wel dat Enphase ermee bezig was om batterijen te kunnen combineren…her en der draaide ook al betaversies, maar qua planning was daar natuurlijk lang niets van te zeggen. Het is pas klaar als het klaar is!

Grappig was wel die commskit 1…. Als je die openschroeft… daar zit alleen een usb-dongle in 🙈… en die gaat samen met de gsm via een usb-splitter in de gateway.

[ Voor 16% gewijzigd door WillemP22 op 14-08-2026 17:25 ]

• Eddie_
Kunnen we dan concluderen dat de SC werkt met alle huidige Enphase accu's? Ik denk van wel aangezien mijn Flexphase prima samen werkt met de 5P singlephase.

• WillemP22
Eddie_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:23:
Kunnen we dan concluderen dat de SC werkt met alle huidige Enphase accu's? Ik denk van wel aangezien mijn Flexphase prima samen werkt met de 5P singlephase.
Daar lijkt het wel op. In het technisch document van Enphase staan vrijwel alle denkbare configuraties benoemd inclusief een aantal schemas. Ik ga er vanuit dat Enphase die dan ook ondersteund.

Dus wel of geen backup met SC. IQ7/8/9 geen M-series. 3T/10T/5P/10C geen oude ac-battery.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase

Wat een gedoe weer.

Krijg op de computer de melding dat er een nieuwe software update is voor de envoy.

Controleren via de inlog via de PC: versie: Software VersionD8.3.5289 (d3c300)

Controleren via de app: 08.03.5422 en 08.03.6005. Waarom dat er dan weer twee zijn geen idee. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Dan updaten (of althans een poging), AP modus aan, wifi verbinding op de telefoon verbinden met Envoy, toolkitapp opstarten en dan via allerlei menu's nergens uitkomen. 15 keer opnieuw verbinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Dus dan ga je naar de community, en daar wordt je ook geen steek wijzer van, de menu's worden blijkbaar zo vaak gewijzigd, dat de plaatjes niet meer overeenkomen. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

En de software releases wat er verbeterd is zijn ook nergens te vinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Ik ben er weer klaar mee het werkt en ik laat het zo. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT. Maar echt complimenten voor Enphase voor de heel gebruikersvriendelijke software. [cynische modus uit] ik ga nu maar wat leuks doen in plaats van deze shitzooi.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:28
martijn v o schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:36:
Wat een gedoe weer.

Krijg op de computer de melding dat er een nieuwe software update is voor de envoy.

Controleren via de app: 08.03.5422 en 08.03.6005. Waarom dat er dan weer twee zijn geen idee. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

i.
Waarom zou je willen updaten? Werkt er iets niet? Of omdat het kan? Die laatste herken ik, heb ik ook vaak, maar aan de andere kant: een oude (ICT) wijsheid: "If it ain't broke, don't fix it"….

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:07
jorisjansen3 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Waarom zou je willen updaten? Werkt er iets niet? Of omdat het kan? Die laatste herken ik, heb ik ook vaak, maar aan de andere kant: een oude (ICT) wijsheid: "If it ain't broke, don't fix it"….
Er is nog een wijsheid " wat niet weg is, is gezien", oftewel installeer de updates (bug fixes en security updates) anders breekt je software wel ergens in de toekomst.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• WillemP22
Wat een gedoe weer.

Dan updaten (of althans een poging), AP modus aan, wifi verbinding op de telefoon verbinden met Envoy, toolkitapp opstarten en dan via allerlei menu's nergens uitkomen. 15 keer opnieuw verbinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Dus dan ga je naar de community, en daar wordt je ook geen steek wijzer van, de menu's worden blijkbaar zo vaak gewijzigd, dat de plaatjes niet meer overeenkomen. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

En de software releases wat er verbeterd is zijn ook nergens te vinden. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT.

Ik ben er weer klaar mee het werkt en ik laat het zo. Heel erg onduidelijk, maar dat ligt aan mij, ik ben niet handig met ICT. Maar echt complimenten voor Enphase voor de heel gebruikersvriendelijke software. [cynische modus uit] ik ga nu maar wat leuks doen in plaats van deze shitzooi.
Schoenmaker, blijf bij je leest.🫣😊

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-08 19:09
Wat een gedoe weer.

leg niet aan jou hoor , bij mij roept hij al een tijd om te update naar 0 8.03.6005 maar blijft constant hangen op 40 van de 61 als je het probeer ,

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:07
WillemP22 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Schoenmaker, blijf bij je leest.🫣😊
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" (Pippi Lankous)
Om het nog een beetje on-topic te houden: Pippi Lankous -O- , tweaker van het eerste uur.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• WillemP22
Volgens mij klopt de grafiekdata niet…

Bij laden vanuit het net zie ik import EN export. Bij ontladen naar het net, zie ik geen export.

Versie 08.03.6060

Meer mensen met deze of andere versies met deze bug? Volgende week zal ik Enphase informeren😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK7mrmQrrqGZ1RuqOJUb05bbo1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wal0Hl2nXwBVspS5xMK90BZH.png?f=fotoalbum_large

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:15:
Volgens mij klopt de grafiekdata niet…

Bij laden vanuit het net zie ik import EN export. Bij ontladen naar het net, zie ik geen export.

Versie 08.03.6060

Meer mensen met deze of andere versies met deze bug? Volgende week zal ik Enphase informeren😬

[Afbeelding]
Dat klopt inderdaad niet. Bij mij gaat het prima. Nog de oudere versie D8.3.5525 (ik zal maar niet zelf gaan updaten!). Wel was er om 10:09 een stroomstoring van 1 minuut. Mijn huis heeft gewoon doorgedraaid op de noodstroom. Ik vraag me af of dat wel echt een externe netuitval is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmfbd-7QlxBozf7qYJ3Vyv5nnUk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/76x9O2O0amfkgFdoxtpRSqzd.png?f=fotoalbum_large

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01:34
Elac schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:08:
Heeft er iemand ervaring met balans energie samen met Enphase en dan vooral het blijven produceren tijdens off grid.
Tijdens off-grid blijft het Enphase PV installatie gewoon produceren.

Men kan zelfs de gehele enphase AC aansluiten op de GEN poort van de Deye omvormer, maar zelf zie ik daar geen echt voordeel in. ;)

• Elac
@Dirkga Als de batterij gewoon geladen wordt en ze worden teruggeregeld als de batterij vol is of de vraag lager is lijkt me dat inderdaad niet nodig.
Wordt interessant als nieuw contract volgend jaar juli.

• Dirkga
Elac schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:11:
@Dirkga Als de batterij gewoon geladen wordt en ze worden teruggeregeld als de batterij vol is of de vraag lager is lijkt me dat inderdaad niet nodig.
Wordt interessant als nieuw contract volgend jaar juli.
De accu zou groot genoeg moeten zijn om jouw dagproductie nagenoeg volledig op te vangen, ondanks dat men de batterij gebruikt op de aFRR markt gaat jouw eigen verbruik voor en dus gaat jouw PV opwek zoveel mogelijk de accu in (tenzij er een hoge prijs op de markt ervoor tegenover staat op dat moment dan gaat je PV productie het net op)

Dus theoretisch komt het weinig voor dat jouw PV opwek tegen ongunstige prijzen het net op gaat.

In de off-grid situatie is er geen "net" je bent tenslotte dan off-grid. je PV laad dan als enige de accu en vol is dan ook echt vol. Op de Gen poort kan je ze ook aansluiten en dan zie je een beter overzicht van je opwek en verbruik van je zonnenenergie (maar de meeste van ons hebben vaak Home assistant en misschien wel een aparte kWh meter om de productie zelf te meten). als je dan normaal grid stroom hebt (dus niet in Off-grid cq eilandmodus zit) dan kan de deye omvormer middels frequentie verschuiving op die poort je PV installatie temperen zodat je minder opwek hebt. maar als gezegd zou dat niet nodig hoeven te zijn en kan je jouw Enphase systeem dus gewoon zo laten draaien zoals je dat nu ook hebt. Wat betreft eventueel een metered envoy (gateway) en CT klemmen heb je dan ook weinig want de Deye doet niets met die gegevens en de gateway kan ook de BE accu niet sturen.

Overigens hier wordt hij volgende week geplaatst. ;)

• Elac
Op een mooie dag in mei tot juli wek ik wel 50kWh op. Dacht eigenlijk aan een 48kWh batterij daar mijn verbruik in de winter zonder auto laden rond de 11kWh is. Ik ben dus wel benieuwd wat Enphase doet als de productie in de zomer 5kW is maar de afname maar 1kW bij off grid.
Ik heb alles via homey, dus dat komt wel goed.
Ik kan momenteel nog salderen en geen geen terugleverboete. Volgend jaar krijg ik in iedergeval nog 11,5ct voor elke teruggeleverde kWh dus tot dan is een dynamisch contract nog niet interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Elac op 18-08-2026 10:58 ]

• Dirkga
Elac schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:57:
Op een mooie dag in mei tot juli wek ik wel 50kWh op. Dacht eigenlijk aan een 48kWh batterij daar mijn verbruik in de winter zonder auto laden rond de 11kWh is. Ik ben dus wel benieuwd wat Enphase doet als de productie in de zomer 5kW is maar de afname maar 1kW bij off grid.
Ik heb alles via homey, dus dat komt wel goed.
Ik kan momenteel nog salderen en geen geen terugleverboete. Volgend jaar krijg ik in iedergeval nog 11,5ct voor elke teruggeleverde kWh dus tot dan is een dynamisch contract nog niet interessant.
Ook ik heb nu nog een vast contract zonder terugleverboete en krijg voor wat ik meer zou terug leveren €0,15/kWh, echter vanaf juli volgend jaar wel terug lever boete en vanaf 1 januari nog maar €0,07/kWh aan terug lever vergoeding. Gezien het een vast contract is van drie jaar tot 1 juli 2027 zit het bij mij totaal niet lekker dat men de bedragen die we vast afgesproken hebben zomaar veranderen. (EB en netbeheer kan natuurlijk wel veranderen maar daar teken je dan ook voor).

Mijn energie rekening zou dus volgend jaar €1900,= hoger uitvallen en gerekend met dezelfde tarieven het jaar daarop zelfs tussen de €2100,= en €2300,= jaarlijks meer worden. Met een thuisaccu systeem zou ik die extra kosten ver beperken. Als ik nu alleen al daarnaar kijk dan is zo een Balans Energie systeem wel heel lucratief omdat je die ook met dynamische prijzen dan in 5 jaar terug verdiend minimaal, tel daar eventuele handel bij op en je weet zeker dat je kosten niet stijgen t.o.v. wat je nu hebt.

Wat betreft jouw Pv installatie en off-grid. ik heb begrepen dat als dan jouw batterij vol is hij dan de spanning op de kabel naar je huisinstallatie (waar dan ook je enphase op zit) steeds iets verhoogd zodat micro omvormers afschakelen. daarnaast wat een omvormer niet kwijt kan zal hij waarschijnlijk zelf al afschakelen. Sluit je de AC van jouw PV omvormers (enphase in dit geval) op de Gen poort aan dan kan de Deye omvormer enkel op de GEN poort de frequentie schiften zodat ook dan de omvormers afschakelen. Echter ikzelf laat mijn PV installatie lekker zitten zoals deze nu ook zit net achter mijn hoofdschakelaar en die wordt dan aangesloten aan de Grid poort van de Deye en dan zal hij met de spanning jouw productie regelen in geval de accu vol is, zolang hij dat niet is gaat je opwek natuurlijk gewoon voor een deel je eigen huis in en het overige deel je accu in. ;)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:11
marnie schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" (Pippi Lankous)
Om het nog een beetje on-topic te houden: Pippi Lankous -O- , tweaker van het eerste uur.
Veel gebruikte mis-quote.

De juiste quote van/uit Pippi is:
Ja maar Pippi”, zei Tommy, “je kunt toch niet pianospelen?”
“Hoe kan ik dat nou weten, als ik het nog nooit geprobeerd heb”, antwoordde Pippi. “Ik heb nog nooit een piano gehad om het te proberen. En laat ik je zeggen, Tommy, pianospelen zonder piano, dat kost ontzettend veel moeite om te leren.”

• Elac
@Dirkga Daar heb je gewoon gelijk in, als de accu vol zit gaat de spanning naar de 253v en gaan de omvormers afschakelen.
Ga vanavond excell even opstarten en uitrekenen of het voor mij ook interessant kan zijn om al eerder over te gaan. Nu heb ik vanaf half maart al meer opwek dan verbruik.

• Dirkga
Elac schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:09:
@Dirkga Daar heb je gewoon gelijk in, als de accu vol zit gaat de spanning naar de 253v en gaan de omvormers afschakelen.
Ga vanavond excell even opstarten en uitrekenen of het voor mij ook interessant kan zijn om al eerder over te gaan. Nu heb ik vanaf half maart al meer opwek dan verbruik.
Klopt maar niet allemaal tegelijk, het voltage van de omvormer die het verste weg zit heeft doorgaans de meeste kabel weerstand en zal dus als eerste afschakelen. dat blijft zo doorgaan vermoedelijk totdat je huisverbruik bereikt is (plus minus) en zal je dus theoretisch nog steeds met opwek je huis voorzien tijdens off-grid op zonnige dagen. wanneer je de accu vol is. :P ;)

• Elac
@Dirkga Dat is ook wat ik bedoelde, beetje krom opgeschreven :).

Ben heel benieuwd naar jouw ervaring.

[ Voor 23% gewijzigd door Elac op 18-08-2026 17:54 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:49
Vandaag even zitten kijken naar de optie 'Stroomproductie beperkt door envoy'.

beetje context:
Ik heb namelijk behoorlijk veel zonnepanelen (enphase set (9085 Kw) en nog een oude set (4860kw).
vooral de laatste set (enphase) was net aangeschaf in 2023 voordat men begon over terugleverboete en toen zou de salderingsregeling nog doorlopen tot 2030).

Dus alvast voorbereiden op wat komen gaat per 1 januari kwam ik in de opening post deze optie tegen.
Ik had al langer zitten kijken of ik niet de panelen kon uitschakelen (of een deel), maar vond het pas van de week.

Nu had ik dus gedaan wat in de openingspost staat, alleen het veld 'zwenksnelheid' kan ik niet echt goed invullen. Die bleef maar 0,0.

Daarna zat ik te kijken hoe ik het weer uit kon zetten, maar toen bleef de optie 'bestaande instellingen uitschakelen' de button 'opslaan' disabled.

Ik kwam er nu achter als ik dus eerst in het veld 'zwenksnelheid' 100,0 in had gevuld, dat de button wel weer enabled is.

Maar de vraag is eigenlijk wat er nu zou moeten instaan (wat is een goede waarde)?
En de vraag is dan hoe je dat goed opslaat. Kan niet zeggen dat het nou een super fijne site is die enphase manager...

• JoostReuzel
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08 01:21
Hallo allemaal,

Ik heb thuis acht zonnepanelen met IQ8AC micro-converters, met sinds een tijdje 2 Enphase 5p flex batterijen. Er is daarbij een metered gateway geinstalleerd. Op zich leek alles te werken totdat ik een P1 meter aansloot. Die geeft toch een ander beeld dan wat ik uit de Enphase app haal...

Wat opvalt is dat zodra de panelen stroom opwekken en de batterijen gaan laden, het stroomverbruik gemeten via de P1 snel oscilleert tussen afname en teruggave aan het net. Waarbij de pieken groter worden naarmate de panelen meer stroom opwekken. Dit gedrag is niet zichtbaar als de panelen niet leveren ('s nachts) of als de batterijen vol zijn. Dan gaat alles gemoedelijk. Op dit soort laad momenten zie je dan ook stroomafname en teruggave van het net, terwijl ik eigenlijk had verwacht dat er geen afname zou zijn en alle zonnestroom de batterij in zou gaan.

Overigens kloppen de getallen in de Enphase app ook niet als je kijkt naar opname en teruggave van het net. Die zijn een factor 10 te klein!

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Twee screenshots van de P1 app stuur ik mee. Op deze dagen was er niemand thuis, dus geen grootverbruikers stonden aan!

Joost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWHrtTugxD8-8_tlsJtNSgqkBec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s9VnXWZuAX3WI9J8GGo7zKx8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLj18GurzQfbV0tDSa_RhjJ4Yao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VDPjnIcQh1FcYeUbyAJxkWji.png?f=fotoalbum_large

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb een metered envoy met 2x 5p flex accu en zie op mijn homewizzard p1 meter vaak een verbruik van 30 a 50w.

Wat dan zonder accu’s wel een 120 a 180w is.

Maar kan je ergens instellen dat er een offset is van 50w?

Als ik mijn homewizzard accu’s de boel op nul op de meter laat houden dan is dat ook bijna 0.

24h met enphase 5p accu’s staat mijn verbruik op 0,4kwh

24h met homewizzard accu’s staat t verbruik op 0,1kwh.

• Dirkga
JoostReuzel schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:35:
Hallo allemaal,

Ik heb thuis acht zonnepanelen met IQ8AC micro-converters, met sinds een tijdje 2 Enphase 5p flex batterijen. Er is daarbij een metered gateway geinstalleerd. Op zich leek alles te werken totdat ik een P1 meter aansloot. Die geeft toch een ander beeld dan wat ik uit de Enphase app haal...

Wat opvalt is dat zodra de panelen stroom opwekken en de batterijen gaan laden, het stroomverbruik gemeten via de P1 snel oscilleert tussen afname en teruggave aan het net. Waarbij de pieken groter worden naarmate de panelen meer stroom opwekken. Dit gedrag is niet zichtbaar als de panelen niet leveren ('s nachts) of als de batterijen vol zijn. Dan gaat alles gemoedelijk. Op dit soort laad momenten zie je dan ook stroomafname en teruggave van het net, terwijl ik eigenlijk had verwacht dat er geen afname zou zijn en alle zonnestroom de batterij in zou gaan.

Overigens kloppen de getallen in de Enphase app ook niet als je kijkt naar opname en teruggave van het net. Die zijn een factor 10 te klein!

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Twee screenshots van de P1 app stuur ik mee. Op deze dagen was er niemand thuis, dus geen grootverbruikers stonden aan!

Joost

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SpikeHome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:27:
Ik heb een metered envoy met 2x 5p flex accu en zie op mijn homewizzard p1 meter vaak een verbruik van 30 a 50w.

Wat dan zonder accu’s wel een 120 a 180w is.

Maar kan je ergens instellen dat er een offset is van 50w?

Als ik mijn homewizzard accu’s de boel op nul op de meter laat houden dan is dat ook bijna 0.

24h met enphase 5p accu’s staat mijn verbruik op 0,4kwh

24h met homewizzard accu’s staat t verbruik op 0,1kwh.
Zowel de meeste P1 meters alsook apps van PV installaties en ook gateway`s e.d. communiceren vaak via servers van hun fabrikanten, daar zit natuurlijk altijd een kleine vertraging in.

Wanneer je dan instelt op nul op de meter dan wordt eerst je verbruik en opwek gemeten en ook nog de ruimte in je batterij daar verlies je al milliseconden dan moet er nog de opdracht gegeven worden om je opwek naar je huisverbruik en accu te sturen en hoeveel ook daar weer enige vertraging.

Dit alles resulteert dan in fluctuaties op je netaansluiting oftewel je slimme meter en dus de registratie van je P1 meter.

Regel je alles lokaal zonder servers van fabrikanten maar bv met de api van de "meet" Instrumenten via bv Home assistant dan zijn die fluctuaties nagenoeg nihil.

Ook wanneer je P1 meter en accu via dezelfde server hun data versturen is de vertraging tussen beide apparaten kleiner en zal dat ook resulteren in minder fluctuaties.

Just my two cents ;)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@Dirkga homewizzard en enphase lees ik lokaal uit.

En ja wat naar de servers gaat is met een vertraging.

Maar dat doet allemaal niks af aan het feit dat de spoelen van enphase niet echt op 0 houd wat homewizzard dus beter doet.

Vandaar de vraag of je met enphase (ja ik heb installer account) een soort offset kan instellen.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51
stimpyrulez schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:57:
Vandaag even zitten kijken naar de optie 'Stroomproductie beperkt door envoy'.

beetje context:
Ik heb namelijk behoorlijk veel zonnepanelen (enphase set (9085 Kw) en nog een oude set (4860kw).
vooral de laatste set (enphase) was net aangeschaf in 2023 voordat men begon over terugleverboete en toen zou de salderingsregeling nog doorlopen tot 2030).

Dus alvast voorbereiden op wat komen gaat per 1 januari kwam ik in de opening post deze optie tegen.
Ik had al langer zitten kijken of ik niet de panelen kon uitschakelen (of een deel), maar vond het pas van de week.

Nu had ik dus gedaan wat in de openingspost staat, alleen het veld 'zwenksnelheid' kan ik niet echt goed invullen. Die bleef maar 0,0.

Daarna zat ik te kijken hoe ik het weer uit kon zetten, maar toen bleef de optie 'bestaande instellingen uitschakelen' de button 'opslaan' disabled.

Ik kwam er nu achter als ik dus eerst in het veld 'zwenksnelheid' 100,0 in had gevuld, dat de button wel weer enabled is.

Maar de vraag is eigenlijk wat er nu zou moeten instaan (wat is een goede waarde)?
En de vraag is dan hoe je dat goed opslaat. Kan niet zeggen dat het nou een super fijne site is die enphase manager...
Mbt opslaan kwam laatst ook al naar voren;
John2B in "Het grote Enphase topic - deel 3"

Wat het is / wat het doet (slew rate)
HarmenD in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Itsacon
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:06
Wellicht dat iemand hier een idee heeft, want de Enphase support desk schiet niet echt op.

We hebben al twee jaar een Enphase systeem draaien:
  • 4x IQ8HC omvormers in 3-fase aansluiting, op 3-fase Q-relay (2x L1, 1x L2, 1x L3)
  • 2x 5P battery (single-phase), op een tweede 3-fase Q-relay (L1 en L2)
  • Gateway metered met meetspoelen op alle drie de fases en vaste ethernet aansluiting
  • Communication kit 2
Dit systeem werkt al die tijd prima.

Recent een tweede set panelen neergelegd (ter vervanging van een 15-jaar oud systeem met 'domme' string-omvormer):

8x IQ9N omvormers op een 3-fase Q-cable. (2x L1, 3x L2, 3x L3).
Gaan naar hetzelfde Q-relay als de IQ8HC omvormers.

De nieuwe panelen zijn in twee sets gelegd:

De eerste vier zijn op 21 juli voor het eerste aangezet. Deze werden niet goed zichtbaar in de app, maar gingen na een paar uur wel produceren. (te zien aan de kWh meter die op de groep hangt). De volgende dag was deze productie ook terug te zien in de app.

Na zonsondergang weer uitgezet, om volgende dag de overige vier panelen te plaatsen. Deze zijn 22 juli eind van de middag aangezet.

Sindsdien produceren de panelen helemaal niks. Aanvankelijk zag ik dagelijks in de ochtend één check-in in de app (bij zonsopgang), maar dat hield op een gegeven moment ook op.

In de Toolkit app zie ik onder 'IQ Microinverters & Array' bij 'Profile set' de melding '4/12', dus lijkt of ze hun net-profiel niet goed gekregen hebben. Dit zou het gebrek aan productie verklaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX4teUCgEr89Ixsab_rSNocinY4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/F5BetiZ9fOlxZUOjU8VHRYXr.png?f=fotoalbum_small

De omvormers knipperen oranje (netspanning maar geen verbinding met Gateway), en op de gateway brand het rode PLC-ledje.

Maar als ik een line-noise check doe in de Toolkit dan zit dat VER onder de limiet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZCysvUY53K__2K-wOrr2rCfw7A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4fb29dTulbibBzAQvXWoTYAj.png?f=fotoalbum_small

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Gateway reset: omvormers melden zich één keer aan (zoals bij zonsopgang), verder niks
  • PV groep resetten: geen verandering
  • Provisioning opnieuw gedraaid: geen verandering
  • Ik heb een dag de vier IQ8 omvormers afgekoppeld (zodat de IQ9 omvormers de enige op het net waren): geen verandering
Ik vind het extreem onwaarschijnlijk dat er iets met kabellengte zou zijn. De IQ8 omvormers hebben 3 groene balkjes in 'signal strength', en de kabel van de IQ9 omvormers is misschien 5 meter langer of zo. (Kabel tussen Q-cable en Q-relay is 5x4mm²)

Voor de duidelijkheid: Alles is zelf geplaatst, ik ben de installer, en ik heb alle Enphase trainingen gedaan.

Enige reactie die ik tot nu toe van Enphase heb is:

"De IQ 9-micro-omvormer moet op een enkelfasige aansluiting worden aangesloten om te kunnen werken. Sluit alle IQ9-micro-omvormers enkelfasig aan voor een juiste werking."

Hetgeen a) niet overeenkomt met de specs en het bedradings-voorbeeld en b) niet echt te doen is, zowel praktisch (dan moeten alle panelen weer van het dak), als elektrotechnisch (8x IQ9N mag niet op één 16A groep, dus dan moet ik extra kabels gaan trekken).

Heeft iemand hier al ervaring met de IQ9N en/of een verklaring voor dit probleem? Want ik ben inmiddels al een maand productie misgelopen, en begint beetje irritant te worden.

My system is in 64 bits. But superglue keeps it together just fine...

• Dirkga
Itsacon schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:10:
Wellicht dat iemand hier een idee heeft, want de Enphase support desk schiet niet echt op.

We hebben al twee jaar een Enphase systeem draaien:
  • 4x IQ8HC omvormers in 3-fase aansluiting, op 3-fase Q-relay (2x L1, 1x L2, 1x L3)
  • 2x 5P battery (single-phase), op een tweede 3-fase Q-relay (L1 en L2)
  • Gateway metered met meetspoelen op alle drie de fases en vaste ethernet aansluiting
  • Communication kit 2
Dit systeem werkt al die tijd prima.

Recent een tweede set panelen neergelegd (ter vervanging van een 15-jaar oud systeem met 'domme' string-omvormer):

8x IQ9N omvormers op een 3-fase Q-cable. (2x L1, 3x L2, 3x L3).
Gaan naar hetzelfde Q-relay als de IQ8HC omvormers.

De nieuwe panelen zijn in twee sets gelegd:

De eerste vier zijn op 21 juli voor het eerste aangezet. Deze werden niet goed zichtbaar in de app, maar gingen na een paar uur wel produceren. (te zien aan de kWh meter die op de groep hangt). De volgende dag was deze productie ook terug te zien in de app.

Na zonsondergang weer uitgezet, om volgende dag de overige vier panelen te plaatsen. Deze zijn 22 juli eind van de middag aangezet.

Sindsdien produceren de panelen helemaal niks. Aanvankelijk zag ik dagelijks in de ochtend één check-in in de app (bij zonsopgang), maar dat hield op een gegeven moment ook op.

In de Toolkit app zie ik onder 'IQ Microinverters & Array' bij 'Profile set' de melding '4/12', dus lijkt of ze hun net-profiel niet goed gekregen hebben. Dit zou het gebrek aan productie verklaren:

[Afbeelding]

De omvormers knipperen oranje (netspanning maar geen verbinding met Gateway), en op de gateway brand het rode PLC-ledje.

Maar als ik een line-noise check doe in de Toolkit dan zit dat VER onder de limiet:

[Afbeelding]

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Gateway reset: omvormers melden zich één keer aan (zoals bij zonsopgang), verder niks
  • PV groep resetten: geen verandering
  • Provisioning opnieuw gedraaid: geen verandering
  • Ik heb een dag de vier IQ8 omvormers afgekoppeld (zodat de IQ9 omvormers de enige op het net waren): geen verandering
Ik vind het extreem onwaarschijnlijk dat er iets met kabellengte zou zijn. De IQ8 omvormers hebben 3 groene balkjes in 'signal strength', en de kabel van de IQ9 omvormers is misschien 5 meter langer of zo. (Kabel tussen Q-cable en Q-relay is 5x4mm²)

Voor de duidelijkheid: Alles is zelf geplaatst, ik ben de installer, en ik heb alle Enphase trainingen gedaan.

Enige reactie die ik tot nu toe van Enphase heb is:

"De IQ 9-micro-omvormer moet op een enkelfasige aansluiting worden aangesloten om te kunnen werken. Sluit alle IQ9-micro-omvormers enkelfasig aan voor een juiste werking."

Hetgeen a) niet overeenkomt met de specs en het bedradings-voorbeeld en b) niet echt te doen is, zowel praktisch (dan moeten alle panelen weer van het dak), als elektrotechnisch (8x IQ9N mag niet op één 16A groep, dus dan moet ik extra kabels gaan trekken).

Heeft iemand hier al ervaring met de IQ9N en/of een verklaring voor dit probleem? Want ik ben inmiddels al een maand productie misgelopen, en begint beetje irritant te worden.
De kabels zijn ook goed ? en bij de verbindingen kan ook niks fout zitten? is er ook geen mogelijkheid om de 4 IQ 8 op een fase te zetten en de andere twee fase ieders 4x IQ9 ?

Misschien dat de gateway metered het probleem is?

;)

• Itsacon
Dank voor je reactie.
Dirkga schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:04:
De kabels zijn ook goed ? en bij de verbindingen kan ook niks fout zitten?
Ik heb de kabels zijn doorgemeten voor ik de panelen neerlegde en het ledje op de omvormers geeft aan dat ze netspanning hebben. Niks is onmogelijk, maar lijkt me dus wel onwaarschijnlijk. Vooral omdat ze aanvankelijk wel dagelijks een check-in deden bij sun-up, en de eerste vier panelen een halve dag geproduceerd hebben.
is er ook geen mogelijkheid om de 4 IQ 8 op een fase te zetten en de andere twee fase ieders 4x IQ9 ?
Dan zou ik de hele panelen weer moeten verwijderen om andere q-kabels neer te leggen (liggen op een schuin pannendak, dus da's echt m'n laatste optie). En aangezien ze ook niet werkten toen ze zonder de IQ8 omvormers aangesloten zaten, zie ik niet waarom dat wel zou werken. Of mis ik iets?
Als er echt iets magisch zou zijn, dan zouden op het moment dat de IQ8 panelen afgekoppeld waren, de 2 IQ9 panelen die op L1 zitten gewoon hebben moeten werken, toch?

Het enige dat ik nog kan proberen, is de IQ8 panelen afkoppelen, EN de 6 panelen op L2 en L3. (Ga ik binnenkort even doen. At this point I'm willing to try anything)
Misschien dat de gateway metered het probleem is?
Maar de 4 IQ8 panelen produceren wel prima (en worden gelogd), en de accus doen ook gewoon hun ding. Het zijn alleen de IQ9 panelen die niet werken. Dus wederom: Niet uitgesloten, maar dan is wel een IQ9-specifiek probleem, toch?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het inrichten van een verdeler voor in de schuur. Daar komt een thuisbatterij, maar ook extra zonnepanelen. Er zal dus ook een extra Q-relay moeten komen. Nu heb ik er een besteld via Marktplaats. Om te testen of die goed is, heb ik 'm met een stekker aangesloten op een stopcontact in de schuur en het serienummer toegevoegd aan de installer toolkit.

Dit zit er nu een halfuurtje en de toolkit geeft aan dat er maar 1 Q-relay gevonden kan worden (die al in m'n meterkast zat). Kan dit komen doordat de schuur op een andere groep zit? Ik heb slechts 1 fase, dus uiteindelijk komt alles toch op dezelfde lijn terecht. Komt het signaal van de Q-relay daarom niet door, hebben mensen hier ervaring mee? Het zal toch wel vaker voorkomen dat meerdere Q-relays nodig zijn? Volgens mij mogen er officieel maar 10 panelen per Q-relay zijn, dus dan heb je al meerdere PV-groepen en Q-relays nodig bij meer dan 10 panelen toch?

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
Voor het combineren van IQ8 en IQ9 mogen ze niet op dezelfde fase zitten wat ik uit de docs haal. Dus Enphase support heeft gelijk. Ik zou dat ook gewoon uitvoeren.

Bijzonder dat het wel even gewerkt heeft. Wellicht een periodieke controle dat er meer op 1 fase zit en dat een blokkade geeft?

Anders je leverancier raadplegen waar je de spullen gekocht hebt? Of solar bouwmarkt wil nog wel eens meedenken. Gewoon de vraag stellen of het kan (niet dat je al gelegd hebt 😉) en hoe het aangesloten moet zijn.

• asjemenou74
  • Laatst online: 21:20
Je hebt communicatie. @Itsacon

Ook met je nieuw geïnstalleerde IQ9 omvormers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Yh8xkjG73a6zmOlCiDYhm5-jNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F5BetiZ9fOlxZUOjU8VHRYXr.png?f=user_largeAnders had je 4 omvormers in je systeem gehad. Je ziet ze alle 12. En eveneens 2 arrays. Ga in de apparaten lijst kijken waarschijnlijk heb je dat nog niet gedaan. Als installateur dien je zelf de juiste net code (er zijn er meerdere; ouder nieuwer) meestal kies je de laatste; Netprofiel: EN 50549-1:2019 te kiezen. Daarin staan de regeltjes en de condities waaronder de omvormers kunnen/mogen terugleveren. Lees de installatie handleiding. Verder? kijk of je de verdeling over de 3 fases goed hebt aangegeven in de settings.

• Itsacon
HugoStiglitz schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
Voor het combineren van IQ8 en IQ9 mogen ze niet op dezelfde fase zitten wat ik uit de docs haal.
Heb je een link naar de plek waar je dat gevonden hebt? Ik kon het niet vinden namelijk.

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom het ook niet werkte toen de IQ8 omvormers eraf waren.

Want het moet wel mogelijk zijn om IQ9 omvormers over de fases te verdelen toch? Anders is het wel echt een enorme stap terug tov de IQ8 serie. (En hoe zit het dan met de accu's? Want dat zijn ook IQ8 serie omvormers...)
HugoStiglitz schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
Anders je leverancier raadplegen waar je de spullen gekocht hebt? Of solar bouwmarkt wil nog wel eens meedenken. Gewoon de vraag stellen of het kan (niet dat je al gelegd hebt 😉) en hoe het aangesloten moet zijn.
Dat is het ding. Als ik de IQ8 omvormers afkoppel heb ik letterlijk de setup zoals deze op pagina twee van het bedradingsvoorbeeld van de IQ9N omvormer staat: achtvoudige drie-fase Q-cable naar 5-aderige AC kabel, naar Q-relay, naar zekering.

Daar is toch niks raars aan?

(Serieus, als dat echt het probleem zou zijn vervang ik morgen nog die IQ8HC omvormers door IQ9N. Die vier staan namelijk op een plat dak, dus die zijn triviaal om te swappen, en de panelen zijn krachtig genoeg. Maar m'n hele meterkast ombouwen naar 1-fase vindt ik een beetje onzinnig 8)7 )

• Itsacon
asjemenou74 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:14:
Je hebt communicatie. @Itsacon

Ook met je nieuw geïnstalleerde IQ9 omvormers. [Afbeelding]Anders had je 4 omvormers in je systeem gehad. Je ze alle 12. En eveneens 2 arrays. Ga in de apparaten lijst kijken waarschijnlijk heb je dat nog niet gedaan. Als installateur dien je zelf de juiste net code (er zijn er meerdere; ouder nieuwer meestal kies je de laatste; Netprofiel: EN 50549-1:2019. Daarin staan de regeltjes en de condities waaronder de omvormers kunnen/mogen terugleveren. Lees de installatie handleiding.
Profiel is wel ingesteld, als ik de omvormer openklik zie ik dat netjes staan. Het wordt alleen door de gateway niet ingeladen in de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xscDwuSqB6o69QvfcYTq5v6-ekE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/BUi3HcNwpcC7FVzHfYnSQOeS.png?f=fotoalbum_small

En dat verklaart idd waarom ze niet produceren. Maar waarom wordt het profiel niet gezet? Dat is wat ik niet snap. Want zoals je zegt, ze zijn wel gedetecteerd, de gateway geeft ze alleen geen opdracht.
asjemenou74 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:14:
Verder? kijk of je de verdeling over de 3 fases goed hebt aangegeven in de settings.
Fases instellen is toch alleen van toepassing op (1-fase) batterijen?
Omvormers gaat volgens mij automatisch (welke fase een omvormer zit kun je ook alleen maar weten als je de Q-cable gaat doormeten. De enige reden dat ik het weet is omdat ik specifiek deze verdeling wilde, om te eindigen met 4 panelen op elke fase)

• Itsacon
PhilipsFan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:39:
Ik heb een vraagje. Om te testen of die goed is, heb ik 'm met een stekker aangesloten op een stopcontact in de schuur en het serienummer toegevoegd aan de installer toolkit.
Dit zit er nu een halfuurtje en de toolkit geeft aan dat er maar 1 Q-relay gevonden kan worden (die al in m'n meterkast zat).
Heb je de 'provisioning' stap vanuit de Toolkit doorlopen?

Meerdere Q-relays zou idd gewoon mogelijk moeten zijn (ik heb er ook twee).

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste