Sjamo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:01:
Dit hoort bij Enphase omvormers. Is burst mode. Daar kan je op googelen of kijken in het Enphase topic.
De niet echt technische uitleg:
Het is een manier om opwek die anders verloren zou gaan door te weinig opwek, te verzamelen en in bursts aan je huis te leveren.
Goed om te lezen dus dat dit op en neer / schommelen (pieken en dalen) van kWh's zichtbaar in de P1 HomeWizard meter in de 'nu (realtime) weergave' dus normaal is bij Enphase zonnepaneel omvormers.
In de Enphase app zelf zie je dit totaal niet terug en wij zullen niet de eerste zijn die ons afvroegen of het normaal was

Wat wel jammer is, is dat je door die verkeerde representatie in de Enphase app eigenlijk wel kosten maakt: als je net op het grensgebied tussen leveren en terugleveren zit pendel je de hele tijd heen en weer en zit je dus aan het net te leveren en weer af te nemen, terwijl in de Enphase app dat gewoon precies op 0 staat dan (omdat ik exact even veel aan het afnemen was als er opwek was).
Ik merk dat soms alle 9 IQ7A omvormers hier op hetzelfde moment de burst lijken te doen, maar dat ze ook wel eens net na elkaar het doen. Althans, in de Homewizard app zie ik ook de pieken en dalen. Tot wel 250w, alles op 1 fase vandaag op een mistige ochtend met dus op zich weinig opwek. Ook op de slimme meter zelf is het zelfde beeld te zien als ik die getallen snel zie, dan wel in net iets meer stapjes omdat die vaker dan 1x per seconde lijkt te tonen.
Het kan goed zijn dat ik seconden later gewoon bijna een rechte lijn zie die exact op 0 komt.... zie hieronder een schermafbeelding van vanmorgen.
Is dat bursten nog enigszins te sturen, zodat niet al die omvormers dat tegelijk doen? Ik kan mij namelijk zomaar voorstellen als ik met een thuisaccu NOM wil gaan doen dat die bij dit soort schommelingen het nooit netjes op 0 gaat krijgen (die krijgt dan weer -250 en dan weer 0 binnen), zou bijna moeten denken dat je dan moet instellen dat hij de onderste 250 watt altijd maar moet negeren om niet de accu uit het net op te gaan laden.
[
Voor 15% gewijzigd door
willyb op 08-03-2026 21:02
. Reden: Screenshot toegevoegd ]