Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperdpl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:12
Dag Allen,

Wij hebben recent de sleutel gekregen van onze eerste woning.
Hier lagen al 6 zonnepanelen op met Enphase IQ7+ microomvormers.

Nu ben ik er met de Homewizard app achter gekomen dat het lijkt alsof de zonnepanelen soms (niet altijd) "pendelen".

Nu dacht ik eerst dat dit aan overvoltage zou liggen, maar het voltage komt eigenlijk bijna nooit boven 240V.

Onderstaande foto's zijn van gisteren, begin van de middag.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen, of is dit "normaal"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM1XcZWFTx1SlyITKL6A2fUIS1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmfkBHAQ5ZvcoSDKm6vzJJ46.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvwzR79zyu-igANqEB8A2sXbJY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HcOkYPqvq47XFUlNa112uxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAWr32mC5HCT_VaDe36icmo0J9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvrAOlRDxFD1SRDp9TrRRfja.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Jasperdpl op 08-05-2025 15:36)

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Dit hoort bij Enphase omvormers. Is burst mode. Daar kan je op googelen of kijken in het Enphase topic.

De niet echt technische uitleg:

Het is een manier om opwek die anders verloren zou gaan door te weinig opwek, te verzamelen en in bursts aan je huis te leveren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:47

Onbekend

...

Is dit op je elektriciteitsmeter gemeten, of direct op de zonnepanelen?
Als het op de elektriciteitsmeter is gemeten, dan heb je gewoon steeds een variatie van 100 watt in je verbruik.
Dit kan een koelkast zijn of de pomp van de cv-ketel die steeds aan/uit gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperdpl
Dit is op de elektriciteitsmeter gemeten.
En het gebeurt enkel wanneer de zonnepanelen terugleveren, wanneer de zon niet schijnt is het verbruikt altijd relatief stabiel.

Ik kan nog niet direct in de info van de zonnepanelen, dit wordt nog overgedragen deze week.
Wellicht dat ik dan ook iets meer info heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54
Wat is de versie van je slimme meter? Misschien heeft dit te maken met uitlees/data frequentie van je slimme meter. Nieuwe meters zijn elke seconde oudere meters elke 5 of 10 seconden. Dat kan misschien dit fenomeen laten zien bij negatieve data waarden.
Als ik me niet vergis is vanaf v5.0 elke seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zou de aansluitingen eens nalopen.
Ik had laatst een q-relay opnieuw aangesloten bij iemand die ook net verhuisd was en de draad hangde er los in.
Achter de schroefaansluiting ipv in de schroefaansluiting.

Dan kan je voltage ook oplopen op de verkeerde plek.

Wat kost zo een overdracht tegenwoordig bij Enphase?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2025 14:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperdpl
Bedankt voor de suggesties, ik ga morgen even kijken wat de versie van de slimme meter is en of alle draden juist zijn aangesloten.

De overdracht was helaas 149 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
Jasperdpl schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:00:
Bedankt voor de suggesties, ik ga morgen even kijken wat de versie van de slimme meter is en of alle draden juist zijn aangesloten.

De overdracht was helaas 149 euro...
Is echt complete bull.... dat ze daar geld voor vragen.

Omweggetje, laat de installateur via de installer app de naam en het mailadres aanpassen. Nadeel is dat het oorspronkelijke mailadres niet gewist kan worden (dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deleted, niet goed gelezen, sorry!

[ Voor 83% gewijzigd door SatScan op 23-02-2025 23:02 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bedrading nog nagelopen?
Er komen paar mooie dagen aan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:51
Heb je nog gevonden wat de oorzaak van dit probleem is? Ik lijk namelijk ook een soort vergelijkbare situatie te hebben maar dan minder extreem als jij. (Zodra er zonneopwek is van mijn mijn 15 panelen met IQ8+ omvormers) wattageschommelingen van ongeveer 100 watt per seconden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Dit hoort bij Enphase omvormers. Is burst mode. Daar kan je op googelen of kijken in het Enphase topic.

De niet echt technische uitleg:

Het is een manier om opwek die anders verloren zou gaan door te weinig opwek, te verzamelen en in bursts aan je huis te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:35
@Sjamo die info is correct, ik kende het ook niet tot ketelklets hier overlaats iets over poste op youtube
YouTube: Enphase Burst Mode

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperdpl
Ik had het laatst inderdaad ook in de video van Ketelklets voor het eerst gezien.
Tot die tijd dacht ik nog steeds dat ik een technisch probleem had.

Maar nu lijkt het vrij logisch, en bijzonder dat het toch nog vrij onbekend blijkt te zijn bij de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02:38
Bij mij komt het volgens mij gewoon door de 3-fase inductieplaat, als die op Stand 4 staat, pulst hij stroom naar die plaat en laat nou de omvormer op dezelfde fase te zitten. Stroom van de panelen gaat dus rechtstreeks naar de plaat. Ik heb geen Enphase, maar gewoon een 1-fase Growatt omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:05
Skubba schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Is echt complete bull.... dat ze daar geld voor vragen.

Omweggetje, laat de installateur via de installer app de naam en het mailadres aanpassen. Nadeel is dat het oorspronkelijke mailadres niet gewist kan worden (dacht ik).
Of gewoon zelf de naam en het mailadres veranderen in de app ;).
Pagina: 1