Ander punt is met het begin is dat ze toen voornamelijk de opslagtanks aanvielen. Effectief, maar relatief simpel te herstellen. De laatste maanden zie je voornamelijk die distillatie torens aangevallen worden. Daar zit veel meer techniek in en kost (normaal) jaren om weer op te bouwen, en er zijn er maar een paar van binnen zo'n complex tov tientallen opslagtanks. Door de sancties kan dat niet met westerse producten (waar ze nu wel mee gebouwd zijn) en moeten ze dus uitwijken naar Chinese producten.teacup schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:00:
Toch even voor de duidelijkheid. Ik zie hieronder twee raffinaderijen gemeld worden:In totaal zijn door Oekraïne vandaag 4 raffinaderijen aangevallen. Dat maak ik althans uit het Volkskrant Oekraïne Liveblog op:
- Slavneft-Yanos oil refinery in Yaroslavl
- Bavovna in Omsk
Omsk
[...]
De andere drie: Jaroslavl, Oest-Loega, Kaloega
[...]
Het valt nog te bezien hoe groot de schade is. Wel is inmiddels wel duidelijk aan het worden dat de interval waarmee dezelfde doelen worden bezocht door de hogere aanvals-intensiteit kleiner wordt. Om een beeld te geven van die intensiteit de volgende trend:Dit leidt tot een race tegen de klok voor reparatie ploegen (CNN):
[...]
Voor die herhaalbaarheid van aanvallen op de zelfde doelen moeten we eigenlijk naar de dataset van aanvallen zelf kunnen kijken. De onderstaande kaart suggereert de herhaalbaarheid wel. We zouden het als waarschijnlijk kunnen beschouwen dat dezelfde doelen zijn geraakt. Dit omdat de kaart specifiek de aanvallen op de olie industrie in die plaatsen plot. Meer dan een installatie per plaats beschouw ik dan even als minder waarschijnlijk:Het in de CNN alinea aangehaalde artikel blijkt dat schade niet altijd omkeerbaar is:
[...]
Om de effecten van de aanvallen op de productie te vergroten moet Oekraïne dit tempo voor een langere periode volhouden. Kan Oekraïne haar productiecapaciteit vasthouden of zelfs laten groeien?
Als voorbeeld:
[...]
En houdt Rusland nog steeds opties om de installatie te repareren?
[...]
Met wat er nu aan het gebeuren is lijkt de druk op de Russische olie-industrie in het voordeel van Oekraïne te kantelen. Oekraïne vernielt meer dan Rusland kan repareren. Dit moet een langere tijd worden volgehouden om die effecten op de productie te vergroten.
Las gisteren dat Oekraine inschat dat ze nu 42% van de output uitgeschakeld hebben. Ik weet niet wat ze opvangen doordat ze niet meer exporteren, dus wat de daadwerkelijke vermindering is.
:strip_exif()/f/image/FSvMgUs3Xkmszq8DIUYgiQil.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lAcNs0l4pi09hAIsdP9RdKWI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/n41o3GIUUewZYdGQ5s3iCsIK.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jMJ73RRT3qq6gLty8xRZo3uQ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/SbaWF7I3wrpdW19bnUPSfKk3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7xgMtwMRES8Og31JPKLvDKug.png?f=fotoalbum_large)