• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
teacup schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:00:
Toch even voor de duidelijkheid. Ik zie hieronder twee raffinaderijen gemeld worden:
  • Slavneft-Yanos oil refinery in Yaroslavl
  • Bavovna in Omsk
In totaal zijn door Oekraïne vandaag 4 raffinaderijen aangevallen. Dat maak ik althans uit het Volkskrant Oekraïne Liveblog op:

Omsk

[...]

De andere drie: Jaroslavl, Oest-Loega, Kaloega

[...]

Het valt nog te bezien hoe groot de schade is. Wel is inmiddels wel duidelijk aan het worden dat de interval waarmee dezelfde doelen worden bezocht door de hogere aanvals-intensiteit kleiner wordt. Om een beeld te geven van die intensiteit de volgende trend:Dit leidt tot een race tegen de klok voor reparatie ploegen (CNN):

[...]

Voor die herhaalbaarheid van aanvallen op de zelfde doelen moeten we eigenlijk naar de dataset van aanvallen zelf kunnen kijken. De onderstaande kaart suggereert de herhaalbaarheid wel. We zouden het als waarschijnlijk kunnen beschouwen dat dezelfde doelen zijn geraakt. Dit omdat de kaart specifiek de aanvallen op de olie industrie in die plaatsen plot. Meer dan een installatie per plaats beschouw ik dan even als minder waarschijnlijk:Het in de CNN alinea aangehaalde artikel blijkt dat schade niet altijd omkeerbaar is:

[...]

Om de effecten van de aanvallen op de productie te vergroten moet Oekraïne dit tempo voor een langere periode volhouden. Kan Oekraïne haar productiecapaciteit vasthouden of zelfs laten groeien?
Als voorbeeld:
[...]

En houdt Rusland nog steeds opties om de installatie te repareren?

[...]

Met wat er nu aan het gebeuren is lijkt de druk op de Russische olie-industrie in het voordeel van Oekraïne te kantelen. Oekraïne vernielt meer dan Rusland kan repareren. Dit moet een langere tijd worden volgehouden om die effecten op de productie te vergroten.
Ander punt is met het begin is dat ze toen voornamelijk de opslagtanks aanvielen. Effectief, maar relatief simpel te herstellen. De laatste maanden zie je voornamelijk die distillatie torens aangevallen worden. Daar zit veel meer techniek in en kost (normaal) jaren om weer op te bouwen, en er zijn er maar een paar van binnen zo'n complex tov tientallen opslagtanks. Door de sancties kan dat niet met westerse producten (waar ze nu wel mee gebouwd zijn) en moeten ze dus uitwijken naar Chinese producten.
Las gisteren dat Oekraine inschat dat ze nu 42% van de output uitgeschakeld hebben. Ik weet niet wat ze opvangen doordat ze niet meer exporteren, dus wat de daadwerkelijke vermindering is.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:26
die verloren KA-52 van een paar dagen terug was een friendly fire incident: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZIMsbZlWLQx9OfDmioIY3uxrVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSvMgUs3Xkmszq8DIUYgiQil.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:31
dit zullen ze ook altijd zeggen. Veelzeggend dat je liever cliamt zelf een eigen toestel neer te schieten dan toe te geven dat je vijand daadwerkelijk iets voorstelt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
IJsbeer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:15:
[...]

Ander punt is met het begin is dat ze toen voornamelijk de opslagtanks aanvielen. Effectief, maar relatief simpel te herstellen. De laatste maanden zie je voornamelijk die distillatie torens aangevallen worden.
Bij de raffinaderijen vielen ze al de hele tijd de destillatie torens aan. (de raffinaderijen dichtbij deden ze dat al)
Echter lagen toen de meeste raffinaderijen nog buiten het bereik van drones, dus werden de tussen opslag plaatsen die wel binnen bereik waren ook allemaal getarget. :)

Dus ja, je ziet het nu meer, omdat er meer binnen bereik is gekomen :)
Omsk was met de 3000km voorheen niet te halen, nu hebben ze blijkbaar een FP1 met Extended Range gefabriceerd waardoor die wel te doen is nu.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 07-07-2026 09:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-07 22:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:51:
[knip]
Omsk was met de 3000km voorheen niet te halen, nu hebben ze blijkbaar een FP1 met Extended Range gefabriceerd waardoor die wel te doen is nu.
Maar we zien op de videobeelden toch ook andere drones hun doel uitzoeken?
Ben ik de enige die denkt dat deze actie mede vanuit de omgeving, misschien zelfs Kazachstan is ondernomen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hippocampus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Maar we zien op de videobeelden toch ook andere drones hun doel uitzoeken?
Ben ik de enige die denkt dat deze actie mede vanuit de omgeving, misschien zelfs Kazachstan is ondernomen?
Welke drones heb je nog meer bij de video van Omsk gezien?
Ik heb alleen de FP1:
Wikipedia: Fire Point FP-1
en de SU57 kunnen herkennen in die beelden :)

De FP1 had een bekend bereik van 1600km, blijkbaar is daar nu dus ook een extended range variant van gemaakt die de 3000km kan halen.

PSN

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-07 12:41

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:01:
[...]

Ik heb alleen de FP1:

De FP1 had een bekend bereik van 1600km, blijkbaar is daar nu dus ook een extended range variant van gemaakt die de 3000km kan halen.
Mogelijk deze?
Secondary
armament
2 × deployable FPV drones (optional)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Waar heb je FPV drones gezien in de beelden bij Omsk?

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hopelijk komt dit snel op gang om een productielijn op te zetten:

🚀A center for the production and technical support of Patriot missiles will be created in Europe with the participation of 5 countries: 🇺🇸USA, 🇵🇱Poland, 🇩🇪Germany, 🇳🇱Netherlands, and 🇸🇪Sweden, - Polish Minister of Defense on the sidelines of the NATO summit in Ankara.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 7 juli 2026

PSN

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-07 12:41

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Waar heb je FPV drones gezien in de beelden bij Omsk?
Iemand zag meerdere drones, mogelijk dat er drones vanuit de moederdrone kwamen. Ik geef alleen maar een suggestie wat mogelijk dat zou verklaren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Tens
Alles wat maar brandstof richting Krim kan vervoeren wordt aangepakt:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:40

Rzaan

Altijd zoekende

Of hij is ergens vanuit Rusland opgestegen. Dat zou helemaal tof zijn.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-07 16:30

arie_papa

Running on Ubuntu

Nox schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:28:
[...]

Iemand zag meerdere drones, mogelijk dat er drones vanuit de moederdrone kwamen. Ik geef alleen maar een suggestie wat mogelijk dat zou verklaren.
YakuzA schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:35:
[...]

Het waren er ook wel meer dan 1:
[Bluesky]
De 4 vuurhaarden voordat de drone er bij in duikt zien er iig niet allemaal uit als regulier affakkelen.
Dat was dit bericht, inderdaad een 2e impact, maar lijkt geen fpv, maar 'gewoon' een 2e fp1 die inslaat in dit filmpje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M0kfj78T3hpjlISjxkTDkRbk08=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lAcNs0l4pi09hAIsdP9RdKWI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nWyTPmjpO8XZ_fBC25iaTtHRSY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n41o3GIUUewZYdGQ5s3iCsIK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUOMgp3UQzj-pH1Qdm6L2w4OnlE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jMJ73RRT3qq6gLty8xRZo3uQ.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 44% gewijzigd door arie_papa op 07-07-2026 19:05 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:05
[...]
er lijkt inderdaad een '" new FP1'" te bestaan:
The attack was allegedly carried out by new FP-1 drones, built by Ukrainian firm Fire Point, which are capable of reaching distances of up to 2,700 kilometers. Fire Point's CEO, Denys Shtilierman, posted a video of the attack on X, saying: "Omsk Refinery meets the new FP1
https://www.politico.eu/a...me-hit-by-ukraine-drones/

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat is hoopvol, ze kunnen nu dus mogelijk Yamal Cross raken... heb geprobeerd de coördinaten te vinden op Google en Bing Maps, maar blijkbaar zijn de kaarten dusdanig geblurred dat je niks meer ziet op die coördinaten. Linksom/rechtsom heeft Rusland echt een zwaar probleem als die hub opgeblazen wordt.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53

franssie

Save the albatross

Volgens facebook (!!!) ligt het net ten noordwesten van Omsk.
Adres volgens facebook Gubkina 1 Omsk

edit: kaart van Openstreetmaps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4pEtxVv87c_rhZryIL9ivsqTtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbaWF7I3wrpdW19bnUPSfKk3.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Google maps doet het bij mij best redelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7wYHqUuLxtpDbuvNFo_KBzDIB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xgMtwMRES8Og31JPKLvDKug.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 07-07-2026 19:45 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:37:
Alles wat maar brandstof richting Krim kan vervoeren wordt aangepakt:
[X]
Flink rijtje inderdaad, de laatste ligt in de Kerch haven.
Hier de YouTube link als alternatief omdat Twitter kansloos is geworden:

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 07-07-2026 20:14 ]

PSN

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat hartje als gunpointer valt me nu pas op, heerlijke humor.

edit: Tendar is ook op BlSky maar iets minder actief daar lijkt het
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 07-07-2026 20:21 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ongelofelijk, wat een video is dit zeg. Een hele vloot aan schepen, inslag na inslag.

Zou dit een soort bevoorradingsactie zijn geweest van rusland of varen er altijd zoveel schepen die kant op?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Dat is hoopvol, ze kunnen nu dus mogelijk Yamal Cross raken... heb geprobeerd de coördinaten te vinden op Google en Bing Maps, maar blijkbaar zijn de kaarten dusdanig geblurred dat je niks meer ziet op die coördinaten. Linksom/rechtsom heeft Rusland echt een zwaar probleem als die hub opgeblazen wordt.
Bedoel je hier? Het valt me wel op dat de meeste (of iig meest opvallende) aanvallen op de Russische energiesector mikken op raffinaderijen. Aardgas lijkt relatief buiten schot te blijven. Daar zijn ook wel argumenten voor te verzinnen: enerzijds zitten er in de productieketen van aardgas niet van die schitterende single point of failures als de raffinagetorens in olieraffinaderijen, anderzijds heeft aardgas vrijwel geen militair doel, buiten uiterst generieke "de verwarming voor de barakken" verhalen, terwijl het wel cruciaal is voor warmte opwekking in de grote stadsverwarming installaties. Het kan dus zijn dat Oekraïne niet zo geïnteresseerd is in de gasinfrastructuur.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
RoD schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:29:
[...]

Ongelofelijk, wat een video is dit zeg. Een hele vloot aan schepen, inslag na inslag.

Zou dit een soort bevoorradingsactie zijn geweest van rusland of varen er altijd zoveel schepen die kant op?
Gezien hoe ze daar allemaal bij elkaar liggen zou ik denken dat het een bevoorrading had moeten zijn.

Maar hoeveel schepen laten dat totaal? Want je ziet veel inslagen, maar tegelijkertijd zie ik bij de filmpjes er telkens maar een paar branden.

[removed]

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Oekraïne raakt militaire doelen in Rusland en schepen van schaduwvloot
Volkskrant Liveblog
12:20
Het Oekraïense leger heeft twee militaire complexen in Rusland geraakt. Het eerste doel was om een fabriek van Kremni EL, een micro-electronenbedrijf in grensregio Brjansk. In die fabriek ontwikkelt Rusland oorlogstechnologie.
Een typo denk ik, micro-electronica
Dat meldt het Oekraïense leger op Telegram. Ook de andere aanval vond plaats in Brjansk. In dat geval werd een wapenfabriek voor munitie en raketten geraakt. Het is niet bekend welke schade de aanvallen hebben aangericht.
En weer een wapenfabriek.
De drone-commandant van Oekraïne meldt bovendien dat acht schepen die zouden behoren tot de Russische schaduwvloot zijn aangevallen. De schepen voeren op de Zee van Azov en zouden olie hebben vervoerd vanuit de Krim.
Acht schepen dus. Lijkt dus geen bevoorrading voor de Krim maar transport vanuit de Krim.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-07 22:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Ik heb alleen de FP1:

Ik heb nog eens wat filmpjes terug gekeken, en ik denk dat ik me op het verkeerde been heb laten zetten door wat commentaar eronder. Op 1080p lijkt het toch een FP1 (variant?) te zijn die van links het beeld in vliegt en een beetje rare bocht maakt alvorens de duikvlucht te maken.

Eerder dacht ik dat de FP1 drones niet zo wendbaar waren. Blijkbaar mikken die ook pas op het laatste moment op het doelwit?

Sorry voor de verwarring. :$

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De olieraffinaderij in Omsk zou tijdelijk stilliggen:
Omsk oil refinery, Russia's largest, has halted operations following a Ukrainian drone attack, two industry sources said ‌on Tuesday.

According to the sources, a crude distillation unit, CDU-10, which accounts for around 38% of the plant's production capability with a capacity of 24,580 metric tons a day, caught fire and ‌was ⁠damaged in the attack. Omsk refinery has stopped selling gasoline and diesel on the Saint Petersburg International Mercantile Exchange since Tuesday, according to data from the exchange.

The sources said another primary processing unit, CDU-11, was also halted. It accounts for 37% of the plant's capacity and is able to ⁠process 24,000 tons of oil per day.
De raffinaderij heeft wel wat reservecapaciteit:
Omsk refinery has two mothballed primary refining units, CDU-7 and CDU-8, with a production capacity of 10,000 tons each. In theory, the plant ⁠could restart them.

March of the Eagles

• beany
  • Laatst online: 06:16

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSeGSUdrBEst40QSXwSSlwKiPiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PnswzEw9ka7LsRQTm2yytj8.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:34:
De olieraffinaderij in Omsk zou tijdelijk stilliggen:
[...]
De raffinaderij heeft wel wat reservecapaciteit:
[...]
Maar ik denk dat zoiets uit de mottenballen halen ook weer veel kennis etc nodig heeft.
en zo'n opstartprocedure gaat ook weer wat tijd overheen voordat die lijn weer draait.

Vannacht ook weer dingen geraakt:

💥 In Ufa, AFU hit Cherkassy LPDS - one of the key nodes of the Transneft - Ural system, through which oil and oil products are pumped, - Exilenova

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 8 juli 2026

🎉 Strike on TAIF-NK JSC, one of Russia's largest oil refineries, located in Nizhnekamsk, - Supernova The company annually processes over 8 million tons of oil and gas condensate, producing high-quality petroleum products, including Euro-5 fuel and jet fuel.

🔥✌️ More footage from Nizhnekamsk after the attack was filmed by the whole of Tatarstan!

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 08-07-2026 09:10 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Update over de Gripen die er aan komt:

🇸🇪🇺🇦✈️ Swedish PM Ulf Kristersson: Ukraine is actually procuring the new generation of Gripen fighter — the E generation of it. We have signed a deal with 16 fighter jets. At the same time, we donate the same number of pre-owned fighter jets, so we'll deliver all together 32.

The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 8 juli 2026

PSN

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:51:
Maar ik denk dat zoiets uit de mottenballen halen ook weer veel kennis etc nodig heeft.
en zo'n opstartprocedure gaat ook weer wat tijd overheen voordat die lijn weer draait.
Er zal dan ook een groot verschil zijn tussen westerse "mottenballen" en Russische "mottenballen".
We kennen nog de verhalen van de Txx tanks die ook in de mottenballen stonden......zonder tracks...motoren en andere cruciale onderdelen. :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Tens
teacup schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:50:
Acht schepen dus. Lijkt dus geen bevoorrading voor de Krim maar transport vanuit de Krim.
Klinkt niet logisch, en dit:
Unmanned Systems Forces commander Magyar claimed the 414th “Magyar’s Birds” Brigade hit 8 sanctioned Russian shadow fleet tankers, a cargo ship and a ferry in the Sea of Azov overnight. He said the tankers were carrying fuel, each with a deadweight of 7,000 tons, as Ukraine continues targeting fuel logistics to Crimea. #Ukraine

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:15:
[...]
Klinkt niet logisch, en dit:
[...]
Dat vond ik ook niet nee.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor wie een stukje feelgood waardeert, niet alleen granaten kunnen onder drones, maar een worst voor een hongerige hond ook :)

✌️Kostyantynivka, one of the hottest front lines right now. Ukrainian defenders drop sausage from a drone for a dog forced to survive during the fighting in the city.

[ Voor 70% gewijzigd door Fraggert op 08-07-2026 10:14 ]

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Fraggert schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:13:
Voor wie een stukje feelgood waardeert, niet alleen granaten kunnen onder drones, maar een worst voor een hongerige hond ook :)

[Embed]
Dit wordt zeker gewaardeerd. Hopelijk kunnen ze de hond dagelijks vinden, zodat hij in leven blijft. :)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Ben ik de enige die onder de indruk is van de 40 dagen actie? Wat een statement is dat! Elke dag slagen er drones/uav's in op olierafinaderijen, boten en luchtafweergeschut. Ze zoeven obstructieloos door het russiche luchtruim alsof er geen verdediging is. Slagen erin om verschillende dagen achter elkaar bepaalde doelen te bombarderen.

Wat een bazen zijn het toch! Europa (en ik hoor daarbij) mogen dankbaar zijn voor hetgeen ze nu doen. Als ze hadden geplooid had oorlog nog dichter aan ons deur gestaan.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-07 12:38

pro_6or

amateur_60r

Hippocampus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Ik heb nog eens wat filmpjes terug gekeken, en ik denk dat ik me op het verkeerde been heb laten zetten door wat commentaar eronder. Op 1080p lijkt het toch een FP1 (variant?) te zijn die van links het beeld in vliegt en een beetje rare bocht maakt alvorens de duikvlucht te maken.

Eerder dacht ik dat de FP1 drones niet zo wendbaar waren. Blijkbaar mikken die ook pas op het laatste moment op het doelwit?

Sorry voor de verwarring. :$
Ik heb ondertussen heel wat FP-1 strike drone beelden gezien, deze manouvreert in de laatste paar honderd meter altijd wild voordat hij naar beneden duikt op het ingeprogrammeerde doel. Dat is bedoeld om lokaal AA (mocht dat aanwezig zijn) te proberen te ontwijken. Het is veel lastiger een doel te raken dat niet in een rechte lijn vliegt.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

onkl schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Bedoel je hier? Het valt me wel op dat de meeste (of iig meest opvallende) aanvallen op de Russische energiesector mikken op raffinaderijen. Aardgas lijkt relatief buiten schot te blijven. Daar zijn ook wel argumenten voor te verzinnen: enerzijds zitten er in de productieketen van aardgas niet van die schitterende single point of failures als de raffinagetorens in olieraffinaderijen, anderzijds heeft aardgas vrijwel geen militair doel, buiten uiterst generieke "de verwarming voor de barakken" verhalen, terwijl het wel cruciaal is voor warmte opwekking in de grote stadsverwarming installaties. Het kan dus zijn dat Oekraïne niet zo geïnteresseerd is in de gasinfrastructuur.
En europa wel.....

Er zijn zo veel onuitgesproken afspraken in deze klote aanvalsoorlog van Rusland. Rusland schiet nu ballistisch op Kyiv (burgerdoelen zoals die Kerk). Dat is om een punt te maken, te dreigen. Die aanval op alle refinery, nu zelfs op transportschepen die (neem ik aan) al sinds begin van de oorlog heen en weer varen. Nu Omsk er zelfs uit ligt hoop ik dat Rusland echt de consequenties eens gaat voelen.

[ Voor 13% gewijzigd door pro_6or op 08-07-2026 11:14 ]

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Rzaan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:39:
[...]

Of hij is ergens vanuit Rusland opgestegen. Dat zou helemaal tof zijn.
Ik zie dat wel als een mogelijkheid. Je kan vanuit zoveel landen Rusland binnen rijden met vrachtverkeer. Lang niet overal zal de controle hoog zijn. Je kunt ook gewoon vracht inhuren en ergens af laten leveren en eerst even een weekje wachten om te kijken of er surveillance is. Pakkans lijkt me laag.

een treffende spreuk

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
tc982 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:03:
Ben ik de enige die onder de indruk is van de 40 dagen actie? Wat een statement is dat! Elke dag slagen er drones/uav's in op olierafinaderijen, boten en luchtafweergeschut. Ze zoeven obstructieloos door het russiche luchtruim alsof er geen verdediging is. Slagen erin om verschillende dagen achter elkaar bepaalde doelen te bombarderen.

Wat een bazen zijn het toch! Europa (en ik hoor daarbij) mogen dankbaar zijn voor hetgeen ze nu doen. Als ze hadden geplooid had oorlog nog dichter aan ons deur gestaan.
Ik zat hier vanochtend toevallig aan te denken. Toen Zelensky dat aankondigde, dacht ik, het zal wel, een paar drones hier en daar. Maar nu blijkt dat er elke dag wat wordt geraakt. En het zijn geen lullige hits, gezien alle grote russische raffinaderijen worden geraakt en de grootste nota bene stilligt.

Ik ben benieuwd wat de rest van de campagne ons brengt.

• ArcticWolf
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Ik zat hier vanochtend toevallig aan te denken. Toen Zelensky dat aankondigde, dacht ik, het zal wel, een paar drones hier en daar. Maar nu blijkt dat er elke dag wat wordt geraakt. En het zijn geen lullige hits, gezien alle grote russische raffinaderijen worden geraakt en de grootste nota bene stilligt.

Ik ben benieuwd wat de rest van de campagne ons brengt.
Ben ook wel benieuwd. Vraag me af wat de productie capaciteit van de aanvalsdrones op dit moment is. Had zelf wat grotere drone swarm aanvallen verwacht (op gehoopt).

Moskou heeft veel bruggen... misschien een ideetje }:O

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:17
tc982 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:03:

Ik hoop eigenlijk dat het geen 40-dagen actie is, maar gewoon het nieuwe normaal tot Rusland zich overgeeft. Zou ook geen goede reden kunnen bedenken waarom na 40 dagen stoppen, druk blijven zetten lijkt mij zinniger.

Maar ja: ik ben ook onder de indruk van wat Oekraine hier laat zien. Europees leger kan echt wel baat hebben bij Oekraine bij de EU.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Useful Idiot (Betaald?)

Een Russische Su-35 is neergeschoten.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
vanaalten schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:30:
[...]

Ik hoop eigenlijk dat het geen 40-dagen actie is, maar gewoon het nieuwe normaal tot Rusland zich overgeeft. Zou ook geen goede reden kunnen bedenken waarom na 40 dagen stoppen, druk blijven zetten lijkt mij zinniger.

Maar ja: ik ben ook onder de indruk van wat Oekraine hier laat zien. Europees leger kan echt wel baat hebben bij Oekraine bij de EU.
Op een gegeven moment zijn de drones op denk ik? Wellicht is er wat gespaard voor dit 40 dagen offensiefe.

• ArcticWolf
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Op een gegeven moment zijn de drones op denk ik? Wellicht is er wat gespaard voor dit 40 dagen offensiefe.
Ze maken er volgens mij meer dan er afgevuurd worden en de productie capaciteit blijft omhoog gaan. Zeker als de fabrieken in NL/DE straks ook beginnen met produceren.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 17:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Zover ik heb gelezen worden er 100+ FP-1 drones per dag geproduceerd. Dat zou voorlopig wel voldoende zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ArcticWolf
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:45:
Zover ik heb gelezen worden er 100+ FP-1 drones per dag geproduceerd. Dat zou voorlopig wel voldoende zijn.
Dat was vorig jaar toch al het geval? Ze vuren er nu 400 a 500 per dag af, met een dergelijk lage productie snelheid is dat niet echt te handhaven....

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-07 16:30

arie_papa

Running on Ubuntu

Blijkbaar een S-400 geraakt. Bron claimt pas de 2e deze oorlog? Of wellicht bedoelt hij zijn unit

Significant development in the war: my unit, 413th "RAID" @Raid_413, hit a russian S-400 "Triumf" SAM near Bryansk region, 92 km deep into Russia. That's only 2nd S-400 kill of the war - these are quite rare. I never knew they could fire at ground targets btw. Kill the archer.

Dimko Zhluktenko (@dim0kq.bsky.social) 2026-07-08T12:56:02.952260Z

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Fraggert schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Er zal dan ook een groot verschil zijn tussen westerse "mottenballen" en Russische "mottenballen".
We kennen nog de verhalen van de Txx tanks die ook in de mottenballen stonden......zonder tracks...motoren en andere cruciale onderdelen. :P
En de reden dat de tanks geen motorblok hadden: Je kon de motorblokken verpatsen aan de mensen die daarmee elektriciteit opwekken.

Dit is nu relevant met de beelden van drones die transformatoren, onderstations,... aanvallen. Zet de russen zonder stroom en de generatoren verergeren het brandstoftekort.

Een nadeel dat de russen hebben, is dat ze extreem afhankelijk van fossiele brandstoffen zijn. Paar maanden geleden kost een liter diesel minder dan 60 roebel. Dan is een Sovjet tankmotor laten draaien voor stroom opwekken niet raar.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Useful Idiot (Betaald?)

Yakolev schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:21:
Een Russische Su-35 is neergeschoten.

[X]
Volgens Fighterbomber zou het Russische vliegtuig in een hinderlaag zijn gelokt, een uiterst zeldzame Oekraïense air-to-air kill (mocht het geen Patriot kill zijn geweest), en mogelijk de eerste voor de F-16 in Oekraïne.
Yes, the battle was interesting and entertaining. 3 enemy aircraft + a "Patriot" against one of ours. Unfortunately, we acted in a stereotypical way, but the Ukrainians didn't. Moreover, our fighter didn't back down and went after two F-16s alone.
Everyone is alive, everything is fine, KANATOVO will get a good beating.
https://t.me/bomber_fighter/25823

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 08-07-2026 15:32 ]

• XWB
  • Niet online
Op de vraag wanneer Zelensky naar Moskou zou afreizen:

Trump asking whether he (President Zelenskyy) would go to Moscow, who then responds: „It is difficult to go to Moscow thanks to the many Ukrainian drones. (…) It is too dangerous.“ I almost fell from my chair laughing.

(((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 8 juli 2026

March of the Eagles

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:55:
Op de vraag wanneer Zelensky naar Moskou zou afreizen:

[Bluesky]
het is ineens weer 'jantje lacht' dag inderdaad:

⚡️❗️We are discussing the possibility of Ukraine reaching deep into Russia so that Russia sees how difficult it is to defend its airspace, - Rubio 🇺🇸🇺🇦 Trump added: "This is an escalation. But this is an escalation that could lead to the end of the war."

Probleem is alleen dat by Trump dat vaak weer gevolgd wordt door een 'jantje huilt' dag.

PSN

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:41
YakuzA schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:10:
[...]

het is ineens weer 'jantje lacht' dag inderdaad:
[Bluesky]
Probleem is alleen dat by Trump dat vaak weer gevolgd wordt door een 'jantje huilt' dag.
Hopelijk is dit vooral een geval van Trump die zich graag in het kamp van de winnaar plaatst, en het momentum ligt de laatste tijd meer bij Oekraïne.

• XWB
  • Niet online
Aanval op een Russische tanker in de Zwarte Zee, video in de embed:

The SBU has struck another Russian tanker in the Black Sea using a Sea Baby USV. At the time of the attack, the vessel was near temporarily occupied Yalta. t.me/SBUkr/18043

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 8 juli 2026

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is wel een indrukwekkende video, helaas kan ik dat niet uploaden oid op tweakers want dan kon ik 'm embedden

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPd7ZxAzQXpgxMSp2UixT7Ar5cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu675QUpdw6GogqO1oGJC8ah.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het heen en weer zwenken van de FP1 drone vlak voor de duik is hier wel goed te zien:

Refinery workers in Nizhnekamsk gathered to watch, cheering and whistling, as a Ukrainian FP-1 drone struck their plant this morning.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 8 juli 2026

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
was weer een druk nachtje schijnbaar.

O.a. op de tankers richting de Krim:

⚡️12 tankers, a tugboat, a dry cargo ship, an oil terminal and an ammunition depot of the enemy were hit 🔥The oil terminal "Yug Rusy" in Bataysk (Rostov region) was also damaged. 🔥 An enemy ammunition depot in the Sorokyne area of ​​the Luhansk region was hit.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 9 juli 2026
En wat olie opslag:

🇺🇦 Zelensky: SBU soldiers struck two oil depots - in Stavropol and Tver. Both are approximately 500 kilometers from the front line. Also, units of the Defense Forces struck a reserve storage facility for fuel accumulation and storage. The distance from the front line is about 800 kilometers. 1/2

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 9 juli 2026

PSN

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf5mlIhutOZgmIftKj7yzURvquo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zovkHOx44SFYMSpwPn5KoUUy.jpg?f=fotoalbum_large

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:54

3raser

⚜️ Premium member

Vannacht weer 14 schepen geraakt in de zwarte zee.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:54

3raser

⚜️ Premium member

Olie depot en fabriek voor optische apparatuur aangevallen in Azov.

Ukrainian drones struck the oil depot and the Azov Optical-Mechanical Plant, producing electro-optical, radar and precision systems for Russia's defense industry, in Azov, Rostov region, overnight.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 10 juli 2026

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:43
Als schipper ga je daar toch niet meer varen? Neem aan dat ze allemaal wel weten wat het risico is..

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

technoaddict schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:42:
Als schipper ga je daar toch niet meer varen? Neem aan dat ze allemaal wel weten wat het risico is..
Als zeeman weetje dat als een oorlog uitbreekt, je weinig kans hebt om je er tussenuit te wurmen en je weet ook dat je meestal een prioriteitsdoel bent.
Niets werkt zo goed als het aanvallen van koopvaardij om een land plat te leggen, zie bijna elke oorlog in de geschiedenis. (Wij zijn altijd de l*l)

Nu geeft Rusland helaas meer dan zat grondstoffen, maar export en distributie zijn ook een dingetje.

• Tens
en nog weer aanvallen op Russische schepen.
De eerste keer zou je het een verrassingsaanval kunnen noemen, maar nog steeds geen reactie Russische marine en luchtmacht.

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
Te bizar voor woorden dit, begin van de oorlog leek Oekraine nog ten onder te gaan omdat ze geen graan meer konden uitvoeren. Nu zijn de rollen 180 graden omgedraaid lijkt het. Nu ja, blijven hopen dat Rusland op zijn knieën gaat voor het eind van de zomer.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Useful Idiot (Betaald?)

Het zijn wel trouwens maar vrachtschepen he, niet de Russische vloot.

Het is bijzonder vervelend, de Russen verliezen de mogelijkheid om Mariupol, Berdyansk en Rostov als havens te gebruiken, maar ik heb zelf niet het idee dat deze aanvallen in tegenstelling tot de aanvallen op de raffinaderijen veel impact zullen hebben op de Russische oorlogsmachine om de oorlog voort te zetten.

Het geeft zeker weten wel spectaculaire beelden.

[ Voor 72% gewijzigd door Yakolev op 10-07-2026 14:25 ]

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:45
Yakolev schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:08:

Het is bijzonder vervelend, de Russen verliezen de mogelijkheid om Mariupol, Berdyansk en Rostov als havens te gebruiken, maar ik heb zelf niet het idee dat deze aanvallen in tegenstelling tot de aanvallen op de raffinaderijen veel impact zullen hebben op de Russische oorlogsmachine om de oorlog voort te zetten.

Als deze schepen olie importeren kan dit zeker wel impact hebben op de Russische oorlogsmachine, niet alleen deze actie opzich maar wel op het totaalplaatje. Daarbij is grotendeel van de Russsische vloot al weggejaagd of vernietigd in de zwarte Zee. Dus de kantekening is goed, maar gevoelsmatig downplay je het nu wel teveel. Het zijn ook gewoon schepen die voorlopig niet varen/gebruikt kunnen worden en uiteindelijk zullen ze deze route ook niet meer gebruiken. Kortom ik denk dat dit wel degelijk impact heeft, hoe groot is inderdaad lastig in te schatten. Het is wel meer dan spectaculaire beelden in ieder geval.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:03
Yakolev schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:08:

Bevoorraden van de Krim wordt dan toch wel lastig. Is toch een behoorlijl volume als je de gehele brandstofbehoefte van de Krim per as moet gaan aanvoeren.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50
breadje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:56:
Te bizar voor woorden dit, begin van de oorlog leek Oekraine nog ten onder te gaan omdat ze geen graan meer konden uitvoeren. Nu zijn de rollen 180 graden omgedraaid lijkt het.
Het is dat het een godvergeten klus is heel Rusland plat te leggen... Beetje in de categorie van 'hoe teken je een uil'... Beginnen en niet stoppen tot hij klaar is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Gebanned schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Bevoorraden van de Krim wordt dan toch wel lastig. Is toch een behoorlijl volume als je de gehele brandstofbehoefte van de Krim per as moet gaan aanvoeren.
Jup, het is het afsnijden van de resterende levens aders van de Krim.

PSN

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Useful Idiot (Betaald?)

Gebanned schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Deze schepen zijn er niet om de Krim te bevoorraden. En de schepen zijn beschadigd, niet vernietigd zoals deze bron (Jay in Kyiv.....) doet claimen. Te zien op het scorebord van de USF.

https://sbs-group.army/en/subdivision/usf_grouping/

[ Voor 19% gewijzigd door Yakolev op 10-07-2026 16:58 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een Oost West discussie die uiteindelijk een nucleair tintje kreeg is verplaatst naar Nucleaire dreiging Rusland.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, hier alleen de gebeurtenissen direct gerelateerd aan de Oekraïne Rusland strijd. Discussies bij voorkeur in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 en het nucleaire argument alleen behandelen in Nucleaire dreiging Rusland.

In ieder geval... niet hier.

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00mS9MnSwB9WfWQTwXgVdUnKLMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trQTBaLiN8VvhIZjkntjd4qR.jpg?f=fotoalbum_large

• gustaveau
Het blijft opmerkelijk, die aantallen elke dag weer.

En dan toch geen verschuiving zien op de kaart. Wat voor aantallen zouden we dan zien?

• beany

beany

Meeheheheheh

gustaveau schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:17:
[...]

Het blijft opmerkelijk, die aantallen elke dag weer.

En dan toch geen verschuiving zien op de kaart. Wat voor aantallen zouden we dan zien?
Met een front van ongeveer 1200km lang, waarbij het front +/- 35km diep is aan iedere kant, valt 1200/1300 Russische doden/gewonden eigenlijk zelfs nog wel mee.

Iedere stap die een soldaat zet in het front gebied wordt direct afgestraft met een drone.

• gustaveau
beany schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Met een front van ongeveer 1200km lang, waarbij het front +/- 35km diep is aan iedere kant, valt 1200/1300 Russische doden/gewonden eigenlijk zelfs nog wel mee.

Iedere stap die een soldaat zet in het front gebied wordt direct afgestraft met een drone.
Is ook wel weer zo, dus je zou zeggen met 10x zoveel drones en de juiste aansturing zou je misschien op veel meer punten van dat lange front terug kunnen duwen.

Ik vind de aantallen artillerie wel weer hoog, dat Rusland daar maar mee door blijft gaan zeg.

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3nveiNodZ0sfKU_0tsEq9HAlXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UaAPBHrihynCFyi8GUr6asDX.jpg?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Niet online
beany schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Ik vind het nogal wat... M'n dorp heeft 1100 inwoners, iedere dag sneuvelt m'n hele dorp dus :X
Maar sowieso nog bijzonder dat er nog zoveel Russische "militairen" daar zitten (en blijven komen). Qua werving valt dat toch totaal niet bij te houden die verliezen...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:15

DropjesLover

Dit dus ->

gustaveau schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Is ook wel weer zo, dus je zou zeggen met 10x zoveel drones en de juiste aansturing zou je misschien op veel meer punten van dat lange front terug kunnen duwen.

Ik vind de aantallen artillerie wel weer hoog, dat Rusland daar maar mee door blijft gaan zeg.
Dat snap ik ook niet zo inderdaad. Duizenden drones en anti-drone-drones de lucht in, als een wolk voor manschappen en mobiele AA uit en rustig doorstappen, alles wat beweegt wegvagen...

Dat soort air superiority werkte altijd uitermate goed in rts-games :p

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:15

DropjesLover

Dit dus ->

ArcticWolf schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Ik vind het nogal wat... M'n dorp heeft 1100 inwoners, iedere dag sneuvelt m'n hele dorp dus :X
Maar sowieso nog bijzonder dat er nog zoveel Russische "militairen" daar zitten (en blijven komen). Qua werving valt dat toch totaal niet bij te houden die verliezen...
Dat is ook absoluut het Russische probleem.
Desondanks worden doden en zwaar gewonden geteld, en zijn er verhalen van opgelapte zwaar gewonden die met 1 been weer naar het front gestuurd worden...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een raffinaderij flink geraakt afgelopen nacht:
Lijken iig 5 aparte locaties waar een drone in is gevlogen

PSN

• SiErRa
  • Laatst online: 27-07 17:15
[...]

Maar pas de afgelopen maanden met 30k+ is het meer dan de aanwas. Aanwas is in dit geval contract soldaten, want ze mogen geen dienstplichtigen sturen omdat het officieel geen oorlog is.

Maar voor de na schatting iets van 700k russische soldaten op Oekraiens grondgebied weg zijn, moeten er nog heel wat maanden overheen gaan :(

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een meer structurele discussie over aantallen slachtoffers graag in Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne

• ArcticWolf
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:40:
Weer een raffinaderij flink geraakt afgelopen nacht:
[YouTube: Syzran Oil Refinery Turns into Mordor: Hit Hard By Ukrainian Drones]

Lijken iig 5 aparte locaties waar een drone in is gevlogen
The more the merrier _/-\o_

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nou, hoe ze dit allebei overleefd hebben weet ik niet, maar nadat de instructeur eerst de mg heeft afgeremd via het magazijn, brand hij toch nog even zijn vingers aan de 4 lopen (zie einde filmpje). Hopelijk blijft dit her kaliber.

https://x.com/tendar/status/2076297279376437285?s=61&t=kMJNzBiLE-vmobMJNWxRNQ

een treffende spreuk

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lki08KRUKNkqaajNGHIVG_Kjcqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5iQorIBmiY9a89bQs70gtmy.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:58:
Nou, hoe ze dit allebei overleefd hebben weet ik niet, maar nadat de instructeur eerst de mg heeft afgeremd via het magazijn, brand hij toch nog even zijn vingers aan de 4 lopen (zie einde filmpje). Hopelijk blijft dit her kaliber.

https://x.com/tendar/status/2076297279376437285?s=61&t=kMJNzBiLE-vmobMJNWxRNQ
Gezien Twitter zoals gewoonlijk dienst weigert, zal het wel dit filmpje zijn wat er verstopt is achter de geblokkeerde play button?

PSN

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:28
YakuzA schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:41:
[...]

Gezien Twitter zoals gewoonlijk dienst weigert, zal het wel dit filmpje zijn wat er verstopt is achter de geblokkeerde play button?
[YouTube: Russian Anti-Drone Training Goes Wrong: Funny Video]
Het is echt een mirakel dat hier geen doden of (serieus) gewonden bij gevallen zijn. Goede reactie van de instructeur om te bukken inderdaad.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Afgelopen nacht weer 15 doelwitten:

🔥🛳️ Magyar: 15 per night. 105 vessels in 8 days were destroyed by SBS Birds. On the night of July 13, SBS hunted down 15 vessels: 7 tankers, 5 dry cargo ships, 1 ferry and 2 tugboats.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 13 juli 2026

PSN

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:40

Rzaan

Altijd zoekende

ErikT738 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Het is echt een mirakel dat hier geen doden of (serieus) gewonden bij gevallen zijn. Goede reactie van de instructeur om te bukken inderdaad.
Ik begrijp alleen niet helemaal wat die enorme swing veroorzaakt. Terugslag zorgt altijd voor beweging. Maar een beweging in maar één richting (als het wapen meerdere richtingen op kan) heb ik nog nooit gezien.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rzaan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Ik begrijp alleen niet helemaal wat die enorme swing veroorzaakt. Terugslag zorgt altijd voor beweging. Maar een beweging in maar één richting (als het wapen meerdere richtingen op kan) heb ik nog nooit gezien.
MG is niet gecentreerd ten opzichte van de turret, dus niet vreemd dat het ding dan gaat ronddraaien. *knip* die term liever achterwege laten

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 13-07-2026 17:00 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
evilution schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:03:
[...]

MG is niet gecentreerd ten opzichte van de turret, dus niet vreemd dat het ding dan gaat ronddraaien. *knip*
Dat machinegeweer is een YakB, een gatling gun (aantal lopen die voor de vuurkamer roteren, om ze genoeg tijd te geven af te koelen tussen twee schoten). Dat ding is ontworpen om in een aanvalshelicopter (mi-24) te gebruiken, waar het ding volledig gefixeerd was. Bij het ontwerp is er dus nooit rekening gehouden met bevestiging op een draaiende as, waarbij de terugslag precies over die as moet lopen. Klaarblijkelijk heeft een of ander helder licht dit ding ergens vandaan geritseld en zonder verder nadenken op een as gelast.

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 13-07-2026 17:03 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Oef, grote bommen op Orikhiv :x

The Russians have published footage showing them destroying the town of Orikhiv in the Zaporizhzhia region with a 3-ton aerial bomb. Another example of "how Russia doesn’t want war".

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 13 juli 2026

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele posts met betrekking tot de voorgestelde regeringswissel in Oekraïne zijn verplaatst naar Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw. Graag in dat topic hierover verder gaan.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Even terug naar de aanvallen op de schepen in de Zee van Azov. De Zee van Azov is structureel onder de aandacht van Oekraïne. Voor wie nu nog niet aangesloten is, dat is de op een binnenzee gelijkende waterplas ten oosten van de Krim. Hieronder een poetische sattelietfoto ervan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMVQ0Pte2LmS3qREeSA_4XSviWU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cCFTZZDhzkkintboo3zQBuVT.jpg?f=user_large
Zowel de Volkskrant (ik verwacht paywalled) heeft er een overzichtsartikel over en ook Philips O'Brien besteedde gisteren aandacht aan het onderwerp. De Volkskrant komt met wat getallen voor wie de tel kwijt is:

Stand van zaken
  • Volkskrant
    Sinds Brovdi, een van de meest gehate Oekraïense militairen in Moskou, acht dagen geleden de Zee van Azov-campagne begon, zijn er volgens hem al 105 Russische schepen met succes getroffen door zijn zoemende ‘vogels’ in de lucht. Video na video van dronestrijdmacht SBS toont hoe drones vernietigend inslaan op schepen, waaronder olietankers van de ‘schaduwvloot’ die Moskou gebruikt om in het geniep vooral olie te exporteren.
    (Robert Brovdi, commandant van het Oekraïense drone-leger).

Edit 14 Juli:
    Hoe hard Oekraïne de handelsroute door de Zee van Azov heeft geraakt, blijkt uit cijfers over het afgenomen scheepvaartverkeer. Op 30 juni bevonden zich volgens beveiligingsbedrijf Starboard Maritime Intelligence 267 schepen in de Zee van Azov; afgelopen zaterdag konden slechts 120 schepen worden geïdentificeerd aan de hand van hun transponders.
  • O'Brien er gisteren over:
    Certain military campaigns get hugely overblown in their importance (usually famous battles led by famous generals) and others slip by, not getting the coverage they deserve often until long after the war is over. I wonder if what we are seeing in the Sea of Azov is that. This is an attempt to shut down Russian shipping in this heretofore relatively safe body of water, which has a number of strategic advantages for Ukraine. Moreover, Ukraine is talking about it a great deal, which in itself is worthy of note.
Een staatje uit de O'Brien Substack met de aanvallen tot Juli 11 (de Substack is ook al weer van gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBpX4oDJpF3tQHJSj-TvqtSoook=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9P8R60cj9RqRxK8oX45VIly.png?f=fotoalbum_large
Strategische impact
Er zijn enkele strategische doelen die worden bereikt met het uitschakelen van de schepen in de Zee van Azov. Om nog even op een Rij te zetten:
  • The Kyiv Independent - The "Crimean Switch Off"
    Brovdi also said Ukrainian forces struck 53 military targets in occupied Crimea and southern Russian-occupied territories overnight, including naval assets and energy infrastructure, as part of the ongoing "Crimean Switch Off" campaign.
    O'Brien becommentarieert het als volgt:
    With road and rail communications to Crimea down significantly, and the Russians wary about using the Kerch Bridge too much for items such as fuel, trying to get supplies to Crimea by ship becomes the only reasonable alternative.
  • Ukrainska Pravda - Verminderen gestolen graan exports -
    Russia has suspended shipping through the Don-Azov Canal, which connects the Don River with the Sea of Azov, following a Ukrainian attack on 13 Russian vessels.[...]Market analysts note that up to a quarter of wheat exports from Russia – the world's largest wheat exporter – pass through the Sea of Azov.
  • United24mediabeletten olie exporten naar de Zwarte zee en verder.
    Exporting petroleum products to foreign markets.[...]Ship-to-ship oil transfers, transporting crude from the Sea of Azov into the Black Sea, where it is transferred to larger tankers.
    Commentaar O' Brien:
    As global sanctions against Russia in this area seem to be doing little to reduce the shipment out of Russian oil, Ukraine is using its “kinetic sanctions” to do the job instead.
Deze drie concrete doelen kunnen we zien als tactische redenen om de schepen in de Zee van Azov aan vallen.

Er is echter ook een strategisch belang. Het stilleggen van het Don–Azov kanaal duidt hierop. Effectief blokkeert dit het verkeer door de Kerch straat.
  • Volkskrant:
    Vorige week werd zelfs het scheepvaartverkeer in een nabijgelegen kanaal, dat de Zee van Azov verbindt met de belangrijke Don-rivier, tijdelijk stilgelegd vanwege het grote gevaar van de drones.
  • United24:
    To protect part of its fleet, Russia temporarily suspended navigation through the Don–Azov Canal and stopped accepting applications for passage through the Kerch Strait.
    Reuters
    MOSCOW, July 10 - Russia temporarily stopped shipping through the Don-Azov Channel, a navigable waterway linking the Don ​River with the Sea of Azov, three grain export industry sources ​said on Friday.One of the sources said Russia's border guards notified shipping companies that all requests for passage through the Kerch Strait, which links ​the Sea of Azov and the Black Sea, would not be accepted from ​6:10 p.m. local time on Friday. The border guards report to the FSB security service. ‌The ⁠notification did not say when the halt would be lifted.
Tenslotte hoe Phillips O'Brien de impact van deze operatie inschat:
For a small body of water, the Sea of Azov is of very high strategic importance for Russia, and keeping it protected should be a very high priority for the Russian military.
However, clearly they are struggling in this area. Over the last week, at first with very little fanfare, the Ukrainians started to methodically gear up a campaign against Russian shipping.
So while oil tankers dominate the list, the Ukrainians are clearly trying to shut down a range of vessels in a clear statement to the Russians that the Sea of Azov is not to be considered a safe place for any shipping. That message seems to be getting through, as it is now claimed that the Russians on July 10 forbade any new traffic to move through the Kerch Strait between the Sea of Azov and the Black Sea. There is no indication when the Russians plan to relax that restriction—and if the attacks stay at the present level (or the capability remains and the Russians do not develop the ability to protect shipping) then it can be assumed that the body of water will remain functionally closed.
As of now, the Russians do not seem to have a working counter to this campaign—so the question, as posed in last weekend’s update, is whether they can do something to change the dynamic of this operation. If not, this one campaign will further strangle Russian supplies from getting to Crimea and do real damage to Russian grain and fuel shipments just when the Russian economy is crying out for more funds.
So, using air and sea drones, the Ukrainians have turned the Sea of Azov into a Ukrainian lake. Think about that for a minute.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

teacup schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:29:
Even terug naar de aanvallen op de schepen in de Zee van Azov.
Even een opmerking van mijn kant;

Dit is een goed voorbereide campagne als je het mij vraagt.

Met had niet even het idee om schepen aan te vallen. Dit is good gepland, waarvoor men op voorhand grote aantallen drones gereserveerd heeft, anders haden we af en toe een strike gezien. Maar we zien er nu tientallen per dag, bijna vanuit het niets.

Dit gaat Rusland en de regio flink pijn doen. Scheepvaart in het algemeen is een economische slagader.

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:41
[...]

Er word 'life-changing-money' voor veel mensen daar aanboden. Mensen pakken dat geld om hun kinderen een kans op een beter leven te kunnen geven.

Ook is de gemiddelde levensverwachting daar niet zo hoog. Iets van 60 volgens mij, meesten halen pensioen niet. Als jij 50+ bent dan is de verleiding groot om zo een bedrag in je zak te steken, ook al kost het je eigen leven.

Edit:

Realiseer je ook hoe slecht de levensstandaarden daar zijn in vergelijking met hier. Wellicht dat je teveel met de bril van het rijke Westen kijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door PWSteal op 14-07-2026 05:58 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UCMQHd3SnZCN8r0X3o3R66KCVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkduIsDOJBly0rRzJZlnBddE.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Goede stappen om het arsenaal en supply te vergroten:

French President Macron announced that Ukraine has received a license to manufacture Aster-30 anti-aircraft missiles for SAMP/T, AASM Hammer guided aerial munitions, and SCALP cruise missiles.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 14-07-2026 07:48 ]

PSN

• SiErRa
  • Laatst online: 27-07 17:15
YakuzA schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:46:
Goede stappen om het arsenaal en supply te vergroten:
[Embed]
In dat nieuws zat nog iets anders verborgen waar ik volgens mij geen eerdere aankondiging van had gezien: 16 Rafales
Ukraine orders Rafale jets, announces new anti-ballistic missile coalition in Paris - France 24

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:43
"Drones vallen grote Russische olieraffinaderij aan."

Drones hebben dinsdagochtend de olieraffinaderij Gazprom Neftekhim Salavat in de Russische republiek Basjkortostan aangevallen.

Bron: De Limburger

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
ratzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:59:

Drones hebben dinsdagochtend de olieraffinaderij Gazprom Neftekhim Salavat in de Russische republiek Basjkortostan aangevallen.

Krasnodar ook getarget vannacht:

Monitoring channels report that Ukrainian drones have already reached Krasnodar Krai - the Afipsky oil refinery is on fire there.

PSN

• Tens
ratzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:59:

Zoals wel vaker; gewoon wat kleine brandjes door 'debris'. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0sy7nZ5pEWknOI2MYXYizLKunY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWuvT6RVjmofVO44kisyLht5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IscPlbsE3R1oer-H2Ghe95XyZvQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E1IimBmvSNBgMsoCb2rjQ2b9.jpg?f=user_large

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid