• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Ik had er nog bij moeten zetten inb4@paq met SAP komt aanzetten :+

Als de berekening gemaakt is zal ik eens met Epicfailwife kijken of ik weer een investering mag doen die: zich ergens wel een keer terug kan/zal verdienen :+. Naast de BE batterij, extra panelen,ect ect >:)
Heb het laatst opgezocht voor iemand. Ik betaalde 3 jaar geleden 512 euro voor een SAP.
Houd er wel rekening mee dat je dus ook vastrecht betaalt voor die aansluiting. Zal ergens op 70 euro per jaar uitkomen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:46
Er zitten toch maandelijkse kosten aan een SAP, voor vastrecht, etc.? Of is dat niet meer?
Naast de initiële aansluitkosten.

Dan moet de buurman wel erg veel laden, wil je dat eruit halen als je de SAP enkel voor buurman gaat aanschaffen?

• jacovn
  • Laatst online: 14:46
scoobs schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Ey, winst is winst. Het is niet alsof je meer zou verdienen met de onbalanshandel. ;)
Zeker niet na 31 december. Dan is 40 cent 10x meer dan de kale stroom prijs.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:34
Ronald schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 06:58:
Volgens mij waren we tot de consensus gekomen dat de centrale een heel heel veel te hoog forfait rekent ... maar dat is heel lang terug?
Die rekenen met een vast bedrag per kw(h) dat is niet voordelig bij een grote batterij

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:10
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Heb het laatst opgezocht voor iemand. Ik betaalde 3 jaar geleden 512 euro voor een SAP.
Houd er wel rekening mee dat je dus ook vastrecht betaalt voor die aansluiting. Zal ergens op 70 euro per jaar uitkomen.
Die kosten vallen enigzins mee.
Source90 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:51:
Er zitten toch maandelijkse kosten aan een SAP, voor vastrecht, etc.? Of is dat niet meer?
Naast de initiële aansluitkosten.

Dan moet de buurman wel erg veel laden, wil je dat eruit halen als je de SAP enkel voor buurman gaat aanschaffen?
Naja ik heb nu ook al 2 EV's 1x prive 1x zakelijk. Dus dan is het totaal dadelijk 3. nu met 2 EV's laad ik ongeveer gemiddeld tussen de 300-450kWh per maand. dus dit zal straks op 450-600 worden? Mocht ik dan die stroom vast kunnen inkopen voor 25cent ish. en in de EV stoppen voor 40cent + ERE. - belasting voordeel (boven 10mWh) Kan het interessant worden.
jacovn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Zeker niet na 31 december. Dan is 40 cent 10x meer dan de kale stroom prijs.
Dan is dus weer de kunst op de zonnestroom uit de accu te trekken.

Maar dit is typisch een eerste proefballontje, ik heb nog geen SAP aangevraagd, buurman heeft EV nog niet binnen en er is nog geen ERE aangevraagd, en laadpaal automatisering klopt nog niet :+ Dus het wordt vanavond maar eens tijd om wat gedachtes uit te schrijven.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:15
De maand juli is wel een mindere maand tov de maand juni zeg. Hoe gaat het bij jullie?

Het voelt extra teleurstellend omdat de langverwachte aFFR eindelijk actief is geworden, ik had er meer van verwacht met de lange aanloopfase. Ze zullen vast nog aan het leren zijn.

Wat mij als klant zou helpen dat ze beter en meer zouden communiceren hierover. Ook wil ik beter geïnformeerd worden over hoe ik het systeem het beste kan ondersteunen met mijn thuis gebruik. Ik zie daarnaast genoeg kansen om het dashboard te verbeteren voor BE, een feedback knop zou niet misstaan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqXojxt_VfLNXC8Q8bYgyNAeHvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vVQ2AT5QaEsFpNzrM18xOkf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door veejee op 14-07-2026 11:14 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:10
Nog niet om over naar huis te schrijven zeg maar..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYBismBpaL05ks2x3piRYQgINbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HpCNqtc6D4UEEERKEUYcxTex.png?f=fotoalbum_large Maar 'historisch' gezien maakt vaak 1 of 2 dagen aan het einde van de maand het goed :+

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
veejee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:09:

Het voelt extra teleurstellend omdat de langverwachte aFFR eindelijk actief is geworden, ik had er meer van verwacht met de lange aanloopfase. Ze zullen vast nog aan het leren zijn.
Dat gevoel zal bij velen zo zijn.

Ik kijk geregeld op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices en de opregel en afregelprijs (en hoeveelheid) is eigenlijk heel vaak verrassend laag. Denk aan 10 tot 15 cent, ik vraag mij ook af hoe hier de voorgespiegelde rendementen behaald gaan worden in 2027 als de saldering wegvalt.

Kort gezegd had ik dus eigenlijk juist nu nog, in 2026, hier veel meer van verwacht. Ik las ook dat de negatieve EPEX prijzen die we tot vorig jaar hadden nu bijna niet meer voorkomen omdat mensen massaal hun omvormers op zero export hebben ingesteld, marktomstandigheden zijn dus relatief simpel te sturen.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@Wolly had je dat echt verwacht, of meer gehoopt? Zelf vond ik de 1500-2500 "onbalansvergoeding" per jaar vanuit BE eigenlijk altijd al too good to be true... Blijf wel hopen hoor dat dit gaat lukken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds minder begin te geloven dat dit daadwerkelijk ooit gaat gebeuren. De aanschafprijs van het systeem was laag, dus prima gok, maar ik geloof niet dat het systeem uiteindelijk meer gaat renderen dan een goede ETF op de aandelenmarkt.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:27:
@Wolly had je dat echt verwacht, of meer gehoopt? Zelf vond ik de 1500-2500 "onbalansvergoeding" per jaar vanuit BE eigenlijk altijd al too good to be true... Blijf wel hopen hoor dat dit gaat lukken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds minder begin te geloven dat dit daadwerkelijk ooit gaat gebeuren. De aanschafprijs van het systeem was laag, dus prima gok, maar ik geloof niet dat het systeem uiteindelijk meer gaat renderen dan een goede ETF op de aandelenmarkt.
Ik had wel verwacht dat ze die 1500 zouden halen, ze claimen immers dat ze dit op basis van marktgegevens hebben geconcludeerd. Die marktgegevens kunnen natuurlijk wijzigen, zie mijn EPEX uitleg over negatieve tarieven. Maar ik begreep, wellicht verkeerd, dat aFRR de grote winstmaker is of zou zijn.

Maarja, het blijft marketing en een 'verwachting'. Kan dus zomaar tegenvallen en dan kan niemand je erop aanspreken als bedrijf zijnde.

En ja, niet elke belegging rendeert even goed, dat is het hele idee van risicospreiding.

• 0xygen500
Ben ik heel optimistisch/simpel aan het redeneren als ik gemiddeld 3,5x365dagen doe qua opbrengst kaal per jaar. Dan verdien je sowieso je batterij toch terug? Tuurlijk is het niet de 2000 per jaar waar ze mee adverteren, maar alsnog schiet je er niet bij in.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:37:
Ben ik heel optimistisch/simpel aan het redeneren als ik gemiddeld 3,5x365dagen doe qua opbrengst kaal per jaar. Dan verdien je sowieso je batterij toch terug? Tuurlijk is het niet de 2000 per jaar waar ze mee adverteren, maar alsnog schiet je er niet bij in.
Als die 3,50 per dag wordt behaald door het verkopen van mijn zonnestroom reken ik dat niet tot het rendement van de Balans installatie.

Daarnaast is 3,50 per dag iets van 10,00 bruto per dag O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 14-07-2026 11:40 ]

• jeeedeee
  • Nu online
@oXygeN ja dat is wat kort door de bocht... je hebt ook een investering gedaan, als je dat in een ETF had gezet had je het geld nog gehad, en het rendament :) Bovendien is het ook zo dat zonder de investering van de accu, die zonnestroom ook nog best wat waard geweest. (met name in ochtend en eind middag)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:20

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb ook zelf de belastingaangifte geregeld, en moest twee aangiftes doen, omdat ik net te laat de KOR in ging.

Ik heb bij de eerste aangifte alleen voorbelasting opgegeven, verder volgens het hier vaker aangegeven nulaangifte principe.
En moet nu nog een aangifte doen (over 1-04 t/m 30-06) waarbij ik aangeef wat ik daadwerkelijk heb omgezet sinds ik de installatie in huis heb.
Door de KOR is mijn aankomende aangifte de laatste van het jaar en moet ik dus de aangifte over het privegebruik voldoen.

Maar goed, zoals @Ronald al terecht aangeeft, alle verschillende personen die andere wegen inslaan... Daar zit niemand op te wachten.
En de belastingtelefoon weet het ook niet, die geven 3x een ander advies, mogelijk weer door de kennis van de beller.

Echter ben ik het pad nu al ingeslagen, en is er geen weg meer terug, ik wil zo eerlijk mogelijk aangifte doen, Wat zou ik hiervoor het beste kunnen aanhouden als rekenmethode, hoe bepalen jullie (de omzet uit) privégebruik uit het historisch dashboard?

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Als die 3,50 per dag wordt behaald door het verkopen van mijn zonnestroom reken ik dat niet tot het rendement van de Balans installatie.

Daarnaast is 3,50 per dag iets van 10,00 bruto per dag O-)
Half met je eens.
Ja het is op basis van mijn eigen zonnestroom, maar als ik mijn zonnestroom kan opslaan op ongunstige momenten om te verkopen en die pas teruglever op momenten dat het gunstiger is, is dat toch echt te danken aan de batterij.

Als ik op basis van extrapolatie mijn eigen gegevens invoer kom ik dit jaar puur op zonnestroom uit op ongeveer 4725 kWh export. Mijn gemiddelde "kale" verkoopprijs nu is €0,20 (op basis van de afgelopen 6 maanden). Haal ik hier de opslag kosten vanaf kan ik rekenen met €0,18 als verkoopprijs.

Op basis van deze assumptie kan ik dus rekenen op ongeveer €850,61. Als we dat jaar in jaar uit weten te halen. Heb ik in 7 jaar de batterij terugverdiend puur op basis van mijn eigen zonnestroom export ervanuit gaande dat ik, als ik op een vast contract had gezeten vrijwel €0,00 had gekregen voor de zonneopwek vanaf 2027. Dat vind ik niet gek en ook prima acceptabel zeker omdat 2026 je nog de bonusmultiplier kan pakken van EB die je terugkrijgt. (even los van balanceerdiensten, goedkoop inkopen en weet ik veel wat wat dit positiever kan maken)

Nu komt alleen de vervelende klapper. Ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk de kosten zijn. Want volgens het contract is het een 70/30 verdeling en zou ik dus eigenlijk maar €255 overhouden. Als dat de waarheid is kom je opeens uit op een terugverdientijd van 23 jaar op basis van dezelfde rekensom.
Dat is ook waarom het zo vervelend is dat het nu totaal niet helder is wat ik qua kosten/baten kan verwachten voor mijn eigen zonnestroom alleen.

Mocht het inderdaad 70/30 op eigen zonnestroom zijn dan worden de balanserings diensten opeens wel noodzakelijk om er nog een business case van te maken. Maar tot op heden is het inderdaad nog niet heel geweldig qua inkomsten en zie ik dit ook niet echt als een zeer rendabel object. Meer als een basis om op terug te vallen als passieve onbalans straks alleen nog maar regeltoestand 2 gaat kennen. Zie daarvoor mijn eerdere betoog.
Dbm12 in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgpS3GqAjxIsQu-1-oEUIohYj4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxWgZt3rLKuYhHd5cJxED92J.png?f=fotoalbum_largeJuli is prima voor mij vooralsnog, behalve dan nog geen grote klappers

Vwb de BTW aangifte: ik geef van de maanden april-juni het bedrag op aan verkoop opbrengsten, Daar wordt dan de BTW van ingehouden, in mijn geval iets van 41 euro. Ik ga dan uit van het principe dat alles wat teruggeleverd is, stroom is die ik niet nodig had en dus teveel door BE is ingekocht (voor een voordelig tarief), of PV is die ik niet nodig had (en ik dus kan verkopen voor een gunstig tarief). Ik benadeel dan mezelf misschien een beetje, maar het is hooguit tientjeswerk en ik weet zeker dat ik er geen gezeik mee krijg achteraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clv84zV4mkrzR0D2ZKK47zk6At4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YkeHLNcSK7nzrp03aKGNvvVN.png?f=user_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:55
Dbm12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Half met je eens.
Ja het is op basis van mijn eigen zonnestroom, maar als ik mijn zonnestroom kan opslaan op ongunstige momenten om te verkopen en die pas teruglever op momenten dat het gunstiger is, is dat toch echt te danken aan de batterij.

Als ik op basis van extrapolatie mijn eigen gegevens invoer kom ik dit jaar puur op zonnestroom uit op ongeveer 4725 kWh export. Mijn gemiddelde "kale" verkoopprijs nu is €0,20 (op basis van de afgelopen 6 maanden). Haal ik hier de opslag kosten vanaf kan ik rekenen met €0,18 als verkoopprijs.

Op basis van deze assumptie kan ik dus rekenen op ongeveer €850,61. Als we dat jaar in jaar uit weten te halen. Heb ik in 7 jaar de batterij terugverdiend puur op basis van mijn eigen zonnestroom export ervanuit gaande dat ik, als ik op een vast contract had gezeten vrijwel €0,00 had gekregen voor de zonneopwek vanaf 2027. Dat vind ik niet gek en ook prima acceptabel zeker omdat 2026 je nog de bonusmultiplier kan pakken van EB die je terugkrijgt. (even los van balanceerdiensten, goedkoop inkopen en weet ik veel wat wat dit positiever kan maken)

Nu komt alleen de vervelende klapper. Ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk de kosten zijn. Want volgens het contract is het een 70/30 verdeling en zou ik dus eigenlijk maar €255 overhouden. Als dat de waarheid is kom je opeens uit op een terugverdientijd van 23 jaar op basis van dezelfde rekensom.
Dat is ook waarom het zo vervelend is dat het nu totaal niet helder is wat ik qua kosten/baten kan verwachten voor mijn eigen zonnestroom alleen.

Mocht het inderdaad 70/30 op eigen zonnestroom zijn dan worden de balanserings diensten opeens wel noodzakelijk om er nog een business case van te maken. Maar tot op heden is het inderdaad nog niet heel geweldig qua inkomsten en zie ik dit ook niet echt als een zeer rendabel object. Meer als een basis om op terug te vallen als passieve onbalans straks alleen nog maar regeltoestand 2 gaat kennen. Zie daarvoor mijn eerdere betoog.
Blijft wel de rode draad in zowel dit als het voorgaande topic dat we werkelijk geen idee hebben wat en hoe de verdiensten eruit gaan zien. Ik begin haast te denken dat Balans dit ook niet helder heeft en wellicht tot de conclusie aan het komen is dat het allemaal in elk geval niet is zoals aangegeven op de site.

Was dit wel het geval geweest dan lijkt het me een kleine moeite om daar openheid en duidelijk over te geven.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
Dbm12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Half met je eens.

Het rendement voor balanceringsdiensten zoals voorgespiegeld kent geen afhankelijkheid van de aanwezigheid van zonnepanelen.

Het hele rondrekenen van het rendement van het Balans systeem op basis van eigen zonnepanelen zie ik dus niet zitten, het systeem is immers mede aangeschaft omdat er goed verdiend zou kunnen worden op de onbalansmarkt, te weten netto € 1500,00 per jaar.

Voor die 3,50 per dag had je net zo goed bij een Frank of Tibber kunnen gaan zitten met hun handige trucs vermoed ik.

• Source90
ecn1985 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Blijft wel de rode draad in zowel dit als het voorgaande topic dat we werkelijk geen idee hebben wat en hoe de verdiensten eruit gaan zien. Ik begin haast te denken dat Balans dit ook niet helder heeft en wellicht tot de conclusie aan het komen is dat het allemaal in elk geval niet is zoals aangegeven op de site.

Was dit wel het geval geweest dan lijkt het me een kleine moeite om daar openheid en duidelijk over te geven.
Als BE zich ook heeft verkeken op de aFRR inkomsten, dan is het niet alleen voor de eindgebruikers een schamele oogst maar ook voor Balans, sinds zij in het begin 50% hebben gegeven op het aankoopbedrag.

70% op een paar centen, zijn nog steeds maar een paar centen.

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 12:18
Dbm12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:01:
[...]

Ik heb het zelf gedaan. Het stelt niet zoveel voor om te doen. Zoals andere al aangeven is de-centrale erg duur in combinatie met deze batterij @Is_ Y_ Serious? . Ik zou dus beide overwegen om het zelf te doen.

Formulier invullen om kleine ondernemer te worden. Wachten op je nummers. Direct de KOR aanvragen. En daarna berekenen hoeveel procent prive verbruik is.
1x BTW aangifte doen en klaar.

In mijn geval met 65% eigen verbruik in Maart van dit jaar kreeg ik 1067 euro terug bij een aankoopbedrag inc btw van 7077 euro.
Dat wist ik niet. Ik had contact opgenomen met btw centrale en zij gaven aan dat het 99 excl. Kost. Vind het wel meevallen. Maar als het echt zo makkelijk is dan doe ik het misschien zelf wel.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:15:
[...]
Als BE zich ook heeft verkeken op de aFRR inkomsten, dan is het niet alleen voor de eindgebruikers een schamele oogst maar ook voor Balans, sinds zij in het begin 50% hebben gegeven op het aankoopbedrag.

Zal wel meevallen,de inkoopprijs van de apparatuur (zeker als je in bulk koopt) is natuurlijk niet hetzelfde als de geadverteerde verkoopprijs.

Denk dat de installateurs (en herhaalbezoeken) financieel het meeste pijn doen.

• ecn1985
Source90 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Dit is zeker een risico.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Source90
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:17:
[...]

Dat wist ik niet. Ik had contact opgenomen met btw centrale en zij gaven aan dat het 99 excl. Kost. Vind het wel meevallen. Maar als het echt zo makkelijk is dan doe ik het misschien zelf wel.
Het is niet de 99€ die je betaald wat zo nadelig is, maar het forfait waarmee zij rekenen. de Centrale is zulke capaciteiten accu's niet gewend en gaan voor de relatief kleine vergoeding geen hele berekening maken. Daardoor krijg je maar een fractie terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 14-07-2026 12:20 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

sensitizer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:05:
Vwb de BTW aangifte: ik geef van de maanden april-juni het bedrag op aan verkoop opbrengsten, Daar wordt dan de BTW van ingehouden, in mijn geval iets van 41 euro. Ik ga dan uit van het principe dat alles wat teruggeleverd is, stroom is die ik niet nodig had en dus teveel door BE is ingekocht (voor een voordelig tarief), of PV is die ik niet nodig had (en ik dus kan verkopen voor een gunstig tarief). Ik benadeel dan mezelf misschien een beetje, maar het is hooguit tientjeswerk en ik weet zeker dat ik er geen gezeik mee krijg achteraf.
Ik voel hier ook veel voor, maar had in mijn eigen inschatting inkoop kosten er nog wel vanaf gehaald. Denk je dat dit te rooskleurig is?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLLNNfmiE4q9NYtCsrvYh9H-pgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zke2kYmWPfA9APO9bsZIHw4k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz9ZcJfJjU4hL-o6gKd_JnTKlzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kIxN0gBJnL9QoQYGh131BS6l.png?f=fotoalbum_large

Ze hebben nog 1.5 jaar om zich te bewijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6OrG1xkDPvklEyWVkEjEGPZ7vM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HeqrQToYhxlNs8ch8iwKkIAm.png?f=fotoalbum_large
Huidig resultaat: energie kost mij op dit moment: 24 cent/kWh all-in, onder 17 cent/kWh is het doel.

• sensitizer
Jerra schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:20:
[...]

Ik voel hier ook veel voor, maar had in mijn eigen inschatting inkoop kosten er nog wel vanaf gehaald. Denk je dat dit te rooskleurig is?
ik denk het wel ja, want een groot deel van de stroom die ingekocht wordt gebruik je immers zelf en het is volgens mij niet de bedoeling dat je BTW terugkrijgt van stroom waar je niet mee handelt. Als je het naar het extreme zou trekken en elke maand voor 1000 euro stroom inkoopt en vrijwel alles zelf gebruikt, en voor maar 100 euro verkoopt, dan zou je dus nog een hele vracht BTW terugkrijgen. Maar BTW aangifte doe je alleen over het deel waar je mee handelt. Dus ergens zou er een duidelijke specificatie moeten zijn welk deel van de teruggeleverde stroom niet komt door handel, maar dat weten we nu niet precies volgens mij. Dus daarom houd ik het maar simpel.

• Dbm12
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:17:
[...]

Nast de kosten voor hun service, zijn er twee nadelen aan de centrale en dat zijn de volgende alinea's op hun website:
https://de-centrale.nl/particulieren/thuisbatterij/btw-teruggave-thuisbatterij/
Is de btw op de batterij meer dan € 2.495? Dan dien je in de 4 jaren na aanschaf elk jaar ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit af te dragen. Natuurlijk kunnen we de aangiften voor je verzorgen. Daarna kan een beroep op de KOR gedaan worden en hoeft je geen btw meer af te dragen.
15 euro per kWh (en dat gaat hard bij een batterij van minimaal 48.2 kWh) en dat ze je dus niet volledig ontzorgen (KOR niet aanvragen direct na verkrijgen btwnummer)
Daardoor krijg je veel minder terug van de BTW en heb je er alsnog werk aan. Mijn advies is toch echt om het lekker in eigen hand te houden.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Voor die 3,50 per dag had je net zo goed bij een Frank of Tibber kunnen gaan zitten met hun handige trucs vermoed ik.
Homevolt thuisbatterij + Tibber

Daar verdienen ze zich suf momenteel aan grid rewards

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@sensitizer je hebt gelijk, zo gemiddeld over een jaar klopt dat wel, de winter inkoop was voornamelijk voor eigen gebruik, nu wordt er juist veel ingekocht voor handel.

Maar daar worden ook nauwelijks kosten voor gemaakt nu, dus beter gewoon niet aftrekken.

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:35:
@sensitizernu wordt er juist veel ingekocht voor handel.

Maar daar worden ook nauwelijks kosten voor gemaakt nu, dus beter gewoon niet aftrekken.
is dat zo?
Er wordt (hier althans) amper iets ingekocht (voor handel)
Meer omdat de accu leeg is 'verkocht' en ik geen stroom meer heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qMHJEToxKRCOd6gaO5y1I99fhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RC1j3PPzb9jDaVXXqW8n2VcD.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jerra schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:35:
@sensitizer je hebt gelijk, zo gemiddeld over een jaar klopt dat wel, de winter inkoop was voornamelijk voor eigen gebruik, nu wordt er juist veel ingekocht voor handel.

Werd er maar ingekocht voor handel.

De hele inkoop tbv handel is nauwelijks aan de orde. Iedereen met te weinig of geen PV, ziet zijn batterij nooit naar 100% gaan. In een goede handelssituatie laad je het ding elke dag helemaal vol op meest optimale momenten.

Zeker in 2026, met profijt van de saldering, had dit intensiever gekund. Volgend jaar moet je eerst de belastingverschil overbruggen.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Tja ik heb een hele armoedige PV opbrengst met mijn 4200Wp met schaduw op een 3.0kW/3.3kWp ac-omvormer. ;)
Bij mij moet die wel inkopen voor de export. In juni 141.3kWh netto verbruik (minus pv) terwijl er toch 408kWh is geïmporteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LbNb-UKE0NyOSBlRaqRoNthxM8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qnFTi0tAFTWsoFml1mo1BcXz.png?f=user_large

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:40:
De hele inkoop tbv handel is nauwelijks aan de orde. Iedereen met te weinig of geen PV, ziet zijn batterij nooit naar 100% gaan. In een goede handelssituatie laad je het ding elke dag helemaal vol op meest optimale momenten.

Zeker in 2026, met profijt van de saldering, had dit intensiever gekund. Volgend jaar moet je eerst de belastingverschil overbruggen.
Helemaal mee eens, het mag er nog met flinke stappen bovenop! De ruimte in de batterij is er zeker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QVXm1OoQ2qQtuzzCnS30jXDHgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U9E4A3gzAyf8YNMSRxOYSymp.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jerra schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:41:
Tja ik heb een hele armoedige PV opbrengst met mijn 4200Wp met schaduw op een 3.0kW/3.3kWp ac-omvormer. ;)
Bij mij moet die wel inkopen voor de export. In juni 141.3kWh netto verbruik (minus pv) terwijl er toch 408kWh is geïmporteerd.

[Afbeelding]
Ja, maar dat importeren gaat tot een SOC drempel die vrij laag ligt. Kun je aangeven wat jouw hoogste SOC is door import?
Ik hoop ook dat de aFRR binnenkort wat aggressiever wordt. Vanochtend zat er pas om 10uur iemand aan de knoppen van aFRR bij BE. Daarvoor werd er puur op onbalans gehandeld. Meestal zie je rond 16uur de laatste actie. Dus we hebben nu op 5 dagen van de week ongeveer 6 uurtjes potentiele aFRR acties. Vrijdags soms nog wat korter.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:46
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Dus we hebben nu op 5 dagen van de week ongeveer 6 uurtjes potentiele aFRR acties. Vrijdags soms nog wat korter.
... die ons vaak nog gewoon geld kosten ook, en waar we dus gewoon echt negatief rendement uit halen. Dus dat aFRR lijkt vooralsnog niet echt veel zoden aan de dijk te zetten.

• ecn1985
[...]

Ja, maar dat importeren gaat tot een SOC drempel die vrij laag ligt. Kun je aangeven wat jouw hoogste SOC is door import?
Ik hoop ook dat de aFRR binnenkort wat aggressiever wordt. Vanochtend zat er pas om 10uur iemand aan de knoppen van aFRR bij BE. Daarvoor werd er puur op onbalans gehandeld. Meestal zie je rond 16uur de laatste actie. Dus we hebben nu op 5 dagen van de week ongeveer 6 uurtjes potentiele aFRR acties. Vrijdags soms nog wat korter.
weet je meteen hoelaat de vrijmibo start ;)

• ecn1985
Jerra schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Helemaal mee eens, het mag er nog met flinke stappen bovenop! De ruimte in de batterij is er zeker!

[Afbeelding]
Als het zo blijft kun je prima je 3e module verkopen, die kom je hier wel kwijt.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Haha als ik die verkoop voor 1900 ex btw al helemaal, en dan neem ik wel de momentsleutel mee ;)

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Homevolt thuisbatterij + Tibber

Daar verdienen ze zich suf momenteel aan grid rewards
Ik weet het, schiet mij maar lek.

In januari was Balans al druk bezig om intraday te implementeren :X
De intra-day markt is hierin wel erg interessant, omdat je daar wel tussentijds kunt inkopen, dichter op het moment dat je stroom nodig hebt. Dat maakt het mogelijk om een paar uur vooruit te plannen in plaats van anderhalve dag. We zijn druk bezig om deze markt te implementeren in ons systeem.
In februari was actief handelen ineens compleet irrelevant.
We zijn nog niet begonnen met aFRR of actief handelen.
Wat we nu doen:
goedkoop inkopen
alleen terugleveren bij extreme prijsniveaus of te volle SOC
Dat is bewust. We steken geen tijd en capaciteit in tijdelijke optimalisaties die straks compleet irrelevant zijn zodra aFRR live staat.
En in April was er weer capaciteit om binnen afzienbare tijd te starten met actief handelen.
Het team is inmiddels uitgebreid en we hebben nu de capaciteit om dit parallel op te zetten. We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day
Ondertussen pakken andere leveranciers de krenten uit de pap, zeker nu het salderingsstelsel nog bestaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 14-07-2026 12:55 ]

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:26

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ik ben heel benieuwd of Balans zelf blij is met de opbrengsten tot nu toe. Ze hebben naast de AFRR natuurlijk ook nog die 2 cent, die zet op dit moment denk ik meer zoden aan de dijk |:(
Voor ons als klant is die 2 cent niet iets waar we op zitten te wachten in tegenstelling tot de AFRR.

Persoonlijk ben ik bang dat AFRR tegen gaat/blijft vallen en balans z'n verdiensten uit die 2 cent haalt. Dat er voor hun dan een handjevol Tweakers afhaken komen ze dan wel overheen.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

[...]

Het is natuurlijk een beetje vervuild door PV, maar als ik een beetje terugklik door de dagen heen, en alleen import bekijk in de grafieken, dan kom ik wel een paar keer in de buurt van 65%.
Ik denk dat er op goede dagen zo'n 35% SoC bijkomt door de import, dus het systeem is daar wel echt actief aan het inkopen.

Er kan echter nog veel meer bij, zeker met negatieve of bijna gratis tarieven, want er valt 's nachts en ochtends toch aardig wat te verkopen.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:04
Dbm12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Nast de kosten voor hun service, zijn er twee nadelen aan de centrale en dat zijn de volgende alinea's op hun website:
https://de-centrale.nl/particulieren/thuisbatterij/btw-teruggave-thuisbatterij/

[...]

15 euro per kWh (en dat gaat hard bij een batterij van minimaal 48.2 kWh) en dat ze je dus niet volledig ontzorgen (KOR niet aanvragen direct na verkrijgen btwnummer)
Daardoor krijg je veel minder terug van de BTW en heb je er alsnog werk aan. Mijn advies is toch echt om het lekker in eigen hand te houden.
maar wij gaan niet over de 2495,- btw als het goed is:
Als de totale aankoop van BE systeem onder de 11.880 blijft, blijf je onder de 2495 BTW
of reken ik verkeerd?

LG-HM163MR-U34

• Dbm12
  • Nu online
The_KnarF schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:00:
[...]

maar wij gaan niet over de 2495,- btw als het goed is:
Als de totale aankoop van BE systeem onder de 11.880 blijft, blijf je onder de 2495 BTW
of reken ik verkeerd?
Ja je hebt gelijk. Excuus... Blijft die 15 euro per kWh staan dat is ook de vervelendste.

• deblaauwesigaar
  • Laatst online: 15:16
Vandaag tussen 13.00 - 14.00 zou de installatiepartner van BalansEnergie langs komen om mijn systeem te installeren. Om 12.57 belt BalansEnergie dat de installatie vandaag niet doorgaat omdat er een terminal in de haven kapot is. Dit betekent dat de batterijen niet geleverd zijn bij de installatiepartner.

Lekker dan. Hele dag vrij genomen. Vreemde gang van zaken. Mij lijkt het dat dit al eerder bekend is.

• The_KnarF
Dbm12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Ja je hebt gelijk. Excuus... Blijft die 15 euro per kWh staan dat is ook de vervelendste.
Die staat alleen als je meer dan 2495,- aan btw hebt betaald voor de installatie. (ten minste, zo lees ik het)
"Is de btw op de batterij meer dan € 2.495? Dan dien je in de 4 jaren na aanschaf elk jaar ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit af te dragen"

LG-HM163MR-U34

• Wolly
  • Niet online
The_KnarF schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Die staat alleen als je meer dan 2495,- aan btw hebt betaald voor de installatie. (ten minste, zo lees ik het)
"Is de btw op de batterij meer dan € 2.495? Dan dien je in de 4 jaren na aanschaf elk jaar ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit af te dragen"
Nee.
Moet ik btw betalen en voor hoelang?
Ja, je dient btw te betalen over het voordeel die je met je batterij behaalt. Het voordeel wordt ingeschat op ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit per jaar. Indien de btw op de factuur voor de aankoop van de batterij minder dan € 2.495 bedraagt, dan hoef je alleen in het jaar van aanschaf btw te betalen (de te betalen btw wordt verrekend met de teruggave). indien de btw op de factuur voor de aankoop van de batterij € 2.495 of meer bedraagt, dan dien je in de 4 jaar na aankoop elk jaar btw te betalen over het voordeel die je met de batterij behaalt. Natuurlijk kunnen we je helpen met de aangiften.
https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/

• Dbm12
  • Nu online
The_KnarF schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Snap ik. In het vorige topic waren er mensen die hier gebruik van hebben gemaakt en voor het eerste jaar 15 euro per kWh werd gerekend.
Of dit uiteraard nu nog steeds gebeurd weet ik niet.

• The_KnarF
maar daarom ga je toch asap de KOR in? of denk ik verkeerd?
Bij mij komt de batterij in september, dus ik ben nog niet geheel ingelezen in het BTW/KOR verhaal.

LG-HM163MR-U34

• Wolly
  • Niet online
The_KnarF schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:19:
[...]

maar daarom ga je toch asap de KOR in? of denk ik verkeerd?
Bij mij komt de batterij in september, dus ik ben nog niet geheel ingelezen in het BTW/KOR verhaal.
Al ga je na één aangifte de KOR in dan betaal je bij de Centrale alsnog 48*€15 aan BTW voor dat eerste jaar.

• Source90
Of meer, bij 4+ batterijen. Prijsopgave die ik had ontvangen was ruim € 1000 afdragen (64x15 + 99). Vriendelijk voor bedankt; dat was bijna de gehele btw-teruggave geweest.

Ze zijn batterijen van 5-20kWh gewend, dan is het nog wel leuk. Zelfs met de 20kWh batterij van diverse bekende merken, mag je al een aardig deel van je teruggave inleveren.

[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 14-07-2026 13:29 ]

• Wolly
  • Niet online
deblaauwesigaar schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:11:
Vandaag tussen 13.00 - 14.00 zou de installatiepartner van BalansEnergie langs komen om mijn systeem te installeren. Om 12.57 belt BalansEnergie dat de installatie vandaag niet doorgaat omdat er een terminal in de haven kapot is. Dit betekent dat de batterijen niet geleverd zijn bij de installatiepartner.

Lekker dan. Hele dag vrij genomen. Vreemde gang van zaken. Mij lijkt het dat dit al eerder bekend is.
Misschien halen ze daadwerkelijk de apparatuur voor de afspraak op bij een terminal. Als ze daar een extra uurtje hebben gewacht (lunchtijd ook nog) kan het toch best kloppen?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:37
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Al ga je na één aangifte de KOR in dan betaal je bij de Centrale alsnog 48*€15 aan BTW voor dat eerste jaar.
Is het €15 BTW per kWh of €15 omzet waarover je de BTW moet afdragen, dat laatste lees ik er uit. Dat maakt nogal verschil.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:33:
[...]

Is het €15 BTW per kWh of €15 omzet waarover je de BTW moet afdragen, dat laatste lees ik er uit. Dat maakt nogal verschil.
Staat er vrij duidelijk, per kWh.
Het voordeel wordt ingeschat op ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit per jaar
Dus per kWh opslagcapaciteit heb je € 15,00 BTW privé voordeel volgens hun forfait.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Schuurman92 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:55:
Ik ben heel benieuwd of Balans zelf blij is met de opbrengsten tot nu toe. Ze hebben naast de AFRR natuurlijk ook nog die 2 cent, die zet op dit moment denk ik meer zoden aan de dijk |:(
Voor ons als klant is die 2 cent niet iets waar we op zitten te wachten in tegenstelling tot de AFRR.

Persoonlijk ben ik bang dat AFRR tegen gaat/blijft vallen en balans z'n verdiensten uit die 2 cent haalt. Dat er voor hun dan een handjevol Tweakers afhaken komen ze dan wel overheen.
Ik geloof niet dat ze de schoorsteen kunnen laten roken van de 2cent opslag. We zaten een maand geleden op 6mw wat dus 500 installaties inhoudt. Ik zit gemiddeld op 30-40 kWh in/export per dag. Als ik met 40 reken, kom je dus op 0,8 euro in/verkoop vergoeding. Met 500 klanten dus 400 euro per dag > 12k per maand bruto.
Daar zit opensource energie nog tussen die ongetwijfeld wat weg snoept, diverse personeelsleden, een kantoor een loods etc. Dat kan nooit uit.

Zelfde voor de installatie, de marge is denk ik behoorlijk dun zeker met alle service bezoekjes.

Al met al zal moeten blijken of aFRR gaat brengen zoals is voorgespiegeld, als dat niet lukt, of veel minder dan ingeschat dan zie ik geen lange toekomst voor BE. Al met al een goede incentive voor BE om dit rendabel te maken.

Blijft natuurlijk wel staan dat communicatie hierover echt veel beter moet.

• 0xygen500
jeeedeee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:41:
@oXygeN ja dat is wat kort door de bocht... je hebt ook een investering gedaan, als je dat in een ETF had gezet had je het geld nog gehad, en het rendament :) Bovendien is het ook zo dat zonder de investering van de accu, die zonnestroom ook nog best wat waard geweest. (met name in ochtend en eind middag)
Klopt etf had wss meer gerendeerd, maar ging over op z'n minst quite spelen. Ik heb panelen op het zuiden dus weinig in de ochtend en avond uren

• ecn1985
0xygen500 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:44:
[...]

Klopt etf had wss meer gerendeerd, maar ging over op z'n minst quite spelen. Ik heb panelen op het zuiden dus weinig in de ochtend en avond uren
Beleggen brengt risico's met zich mee.. benieuwd wat het meeste risico heeft, een ETF of Balans ;)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
sensitizer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:30:
[...]

ik denk het wel ja, want een groot deel van de stroom die ingekocht wordt gebruik je immers zelf en het is volgens mij niet de bedoeling dat je BTW terugkrijgt van stroom waar je niet mee handelt. Als je het naar het extreme zou trekken en elke maand voor 1000 euro stroom inkoopt en vrijwel alles zelf gebruikt, en voor maar 100 euro verkoopt, dan zou je dus nog een hele vracht BTW terugkrijgen. Maar BTW aangifte doe je alleen over het deel waar je mee handelt.
BTW aangifte is toch voor het áfdragen van BTW, niet om BTW terug te krijgen?
Het gaat om de Toegevoegde waarde, dus imo het netto verdiende bedrag.
Immers afgedragen en teruggevorderde BTW streep elkaar weg tot de netto opbrengst.

Gaat er over het in het dashboard genoemde bedrag nog de 70/30 regel van BE?
Dan is de BTW-aangifte imo zelfs 0,3 x netto-opbrengst x 0,21

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• deejeebv
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:40:
[...]

Staat er vrij duidelijk, per kWh.

[...]

Dus per kWh opslagcapaciteit heb je € 15,00 BTW privé voordeel volgens hun forfait.
Dat ontken ik ook niet, het gaat er om of je €15 per kWh BTW afdraagt of dat je 21% BTW afdraagt over €15 per kWh. In dat laatste geval praat je dus over €3,15 per kWh.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Dat ontken ik ook niet, het gaat er om of je €15 per kWh BTW afdraagt of dat je 21% BTW afdraagt over €15 per kWh. In dat laatste geval praat je dus over €3,15 per kWh.
€15 per kWh te betalen BTW per jaar.

Ik kan het echt niet makkelijker opschrijven :+

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je kW en kWh blijft misbruiken voor het verkeerde kun je misschien beter de 48x€15 bij de centrale afgeven………..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Zoek eens het rekenvoorbeeld in het oude topic van BalansEnergie op DeCentrale. Daar staat het volledig.

• The_KnarF
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:23:
[...]

ah, nu snap ik het, thanks

LG-HM163MR-U34

• sensitizer
Puppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:54:
[...]

BTW aangifte is toch voor het áfdragen van BTW, niet om BTW terug te krijgen?
Het gaat om de Toegevoegde waarde, dus imo het netto verdiende bedrag.
Immers afgedragen en teruggevorderde BTW streep elkaar weg tot de netto opbrengst.

Gaat er over het in het dashboard genoemde bedrag nog de 70/30 regel van BE?
Dan is de BTW-aangifte imo zelfs 0,3 x netto-opbrengst x 0,21
Dat is in mijn beleving ook hoe ik het zei. In ieder geval bedoelde ik dat. Dus je neemt alleen het deel verkoop mee, want dat is stroom die je niet nodig had en waar je dus aan verdient (want duurder verkocht dan gekocht c.q. opgewekt). Die 70/30 regel neem ik dus niet mee, want tot op dit moment bestaat daar vind ik nog teveel onduidelijkheid over.

Als álle ingekochte stroom bedoeld was om later duurder te verkopen, dan zou ik verkoop van inkoop aftrekken, maar aangezien ik nu niet duidelijk zie welk deel later weer verkocht is en wat ik zelf heb gebruikt, geef ik gewoon de BTW op van alle verkochte stroom.

• Wolly
  • Niet online
sensitizer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:20:
[...]

Dat is in mijn beleving ook hoe ik het zei. In ieder geval bedoelde ik dat. Dus je neemt alleen het deel verkoop mee, want dat is stroom die je niet nodig had en waar je dus aan verdient (want duurder verkocht dan gekocht c.q. opgewekt). Die 70/30 regel neem ik dus niet mee, want tot op dit moment bestaat daar vind ik nog teveel onduidelijkheid over.

Als álle ingekochte stroom bedoeld was om later duurder te verkopen, dan zou ik verkoop van inkoop aftrekken, maar aangezien ik nu niet duidelijk zie welk deel later weer verkocht is en wat ik zelf heb gebruikt, geef ik gewoon de BTW op van alle verkochte stroom.
Hoe wou je BTW van verkochte stroom achterhalen? Daar heb je toch echt een factuur van Balans voor nodig.

• paQ
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:17:
@Balans Energie fijn dat jullie meelezen, zouden jullie uitsluitsel kunnen geven over de volgende financiele punten?
  • Waarvoor geldt de 70/30 verdeling nu exact? Hoe wordt deze exact berekend? Er waren tegenstrijdige berichten vanuit jullie gemeld hier op het forum, dat deze verdeling ook zou gelden voor eigen PV opwek, dit hebben jullie eerder anders uitgelegd.
  • Wanneer kunnen we de eerste verrekeningen verwachten voor de daadwerkelijke kosten, los van de voorschotten?
  • Het is nu juli, over een paar maanden is de eerste installatie een jaar klant bij jullie. Zijn jullie op schema om nauwkeurige, correcte jaarafrekeningen te maken?
Ik heb nog eens gevraagd naar het stuk aangaande de PV opwek.
Alleen export die gekoppeld kan worden (per kalendermaand) aan import, is onderhevig aan de 70/30 verdeling. Is er meer PV opwek en dus export van de surplus, dan is die 100% voor jou.

Dus ik haal de screenshot van eerder vandaag er nog eens bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qMHJEToxKRCOd6gaO5y1I99fhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RC1j3PPzb9jDaVXXqW8n2VcD.png?f=fotoalbum_large
In dit voorbeeld kan in juni maximaal 181 kWh een export (zowel import als PV opwek samen) gekoppeld worden aan 70/30 van de opbrengsten.
De resterende minimaal 637-181=456 kWh blijft daar buiten.

Een soort van lokaal salderen dus.
Hoe dat in de praktijk zometeen ontvouwt is nog even afwachten. Als er significant meer ISP acties plaatsvinden waardoor het importvolume groeit, dan groeit het koppelbare export window natuurlijk mee.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 14-07-2026 14:34 ]

• Dbm12
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb nog eens gevraagd naar het stuk aangaande de PV opwek.
Alleen export die gekoppeld kan worden (per kalendermaand) aan import, is onderhevig aan de 70/30 verdeling. Is er meer PV opwek en dus export van de surplus, dan is die 100% voor jou.

Dus ik haal de screenshot van eerder vandaag er nog eens bij.
[Afbeelding]

Een soort van lokaal salderen dus.
Hoe dat in de praktijk zometeen ontvouwt is nog even afwachten. Als er significant meer ISP acties plaatsvinden waardoor het importvolume groeit, dan groeit het koppelbare export window natuurlijk mee.
Bedankt @paQ !

Maar het zou @Balans Energie sieren als ze het nu gewoon eens helder uiteenzetten. In mijn contract staat wat anders namelijk.

Artikel 1 (Definities):
"Flexibiliteitsdiensten: Elke vorm van (ont‑)laden of stuurbare vermogenslevering via het Systeem waarmee Flex‑operator opbrengsten tracht te realiseren op energiemarkten (...), incl. FCR/FRR, onbalanshandel, day‑ahead & intra‑day optimalisatie en congestiereductie."

Artikel 4.1:
"Klant ontvangt maandelijks 30% van de door Flex-operator gerealiseerde inkomsten met haar Systeem."

Maar uiteraard ook

Artikel 4.4:
"na correctie van de afname en injectie van de Flex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basis van de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname."

Waar dit dan ongetwijfeld weer naar voren komt... waar jij aan verwijst.
Het kan alle kanten op zeg maar en ik heb nu al meerdere keren wat anders gehoord. Het maakt nogal uit hoe we er nu voor staan.

Vooralsnog ga ik ervanuit dat hun dashboard leidend is en dat we nu dus geen 70/30 afdragen en ook nog niet de opslag. Die zit daar namelijk niet in. Zoals ze zelf hebben aangegeven zolang er geen "structurele handel" plaatsvind. (wat in zichzelf ook uiteraard al onderhevig is wat er wordt verstaan onder "structurele handel")

Pas na bericht of aanpassing dashboard lijkt mij het contract leidend. Maar door artikel 4.4 kan het alle kanten op.

[ Voor 3% gewijzigd door Dbm12 op 14-07-2026 14:40 ]

• paQ
  • Nu online
Inderdaad: "het" is nu nog niet van toepassing. We krijgen nog steeds 100%.
Ik neem ook aan dat het dashboard tegen die tijd ook gewoon de verrekening al maakt.

• sensitizer
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:22:
[...]

Hoe wou je BTW van verkochte stroom achterhalen? Daar heb je toch echt een factuur van Balans voor nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clv84zV4mkrzR0D2ZKK47zk6At4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YkeHLNcSK7nzrp03aKGNvvVN.png?f=user_large

Volgens mij niet, er staan hier verkoop opbrengsten. Als je dat deelt door 1,21 en dat bedrag aftrekt van de verkoop opbrengsten heb je de BTW.

• Dbm12
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:46:
Inderdaad: "het" is nu nog niet van toepassing. We krijgen nog steeds 100%.
Ik neem ook aan dat het dashboard tegen die tijd ook gewoon de verrekening al maakt.
Inderdaad, maar het gedeelte over per kalendermaand import/export moeten kunnen koppelen staat niet in het contract.

Er staat letterlijk, "Flexibiliteitsdiensten: Elke vorm van (ont‑)laden of stuurbare vermogenslevering via het Systeem waarmee Flex‑operator opbrengsten tracht te realiseren op energiemarkten (...), incl. FCR/FRR, onbalanshandel, day‑ahead & intra‑day optimalisatie en congestiereductie."

En niet, elke import die gekoppeld kan worden aan export of iets dergelijks.

Nou goed. Contractueel gezien staan we niet zo sterk zeg maar... Vandaar dat ik het zou sieren als @Balans Energie het gewoon eens helder neerzet wat het nu is.

• paQ
  • Nu online
sensitizer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij niet, er staan hier verkoop opbrengsten. Als je dat deelt door 1,21 en dat bedrag aftrekt van de verkoop opbrengsten heb je de BTW.
dat is allemaal kaal kaal

• paQ
  • Nu online
Dbm12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:50:
[...]

Inderdaad, maar het gedeelte over per kalendermaand import/export moeten kunnen koppelen staat niet in het contract.

Er staat letterlijk, "Flexibiliteitsdiensten: Elke vorm van (ont‑)laden of stuurbare vermogenslevering via het Systeem waarmee Flex‑operator opbrengsten tracht te realiseren op energiemarkten (...), incl. FCR/FRR, onbalanshandel, day‑ahead & intra‑day optimalisatie en congestiereductie."

En niet, elke import die gekoppeld kan worden aan export of iets dergelijks.

Nou goed. Contractueel gezien staan we niet zo sterk zeg maar... Vandaar dat ik het zou sieren als @Balans Energie het gewoon eens helder neerzet wat het nu is.
Het contract verwijst naar een settlementperiode van 1 kalendermaand.

• Dbm12
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Het contract verwijst naar een settlementperiode van 1 kalendermaand.
Dat klopt, maar er staat niet dat hieraan een import actie gekoppeld moet staan om te tellen als 70/30 regel op maandbasis.

Want flexibiliteitdienst (waar dit voor geldt) is voor elk (ont)-laden actie. Dat gebeurd enkel op Settlementjaar.
In artikel 4.3 en 4.4,

Aan het einde van elke Settlementjaar bepaalt Flex‐operator het de hoeveelheidafgenomen en geïnjecteerde kWh. Deze gegevens worden gedeeld met Balans Stroom omhet jaarverbruik van de desbetreffende EAN te bepalen.

Dit wordt op de volgende manier bepaald: na correctie van de afname en injectie van deFlex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basisvan de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname.

Dus ja, kan ook best zijn dat ze bedoelen dat ze het op jaarbasis gaan verrekenen en je dit weer terugkrijgt. En op maandbasis gewoon op 70/30 wordt afgerekend op elke kWh (zowel import als export) zoals ook in je contract staat.

Hence dat het nu eens duidelijk moet worden.

• sensitizer
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:51:
[...]

dat is allemaal kaal kaal
Oh ja, koekoek. onhandig van me. Nou ja, dan is het ook uit te rekenen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43
12000 watt export tegen -6 cent????? Mijn SMA schakelde daarop zich zelf uit, nu 12000 uit de accu???

[ Voor 47% gewijzigd door blue eyes op 14-07-2026 15:28 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• deejeebv
blue eyes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:26:
12000 watt export tegen -6 cent????? Mijn SMA schakelde daarop zich zelf uit, nu 12000 uit de accu???
Zag ik hier ook, weten ze bij @Balans Energie iets dat wij niet weten via https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices of zat er iemand te slapen?

• jeeedeee
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:26:
In elk geval een interessante om in de resultaten te bekijken weer... ik was de auto aan het laden, dus schade was beperkt.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43
En direct daarna een dikke import......

Misschien iets testen :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Bij mij geen export, maar mijn auto staat ook te laden met 7 kW uit de accu. Wel de import gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door KoningSlakkie op 14-07-2026 15:42 ]

• deejeebv
blue eyes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:36:
En direct daarna een dikke import......

Misschien iets testen :)
Die import heb ik dan weer niet.

• jeeedeee
  • Nu online
Ik heb trouwens ook antwoord op mijn mail rondom de ontlaadacties van afgelopen weekend, waarbij tegen een kale prijs van maar 1 cent(verwachting) werd ontladen. Deze activatie waarvan eigenlijk van te voren bekend was dat deze geld zou kosten werd bewust geactiveerd.
Zoals je op deze dag kan zien in je batterij historie ging deze naar nagenoeg volledig vol plus. Door een aanpassing in de weersverwachting passen wij ook meteen onze forecast aan. Dit doen wij per kwartier. Op dat ontlaad moment was er een aanpassing in je forecast waardoor de verwachting was dat als wij niets deden je batterij volledig vol zou gaan en wij niet je opwek konden opvangen.
En deze reactie
Plotselinge veranderingen in het weer blijven echter niet volledig voorspelbaar. Juist omdat zulke veranderingen onverwacht optreden, kan het ook na deze aanpassing incidenteel voorkomen dat het systeem op korte termijn capaciteit moet vrijmaken tegen een minder gunstige prijs. Om erger te voorkomen.
Ik ben daar ook nog wat verder met BE in discussie gegaan, maar het feit dat ik meer terug lever dan dat ik afneem wordt niet meegenomen in het model. Ook het feit dat ik zelf afschakel bij 95 procent wordt niet meegenomen. Ze willen dus eigenlijk voorkomen dat de accu zo vol wordt, dat bij latere nog lagere tarieven er geen ruimte meer is...

Ik vind daar wel wat van, zeker als ze vaker gaan proberen om bij hoge percentages al te ontladen tegen een negatieve prijs, zodat bij een eventueel later moment er nog steeds wat past in de accu.... Voor het merendeel van ons zal dit geen issue zijn, omdat het verbruik hoger is dan de opwek en je nog de EB kan salderen, maar voor de mensen die meer opwek hebben is dit dus een rechtstreekse verliespost aan je BE systeem... Gelukkig gaat het maar over centen, maar toch... Oplossing die ze aanboden was om nog een extra pakket te nemen :+ Helaas zonder korting, dus dat ga ik niet doen

[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 14-07-2026 15:48 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste