Ik heb trouwens ook antwoord op mijn mail rondom de ontlaadacties van afgelopen weekend, waarbij tegen een kale prijs van maar 1 cent(verwachting) werd ontladen. Deze activatie waarvan eigenlijk van te voren bekend was dat deze geld zou kosten werd bewust geactiveerd.
Zoals je op deze dag kan zien in je batterij historie ging deze naar nagenoeg volledig vol plus. Door een aanpassing in de weersverwachting passen wij ook meteen onze forecast aan. Dit doen wij per kwartier. Op dat ontlaad moment was er een aanpassing in je forecast waardoor de verwachting was dat als wij niets deden je batterij volledig vol zou gaan en wij niet je opwek konden opvangen.
En deze reactie
Plotselinge veranderingen in het weer blijven echter niet volledig voorspelbaar. Juist omdat zulke veranderingen onverwacht optreden, kan het ook na deze aanpassing incidenteel voorkomen dat het systeem op korte termijn capaciteit moet vrijmaken tegen een minder gunstige prijs. Om erger te voorkomen.
Ik ben daar ook nog wat verder met BE in discussie gegaan, maar het feit dat ik meer terug lever dan dat ik afneem wordt niet meegenomen in het model. Ook het feit dat ik zelf afschakel bij 95 procent wordt niet meegenomen. Ze willen dus eigenlijk voorkomen dat de accu zo vol wordt, dat bij latere nog lagere tarieven er geen ruimte meer is...
Ik vind daar wel wat van, zeker als ze vaker gaan proberen om bij hoge percentages al te ontladen tegen een negatieve prijs, zodat bij een eventueel later moment er nog steeds wat past in de accu.... Voor het merendeel van ons zal dit geen issue zijn, omdat het verbruik hoger is dan de opwek en je nog de EB kan salderen, maar voor de mensen die meer opwek hebben is dit dus een rechtstreekse verliespost aan je BE systeem... Gelukkig gaat het maar over centen, maar toch... Oplossing die ze aanboden was om nog een extra pakket te nemen

Helaas zonder korting, dus dat ga ik niet doen
[
Voor 9% gewijzigd door
jeeedeee op 14-07-2026 15:48
]