• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:41
blue eyes schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Ik laat meestal direct na thuiskomst, stekker erin, tot ik naar bed ga, dan wel genoeg geladen heb voor de volgende rit.
Tasteless schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Ik laad nu tussen 05:30 en 7:30 iedere dag om met een zo laag mogelijke SOC de dag te beginnen en om Max. te profiteren van de export ‘s avonds . (5A per fase). In het weekend laad ik overdag naar de 100%. Alleen heb ik het gevoel dat balans de min SOC voor export verlaagd heeft van 35 naar 25% dus wellicht moet ik dit nog herzien. Ow en aFFR is nog niet actief bij mij.
Kan jullie thuisaccu wel dalen tot 5%? Ik heb nu een serviceafspraak omdat mijn accu niet verder ontlaadt dan ongeveer 22–25%. Daardoor mis ik een flink deel van de beschikbare capaciteit. Export stopt al rond de 30% (±5%), waardoor er nog maar ongeveer 5 a 10% overblijft voor eigen gebruik.

Ik probeer de juiste strategie te vinden, maar met dit probleem lijkt dat bijna onmogelijk. Soms laad ik vroeg in de avond kort bij om voldoende over te houden voor eventuele exportpieken. Als die extreme prijspiek uitblijft, wat meestal gebeurt, moet ik in de nacht weer duurder terugkopen.

Laat ik de accu leeglopen tot ongeveer 22% omdat ik toch de EV aanslinger, dan neem ik vanaf 20:00 uur de rest van de nacht stroom af van het net. Importactivaties lijken dan niet te worden getriggerd in mijn geval, mogelijk omdat de SoC nog te hoog is. Laden op day-aheadprijzen is ook niet altijd gunstig, omdat er ’s nachts regelmatig onbalanspieken ontstaan wanneer veel laadplanners tegelijk gaan laden.

Worden er ’s nachts wel importactivaties gestart wanneer de accu echt leeg is, bijvoorbeeld onder de 10% SoC? Nu haal ik namelijk vrijwel de hele nacht stroom van het net tot de zon weer begint te schijnen.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:53
Is elke accu op 22% SoC of zit er drift? Service afspraak klinkt meer als drift.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@KoningSlakkie hier geen importactivaties, steady vanaf 5% geladen van het net vannacht. Komt waarschijnlijk door de hoge prijzen... Afijn de vrouw kan wel weer lekker met de auto naar het werk, nadat we een lekker weekendje weg waren geweest. Wel jammer dat er nog geen pauze op de ontlaadknop van BE zit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK6-JWLrteUvdk7Bid4RIR4Iefo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hldJavdngnvlIlqpoBlrevEd.png?f=fotoalbum_large

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

KoningSlakkie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]

[...]

Kan jullie thuisaccu wel dalen tot 5%? Ik heb nu een serviceafspraak omdat mijn accu niet verder ontlaadt dan ongeveer 22–25%. Daardoor mis ik een flink deel van de beschikbare capaciteit. Export stopt al rond de 30% (±5%), waardoor er nog maar ongeveer 5 a 10% overblijft voor eigen gebruik.

Ik probeer de juiste strategie te vinden, maar met dit probleem lijkt dat bijna onmogelijk. Soms laad ik vroeg in de avond kort bij om voldoende over te houden voor eventuele exportpieken. Als die extreme prijspiek uitblijft, wat meestal gebeurt, moet ik in de nacht weer duurder terugkopen.

Laat ik de accu leeglopen tot ongeveer 22% omdat ik toch de EV aanslinger, dan neem ik vanaf 20:00 uur de rest van de nacht stroom af van het net. Importactivaties lijken dan niet te worden getriggerd in mijn geval, mogelijk omdat de SoC nog te hoog is. Laden op day-aheadprijzen is ook niet altijd gunstig, omdat er ’s nachts regelmatig onbalanspieken ontstaan wanneer veel laadplanners tegelijk gaan laden.

Worden er ’s nachts wel importactivaties gestart wanneer de accu echt leeg is, bijvoorbeeld onder de 10% SoC? Nu haal ik namelijk vrijwel de hele nacht stroom van het net tot de zon weer begint te schijnen.
Die van mij houden ze snachts ook gewoon strak op 20%, daaronder heb ik hem nog nooit gezien.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• KoningSlakkie
scoobs schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:07:
Is elke accu op 22% SoC of zit er drift? Service afspraak klinkt meer als drift.
Ik heb 4 modules daisychained (dus de eerste versie) en varieren van 14% tot 28%. Waarbij je zou zeggen de module met de laagste SOC zou nog moeten kunnen dalen naar 5%.

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:59
Nog niet onder de 25% gezien hier . (4 modules)

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Hier net de eerste export gestart om 9.45 uur. Soc was vanochtend 12% maar nu al weer 34%. Vind 10 cent met zo een zonnige dag in het vooruitzicht prima. Ik kom toch wel vol. Zelf gebruik ik dagelijks +/- 30 kWh.

@Bierd0pje Mijn PV is over gedimensioneerd met 15000Wp, maar de panelen zijn 10 jaar oud en derhalve 10% capaciteit kwijt. Mijn vorige omvormer was 13kW dus kom ik met de Deye prima uit. Het voordeel van veel PV is dat ik mijn accu capaciteit langere tijd volledig benut en in de lente en herfst langer door kan met eigen stroom. Met aFRR heb je bij een volle accu ook het voordeel dat BE mijn accu ook eerder zal activeren bij opregelen. Ik ben wel benieuwd hoe het na salderen uit gaat pakken. Ik ben heel tevreden hoe het nu gaat en neem daarom ook geen extra accu erbij.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• KoningSlakkie
Okay dus als meerdere mensen zien hier de SOC niet dalen onder de 20%. @Atlas @JackOat Als we kijken bij @jeeedeee dan daalt zijn accu wel naar 5%. Dus dat is ook een reden voor jullie om te mailen. Hebben jullie toevallig off-grid? Ik wel, maar ik neem nu even aan dat het niet de reden is om buffer in te bouwen die wel beschikbaar komt zodra de Deye in off-grid gaat.

Nu omdat ik elke dag ~17% aan energie mis, moet ik dat duur inkopen. Toch weer 2,50 euro extra import tijdens die nachten dat ik te kort kom, in mijn geval laat ik maar zeggen. 10 a 12,5 euro per week.

[ Voor 17% gewijzigd door KoningSlakkie op 13-07-2026 10:22 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:21:
Okay dus als meerdere mensen zien hier de SOC niet dalen onder de 20%. @Atlas @JackOat Als we kijken bij @jeeedeee dan daalt zijn accu wel naar 5%. Dus dat is ook een reden voor jullie om te mailen. Hebben jullie toevallig off-grid? Ik wel, maar ik neem nu even aan dat het niet de reden is om buffer in te bouwen die wel beschikbaar komt zodra de Deye in off-grid gaat.

Nu omdat ik elke dag ~17% aan energie mis, moet ik dat duur inkopen. Toch weer 2,50 euro extra import tijdens die nachten dat ik te kort kom, in mijn geval laat ik maar zeggen. 10 a 12,5 euro per week.
Als hij op 20% staat en van het net gaat halen, wat is de individuele soc en status van je batterijen?

Hier met Busbar vrijwel gelijke socs en afgelopen dagen meerdere keren 17-19% gezien zonder directe net verbruik of gedwongen import.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:11

Wordt de batterij wel eens tot 100% geladen? (ivm calibreren). Zoals eerder aangegeven lijkt de standaard SOC voor terugleveren bij mij gezakt te zijn van 35% naar 25%. Vanmorgen was mijn SOC 12%.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• KoningSlakkie
Get!em schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Als hij op 20% staat en van het net gaat halen, wat is de individuele soc en status van je batterijen?

Hier met Busbar vrijwel gelijke socs en afgelopen dagen meerdere keren 17-19% gezien zonder directe net verbruik of gedwongen import.
Solarman zegt Idle

Deze gegevens stonden op de display toen er van het net geladen werd bij een solarman SOC van 22%.
SOCFCC [AH]RM [AH]CC
Module 4 jan21,44%31467,392
Module 3 dec23,33%313,873,2114
Module 2 dec24,49%31476,997
Module 1 dec27,10%31485,185
Tasteless schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Wordt de batterij wel eens tot 100% geladen? (ivm calibreren). Zoals eerder aangegeven lijkt de standaard SOC voor terugleveren bij mij gezakt te zijn van 35% naar 25%. Vanmorgen was mijn SOC 12%.
En het is wel zo, ze zijn slechts eenmalig op 100% geweest in december toen ik nog 3 modules had. Daarna nooit meer dat zie je ook aan de FCC die nog de originele waarde hebben.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nee geen off-grid hier.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

KoningSlakkie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]

[...]

Bij mij hebben ze het daisychainen aangepast naar kruislings, maar ze komen nog een keer langs omdat er iets met firmware in de BMS zou moeten gebeuren. Ik kom nu ook niet veel lager dan die ~22%.

Sinds het kruislings is aangesloten zie ik wel dat het er nog steeds onderlinge verschillen zijn tussen de accu’s. Al verschilt het (nu?) heel erg op basis van de gemiddelde vulling. Als de accu’s gevuld zijn dan is er soms een verschil van een procent of 8, als alles richting de 25% gaat dan wordt het verschil weer kleiner.
Ik zit er dan ook nog steeds aan te denken om nieuwe kabels te bestellen en alles parallel aan te sluiten. Heb besloten om te wachten totdat de monteur geweest is.

Heb geen off-grid.

Van klussen krijg je grijze haren

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Solarman zegt Idle

Deze gegevens stonden op de display toen er van het net geladen werd bij een solarman SOC van 22%.
SOCFCC [AH]RM [AH]CC
[...]

En het is wel zo, ze zijn slechts eenmalig op 100% geweest in december toen ik nog 3 modules had. Daarna nooit meer dat zie je ook aan de FCC die nog de originele waarde hebben.
Bij idle op 20% lijkt me er iets met software of soc-drift van bms te zijn. Dus goed dat BE er naar kijkt.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:11
KoningSlakkie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Solarman zegt Idle

SOCFCC [AH]RM [AH]CC
[...]

FCC is goed, CC toont aan dat niet alle modules gelijk belast worden. Ik had dit probleem ook na het installeren van de 4de module maar na een aantal calibraties op 100% SOC heb ik weer een mooie curve.

Het feit dat alles op de oude manier is aangesloten helpt natuurlijk ook niet mee.

Chatgpt:

Bij laden:
Module 1 bereikt als eerste 100%.
De BMS moet die module gaan afremmen terwijl module 4 nog ongeveer 94–95% zit.
Daarna ontstaat een lange balanceerfase.

Bij ontladen:
Module 4 bereikt als eerste de ondergrens.
De complete batterij stopt dan terwijl de andere modules nog energie over hebben.
Dat kost bruikbare capaciteit.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-07 10:52
jeeedeee schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:08:
@KoningSlakkie hier geen importactivaties, steady vanaf 5% geladen van het net vannacht. Komt waarschijnlijk door de hoge prijzen... Afijn de vrouw kan wel weer lekker met de auto naar het werk, nadat we een lekker weekendje weg waren geweest. Wel jammer dat er nog geen pauze op de ontlaadknop van BE zit...
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F_Wn1b0PBUqrFjE_ASjCYeuJWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZflBZInHT4mCemVywomuEJUK.png?f=fotoalbum_large

Same here, niet meer bijgeladen meestal gebeurd dit wel en trekt hij niet door na 5% zal idd afhankelijk zijn van de prijs.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:59

Geen off grid, wel flinke PV capaciteit. Accu regelmatig op 100%.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik had ook 3 korte exports (1 minuut) bij 25%, mijn nieuw model batterijen gaan bij 13% al op idle dus ik kan 8% niet gebruiken.
Daar is een ticket voor gemaakt, er komt een firmware die dat moet verhelpen.
Kennelijk was ik een testKees want het antwoord liet lang op zich wachten omdat dit bij de leverancier werd gecheckt.
Ze weten blijkbaar niet wat ze geleverd krijgen, of hoe het BMS af fabriek is ingesteld.
Er zit een iets ander model BMS in met een Amp connector voor Dry contacten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:21

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb die genoemde update gehad thuis, @fenrir en @KoningSlakkie, voor 18 mei kwam ik eenmalig op 14% uit, enkele keren op 15%, maar bijna altijd boven de 20 procent.
Ik heb echter niet veel eigen gebruik (geen EV) sinds de warmtepomp uit is of een beetje pruttelt sinds maart.

na de update (18 mei) had ik natuurlijk helemaal geen bijzonder nachtverbruik meer met de warmere dagen, ik ben alle dagen eens doorgeklikt in de historie, zie hem iets vaker onder de 20% duiken maar niet veel.
Wel duidelijk vaker stabiel op 12-17%, diepste dip op 23 juni naar 8%. Daar is die de hele nacht blijven hangen tussen de 11 en 12%.

Mogelijk te weinig data om echt op te concluderen, maar ik heb het gevoel dat mijn accu sinds de update iets vaker (makkelijker?) wat dieper ontlaad of in ieder geval lagere SoC waarden communiceert.
Zoals de update mij werd vermeld ging het voornamelijk om de juiste BMS parameters in te programmeren, zodat de gerapporteerde SoC in meer condities overeen komt met de werkelijke SoC.

Overigens lag de focus vooral om vaker de 100% te gebruiken, ze zagen op afstand dat mijn systeem vaak niet volledig vol kwam te zitten (wanneer ze dat zelf wel hadden verwacht).
Dat zie ik nog niet terug in de grafieken, we tikken enkele keren bijna de 90% aan, heel iets vaker de 75%, maar mijn systeem leeft voornamelijk tussen de 20 en 45 procent.

Bij het schrijven van bovenstaande reactie ben ik door heel wat "dag" grafieken gebladerd in het historie dashboard, als je per maand bekijkt vlakt het (logischerwijs) allemaal nog veel meer af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUu8x54BD1iItNwKZzmpNsznKAY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PyGiD1kx3eyRWYHfGEQo0uQE.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jerra op 13-07-2026 11:11 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
Vannacht nog een serie exports gehad, vanochtend stond de accu op 17% . In tijden niet zo laag gezien. De gemiddelde prijs van verkoop vandaag, van die sessies op all in 22 cent, dus zeker niet spectaculair.

Vanochtend de EV maar aangeslingerd, accu naar 15%, maar inmiddels nu weer op 18% en gaat nu wel hard omhoog (als de wolken ook weg gaan D:) .

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvkPDEJRYcsKb0ykfJy002Phe9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezRl9T21GUBrkQEFaskWK2SF.jpg?f=fotoalbum_large

Hier helemaal geen flipper gedrag?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zat ook onder de 25%, flippergedrag stopte rond 0930 en die pikte je nog mee.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:28
Opvallende activatie van ca.7,5kW gedurende ruim 1uur, met een korte onderbreking gedurende 1minuut.

Nooit eerder gezien. AFRR is actief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBpE0PFs5HzacRBlFzzaLA7OltI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jlJGiaRkPwByuE7RixAfXOD9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7LZl61keGdV7PPB0hrPtHJl8TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/467y7xmwCEURYIQvZ6O95KP1.jpg?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Nu online
Even een vraag hier aan de rest, dit weekend viel mij op dat bij prijzen van 1 cent kaal al geactiveerd werd om terug te leveren. Ik heb de resultaten van zaterdag erbij gepakt, en inderdaad, deze verkoopactivatie heeft mij netto geld gekost. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvOSZX_6ZE29OQrdqZebStJm6LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqSCa08dNL2lBsw0Rk7No812.png?f=fotoalbum_large

Er lijkt dus iets in het algoritme veranderd te zijn, waardoor nu zelfs met verlies verkocht wordt. Ik heb de vraag ook aan BE gesteld, maar zijn er nog meer tweakers die dit gedrag zien? Voor mij als netto terugleveraar is dit wel onwenselijk...

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:44

The Legend

*Plop*

Ik zie op die momenten geen activaties, maar de hierboven genoemde aFRR activatie zie ik ook niet (aFRR is wel actief hier).

Ik ben toch malle pietje niet!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik had toen juist import, en dat leverde mij een beetje geld op.
Zat je accu misschien te vol of al bijna vol @jeeedeee waardoor er een deel van je PV het net op ging?

@Bman Meteen gecheckt, ik heb dezelfde activatie inclusief regel-dip/stop-start, denk de grootste oplaadpiek die er bij mij ooit is geweest. In de huidige 6 uur periode van 24% naar 72%.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08
jeeedeee schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:08:
Even een vraag hier aan de rest, dit weekend viel mij op dat bij prijzen van 1 cent kaal al geactiveerd werd om terug te leveren. Ik heb de resultaten van zaterdag erbij gepakt, en inderdaad, deze verkoopactivatie heeft mij netto geld gekost. [Afbeelding]

Er lijkt dus iets in het algoritme veranderd te zijn, waardoor nu zelfs met verlies verkocht wordt. Ik heb de vraag ook aan BE gesteld, maar zijn er nog meer tweakers die dit gedrag zien? Voor mij als netto terugleveraar is dit wel onwenselijk...
ja zit dat regelmatig ja. Enkele centen verlies, of 1 of 3 cent 'winst'
Wat dan nog steeds wegvalt in de opslag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Nu online
@Jerra nee, dit was echt een activatie met 16 kW exporteren. Exacte SoC kan ik vanuit hier zo niet zien, maar lag ergens tussen de 70 en 90%. Wel handig voor BE dan om op die manier energie heen en weer te schuiven tussen hun systemen... Dan vind ik niet zo tof om dat qua kosten op de klant af te schuiven. Ben erg benieuwd naar het antwoord van @Balans Energie hierop.

Later op de middag had ik wel wat overloop, maar deze was een echte activatie vanuit BE. Rest zou ik moeten analyseren thuis obv P1 en productie cijfers.

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:41:
[...]

ja zit dat regelmatig ja. Enkele centen verlies, of 1 of 3 cent 'winst'
Wat dan nog steeds wegvalt in de opslag.
Is toch vreemd, voorheen waren export activaties bij mij volgens mij toch echt pas op > 4 cent kaal dacht ik... Wel vaker wat overloop op 1 cent als de accu vol was, maar dat kwam dan meer omdat er niet geactiveerd werd, en de onbalansprijzen rond de 1 cent kaal schommelden.

• paQ
jeeedeee schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Is toch vreemd, voorheen waren export activaties bij mij volgens mij toch echt pas op > 4 cent kaal dacht ik... Wel vaker wat overloop op 1 cent als de accu vol was, maar dat kwam dan meer omdat er niet geactiveerd werd, en de onbalansprijzen rond de 1 cent kaal schommelden.
Sja, en dan zou je zeggen: aFRR is anders, maar volgens mij ontstaat de onbalansprijs als resultaat uit aFRR, toch?

• blue eyes
Ik heb net de automatisering weer wat strakker gezet, afschalen bij negatieve export van de SMA omvormer.
De Enphase kan ik helaas niet knijpen.

het rare is, dat als ik de accu load zie deze nog lang niet op de 10000 watt zit. SOC op 60%, dat kan niet het issue zijn.
Dejavu? 7800 watt aan het laden, ik heb op dit moment de SMA gehalveerd..... Effectief 3000 knijpen omdat dit anders het net wordt opgestuurd tegen negatieve prijzen....

Nieuwe belletje naar BE denk ik, accu hoort gewoon met 10-11kW geladen te worden, 12kW is niet haalbaar begreep ik.

[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 13-07-2026 15:54 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Het is lastig lezen, misschien een keer plotten in een grafiekje, maar het lijkt erop dat bij mij vooral de imports wel eens duur uitvallen, en de grotere exports altijd boven de 11cent kaal zijn.
Over een paar dagen in juli.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@blue eyes De Deye heeft soms wat meer tijd nodig om te reageren, wat gebeurd er als je je automation eens voor 5 minuten uitzet?
Financiële schade lijkt me dan redelijk beperkt, en je kunt zien of de Deye dan steeds meer de accu in gaat stoppen.
Edit: Ah je enphase draait nu nog, hoeveel exporteert die nu wat er niet je accu in gaat?

[ Voor 15% gewijzigd door Jerra op 13-07-2026 15:54 ]

• blue eyes
Ik ben al de hele middag aan het leveren, zie de grafiek, duidelijk te zien waar ik zelf de automation strakker heb gezet.
Nu steady 360 watt export.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asCrPtq54UHlrp-cwiO8JST4ZCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxixTD8KIXLAJUm8nmJCnfDZ.png?f=fotoalbum_large

Dit issue eerder gehad, toen is een team langsgekomen, wat moeren strak gedraaid, bekabeling anders gekoppeld en ik zag weer laad vermogens boven de 10000 watt. Nu op dit moment 7800 watt.

Ik moet even er in duiken. Lagere vermogen is te verklaren als je eigen verbruik hoger is, of de EV wordt geladen. Maar dat is voor beiden niet het geval. Op bovenstaande grafiek zijn exports tot 2000 watt te zien, op een andere grafiek zie ik de accu met max 8000 watt laden....

Die 2 samen is reden voor onderzoek :)

[ Voor 35% gewijzigd door blue eyes op 13-07-2026 16:05 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja inderdaad, vreemd!
Ben je thuis? Zou wel nieuwsgierig zijn naar de warmte van de kabels/ogen, anderen hier rapporteerde altijd lagere laadvermogens wanneer de weerstand daar toe nam (en dus veel hitte ontwikkelde)

• paQ
Jerra schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:01:
Ja inderdaad, vreemd!
Ben je thuis? Zou wel nieuwsgierig zijn naar de warmte van de kabels/ogen, anderen hier rapporteerde altijd lagere laadvermogens wanneer de weerstand daar toe nam (en dus veel hitte ontwikkelde)
Als de accu tegen vol aan zit en je staat terug te leveren, doet de Deye juist 'niets'.

• blue eyes
De kabels zijn minder warm dan het water van mijn douche lol .

Nee, ik kan ze prima vastpakken. Maar ik heb geen thermo apparaat om te meten.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:03:
[...]

Als de accu tegen vol aan zit en je staat terug te leveren, doet de Deye juist 'niets'.
I know, maar we hebben het hier over 60% SoC :)

• paQ
Wellicht is er meer opwek dan de Deye (12kW) kan verwerken. Dat kan ook.

• blue eyes
Ik knijp de SMA af omdat de accu niet genoeg laadt en daarom er een export is. Met negatieve prijzen.
De accu heeft de hele middag zo rond de 7800 watt max geladen terwijl het aanbod, zonder knijpen, ruim boven de 14000 watt zou komen.

Dat is dus niet het issue. De accu laadt gewoon niet maximaal.

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 13-07-2026 16:13 ]

• paQ
OK, naja dat BE aan de mouw trekken :)
Maar speelde dit weken geleden ook niet al?

• blue eyes
Idd, wat ik net al zei - ze zijn er voor langs geweest.
Nu maar even beter opletten wat ze doen :D

Ik kijk morgen ook nog even aan, misschien een one off. Maar het lijkt er idd op, herhaling van een paar weken geleden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:11:
Ik knijp de SMA af omdat de accu niet genoeg laadt en daarom er een export is. Met negatieve prijzen.
De accu heeft de hele middag zo rond de 7800 watt max geladen terwijl het aanbod, zonder knijpen, ruim boven de 14000 watt zou komen.

Dat is dus niet het issue. De accu laadt gewoon niet maximaal.
Dat issue had je eerder ook al. Wat is de individuele soc en status van je modules. En wat zijn de Lilygo waardes in A per module. Meen dat we toen erop kwamen dat t in de aansluiting zat vanaf batterij 2 naar 3 (en verder).

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:51:
Ik heb net de automatisering weer wat strakker gezet, afschalen bij negatieve export van de SMA omvormer.
De Enphase kan ik helaas niet knijpen.

het rare is, dat als ik de accu load zie deze nog lang niet op de 10000 watt zit. SOC op 60%, dat kan niet het issue zijn.
Dejavu? 7800 watt aan het laden, ik heb op dit moment de SMA gehalveerd..... Effectief 3000 knijpen omdat dit anders het net wordt opgestuurd tegen negatieve prijzen....

Nieuwe belletje naar BE denk ik, accu hoort gewoon met 10-11kW geladen te worden, 12kW is niet haalbaar begreep ik.
Omvormer zal ook wel deraten bij hoge temperatuur, is dat niet het geval?

• paQ
blue eyes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:14:
Idd, wat ik net al zei - ze zijn er voor langs geweest.
En wat was het probleem / oplossing?
Want zo te lezen werkt het nog niet.

• blue eyes
Deraten, zoveel? De temp hier van de omvormer is rond de 50-52 graden.

Accu 2, dat is idd ook het eerste waar ik aan dacht Getlem! Die springt best vaak op en neer, het volst, het leegst, hoogste ampere waardes, etc.
Ook nu weer; ampere naar beneden geklapt.

Heeeeeel evident (maar wellicht geknepen door EMS? Hogere soc dan de rest).
Ik had al een printscreen gemaakt voor BE, hier ook maar even delen:
(accu laden is nu lager, de wasmachine is aangezet en er is iemand aan het douchen (WP) - voordat iemand dat opmerkt :D)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNqhh92nrs6BWlxABLO4MM1AyRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dhQNT9p32tFQQ7m1t0ZUogTO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 13-07-2026 16:23 ]

• blue eyes
paQ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:19:
[...]

En wat was het probleem / oplossing?
Want zo te lezen werkt het nog niet.
Wat ik toen al zei, niet echt opgelet, was druk met werken, hoofd elders nodig.

Iets met alles natrekken, controleren en kabels anders aangesloten.

En toen had ik ook weer waardes van 10000 - 11000watt met het laden.

• paQ
Sja het is toch duidelijk zichtbaar dat er iets mis gaat zou ik zeggen.
Maar dan zou ik juist op deze momenten eens de temperaturen meten op de pods aan je modules.

• blue eyes
Overigens - kabels voelen koel, maar dat is een beetje cheaten. Direct achter de accu heb ik een fan die "koude" lucht van buiten naar binnen trekt, die gaat achter de accu's omhoog (naar de onderkant van de omvormer).

Meter om de "ogen" zelf te meten heb ik niet.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:44:
Overigens - kabels voelen koel, maar dat is een beetje cheaten. Direct achter de accu heb ik een fan die "koude" lucht van buiten naar binnen trekt, die gaat achter de accu's omhoog (naar de onderkant van de omvormer).

Meter om de "ogen" zelf te meten heb ik niet.
Vrij zeker een aansluit of interne Busbar probleem . Maak eens een foto van aansluitschema van je kabels achter ?

• blue eyes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0uKjKevWtgHhMZ7NHTb4phANAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnKFNEhCkSXgFIKJh76F4Huv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door blue eyes op 13-07-2026 16:53 ]

• blue eyes
Klopt, nummer 2 in de BMS monitoring.

• paQ
Kan het ook nog komen van de afzender van module 2.
Maar meten is weten. Je ziet in je data duidelijk de laadstroom van BMS2 inkakken en daardoor laadt heel je stack nog maar zo-zo.
Maar dan nog lijkt je maar ergens de 160A te halen op een goed moment. (IPV ~238)

• blue eyes
Heb de email naar BE verstuurd, met wat data erbij.

Nu export, getriggerd op prijs door BE, met 12000 watt. 9000 Komend vanuit de PV, 3000 van de accu.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ofNyxIjnpXsSFpSll1RfXkJJuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGdCrXiIOtc5ZGqFlyV8K6pk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqhMTVOOOf6L7fbymZfdhHgmYkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h9DbzU9seXaE7qtKGwbXc7y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilvb4Ha8dbHi7q-SqCkAd0DMZtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjjYtpEt78L8px0fMhoiXkUQ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb mogelijk een batterij die niet goed met de rest meeloopt als ik naar CC kijk:
1: 46
2 en 3: 74

BE kon er niet zo veel verkeerds aan zien toen ik de Pace-bms online had gezet, echter laat die de CC niet zien en kan je wel zien dat de stroom naar batterij 1 vaak uit de pas loopt.
Aangezien ze nog een keer komen om de firmware te updaten vanwege het bij 13% idle fenomeen kan ik dat alsnog meegeven.
Ze vroegen om plaatjes van het capacity menu en in de plaats daarvan stuurde ik dat linkje waarna er niet alsnog om de plaatjes werd gevraagd.
Echter is mij nu wel duidelijk dat batterij 1 op meerdere manieren afwijkt van de rest, hij geeft als enige een 'werkelijke' capaciteit weer en de andere 2 de standaard 314Ah omdat ze kennelijk nog geen volledige cyclus hebben doorlopen (mogelijk door het idle issue).
Ook hier gaat het om de batterij die aan de - van de Deye zit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
Was dat niet de vervangen module?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sinds Balans hier langs is geweest , de interne Busbar heeft aangedraaid en ook de externe pod aansluitingen en ik ook een Busbar heb, is dat hier geheel verdwenen en loopt alles gelijk.

Het kan dus wel.

Mijn fcc is nu nog scheef door die 3 maanden originele aansluiting en de weerstand op die interne Busbar van de tweede batterij. Maar wordt niet schever.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 13-07-2026 17:29 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:24:
Was dat niet de vervangen module?
Nee, de onderste (3) is vervangen vanwege vastzittende knopjes.
Nog even de ongelijke soc en ontlaadstroom bij een activatie van zojuist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM7LRcH_lrJHyq3TLnqBi6_KTxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJUSffuDsmobuyQyB4yb2UOe.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
Speedy-Andre schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Nee, de onderste (3) is vervangen vanwege vastzittende knopjes.
Nog even de ongelijke soc en ontlaadstroom bij een activatie van zojuist.

[Afbeelding]
Soc niet naar kijken.
Laadstroomgedrag is wel anders ja. Wellicht toch aanhaalmoment. Binnen en of buitenzijde.

• blue eyes
Nu al de hele tijd exports tegen 12000 watt. Wordt tijd dat ik ook de nieuwe firmware krijg, PV levert op dit moment nog steeds 8000 watt.

Als ik contact krijg met BE zal ik dat ook direct navragen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Dat gedrag als bij @Speedy-Andre zie ik ook… maar extern zit alles vast zo niet te vast (ik had vrij hoge aanhaalmoment waarde van Jelco gekregen)

Intern had ik gecontroleerd en voelde niet raar… maar kan een en ander nalopen natuurlijk… alleen de busbars aan binnenzijde of zijn er nog meer plekken waar dingen gammel kunnen zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:47:
Dat gedrag als bij @Speedy-Andre zie ik ook… maar extern zit alles vast zo niet te vast (ik had vrij hoge aanhaalmoment waarde van Jelco gekregen)

Intern had ik gecontroleerd en voelde niet raar… maar kan een en ander nalopen natuurlijk… alleen de busbars aan binnenzijde of zijn er nog meer plekken waar dingen gammel kunnen zijn?
Toch naar een Busbar…

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Had Jelco 24.5Nm genoemd die in de Deye SG04 handleiding staat (voor M10)?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Yep… en we hadden het expliciet over de modules:-)

@Get!em de afwijkende module is de onderste, dus de middelste in de kruisaansluiting… mijn gevoel zegt iets intern… extern geeft de IR thermometer weinig verdacht…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:47:

Die kabel aan de binnenkant heeft natuurlijk ook nog een zijde die aan de batterijen zit, die zal je niet kunnen nalopen vermoed ik. Daarnaast is het nog mogelijk dat op andere plekken in de accu module wat lossig kan zitten, we weten al dat de fabriek niet de hoogste kwaliteitsnormen heeft.

• Lonelywolf76
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33
Get!em schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:56:
[...]

Check even de Utp kabels. Met name die van Deye naar dit scherm. Goede kans dat die niet goed zijn aangekneld.
Als je zelf een tang hebt: kijk of je t kunt fixen en sowieso balans informeren.

Het is niet de eerste keer dat Utp kabels niet helemaal goed zijn.
Ik heb de utp kabels aangekneld, daarmee was de foutmelding verholpen. Nu zie ik op het scherm van de omvormer de volgende melding staan "please check meter port rs485 a and b connect". Ik zie dat opgewekte energie van mn zonnepanelen terug het net op gaat ipv de batterij. Inmiddels heb ik het gemeld bij balans energie. Ervaring leert dat ze er weken over gaan doen om met een reactie te komen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lonelywolf76 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Ik heb de utp kabels aangekneld, daarmee was de foutmelding verholpen. Nu zie ik op het scherm van de omvormer de volgende melding staan "please check meter port rs485 a and b connect". Ik zie dat opgewekte energie van mn zonnepanelen terug het net op gaat ipv de batterij. Inmiddels heb ik het gemeld bij balans energie. Ervaring leert dat ze er weken over gaan doen om met een reactie te komen.
Heb je solarman in Homeassistant ? Kun je kijken of je waardes hebt op de External CT entities?

Ook terug te vinden in de solarman app, omvormer, meer, electriciteitsnetwerk

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor degene die nog een setje extra fans zoeken en dan met alleen een aan/uit slimme stekker of permanent aan willen zetten.

Zojuist deze binnen en ziet er goed uit. Prima lucht verplaatsing.

Mooi compleet met roosters beide zijden, en verbindingsstukjes om 4 aan elkaar te maken.

Ik kocht hem voor ander doeleinden, maar ik koop er nog een voor de Deye.

https://amzn.eu/d/03JqPnEI

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 13-07-2026 22:01 ]

• scoobs
Wolly schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Die kabel aan de binnenkant heeft natuurlijk ook nog een zijde die aan de batterijen zit, die zal je niet kunnen nalopen vermoed ik. Daarnaast is het nog mogelijk dat op andere plekken in de accu module wat lossig kan zitten, we weten al dat de fabriek niet de hoogste kwaliteitsnormen heeft.
Gelukkig kun je vanaf het moment waar je niet meer bij kunt wel zélf de weerstand berekenen adhv voltageval tussen idle en discharge. Dan zie je of die uit de pas loopt tov elke andere. Wel even correctie uitvoeren voor temperatuur. Ik zal morgen eens wat code aanleveren die genormaliseerde weerstanden voor je berekent. (Met de nadruk op genormaliseerd, anders zal je onderste pack chronisch wat hogere weerstand hebben.)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Lonelywolf76 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Dat is een rj45 in de 'Meter' poort van de Deye achter de klep, heb je die gecheckt of even opnieuw erin doen.
Op de SDM630 zit hij geschroefd en dat zal minder snel los gaan.
De reactie snelheid hangt van de melding af, iets wat urgent oogt (onderwerp) gaat vrij vlot.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
Hoe is de ervaring met het terugvragen van de btw? Ik zie daar wel tegenop namelijk. Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken en of het veel werk is. Sommige partijen leveren daar een dienst voor tegen kleine vergoeding.

• blue eyes
Even geen zin om maandrapportage af te ronden - even met Claude, onze slimme vriend wat gefreubeld.

You hate it, or love it. Iig afwijkend van de meesten hier :D :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGeCSQPO-mwyzuF1GfXgGkR46x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTafubK8qPw3LUCm2PApzuU6.png?f=fotoalbum_large

• paQ
optische migraine

• scoobs
Het oogt heel erg als elke AI flask UI idd. :+ misschien claude design eens even om input vragen.

Significantie van nummers vervalt zo rond de 2 á 3 cijfers, aghankelijk van wat het eerste getal meestal is.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste