blue eyes schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:54:
[...]
Ik laat meestal direct na thuiskomst, stekker erin, tot ik naar bed ga, dan wel genoeg geladen heb voor de volgende rit.
Kan jullie thuisaccu wel dalen tot 5%? Ik heb nu een serviceafspraak omdat mijn accu niet verder ontlaadt dan ongeveer 22–25%. Daardoor mis ik een flink deel van de beschikbare capaciteit. Export stopt al rond de 30% (±5%), waardoor er nog maar ongeveer 5 a 10% overblijft voor eigen gebruik.Tasteless schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:02:
[...]
Ik laad nu tussen 05:30 en 7:30 iedere dag om met een zo laag mogelijke SOC de dag te beginnen en om Max. te profiteren van de export ‘s avonds . (5A per fase). In het weekend laad ik overdag naar de 100%. Alleen heb ik het gevoel dat balans de min SOC voor export verlaagd heeft van 35 naar 25% dus wellicht moet ik dit nog herzien. Ow en aFFR is nog niet actief bij mij.
Ik probeer de juiste strategie te vinden, maar met dit probleem lijkt dat bijna onmogelijk. Soms laad ik vroeg in de avond kort bij om voldoende over te houden voor eventuele exportpieken. Als die extreme prijspiek uitblijft, wat meestal gebeurt, moet ik in de nacht weer duurder terugkopen.
Laat ik de accu leeglopen tot ongeveer 22% omdat ik toch de EV aanslinger, dan neem ik vanaf 20:00 uur de rest van de nacht stroom af van het net. Importactivaties lijken dan niet te worden getriggerd in mijn geval, mogelijk omdat de SoC nog te hoog is. Laden op day-aheadprijzen is ook niet altijd gunstig, omdat er ’s nachts regelmatig onbalanspieken ontstaan wanneer veel laadplanners tegelijk gaan laden.
Worden er ’s nachts wel importactivaties gestart wanneer de accu echt leeg is, bijvoorbeeld onder de 10% SoC? Nu haal ik namelijk vrijwel de hele nacht stroom van het net tot de zon weer begint te schijnen.
/f/image/hldJavdngnvlIlqpoBlrevEd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZflBZInHT4mCemVywomuEJUK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ezRl9T21GUBrkQEFaskWK2SF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jlJGiaRkPwByuE7RixAfXOD9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/467y7xmwCEURYIQvZ6O95KP1.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mqSCa08dNL2lBsw0Rk7No812.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GxixTD8KIXLAJUm8nmJCnfDZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dhQNT9p32tFQQ7m1t0ZUogTO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VnKFNEhCkSXgFIKJh76F4Huv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tGdCrXiIOtc5ZGqFlyV8K6pk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1h9DbzU9seXaE7qtKGwbXc7y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sjjYtpEt78L8px0fMhoiXkUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xJUSffuDsmobuyQyB4yb2UOe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/OTafubK8qPw3LUCm2PApzuU6.png?f=fotoalbum_large)