Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Niets nul op de meter, of een erg dom ems wat niet bij leert. Je zou zelf een percentage in moeten kunnen stellen wat de ondergrens is.
ik had een blok on 19:09 waar er energie naar de accu ging i.p.v andersom.
[ Voor 79% gewijzigd door jacovn op 11-07-2026 21:13 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 11-07-2026 20:53 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Op dit moment zijn er prijzen waar een paar weken geleden iedereen riep waarom wordt er niet geexporteerd?
159 euro nu. Ik heb nog 54% , mag nog wel even doorgaan
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Een paar weken geleden dachten we ook nog dat we 100% van die 159 zouden ontvangenblue eyes schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:34:
Dat klinkt wel als een zure reactie Andre.
Op dit moment zijn er prijzen waar een paar weken geleden iedereen riep waarom wordt er niet geexporteerd?
159 euro nu. Ik heb nog 54% , mag nog wel even doorgaan
Dat was met dit bericht ineens een stuk minder florissant.
Al vaker gezegd, financieel is voor mij de eerste 2 jaar met name de fors lagere aanschaf de trigger.
Na 2 jaar ga ik actiever kijken naar de verdiensten. BE mag zich dan bewijzen, anders een andere.
Ik vind het een bijzonder model om ook nog na 2 jaar die 70-30 te hanteren, maar voor de eerste 2 jaar hebben we getekend, geen issue daarmee. Zoals gezegd, mijn financiele driver is de aanschaf.
Naast andere zoals zelf voorzienend, etc. Maar bovenstaand even in relatie met geld.
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 11-07-2026 22:05 ]
Er kan ook maar 12k uit de omvormer komen, alleen als je op dat moment ook PV productie hebt kun je tot 16k exporteren.blue eyes schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:53:
Hier al vanaf 18 uur exports, 1 import. Ook nu weer een export. (en nog steeds geen 16k export, strak op 12k)
[Afbeelding]
Volgens Balans Stroom zou ik €424 terugkrijgen (16 maart gestart en 7 april met batterij),Wolly schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Een paar weken geleden dachten we ook nog dat we 100% van die 159 zouden ontvangen![]()
In dat geval gaat 6 april me geen €35 kosten maar €10Wolly schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Een paar weken geleden dachten we ook nog dat we 100% van die 159 zouden ontvangen![]()
Dat mag Balans Stroom dan wel even vermelden, het werkt 2 kanten op.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik heb denk ik gemist wat je jaarlijkse opwek is, maar gezien jouw overzicht is dat ook niet zo belangrijk in deze.develdonk schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:47:
of de heel tabel als je alle assumpties wil zien. Ik reken dan met volgende:[Afbeelding]
- 10% inefficienties voor laden/ontladen
- 10% van batterij is niet te gebruiken (om lange levensduur te garanderen)
- Geen vergoeding voor teruggeleverde stroom (maar ook geen extra kosten, dus simpelweg geen export)
- kwh prijs all-in van 0,214 per kwh
Wel valt mij op dat in jouw overzicht met jouw berekening naar voren komt dat onder aan de streep het BE systeem iets sneller is terug verdiend en jaarlijks minder kost in het totale plaatje. Het scheelt zo`n €396,=/jaar oftewel €34,=/maand dat het goedkoper is.
dus voor mij zou de keuze dan makkelijk zijn.
Ook ik ben al ruim een jaar bezig qua oriëntatie van welke thuisbatterij en welke grootte. ook ik kwam uit op een 15kWh systeem (al dan niet met een off-grid optie) in theorie zou ik dan letterlijk vanaf de tweede week van maart tot ongeveer eind oktober begin november mijn hoofdschakelaar uit kunnen zetten en volledig off-grid gaan, maar al snel was het dan als er twee zwaar bewolkte dagen achterelkaar kwamen dan was 15kWh al niet meer toereikend dus moest het al minimaal een 35 a 30kWh worden of natuurlijk niet volledig off-grid en dan kwam daar al snel de kosten voor het terugleveren om de hoek kijken wat bij een vast contract nog net iets oplevert tot 2030 (zo rond de 0,02cent/kWh), maar in geval van een dynamisch contract kan dat op hele rustige dagen wel eens heel snel qua kosten oplopen als er momenten zijn van ruim boven de €1000,=/MWh zoals we die de afgelopen maanden gezien hebben. En juist dan heb je bij een te kleine thuisaccu geen mogelijkheid je dag opwek op te vangen om die op gunstigere tijden terug te leveren (dat zie je ook terug in jouw overzicht). In mijn geval is 48kWh voldoende om wat ik normaal teruglever op een dag volledig in de accu te duwen en terug te leveren als de prijs gunstig is. Het addertje in deze is wel dat je de eerste twee jaar daar zelf geen volledige controle over hebt, maar daar staat dan weer het prijsvoordeel in de aanschaf tegen over plus de afspraak dat ze garanderen dat eigen gebruik voor gaat op de handel.
just my two cents
[ Voor 7% gewijzigd door Dirkga op 12-07-2026 00:34 ]
Ik weet dat ik niet de doorsnee Nederlander ben, maar dat was ook niet de vraag die gesteld werddaanoontje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:48:
[...]
Heel mooi en nobel, maar het gros van de mensen zal niet zo denken. Dus als BE levensvatbaar wil zijn dan zal er toch verdiend moeten worden. Zeker als er termen als terugverdientijd op de website wordt gepromoot.
Het verbaast mij dan eigenlijk stiekem wel dat het, naja.. niet geweldig werkt. Je zou toch verwachten dan BE ook zoveel mogelijk wil verdienen, immers is de batterij niet het hoofd verdienmodel voor hun (toch?).
Ik hoop dat het nog een stuk beter wordt. En verwacht dat eigenlijk ook wel. Maar de eerste mensen zullen over een jaar toch echt verder gaan kijken, iets wat BE moet gaan zien te voorkomen.
Mijn ervaring en doelstelling is blijkbaar anders dan die van jou en mogelijk velen met jou.
Zoveel mensen, zoveel wensen.
BE is een startup en met alle startups is er een aanloopfase.
Helaas is er met Tennet een vertraging ingeslopen, dus ik denk dat we pas eind Q3 een goed beeld gaan hebben hoe een en ander gaat werken.
Voor sommigen duurt dit te lang, maar ik ben Kickstarter looptijden en communicatie gewend, dus ik zie het vanzelf wel
Goedenacht,ibak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Hallo Robin, welkom, volgens mij jou naam nog niet gezien hier, leuk.
In het gesloten forum is er veel over te lezen daar was graven, aansluiten en bekabeling regelmatig aan de orde net als warmte en geluid. Hier is het meer aFRR ervaringen e.d.
Terug naar je vraag, afh van je positie van de Deye naar je busbar zal dat een meter stuk 70mm2 kabel zijn met 1 oog 10mm (Deye) en 1 oog 8mm (busbar) , de busbar zelf 300A of meer met 1 aansluiting meer als het aantal accu's, en 1 stuk 50cm kabel 50mm2 met beide zijden 8mm oog. Zo gebruik je de overige 50cm kabels van Balans nog en vanaf de busbar voldoet dit goed.
De 70mm kabel en aansluitingen zijn bij mij het warmste punt en prima acceptabel.
ja in het vorige topic wel sctief geweest maar kon daar niet meer reageren want die was afgesloten.
Bedankt voor je reactie, ik kan alleen niet helemaal uit je lijst opmaken waar je de busbar vandaan hebt, of wat voor een ik er moet hebben precies. Ik heb op verschillende websites gekeken, maar tevergeefs. Kan iemand mij misschien helpen aan deze info.
Ik had zelf een degelijke gevonden in DLD, die verder gaat als je 5 accus hebt.
ibak in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Dan moet die productie ook op de Deye zitten nietwaar en niet op een aparte omvormer? Ben, ivm komende installatie BE en PV, nog aan het puzzelen wat direct op de Deye te doen en wat apart. Dit vooral door verschillende dakvlakken en grootte vd strings.deejeebv schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:18:
[...]
Er kan ook maar 12k uit de omvormer komen, alleen als je op dat moment ook PV productie hebt kun je tot 16k exporteren.
@ibak heb jij misschien een foto van je setup?ibak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Hallo Robin, welkom, volgens mij jou naam nog niet gezien hier, leuk.
In het gesloten forum is er veel over te lezen daar was graven, aansluiten en bekabeling regelmatig aan de orde net als warmte en geluid. Hier is het meer aFRR ervaringen e.d.
Terug naar je vraag, afh van je positie van de Deye naar je busbar zal dat een meter stuk 70mm2 kabel zijn met 1 oog 10mm (Deye) en 1 oog 8mm (busbar) , de busbar zelf 300A of meer met 1 aansluiting meer als het aantal accu's, en 1 stuk 50cm kabel 50mm2 met beide zijden 8mm oog. Zo gebruik je de overige 50cm kabels van Balans nog en vanaf de busbar voldoet dit goed.
De 70mm kabel en aansluitingen zijn bij mij het warmste punt en prima acceptabel.
helemaal eens!Dirkga schreef op zondag 12 juli 2026 @ 00:24:
[...]
Ik heb denk ik gemist wat je jaarlijkse opwek is, maar gezien jouw overzicht is dat ook niet zo belangrijk in deze.
Wel valt mij op dat in jouw overzicht met jouw berekening naar voren komt dat onder aan de streep het BE systeem iets sneller is terug verdiend en jaarlijks minder kost in het totale plaatje. Het scheelt zo`n €396,=/jaar oftewel €34,=/maand dat het goedkoper is.
dus voor mij zou de keuze dan makkelijk zijn.
[Afbeelding]
Ook ik ben al ruim een jaar bezig qua oriëntatie van welke thuisbatterij en welke grootte. ook ik kwam uit op een 15kWh systeem (al dan niet met een off-grid optie) in theorie zou ik dan letterlijk vanaf de tweede week van maart tot ongeveer eind oktober begin november mijn hoofdschakelaar uit kunnen zetten en volledig off-grid gaan, maar al snel was het dan als er twee zwaar bewolkte dagen achterelkaar kwamen dan was 15kWh al niet meer toereikend dus moest het al minimaal een 35 a 30kWh worden of natuurlijk niet volledig off-grid en dan kwam daar al snel de kosten voor het terugleveren om de hoek kijken wat bij een vast contract nog net iets oplevert tot 2030 (zo rond de 0,02cent/kWh), maar in geval van een dynamisch contract kan dat op hele rustige dagen wel eens heel snel qua kosten oplopen als er momenten zijn van ruim boven de €1000,=/MWh zoals we die de afgelopen maanden gezien hebben. En juist dan heb je bij een te kleine thuisaccu geen mogelijkheid je dag opwek op te vangen om die op gunstigere tijden terug te leveren (dat zie je ook terug in jouw overzicht). In mijn geval is 48kWh voldoende om wat ik normaal teruglever op een dag volledig in de accu te duwen en terug te leveren als de prijs gunstig is. Het addertje in deze is wel dat je de eerste twee jaar daar zelf geen volledige controle over hebt, maar daar staat dan weer het prijsvoordeel in de aanschaf tegen over plus de afspraak dat ze garanderen dat eigen gebruik voor gaat op de handel.
just my two cents
Zo zat ik er gisterenavond ook over na te denken. Ik heb vanochtend nog een keer de moeite gedaan om alle kostprijzen van accu's te updaten naar de prijs per vandaag en de dagstanden in te landen vanaf 7 juli 2025 t/m 7 juli 2026 (dus zo actueel mogelijk). Tevens heb ik afgelopen jaar de warmtepomp anders ingesteld zodat koeling/verwarming enkel werkt tussen 8:00-19:00 om zo veel mogelijk opwek zelf te gebruiken. Verder de kwh prijs aangepast naar de gem. prijs van dynamisch contract in 2025 volgens google (Als iemand betere suggestie heeft hoor ik het graag!). Beeld is dan als volgt:
Conclusie: ik laat het vandaag nog even bezinken maar dan vermoed ik dat ik per einde dag een aanvraag ga doen bij BE; immers er is nog extra winst door de grotere accu en dus mogelijkheid gunstiger in te kopen per kwh en het handelen op de aFRR markt welke beide dan "bonus" zijn en tvt enkel nog verder verkorten...
[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 12-07-2026 09:46 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Wanneer actief dan pakt hij alles van het net ipv de batterij.
[ Voor 5% gewijzigd door Tasteless op 12-07-2026 09:37 ]
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Hier geen probleem.Tasteless schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:33:
Heeft iemand ook server problemen? Sinds vanmorgen blijft de verbinding wegvallen. Een andere nieuwe netwerkkabel lost het probleem niet op. Hij maakt 1min verbinding om vervolgens er weer uit te vliegen.
Wanneer actief dan pakt hij alles van het net ipv de batterij.
[Afbeelding]
Totaal ongerelateerd zie ik in SolarEdge topic ook cloud problemen.
Mogelijk een DNS of cloud probleem ergens?
Ik draai hier recursive dns thuis, dus heb nooit echt last van remote DNS problemen.
![]() |
Had nog enige hoop voor 9juli, daar heeft de Deye de hele dag lopen ploeteren.. Dat blijkt voor 15cent/kWh geweest
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 12-07-2026 09:50 ]
Source90 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:49:Juli valt tot heden aardig tegen. Hoe is het bij jullie? Gister ook aardige verkoop, benieuwd wat dat heeft opgebracht.
[Afbeelding]
Had nog enige hoop voor 9juli, daar heeft de Deye de hele dag lopen ploeteren.. Dat blijkt voor 15cent/kWh geweest
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 12-07-2026 10:10 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mijn solaredge is overdag ook al een paar dagen onbereikbaar. Moet ik weer naar zolder, QR scannen en dan werkt het weer.Get!em schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Hier geen probleem.
Totaal ongerelateerd zie ik in SolarEdge topic ook cloud problemen.
Mogelijk een DNS of cloud probleem ergens?
Ik draai hier recursive dns thuis, dus heb nooit echt last van remote DNS problemen.
Toch wel bedroevend, deze resultaten. Zeker met de hoeveelheid PV dat binnenkomt had ik wel iets rooskleurigere resultaten verwacht.
Negatieve resultaten in een maand als juli lijkt mij ook geen positieve reclame voor deze BMS/tweejarig contract. (Mei viel ook wat tegen).
Is bijna een langspeelplaat aan het worden; hoop nog steeds dat er wat logica in het laden/ontladen komt. Om nou 50% capaciteit te dumpen tegen 15 centjes, om daarna terug te kopen voor 23 cent slaat kant noch wal.
[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 12-07-2026 11:22 ]
Interessant hoe groot de verschillen kunnen zijn dan. Als je aanneemt dat de ratio inkoopprijs/verkoopprijs voor iedereen gelijk kan zijn... (afhankelijk van je SoC??)Oh, nu negatieve prijzen en laden - niet dus.... (SoC 31%)
[ Voor 3% gewijzigd door willem9503 op 12-07-2026 10:16 ]
1.18 is anders ook niet zo fantastisch.willem9503 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:14:
[...]
~[Afbeelding] Interessant hoe groot de verschillen kunnen zijn dan. Als je aanneemt dat de ratio inkoopprijs/verkoopprijs voor iedereen gelijk kan zijn... (afhankelijk van je SoC??)
Oh, nu negatieve prijzen en laden - niet dus.... (SoC 31%)
Het is de verhouding tussen het kopen en verkopen via de accu.
Wat @Source90 zegt: tegen lage tarieven de accu leegdrukken om vervolgens duur te moeten verbruiken is precies wat je niet wil.
Het is me niet 100% duidelijk in hoeverre de forecast hoer nu deel van uitmaakt, maar als de pv elke dag 20 kWh te hoog wordt ingeschat en het verbruik 10 te laag, dan komen we er niet…
Ook ik kwam met exact dezelfde conclusie, alleen bij mij waren de verschillen fors groter omdat ik alleen naar duurdere systemen keek zoals sigenstor en enphase maar zelfs met victron haalde ik met een 48kWh niet de prijs van BE.develdonk schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:25:
[...]
helemaal eens!![]()
Zo zat ik er gisterenavond ook over na te denken. Ik heb vanochtend nog een keer de moeite gedaan om alle kostprijzen van accu's te updaten naar de prijs per vandaag en de dagstanden in te landen vanaf 7 juli 2025 t/m 7 juli 2026 (dus zo actueel mogelijk). Tevens heb ik afgelopen jaar de warmtepomp anders ingesteld zodat koeling/verwarming enkel werkt tussen 8:00-19:00 om zo veel mogelijk opwek zelf te gebruiken. Verder de kwh prijs aangepast naar de gem. prijs van dynamisch contract in 2025 volgens google (Als iemand betere suggestie heeft hoor ik het graag!). Beeld is dan als volgt:
[Afbeelding]
Conclusie: ik laat het vandaag nog even bezinken maar dan vermoed ik dat ik per einde dag een aanvraag ga doen bij BE; immers er is nog extra winst door de grotere accu en dus mogelijkheid gunstiger in te kopen per kwh en het handelen op de aFRR markt welke beide dan "bonus" zijn en tvt enkel nog verder verkorten...
dus zelfs zonder enige vorm van handel zou het systeem voor mij al gunstig zijn, en als ik dan zie dat men de resultaten van het handelen in dit en het vorige topic vaak als "tegenvallend" worden beschreven. Zie ik toch dat er per melding gemiddeld meer opgebracht wordt dan er aan kosten zijn dus voor mij win win.
kijk alleen al de vorige drie meldingen, eentje een netto opbrengst van rond de €20,= en eentje van rond de €12,= en helaas eentje van negatief €5,=. Maar wat ik zie is dat ik naast het feit dat ik volgend jaar niet duurder (en in mijn overtuiging ruim goedkoper) uit ben ook nog maandelijks wat extra verdiensten hebt die de maandelijkse kosten nog verder drukken.
Of ik na 1 september (als ik gewend ben aan het hele handelen e.d. ) nog steeds lyrisch ben op de opbrengsten of dat ook ik ze liever nog hoger zie ............. de tijd zal het leren we blijven natuurlijk wel Nederlanders hahahha
Nee, met een andere omvormer werkt het in elk geval, of het met PV op de Deye ook boven de 12k kan weet ik niet.Sii schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:49:
[...]
Dan moet die productie ook op de Deye zitten nietwaar en niet op een aparte omvormer? Ben, ivm komende installatie BE en PV, nog aan het puzzelen wat direct op de Deye te doen en wat apart. Dit vooral door verschillende dakvlakken en grootte vd strings.
Je verbruik profiel maakt onwijs veel uit natuurlijk. En zoals al vaker gezegd is de EV auto een groot verschil, vooral als je s’avonds moet laden. Kijk ik naar mijn eigen cijfers dan zie je dat ik deze maand vrijwel geheel uit mijn eigen zonneenergie productie draai en verkoop, maar dat de prijzen niet denderend zijn geweest, terwijl wat er is geimporteerd ook niet dendered goedkoop is geweest maar gewoon prima.willem9503 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:14:
[...]
[Afbeelding] Interessant hoe groot de verschillen kunnen zijn dan. Als je aanneemt dat de ratio inkoopprijs/verkoopprijs voor iedereen gelijk kan zijn... (afhankelijk van je SoC??)
Oh, nu negatieve prijzen en laden - niet dus.... (SoC 31%)
Een accu terug verdienen moet het vooral hebben van de extremen voor een snelle terugverdientijd. Mijn totale “PaQ FPR” staat nu op 1,74, maar wordt geheel gedragen door de extreme variaties in prijzen door de maanden heen en niet door het “rustige” vaarwater waar de maanden juni en juli in zitten. Desondanks is het voordeel van de accu nu ten op zichtte van vorig jaar dat:
- 95+% van mijn zonneproductie in de accu terechtkomt of direct wordt verbruikt
- Ik hierdoor veel meer direct zelf verbruik (met conversieverlies, maar dat weegt op tegen het verkopen tegen nagenoeg 0 euro)
- De zomermaanden voor niet negatieve prijzen hoeven te verkopen
- Potentie zit om meer te krijgen in de schoudermaanden om mee te bewegen op hogere prijzen op passieve onbalans
- Additioneel bij steeds groter aanbod op passieve onbalans om op aFFR te stabiliseren en je overschot kwijt te kunnen raken
- In de winter goedkoper te kunnen inkopen voor mijn warmtepomp verbruik
Maar ik blijf er wel bij dat communicatie mij als enige stoort bij Balans. We zijn een lastig publiek, dat snap ik ook, maar als ze aangeven dat ze elke maand een update geven dan moeten ze dat ook gewoon doen. Zelfde met de kosten/baten. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om hier nu een info pagina te maken op hun website hoe het zit en per wanneer dit gaat werken. Of nog beter, gewoon hun eigen dashboard updaten. Net als wat hun verwachtingen zijn qua aFRR nu ze ermee geoefend hebben. Gewoon een update. Ze kunnen ook mails uitsturen om extra batterijen te verkopen of reageren wanneer we hier iets aangeven over die FW upgrade. Dan moet een mailing met updates ook simpel te regelen zijn
Stoort mij ook enorm, ze zijn zeer selectief in communiceren.Dbm12 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Maar ik blijf er wel bij dat communicatie mij als enige stoort bij Balans. We zijn een lastig publiek, dat snap ik ook, maar als ze aangeven dat ze elke maand een update geven dan moeten ze dat ook gewoon doen. Zelfde met de kosten/baten. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om hier nu een info pagina te maken op hun website hoe het zit en per wanneer dit gaat werken. Of nog beter, gewoon hun eigen dashboard updaten. Net als wat hun verwachtingen zijn qua aFRR nu ze ermee geoefend hebben. Gewoon een update. Ze kunnen ook mails uitsturen om extra batterijen te verkopen of reageren wanneer we hier iets aangeven over die FW upgrade. Dan moet een mailing met updates ook simpel te regelen zijn
Stuur je een mail met “is er iets down” dan krijg je bijna direct antwoord. Stuur je voor de 3e keer een herinnering op een (zwart op wit) toezegging die ze nog moeten nakomen dan hoor je helemaal niets.
Toch bijzonder hoe je als bedrijf zo met je klanten omgaat.
Het is nu vrijwel geheel PV productie gedreven. Ik had afgelopen week steeds bewolking in de ochtend. Mijn hoofd deel van PV ligt op oost en dus mis ik een belangrijke portie van productie. Algoritme pikte dit niet op en ging niet inkopen ondanks prijzen <0 cent kaal en ruimte in de batterij. De “winst” per dag werd dus volledig bepaald door de productie die er uiteindelijk deels wel was en niet door slim inkopen en batterij 100% benutten.paQ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:39:
[...]
1.18 is anders ook niet zo fantastisch.
Wat @Source90 zegt: tegen lage tarieven de accu leegdrukken om vervolgens duur te moeten verbruiken is precies wat je niet wil.
Het is me niet 100% duidelijk in hoeverre de forecast hoer nu deel van uitmaakt, maar als de pv elke dag 20 kWh te hoog wordt ingeschat en het verbruik 10 te laag, dan komen we er niet…
Andere vraag. Houdt balans energie ook rekening met de rest van je meterkast? Ik denk dat menig meterkast uitgerust moet worden met 10mm2 waar dit nu 6mm2 is, dat aardleks vervangen moeten worden door 63A i.p.v. 40A. Of dat er rem automaten moeten bijkomen om het veilig te gaan gebruiken met dit soort vermogens. De woning kan immers in theorie 12KW extra verbruiken.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Geen laadpaal hier, ik lees dat men de laadpaal afknijpt omdat het samen idd te veel is.harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:10:
Ik volg het systeem al even en vroeg me af hoe het om gaat met andere systemen in huis. Stel ik laad mijn auto op het goedkoopste moment maar de balans accu wil dan ook laden om het net te ontlasten. Wie krijgt dan voor voorrang? Of gaan beide steeds op en afschalen vanwege elkaar?
Andere vraag. Houdt balans energie ook rekening met de rest van je meterkast? Ik denk dat menig meterkast uitgerust moet worden met 10mm2 waar dit nu 6mm2 is, dat aardleks vervangen moeten worden door 63A i.p.v. 40A. Of dat er rem automaten moeten bijkomen om het veilig te gaan gebruiken met dit soort vermogens. De woning kan immers in theorie 12KW extra verbruiken.
De groepenkast verzwaren gebeurt niet door BE, in wezen regelen ze dat met een C40 automaat die de groepenkast geheel uitschakelt.
Verder wordt er op de Deye vertrouwd die tenminste het net niet teveel belast, echter is dat dan weer vrij knullig 'beveiligd' met een 25A alamat want gaat een hoofdzekering eruit of die alamat?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Was ik al bang voor. Via HomeAssistent bijv. kun je keuzes zelf regelen. En dat laat je helemaal over aan hun. Als mijn laadpaal zou kiezen voor het goedkoopste moment en het op dat moment niet kan laden, en er daarna geen moment meer is, heb ik dus het risico op een te lege accu in de ochtend als ik weg moet.Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Geen laadpaal hier, ik lees dat men de laadpaal afknijpt omdat het samen idd te veel is.
De groepenkast verzwaren gebeurt niet door BE, in wezen regelen ze dat met een C40 automaat die de groepenkast geheel uitschakelt.
Verder wordt er op de Deye vertrouwd die tenminste het net niet teveel belast, echter is dat dan weer vrij knullig 'beveiligd' met een 25A alamat want gaat een hoofdzekering eruit of die alamat?
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Je laadpaal heeft geen weet van de tarieven, omdat je afgerekend wordt op basis van onbalanstarieven.harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:50:
[...]
Was ik al bang voor. Via HomeAssistent bijv. kun je keuzes zelf regelen. En dat laat je helemaal over aan hun. Als mijn laadpaal zou kiezen voor het goedkoopste moment en het op dat moment niet kan laden, en er daarna geen moment meer is, heb ik dus het risico op een te lege accu in de ochtend als ik weg moet.
Het beste kun je met een verlaagd vermogen laden, zodat je vanuit de batterij laad, of laden op het moment dat je PV produceert.
Het EMS bepaalt wat het beste moment is om van het net af te nemen. Dit is ook afhankelijk van de SOC.
Weet iemand ook hoe vaak de accu zich helemaal ontlaadt? Als ik 70kWh per dag op wek, heb ik in de ochtend dan weer een lege accu om de balans accu te vullen of heeft men ook al gezien dat Balans energie de energie langer dan een nacht vast houdt?deejeebv schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Je laadpaal heeft geen weet van de tarieven, omdat je afgerekend wordt op basis van onbalanstarieven.
Het beste kun je met een verlaagd vermogen laden, zodat je vanuit de batterij laad, of laden op het moment dat je PV produceert.
Het EMS bepaalt wat het beste moment is om van het net af te nemen. Dit is ook afhankelijk van de SOC.
Overigens hebben mijn batterijen een firmware bug of instelling waardoor ze bij 13% al op idle gaan (niets meer doen) en mijn verbruik dan van het net komt.
Dat gebeurde na (te) veel exports en dat was denk ik niet bekend bij BE.
Zegt wel iets over hoe goed ze hun nieuwe model batterijen testen, de klant is kennelijk de tester
Ja dus zelf op een lager vermogen de auto laden en dan past de Balans accu zich aan. Want op 11KW wil je je auto niet opladen zonder load balancing.
harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Ja dus zelf op een lager vermogen de auto laden en dan past de Balans accu zich aan. Want op 11KW wil je je auto niet opladen zonder load balancing.
Gegevens van mijn Zaptec GO2. Ingesteld op 16A
Ik bedoel het anders. Stel je hebt de kookplaat aan, de autolader en een warmtepomp. Dan gaat de balans accu mee leveren, waardoor je laadpaal niet gaat afschalen die de hoofdzekering in de gaten houdt. Je kan dan 15-17KW uit het net trekken, 12KW uit de balans accu en wellicht ook nog wel 6-8KW uit PV. Als dat door je busboard gaat met 6mm2 in je meterkast dan kan er een serieus brand risico ontstaan.Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Geen laadpaal hier, ik lees dat men de laadpaal afknijpt omdat het samen idd te veel is.
Ik kan hier met PV en Grid 40A per fase halen. Met accus erbij wel 60A. Ik heb dus mijn meterkast en alle bedrading aangepast naar 63A aardleks en 10mm2 kabel. Denkt Balans ook aan dit soort dingen of denken ze hier niet over na?
[ Voor 11% gewijzigd door harrr op 12-07-2026 13:05 ]
(ja, 1,18 is ook niet best..)paQ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:39:
[...]
1.18 is anders ook niet zo fantastisch.
Denk verder dat dit de juiste lezing is.
De forecast regels lijken het maar lastig te vinden om je gebruik goed in te schatten en hiermee te spelen. Wel nieuwsgierig welke rules hier achter zitten, maar dat zullen we nooit weten denk ik.
Aan die kant komt er 10mm2 binnen.harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:00:
[...]
Ik bedoel het anders. Stel je hebt de kookplaat aan, de autolader en een warmtepomp. Dan gaat de balans accu mee leveren, waardoor je laadpaal niet gaat afschalen die de hoofdzekering in de gaten houdt. Je kan dan 15-17KW uit het net trekken, 12KW uit de balans accu en wellicht ook nog wel 6-8KW uit PV. Als dat door je busboard gaat met 6mm2 in je meterkast dan kan er een serieus brand risico ontstaan.
Het zou niet uit mogen maken. Het systeem past zich (als het goed is) aan de gebruiker aan.fenrir schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:45:
Wat hierboven ook al beschreven is, het hangt helemaal van je verbruik af. Zonder EV en WP en relatief weinig panelen is het rendement prima:
[Afbeelding]
Een systeem dat tegenwerkt is volstrekt doelloos.
Met EV. Wel aardig wat panelen wat redelijk de lading dekt.fenrir schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:45:
Wat hierboven ook al beschreven is, het hangt helemaal van je verbruik af. Zonder EV en WP en relatief weinig panelen is het rendement prima:
[Afbeelding]
Wat het nu eigelijk zegt, ook richting de toekomst / aFRR opbrengsten geen idee. Sluit nog niet aan met de resultaten die Balans zelf zegt te kunnen behalen op de website. aFRR is pas net gestart dus kan ook nog een hoop veranderen.
Verbruik / ontladen en opwek sluit redelijk goed op elkaar aan, bijna nooit helemaal vol, als dit wel gebeurd kan de EV ook nog worden geladen. Meestal wordt er in de avond / nacht voldoende ontladen om ruimte te hebben voor de komende dag. Dit wil niet zeggen dat het systeem dit op de meest gunstige / voordelige momenten doet, dat is zeker niet altijd het geval waardoor de opbrengst tegen valt.
Ben vooral benieuwd wat de toekomst brengt, ik vind het lastig in te schatten of Balans het lukt om binnen 2 jaar een solide systeem te hebben draaien anders kan het zomaar eens een leegloop worden, maar dan zal het komende jaar gaan uitwijzen.
[ Voor 4% gewijzigd door ecn1985 op 12-07-2026 13:09 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
En in de meterkast zelf? Worden de aardleks verzwaard? En vanaf de aardleks naar de groepen? wordt dat ook verzwaard? Want 4 groepen kunnen dan dus ineens 64A gaan gebruiken en dat kan niet over 6mm2. Het is theoretisch. Maar je wilt dat het goed en veilig is.
Zo zwart-wit werkt het niet, de Deye kijkt met de SDM630 meter naar wat er naar de groepenkast, het net en de Deye zelf gaat (zonder off-grid).harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:00:
[...]
Ik bedoel het anders. Stel je hebt de kookplaat aan, de autolader en een warmtepomp. Dan gaat de balans accu mee leveren, waardoor je laadpaal niet gaat afschalen die de hoofdzekering in de gaten houdt. Je kan dan 15-17KW uit het net trekken, 12KW uit de balans accu en wellicht ook nog wel 6-8KW uit PV. Als dat door je busboard gaat met 6mm2 in je meterkast dan kan er een serieus brand risico ontstaan.
Met off-grid ligt dat anders, dan meet de Deye alles richting het net en intern wat hij naar de groepenkast stuurt (net + 12kW) en dat kan in theorie meer dan 25A zijn ja.
Een C40 voor de groepenkast is momenteel een beveiliging tegen langdurig >40A maar dan mag je zelf ook wel eens kijken waar je mee bezig bent
Zoals het nu wordt geleverd gaat er dan een C40 uit, niet zo netjes maar je groepenkast blijft heelharrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:10:
[...]
En in de meterkast zelf? Worden de aardleks verzwaard? En vanaf de aardleks naar de groepen? wordt dat ook verzwaard? Want 4 groepen kunnen dan dus ineens 64A gaan gebruiken en dat kan niet over 6mm2. Het is theoretisch. Maar je wilt dat het goed en veilig is.
Wat is er niet netjes aan? Een "Remautomaat" is standaard bij parralelle invoeding (Doorgaans PV en net) in Vlaanderen. En dat werk gaat allemaal door AREI keuring... Zouden we hier ook moeten doen... met alle gebeun...Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:12:
Zoals het nu wordt geleverd gaat er dan een C40 uit, niet zo netjes maar je groepenkast blijft heel
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Kleine toevoeging: die optelsom werkt alleen als je PV op een aparte omvormer hangt.harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:00:
[...]
Ik kan hier met PV en Grid 40A per fase halen. Met accus erbij wel 60A. Ik heb dus mijn meterkast en alle bedrading aangepast naar 63A aardleks en 10mm2 kabel. Denkt Balans ook aan dit soort dingen of denken ze hier niet over na?
Daarnaast is jouw situatie nou niet bepaald gebruikelijk. Me dunkt dat als het stuk wat na de 40A zekering van de deye komt niet geschikt is omdat je een tweede invoeder hebt, het je eigen verantwoordelijkheid is.
Daarnaast, onder wat voor omstandigheden trek jij sustained meer dan 40A? Ga je 3 EV's tegelijk laden + koken + warmtepomp laten draaien + heb je een krachtstroom compressor? Zelfs met 2 EV's en een warmtepomp zit je niet voor langere tijd significant over de 40A
[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 12-07-2026 13:31 ]
Het werkt, maar het is wat rigoureus vind ik.Ronald schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Wat is er niet netjes aan? Een "Remautomaat" is standaard bij parralelle invoeding (Doorgaans PV en net) in Vlaanderen. En dat werk gaat allemaal door AREI keuring... Zouden we hier ook moeten doen... met alle gebeun...
Als ik het verhaal hier boven lees dan is het maar goed ook, wil je meer dan verzwaar je alles maar.
Het is een heel kosteneffectieve manier om het issue op te lossen... een C40 kost gewoon minder dan upgrades naar 63A alamats in plaats van ALS, of montagewerk om met 63A ALS te werken en 10mm2 bedrading.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb nagenoeg dezelfde verbruikskosten en verkoopopbrengsten als jij. Vreemd dat jou factor 1,04 is en de mijne 1,20. Anyway, rijk wordt ik er ook nog niet van….Source90 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:49:Juli valt tot heden aardig tegen. Hoe is het bij jullie? Gister ook aardige verkoop, benieuwd wat dat heeft opgebracht.
[Afbeelding]
Ik heb weken met 40-60 kWh per dag, komende week maar 2 dagen weg - dus wat meer export?
Kortom EV is hier het grote verschil.
Ik krijg de thuisladen ook vergoed, hoger dan BE export, maar dat is uiteraard niet zichtbaar in de overzichten en hoort ook niet bij BE.
Dat is de standaard voor veel bedrijven.Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:17:
Zegt wel iets over hoe goed ze hun nieuwe model batterijen testen, de klant is kennelijk de tester
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Nee zo werkt het niet. Je mag niet uit gaan van wat je wel of niet doet. Techniek kan falen. Daarom zeker je draden naar je stopcontacten van 2,5mm2 ook af op een B16. Dan kun je ook zeggen: dat hoeft niet want mijn apparaten gebruiken dat niet in normale omstandigheden. Die zekering zit er juist voor als het mis gaat.scoobs schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Kleine toevoeging: die optelsom werkt alleen als je PV op een aparte omvormer hangt.
Daarnaast is jouw situatie nou niet bepaald gebruikelijk. Me dunkt dat als het stuk wat na de 40A zekering van de deye komt niet geschikt is omdat je een tweede invoeder hebt, het je eigen verantwoordelijkheid is.
Daarnaast, onder wat voor omstandigheden trek jij sustained meer dan 40A? Ga je 3 EV's tegelijk laden + koken + warmtepomp laten draaien + heb je een krachtstroom compressor? Zelfs met 2 EV's en een warmtepomp zit je niet voor langere tijd significant over de 40A
Als er theoretisch meer dan 40A over je meterkast kan komen en dat is ruimschoots het geval bij een omvormer van je zonnepanelen, 3 x 25A grid aansluiting en een 12KW balans accu, dan moet je daar de installatie op aanpassen. De NEN1010 schrijft dit ook zo voor. En ik vind dit zeker de verantwoordelijkheid van Balans energie die het systeem verkoopt.
Voor een veiligheidsfunctie mag je volgens de uitgangspunten van de NEN 1010 niet uitgaan van software of een besturingssysteem, tenzij dat systeem expliciet onderdeel is van de veiligheidsketen en daarvoor is ontworpen en gecertificeerd.
Externe software of aannames. "De accu zal wel terugregelen als de PV veel levert." Of: "De laadpaal en accu zullen nooit tegelijk vol vermogen draaien." Daar zou ik een installatie niet op willen dimensioneren.
Wat gebeurt er bij een softwarebug, communicatie-uitval of defect? Dan moet de installatie nog steeds veilig zijn. De beveiligingen en de verdeelinrichting moeten dat kunnen opvangen. Dat kan alleen met een zekering in de meterkast.
En ik vind dat Balans energie dus ook naar de meterkast moet kijken en deze moet aanpassen aan alle mogelijke scenarios. Dan wel met een remautomaat tussen alle stroombronenn en verbruikers of met dikkere bekabeling en zwaardere componenten. Doen ze dit niet, dan leveren ze in mijn ogen een onvolledig product. Vandaar mijn vraag vanuit het begin: kijken ze hiernaar.
Dan terug komen op mensen die zeggen: jouw situatie is ook wel uitzonderlijk. Er zijn juist veel mensen met een grote PV installatie die nu een grote thuisaccus willen. Met 24 panelen heb ik pieken tot 11KW. En een EV erbij is ook echt geen uitzondering meer.
Als die C40 tussen al je verbruikers en al invoerders (grid, pv, accu) zit dan lijkt het me dat ze het inderdaad geregeld hebben. Maar een C40 alleen achter de omvormer heeft natuurlijk geen zin.Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:12:
[...]
Zo zwart-wit werkt het niet, de Deye kijkt met de SDM630 meter naar wat er naar de groepenkast, het net en de Deye zelf gaat (zonder off-grid).
Met off-grid ligt dat anders, dan meet de Deye alles richting het net en intern wat hij naar de groepenkast stuurt (net + 12kW) en dat kan in theorie meer dan 25A zijn ja.
Een C40 voor de groepenkast is momenteel een beveiliging tegen langdurig >40A maar dan mag je zelf ook wel eens kijken waar je mee bezig bent
[...]
Zoals het nu wordt geleverd gaat er dan een C40 uit, niet zo netjes maar je groepenkast blijft heel
Je bent een ster in niet goed lezen (of begrijpen) wat er staat.harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:42:
[...]
Als die C40 tussen al je verbruikers en al invoerders (grid, pv, accu) zit dan lijkt het me dat ze het inderdaad geregeld hebben. Maar een C40 alleen achter de omvormer heeft natuurlijk geen zin.
Bij off-grid hangt de hele groepenkast aan de LOAD van de Deye met 10mm2 en een C40 er tussen, ook de laadpaal, pv en wat er verder nog tussen zit.
Verzin niet steeds wat anders waarom het niet goed zou zijn of teken het gewoon uit zodat je het een keer snapt.
Ik had nergens gelezen dat de LOAD achter 10mm2 draait. 600+ paginas terug lezen was wel een opgave. Maar dan is het goed geregeld en hebben ze er dus wel rekening mee gehouden.Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:55:
[...]
Je bent een ster in niet goed lezen (of begrijpen) wat er staat.
Bij off-grid hangt de hele groepenkast aan de LOAD van de Deye met 10mm2 en een C40 er tussen, ook de laadpaal, pv en wat er verder nog tussen zit.
Verzin niet steeds wat anders waarom het niet goed zou zijn of teken het gewoon uit zodat je het een keer snapt.
Ik denk dattie bedoelt als er OOK nog een eigen PV opstelling parallel zit tussen de gebruikers. Maargoed, dat is dan eigen verantwoordelijkheid in mijn boekje. De deye heeft afgezekerd wat hij kan leveren, als je nog andere invoeders hebt erachter, dan is dat niet balans' probleem. (zonder meerprijs)Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:55:
[...]
Ik ben normaal de eerste die zegt dat die toko de kantjes ervanaf loopt, maar dit gaat wat ver.
Ik snap c40 niet. Niet beter om 5x6mm te gebruiken op de load en dan ook gewoon op 3xC25A af te zekeren net zoals enexis? Die extra capaciteit gebruiken meeste toch niet? Of zie ik dan iets over hoofd?Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:55:
[...]
Idd, zou niet uit mogen maken. Op dit moment lijkt het wel uit te makenpaQ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:06:
[...]
Het zou niet uit mogen maken. Het systeem past zich (als het goed is) aan de gebruiker aan.
Een systeem dat tegenwerkt is volstrekt doelloos.
Van klussen krijg je grijze haren
Ja dat bedoelde ik. Want de PV installateur ging uit van 25A en PV. Das nu 40A en PV.scoobs schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:15:
[...]
Ik denk dattie bedoelt als er OOK nog een eigen PV opstelling parallel zit tussen de gebruikers. Maargoed, dat is dan eigen verantwoordelijkheid in mijn boekje. De deye heeft afgezekerd wat hij kan leveren, als je nog andere invoeders hebt erachter, dan is dat niet balans' probleem. (zonder meerprijs)
Ik ben normaal de eerste die zegt dat die toko de kantjes ervanaf loopt, maar dit gaat wat ver.
En ik vind de verantwoording neerleggen bij de consument nogal gevaarlijk. Die weet er niks vanaf. Maar als de PV niet onder de load zit is er niks aan de hand.
De verschillen liggen nu veel groter met inkoop en verkoop tarief. Of je wel of geen AFRR activaties had speelt daarin ook een rol.Bman schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:36:
[...]
Ik heb nagenoeg dezelfde verbruikskosten en verkoopopbrengsten als jij. Vreemd dat jou factor 1,04 is en de mijne 1,20. Anyway, rijk wordt ik er ook nog niet van….
[Afbeelding]
Ik heb wel aFRR actief, maar dat is deze maand nu al meerdere keren minder gunstig geweest dan zonder aFRR voor mij. Het euro export feest werd bij mij daardoor niet geactiveerd. Daardoor geen hoog gemiddeld export tarief hier. Onder de condities zonder aFRR had ik vrij zeker meegedaan.
En overdag lange tijd aFRR export tegen matig tarief helpt ook niet mee om ‘s avonds tegen gunstig tarief te exporteren.
Maar goed, het is vooralsnog oefenen in kantooruren met aFRR. Dus ik hoop dat ze t in de vingers krijgen en het beter doen als het straks 24/7 aanstaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 12-07-2026 16:46 ]
Je kan posts met plaatjes kiezen, dan is het al minder en kom je diverse schema's tegen, ook in mijn BE Manual linkje staan zulke plaatjes (verkregen door een off-grid kast te bekijken).harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Ik had nergens gelezen dat de LOAD achter 10mm2 draait. 600+ paginas terug lezen was wel een opgave. Maar dan is het goed geregeld en hebben ze er dus wel rekening mee gehouden.
Eens met de rest dat wat al bij iemand is geplaatst voordat je bij BE bestelt je eigen zorg is.
Het gaat niet om normaal gebruik maar dat er misschien iets verkeerd gaat, dan weet je dat de Deye die stroom kan leveren en de boel klapt er wat minder snel uit.develdonk schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Ik snap c40 niet. Niet beter om 5x6mm te gebruiken op de load en dan ook gewoon op 3xC25A af te zekeren net zoals enexis? Die extra capaciteit gebruiken meeste toch niet? Of zie ik dan iets over hoofd?
Ik vind de 10mm2 prima, bij mij ligt er 20m en dan mag het verlies zo laag mogelijk zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-07-2026 17:36 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 12-07-2026 19:44 ]
En op mobiel met browser orion.Ronald schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:44:
@daanoontje Dat is met de chrome of firefox extensie van @paQ (https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard) en de firefox port van ik ben even kwijt elke user Freek is https://addons.mozilla.or...ansenergie-all-in-toggle/
10mm2 is prima; ik maak me meer druk om wat er achter die 10mm2 zit… daar zit het probleem… dus ik wil (denk ik) die 10mm2 niet maar gewoon een 5x6mm2 met een c25. Is meer dan zat, en daar is meterkast en alles wel op ingericht/bepaald. Neem je nu geen onnodig risico op gevaar / overbelasting?Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:34:
[...]
Het gaat niet om normaal gebruik maar dat er misschien iets verkeerd gaat, dan weet je dat de Deye die stroom kan leveren en de boel klapt er wat minder snel uit.
Ik vind de 10mm2 prima, bij mij ligt er 20m en dan mag het verlies zo laag mogelijk zijn.
Het viel me op dat mijn batterij op het dashboard ineens op 14% staat en niet oplaad. Toen ik bij de batterij zelf ging kijken, zag ik op het kleine schermpje de melding: 'Meter: Eastron not connected'.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is dit iets wat ik zelf kan oplossen, of moet dit via Balans Energie lopen? Alvast bedankt!
Check even de Utp kabels. Met name die van Deye naar dit scherm. Goede kans dat die niet goed zijn aangekneld.Lonelywolf76 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:48:
Hallo allemaal. Sinds maart heb ik een batterijsysteem van Balans Energie. Afgezien van af en toe een wegvallende internetverbinding via de PoE-switch, heb ik tot een paar dagen geleden geen enkel probleem gehad.
Het viel me op dat mijn batterij op het dashboard ineens op 14% staat en niet oplaad. Toen ik bij de batterij zelf ging kijken, zag ik op het kleine schermpje de melding: 'Meter: Eastron not connected'.
[Afbeelding]
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is dit iets wat ik zelf kan oplossen, of moet dit via Balans Energie lopen? Alvast bedankt!
Als je zelf een tang hebt: kijk of je t kunt fixen en sowieso balans informeren.
Het is niet de eerste keer dat Utp kabels niet helemaal goed zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 12-07-2026 19:56 ]
De meterkast kan minstens 40A aan (met een marge er op) en de C40 zorgt dat het een keer stopt als er al niet eerder groepen uit gaan.develdonk schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:47:
[...]
10mm2 is prima; ik maak me meer druk om wat er achter die 10mm2 zit… daar zit het probleem… dus ik wil (denk ik) die 10mm2 niet maar gewoon een 5x6mm2 met een c25. Is meer dan zat, en daar is meterkast en alles wel op ingericht/bepaald. Neem je nu geen onnodig risico op gevaar / overbelasting?
Dit zal waarschijnlijk alleen gebeuren als er iets met een aangesloten apparaat mis is.
Ik had vanmorgen min of meer hetzelfde probleem. Na wat gehannes met een andere utp kabel kwam het systeem weer online. De orginele UTP gaf gelijk weer een storing dus ik heb zelf met een tang alles even goed aangeknepen en toen was het weer ok.Lonelywolf76 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:48:
Hallo allemaal. Sinds maart heb ik een batterijsysteem van Balans Energie. Afgezien van af en toe een wegvallende internetverbinding via de PoE-switch, heb ik tot een paar dagen geleden geen enkel probleem gehad.
[Afbeelding]
Ik neem morgen van het werk een paar haakse utp connectors mee want het is een enorm gepriegel achter dit kastje en de utp connectors zijn zo slecht geknepen.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Elke aardlek is inderdaad 40A en mijn verdeelblok 80A. Dus kan inderdaad. Voelt toch gek omdat enexis zelf met 3xC25 binnen komt.Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:59:
[...]
De meterkast kan minstens 40A aan (met een marge er op) en de C40 zorgt dat het een keer stopt als er al niet eerder groepen uit gaan.
Dit zal waarschijnlijk alleen gebeuren als er iets met een aangesloten apparaat mis is.
Ik zie de voordelen ook niet. Zijn die er? Als je nu al (ruim) binnen de 17kw vermogen blijft waarom zou ik er dan overheen gaan als je een BE accu koopt? Is er een benefit die ik over hoofd zie? (Los dat je alles in je huis tegelijk aan kan zetten)
Vanuit BE gezien is het voordeel dat de kabel heel blijft en niet (nog) meer problemen veroorzaakt.develdonk schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:28:
[...]
Elke aardlek is inderdaad 40A en mijn verdeelblok 80A. Dus kan inderdaad. Voelt toch gek omdat enexis zelf met 3xC25 binnen komt.
Ik zie de voordelen ook niet. Zijn die er? Als je nu al (ruim) binnen de 17kw vermogen blijft waarom zou ik er dan overheen gaan als je een BE accu koopt? Is er een benefit die ik over hoofd zie? (Los dat je alles in je huis tegelijk aan kan zetten)
Wat mij betreft is minder verlies over 20m kabel meegenomen, aangezien er pv omvormers zijn aangesloten telt dat verlies extra mee (ik tik de 253V niet aan).
Ik zou mijn 1-0-2 schakelaar op by-pass kunnen zetten (zit in de groepenkast), dan hebben de omvormers de best mogelijke plek zonder 2x 20m kabel er tussen.
Daar neem je natuurlijk off-grid niet voor, valt alles uit dan zet ik de 1-0-2 zo om als ik thuis ben.
ede schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:49:
[Afbeelding] Ik ben redelijk tevreden over juli tot nu toe
Het hebben van een EV heeft echt wel effect op je rendement zie ik
Hopelijk wordt dat beter de komende tijd.
Anders wordt het een triest plaatje...
Baas betaald en jij pakt de ere certificaten neem ik aan?2cents schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:10:
[...]
[Afbeelding]
Ja en nee.develdonk schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:11:
[...]
Baas betaald en jij pakt de ere certificaten neem ik aan?
Baas betaald en ik heb geen ERE certificaten.
Heb destijds (2019) gekozen voor een eigen laadpaal zonder ingebouwde MID/backoffice, maar deze in de meterkast laten zetten. Dan is ERE niet mogelijk.
Voorheen had ik dag/nacht tarief, wat aanzienlijk aantrekkelijker was dan nu met de dynamische prijzen. EV laadt dan vanaf 24:00 op en is de volgende ochtend weer klaar om te gaan.
Ik heb dat nu verlaat naar 1:00, maar de prijzen zijn dan nog behoorlijk hoog.
En de batterij/EMS houdt hier nog niet genoeg rekening mee.
Kan inleren zijn, maar misschien is dit wat het is.
De toekomst zal het uitwijzen.
Ik zie het bij iedereen, maar waar is dat goed voor?
Niet bij mij in ieder gevalkawarider schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:37:
Weer een stomme vraag die waarschijnlijk al vaker gesteld is, waarom wordt er met zo n zaagtand ontladen?
Wat is je EV laad strategie op dit moment? Als je bijvoorbeeld thuis komt tussen 16-18uur en je moet de volgende ochtend weer weg. Ga je dan gelijk je auto laden voordat de exports beginnen? Of pas in de nacht na alle exports?blue eyes schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:40:
Bij mij zijn de verschillen best simpel..... ik rijdt best veel, dus veel laden; dus minder export.
Ik heb weken met 40-60 kWh per dag, komende week maar 2 dagen weg - dus wat meer export?
Kortom EV is hier het grote verschil.
Ik krijg de thuisladen ook vergoed, hoger dan BE export, maar dat is uiteraard niet zichtbaar in de overzichten en hoort ook niet bij BE.
Dan heb je niet de handel via BE, maar dan wel de besparing (is ook wat waard!) of de inkomsten per kWh van je baas.2cents schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:10:
[...]
[Afbeelding]
In de nacht doe ik niet, tenzij het niet anders kan. Wat als er ineens met hoge bedragen wordt geimporteerd? Mijn laadpaal wordt gecontroleerd door de Leasemij.KoningSlakkie schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:47:
[...]
Wat is je EV laad strategie op dit moment? Als je bijvoorbeeld thuis komt tussen 16-18uur en je moet de volgende ochtend weer weg. Ga je dan gelijk je auto laden voordat de exports beginnen? Of pas in de nacht na alle exports?
Ik hou ook geen rekening met export. Met het laden krijg ik sowieso de markt conforme tarieven (van een vast contract + 2 cent). Dus vaak is het laden financieel gezien ook beter dan exporteren. En de baas heeft ook liever dat ik thuis laadt dan op het werk of onderweg (geen discussie overigens).
Ik laat meestal direct na thuiskomst, stekker erin, tot ik naar bed ga, dan wel genoeg geladen heb voor de volgende rit.
Met weinig zon, etc. ook wel op het werk laden.
Ik probeer nu vaker om de dag thuis te werken, zodat ik om de dag kan laden. Echter, miijn zoon gooit roet in het eten - als ik thuis werk neemt hij de auto mee naar zijn stage
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 12-07-2026 22:56 ]
Ik laad nu tussen 05:30 en 7:30 iedere dag om met een zo laag mogelijke SOC de dag te beginnen en om Max. te profiteren van de export ‘s avonds . (5A per fase). In het weekend laad ik overdag naar de 100%. Alleen heb ik het gevoel dat balans de min SOC voor export verlaagd heeft van 35 naar 25% dus wellicht moet ik dit nog herzien. Ow en aFFR is nog niet actief bij mij.KoningSlakkie schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:47:
[...]
Wat is je EV laad strategie op dit moment? Als je bijvoorbeeld thuis komt tussen 16-18uur en je moet de volgende ochtend weer weg. Ga je dan gelijk je auto laden voordat de exports beginnen? Of pas in de nacht na alle exports?
Er wordt elk tweede deel van elk kwartier 9 minuten een activatie gestart. Heeft te maken met onzekerheid op onbalans tarief en regeltoestand 2. Tarief en regeltoestand is tweede helft kwartier iets zekerder.kawarider schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:37:
Weer een stomme vraag die waarschijnlijk al vaker gesteld is, waarom wordt er met zo n zaagtand ontladen?
Dus :06 :21 :36 :51 van elk uur.
Met aFRR actief zijn activaties wel continue. Voorlopig is dat alleen kantoortijd actief.
Oh, dat is zeker waar, ben ook geheel tevreden met het gebruik van de PV opwek.blue eyes schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:50:
[...]
Dan heb je niet de handel via BE, maar dan wel de besparing (is ook wat waard!) of de inkomsten per kWh van je baas.
Maar ik hoop wel dat er nog wat gunstig geladen wordt voor het volgooien van de EV.
Ik kan helaas qua planning niet overdag laden, hooguit extra PV op het dak gooien
Wat ik al aangaf, het is voor mij geen verdienmodel en ik eet er geen boterham minder om, maar ik ben wel van de efficiency en dit kan technisch echt wel efficienter
Hier hetzelfde. Wel een WP, maar die doet nu heel weinigfenrir schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:45:
[Afbeelding]
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Hoezo niet? Ik heb de afgelopen week de auto bijna elke dag voor 70% moeten laden. Meestal was ik begin van de avond thuis, en zat de batterij vol met zon. Juist om te voorkomen dat er veel verkocht werd heb ik de auto met 16A helemaal geladen. Kom je boven de 12kW pakt de Deye bij van het net. Ik zie het zo dat je met de Deye opeens 12 kW extra te 'verstoken' hebt.harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:19:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 13-07-2026 08:46 ]
Deze installatie zou ik met nog eens 8 kunnen uitbreiden en kan hem dan rechtstreeks op de Deye aansluiten. (Kabels zijn al getrokken van zolder naar schuur) evt kan ik er nog 3 op mijn schuur op zuid kwijt met micro inverters. De installatie doe ik zelf dus heb dan alleen materiaal kosten.
Heeft deze uitbreiding nut of kan ik het beter laten zoals het nu is?
Zonder de PV opwek lijkt BE erg conservatief met inkoop t.b.v. verkoop (Systeem van broertje heeft geen PV)... maar misschien gaat dit nog verbeteren.
Het maakt ook dat je iets minder energiebelasting gaat betalen over inkoop in de winter/vroege lente/late herfst.
[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 13-07-2026 09:05 ]
Ik heb mijn panelen rechtstreeks op de Deye aangesloten. ik kwam van een Growatt 6500TLX (nogiets). Reden om het op de deye aan te sluitenBierd0pje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:46:
Momenteel heb ik 8 460 Wp panelen liggen op oost-west. Dit is voldoende om mijn eiegen verbruik grotendeels op te vangen. Deze zijn nu nog een Growatt 4200 hybrid inverter aangesloten.
Deze installatie zou ik met nog eens 8 kunnen uitbreiden en kan hem dan rechtstreeks op de Deye aansluiten. (Kabels zijn al getrokken van zolder naar schuur) evt kan ik er nog 3 op mijn schuur op zuid kwijt met micro inverters. De installatie doe ik zelf dus heb dan alleen materiaal kosten.
Heeft deze uitbreiding nut of kan ik het beter laten zoals het nu is?
- Ik had teveel PV liggen voor de Growatt
- App van Growatt is een drama (vindt ik) Zeker met dynamische tarivieven wil je dan de PV kan afschakelen als de batterij vol zit en er nog PV is. --> dit kan wel in grotwatt denk ik, maar ik weet niet of die met de batterij kan communiceren.
- Als de PV op de Deye zit kan balans het vorige punt allemaal regelen.
Ik denk dat voor weinig tot geen kosten extra PV altijd van pas komt, want wellicht niet in de zomer, maar de maanden er omheen, zodat je altijd extra de accus kunt vullen. Je hoeft namelijk geen stroom in te kopen als je die zelf opwerk
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 13-07-2026 09:18 ]
Heel raar, bijna knap om te verkopen op de laagste tarieven sinds vannacht.Get!em schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:16:
Pfff... exports continue nu, bij 8 cent...... er zijn winstgevender momenten zullen we maar zeggen. Dit is ook geen aFRR, en gezien het pieken zijn korter dan 9 minuten, mogelijk een SOC/Prijs trigger die te weinig hysterese heeft. 1% erboven en direct weer export (SOC 25%). Mogelijk sorteren ze voor op negatieve prijzen, maar dit piekgedrag is ook niet echt fraai.
nah.. als je 3 juli wegdenkt ziet je plaatje er heel anders uit hoorSchuurman92 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:38:
[...]
Hier hetzelfde. Wel een WP, maar die doet nu heel weinig
~[Afbeelding]
Hier hetzelfde.Get!em schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:16:
Pfff... exports continue nu, bij 8 cent...... er zijn winstgevender momenten zullen we maar zeggen. Dit is ook geen aFRR, en gezien het pieken zijn korter dan 9 minuten, mogelijk een SOC/Prijs trigger die te weinig hysterese heeft. 1% erboven en direct weer export (SOC 25%). Mogelijk sorteren ze voor op negatieve prijzen, maar dit piekgedrag is ook niet echt fraai.
Hij pakt 25% weer als harde drempel.
/f/image/uvC7d7Hp7uebprtumfzXQFy7.png?f=fotoalbum_large)
Voelt een beetje als paar maanden terug in de tijd.
Ja dat klopt, maar we hadden 3 juli natuurlijk wel erbij zitten. Waar ik dan benieuwd naar ben is (achteraf kijkend met kennis van de prijzen) wat zou het rendement zijn als de batterij perfect aangesuurd zou zijn? We zeggen nu heel veel, waarom nu inkopen, waarom nu verkopen. Maar wat scheelt het als we uitgaan van een perfecte regeling? Als er over een dag maar 10 cent verschil zit tussen goedkoopste en duurste valt er ook niet heel veel te verdienen lijkt mij.paQ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:25:
[...]
nah.. als je 3 juli wegdenkt ziet je plaatje er heel anders uit hoor
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Zal een domme vraag zijn, maar van die 10 euro gaat dus (maximaal?) 3 euro naar mij?
:strip_exif()/f/image/SNDuYP3FpkkZV0RLPag6GWsH.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/HGRgCqlOuC6Z2ht09t3s17I6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kDHB8j1VPKAwoTSMK0R63AGq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dpwlMnihRQfE496fVe44a3YJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wZ9k6Q88LMLC38LheEZKuJ1s.png?f=fotoalbum_large)