• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Iemand anders die dit ook ziet? Export import, en daarna nog een kleine export import.

aFRR?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUpWrPZ71K2YzFAcTr6DGBGL-CE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J0TGu3nRiTF9EWqz0MF8pW46.jpg?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:32

Jerra

Beunhaas in wording

Bij mij waren het gewoon 3 export blokken zoals gewoonlijk (affr wel actief)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16
Bij mij heel veel kleine blokjes, van 50% soc naar 37% soc nu. Gaat gewoonlijk door tot 25 a 20% en dan is er te weinig voor hele nacht (1000 watt load ongeveer)

Niets nul op de meter, of een erg dom ems wat niet bij leert. Je zou zelf een percentage in moeten kunnen stellen wat de ondergrens is.
edit:
ik had een blok on 19:09 waar er energie naar de accu ging i.p.v andersom.

[ Voor 79% gewijzigd door jacovn op 11-07-2026 21:13 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:51
Hier al vanaf 18 uur exports, 1 import. Ook nu weer een export. (en nog steeds geen 16k export, strak op 12k)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/425GaDIoTa0z68iZ8FYHJyjybbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6zgz14SNNegAuSVuwWWpUrdl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 11-07-2026 20:53 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier ook, kennelijk wat centen pakken met mijn gratis pv stroom.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
Dat klinkt wel als een zure reactie Andre.

Op dit moment zijn er prijzen waar een paar weken geleden iedereen riep waarom wordt er niet geexporteerd?

159 euro nu. Ik heb nog 54% , mag nog wel even doorgaan ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:34:
Dat klinkt wel als een zure reactie Andre.

Op dit moment zijn er prijzen waar een paar weken geleden iedereen riep waarom wordt er niet geexporteerd?

159 euro nu. Ik heb nog 54% , mag nog wel even doorgaan ;)
Een paar weken geleden dachten we ook nog dat we 100% van die 159 zouden ontvangen :+

Dat was met dit bericht ineens een stuk minder florissant.

• blue eyes
Dat is waar, maar voor mij minder belangrijk, maar is uiteraard leuk om veel centen per kWh te krijgen.
Al vaker gezegd, financieel is voor mij de eerste 2 jaar met name de fors lagere aanschaf de trigger.
Na 2 jaar ga ik actiever kijken naar de verdiensten. BE mag zich dan bewijzen, anders een andere.

Ik vind het een bijzonder model om ook nog na 2 jaar die 70-30 te hanteren, maar voor de eerste 2 jaar hebben we getekend, geen issue daarmee. Zoals gezegd, mijn financiele driver is de aanschaf.

Naast andere zoals zelf voorzienend, etc. Maar bovenstaand even in relatie met geld.

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 11-07-2026 22:05 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:34
blue eyes schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:53:
Hier al vanaf 18 uur exports, 1 import. Ook nu weer een export. (en nog steeds geen 16k export, strak op 12k)

[Afbeelding]
Er kan ook maar 12k uit de omvormer komen, alleen als je op dat moment ook PV productie hebt kun je tot 16k exporteren.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Een paar weken geleden dachten we ook nog dat we 100% van die 159 zouden ontvangen :+

Volgens Balans Stroom zou ik €424 terugkrijgen (16 maart gestart en 7 april met batterij),
Wolly schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:37:
[...]

In dat geval gaat 6 april me geen €35 kosten maar €10 :9
Dat mag Balans Stroom dan wel even vermelden, het werkt 2 kanten op.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:26
develdonk schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:47:
of de heel tabel als je alle assumpties wil zien. Ik reken dan met volgende:
  • 10% inefficienties voor laden/ontladen
  • 10% van batterij is niet te gebruiken (om lange levensduur te garanderen)
  • Geen vergoeding voor teruggeleverde stroom (maar ook geen extra kosten, dus simpelweg geen export)
  • kwh prijs all-in van 0,214 per kwh
[Afbeelding]
Ik heb denk ik gemist wat je jaarlijkse opwek is, maar gezien jouw overzicht is dat ook niet zo belangrijk in deze.

Wel valt mij op dat in jouw overzicht met jouw berekening naar voren komt dat onder aan de streep het BE systeem iets sneller is terug verdiend en jaarlijks minder kost in het totale plaatje. Het scheelt zo`n €396,=/jaar oftewel €34,=/maand dat het goedkoper is.

dus voor mij zou de keuze dan makkelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVm21uyK9VXTZYlkDU2aQ96Mh3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JTNRfNdAMWYcxHv1I0YVfeh.png?f=fotoalbum_large

Ook ik ben al ruim een jaar bezig qua oriëntatie van welke thuisbatterij en welke grootte. ook ik kwam uit op een 15kWh systeem (al dan niet met een off-grid optie) in theorie zou ik dan letterlijk vanaf de tweede week van maart tot ongeveer eind oktober begin november mijn hoofdschakelaar uit kunnen zetten en volledig off-grid gaan, maar al snel was het dan als er twee zwaar bewolkte dagen achterelkaar kwamen dan was 15kWh al niet meer toereikend dus moest het al minimaal een 35 a 30kWh worden of natuurlijk niet volledig off-grid en dan kwam daar al snel de kosten voor het terugleveren om de hoek kijken wat bij een vast contract nog net iets oplevert tot 2030 (zo rond de 0,02cent/kWh), maar in geval van een dynamisch contract kan dat op hele rustige dagen wel eens heel snel qua kosten oplopen als er momenten zijn van ruim boven de €1000,=/MWh zoals we die de afgelopen maanden gezien hebben. En juist dan heb je bij een te kleine thuisaccu geen mogelijkheid je dag opwek op te vangen om die op gunstigere tijden terug te leveren (dat zie je ook terug in jouw overzicht). In mijn geval is 48kWh voldoende om wat ik normaal teruglever op een dag volledig in de accu te duwen en terug te leveren als de prijs gunstig is. Het addertje in deze is wel dat je de eerste twee jaar daar zelf geen volledige controle over hebt, maar daar staat dan weer het prijsvoordeel in de aanschaf tegen over plus de afspraak dat ze garanderen dat eigen gebruik voor gaat op de handel.

just my two cents ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dirkga op 12-07-2026 00:34 ]

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:49
daanoontje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:48:
[...]
Heel mooi en nobel, maar het gros van de mensen zal niet zo denken. Dus als BE levensvatbaar wil zijn dan zal er toch verdiend moeten worden. Zeker als er termen als terugverdientijd op de website wordt gepromoot.

Het verbaast mij dan eigenlijk stiekem wel dat het, naja.. niet geweldig werkt. Je zou toch verwachten dan BE ook zoveel mogelijk wil verdienen, immers is de batterij niet het hoofd verdienmodel voor hun (toch?).

Ik hoop dat het nog een stuk beter wordt. En verwacht dat eigenlijk ook wel. Maar de eerste mensen zullen over een jaar toch echt verder gaan kijken, iets wat BE moet gaan zien te voorkomen.
Ik weet dat ik niet de doorsnee Nederlander ben, maar dat was ook niet de vraag die gesteld werd :)
Mijn ervaring en doelstelling is blijkbaar anders dan die van jou en mogelijk velen met jou.
Zoveel mensen, zoveel wensen.

BE is een startup en met alle startups is er een aanloopfase.
Helaas is er met Tennet een vertraging ingeslopen, dus ik denk dat we pas eind Q3 een goed beeld gaan hebben hoe een en ander gaat werken.
Voor sommigen duurt dit te lang, maar ik ben Kickstarter looptijden en communicatie gewend, dus ik zie het vanzelf wel ;)

• Robin_H
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:48
ibak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Hallo Robin, welkom, volgens mij jou naam nog niet gezien hier, leuk.
In het gesloten forum is er veel over te lezen daar was graven, aansluiten en bekabeling regelmatig aan de orde net als warmte en geluid. Hier is het meer aFRR ervaringen e.d.
Terug naar je vraag, afh van je positie van de Deye naar je busbar zal dat een meter stuk 70mm2 kabel zijn met 1 oog 10mm (Deye) en 1 oog 8mm (busbar) , de busbar zelf 300A of meer met 1 aansluiting meer als het aantal accu's, en 1 stuk 50cm kabel 50mm2 met beide zijden 8mm oog. Zo gebruik je de overige 50cm kabels van Balans nog en vanaf de busbar voldoet dit goed.
De 70mm kabel en aansluitingen zijn bij mij het warmste punt en prima acceptabel.
Goedenacht,

ja in het vorige topic wel sctief geweest maar kon daar niet meer reageren want die was afgesloten.

Bedankt voor je reactie, ik kan alleen niet helemaal uit je lijst opmaken waar je de busbar vandaan hebt, of wat voor een ik er moet hebben precies. Ik heb op verschillende websites gekeken, maar tevergeefs. Kan iemand mij misschien helpen aan deze info.

• blue eyes
Hier is een link, en als je een beetje doorbladert vanaf deze post vind je meer.
Ik had zelf een degelijke gevonden in DLD, die verder gaat als je 5 accus hebt.

ibak in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

• Sii
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:52

Sii

deejeebv schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:18:
[...]

Er kan ook maar 12k uit de omvormer komen, alleen als je op dat moment ook PV productie hebt kun je tot 16k exporteren.
Dan moet die productie ook op de Deye zitten nietwaar en niet op een aparte omvormer? Ben, ivm komende installatie BE en PV, nog aan het puzzelen wat direct op de Deye te doen en wat apart. Dit vooral door verschillende dakvlakken en grootte vd strings.

• Sii
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:52

Sii

ibak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Hallo Robin, welkom, volgens mij jou naam nog niet gezien hier, leuk.
In het gesloten forum is er veel over te lezen daar was graven, aansluiten en bekabeling regelmatig aan de orde net als warmte en geluid. Hier is het meer aFRR ervaringen e.d.
Terug naar je vraag, afh van je positie van de Deye naar je busbar zal dat een meter stuk 70mm2 kabel zijn met 1 oog 10mm (Deye) en 1 oog 8mm (busbar) , de busbar zelf 300A of meer met 1 aansluiting meer als het aantal accu's, en 1 stuk 50cm kabel 50mm2 met beide zijden 8mm oog. Zo gebruik je de overige 50cm kabels van Balans nog en vanaf de busbar voldoet dit goed.
De 70mm kabel en aansluitingen zijn bij mij het warmste punt en prima acceptabel.
@ibak heb jij misschien een foto van je setup?

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:33
Dirkga schreef op zondag 12 juli 2026 @ 00:24:
[...]

Ik heb denk ik gemist wat je jaarlijkse opwek is, maar gezien jouw overzicht is dat ook niet zo belangrijk in deze.

Wel valt mij op dat in jouw overzicht met jouw berekening naar voren komt dat onder aan de streep het BE systeem iets sneller is terug verdiend en jaarlijks minder kost in het totale plaatje. Het scheelt zo`n €396,=/jaar oftewel €34,=/maand dat het goedkoper is.

dus voor mij zou de keuze dan makkelijk zijn.

[Afbeelding]

Ook ik ben al ruim een jaar bezig qua oriëntatie van welke thuisbatterij en welke grootte. ook ik kwam uit op een 15kWh systeem (al dan niet met een off-grid optie) in theorie zou ik dan letterlijk vanaf de tweede week van maart tot ongeveer eind oktober begin november mijn hoofdschakelaar uit kunnen zetten en volledig off-grid gaan, maar al snel was het dan als er twee zwaar bewolkte dagen achterelkaar kwamen dan was 15kWh al niet meer toereikend dus moest het al minimaal een 35 a 30kWh worden of natuurlijk niet volledig off-grid en dan kwam daar al snel de kosten voor het terugleveren om de hoek kijken wat bij een vast contract nog net iets oplevert tot 2030 (zo rond de 0,02cent/kWh), maar in geval van een dynamisch contract kan dat op hele rustige dagen wel eens heel snel qua kosten oplopen als er momenten zijn van ruim boven de €1000,=/MWh zoals we die de afgelopen maanden gezien hebben. En juist dan heb je bij een te kleine thuisaccu geen mogelijkheid je dag opwek op te vangen om die op gunstigere tijden terug te leveren (dat zie je ook terug in jouw overzicht). In mijn geval is 48kWh voldoende om wat ik normaal teruglever op een dag volledig in de accu te duwen en terug te leveren als de prijs gunstig is. Het addertje in deze is wel dat je de eerste twee jaar daar zelf geen volledige controle over hebt, maar daar staat dan weer het prijsvoordeel in de aanschaf tegen over plus de afspraak dat ze garanderen dat eigen gebruik voor gaat op de handel.

just my two cents ;)
helemaal eens! 8)

Zo zat ik er gisterenavond ook over na te denken. Ik heb vanochtend nog een keer de moeite gedaan om alle kostprijzen van accu's te updaten naar de prijs per vandaag en de dagstanden in te landen vanaf 7 juli 2025 t/m 7 juli 2026 (dus zo actueel mogelijk). Tevens heb ik afgelopen jaar de warmtepomp anders ingesteld zodat koeling/verwarming enkel werkt tussen 8:00-19:00 om zo veel mogelijk opwek zelf te gebruiken. Verder de kwh prijs aangepast naar de gem. prijs van dynamisch contract in 2025 volgens google (Als iemand betere suggestie heeft hoor ik het graag!). Beeld is dan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZzJiKZGmaAjRBXXrkd2Cfc3CIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi6fJcMxxPFQyvuBaOLYBVzC.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie: ik laat het vandaag nog even bezinken maar dan vermoed ik dat ik per einde dag een aanvraag ga doen bij BE; immers er is nog extra winst door de grotere accu en dus mogelijkheid gunstiger in te kopen per kwh en het handelen op de aFRR markt welke beide dan "bonus" zijn en tvt enkel nog verder verkorten...

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 12-07-2026 09:46 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:24
Heeft iemand ook server problemen? Sinds vanmorgen blijft de verbinding wegvallen. Een andere nieuwe netwerkkabel lost het probleem niet op. Hij maakt 1min verbinding om vervolgens er weer uit te vliegen.

Wanneer actief dan pakt hij alles van het net ipv de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX1fGhMRYIa6Ar3hf91OuD9Vx3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoaAoXN8VOIAjL8fCqxByKCt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tasteless op 12-07-2026 09:37 ]

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tasteless schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:33:
Heeft iemand ook server problemen? Sinds vanmorgen blijft de verbinding wegvallen. Een andere nieuwe netwerkkabel lost het probleem niet op. Hij maakt 1min verbinding om vervolgens er weer uit te vliegen.

Wanneer actief dan pakt hij alles van het net ipv de batterij.

[Afbeelding]
Hier geen probleem.

Totaal ongerelateerd zie ik in SolarEdge topic ook cloud problemen.

Mogelijk een DNS of cloud probleem ergens?

Ik draai hier recursive dns thuis, dus heb nooit echt last van remote DNS problemen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS3A_gyRnS7-84xa942-i7FsjEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNDuYP3FpkkZV0RLPag6GWsH.jpg?f=fotoalbum_tile
Juli valt tot heden aardig tegen. Hoe is het bij jullie? Gister ook aardige verkoop, benieuwd wat dat heeft opgebracht.
Had nog enige hoop voor 9juli, daar heeft de Deye de hele dag lopen ploeteren.. Dat blijkt voor 15cent/kWh geweest :')

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 12-07-2026 09:50 ]

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:49:
[Afbeelding]
Juli valt tot heden aardig tegen. Hoe is het bij jullie? Gister ook aardige verkoop, benieuwd wat dat heeft opgebracht.
Had nog enige hoop voor 9juli, daar heeft de Deye de hele dag lopen ploeteren.. Dat blijkt voor 15cent/kWh geweest :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeDotsIXQqpEGVdSIH_VWmMU3Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2thFnPuczCKetiEPDZ5dQrem.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 12-07-2026 10:10 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Source90
Get!em schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Hier geen probleem.

Totaal ongerelateerd zie ik in SolarEdge topic ook cloud problemen.

Mogelijk een DNS of cloud probleem ergens?

Ik draai hier recursive dns thuis, dus heb nooit echt last van remote DNS problemen.
Mijn solaredge is overdag ook al een paar dagen onbereikbaar. Moet ik weer naar zolder, QR scannen en dan werkt het weer.

• Source90
Toch wel bedroevend, deze resultaten. Zeker met de hoeveelheid PV dat binnenkomt had ik wel iets rooskleurigere resultaten verwacht.
Negatieve resultaten in een maand als juli lijkt mij ook geen positieve reclame voor deze BMS/tweejarig contract. (Mei viel ook wat tegen).

Is bijna een langspeelplaat aan het worden; hoop nog steeds dat er wat logica in het laden/ontladen komt. Om nou 50% capaciteit te dumpen tegen 15 centjes, om daarna terug te kopen voor 23 cent slaat kant noch wal.

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 12-07-2026 11:22 ]

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj5XU5-SEA0S69KVP3-MzWBytC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfSZIwCUPGxY1zFNzWlJPE6A.jpg?f=fotoalbum_large Interessant hoe groot de verschillen kunnen zijn dan. Als je aanneemt dat de ratio inkoopprijs/verkoopprijs voor iedereen gelijk kan zijn... (afhankelijk van je SoC??)

Oh, nu negatieve prijzen en laden - niet dus.... (SoC 31%)

[ Voor 3% gewijzigd door willem9503 op 12-07-2026 10:16 ]

• paQ
  • Nu online
willem9503 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:14:
[...]

~[Afbeelding] Interessant hoe groot de verschillen kunnen zijn dan. Als je aanneemt dat de ratio inkoopprijs/verkoopprijs voor iedereen gelijk kan zijn... (afhankelijk van je SoC??)

1.18 is anders ook niet zo fantastisch.
Het is de verhouding tussen het kopen en verkopen via de accu.
Wat @Source90 zegt: tegen lage tarieven de accu leegdrukken om vervolgens duur te moeten verbruiken is precies wat je niet wil.
Het is me niet 100% duidelijk in hoeverre de forecast hoer nu deel van uitmaakt, maar als de pv elke dag 20 kWh te hoog wordt ingeschat en het verbruik 10 te laag, dan komen we er niet…

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:26
develdonk schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:25:
[...]

helemaal eens! 8)

Zo zat ik er gisterenavond ook over na te denken. Ik heb vanochtend nog een keer de moeite gedaan om alle kostprijzen van accu's te updaten naar de prijs per vandaag en de dagstanden in te landen vanaf 7 juli 2025 t/m 7 juli 2026 (dus zo actueel mogelijk). Tevens heb ik afgelopen jaar de warmtepomp anders ingesteld zodat koeling/verwarming enkel werkt tussen 8:00-19:00 om zo veel mogelijk opwek zelf te gebruiken. Verder de kwh prijs aangepast naar de gem. prijs van dynamisch contract in 2025 volgens google (Als iemand betere suggestie heeft hoor ik het graag!). Beeld is dan als volgt:

[Afbeelding]

Conclusie: ik laat het vandaag nog even bezinken maar dan vermoed ik dat ik per einde dag een aanvraag ga doen bij BE; immers er is nog extra winst door de grotere accu en dus mogelijkheid gunstiger in te kopen per kwh en het handelen op de aFRR markt welke beide dan "bonus" zijn en tvt enkel nog verder verkorten...
Ook ik kwam met exact dezelfde conclusie, alleen bij mij waren de verschillen fors groter omdat ik alleen naar duurdere systemen keek zoals sigenstor en enphase maar zelfs met victron haalde ik met een 48kWh niet de prijs van BE.

dus zelfs zonder enige vorm van handel zou het systeem voor mij al gunstig zijn, en als ik dan zie dat men de resultaten van het handelen in dit en het vorige topic vaak als "tegenvallend" worden beschreven. Zie ik toch dat er per melding gemiddeld meer opgebracht wordt dan er aan kosten zijn dus voor mij win win.

kijk alleen al de vorige drie meldingen, eentje een netto opbrengst van rond de €20,= en eentje van rond de €12,= en helaas eentje van negatief €5,=. Maar wat ik zie is dat ik naast het feit dat ik volgend jaar niet duurder (en in mijn overtuiging ruim goedkoper) uit ben ook nog maandelijks wat extra verdiensten hebt die de maandelijkse kosten nog verder drukken.

Of ik na 1 september (als ik gewend ben aan het hele handelen e.d. ) nog steeds lyrisch ben op de opbrengsten of dat ook ik ze liever nog hoger zie ............. de tijd zal het leren we blijven natuurlijk wel Nederlanders hahahha ;)

• deejeebv
Sii schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Dan moet die productie ook op de Deye zitten nietwaar en niet op een aparte omvormer? Ben, ivm komende installatie BE en PV, nog aan het puzzelen wat direct op de Deye te doen en wat apart. Dit vooral door verschillende dakvlakken en grootte vd strings.
Nee, met een andere omvormer werkt het in elk geval, of het met PV op de Deye ook boven de 12k kan weet ik niet.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:24
willem9503 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding] Interessant hoe groot de verschillen kunnen zijn dan. Als je aanneemt dat de ratio inkoopprijs/verkoopprijs voor iedereen gelijk kan zijn... (afhankelijk van je SoC??)

Je verbruik profiel maakt onwijs veel uit natuurlijk. En zoals al vaker gezegd is de EV auto een groot verschil, vooral als je s’avonds moet laden. Kijk ik naar mijn eigen cijfers dan zie je dat ik deze maand vrijwel geheel uit mijn eigen zonneenergie productie draai en verkoop, maar dat de prijzen niet denderend zijn geweest, terwijl wat er is geimporteerd ook niet dendered goedkoop is geweest maar gewoon prima.

Een accu terug verdienen moet het vooral hebben van de extremen voor een snelle terugverdientijd. Mijn totale “PaQ FPR” staat nu op 1,74, maar wordt geheel gedragen door de extreme variaties in prijzen door de maanden heen en niet door het “rustige” vaarwater waar de maanden juni en juli in zitten. Desondanks is het voordeel van de accu nu ten op zichtte van vorig jaar dat:
  1. 95+% van mijn zonneproductie in de accu terechtkomt of direct wordt verbruikt
  2. Ik hierdoor veel meer direct zelf verbruik (met conversieverlies, maar dat weegt op tegen het verkopen tegen nagenoeg 0 euro)
  3. De zomermaanden voor niet negatieve prijzen hoeven te verkopen
  4. Potentie zit om meer te krijgen in de schoudermaanden om mee te bewegen op hogere prijzen op passieve onbalans
  5. Additioneel bij steeds groter aanbod op passieve onbalans om op aFFR te stabiliseren en je overschot kwijt te kunnen raken
  6. In de winter goedkoper te kunnen inkopen voor mijn warmtepomp verbruik
Tot op heden valt het mij dus allezins mee.

Maar ik blijf er wel bij dat communicatie mij als enige stoort bij Balans. We zijn een lastig publiek, dat snap ik ook, maar als ze aangeven dat ze elke maand een update geven dan moeten ze dat ook gewoon doen. Zelfde met de kosten/baten. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om hier nu een info pagina te maken op hun website hoe het zit en per wanneer dit gaat werken. Of nog beter, gewoon hun eigen dashboard updaten. Net als wat hun verwachtingen zijn qua aFRR nu ze ermee geoefend hebben. Gewoon een update. Ze kunnen ook mails uitsturen om extra batterijen te verkopen of reageren wanneer we hier iets aangeven over die FW upgrade. Dan moet een mailing met updates ook simpel te regelen zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsRS6X1geFZ85rGtyioZH8ftIpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlGPC1WYNWFhEJEIg1HVv3ai.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48riBySTAO6sjqQA_Jptqzb1nKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1eSV1fPkpSV2F9wr43Ymnve.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtQJpFdUvDqkfUrypBIx2UNUiiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGRgCqlOuC6Z2ht09t3s17I6.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dbm12 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Maar ik blijf er wel bij dat communicatie mij als enige stoort bij Balans. We zijn een lastig publiek, dat snap ik ook, maar als ze aangeven dat ze elke maand een update geven dan moeten ze dat ook gewoon doen. Zelfde met de kosten/baten. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om hier nu een info pagina te maken op hun website hoe het zit en per wanneer dit gaat werken. Of nog beter, gewoon hun eigen dashboard updaten. Net als wat hun verwachtingen zijn qua aFRR nu ze ermee geoefend hebben. Gewoon een update. Ze kunnen ook mails uitsturen om extra batterijen te verkopen of reageren wanneer we hier iets aangeven over die FW upgrade. Dan moet een mailing met updates ook simpel te regelen zijn
Stoort mij ook enorm, ze zijn zeer selectief in communiceren.

Stuur je een mail met “is er iets down” dan krijg je bijna direct antwoord. Stuur je voor de 3e keer een herinnering op een (zwart op wit) toezegging die ze nog moeten nakomen dan hoor je helemaal niets.

Toch bijzonder hoe je als bedrijf zo met je klanten omgaat.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:39:
[...]

1.18 is anders ook niet zo fantastisch.
Het is de verhouding tussen het kopen en verkopen via de accu.
Wat @Source90 zegt: tegen lage tarieven de accu leegdrukken om vervolgens duur te moeten verbruiken is precies wat je niet wil.
Het is me niet 100% duidelijk in hoeverre de forecast hoer nu deel van uitmaakt, maar als de pv elke dag 20 kWh te hoog wordt ingeschat en het verbruik 10 te laag, dan komen we er niet…
Het is nu vrijwel geheel PV productie gedreven. Ik had afgelopen week steeds bewolking in de ochtend. Mijn hoofd deel van PV ligt op oost en dus mis ik een belangrijke portie van productie. Algoritme pikte dit niet op en ging niet inkopen ondanks prijzen <0 cent kaal en ruimte in de batterij. De “winst” per dag werd dus volledig bepaald door de productie die er uiteindelijk deels wel was en niet door slim inkopen en batterij 100% benutten.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik volg het systeem al even en vroeg me af hoe het om gaat met andere systemen in huis. Stel ik laad mijn auto op het goedkoopste moment maar de balans accu wil dan ook laden om het net te ontlasten. Wie krijgt dan voor voorrang? Of gaan beide steeds op en afschalen vanwege elkaar?

Andere vraag. Houdt balans energie ook rekening met de rest van je meterkast? Ik denk dat menig meterkast uitgerust moet worden met 10mm2 waar dit nu 6mm2 is, dat aardleks vervangen moeten worden door 63A i.p.v. 40A. Of dat er rem automaten moeten bijkomen om het veilig te gaan gebruiken met dit soort vermogens. De woning kan immers in theorie 12KW extra verbruiken.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:10:
Ik volg het systeem al even en vroeg me af hoe het om gaat met andere systemen in huis. Stel ik laad mijn auto op het goedkoopste moment maar de balans accu wil dan ook laden om het net te ontlasten. Wie krijgt dan voor voorrang? Of gaan beide steeds op en afschalen vanwege elkaar?

Andere vraag. Houdt balans energie ook rekening met de rest van je meterkast? Ik denk dat menig meterkast uitgerust moet worden met 10mm2 waar dit nu 6mm2 is, dat aardleks vervangen moeten worden door 63A i.p.v. 40A. Of dat er rem automaten moeten bijkomen om het veilig te gaan gebruiken met dit soort vermogens. De woning kan immers in theorie 12KW extra verbruiken.
Geen laadpaal hier, ik lees dat men de laadpaal afknijpt omdat het samen idd te veel is.
De groepenkast verzwaren gebeurt niet door BE, in wezen regelen ze dat met een C40 automaat die de groepenkast geheel uitschakelt.
Verder wordt er op de Deye vertrouwd die tenminste het net niet teveel belast, echter is dat dan weer vrij knullig 'beveiligd' met een 25A alamat want gaat een hoofdzekering eruit of die alamat?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wat hierboven ook al beschreven is, het hangt helemaal van je verbruik af. Zonder EV en WP en relatief weinig panelen is het rendement prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bffMnOnEiae5QYM_DSlHlvo_m68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kDHB8j1VPKAwoTSMK0R63AGq.png?f=fotoalbum_large

Van klussen krijg je grijze haren

• harrr
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Geen laadpaal hier, ik lees dat men de laadpaal afknijpt omdat het samen idd te veel is.
De groepenkast verzwaren gebeurt niet door BE, in wezen regelen ze dat met een C40 automaat die de groepenkast geheel uitschakelt.
Verder wordt er op de Deye vertrouwd die tenminste het net niet teveel belast, echter is dat dan weer vrij knullig 'beveiligd' met een 25A alamat want gaat een hoofdzekering eruit of die alamat?
Was ik al bang voor. Via HomeAssistent bijv. kun je keuzes zelf regelen. En dat laat je helemaal over aan hun. Als mijn laadpaal zou kiezen voor het goedkoopste moment en het op dat moment niet kan laden, en er daarna geen moment meer is, heb ik dus het risico op een te lege accu in de ochtend als ik weg moet.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• deejeebv
harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:50:
[...]

Was ik al bang voor. Via HomeAssistent bijv. kun je keuzes zelf regelen. En dat laat je helemaal over aan hun. Als mijn laadpaal zou kiezen voor het goedkoopste moment en het op dat moment niet kan laden, en er daarna geen moment meer is, heb ik dus het risico op een te lege accu in de ochtend als ik weg moet.
Je laadpaal heeft geen weet van de tarieven, omdat je afgerekend wordt op basis van onbalanstarieven.

Het beste kun je met een verlaagd vermogen laden, zodat je vanuit de batterij laad, of laden op het moment dat je PV produceert.

Het EMS bepaalt wat het beste moment is om van het net af te nemen. Dit is ook afhankelijk van de SOC.

• harrr
  • Nu online
deejeebv schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Je laadpaal heeft geen weet van de tarieven, omdat je afgerekend wordt op basis van onbalanstarieven.

Het beste kun je met een verlaagd vermogen laden, zodat je vanuit de batterij laad, of laden op het moment dat je PV produceert.

Het EMS bepaalt wat het beste moment is om van het net af te nemen. Dit is ook afhankelijk van de SOC.
Weet iemand ook hoe vaak de accu zich helemaal ontlaadt? Als ik 70kWh per dag op wek, heb ik in de ochtend dan weer een lege accu om de balans accu te vullen of heeft men ook al gezien dat Balans energie de energie langer dan een nacht vast houdt?

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWZRmBQWEBDSePoR6haerLoz080=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpwlMnihRQfE496fVe44a3YJ.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb alleen al door de verkoop van m'n pv stroom tot 40kWh export per dag en dan kom ik redelijk de nacht door (vanmorgen 17% SOC).
Overigens hebben mijn batterijen een firmware bug of instelling waardoor ze bij 13% al op idle gaan (niets meer doen) en mijn verbruik dan van het net komt.
Dat gebeurde na (te) veel exports en dat was denk ik niet bekend bij BE.
Zegt wel iets over hoe goed ze hun nieuwe model batterijen testen, de klant is kennelijk de tester :)

• harrr
  • Nu online
Ja dus zelf op een lager vermogen de auto laden en dan past de Balans accu zich aan. Want op 11KW wil je je auto niet opladen zonder load balancing.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12:30
harrr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Ja dus zelf op een lager vermogen de auto laden en dan past de Balans accu zich aan. Want op 11KW wil je je auto niet opladen zonder load balancing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxv76rIAYFlBx2jSxJHhmm772os=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XcJ3kT8e78nxQzgeBvS6K2Hy.png?f=user_large Gegevens van mijn Zaptec GO2. Ingesteld op 16A

• harrr
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Ik bedoel het anders. Stel je hebt de kookplaat aan, de autolader en een warmtepomp. Dan gaat de balans accu mee leveren, waardoor je laadpaal niet gaat afschalen die de hoofdzekering in de gaten houdt. Je kan dan 15-17KW uit het net trekken, 12KW uit de balans accu en wellicht ook nog wel 6-8KW uit PV. Als dat door je busboard gaat met 6mm2 in je meterkast dan kan er een serieus brand risico ontstaan.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste