• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:25:
Ik denk dat je gelijk hebt Getlem!
Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief. (2 cent kaal, minus 2 cent BE).

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 17:47 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dit is wel voor het eerst dat ik rond dit tijdstip "a-typisch" gedrag zie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief.
maar volgens onbalansmarkt weer niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6ogg8YH77XIYei4It39xWwp1SY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MdjIpLuuzpMbUdGfq0TWOqu8.png?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:43:
[...]

maar volgens onbalansmarkt weer niet
[Afbeelding]
opregelen afregel tarief wordt daar gemixt. er zit nu 16 cent verschil tussen aldus Tenergy. Negatief was ook niet t juiste woord... het was 2 cent kaal, met 2 cent BE wordt dat 0cent.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 17:45 ]

• paQ
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 14-07-2026 17:46 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief.
Welk negatief tarief?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bvGrNkyp/screenshot-631.png

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sorry voor de ninja edit....

• Wolly
  • Niet online
[...]

Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief. (2 cent kaal, minus 2 cent BE).
De biedprijsladder is wel apart, bij het huidige volume van 310MW is de prijs in ISP 72 10 EUR/MWH :X

Apart in de zin dat hier toch niets te verdienen valt?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 14-07-2026 17:49 ]

• paQ
  • Nu online
iemand zit duidelijk te spelen nu :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:49:
iemand zit duidelijk te spelen nu :+
Mijn balans dashboard actueel is een picasso geworden nu.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:49:
[...]

De biedprijsladder is wel apart, bij het huidige volume van 310MW is de prijs in ISP 72 10 EUR/MWH :X

Apart in de zin dat hier toch niets te verdienen valt?
18cent volgens Tenergy nu..... 12kW...
Moeten we overigens niet een praatgroepje voor lotgenoten maken? Dit slowchat in dit topic loopt wel de spuigaten uit. We zouden een kanaaltje in de Discord van Tweakers kunnen vragen?

• Wolly
  • Niet online
Oh wacht, begrijp het al.

De verkoopopbrengst is "aFRR-export tegen inkoopprijs.". Verkoop is nu rond de 18ct dus positief.

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:52:
[...]

18cent volgens Tenergy nu..... 12kW...
Moeten we overigens niet een praatgroepje voor lotgenoten maken? Dit slowchat in dit topic loopt wel de spuigaten uit. We zouden een kanaaltje in de Discord van Tweakers kunnen vragen?
Niet meer nodig. Zo te zien zijn we weer bij het oude stramien.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Niet meer nodig. Zo te zien zijn we weer bij het oude stramien.
Toch gedaan, daad bij t woord:

https://discord.com/channels/504218828968951808/1526623987306729632

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:22
heb je hem alweer weg gehaald? hij zegt uitnodiging verlopen

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:40
2cents schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Ja en nee.
Baas betaald en ik heb geen ERE certificaten.
Heb destijds (2019) gekozen voor een eigen laadpaal zonder ingebouwde MID/backoffice, maar deze in de meterkast laten zetten. Dan is ERE niet mogelijk.
Voorheen had ik dag/nacht tarief, wat aanzienlijk aantrekkelijker was dan nu met de dynamische prijzen. EV laadt dan vanaf 24:00 op en is de volgende ochtend weer klaar om te gaan.
Ik heb dat nu verlaat naar 1:00, maar de prijzen zijn dan nog behoorlijk hoog.
En de batterij/EMS houdt hier nog niet genoeg rekening mee.
Kan inleren zijn, maar misschien is dit wat het is.

De toekomst zal het uitwijzen.
Ik weet niet of dit klopt; volgens mij volstaat elke mid meter en mag je ook handmatig sessies aanleveren. Maar goed; neem aan dat je je huiswerk hebt gedaan…

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39
Wellicht een repost, maar kan iemand die de nieuwe firmware heeft, dus ook met 16 kWh kan exporteren (samen met PV) een plaatje posten van de versie nummers?
Ik begreep dat deze uitrol gaande is?

Ik kom niet hoger dan 12000 watt, In de avond begrijp ik dat, immers, de accu kan niet meer leveren dan 12000 wattt. Maar overdag met de PV vol aan / erbij zou dat met gemak moeten kunnen. 3*25A is ongeveer 16000 watt die je kan leveren.

Zit er dan in de Deye een soort van policy dat de P1 output ism accu niet hoger dan 12000 watt mag zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door blue eyes op 14-07-2026 21:50 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:31
develdonk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Ik weet niet of dit klopt; volgens mij volstaat elke mid meter en mag je ook handmatig sessies aanleveren. Maar goed; neem aan dat je je huiswerk hebt gedaan…
Helaas...
Uit ERE registratie:

Je laadpunt heeft geen MID-meter
De meter moet in de laadpaal zitten. Een losse MID-meter in de meterkast telt niet mee.

Je mag handmatig sessie aanleveren, maar die moeten dan wel uit de laadpaal met MID meter komen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

blue eyes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:09:
Wellicht een repost, maar kan iemand die de nieuwe firmware heeft, dus ook met 16 kWh kan exporteren (samen met PV) een plaatje posten van de versie nummers?
Ik begreep dat deze uitrol gaande is?

Ik kom niet hoger dan 12000 watt, In de avond begrijp ik dat, immers, de accu kan niet meer leveren dan 12000 wattt. Maar overdag met de PV vol aan / erbij zou dat met gemak moeten kunnen. 3*25A is ongeveer 16000 watt die je kan leveren.

Zit er dan in de Deye een soort van policy dat de P1 output ism accu niet hoger dan 12000 watt mag zijn?

~[Afbeelding]
Firmware hmi comm moet eindigen op c0c*. Jij hebt nog de oude firmware.
Ik zou trouwens je ems ID en serienummer van je omvormer weghalen uit je screenshot.

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De uitrol zal wel gestopt zijn toen alle Deyes uitvielen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-07-2026 19:22 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkga schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:54:
[...]

heb je hem alweer weg gehaald? hij zegt uitnodiging verlopen
https://discord.gg/tweakers

Dan in topic duurzaam en thread balans

• paQ
  • Nu online
hey... schijnbaar draaien we nu toch aFRR?
zou het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV4-oBTB6Au-GoRYEY8z7H6oKsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWe3SU5OQTGgC75vks5p7Bvm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door paQ op 14-07-2026 19:37 ]

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:31
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:36:
zou het?

[Afbeelding]
Hier geen aFRR en rond dezelfde tijd (met 12kW export):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt6v7yS2roLIfN7Kvn6tblT6f9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIOT8AXvQtXAN8x4eaavQIKE.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
2cents schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:44:
[...]

Hier geen aFRR en rond dezelfde tijd (met 12kW export):
[Afbeelding]
Ah OK. Naja in mijn geval is het wel duidelijk. Andere tijden, andere duur, strak vermogen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zou het?

[Afbeelding]
Klopt, hier ook.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
Source90 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Het is niet de 99€ die je betaald wat zo nadelig is, maar het forfait waarmee zij rekenen. de Centrale is zulke capaciteiten accu's niet gewend en gaan voor de relatief kleine vergoeding geen hele berekening maken. Daardoor krijg je maar een fractie terug.
Is het dan niet gewoon de belasting die je terugkrijgt? Ik ga het eens opzoeken, ik snap er geen drol van denk ik😂

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• jeeedeee
  • Laatst online: 09:06
Hier is het vrij rustig, gezien prijzen en 85 procent SoC zou ik meer actie verwachten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJKr1XESo8p0uPgts6FY1zBA7AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N86WwqQhHRUsak4keUDXBk4c.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:56:
Hier is het vrij rustig, gezien prijzen en 85 procent SoC zou ik meer actie verwachten. [Afbeelding]
piep niet :+
Je exporteert met het dubbele vermogen 8)

• jeeedeee
  • Laatst online: 09:06
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:59:
[...]

piep niet :+
Je exporteert met het dubbele vermogen 8)
Ah ok dat had ik over het hoofd gezien 😃

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zou het?

[Afbeelding]
Ze hebben mijn post gelezen over werkdag en 6 uurtjes ;).

Nu zitten we in de pilot voor 24/7 aFRR.

(Bij gebrek aan communicatie doenlijk hier een gok en aanname)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In discord begint t ook al gezellig te worden ;)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Ik geloof het pas als ik na 22:00 een import of export zie van strak 5 tot 6 kW :9

Van klussen krijg je grijze haren

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:32
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:24:
In discord begint t ook al gezellig te worden ;)
Discord? :D >:)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Er is gewoon heel veel opregelvermogen gevraagd, zonde om te laten liggen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

https://discord.gg/tweakers

En dan in kanaal duurzaam, thread balans.

Je kunt je tweaker nickname koppelen, zie instructies daar.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 22:04 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:55

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zit totaal niet te wachten om op een ander platform ook alles bij te blijven lezen eerlijk gezegd. Hoewel ik de behoefte heel goed begrijp.

Daarom de off topic vraag: is het mogelijk om een soort listener aan dat kanaal toe te voegen die me 2x per week een samenvatting stuurt van de besproken onderwerpen ofzo?

Misschien zou dat zelfs wel hier kunnen terugvloeien?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dat er hier (te)veel slowchat was, dat zag ik ook en dat kan ook best iets minder. Maar de discussie wordt nu verplaatst naar discord inc alle nuttige info en dat is wel heel jammer.

Ik zie meer in het beperken van berichten hier wanneer je zelf ook ziet dat het alleen slowchat is ....en de rest wel vooral hier blijven plaatsen. Want best vaak komen uit simpele korte berichtjes toch goede discussies voort die leiden tot inzichten.
Het is niet altijd transparant hoe BE dingen aanstuurt of doet en dan zijn elkaars berichten wel de manier om verdere info of kleine ontwikkelingen mee te blijven krijgen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mee eens. Ik vind t ook niet perse handig om 2 zaken te volgen, al heb ik discord voor nog 6 andere hobbies toch al openstaan.

Toch was ik (ondanks dat ik zelf mede veroorzaker ben) ook aan t ergeren in dit topic over de gigantisch snelle aantal posts. 5 pagina’s per dag gemiddeld.

En ook mee eens dat juist uit de kleine opmerkingen zaken kunnen komen. Door daar in Discord nog meer kleine zaken ( onbalansprijs, grafieken, activaties) te kunnen bespreken zou dat mogelijk sneller naar voren kunnen komen, en daarna zeker in dit topic alsnog te posten/bespreken.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Get!em schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:28:
Mee eens. Ik vind t ook niet perse handig om 2 zaken te volgen, al heb ik discord voor nog 6 andere hobbies toch al openstaan.

Toch was ik (ondanks dat ik zelf mede veroorzaker ben) ook aan t ergeren in dit topic over de gigantisch snelle aantal posts. 5 pagina’s per dag gemiddeld.

En ook mee eens dat juist uit de kleine opmerkingen zaken kunnen komen. Door daar in Discord nog meer kleine zaken ( onbalansprijs, grafieken, activaties) te kunnen bespreken zou dat mogelijk sneller naar voren kunnen komen, en daarna zeker in dit topic alsnog te posten/bespreken.
Die synergie zou top zijn, maar wat je veelal ziet is dat veel info zijn weg niet goed terug vind naar het topic hier, niemand heeft lol van 2x hetzelfde opschrijven of af en toe summaries schrijven voor hier.
Maar de proof is in the pudding (and the eating), laten we kijken hoe het loopt.

Vooralsnog zou ik vooral wel een update willen van BE hoe de eerste maand verlopen is en wat wij mogen verwachten. De pilot fase is voorbij noemen ze zelf, maar de resultaten zijn er volgens mij nog niet? Zoals ze zelf noemen is de zomer het moment voor activiteit en variatie op het net, dan is er handel, in de winter is er veel minder fluctuatie.

Eigenlijk is de de winst per dag nu voor 95% niet zozeer handel of balanceren, maar het uitgestelde verkopen van PV van overdag naar avond.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nomad schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Die synergie zou top zijn, maar wat je veelal ziet is dat veel info zijn weg niet goed terug vind naar het topic hier, niemand heeft lol van 2x hetzelfde opschrijven of af en toe summaries schrijven voor hier.
Maar de proof is in the pudding (and the eating), laten we kijken hoe het loopt.
Mee eens, ik probeer t, hopelijk komen nog wat veelposters mee.
Eigenlijk is de de winst per dag nu voor 95% niet zozeer handel of balanceren, maar het uitgestelde verkopen van PV van overdag naar avond.
Klopt, wat ik eerder al noemde, PV gedreven resultaat. Inkoop om de batterij op gunstige momenten vol te krijgen is er nauwelijks nu.

• paQ
  • Nu online
Mijn fontanellen kraken ook om me er een voorstelling bij te maken hoe dat in de niet-zonnemaanden eruit gaat zien. Het is tot nu te in elk geval allemaal iets minder actief dan ik me had voorgesteld, maar misschien is dat nog wel een gevolg van 'nog te klein', en moet de pool eerst nog groeien.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Met hulp van vriend ChatGPT is het me gelukt de BE activaties te visualiseren in Loxone domotica. Dit draait nu sinds medio juni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xh7TQECIYtCYtRvVfaDU5m-syc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TsPJrsM2tbmAvjiHVI3ab6Pq.png?f=fotoalbum_large

Met Shelly speelgoed meet ik elke verbruiker in huis, behalve de Bora kookplaat en plafondverlichting. Vóór aanschaf BE accu was resultante “Andere” een constante van max.80à90kWh/mnd, de Deye verliezen resulteren in ca.200kWh/mnd extra verbruik.

Ik ben met name geinteresseerd in de verschillende dashboards die in Home Assistant gemaakt zijn door de ervaren programmeurs onder ons. Solarman boert giga veel data op waar mooie grafics van gemaakt kunnen worden in HA.

Ik wil beter inzicht kunnen krijgen;
  1. Terugverdientijd. Actual vs. Forecast
  2. Activatie in relatie tot BE prijzenmarkt
  3. Verdiensten/kosten per dg/wk/mnd
Misschien een idee om hier of in een aparte thread de HA dashboards en yamls met elkaar te delen?
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste