• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:25:
Ik denk dat je gelijk hebt Getlem!
Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief. (2 cent kaal, minus 2 cent BE).

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 17:47 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:04
Dit is wel voor het eerst dat ik rond dit tijdstip "a-typisch" gedrag zie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief.
maar volgens onbalansmarkt weer niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6ogg8YH77XIYei4It39xWwp1SY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MdjIpLuuzpMbUdGfq0TWOqu8.png?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:43:
[...]

maar volgens onbalansmarkt weer niet
[Afbeelding]
opregelen afregel tarief wordt daar gemixt. er zit nu 16 cent verschil tussen aldus Tenergy. Negatief was ook niet t juiste woord... het was 2 cent kaal, met 2 cent BE wordt dat 0cent.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 17:45 ]

• paQ
.

[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 14-07-2026 17:46 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief.
Welk negatief tarief?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bvGrNkyp/screenshot-631.png

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sorry voor de ninja edit....

• Wolly
  • Niet online
[...]

Merk op dat de aFRR export activatie nu momenteel om 17:40 is. Dus "buiten kantoortijden". Wederom bij volgens Tenergy negatief tarief. (2 cent kaal, minus 2 cent BE).
De biedprijsladder is wel apart, bij het huidige volume van 310MW is de prijs in ISP 72 10 EUR/MWH :X

Apart in de zin dat hier toch niets te verdienen valt?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 14-07-2026 17:49 ]

• paQ
iemand zit duidelijk te spelen nu :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:49:
iemand zit duidelijk te spelen nu :+
Mijn balans dashboard actueel is een picasso geworden nu.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:49:
[...]

De biedprijsladder is wel apart, bij het huidige volume van 310MW is de prijs in ISP 72 10 EUR/MWH :X

Apart in de zin dat hier toch niets te verdienen valt?
18cent volgens Tenergy nu..... 12kW...
Moeten we overigens niet een praatgroepje voor lotgenoten maken? Dit slowchat in dit topic loopt wel de spuigaten uit. We zouden een kanaaltje in de Discord van Tweakers kunnen vragen?

• Wolly
  • Niet online
Oh wacht, begrijp het al.

De verkoopopbrengst is "aFRR-export tegen inkoopprijs.". Verkoop is nu rond de 18ct dus positief.

• paQ
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:52:
[...]

18cent volgens Tenergy nu..... 12kW...
Moeten we overigens niet een praatgroepje voor lotgenoten maken? Dit slowchat in dit topic loopt wel de spuigaten uit. We zouden een kanaaltje in de Discord van Tweakers kunnen vragen?
Niet meer nodig. Zo te zien zijn we weer bij het oude stramien.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Niet meer nodig. Zo te zien zijn we weer bij het oude stramien.
Toch gedaan, daad bij t woord:

https://discord.com/channels/504218828968951808/1526623987306729632

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01:58
heb je hem alweer weg gehaald? hij zegt uitnodiging verlopen

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:01
2cents schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Ja en nee.
Baas betaald en ik heb geen ERE certificaten.
Heb destijds (2019) gekozen voor een eigen laadpaal zonder ingebouwde MID/backoffice, maar deze in de meterkast laten zetten. Dan is ERE niet mogelijk.
Voorheen had ik dag/nacht tarief, wat aanzienlijk aantrekkelijker was dan nu met de dynamische prijzen. EV laadt dan vanaf 24:00 op en is de volgende ochtend weer klaar om te gaan.
Ik heb dat nu verlaat naar 1:00, maar de prijzen zijn dan nog behoorlijk hoog.
En de batterij/EMS houdt hier nog niet genoeg rekening mee.
Kan inleren zijn, maar misschien is dit wat het is.

De toekomst zal het uitwijzen.
Ik weet niet of dit klopt; volgens mij volstaat elke mid meter en mag je ook handmatig sessies aanleveren. Maar goed; neem aan dat je je huiswerk hebt gedaan…

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-08 15:09
Wellicht een repost, maar kan iemand die de nieuwe firmware heeft, dus ook met 16 kWh kan exporteren (samen met PV) een plaatje posten van de versie nummers?
Ik begreep dat deze uitrol gaande is?

Ik kom niet hoger dan 12000 watt, In de avond begrijp ik dat, immers, de accu kan niet meer leveren dan 12000 wattt. Maar overdag met de PV vol aan / erbij zou dat met gemak moeten kunnen. 3*25A is ongeveer 16000 watt die je kan leveren.

Zit er dan in de Deye een soort van policy dat de P1 output ism accu niet hoger dan 12000 watt mag zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door blue eyes op 14-07-2026 21:50 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:25
develdonk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Ik weet niet of dit klopt; volgens mij volstaat elke mid meter en mag je ook handmatig sessies aanleveren. Maar goed; neem aan dat je je huiswerk hebt gedaan…
Helaas...
Uit ERE registratie:

Je laadpunt heeft geen MID-meter
De meter moet in de laadpaal zitten. Een losse MID-meter in de meterkast telt niet mee.

Je mag handmatig sessie aanleveren, maar die moeten dan wel uit de laadpaal met MID meter komen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

blue eyes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:09:
Wellicht een repost, maar kan iemand die de nieuwe firmware heeft, dus ook met 16 kWh kan exporteren (samen met PV) een plaatje posten van de versie nummers?
Ik begreep dat deze uitrol gaande is?

Ik kom niet hoger dan 12000 watt, In de avond begrijp ik dat, immers, de accu kan niet meer leveren dan 12000 wattt. Maar overdag met de PV vol aan / erbij zou dat met gemak moeten kunnen. 3*25A is ongeveer 16000 watt die je kan leveren.

Zit er dan in de Deye een soort van policy dat de P1 output ism accu niet hoger dan 12000 watt mag zijn?

~[Afbeelding]
Firmware hmi comm moet eindigen op c0c*. Jij hebt nog de oude firmware.
Ik zou trouwens je ems ID en serienummer van je omvormer weghalen uit je screenshot.

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De uitrol zal wel gestopt zijn toen alle Deyes uitvielen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-07-2026 19:22 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkga schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:54:
[...]

heb je hem alweer weg gehaald? hij zegt uitnodiging verlopen
https://discord.gg/tweakers

Dan in topic duurzaam en thread balans

• paQ
hey... schijnbaar draaien we nu toch aFRR?
zou het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV4-oBTB6Au-GoRYEY8z7H6oKsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWe3SU5OQTGgC75vks5p7Bvm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door paQ op 14-07-2026 19:37 ]

• 2cents
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:36:
zou het?

[Afbeelding]
Hier geen aFRR en rond dezelfde tijd (met 12kW export):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt6v7yS2roLIfN7Kvn6tblT6f9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIOT8AXvQtXAN8x4eaavQIKE.png?f=fotoalbum_large

• paQ
2cents schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:44:
[...]

Hier geen aFRR en rond dezelfde tijd (met 12kW export):
[Afbeelding]
Ah OK. Naja in mijn geval is het wel duidelijk. Andere tijden, andere duur, strak vermogen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zou het?

[Afbeelding]
Klopt, hier ook.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-08 14:56
Source90 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Het is niet de 99€ die je betaald wat zo nadelig is, maar het forfait waarmee zij rekenen. de Centrale is zulke capaciteiten accu's niet gewend en gaan voor de relatief kleine vergoeding geen hele berekening maken. Daardoor krijg je maar een fractie terug.
Is het dan niet gewoon de belasting die je terugkrijgt? Ik ga het eens opzoeken, ik snap er geen drol van denk ik😂

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• jeeedeee
  • Laatst online: 00:09
Hier is het vrij rustig, gezien prijzen en 85 procent SoC zou ik meer actie verwachten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJKr1XESo8p0uPgts6FY1zBA7AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N86WwqQhHRUsak4keUDXBk4c.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
jeeedeee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:56:
Hier is het vrij rustig, gezien prijzen en 85 procent SoC zou ik meer actie verwachten. [Afbeelding]
piep niet :+
Je exporteert met het dubbele vermogen 8)

• jeeedeee
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:59:
[...]

piep niet :+
Je exporteert met het dubbele vermogen 8)
Ah ok dat had ik over het hoofd gezien 😃

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zou het?

[Afbeelding]
Ze hebben mijn post gelezen over werkdag en 6 uurtjes ;).

Nu zitten we in de pilot voor 24/7 aFRR.

(Bij gebrek aan communicatie doenlijk hier een gok en aanname)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In discord begint t ook al gezellig te worden ;)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Ik geloof het pas als ik na 22:00 een import of export zie van strak 5 tot 6 kW :9

Van klussen krijg je grijze haren

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:32
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:24:
In discord begint t ook al gezellig te worden ;)
Discord? :D >:)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Er is gewoon heel veel opregelvermogen gevraagd, zonde om te laten liggen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

https://discord.gg/tweakers

En dan in kanaal duurzaam, thread balans.

Je kunt je tweaker nickname koppelen, zie instructies daar.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 22:04 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:24

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zit totaal niet te wachten om op een ander platform ook alles bij te blijven lezen eerlijk gezegd. Hoewel ik de behoefte heel goed begrijp.

Daarom de off topic vraag: is het mogelijk om een soort listener aan dat kanaal toe te voegen die me 2x per week een samenvatting stuurt van de besproken onderwerpen ofzo?

Misschien zou dat zelfs wel hier kunnen terugvloeien?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dat er hier (te)veel slowchat was, dat zag ik ook en dat kan ook best iets minder. Maar de discussie wordt nu verplaatst naar discord inc alle nuttige info en dat is wel heel jammer.

Ik zie meer in het beperken van berichten hier wanneer je zelf ook ziet dat het alleen slowchat is ....en de rest wel vooral hier blijven plaatsen. Want best vaak komen uit simpele korte berichtjes toch goede discussies voort die leiden tot inzichten.
Het is niet altijd transparant hoe BE dingen aanstuurt of doet en dan zijn elkaars berichten wel de manier om verdere info of kleine ontwikkelingen mee te blijven krijgen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mee eens. Ik vind t ook niet perse handig om 2 zaken te volgen, al heb ik discord voor nog 6 andere hobbies toch al openstaan.

Toch was ik (ondanks dat ik zelf mede veroorzaker ben) ook aan t ergeren in dit topic over de gigantisch snelle aantal posts. 5 pagina’s per dag gemiddeld.

En ook mee eens dat juist uit de kleine opmerkingen zaken kunnen komen. Door daar in Discord nog meer kleine zaken ( onbalansprijs, grafieken, activaties) te kunnen bespreken zou dat mogelijk sneller naar voren kunnen komen, en daarna zeker in dit topic alsnog te posten/bespreken.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Get!em schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:28:
Mee eens. Ik vind t ook niet perse handig om 2 zaken te volgen, al heb ik discord voor nog 6 andere hobbies toch al openstaan.

Toch was ik (ondanks dat ik zelf mede veroorzaker ben) ook aan t ergeren in dit topic over de gigantisch snelle aantal posts. 5 pagina’s per dag gemiddeld.

En ook mee eens dat juist uit de kleine opmerkingen zaken kunnen komen. Door daar in Discord nog meer kleine zaken ( onbalansprijs, grafieken, activaties) te kunnen bespreken zou dat mogelijk sneller naar voren kunnen komen, en daarna zeker in dit topic alsnog te posten/bespreken.
Die synergie zou top zijn, maar wat je veelal ziet is dat veel info zijn weg niet goed terug vind naar het topic hier, niemand heeft lol van 2x hetzelfde opschrijven of af en toe summaries schrijven voor hier.
Maar de proof is in the pudding (and the eating), laten we kijken hoe het loopt.

Vooralsnog zou ik vooral wel een update willen van BE hoe de eerste maand verlopen is en wat wij mogen verwachten. De pilot fase is voorbij noemen ze zelf, maar de resultaten zijn er volgens mij nog niet? Zoals ze zelf noemen is de zomer het moment voor activiteit en variatie op het net, dan is er handel, in de winter is er veel minder fluctuatie.

Eigenlijk is de de winst per dag nu voor 95% niet zozeer handel of balanceren, maar het uitgestelde verkopen van PV van overdag naar avond.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nomad schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Die synergie zou top zijn, maar wat je veelal ziet is dat veel info zijn weg niet goed terug vind naar het topic hier, niemand heeft lol van 2x hetzelfde opschrijven of af en toe summaries schrijven voor hier.
Maar de proof is in the pudding (and the eating), laten we kijken hoe het loopt.
Mee eens, ik probeer t, hopelijk komen nog wat veelposters mee.
Eigenlijk is de de winst per dag nu voor 95% niet zozeer handel of balanceren, maar het uitgestelde verkopen van PV van overdag naar avond.
Klopt, wat ik eerder al noemde, PV gedreven resultaat. Inkoop om de batterij op gunstige momenten vol te krijgen is er nauwelijks nu.

• paQ
Mijn fontanellen kraken ook om me er een voorstelling bij te maken hoe dat in de niet-zonnemaanden eruit gaat zien. Het is tot nu te in elk geval allemaal iets minder actief dan ik me had voorgesteld, maar misschien is dat nog wel een gevolg van 'nog te klein', en moet de pool eerst nog groeien.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:53
Met hulp van vriend ChatGPT is het me gelukt de BE activaties te visualiseren in Loxone domotica. Dit draait nu sinds medio juni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xh7TQECIYtCYtRvVfaDU5m-syc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TsPJrsM2tbmAvjiHVI3ab6Pq.png?f=fotoalbum_large

Met Shelly speelgoed meet ik elke verbruiker in huis, behalve de Bora kookplaat en plafondverlichting. Vóór aanschaf BE accu was resultante “Andere” een constante van max.80à90kWh/mnd, de Deye verliezen resulteren in ca.200kWh/mnd extra verbruik.

Ik ben met name geinteresseerd in de verschillende dashboards die in Home Assistant gemaakt zijn door de ervaren programmeurs onder ons. Solarman boert giga veel data op waar mooie grafics van gemaakt kunnen worden in HA.

Ik wil beter inzicht kunnen krijgen;
  1. Terugverdientijd. Actual vs. Forecast
  2. Activatie in relatie tot BE prijzenmarkt
  3. Verdiensten/kosten per dg/wk/mnd
Misschien een idee om hier of in een aparte thread de HA dashboards en yamls met elkaar te delen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:56:
[...]

Klopt, wat ik eerder al noemde, PV gedreven resultaat. Inkoop om de batterij op gunstige momenten vol te krijgen is er nauwelijks nu.
Dat ging hier niet heel goed met om 10u al export en 16:50-22u waardoor ik de volgende dag bijna leeg sta (18%) en 52kWh pv niet genoeg bleek te zijn (airco's aan hielp niet net als 16kW export).
Die 18 % begrijp ik wel met mijn 13% idle situatie, net genoeg marge voor de nacht (met 1 airco).
Ik klaag niet, het levert tenminste nog inkomsten op die ik met gewoon dynamisch niet had gehad.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
Klein aFRR moment nu vanaf 12:02 op 6kW terugleveren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HL80TbGg/screenshot-632.png
Toch nog tegen €110

@paQ ISP 49 (12:00-12:15) is nu afgerond.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kGYFns5D/screenshot-633.png

Je ziet hierboven mooi dat er steeds opregelvermogen werd gevraagd, maar blijkbaar kan je dat voor elke minuut optellen? Dat denk ik omdat de prijs onder afnemen oploopt conform de biedprijsladder.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gctvLMYF/screenshot-634.png

Dat zou betekenen dat ik met mijn bescheiden aFRR bijdrage in dit kwartier voor de hoogste prijs (156,00) in aanmerking kom, toch denk ik dat ik over 2 dagen de standaard verrekenprijs zal zien in mijn dashboard :?

[ Voor 70% gewijzigd door Wolly op 15-07-2026 12:24 ]

• jeeedeee
En weer voorbij... ze zijn flink bezig vanochtend met bieden zo te zien allemaal aFRR activaties Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-icDz2mvTS8PNu89DZ4wUbqXKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6trB4tA8nFOpUsihoNqBsty.png?f=fotoalbum_large

• 2cents
jeeedeee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:13:
En weer voorbij... ze zijn flink bezig vanochtend met bieden zo te zien allemaal aFRR activaties [Afbeelding]
Hoe herken je die aFRR activaties?
Heeft dat te maken met het tijdstip?

• Wolly
  • Niet online
2cents schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Beginnen niet op de standaard tijden van 6 minuten na het kwartier en zijn eigenlijk altijd niet op vol vermogen.

• jeeedeee
2cents schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:26:
[...]

In HA kan je het ook afleiden aan de hand van de export surplus power, als die niet strak 16000 is bij het begin van de activatie, dan is het aFRR. Wil niet zeggen dat als het strak 16000 is dat het natuurlijk geen aFRR is, maar die kans acht ik nog wel vrij groot :o Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc9fpj41A4uB-7La6HUNjlmezIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PlQh8ppZ2F0Rf8tlsVbaiKed.png?f=user_large

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:26:
[...]

In HA kan je het ook afleiden aan de hand van de export surplus power, als die niet strak 16000 is bij het begin van de activatie, dan is het aFRR. Wil niet zeggen dat als het strak 16000 is dat het natuurlijk geen aFRR is, maar die kans acht ik nog wel vrij groot :o [Afbeelding]
Dat kan alleen als je genoeg zp opbrengst hebt én de laatste firmware update op je systeem.

• jeeedeee
Wolly schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Dat kan alleen als je genoeg zp opbrengst hebt én de laatste firmware update op je systeem.
Kijk anders eens wat die setting bij jou doet, volgens mij dat is de setting die bepaalt hoeveel hij maximaal naar het net KAN/MAG sturen... die stond voor mijn FW update ook al op 16000... En toen bleef hij toch op 12 kW hangen, dus ik verwacht dat deze wel mee beweegt bij iedereen met aFRR.

• epicfailguy23
Zijn er mensen met offgrid die wel al de firmware hebben? Ik heb er interesse in, zeker vanwege de betere export. Alleen heb ik weinig zin om dit randomgepushed te krijgen. Als ze zouden zeggen: op Woensdag tussen 15:00 en 16:00 pushen we de update, dan kan ik gewoon ervoor zorgen dat ik via de bypass stroom pak (en de NAS ect is afgesloten)

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Kijk anders eens wat die setting bij jou doet, volgens mij dat is de setting die bepaalt hoeveel hij maximaal naar het net KAN/MAG sturen... die stond voor mijn FW update ook al op 16000... En toen bleef hij toch op 12 kW hangen, dus ik verwacht dat deze wel mee beweegt bij iedereen met aFRR.
Staat bij mij ook op 16000
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JngfYfwm/screenshot-635.png

Heeft echter geen effect, zit wel op aFRR maar nog geen update gekregen.

• jeeedeee
Wolly schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Staat bij mij ook op 16000
[Afbeelding]

Heeft echter geen effect, zit wel op aFRR maar nog geen update gekregen.
Ook in je history? Na de aFRR activatie gaat deze weer terug naar 16.000 bij mij (zie screenshot boven van home assistant)

@epicfailguy23 het probleem is denk ik dat ze de firmware upgrade bij Deye aanvragen op basis van je serie nummer. En dat het daarom ook lastig voor BE is om aan te geven wanneer het gebeurd.

• jeeedeee
Hier zit de accu nu op 95%... en wordt de PV van het huis automatisch uitgeschakeld... echter regelmatig ontlaad BE nu de accu. Echt geen idee tegen wat voor een tarieven nu... en of ik bij het ontladen nu juist de panelen weer aan kan zetten op het huis... Of toch liever uit laten... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov6TnugSKxyhLAG3aUXmxPUOwzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ehx5x5AfiT2mMXdBjqF9H0qr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMBNhnemapgPQ5tfh_7W5nRB_ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wQMBRR996ACpUbqVnmnWTIMV.png?f=fotoalbum_large

Over een paar dagen maar eens in de resultaten kijken, en anders de limiet van het stoppen van de panelen van het huis op 93% zetten, en die van de Deye op 94%...

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:53
Ook hier wordt ontladen, terwijl de SOC 52%is, geen idee tegen welke prijzen, hoop niet tegen onbalansprijs. aFRR is actief bij mij.

• jeeedeee
deejeebv schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:03:
Ook hier wordt ontladen, terwijl de SOC 52%is, geen idee tegen welke prijzen, hoop niet tegen onbalansprijs. aFRR is actief bij mij.
Als er op 52% ook wordt ontladen is het vast positief 8) Thanks

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:26:
[...]

In HA kan je het ook afleiden aan de hand van de export surplus power, als die niet strak 16000 is bij het begin van de activatie, dan is het aFRR. Wil niet zeggen dat als het strak 16000 is dat het natuurlijk geen aFRR is, maar die kans acht ik nog wel vrij groot :o [Afbeelding]
Gelukkig is de regel en uitzondering meteen van toepassing.

Zojuist een export onder aFRR condities voorzover ik kan nagaan:

hij startte niet op 6 minuten na het kwartier (onbalans passief acties starten op :51, deze startte op :54) en ging door overlopend in het andere kwartier (:06) (onbalans passief eindigd op einde kwartier) op 12kW (mijn maximum momenteel)

• jeeedeee
@Get!em en @Wolly jullie hebben helemaal gelijk, ik zie het nu hier ook. Die sensor ging net pas tijdens de activatie omlaag, en is dus misschien een afgeleide. Dan weet ik het zo ook niet hoe je het at the moment van activatie kan bepalen

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05:26
Ik zie het systeem hier nu 2x exporteren bij een prijs van rond de 107-111* E/MWh terwijl mijn SoC is blijven steken op 62%. Ik verwacht dat er vandaag veel betere prijzen zijn tussen 18:00 - 23:00 en begrijp werkelijk waar niet waarom er nu een export moet plaatsvinden. Overigens aFRR staat bij mij nog steeds op 'Binnenkort' dus niet actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTwHGl2cHG8yoKbBkZ6LrNE9VBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kF8cz13c6PKbbDnuz8DDAriT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hv-m72pLDLqY9VXnGJYUCNxvA_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTojgPBuUzc2CY3uQEbaVHsN.png?f=fotoalbum_large

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• paQ
deejeebv schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:03:
is... onbalansprijs niet een gevolg van aFRR?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:34
Vziw is onbalans een post-hoc correctie van verkeerd ingekochte energiebehoeftes door de leveranciers op andere markten. aFRR is het daadwerkelijke fysieke stroomnet dat gecorrigeerd moet worden. Hoge correlatie, maar niet exact causualiteit.

• epicfailguy23
Ik moet toch zeggen dat er nu al 1,5u er van allerlei exports zijn van verschillende vermogens. dus ben benieuwd of we nu echt 'echt' live zijn of het nog wat testen is. Anderzijds zit de prijs rond de 15cent dus is dit ook niet heel slecht vergeleken met andere dagen :7

• 2cents
epicfailguy23 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:04:
Ik moet toch zeggen dat er nu al 1,5u er van allerlei exports zijn van verschillende vermogens. dus ben benieuwd of we nu echt 'echt' live zijn of het nog wat testen is. Anderzijds zit de prijs rond de 15cent dus is dit ook niet heel slecht vergeleken met andere dagen :7
Is de prijs die we zien (onbalans) nou hetzelfde als die voor aFRR of wordt daar een andere prijs aangehouden?
Ik zie iig andere prijzen in mijn resultaten dan die in de day-ahead. Of kijk ik niet goed?

• paQ
2cents schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:14:
[...]

Ik zie iig andere prijzen in mijn resultaten dan die in de day-ahead. Of kijk ik niet goed?
dat... is best wel logisch.
Waarom kijk je naar day ahead?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 15-07-2026 16:16 ]

• 2cents
paQ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:15:
[...]

dat... is best wel logisch.
Waarom kijk je naar day ahead?
Bij gebrek aan beter :)
Een ieder die een goede bron heeft: graag!
Ik gebruik nu entso-e als bron.

[ Voor 5% gewijzigd door 2cents op 15-07-2026 16:20 ]

• paQ
2cents schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Ik vraag me af of je weet wat je hebt laten installeren?
We doen helemaal niets met Epex day ahead. Het is dus ook zinloos daar naar te kijken.

• 2cents
paQ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:21:
[...]

Ik vraag me af of je weet wat je hebt laten installeren?
We doen helemaal niets met Epex day ahead. Het is dus ook zinloos daar naar te kijken.
Ik ben aan het kijken hoe ik die onbalans en aFRR prijzen in een HA dashboard kon gieten.
Volgens wat ik gelezen heb kon ik de APIs van entso-e en ook Tennet gebruiken voor de onbalans.
aFRR heb ik zo nog geen bron voor.
Maar het is me wel duidelijk dat een en ander afwijkt van wat ik zie gebeuren in het Balans Dashboard. :)
Aangezien aFRR bij mij nog niet actief is gok ik dat ik nog op de onbalans markt zit?
Welke bron gebruik jij eigenlijk?

• paQ
Ik gebruik vooralsnog de tabel van Tennet. Maar we kunnen idd niet "live" zien wat de aFRR prijs is. Hopelijk deelt BE die nog eens met ons.

• jacovn
  • Laatst online: 03:22
Wat heb je aan affr voor 15cent basisprijs per kWh ? Als je daar 30% van krijgt, is het 4.5 cent.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

2cents schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:19:
[...]

0xygen500 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

paQ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:54:
Ik gebruik vooralsnog de tabel van Tennet. Maar we kunnen idd niet "live" zien wat de aFRR prijs is. Hopelijk deelt BE die nog eens met ons.
Volgens mij is onderstaand de uiteindelijke prijs (Een dag later)

https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitsmarkt/transparantie/verrekening/verrekenprijzen

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:58:
Wat heb je aan affr voor 15cent basisprijs per kWh ? Als je daar 30% van krijgt, is het 4.5 cent.
De korting moet ook terugverdiend worden.

• Wolly
  • Niet online
Dat is voor de onbalans acties. AFRR zou volgens mij niet op de verrekenprijs uitkomen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De integratie van aritmeester met high resolution tennet data toont wel de aFRR gevraagd vermogen en maximale/minimale prijs.

• jacovn
  • Laatst online: 03:22
Wolly schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:01:
[...]

De korting moet ook terugverdiend worden.
Dat snap il helemaal. Die komt wel uit de 2 cent opslag per kWh debk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:21:
[...]

Dat snap il helemaal. Die komt wel uit de 2 cent opslag per kWh debk ik.
Lijkt mij sterk.
Zie Yaay in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

• Lonelywolf76
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-08 23:55
Speedy-Andre schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:39:
[...]

Dat is een rj45 in de 'Meter' poort van de Deye achter de klep, heb je die gecheckt of even opnieuw erin doen.
Op de SDM630 zit hij geschroefd en dat zal minder snel los gaan.
De reactie snelheid hangt van de melding af, iets wat urgent oogt (onderwerp) gaat vrij vlot.
Omdat ik maar geen reactie kreeg op mijn e-mail, heb ik vanochtend zelf gebeld. Er werd toen snel een serviceafspraak gemaakt voor vandaag om 16:30 uur, met een uitloop van maximaal een uur. Inmiddels zijn we ruim drie uur verder en heb ik nog steeds niemand gezien. Wat ik het meest storend vind, is dat er totaal niet wordt gecommuniceerd dat ze later of niet meer komen. Totzover scoren ze een dikke onvoldoende voor het stukje aftercare.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mijn installatie werd ik netjes gebeld dat ze in een file stonden, het zal wel van de ploeg afhangen die het afhandelt en de vakantietijd zal ook niet helpen.

• jeeedeee
Hier een behoorlijk mooi dagje tot nu toe al ruim 40 kWh geëxporteerd. Totale productie net over de 100 kWh en bijna niet hoeven af te schakelen. SoC begonnen op 7 procent en nu nog 78 procent over. Geen auto thuis en geen warmtepomp van het zwembad nodig dus eigen verbruik was minimaal.

Dit soort dagen zie ik straks ook graag als ik op vakantie ben 😃Komt toch best weer goed uit zo met drie modules en 25 kWp panelen

• paQ
jeeedeee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:12:
Hier een behoorlijk mooi dagje tot nu toe al ruim 40 kWh geëxporteerd. Totale productie net over de 100 kWh en bijna niet hoeven af te schakelen. SoC begonnen op 7 procent en nu nog 78 procent over. Geen auto thuis en geen warmtepomp van het zwembad nodig dus eigen verbruik was minimaal.

Dit soort dagen zie ik straks ook graag als ik op vakantie ben 😃Komt toch best weer goed uit zo met drie modules en 25 kWp panelen
Het was ook best een 'druk' dagje, met vanmiddag hier en daar best 'goeie' tarieven. (tov epex day ahead) Ben hier dan ook niet verder dan 60% gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSRrBXJ5OsSMMGmo7jxDJ7KK5JA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YsDaNWx3wOmzvEOnyw8SpLEu.png?f=fotoalbum_large

Ik ben vooral heel erg benieuwd of, en hoeveel, de opbrengsten nu afwijken tov mijn eigentelling op onbalanstarieven.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Het was ook best een 'druk' dagje, met vanmiddag hier en daar best 'goeie' tarieven. (tov epex day ahead) Ben hier dan ook niet ver dan 60% gekomen.
[Afbeelding]

Ik ben vooral heel erg benieuwd of, en hoeveel, de opbrengsten nu afwijken tov mijn eigentelling op onbalanstarieven.
Ik had eerder vanmiddag ook wat screenshots van de onbalansprijzen tijdens een AFRR activatie gepost.
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik de indruk krijg dat de AFRR opbrengst helemaal niet ma 2 dagen bekend kan zijn. In het dashboard staat ook dat het twee maanden kan duren:
Waarom met 2 maanden vertraging? Dit komt omdat de definitieve cijfers van onbalans maar ook later balanceringsdiensten langer duren voordat wij deze ontvangen. Met deze vertraging vangen wij dit op en werken we altijd met de meest recente cijfers.
Het dashboard toont nu altijd de standaard (onbalans) verrekenprijs waarvan ik denk dat die niet gelijk is aan de hoogste prijs in het kwartier (=ISP) op de biedprijsladder. Zoals het eerder is uitgelegd zou voor AFRR juist wel de hoogst behaalde prijs in dat kwartier gelden.

Het “deal van de dag” in het dashboard kan ik ook niet plaatsen met de kennis van nu nav jouw post van gisteren over gekoppelde AFRR sessies in een kalendermaand. Hoe kan je nou een deal van de dag hebben als je iets over de hele maand bekijkt?

• paQ
Het "deal" gebeuren werd nog anders is me gezegd. Hoe precies? geen idee.
Maar weet haast zeker dat er een realtime prijs is. Je doet immers een bid en tot de ladder gevuld is geldt de uiteindelijke prijs.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:39:
Het "deal" gebeuren werd nog anders is me gezegd. Hoe precies? geen idee.
Maar weet haast zeker dat er een realtime prijs is. Je doet immers een bid en tot de ladder gevuld is geldt de uiteindelijke prijs.
Exact. Dus dat er twee dagen later op onze resultaten pagina bij AFRR sessies de standaard verrekenprijs wordt getoond kan niet kloppen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Exact. Dus dat er twee dagen later op onze resultaten pagina bij AFRR sessies de standaard verrekenprijs wordt getoond kan niet kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H61Z43jYrWBm1gRElnP_yL0Tj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8l8J5N7QJFfjezr0E1kJPvqn.jpg?f=fotoalbum_large

En ook die mix van export tegen inkoopprijzen…

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:39

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Hmm, dus zelfs met de @paQ plug-in weten we nog niet waar we nu staan qua opbrengsten :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR6a3ev87MiOGvohaO1YEJ2gU78=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ac69Ow0Q5LCDEA8E5pqfCknd.png?f=fotoalbum_large

Sinds vanochtend m'n PV rechtsreeks aangesloten op de Deye. Dit is ook terug te zien in het BE dashboard, maar ik snap niet waarom er alsnog 550 watt van het grid getrokken wordt en alle PV direct de accu in gaat. Iemand enig idee?

Never gonna let you down

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:06
hij trek hem tot 13% leeg. Mede door laden autoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEuUFEqh1MGNN6HBfHWNGBxH0gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oeNBTHNKQMEOtJiQs4Cr28O1.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier loopt de batterij ook leeg….. productie is lager dan verbruik. We hebben eindelijk eens regen ;)

Wel interessant wat er dan gebeurt nu de ochtend drempel op 20-25% ligt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
Rick Astley schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:37:
[Afbeelding]

Sinds vanochtend m'n PV rechtsreeks aangesloten op de Deye. Dit is ook terug te zien in het BE dashboard, maar ik snap niet waarom er alsnog 550 watt van het grid getrokken wordt en alle PV direct de accu in gaat. Iemand enig idee?
Trek het EMS even los van de voeding... Dan herconfigureert hij de Deye direct.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ronald schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Trek het EMS even los van de voeding... Dan herconfigureert hij de Deye direct.
Bedankt voor de tip. Zojuist gedaan maar heeft helaas niet geholpen. Ik zie echter deze melding om de zoveel tijd verschijnen op t scherm van de EMS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjebP9O0dj-YsDcfgrApXGVwbek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvFy87FGLXCOA1jVs4Ip938I.jpg?f=fotoalbum_large

Gevolgd door Eastron not connected.

Beide verdwijnen na 5 seconden weer en alle data komt juist binnen in het BE dashboard. Ik zie in de logs van m'n router ook gewoon internet verkeer vanuit het EMS gaan en geen disconnects op de poort... Zijn er wellicht server problemen bij BE?

Never gonna let you down

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rick Astley schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:37:
[Afbeelding]

Gefeliciteerd, nu zal de voorspelling van 2x je pv uit gaan ondanks dat er iets vervalt :)

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:30
Ik ben wel blij zeg, dat gisteren er genoeg ruimte in accu gemaakt is tegen 9 cent, zodat ik op 16% SoH met regen de hele ochtend, goed kan bijladen… gelukkig hoeft de EV niet weg vandaag. Oh wacht /s

• paQ
The Legend schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:26:
[...]

Hmm, dus zelfs met de @paQ plug-in weten we nog niet waar we nu staan qua opbrengsten :?
Nou, de plugin toont nu voor eergisteren 1 euro meer dan mijn HA telling.
Dat zit wel in de aFRR activaties. Daar geldt namelijk het gunstigste tarief; niet perse het getoonde export tarief.
Nou zou het ook super suf zijn te exporteren tegen -0,002 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj2EOnmHGmZVw-MPffxk7BBkcwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUOScqNA9z8wdc9bbaALqQCc.png?f=fotoalbum_large

Zie bijv de 3e regel.

0,607*0,135=0,0819

Het is me niet helemaal duidelijk waarom de aFRR duiding een andere waarde toont, maar in de regel erna is het precies andersom.
0,906*0,200=0,181
en daarna weer 1,387*0,158=0,219

We kunnen dus hooguit uit de plugin opmaken 2 dagen later wat het verschil zou zijn tov passieve onbalans op dat moment. Met de voetnoot dat je in veel van die gevallen sowieso niet zou exporteren omdat het tarief veel te laag is.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-08 13:14
overhyped schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:06:
Ik ben wel blij zeg, dat gisteren er genoeg ruimte in accu gemaakt is tegen 9 cent, zodat ik op 16% SoH met regen de hele ochtend, goed kan bijladen… gelukkig hoeft de EV niet weg vandaag. Oh wacht /s
Wat een verschillen, hier is het volop zon, wat geeft de forecast aan klopt die wel met de voorspelling of gaat het daar mis?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Wat een verschillen, hier is het volop zon, wat geeft de forecast aan klopt die wel met de voorspelling of gaat het daar mis?
Huidige voorspelling is dat mijn SoC niet hoger wordt dan 50%.

Op een normale zonnige dag levert mijn PV 60-70kWh, waarvan ik 30% direct verbruik.

Voor vandaag (hele dag) staat voorspelling balans op 17kWh van PV naar batterij, en morgen 36kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 16-07-2026 10:55 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ronaldo 013 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:47:
hij trek hem tot 13% leeg. Mede door laden auto[Afbeelding]
Toch opmerkelijk dat hij bij diverse niet lager dan 12% gaat.
Hier gaat hij door tot 5% :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe-kENOwCiivUdON64X2fGKTNaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0VzvMKg6DX2wWfr9ro2bV0L.jpg?f=fotoalbum_large

• ecn1985
Get!em schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Huidige voorspelling is dat mijn SoC niet hoger wordt dan 50%.

Op een normale zonnige dag levert mijn PV 60-70kWh, waarvan ik 30% direct verbruik.

Voor vandaag (hele dag) staat voorspelling balans op 17kWh van PV naar batterij, en morgen 36kWh.
Dan is er hopelijk niet goedkoop verkocht gister, zeker als de voorspelling maar 50% aangeeft zou dit onnodig zijn geweest. De marges zijn al klein op het moment, ik zit nu op 4.5per dag gemiddeld in juli met de paq plug-in

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Yaay schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Toch opmerkelijk dat hij bij diverse niet lager dan 12% gaat.
Hier gaat hij door tot 5% :
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9OKzvA8HCXoXtbvAiuPmnboiSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EJmlrsRNjt07JhNkbEqPr1Pr.png?f=fotoalbum_large 8) 4%

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-08 12:37
paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Nou, de plugin toont nu voor eergisteren 1 euro meer dan mijn HA telling.
Dat zit wel in de aFRR activaties. Daar geldt namelijk het gunstigste tarief; niet perse het getoonde export tarief.
Nou zou het ook super suf zijn te exporteren tegen -0,002 euro.
[Afbeelding]

Zie bijv de 3e regel.

0,607*0,135=0,0819

Het is me niet helemaal duidelijk waarom de aFRR duiding een andere waarde toont, maar in de regel erna is het precies andersom.
0,906*0,200=0,181
en daarna weer 1,387*0,158=0,219

We kunnen dus hooguit uit de plugin opmaken 2 dagen later wat het verschil zou zijn tov passieve onbalans op dat moment. Met de voetnoot dat je in veel van die gevallen sowieso niet zou exporteren omdat het tarief veel te laag is.
Fascinerend dat in die derde regel dus de aFRR export waarde (0,760 kWh) groter is dan de totale export waarde (0,607 kWh). Ben benieuwd hoe je meer aFRR kunt exporteren dan dat er totaal ge-exporteerd is.

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:32
ecn1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:00:
[...]

De marges zijn al klein op het moment, ik zit nu op 4.5per dag gemiddeld in juli met de paq plug-in
Is er iets te zeggen over het gemiddeld verschil tussen BEdasboard en de plug-in berekening?

Laagste soc 23% hier

[ Voor 4% gewijzigd door JackOat op 16-07-2026 11:03 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 33 Laatste