• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:59
JackOat schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Is er iets te zeggen over het gemiddeld verschil tussen BEdasboard en de plug-in berekening?
@paQ ?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:16
ecn1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Dan is er hopelijk niet goedkoop verkocht gister, zeker als de voorspelling maar 50% aangeeft zou dit onnodig zijn geweest. De marges zijn al klein op het moment, ik zit nu op 4.5per dag gemiddeld in juli met de paq plug-in
Hier verwacht de batterij ook niet boven de 30% uit te komen, en dat is nog zonder EV. Gisteren is er goedkoop gedumpt. Vandaag gaat er dus potentieel duur ingekocht worden; en zal m’n off grid reserve nihil zijn.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik heb een vraag aan jullie.

Is jullie maandelijkse voorschot flink omhoog gegaan nadat jullie klant werden bij Balans Energie?

Ik betaal nu een voorschot van €15 per maand (mijn werkelijke energiekosten zijn ongeveer €35 per maand). In de offerte van Balans Energie staat echter een voorschot van €126,50 per maand. Ze geven aan dat ze dit vanwege de nieuwe Energiewet niet kunnen aanpassen.

Hun reactie is: "Zie het als een spaarpotje."

Dat voelt voor mij niet prettig. Stel dat Balans Energie failliet gaat, dan heb ik maandenlang een veel te hoog voorschot betaald. Ik ben bang dat ik dat geld dan niet meer terugkrijg. Mijn zus heeft dit eerder meegemaakt bij een failliete energieleverancier en was haar te veel betaalde voorschotten kwijt.

Hoe is dit bij jullie gegaan? Is het voorschot uiteindelijk aangepast of betalen jullie ook zo'n hoog bedrag?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• jeeedeee
  • Nu online
Hier wordt as we speak de PV voorspelling in het dashboard aangepast. Stond vanochtend nog op 30 kWH maar is nu al naar 47 kWh gegaan met een voorspelde eind SoC van 90%. Ik moet het nog gaan zien, veel bewolking voorspeld vanmiddag hier in Zeist. Is nu wel meer in lijn met mijn Forecast.Solar in home assistant die 50 kWh verwacht.

Gestart met een SoC van 7%, nu 32% en loopt rustig op want het is bewolkt. De 90% zullen we wel niet gaan halen, want er gaat vast verkocht worden voor hopelijk goede prijzen.

• jeeedeee
  • Nu online
@Is_ Y_ Serious? van 0 euro bij Eneco naar 20 euro bij balansstroom. Ik verwacht rond de 800-1000 euro terug te krijgen (en dat is zonder de aFRR inkomsten/balanceringsdiensten)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:17
Hmm waarschijnlijk zie ik het zonniger in dan jullie, maar ik ga 'gewoon' aftoppen met de huidige zon. PV staat 7kW binnen te halen :+ Dat is wel in het zonnige zuiden..

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:27
Rick Astley schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:37:
[Afbeelding]

Sinds vanochtend m'n PV rechtsreeks aangesloten op de Deye. Dit is ook terug te zien in het BE dashboard, maar ik snap niet waarom er alsnog 550 watt van het grid getrokken wordt en alle PV direct de accu in gaat. Iemand enig idee?
Ik heb dit gedrag al veel vaker gezien. Ook ik heb zonnepanelen direct achter de omvormer hangen. Alleen als de ‘load’ van mijn huisaansluiting negatief (zon opwek achter de meterkast) wordt, dan is er geen import meer van het net. Als ik dan mijn auto met 5A ga laden, dan wordt er weer van het net opgenomen omdat de ‘load’ dan positief is. Ik zie dat je SoC 23% is, die van mij is ook lager dan 25%. Ik heb het vermoeden dat dit gedrag alleen speelt bij een lage SoC, maar BE heeft mij dat (nog) niet bevestigd. Vanochtend wederom een mail hieraan gewijd. Misschien dat ik vandaag nog antwoord krijg…

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:21:

Is jullie maandelijkse voorschot flink omhoog gegaan nadat jullie klant werden bij Balans Energie?

Ik betaal nu een voorschot van €15 per maand (mijn werkelijke energiekosten zijn ongeveer €35 per maand). In de offerte van Balans Energie staat echter een voorschot van €126,50 per maand. Ze geven aan dat ze dit vanwege de nieuwe Energiewet niet kunnen aanpassen.

Dat voelt voor mij niet prettig. Stel dat Balans Energie failliet gaat, dan heb ik maandenlang een veel te hoog voorschot betaald. Ik ben bang dat ik dat geld dan niet meer terugkrijg. Mijn zus heeft dit eerder meegemaakt bij een failliete energieleverancier en was haar te veel betaalde voorschotten kwijt.

Hoe is dit bij jullie gegaan? Is het voorschot uiteindelijk aangepast of betalen jullie ook zo'n hoog bedrag?
Ik ging van 0 euro bij mijn vorige leverancier naar iets van 20 euro per maand nu.

Het verschil bij jou is wel immens, alsof er een foute stand is doorgegeven. Zou het zelf ook niet prettig vinden om de leverancier te spekken met zoveel extra liquiditeit, bij Balans al helemaal niet omdat ze de contractueel afgesproken afrekeningen per maand nu al niet nakomen.

Dan zijn ze je straks 1500+12x(126-35)=2592 euro verschuldigd bij je jaarnota 8)7

• Is_ Y_ Serious?
Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Ik ging van 0 euro bij mijn vorige leverancier naar iets van 20 euro per maand nu.

Het verschil bij jou is wel immens, alsof er een foute stand is doorgegeven. Zou het zelf ook niet prettig vinden om de leverancier te spekken met zoveel extra liquiditeit, bij Balans al helemaal niet omdat ze de contractueel afgesproken afrekeningen per maand nu al niet nakomen.

Dan zijn ze je straks 1500+12x(126-35)=2592 euro verschuldigd bij je jaarnota 8)7
Ik heb ze zojuist gebeld. Ze gaan er naar kijken. Het lijkt of ze mijn opwek niet goed mee hebben genomen in de berekening.

Komen ze het niet na in het nadeel of voordeel van jou?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:27
ik snap de vraag iet eerlijk gezegd :?

De plugin maakt alles wat kaal is, inclusief.
Er is verder geen berekening of eigen telling. Het put gewoon uit de data die in het BE dashboard aanwezig is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ecn1985
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:21:

Ik heb het hier op 67 euro staan, geloof ook dat dit destijds werd voorgesteld vanuit Balans, zat van de week aan hetzelfde te denken stel dat het misgaat kun je waarschijnlijk fluiten naar de voorschotten. De afgelopen jaren heb ik altijd iets teveel betaald maar dan bij Eneco / Essent / Greenchoice waarbij voor mijn gevoel minder risico zit.

Als je in het Balansstroom portal kijkt heb je de optie om het voorschot bedraag aan te passen, maar alleen omhoog. Valt me nu op dat ik niet onder de 94euro mag terwijl ik maar 67 betaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFryLo10gIeM3rrVC3WF88KwwmE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/knfx8S9UrqT567TO0AGouwkh.png?f=user_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb ze zojuist gebeld. Ze gaan er naar kijken. Het lijkt of ze mijn opwek niet goed mee hebben genomen in de berekening.

Komen ze het niet na in het nadeel of voordeel van jou?
Dit komen ze niet na, al door meerderen gemeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ryxxRYJv/screenshot-637.png

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-07 13:54
paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:35:
[...]

ik snap de vraag iet eerlijk gezegd :?

De plugin maakt alles wat kaal is, inclusief.
Er is verder geen berekening of eigen telling. Het put gewoon uit de data die in het BE dashboard aanwezig is.
Sorry voor de onduidelijkheid; ik ben hier later 'ingestroomd' en heb de ontwikkeling van jouw plug-in grotendeels gemist. Ik kan me voorstellen dat er hier meer mensen meelezen met de zelfde ervaring?

Dus toch even zo brutaal; wat is 'kaal' ?

Ik zie nl op het BE dashboard alleen 'kale stroomkosten'' vermeld en verder nergens. Maar ook in dit geval is me volstrekt onduidelijk wat kaal betekent; ex btw ? ex energiebelasting? ex beiden? (zeer vreemd dat dit niet duidelijk in de diverse toelichtingen vermeld staat..)

• paQ
ex alles.

De plugin rekent incl _alles_
Dus bovenste widgets de stroomkosten incl eb en BTW
En in het maandstaatje incl vaste kosten en aftrek.

• Wolly
  • Niet online
JackOat schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid; ik ben hier later 'ingestroomd' en heb de ontwikkeling van jouw plug-in grotendeels gemist. Ik kan me voorstellen dat er hier meer mensen meelezen met de zelfde ervaring?

Dus toch even zo brutaal; wat is 'kaal' ?

Ik zie nl op het BE dashboard alleen 'kale stroomkosten'' vermeld en verder nergens. Maar ook in dit geval is me volstrekt onduidelijk wat kaal betekent; ex btw ? ex energiebelasting? ex beiden? (zeer vreemd dat dit niet duidelijk in de diverse toelichtingen vermeld staat..)
Kale stroomprijs is zo oud als de weg naar Rome, dat zie je in elk energiecontract staan als je die ooit hebt gehad.

Zie hier, kopje "Opbouw stroomprijs".

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-07 13:54
Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Kale stroomprijs is zo oud als de weg naar Rome, dat zie je in elk energiecontract staan als je die ooit hebt gehad.

Zie hier, kopje "Opbouw stroomprijs".
Mijn energiecontract met Greenchoice van 6 jaar geleden heb ik er inderdaad niet op nageplozen. In mijn eindfactuur van 16 pagina's staat in ieder geval nergens 'kaal' genoemd.

Maar goed; het is me al wat duidelijker. Als zzp'er met een zakelijk contract moet ik sowieso ex btw rekenen, dus ik wacht dan maar af of het BE dashboard nog eens een serieuze update krijgt.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:06
Met mijn maandbedrag van 20 euro moet ik waarschijnlijk bijbetalen omdat ik netto veel meer energie nodig heb dan dat ik opwek. En de handelsopbrengsten zijn lager dan verwacht. Verwachting voor dit jaar is 10000 kWh productie en 16000 kWh energiebehoefte (waarvan 2500 kWh extra verbruik door het thuisaccusysteem). Afhankelijk van hoe de voorspelling+handel beter gaat werken zal dat meer of veel meer worden. Nu is het dagelijks te laag verkopen in de avond en te duur weer inkopen in de nacht.

Helaas heb ik waarschijnlijk dezelfde import/export strategie als degene met buitengewoon overschot aan solar opwek zoals andere in deze topic. Ik vraag me af hoe die ratio is bij de non-tweakers klanten. Wellicht had ik toch niet de juiste klantprofiel achteraf gezien.

Vandaag moet er wederom 60 kWh het huis en de auto in en alles wordt nu al geëxporteerd. SOC 32% met nog 30 kWh (van de 47 kWh) solarproductie verwacht.

• Is_ Y_ Serious?
KoningSlakkie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:26:
Met mijn maandbedrag van 20 euro moet ik waarschijnlijk bijbetalen omdat ik netto veel meer energie nodig heb dan dat ik opwek. En de handelsopbrengsten zijn lager dan verwacht. Verwachting voor dit jaar is 10000 kWh productie en 16000 kWh energiebehoefte (waarvan 2500 kWh extra verbruik door het thuisaccusysteem). Afhankelijk van hoe de voorspelling+handel beter gaat werken zal dat meer of veel meer worden. Nu is het dagelijks te laag verkopen in de avond en te duur weer inkopen in de nacht.

Helaas heb ik waarschijnlijk dezelfde import/export strategie als degene met buitengewoon overschot aan solar opwek zoals andere in deze topic. Ik vraag me af hoe die ratio is bij de non-tweakers klanten. Wellicht had ik toch niet de juiste klantprofiel achteraf gezien.

Vandaag moet er wederom 60 kWh het huis en de auto in en alles wordt nu al geëxporteerd. SOC 32% met nog 30 kWh (van de 47 kWh) solarproductie verwacht.
2500 kWh extra verbruik door Balans Energie??

Is dat niet wat extreem?

• ecn1985
Ben al 45 minuten aan het exporteren a 8.9kW

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Is dat niet wat extreem?
Dat is aan de milde kant voor de huidige handel, als er straks echt continu wordt gehandeld (volume 30.000kWh per jaar) zal dit oplopen.

• paQ
ecn1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:29:
ja bijzonder he...
Hier ook trouwens, ondanks de relatief lage SOC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NIf7ogg_4a6o1ZFZcRuwIjaO5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNHi67uadXOV9gBGN7R9bIlA.png?f=fotoalbum_large
Maar het blijft een glazen bol uiteindelijk. In retrospect is alles heel eenvoudig.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 16-07-2026 12:32 ]

• KoningSlakkie
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Is dat niet wat extreem?
Klopt, ~200 kWh per maand extra is wat ik nu meet.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:32:
[...]

ja bijzonder he...
Hier ook trouwens, ondanks de relatief lage SOC.
~[Afbeelding]
Maar het blijft een glazen bol uiteindelijk. In retrospect is alles heel eenvoudig.
Same here. Geactiveerd vermogen ligt volgens Tenergy rond de 300 dus wel begrijpelijk dat Tennet afroept.

Balans kan een eenmaal gedaan bod ook niet even annuleren omdat de SOC erg laag zit, het kost serieus geld als je niet nakomt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:29:
Ik mag denk ik blij zijn dat aFRR hier niet actief is, de exports gaan nu al tot het gaatje en dat is 13% (waarna op idle) door de batterij firmware.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Dan is er hopelijk niet goedkoop verkocht gister, zeker als de voorspelling maar 50% aangeeft zou dit onnodig zijn geweest. De marges zijn al klein op het moment, ik zit nu op 4.5per dag gemiddeld in juli met de paq plug-in
Wat bedoel je met 4,5 per dag? Centen spread volgens plugin PAQ? Die staat bij mij op 0,8 cent.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Wat bedoel je met 4,5 per dag? Centen spread volgens plugin PAQ? Die staat bij mij op 0,8 cent.
Ik vermoed € 4,50

• paQ
Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Same here. Geactiveerd vermogen ligt volgens Tenergy rond de 300 dus wel begrijpelijk dat Tennet afroept.

Balans kan een eenmaal gedaan bod ook niet even annuleren omdat de SOC erg laag zit, het kost serieus geld als je niet nakomt.
Oh ik denk dat dit keurig ingeschat is hoor :)
Ca 1.4 kW uit de accu, de rest komt uit de lucht vallen.
Het is hier ook al twee dagen wasdag, WP staat de hele dag aan, en 2 airco's op drogen.

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Ik mag denk ik blij zijn dat aFRR hier niet actief is, de exports gaan nu al tot het gaatje en dat is 13% (waarna op idle) door de batterij firmware.
Als je systeem niet kan bijbenen schaalt ie vanzelf af en pakt ene ander systeem het op, of wordt herverdeeld.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Oh ik denk dat dit keurig ingeschat is hoor :)
Ca 1.4 kW uit de accu, de rest komt uit de lucht vallen.
Het is hier ook al twee dagen wasdag, WP staat de hele dag aan, en 2 airco's op drogen.
Dan heb je meer zon dan ik. Batterij 6,5kW, panelen 2kW.

In dit topic ook al gemeld dat het weer niet overal zo best is, zal best te maken kunnen hebben met de stroomvraag die nu (nouja, net want het is hier gestopt) met aFRR werd ingevuld).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Paq plugin geeft bij mij nu €81 "winst", wat verdeeld over 15 dagen nu dus €5,4 is per dag.

• paQ
Zojuist gestopt hier.
Na 55 min. Komt het door mijn SOC 35 (drempel)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMOrh7PAKjqycPq4N8jWEvX0Nl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YBT9EoSWy5EPs7TLs3zXFe9V.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:45:
Zojuist gestopt hier.
[Afbeelding]
Nee, ik zit op 25% bij stop.
Zie https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices, geactiveerd vermogen is flink gedaald.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Als je systeem niet kan bijbenen schaalt ie vanzelf af en pakt ene ander systeem het op, of wordt herverdeeld.
Dat lukt nu nog wel, na mijn 13% melding is 17% na de nacht het laagste geweest.
Met aFRR er ook nog bij blijft er met weinig zon niet veel over als dat ook enkel exports zijn.
Gisteren tussen 17 en 18u had ik toevallig 2 imports die wat ruimte gaven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• ecn1985
Dit, slecht omschreven inderdaad.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:45:
Zojuist gestopt hier.
[Afbeelding]
Nee, activatie liep hier van 11:46 tot 12:17 met 5,5kW naar het net, bij SOC 25-23%.

Daarna liep er tot 12:40 enorme rommel over de P1 meter, seconden activaties/stop elke 10 seconden.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 16-07-2026 12:57 ]

• jeeedeee
  • Nu online
@Get!em dat gerommel kwam waarschijnlijk dat BE op een andere manier het volume van de aFRR regelt, waardoor de nul op de meter op een andere manier wordt gerealiseerd. Hier liep de activatie langer door tot 12:40, precies jouw tijdstip dat de rommel stopte. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_woG1MENhonaQcZtIm8_PrPZxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A9pH8KAfou5DjfxnDBaskCC8.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Geactiveerd vermogen ligt weer boven de 250, aFRR gestart met SOC 35%.

• KoningSlakkie
Met SOC@17% doe ik niet mee met de export. Ik hoop dat er nog een import komt voor het einde van de avond. Zo kom ik anders niet door tot de zon morgen weer gaat schijnen.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:25

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

ecn1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Ik heb het hier op 67 euro staan, geloof ook dat dit destijds werd voorgesteld vanuit Balans, zat van de week aan hetzelfde te denken stel dat het misgaat kun je waarschijnlijk fluiten naar de voorschotten. De afgelopen jaren heb ik altijd iets teveel betaald maar dan bij Eneco / Essent / Greenchoice waarbij voor mijn gevoel minder risico zit.

Als je in het Balansstroom portal kijkt heb je de optie om het voorschot bedraag aan te passen, maar alleen omhoog. Valt me nu op dat ik niet onder de 94euro mag terwijl ik maar 67 betaal?

[Afbeelding]
bij mij zit de range tussen 66 en 284 euro. Vind het wel een logische redenatie eigenlijk wat je zegt over normaal te hoog zitten, maar in dit geval misschien verstandiger om aan de lage kant te zitten. Mijn voorschot zit nu op 120, en was begonnen op 160. Maar als ik naar het portaal kijk, want dat is toch uiteindelijk wat je moet betalen? kan ik nog wel een stuk lager

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BMkV9m7fEusNRBLP1Vmhgv7HMw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZytNjMkuX8qgIzPcD6Fh7KOC.png?f=user_large

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• paQ
Je kijkt nu toch naar de Day Ahead maandtotalen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je betaalt de voorschotten aan BalansStroom, dat is een andere entiteit. Als de bv's goed zijn opgezet, hoeft voorschot en handel elkaar niet te kruisen.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:41:
Met SOC@17% doe ik niet mee met de export. Ik hoop dat er nog een import komt voor het einde van de avond. Zo kom ik anders niet door tot de zon morgen weer gaat schijnen.
Hier is al tijdenlang niet significant geimporteerd, het is vooral zonnestroom verkopen wat Balans bij mij doet.

Wel wrang dat jij met 4 modules niet mee kan doen met de activaties, gebruikersgedrag en behoefte spelen dus duidelijk een rol bij de mate van handelen.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYkVYRYcqoUg7S9a5gvBTyU7URA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOsljg6cVIsMlI75G5RbU5rU.png?f=fotoalbum_large

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:13
Vandaag weinig import. Deze ochtend gestart met SOC13% en nu pas op SOC38%, inclusief PV opbrengst.

• jeeedeee
  • Nu online
Spijgig, maar ik ben toch wel benieuwd naar de mensen die op import hopen. Zowel EPEX als onbalanstarieven zijn aan de hoge kant. Zou je dan willen dat er b.v. voor 8-10 kaal cent gekocht wordt, zodat er vanavond wellicht met meer winst verkocht wordt? Lijkt mij toch ook voor BE erg lastig om dit zo aan te sturen, voor hetzelfde geld gaat de zon toch schijnen of zijn vanavond de onbalanstarieven niet significant hoger.

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:27
Quaros schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Ik heb dit gedrag al veel vaker gezien. Ook ik heb zonnepanelen direct achter de omvormer hangen. Alleen als de ‘load’ van mijn huisaansluiting negatief (zon opwek achter de meterkast) wordt, dan is er geen import meer van het net. Als ik dan mijn auto met 5A ga laden, dan wordt er weer van het net opgenomen omdat de ‘load’ dan positief is. Ik zie dat je SoC 23% is, die van mij is ook lager dan 25%. Ik heb het vermoeden dat dit gedrag alleen speelt bij een lage SoC, maar BE heeft mij dat (nog) niet bevestigd. Vanochtend wederom een mail hieraan gewijd. Misschien dat ik vandaag nog antwoord krijg…
Onderstaande reactie van BE:

‘Bedankt voor jouw bericht, ik heb het zojuist met mijn collega onderzocht en vermoeden dat dit komt door de huidige firmware. De SoC van jouw batterij heeft ergens in het traject de 13% aangetikt, waardoor deze in een beschermings stand springt om de cellen van de batterij te beschermen. Hierdoor levert de batterij omdat hij eerst de 35% moet bereiken om uit deze beschermings stand te komen. We hebben dit al een paar keer eerder voorbij zien komen en zijn daarom in contact met de fabrikant om dit beter te optimaliseren, helaas hebben wij nog geen definitieve datum wanneer dit geregeld wordt.’

Dus als de batterij ergens (waarschijnlijk) in de nacht de 13% SoC aantikt, dan wordt kennelijk tot aan 35% SoC de batterij met op de Deye aangesloten opwek geladen en wordt de ‘load’ van het huis direct gevoed vanaf het net. Als er geen opwek is, dan komt alles van het net. Op het moment dat de ‘load’ van het huis negatief wordt, verandert het gedrag en wordt er weer geprobeerd rond de nul uitwisseling te blijven met het net.

Ik hoop dat een uiteindelijke nieuwe firmware een oplossing gaat bieden, even afwachten dus…

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-07 16:18

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie

Algemene update Balans Energie

Test gecontracteerde aFRR 
Op 14 juli 2026 hebben we de test voor gecontracteerde aFRR-capaciteit uitgevoerd. Hierbij hebben we twee blokken van vier uur aangeboden en ieder kwartier een aFRR-bieding geplaatst.

Gecontracteerde aFRR betekent dat we niet alleen worden betaald wanneer TenneT ons activeert, maar ook voor het beschikbaar houden van vermogen. Wij, en onze klanten,  ontvangen dus een vergoeding om stand-by te staan.

Tijdens de test zijn we vijftien keer geactiveerd. De levering verliep perfect: we hebben exact het gevraagde vermogen geleverd.

De rapportage is vandaag ingediend. We verwachten binnen ongeveer zes weken een reactie. Na goedkeuring kunnen we ook gecontracteerde aFRR-capaciteit aanbieden.
Vrijwel alle klanten toegevoegd aan aFRR
We zijn gisteren geïnformeerd dat vrijwel al onze klanten aan ons aFRR-portfolio zijn toegevoegd. Deze klanten zijn via de officiële route aangemeld en zullen naar verwachting overmorgen actief worden.

Je kunt dit na het weekend controleren in het dashboard onder Account.

Voor de nieuwste klanten (van de afgelopen maand) geldt dit nog niet, deze verwachten we binnen 2 weken actief te hebben. Voor klanten die vanaf augustus worden geïnstalleerd verwachten we dat deze direct na ingang van het stroomcontract (en de installatie natuurlijk) direct actief kunnen zijn op aFRR. 
Verrekening van inkomsten uit flexibiliteitsdiensten
Deze werkwijze staat al enige tijd op onze website, maar was nog niet officieel gecommuniceerd naar onze eerste klanten.

Toen de eerste overeenkomsten werden opgesteld, was de definitieve manier van verrekenen nog niet volledig duidelijk. Aanvankelijk gingen we uit van een dynamisch voorschot met een maandelijkse afrekening. In de praktijk bleek dit onwenselijk, want bij een maandelijkse afrekening moeten namelijk niet alleen de inkomsten uit flexibiliteitsdiensten worden verwerkt, maar ook de werkelijke energiekosten.

Hierdoor zouden klanten in de winter vaak grote bedragen moeten bijbetalen en in de zomer mogelijk geld terugkrijgen. De eerste maand dat we actief waren hadden we een maandelijkse afrekening, waardoor mensen opeens een veelvoud moesten betalen van hun ‘verwachte maandelijkse kosten’. Hierop kregen we erg veel negatieve reacties en het werd niet goed begrepen dat in deze opzet de wintermaanden er veel moet worden betaald (vaak honderden euros per maand) en in de zomermaanden door eigen PV opwek veel wordt terug betaald per maand. We hebben daarom de voorkeur gegeven aan een vast (laag) maandelijks voorschot voor Balans Stroom, waardoor klanten duidelijkheid hebben over de te verwachten kosten voor elke maand. 

In een rekenvoorbeeld:
  • Iemand heeft een vast voorschot van 30 euro per maand.
  • In januari heeft deze persoon een verbruik van 400 euro voor die maand.
  • Uit flexibiliteitsdiensten komt 150 euro. 
In dit voorbeeld schiet Balans Energie voor jou 400-30 = 370 euro voor. Het is niet mogelijk om bovenop het tekort van 370 euro ook nog eens 150 euro extra uitbetalen. Het is voor Balans Energie en Balans Stroom maar afwachten of de rekeningen überhaupt betaald worden of dat er in de toekomst PV opwek is of niet om het deels recht te trekken. 

Daarom houden we het maandelijkse voorschot stabiel en verrekenen we alles eenmaal per jaar, dus ook de alle inkomsten uit flexibiliteitsdiensten. Deze inkomsten worden volledig meegenomen op de jaarafrekening. We communiceren alles transparant.
Voorlopig 100% van de inkomsten naar klanten
In de overeenkomst staat dat 70% van de flexibiliteitsinkomsten aan Balans Energie toekomt. Zolang de definitieve inrichting nog niet volledig is afgerond, passen we deze verdeling niet toe.

Voorlopig rekenen we daarom 100% van de ontvangen flexibiliteitsinkomsten toe aan onze klanten, net zoals we al doen vanaf het begin. 

Binnenkort volgt ook een dashboardupdate die duidelijker inzicht geeft in de daarwerkelijk gerealiseerde inkomsten en besparingen behaald door de Balans Batterij.

• KoningSlakkie
jeeedeee schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Spijgig, maar ik ben toch wel benieuwd naar de mensen die op import hopen. Zowel EPEX als onbalanstarieven zijn aan de hoge kant. Zou je dan willen dat er b.v. voor 8-10 kaal cent gekocht wordt, zodat er vanavond wellicht met meer winst verkocht wordt? Lijkt mij toch ook voor BE erg lastig om dit zo aan te sturen, voor hetzelfde geld gaat de zon toch schijnen of zijn vanavond de onbalanstarieven niet significant hoger.
Ja dan had ik inderdaad gehoop vanwege een lage SOC (16% atm) en meer dan voldoende ruimte in mijn accustack dat er toch wordt gekocht voor 7-12 cent kaal dan dat ik zometeen alles van het net moet importeren voor 15-30 cent kaal.

Het was namelijk een van de ideeën van Balans Energie zoals zij dat communiceerde op hun website is dat zij de gemiddelde kostprijs verlagen door tactisch goedkoop in te kopen. (even los van aFRR handel). Om te exporteren hebben velen van ons ook extra energie nodig. En dat was ook mijn argument om een extra module aan te schaffen.

Natuurlijk is het nog een leerproces voor Balans Energie. En dat wetende ben ik bewust ingestapt met een flinke korting. Ik geloof echt wel dat deze extra import nog gaat komen. Zeker wanneer de herfst/winter periode weer er aan komt en dit bij iedereen gaat gelden. Maar toch ga ik het blijven benoemen als tegengewicht voor de ervaringen zoals Blue eyes onder ons met flinke solar overschot.

• KoningSlakkie
Quaros schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:33:
[...]

‘Bedankt voor jouw bericht, ik heb het zojuist met mijn collega onderzocht en vermoeden dat dit komt door de huidige firmware. De SoC van jouw batterij heeft ergens in het traject de 13% aangetikt, waardoor deze in een beschermings stand springt om de cellen van de batterij te beschermen. Hierdoor levert de batterij omdat hij eerst de 35% moet bereiken om uit deze beschermings stand te komen. We hebben dit al een paar keer eerder voorbij zien komen en zijn daarom in contact met de fabrikant om dit beter te optimaliseren, helaas hebben wij nog geen definitieve datum wanneer dit geregeld wordt.’

Dus als de batterij ergens (waarschijnlijk) in de nacht de 13% SoC aantikt, dan wordt kennelijk tot aan 35% SoC de batterij met op de Deye aangesloten opwek geladen en wordt de ‘load’ van het huis direct gevoed vanaf het net. Als er geen opwek is, dan komt alles van het net. Op het moment dat de ‘load’ van het huis negatief wordt, verandert het gedrag en wordt er weer geprobeerd rond de nul uitwisseling te blijven met het net.

Ik hoop dat een uiteindelijke nieuwe firmware een oplossing gaat bieden, even afwachten dus…
Dit probleem is herkenbaar, bij mij vaak zakken richting de 17% en dan van het net+zon richting 25 a 30%. Dus nog even afwachten.

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-07 16:01
Gecontracteerde aFRR betekent dat we niet alleen worden betaald wanneer TenneT ons activeert, maar ook voor het beschikbaar houden van vermogen. Wij, en onze klanten,  ontvangen dus een vergoeding om stand-by te staan.

Tijdens de test zijn we vijftien keer geactiveerd. De levering verliep perfect: we hebben exact het gevraagde vermogen geleverd.
Gelden deze opbrengsten ook voor klanten die, en tijde van de test, nog geen activatie hadden op aFRR of enkel voor de geactiveerde klanten?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:29

Jerra

Beunhaas in wording

@Balans Energie Bedankt voor weer een update! Dat waardeer ik ten zeerste, ook als het een keer minder nieuws is overigens, altijd fijn om wat van jullie te horen!

Mogelijk niet helemaal de juiste weg om dit te vragen, maar ik vroeg mij af wat jullie zelf vinden van de mooie @paQ plug-in, staat het op de planning om uiteindelijk in het BE of BS dashboard de werkelijke (all-in) kosten weer te geven?

Dan weten mijn schoonouders ook waar ze aan toe zijn ;)
(Hoewel die al niet mogen klagen met hun massale PV verkopen...)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:29

Jerra

Beunhaas in wording

@KoningSlakkie Ik zat vanochtend ook al zo naar het dashboard te kijken, toen ik las over de lange activaties; "Oh voor mijn installatie is er niet voldoende ingekocht om mee te doen aan deze activaties, jammer"

Ik verwacht ook dat dit nog wel bijtrekt komend jaar.

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-07 16:18

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
BasSteve schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:53:
[...]

[...]

Gelden deze opbrengsten ook voor klanten die, en tijde van de test, nog geen activatie hadden op aFRR of enkel voor de geactiveerde klanten?
Alle activaties tijdens de test zijn reguliere aFRR activaties, hierin zit dus nog geen vergoeding voor standby staan. We kunnen pas bieden op deze aFRR contracted markt als we daarvoor zijn goedgekeurd.

• Wolly
  • Niet online
Balans Energie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:44:

Test gecontracteerde aFRR 
Deze werkwijze staat al enige tijd op onze website, maar was nog niet officieel gecommuniceerd naar onze eerste klanten.

Toen de eerste overeenkomsten werden opgesteld, was de definitieve manier van verrekenen nog niet volledig duidelijk. Aanvankelijk gingen we uit van een dynamisch voorschot met een maandelijkse afrekening. In de praktijk bleek dit onwenselijk, want bij een maandelijkse afrekening moeten namelijk niet alleen de inkomsten uit flexibiliteitsdiensten worden verwerkt, maar ook de werkelijke energiekosten.

Hierdoor zouden klanten in de winter vaak grote bedragen moeten bijbetalen en in de zomer mogelijk geld terugkrijgen. De eerste maand dat we actief waren hadden we een maandelijkse afrekening, waardoor mensen opeens een veelvoud moesten betalen van hun ‘verwachte maandelijkse kosten’. Hierop kregen we erg veel negatieve reacties en het werd niet goed begrepen dat in deze opzet de wintermaanden er veel moet worden betaald (vaak honderden euros per maand) en in de zomermaanden door eigen PV opwek veel wordt terug betaald per maand. We hebben daarom de voorkeur gegeven aan een vast (laag) maandelijks voorschot voor Balans Stroom, waardoor klanten duidelijkheid hebben over de te verwachten kosten voor elke maand. 

In een rekenvoorbeeld:
In dit voorbeeld schiet Balans Energie voor jou 400-30 = 370 euro voor. Het is niet mogelijk om bovenop het tekort van 370 euro ook nog eens 150 euro extra uitbetalen. Het is voor Balans Energie en Balans Stroom maar afwachten of de rekeningen überhaupt betaald worden of dat er in de toekomst PV opwek is of niet om het deels recht te trekken. 

Daarom houden we het maandelijkse voorschot stabiel en verrekenen we alles eenmaal per jaar, dus ook de alle inkomsten uit flexibiliteitsdiensten. Deze inkomsten worden volledig meegenomen op de jaarafrekening. We communiceren alles transparant.
Dank voor de update.

De geschetste problematiek die hierboven wordt opgetekend is hoe het bij veel dynamische aanbieders werkt, je betaalt elke maand voor je werkelijke verbruik.

Begrijp ik het goed dat jullie nu hiermee communiceren dat artikel 4, lid 1 en 2 van het Flex Operator contract niet worden gehanteerd en dat de klant dus pas na een (kalender?)jaar de rekening en bijbehorende opbrengsten krijgt?
Voorlopig 100% van de inkomsten naar klanten
In de overeenkomst staat dat 70% van de flexibiliteitsinkomsten aan Balans Energie toekomt. Zolang de definitieve inrichting nog niet volledig is afgerond, passen we deze verdeling niet toe.

Voorlopig rekenen we daarom 100% van de ontvangen flexibiliteitsinkomsten toe aan onze klanten, net zoals we al doen vanaf het begin. 

Binnenkort volgt ook een dashboardupdate die duidelijker inzicht geeft in de daarwerkelijk gerealiseerde inkomsten en besparingen behaald door de Balans Batterij.
Wat betekent 'definitieve inrichting'? Welke onderdelen zijn hiervoor benodigd en wanneer is de definitieve inrichting wel ingericht?

Kunnen jullie ajb ook nog ingaan op de vragen zoals eerder gesteld over de (nu uitgestelde maar je kan het beter nu al weten) verdeling?
Zie hier: Wolly in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

Wat is de status van de implementatie van intraday handel waar al in januari druk aan werd gewerkt? In April werd gemeld dat er binnen afzienbare tijd gestart zou worden met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day. Hoe staat het daarmee?

• jeeedeee
  • Nu online
@KoningSlakkie eens inderdaad met je verhaal voor eigen inkoop inderdaad. Wat dat betreft zou het systeem ook als er bijna geen PV wordt verwacht/aangesloten is wel wat meer kunnen inkopen op de momenten dat de prijs laag is. Het lijkt er nu inderdaad erg op dat ze focussen op de juiste verkoop van alle PV stroom die binnenkomt. Blijft ook zuur dat je niet richting de 5% kan, dat zorgt ook wel voor dat het systeem niet lekker loopt.

• jacovn
  • Laatst online: 06:41
Slechte dag qua zon hier. Van 18 naar 44% soc gegaan. Heb een paar wasjes gedaan en wp koelt huis.

Hoop maar dat ze niet weer alles exporteren met morgen weer een slechte zon dag.

dit omdat ze al vroeg beginnen op lage prijzen en dan zit ik al weer op de 25% voordat de prijzenhoog zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:22
Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:08:
[...]

Begrijp ik het goed dat jullie nu hiermee communiceren dat artikel 4, lid 1 en 2 van het Flex Operator contract niet worden gehanteerd en dat de klant dus pas na een (kalender?)jaar de rekening en bijbehorende opbrengsten krijgt?
Het openbreken van die onderdelen van het contract kan wmb prima, mits balans het toestaat dat je maandelijks voorschot heel royaal negatief kan zijn in een dergelijke situatie. Dan is er onderhuids niet ineens stiekem een tegenpartijrisico ontstaan bij de klant dat initieel bij Balans lag. Gezien Balans' eigen verwachtingen over aFRR en jouw opmerking over voldoende PV is er vast wel onderhandelingsruimte om enkele honderden euro per maand aan negatief voorschot in te stellen om deze verschuiving van het risico tov het contract te balanceren.

Anders spreken we over een eenzijdige contractuele wijziging van het contract ten nadele van de klant. Balans geeft immers zelf aan dat dit oa is omdat zij niet het risico willen dragen. Dat mag niet betekenen dat risicos alsnog bij de klant komt te liggen.

Maar het is nog niet zover, en ik verwacht dat balans dan ook geheel welwillend staat tov klanten voor wie deze wijziging nadelig uitpakt, toch?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:55:
Slechte dag qua zon hier. Van 18 naar 44% soc gegaan. Heb een paar wasjes gedaan en wp koelt huis.

Hoop maar dat ze niet weer alles exporteren met morgen weer een slechte zon dag.

dit omdat ze al vroeg beginnen op lage prijzen en dan zit ik al weer op de 25% voordat de prijzenhoog zijn.
Hier idem, ik zit op 23% en en heb maar tot 33% kunnen bufferen.
Wat mij betreft mag hij minder vaak exporteren en alleen bij hogere prijzen.

• jacovn
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Hier idem, ik zit op 23% en en heb maar tot 33% kunnen bufferen.
Wat mij betreft mag hij minder vaak exporteren en alleen bij hogere prijzen.
Jammer ze beginnen al. Als ik dan bij de site van jeroen.nl kijk lijken we nog niet heel hoog te zitten.

22:15 lijkt de piek te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 16-07-2026 17:27 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
maar... dat KUN je helemaal niet weten toch?
Ja, doorgaans drijft het mee, maar het zit er ook wel eens vet onder. Net zoals gisteren heel de tijd erboven. En als het aFRR activaties zijn tasten we sowieso in het duister.

ik zie het probleem niet?
De onbalans is momenteel net zo hoog als de EPEX Day Ahead van later vanavond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVOGiAcJapNwi_Zhv7wax06yLxs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z5cBplk76Utw1aDflK2vwDge.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 16-07-2026 17:29 ]

• paQ
jacovn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:26:
[...]

irrelevant

• Wolly
  • Niet online
[...]

Jammer ze beginnen al. Als ik dan bij de site van jeroen.nl kijk lijken we nog niet heel hoog te zitten.

Prima tarief zojuist, €300 / MWH.

Misschien moet je je even verdiepen in de werking van onbalans.

• paQ
Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:28:
[...]

Prima tarief zojuist, €300 / MWH.

Misschien moet je je even verdiepen in de werking van onbalans.
Ja ik begrijp dat ook niet zo goed eerlijk gezegd.
Het gaat in de afgelopen pagina's al zeker 3 keer over EPEX day ahead tarieven 8)7

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Eh, Day ahead gaat tot 30 cent later vandaag. De huidige activatie bij ons tot 17.30 en die van momenteel heeft 24-30cent onbalans opgeleverd. Is prima dan toch?

Er bestaat een kans dat onze onbalans op moment van de piek van 30cent Day Ahead er nog bovenuit gaat dansen, maar die kans is net zo goed de andere kant op (en patroon is, dat bij hoge day ahead, de onbalans vaak lager is, en dat bij begin van stijgende / eind van dalende Day Ahead de onbalans vaak hoger is.

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 16-07-2026 17:32 ]

• jacovn
Kan er niet een getal bij elke export gezet worden ? Wordt het voor iedereen duidelijk waarvoor die was.

• paQ
jacovn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:31:
Kan er niet een getal bij elke export gezet worden ? Wordt het voor iedereen duidelijk waarvoor die was.
Dan is aan @Balans Energie om ergens te vermelden.
Je kunt het momenteel ook 2 dagen later terugvinden op het dashboard.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:47
Quaros schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Toevallig vanmorgen hetzelfde gehad en ook contact opgenomen met Balans Energie. Je uitleg komt exact overeen met het gene wat mij verteld is. Wat ik wel nog wil toevoegen is dat deze 13% en 35% SOC geen harde setpoint is en bij iedereen kan verschillen. Mijn systeem werd weer actief bij 31% SOC.
Helaas betreft het volgens Balans de firmware van de batterijen en dient er dus iemand fysiek met een USB de firmware van de batterijen te updaten.....

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tasteless schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:34:
[...]

Toevallig vanmorgen hetzelfde gehad en ook contact opgenomen met Balans Energie. Je uitleg komt exact overeen met het gene wat mij verteld is. Wat ik wel nog wil toevoegen is dat deze 13% en 35% SOC geen harde setpoint is en bij iedereen kan verschillen. Mijn systeem werd weer actief bij 31% SOC.
Helaas betreft het volgens Balans de firmware van de batterijen en dient er dus iemand fysiek met een USB de firmware van de batterijen te updaten.....
Als Tweakers het BMS kunnen uitlezen, zou het dan niet voordeliger voor BE zijn om zoiets (ook) voor firmware te brouwen?
Volgens mij gebruiken ze de seriële rj12 aansluiting om een laptop er aan te hangen.
Ik wacht de opmerkingen over kosten/baten wel weer af, dat steeds voorrijden kost immers niks :P

• Wolly
  • Niet online
Tasteless schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:34:
[...]

Verwarrend, in april / mei waren er problemen met de BMS firmware en die zouden toen zijn opgelost met servicebezoeken.
Deze service bezoeken waren specifiek om de BMS te updaten omdat hij anders niet meer ontlaadde < 20%. Dit was daadwerkelijk iets anders. We zijn hier al een aantal weken mee bezig.
Ik begrijp dat er nu dus weer een ander probleem is
met de BMS software?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:51:
[...]

Verwarrend, in april / mei waren er problemen met de BMS firmware en die zouden toen zijn opgelost met servicebezoeken.

[...]

Ik begrijp dat er nu dus weer een ander probleem is
met de BMS software?
De laatste gaat volgens mij over het nieuwste model batterij, die met de Dry contacten.
Hier ging alles bij 13% op idle (slaapstand), toen er genoeg pv stroom was ging dat naar m'n verbruikers en konden de batterijen gaan opladen.
Je verliest bruikbare capaciteit omdat nu blijkbaar wordt voorkomen dat je 13% aantikt tot dit met de firmware is opgelost.
Reken maar uit hoeveel installaties (en bezoekjes) dat zijn sinds april :)

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:37
@Balans Energie Mooi dat het volgende stadium beschikbaar houden als test succesvol was!
Bedankt voor de update en fijn dat er aan het volgende item wat voor ons allen belangrijk is wordt gewerkt.
Het verwerken van voorschot zoals werd beschreven was mij al wel duidelijk en is ook logisch.
Ga zo door! Blij mee!

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:41:
[...]

Volgens mij gebruiken ze de seriële rj11 aansluiting om een laptop er aan te hangen.
Ik wacht de opmerkingen over kosten/baten wel weer af, dat steeds voorrijden kost immers niks :P
De RJ12 is de connectie rechtstreeks op de BMS. Voor uitlezen en schrijven.
Het lukte me niet om via RS485 te schrijven in elk geval, dus dat wordt hem niet.
Sowieso kun je niet multistack uitlezen via RJ12 (232), wel zien dat er een stack is.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:30:
[...]

De RJ12 is de connectie rechtstreeks op de BMS. Voor uitlezen en schrijven.
Het lukte me niet om via RS485 te schrijven in elk geval, dus dat wordt hem niet.
Sowieso kun je niet multistack uitlezen via RJ12 (232), wel zien dat er een stack is.
Dan wordt het wat lastiger voor BE om nog iets aan het EMS te knopen, daar zit een vrije RS485 op die ze wellicht kunnen gebruiken om BMS data per batterij op te vragen.
Ook nog serieel erbij wordt wel erg druk :+

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:55

The Legend

*Plop*

Balans Energie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:44:

In een rekenvoorbeeld:
Vooropgesteld: ik lig er niet wakker van dat we jaarlijks gaan afrekenen. Maar los daarvan: het ‘probleem’ dat hierboven wordt geschetst is gewoon hoe een dynamisch contract werkt. Dat kan geen nieuws zijn. Het genoemde voorbeeld van de maand januari is natuurlijk vanaf maart/april 180 graden gedraaid: nu strijken jullie alle voorschotten op, en hebben het voordeel dat je alle opbrengsten niet uitbetaalt. “Het is voor alle klanten maar afwachten of die rekeningen überhaupt betaald worden“. ;)
Ik wil echt niet de negatieveling uithangen, maar alleen maar herhalen dat je transparant communiceert, maakt niet dat je daadwerkelijk transparant communiceert. Je wijzigt eenzijdig een vrij elementair onderdeel van de overeenkomst. Die informatie had je naar eigen zeggen al na een maand nadat de bedrijfsvoering was gestart. Nu leg je voor het eerst uit dat dit gewijzigd is en waarom, prima, maar wel pas 7-8 maanden later. In mijn beleving is dat niet heel transparant.

Nogmaals, ik wil niet lopen bitchen en ik ga er mijn overeenkomst ook niet voor opzeggen. Wil alleen ff een spiegel voorhouden hoe dit over komt op mij als klant.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:20:
[...]

Het openbreken van die onderdelen van het contract kan wmb prima, mits balans het toestaat dat je maandelijks voorschot heel royaal negatief kan zijn in een dergelijke situatie. Dan is er onderhuids niet ineens stiekem een tegenpartijrisico ontstaan bij de klant dat initieel bij Balans lag. Gezien Balans' eigen verwachtingen over aFRR en jouw opmerking over voldoende PV is er vast wel onderhandelingsruimte om enkele honderden euro per maand aan negatief voorschot in te stellen om deze verschuiving van het risico tov het contract te balanceren.

Anders spreken we over een eenzijdige contractuele wijziging van het contract ten nadele van de klant. Balans geeft immers zelf aan dat dit oa is omdat zij niet het risico willen dragen. Dat mag niet betekenen dat risicos alsnog bij de klant komt te liggen.

Maar het is nog niet zover, en ik verwacht dat balans dan ook geheel welwillend staat tov klanten voor wie deze wijziging nadelig uitpakt, toch?
Ik sta ook wel versteld van het ogenschijnlijke gemak waarmee eenzijdig de overeenkomst lijkt te worden gewijzigd. Dit is ook een manier voor Balans om de liquiditeitspositie te versterken maar zoals je zelf ook zegt is het voor de klant een veel groter risico.

Het verhaal dat mensen in de winter schrikken van een hoge rekening kan ik niets mee. Dat is inherent aan een dynamisch contract en ook daar is voor getekend door de klant.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:40:
[...]

Ik sta ook wel versteld van het ogenschijnlijke gemak waarmee eenzijdig de overeenkomst lijkt te worden gewijzigd. Dit is ook een manier voor Balans om de liquiditeitspositie te versterken maar zoals je zelf ook zegt is het voor de klant een veel groter risico.

Het verhaal dat mensen in de winter schrikken van een hoge rekening kan ik niets mee. Dat is inherent aan een dynamisch contract en ook daar is voor getekend door de klant.
Dat is niet altijd het geval, bij Budget dynamisch had ik een vaste termijn (of eigenlijk geen want het was €0/maand) en daarom koos ik ze destijds.
Omdat het voor mij voordelig is heb ik geen bezwaar tegen een vaste termijn, het is wel apart dat er anders wordt gehandeld dan volgens het afgesloten contract.
Ik had gerekend op variabele kosten en de uitbetaling van 'winst', te meer vanwege het moment dat ik startte (de eerste maanden genoeg pv productie).
Er klopt meer niet, nergens staat dat je minimaal €20/maand betaalt en mijn offerte beloofde €0.
Of klant worden voordat de batterijen er zijn, dat blijkt ook regelmatig te lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-07-2026 19:17 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:37
The Legend schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:39:
[...]

Vooropgesteld: ik lig er niet wakker van dat we jaarlijks gaan afrekenen. Maar los daarvan: het ‘probleem’ dat hierboven wordt geschetst is gewoon hoe een dynamisch contract werkt. Dat kan geen nieuws zijn. Het genoemde voorbeeld van de maand januari is natuurlijk vanaf maart/april 180 graden gedraaid: nu strijken jullie alle voorschotten op, en hebben het voordeel dat je alle opbrengsten niet uitbetaalt. “Het is voor alle klanten maar afwachten of die rekeningen überhaupt betaald worden“. ;)

[...]

Ik wil echt niet de negatieveling uithangen, maar alleen maar herhalen dat je transparant communiceert, maakt niet dat je daadwerkelijk transparant communiceert. Je wijzigt eenzijdig een vrij elementair onderdeel van de overeenkomst. Die informatie had je naar eigen zeggen al na een maand nadat de bedrijfsvoering was gestart. Nu leg je voor het eerst uit dat dit gewijzigd is en waarom, prima, maar wel pas 7-8 maanden later. In mijn beleving is dat niet heel transparant.

Nogmaals, ik wil niet lopen bitchen en ik ga er mijn overeenkomst ook niet voor opzeggen. Wil alleen ff een spiegel voorhouden hoe dit over komt op mij als klant.
Ik heb vanaf het begin in oktober altijd al een vast bedrag (van het minimum 20,-), ok dat was ingesteld na overleg in november, maar ik dacht dat iedereen ondertussen een vast bedrag had.
Ik begrijp en vind het prima!
Laten we niet doen alsof het een al lang bestaand iets is dit en wat veranderingen als progressie begroeten ipv op de letter van een in het begin aangegaan contract want het is begrijpelijk dat je ergens mee moet starten en dat het als alles goed gaat evolueert.
Dit is dus een teken van evolutie en dat het goed gaat.
Wie wat smaller naar alleen zijn eigen interesse en centen zit te kijken zal het met mij niet eens zijn maar gelukkig mag dat.

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:03
Het risico wordt in deze volledig afgewenteld op ons (de klant). Immers, bij een eventueel faillissement zal iedere klant die te weinig heeft betaald moeten bijbetalen, maar degenen die te veel betaald hebben, mogen achteraan aansluiten om het te veel betaalde eventueel nog terug te krijgen (als er voldoende geld over is).

Ik heb bewust gekozen voor een dynamisch contract met daarbij variabele kosten per maand. Juist bij een start-up zoals BE (met ook nog eens verschillende BV’s die e.e.a. onderling verrekenen) is het risico extra groot. Vreemde gang van zaken dit.

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan in theorie je batterijen verkopen, als BE stopt kost het niet je korting.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:55

The Legend

*Plop*

ibak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:02:
[...]

Ik heb vanaf het begin in oktober altijd al een vast bedrag (van het minimum 20,-), ok dat was ingesteld na overleg in november, maar ik dacht dat iedereen ondertussen een vast bedrag had.
Laten we niet doen alsof het een al lang bestaand iets is dit en wat veranderingen als progressie begroeten ipv op de letter van een in het begin aangegaan contract want het is begrijpelijk dat je ergens mee moet starten en dat het als alles goed gaat evolueert.
Wie wat smaller naar alleen zijn eigen interesse en centen zit te kijken zal het met mij niet eens zijn maar gelukkig mag dat.
Ik snap wat je bedoelt, maar volgens mij hoeven we ook niet iedere toegeworpen informatie-kruimel te bejubelen alsof uitgesproken door here Jezus zelf :P Met een kritische kanttekening, mits onderbouwd, lijkt me weinig mis.

Ik ben toch malle pietje niet!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:51
Helaas bij mij nu ondergrens zo’n 19%, staat nu bij 18 te lurken van het net.. heb klein beetje EV geladen, vandaar wat laag, maar baal ervan dat ik hm snacht momenteel niet onder 25% zie, maar zelfs op dure momenten nog fors deel ongebruikt zie. Het is wat het is, net als bij verschillende andere. Het wat opportunistisch verhaal van Balans hou ik ook niet van. Heb volgens de laatste 10 jaar altijd schuld gecreëerd bij energiemaatschappijen en zeker bij dit nieuwe initiatief zou ik er normaliter zeker >9% rente op willen zien. Het gaat om relatief kleine bedragen in mijn geval, maar wil graag weer naar situatie die heel dicht naar de werkelijkheid gaat of waar ik bijbetaal na een jaar. Wie ik een lening geef bepaal ik graag zelf. Voor nu maar even afwachten, ze hebben wat mij betreft nog zo’n 1,5 jaar om me tevreden klant te laten worden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MarinoC schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:27:
Helaas bij mij nu ondergrens zo’n 19%, staat nu bij 18 te lurken van het net.. heb klein beetje EV geladen, vandaar wat laag, maar baal ervan dat ik hm snacht momenteel niet onder 25% zie, maar zelfs op dure momenten nog fors deel ongebruikt zie. Het is wat het is, net als bij verschillende andere.
Dat is toch een oudere batterij firmware bug waar BE mee bezig is (servicebezoeken)?
Betreft niet meer ontladen onder 20%, dan moeten ze wel van je horen dat het speelt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:02:
[...]

Komt bij dat een andere letter nu ook voor nog onbepaalde tijd gewijzigd is: 70/30. Voordeel de andere zijde op.

Startuppen betekent vallen en opstaan. incl klanten.

Ik ken kickstarters en crowdfundingen waar je langer je geld kwijt bent voordat je er iets voor terug krijgt of resultaat ziet. We hebben allemaal een dikke batterij, het licht doet t in huis.

Was dit bericht in de winter gekomen, dan had iedereen staan juigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 16-07-2026 23:14 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:33
+100

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:22
Get!em schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:12:
[...]

Komt bij dat een andere letter nu ook voor nog onbepaalde tijd gewijzigd is: 70/30. Voordeel de andere zijde op.
Volgens mij maakt het anders niet veel uit nu wat de sleutel is. Het is makkelijk om 100% uit te keren van niets. :+
Tsja, ik ben expliciet met balans in zee gegaan omdat de risico's laag waren. Ik voel er weinig voor om net op het verkeerde moment van het jaar 2k bij ze te hebben staan bij een faillissement. Bij een startup waarvan de eerste resultaten significant langer op zich laten wachten acht ik dat risico te groot tov overeengekomen. De voorwaarden zoals ze in het contract genoemd waren, waren daarom juist een geruststelling. Nét de regels willen wijzigen als de betalingen onze kant op gaan vallen vind ik nogal.. twijfelachtig. Maar daar valt mee te leven als ze vervolgens ook netjes een voorschotbedrag uitkeren dat past bij de verwachte jaarlijkse opbrengsten die ik heb. Anders is het wmb gewoon een manier om proberen wat extra liquiditeit te winnen ten koste van mij. En dat is niet wat we overeengekomen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 17-07-2026 00:01 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:12:
[...]

Klopt, zelf noemen ze het 'tot de definitieve inrichting volledig is afgerond'. Dat is dus eindig, waarbij de 'we betalen niet elke maand uit zoals afgesproken' wel voor onbepaalde tijd is.

Ik vind dat een slechte ruil, zeker nu duidelijk is dat we met de huidige opbrengsten al moeite hebben om de voorgespiegelde € 1500 te halen met 0% provisie aan de zijde van Balans.
Ik quote even @Ronald hier.
En wat betreft de verdeling van de inkomsten: Dat staat in de overeenkomst. Als je daar nu niet blij mee bent, dan ben je te laat met daarover nadenken... Dat is je eigen verantwoording, niet die van Balans. Je mag aan het einde van de overeenkomst heroverwegen..
Overeenkomst = overeenkomst. Wil een partij de overeenkomst wijzigen dan volg je daarvoor het aangewezen pad en ga je niet op een forum zeggen "Het stond al een tijdje zo op de website".

Besef ook even wat het voor gevolgen heeft als de BV'tjes van Balans omvallen en je dan kan fluiten naar je € 1500,00 + je voorschot(jes) en je ook nog die "dure" wintermaanden mag aftikken aan de curator. Hopelijk neemt de curator wel de papieren winst in overweging op het dashboard :X

Ik weet wel dat het voordeel van die goedkope batterij snel verdampt in zo'n scenario.

Voor de volledigheid, de volgende zaken baren mij wel wat zorgen momenteel:
  • Balans komt met een rekenvoorbeeld van mensen die bij een dynamisch contract schrikken van de prijs bij hoog verbruik terwijl een risico in dat voorbeeld (klant betaalt niet) net zo goed speelt bij jaarbetaling. Van wat ik mij herinner was er destijds op dit forum vooral ophef omdat ze jaarnota's stuurden die van geen kant klopten?
  • Balans wijzigt eenzijdig de overeenkomst(?), zogenaamd voor de klant zijn gemoedsrust maar ik vermoed dat liquiditeit hier een grote rol speelt.
  • Zaken die geheel zelfstandig kunnen worden opgepakt (handelen op EPEX, day ahead etc) worden consequent uitgesteld of zelfs niet meer genoemd.
  • Het is vooralsnog alleen onbalanshandel geweest met een klein beetje aFRR tegen lage verreken(??)prijzen, alswe geluk hebben komen we daarmee aan de genoemde €1500 (moeten we gemiddeld €4,00 per dag verdienen).
  • De communicatie is zeer selectief en allesbehalve transparant.
Het laatste punt is denk ik vooral het pijnpunt, met duidelijke communicatie waarbij ook ingegaan wordt op vragen en onduidelijkheden van klanten had veel gewonnen kunnen worden.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste