Cambionn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Ik ben normaal ook echt geen fan van afwijken van het verhaal zoals gesteld in de casus, dan kun je eindeloos what ifs bij bedenken. Maar ik kan me bijna niet indenken dat als er meerdere losstaande adviseurs en advocaten naar gekeken hebben die allemaal zeggen dat TS vast zit terwijl het zo duidelijk in het standaard contract staat, er niet wat mist/niet klopt in hoe het hier online staat. Of TS heeft een fantastische skill in het vinden van incapabele profesionals, of ergens klopt het verhaal niet. En na alle verwarring vanuit hemzelf gok ik toch op het 2e.
Ik snap wat je bedoelt, ik kan me er wel in vinden. Uiteindelijk weten we gewoon niet waar het nu echt spaak loopt.
Ik kan me ook indenken dat als je de financiering in princiepe rond hebt en enkel nog bij het kruisje moet tekenen en je dán de keutel eruit trekt, dat problemen geeft zelfs al was niet alles vanuit de hypothekaire lening en staat dat wel in het koopcontract. Dat is dan geen bank die zegt "verkoop alles maar voor eigen geld, dan lukt het wel" (wat idd raar zou zijn) maar een bank die het door jezelf opgestelde plan heeft goedgekeurd waaroor het in princiepe rond was en je erop wijst dat je koopcontract daardoor stand houd. Daarom dat dat me het meest waarschijnlijke scenario lijkt. Maar ook nogmaals, wellicht mag dat alsnog en de crux kan ook heel ergens anders in zitten.
Nou, dat zou best kunnen, maar dan wil ik wel benadrukken dat precies die situatie in principe nog steeds niet uitsluit dat er een beroep wordt gedaan op de ontbindende voorwaarde. Want de ontbindende voorwaarde ziet niet op of er een financieel plan komt te liggen waarmee het mogelijk is, maar puur en alleen op of er een hypotheek zal worden gegeven van minimaal het bedrag dat in de overeenkomst staat.
De inspanningsverplichting is hier heel erg een eigen leven gaan leiden, maar die ziet er op dat jij je best doet om een hypothecaire lening te bemachtigen en dat je dat niet gaat traineren door bijv. nu nog allerlei leningen aan te gaan, een BKR registratie met codering te krijgen, je geld in de fik te steken, je baan kwijt te raken, de medewerkers van de bank te bedreigen, etc.
Er is volgens mij op twee maniren ruimte te vinden voor de verkopende partij: Als TS geen echte aanvraag heeft gedaan óf alleen een aanvraag voor een ontoereikend bedrag dan heeft hij niet voldaan aan de inspanningsverplichting en kan hij zich niet beroepen op de ontbindende voorwaarde.
Als TS wel een aanvraag heeft gedaan voor het hele bedrag wat hij naast de starterslening nodig had en daarop is een soort "tegenbod" gekomen van de hypotheekverstrekker met een bedrag dat lager is dan wat hij nog nodig had, máár hij heeft allerlei toezeggingen gedaan dat hij dat gat met zijn eigen vermogen zou dichten dan zie ik het als mogelijkheid dat de rechter daar iets van vind.
Maar als hij (voor de deadline) gewoon zwart op wit heeft dat een bank niet bereid is om hem het benodigde bedrag te lenen omdat zijn inkomen te laag is en hij heeft geen verdere toezeggingen gedaan, dan zie ik ondanks dat het misschien niet zijn werkelijke motivatie is geen reden waarom een rechter zou zeggen dat de ontbindende voorwaarde niet geldig zou zijn. Dan zijn zijn bezwaren om "overlast" misschien voor hem redengevend geweest, maar dat is in zekere zin dan bijzaak.
En nogmaals voor de duidelijkheid, want ik zie mensen er nu op voorborduren als zijne een feit. TS heeft naar mijn weten nogsteeds nooit geclaimed dat hij een aanvraag heeft gedaan. Juist het tegenovergestelde. Hij gaf aan nog geen enkele aanvraag te hebben gedaan. Het is mijn speculatie dat hij dat wel heeft gedaan, en ook hier wat verkeerd begrijpt waardoor hij zegt van niet.
Dat weet ik inderdaad ook niet, maar ik kan me op zich ook voorstellen dat er wat twijfel bestaat over wat een aanvraag is. Er zijn heel wat vrijblijvende gesprekken te voeren waar je een grove indicatie krijgt van wat je kunt lenen, en die zijn vaak best accuraat (mits je volledig en juiste gegevens aanlevert).
Maar goed, dat is ook speculatief.