Mijn vraag
X
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
X
X
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
X
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2026 08:13 ]
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2026 08:13 ]
[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 15-06-2026 23:02 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2026 23:04 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2026 23:06 ]
d:)b :henk d:)b
Een bank kan je niet verplichten om eigen geld in te leggen. Dus aangeven dat dat geld daar niet voor bedoeld is en dus niet meegenomen mag worden in de berekening.Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:05:
het is een standaard voorwaarde van hypotheek, daarin staat dat ik gewoon het volledige bedrag wil lenen bij de bank, en niet inbreng van eigen geld.
wel staat er dat ik 1 afwijzing moet hebben.
De rabobank adviseur zegt, dan kijken we naar eigen spaargeld, als dat voldoende is krijg je geen afwijzing. maar klopt dat wel? dat betekent dat ze me helemaal kaal kunnen plukken voor een huis?
EDIT: ik wil van het huis af omdat er overlast is in de buurt. ( waar ik te laat achter kwam)
[removed]
Dan moet je aan valsheid in geschrifte doen. Bij de aanvraag worden spaartegoeden meegenomen.JJ Le Funk schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:12:
Dus als je spaargeld wegpompt van rabo naar bank x dan ziet de adviseur het niet meer en mislukt de aanvraag ?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Bron?BugBoy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:15:
Je hebt een inspanningsverplichting en je kan niet halverwege besluiten: "Ik wil het huis toch niet meer, ik vraag de bank wel om een snelle afwijzing." Je moet juridisch kunnen aantonen dat je serieus je best hebt gedaan om een hypotheek te krijgen. Dit betekent dat je op tijd alle documenten moet hebben aangeleverd bij de geldverstrekker en dat de aanvraag realistisch was op basis van je inkomen.
Bij een standaard NVM koopcontract hoef je maar één afwijzing te hebben en de bank moet aangeven waarom ze de hypotheek niet willen verstrekken. Als enkel je inkomen niet voldoende is, dan zou je daar wellicht mee weg komen. Voldoe je niet aan de voorwaarden dan zal je waarschijnlijk 10% van de koopsom moeten voldoen om toch nog onder de koop uit te komen.
Heb je overigens in het koopcontract een volledige financiering staan of slechts een gedeeltelijke? Vaak hoeven mensen maar een deel te financiering (bijv. door overwaarde van bestaande woning) en dan kan je niet een afwijzing gebruiken voor een volledige financiering.
[ Voor 204% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2026 23:19 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2026 23:20 ]
Nee die zijn niet onafhankelijk want die willen jou een hypotheek verkopenVerwijderd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:19:
@BugBoy ik heb in het contract volledig gefinancierd bedrag staan. Zonder eigen geld inleg.
@gambieter de jurist van de hypotheker zegt dat ik verplicht hiertoe ben. Die zijn onafhankelijk.
Vind je de buurt niks of is het alleen (tijdelijk?) overlast?Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:05:
EDIT: ik wil van het huis af omdat er overlast is in de buurt. ( waar ik te laat achter kwam)
[ Voor 23% gewijzigd door BugBoy op 15-06-2026 23:24 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Rabobank / Hypotheker?Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:19:
@gambieter de jurist van de hypotheker zegt dat ik verplicht hiertoe ben. Die zijn onafhankelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 15-06-2026 23:31 ]
Bij situatie A kan je ook niet onder de koop uit (tenzij je expliciet hebt laten opnemen dat je GEEN eigen geld wilt inleggen in het koopcontract). Dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn.eamelink schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:29:
Er zijn meerdere situaties denkbaar en het is nog niet helemaal duidelijk welke situatie er speelt:
Situatie A: TS kan het bedrag van het financieringsvoorbehoud niet geleend krijgen
- Huis kost 300k, financieringsvoorbehoud is voor 300k, TS kan max 270k krijgen aan hypotheek van de bank op basis van z'n inkomen of de taxatie van het huis. Hij heeft ook nog 100k eigen geld, maar wil dit niet gebruiken.
Situatie B: TS wil de rest niet rondbreien
- Huis kost 300k, financieringsvoorbehoud is 300k, bank wil best 300k lenen aan TS, maar wil van TS ook bevestigd zien dat TS met eigen geld de overdrachtsbelasting en notariskosten betaalt en als TS dat niet bevestigt dan krijgt hij de financiering ook niet.
Bij situatie A denk ik dat TS onder de koop uit kan, en denk ik niet dat hij verplicht kan worden z'n eigen geld in te zetten om het tekort aan financiering bij te leggen.
Bij situatie B denk ik dat TS niet onder de koop uit kan, en verplicht is om het financiële plaatje rond te breien met z'n eigen geld (naast de volledige financiering).
Ligt natuurlijk wel aan de clausule in de koopovereenkomst.Het financieringsvoorbehoud geldt voor de hoogte van de koopsom. Er dient een afwijzing van een geldverstrekkende instantie, een bank, overlegd te worden aan verkopers als bewijs dat kopers de financiering/de hypotheek niet rond krijgen. Op grond van het artikel in het koopcontract hoeft hiervoor door de bank alleen gekeken te worden naar de inkomens/het salaris van de kopers. Wat blijkt dus, de overwaarde van hun eigen koopwoning, hun spaargeld en overige vermogen hoeft op basis van het financieringsvoorbehoud niet te worden gebruikt voor het verkrijgen van de financiering. Er wordt echt alleen gekeken naar het inkomen.
Maar als de tekst spreekt over het financieren van de volledige koopsom, en de bank wil dat TS niet financieren, dan staat TS gewoon in zijn recht.BugBoy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:29:
@Mania-92 Waarschijnlijk de standaard NVM tekst, waarbij TS heeft aangegeven het bedrag volledig te financieren. Dan is 1 afwijzing voldoende, maar je moet wel je aantonen dat je je best hebt gedaan om een hypotheek te krijgen. Het is natuurlijk ook terecht natuurlijk, want anders zou een koopcontract ook geen waarde hebben (voor de verkopende partij) als de koper er zo makkelijk onderuit zou kunnen. Dit is een gevalletje "op de blaren zitten" denk ik.
In alle financieringsvoorbehouden die ik heb gezien is altijd het te financieren bedrag opgenomen. Als dat de volledige koopsom is, dan betekent dat ook dat TS geen eigen geld hoeft in te leggen.BugBoy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:31:
[...]
Bij situatie A kan je ook niet onder de koop uit (tenzij je expliciet hebt laten opnemen dat je GEEN eigen geld wilt inleggen in het koopcontract). Dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn.
Waarom zou hij een afwijzing krijgen? Als hij voldoende inkomen heeft krijgt hij geen afwijzing.Sport_Life schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:03:
Waarschijnlijk staat erin vermeld dat je 1 of 2 afwijzingen van een bank moet hebben. Als je bij de bank een offerte opvraagt en je geeft aan dat je geen eigen geld wil inleggen, dan krijg je een afwijzing. En die is gewoon geldig .
Alleen als in dat financieringsvoorbehoud staat dat het het verkrijgen van een lening betreft. Je kunt heel goed je huis financieren met eigen geld. Het werkwoord financieren duidt niet exclusief op het verkrijgen van een lening.Tarkin schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:24:
Ook met voldoende spaargeld kan het toch een voorwaarde zijn dat hij een hypotheek kan krijgen? Je wilt niet altijd iets financieren met je eigen geld mar je wil juist kunnen lenen?
Ik vind het te kort door de bocht dat hij dan zomaar het volledige bedrag moet kunnen betalen zonder lening
[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 16-06-2026 07:54 ]
Aan de andere kant heeft de verkopende makelaar ook een verkopende partij49euro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:50:
Misschien een gekke vraag maar heb je al contact opgenomen met de verkopende makelaar hierover?
Je zou al eens voorzichtig kunnen aankaarten dat er twijfel bestaat over de koop, waar dat aan ligt laat je dan in het midden. Je kunt zelfs refereren naar het financieel voorbehoud.
Verkopers zijn ook niet gebaat bij lange onzekerheid.
Huizen verkopen daarnaast best makkelijk in de huidige markt, en het kan zomaar zijn dat je er met een goede afspraak onderuit komt. Zoals bijvoorbeeld de kosten voor de nieuwe Funda advertentie op je nemen.
Hij geeft zelf aan te weinig inkomen te hebben.Wolly schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:41:
[...]
Waarom zou hij een afwijzing krijgen? Als hij voldoende inkomen heeft krijgt hij geen afwijzing.
Dat stukje heb ik dan gemist, ik zie alleen de hypothetische 'als ik de hypotheek niet kan krijgen' in de OP.Sport_Life schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:08:
[...]
Hij geeft zelf aan te weinig inkomen te hebben.
Dat klopt maar wanneer de koop niet doorgaat hoor je dat natuurlijk het liefst zo snel mogelijk. Zij hebben immers ook afspraken lopen met derden over de overdracht van hun nieuwe woning.bie100 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:02:
[...]
Aan de andere kant heeft de verkopende makelaar ook een verkopende partij
Die zullen ook niet blij zijn als het niet door gaat
[ Voor 7% gewijzigd door 49euro op 16-06-2026 08:15 ]
De kopers zouden dan direct bloed ruiken, zeker in de huidige markt met stijgende rentes en stokkende verkopen gaat natuurlijk niemand akkoord met een paar honderd euro schadevergoeding.49euro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:50:
Misschien een gekke vraag maar heb je al contact opgenomen met de verkopende makelaar hierover?
Je zou al eens voorzichtig kunnen aankaarten dat er twijfel bestaat over de koop, waar dat aan ligt laat je dan in het midden. Je kunt zelfs refereren naar het financieel voorbehoud.
Verkopers zijn ook niet gebaat bij lange onzekerheid.
Huizen verkopen daarnaast best makkelijk in de huidige markt, en het kan zomaar zijn dat je er met een goede afspraak onderuit komt. Zoals bijvoorbeeld de kosten voor de nieuwe Funda advertentie op je nemen.
Kan je aangeven waar die zekerheid op gebaseerd is?49euro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:14:
[...]
Wanneer iemand vaag doet en op het eind van de periode ineens de kaart speelt van financieringsvoorbehoud terwijl hij het geld op zijn rekening heeft staan, resulteert in ieder geval met enige zekerheid tot het betalen van de 10% boeteclausule. Ik zou het in ieder geval niet accepteren wanneer ik door dit soort gedrag met een hoop extra kosten wordt geconfronteerd.
Omdat je de verkopers dan aan het lijntje hebt gehouden en met een hoop kosten opzadelt. Dat soort gedrag lokt natuurlijk een tegenreactie uit.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:16:
[...]
Kan je aangeven waar die zekerheid op gebaseerd is?
[ Voor 30% gewijzigd door 49euro op 16-06-2026 08:20 ]
Ik lees het iets anders:Sport_Life schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:08:
[...]
Hij geeft zelf aan te weinig inkomen te hebben.
En op basis van wat precies resulteert dat in het betalen van de 10% boeteclausule?49euro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:17:
[...]
Omdat je de verkopers dan aan het lijntje hebt gehouden en met een hoop kosten opzadelt. Dat soort gedrag lokt natuurlijk een tegenreactie uit.
Jij wil de gok wagen dat je er juridisch onderuit kan. Die weg kun je altijd nog inslaan. Vaak wil een gesprek van mens tot mens ook nog helpen. Ik zou die stap niet zomaar overslaan.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:20:
[...]
En op basis van wat precies resulteert dat in het betalen van de 10% boeteclausule?
In mijn post heb ik een quote geplaatst waarin men schrijft dat dit niet automatisch zo is.
Dan ga je naar een andere bank/hypotheekverstrekker, legt het verhaal op tafel: inkomen: X, benodigde hypotheek (bedrag op getekende overeenkomst), kan ik hiervoor een hypotheek krijgen ?Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:05:
het is een standaard voorwaarde van hypotheek, daarin staat dat ik gewoon het volledige bedrag wil lenen bij de bank, en niet inbreng van eigen geld.
wel staat er dat ik 1 afwijzing moet hebben.
De rabobank adviseur zegt, dan kijken we naar eigen spaargeld, als dat voldoende is krijg je geen afwijzing. maar klopt dat wel? dat betekent dat ze me helemaal kaal kunnen plukken voor een huis?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik wil helemaal geen gok wagen49euro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:22:
[...]
Jij wil de gok wagen dat je er juridisch onderuit kan. Die weg kun je altijd nog inslaan. Vaak wil een gesprek van mens tot mens ook nog helpen. Ik zou die stap niet zomaar overslaan.
@Verwijderd Heb je bij je bod of in de communicatie met de verkoopmakelaar iets van een berekening of bevestiging laten zien van een financieel adviseur dat je de benodigde middelen bij elkaar zou kunnen sprokkelen?ZeRoC00L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:23:
[...]
Dan ga je naar een andere bank/hypotheekverstrekker, legt het verhaal op tafel: inkomen: X, benodigde hypotheek (bedrag op getekende overeenkomst), kan ik hiervoor een hypotheek krijgen ?
Als he antwoord nee is, vraag of ze hier een (officiele) bevestiging van maken en klaar ben je.
Het is niet zo dat de Rabo de enige hypotheekverstrekker is....
Maar misschien had hij of zij nog twee geïnteresseerden die stonden te trappelen en kan het daardoor snel met een ander worden geregeld.bie100 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:02:
[...]
Aan de andere kant heeft de verkopende makelaar ook een verkopende partij
Die zullen ook niet blij zijn als het niet door gaat
Veroordeel niet, verwonder u slechts
In de NVM modelovereenkomst is het voorbehoud juist wel op voorwaarde van een hypotheek.MarkyB schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:28:
Volgens mij teken je op voorwaarde van financiering en niet op voorwaarde van hypotheek. Spaargeld is ook financiering.
15.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op [datum] koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van € [bedrag],- zegge
[bedrag uitgeschreven] geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een
erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan niet van
toepassing, of een rentepercentage niet hoger dan niet van toepassing, bij de volgende hypotheekvorm: Tegen
normaal geldende rente- en overige voorwaarden bij in Nederland gevestigde banken of
hypotheekverstrekkende instellingen.
Onder bankinstelling wordt in dit artikel begrepen een bank of verzekeraar in de zin van artikel 1:1 Wet op het
financieel toezicht
Heb je niet genoeg inkomen voor de koopprijs of heb je niet genoeg inkomen voor koopprijs + bijkomende kosten?Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:32:
Ik heb inderdaad dit bij DE Hypotheker lopen, maar heb extra informatie gevraagd of je dus eigen geld verplicht bent in te leggen bij de rabobank. Beide zeiden dus dat het verplicht was.
Ik heb gewoon een standaard NVM koopcontract, waar dus niet instaat dat ik zelf geld moet inleggen. maar het x leenbedrag via hypoteek geldlening ofzo moet krijgen.
In mijn geval, kan ik met mijn bruto jaarinkomen niet genoeg hypotheek krijgen voor de woning. Maar heb ik wel genoeg spaargeld om dat gat te dichten om bij de koopprijs uit te komen. Waarbij zij dus zeggen, je krijgt geen afwijzing want je mag dus 100% van de bank, en de rest moet je verplicht zelf inleggen.
Stel dat ik wel een afwijzing krijg, dan vragen ze dan dus het spaargeld op, en ga ik alsnog nat.
als het dus verplicht is om in te leggen vanwege die inspanningsplicht.
3 dagen bedenktijd zijn voorbij helaas....
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Of misschien niet en waren ze blij dat het verkocht is (of was dat moeten we nu ff afwachtenNo Hands schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:29:
[...]
Maar misschien had hij of zij nog twee geïnteresseerden die stonden te trappelen en kan het daardoor snel met een ander worden geregeld.
Dat is het probleem helemaal niet. Hij wil het huis niet meer omdat er overlast is in de buurt.SlqmLqck schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:43:
Huis gekocht 6 maand geleden. Ik ben totaal niet thuis in de materie en had ook geen zin om me daarin te verdiepen. Wij hebben een (onofhankelijke) hypotheek adviseur in de hand genomen. Hij kan je exact vertellen wat wel/niet kan. Hij kijkt ook naar wat de beste rente voor jou te verkrijgen is en/of je eventueel zelf een deel kan inleggen, zodat je een lagere rente hebt.
Ik begrijp niet zo goed waarom je een bieding doet terwijl je weet(?) dat je het niet kan lenen. Zijn tegenwoordig tal van tools voor.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2026 08:47 ]
En heb je een verklaring van die adviseur meegestuurd bij je bod?Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:45:
ik krijg niet genoeg inkomen voor het hele x koopprijs.
Voorbeeld, ik krijg hypotheek 260.000 + 40.000 starterslening is 300k woning kost 320k ik zou in eerste instantie 15k inleggen voor het huis omdat ik het toen wou, nu niet meer. maar omdat de rente is gestegen mis is dus nog 5k. zij zeggen jij hebt dit geld liggen, dus moet je het verplicht inzetten. om dus 320k te kunnen betalen.
de verkoopmakelaar weet niet dat ik zoveel spaargeld heb dat het wel zou lukken, mijn adviseur van de hypotheker wel.
Mag wel maar het is niet slimVerwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:49:
Nee, niets meegestuurd met een bod.
Helaas mag ik niet die rekening kaal plukken zodat ik het niet kan betalen. zo dacht ik aan: ik koop 10 telefoons met bkr, of ik rijd me auto total loss. of ik maak anderen geld over. maar dit mag dus allemaal niet.
[ Voor 11% gewijzigd door bie100 op 16-06-2026 08:55 ]
Oke, als je dit zo allemaal leest, wat is dan je eigen conclusie?Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:49:
Helaas mag ik niet die rekening kaal plukken zodat ik het niet kan betalen. zo dacht ik aan: ik koop 10 telefoons met bkr, of ik rijd me auto total loss. of ik maak anderen geld over. maar dit mag dus allemaal niet.
Dan zou ik teruggaan naar de hypotheker met je koopcontract en hem vragen waar exact in het voorbehoud staat dat spaargeld verplicht ingezet moet worden voor de hoofdsom.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:49:
Let wel, die 10% is het minimum. Wanneer de schade groter is dan is het boetebedrag ook hoger.bie100 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:53:
[...]
Mag wel maar het is niet slim![]()
Als je het echt niet meer wil zal je toch die 10% moeten aftikken ben ik bang voor
Maar goed dat ben je geloof ik ook niet van plan
Dit ja, als dat nergens in de voorwaarden zwart op wit staat dan kan die hypotheker dat wel roepen maar is dat niets waard. Staat dat er wel dan zou ik pas dat gesprek met de verkopers aangaan.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:53:
[...]
Dan zou ik teruggaan naar de hypotheker met je koopcontract en hem vragen waar exact in het voorbehoud staat dat spaargeld verplicht ingezet moet worden voor de hoofdsom.
Bijkomende kosten moet je immers altijd zelf betalen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Met het tekort aan woningen en de gemiddelde verkoopprijs van woningen lijkt me die kans nihil.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:54:
[...]
Let wel, die 10% is het minimum. Wanneer de schade groter is dan is het boetebedrag ook hoger.
kratje bier en een paar cadeau-bonnen?Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:45:
[...]
Ik ben van plan om de verkoper persoonlijk te spreken om te kijken of er een middenweg is inplaats van 10% afbetalen.
Oplopende rente.49euro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Met het tekort aan woningen en de gemiddelde verkoopprijs van woningen lijkt me die kans nihil.
Is dit geen verborgen gebrek?Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:05:
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Die onafhankelijk adviseur heeft hij. Hij wil nu alles een iedereen in zetten om zijn onbetrouwbaarheid te verbloemen.SlqmLqck schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:43:
Huis gekocht 6 maand geleden. Ik ben totaal niet thuis in de materie en had ook geen zin om me daarin te verdiepen. Wij hebben een (onofhankelijke) hypotheek adviseur in de hand genomen. Hij kan je exact vertellen wat wel/niet kan. Hij kijkt ook naar wat de beste rente voor jou te verkrijgen is en/of je eventueel zelf een deel kan inleggen, zodat je een lagere rente hebt.
Ik begrijp niet zo goed waarom je een bieding doet terwijl je weet(?) dat je het niet kan lenen. Zijn tegenwoordig tal van tools voor.
Ja hoor, jij mag dat. Je kunt rustig je auto total loss rijden. Niemand die dat verbied.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:49:
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2026 09:08 ]
Succes bij de rechter om dat aan te tonen. Wat is overlast voor Topicstarter? Een school voor de deur? Een coffeeshop om de hoek? Fatbikende jochies in de avond?
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
Dit toont juist mijn punt aan.... dit gaat niet over een "buurtonderzoek"Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:10:
@(RSH) ik geloof niet dat iedereen een volledig buurtonderzoek doet, en bij 6 man langs de deur gaat om bij hun binnen aan te horen hoe de buurt is.
( wat ik dus heb gedaan) maar te laat.
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
Wat is nu de overlast waar je het over hebt?Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:10:
@(RSH) ik geloof niet dat iedereen een volledig buurtonderzoek doet, en bij 6 man langs de deur gaat om bij hun binnen aan te horen hoe de buurt is.
( wat ik dus heb gedaan) maar te laat.
En dan fraude wil plegen om er onderuit te komen.(RSH) schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:08:
Schokkend om te lezen dat iemand een 30 jarige commitment van een aantal ton aangaat, zonder enige goede voorbereiding....
blup
Mijn punt gaat over dat je er nu achterkomt , wat jouw plichten zijn, als je zo een commitment als de aanschaf van een huis /hypotheek aangaat.
Ik denk dat je vastloopt op de inspanningsverplichting en het geringe verschil van 5k. Of de getallen die je noemde zijn in het echt van een hele andere orde van grootte, dan heb ik niets gezegdVerwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:00:
Zojuist Hypotheek visie gesproken, ook bij bevestigd dat je eigen geld verplicht moet inleggen.
Hij zegt, misschien dat je een afwijzing krijgt, maar als de verkoper dit onderzoekt, en komt een zaak aan te pas, dan loopt dat niet goed af.
Ja hoor, je mag wel tien auto's kopen. Ik weet niet van wie jij dingen niet mag?Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:08:
Klopt, maar de rechtsbijstand loopt hier niet warm voor. ook met enig bewijs zelfs niet. meerdere advocaten achten de kans klein om het te gooien op overlast.
Ik denk dat @Kalentum gelijk heeft. er is geen andere optie meer.
Als ik die auto total loss rijd, mag ik alleen geen nieuwe kopen
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2026 09:15 ]
Nee dit valt onder je onderzoeksplicht als koper.
Zo zwart wit is het niet de verkoper heeft ook een mededelingsplicht.questo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Ligt aan de overlast.questo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Aan de andere kant wat jij als overlast ervaart hoeft dat voor een ander niet te zijnTazzios schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Zo zwart wit is het niet de verkoper heeft ook een mededelingsplicht.
gevoelsmatig speelt hier meer. bijv.: TS heeft koude voeten gekregen en de geluiden over overlast in de buurt is de figuurlijke druppel waardoor er nu een soort paniek is ontstaan vanwege de grote verplichtingen.bie100 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:21:
[...]
Aan de andere kant wat jij als overlast ervaart hoeft dat voor een ander niet te zijn
Moeilijk te bewijzen lijkt me
Ja maar goed toch blijft overlast iets persoonlijks ik zou niet bij een speeltuin kunnen wonen terwijl er heel veel mensen het niet erg vindenTazzios schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:25:
@bie100 dat zeker lijkt mij dat je dan toch wat politie rapporten moet hebben. En dan nog er is NU overlast maar stelt dat wat voor ten opzichte van de tijd dat je er woont (ga uit van meer dan 10 jaar).
Waarom deel je niet gewoon wat er exact in je koopovereenkomst staat? Het bedrag mag uiteraard fictief zijn als je dat niet graag deelt.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:45:
ik krijg niet genoeg inkomen voor het hele x koopprijs.
Voorbeeld, ik krijg hypotheek 260.000 + 40.000 starterslening is 300k woning kost 320k ik zou in eerste instantie 15k inleggen voor het huis omdat ik het toen wou, nu niet meer. maar omdat de rente is gestegen mis is dus nog 5k. zij zeggen jij hebt dit geld liggen, dus moet je het verplicht inzetten. om dus 320k te kunnen betalen.
de verkoopmakelaar weet niet dat ik zoveel spaargeld heb dat het wel zou lukken, mijn adviseur van de hypotheker wel.
Het gaat inderdaad over overlast in de buurt. Daarom wil ik het niet meer, heb te laat een buurtonderzoek gestart, waar ik dus niets mee kan nu. en dus enkel op die financiering kan gooien.
Ik ben van plan om de verkoper persoonlijk te spreken om te kijken of er een middenweg is inplaats van 10% afbetalen.
Dan sta je volgens mij gewoon in je recht als jij maximaal 300k kan lenen en 20k zelf moet inleggen.15.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op [datum] koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van € 320.000,- zegge
320 duizend euro geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een
erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen.
Onder bankinstelling wordt in dit artikel begrepen een bank of verzekeraar in de zin van artikel 1:1 Wet op het
financieel toezicht
Die 10% staat niet vast, en wordt in de praktijk vaak gematigd door rechters (mocht het zover komen). Die 10% is bedoelt om de schade voor de verkopers te dekken. Als TS van de koop afziet, en de woning wordt binnen twee weken weer verkocht, dan is de schade geen 30K (bij een woning van 3 ton), en wordt de boete dus gematigd. Genoeg voorbeelden van te vinden.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:54:
[...]
Let wel, die 10% is het minimum. Wanneer de schade groter is dan is het boetebedrag ook hoger.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Of kopen en verkopen na likje verf met winst en je overdrachtsbelasting (if any) terugvorderen.Question Mark schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Die 10% staat niet vast, en wordt in de praktijk vaak gematigd door rechters (mocht het zover komen). Die 10% is bedoelt om de schade voor de verkopers te dekken. Als TS van de koop afziet, en de woning wordt binnen twee weken weer verkocht, dan is de schade geen 30K (bij een woning van 3 ton), en wordt de boete dus gematigd. Genoeg voorbeelden van te vinden.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Gokken op of een rechter het boetebeding gaat matigen is echt wel de last-resort. En afhankelijk van de feiten en omstandigheden. In eerste instantie zal de getekende overeenkomst gewoon leidend zijn.Question Mark schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Die 10% staat niet vast, en wordt in de praktijk vaak gematigd door rechters (mocht het zover komen). Die 10% is bedoelt om de schade voor de verkopers te dekken. Als TS van de koop afziet, en de woning wordt binnen twee weken weer verkocht, dan is de schade geen 30K (bij een woning van 3 ton), en wordt de boete dus gematigd. Genoeg voorbeelden van te vinden.
Die 10% staat wel degelijk vast, zwart op wit in de koopovereenkomst.Question Mark schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:35:
[...]
En waar kijken banken naar? Naar inkomen en eigen geld. Als de TS genoeg eigen geld heeft dat heeft de bank geen reden om geen hypotheek uit te gevent toch? Dat een deel daarvan spaargeld is doet toch niet ter zake? Als de TS wel de hypotheek afneemt en het betaald door op een houtje te bijten en zijn spaargeld niet aan te spreken is dat voor de bank ook prima.mikeve97 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:43:
Mijn vriendin en ik staan op het punt zelf een woning te kopen, en vond dit topic wel intressant. In onze overeenkomst staat namelijk:
Bij ons staat er dus duidelijk hypothecaire geldlening. Betekend dit dat je alsnog moet aanvullen als het aanbod lager is dan de koopsom?
[ Voor 47% gewijzigd door Rensjuh op 16-06-2026 09:58 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat is toch ook wat ik aangeef? De rechter zal deze moeten matigen, en in de praktijk gebeurd dit regelmatig.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Die 10% staat wel degelijk vast, zwart op wit in de koopovereenkomst.
Als je die wilt verlagen moet je naar de rechter, dan is er een kans dat die wordt gewijzigd.
Eens, maar TS moet gewoon om tafel met verkopers en aangeven dat matigen van de boete (en de benodigde stap) naar de rechter voor hem wel een optie is als zij 30K gaan eisen. Ook verkopers willen duidelijkheid, hoe eerder het gesprak plaatsvind hoe beter voor iedereen.PolarBear schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:43:
[...]
Gokken op of een rechter het boetebeding gaat matigen is echt wel de last-resort. En afhankelijk van de feiten en omstandigheden. In eerste instantie zal de getekende overeenkomst gewoon leidend zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door Question Mark op 16-06-2026 09:55 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Het werkt zeker twee kanten op, maar om het te verlagen zal koper naar de rechter moeten stappen en eerlijk gezegd heeft hij niet de juiste kaarten.Question Mark schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Dat is toch ook wat ik aangeef? De rechter zal deze moeten matigen, en in de praktijk gebeurd dit regelmatig.
Ik reageerde met name op je uitspraak dat als de schade hoger is, de boete ook hoger kan uitvallen dan 10%. Ook dat zal via de rechtbank moeten, het kan dus twee kanten opvallen. Dit is in de praktijk dus genuanceerder dan wat je aangaf.
Dat is dus precies de vraag waar dit topic over gaat.mikeve97 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:43:
Mijn vriendin en ik staan op het punt zelf een woning te kopen, en vond dit topic wel intressant. In onze overeenkomst staat namelijk:
"op 27 juli 2026 koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van <bedrag>, zegge <bedrag> euro geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan benodigd voor de financiering .............. zegge ……….., of een rentepercentage niet hoger dan gangbaar......., bij de volgende hypotheekvorm: zulks tegen de algemeen geldende voorwaarden van geldlening en hypotheekverstrekking bij de door de Nederlandse bank erkende geldverstrekkende instellingen ………………... Onder bankinstelling wordt in dit artikel begrepen een bank of verzekeraar in de zin van artikel 1:1 Wet op het financieel toezicht; of <rest is doorgekrast en niet belangrijk>"
Bij ons staat er dus duidelijk hypothecaire geldlening. Betekend dit dat je alsnog moet aanvullen als het aanbod lager is dan de koopsom?
Het boetebeding moet redelijk zijn (niet buitensporig). 30K boete, terwijl er praktisch geen schade is, zal niet houdbaar zijn.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Daarnaast is het zeker niet zo dat een rechter een boete gemakkelijk matigt, het is immers vaste jurisprudentie dat de rechter terughoudend dient te zijn bij de toepassing van deze bevoegdheid.
TS moet dus gewoon de exacte tekst uit zijn koopcontract even hier posten. Dan wordt het snel duidelijk.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Dat is dus precies de vraag waar dit topic over gaat.
[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 16-06-2026 09:57 ]
Dit topic is gesloten.
![]()