Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:13:
Ik houd geen informatie achter, zoals eerder vermeld, 35k spaargeld beschikbaar. In eerste instantie (toen ik het huis nog wou) hoefde ik maar 16k in te leggen. vanwege rente omhoog en jaarinkomen toch lager uitviel betekende dat ik nu 26k moest gaan inleggen. (CAO ect problemen)
Zelfs al ik dit huis wou, had ik dit niet gedaan want dat is het me niet waard. ( want er moet ook nog het een en andere aan gebeuren)
Aangezien de overlast om de hoek kwam kijken, wilde ik dit al helemaalll niet meer. dus zowel 16k inleggen als 26k inleggen. (aangezien er nog wat moet gebeuren zou dit ook wel uitkomen op 32K.
Als ik er woon, ben ik verplicht het te melden van de overlast, waardoor de waarde minder wordt. dus de kans dat ik het huis verkoop met winst of even speel is een risico.
Ik heb het dus proberen over 2 boegen te gooien.
1: aangezien de rente hoger was, financieel het niet door te laten gaan. want ik krijg 263k hypotheek, 40k starterslening, totaal - 303k waardoor ik dus meer als 15k moest inleggen. waardoor ik dacht, ik krijg die hypotheek niet rond want ik moet meer eigen geld inleggen, en dat heb ik bij het move account niet aangegeven. daar aangegeven dat ik 265k hypotheek, 40k staters en 15k spaargeld. Kortom, ik krijg het niet rond. maar! nu blijkt het dat ik meer van mijn spaargeld moet inleggen vanwege die inspanningsplicht, maar ook omdat ik genoeg spaargeld heb, dat ik geen afwijzing krijg van de bank. de hoogte van mijn spaargeld weet de makelaar niet, maar mijn adviseur wel, en die mag dit niet achter houden. daarnaast kijkt de bank sowieso naar al je spaargeld, dus een afwijzing krijg je niet. omdat het dus wel mogelijk is.
Ik vind het vreemd dat de hypotheek geen afwijzing geeft omdat ik dit aanvraag en daar dus niet aan voldoe. omdat ik dus dan te weinig verdien, op 2/3k na.
Dus blijkbaar gaat vlieger 1 niet op, want tja het kan wel financieel, maar je wil het niet.
2: De verkoper/makelaar in gebreken stellen omdat die overlast is verzwegen, schriftelijk van buren bewijs gekregen, ook de makelaar heeft gezegd bewust te zijn dat ze in contact zijn met de gemeente over dieren. Volgens mij rechtsbijstand en meerdere advocaten is dit niet voldoende bewijs dat ze ervan af wist. ook omdat er een niet bewoonbaar clausule inzit bij het koopcontract.
Kortom, beide opties zijn dus niet mogelijk. Als ik niet de hypotheek op tijd aanvraag en het komt niet rond voor een bepaalde datum, krijg ik minimaal 10%, daarnaast betekent dat je de woning alsnog moet afnemen. ook al heb je in dit geval nog maar 3k spaargeld over. wat dan financieel helemaal niet meer kan, maar dan kom je dus in de bijstand terecht. IK vind het onbegrijpelijk dat het zo ver kan gaan, dat na die 10% ik alsnog de woning moet afnemen. je hebt dan al geen geld meer over... maar goed.
Ook het bijleggen van je eigen spaargeld vind ik absurd, dat dit zomaar mag. maar goed meerdere adviseurs/juristen ect zeggen dat het zo werkt. en dat alles is dichtgetimmerd in deze contracten.
Ik heb dus in 3 dagen bedenktijd gebeld om te ontbinden, maar dat was te laat omdat ze dicht waren. Gelijk de dag erna gebeld, maar nee je had tot 00:00 uur. begrijpelijk dat dit wettelijk zo is, en daarom dacht ik tja dan bied ik ze een schadebedrag omdat ik "iets" te laat ben, maar dit wouden ze niet. 5/6/7% dus.
Dit is het hele verhaal...
Bedankt voor de mensen die met mij meeleven in dit gigantische spinnenweb.
Ja dat ik misschien niet goed heb gehandeld snap ik, maar ik probeer van alles om dit te redden. maar had niet verwacht dat je zo genaaid wordt dat je alles wat je hebt maar moet investeren wat je niet wil of kan.
Als ik niet genoeg spaargeld had, dan was er dus geen probleem. maar dan moet je kunnen aantonen dat het spaargeld wat je hebt, niet van jou is.. wat op je eigen rekening staat. nou dat wordt een moeilijk verhaal, aangezien je dan contracten ect moet laten zien ( volgens jurist van hypotheker)