LZ86 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:28:
[...]
Mwa. Feyenoord heeft ook spelers als Kuyt, Gullit, v Persie, Pelle en de Vrij naar het buitenland gebracht. (en Cruijff heeft ook bij Feyenoord gespeeld

) nog buiten v Bronckhorst. En dan heb ik de Kromme nog niet genoemd, of v hooijdonk.
Dus ik snap best dat op basis van het Ajax van de jaren 70 en later de jaren 90 best een goede naam heeft opgebouwd. Maar sindsdien toch amper meer écht iets bereikt, met de enige uitschieter dan die finale van 6 jaar geleden. Er zijn vergelijkbare clubs met grote naam die het toch echt niet zo goed doen als ze hun spelers verkopen als Ajax.
En dan is best knap van Ajax, maar bijzonder is het wel.
Begrijp me niet verkeerd, Feyenoord heeft hele goede spelers gehad. Maar hun internationale impact is gewoon anders.
Kuyt was een waterdrager bij Liverpool. Suarez en Gerrard maakte daar meer impact. Van Hanegem is een legende maar wel een die vooral in Nederland bekend is. Van Hooijdonk is nooit bepalend geweest bij een buitenlandse topclub(en was pas laat in zijn carrière actief voor Feyenoord). Gullit associeer ik meer met PSV. Maar die is natuurlijk wel een voorbeeld van een Feyenoord speler die daarna in het buitenland impact heeft gehad.
Cruijff heeft een blijvende impact op het voetbal gehad, nu ook nog via zijn oud spelers en zelfs dan weer de spelers die hun getraind hebben.
Bergkamp betoverde jarenlang Highbury stadion en de Premier League met briljante acties die nog in geheugens gegrift staan, zelfde met Van Basten. Drievoudig gouden ball winnaar met een lading aan prachtige goals. Die zo bijzonder was dat duizenden Italianen met Capello meejankten omdat die op 28 jarige leeftijd moest stoppen.
Eens dat de laatste Ajax speler met zulke impact lang geleden is. Ik had goede hoop op Frenkie de Jong voordat die naar Barça ging. Maar helaas. Ook nooit de grote verschil maker geworden daar.