Oei. Stel het gaat ook voor aircos gelden, dan mogen deze dus in 2027 niet meer bijgevuld worden? Nou weet ik niet hoe lang het duurt voordat zoiets weer bijgevuld moet worden, maar uiteindelijk zou je dan met een airco zitten waar je niks meer mee kan, als dit allemaal voor aircos ook geld, that is?tronmedia schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:56:
[...]
" Dat zou goed zuur zijn als ze volgend jaar niet meer worden gemaakt. Maar aan de andere kant, komt Midea niet gewoon met de opvolger in 2027 dan? Ze zouden gek zijn als ze dat niet deden. "
Er gaan nogal tegenstrijdige berichten rond over of de Midea Portasplit volgend jaar nog leverbaar is, wat ik erover kan vinden heeft te maken met EU regelgeving en het koudemiddel R32 wat voor de Midea Portasplit wordt gebruikt, er komt een een verbod op het koudemiddel R32 vanaf 2027, bestaande systemen ( of dit ook over mobiele airco's gaat is onduidelijk ) mogen nog steeds bijgevuld worden met R32, het is echt zoeken wat dit voor een invloed heeft op de Midea Portasplit en of Midea in de toekomst overstapt naar R-290 (propaan) wat een toegestaan alternatief is, als ik meer weet zal ik dit hier melden.
Het is vanaf 2027, er zal ongetwijfeld een overgangsfase zijn dat bestaande systemen nog worden bijgevuld ( bij onderhoud ) met R32, systemen gaan ongeveer 15 tot 20 jaar mee, het gaat mij meer om mobiele airco's', een groot deel heeft al R290 ( propaan ) als Koudemiddel, Midea Portasplit heeft R32 als Koudemiddel.devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 01:04:
[...]
Oei. Stel het gaat ook voor aircos gelden, dan mogen deze dus in 2027 niet meer bijgevuld worden? Nou weet ik niet hoe lang het duurt voordat zoiets weer bijgevuld moet worden, maar uiteindelijk zou je dan met een airco zitten waar je niks meer mee kan, als dit allemaal voor aircos ook geld, that is?
Het is dus de vraag als er een nieuwe lading komt in 2027 of deze nog wordt toegelaten binnen de EU als de Midea Portasplit is voorzien van R32, bestaande voorraden Midea Portasplit binnen de EU mogen gewoon worden verkocht neem ik aan.
[ Voor 15% gewijzigd door tronmedia op 29-06-2026 01:49 ]
Als die nieuwe regels omtrent gebruik van koudemiddel volgend jaar ingaan, dan zal Midea of een andere partij/type toch ongetwijfeld met een vernieuwd model komen?
Dan is wachten met aanschaf tot volgend jaar eigenlijk wellicht juist beter.
Persoonlijk heb ik het met mijn eerder genoemde zonwerende maatregelen nog goed binnen de perken kunnen houden qua warmte binnen (plus gewenning eraan), maar dat neemt niet weg dat ik geïnteresseerd blijf in dit apparaat. Elke graad extra is er nl één teveel, binnen.
Liefst echter een vast aircosysteem, maar weet nog niet of ik die bedragen daar überhaupt wel voor wil betalen.
Dan is wachten met aanschaf tot volgend jaar eigenlijk wellicht juist beter.
Persoonlijk heb ik het met mijn eerder genoemde zonwerende maatregelen nog goed binnen de perken kunnen houden qua warmte binnen (plus gewenning eraan), maar dat neemt niet weg dat ik geïnteresseerd blijf in dit apparaat. Elke graad extra is er nl één teveel, binnen.
Liefst echter een vast aircosysteem, maar weet nog niet of ik die bedragen daar überhaupt wel voor wil betalen.
Bijvullen? What year is this? De tijd dat die dingen zo veel lekten is aan de andere kant van de eeuwwisseling. Als je moet bijvullen, heb je een lek, en moet je eerst die fixen. En als hij zo vaak lekt dat dit meer dan eens gebeurd, is het een prul (al lekken ook die Chinese meuk al lang niet meer) of heb je een slechte installateur.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Er is ook nog R454C als alternatief. (Een mix van R32 en nog iets dat ik nu niet zo snel kan typen)tronmedia schreef op maandag 29 juni 2026 @ 01:18:
[...]
Het is vanaf 2027, er zal ongetwijfeld een overgangsfase zijn dat bestaande systemen nog worden bijgevuld ( bij onderhoud ) met R32, systemen gaan ongeveer 15 tot 20 jaar mee, het gaat mij meer om mobiele airco's', een groot deel heeft al R290 ( propaan ) als Koudemiddel, Midea Portasplit heeft R32 als Koudemiddel.
Het is dus de vraag als er een nieuwe lading komt in 2027 of deze nog wordt toegelaten binnen de EU als de Midea Portasplit is voorzien van R32, bestaande voorraden Midea Portasplit binnen de EU mogen gewoon worden verkocht neem ik aan.
En volgensmij mochten lucht-lucht splits nog na 2027. (2030 of 2031) De grens van 2027 gold volgensmij enkel voor lucht-water splits.
Ondanks dat het woord "split" in de naam zit van de Midea Portasplit, denk ik dat dit voor de wetgeving gezien wordt als een self-contained AC, omdat er geen installatie nodig is. En daarvoor geldt het verbod van GWP > 150 al vanaf januari 2027.
Bron: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/fluorinated-greenhouse-gases/climate-friendly-alternatives-f-gases/air-conditioning_en#self-contained-achp
Bron: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/fluorinated-greenhouse-gases/climate-friendly-alternatives-f-gases/air-conditioning_en#self-contained-achp
Ook wel logisch, want bij afvullen kan er wat ontsnappen, en bij zo'n (afgesloten) Midea nooit (tenzij de leiding breekt).
goed om te weten ik kijk deze week even wat de voorspelling word voor de komenden maanden.BlackDraakje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:01:
[...]
Ik heb de Cool mijn woonkamer met keuken is ongeveer 30m2. Ding maakt en houd t prima koel hoor. Sowieso ga ik m niet extreem laag zetten maar vrijdag met 37 graden buiten bleef het hier keurig 24 graden binnen. Ik heb wel zo goed als mogelijk de kieren van mn tuindeur gedicht.
Heb je ook een oud huis (voor 1980) of is het nieuwbouw ?
Maar denk dat het hem deze zomer niet meer word. Met prijzen van boven de 1000 euro. Ik hoop dat de hittegolf zoals afgelopen week lekker weg blijft.
[ Voor 12% gewijzigd door baxic op 29-06-2026 09:43 ]
Is dit de 12000 BTU versie?
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/midea-portasplit-mobiele-split-airco-35-kw/38775/
Ik ben echt best bang ervoor dat dit een hele warme zomer zal zijn, met aanhoudende warmte en het huis zal amper kans krijgen af te koelen. En de hond en ik beginnen er goed zat van te worden. En ook al ben ik van plan een Sun Eclipse scherm te laten plaatsen bij èèn raam denk ik dat toch beter er aan doe de knoop door te hakken.
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/midea-portasplit-mobiele-split-airco-35-kw/38775/
Ik ben echt best bang ervoor dat dit een hele warme zomer zal zijn, met aanhoudende warmte en het huis zal amper kans krijgen af te koelen. En de hond en ik beginnen er goed zat van te worden. En ook al ben ik van plan een Sun Eclipse scherm te laten plaatsen bij èèn raam denk ik dat toch beter er aan doe de knoop door te hakken.
Ja, maar als je even terugzoekt in dit topic dan zie je meerdere mensen die hem daar op voorraad dachten te bestellen en allemaal kregen ze na een paar dagen bericht dat het pas ergens in augustus zou worden.
Whis! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:45:
Bij ventilatieland gisteren: op voorraad, dus direct besteld voor bijna €1200
Vanochtend een berichtje: helaas pas in augustus leverbaar. Dan wacht ik liever en sla ik bij de volgende batch toe voor hopelijk €750-800 i.p.v. nu de hoofdprijs betalen
Duidelijk. Dan kan ik hem net zo goed bij Groene Hoed bestellen in de preorder.CrashOverDrive schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Ja, maar als je even terugzoekt in dit topic dan zie je meerdere mensen die hem daar op voorraad dachten te bestellen en allemaal kregen ze na een paar dagen bericht dat het pas ergens in augustus zou worden.
[...]
Ik had hier nog niet eerder naar gekeken, maar werd nu toch wel even nieuwsgierig naar de verschillen ertussen. Vooral ook omdat er gewoon vanuit leek te worden gegaan dat midea maar even een geupdate versie uitbrengt en dat ze dan over zijn van bijv R32 naar R290 (propaan) en omdat ik me dan ook afvroeg waarom fabrikanten niet sowieso gewoon R290 zijn gaan gebruiken. En voor mezelf natuurlijk met de vraag of het beter is om toch nog een R32 model te (proberen te) scoren, of te wachten op een R290 versie.RareHenk schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:54:
[...]
Er is ook nog R454C als alternatief. (Een mix van R32 en nog iets dat ik nu niet zo snel kan typen)
En volgensmij mochten lucht-lucht splits nog na 2027. (2030 of 2031) De grens van 2027 gold volgensmij enkel voor lucht-water splits.
Nou, na wat gegoogle lijkt zo'n update nog niet zo simpel. Zo zijn er voor propaan blijkbaar ook andere wetten, regels en regulaties die bijvoorbeeld de toepassingen beperken. Dat is dus niet alleen voor het systeem zelf, maar ook waar je het toe mag passen. Denk daarbij aan brandveiligheid en de hogere kosten die daar dan ook weer bij komen kijken. Niet gecheckt, maar ik heb zo'n vermoeden dat zelfs vervoerders extra regels en beperkingen hebben voor het transporteren van apparaten waar propaan in zit. De verwachting is daarom ook dat daardoor de units groter en zwaarder zullen worden. Bovendien heeft R32 ook een hogere koelcapaciteit dan R290, dus (persoonlijke redenering) redelijke kans dat deze minder efficient zal werken.
Ik kwam ook deze press release tegen van daikin over deze gassen, waarin ze ook hierop ingaan:
https://www.daikin.eu/en_us/press-releases/an-outlook-from-daikin-on-refrigerant-alternatives-in-europe.html
Al met al denk ik dat ik nog gewoon ga proberen om de huidige versie te scoren 😄
@devilsnight
Ik qoute mezelf ff
Wat betreft de beugel, weet ik niet.
En ik heb net weer een rondje internet gedaan: overal zijn ze duur en/of op helaas.
Dit geldt voor alle drie merken.
Ik qoute mezelf ff
Precieze specificaties lijken aardig overeen te komen.Daniel36 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:30:
Ik heb nog ff een rondje internet gedaan voor een leverbare Midea mobiele split airco maar helaas.
Wel kwam ik twee mogelijke alternatieven tegen (die tijdelijk ook uitverkocht zijn natuurlijk):
De Evolar EVO-SAP12CHW Mobiele Split Airco
https://www.evolarshop.nl...en.nl&utm_source=daisycon
De Trotec Mobiele split-airconditioner PAC-S 3510 SH
https://nl.trotec.com/sho...16e60339831bf8ef30f2e4728
Na de afgelopen nacht ben ik nog zekerder dat ik in elk geval iets wil kopen.
En ik heb net weer een rondje internet gedaan: overal zijn ze duur en/of op helaas.
Is gewoon niet te doen joh, duidelijk dat ze hier niet op voorbereid waren en genoeg gemaakt hebben, erg jammer. Misschien ga ik toch die Groene Hoed maar doen hoor. Het kan alle kanten op gaan in dit land en ik lees alweer over mogelijke tropische temperaturen volgende week en dat terwijl het huis al een fucking tropisch eiland is, as it is. Dit kan nog lang genoeg aanhouden. Op die site staat nog steeds 12 augustus ook.Daniel36 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:18:
@devilsnight
Ik qoute mezelf ff![]()
[...]
Precieze specificaties lijken aardig overeen te komen.
Wat betreft die andere airco, zo te zien heeft die een soortgelijke beugel, dus wellicht kan die wel bij mijn raam. Maar ja, uitverkocht dus houdt het op.
[ Voor 8% gewijzigd door devilsnight op 29-06-2026 13:53 ]
Voor dit hele R32 verhaal geld dat Midea ook eigenaar is van GMCC. Dat is een enorme compressormaker uit China. En ze lijken al speciale R290 compressoren te hebben voor EU gebruik. De vraag is alleen hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. R290 is namelijk propaan en een stuk brandbaarder dan R32. Of ze het juridisch opgelost hebben met mobiele units en R290, is de vraag. Want als deze brandgevaarlijker zijn en ze krijgen dat niet opgelost, dan lopen ze tegen regelgeving aan. Voor een geïnstalleerde buitenunit zal dit minder gelden dan een mobiel systeem.
https://www.gmcc-welling.com/en/product/product-detail/prod-detail?productId=100146
https://www.gmcc-welling.com/en/product/product-detail/prod-detail?productId=100146
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Vrijwel alle mobiele splits (packed units) zijn al propaan.DaniëlWW2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:22:
Voor dit hele R32 verhaal geld dat Midea ook eigenaar is van GMCC. Dat is een enorme compressormaker uit China. En ze lijken al speciale R290 compressoren te hebben voor EU gebruik. De vraag is alleen hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. R290 is namelijk propaan en een stuk brandbaarder dan R32. Of ze het juridisch opgelost hebben met mobiele units en R290, is de vraag. Want als deze brandgevaarlijker zijn en ze krijgen dat niet opgelost, dan lopen ze tegen regelgeving aan. Voor een geïnstalleerde buitenunit zal dit minder gelden dan een mobiel systeem.![]()
Waarom zou deze mobiele split dat niet kunnen?
Misschien moet er iets meer koudemiddel in dan 150gr al betwijfel ik dat, als het er naar ontworpen is.
De inhoud is dan zo klein dat je niet in de explosiegrens komt (zo snel) net als met koelkasten.
Ik weet het niet. Maar het valt op dat juist de mobiele split airco units, zowel Midea als andere merken, allemaal R32 zijn.Technician- schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Vrijwel alle mobiele splits (packed units) zijn al propaan.
Waarom zou deze mobiele split dat niet kunnen?
Misschien moet er iets meer koudemiddel in dan 150gr al betwijfel ik dat, als het er naar ontworpen is.
De inhoud is dan zo klein dat je niet in de explosiegrens komt (zo snel) net als met koelkasten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit heb ik in een ver verleden gehad bij een verre voorouder van de units uit dit topic.Brent schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:33:
(tenzij de leiding breekt).
Het lijkt op een slang maar is eigenlijk een setje leidingen, ingepakt in kunststof en metaalgaas, nauwelijks flexibel, en op termijn kwetsbaar.
Ik zie de afgelopen uren best wel wat voorraad oppoppen op https://braucheklima.de/ trouwens. Deels bij bauhaus, deels bij Toom, voornamelijk de "cool" edition. Bij toom lijk je ook te kunnen reserveren, maa bij bauhaus hebben ze echter reserveren voor afhalen uitgezet en dat is voor mij de dichtstbijzijnde optie. Maarja ik ga het er natuurlijk niet op gokken om een flink stuk te rijden als er maar 1 op voorraad is zonder reserveer optie. Ook is de cool variant al een paar keer op amazon.de opgepopt, maar die kun je alleen bestellen met een afleveradres in duitsland, dus dan heb je een postadres nodig daar en evt een shipping forwarder. Bovendien kost deze daar ook 999 euro
Goed gevonden, dit model lijkt inderdaad eronder te vallen.afyzendo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:29:
Ondanks dat het woord "split" in de naam zit van de Midea Portasplit, denk ik dat dit voor de wetgeving gezien wordt als een self-contained AC, omdat er geen installatie nodig is. En daarvoor geldt het verbod van GWP > 150 al vanaf januari 2027.
hahahah wat vet...tweakmemore schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:21:
Ik zie de afgelopen uren best wel wat voorraad oppoppen op https://braucheklima.de/ trouwens. Deels bij bauhaus, deels bij Toom, voornamelijk de "cool" edition. Bij toom lijk je ook te kunnen reserveren, maa bij bauhaus hebben ze echter reserveren voor afhalen uitgezet en dat is voor mij de dichtstbijzijnde optie. Maarja ik ga het er natuurlijk niet op gokken om een flink stuk te rijden als er maar 1 op voorraad is zonder reserveer optie. Ook is de cool variant al een paar keer op amazon.de opgepopt, maar die kun je alleen bestellen met een afleveradres in duitsland, dus dan heb je een postadres nodig daar en evt een shipping forwarder. Bovendien kost deze daar ook 999 euro
Waarom zouden mensen eigenlijk voor de variant kiezen die ook kan verwarmen?
Ja ik snap het principe met een AC verwarmen, maar krijg je dit zo netjes kiervrij in de winter dat je het als serieuze heater kan inzetten?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is vooral het verschil in BTU, de cool variant heeft 8000 BTU, de variant die ook kan verwarmen 12000 BTU, wat er op neer komt dat het een stuk sneller en beter kan koelen als je die variant in huis haalt.paQ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:41:
[...]
hahahah wat vet...![]()
Waarom zouden mensen eigenlijk voor de variant kiezen die ook kan verwarmen?
Ja ik snap het principe met een AC verwarmen, maar krijg je dit zo netjes kiervrij in de winter dat je het als serieuze heater kan inzetten?
achso... Ik had me niet gerealiseerd dat dat het verschil was tussen die sets.
12.000 BTU is ook best wel behoorlijk wat.
12.000 BTU is ook best wel behoorlijk wat.
Is de PortaSplit in Duitsland nog wel verkrijgbaar dan?
lorenzopot schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:14:
Is de PortaSplit in Duitsland nog wel verkrijgbaar dan?
| Filiale | Portasplit |
|---|---|
| Amazon Direkte Online-Verfügbarkeit bei AMAZON | Verfügbar3199,00 €Hier bei Amazon kaufen ↗ |
| Bauhaus Aalen-Essingen Margarete-Steiff-Str 20, 73457 Essingen | 3x verfügbar749,00 €bauhaus.info ↗ |
| Bauhaus Heppenheim Tiergartenstraße 7, 64646 Heppenheim | 1x verfügbar749,00 €bauhaus.info ↗ |
by the way op Marktplaats verschijnen ze ook heel kort, zijn in mijn beleving "oplichters" Als je reageert wonen ze in Munchen of er wordt helemaal niet gereageerd als je wilt komen ophalen.
[ Voor 14% gewijzigd door erik113 op 29-06-2026 16:21 ]
Heb je wel doorgeklikt? Staat gewoon op niet beschikbaar bij de Bauhauserik113 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:16:
[...]En zoals tweakmemore hierboven aangeeft op de site https://braucheklima.de/ is voorraad te zien komen inderdaad de laatste uren wel verschillende te voorschijn en verdwijnen ook wel weer.
Filiale Portasplit Amazon
Direkte Online-Verfügbarkeit bei AMAZONVerfügbar3199,00 €Hier bei Amazon kaufen ↗ Bauhaus Aalen-Essingen
Margarete-Steiff-Str 20, 73457 Essingen3x verfügbar749,00 €bauhaus.info ↗ Bauhaus Heppenheim
Tiergartenstraße 7, 64646 Heppenheim1x verfügbar749,00 €bauhaus.info ↗
by the way op Marktplaats verschijnen ze ook heel kort, zijn in mijn beleving "oplichters" Als je reageert wonen ze in Munchen of er wordt helemaal niet gereageerd als je wilt komen ophalen.
Ik vraag me af of dit niet ook prima is
https://en.trotec.com/shop/air-conditioner-pac-s-3510-sh.html
Ravian18 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:22:
[...]
Heb je wel doorgeklikt? Staat gewoon op niet beschikbaar bij de Bauhaus
ja hoor
Ja, zeker wel, maar m.i. ga je met dergelijke bedragen wel een grens over.lorenzopot schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:25:
Een vaste installatie kost je de helft. Ja uitaard moet die geïnstalleerd worden, maar dan heb je het ook over een ander kaliber apparaat.
Zucht...
De groene Hoed
We verwachten half augustus weer een nieuwe batch van PortaSplit airco's. Dit zijn de 12.000 BTU heat & cool variant.
Helaas zijn deze volledig gereserveerd voor openstaande bestellingen. We hebben de mogelijkheid om te bestellen stopgezet.
Ik weet niet zeker of er later in 2026 nog een batch binnen komt.
Begint wel een beetje kansloos te worden. Maar goed, weten we dat ook weer. Wel slecht want er staat nog steeds veel op voorraad, yep dat zien we.
Op de Bauhaus links is ie ook niet te bestellen voor mij, melding geactiveerd heb ik maar gedaan.
Kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik hem niet meteen heb gekocht voor 699. Dat was wel de cool versie volgens mij, maar toch.
De groene Hoed
We verwachten half augustus weer een nieuwe batch van PortaSplit airco's. Dit zijn de 12.000 BTU heat & cool variant.
Helaas zijn deze volledig gereserveerd voor openstaande bestellingen. We hebben de mogelijkheid om te bestellen stopgezet.
Ik weet niet zeker of er later in 2026 nog een batch binnen komt.
Begint wel een beetje kansloos te worden. Maar goed, weten we dat ook weer. Wel slecht want er staat nog steeds veel op voorraad, yep dat zien we.
Op de Bauhaus links is ie ook niet te bestellen voor mij, melding geactiveerd heb ik maar gedaan.
Kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik hem niet meteen heb gekocht voor 699. Dat was wel de cool versie volgens mij, maar toch.
[ Voor 28% gewijzigd door devilsnight op 29-06-2026 17:13 ]
Ach ja Wij oudjes gebruiken ook nog A Ton waar het aankomt op Cooling;-), Dus die grotere Claimt een 1 Ton aan refridgeration vermogen en dat is gehomologiseert op 12000 BTU=3516,853W.guido66 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:18:
[...]
Die 3,5 kW is het koelvermogen. Het daarvoor benodigde elektrische vermogen is een stuk lager, maar wordt vreemd genoeg niet vermeld.
Het gebruik van BTU zou trouwens verboden moeten worden. Praktisch niemand weet wat het inhoudt en de enige reden dat men het gebruikt is dat het een groot getal is wat de indruk van een krachtig apparaat moet geven.
Van wikipedia: "The British thermal unit (Btu) is a measure of heat, which is a form of energy. It was originally defined as the amount of heat required to raise the temperature of one pound of water by one degree Fahrenheit." Let wel een britse pond is geen 500, maar 453 gram.
Het is dus ook nog een BTU/h: 1000 BTU/h is ongeveer 293 W
Gewoon koelvermogen en opgenomen elektrisch vermogen is wat je zou moeten willen weten.
" A ton of refrigeration (TR or TOR), also called a refrigeration ton (RT), is a unit of power used in some countries (especially in North America) to describe the heat-extraction rate of refrigeration and air conditioning equipment. It was originally defined as the rate of heat transfer that results in the freezing or melting of 1 short ton (2,000 lb; 907 kg) of pure ice at 0 °C (32 °F) in 24 hours.[1][2]
The modern definition is exactly 12,000 BtuIT/h (3.516853 kW)." Wikipedia
ca. 1000 EUR voor een geinstalleerde split lukt her en der ook nog wel (niet nu). Heb je wel een AUXje oid die zeer beperkt zal werken als verwarming, maar effectief niet slechter dan de Midea, en koelen zeker ook niet.paQ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:30:
[...]
Ja, zeker wel, maar m.i. ga je met dergelijke bedragen wel een grens over.
Een vaste installatie kost je de helft. Ja uitaard moet die geïnstalleerd worden, maar dan heb je het ook over een ander kaliber apparaat.
Ik zit zelf in de supply chain/logistieke hoek. Voorraad voorspellen en op peil houden is moeilijker dan ooit. Als er zoals nu zo een gigantische vraag op gang komt, is het moeilijk om voorraad direct aan te vullen dan voor de pandemie. Door de verschillende oorlogen, een dwaas die te pas en onpas met invoerrechten dreigt, zijn de logistieke ketens ernstig verstoord. Schepen en containers kunnen niet doorgepland worden omdat ze bijvoorbeeld vast zitten in de Perzische Golf. De ketens zijn nu normaal gezien al midden in het Kerstseizoen van 2026. Alles wat nu extra erbij komt door spoed/extra vraag voor huidige zomerartikelen (zoals airco's), zal een prijs hebben zowel in productie als distributie.
Om een idee te geven een FEU (Forty Foot Equivalent Unit = 40 foot container) kostte voor de pandemie onder de USD 2000, tijdens de pandemie al gauw richting de USD 15000 en na de Iran oorlog tussen de USD 7000 en 13000 (voor de oorlog was het rond de USD 3000). Dan heb ik het niet eens over de invoerrechten en BTW en gestegen productiekosten. Ruwe schatting dat er misschien 150 a 200 Porta splits in een 40 container past, reken maar de extra kosten uit. En de doorlooptijd van een container van China naar Noord Europa is ruwweg 35 dagen (exclusief handling voor douane en transport naar magazijnen).
Deze situatie zal niet meer gauw verbeteren vrees ik. Als je iets moet hebben en het is beschikbaar en ziet er legitiem uit, is het misschien beter om het dan direct te halen. Beter is om anti cyclisch te kopen: zomer spullen in de winter en vice versa.
Om een idee te geven een FEU (Forty Foot Equivalent Unit = 40 foot container) kostte voor de pandemie onder de USD 2000, tijdens de pandemie al gauw richting de USD 15000 en na de Iran oorlog tussen de USD 7000 en 13000 (voor de oorlog was het rond de USD 3000). Dan heb ik het niet eens over de invoerrechten en BTW en gestegen productiekosten. Ruwe schatting dat er misschien 150 a 200 Porta splits in een 40 container past, reken maar de extra kosten uit. En de doorlooptijd van een container van China naar Noord Europa is ruwweg 35 dagen (exclusief handling voor douane en transport naar magazijnen).
Deze situatie zal niet meer gauw verbeteren vrees ik. Als je iets moet hebben en het is beschikbaar en ziet er legitiem uit, is het misschien beter om het dan direct te halen. Beter is om anti cyclisch te kopen: zomer spullen in de winter en vice versa.
Waarschijnlijk wel. Die is in theorie ook een stuk krachtiger dan de PortaSplit Cool.lorenzopot schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:25:
Er zijn er namelijk twee, de Cool en de reguliere. Cool is 8000BTU, normale 12000BTU en kan ook verhitten. Concreet zijn de verschillen:
:strip_exif()/f/image/A3tqGAKsJVtCUYLYuWq0iHOz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IH2sK9SmYkwoqX0RkvBVezqA.jpg?f=fotoalbum_large)
De reguliere is beter in vrijwel elk aspect. Cool is wat lichter, wat stiller en vooral efficienter.
Resultaat is dat de reguliere, zeker hier, nauwelijks te krijgen is. In bijvoorbeeld Duitsland geld dat het er nog steeds snikheet is in delen van het land. De vraag daar zal nog fors zijn. En Midea lijkt toch zich al meer op Duitsland dan Nederland te richten en de prijzen daar lijken toch al lager te liggen dan hier.
Die Trotec, maar ook eentje van Qlima, Vonroc en Evolar die er toevallig bijna hetzelfde uitzien, dezelfde prestaties zouden leveren en blijkbaar allemaal dezelfde afstandsbediening hebben, zitten qua prestaties tussen de PortaSplit Cool en de reguliere PortaSplit in. Waarschijnlijk dichterbij de reguliere.
Paar andere dingen zijn dat de Cool een maximale luchtverplaatsing van 410m3/h, regulier 520m3/h. Regulier doet 1,3l/h aan luchtontvochtiging, Cool kan ik niet vinden. Als we de specs dus geloven, dan zijn die Midea eenheden wel een stuk efficienter. Ze zijn zwaarder, maar gebruiken of minder energie voor redelijk vergelijkbare prestaties of presteren beter buiten pure BTU capaciteit. Ook lijken ze wat stiller te zijn.
Ja, ik ben ook wat meer blijven kijken en erover nadenken, nu het geen 5000 graden meer is en ik weer helder kan nadenken.
Ik blijf bij de PortaSplit Cool. Zeker te veel betaald, ik was gewoon te laat. Maar die zou morgen verzonden worden en woensdag arriveren.
Ik weet gewoon niet wanneer de voorraden gaan herstellen en de prijzen zakken. Alles is nu ook te duur. En ergens vrees ik ook dat de vraag de komende periode, enorm gaat zijn in heel Europa. Deze enorme hitte is de hele wereld overgegaan en ik denk dat de boodschap nu langzaam wel aan het landen is, dat dit gaat blijven. Hier viel het zowaar nog een beetje mee, niet dat het meeviel. In veel andere delen van Europa zijn wel alle records gebroken.
Daarnaast zie ik dit nu ook bij het KNMI. Komende week zou gemiddelde temperaturen zijn voor juli, volgende week hebben ze het al over 60% kans op bovengemiddeld en 30% kans op tropisch. Dus volgende week is het waarschijnlijk al 25+, mogelijk weer 30+.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen
Dat hangt af van je definitie van prima. Als ik in google "trotec PAC-S 3510 vs midea porta split 12000" invul, dan krijg ik:lorenzopot schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:25:
"De Midea PortaSplit presteert significant beter dan de Trotec PAC-S 3510. Dankzij het echte twee-eenheidssysteem met een aparte binnen- en buitenunit levert Midea vaste-aircoprestaties. De Trotec is feitelijk een zware mobiele monoblock in een 'split-jasje' (twee units, maar beide zwaar, luidruchtiger en via een dikke slang verbonden), wat hem onhandiger en minder efficiënt maakt."
Er is een onderscheid tussen de online/landelijke voorraad en de filiaal voorraad. En de meeste voorraad is filiaal specifiek, dus na doorklikken moet je het filiaal selecteren dat https://braucheklima.de/ aangeeft om te kunnen reserveren (voor ophalen in dat filiaal).Ravian18 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:22:
[...]
Heb je wel doorgeklikt? Staat gewoon op niet beschikbaar bij de Bauhaus
Ik heb hem gister bestel bij de belgische versie van de site, ventilatieland.be, voor 1178... In de veronderstelling dat hij vandaag of in ieder geval deze week aan zou komen. Op de website stond "voor 16:30 uur besteld, morgen in huis". Kreeg ik vandaag de orderbevestiging waarin staat dat de verwachte levertijd 20/10/2026 is...devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:33:
Is dit de 12000 BTU versie?
En een half uur geleden de volgende email
Hij staat ook niet meer op de website. Ik heb de bestelling geannuleerd. Doen ze toch netjes
Waarom quote je kritiekloos zulke AI-slop...tweakmemore schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:08:
[...]
Dat hangt af van je definitie van prima. Als ik in google "trotec PAC-S 3510 vs midea porta split 12000" invul, dan krijg ik:
"De Midea PortaSplit presteert significant beter dan de Trotec PAC-S 3510. Dankzij het echte twee-eenheidssysteem met een aparte binnen- en buitenunit levert Midea vaste-aircoprestaties. De Trotec is feitelijk een zware mobiele monoblock in een 'split-jasje' (twee units, maar beide zwaar, luidruchtiger en via een dikke slang verbonden), wat hem onhandiger en minder efficiënt maakt."
Lees: het is vrijwel geheel onzin. Het enige dat in de juiste richting zit is dat de Midea een hogere efficiëntie claimt. Technisch zijn het in de basis weinig verschillende producten.
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 29-06-2026 18:43 ]
Ja dat zeker. Maar wel bizar allemaal zeg. Iedereen en hun moeder wil ineens dat ding hebben. My god.Jansma schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:13:
[...]
Ik heb hem gister bestel bij de belgische versie van de site, ventilatieland.be, voor 1178... In de veronderstelling dat hij vandaag of in ieder geval deze week aan zou komen. Op de website stond "voor 16:30 uur besteld, morgen in huis". Kreeg ik vandaag de orderbevestiging waarin staat dat de verwachte levertijd 20/10/2026 is...
En een half uur geleden de volgende email [Afbeelding]Hij staat ook niet meer op de website. Ik heb de bestelling geannuleerd.
Doen ze toch netjes
Mijn huis is in 1987 opgeleverd als ik het kadaster mag geloven. Nee, ik vrees dat er nu nog eentje vinden lastig word. Maar weet dat ook de cool prima kan koelen.baxic schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:39:
[...]
goed om te weten ik kijk deze week even wat de voorspelling word voor de komenden maanden.
Heb je ook een oud huis (voor 1980) of is het nieuwbouw ?
Maar denk dat het hem deze zomer niet meer word. Met prijzen van boven de 1000 euro. Ik hoop dat de hittegolf zoals afgelopen week lekker weg blijft.
I reject your reality and substitute my own
vorig jaar zelfde shit en het jaar daarvoor ook. pas aan een airco denken wanneer het te laat is, prima voor diegene die al voor de zomer heeft ingeslagen...devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Ja dat zeker. Maar wel bizar allemaal zeg. Iedereen en hun moeder wil ineens dat ding hebben. My god.
smart fortwo electric drive 17.6kWh, Honda e Advance 35.5kWh
Een wijze les weer geleerd, te laat geleerd maar ja ...zodra ie te koop is weer en hopelijk voor die 800 of 900 euro...meteen toeslaan. Of dat nou in de winter is....boeit niet.Coasterfreak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:46:
[...]
vorig jaar zelfde shit en het jaar daarvoor ook. pas aan een airco denken wanneer het te laat is, prima voor diegene die al voor de zomer heeft ingeslagen...
Ik denk dat ik het plan voor de zonwering buiten maar ga door zetten dan. Sun Eclipse aan de buitenkant van een groot woonkamer raam. Dat zal sowieso nog een flink verschil gaan maken tov de makeshift zonwering die ik nu heb aan de binnenkant.
Toch zal ik deze thread goed in de gaten houden. Je weet maar nooit.
sun eclipse is overrated. ga naar een website zoals https://www.afdekzeilwinkel.nl/screendoek-verduisterend-grijs.html?id=322215506 en knip het op maat, beetje knutselen en gelijk op je raam ipv een maand wachttijd
Ook al uitverkocht voor de rest van het seizoen. Wat is er gvd aan de hand joh? 😂 Maar wellicht kan ik wel een soortgelijk iets vinden dat wel gewoon beschikbaar is. Mijn god zeg.Coasterfreak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:32:
sun eclipse is overrated. ga naar een website zoals https://www.afdekzeilwinkel.nl/screendoek-verduisterend-grijs.html?id=322215506 en knip het op maat, beetje knutselen en gelijk op je raam ipv een maand wachttijd
Nou post je dit in het verkeerde topic volgens mijCoasterfreak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:46:
[...]
vorig jaar zelfde shit en het jaar daarvoor ook. pas aan een airco denken wanneer het te laat is, prima voor diegene die al voor de zomer heeft ingeslagen...
Dat airco's duur zijn in een hittegolf is van alle tijden maar de Midea portasplit is nog zo nieuw en innovatief dat bijna iedereen die ik spreek er nog nooit van gehoord had waardoor deze hype ontstaat, en ik denk dat dat voor heel veel EU burgers geld.
En dat zijn dus ook heel veel mensen die geen split kunnen/mogen/willen plaatsen die nu dit apparaat ontdekken.
Je hebt een jaar dus de factor tijd valt af.devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:29:
[...]
Een wijze les weer geleerd, te laat geleerd maar ja ...zodra ie te koop is weer en hopelijk voor die 800 of 900 euro...meteen toeslaan. Of dat nou in de winter is....boeit niet.
Ik denk dat ik het plan voor de zonwering buiten maar ga door zetten dan. Sun Eclipse aan de buitenkant van een groot woonkamer raam. Dat zal sowieso nog een flink verschil gaan maken tov de makeshift zonwering die ik nu heb aan de binnenkant.
Toch zal ik deze thread goed in de gaten houden. Je weet maar nooit.
Je hebt dus een jaar de tijd om de kwaliteitsladder af te lopen:
- split airco
- monoblock airco met muurdoorvoer
- 'mobiele' split airco
Alleen de derde is mogelijk want ik zit in een huurwoning, dan mag je niets echt veranderen aan je huis in die zin.Rukapul schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:57:
[...]
Je hebt een jaar dus de factor tijd valt af.
Je hebt dus een jaar de tijd om de kwaliteitsladder af te lopen:
- split airco
- monoblock airco met muurdoorvoer
- 'mobiele' split airco
Bij mijn verhuurder staat een formulier op de site. Invullen en ik krijg per omgaande toestemming voor een split-airco (als ik dat zou willen). Wel met voorwaarden natuurlijk van verwijderen als volgende huurder niet wil. En ook schade etc herstellen.devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:00:
[...]
Alleen de derde is mogelijk want ik zit in een huurwoning, dan mag je niets echt veranderen aan je huis in die zin.
Oh en tussen 23.00 en 7.00 mag ding niet aan.
Haha staat ook formulier voor thuisbatterij. Aanklikken dat dat wilt. Krijg je vervolgens online resultaat 'Geen toestemming mogelijk'... Lekker dan
Bij die Groene Hoed zijn ze inmiddels niet meer in winkelwagen te plaatsen.
[ Voor 6% gewijzigd door ManiacsHouse op 29-06-2026 20:09 ]
Hier is hij nog beschikbaar, helaas niet meer voor dezelfde prijs... nu €1499,- ex verzenden.
Humma Kavula schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:39:
[...]
Ook de levertijd komt overeen met een andere partij die hem ook aanbiedt voor levering "eind Juli "
Zelfde prijs maar dan exclusief verzenden, dat zit er bij Groene Hoed wel bij dus die prijs vindt ik zo gek nog niet.
Helaas bij mijn woningbouw niet. Ik en mijn hele straat wachten nu ook al heel lang op hun besluit of ze gaan slopen of renoveren, maar dit besluit wordt constant uitgesteld. Om doodmoe van te worden. Dus die Midea was echt perfect.ManiacsHouse schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:06:
[...]
Bij mijn verhuurder staat een formulier op de site. Invullen en ik krijg per omgaande toestemming voor een split-airco (als ik dat zou willen). Wel met voorwaarden natuurlijk van verwijderen als volgende huurder niet wil. En ook schade etc herstellen.
Oh en tussen 23.00 en 7.00 mag ding niet aan.
Haha staat ook formulier voor thuisbatterij. Aanklikken dat dat wilt. Krijg je vervolgens online resultaat 'Geen toestemming mogelijk'... Lekker dan
De verwachting is dat we echt naar een tweede hittegolf gaan volgende week. Mijn oude kut woning heeft nu al amper de kans af te koelen. Aub laat het niet weer twee weken zijn. Gvd zeg.
Terugslagklepje van Europond met openingsdruk van 0,01 bar gemonteerd:
Scheelt weer teruggelopen water en P1 errors. Snap niet waarom ze het er niet standaard in hebben. Ahwell!
Scheelt weer teruggelopen water en P1 errors. Snap niet waarom ze het er niet standaard in hebben. Ahwell!
UNOX: The worst operating system
Er is toch niets innovatiefs aan?Humma Kavula schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:55:
[...]
maar de Midea portasplit is nog zo nieuw en innovatief dat bijna iedereen die ik spreek er nog nooit van gehoord had waardoor deze hype ontstaat, en ik denk dat dat voor heel veel EU burgers geld.
Op 20 juli 2016 stierf mijn 2e hands mobiele split airco. Raamunits voor caravans bestaan ook al lang en volgen hetzelfde principe.
Dan is er ook nog de optie om een monoblock airco in de raamopening te plaatsen: JukeboxBill in "Innova 2.0 monoblock airco"devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:00:
[...]
Alleen de derde is mogelijk want ik zit in een huurwoning, dan mag je niets echt veranderen aan je huis in die zin.
Eventueel door de in-/uitlaat te verlengen: Jazsie in "Innova 2.0 monoblock airco"
Heb je al eens geïnformeerd? Want dit (blijven) weigeren met dit soort weer-extremen zou ik kijken of je andere paden kunt zoeken om het toch voor elkaar te krijgen. Of gewoon klachten indienen dat dit gewoon onleefbaar is.devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Helaas bij mijn woningbouw niet. Ik en mijn hele straat wachten nu ook al heel lang op hun besluit of ze gaan slopen of renoveren, maar dit besluit wordt constant uitgesteld. Om doodmoe van te worden. Dus die Midea was echt perfect.
De verwachting is dat we echt naar een tweede hittegolf gaan volgende week. Mijn oude kut woning heeft nu al amper de kans af te koelen. Aub laat het niet weer twee weken zijn. Gvd zeg.
Mijn huurwoning (1960 Label A
Jij hebt 100% gelijk, het gaat ook nergens meer over wat een saunas deze huizen worden. Zodra je de portiek in komt kun je bijna onwel raken zo warm is en dan kom je mijn huis binnen....pffff.ManiacsHouse schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:26:
[...]
Heb je al eens geïnformeerd? Want dit (blijven) weigeren met dit soort weer-extremen zou ik kijken of je andere paden kunt zoeken om het toch voor elkaar te krijgen. Of gewoon klachten indienen dat dit gewoon onleefbaar is.
Mijn huurwoning (1960 Label A) was tegen 31-32 graden beneden. En nu ook nog steeds 29... Gaat echt nergens meer over. Ik mag een airco ophangen. En als ze zouden weigeren zou ik flink pissed worden inderdaad.
Als ik zelf niet die makeshift zonwering had aangemaakt, wat er overigens echt Tokkie uit ziet, dan was ik samen met mijn hondje helemaal naar de kloten gegaan hier. Dus gelukkig heb ik dat wel gedaan.
Ik ga toch eens even extra aandringen bij de woningbouw en idd, misschien eens kijken wat mijn rechten zijn als dit 0,0 helpt.
Dit bestaat echt al jaren. Ze waren over het algemeen echter altijd vrij duur. Een voorlopier van die Trotec zat ik al naar te kijken vanaf m'n eerste appartement en dat is meer dan 10 jaar terug. Er zijn alleen niet zoveel aanbieders en de verkrijgbaarheid in NL was matig. Het is een beetje eenzelfde niche als een tweeslangs-monoblock. Op de 1 of andere manier altijd al bijzonder slecht verkrijgbaar geweest en naar verhouding veel te duur. Dit is 1 van de eerste relatief betaalbare EN in Nederland verkrijgbaarHumma Kavula schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Nou post je dit in het verkeerde topic volgens mij
Dat airco's duur zijn in een hittegolf is van alle tijden maar de Midea portasplit is nog zo nieuw en innovatief dat bijna iedereen die ik spreek er nog nooit van gehoord had waardoor deze hype ontstaat, en ik denk dat dat voor heel veel EU burgers geld.
En dat zijn dus ook heel veel mensen die geen split kunnen/mogen/willen plaatsen die nu dit apparaat ontdekken.
Nou dat bedoelde ik ook met innovatief, ze leveren in NL gewoon in de bouwmarkt.Korvaag schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:31:
[...]
Dit is 1 van de eerste relatief betaalbare EN in Nederland verkrijgbaar(naja, nu ff niet
).
Maar goed, ik bedoelde dat en ook de prijs, formaat, efficiëntie, gebruiksgemak met beugels voor een schuin dak, etc..
Ja het concept bestaat al jaren maar wat ik er ook bij zeg, bijna niemand die spreek wist dat zoiets tegen deze prijs te krijgen was. Vandaar de hype, denk ik.
Relevant fluff artikel uit de China Daily: https://www.chinadaily.com.cn/a/202606/29/WS6a425b82a310986e2b46285b.html Interessant dat ze per trein ingevoerd gaan worden.
At an air conditioner factory run by Midea Group, a leading Chinese home appliance manufacturer, in Foshan, Guangdong province, workers are putting in overtime to ramp up production of portable split air conditioners.
The units will be transported via the China-Europe freight train to meet demand during the peak summer season in Europe, according to the company.
Dat zal een lekker frisse trein zijn dan...DNND schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:42:
Relevant fluff artikel uit de China Daily: https://www.chinadaily.com.cn/a/202606/29/WS6a425b82a310986e2b46285b.html Interessant dat ze per trein ingevoerd gaan worden.
[...]
Midea is een flinke marketing campagne begonnen om het zo te verkopen. Al die video's doken natuurlijk ook "per ongeluk" op net voordat die enorme hittegolf losbarstte.Rukapul schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:21:
[...]
Er is toch niets innovatiefs aan?
Op 20 juli 2016 stierf mijn 2e hands mobiele split airco. Raamunits voor caravans bestaan ook al lang en volgen hetzelfde principe.
Maar technisch lijkt het niet iets nieuws te zijn. Hooguit een meer verfijnd model. Het lijkt er allemaal qua design wat strakker uit te zien en het zou allemaal net wat stiller en net wat efficienter zijn. Het past ook allemaal in de lijn van Chinese export om hun merken naar voren te schuiven in plaats van te produceren voor westerse bedrijven. Ze gaan nu zelfs op het shirt van FC Barcelona staan, nadat ze eerst bij FC Sevilla stonden.
Ergens zou ik niet eens verbaast zijn, als Midea de ODM is voor die Trotec, Qlima, Evolar en Vonroc mobiele split airco eenheden. Ze maken ook al spul voor bijvoorbeeld Toshiba en blijkbaar ook LG.
het wordt al 2 jaar verkocht in duitsland. duitsland is dan ook grootste markt voor dit ding. per toeval een paar in nederland die te koop stonden maar bijna allemaal werden ze standaard alleen in D/A/CH landen verkocht. behalve vanaf dit jaar wat bredere markt proberen ze te pakken
Ze hebben het beter voor elkaar daar en in Japan dan wij hier, heb ik het idee. Ik had gehoord dat veel huishoudens in Japan allemaal split unit aircos hebben. Nou, dat mogen die oude woningen van ons ook wel krijgen. Zeker als dit soort zomers normaal begint te worden.DNND schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Daar zou ik toch niet al te blij van worden om een paar redenen.DNND schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Die spoorlijnen zijn een onderdeel van de visie van de grote leider. Dus natuurlijk moeten deze worden uitgedragen. Het duurt iets minder dan drie weken voor zulke treinen om naar Europa te komen. We hebben er dus niks aan. Dit arriveer dus hooguit eind juli in de winkels. Maar de capaciteit is beperkt en de kosten fors. Transport zal zeker tweemaal zo duur zijn, als het niet driemaal is.
Er zullen dus wel meer airco's komen om ons te redden van de hitte, hoe gracieus, maar de prijzen zullen hoog blijven of zo eerder gaan stijgen.
Aha mooi, kun je eventueel een link plaatsen waar je deze kunt kopen.Korvaag schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:19:
Terugslagklepje van Europond met openingsdruk van 0,01 bar gemonteerd:
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Korvaag in "Midea PortaSplit vragen"tronmedia schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:20:
[...]
Aha mooi, kun je eventueel een link plaatsen waar je deze kunt kopen.
Alvast bedankt.
Op dit moment heb ik nog een mobiele airco (Inventum AC907). Prima apparaat, maar niet echt efficiënt en best wel luidruchtig als je hem in de slaapkamer hebt staan (ook op slaapmodus). Heb al zitten denken om in de herfst/winter een splitunit te laten installeren. Of ik hiervoor toestemming krijg is nog niet zeker, en toen kwam ik de Midea Portasplit tegen. Op het eerste gezicht lijkt me dit een ideale oplossing voor mijn situatie. Heb de ruimte om hem buiten op te hangen (naar binnen openend raam), en de slang zorgt er waarschijnlijk voor dat het raam maar op een kier open hoeft te staan.
- Wat zijn de ervaringen van mensen die hem al gebruiken? Te mooi om waar te zijn, of een prima oplossing als je geen splitunit mag laten installeren.
- Zijn er ook andere opties beschikbaar behalve de Portasplit? Dit i.v.m. eventuele voorraad/beschikbaarheid in de wintermaanden.
Gevonden alternatieven:Barryz schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:35:
Op dit moment heb ik nog een mobiele airco (Inventum AC907). Prima apparaat, maar niet echt efficiënt en best wel luidruchtig als je hem in de slaapkamer hebt staan (ook op slaapmodus). Heb al zitten denken om in de herfst/winter een splitunit te laten installeren. Of ik hiervoor toestemming krijg is nog niet zeker, en toen kwam ik de Midea Portasplit tegen. Op het eerste gezicht lijkt me dit een ideale oplossing voor mijn situatie. Heb de ruimte om hem buiten op te hangen (naar binnen openend raam), en de slang zorgt er waarschijnlijk voor dat het raam maar op een kier open hoeft te staan.
- Wat zijn de ervaringen van mensen die hem al gebruiken? Te mooi om waar te zijn, of een prima oplossing als je geen splitunit mag laten installeren.
- Zijn er ook andere opties beschikbaar behalve de Portasplit? Dit i.v.m. eventuele voorraad/beschikbaarheid in de wintermaanden.
https://www.qlima.nl/mobi...o-qsplitflex-wit-mat.html
https://nl.trotec.com/sho...2dc2b9f2e4d795bd8192e8b29
Ik zag op Marktplaats vandaag een cool and warm versie staan. 600 euro, iemand uit Spijk. Geen mogelijkheid tot bieden. Maar hooguit een uurtje van mij vandaan met auto of OV.
Dus ik dacht, niks te verliezen en plus deze user had zes 5 sterren reviews. Bericht gestuurd maar na een uurtje of twee kreeg ik bericht van Marktplaats in die chat dat zij het niet vertrouwden en dat de user geblokkeerd was. Zulke prijzen zijn natuurlijk te mooi om waar te zijn, maar ik had niets te verliezen. Je zou maar iemand treffen die niet perse de hoofdprijs ervoor wil.
Dus ik dacht, niks te verliezen en plus deze user had zes 5 sterren reviews. Bericht gestuurd maar na een uurtje of twee kreeg ik bericht van Marktplaats in die chat dat zij het niet vertrouwden en dat de user geblokkeerd was. Zulke prijzen zijn natuurlijk te mooi om waar te zijn, maar ik had niets te verliezen. Je zou maar iemand treffen die niet perse de hoofdprijs ervoor wil.
Ik zie dit apparaat toch wel als een game-changer. Ik heb eens uitgerekend wat het zou kosten om met dit soort units met een kleine woning 'van het gas' af te gaan. Voor monumenten/huurwoningen waar je anders niks kan bijvoorbeeld. De stookkosten zijn echt enorm veel lager dan bij gas, of welke alternatieve verwarmingsmethode dan ook. En je kan ook nog prima koelen, wat zeker in de toekomst toch steeds meer een vereiste wordt. Bij eigenaar-bewoner kan je hier ook huurder lezen omdat deze de installatie aanschaft - in de vergelijking ga ik er dan vanuit dat de verhuurder een bijdrage vraagt voor een eventuele warmtepomp (hogere huur oid). Elke extra unit worden de jaarlijkse kosten 75 euro hoger.
e
e
[ Voor 19% gewijzigd door JBtL op 30-06-2026 15:55 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Lijkt niet helemaal te kloppen. Vanaf 2035 geldt het inderdaad voor alle systemen met R32 maar vanaf 1 januari 2027 geldt het voor "Self-contained AC/HP ≤12 kW" en vanaf 2029 ook voor types "Single split air-to-air ≤12 kW met koudemiddelverbinding op locatie"MrDrako schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:56:
[...]Dus de Midea mag nog tot 2035 verkocht worden.
- Vanaf 2035: F-gassen zoals R32 en R410A zijn niet meer toegestaan in nieuwe split-airconditioners en warmtepompen.
edit:
en dit gaat dus puur over NIEUWE units he, onderhoud op bestaande (wat bij de midea misschien minder relevant is) zal zeker nog een tijd mogelijk zijn.
En ik denk dat de Midea PortaSplit valt in de categorie die dus vanaf 1 januari 2027 niet meer geïmporteerd mag worden, wat al geïmporteerd is mag nog wel verkocht worden.
https://climate.ec.europa.eu/eu-action/fluorinated-greenhouse-gases/climate-friendly-alternatives-f-gases/air-conditioning_en
Als ik het verkeerd lees hoor ik het ook graag. Ben vooral benieuwd of deze nog teruggaan komen. R290 lijkt gevaarlijker/omslachtiger voor fabrikanten en kon zo snel ook nog geen (gelijkwaardig) alternatief vinden voor de Midea PortaSplit met R290.
Die Qlima ziet er leuk uit. Maar ik zie er geen beugel bij. Dan moet je dus zelf dingen gaan bedenken zo te zien, en dat is prima als je een beetje handig bent, wat ik alles behalve ben. Die beugel van de Midea is echt perfect.
devilsnight schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:40:
[...]
Die Qlima ziet er leuk uit. Maar ik zie er geen beugel bij. Dan moet je dus zelf dingen gaan bedenken zo te zien, en dat is prima als je een beetje handig bent, wat ik alles behalve ben. Die beugel van de Midea is echt perfect.
Ik vroeg mij af is er ook zo iets als de: https://www.braucheklima.de/ voor de Nederlandse markt?
Uiteraard Tweakers maar weet niet of dit realtime voorraad checked.
Uiteraard Tweakers maar weet niet of dit realtime voorraad checked.
Zelf drie apparaten in huis met R290 (propaan), 1 mobiele airco en 2 keer een luchtbevochtiger met R290, voorheen een split-unit met R290 (Delonghi CP30), nu is groot opslag van R290 weer wat anders dan wat er in een kleine unit zit, in het begin was ik best wel bezorgt, heb ik drie bommetjes in huis?, zelfs nog de importeur (Delonghi CP30 ) gebeld van is dit wel veilig, R290 zou de toekomst zijn volgens de importeur, dit was toen IBK B.V. (inmiddels verhuist naar Veenendaal), dit was begin 2000, of R290 gevaarlijker is dan andere koelmiddelen, geen idee , het is echter hoe je het gebruikt, maar dit is met alle middelen die ontvlambaar zijn zo.DirkZzZ schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Lijkt niet helemaal te kloppen. Vanaf 2035 geldt het inderdaad voor alle systemen met R32 maar vanaf 1 januari 2027 geldt het voor "Self-contained AC/HP ≤12 kW" en vanaf 2029 ook voor types "Single split air-to-air ≤12 kW met koudemiddelverbinding op locatie"
En ik denk dat de Midea PortaSplit valt in de categorie die dus vanaf 1 januari 2027 niet meer geïmporteerd mag worden, wat al geïmporteerd is mag nog wel verkocht worden.
https://climate.ec.europa.eu/eu-action/fluorinated-greenhouse-gases/climate-friendly-alternatives-f-gases/air-conditioning_en
Als ik het verkeerd lees hoor ik het ook graag. Ben vooral benieuwd of deze nog teruggaan komen. R290 lijkt gevaarlijker/omslachtiger voor fabrikanten en kon zo snel ook nog geen (gelijkwaardig) alternatief vinden voor de Midea PortaSplit met R290.
Helaas ook mijn order bij ventilatieland gecancelled; geven aan dat hij nu niet meer in deze zomer komt.
-
Heeft iemand enig idee of uitzicht wanneer deze units weer leverbaar zullen zijn? Ik zit nu met een compacte camping airco van Mestic, werkt ook fantastisch maar gezien de lengte van de slang kan ik het raam niet vergrendelen.
Wil graag de Portasplit van 8000BTU zonder verwarmen, het is toch altijd heet in het appartement gedurende het jaar.
Voor mensen met een klapraam is de Mestic SPA-5100 wel een enorme uitkomst, dat ding koelt de slaapkamer tot een vrieskist, in mijn beleving ook redelijk zuinig.
Wil graag de Portasplit van 8000BTU zonder verwarmen, het is toch altijd heet in het appartement gedurende het jaar.
Voor mensen met een klapraam is de Mestic SPA-5100 wel een enorme uitkomst, dat ding koelt de slaapkamer tot een vrieskist, in mijn beleving ook redelijk zuinig.
@Speakerfreak95 Dat weet niet niemand. Vraag is vele malen hoger dan aanbod.
Er schijnt wel wat meer per trein te komen DNND in "Midea PortaSplit vragen"
Maar dat is kostbaarder om te vervoeren dus gaat de prijs omhoog en het gaat naar de EU.
Duitsland, Engeland en Frankrijk hebben momenteel meer prio volgens mij.
Maar we gaan het zien, allicht dat er plots over een paar weken veel te verkrijgen is.
Er schijnt wel wat meer per trein te komen DNND in "Midea PortaSplit vragen"
Maar dat is kostbaarder om te vervoeren dus gaat de prijs omhoog en het gaat naar de EU.
Duitsland, Engeland en Frankrijk hebben momenteel meer prio volgens mij.
Maar we gaan het zien, allicht dat er plots over een paar weken veel te verkrijgen is.
@Humma Kavula Was ik ook al iewat bang voor, ik ben in bepaalde mate voorzien, de Mestic doet het bovengemiddeld goed al zeg ik het zelf.
Alleen qua gemak, vanwege de lengte van de slang naar de buitenunit en veiligheid in huis, is die ideaal.
Ik baal als een stekker, aangezien ik hem 2 of 3 weken geleden nog zag staan en toen dacht, komt volgende week wel.... Die volgende week later was hij uitverkocht.
Voor de mensen die een simpel alternatief zoeken, is de Mestic SPA-5100 wel een aanrader, via camping winkels tussen de 500-600 verkrijgbaar.
Alleen qua gemak, vanwege de lengte van de slang naar de buitenunit en veiligheid in huis, is die ideaal.
Ik baal als een stekker, aangezien ik hem 2 of 3 weken geleden nog zag staan en toen dacht, komt volgende week wel.... Die volgende week later was hij uitverkocht.
Voor de mensen die een simpel alternatief zoeken, is de Mestic SPA-5100 wel een aanrader, via camping winkels tussen de 500-600 verkrijgbaar.
Ik denk dat heel veel mensen het ergens via hun social feeds hebben gekregen omstreeks die tijd, ik incluis met exact jou gedachteSpeakerfreak95 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:05:
@Humma Kavula
Ik heb "geluk" gehad en de 12000 BTU versie kunnen kopen met een kleine meerprijs (zeg €50,- meer tov de "adviesprijs") bij groene hoed.
Nou heb ik hem nog lang niet maar wel de bevestiging dat ik er een van die Batch heb.
Hopelijk ergens midden augustus ( net na alle hitte golven ) heb ik hem in huis
Voordeel is hopelijk wel voor alle wachters dat ze de productie nu zo omhoog rammen en er dit jaar zoveel naar de EU komen dat er volgend jaar voor de zomer te veel beschikbaar zijn en ze in de aanbieding gaan omdat ze er vanaf moeten. #wishfullthinking
-edit-
Ik kijk net nog even op https://braucheklima.de/ maar dat is echt drama, alles op rood ( 1 voor €3300,- via uiteraard Amazon) en gezien het feit dat iemand alleen voor DE al een speciale site hiervoor heeft gemaakt geeft nog meer aan hoeveel vraag er is in de EU.
[ Voor 12% gewijzigd door Humma Kavula op 30-06-2026 22:56 ]
Ik zat zelf in het topic Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen was van plan om een caravan airco te kopen, de Eurom AC5201 bij Hornbach, kwam via een link op Midea PortaSplit vragen terecht, en dan weer via een andere link op Hornbach ( inmiddels niet meer actief ) waren toen nog behoorlijk wat op voorraad, dit was begin juni nog voor de hittegolf, moet de Midea Portasplit nog even goed testen en over 2 maanden zien we het wel, slaapkamer van 38 graden koelen, kijken of de Midea Portasplit dit kan< kijken hoe hittebestendig de buiten-unit is.Humma Kavula schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:28:
[...]
Ik denk dat heel veel mensen het ergens via hun social feeds hebben gekregen omstreeks die tijd, ik incluis met exact jou gedachte
Ik heb "geluk" gehad en de 12000 BTU versie kunnen kopen met een kleine meerprijs (zeg €50,- meer tov de "adviesprijs") bij groene hoed.
Nou heb ik hem nog lang niet maar wel de bevestiging dat ik er een van die Batch heb.
Hopelijk ergens midden augustus ( net na alle hitte golven ) heb ik hem in huis
Voordeel is hopelijk wel voor alle wachters dat ze de productie nu zo omhoog rammen en er dit jaar zoveel naar de EU komen dat er volgend jaar voor de zomer te veel beschikbaar zijn en ze in de aanbieding gaan omdat ze er vanaf moeten. #wishfullthinking
Gisteravond email gekregen dat de zending is ingepland voor vandaag (vanmiddag).
Heb de Midea Portasplit 12000BTU op 20 juni besteld, had niet verwacht dat deze voor de aangegeven leverdatum (2 juli) geleverd zou worden; wat ik hier zo lees met uitverkocht en leverdatums eind juli/augustus.
Heb de Midea Portasplit 12000BTU op 20 juni besteld, had niet verwacht dat deze voor de aangegeven leverdatum (2 juli) geleverd zou worden; wat ik hier zo lees met uitverkocht en leverdatums eind juli/augustus.
Dat heb ik vorige zomer dus gedaan. En die is bij mij vorige week gesmolten oververhit. Toen het 32 graden was buiten. (en hij hem met moeite op 27 kon houden en zichzelf daarmee opblies). In een slaapkamer van 12 vierkante metertronmedia schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:16:
[...]
was van plan om een caravan airco te kopen, de Eurom AC5201 bij Hornbach,
Vandaag staat de PortaSplit op de stoep.
Het lijkt er toch op dat de portsplit niet te reserveren valt via toom.de. Krijg bij elke winkel dezelfde melding dat hij niet meer beschikbaar is terwijl hij via toom beschikbaarheid aangeeft. via https://braucheklima.de best wat beschikbaar, maar 3 uur rijden in de hoop dat hij er nog is gaat me net wat te ver..
Kun je zo’n filiaal niet bellen en reserveren als die daar beschikbaar is?DraakNomi schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:21:
Het lijkt er toch op dat de portsplit niet te reserveren valt via toom.de. Krijg bij elke winkel dezelfde melding dat hij niet meer beschikbaar is terwijl hij via toom beschikbaarheid aangeeft. via https://braucheklima.de best wat beschikbaar, maar 3 uur rijden in de hoop dat hij er nog is gaat me net wat te ver..
Helemaal top, over de PortaSplit buiten-unit span ik nog een schaduwdoek voor de zekerheid, staat 8 uur in de zon, misschien totaal onnodig maar neem het risico niet, temperaturen kunnen behoorlijk oplopen waar de buiten-unit komt te staan, al kom ik nog geen berichten tegen dat de PortaSplit buiten-unit defect is geraakt door oververhitting, de Eurom AC5201 kon dit waarschijnlijk niet aan.CrashOverDrive schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 06:50:
[...]
Dat heb ik vorige zomer dus gedaan. En die is bij mij vorige week gesmolten oververhit. Toen het 32 graden was buiten. (en hij hem met moeite op 27 kon houden en zichzelf daarmee opblies). In een slaapkamer van 12 vierkante meter![]()
Vandaag staat de PortaSplit op de stoep.
[ Voor 3% gewijzigd door tronmedia op 01-07-2026 11:48 ]
Heel veel plekken doen niet aan reserveren meer helaas. Nordhorn gisteren nog gebeld, toen hadden ze niets en wisten ze van niets... Zwaar sceptisch of daar nu wel in een keer wat is ook.PietB51 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:35:
[...]
Kun je zo’n filiaal niet bellen en reserveren als die daar beschikbaar is?
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Ach, die Qlima is ook al uitverkocht. Man man man, wat een droevig gedoe allemaal joh, wauw.
Lijkt wel twee of drie jaar geleden dat het even heet werd en ineens nergens meer een airco te vinden.
Lijkt wel twee of drie jaar geleden dat het even heet werd en ineens nergens meer een airco te vinden.
Die van recharged is net binnengekomen.
Nu eerst even een half uurtje janken bijkomen van dat ding in mijn eentje 3 verdiepingen op slepen.
En straks maar ff uitpakken en klaar zetten (en 24 uur laten rusten voordat hij aan gaat, de doos heeft nogal wat meegemaakt
). Toch ietwat logger dan verwacht.
Nu eerst even een half uurtje janken bijkomen van dat ding in mijn eentje 3 verdiepingen op slepen.
[ Voor 4% gewijzigd door CrashOverDrive op 01-07-2026 13:17 . Reden: Foto ]
Oh trouwens voor de grensmensen bij Toom Nordhorn, daar hoef je niet heen. Die zijn uitverkocht. Toen ik belde waren er 4, een uur later stond ik er voor niets al.
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Ah dat is jammer. Had je ook die "abholung im Markt " functie geprobeerd om er zo eentje te reserveren?Jeru schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:20:
Oh trouwens voor de grensmensen bij Toom Nordhorn, daar hoef je niet heen. Die zijn uitverkocht. Toen ik belde waren er 4, een uur later stond ik er voor niets al.
Op het moment staat er op hun productpagina trouwens "Es sind technische Probleme aufgetreten. Bitte versuche es später noch einmal." en mijn vermoeden is dat braucheklima.de daar niet helemaal lekker op gaat en daardoor ook voorraad aan blijft geven.
Ze werken bij de portsplit niet met reserveren. De knop werkt ook niet je krijgt dan een melding dat ze niet meer verkrijgbaar zijn. Je kan de pagina alleen gebruiken om beschikbaarheid te controleren per filiaal.tweakmemore schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:30:
[...]
Ah dat is jammer. Had je ook die "abholung im Markt " functie geprobeerd om er zo eentje te reserveren?
Maar zo te horen word de pagina https://braucheklima.de erg goed in de gaten gehouden
CrashOverDrive schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:16:
Die van recharged is net binnengekomen.![]()
Nu eerst even een half uurtje janken bijkomen van dat ding in mijn eentje 3 verdiepingen op slepen.En straks maar ff uitpakken en klaar zetten (en 24 uur laten rusten voordat hij aan gaat, de doos heeft nogal wat meegemaakt
[Afbeelding] 3 verdiepingen in je eentje?? 😳 💪
sjees... da's nog een best apparaatCrashOverDrive schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:16:
Die van recharged is net binnengekomen.![]()
Nu eerst even een half uurtje janken bijkomen van dat ding in mijn eentje 3 verdiepingen op slepen.En straks maar ff uitpakken en klaar zetten (en 24 uur laten rusten voordat hij aan gaat, de doos heeft nogal wat meegemaakt
[Afbeelding]
Nee die knoppen doen helaas gewoon niets. Echt balen. Ze gaven aan vanochtend 6 te hebben gehad. Allemaal weg dus. Moet zeggen dat ik eigenlijk ook zeker voorkeur heb voor de 12000 variant.tweakmemore schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:30:
[...]
Ah dat is jammer. Had je ook die "abholung im Markt " functie geprobeerd om er zo eentje te reserveren?
Op het moment staat er op hun productpagina trouwens "Es sind technische Probleme aufgetreten. Bitte versuche es später noch einmal." en mijn vermoeden is dat braucheklima.de daar niet helemaal lekker op gaat en daardoor ook voorraad aan blijft geven.
[ Voor 11% gewijzigd door Jeru op 01-07-2026 14:08 ]
De Eurom is vuilnis, die heb ik als eerste gehad via de Praxis, koelde slecht en maakte best een hoop kabaal.tronmedia schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:47:
[...]
Helemaal top, over de PortaSplit buiten-unit span ik nog een schaduwdoek voor de zekerheid, staat 8 uur in de zon, misschien totaal onnodig maar neem het risico niet, temperaturen kunnen behoorlijk oplopen waar de buiten-unit komt te staan, al kom ik nog geen berichten tegen dat de PortaSplit buiten-unit defect is geraakt door oververhitting, de Eurom AC5201 kon dit waarschijnlijk niet aan.
Ik doe het voor dit jaar met de Mestic SPA-5100, doet het echt fantastisch en die is nog wel beschikbaar.
Tov een portasplit misschien niet het einde, maar vergeleken met ander aanbod, doet deze het echt heel goed.
Nogal
Waar laat je zo’n ding in de 10 maanden dat je hem niet gebruikt. Lijkt wel het formaat te hebben van een mini vriezer.
Naja voor 750 euro ... naja... Apparaten schijnen verder ook uitstekend te presteren. Voor 1200 had ik alang ergens een voorgevulde split unit besteld een een vacuumsetje.
De Midea Portasplit kan tevens verwarmen en ontvochtigen, kan het hele jaar door worden gebruikt, maar de Midea Portasplit opbergen is inderdaad wat onhandig, zeker met de slang, deze zit vast aan de Binnen-unit, zit binnenin gesoldeerd dus kun je ook niet loskoppelen, dit heeft Midea bewust gedaan vanwege wetgeving binnen de EU, er zijn systemen waar dit wel kan maar deze zijn niet meer leverbaar, zeker niet in de EU zover ik weet..Wolly schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Nogal![]()
Waar laat je zo’n ding in de 10 maanden dat je hem niet gebruikt. Lijkt wel het formaat te hebben van een mini vriezer.
Dit is nog een oude snelkoppeling zo rond 2002, waren ook niet ideal, draai je ( voor consument ) deze niet goed erop dan ontsnapt er koelmiddel, ben je nog verder van huis.
[ Voor 19% gewijzigd door tronmedia op 01-07-2026 14:50 ]
Dat mag nieeeetpaQ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:30:
Naja voor 750 euro ... naja... Apparaten schijnen verder ook uitstekend te presteren. Voor 1200 had ik alang ergens een voorgevulde split unit besteld een een vacuumsetje.
Met de huidige anti airco sentimenten moet je nog oppassen met “alerte” wijkbewoners die graag de instanties waarschuwen.
Ja daarom worden ze ook zoveel in bouwmarkten verkocht. Allemaal mensen die braaf een installateur laten komen
Let op:
Dit topic gaat over de midea portasplit.
Ander apparaat bespreken? Kijk of er al een topic voor is. Zo nee, maak vooral een nieuw topic aan.
Er zijn momenteel veel scammers actief rond dit product. Wees daarom extreem terughoudend met het plaatsen of delen van links. Wil je iemand waarschuwen voor een scamlink, dan is een Topic Report meestal de snelste en meest effectieve manier.
Reageer je toch in het topic, zorg er dan voor dat je de scamlink niet mee quote. Door de link opnieuw te plaatsen, vergroot je het bereik ervan en maak je het opruimen voor ons alleen maar moeilijker.
Dit topic gaat over de midea portasplit.
Ander apparaat bespreken? Kijk of er al een topic voor is. Zo nee, maak vooral een nieuw topic aan.
Er zijn momenteel veel scammers actief rond dit product. Wees daarom extreem terughoudend met het plaatsen of delen van links. Wil je iemand waarschuwen voor een scamlink, dan is een Topic Report meestal de snelste en meest effectieve manier.
Reageer je toch in het topic, zorg er dan voor dat je de scamlink niet mee quote. Door de link opnieuw te plaatsen, vergroot je het bereik ervan en maak je het opruimen voor ons alleen maar moeilijker.