Oei. Stel het gaat ook voor aircos gelden, dan mogen deze dus in 2027 niet meer bijgevuld worden? Nou weet ik niet hoe lang het duurt voordat zoiets weer bijgevuld moet worden, maar uiteindelijk zou je dan met een airco zitten waar je niks meer mee kan, als dit allemaal voor aircos ook geld, that is?tronmedia schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:56:
[...]
" Dat zou goed zuur zijn als ze volgend jaar niet meer worden gemaakt. Maar aan de andere kant, komt Midea niet gewoon met de opvolger in 2027 dan? Ze zouden gek zijn als ze dat niet deden. "
Er gaan nogal tegenstrijdige berichten rond over of de Midea Portasplit volgend jaar nog leverbaar is, wat ik erover kan vinden heeft te maken met EU regelgeving en het koudemiddel R32 wat voor de Midea Portasplit wordt gebruikt, er komt een een verbod op het koudemiddel R32 vanaf 2027, bestaande systemen ( of dit ook over mobiele airco's gaat is onduidelijk ) mogen nog steeds bijgevuld worden met R32, het is echt zoeken wat dit voor een invloed heeft op de Midea Portasplit en of Midea in de toekomst overstapt naar R-290 (propaan) wat een toegestaan alternatief is, als ik meer weet zal ik dit hier melden.
Het is vanaf 2027, er zal ongetwijfeld een overgangsfase zijn dat bestaande systemen nog worden bijgevuld ( bij onderhoud ) met R32, systemen gaan ongeveer 15 tot 20 jaar mee, het gaat mij meer om mobiele airco's', een groot deel heeft al R290 ( propaan ) als Koudemiddel, Midea Portasplit heeft R32 als Koudemiddel.devilsnight schreef op maandag 29 juni 2026 @ 01:04:
[...]
Oei. Stel het gaat ook voor aircos gelden, dan mogen deze dus in 2027 niet meer bijgevuld worden? Nou weet ik niet hoe lang het duurt voordat zoiets weer bijgevuld moet worden, maar uiteindelijk zou je dan met een airco zitten waar je niks meer mee kan, als dit allemaal voor aircos ook geld, that is?
Het is dus de vraag als er een nieuwe lading komt in 2027 of deze nog wordt toegelaten binnen de EU als de Midea Portasplit is voorzien van R32, bestaande voorraden Midea Portasplit binnen de EU mogen gewoon worden verkocht neem ik aan.
[ Voor 15% gewijzigd door tronmedia op 29-06-2026 01:49 ]
Als die nieuwe regels omtrent gebruik van koudemiddel volgend jaar ingaan, dan zal Midea of een andere partij/type toch ongetwijfeld met een vernieuwd model komen?
Dan is wachten met aanschaf tot volgend jaar eigenlijk wellicht juist beter.
Persoonlijk heb ik het met mijn eerder genoemde zonwerende maatregelen nog goed binnen de perken kunnen houden qua warmte binnen (plus gewenning eraan), maar dat neemt niet weg dat ik geïnteresseerd blijf in dit apparaat. Elke graad extra is er nl één teveel, binnen.
Liefst echter een vast aircosysteem, maar weet nog niet of ik die bedragen daar überhaupt wel voor wil betalen.
Dan is wachten met aanschaf tot volgend jaar eigenlijk wellicht juist beter.
Persoonlijk heb ik het met mijn eerder genoemde zonwerende maatregelen nog goed binnen de perken kunnen houden qua warmte binnen (plus gewenning eraan), maar dat neemt niet weg dat ik geïnteresseerd blijf in dit apparaat. Elke graad extra is er nl één teveel, binnen.
Liefst echter een vast aircosysteem, maar weet nog niet of ik die bedragen daar überhaupt wel voor wil betalen.
Bijvullen? What year is this? De tijd dat die dingen zo veel lekten is aan de andere kant van de eeuwwisseling. Als je moet bijvullen, heb je een lek, en moet je eerst die fixen. En als hij zo vaak lekt dat dit meer dan eens gebeurd, is het een prul (al lekken ook die Chinese meuk al lang niet meer) of heb je een slechte installateur.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Er is ook nog R454C als alternatief. (Een mix van R32 en nog iets dat ik nu niet zo snel kan typen)tronmedia schreef op maandag 29 juni 2026 @ 01:18:
[...]
Het is vanaf 2027, er zal ongetwijfeld een overgangsfase zijn dat bestaande systemen nog worden bijgevuld ( bij onderhoud ) met R32, systemen gaan ongeveer 15 tot 20 jaar mee, het gaat mij meer om mobiele airco's', een groot deel heeft al R290 ( propaan ) als Koudemiddel, Midea Portasplit heeft R32 als Koudemiddel.
Het is dus de vraag als er een nieuwe lading komt in 2027 of deze nog wordt toegelaten binnen de EU als de Midea Portasplit is voorzien van R32, bestaande voorraden Midea Portasplit binnen de EU mogen gewoon worden verkocht neem ik aan.
En volgensmij mochten lucht-lucht splits nog na 2027. (2030 of 2031) De grens van 2027 gold volgensmij enkel voor lucht-water splits.
Ondanks dat het woord "split" in de naam zit van de Midea Portasplit, denk ik dat dit voor de wetgeving gezien wordt als een self-contained AC, omdat er geen installatie nodig is. En daarvoor geldt het verbod van GWP > 150 al vanaf januari 2027.
Bron: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/fluorinated-greenhouse-gases/climate-friendly-alternatives-f-gases/air-conditioning_en#self-contained-achp
Bron: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/fluorinated-greenhouse-gases/climate-friendly-alternatives-f-gases/air-conditioning_en#self-contained-achp
Ook wel logisch, want bij afvullen kan er wat ontsnappen, en bij zo'n (afgesloten) Midea nooit (tenzij de leiding breekt).
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
goed om te weten ik kijk deze week even wat de voorspelling word voor de komenden maanden.BlackDraakje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:01:
[...]
Ik heb de Cool mijn woonkamer met keuken is ongeveer 30m2. Ding maakt en houd t prima koel hoor. Sowieso ga ik m niet extreem laag zetten maar vrijdag met 37 graden buiten bleef het hier keurig 24 graden binnen. Ik heb wel zo goed als mogelijk de kieren van mn tuindeur gedicht.
Heb je ook een oud huis (voor 1980) of is het nieuwbouw ?
Maar denk dat het hem deze zomer niet meer word. Met prijzen van boven de 1000 euro. Ik hoop dat de hittegolf zoals afgelopen week lekker weg blijft.
[ Voor 12% gewijzigd door baxic op 29-06-2026 09:43 ]
Is dit de 12000 BTU versie?
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/midea-portasplit-mobiele-split-airco-35-kw/38775/
Ik ben echt best bang ervoor dat dit een hele warme zomer zal zijn, met aanhoudende warmte en het huis zal amper kans krijgen af te koelen. En de hond en ik beginnen er goed zat van te worden. En ook al ben ik van plan een Sun Eclipse scherm te laten plaatsen bij èèn raam denk ik dat toch beter er aan doe de knoop door te hakken.
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/midea-portasplit-mobiele-split-airco-35-kw/38775/
Ik ben echt best bang ervoor dat dit een hele warme zomer zal zijn, met aanhoudende warmte en het huis zal amper kans krijgen af te koelen. En de hond en ik beginnen er goed zat van te worden. En ook al ben ik van plan een Sun Eclipse scherm te laten plaatsen bij èèn raam denk ik dat toch beter er aan doe de knoop door te hakken.
Ja, maar als je even terugzoekt in dit topic dan zie je meerdere mensen die hem daar op voorraad dachten te bestellen en allemaal kregen ze na een paar dagen bericht dat het pas ergens in augustus zou worden.
Whis! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:45:
Bij ventilatieland gisteren: op voorraad, dus direct besteld voor bijna €1200
Vanochtend een berichtje: helaas pas in augustus leverbaar. Dan wacht ik liever en sla ik bij de volgende batch toe voor hopelijk €750-800 i.p.v. nu de hoofdprijs betalen
Duidelijk. Dan kan ik hem net zo goed bij Groene Hoed bestellen in de preorder.CrashOverDrive schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Ja, maar als je even terugzoekt in dit topic dan zie je meerdere mensen die hem daar op voorraad dachten te bestellen en allemaal kregen ze na een paar dagen bericht dat het pas ergens in augustus zou worden.
[...]
Ik had hier nog niet eerder naar gekeken, maar werd nu toch wel even nieuwsgierig naar de verschillen ertussen. Vooral ook omdat er gewoon vanuit leek te worden gegaan dat midea maar even een geupdate versie uitbrengt en dat ze dan over zijn van bijv R32 naar R290 (propaan) en omdat ik me dan ook afvroeg waarom fabrikanten niet sowieso gewoon R290 zijn gaan gebruiken. En voor mezelf natuurlijk met de vraag of het beter is om toch nog een R32 model te (proberen te) scoren, of te wachten op een R290 versie.RareHenk schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:54:
[...]
Er is ook nog R454C als alternatief. (Een mix van R32 en nog iets dat ik nu niet zo snel kan typen)
En volgensmij mochten lucht-lucht splits nog na 2027. (2030 of 2031) De grens van 2027 gold volgensmij enkel voor lucht-water splits.
Nou, na wat gegoogle lijkt zo'n update nog niet zo simpel. Zo zijn er voor propaan blijkbaar ook andere wetten, regels en regulaties die bijvoorbeeld de toepassingen beperken. Dat is dus niet alleen voor het systeem zelf, maar ook waar je het toe mag passen. Denk daarbij aan brandveiligheid en de hogere kosten die daar dan ook weer bij komen kijken. Niet gecheckt, maar ik heb zo'n vermoeden dat zelfs vervoerders extra regels en beperkingen hebben voor het transporteren van apparaten waar propaan in zit. De verwachting is daarom ook dat daardoor de units groter en zwaarder zullen worden. Bovendien heeft R32 ook een hogere koelcapaciteit dan R290, dus (persoonlijke redenering) redelijke kans dat deze minder efficient zal werken.
Ik kwam ook deze press release tegen van daikin over deze gassen, waarin ze ook hierop ingaan:
https://www.daikin.eu/en_us/press-releases/an-outlook-from-daikin-on-refrigerant-alternatives-in-europe.html
Al met al denk ik dat ik nog gewoon ga proberen om de huidige versie te scoren 😄
@devilsnight
Ik qoute mezelf ff
Wat betreft de beugel, weet ik niet.
En ik heb net weer een rondje internet gedaan: overal zijn ze duur en/of op helaas.
Dit geldt voor alle drie merken.
Ik qoute mezelf ff
Precieze specificaties lijken aardig overeen te komen.Daniel36 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:30:
Ik heb nog ff een rondje internet gedaan voor een leverbare Midea mobiele split airco maar helaas.
Wel kwam ik twee mogelijke alternatieven tegen (die tijdelijk ook uitverkocht zijn natuurlijk):
De Evolar EVO-SAP12CHW Mobiele Split Airco
https://www.evolarshop.nl...en.nl&utm_source=daisycon
De Trotec Mobiele split-airconditioner PAC-S 3510 SH
https://nl.trotec.com/sho...16e60339831bf8ef30f2e4728
Na de afgelopen nacht ben ik nog zekerder dat ik in elk geval iets wil kopen.
En ik heb net weer een rondje internet gedaan: overal zijn ze duur en/of op helaas.
Is gewoon niet te doen joh, duidelijk dat ze hier niet op voorbereid waren en genoeg gemaakt hebben, erg jammer. Misschien ga ik toch die Groene Hoed maar doen hoor. Het kan alle kanten op gaan in dit land en ik lees alweer over mogelijke tropische temperaturen volgende week en dat terwijl het huis al een fucking tropisch eiland is, as it is. Dit kan nog lang genoeg aanhouden. Op die site staat nog steeds 12 augustus ook.Daniel36 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:18:
@devilsnight
Ik qoute mezelf ff![]()
[...]
Precieze specificaties lijken aardig overeen te komen.
Wat betreft die andere airco, zo te zien heeft die een soortgelijke beugel, dus wellicht kan die wel bij mijn raam. Maar ja, uitverkocht dus houdt het op.
[ Voor 8% gewijzigd door devilsnight op 29-06-2026 13:53 ]
Voor dit hele R32 verhaal geld dat Midea ook eigenaar is van GMCC. Dat is een enorme compressormaker uit China. En ze lijken al speciale R290 compressoren te hebben voor EU gebruik. De vraag is alleen hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. R290 is namelijk propaan en een stuk brandbaarder dan R32. Of ze het juridisch opgelost hebben met mobiele units en R290, is de vraag. Want als deze brandgevaarlijker zijn en ze krijgen dat niet opgelost, dan lopen ze tegen regelgeving aan. Voor een geïnstalleerde buitenunit zal dit minder gelden dan een mobiel systeem.
https://www.gmcc-welling.com/en/product/product-detail/prod-detail?productId=100146
https://www.gmcc-welling.com/en/product/product-detail/prod-detail?productId=100146
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Vrijwel alle mobiele splits (packed units) zijn al propaan.DaniëlWW2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:22:
Voor dit hele R32 verhaal geld dat Midea ook eigenaar is van GMCC. Dat is een enorme compressormaker uit China. En ze lijken al speciale R290 compressoren te hebben voor EU gebruik. De vraag is alleen hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. R290 is namelijk propaan en een stuk brandbaarder dan R32. Of ze het juridisch opgelost hebben met mobiele units en R290, is de vraag. Want als deze brandgevaarlijker zijn en ze krijgen dat niet opgelost, dan lopen ze tegen regelgeving aan. Voor een geïnstalleerde buitenunit zal dit minder gelden dan een mobiel systeem.![]()
Waarom zou deze mobiele split dat niet kunnen?
Misschien moet er iets meer koudemiddel in dan 150gr al betwijfel ik dat, als het er naar ontworpen is.
De inhoud is dan zo klein dat je niet in de explosiegrens komt (zo snel) net als met koelkasten.
Ik weet het niet. Maar het valt op dat juist de mobiele split airco units, zowel Midea als andere merken, allemaal R32 zijn.Technician- schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Vrijwel alle mobiele splits (packed units) zijn al propaan.
Waarom zou deze mobiele split dat niet kunnen?
Misschien moet er iets meer koudemiddel in dan 150gr al betwijfel ik dat, als het er naar ontworpen is.
De inhoud is dan zo klein dat je niet in de explosiegrens komt (zo snel) net als met koelkasten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit heb ik in een ver verleden gehad bij een verre voorouder van de units uit dit topic.Brent schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:33:
(tenzij de leiding breekt).
Het lijkt op een slang maar is eigenlijk een setje leidingen, ingepakt in kunststof en metaalgaas, nauwelijks flexibel, en op termijn kwetsbaar.