• Blazings
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:27
ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]


Klopt, warmte kan lang blijven hangen.

Mijn appartement is echter ook redelijke nieuwbouw en zelfs nu nog is de temperatuur nog vrij laag, nl 24 gr (hoewel ik alles boven 22 al te warm vind binnen), terwijl ik de hele middag en avond de zon er vol op heb.

Het blijft toch ook een kwestie van slim en logisch luchten (ik zeg overig niet dat jij dat niet doet).
En natuurlijk goede buitenzonwering, daar begint het echt mee.
Te veel mensen hebben nog ramen of roosters open op momenten dat de temperatuur buiten hoger is dan binnen. En dus ook vaak geen (goede) buitenzonwering.
Dan is het onbegonnen werk.
Hoewel uiteindelijk niemand de warmte echt langdurig buiten kan houden, vandaar ook het nut van airco.

* Moet sowieso altijd al wat 'lachen' om mensen die woningen kopen met bewust enorme ramen op het zuiden/(zuid)westen, want "dat laat zo mooi het licht binnen"...
En vervolgens hebben ze dan in de zomer alles noodgedwongen potdicht zitten tegen de warmte (en niet eens altijd goede buitenzonwering), dus weg licht, en in de winter ook vaak, tegen de laagstaande zon...en dan ook nog klagen.
Ja, daaag...
Tja, dat is een hele andere situatie. Ik zit 2 hoog in een huur appartement uit 1968, waar sinds 2 jaar pas dubbel glas in zit. Geen zonwering aan de buitenkant en dat is ook niet zelf te fixen op die hoogte. De verhuurder gaat geen euro uitgeven die niet noodzakelijk is.
Bij zonsopkomst staat de zon op de slaapkamer en om 12:00 draait hij naar de woonkamer, tot zonsondergang. Zelfs met alles potdicht houden, gordijnen dicht en 's nachts luchten (voor zover dat zin heeft) is het inmiddels al 30 graden binnen en alle zuurstof eruit. Als je slecht tegen de warmte kan is dat echt killing. Zoals iemand anders ook al aangaf duurt het vervolgens nog minstens een week om de warmte er een beetje uit te krijgen. De voorspellingen voor volgende week beginnen inmiddels ook al weer te stijgen.
Het is nog niet eens juli en we hebben dit gezeik al. Denk dat het elk jaar zo wordt, dus de investering van een airco is het mij wel waard. Jammer genoeg dus net te laat met die beslissing.

  • Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:31
Ik zit eens te inspecteren of ik dit apparaat kwijt kan bij mij, maar ik heb een beetje vreemd raamkozijn ben ik bang. Ik heb binnen een vensterbank, dan een latje, dan een soort metalen frame (tochtstrip denk ik), dan het kozijn aan de buitenzijde en daaronder weer een vensterbankje van bakstenen. Zou dat kunnen werken? Uiteraard moet ik de hor dan verwijderen en op een andere manier de vliegen en muggen buiten houden. Alternatief is dat ik hem op een tafeltje plaats. Maar hij staat wel op de galerij waar iedereen langsloopt, dus veel ruimte is er niet. Bovendien zou ik hem overdag juist aan de andere kant willen hebben. Daar kan hij prima staan, maar is het wel echt een ding om elke dag te verplaatsen?

Daarnaast maak ik me wel wat zorgen over het buitengeluid. Het mooie is natuurlijk dat het geen vaste installatie is en de VvE hier niets van hoeft te vinden, maar aan de andere kant, geluidsoverlast in de nacht is sowieso iets waar ze natuurlijk moeilijk over kunnen gaan doen. De buitenunit komt dan op de galerij te hangen waar iedereen langs loopt (ik ben de eerste). Hij staat dan op 4 meter vanaf het raam van de buren, hoewel de ventilator daar niet op gericht zal staan. Ik vraag me af of ik hier geen gedoe mee krijg. Ik heb nog een oude toestemming liggen voor een monoblock airco met twee van die gaten, maar ook daar staat expliciet bij dat als het overlast geeft ik het weer moet verwijderen.

Wat zijn jullie gedachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqbnqNW9HpPR5kDElrUaN0K-SZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjtEaRefaWnKZ029P5k3VUTR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S4sorSbsOcXH82Ym9WimbTtsSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJD9GgCEsbCf4Bq3whpaY0TQ.jpg?f=fotoalbum_tile

linktr.ee/Marselaar


  • ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:33

ericplan

5180 Wp PV

@Marselaar Daarom gaan we hier voor een mobiele airco binnen. Zodat de (geluids)overlast bij onszelf blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door ericplan op 27-06-2026 08:40 ]

A'dam PVOutput


  • BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:05
Marselaar schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:09:
..

Daarnaast maak ik me wel wat zorgen over het buitengeluid. Het mooie is natuurlijk dat het geen vaste installatie is en de VvE hier niets van hoeft te vinden, maar aan de andere kant, geluidsoverlast in de nacht is sowieso iets waar ze natuurlijk moeilijk over kunnen gaan doen. De buitenunit komt dan op de galerij te hangen waar iedereen langs loopt (ik ben de eerste). Hij staat dan op 4 meter vanaf het raam van de buren, hoewel de ventilator daar niet op gericht zal staan. Ik vraag me af of ik hier geen gedoe mee krijg. Ik heb nog een oude toestemming liggen voor een monoblock airco met twee van die gaten, maar ook daar staat expliciet bij dat als het overlast geeft ik het weer moet verwijderen.

Wat zijn jullie gedachten?
[Afbeelding][Afbeelding]
Hm ik zou bij plaatsing op galerij in een complex me ook zorgen maken om regels rondom brandveiligheid, vooral het vrijhouden van vluchtwegen? Geen manier om de buitenunit op balkon of aan raam te hangen?


Ik ben door de thread gegaan, heb ook meerdere reviews gekeken en wat ervaringen doorgelezen online: het ziet eruit als een goede oplossing voor mijn situatie ook (appartement in complex met regels tegen door buitenmuren gaan, ramen zijn allemaal franse balkon stijl deuren diep vanaf de binnenmuur dus mobiele airco is lastig etc). Ik wacht wel rustig even beschikbaarheid tegen normalere prijzen af, maar ik kan me ook indenken dat prijzen niet zomaar naar de laagst bekende prijzen gaan..

Midea zelf heeft het over advies prijzen van 900 en 1200 op hun site, maar ik zie veel de 800 euro voor de cool+heat versie langskomen ook hier, denken we hier dat die prijzen terugkomen buiten de hittegolven/zomer?

  • Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:31
ericplan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:39:
@Marselaar Daarom gaan we hier voor een mobiele airco binnen. Zodat de (geluids)overlast bij onszelf blijft.
Ja, die heb ik nu, maar dat werkt niet ideaal he, omdat er geen dual hose systemen zijn in NL. Slaapkamer koel en een vliegtuig naast je bed, maar alle overige ruimtes worden bloedheet door vacuum
BradKing schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Hm ik zou bij plaatsing op galerij in een complex me ook zorgen maken om regels rondom brandveiligheid, vooral het vrijhouden van vluchtwegen? Geen manier om de buitenunit op balkon of aan raam te hangen?
Dan moet de buitenunit wel een enorm ding zijn. Maar ja, monoblock aan de wand met twee gaten in de geval blokkeert niets, maar daar kan ik het geluidsniveau helemaal niet van inschatten. En als dat een probleem is, heb ik twee gaten in de gevel.

[ Voor 39% gewijzigd door Marselaar op 27-06-2026 08:46 ]

linktr.ee/Marselaar


  • DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Orion84 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:53:
@DaniëlWW2 je had het ook over een plat dak, kan je de buitenunit niet vanuit het raam daar op zetten, of is die afstand te groot? Zo heb ik dat hier wel gedaan. Niet met een Midea, maar met een oudere versie van de Argo Ulisse Eco, zelfde concept.

Jaren geleden aangeschaft toen ik nog in een huurappartement woonde. Daar stond de buitenunit op het balkon. Op termijn komt er hier wel een keer een vaste installatie voor tenminste de 1e verdieping (wellicht in één keer meepakken als we toch de dakkapel gaan renoveren), maar voor nu maakt dit apparaat zulke tropische weken een stuk minder onaangenaam. En mijlen beter dan de monoblock mobiele airco die ik vroeger bij mijn ouders op mijn zolderkamer had staan.
Ik was al aan meten, maar ik denk het net niet. Die slangen lijken net iets te kort te zijn omdat ik nog iets van een meter aan schuin dak heb en dan het platte dak. Maar die slang moet door het raam en dan naar de binnenunit.

Maar we gaan het zien. In ieder geval ga ik dit niet nogmaals doormaken. We hebben zonnepanelen ook perfect op het zuiden en de salderingsregeling stopt ook. Dus waarom niet?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.


  • daflux
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:27
Marselaar schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:09:
Ik zit eens te inspecteren of ik dit apparaat kwijt kan bij mij, maar ik heb een beetje vreemd raamkozijn ben ik bang. Ik heb binnen een vensterbank, dan een latje, dan een soort metalen frame (tochtstrip denk ik), dan het kozijn aan de buitenzijde en daaronder weer een vensterbankje van bakstenen. Zou dat kunnen werken? Uiteraard moet ik de hor dan verwijderen en op een andere manier de vliegen en muggen buiten houden. Alternatief is dat ik hem op een tafeltje plaats. Maar hij staat wel op de galerij waar iedereen langsloopt, dus veel ruimte is er niet. Bovendien zou ik hem overdag juist aan de andere kant willen hebben. Daar kan hij prima staan, maar is het wel echt een ding om elke dag te verplaatsen?

Daarnaast maak ik me wel wat zorgen over het buitengeluid. Het mooie is natuurlijk dat het geen vaste installatie is en de VvE hier niets van hoeft te vinden, maar aan de andere kant, geluidsoverlast in de nacht is sowieso iets waar ze natuurlijk moeilijk over kunnen gaan doen. De buitenunit komt dan op de galerij te hangen waar iedereen langs loopt (ik ben de eerste). Hij staat dan op 4 meter vanaf het raam van de buren, hoewel de ventilator daar niet op gericht zal staan. Ik vraag me af of ik hier geen gedoe mee krijg. Ik heb nog een oude toestemming liggen voor een monoblock airco met twee van die gaten, maar ook daar staat expliciet bij dat als het overlast geeft ik het weer moet verwijderen.

Wat zijn jullie gedachten?
[Afbeelding][Afbeelding]
Jij kan toch perfect de houder voor Frans balkon gebruiken ?

Die past over die reling

  • TuLPMaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:58
dehardstyler schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad dat mijn unit gewoon voor eeuwig op ~50w verbruik in de Smart Home app blijft staan en er dus verder ook echt niks gebeurde. Maar dan is het stekker eruit ef wachten en weer erin en dan werkt het direct weer. Als jij dat echt meerdere keren achter elkaar kan doen en elke keer nog steeds niks dan klinkt dat niet goed. Heb je de diagnose gecheckt in de Smart Home app? Daarmee worden 100+ sensoren gechecked, misschien komt daar iets uit?
Het werkt gelukkig nog/weer. Stekker eruit, 5 min wachten, en stekker erin gedaan. Ook even de afstandbediening uit de airflow gehaald zodat deze een representatieve temp afgeeft, en deze met iSense "koppelen" met de binnenunit.

Bladiebla!


  • CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
daflux schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Jij kan toch perfect de houder voor Frans balkon gebruiken ?

Die past over die reling
Als ik hem goed begrijp is dat de galerij. Dan lopen er buren/mensen door je slang :P Daarom wilt hij hem dicht bij de muur

[ Voor 6% gewijzigd door CrashOverDrive op 27-06-2026 09:49 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste