Tja, dat is een hele andere situatie. Ik zit 2 hoog in een huur appartement uit 1968, waar sinds 2 jaar pas dubbel glas in zit. Geen zonwering aan de buitenkant en dat is ook niet zelf te fixen op die hoogte. De verhuurder gaat geen euro uitgeven die niet noodzakelijk is.ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Klopt, warmte kan lang blijven hangen.
Mijn appartement is echter ook redelijke nieuwbouw en zelfs nu nog is de temperatuur nog vrij laag, nl 24 gr (hoewel ik alles boven 22 al te warm vind binnen), terwijl ik de hele middag en avond de zon er vol op heb.
Het blijft toch ook een kwestie van slim en logisch luchten (ik zeg overig niet dat jij dat niet doet).
En natuurlijk goede buitenzonwering, daar begint het echt mee.
Te veel mensen hebben nog ramen of roosters open op momenten dat de temperatuur buiten hoger is dan binnen. En dus ook vaak geen (goede) buitenzonwering.
Dan is het onbegonnen werk.
Hoewel uiteindelijk niemand de warmte echt langdurig buiten kan houden, vandaar ook het nut van airco.
* Moet sowieso altijd al wat 'lachen' om mensen die woningen kopen met bewust enorme ramen op het zuiden/(zuid)westen, want "dat laat zo mooi het licht binnen"...
En vervolgens hebben ze dan in de zomer alles noodgedwongen potdicht zitten tegen de warmte (en niet eens altijd goede buitenzonwering), dus weg licht, en in de winter ook vaak, tegen de laagstaande zon...en dan ook nog klagen.
Ja, daaag...
Bij zonsopkomst staat de zon op de slaapkamer en om 12:00 draait hij naar de woonkamer, tot zonsondergang. Zelfs met alles potdicht houden, gordijnen dicht en 's nachts luchten (voor zover dat zin heeft) is het inmiddels al 30 graden binnen en alle zuurstof eruit. Als je slecht tegen de warmte kan is dat echt killing. Zoals iemand anders ook al aangaf duurt het vervolgens nog minstens een week om de warmte er een beetje uit te krijgen. De voorspellingen voor volgende week beginnen inmiddels ook al weer te stijgen.
Het is nog niet eens juli en we hebben dit gezeik al. Denk dat het elk jaar zo wordt, dus de investering van een airco is het mij wel waard. Jammer genoeg dus net te laat met die beslissing.
:strip_exif()/f/image/hjtEaRefaWnKZ029P5k3VUTR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MJD9GgCEsbCf4Bq3whpaY0TQ.jpg?f=fotoalbum_tile)