de heat en cool, 12k btu variant (krachtiger).D-Ed schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Top. Is dit de alleen koelen variant of ook verwarmen (dus krachtiger)?
wel tijdig gekocht, ergens in mei, ophalen net over de grens, voordat het echt goed warm werd.

afgelopen weekend in gebruik genomen, na een tijdje is vloerkoeling niet meer genoeg...
smart fortwo electric drive 17.6kWh, Honda e Advance 35.5kWh
Oh dat is apart, ik zie ze wel af en toe oppoppen, maar dan de "peach" kleurige (wist niet eens dat die bestond) en voor 1199,- meen ik. Ik keek zonet op mediamarkt.de, daar staat nu "Dieser Artikel ist bald wieder verfügbar" 🤞 dat zou heel fijn zijn omdat die ook click & collect hebben als het goed is. Oh ja, en voor 749,-. Edit: hmm wel voor de cool variant zie ikecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
Op Amazon Duitsland komt de Midea ook af en toe weer voorbij, voor 799 euro.
Echter alleen levering op Duits adres, terwijl er nb Midea Netherlands als verkoper staat vermeld...
[ Voor 4% gewijzigd door tweakmemore op 25-06-2026 14:18 ]
Ik zou niet verwachten dat hij het nog deed na zo'n liggend transport.Coasterfreak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:13:
[...]
de heat en cool, 12k btu variant (krachtiger).
wel tijdig gekocht, ergens in mei, ophalen net over de grens, voordat het echt goed warm werd.
[Afbeelding]
afgelopen weekend in gebruik genomen, na een tijdje is vloerkoeling niet meer genoeg...
net zoals een koelkast, 24u+ recht laten staan na transport. in mijn geval heeft het 1111 uur recht gestaan wachtend op een hittegolfWolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:18:
[...]
Ik zou niet verwachten dat hij het nog deed na zo'n liggend transport.
Een normale warmtepomp mag je nooit liggend vervoeren, er zitten dan zelfs kantelindicatoren op de doos.Coasterfreak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:19:
[...]
net zoals een koelkast, 24u+ recht laten staan na transport. in mijn geval heeft het 1111 uur recht gestaan wachtend op een hittegolf
Gaat ook bij Amazon snel, nu bijv al niet meer beschikbaar, zag ik net.tweakmemore schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:16:
[...]
Oh dat is apart, ik zie ze wel af en toe oppoppen, maar dan de "peach" kleurige (wist niet eens dat die bestond) en voor 1199,- meen ik. Ik keek zonet op mediamarkt.de, daar staat nu "Dieser Artikel ist bald wieder verfügbar" 🤞 dat zou heel fijn zijn omdat die ook click & collect hebben als het goed is. Oh ja, en voor 749,-. Edit: hmm wel voor de cool variant zie ik
Wellicht komt ie later weer online.
Let wel op dat dit niet de 12000 maar de 8000 BTU versie is (alleen koelen, niet verwarmen).Humma Kavula schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:04:
Pssst..
Op "voorraad"![]()
En vergeet code ketelklets15 niet.
[...]
(En dus pas na de hittegolf leverbaar)
Of misschien een haalbaar kutidee...? 😉Lnde schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:37:
Ik heb een vraag die niet over beschikbaarheid gaat, maar voor de mensen die er al één geïnstalleerd hebben: hoe mobiel is de buitenunit? Ik bezit een stukje pand wat (helaas) monument is waardoor continu een buitenunit zichtbaar geen optie is (ik zit aan de straatkant). Zou gaan om het koelen van een slaapkamer, dus na werk (als de gemeentelijke ambtenaren slapen) ophangen, 's ochtends weer binnenhalen. Klinkt dat haalbaar of als een kutidee?
Lijkt me in ieder geval veel gedoe...
Denk echter wel dat er meer mensen zijn die beide units dagelijks verplaatsen, bijv van woonkamer naar slaapkamer.
Want ik zou niet willen dat mijn onderburen gaan klagen van wateroverlast
Is dat verschil duidelijk qua geluid, onder de 25 C?PietB51 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:29:
Ik ben ook enorm blij met de portasplit, als een van de laatste bij hornbach gehaald, buiten 33 gr nu en binnen heerlijk 25 continu, kouder zet ik niet maakt dan meer geluid, nu stand Cool en Auto fan zacht ruisend binnen en buiten
Als ik dit apparaat evt eens zou aanschaffen, zou ik wel naar zo'n 22 C willen.
hangt natuurlijk af van hoe vochtig de te koelen ruimte natuurlijk is, maar heb dagen gehad dat een emmer van 5L vol was, 2x per dag legen, ochtend en voor het slapen gaan.daflux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:50:
Hoeveel water komt er nou uit die unit buiten?
beste is op je balkon en via de afvoer daar legen
25 -> 22 zal niet teveel lawaai maken
Maar 33 -> 22 ja dan moet die enorm werken en zal er dus ook meer lawaai zijn.
Schijnt dat de werking het best is met een verschil van 6-8 graden buiten/binnen temperatuur, maar 22 gr zal ook wel lukken hoor maar dan word het verschil zo groot dat je een opduvel krijgt als je buiten stapt en moet dan harder werken dus meer decibelsecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:55:
[...]
Is dat verschil duidelijk qua geluid, onder de 25 C?
Als ik dit apparaat evt eens zou aanschaffen, zou ik wel naar zo'n 22 C willen.
Het is toch geen permanente bevestiging? Lekker ophangen.Lnde schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:37:
Ik heb een vraag die niet over beschikbaarheid gaat, maar voor de mensen die er al één geïnstalleerd hebben: hoe mobiel is de buitenunit? Ik bezit een stukje pand wat (helaas) monument is waardoor continu een buitenunit zichtbaar geen optie is (ik zit aan de straatkant). Zou gaan om het koelen van een slaapkamer, dus na werk (als de gemeentelijke ambtenaren slapen) ophangen, 's ochtends weer binnenhalen. Klinkt dat haalbaar of als een kutidee?
Ik heb m nu 3 weken want zag adv Hornbach Breda voor 789,- en hadden een stuk of 10 staan, direct gehaald maar is blijkbaar hard gegaanloezepoesje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:21:
Vraag voor mensen die de Portasplit hebben kunnen bemachtigen vóór de hittegolf: hoe zat het destijds met voorraden? Ik ben echt bang dat ze dadelijk nergens meer te koop zijn in NL, en heb nou niet echt zin om van Zuid-West NL naar Duitsland te rijden.
ze stonden voor de hittegolf tot aan het plafond vol met die dingen in de bouwmarkten in duitsland. ook makkelijk gewoon online te reserveren en ophalen wanneer het je uitkwam.loezepoesje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:21:
Vraag voor mensen die de Portasplit hebben kunnen bemachtigen vóór de hittegolf: hoe zat het destijds met voorraden? Ik ben echt bang dat ze dadelijk nergens meer te koop zijn in NL, en heb nou niet echt zin om van Zuid-West NL naar Duitsland te rijden.
alerts zetten op https://braucheklima.de/ , eentje proberen te reserveren en als het kan ook direct online aftikken. alleen gaan wanneer je de email hebt gekregen dat ie voor je klaarstaat voor ophalen. heb bij de Bauhaus in Krefeld mijn eerste opgehaald ergens in Mei en de tweede bij Toom Norden afgelopen vrijdag.
in nederland stonden ze sowieso niet fatsoenlijk te koop, handjevol bij de bauhaus of hornbach
[ Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 25-06-2026 16:40 ]
Moet geen probleem zijn, misschien dat de condenwaterafvoer iets beter zijn best moet doen en dat een deel weer terugloopt maar hier zijn oplossingen voor zoals het condenwater direct opvangen via de achterkant van de Binnen-unit , via Midea Portasplit Reddit staan weer wat leuke berichten hoe ze creatief te werk gaan met dit soort problemen.ManiacsHouse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:48:
[...]
Ik zie dat de buitenunit hoger zit dan het apparaat zelf. Is er nog een max aangegeven in de gebruiksaanwijzing? Of kun je de unit gewoon zo hoog hangen als de slang toestaat?
Ik wil hem dus uit dit raam (mocht ik er 1 te pakken krijgen...) hangen. Alleen deur zelf is al 2 meter. Moet de binnenunit waarschijnlijk al wat hoger gaan plaatsen.
[Afbeelding]
Condenswater direct opvangen aan de achterkant van de binnen--unit , andere optie condenswaterslang langer maken zodat je deze langs de gevel kunt plaatsen, tevens een smalle regenpijp gebruiken ook een optie zodat je het Condenswater beter kunt afvoeren ( in het filmpje wordt een elektrapijp gebruikt )daflux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:50:
Hoeveel water komt er nou uit die unit buiten?
[ Voor 4% gewijzigd door tronmedia op 25-06-2026 17:14 ]
Het is net aan. Hangt een beetje van je isolatie en zonwerende maatregelen af. Aan de andere kant. Het is sowieso beter dan een ding met een hetelucht slang.baxic schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:31:
Ik wil er een halen alleen de enige die er is is de Midea PortaSplit - Porta Split Cool . ik heb een woonkamer van 28m2. zal ik het gewoon doen ? of de hitte nemen voor deze zomer en kijken voor na de zomer.
https://groupsumi.be/blog...-en-de-equivalentie-in-kw
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 25-06-2026 17:43 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Moeilijk te beoordelen, iets meer info, heb je veel glas, plat dak, hoeveel uren zon, verdieping, heb je al zonwering buiten, flat, woning, appartementencomplex, zolder, isolatie ,enkel glas of dubbel, staan er warmtebronnen ( apparatuur wat warmte afgeeft ).baxic schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:31:
Ik wil er een halen alleen de enige die er is is de Midea PortaSplit - Porta Split Cool . ik heb een woonkamer van 28m2. zal ik het gewoon doen ? of de hitte nemen voor deze zomer en kijken voor na de zomer.
tronmedia schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:46:
[...]
Moeilijk te beoordelen, iets meer info, heb je veel glas, plat dak, hoeveel uren zon, verdieping, heb je al zonwering buiten, flat, woning, appartementencomplex, zolder, isolatie ,enkel glas of dubbel, staan er warmtebronnen ( apparatuur wat warmte afgeeft ).
appartement is 50m2 . plat dak met nog 1 woning boven me ik zit tussen 2 appartementen in.franssie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:39:
[...]
Het is net aan. Hangt een beetje van je isolatie en zonwerende maatregelen af. Aan de andere kant. Het is sowieso beter dan een ding met een hetelucht slang.
https://groupsumi.be/blog...-en-de-equivalentie-in-kw
Ik heb een lange woonkamer met ramen aan west en oost kant. Dus eigenlijk vanaf 16-17 uur peak zon op achterkant van het huis(westen) totdat hij ondergaat. dubbel glas. Warmte bronnen een desktop computer.
ramen aan de west kant hebben wel rolgordijnen volledig verduisterend en daarnaast nog gordijnen half doorlatend.
Ja het nadeel is . Krijg hem pas rond 1 juli binnen. eigenlijk te laat. dan kan ik denk ik beter wachten tot ik de 12000 btu kan halen ergens. Misschien deze zomer maar gewoon nemen voor wat het is. en in het najaar eentje fixen
[ Voor 60% gewijzigd door baxic op 25-06-2026 17:53 ]
12.000 BTU (3,5 kW) is zelfs voor een oppervlakte van 50m2 krap dus zou nog even wachten, je kan er natuurlijk 2 nemen , eerst de Porta Split Cool en later de 12.000 BTU (3,5 kW) versie, je moet zelf kijken wat voor jouw het beste is.baxic schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:51:
[...]
[...]
appartement is 50m2 . plat dak met nog 1 woning boven me ik zit tussen 2 appartementen in.
Ik heb een lange woonkamer met ramen aan west en oost kant. Dus eigenlijk vanaf 16-17 uur peak zon op achterkant van het huis(westen) totdat hij ondergaat. dubbel glas. Warmte bronnen een desktop computer.
ramen aan de west kant hebben wel rolgordijnen volledig verduisterend en daarnaast nog gordijnen half doorlatend.
Ja het nadeel is . Krijg hem pas rond 1 juli binnen. eigenlijk te laat. dan kan ik denk ik beter wachten tot ik de 12000 btu kan halen ergens. Misschien deze zomer maar gewoon nemen voor wat het is. en in het najaar eentje fixen
Is dat gewoon zoekopdracht doen en dan betalen en dan krijg je een mail als er ergens 1 tevoorschijn komt? Flinke rit gemaakt dan.AvAars schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:55:
Nou, met dank aan de tip hier over braucheklima.de heb ik er eentje op de kop kunnen tikken. Ik heb hem een uurtje of 3 gekanteld vervoerd (45 graden oid) en lees dat je hem dan wel even rechtop moet laten staan... Maar het liefst doe ik m vanavond wel alvast aan
Ik heb niet betaald, had de site open met een zoekradius (ik woon in Duitsland)ManiacsHouse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:25:
[...]
Is dat gewoon zoekopdracht doen en dan betalen en dan krijg je een mail als er ergens 1 tevoorschijn komt? Flinke rit gemaakt dan.
Oh wow, grapjassen maken hem gewoon nog duurder over een paar uur...Humma Kavula schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:04:
Pssst..
Op "voorraad"![]()
En vergeet code ketelklets15 niet.
[...]
Wees er snel bij voor de prijsverhoging vanavond
00 Dagen
02 Uren
17 Minuten
41 Seconden
Klopt, dan moet je een voorzetraam maken .Tosun schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:39:
Als je ramen naar buiten openen las ik op youtube dat het dan niet mogelijk is om het op te hangen?
Hier heb ik dit gedaan met een andere mobiele airco.
Je zult de binnen unit op een verhoging moeten plaatsen. Maar, je wilt hem buiten dat klapraam hangen. De buiten unit past hier niet doorheen.ManiacsHouse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:48:
[...]
Ik zie dat de buitenunit hoger zit dan het apparaat zelf. Is er nog een max aangegeven in de gebruiksaanwijzing? Of kun je de unit gewoon zo hoog hangen als de slang toestaat?
Ik wil hem dus uit dit raam (mocht ik er 1 te pakken krijgen...) hangen. Alleen deur zelf is al 2 meter. Moet de binnenunit waarschijnlijk al wat hoger gaan plaatsen.
[Afbeelding]
Ik zou het volume even wat hoger zettendaflux schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:31:
Ik hoor eigenlijk amper iets op het filmpje
Wow. 200 euro duurder dan vorige maand en 50 euro duurder dan vorige week. En dan gaat hij dus weer omhoog. Lijkt Evolar (de enige andere officiele dealer) wel, die heeft hem voor een 'promotieprijs' van 1399 staanHumma Kavula schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:43:
[...]
Oh wow, grapjassen maken hem gewoon nog duurder over een paar uur...
[...]
Ja hoor, dit is mijn oplossingTosun schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:39:
Als je ramen naar buiten openen las ik op youtube dat het dan niet mogelijk is om het op te hangen?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85546238
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu
Om vervolgens de prijs niet te verhogen nadat de afteller is verlopen. Nog even snel orders binnen harken van voorraad wat nog geen voorraad is, tjah je moet wat hè als je nieuwe voorraad pas binnen komt na de hittegolf. Triest bedrijfCrashOverDrive schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:46:
[...]
Wow. 200 euro duurder dan vorige maand en 50 euro duurder dan vorige week. En dan gaat hij dus weer omhoog. Lijkt Evolar (de enige andere officiele dealer) wel, die heeft hem voor een 'promotieprijs' van 1399 staan
Hij is nu €100,- duurder..schumi1986 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:17:
[...]
Om vervolgens de prijs niet te verhogen nadat de afteller is verlopen. Nog even snel orders binnen harken van voorraad wat nog geen voorraad is, tjah je moet wat hè als je nieuwe voorraad pas binnen is na de hittegolf. Triest bedrijf
Jammer, leek een prima product maar dit is gewoon crimineel misbruik en hebberig harken van het bedrijf!
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Klopt wat je zegt, ik had hem toen ook al gezien voor die originele prijs, maar ja..Dreanor schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:52:
€100 duurder? Zeg maar rustig €300 meer in twee dagen tijd! Volgens hun AI bot is de prijs 699 (en stond al voor 749 op de site. Vandaag €999,-
Jammer, leek een prima product maar dit is gewoon crimineel misbruik en hebberig harken van het bedrijf!
Het is ook markt werking.
En het product is nog steeds goed, alleen niet voor deze prijs.
Vraag en aanbod.
Als jij het geld er voor over hebt en jij wil zo'n ding nu nog hebben voor de volgend hittegolf die wss volgende maand wel weer gaat komen, tja, hun hebben beschikbaarheid en de "laagste" prijs in NL momenteel.
Nogmaals, ik had als eerste reactie in dit topic al direct gezegd dat ik deze hype afwacht eer dat ik hem koop voor mijn moeder, zal volgend jaar hopelijk zijn.
Maar ergens snap ik Recharged, hoe niet leuk mensen dat ook vinden.
Ik ben verkoper van beroep
@AvAars Ah gefeliciteerd, enne graag gedaan! Mag ik vragen waar je er uiteindelijk 1 gevonden hebt? Ik ben zelf nog steeds aan het kijken namelijk. Ik had vanmiddag beschikbaarheid gezien bij OBI, maar was te laat. Dit ook omdat click & collect uit stond en ik dus op zoek moest naar een shipping forwarder of ietsAvAars schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:55:
Nou, met dank aan de tip hier over braucheklima.de heb ik er eentje op de kop kunnen tikken. Ik heb hem een uurtje of 3 gekanteld vervoerd (45 graden oid) en lees dat je hem dan wel even rechtop moet laten staan... Maar het liefst doe ik m vanavond wel alvast aan
Bij OBI inderdaad. Kwam in Offenburg (naast Frankfurt) een lading van 13 stuks ineens beschikbaartweakmemore schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:30:
[...]
@AvAars Ah gefeliciteerd, enne graag gedaan! Mag ik vragen waar je er uiteindelijk 1 gevonden hebt? Ik ben zelf nog steeds aan het kijken namelijk. Ik had vanmiddag beschikbaarheid gezien bij OBI, maar was te laat. Dit ook omdat click & collect uit stond en ik dus op zoek moest naar een shipping forwarder of iets
Ah nice! Wel een pittig stukje rijden trouwens 😄AvAars schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:51:
[...]
Bij OBI inderdaad. Kwam in Offenburg (naast Frankfurt) een lading van 13 stuks ineens beschikbaar
recharged.nl vertrouw ik al niet meer.. Zijn in mijn optiek gewoon een stel jonge sales mannetjes die onder het mom van ‘verduurzaming’ mensen geld afhandig maken door de afschuwelijke huidige ‘dynamische prijzen’ tactieken. “Betaalbaar verduurzamen” noemen ze dat zelf bij recharged.nlHumma Kavula schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:12:
[...]
Klopt wat je zegt, ik had hem toen ook al gezien voor die originele prijs, maar ja..
Het is ook markt werking.
En het product is nog steeds goed, alleen niet voor deze prijs.
Vraag en aanbod.
Als jij het geld er voor over hebt en jij wil zo'n ding nu nog hebben voor de volgend hittegolf die wss volgende maand wel weer gaat komen, tja, hun hebben beschikbaarheid en de "laagste" prijs in NL momenteel.
Nogmaals, ik had als eerste reactie in dit topic al direct gezegd dat ik deze hype afwacht eer dat ik hem koop voor mijn moeder, zal volgend jaar hopelijk zijn.
Maar ergens snap ik Recharged, hoe niet leuk mensen dat ook vinden.
Ik ben verkoper van beroep
Als iedereen hier in mee blijft gaan krijgen we dit soort dingen dus tja, sign of the times denk ik. Succes voor de mensen die erin trappen. Ik kijk volgende zomer wel aan of er betere alternatieven zijn voor de zolder. Bij dit bedrijfje zal ik geen order plaatsen in ieder geval, ook niet als de prijzen weer normaliseren.
In hoeverre kan de buitenunit blijven staan in weer en wind (regen)
Een vaste airco moet je jaarlijks laten onderhouden. Hoe doe je dat met deze?
Ben letterlijk een maand geleden nog bij precies die hornbach geweest. Had er toen al bij stil moeten staan dat t warm ging wordenPietB51 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:34:
[...]
Ik heb m nu 3 weken want zag adv Hornbach Breda voor 789,- en hadden een stuk of 10 staan, direct gehaald maar is blijkbaar hard gegaan
De buitenunit zou prima geschikt moeten zijn om continu buiten te staan. Enige waar je echt op moet letten:Fraise schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 03:21:
Ik overweeg om er een te kopen maar heb paar vragen:
In hoeverre kan de buitenunit blijven staan in weer en wind (regen)
Een vaste airco moet je jaarlijks laten onderhouden. Hoe doe je dat met deze?
- hoe je de slang naar binnen laat komen en of er daardoor regen naar binnen zou kunnen lopen
- hoe het zit met je inbraak veiligheid als je altijd een raam of deur open hebt
- dat de beugel echt goed vast zit als je die gebruikt, ivm storm
Jaarlijks onderhoud zal de Midea niet nodig hebben, maar wel handig om regelmatig het filter schoon te maken etc.
Ik denk dat na deze hittegolf voorraden weer aangevuld worden en aanbiedingen vanzelf weer komen, ff volhouden nog 😀loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:47:
[...]
Ben letterlijk een maand geleden nog bij precies die hornbach geweest. Had er toen al bij stil moeten staan dat t warm ging worden
Tijdens deze hittegolf nu ook maximaal ingezet. Vloerventilatoren door het appartement die de lucht vooruit duwen. Heb hem ook vannacht aangelaten omdat de temperatuur nachts nu ook op loopt. Dus nu meer dan 24 uur aan. Ik heb nog even online gekeken en via ChatGPT maar kon nergens een max tijd vinden. Wel om niet continue maximaal te belasten.
Zit er zelfs nu aan te denken om een 2de Porta Splits met 12.000 BTU aan te schaffen zodra deze weer beschikbaar zijn, als extra ondersteuning tijdens een hittegolf en als back up of als er eentje te lang belast is.
[ Voor 5% gewijzigd door vdpoorten op 26-06-2026 09:53 ]
die van mij draait al bijna een week 24/7, hoort niks uit te maken. juist beter om het constant aan te houden want ruimte koel houden gaat wat makkelijker als het ook koel blijft dan wachten tot het weer warm wordt?vdpoorten schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:51:
Ik heb de Midea Porta Split (12.000 BTU) nu ook al bijna 2 jaar. Gebruik hem in mijn appartement met veel ramen (nieuwbouw) van ongeveer 82m2. Heb hem geïnstalleerd in mijn woonkamer en de buitenunit op mijn balkon. Balkondeur gaat naar binnen open en er is ook nog een andere balkondeur bij de kleine slaapkamer (kantoor). Verder een gelamineerde pdf plaat van de praxis op maat laten maken en er zelf een gleuf in voor de slang. De plaat gefixeerd met tape in de deuropening. Aan buitenkant is de plaat ook nog bedekte met wit zeil. Dit was vooral tegen de regen, maar isoleert ook een beetje.
Tijdens deze hittegolf nu ook maximaal ingezet. Vloerventilatoren door het appartement die de lucht vooruit duwen. Heb hem ook vannacht aangelaten omdat de temperatuur nachts nu ook op loopt. Dus nu meer dan 24 uur aan. Ik heb nog even online gekeken en via ChatGPT maar kon nergens een max tijd vinden. Wel om niet continue maximaal te belasten.
Zit er zelfs nu aan te denken om een 2de Porta Splits met 12.000 BTU aan te schaffen zodra deze weer beschikbaar zijn, als extra ondersteuning tijdens een hittegolf en als back up of als er eentje te lang belast is.
Okee bedankt voor het bevestigen dat dit geen probleem moet zijn. Had voorheen twee mobiele airco's en was daarmee altijd wat voorzichtig. Zetten die nachts uit.Coasterfreak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:57:
[...]
die van mij draait al bijna een week 24/7, hoort niks uit te maken. juist beter om het constant aan te houden want ruimte koel houden gaat wat makkelijker als het ook koel blijft dan wachten tot het weer warm wordt?
Hier ook bijna een week aan staan. Op 23 graden gezet en silence. Geen issues gehad tot nu. Ik had het gekocht voor deze omstandigheden, en ik ga het gebruiken ookvdpoorten schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:51:
Ik heb de Midea Porta Split (12.000 BTU) nu ook al bijna 2 jaar. Gebruik hem in mijn appartement met veel ramen (nieuwbouw) van ongeveer 82m2. Heb hem geïnstalleerd in mijn woonkamer en de buitenunit op mijn balkon. Balkondeur gaat naar binnen open en er is ook nog een andere balkondeur bij de kleine slaapkamer (kantoor). Verder een gelamineerde pdf plaat van de praxis op maat laten maken en er zelf een gleuf in voor de slang. De plaat gefixeerd met tape in de deuropening. Aan buitenkant is de plaat ook nog bedekte met wit zeil. Dit was vooral tegen de regen, maar isoleert ook een beetje.
Ik snap helemaal wat je zegt, en ben het met je eens. Maar waarom vertrouw je ze niet? Ze spelen handig in op de vraag, en ik heb er gisteren ook een besteld ('gelukkig' nog voor 899,-).D-Ed schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 01:59:
[...]
recharged.nl vertrouw ik al niet meer.. Zijn in mijn optiek gewoon een stel jonge sales mannetjes die onder het mom van ‘verduurzaming’ mensen geld afhandig maken door de afschuwelijke huidige ‘dynamische prijzen’ tactieken. “Betaalbaar verduurzamen” noemen ze dat zelf bij recharged.nl![]()
Als iedereen hier in mee blijft gaan krijgen we dit soort dingen dus tja, sign of the times denk ik. Succes voor de mensen die erin trappen. Ik kijk volgende zomer wel aan of er betere alternatieven zijn voor de zolder. Bij dit bedrijfje zal ik geen order plaatsen in ieder geval, ook niet als de prijzen weer normaliseren.
Daar komt deze niet zo best uit. Met name de energie efficientie, afkoeltijd, geluidsproductie, instelbaarheid van de luchtstroming en de android app zijn niet zo best.
[ Voor 9% gewijzigd door Cadster op 26-06-2026 11:50 ]
goed verhaal, doen we niks meeCadster schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:48:
Voor wie van plan is dit apparaat aan te schaffen, lees eerst de test van de Duitse consumentenbond (Stiftung Warentest) van juni 2026.
Daar komt deze niet zo best uit. Met name de energie efficientie, afkoeltijd, geluidsproductie, instelbaarheid van de luchtstroming en de android app zijn niet zo best.
Hoe dan? Ding is niet meegenomen in de test toch?Cadster schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:48:
Voor wie van plan is dit apparaat aan te schaffen, lees eerst de test van de Duitse consumentenbond (Stiftung Warentest) van juni 2026.
Ihre Nachfrage zu Midea Portasplit COOL
@PieWi: Das angefragte Gerät hatten wir bis jetzt nicht bewertet und können Ihnen dazu keine untersuchungsgestützte Einschätzung geben.
Ihre Nachfrage nehmen wir gerne als Testwunsch auf und leiten ihn an das zuständige Untersuchungsteam zur Kenntnisnahme weiter.
Ik zag ze hier ook 3 weken geleden bij de lokale HB staan, stuk of 20. Nu hebben we 2 maanden geleden een Daikin laten zetten, maar die hangt boven op de overloop (bovenverdieping prima koel) en bij 30 trekt die beneden ook nog wel mee, maar nu bij bijna 40 gaat dat niet meer. Had ik toch die Midea kunnen bijplaatsen...loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:47:
[...]
Ben letterlijk een maand geleden nog bij precies die hornbach geweest. Had er toen al bij stil moeten staan dat t warm ging worden
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
6/25 = Eerste publicatiedatumWolly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Hoe dan? Ding is niet meegenomen in de test toch?
[...]
873 = gemiddelde prijs
[ Voor 7% gewijzigd door Cadster op 26-06-2026 14:43 ]
Sja, in vergelijking met permanent geinstalleerde aircos snap ik dat hij minder presteert. Dat neemt niet weg dat hij prima werkt voor veel toepassingen?Cadster schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:48:
Ze hebben de gewone getest, niet de COOL.Wolly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Hoe dan? Ding is niet meegenomen in de test toch?
[...]
[ Voor 84% gewijzigd door Cadster op 26-06-2026 12:47 ]
Waarom post je het dan? Puur om te stangen?Cadster schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:34:
Maakt mij niets uit, ik koop hem toch niet.
/f/image/18q1KZpsxIwLzV34DD4iHJIT.png?f=fotoalbum_large)
https://www.guenstiger.de/Produkt/Midea/PortaSplit.html?p=355656
[ Voor 18% gewijzigd door Y0ur1 op 26-06-2026 12:51 ]
En gedeeldCadster schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:34:
Tenzij dit een verkoopkanaal van midea is lijkt me het goed als er objectieve informatie wordt gedeeld om er beter van te worden. Daar zijn we toch tweakers voor? Ik zou het prettig vinden als ik iets koop en er bestaat een topic over, dat je ook over de mindere kanten van een product hoort, en daardoor een afgewogen keuze kan maken.
Bedrijven zoals recharged.nl die ‘betaalbaar duurzaam’ als pijler op hun site plaatsen maar dynamische prijzen toepassen in dit soort situaties zijn niet ‘betaalbaar duurzaam’ maar gewoon ordinaire sales gasten die voor maximaal rendement gaan. Allemaal prima want blijkbaar is dynamisch prijzen gewoon de normaalste zaak van de wereld. In Amerika zie je het ook al in Targets en andere winkels met digitale prijskaartjes. Echt top, we gaan de goede kant op met z’n allen.Y0ur1 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Ik snap helemaal wat je zegt, en ben het met je eens. Maar waarom vertrouw je ze niet? Ze spelen handig in op de vraag, en ik heb er gisteren ook een besteld ('gelukkig' nog voor 899,-).
Ik ben zelf ook ondernemer geweest maar had nog wel principes. Misschien ben ik daarom geen ondernemer meer
Overigens ga ik nu zelf ook offtopic dus excuses mensen. Sowieso fijn te zien dat veel mensen er super goede resultaten mee hebben. Blijf top m’n shortlist staan maar geen haast mee.
[ Voor 10% gewijzigd door D-Ed op 26-06-2026 13:10 ]
Ik heb de buitenunit op mijn balkon staan, balkon is wel zeiknat maar het doet goed zijn ding. Ingestelde temperatuur is 23 graden en hij houdt mijn woonkamer op 23.8 graden, de rest van mijn appartement (58 vierkante meter) is wel richting de 24.5/25.0.
Ik ben erg tevreden over de airco, ik zoek alleen nog een oplossing voor de openstaande deur hoe ik dat ga oplossen, ik zag al een andere reactie van een plexiglas, misschien ga ik dat ook wel doen, als andere nog tips hebben dan graag.
Maar ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen. Na zaterdag zou het weer uit te houden moeten zijn en die Portasplit Cool komt niet voor woensdag. Ik twijfel niet dat ik een mobiele split unit airco wil en niet een vaste installatie, maar wel of dit het beste is.
Ik zie dat bijvoorbeeld Qlima ook een mobiele split unit die natuurlijk op veel meer plekken, ook nergens te krijgen is. En ik vermoed dat ze samen met Trotec, Evolar en Vonroc dezelfde OEM hebben omdat er veel overlap lijkt te zijn tussen hun modellen. Die zou alleen wel 12000BTU zijn, ook kunnen verhitten en gebruikt de SmartLife app die meer dingen zo te zien gebruiken in plaats van een vendor lock van een Chinees bedrijf.
Paar vragen die ik heb zijn:
1) Hoe bestand is een dergelijke buitenunit die schuin zou hangen tegen het dak, tegen de Nederlandse stortregens? Zou er bijvoorbeeld een zeil bij moeten als het echt tekeer gaat of die ene dag in het jaar dat er sneeuw valt?
2) Ik heb ook begrepen dat de 12000BTU versie van de PortaSplit die ook kan verhitten, al langer moeilijk te krijgen is? Want ik neig meer naar een apparaat met wat meer capaciteit om het geluid te kunnen drukken en eventueel ook verhitten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De rest zijn allemaal split-units , Midea PortaSplit is nog altijd een mobiele airco .Cadster schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:
[...]
6/25 = Eerste publicatiedatum
873 = gemiddelde prijs
[Afbeelding]
In jouw geval zou ik; als je voor de Portaspilt wilt gaan, voor de 12000BTU gaan; die kan namelijk koelen, verwarmen, ontvochtigen en ventileren. Misschien ff rustig afwachten totdat deze weer leverbaar worden voor een normalere prijs dan wat er nu gevraagd wordt. Hou vooral de bouwmarkten zoals Hornbach en Bauhaus en soms Praxis in de gaten.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:34:
Ik heb deze ook gisteren besteld nadat ik eerder in de week, ook net misgreep.![]()
Maar ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen. Na zaterdag zou het weer uit te houden moeten zijn en die Portasplit Cool komt niet voor woensdag. Ik twijfel niet dat ik een mobiele split unit airco wil en niet een vaste installatie, maar wel of dit het beste is.
***members only***
Ik denk dat ik dus naar iets zoek voor meer dan alleen deze dramatische dagen. Met name ook wat ventilatie, ontvochtiging en eventueel wat lichtere of aanvullende verwarming.
Ik zie dat bijvoorbeeld Qlima ook een mobiele split unit die natuurlijk op veel meer plekken, ook nergens te krijgen is. En ik vermoed dat ze samen met Trotec, Evolar en Vonroc dezelfde OEM hebben omdat er veel overlap lijkt te zijn tussen hun modellen. Die zou alleen wel 12000BTU zijn, ook kunnen verhitten en gebruikt de SmartLife app die meer dingen zo te zien gebruiken in plaats van een vendor lock van een Chinees bedrijf.
Paar vragen die ik heb zijn:
1) Hoe bestand is een dergelijke buitenunit die schuin zou hangen tegen het dak, tegen de Nederlandse stortregens? Zou er bijvoorbeeld een zeil bij moeten als het echt tekeer gaat of die ene dag in het jaar dat er sneeuw valt?
2) Ik heb ook begrepen dat de 12000BTU versie van de PortaSplit die ook kan verhitten, al langer moeilijk te krijgen is? Want ik neig meer naar een apparaat met wat meer capaciteit om het geluid te kunnen drukken en eventueel ook verhitten.
Volgens mij zijn ze gewoon gerate voor buitengebruik. Hij moet trouwens rechtop blijven.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:34:
De 12000BTU was tot 3 weken geleden bij veel Hornbachs voor 789 te krijgen. Vorig jaar zag je dezelfde golfbeweging: in de lente overal voor goede prijs op voorraad maar zo tegen de hitte overal uitverkocht of voor het dubbele bij handige webshops te krijgen.2) Ik heb ook begrepen dat de 12000BTU versie van de PortaSplit die ook kan verhitten, al langer moeilijk te krijgen is? Want ik neig meer naar een apparaat met wat meer capaciteit om het geluid te kunnen drukken en eventueel ook verhitten.
Verkijk je trouwens niet op de ontvochtigingsfunctie die je bij airco's er gratis bij krijgt: dat scheelt al heel wat. Droog en heet is beter te verdragen dan vochtig en heet.
Als je ook wil verwarmen, zou ik echter naar een permanente kijken, delta-T is typisch veel groter en dus het verlies door de kier van de slang ook.
Er zijn zeker nadelen, dit is dan vooral de condensafvoerpomp en het waterfilter, hoop dat ze dit bij de volgende versie oplossen, er komt regelmatig een P1 error.Cadster schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:34:
Tenzij dit een verkoopkanaal van midea is lijkt me het goed als er objectieve informatie wordt gedeeld om er beter van te worden. Daar zijn we toch tweakers voor? Ik zou het prettig vinden als ik iets koop en er bestaat een topic over, dat je ook over de mindere kanten van een product hoort, en daardoor een afgewogen keuze kan maken.
Dozenschuivers zijn het ,echt verstand van hun producten die ze leveren hebben ze niet, dan moet je weer via de importeur, maar zelfs daar halen ze hun schouders op.D-Ed schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Bedrijven zoals recharged.nl die ‘betaalbaar duurzaam’ als pijler op hun site plaatsen maar dynamische prijzen toepassen in dit soort situaties zijn niet ‘betaalbaar duurzaam’ maar gewoon ordinaire sales gasten die voor maximaal rendement gaan. Allemaal prima want blijkbaar is dynamisch prijzen gewoon de normaalste zaak van de wereld. In Amerika zie je het ook al in Targets en andere winkels met digitale prijskaartjes. Echt top, we gaan de goede kant op met z’n allen.
Ik ben zelf ook ondernemer geweest maar had nog wel principes. Misschien ben ik daarom geen ondernemer meeredit:
Overigens ga ik nu zelf ook offtopic dus excuses mensen. Sowieso fijn te zien dat veel mensen er super goede resultaten mee hebben. Blijf top m’n shortlist staan maar geen haast mee.
Dat hoeft niet, buitenunit kan op een schuin dak maar met speciale beugel.Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:55:
Volgens mij zijn ze gewoon gerate voor buitengebruik. Hij moet trouwens rechtop blijven.
Alleen verkopen ze dus monteringsbeugels die bewust de buitenunit, scheef monteren.Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:55:
[...]
Volgens mij zijn ze gewoon gerate voor buitengebruik. Hij moet trouwens rechtop blijven.
[...]
De 12000BTU was tot 3 weken geleden bij veel Hornbachs voor 789 te krijgen. Vorig jaar zag je dezelfde golfbeweging: in de lente overal voor goede prijs op voorraad maar zo tegen de hitte overal uitverkocht of voor het dubbele bij handige webshops te krijgen.
Verkijk je trouwens niet op de ontvochtigingsfunctie die je bij airco's er gratis bij krijgt: dat scheelt al heel wat. Droog en heet is beter te verdragen dan vochtig en heet.
Als je ook wil verwarmen, zou ik echter naar een permanente kijken, delta-T is typisch veel groter en dus het verlies door de kier van de slang ook.

https://www.midea.com/nl-en/air-solutions/air-conditioning/portasplit/portasplit.portasplit
Maar ik vermoed dat ik ook meer behoefte zal hebben aan wat ontvochtigen in combinatie met wat koeling en vooral het afvoeren van die lucht. De hitte kan ik nog wel redelijk aan, die vochtigheid niet.
Denk dat ik inderdaad ga wachten totdat de prijzen en leverbaarheid hopelijk snel weer wat meer normaliseren. Volgens mij werken deze dingen ook allemaal met R32 wat binnenkort verboden zou worden. Hopen dat er nog meer komt en dat verkocht moet worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Om misverstanden te voorkomen maar ventileren, als in verse buitenlucht binnenbrengen, doet de PortaSplit niet. Er zit een Fan stand op maar die verplaatst gewoon de binnenlucht.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:34:
Ik denk dat ik dus naar iets zoek voor meer dan alleen deze dramatische dagen. Met name ook wat ventilatie, ontvochtiging en eventueel wat lichtere of aanvullende verwarming.
Ik weet ook niet waar hij vandaan haalt dat hij niet scheef mag. Bij een normale airco mag dat niet door de compressor, maar dit zit bij deze in de binnenunit. De buitenunit is niet veel meer dan een externe heatsinkDaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:12:
[...]
Alleen verkopen ze dus monteringsbeugels die bewust de buitenunit, .
Ja, mijn brein werkt ook niet meer optimaal.Novax schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:19:
[...]
Om misverstanden te voorkomen maar ventileren, als in verse buitenlucht binnenbrengen, doet de PortaSplit niet. Er zit een Fan stand op maar die verplaatst gewoon de binnenlucht.
Ik denk omdat traditionele split units, de compressor wel buiten hebben. Maar het is dus hier eigenlijk een heatsink, ventilator en een afvoer voor condenswater? Want ik vraag me af wat er gebeurd als dit ding schuin op je dak ligt en het begint te hozen.CrashOverDrive schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:29:
[...]
Ik weet ook niet waar hij vandaan haalt dat hij niet scheef mag. Bij een normale airco mag dat niet door de compressor, maar dit zit bij deze in de binnenunit. De buitenunit is niet veel meer dan een externe heatsink
[ Voor 46% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-06-2026 15:32 ]
Euh ja, daarom dusCrashOverDrive schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:29:
[...]
Ik weet ook niet waar hij vandaan haalt dat hij niet scheef mag. Bij een normale airco mag dat niet door de compressor, maar dit zit bij deze in de binnenunit. De buitenunit is niet veel meer dan een externe heatsink
Nog meer reden om je geen zorgen te maken over het buiten hangen overigens. Al zou ik het nog niet doen als primaire verwarming (dan beter het dubbele voor nette Mitsu 2,5 kW oid). Als je zorgen maakt over hoosbuien zou ik denken aan de 'permanente' kier van je zolderraam, niet dit koelblok.
Buiten unit is IPX4, dus spatwaterdicht. Bij onweer wordt wel aangeraden om de stekker er uit te trekken, maar dan kan je dus ook de buitenunit binnenhalen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:30:
Ik denk omdat traditionele split units, de compressor wel buiten hebben. Maar het is dus hier eigenlijk een heatsink, ventilator en een afvoer voor condenswater? Want ik vraag me af wat er gebeurd als dit ding schuin op je dak ligt en het begint te hozen.
Die speciale universele beugel (voor o.a. schuine daken) is in Nederland nogal duur, vaak meer dan €100. In Duitsland een stuk goedkoper maar op dit moment ook slecht verkrijgbaar.
Nee, want jij hebt wel airco.Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:39:
[...]
Euh ja, daarom dusHet is vrij apart voor een split dit aan de binnenkant te hebben. Mag ik ook de warmte de schuld geven
Het is ook niet de primaire verwarming. Ik denk meer voor al die dagen dat het rond de 10 graden is en je net wat nodig hebt. Maar het is voor nu vooral een idee.Nog meer reden om je geen zorgen te maken over het buiten hangen overigens. Al zou ik het nog niet doen als primaire verwarming (dan beter het dubbele voor nette Mitsu 2,5 kW oid). Als je zorgen maakt over hoosbuien zou ik denken aan de 'permanente' kier van je zolderraam, niet dit koelblok.
Die beugel is ook duur en niet te krijgen nee. Het zou wel mijn voorkeur zijn omdat ik die buitenunit niet in het zicht van mijn raam hoef te hebben. IPX4 als spatwaterdicht had ik al gezien, maar ik vraag me gewoon af wat het inhoud als die schuin staat. Afijn, daar ga ik denk ik wel eens achter komen. Denk dat ik genoeg weet, die bestelling ergens in het weekend ga annuleren en dan hopelijk komen er snel wel die andere opties er weer.Novax schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:50:
[...]
Buiten unit is IPX4, dus spatwaterdicht. Bij onweer wordt wel aangeraden om de stekker er uit te trekken, maar dan kan je dus ook de buitenunit binnenhalen.
Die speciale universele beugel (voor o.a. schuine daken) is in Nederland nogal duur, vaak meer dan €100. In Duitsland een stuk goedkoper maar op dit moment ook slecht verkrijgbaar.
Te vroeg gejuicht. Na een paar dagen heerlijke koelte lijkt mijn exemplaar toch een probleem te hebben - wellicht was het gorgelende geluid al een vroege indicator. Vanmiddag ging de compressor na een tijdje vanzelf uit en hij gaat niet meer aan. Na uitschakelen, stroom eraf, stroom erop en weer aandoen ging de compressor weer aan, maar na een aantal minuten weer uit. De binnenunit blaast nu gewoon lucht. Buitenunit draait gewoon goed. Ik zou verwachten dat de compressor altijd hoorbaar moet zijn zolang het apparaat koude lucht uitblaast om een gewenste temp te bereiken? Voorbeeld, het is nu 28 graden hier op zolder, en de buitenunit geeft 25 graden aan. Of klopt het dat de compressor soms aan, soms uit gaat, ook als hij nog niet de gewenste temp heeft bereikt?dehardstyler schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:41:
[...]
Ben benieuwd wat je daar op terugkrijgt, laat het vooral weten alsjeblieft!![]()
Ik heb inderdaad ook het idee dat buitenunit stiller is en vooral ook monotoon.
[ Voor 12% gewijzigd door TuLPMaN op 26-06-2026 16:30 ]
Bladiebla!
Moet die buitenunit niet wat ruimte hebben aan de achterkant?mautjuh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:12:
Vond het leuk om even te delen hoe ik hem uit het raam heb gehangen, ook een manier zonder beugel. 2 spanbandjes aan de radiator vastgemaakt en aan de achterkant van de unit 2 stroken met schuimIn 1 minuut makkelijk vast / los te koppelen zodat ik hem op zowel mijn werkkamer als slaapkamer kan gebruiken! [Afbeelding]
Buiten-unit zit tegen het screen/gevelhout aan zie ik, het beste is wat ruimte ertussen laten anders kan de buiten--unit zijn warmte niet kwijt, zit er trouwens een beveiligingshaak aan ?mautjuh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:12:
Vond het leuk om even te delen hoe ik hem uit het raam heb gehangen, ook een manier zonder beugel. 2 spanbandjes aan de radiator vastgemaakt en aan de achterkant van de unit 2 stroken met schuimIn 1 minuut makkelijk vast / los te koppelen zodat ik hem op zowel mijn werkkamer als slaapkamer kan gebruiken! [Afbeelding]
Denk ook als iemand van de gemeente langskomt dit niet goed gaat vinden.
In Azië kennen ze de moesson(regenseizoen), maar is hun product voor de Europese markt ook voor zware neerslag gemaakt? Door mijn aankoop voor volgend jaar uit te stellen, dan kan ik de duurtesten afwachten. Stel je voor dat het in praktijk de Fyra der mobiele airco's is, de panelen/platen springen spontaan eraf en niet voor het weer in de Benelux gemaakt is.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:30:
Ik denk omdat traditionele split units, de compressor wel buiten hebben. Maar het is dus hier eigenlijk een heatsink, ventilator en een afvoer voor condenswater? Want ik vraag me af wat er gebeurd als dit ding schuin op je dak ligt en het begint te hozen.
Er is een risico op Chinezen die de kantjes eraf lopen en met de pet eraan gooien voor het snelle cashen. Voor een Chinese bedrijf is het niet moeilijk van de 999 anderen te onderscheiden, maak iets dat doet wat de Westerlingen ervan verwachten en het is veilig ontworpen/gebouwd. Er is een gigantisch gat tussen de AliExpress prijzen en Westerse prijzen om vette winstmarges binnen te halen.
Van wat ik weer is Midea een gigantische OEM en ODM voor veel van die westerse merken die we kennen. Ze hebben ook een meerderheidsbelang in Toshiba haar consumentenelektronicadivisie. Ik vermoed dat ze aan het proberen zijn om de tussenpersonen eruit te halen. Maar ze zullen bij lange na niet de distributienetwerken hebben en er kunnen ook zomaar allemaal bedrijven hier, gaan tegenwerken. Maar dat gaat te offtopic.rapture schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:59:
[...]
In Azië kennen ze de moesson(regen)seizoen, maar is hun product voor de Europese markt ook voor zware neerslag gemaakt? Door mijn aankoop voor volgend jaar uit te stellen, dan kan ik de duurtesten afwachten. Stel je voor dat het in praktijk de Fyra der mobiele airco's is, de panelen/platen springen spontaan eraf en niet voor het weer in de Benelux gemaakt is.
Er is een risico op Chinezen die de kantjes eraf lopen en met de pet eraan gooien voor het snelle cashen. Voor een Chinese bedrijf is het niet moeilijk van de 999 anderen te onderscheiden, maak iets dat doet wat de Westerlingen ervan verwachten en het is veilig ontworpen/gebouwd. Er is een gigantisch gat tussen de AliExpress prijzen en Westerse prijzen om vette winstmarges binnen te halen.
Mijn vraag is dus vooral gericht op hoe het precies zit. Maar ik vrees dat we hier niet snel uit gaan komen.
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-06-2026 17:26 ]
Had ooit een vaste airco van Chigo ( alleen koelen en aan/uit compressor), was in de tijd dat je zelf kon installeren ( althans dit was me vertelt door de aircoboer ) kraantje open, even wachten ander kraantje open en weer dicht, totaal niet zoals het hoort natuurlijk, heeft het toch 15 jaar volgehouden.rapture schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:59:
[...]
In Azië kennen ze de moesson(regenseizoen), maar is hun product voor de Europese markt ook voor zware neerslag gemaakt? Door mijn aankoop voor volgend jaar uit te stellen, dan kan ik de duurtesten afwachten. Stel je voor dat het in praktijk de Fyra der mobiele airco's is, de panelen/platen springen spontaan eraf en niet voor het weer in de Benelux gemaakt is.
Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad dat mijn unit gewoon voor eeuwig op ~50w verbruik in de Smart Home app blijft staan en er dus verder ook echt niks gebeurde. Maar dan is het stekker eruit ef wachten en weer erin en dan werkt het direct weer. Als jij dat echt meerdere keren achter elkaar kan doen en elke keer nog steeds niks dan klinkt dat niet goed. Heb je de diagnose gecheckt in de Smart Home app? Daarmee worden 100+ sensoren gechecked, misschien komt daar iets uit?TuLPMaN schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:20:
[...]
Te vroeg gejuicht. Na een paar dagen heerlijke koelte lijkt mijn exemplaar toch een probleem te hebben - wellicht was het gorgelende geluid al een vroege indicator. Vanmiddag ging de compressor na een tijdje vanzelf uit en hij gaat niet meer aan. Na uitschakelen, stroom eraf, stroom erop en weer aandoen ging de compressor weer aan, maar na een aantal minuten weer uit. De binnenunit blaast nu gewoon lucht. Buitenunit draait gewoon goed. Ik zou verwachten dat de compressor altijd hoorbaar moet zijn zolang het apparaat koude lucht uitblaast om een gewenste temp te bereiken? Voorbeeld, het is nu 28 graden hier op zolder, en de buitenunit geeft 25 graden aan. Of klopt het dat de compressor soms aan, soms uit gaat, ook als hij nog niet de gewenste temp heeft bereikt?
Jaren geleden aangeschaft toen ik nog in een huurappartement woonde. Daar stond de buitenunit op het balkon. Op termijn komt er hier wel een keer een vaste installatie voor tenminste de 1e verdieping (wellicht in één keer meepakken als we toch de dakkapel gaan renoveren), maar voor nu maakt dit apparaat zulke tropische weken een stuk minder onaangenaam. En mijlen beter dan de monoblock mobiele airco die ik vroeger bij mijn ouders op mijn zolderkamer had staan.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dit topic gaat over de midea portasplit.
Ander apparaat bespreken? Kijk of er al een topic voor is. Zo nee, maak vooral een nieuw topic aan.
Er zijn momenteel veel scammers actief rond dit product. Wees daarom extreem terughoudend met het plaatsen of delen van links. Wil je iemand waarschuwen voor een scamlink, dan is een Topic Report meestal de snelste en meest effectieve manier.
Reageer je toch in het topic, zorg er dan voor dat je de scamlink niet mee quote. Door de link opnieuw te plaatsen, vergroot je het bereik ervan en maak je het opruimen voor ons alleen maar moeilijker.