Mobiele airco: Bosch, Midea of De’Longhi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:11

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Als de prijzen weer normaal zijn, komende herfst of winter, komt hier een mobiele airco.

Andere mogelijkheden zitten er niet in vanwege VvE, beschermd stadsgezicht en dichte binnenstadsbebouwing. Ook de Midea Portasplit is daarom niet bruikbaar, omdat de buren er direct last van hebben/krijgen. Het doel is om de woonkeuken (28 m2) en/of de slaapkamer (12 m2) een paar graden te koelen. We hebben al screens, luxaflex binnen en een groen dak om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. Dat lukt overigens aardig, maar het is nu wel 28,7 ºC.

De shortlist is op dit moment:
De’Longhi Pinguino PACEX105A+++ (10.000 BTU)
Midea Silent Cool 26 Pro (9000 BTU)
Bosch Cool 5100 (11.600 BTU)

Mijn vraag
Wie heeft ervaring met één van bovenstaande modellen? Het gaat dan met name om geluidsproductie in silentmode.
De Bosch heeft een inverter compressor, de andere twee gewoon een aan/uittype. Bosch zou daardoor stiller kunnen zijn.
De’Longhi is de enige die A+++ is, dus wat zuiniger.
De Midea Silent Cool 26 Pro is de goedkoopste van de drie.

Bosch heeft wat meer vermogen en zou slaapkamer en woonkeuken mogelijk tegelijkertijd aankunnen als de airco in de verbindingsgang staat.

Op dagen als vandaag zou de airco gewoon overdag de hele dag aanstaan en zo de (na 1-1-2027 waardeloze) stroom van de zonnepanelen gebruiken. Misschien blijft het dan koel genoeg om de nacht zonder koeling door te komen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er staan een aantal reviews op Youtube, meestal Duitstalig die wel informatief, maar ook niet eenduidig zijn.
YouTube: 🚨Unfassbar!🚨 DAS hat euch BOSCH über die Klimaanlagen BESTSELLER COO...
YouTube: DAS hat euch DELONGHI über seine leise A+++ Pinguino PAC EX105 Klima...
YouTube: Midea Silent Cool 26 Pro - Test, Erfahrungsberichte, Review - Lohnt ...

A'dam PVOutput

Alle reacties

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@Olaf van der Spek Het filmpje is zeven jaar oud, er zijn wel stappen gezet, zowel in energieverbruik als geluidsproductie. De Bosch Cool 5100 heeft een inverter, dus geen aan/uitcompressor.
Raamunits, zoals in de VS gebruikelijk zie je niet in Europa.
Het zijn de randvoorwaarden die zorgen dat een portable airco vaak de enige mogelijkheid is.

Wel jammer dat de dual hose of hose in hose systemen in de EU vrijwel niet te krijgen zijn. Inventum is de enige voor zover ik weet met de AC127WSET, maar daar zijn de reacties niet echt positief over, met name wat betreft garantie.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 27-06-2026 22:03 ]

A'dam PVOutput

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij mobiele airco's valt het moeilijk in te schatten qua geluidsproductie omdat dit soms ook wel persoonlijk kan zijn. Wat mij vooral wel stoort bij mobiele airco's is het brommen van de compressor. Vooral wanneer je houten vloeren hebt kan dit nogal door dreunen zoals hier bij mij het geval is.

Hoe dit bij de bovenstaande 3 airco's is zou ik niet durven zeggen maar ga er maar vanuit dat elke mobiele airco luidruchtig is en blijft. Vooral de fan zal je altijd blijven horen maar het is wel het soort geluid wat zo'n fan maakt wat dan bepaald.

Ik heb hier b.v. een WHIRLPOOL PACB29HP staan die op zich nog relatief stil is in de silent mode zoals dat bij deze dan heet. Alleen tja nu met die extreme hitte heb je daar niets aan en moet die toch gewoon op volle kracht blazen wil het effect hebben.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ericplan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:23:
@Olaf van der Spek Het filmpje is zeven jaar oud, er zijn wel stappen gezet, zowel in energieverbruik als geluidsproductie.
Single hose is nog steeds single hose..

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35
Niet weer die discussie: Welke mobiele airco

Ze werken gewoon, efficient nee, lawaaieg ja maar ze werken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
vassago schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:49:
Niet weer die discussie: Welke mobiele airco
Ze werken gewoon, efficient nee, lawaaieg ja maar ze werken.
Ze werken alleen enigszins wanneer je de uitvoerslang zo kort mogelijk maakt en een hele goede afdichting langs het openstaande raam kunt 'fröbelen'. En dan nog blaas je (warme) lucht uit die ook weer via kieren en spleten aangevuld gaat worden. Dat principe noemen ze onderdruk. Dus dan sta je 1500 watt oid te verstoken om de temperatuur in een klein kamertje 3 graden naar beneden te krijgen. Dan kun je beter een voetenbadje koud water (water uit de kraan is steenkoud) in de kamer zetten. Koel je aardig van af.j

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ericplan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:23:
@Olaf van der Spek Het filmpje is zeven jaar oud, er zijn wel stappen gezet, zowel in energieverbruik als geluidsproductie.
Klopt, maar het basisprobleem dat je onderdruk maakt gaat niet weg.

Kijk in plaats daarvan eens naar een Midea PortaSplit. Nvm niet gezien dat je die al genoemd had. Overigens denk ik dat je het effect op je buren overschat -- en portable niet-splitunit airco's zijn niet opeens stil of zo.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 28-06-2026 12:14 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:36

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag de discussie on topic houden. De vraag is niet of een mobiele airco al dan niet werkt, dus laten we die discussie niet telkens opnieuw voeren.
Mobiele airco's hebben gewoon een functie. Ze zijn minder efficiënt en effectief dan split units, maar split units zijn helaas niet voor iedereen een optie. Daarnaast werken ze een stuk beter dan luchtkoelers, omdat ze ook als ontvochtiger fungeren.

Home Assistant Configuratie V&A

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
BiG-GuY schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:17:
[modbreak]
Graag de discussie on topic houden. De vraag is niet of een mobiele airco al dan niet werkt, dus laten we die discussie niet telkens opnieuw voeren.
[/modbreak]
Mobiele airco's hebben gewoon een functie. Ze zijn minder efficiënt en effectief dan split units, maar split units zijn helaas niet voor iedereen een optie. Daarnaast werken ze een stuk beter dan luchtkoelers, omdat ze ook als ontvochtiger fungeren.
Dat klopt wel, maar de efficiëntie is in zeer hoge mate afhankelijk van hoe handig je bent om deze zo installeren dat ie ook enigszins werkt. Plus dat het in hoge mate afhankelijk is hoe groot de ruimte is. Dus proberen om van 3 verschillende mobiele airco's hier te gaan bepalen welke de beste is is gewoon niet te doen omdat eenieder die een comment geeft uit een eigen, en dus andere situatie redeneert dan de topic starter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mijn vraag is specifiek gericht op gebruikerservaringen van Tweakers over één van de modellen uit de topicstart. Ik weet wat ik wil en kan binnen de context van mijn woonsituatie.

A'dam PVOutput

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-07 16:09
ericplan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:30:
Als de prijzen weer normaal zijn, komende herfst of winter, komt hier een mobiele airco.

Andere mogelijkheden zitten er niet in vanwege VvE, beschermd stadsgezicht en dichte binnenstadsbebouwing. Ook de Midea Portasplit is daarom niet bruikbaar, omdat de buren er direct last van hebben/krijgen. Het doel is om de woonkeuken (28 m2) en/of de slaapkamer (12 m2) een paar graden te koelen. We hebben al screens, luxaflex binnen en een groen dak om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. Dat lukt overigens aardig, maar het is nu wel 28,7 ºC.

De shortlist is op dit moment:
De’Longhi Pinguino PACEX105A+++ (10.000 BTU)
Midea Silent Cool 26 Pro (9000 BTU)
Bosch Cool 5100 (11.600 BTU)

Mijn vraag
Wie heeft ervaring met één van bovenstaande modellen? Het gaat dan met name om geluidsproductie in silentmode.
De Bosch heeft een inverter compressor, de andere twee gewoon een aan/uittype. Bosch zou daardoor stiller kunnen zijn.
De’Longhi is de enige die A+++ is, dus wat zuiniger.
De Midea Silent Cool 26 Pro is de goedkoopste van de drie.

Bosch heeft wat meer vermogen en zou slaapkamer en woonkeuken mogelijk tegelijkertijd aankunnen als de airco in de verbindingsgang staat.

Op dagen als vandaag zou de airco gewoon overdag de hele dag aanstaan en zo de (na 1-1-2027 waardeloze) stroom van de zonnepanelen gebruiken. Misschien blijft het dan koel genoeg om de nacht zonder koeling door te komen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er staan een aantal reviews op Youtube, meestal Duitstalig die wel informatief, maar ook niet eenduidig zijn.
YouTube: 🚨Unfassbar!🚨 DAS hat euch BOSCH über die Klimaanlagen BESTSELLER COO...
YouTube: DAS hat euch DELONGHI über seine leise A+++ Pinguino PAC EX105 Klima...
YouTube: Midea Silent Cool 26 Pro - Test, Erfahrungsberichte, Review - Lohnt ...
Misschien is dit een idee voor de Midea portasplit, een ombouw naar binnen toe, zo blijft de buiten-unit in de woning, kan ook van hout worden gemaakt natuurlijk.

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1uggagg/wiener_altbau_l%C3%B6sung/

• tronmedia
Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Ze werken alleen enigszins wanneer je de uitvoerslang zo kort mogelijk maakt en een hele goede afdichting langs het openstaande raam kunt 'fröbelen'. En dan nog blaas je (warme) lucht uit die ook weer via kieren en spleten aangevuld gaat worden. Dat principe noemen ze onderdruk. Dus dan sta je 1500 watt oid te verstoken om de temperatuur in een klein kamertje 3 graden naar beneden te krijgen. Dan kun je beter een voetenbadje koud water (water uit de kraan is steenkoud) in de kamer zetten. Koel je aardig van af.j
Dit zal en probleem blijven hoe mensen een mobiele airco installeren, zie soms dat de afvoerslag door de hele kamer loopt en dan het raam nog eens half open, ja dan koel je de buitenlucht en niet de woning.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Kan je geen monoblock kwijt?
Dan heb je aan de buitenkant alleen 2 roosters, maar natuurlijk nog wel in- en uitblaas geluid.
Een mobiele airco zal ook niet geluidloos zijn aan de buitenkant.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Fritsmeister
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 28-07 18:49
Ik heb een mobiele LG pa11ws met inverter compressor. Als het je te doen is om het geluid dan MOET je iets nemen met een inverter. Deze kan traploos verstellen en slaat ook niet met een dreun aan. Op de zachtste stand maakt deze weinig geluid. Ik heb overigens wel een paar mods uitgevoerd: een 2e slang om geen onderdruk te krijgen. De interne lekken gedicht tussen de warme en koude kant. En 2mm anti dreunmatten aan de binnenkant toegevoegd. Hierdoor is de airco 3db stiller geworden en iets efficiënter.

Toch zou ik de Midea split adviseren. De compressor zit in de binnenunit zoals bij een mobiele airco, dus je buren hebben hier net zo weinig last van als bij een monoblock. Voordeel is dat je een betere efficiëntie hebt en je raam/deur op een kleinere kier kan doen.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:43
Hier op kantoor draaien we met de De'Longhi's. Ik moet er niet aan denken om die dingen op de slaapkamer te hebben. Ze krijgen het wel koud(er) maar stil zijn ze absoluut niet.

Net als wat @Fritsmeister aangeeft, de Midea (bij mijn ouders draait die naar volle tevredenheid) geeft de buitenunit nauwelijks lawaai, het is alleen een ventilator namelijk. Die compressor is wel redelijk stil en omdat je geen warme lucht aanzuigt van buiten kun je het aardig afkoelen binnen. Er zijn wel meer mobiele split units zoals de Midea trouwens. Als je toch wilt wachten tot de prijzen gaan dalen zou ik daar zeker naar gaan kijken.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• nika006
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07 16:18
Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Je hebt geen idee waar je het over hebt. Ik heb een Electrolux EXP26 boven staan en met een doodsimpele raamkit (waar de zon de hele volop schijnt) is de slaapkamer van 20m2 binnen een half uur een een koelkast. Nu heb ik een ALU Plaat ipv een simpele raamkit en de hele tweede verdieping is koud.

De onderdruk kun je minimaliseren door in de andere kamer waar geen zon schijnt het raampje op een kiertje te zetten of een luchtroostertje open te zetten ergens in een kamer tegenover de ruimte waar de airco staat. En die EXP verbruikt niet eens de helft van de geadverteerde 900W. Uiteraard hangt dit af van de isolatie. Met een raamkit ga je dit nooit redden. Wel met een plexiglas, pvc hardschuim of alu plaat.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Al naar deze gekeken? Midea PortaSplit vragen

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ja, kan niet. Nog afgezien van het feit dat de buitenunit niet bepaald stil schijnt te zijn. Dat is niet in te passen in de historische bebouwing met de overburen op 6,5 meter, achterburen op 6 meter en hoekbebouwing op 1 meter van de theoretische opstelplaatsen (rode stip) voor de Midea portasplit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_kBjb2jRZf9oQx-WxgJ7mvX2GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmXw6dpRtzLUq2eAkLgC5mx9.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

• tronmedia
ericplan schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Ja, kan niet. Nog afgezien van het feit dat de buitenunit niet bepaald stil schijnt te zijn. Dat is niet in te passen in de historische bebouwing met de overburen op 6,5 meter, achterburen op 6 meter en hoekbebouwing op 1 meter van de theoretische opstelplaatsen (rode stip) voor de Midea portasplit.

[Afbeelding]
De buitenunit van de Midea portasplit maakt behoorlijk wat geluid maar dit doet een dikke slang van een mobiele airco ook als je deze uit het raam hangt, zelf heb je er geen erg in maar vanaf de straatkant is het duidelijk hoorbaar, ik zou zeker de buren hierover informeren, mocht er geluidsoverlast ontstaan dat ze dit dan laten weten.
Pagina: 1