Zoekbalk "verdwenen" op FB en Forum

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:04

Freek1710

Product Owner
Geen matches
Ik wordt zojuist intern gecorrigeerd. Er is niet een extra klik nodig. Klikken op het vergrootglas plaatst focus op het invoerveld. Dus de plek waar je moet klikken om te beginnen met zoeken is verplaatst.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:08
Geen matches
ik moest toch ook nog even goed zoeken voor ik het vergrootglas vond. (voor iedereen links van je gebruikersnaam rechts bovenin)

Ik vind dit niet erg intuïtief eerlijk gezegd maar wellicht is het wennen...

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:23

sus

is druk :+

Topicstarter
Geen matches
Freek1710 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:38:
Ik wordt zojuist intern gecorrigeerd. Er is niet een extra klik nodig. Klikken op het vergrootglas plaatst focus op het invoerveld. Dus de plek waar je moet klikken om te beginnen met zoeken is verplaatst.
Het is domweg irritant en ik zou het heeeeeel graag als optie hebben dat ik deze wel altijd in beeld heb. Die paar pixels die nodig zijn voor reclame scroll ik dan wel naar beneden. Voor die ene regel nieuws hetzelfde.

Overigens mis ik in de Pricewatch ook het snelle "vergelijk" vinkje, dat is nu verplaatst naar 3 puntjes en is dus ook een extra werk om snel dingen te vergelijken.

Al met al geen positieve verbeteringen dit

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen matches
Dit was vorig jaar al een keer geintroduceerd.
Zoekbalk verborgen en wanneer zichtbaar door tekst heen

Er is een custom css beschikbaar.
Maak zoekbar altijd zichtbaar

PS. en dan verbazen dat er al een tijd steeds minder gepost wordt op het forum. Misschien eens alle irritante veranderingen van de laatste 5-10 jaar terugdraaien als je in de statistieken kan zien dat het geen goed doet.
De lijst met custom css die nodig is om deze site fijn te gebruiken begint wel erg lang te worden.

[ Voor 59% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2026 14:38 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Matched: nl
Held! De zoveelste UI/UX misser die ik moet corrigeren met custom CSS.

Edit: nog even het vergrootglas symbool getest.. Ook hier is door een Designer weer een suffe en trage slide-in / slide-out animatie gebruikt. Ik vind dit geen mooie oplossing. Zelfs in de Pricewatch is het zoekveld niet meer standaard zichtbaar?! Leuk voor nieuwe gebruikers, die moeten eerst het vergrootglas gaan zoeken op een totaal onlogische plaats. We willen een toegankelijker Tweakers, niet een grote handleiding voordat je de site begrijpt.

Ik heb maar een Snippet gemaakt die permanent het zoekveld toont én het vergrootglas permanent verbergt.

[ Voor 45% gewijzigd door stin00 op 22-05-2026 15:18 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• sus

sus

Topicstarter
Geen matches
Ernemmer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:32:

PS. en dan verbazen dat er al een tijd steeds minder gepost wordt op het forum. Misschien eens alle irritante veranderingen van de laatste 5-10 jaar terugdraaien als je in de statistieken kan zien dat het geen goed doet.
De lijst met custom css die nodig is om deze site fijn te gebruiken begint wel erg lang te worden.
Held! Meteen die CSS aangezet. En volledig eens met je aanvullende rant, als ouwe bok hier op Tweakers merk ik dat het de laatste jaren echt aan het afglijden is. Op het forum ben ik al helemaaaal niet meer actief, FP post ik nog wel eens. De lol is er een eind af met alles wat tegenwerkt.

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:30
Geen matches
Nice! CSS ook aangezet, is er ook één voor het "vergelijk" vinkje, dat met die puntjes is ook irritant wat @sus al zei :)

[ Voor 13% gewijzigd door WhySoSerious? op 22-05-2026 14:52 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29
Geen matches
Knip, rant verwijderd. Dit is niet constructief.

[ Voor 88% gewijzigd door RoD op 22-05-2026 19:05 ]

All your base are belong to us!

• Drardollan
Geen matches
Freek1710 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:30:
Ik kan bevestigen dat het verplaatsen van de zoekfunctionaliteit niet een BUG is maar een bewuste keus. Op deze manier creëren we verticaal een klein beetje meer ruimte op iedere pagina. Iedereen die wil zoeken in de site (of in een specifiek onderdeel daarvan) heeft inderdaad 1 handeling meer daardoor.
[... snip. Laten we het constructief houden en niet op de man spelen aub ...]

[ Voor 31% gewijzigd door DaFeliX op 22-05-2026 15:47 ]

• Drardollan
Geen matches
Deze CSS is beter in mijn ogen: Zoekbalk altijd zichtbaar & vergrootglas icoon verbergen

Verbergt ook dat gekke icoontje.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Geen matches

Muchas gracias, fijn dat het nog wel mogelijk is om de verslechteringen aan deze site deels ongedaan te maken.

@Freek1710 Graag meer aandacht voor de zoekresultaten en de mogelijkheid om goed te kunnen zoeken, daar hebben we als gebruiker stukken meer aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 22-05-2026 15:03 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Geen matches
WhySoSerious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:50:
Nice! CSS ook aangezet, is er ook één voor het "vergelijk" vinkje, dat met die puntjes is ook irritant wat @sus al zei :)
Ik heb die drie puntjes gelukkig niet, ik heb gewoon een knop met ''vergelijken'' of ''vergelijk''

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSmBEzerpV9-VX6iBEkQN3JuqqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khNtT21INCoSBs1tF0Ru8CVi.jpg?f=fotoalbum_large

ook in het overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttg0xrJq6ZXQdb-MsAN58s38-WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFNvGJ9h99rZov2VTJgluOww.jpg?f=fotoalbum_large

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:30
Geen matches
Oh dat is raar, hier wel. :o

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/956e7f2ecd3504fd0fd6580bf473c143.png

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:34

Nemean

3:16

Geen matches
Ik kan bevestigen dat het verplaatsen van de zoekfunctionaliteit niet een BUG is maar een bewuste keus. Op deze manier creëren we verticaal een klein beetje meer ruimte op iedere pagina. Iedereen die wil zoeken in de site (of in een specifiek onderdeel daarvan) heeft inderdaad 1 handeling meer daardoor.
Voor verticale ruimte?

Ik vraag mij oprecht af of de winst in ruimte opweegt tegen de extra handeling voor gebruikers die willen zoeken. Zoeken is voor veel bezoekers een primaire manier om snel bij de juiste informatie te komen, zeker op pagina’s of onderdelen met veel content. Een extra klik lijkt klein, maar kan in de praktijk toch frictie veroorzaken.

Misschien is het goed om dit niet alleen als ontwerpkeuze te bekijken, maar ook vanuit gebruik: hoe vaak wordt de zoekfunctie gebruikt, op welke pagina’s, en zien we verschil in gebruik of succes sinds de aanpassing? Als de ruimtewinst belangrijk is, zou een tussenoplossing kunnen zijn om zoeken compact maar direct beschikbaar te houden.

Bovendien is de uitvoering nou ook niet heel super, laat het element dan onder de zoekbalk uitkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPvjkgDW3b3WALSqcI95vUDqQSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wLpvq4pK2HkNMzqk8gIZ7mOR.png?f=fotoalbum_large
Ik heb eerder al mijn zorgen uitgesproken over de recente wijzigingen, maar ik krijg niet het gevoel dat daar echt iets mee gedaan wordt.

De uitleg dat het verplaatsen van de zoekfunctie een bewuste keuze is, snap ik op zichzelf. Alleen voelt het probleem breder: wijzigingen worden doorgevoerd alsof Tweakers.net een live testomgeving is, waarbij gebruikers achteraf mogen ontdekken wat er veranderd is en welke nadelen dat oplevert.

Juist bij een site met een grote, betrokken community zou je verwachten dat zulke keuzes vooraf beter worden getoetst. Niet alleen op basis van ruimtewinst of ontwerpvoorkeuren, maar vooral op gebruiksgemak. Een zoekfunctie minder direct toegankelijk maken is geen detail; dat raakt hoe mensen de site gebruiken.

• Ernemmer
  • Niet online
Nog een paar itteraties van de PW en die is dan helemaal onbruikbaar. Het uitklappen van specificaties, klik op meer etc is al super irritant en nu ook nog buttons weghalen.
Volgens mij gebruiken de ontwerpers (of hun managers) de site zelf nooit.

En waarschijnlijk zit jij nu ook in een A-B test, het verbergen van die knoppen kwam vorige week ook voorbij.
Kan de nieuwe knop

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2026 15:44 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Geen matches
Is dit omdat het nodig was met het nieuwe véél te grote lettertype (Feedback bètatest UI-update)? Want ik heb nooit het gevoel gehad dat de ruimte te krap werd of dat dingen te onoverzichtelijk werden tot die bèta.

• Ernemmer
  • Niet online
Geen matches
Oon schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Is dit omdat het nodig was met het nieuwe véél te grote lettertype (Feedback bètatest UI-update)? Want ik heb nooit het gevoel gehad dat de ruimte te krap werd of dat dingen te onoverzichtelijk werden tot die bèta.
Onderin bij custon css kan je invullen wat je op elke site wilt hebben. Als je onderstaande daar invult en het vinkje aan zet, ben je van dat stomme grote lettertype af.

:root {
--font-size-extra-small-min: 0.655rem;
--font-size-small: 0.655rem;
--font-size-small-plus: 0.8rem;
--font-size-medium: 0.8rem;
}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZPD0X0tJEC1U2DHFnDwtj2lNfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkTYteUePtvFkffOqJvJiKY0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2026 15:48 ]

• Drardollan
Geen matches
Ernemmer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:38:
[...]
Volgens mij gebruiken de ontwerpers (of hun managers) de site zelf nooit.
[... snip. Offtopic en onnodig ...]

[ Voor 27% gewijzigd door DaFeliX op 22-05-2026 15:51 ]

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:37

DaFeliX

Tnet Devver
Geen matches
Modbreak:Ik begrijp dat er mensen zijn die gefrustreerd zijn om deze wijziging, maar laten we het netjes en ontopic houden aub

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Geen matches
Ik vind het een UX achteruitgang, ik open V&A en kan niet meteen zoeken. De belangrijkste tool zit verstopt.

It takes one to know one...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen matches
Ik ben er juist blij mee, elk beetje meer content is een beetje meer content. Het kost toch ook precies nul extra actie?

Toen: klik, type. Of selecteer een andere zoekactie.
Nu: klik, type. Of selecteer een andere zoekactie.

En dat een loep-knop = zoeken is zo gangbaar als wat. Zal een dagje wennen zijn, maar dat geldt voor alles in het leven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind dit persoonlijk niets, maar het zal wel wennen.
Overigens wel jammer dat ik er niets van op de FP terug kan vinden en het gewoon aangezet wordt ..

Feature request:

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Geen matches
Ik moest zelf even kijken waar die stond, maar ik stoor me vooral aan het feit dat de dropdown nit meer leesbaar is de kleur van de mouseover bij de Ode aan Henk CSS niet mooi is.

[img=306,144]blob:https://gathering.tweakers.net/b71465ec-b10c-4e40-9074-ce7d2c339f1d[/img][img=174,138]blob:https://gathering.tweakers.net/b6ab8d74-77bd-4e7d-9282-055ed9455ccd[/img]

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Geen matches
Ernemmer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:47:
[...]

Onderin bij custon css kan je invullen wat je op elke site wilt hebben. Als je onderstaande daar invult en het vinkje aan zet, ben je van dat stomme grote lettertype af.

:root {
--font-size-extra-small-min: 0.655rem;
--font-size-small: 0.655rem;
--font-size-small-plus: 0.8rem;
--font-size-medium: 0.8rem;
}

[Afbeelding]
Deze werkt bij mij niet.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• sus

sus

Topicstarter
Geen matches
Oon schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:44:
[...]

[... snip. Offtopic...]

[ Voor 49% gewijzigd door DaFeliX op 22-05-2026 16:42 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geen matches
Right...

Maar dan is het wel irritant dat ie niet automatisch verdwijnt als je terug 'in de content' klikt, of met escape het zoeken wilt annuleren. Zou dat nog kunnen, @Freek1710?

Koop al mijn ads!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Geen matches
Ik vind de missende zoekbalk ook erg irritant!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40

Marc H

- - Is wakker - -

Geen matches
Briljante move.... NOT !!! :(

Als we willen dat gebruikers éérst gaan zoeken voordat ze het plaatsen, moet het zoeken wel duidelijk te vinden zijn.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen matches
Klopt, het is evenveel klikken, maar wel (nog meer) buiten bereik op mobiel. Ik zal wel een korte duim hebben of mijn smartphone als een plebejer uit de jaren 80 gebruiken maar ik vind het erg onprettig.

Bedankt aan de custom CSS makers :)

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Geen matches
Mensen, er is een oplossing voor een zoekbalk die snel te gebruiken is. Doet het vooral goed bij Tweakers.

Voeg ondersteuning toe voor de forward slash als shortcut :P

Dat is tegenwoordig zo ongeveer de universele manier om in zoekvelden te springen. Probeer het bijvoorbeeld eens op YouTube. Waarom niet ook op deze site? Dan kun je met 1 snelkoppeling beginnen met typen omdat de focus op het invoerveld staat en dat zou het niet alleen netter maar ook sneller maken.

Dat zit wel Schnorr.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
Er is wel een extra klik nodig wanneer je niet de standaard zoekoptie wilt gebruiken, en laat ik nu nogal vaak zoeken op poster.

Nu jullie toch bezig zijn, kan het dan ook gelijk zo gemaakt worden dat de focus ook op het invoerveld komt wanneer je van zoekoptie wisselt. Dat zou erg fijn zijn!
edit:
Kom er net achter dat ik dit ook al gevraagd heb op 25 juli vorige jaar toen ik de ‘gelukkige’ verkozene was voor de A/B test van deze verborgen zoekbalk:
Vliegvlug in "Zoekbalk verborgen en wanneer zichtbaar door tekst heen"

Erg teleurstellend dat daar niets mee gedaan is! :'(

En kan niet zijn dat het over het hoofd is gezien , want het is niet dat ik het daarna niet nog 3x keer herhaald heb…:

:|

[ Voor 38% gewijzigd door Vliegvlug op 22-05-2026 20:27 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
Stukfruit schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:07:
Mensen, er is een oplossing voor een zoekbalk die snel te gebruiken is. Doet het vooral goed bij Tweakers.

Voeg ondersteuning toe voor de forward slash als shortcut :P

Dat is tegenwoordig zo ongeveer de universele manier om in zoekvelden te springen. Probeer het bijvoorbeeld eens op YouTube. Waarom niet ook op deze site? Dan kun je met 1 snelkoppeling beginnen met typen omdat de focus op het invoerveld staat en dat zou het niet alleen netter maar ook sneller maken.
Wat bedoel je hiermee, zegt me werkelijk niets?
Of werkt dit enkel op een fysiek toetsenbord?

In dat geval valt het voor mij al af aangezien ik 99% van de tijd de telefoon of tablet gebruik om Tweakers te bezoeken.

• Stukfruit
  • Niet online
Geen matches
Vliegvlug schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Wat bedoel je hiermee, zegt me werkelijk niets?
Of werkt dit enkel op een fysiek toetsenbord?
Snelkoppelingen werken via je keyboard ja. Ga naar YouTube, druk op de / en typ je zoekterm.

Gewoon een shortcut zoals ze al sinds vorige eeuw gebruikt worden (y)
In dat geval valt het voor mij al af aangezien ik 99% van de tijd de telefoon of tablet gebruik om Tweakers te bezoeken.
Op je telefoon heb je sowieso maar 1x tap omdat je daarna direct mag beginnen met typen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stukfruit op 22-05-2026 20:40 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
Stukfruit schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Op je telefoon heb je sowieso maar 1x tap omdat je daarna direct mag beginnen met typen.
Vliegvlug in "Zoekbalk "verdwenen" op FB en Forum" :X :'(

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:19

SomerenV

It's something!

Geen matches
Op de website gebruik ik de zoekfunctie niet heel veel, maar op het forum wel regelmatig. Beter om dan gewoon die zoekbalk in beeld te houden. Die paar pixels extra ruimte die ik daarmee verlies neem ik graag voor lief.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
Geen matches
Zoeken hoe je moet zoeken. De lijst met 'verbeteringen' blijft me verbazen. Waarom wordt alle nuttige functionaliteit steeds meer verstopt.

UNOX: The worst operating system

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Geen matches
Korvaag schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 01:00:
Zoeken hoe je moet zoeken. De lijst met 'verbeteringen' blijft me verbazen. Waarom wordt alle nuttige functionaliteit steeds meer verstopt.
Mobile-first ontwerp, zo min mogelijk op het scherm en alles verstopt achter icoontjes. Dat is de richting waar ze op willen omdat blijkbaar een significant aantal gebruikers via mobiel komt, en iemand heeft de afweging gemaakt dat alle desktopgebruikers kwijtraken het waard is om die mobiele gebruikers beter van dienst te zijn.

• Room42
  • Niet online
Geen matches
@Freek1710 Dat ie ook in de Pricewatch standaard verborgen is, vind ik echt een rare keuze. Daar zal toch iedereen wel beginnen met zoeken? Of daar zou je op z'n minst een lage drempel willen, toch?

Koop al mijn ads!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 01:26
Geen matches
Oei, ik was de zoekbalk ook kwijt. Dacht dat aan mijn browser lag, haha.
Ik heb het vergrootglas links naast mijn username dus totaal niet gezien. Denk dat het komt omdat het uit de buurt van de plek is waar de zoekbalk normaal staat. Je legt daardoor de connectie niet automatisch.

Als je eenmaal weet waar je moet klikken is het natuurlijk opgelost ;)

My favorite programming language is solder.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:11
F_J_K schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:57:
Ik ben er juist blij mee, elk beetje meer content is een beetje meer content. Het kost toch ook precies nul extra actie?

En dat een loep-knop = zoeken is zo gangbaar als wat. Zal een dagje wennen zijn, maar dat geldt voor alles in het leven.
Nee, niet echt. Ik verwacht dat waar ik klik, ik ook kan gaan typen. Ergens klikken en vervolgens ergens anders moeten gaan typen is onlogisch.

• Stukfruit
  • Niet online
segil schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Nee, niet echt. Ik verwacht dat waar ik klik, ik ook kan gaan typen. Ergens klikken en vervolgens ergens anders moeten gaan typen is onlogisch.
Mobiel of desktop?

Want de balk staat mobiel letterlijk onder het vergrootglas. Op desktop zou ik het wel met je eens zijn dat centreren misschien niet het handigste is qua waar je kijkt.

Dat zit wel Schnorr.

• segil
  • Laatst online: 09:11
Geen matches
Stukfruit schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Mobiel of desktop?

Want de balk staat mobiel letterlijk onder het vergrootglas. Op desktop zou ik het wel met je eens zijn dat centreren misschien niet het handigste is qua waar je kijkt.
Desktop, ik gebruik Tweakers nooit op mijn mobiel. Veel te klein. Niets kan op tegen een 34 inch scherm :)

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Geen matches
Het zal even wennen zijn, maar het lijkt me niet zo'n probleem om zoeken met een vergrootglas te doen. Het maakt qua handelingen inderdaad weinig uit. Het enige wat ik irritant vind, is dat als je de zoekbalk openklapt, deze:

1) Niet open blijft als je naar andere pagina's gaat (die zal vast lastig implementeren zijn...)
2) De content niet ietsje naar beneden duwt zodat de bovenste delen van de content zichtbaar blijven.
of
Het zoekveld niet in de menubalk staat zodat er geen content wordt verstopt.

Voor de rest - ja, we klagen graag, maar dit lijkt me geen groot issue zodra de schoonheidsfouten opgelost zijn.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Geen matches

Gelijk aangezet, super vervelend. Ik gebruik de search best vaak. Beh.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:50
Deze wijziging haalt de toegankelijkheid van de site (WCAG) flink omlaag. Normaal gesproken is het zoekveld een invoerveld, waardoor mensen met een beperking die bijvoorbeeld een schermlezer gebruiken hun toetsenbord kunnen gebruiken om het zoekveld snel te vinden. Ik gebruik zo'n schermlezer, en dacht dat er iets niet goed werkte toen ik vanavond iets wilde zoeken op V&A. De knop zoeken (vergrootglas) staat totaal niet in de buurt van de content waarbinnen je zoekt, en wordt door de schermleessoftware niet als knop of invoerveld gezien.

Jullie waren net op de goede weg voor wat betreft de toegankelijkheid, jammer dat dit soort wijzigingen zonder grondige controles en tests online komen. Vriendelijk verzoek deze wijziging terug te draaien, of in elk geval het visuele vergrootglas als button of liefst edit field in de html te definieren, zodat blinden en slechtzienden ook de zoekfunctie kunnen gebruiken.

Oost west 127.0.0.1 best

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

draak42 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:43:
Deze wijziging haalt de toegankelijkheid van de site (WCAG) flink omlaag. Normaal gesproken is het zoekveld een invoerveld, waardoor mensen met een beperking die bijvoorbeeld een schermlezer gebruiken hun toetsenbord kunnen gebruiken om het zoekveld snel te vinden. Ik gebruik zo'n schermlezer, en dacht dat er iets niet goed werkte toen ik vanavond iets wilde zoeken op V&A. De knop zoeken (vergrootglas) staat totaal niet in de buurt van de content waarbinnen je zoekt, en wordt door de schermleessoftware niet als knop of invoerveld gezien.

Jullie waren net op de goede weg voor wat betreft de toegankelijkheid, jammer dat dit soort wijzigingen zonder grondige controles en tests online komen. Vriendelijk verzoek deze wijziging terug te draaien, of in elk geval het visuele vergrootglas als button of liefst edit field in de html te definieren, zodat blinden en slechtzienden ook de zoekfunctie kunnen gebruiken.
Als het goed is, is de knop in het menu tab-baar en met enter te triggeren. Hij heeft ook een aria-label "Zoeken". Of er ook een directe associatie is met het uitklapbare zoekveld kan ik nu even niet checken, maar is wel zo voor de andere dropdowns, dus ik neem aan dat dat ook hiervoor geïmplementeerd is.

Wat wel raar is, is dat de functie zich nu fysiek in het gebruikersmenu bevindt, terwijl het een algemene functie is.

Ik ben overigens wel gecharmeerd van het idee om de zoekfunctie ook via het toetsenbord op te kunnen roepen, bijvoorbeeld met de /-toets.

Intentionally left blank

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:14
Geen matches
Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:37:
[...]

In mijn ogen een verkeerde afslag. Is er een alternatief waardoor ik niet steeds naar de loep moet navigeren en dan weer 15cm naar links naar de zoekbalk? Kan ik middels een optie of css tweak de balk toch altijd zichtbaar laten?
[... snip offtopic...]

[ Voor 13% gewijzigd door DaFeliX op 26-05-2026 07:43 ]

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:33
Geen matches
Klopt het dat er hierover niet geïnformeerd is? Ik wist van niks en dacht ook zoals vele dat dit om een vervelende bug ging.

En hoe zit dit als je de instellingen op nee hebt staan voor het nieuwe UI?

Mocht dat niet tellen voor A/B testen, voeg die optie dan alsjeblieft toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONVJmTglI6r0COpj_tDDU8-QyhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SN5Mm2OUtnhS1jpdYiMffkaw.png?f=fotoalbum_large

Don't let perfect be the enemy of good.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Geen matches
iCore schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:31:
[...]

Klopt het dat er hierover niet geïnformeerd is? Ik wist van niks en dacht ook zoals vele dat dit om een vervelende bug ging.

En hoe zit dit als je de instellingen op nee hebt staan voor het nieuwe UI?

Mocht dat niet tellen voor A/B testen, voeg die optie dan alsjeblieft toe.

[Afbeelding]
Dit is geen A/B-test, en ook geen onderdeel van de algemene UI-update.

Intentionally left blank

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Geen matches
Ik kan begrijpen dat je dit voor extra ruimte op de FP doet qua content, maar in V&A is zoeken de belangrijkste functionaliteit. Zet hem daar dan terug, je wint daar niets met die paar pixels. Het is daar een lose/lose situatie.

It takes one to know one...

• sus

sus

Topicstarter
Geen matches
Ik zie sowieso echt weinig verschil content met die paar pixels ruimtewinst - en al zeker niet voldoende om deze irritatie mee goed te praten. Blij dat hier een goede CSS fix voor is, maar waardeloos dat hier een CSS fix voor nodig is

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:02
Geen matches
Ik had de afgelopen dagen al een aantal keer iets willen zoeken in de Pricewatch en kon het zoekveld niet vinden. Uiteindelijk opgelost door via de PW categorieen op de juiste subset uit te komen en daar een 'trefwoord' in te vullen.
Dit vond ik maar een omslachtige manier.

Tot ik vandaag iets wilde zoeken wat niet als eigen categorie in de pricewatch te vinden is. Ik ben toch maar even gaan zoeken of er niet een bug bekend was bij Tweakers en zo op dit topic uitgekomen.

Is de nieuwe manier van zoeken intuitief?
Voor mij absoluut niet. Ja, ik heb het loep-icoontje zien staan, maar had de aanname dat dit een website-brede search was en daardoor heb ik deze vermeden.

Voor nu los ik het op met CSS, maar deze aanpassing aan het zoekveld lijkt mij er niet eentje om te behouden.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:21
Ik was de zoekbalk ook kwijt en dacht dat het een bug was tot ik dit topic tegen kwam.

Persoonlijk vind ik het een vreemde beslissing, een belangrijke functie is nu verstopt onder een knop, en waarvoor om 44px te besparen? Ik zie de gehele redenatie hiervan niet. Voor nu heb ik hem met custom CSS weer aan gezet, ik hoop dat het terug komt maar ik ga er eigenlijk vanuit van niet, gezien de laatste wijzigingen die Tweakers ondergaat.

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:37
Correct!
Correct!
En dat een loep-knop = zoeken is zo gangbaar als wat.
Correct!
Zal een dagje wennen zijn, maar dat geldt voor alles in het leven.
De webdesigner in mij is het hier niet mee eens. Vaak toon ik iets omdat het belangrijk is of omdat ik een bepaalde 'call to action' wil stimuleren. Een zoekbalk die direct zichtbaar is, doet precies dat. Het zegt direct 'hey Zenomyscus je kunt hier zoeken'. Dat is een directe / actieve prikkel om de zoekfunctie te gebruiken. In plaats van dat ik als gebruiker zelf moet bedenken dat ik iets wil zoeken.

Dat lijkt (en is) een subtiel verschil, maar niet zonder impact. In veel gevallen kan een gebruiker wel wennen aan het feit dat de zoekfunctie ergens anders staat. Maar in dit topic is al eerder aangegeven dat juist de zoekfunctie zo belangrijk is en het belangrijk is om bezoekers te stimuleren die te gebruiken. Zeker binnen het forum is het belangrijk dat gebruikers niet onnodig dezelfde vragen blijven herhalen, onnodig topics openen of links plaatsen die al eerder gepost zijn. Ik denk dat je gebruikers sneller in de juiste richting duwt door dat permanent te tonen. Op de homepage speelt dat naar mijn mening dus niet.

Daarnaast is het aantal handelingen niet veranderd, maar het voelt wel als een extra handeling.
Eerst: klik - typen
Nu: klik - wachten op wat er verschijnt - typen
Persoonlijk kost het mij altijd erg veel tijd om het in mijn systeem te krijgen dat ik gelijk kan typen. Op een of andere wijze denkt mijn brein altijd dat het weer een verrassing is wat er achter die knop zit en ga ik er op wachten. Wanneer ik in een veld klik weet ik het heel zeker: ik ga direct kunnen typen. Wanneer ik op een knopje in een menubalk druk, verwacht ik niet gelijk te kunnen typen. Immers kan dat op vele websites niet. Het stukje 'oh ja ik kan typen' is daarom alsnog een handeling gevoelsmatig. Het zal even duren voordat ik daaraan gewend ben en niet 'wacht' tot het zoekveld er is.

Tot slot is er dan nog een verbeterpunt. Het zou fijn zijn als het zoekveld verdwijnt als ik ergens anders op het scherm klik. Het is nu een soort popup en bij popups verwacht ik het te kunnen sluiten door buiten de popup te klikken. (Dat gebeurd nog verrassend vaak overigens :+)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Nee, daar vergis jij je in en je ben niet de enige dus blijkbaar is het erg ingewikkeld want ik blijf het maar herhalen. :'(
Het kost juist één klik meer bij niet standaard zoeken!
Je moet een standaard en niet-standaard zoekactie uitsplitsen want in de laatste zit juist wel een extra klik. Het juiste toen-nu lijstje daarvoor is:

Toen: Selecteer een andere zoekactie, klik, type
Nu: Klik, selecteer een andere zoekactie, klik, type

Het venijn is dus nu de extra eerste klik op het vergrootglas om de zoekbalk zichtbaar te krijgen.

Zou al enorm schelen als het net zo wordt gemaakt als bij op het vergrootglas klikken, namelijk dat de focus automatisch op het invoerveld wordt geplaatst wanneer je een andere zoekactie selecteert. Dan pas blijft de hoeveelheid kliks gelijk.
Snap echt niet daar daar niets aan gedaan wordt want dat scheelt voor elke gebruiker bij elke niet standaard zoekslag een klik. Tweakers wil het toch voor iedereen gemakkelijk maken dacht ik zodat er meer gebruikers komen… dit is enorm laaghangend fruit…
Zo kan je alles wel weg bagatelliseren en fijn dat dat voor jou zo geldt maar geldt lang niet voor iedereen.

Ik vind bijvoorbeeld de “enter is nieuwe alinea” in de nieuwe editor nog steeds de meest irritante aanpassing aan GoT ooit en daar loopt ik dus con-ti-nu tegenaan en mag ik bij elke post tig keer extra spaties achter mijn regels gaan typen. :'( Over veel impact gesproken.

En jij doet dan waarschijnlijk nooit andere zoekacties maar ik zoek heel vaak op poster en dan is dit verdwijnen van de zoekbalk weer een dagelijkse irritatie erbij. :-(
En ja, met custom css is het te fixen maar waar houdt het op? Hebben we straks een super cleane look op Tweakers waarbij er enkel bovenaan een Tweakers logo aanwezig is waarop je moet klikken om alle basis functies zichtbaar te krijgen… :X

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
Ik heb zojuist een feature request aangemaakt in ”Mooie features” waarbij ik verzocht heb om automatische focus op inputveld bij niet-standaard zoekactie.

Het lijkt mij een win voor iedereen, een extra klik minder, dus hopelijk kan dat geïmplementeerd worden als er genoeg support is.
Geef even een duimpje daar als je het ook ziet zitten! (y) :)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Geen matches
ik liep er vanmorgen ook tegenaan: even in het Keukenforum zoeken naar welke leveranciers er in Nordhorn zitten... Geen zoekbalk? :?
Dankzij dit topic heb ik het inderdaad teruggevonden, maar ik ben hier niet blij mee. De "winst" is naar mijn mening marginaal, terwijl de irritatie over het missen van functionaliteit echt enorm is: alleen het vinden van dit topic kostte al 10 minuten, want... geen zoekfunctionaliteit meer!

Dan inderdaad maar eens aan de slag met custom CSS ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:08
Geen matches
Ik vraag mij af of deze wijziging wel past bij het streven om Tweakers toegankelijker te maken voor nieuwe bezoekers. Bestaande tweakers weten dat er ergens een zoekfunctie is, dus die zullen de loep wel vinden. Maar als je nu als nieuwe bezoeker op de Pricewatch belandt, moet je zelf bedenken dat er ergens vast een zoekfunctie is. Dat nodigt mijns inziens niet echt uit om de Pricewatch te gaan ontdekken.

• Drardollan
Geen matches
[... snip offtopic ...]

[ Voor 104% gewijzigd door DaFeliX op 26-05-2026 07:45 ]

• KoffieMok
Geen matches
theblindman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:30:
Bestaande tweakers weten dat er ergens een zoekfunctie is, dus die zullen de loep wel vinden.
Deze Tweaker heeft hem gevonden, na 3 dagen irritatie en vervolgens via een zoekmachine op dit topic uit te komen! ;)

• Room42
  • Niet online
Geen matches
Vliegvlug schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Ik vnd bijvoorbeeld de “enter is nieuwe alinea” in de nieuwe editor nog steeds de meest irritante aanpassing aan GoT ooit en daar loopt ik dus con-ti-nu tegenaan en mag ik bij elke post tig keer extra spaties achter mijn regels gaan typen. :'( Over veel impact gesproken.
offtopic:
Dat is redelijk normaal en werkt in veel programma's zo. Shift+enter is de manier om enkel een nieuwe regel te beginnen. Die twee spaties is overgenomen van markdown en verder niet echt standaard, zover ik weet.

Verder kun je natuurlijk gewoon de broncode-modus gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 25-05-2026 13:53 ]

Koop al mijn ads!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
Room42 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]
offtopic:
Dat is redelijk normaal en werkt in veel programma's zo.
offtopic:
Maar in veel programma’s ook niet, dus dat is niet zo’n goed argument.
Shift+enter is de manier om enkel een nieuwe regel te beginnen.
offtopic:
leuk maar dat werkt niet enkelhandig
Die twee spaties is overgenomen van markdown en verder niet echt standaard, zover ik weet.
offtopic:
Boeit me echt niet waar het vandaan komt en of het standaard is, ben blij dat het is geïmplementeerd door de devs. (y)
Is tenminste een manier om enkelhandig naar een nieuw regel te gaan :)
offtopic:
Verder kun je natuurlijk gewoon de broncode-modus gebruiken.
offtopic:
Tuurlijk kan dat maar dan mis ik alle handige features van de visuele editor dus ook geen serieus alternatief.
offtopic:
Voor de rest ga ik er hier niet meer verder op reageren, zie mijn posts hierover in Wysiwyg-editor nu ook live op het forum daar komen al je bovenstaande punten uitgebreid aan bod en als je nog vragen heb reageer daar dan.

• Ernemmer
  • Niet online
Geen matches
Vliegvlug schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:07:
Vind bijvoorbeeld de “enter is nieuwe alinea” in de nieuwe editor nog steeds de meest irritante aanpassing aan GoT ooit en daar loopt ik dus con-ti-nu tegenaan en mag ik bij elke post tig keer extra spaties achter mijn regels gaan typen. :'( Over veel impact gesproken.
Dat is inderdaad ook ZEER irritant nu, maar shift-enter op de desktop lost dit op.

Iemand was mij al voor :D

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 25-05-2026 14:17 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:31
Geen matches
Al met al kost het je nu 1 extra klik als je iets wil opzoeken. Het is even wennen. Verder niet echt iets om me druk over te maken.

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:18
Geen matches
Meh. Mag de oude zoek balk weer terug?

Dit is niet fijn.

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:50
Matched: www
crisp schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:57:
[...]

Als het goed is, is de knop in het menu tab-baar en met enter te triggeren. Hij heeft ook een aria-label "Zoeken". Of er ook een directe associatie is met het uitklapbare zoekveld kan ik nu even niet checken, maar is wel zo voor de andere dropdowns, dus ik neem aan dat dat ook hiervoor geïmplementeerd is.

Wat wel raar is, is dat de functie zich nu fysiek in het gebruikersmenu bevindt, terwijl het een algemene functie is.

Ik ben overigens wel gecharmeerd van het idee om de zoekfunctie ook via het toetsenbord op te kunnen roepen, bijvoorbeeld met de /-toets.
Dank voor je inhoudelijke en uitgebreide reactie. Het klopt inderdaad dat er een Aria label op de knop staat, dit label vertelt je wat voor knop het is als je erop staat met je cursor, maar helpt je dus niet de knop te vinden. De tab order klopt ook, maar deze is slechts voor een klein deel voor de gebruikers met een beperking relevant. Veel gebruikers met een (visuele) beperking gebruiken schermleessoftware. Een voorbeeld is het veelgebruikte open source NVDA (www.nvaccess.org). Deze tools gebruiken de html code van een website om een voor blinden navigeerbare interface te bouwen. Zo kun je met sneltoetsen naar allerlei elementen springen, de H voor headinb, B voor button en zo nog veel meer sneltoetsen voor lijsten, links, en dus ook invoervelden. Maar doordat deze nieuwe zoekfunctie geen html invoerveld presenteert tot je erop klikt, kan je het zoekveld met deze tools niet vinden. Je mist hier in elk geval wcag 4.1.2, die stelt dat een element op een website altijd zijn rol / functie moet meegeven in html code.

Maar belangrijker nog dan de regelgeving, het is voor toetsenbord, braille en spraakgebruikers met een visuele beperking vooral erg lastig bruikbaar zo. Ik waardeer wel enorm dat je inhoudelijk op mijn vraag terug komt, en hoop dat jullie tot een werkbare oplossing komen.

[ Voor 12% gewijzigd door draak42 op 25-05-2026 20:33 ]

Oost west 127.0.0.1 best

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:00
Geen matches
Liep hier nu ook tegenaan. Nu met een custom CSS uit dit topic de zoekbalk teruggekregen. Wat mij betreft echt een héél slechte nieuwe ‘functionaliteit’.

[ Voor 34% gewijzigd door Pepper92 op 25-05-2026 21:08 ]

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:18
Geen matches
Aangezien Tweakers een community is, hier een voorstel vanuit de community:

Het beslissingsrecht van diegene die hier tot besloten hebben weg te nemen, en het herstellen in de oude staat zoals het al jaar en dag was.

Dan vervolgens andere admin leden hier over te laten beslissen die wel snappen dat dit niet de bedoeling kan zijn.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07
Geen matches
Jammer dat er wéér een wijziging heeft plaatsgevonden om de ‘gewone’ mens aan te spreken en daarbij jullie kernpubliek weer in de kou wordt gelaten.

De ‘vernieuwde’ productpagina’s werd er ook alleen maar gereageerd met “ja maar web traffic” en dat zal met deze wijziging wel weer hetzelfde zijn. Toevoeging: die nieuwe productpagina’s zijn nog steeds een gedrocht en ik mis de oude indeling nog steeds.

We hebben in het verleden diverse grote sites en fora om zien vallen, omdat ze hun kernpubliek aan de kant schoven en voor ‘alles of niets’ gingen. Ik hoop niet dat tweakers een zelfde toekomst tegemoet gaat, hoewel de ‘visionairs’ bij DPG het vast niet eens zullen zijn met mij.

Groet, een bezorgde tweaker.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:55

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Geen matches
Er is vorig jaar al een test geweest om de zoekfunctie te verstoppen. Dat viel niet in de smaak.
Ben verbaast dat het alsnog wordt gedaan na negatieve feedback.

De bruikbaarheid van de site verslechterd. Meer ruimte op de pagina is niet nodig, we hebben al veel meer pixels tot onze beschikking dan 10 jaar geleden.

De community = Tweakers, dus luister er dan ook naar.

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:37

DaFeliX

Tnet Devver
Geen matches
Modbreak:Om te voorkomen dat dit een klaag- en zeurtopic wordt, het vriendelijke verzoek om het ontopic te houden. Dus heb je niets iets nieuws toe te voegen, denk dan nog 'ns goed na of je het wil posten.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• Wolly
  • Niet online
Geen matches
Het merendeel van de reacties is niet positief in dit topic. Om het dan een potentieel klaag en zeurtopic te noemen geeft wel aan hoe er met de mening van de gebruikers wordt omgegaan.

Wat zijn de plannen om het zoeken aangenamer te maken? Zoals al aangehaald door velen is het momenteel niet prettig, is de navigatie tussen de zoekopties niet fijn, zijn de zoekresultaten niet optimaal en de toegangkelijkheid voor blinden en slechtzienden is hier ook niet beter op geworden.

En waar zijn die kostbare 44 pixels nu exact voor bedoeld?

• EnigmA-X
Geen matches
Eerst helemaal de griebus zitten zoeken, want geen informatie voorziening over zulke wijzigingen.

Daarna zelf gevonden en me hard zitten afvragen of dit intended of bug zou zijn. Daarna dit topic gevonden. Alles doorgelezen.

Ik vraag me af, lieve devvers, waarom jullie voor deze 'functionaliteit' geen feature toggle hebben gemaakt, die standaard op "zoekbalk aan" staat, een mooie nieuwspost maken over de nieuwe functionaleit en hoe die prachtige nieuwe functionaliteit om 44 pixels in de hoogte te besparen gebruikt kan worden (door de feature-toggle dus op 'uit' te zetten).

Zo had je (volgens mij) ongeveer 3 vliegen in 1 klap kunnen vangen.

Nu heb je een actie die er doorheen geramt is, waarover niet geinformeerd lijkt te zijn (althans, ik zou niet weten waar) en waarvoor ook geen workaround mogelijk is gemaakt (ik noem dat: halfbakken geimplementeerd).

Als het dan perse allemaal commercieel gedreven zou moeten zijn (want ik denk te proeven dat er een verband is met advertenties) - zorg dan op zijn minst dat betalende gebruikers (die advertenties dus kunnen uitzetten en uberhaupt geen last hebben van te weinig hoogte daardoor) de feature toggle wel krijgen.

Mijn mening over de weg voorwaarts: Rollback. Uithuilen.Opnieuw proberen (maar dan met iets beter stakeholder management) en de feature toggle als kritische feature toevoegen.

• KoffieMok
Wolly schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:09:
Het merendeel van de reacties is niet positief in dit topic. Om het dan een potentieel klaag en zeurtopic te noemen geeft wel aan hoe er met de mening van de gebruikers wordt omgegaan.
Laten we eerlijk zijn, dit topic bevat ook voornamelijk negatieve en non-constructieve feedback: klagen/zeuren dus. Mensen zijn geneigd eerder feedback te geven als ze ontevreden zijn, dan wanneer ze positief zijn.
Wat zijn de plannen om het zoeken aangenamer te maken? Zoals al aangehaald door velen is het momenteel niet prettig, is de navigatie tussen de zoekopties niet fijn, zijn de zoekresultaten niet optimaal en de toegangkelijkheid voor blinden en slechtzienden is hier ook niet beter op geworden.
Heb je zelf suggesties? Terug naar de vorige manier van zoeken is natuurlijk ook een prima suggestie, en persoonlijk mijn voorkeur als er nog geen alternatief op de lijst staat.
En waar zijn die kostbare 44 pixels nu exact voor bedoeld?
Soms is het gewoon het 'opruimen' van de UI. Ken je nog die cases van Internet Explorer met 20 toolbars?
Ik ben wel fan van meer screen estate, echter is voor mij het zoeken nu iets te onduidelijk.

Persoonlijk vind ik de Loep als onderdeel van de header niet een duidelijke indicatie voor een zoekfilter op het subdeel van de website waar je op zit. Ik zou hem graag weer willen terugzien als onderdeel van de pagina.
Als de verticale winst van belang is, zie ik liever die gap van 90 pixels tussen header en leader kleiner gemaakt worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HmGndK4bPHdDb2YhSv45_FfNFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GfNwfBwL9NG3CooZC602e1AR.png?f=fotoalbum_large

• sus

sus

Topicstarter
Geen matches
weg ...

[ Voor 96% gewijzigd door sus op 26-05-2026 14:51 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Geen matches
KoffieMok schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Als de verticale winst van belang is, zie ik liever die gap van 90 pixels tussen header en leader kleiner gemaakt worden

[Afbeelding]
Dat is gereserveerde ruimte voor een banner. Als we die weglaten dan klagen gebruikers weer over verspringende pagina's...

Intentionally left blank

• KoffieMok
Geen matches
crisp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Dat is gereserveerde ruimte voor een banner. Als we die weglaten dan klagen gebruikers weer over verspringende pagina's...
En de banner weglaten is zeker geen optie? >:)
Ik had er niet bij stil gestaan dat daar normaliter een banner staat, verspringende paginas zijn inderdaad ruk.

• Falcon
  • Laatst online: 13:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Geen matches
Ik ben blij dat hij niet meer standaard word weergegeven. Gebruik het namelijk bijna niet.

I.p.v. dat je nu op het invoerveld moet klikken, klik je op het vergrootglas en de focus wordt gelijk op het invoerveld daarna gezet. No biggy, prima oplossing :)

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 26-05-2026 15:24 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• 3_s
  • Laatst online: 20:35

3_s

Geen matches
Het ergste was dat ik even moest zoeken toen ik hem nodig had, dus een heads up was fijn geweest.

Het is wel gek dat hij niet opnieuw verdwijnt als je er naast klikt.

Al bij al zijn er ergere dingen (zoals de tekstgrootte :P ).

• Wolly
  • Niet online
KoffieMok schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Laten we eerlijk zijn, dit topic bevat ook voornamelijk negatieve en non-constructieve feedback: klagen/zeuren dus. Mensen zijn geneigd eerder feedback te geven als ze ontevreden zijn, dan wanneer ze positief zijn.
Een klagende klant is tenminste een klant die nog hoop heeft op verbetering, een ander vertrekt en komt nooit meer terug.
Heb je zelf suggesties? Terug naar de vorige manier van zoeken is natuurlijk ook een prima suggestie, en persoonlijk mijn voorkeur als er nog geen alternatief op de lijst staat.
Ik heb in dit topic al gevraagd om het terug te zetten of en css tweak. Gelukkig bleek de CSS tweak beschikbaar.
[...]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:33
Geen matches
Ik liep ook tegen de verdwenen zoekfunctie aan waarna ik op dit topic gewezen werd. Ik en veel gebruikers hebben deze wijziging gemist wat frustratie oplevert. Ik zoek in forum topics ook vaak, dus daar was ik dan ook tegen deze wijziging aangelopen. De zoekfunctie er gelukkig dus nog wel, alleen meer weggestopt.

Bedankt voor de hier genoemde CSS tweak, ik heb deze aan gezet :)

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:19
Geen matches
Hier ook geen fan de wijziging. Ik snap de wens voor extra estate, wellicht is het dynamisch te maken dat als je naar beneden scrollt hij verplaatst naar de navbar. Kijkend naar mijn use case klik ik vaak op forum, en daarna ga ik zoeken, beide elementen zaten op mijn widescreen relatief in het midden, weinig mouse movement nodig. De nieuwe zoekknop zit op een widescreen ver naar rechts (veel mousemovement). Ondanks dat het zoekveld direct actief wordt om te typen, is het muscle memory om er toch nog een keer op te klikken. Dit komt vooral omdat:
  • 9 van de 10 keer op andere websites het tekstveld niet meteen actief is
  • Ik liever voor de zekerheid klik zodat ik niet ineens in mijn whatsapp window het bericht 'waar is de zoekbalk heen' typ

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:56

Geckoo

Good news, everyone!

Geen matches
Terrz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:52:
Ik liep ook tegen de verdwenen zoekfunctie aan waarna ik op dit topic gewezen werd. Ik en veel gebruikers hebben deze wijziging gemist wat frustratie oplevert. Ik zoek in forum topics ook vaak, dus daar was ik dan ook tegen deze wijziging aangelopen. De zoekfunctie er gelukkig dus nog wel, alleen meer weggestopt.

Bedankt voor de hier genoemde CSS tweak, ik heb deze aan gezet :)
+1 behulpzaam

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• jarco5000
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:41
Geen matches
Op de homepagina en op andere pagina's kan ik deze aanpassing goed begrijpen. Maar op vraag en aanbod of pricewatch gaat denk ik een overgrote meerderheid deze functie als eerste willen bereiken.
Ik snap dat het minder uniform is, maar het houdt toch weinig steek om een cruciaal UX element voor deze pagina's te verbergen?

Gezien de meer dan gemiddelde feedback in dit topic, lijkt het mij toch een niet onbelangrijke subsectie van bezoekers die hier net als ik even naar gaat moeten zoeken, en ook niet onverdeeld blij zijn hiermee.

• Mario
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 13:53
Geen matches
-knip-. Bedankt voor de feedback en je ongenoegen duidelijk maken mag best, maar dat zien we graag wel op een normale en constructieve manier.

[ Voor 76% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 13:36 ]

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:47

l3p

www.^.nl

Geen matches
sus schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:18:
[...]

Het is domweg irritant en ik zou het heeeeeel graag als optie hebben dat ik deze wel altijd in beeld heb. Die paar pixels die nodig zijn voor reclame scroll ik dan wel naar beneden. Voor die ene regel nieuws hetzelfde.

Overigens mis ik in de Pricewatch ook het snelle "vergelijk" vinkje, dat is nu verplaatst naar 3 puntjes en is dus ook een extra werk om snel dingen te vergelijken.

Al met al geen positieve verbeteringen dit
Dat is wat ik voor 98% op tweakers doe, zoeken+scrollen en zoeken+vergelijken.
Nu zoekbalk weg, 3 puntjes voor vergelijken en specs met negen-en-drintig uitklapmenu's ;)

L3p - MK - PV - WP

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15:55
Geen matches
Een zoekfunctie is één van de belangrijkste functies van een website. Vraag maar aan Google.
Een nietszeggend vergrootglaasje gaat door meeste gebruikers niet zodoende herkend worden. Ook verschijnt het zoekveld niet direct onder het vergrootglas (op desktop) en is dus ook zo erg verwarrend.

Ja je kan het met custom-css terugbrengen, maar dit is - opnieuw helaas - een pleister en niet een oplossing.
Mijn advies is, breng de zoekbalk terug en maak deze sluitbaar (met een klein kruisje) of maak het een instelling (al weet ik dat jullie daar niet van houden). Met / naar het zoekveld is ook handig, maar ik zou het graag zo willen zien: Druk op TAB, menu opent met ankers: Navigatie, Zoeken, Content. Sommige sites hebben al een dergelijk menu en is super handig voor toetsenbord gebruikers. Correctie ik zie dat dit al werkt, mooi ;)

• Stukfruit
  • Niet online
Die tab kwam ik laatst ook achter :)

Maar wat ik me daarnet opeens bedacht: wat is eigenlijk de reden voor de huidige implementatie?

Ja, jullie willen de site minder druk maken voor nieuwelingen (mogen de oldbies onder ons nog newbies zeggen? :$), maar je werkt hier wel met een responsive ontwerp.

Voor mobiel ben ik het er 200% mee eens dat de huidige oplossing een stuk netter is. Voor desktopschermen is er alleen een zee van ruimte beschikbaar waarmee je newbies als het goed is ook niet overspoelt met te veel opties als de balk daar wel direct zichtbaar is.

Dus mijn vraag: is dit niet een optimalisatie die te generiek is doorgevoerd?

Daarnaast begint op mobiele apparaten het menu nu wel een beetje druk te worden. Er is een vergrootglas, er zijn de gebruikersopties, er is de vergelijkingslijst (gebruikt iemand dat überhaupt de hele tijd of is het een manier om de pricewatch beter zichtbaar te maken?), de DM-knop, de notificatielijst én landinstellingen voor de pricewatch + dark/light mode.

Dat zijn bij elkaar veel knoppen voor weinig functionaliteit die écht zo los van elkaar direct bovenaan zou moeten staan. Lijkt mij dat daar ook aan gesleuteld zou kunnen worden?
edit:
Ik zie nu op desktop dat het misschien toch tegenvalt :P wel meer ruimte maar niet zoveel als je een relatief normaal scherm gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 31-05-2026 15:29 ]

Dat zit wel Schnorr.

• itsalex
  • Niet online
Geen matches
De zoekfunctie zou wel zichtbaar moeten zijn/blijven op bepaalde pagina's zoals Pricewatch en Vraag&Aanbod want daar vind ik het wel essentieel omdat je niet lukraak klikt in deze onderdelen op iets maar vaak specifiek iets zoekt. Ik ga namelijk niet voor mijn lol om een B760 moederbord te zoeken, eerst allerlei categorieën af om in de hoop ergens goed uit te komen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik snap dat dit op telefoonschermen winst van enig belang oplevert. Op een desktop, mwah, eigenlijk niet. Ik snap de drang naar onderhoudbaarheid en standaardisering ook. Tegelijkertijd denk ik dat de drang naar onderhoudbaarheid en standaardisering op Tweakers inmiddels te veel ten koste gaat van de bruikbaarheid op de desktop en een belangrijk deel van de gebruikers.

Ik denk (Tweakers heeft vast de cijfers) dat minder dan 10 procent van de gebruikers hier voor 90% van de user content zorgt. Als je die 10 procent verliest, dan ben je straks Kieskeurig met weinig relevant technieuws. Ik wil maar zeggen, je kapitaal zit niet alleen in je money makers.

Mobile first, logisch. De extra ruimte niet benutten die je beschikbaar hebt op grotere schermen, niet logisch. Tweakers is ook echt de enige app of site die ik ken die bewust iteratief stappen achteruit zet en eerst de user experience verslechtert, om later een stuk van het been weer bij te trekken. Daar blijf ik me over verbazen, je itereert normaliter eigenlijk zonder uitzondering vooruit, niet achteruit voor UX. Tweakers doet het bewust in een soort van golfbeweging. Maar goed, dit is al 10+ jaar zo, veranderen zal het niet meer.

Ik implementeer grootschalige veranderingen die een half miljoen tot een kleine 8 miljoen gebruikers raken in gebruikerservaring van overheid tot telecom tot banken, dus ik weet er wel wat van, al zeg ik het zelf ;), maar deze methode is mij een raadsel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Stukfruit
  • Niet online
Nou, dan heb je de nieuwe Fitbit-app van Google nog niet gezien ;) Was redelijk schokkend om dat de volgende ochtend opeens in beeld te krijgen :X

Qua veranderingen zit Tweakers dan nog niet zo slecht. Google heeft nu (ongeveer? :P) 10 verschillende wegen om bij dezelfde informatie te komen, slechtfunctionerende tiles en sowieso veel herhaling van dezelfde informatie.

Bij Tweakers heb ik vooral een beetje het gevoel dat er soms met een laserfocus gekeken wordt naar bepaalde zaken. Als je de balk bovenaan het scherm frisser wil krijgen zijn er genoeg andere oplossingen te bedenken. Misschien wel oplossingen die voor meer bekendheid van sommige onderdelen zorgen, want als oldbie moet ik toegeven dat ik eigenlijk nog nooit echt op "Reviews", "Best Buy Guides", "Deals" of alles onder "Meer" heb geklikt.

Daar moet toch meer uit te halen zijn zonder eerst terug te vallen op dingen zoals de zoekbalk?
Ook al kan ik zo als eindgebruiker niet zien hoe de code erachter in elkaar steekt, dus wellicht zeg ik hier iets heel doms.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 31-05-2026 17:14 ]

Dat zit wel Schnorr.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:03

BLACKfm

O_o

Geen matches
My 2 cents... Deze wijziging is kut en totaal niet gebruiksvriendelijk.

Wat had ook gekund:
- Een vinkje in je profiel hoe je de weergave wilt, standaard verborgen.

Wat moet je nu doen:
- Custom CSS gebruiken, en heeft t.net 0 inzicht in wat gewenst is. (tenzij ze monitoren op het vinkje voor de custom CSS)

Dat er op dit soort 'Don't fix what ain't broken' systemen dev-tijd wordt geinvesteerd en gevraagde QoL features nooit worden geimplementeerd, want dan moet de server 0.000001 seconden langer door de database heen bladeren.

[ Voor 6% gewijzigd door BLACKfm op 31-05-2026 17:13 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
Stukfruit schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:21:
Nou, dan heb je de nieuwe Fitbit-app van Google nog niet gezien ;) Was redelijk schokkend om dat de volgende ochtend opeens in beeld te krijgen :X
Dat is dan ook geen iteratief proces maar een big bang. Dat is heel veel moeilijker om in orde te krijgen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Geen matches
Update vanuit development: sinds vanochtend kun je de zoekbalk openen met de forward slash (/) op je toetsenbord.

March of the Eagles

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15:55
Geen matches
Dat is mooi. Werkt ook goed, je kan direct beginnen met typen, zelfs voordat de animatie voltooid is.

• EnigmA-X
Geen matches
XWB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:21:
Update vanuit development: sinds vanochtend kun je de zoekbalk openen met de forward slash (/) op je toetsenbord.
Voor de mensen die de CSS-tweak aan hebben gezet: de forward-slash (/) zorgt ook direct dat de focus naar de zoekbalk gaat die al zichtbaar is. Ook mooi dus!

@XWB : wordt deze update nog ergens gepubliceerd, anders dan in dit topic?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Geen matches
XWB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:21:
Nice. Sluiten met Escape kan echter niet?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Geen matches
Wat vreselijk irritant dat de click target voor zoeken nu miniscuul is in plaats van die lekker brede balk..

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:04

Freek1710

Product Owner
EnigmA-X schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:18:
[...]

@XWB : wordt deze update nog ergens gepubliceerd, anders dan in dit topic?
Naar aanleiding van dit topic zal ik nog wel even een korte .plan schrijven over de zoekbalk. Zowel over wat er veranderd is als ook de rationale die erachter zat. Ik zal dit doen nadat ik ook weet welke andere verbeteringen die hier gesuggereerd zijn we ook binnenkort gaan maken.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• sus

sus

Topicstarter
Geen matches
Als we dan toch de zoekbalk-UI aan het verbeteren zijn:

Wat nu mooi zou zijn is dat je dan niet meteen naar de bovenkant van de pagina gaat maar het daadwerkelijk heel modern binnen komt schuiven daar waar je bent. Als je nu op / drukt schuift de hele pagina naar boven. Je zou vanuit useability verwachten dat je blijft waar je bent en de zoekbalk gewoon in beeld schuift - en de resultaten in een andere tab - al gelang de in je profiel ingestelde voorkeuren.

Ik heb regelmatig dat ik halverwege een topic wat wil zoeken en dat zou dan fijn zijn als dat via bovenstaande lukt.

En met Esc sluiten van de zoekbalk zoals @Olaf van der Spek ook zegt :)
Pagina: 1 2 Laatste