Zoeken op GoT - zoekfunctie - zoekresultaten kan beter

Pagina: 1
Acties:

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
1. Welk probleem ervaar je?
De zoekfunctie van GoT is matig tot slecht.

2. Waarom is dat een probleem?
Ik vind niet gemakkelijk het topic wat ik zoek.
Ik mis mogelijk het topic wat ik zoek.
Ik start nieuwe topics terwijl er al een topic is.
Anderen (lees 'nieuwe gebruikers') gaan al helemaal in de mist.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Als ik niet exact meerdere zoektermen weet die ik moet gebruiken voor het juiste resultaat: elke keer.
Anderen die deze 'quirky' feature van zoeken op GoT niet kennen: die weten het niet en lopen er elke keer tegen aan.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Een werkende interne zoekmachine ;)

Bewijsje:
Ik zoek het koffie topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXF3LJDmZrEmBxekmVEAB-DwlWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/So966h0oQzVzQdwOh4K8oRoL.png?f=fotoalbum_large

Wat vind ik dus vind zijn heel veel topics relevant aan koffie, maar het juiste topic: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 met maar liefst 2.098.684 views en meer dan 26081 posts (!) staat er niet tussen dat terwijl het topic letterlijk begint met het woord: 'koffie'.

Daarbij zijn de acht hits in het pulldown voorbeeld menuutje niet dezelfde als ik onder 'meer resultaten' link: zoeken naar 'koffie' kan terugvinden (althans niet in die volgorde). En als ik dan op die (info) knop druk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIKLh5E7PVibbgkdlkNuCxX4WeU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bWuEXwdAU086leRGZfLcjblv.png?f=user_large

Staat daar een verhaaltje over relevantie, maar als ik daadwerkelijk door de resultaten heen scroll (#17 is het topic dat ik zoek) kom ik uit op een hele lijst aan topics (voor #17) over eigenlijk niet eens koffie, maar over koffie zetten, gebreken aan machines en dergelijke vragen/discussies met even op de kop af zo'n 134 posts in totaal en laten we zeggen iets van ~ 15k views.

Als ik dan sorteer op: wissel naar 'laatste reactie' zijn de resultaten gebaseerd op ALLE topics met 'koffie' maar dan wel het laatste topic met een reactie (niet per se 'koffie' in die reactie) dus HK/grote topics komen dan sneller terug -> resultaat helpt niet.
TS oud-nieuw of TS nieuw-oud hoef ik denk ik ook niet uit te leggen.

Huidig heb ik er niets aan behalve als ik precies weet waar ik op moet zoeken, in dit geval 'koffie' en 'boon' want dan komt die terug.
Ander voorbeeld: wysiwyg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgHJ7ze7i9yNEhNVdI-UM05LHbc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1vHlLutRbkdnQLzrP0MR6fjI.png?f=user_large
Pas het laatste resultaat is het actieve topic wat hier echt relevant aan is. Wat boeien mij die topics die al stoffig zijn of al gesloten zijn als ik zoek op deze term. -> ander punt: weergave randzaken

Weergave randzaken:
Waarom komen locked topics in de short list van resultaten?
Waarom kan ik niet zien in welk subfora een topic staat?

Wat een plus zou zijn: weergave of een topic locked/open is, of het een recent topic is en in welk subfora het staat.

Nu durf ik te wedden dat >99,9% v.d. posts op GoT in topics is die actief zijn, dus wat is de meerwaarde om bij een zoekopdracht in eerste instantie überhaupt resultaten te geven die ouder zijn dan twee weken.
Daarbij komt als ik zo gek ben om al 177 keer iets in het koffie topic te posten, waarom zijn de zoekresultaten voor mij dan niet sturend zijn naar dat topic, in dit geval kan ik mij voorstellen dat dit echt een feature verfijning is die buitensporig veel tijd gaat kosten zonder winst.

* True mijn koffiepauze is voorbij ☕

Edit: fun fact, als er al een topic voor dit featurerequest is, ik kon die helaas niet vinden O-)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente