• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:53

hneel

denkt er het zijne van

defiant schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:08:
Met een helikopterblik lijkt deze strategie overzichtelijk en transparant, maar het komt ook omdat autocratische partijen veel beter georganiseerd zijn dan voorheen, ze wisselen kennis uit, ze hebben denktanks en er zijn internationale connecties. En bovenal is er een grote politiek energie en wilskracht om het project uit te voeren en ze zijn gericht op mobiliseren en uitbreiden van hun achterban, juist ook buiten verkiezingstijd.
Ze lijken heel goed te weten wat ze willen en dankzij gezamenlijk ontwikkelde draaiboeken ook precies hoe dat te bereiken.

Vergelijk dat eens met de democratisch gezinde partijen. Niemand lijkt te weten welke kant het op moet en hoe je de kiezers weer voor je kunt winnen. En over samenwerking met zusterpartijen in het buitenland hoor ik ook nooit.

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hneel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:30:
[...]


Ze lijken heel goed te weten wat ze willen en dankzij gezamenlijk ontwikkelde draaiboeken ook precies hoe dat te bereiken.

Vergelijk dat eens met de democratisch gezinde partijen. Niemand lijkt te weten welke kant het op moet en hoe je de kiezers weer voor je kunt winnen. En over samenwerking met zusterpartijen in het buitenland hoor ik ook nooit.
Er is nochtans voldoende onderzoek waar democratische gematigde partijen uit kunnen putten om kiezers terug te winnen.

Zie bijvoorbeeld mijn signature. Of het recente boek “Symfonie van de onvrede” van Catherine de Vries.

Dat verpakken in een aansprekend verhaal.

Zie Mamdani, waarom heeft hij de verkiezingen in NYC gewonnen? Waarom doet Polanski in het VK het zo goed? En in mindere mate Bernie Sanders.

It’s the economy, stupid!


  • RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En natuurlijk kan er ook gewoon juridisch opgetreden worden tegen partijen als FvD. Die breken aan de lopende band de wet, zoiets moet je op dezelfde manier kunnen oprollen als Martijn en de outlow-motorclubs.

Als jij, beste lezer, of ik op het lokale marktplein dezelfde dingen ga roepen als Lidewij de Vos doet is er een niet insignificante kans dat we dat mogen gaan uitleggen bij een rechter.

People as things, that’s where it starts.


  • hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:53

hneel

denkt er het zijne van

dawg schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Er is nochtans voldoende onderzoek waar democratische gematigde partijen uit kunnen putten om kiezers terug te winnen.

Zie bijvoorbeeld mijn signature. Of het recente boek “Symfonie van de onvrede” van Catherine de Vries.

Dat verpakken in een aansprekend verhaal.

Zie Mamdani, waarom heeft hij de verkiezingen in NYC gewonnen? Waarom doet Polanski in het VK het zo goed? En in mindere mate Bernie Sanders.
Er zijn gelukkig lichtpuntjes.

Maar er bestaat vziw geen links of midden equivalent voor iets als CPAC of the Heritage Foundation. Ze proberen allemaal ieder voor zich het wiel uit te vinden/

  • RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hneel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:54:
[...]


Er zijn gelukkig lichtpuntjes.

Maar er bestaat vziw geen links of midden equivalent voor iets als CPAC of the Heritage Foundation. Ze proberen allemaal ieder voor zich het wiel uit te vinden/
Er zijn zeker wel samenwerkingsverbanden niet radicaal-rechtse-partijen, maar die zijn gewoon allemaal lekker saai en gewoontjes. Geen gekke soundbites als die een weekendje samenkomen in de ardennen.

Een alternatief voor THF, tja, ik denk dat die er vooral niet echt is omdat dat soort projecten eigenlijk per definitie uitgaan van autoritarisme. Zou me niks verbazen als internationale extreem-linkse partijen wel connecties hebben met bijvoorbeeld Rusland. Er lopen daarvoor teveel tankies rond. Maar dat zal allemaal wat meer onder de tafel zijn.

Tankie: Extreem-links-figuur die somehow nog altijd de Sovjet-Unie en modern Rusland goedpraat bij alles. LeftLaser valt echt wel onder dat bijvoorbeeld, wat toch érg zonde is.

Maar voor normale, conforme, liberale politiek werken dat soort grote complotvoer organisaties gewoon niet echt. Extreem-rechts mekkert altijd wel over Soros, maar zeker progressievelingen geloven teveel in de kracht van onderop, niet van bovenaf. Soros die mensen zoals mij zou beinvloeden, da's alsof je een kudde katten wil herderen :+

People as things, that’s where it starts.


  • BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 21:44
RobinHood schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:11:
[...]

[small]Tankie: Extreem-links-figuur die somehow nog altijd de Sovjet-Unie en modern Rusland goedpraat bij alles. LeftLaser valt echt wel onder dat bijvoorbeeld,
Desgevraagd zegt Left Laser dat de Russische inval in Ukraine illegaal is en dat hij hoopt dat de Russische bevolking Putin omver werpt. Bepaald niet een Tankie.

Maar volgens sommigen staat kritische vragen stellen over Ukraine gelijk aan Putin verdedigen. YouTube: Directeur debatcentrum valt interviewer aan

[ Voor 19% gewijzigd door BadRespawn op 29-05-2026 00:37 ]

Trump II - Project 2025 tracker


  • RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

BadRespawn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:21:
[...]


Desgevraagd zegt Left Laser dat de Russische inval in Ukraine illegaal is en dat hij hoopt dat de Russische bevolking Putin omver werpt. Bepaald niet een Tankie.

Maar volgens sommigen staat kritische vragen stellen over Ukraine gelijk aan Putin verdedigen. YouTube: Directeur debatcentrum valt interviewer aan
Tja, hij begint zelf met een whataboutisme daar... Oh nee, een land dat al sinds 2014 in oorlog is verbiedt partijen die heulen met de vijand, Henk, stop de persen! :D

Het is leuk dat ie Gidi zo voor lul zet, maar het is wel gewoon een tankie, hooguit eentje met nét wat meer hersencellen dan gemiddeld. Maar nog altijd een tankie.

Tis heel simpel, zonder alle [wapen]steun was UA nu 1 groot Bucha en Marioepol. Hoe kun je een grote bek hebben over Gaza, maar vervolgens een nog grotere agressor ruim baan geven? 8)7"Oppositie tegen de oorlog", ja, zoals de NSB die had in '40 :') Kun je toch niet serieus nemen?

En het is gewoon zonde, dit soort extreme standpunten maken het ook niet bepaald makkelijker voor links/centrum. Het doorzagen wat ie doet is enorm hard nodig, maar je hoeft hem niet eens weg te zetten als extremist, dat doet ie zelf al. Waardoor je hem ook heel makkelijk kan negeren. Geen enkele stemmer rechts van de SP zal door hem denken "goh, misschien moet ik wat anders stemmen"

[ Voor 3% gewijzigd door RobinHood op 29-05-2026 01:42 ]

People as things, that’s where it starts.


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:39:
[...]

Tja, hij begint zelf met een whataboutisme daar... Oh nee, een land dat al sinds 2014 in oorlog is verbiedt partijen die heulen met de vijand, Henk, stop de persen! :D

Het is leuk dat ie Gidi zo voor lul zet, maar het is wel gewoon een tankie, hooguit eentje met nét wat meer hersencellen dan gemiddeld. Maar nog altijd een tankie.

Tis heel simpel, zonder alle [wapen]steun was UA nu 1 groot Bucha en Marioepol. Hoe kun je een grote bek hebben over Gaza, maar vervolgens een nog grotere agressor ruim baan geven? 8)7"Oppositie tegen de oorlog", ja, zoals de NSB die had in '40 :') Kun je toch niet serieus nemen?

En het is gewoon zonde, dit soort extreme standpunten maken het ook niet bepaald makkelijker voor links/centrum. Het doorzagen wat ie doet is enorm hard nodig, maar je hoeft hem niet eens weg te zetten als extremist, dat doet ie zelf al. Waardoor je hem ook heel makkelijk kan negeren. Geen enkele stemmer rechts van de SP zal door hem denken "goh, misschien moet ik wat anders stemmen"
Hij doet z'n werk sowieso op dezelfde manier als GeenStijl of Fox.

Beetje zoals een Mona Keijzer die tegen de uitspraken van Lidewij de Vos in gaat. Twee keer rechts maakt niet links...

Dat zit wel Schnorr.


  • BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 21:44
RobinHood schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:39:
[...]

Tja, hij begint zelf met een whataboutisme daar...
Het is niet een reactie op 'Rusland bad', het is de openingsvraag van een interview, dus is het niet whataboutisme.
een nog grotere agressor ruim baan geven?
Waaruit blijkt dat Left Laser tegen steun aan Ukraine is?

Wat zo geïnterpreteerd zou kunnen worden maar het niet is: "waarom meer geld naar Ukraine dan naar woningbouw" (heel wat anders dan 'geen geld voor Ukraine') en "is toestaan van inzet van NL F16s boven Russisch grondgebied verstandig" (heel wat anders dan 'doe geen aanvallen op Rusland').
dit soort extreme standpunten
Het standpunt dat de Russische inval in Ukraine illegaal is, en hopen dat de Russische bevolking Putin omverwerpt, is niet extreem maar is mainstream.

Dus geen basis om Left Laser als Tankie te bestempelen.

Vanuit een andere invalshoek en meer on topic. Neiging tot polarisatie zit blijkbaar in de mens; kritiek wordt al snel geïnterpreteerd als 'tegen zijn en dus voorstander zijn van het tegenovergestelde'. Bekend voorbeeld: kritiek op Israel labelen als antisemitisme en/of steun verlenen aan Hamas/Hezbollah - wat lang niet iedereen overtuigt maar wel een veel gebruikt argument is.

Trump II - Project 2025 tracker


  • BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 21:44
Stukfruit schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:09:
[...]
Hij doet z'n werk sowieso op dezelfde manier als GeenStijl of Fox.
Tja, als je de verpakking belangrijker vindt dan de inhoud...
Twee keer rechts maakt niet links...
Wat Left Laser links maakt is dit:
De analyses die het platform maakt zijn dan naar eigen zeggen ook marxistische analyses. Die komen tot stand vanuit de overtuiging dat 'maatschappelijke ontwikkeling voortkomt uit de strijd tussen verschillende economische klassen. (wiki)

[ Voor 14% gewijzigd door BadRespawn op 29-05-2026 08:06 ]

Trump II - Project 2025 tracker


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
BadRespawn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:05:
[...]

Tja, als je de verpakking belangrijker vindt dan de inhoud...
Ik schrijf dat hij aan inhoud zou moeten doen door bv. bronvermelding ipv luid geschreeuw zonder de mogelijkheid te geven om dit onafhankelijk te bevestigen.

Hoe je daar in ziet dat ik de verpakking belangrijk vind gaat even over m'n hoofd heen geloof ik.
edit:
@BadRespawn @ reactie hieronder: m'n reactie hiervoor was letterlijk een reactie op de post met een video van hem zonder (nuttige, dus niet alleen "bron: Volkskrant") enige bronvermelding, dus "altijd" is blijkbaar relatief.
Wat Left Laser links maakt is dit:
De analyses die het platform maakt zijn dan naar eigen zeggen ook marxistische analyses. Die komen tot stand vanuit de overtuiging dat 'maatschappelijke ontwikkeling voortkomt uit de strijd tussen verschillende economische klassen. (wiki)
Tja, zeggen vs doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Stukfruit op 29-05-2026 12:37 ]

Dat zit wel Schnorr.


  • hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:53

hneel

denkt er het zijne van

Ik vond deze reportage dan toch weer tekenend:
YouTube: ONTMASKERD: vredesdemonstranten fileren de oorlogspropaganda van nie...

"Vredes"-demonstranten krijgen van hem alle ruimte om hun ideeën te spuien. Dan is hij plots niet meer zo'n kritische interviewer.

  • BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 21:44
Stukfruit schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:20:
[...]


Ik schrijf dat hij aan inhoud zou moeten doen door bv. bronvermelding ipv luid geschreeuw zonder de mogelijkheid te geven om dit onafhankelijk te bevestigen.
Als je wat vaker Left Laser zou kijken dan zou je weten dat ie (bijna) altijd bronvermelding doet.
Tja, zeggen vs doen.
Als je wat vaker Left Laser zou kijken dan zou je weten dat hij inderdaad maatschappelijke ontwikkelingen analyseert vanuit perspectief van de strijd tussen verschillende economische klassen.

Trump II - Project 2025 tracker


  • BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 21:44
hneel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:35:

"Vredes"-demonstranten krijgen van hem alle ruimte om hun ideeën te spuien. Dan is hij plots niet meer zo'n kritische interviewer.
Iedereen krijgt ruimte om ideeën te spuien, dat is niet in conflict met kritische vragen stellen. Het probleem zit 'm soms meer in die ideeën ("met maximaal geweld..."), of de keuze om ipv ideeën te spuien de microfoon uit de handen vd interviewer te graaien.

Trump II - Project 2025 tracker


  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De hele left-laser discussie en vredes discussie is meer iets voor: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3, hier is hier in ieder geval offtopic.

On-topic s.v.p. weer.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:22
Het probleem voor extreem rechts is dat we in een multi etnische en multi culturele samenleving zitten. Het wordt niet de NSDAP het wordt de Libanese burgeroorlog.

Als ik weer eens een huil verhaal lees over "we kunnen het niet over Anne Frank hebben in de klas" dan denk ik: weet jij wel dat dit voor een groot deel van de wereld gezien wordt als rechtvaardiging van blanke koloniale onderdrukking? Was de wereld maar zo simpel als extreem rechts stelt. Maar Nederland is nooit simpel geweest en zal het nooit worden.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
En ook Wilders is verder aan het radicaliseren, of beter gezegd neemt meer ruimte om zijn gedachtengoed te verspreiden:

https://www.ad.nl/binnenl...aagd-met-eieren~af2524cb/
Hij zei tegen de joelende menigte in Uithoorn dat ‘onze mensen vervangen’ worden. Hij pleitte voor ‘remigratie’.
Waar hebben we dat eerder gehoord? Iets met homeopatische verdunning en remigratie? Juist, bij FvD. Wilders beweegt zich verder richting FvD.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 13:51
defiant schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Religie en adel waren de precursors naar de moderne natiestaat zoals we die kennen, zeker religie was voor veel mensen behoorlijk concreet qua normen en waarden, dat werd ook wel in meer en mindere mate afgedwongen. De opvolger daarvan was het nationalisme dat niet hard verbonden hoefde te zijn met religie, Ataturk in Turkije verving de religie na het Ottomaanse rijk met dat van Turks nationalisme om het land bijeen te houden (wat later is teruggevallen onder Erdogan).

Als je geen religie of nationalisme hebt, wat is er dan nog concreet over aan groepsidentiteit, wat er overblijft is veel abstracter en vager. De afwezigheid van dwang en vrije groepsvorming zijn in theorie natuurlijk een groot goed, maar het verlangt wel dat iedereen zich erachter schaart.

Daar zit denk ik de kern van het probleem, het modern liberalisme verlangt dat een significante meerderheid zich gedraagt als individu en niet het eigen groepsbelang boven dat van de individuele vrijheid stelt. Waar vroeger in tijden van religie de burgemeester, dominee en dokter dit met gezag en soms met dwang uitoefende, vinden we tegenwoordig dat zoiets juist afwezig moet zijn, juist vanwege vrijheid en liberale waarden.

Je komt dan op een soort variatie van de tolerantie paradox, kan je vrijheid afdwingen niet alleen met abstracties zoals de rechtstaat, maar ook qua gedrag en handelen ?
Vrijheid afdwingen klinkt idd wel wat paradoxaal, maar ergens ook niet. Vrijheid kan enkel bestaan als die voor iedereen geld (tddttd) en dan heb je toch een bepaald kader nodig vrees ik. Een aantal basis regels/bookmarks/afspraken die voor iedereen gelden, een kader waar je binnen moet blijven als je van die vrijheid wil genieten.

Misschien word ik een beetje soft door de jaren maar ik wil graag geloven dat zoiets in principe wel mogelijk moet zijn. Ik ben er echt van overtuigd dat 90% van de mensen eigenlijk achter dezelfde dingen staan, de invulling die ze er aan geven kan wel erg verschillen (links, rechts, gelovig, etc...)

Als je kijkt naar de Scandinavische landen, of berg- en eilandbewoners kijkt, dan zie je dat daar (nog) veel meer een gemeenschapsgevoel heerst ondanks de onderlinge verschillen. Dus ja, ik denk wel dat zoiets te behalen is. Afdwingen klinkt misschien niet zo leuk, maar als het voordelen heeft voor alle gebruikers/deelnemers zal het ook meer een keuze zijn ipv een plicht

  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
hneel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:30:
[...]


Ze lijken heel goed te weten wat ze willen en dankzij gezamenlijk ontwikkelde draaiboeken ook precies hoe dat te bereiken.

Vergelijk dat eens met de democratisch gezinde partijen. Niemand lijkt te weten welke kant het op moet en hoe je de kiezers weer voor je kunt winnen. En over samenwerking met zusterpartijen in het buitenland hoor ik ook nooit.
Dat is inderdaad al langer erg zorgelijk en dit speelt eigenlijk al decennia en niet in alleen in Nederland, je ziet in bijna alle westerse landen een overlap van dezelfde problemen. Het lijkt erop dat we de capaciteit hebben verloren om kritisch aan zelfreflectie te doen als westerse samenleving.

Een van de oorzaken hiervan is dat we dit alleen hebben overgelaten aan politici, vanzelfsprekend zullen politici ideologisch dan alleen hun eigen ideeën nastreven. Maar die ideeën hoeven niet correct te zijn of overeen te komen met de wensen van de burger. Dat is ook de paradox van het populisme, je zou verwachten dat met populair beleid door populisten de burgers juist meer tevreden zouden worden, het omgekeerde is gebeurd.

Zoals ook oorspronkelijk bedoelt behoort de politiek juist niet alleen in het politieke domein, maar in de gehele samenleving, het is een collectief project. Hoe abstracter de politiek wordt, des te meer krijg je last van het principal-agent probleem, politici krijgen vanwege de macht vanzelf incentives om geheel in het eigen belang te handelen. Vroeger waren politici verbonden met het maatschappelijk middenveld, de vakbond, de kerk of een sociale klasse, er waren incentives om te handelen in het belang van groep die vertegenwoordigd wordt en uiteraard in het algemene belang. Dat is tegenwoordig steeds minder aanwezig.

Je ziet ook hier hoe autoritair rechts hier succesvol op inhaakt, ze begrijpen heel goed dat als je macht wilt bestendigen dat je niet alleen politiek moet bedrijven, je moet ook wortelen in de samenleving. Hoe groter groep in in de samenleving, des te meer macht kan je uitoefenen qua politiek. Vandaar de bijvoorbeeld forum voor democratie inzet op lokale activiteiten die in principe los staan van de politiek, je maakt van politiek zo ook een maatschappelijke bredere beweging die zich kan bestendigen.

Daartegenover staat dat andere partijen dat juist helemaal niet doen en ook overtuigd zijn dat het niet hoort, vanuit liberaal principe behoort de ideeënstrijd alleen toe in de politieke arena. Politieke verenigingen bedrijven alleen politiek. Alleen, zoals met alle liberale ideeën, werken die alleen als iedereen in de politiek zich gedraagt als een liberaal. En liberalen dwingen liberalisme niet af, dus is het systeem erg kwetsbaar voor partijen die zich niet aan de ongeschreven regels houden.

En daar zit denk ik de crux van het probleem, sinds de jaren 80 zijn politici overtuigd dat het liberalisme als samenlevingsmodel voor maatschappij en economie onbetwist permanent winnaar is van alle andere modellen. Het sloeg alleen een gigantisch gat wat open is gelaten als het liberale idee toch niet klopt. Die discussie mist in het politiek midden en dat schept ruimte waarin autocratische partijen zich vestigen.

En nog problematischer is dat dit probleem thuishoort bij centrum-rechts, het dat politieke machtsblok dat al bijna een halve eeuw regeert en waar de samenleving en economie naar is gemodelleerd. Voor degene die geprofiteerd hebben van principal-agent probleem en dus hun eigenbelang hebben kunnen nastreven heeft ook geen windeieren gelegd, maar dat is niet hoe de politiek behoort te functioneren. Alleen die discussie die zie ik niet, sterker, ik zie vooral alleen maar radicalere ideeën bij bijvoorbeeld de VVD zoals steun voor Argentijnse kettingzaag ingrepen in de overheid.
robotomizer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Vrijheid afdwingen klinkt idd wel wat paradoxaal, maar ergens ook niet. Vrijheid kan enkel bestaan als die voor iedereen geld (tddttd) en dan heb je toch een bepaald kader nodig vrees ik. Een aantal basis regels/bookmarks/afspraken die voor iedereen gelden, een kader waar je binnen moet blijven als je van die vrijheid wil genieten.

Misschien word ik een beetje soft door de jaren maar ik wil graag geloven dat zoiets in principe wel mogelijk moet zijn. Ik ben er echt van overtuigd dat 90% van de mensen eigenlijk achter dezelfde dingen staan, de invulling die ze er aan geven kan wel erg verschillen (links, rechts, gelovig, etc...)

Als je kijkt naar de Scandinavische landen, of berg- en eilandbewoners kijkt, dan zie je dat daar (nog) veel meer een gemeenschapsgevoel heerst ondanks de onderlinge verschillen. Dus ja, ik denk wel dat zoiets te behalen is. Afdwingen klinkt misschien niet zo leuk, maar als het voordelen heeft voor alle gebruikers/deelnemers zal het ook meer een keuze zijn ipv een plicht
Uiteraard kan je het afdwingen, het is alleen niet liberaal. Ik heb een tijd geleden gepost over hoe IJsland z'n problemen met de jeugd heeft opgelost:
Jongeren van drank en drugs afhouden: IJsland lukt het
"Zo'n 60 procent van de jongeren werkt hier in de zomervakantie", zegt begeleider Svavar Petursson van het project. "Een prima manier om te zorgen dat ze niet gaan drinken of roken."
Dat was twintig jaar geleden wel anders. Toen gebruikten IJslandse jongeren juist vaker alcohol, tabak en cannabis dan jongeren in de rest van Europa. Maar door een brede maatschappelijke aanpak wist IJsland die trend te keren. De nieuwe aanpak is een combinatie van wetgeving, maatschappelijk bewustzijn, het bieden van alternatieven en betrokkenheid van ouders.
Van ouders wordt verwacht dat ze zich committeren aan de aanpak. In overeenkomsten wordt afgesproken dat er uniforme regels gelden voor jongeren, zoals toezicht op feestjes.

Ook geldt er in het land een avondklok voor pubers: in de winter moeten ze voor 22.00 uur binnen zijn en in de zomer voor middernacht. Ouders surveilleren rond scholen om hangjongeren op te sporen.
Dit beleid is in Nederland niet voor voor te stellen, want we beschouwen die als een schending van onze vrijheid. Maar dat komt door onze liberale individualistische inrichting van de samenleving. Maar zoals extreem rechts ook erg goed beseft, verandering begint met discussie en ideeën. Bij de overige partijen in de politiek leven dit soort ideeën helemaal niet en is er ook geen maatschappelijke discussie over.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 13:51
defiant schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Zoals ook oorspronkelijk bedoelt behoort de politiek juist niet alleen in het politieke domein, maar in de gehele samenleving, het is een collectief project. Hoe abstracter de politiek wordt, des te meer krijg je last van het principal-agent probleem, politici krijgen vanwege de macht vanzelf incentives om geheel in het eigen belang te handelen. Vroeger waren politici verbonden met het maatschappelijk middenveld, de vakbond, de kerk of een sociale klasse, er waren incentives om te handelen in het belang van groep die vertegenwoordigd wordt en uiteraard in het algemene belang. Dat is tegenwoordig steeds minder aanwezig.
Deel van het probleem/oplossing is denk ik dat we het politieke domein volledig overlaten aan de politiek...

Als we ons democratisch systeem wat meer basis-democratisch zouden maken en politieke partijen meer zouden zien als een soort middenveld organisaties dan zou dat al veel kunnen oplossen denk ik. Meer mogelijkheid tot inspraak en participatie kan ook voor meer gemeenschaps gevoel zorgen.

Hoe dit praktisch geregeld zou moeten worden weet ik ook niet direct. maar met de huidige technologische en communicatie middelen moet er toch iets te bedenken zijn.
defiant schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:37:

Uiteraard kan je het afdwingen, het is alleen niet liberaal. Ik heb een tijd geleden gepost over hoe IJsland z'n problemen met de jeugd heeft opgelost:
Jongeren van drank en drugs afhouden: IJsland lukt het
Beetje minder liberaal moet kunnen toch? zeker in Nederland, we hebben overschot ;)

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-06 16:59
Joris748 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:08:
En ook Wilders is verder aan het radicaliseren, of beter gezegd neemt meer ruimte om zijn gedachtengoed te verspreiden:

https://www.ad.nl/binnenl...aagd-met-eieren~af2524cb/

[...]

Waar hebben we dat eerder gehoord? Iets met homeopatische verdunning en remigratie? Juist, bij FvD. Wilders beweegt zich verder richting FvD.
Heeft hij al afstand gedaan van het gedrag van zijn aanhangers later op de avond? Of eist hij dat alleen van anderen? Hij had al geen schone handen maar na wat gisteren is gebeurd zijn die handen van hem wel heel smerig. Partij van de Vrijheid. Totdat je een andere mening hebt dan *knip*, graag dat soort vergelijkingen niet lichtvaardig maken.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 01-06-2026 20:21 ]


  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:59
defiant schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:37:
Een van de oorzaken hiervan is dat we dit alleen hebben overgelaten aan politici, vanzelfsprekend zullen politici ideologisch dan alleen hun eigen ideeën nastreven. Maar die ideeën hoeven niet correct te zijn of overeen te komen met de wensen van de burger. Dat is ook de paradox van het populisme, je zou verwachten dat met populair beleid door populisten de burgers juist meer tevreden zouden worden, het omgekeerde is gebeurd.
Is dat niet wat kort door de bocht? Populisten die aan de macht waren (in ieder geval het vorige kabinet) hebben natuurlijk amper kunnen realiseren/gerealiseerd wat ze in de verkiezingsprogramma's en regeerakkoorden hadden uitgewerkt/beloofd. Even afgezien of ze dat überhaupt ooit van plan waren natuurlijk. Of bedoel jij iets anders?

De vraag is natuurlijk wat er was gebeurd als (bijvoorbeeld) de PVV daadwerkelijk had gerealiseerd wat ze hadden beloofd. Dan pas kun je iets zinnigs zeggen over het effect van populisme op de burger. Nu is de kiezer teleurgesteld en dat zie je dus ook terug in de publieke opinie: het vertrouwen in de politiek was ten tijde van het (begin van het) vorige kabinet namelijk historisch hoog. Toen de PVV eruit stapte daalde dat meteen en later daalde dat nog meer.

  • nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:55

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik vermoed dat de meesten de diverse berichten of video’s hebben gezien hoe FvD werd aangepakt gezien eerdere extreem rechtse uitspraken van FvD partijleden en-of hun banden met extreem rechts.

Hier werd effectief geen afstand van gedaan, dus dat zou al een indicatie moeten zijn van de daadwerkelijke achtergrond van FvD en hun banden met extreem rechts.

In het verleden als FvD publiekelijk werd gelinkt met extreem rechtse gedachtengoed, dan werden er wel eens interne zuiveringen gedaan om het publiek gerust te stellen (zoals die JFVD whatsapp groep, etc).

Maar het lijkt erop dat ze hun banden met exteeem rechts nu toch wel publiekelijk accepteren: zo gaan diverse FvD partijleden naar een remigratietop in Porto met Lidewij de Vos als spreker: https://www.nrc.nl/nieuws/2026/05/29/openlijk-verbindt-fvd-zich-nu-aan-rechtsextremisten-racisten-en-vrouwenhaters-lidewij-de-vos-spreekt-op-remigratietop-in-porto-a4928739?gift_token=4928739~1780717555~8AqFM5jfTymTwVJbzBDK3Q~nsuPGW2To6zzTtH91mUE6RoDlSywTEWALu26Ivi7YXo (cadeaulink)

Dit is overigens niet de eerste keer, de afgelopen keer zijn er ook afgevaardigden gegaan naar deze top (waaronder de partner van Lidewij de Vos).

Het grootste verschil met de eerdere editie is dat de sprekers en bezoekers (waarvan enkele prominenten zijn veroordeeld voor discriminatie) nu openlijk wordt aangekondigd en dat de pers nu wel welkom is.

Mijn Neo Geo MVS collectie


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:47
Dennis schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:26:

De vraag is natuurlijk wat er was gebeurd als (bijvoorbeeld) de PVV daadwerkelijk had gerealiseerd wat ze hadden beloofd. Dan pas kun je iets zinnigs zeggen over het effect van populisme op de burger. ...
Ah, St Juttemis

  • PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-06 12:03
Joris748 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:08:
En ook Wilders is verder aan het radicaliseren, of beter gezegd neemt meer ruimte om zijn gedachtengoed te verspreiden:

https://www.ad.nl/binnenl...aagd-met-eieren~af2524cb/

[...]

Waar hebben we dat eerder gehoord? Iets met homeopatische verdunning en remigratie? Juist, bij FvD. Wilders beweegt zich verder richting FvD.
De moeder van Wilders komt uit Indonesie en zijn vrouw uit Hongarije. De vervanging van mensen waarover hij spreekt is hij zelf, inclusief familie een onderdeel van. Naast nog het feit dat Willem Alexander een halve Duitser is en Maxima een Argentijn, laten die ook gelijk remigreren. 8)7

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:47
PWSteal schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:47:
... Naast nog het feit dat Willem Alexander een halve Duitser is en Maxima een Argentijn, ...
Lees dat nog eens goed.

  • PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-06 12:03
W1ck1e schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Lees dat nog eens goed.
Ik begrijp oprecht niet wat je bedoelt.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:47
PWSteal schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Ik begrijp oprecht niet wat je bedoelt.
Getuige haar kids en Maxima zelf is ze Argentijnse.

  • FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:26:
[...]

Is dat niet wat kort door de bocht? Populisten die aan de macht waren (in ieder geval het vorige kabinet) hebben natuurlijk amper kunnen realiseren/gerealiseerd wat ze in de verkiezingsprogramma's en regeerakkoorden hadden uitgewerkt/beloofd. Even afgezien of ze dat überhaupt ooit van plan waren natuurlijk. Of bedoel jij iets anders?

De vraag is natuurlijk wat er was gebeurd als (bijvoorbeeld) de PVV daadwerkelijk had gerealiseerd wat ze hadden beloofd. Dan pas kun je iets zinnigs zeggen over het effect van populisme op de burger. Nu is de kiezer teleurgesteld en dat zie je dus ook terug in de publieke opinie: het vertrouwen in de politiek was ten tijde van het (begin van het) vorige kabinet namelijk historisch hoog. Toen de PVV eruit stapte daalde dat meteen en later daalde dat nog meer.
Kun je daaruit eigenlijk niet concluderen dat het effect van populisme op de burger teleurstelling is?

Populistische beloftes zijn immers vaker niet dan wel om te zetten tot realistisch uitvoerbaar beleid.

Maar wellicht is dat juist ook het doel; met wanbeleid het vertrouwen in de politiek verder afbreken zodat de vicieuze cirkel in stand blijft.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.


  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:59
FrambozenTaart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:10:
Kun je daaruit eigenlijk niet concluderen dat het effect van populisme op de burger teleurstelling is?
Nou, dat vind ik iets te scherp, want ik geloof zelf namelijk wel in populisme. Maar als je stelt dat dit in ieder geval geldt voor de PVV dan is het denk ik waar.

En de Nederlandse kiezer is natuurlijk niet gek. Niet voor niets dat de PVV flink verloor bij de verkiezingen.
Populistische beloftes zijn immers vaker niet dan wel om te zetten tot realistisch uitvoerbaar beleid.
Dat klopt denk ik wel.
Maar wellicht is dat juist ook het doel; met wanbeleid het vertrouwen in de politiek verder afbreken zodat de vicieuze cirkel in stand blijft.
Mja, inmiddels deel ik die mening ook wel voor wat betreft de PVV. Ik ben niet overtuigd dat dat voor alle partijen geldt die hier de term populistisch krijgen.

  • RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

PWSteal schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:47:
[...]

De moeder van Wilders komt uit Indonesie en zijn vrouw uit Hongarije. De vervanging van mensen waarover hij spreekt is hij zelf, inclusief familie een onderdeel van. Naast nog het feit dat Willem Alexander een halve Duitser is en Maxima een Argentijn, laten die ook gelijk remigreren. 8)7
Maar dat zie je altijd, "maar dit is wel een goede" is een nogal gevleugelde uitspraak bij racisten en soortgelijk volk.

Nog "leuker" als het minderheden zelf zijn die aanschuiven bij dat soort partijen. Kijk naar Alice Weidel van AfD, lesbische vrouw, partner uit Sri Lanka, is zelf tegen lesbische huwelijken 8)7 Op zijn meest positief uit te leggen als iemand die écht denkt dat zij niet de volgende zal zijn als ze klaar zijn met de T van LGBT :X

Zijn ook vast wel Nederlandse voorbeelden te bedenken, maar deze weet ik zo uit mijn hoofd.
R_Zwart schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Heeft hij al afstand gedaan van het gedrag van zijn aanhangers later op de avond? Of eist hij dat alleen van anderen? Hij had al geen schone handen maar na wat gisteren is gebeurd zijn die handen van hem wel heel smerig. Partij van de Vrijheid. Totdat je een andere mening hebt dan *knip*
De PVV die met opzet een XR-activist aanreed heeft zijn strafeis te horen gekregen [werkstrafje van 180 uur, ik ken politici die zeggen dat er strenger gestraft moet worden....] en die man zit ook nog altijd lekker in de partij: https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2026/05/pvv-statenlid-beschuldigd-aanrijding-activiste-br/
En ook "leuk" is dat er ondertussen dus wat PVV-gemeenteraden [lijken te] komen. Beetje oud nieuws her en der, maar toch.

In Rucphen met een lokale partij en het CDA.
In Pekela met CDA en de SP [nog niet definitief, maar de lokale SP is positief]
In Steenbergen met de Volkspartij en de VVD [nog in onderhandeling]
In Papendrecht ook met de VVD en een lokale partij [in onderhandeling]

Dat de VVD en CDA lekker in de PVV-boot willen stappen moet geen verrassing zijn, maar de SP? Wat denken die daar? *knip*, graag dat soort vergelijkingen niet lichtvaardig maken.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 01-06-2026 20:19 ]

People as things, that’s where it starts.


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Dennis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:29:
Mja, inmiddels deel ik die mening ook wel voor wat betreft de PVV. Ik ben niet overtuigd dat dat voor alle partijen geldt die hier de term populistisch krijgen.
Na alles wat we hebben gezien en meegemaakt in Nederland vraag ik me wel af waarom we dat nog doen. Inderdaad, de PVV heeft een geloofwaardigheidsprobleem. Maar we hebben in Nederland ook een probleem met nieuwe partijen en partijtjes, meestal op het rechts-populustische front. En zeker, zij kunnen doen alsof ze wel betrouwbaarheid hebben. En omdat ze zo jong zijn valt veel onder de plausibele ontkenning.

Maar er heerst ook in Nederland de wens, die de vader is van de gedachte, dat populistische beloften wél bewaarheid zouden kunnen worden. En dat we de bewijzen dat dat niet zo is daarmee kiezen te vergeten. Want: Nieuwe gezichten, verse kleurtjes en spiegeltjes en kraaltjes. En veel praatjes. Heel veel praatjes....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:26:
Populisten die aan de macht waren (in ieder geval het vorige kabinet) hebben natuurlijk amper kunnen realiseren/gerealiseerd wat ze in de verkiezingsprogramma's en regeerakkoorden hadden uitgewerkt/beloofd. Even afgezien of ze dat überhaupt ooit van plan waren natuurlijk. Of bedoel jij iets anders?
Bijna alle politieke partijen zijn zich populistisch gaan gedragen na de eeuwwisseling, zie ook de befaamde uitspraak van Mark Rutte na z'n winst op de PVV:
Rutte: 'Nederland zegt 'ho' tegen verkeerd populisme'
VVD-leider Mark Rutte is bijzonder dankbaar voor het resultaat en benadrukt vooral dat Nederland na de Brexit en de Amerikaanse verkiezingen 'ho' heeft gezegd tegen het verkeerde soort populisme.
Rutte bestempelde deze verkiezingen daarom als een "kwartfinale" in zijn strijd tegen "het verkeerd soort populisme".
Het verkeerde soort populisme impliceert dat andere partijen het goede soort populisme bedrijven. Maar ook "het goede soort populisme" heeft het vertrouwen van de kiezer niet teruggebracht.
nwagenaar schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 06:00:
Maar het lijkt erop dat ze hun banden met exteeem rechts nu toch wel publiekelijk accepteren: zo gaan diverse FvD partijleden naar een remigratietop in Porto met Lidewij de Vos als spreker: https://www.nrc.nl/nieuws/2026/05/29/openlijk-verbindt-fvd-zich-nu-aan-rechtsextremisten-racisten-en-vrouwenhaters-lidewij-de-vos-spreekt-op-remigratietop-in-porto-a4928739?gift_token=4928739~1780717555~8AqFM5jfTymTwVJbzBDK3Q~nsuPGW2To6zzTtH91mUE6RoDlSywTEWALu26Ivi7YXo (cadeaulink)

Dit is overigens niet de eerste keer, de afgelopen keer zijn er ook afgevaardigden gegaan naar deze top (waaronder de partner van Lidewij de Vos).

Het grootste verschil met de eerdere editie is dat de sprekers en bezoekers (waarvan enkele prominenten zijn veroordeeld voor discriminatie) nu openlijk wordt aangekondigd en dat de pers nu wel welkom is.
Een strategie volgens het boekje, stap voor stap opschuiven. Maar het is zorgwekkend dat zelfs met die strategie die volledig openlijk en transparant wordt uitgespeeld er nauwelijks tot geen tegenreactie komt. Er heerst een politieke cultuur dat we pas een oordeel achteraf durven te geven als er daadwerkelijk gehandeld wordt. Echter, passieve en/of reactieve politiek is bijna altijd in het voordeel van autoritaire partijen.

Hetzelfde zie je in Amerika, tot het moment dat het beleid effectief wordt uitgevoerd wordt er getwijfeld aan de daadwerkelijke intenties. Als politici aan de macht komen wiens hele beleid en bestaansrecht is opgebouwd en gelegitimeerd met "remigratie", wat denken mensen dat er dan gebeurd?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik denk dat veel mensen pas gaan nadenken als het te laat is, @defiant. Met Hongarije als mooi voorbeeld, anders kon dat geen 16 jaar duren.

Het probleem is dan ook dat mensen in eerste instantie niet veel merken van een autocratische overheid/regeringshoofd. Het leven gaat immers door. Mensen zullen het pas merken wanneer de autocraat zoveel gejat heeft van de bevolking dat publieke voorzieningen er ernstig onder gaan lijden, of wanneer de economie instort wegens het grootschalige jatten van de autocraat.

Natuurlijk, er is altijd een kleine groep intellectuelen en progressieven die vanaf het begin zien wat er gaande is, maar vrijwel altijd is deze groep te klein om verregaande invloed uit te oefenen. Veel mensen hebben ook niet de intellectuele capaciteiten om te doorgronden wát een autocratie eigenlijk inhoudt en wat dat betekent voor het leven van mensen.

It’s the economy, stupid!


  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
dawg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:38:
Natuurlijk, er is altijd een kleine groep intellectuelen en progressieven die vanaf het begin zien wat er gaande is, maar vrijwel altijd is deze groep te klein om verregaande invloed uit te oefenen.
Die groep zou in ieder geval in een goed functionerende democratische rechtstaat tot een zeer grote meerderheid behoren te zijn. Bestaande uit de gehele democratische gezinde politiek, journalistiek, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven moeten omvatten. Immers, waarvoor hebben we anders de geschiedenisboeken, het is is een zeer transparante strategie die wordt uitgevoerd, het is geen complexe analyse.

En daarin zit het voornaamste probleem, de mensen die zouden moeten handelen en daarvoor ook bewust op hun posities zitten in de samenleving, zijn maar weinig effectief of lijken zelfs openlijk in de valkuil van de strategie van extreem rechts te trappen, of nog een stap verder ze staan bewust en openlijk achter die strategie.

Het probleem zit in mijn ogen dan ook niet zozeer bij extreem-rechts zelf (hoewel dat uiteraard zeer problematisch is), maar bij het handelen van alle overige actoren met macht in de samenleving.De journalistiek speelt hierin traditioneel een machtige rol in het normaliseren en faciliteren van de weg naar het extremisme, zie ook de kritiek op talkshows:
Een zomerstop op nuance in talkshows is een slecht idee
Hierbij was een hoofdrol weggelegd voor SBS, met in de belangrijkste bijrol het dagblad De Telegraaf. In Nieuws van de Dag (SBS6) levert die krant meestal de opiniemakers die aan tafel zitten om het nieuws te ‘duiden’. Telegraaf-columnist Wierd Duk, die vooral in podcasts en op social media regelmatig radicaal-rechtse opvattingen verkondigt, heeft een vaste plek aan tafel bij het programma Vandaag Inside.
Waar was het geluid van de publieke zenders – die toch als taak hebben alle stemmen te laten horen en niet alleen radicaal-rechtse – deze zomer? De talkshows op de publieke zenders waren met zomerstop, op Goedenavond Nederland na, een product van uitgerekend het mede door De Telegraaf opgerichte WNL. Een onbegrijpelijke keuze voor wie bedenkt dat er alweer verkiezingen voor de deur staan en meerstemmigheid juist nu belangrijk is.
Avond aan avond konden tafelgasten als Jack van Gelder, Wierd Duk, of Bram Moszkowicz hun vaak feitenvrije en polariserende ideeën spuien alsof het feiten waren. Ze normaliseren radicaal-rechts en beweren vol aplomb dat GL-PvdA een extreemlinkse partij is geworden.
Juist daarom is het zo bedroevend dat de publieke omroep in de huidige ‘vertalkshowing’ van de politiek deze zomer geen verantwoordelijkheid heeft genomen.
Uiteraard is er dan kritiek, maar het is niet effectief, de verantwoordelijkheid wordt niet genomen.

En daarin zit het grootste probleem van ons land (en vele andere westerse landen), de democratische rechtstaat wordt bijna nergens actief verdedigd door mensen die op posities zitten waarin ze die rol vervullen. Vrijheid in de publieke en politieke ruimte was nooit neutraal, het was altijd gestoeld in de normen en waarden van de democratische rechtstaat. Die vrijheid impliceert dus niet dat die dus consequentieloos zou mogen worden ingevuld door autocratische krachten, of zelfs actief gefaciliteerd zouden moeten worden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

defiant schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Die groep zou in ieder geval in een goed functionerende democratische rechtstaat tot een zeer grote meerderheid behoren te zijn. Bestaande uit de gehele democratische gezinde politiek, journalistiek, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven moeten omvatten. Immers, waarvoor hebben we anders de geschiedenisboeken, het is is een zeer transparante strategie die wordt uitgevoerd, het is geen complexe analyse.

En daarin zit het voornaamste probleem, de mensen die zouden moeten handelen en daarvoor ook bewust op hun posities zitten in de samenleving, zijn maar weinig effectief of lijken zelfs openlijk in de valkuil van de strategie van extreem rechts te trappen, of nog een stap verder ze staan bewust en openlijk achter die strategie.

Het probleem zit in mijn ogen dan ook niet zozeer bij extreem-rechts zelf (hoewel dat uiteraard zeer problematisch is), maar bij het handelen van alle overige actoren met macht in de samenleving.De journalistiek speelt hierin traditioneel een machtige rol in het normaliseren en faciliteren van de weg naar het extremisme, zie ook de kritiek op talkshows:
Een zomerstop op nuance in talkshows is een slecht idee

[...]


[...]


[...]


[...]

Uiteraard is er dan kritiek, maar het is niet effectief, de verantwoordelijkheid wordt niet genomen.

En daarin zit het grootste probleem van ons land (en vele andere westerse landen), de democratische rechtstaat wordt bijna nergens actief verdedigd door mensen die op posities zitten waarin ze die rol vervullen. Vrijheid in de publieke en politieke ruimte was nooit neutraal, het was altijd gestoeld in de normen en waarden van de democratische rechtstaat. Die vrijheid impliceert dus niet dat die dus consequentieloos zou mogen worden ingevuld door autocratische krachten, of zelfs actief gefaciliteerd zouden moeten worden.
U maakt de fout dat het bedrijfsleven behoort tot de grote groep die (intrinsieke) waarde hecht aan de democratische rechtsstaat, in de geschiedenis zien we dat dat helemaal niet het geval is. Denk bijvoorbeeld maar aan Bayer die Zyklon B produceerde, Volkswagen. De NS die meewerkte met de nazi’s. Of de ondernemers die in de kring van Fortuyn vertoefden. De techbro’s in de VS. De ondernemers die doneren aan FvD, PVV. De ondernemersvriendjes van Orban. Talloze voorbeelden. Van ondernemers hoeven we niets te verwachten.

De journalistiek is een zwakke kracht in deze. Tenzij ondergronds zoals Trouw of Vrij Nederland, of gesitueerd in een ander land (maar met veel minder bereik). Ook dat zien we in het (recente) verleden.

De mensen die “zouden moeten”… wat ik al zei, veel mensen hebben niet de intellectuele capaciteiten om dergelijke processen te doorgronden, evenals de gevolgen. En daar zit de kern, want daar komt vaak wel de onvrede (woede) uit voort waardoor de mensen (politici vooral) die dergelijke processen op de weg naar autocratie zouden moeten verstoren niet meer vertrouwd worden door de woedende mensen, dus een slinkende achterban hebben en waardoor men angst voor de kiezer ontwikkelt. Zoals we in Europa nu veel zien gebeuren. En dat speelt extreemrechts alleen maar in de kaart.

Ik blijf het verkondigen. Het grootste probleem is kapitalisme. De aanjager van de afbraak van lokale voorzieningen en daarmee lokale gemeenschappen, de steeds sneller groeiende ongelijkheid, en de desastreuze gevolgen daarvan. Het is altijd lastig om te strijden tegen het kapitaal. Er is in de geschiedenis eigenlijk maar één voorbeeld waarbij er geen geweld of revolutie met veel slachtoffers plaatsvond om los te kunnen breken uit overheersing (in dit specifieke geval door de Britten, en speelden klasseverschillen een minder grote rol. Ik heb het over India, Mahatma Ghandi. Het onderliggende verlangen is echter wel vergelijkbaar; vrijheid).

It’s the economy, stupid!


  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
dawg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:01:
[...]

U maakt de fout dat het bedrijfsleven behoort tot de grote groep die (intrinsieke) waarde hecht aan de democratische rechtsstaat, in de geschiedenis zien we dat dat helemaal niet het geval is.
Dat is een generalisatie, dan zal je moeten aantonen dat het geld voor de meerderheid van al het bedrijfsleven. De meerderheid van het bedrijfsleven bestaat niet uit big tech, private equity of onethische bedrijven, maar zijn meestal MKB bedrijven die gerunned worden door mensen die een belang hebben bij de democratie en rechtstaat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-06 12:03
RobinHood schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Maar dat zie je altijd, "maar dit is wel een goede" is een nogal gevleugelde uitspraak bij racisten en soortgelijk volk.

Nog "leuker" als het minderheden zelf zijn die aanschuiven bij dat soort partijen. Kijk naar Alice Weidel van AfD, lesbische vrouw, partner uit Sri Lanka, is zelf tegen lesbische huwelijken 8)7 Op zijn meest positief uit te leggen als iemand die écht denkt dat zij niet de volgende zal zijn als ze klaar zijn met de T van LGBT :X

Zijn ook vast wel Nederlandse voorbeelden te bedenken, maar deze weet ik zo uit mijn hoofd.


[...]
Een vriend van mij zit helaas in dat kamp en weet altijd elk probleem te herleiden naar vluchtelingen. Gister begon die weer over dat Nederland niet meer van de Nederlanders was, dus legde ik hem het bovenstaande voor. Maar toen verschoven de doelposten en ging het alleen om mensen die niet aangepast zijn. Wat op zichzelf nog een vager statement is, want wanneer valt iemand onder de groep 'wel aangepast'.

  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
PWSteal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:42:
Maar toen verschoven de doelposten en ging het alleen om mensen die niet aangepast zijn. Wat op zichzelf nog een vager statement is, want wanneer valt iemand onder de groep 'wel aangepast'.
Het is echter vanuit menselijk groepsgedrag oogpunt een belangrijke vraag waar nog steeds geen politiek antwoord is gekomen, behalve het liberale idee van inrichting van de samenleving. Het liberalisme schrijft regels voor hoe mensen zich zouden moeten gedragen om groepsconflicten te voorkomen met een grote nadruk op individuele vrijheid zonder groepsdwang vanuit de staat of religie.

Echter, vanuit liberaal oogpunt is de vraag nooit beantwoord van hoe we van iedereen, bestaande inwoners en nieuwkomers, liberalen maken. Vanuit de meer conservatieve hoek is de andere vraag nooit beantwoord als er al een wens tot een meer gemeenschappelijke cultuur hoe dat dan moet worden bewerkstelligd. Het CDA spreekt in terminologie zoals "fatsoen moet je doen", maar hoe willen ze dat afdwingen in een samenleving die diep gevormd is vanuit liberale individuele principes.

Voor wie de politieke in de jaren 80/90/00 heeft gevolgd is er een lang debat geweest over dit onderwerp door o.a. Bolkestein en Scheffer. Het meest opmerkelijk uit dat debat is dat er nooit een politieke oplossing vanuit het midden is voortgekomen, behalve alleen het debat. Er zijn ook geen expliciete uitspraken geweest van dat de politiek dit geen probleem is en dat het wel goed komt. Uiteindelijk is dat gat opgevuld door Bolkestein's oud-medewerker Wilders, waarna het onderwerp met als issue owner radicaal/extreem rechts is geparkeerd.

Waar we in Nederland en het westen in het algemeen autocratieën van nationalisme tot ethnostaten moreel verwerpelijk vinden, is dat in de rest van de wereld in veel landen in verschillende gradaties gewoon de norm, kijk naar het Rusland, M-O, Afrika of Azië. Het is ook niet zo dat het westen in de 18 eeuw en eerder zoveel anders waren op het gebied van migratie en integratie.

We zitten in een relatief nieuw liberaal experiment, waarbij de noodzakelijke ideologische ideeënstrijd en debat eigenlijk volledig is verdwenen en die leegte komt door bijna het complete traditionele midden, combineer dat de opkomst van populisme te bedrijven zonder ook maar de intentie te hebben om te leveren en je krijgt vanzelf een giftige cocktail.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:55

Dido

heforshe

PWSteal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:42:
wanneer valt iemand onder de groep 'wel aangepast'.
Tsja, als ie de "Nederlandse normen en waarden" deelt, misschien? Maar ja, wat die dan precies zijn wist zelfs Balkenende niet uit te leggen, dus daarmee kom je er niet.

Dan kun je natuurlijk naar de praktijk kijken, en met enig gevoel voor sarcasme claimen dat immigranten pas "aangepast" zijn als ze meedoen met vernielingen aanrichten en hulpverleners en andere mensen bedreigen als ze het ergens niet mee eens zijn :X

Maar goed, wat er uiteindelijk bedoeld wordt door mensen die willen dat "ze zich aanpassen" is wel duidelijk, en het is zo verwerpelijk dat ze het zelf niet duidelijk durven uit te spreken: roomblank, spreken Nederlands in hetzelfde dialect als de spreker, hebben geen onderdak, maar doen geen enkel beroep op de Nederlandse verzorgingsstaat, en zijn magisch onzichtbaar.

Wat betekent mijn avatar?


  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Yucon

*broem*

Dido schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Tsja, als ie de "Nederlandse normen en waarden" deelt, misschien? Maar ja, wat die dan precies zijn wist zelfs Balkenende niet uit te leggen, dus daarmee kom je er niet.

Dan kun je natuurlijk naar de praktijk kijken, en met enig gevoel voor sarcasme claimen dat immigranten pas "aangepast" zijn als ze meedoen met vernielingen aanrichten en hulpverleners en andere mensen bedreigen als ze het ergens niet mee eens zijn :X

Maar goed, wat er uiteindelijk bedoeld wordt door mensen die willen dat "ze zich aanpassen" is wel duidelijk, en het is zo verwerpelijk dat ze het zelf niet duidelijk durven uit te spreken: roomblank, spreken Nederlands in hetzelfde dialect als de spreker, hebben geen onderdak, maar doen geen enkel beroep op de Nederlandse verzorgingsstaat, en zijn magisch onzichtbaar.
Prio nummer 1 lijkt me ook om eens eindelijk werk ervan te maken een nieuwe gedeelde Nederlandse identiteit te bepalen. Er zijn ondertussen al zoveel migranten dat het riedeltje van blond haar blauwe ogen en zuurkoolstamppot ondertussen weg is een nooit meer terugkomt. Ongeacht of je dat nou leuk vind of niet. Daarbij zijn die nieuwe Nederlanders vaak veel Nederlandser dan zijzelf en anderen denken.

Drop eens een een derde-generatiemigrant en een pvv stemmer samen midden in een klein dorpje in Zuid Amerika. Binnen 2 dagen komen ze erachter hoeveel waarden ze eigenlijk wel niet delen en hoe Nederlands die migrant ondertussen is.

Daar moeten we alleen nog even met z'n allen achter komen. En eerlijk gezegd helpt links daar evenmin aan mee. Met dit in het achterhoofd is het ook bizar dat bijvoorbeeld bevrijdingsdag geen vrije dag is. Dat is misschien nog wel de belangrijkste, meest verbindende dag van het jaar en dat soort dingen heb je nodig om zo'n identiteit te laten groeien.

  • Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:55

Dido

heforshe

Yucon schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:32:
Prio nummer 1 lijkt me ook om eens eindelijk werk ervan te maken een nieuwe gedeelde Nederlandse identiteit te bepalen. Er zijn ondertussen al zoveel migranten dat het riedeltje van blond haar blauwe ogen en zuurkoolstamppot ondertussen weg is een nooit meer terugkomt. Ongeacht of je dat nou leuk vind of niet. Daarbij zijn die nieuwe Nederlanders vaak veel Nederlandser dan zijzelf en anderen denken.
Klopt. Maar degenen die de grootste mond hebben over die Nederlandse identiteit zitten zelf nog wel vast in een verwrongen (en objectief incorrect) beeld van de geschiedenis.

Sowieso hangt het er allemaal maar net vanaf waar je de arbitraire grens trekt. De bewoners van dit land zijn ooit met redelijk wat geweld Christelijk gemaakt, maar dat is kennelijk lang genoeg geleden om de haatzaaiers van nu het idee te geven dat het Christendom een integraal deel van de "Nederlandse identiteit" is.
Drop eens een een derde-generatiemigrant en een pvv stemmer samen midden in een klein dorpje in Zuid Amerika. Binnen 2 dagen komen ze erachter hoeveel waarden ze eigenlijk wel niet delen en hoe Nederlands die migrant ondertussen is.
Ik heb x-de generatie Nederlanders meegemaakt in Griekenland, toen ik daar woonde. En ik kan je verzekeren dat die niet uitblonken in inurgeren :X

Then again, het terroristische tuig dat gaat lopen brandstichten, hulpverleners aanvallen en bedreigingen uiten lijkt me ook een hele slechte groep om als basis te nemen voor die Nederlandse identiteit.
Daar moeten we alleen nog even met z'n allen achter komen. En eerlijk gezegd helpt links daar evenmin aan mee. Met dit in het achterhoofd is het ook bizar dat bijvoorbeeld bevrijdingsdag geen vrije dag is. Dat is misschien nog wel de belangrijkste, meest verbindende dag van het jaar en dat soort dingen heb je nodig om zo'n identiteit te laten groeien.
Zit wat in.
De weinige (in vergelijking met andere landen) feestdagen die we hebben (en als vrije dag vieren) allemaal Christelijk (op Koningsdag en bevrijdingsdag na, dan).
Maar tegelijkertijd is nationale trots een vies iets (behalve als we kijken naar mensen die achter een stuk leer aanhollen) en is bevrijdingsdag vooral een soort nationaal muziekfestival in plaats van een dag waarop we met zijn allen een dag onze nationale vrijheid vieren.

En dan wil ik niemand die meewerkt aan de 5-meiviering tekort doen, maar als het grootste dele van Nederland op zo'n dag gewoon moet werken, dan zorgt dat niet voor zoveel saamhorigheid als zou kunnen.

Ik wil zeker de VS niet als voorbeeld nemen, maar de manier waarop zij hun onafhankelijkheidsdag vieren zorgt in ieder geval voo rmeet nationale eenheid.

Maar goed, de meeste Nederlanders, inclusief de "se motten sich aanpassen!"-crowd, zullen geen idee hebben waar je het over hebt als je de datum 26 juli 1581 noemt.

Wat betekent mijn avatar?


  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Yucon schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Prio nummer 1 lijkt me ook om eens eindelijk werk ervan te maken een nieuwe gedeelde Nederlandse identiteit te bepalen. Er zijn ondertussen al zoveel migranten dat het riedeltje van blond haar blauwe ogen en zuurkoolstamppot ondertussen weg is een nooit meer terugkomt. Ongeacht of je dat nou leuk vind of niet. Daarbij zijn die nieuwe Nederlanders vaak veel Nederlandser dan zijzelf en anderen denken.

Drop eens een een derde-generatiemigrant en een pvv stemmer samen midden in een klein dorpje in Zuid Amerika. Binnen 2 dagen komen ze erachter hoeveel waarden ze eigenlijk wel niet delen en hoe Nederlands die migrant ondertussen is.

Daar moeten we alleen nog even met z'n allen achter komen. En eerlijk gezegd helpt links daar evenmin aan mee. Met dit in het achterhoofd is het ook bizar dat bijvoorbeeld bevrijdingsdag geen vrije dag is. Dat is misschien nog wel de belangrijkste, meest verbindende dag van het jaar en dat soort dingen heb je nodig om zo'n identiteit te laten groeien.
Maken we het nog wat gecompliceerder: wonende in het Limburgse heuvellandschap, voel ik cultureel veel meer verbondenheid met de Belgen en de Duitse grensstreek, dan met de provincies die boven Brabant liggen. We delen taal en veel gewoontes met de Vlamingen en de Duiters uit de grensstreek, die deel ik niet met 'de mensen van boven de rivieren' op heel wat delen.

Ik denk dat een waterdichte identiteit voor een land niet zomaar te bepalen is. Het hangt heel erg af van hoe elk individu zich voelt, welke 'verzuilingen' er zijn in je omgeving, hoe je sociale netwerk er uit ziet, enz. Je zult daarbij ook onbewust altijd mensen gaan buitensluiten omdat ze net niet binnen die definitie vallen, andere gewoontes hebben, enz. En wat moet je daarmee dan?

Plat geslagen: als je een Nederlands paspoort hebt, ben je gewoon Nederlander. Hoe je je cultureel identificeert is compleet afhankelijk van de drager van dat paspoort, los van eventuele gewoontes die we hebben in het land (maar die ook veranderen met de tijd. De sociale gewoontes van nu zijn niet hetzelfde als die van de jaren 2000, 1990, 1960 en al helemaal niet die van 1940 of 1900. Het evolueert altijd en dat is iets wat extreem-rechtse partijen doodleuk naast zich neerleggen om maar te blijven orakelen over ' de echte Nederlander!' en 'de achteruitgang van onze cultuur' (ergens ironisch, naar mijn weten is cultuur tijdsgebonden, het is onderhevig aan een voortdurende verandering, dus er is weinig wat achteruit of vooruit kan gaan en eigenlijk is er ook weinig aan te verliezen). Het blijft heel moeilijk om dergelijke kreten te weerleggen omdat het de bewijslast vakkundig omdraait: mensen zijn sneller geneigt te denken 'ja, dat klopt! hij heeft gelijk! want ik zie het in mijn straat, dat gezellig bbqen in de zomer met alle buren is weg en vroegah gingen we altijd de straat versieren als er voetbal was', waarbij ze geheel zelfstandig anekdotisch bewijs gaan verzamelen uit hun herinneringen, waar om het weerleggen je zult moeten bewijzen dat men de definitie niet volgt/begrijpt met die stellingen en je ook nog eens moet bewijzen dat iets _niet_ is (wat ondoenlijk is vanaf dat er ook nog eens bad faith actief is: ik zeg dat kabouters bestaan, jij zegt dat je ze nog nooit gezien heb dus dat ze niet bestaan, ik weerleg het dat je gewoon niet goed kijkt en dat argument kan ik blijven herhalen omdat je het je tegenbewijs nooit sluitend kunt krijgen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het probleem is dat er geen breed gedeelde publieke ruimte en maatschappelijk middenveld meer is, de samenleving biedt zoals het liberalisme voorschrijft alle mogelijkheden om je aan enige vorm van groepsconformiteit geheel te onttrekken, zolang je maar binnen de grenzen van de wet beweegt. Of je eigen groep te starten buiten de samenleving. Dit zie je ook als klacht bij veel expats, de normen en waarden van Nederland bevinden zich veelal op privaat terrein, we zijn geen open land. Hoe moeten nieuwkomers de normen en waarden leren, dat is niet zomaar evident.

Je ziet op een zelfde manier dat het veranderde in Amerika, vroeger stond het staatsburgerschap bij naturalisatie centraal, met ook een nadruk en wens van mensen zelf om Amerikaan te worden. Echter, hoe groter de migranten gemeenschappen werden, hoe meer er een dynamiek plaats begon te vinden waarin eigen cultuur en taal de boventoon begonnen te krijgen, er zijn nu al hele latino gemeenschappen waarin de latino cultuur en Spaans als taal normaal zijn.

Je zou kunnen zeggen dat volgens liberale principes zolang iedereen zich aan de wet houdt het niet uitgemaakt hoe groepen zich organiseren met eigen taal, cultuur en normen en waarden, zolang iedereen zich maar aan de democratische rechtstaat houdt. Maar het probleem is dat politiek ook wordt gezien als het domein van taal, cultuur en normen en waarden, als de migranten groepen maar groot genoeg worden wordt potentiële invloed op dat vlak veel groter.

Democraten dachten bijvoorbeeld dat migranten zich automatisch zouden scharen achter sociaal liberale standpunten, maar veel latino's zijn conservatief als het gaat om sociaal kwesties zoals abortus, lhbti+ rechten en vrouwenrechten.

Het beeld dat migratie gekoppeld is aan automatisch proces naar meer diversiteit en onderlinge acceptatie op liberaal vlak is geen wetmatigheid. Dat is het vraagstuk dat waar het liberalisme geen antwoord op heeft.

En dat is ook waar radicaal-en extreemrechts succesvol op inspeelt, als het liberalisme al niet kan garanderen dat de eigen ideologie lijdend blijft voor de samenleving, wie garandeert dan dat als migranten gemeenschappen groot genoeg worden, ze de politiek gebruiken voor collectief beleid bepalen op basis van hun culturele normen en waarden.

Liberale politici hebben bovenstaande zorgen altijd weggewuifd als zijnde overbodig, het succes van de liberale samenleving was zo sterk dat de stroming altijd dominant zou blijven, zie The End of History and the Last Man van Francis Fukuyama.

De vraag wordt te weinig gesteld als het model toch niet houdbaar blijkt, om wat voor een redenen dan ook, die analyse ontbreekt veelal maar is eigenlijk al urgent sinds we de combinatie liberale samenleving en migratie hebben als Nederland en het westen. Migratie is al meer dan 50 jaar een politiek item waar de kiezer ontevreden over is. dat zou juist volgens het liberalisme steeds minder moeten worden, het omgekeerde gebeurd.

Zie ook:
Migratieoplossingen – of anders radicaal-rechts aan de macht
De overlevingsstrijd van partijen en democratie is niet alleen zichtbaar in Frankrijk, maar ook – zij het in mindere mate – in Nederland. In ons land is al zeker dertig jaar een fors deel van het electoraat uiterst kritisch over immigratiebeleid. In 2002 mondde een verhit debat hierover uit in een verschuiving naar rechts. Wat leverde die verschuiving op? Verrechtsing op tal van terreinen, terwijl immigratiekwesties bleven liggen. Veel kiezers zullen denken: de bevolking is al die tijd toegenomen en neemt nog steeds toe, vooral door immigratie. Ze zien wellicht integratieproblemen en vreselijke beelden uit Ter Apel. Intussen vindt er geen serieus maatschappelijk debat plaats over richting of toekomstscenario’s. Met de regering die er nu zit, concluderen die kiezers, blijven we maar van crisis naar crisis struikelen.
De roep om strenge maatregelen is inmiddels oorverdovend. Acht op de tien kiezers willen de asielinstroom inperken en 49 procent vindt dit een van de belangrijkste thema’s. En het is overduidelijk: de PVV-zege ging grotendeels over immigratie. In een peiling is het onderwerp ‘asiel en migratie’ met afstand het meest genoemd als belangrijkste reden, door liefst 87 procent van de PVV-stemmers.
Natuurlijk, politici kunnen de kwestie voor zich uit blijven schuiven. Ze kunnen het vraagstuk negeren, zoals in de jaren 80. Ze kunnen uitdagers klein houden door hen te isoleren en te imiteren, zoals de VVD deed met Hans Janmaat in de jaren 90 en met Geert Wilders van 2012 tot afgelopen augustus. Maar als immigratiezorgen onvoldoende serieus worden genomen, trekken kiezers uiteindelijk de conclusie: tijd voor een andere partij. In bijvoorbeeld Italië en Zwitserland is een anti-immigratiepartij al de grootste op rechts.
Want wordt de kiezer op dit vlak niet tevredengesteld, zo beseffen die politici, dan worden ze weggestemd. De tijd dringt, hun achterban slinkt. Die achterban kiest steeds vaker voor anti-immigratiehaviken als Le Pen, Orbán of Trump. En het is maar de vraag hoe veilig de democratie in hun handen is.
De vraag is urgent, maar hier zie je ook een van de belangrijkste succesfactoren van radicaal-en extreemrechts, als ze het onderwerp eenmaal hebben omarmt als issue owner dan zetten andere partijen zich er meestal tegen af. Hierdoor verscherpt de kloof voor kiezer die het onderwerp belangrijk vinden, je ziet dan ook dat kiezers steeds minder terugkeren naar het midden.

En nog een probleem: dit probleem hoort traditioneel thuis bij partijen die een alternatief willen bieden voor het liberale samenlevingsmodel, partijen zoals het CDA, maar je ziet dat daar alleen 1 grote ideologische leegte als het gaat om werkbare concrete oplossingen. De partij verschilt weinig van de liberale even knie de VVD op veel vlakken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Yucon

*broem*

polthemol schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:22:
[...]

.. en vroegah gingen we altijd de straat versieren als er voetbal was'..
ik pik er ivm tijd even 1 specifiek punt uit. Waarom zouden migranten hun huis niet oranje kunnen maken? De helft van het NL elftal heeft een migratieachtergrond. Misschien heb je hier gelijk een van de potentieel verbindende factoren. Maar dat soort dingen hebben dan wel een duwtje nodig.

Wie weet moeten we wel gewoon allemaal met de auto gaan toeteren als NL gewonnen heeft. Zoiets hoort bij het uitvinden van een gezamenlijke identiteit.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:52:
ik pik er ivm tijd even 1 specifiek punt uit. Waarom zouden migranten hun huis niet oranje kunnen maken? De helft van het NL elftal heeft een migratieachtergrond. Misschien heb je hier gelijk een van de potentieel verbindende factoren. Maar dat soort dingen hebben dan wel een duwtje nodig.

Wie weet moeten we wel gewoon allemaal met de auto gaan toeteren als NL gewonnen heeft. Zoiets hoort bij het uitvinden van een gezamenlijke identiteit.
Tja....

Denk je dat loyaliteit aan Oranje nog wel eens een toetssteen zou kunnen worden voor mensen die op die manier nadenken over dat soort dingen? Turkije, Marokko en Curaçao doen mee - alledrie hofleverancier van allochtonen in dit land. Persoonlijk zie ik daar geen enkel probleem in, maar ik weet ook heel zeker dat andere mensen daar anders over denken.

Ik kijk alvast uit naar het moment dat de watch party in de moskee of buurthuis uitloopt in een soort pride-explosie. Al dan niet met toeterende auto's en vlaggen. En nee - voor mij is de dualiteit van herkomst geen zero-sum game, zoals anderen misschien voorhouden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Dus....

Wat maken we van deze brand in Wijdenes?

Zo op het oog gaat het niet zo goed met de tolerantie...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:52
dawg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:01:
[...]

U maakt de fout dat het bedrijfsleven behoort tot de grote groep die (intrinsieke) waarde hecht aan de democratische rechtsstaat, in de geschiedenis zien we dat dat helemaal niet het geval is. Denk bijvoorbeeld maar aan Bayer die Zyklon B produceerde, Volkswagen. De NS die meewerkte met de nazi’s. Of de ondernemers die in de kring van Fortuyn vertoefden. De techbro’s in de VS. De ondernemers die doneren aan FvD, PVV. De ondernemersvriendjes van Orban. Talloze voorbeelden. Van ondernemers hoeven we niets te verwachten.
Een paar foute gevallen representatief verklaren voor de hele groep. Hoe noemen we dat?

Ik zal de laatste zijn die beweert dat het bedrijfsleven hoogstaande waarden nastreeft. Deze diskwalificatie is veel te makkelijk.

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

DeKever schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Een paar foute gevallen representatief verklaren voor de hele groep. Hoe noemen we dat?

Ik zal de laatste zijn die beweert dat het bedrijfsleven hoogstaande waarden nastreeft. Deze diskwalificatie is veel te makkelijk.
Ik heb het ongelukkig verwoord maar ik reageerde op de stelling van @defiant , dat (o.a.) bedrijven intrinsieke waarde (zouden moeten) hechten aan de democratische rechtsstaat en dat betwist ik. Bedrijven doen doorgaans wat goed is voor bedrijven (en/of hun aandeelhouders).

It’s the economy, stupid!


  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:05
Helixes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Tja....

Denk je dat loyaliteit aan Oranje nog wel eens een toetssteen zou kunnen worden voor mensen die op die manier nadenken over dat soort dingen? Turkije, Marokko en Curaçao doen mee - alledrie hofleverancier van allochtonen in dit land. Persoonlijk zie ik daar geen enkel probleem in, maar ik weet ook heel zeker dat andere mensen daar anders over denken.
Je vergeet Kaapverdië en dat vind ik jammer :)

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Yucon schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:52:
[...]

ik pik er ivm tijd even 1 specifiek punt uit. Waarom zouden migranten hun huis niet oranje kunnen maken? De helft van het NL elftal heeft een migratieachtergrond. Misschien heb je hier gelijk een van de potentieel verbindende factoren. Maar dat soort dingen hebben dan wel een duwtje nodig.

Wie weet moeten we wel gewoon allemaal met de auto gaan toeteren als NL gewonnen heeft. Zoiets hoort bij het uitvinden van een gezamenlijke identiteit.
daarmee ga je volledig voorbij aan het eigenlijke punt :) Of om deze dan maar simpel te weerleggen: ik ga niet mijn huis oranje verven en ik ga ook niets doen met het WK. Dat zou dus in jouw scenario ervoor zorgen dat ik blijkbaar geen deel ben van een Nederlandse identiteit.

Dat is ook het moeizame met die labels: het is fluide, aan hevige veranderingen onderhevig. Het meest simpele voorbeeld kun je zien als je kinderen hebt: hun cultuur is compleet verschillend met die van hun ouders op veel vlakken, maar toch blijven politieke partijen graag bankieren op een vermeende collectieve identiteit die in gevaar zou zijn en lijken heel wat mensen dat redelijk te vinden.

Voor de rest volg ik @defiant zijn verdere analyse: de tijd van verzuiling is iets uit een ver verleden geworden, het is heel erg 'lang leve mijn persoonlijke vrijheid'

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-06 16:59
Dido schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Klopt. Maar degenen die de grootste mond hebben over die Nederlandse identiteit zitten zelf nog wel vast in een verwrongen (en objectief incorrect) beeld van de geschiedenis.
1 heeft een Franse naam, en de ander is deels Indisch. Daarnaast zijn hun VOC helden van vroeger de grootste aanstichters van bloedvermeninging.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:29:
Ik heb het ongelukkig verwoord maar ik reageerde op de stelling van @defiant , dat (o.a.) bedrijven intrinsieke waarde (zouden moeten) hechten aan de democratische rechtsstaat en dat betwist ik. Bedrijven doen doorgaans wat goed is voor bedrijven (en/of hun aandeelhouders).
Wat opgemerkt moet worden is dat, in de breedte, de vrije markt fundamenteel darwinistisch is. Ja, bedrijven doen doorgaans wat goed is voor bedrijven. Amoraliteit en immoraliteit wordt vaker dan niet beloond. A propos, wanneer men zich van haar beste kant toont omdat het de inschatting van de marketingafdeling is dat zulk gedrag goed is voor de marktpositie, dat nog steeds amoreel is. Maar goed.

Het probleem is dat bedrijven die zich wél willen binden en houden aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid het risico lopen hun concurrentiepositie op te nemen. De markt wordt dus gaandeweg overgenomen door bedrijven en mores die haaks staan op het algemene belang. In een bepaalde mate zijn we daar ook aan gewend geraakt.

Dat cynisme reflecteert noodzakelijk ook op onze maatschappij. Aan de ene kant lijden we gezamelijk onder het gecreëerde normaal. Aan de andere kant wordt de amoraliteit van de markt ook geprojecteerd op onze verwachting van de politiek; of bestuurders uit de bedrijfswereld nemen dat perspectief mee wanneer ze de politiek ingaan. Bovendien zie je natuurlijk ook dat de lobby van a- en immorele bedrijven niet bepaald positief uitpakt.

Nu wil ik niet per se zeggen dat de vrije markt verantwoordelijk is voor de explosie van extreemrechts gedachtegoed in dit land. Maar, ik zie de uitwerking van de huidige iteratie van de vrije markt kan dienen als smeermiddel voor het acceptabeler maken van die beweging.

En dan staat nog los van het feit dat immorele bedrijven actief in sociale media en verwante zaken die omzet en winst verkiezen boven het monitoren en verwijderen van extreem gedachtegoed. De normalisatie van en vertrouwen in de vrije markt en het kapitaal lijkt oprecht de weg vrij te maken voor bedrijven die onze maatschappij - bedoeld of onbedoeld - dreigen te vernietigen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Wat opgemerkt moet worden is dat, in de breedte, de vrije markt fundamenteel darwinistisch is. Ja, bedrijven doen doorgaans wat goed is voor bedrijven. Amoraliteit en immoraliteit wordt vaker dan niet beloond. A propos, wanneer men zich van haar beste kant toont omdat het de inschatting van de marketingafdeling is dat zulk gedrag goed is voor de marktpositie, dat nog steeds amoreel is. Maar goed.

Het probleem is dat bedrijven die zich wél willen binden en houden aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid het risico lopen hun concurrentiepositie op te nemen. De markt wordt dus gaandeweg overgenomen door bedrijven en mores die haaks staan op het algemene belang. In een bepaalde mate zijn we daar ook aan gewend geraakt.

Dat cynisme reflecteert noodzakelijk ook op onze maatschappij. Aan de ene kant lijden we gezamelijk onder het gecreëerde normaal. Aan de andere kant wordt de amoraliteit van de markt ook geprojecteerd op onze verwachting van de politiek; of bestuurders uit de bedrijfswereld nemen dat perspectief mee wanneer ze de politiek ingaan. Bovendien zie je natuurlijk ook dat de lobby van a- en immorele bedrijven niet bepaald positief uitpakt.

Nu wil ik niet per se zeggen dat de vrije markt verantwoordelijk is voor de explosie van extreemrechts gedachtegoed in dit land. Maar, ik zie de uitwerking van de huidige iteratie van de vrije markt kan dienen als smeermiddel voor het acceptabeler maken van die beweging.

En dan staat nog los van het feit dat immorele bedrijven actief in sociale media en verwante zaken die omzet en winst verkiezen boven het monitoren en verwijderen van extreem gedachtegoed. De normalisatie van en vertrouwen in de vrije markt en het kapitaal lijkt oprecht de weg vrij te maken voor bedrijven die onze maatschappij - bedoeld of onbedoeld - dreigen te vernietigen.
Ik kan me hier deels wel in vinden. Echter. Ik denk dat de grote aanjager van extreemrechts vooral de introductie van marktdenken binnen de overheid is. Het concept “New Public Management”, de overheid gericht op kostenbesparing en efficiëntie. Geen burgers maar cliënten. Geen overheidsloketten in elke stad of dorp maar websites en brieven met ingewikkeld taalgebruik. De shift van vertrouwen naar wantrouwen, wat uitgemond is in tergende bureaucratie. Amoreel.

En dit in combinatie met de - mijn stokpaardje - inrichting van de economie. Waar de mate van invloed van het bedrijfsleven te ver uit de pas is gaan lopen met de (beperkte) mate van (persoonlijke) invloed van een burger. En ook nog ondoorzichtig. Daar bovenop de toenemende ongelijkheid. 40 jaar loonmatiging terwijl de top zichzelf maar blijft verrijken. 40 gestage afbraak van sociale, lokale voorzieningen omdat de belastinginkomsten teruglopen, omdat er degressief belasting wordt geheven en kapitaal ongelooflijk veel mogelijkheden wordt geboden om belasting te ontduiken.

En die ongelijkheid is de kern. Ik heb daar (als leek natuurlijk) over de jaren heen ontzettend veel over gelezen en gekeken, en wat altijd terugkomt is toenemende criminaliteit, afnemende algehele gezondheid, toenemende intolerantie jegens anderen, afname vertrouwen in de politiek, en last but not least afnemende economische groei (iets wat op zichzelf al betwistbaar is of economische groei nagestreefd moet worden gezien alle desastreuze externaliteiten welke niet beprijsd worden en wat het BBP als indicator op zijn zachts gezegd een dubieuze maakt).

Maar ik ben het eens dat ongebreideld kapitalisme in een “vrije markt” een groot risico vormt voor hoe een samenleving kan blijven functioneren zonder dat deze uit balans raakt, wat we nu op veel plekken wel zien.

En dit alles wordt ook nog eens versterkt door social media met hun algoritmes die extremisme pushen.

It’s the economy, stupid!


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41

FreakNL

Well do ya punk?

Op nieuwsuur nu een item over extreem rechtse webwinkels (stickers enzo) en hoe dat verder gaat dan alleen stickers…

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:56
FreakNL schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:16:
Op nieuwsuur nu een item over extreem rechtse webwinkels (stickers enzo) en hoe dat verder gaat dan alleen stickers…
Om niet alle winkels over 1 kam te scheren, ik denk dat als Bol alles zou verkopen en je zoekt naar "mild" extreem materiaal dat de aangeraden producten ook zeer snel extreem zijn. Zat (zeker niet alle) ondernemers zien alleen maar € tekens in hun ogen en zullen het worst wezen wat ze daadwerkelijk verkopen en aan wie.

  • crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Pendora schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Om niet alle winkels over 1 kam te scheren, ik denk dat als Bol alles zou verkopen en je zoekt naar "mild" extreem materiaal dat de aangeraden producten ook zeer snel extreem zijn. Zat (zeker niet alle) ondernemers zien alleen maar € tekens in hun ogen en zullen het worst wezen wat ze daadwerkelijk verkopen en aan wie.
Nu ja, de nos heeft ook een aantal webshopeigenaren gesproken, en het was wel duidelijk waar hun sympathieën lagen.

Intentionally left blank


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Sinds deze week staat er een documentaire (notabene van PowNed) over FvD op NPO Start:

https://npo.nl/start/seri...r-democratie/afleveringen
In 'De duistere kant van Forum voor Democratie' onderzoekt PowNed wat er volgens voormalige betrokkenen gebeurt binnen en rond Forum voor Democratie. Op basis van gesprekken met bronnen die jarenlang betrokken waren bij de partij en haar omgeving wordt een beeld geschetst van de cultuur, ideologie en werkwijze binnen de beweging. De documentaire belicht onderwerpen als complottheorieën, denkbeelden rond blanke superioriteit, loyaliteit en de positie van critici. Waarom kiezen betrokkenen er nu voor om hun verhaal te doen, en wat zeggen hun ervaringen over de ontwikkeling van de partij en haar achterban?
Over de banden met extreemrechts (of zoals oud-AIVD'er Jelle Postma bij (Pauw & De Wit &) Moggré zei: "we hébben hiermee extreemrechts in de kamer"), hoe je als man seks moet hebben en vrouwen alleen boven de 18 en onder de 20 alleen voor het zicht zouden zijn (de bekende Tate-denkbeelden dus), hoe ze open en letterlijk communiceren dat normaliseren van extreemrechts een doel op zich is, enz.

De documentaire lijkt voornamelijk een lijstje te zijn om het allemaal op een rij te zetten voor mensen die het niet allemaal bijhouden, maar het begint zo in ieder geval eindelijk (bij Moggré in ieder geval) besproken te worden als een cult en extreemrechts, met enige onderbouwing erbij, waaronder met berichten uit bv. appgroepen, audioopnames en andere gegevens. Het verlaten van de cult gaat volgens de eerste aflevering samen met o.a. dreigberichten, bedreiging met kogels en afrekeningen, gehackte laptops, doxxing, gebeld worden door onbekende nummers.

Er zit volgens de eerste aflevering ook een overlap tussen Ongehoord Nederland en FvD, met meer dan een handvol personen.

[ Voor 23% gewijzigd door Stukfruit op 11-06-2026 06:39 ]

Dat zit wel Schnorr.


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-06 16:59
dawg schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Ik heb het ongelukkig verwoord maar ik reageerde op de stelling van @defiant , dat (o.a.) bedrijven intrinsieke waarde (zouden moeten) hechten aan de democratische rechtsstaat en dat betwist ik. Bedrijven doen doorgaans wat goed is voor bedrijven (en/of hun aandeelhouders).
Misschien ben ik naief, maar ik denk dat de meeste bedrijven toch echt wel kijken naar hun omgeving en niet alleen naar wat goed is voor zichzelf. Ik heb al bij behoorlijk wat bedrijven gewerkt en kom bij veel bedrijven over de vloer en dat maatschappelijke deel zie je eigenlijk overal wel.

Misschien dat jij het op het werkt niet zo ervaart, kan natuurlijk dat je ergens werkt waar alleen de aandeelhouder belangrijk is.

  • martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 11:08
Stukfruit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 03:49:
Er zit volgens de eerste aflevering ook een overlap tussen Ongehoord Nederland en FvD, met meer dan een handvol personen.
Volgens mij is er toch maar 1 aflevering? Ik zie geen nieuwe gepland staan.

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Stukfruit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 03:49:
Sinds deze week staat er een documentaire (notabene van PowNed) over FvD op NPO Start:

https://npo.nl/start/seri...r-democratie/afleveringen


[...]


Over de banden met extreemrechts (of zoals oud-AIVD'er Jelle Postma bij (Pauw & De Wit &) Moggré zei: "we hébben hiermee extreemrechts in de kamer"), hoe je als man seks moet hebben en vrouwen alleen boven de 18 en onder de 20 alleen voor het zicht zouden zijn (de bekende Tate-denkbeelden dus), hoe ze open en letterlijk communiceren dat normaliseren van extreemrechts een doel op zich is, enz.

De documentaire lijkt voornamelijk een lijstje te zijn om het allemaal op een rij te zetten voor mensen die het niet allemaal bijhouden, maar het begint zo in ieder geval eindelijk (bij Moggré in ieder geval) besproken te worden als een cult en extreemrechts, met enige onderbouwing erbij, waaronder met berichten uit bv. appgroepen, audioopnames en andere gegevens. Het verlaten van de cult gaat volgens de eerste aflevering samen met o.a. dreigberichten, bedreiging met kogels en afrekeningen, gehackte laptops, doxxing, gebeld worden door onbekende nummers.

Er zit volgens de eerste aflevering ook een overlap tussen Ongehoord Nederland en FvD, met meer dan een handvol personen.
Wilde net een post maken over de Powned docu over FvD.

Ik vond het tekenend bij Moggré hoe moeizaam men het inderdaad vindt om het te noemen voor wat het is; extreemrechts die ook in de Kamer aanwezig is. Eigenlijk had men in plaats van Bontenbal Brekelmans moeten uitnodigen, want VVD draait er wel vaker omheen uit angst voor stemmenverlies.

It’s the economy, stupid!


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

R_Zwart schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Misschien ben ik naief, maar ik denk dat de meeste bedrijven toch echt wel kijken naar hun omgeving en niet alleen naar wat goed is voor zichzelf. Ik heb al bij behoorlijk wat bedrijven gewerkt en kom bij veel bedrijven over de vloer en dat maatschappelijke deel zie je eigenlijk overal wel.

Misschien dat jij het op het werkt niet zo ervaart, kan natuurlijk dat je ergens werkt waar alleen de aandeelhouder belangrijk is.
Er zal heus wel een bedrijf zijn wat niet met de pootjes omhoog gaat liggen voor Een Grote Leider. Maar we zien het gewoon vaker dat bedrijven zich schikken. Dat zagen we in het verleden, dat zien we in reeds bestaande dictaturen, en we zien het in de VS. Met de techbro’s, maar ook veel bedrijven gingen kritiekloos mee in het ontmantelen van beleid omtrent DEI.

Maar nogmaals, er zijn altijd uitzonderingen. Mijn punt was meer dat het bestaansrecht van een bedrijf niet het beschermen of bevorderen van de democratische rechtsstaat is. Bedrijven zijn meestal simpelweg opportunistische entiteiten.

It’s the economy, stupid!


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
martwoutnl schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Volgens mij is er toch maar 1 aflevering? Ik zie geen nieuwe gepland staan.
Dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Ik schreef het vooral automatisch met dat als aanname omdat het onder series staat :$

Dat zit wel Schnorr.


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Wilde net een post maken over de Powned docu over FvD.

Ik vond het tekenend bij Moggré hoe moeizaam men het inderdaad vindt om het te noemen voor wat het is; extreemrechts die ook in de Kamer aanwezig is. Eigenlijk had men in plaats van Bontenbal Brekelmans moeten uitnodigen, want VVD draait er wel vaker omheen uit angst voor stemmenverlies.
Of Henk Kamp. En dan Van Rossem ertegenover zetten.

Maar dit is inderdaad "gewoon" extreemrechts. De dingen die ze najagen (de "blanke etnostaat"), het doel om het Overton-venster te verschuiven (niet indirect, maar direct uitgesproken als doel op zich), het zieke gedrag dat mensen opkijken naar Baudet als de grote leider, of De Vos die er blijkbaar erg diep in zit als partner...

Dat zit wel Schnorr.


  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:22
Ik zat in de zaal toen Klaver zijn speech gaf en hij heeft gelijk: rechts versplinterd en links sluit de gelederen tegen het neofascisme. Er zijn lessen geleerd uit de Weimarrepubliek.

  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:42
DeKever schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Een paar foute gevallen representatief verklaren voor de hele groep. Hoe noemen we dat?

Ik zal de laatste zijn die beweert dat het bedrijfsleven hoogstaande waarden nastreeft. Deze diskwalificatie is veel te makkelijk.
Bedrijven hebben geen moraal, ze hebben doelstellingen.

Werkgevers als individuele natuurlijke personen hebben daarentegen de overweging partij te kiezen, maar dus ook de complicatie dat hun persoonlijk gedreven keuzes impact hebben op velen. Nog even afgezien daarvan dat vele CEO’s natuurlijk ook slechts uitvoerend personeel van de aandeelhouder zijn.

Uiteindelijk zullen ook ondernemingen, net als mensen zelf, grotendeels, niet allen, meewaaien met de maatschappelijke wind, puur uit pragmatisch zelfbehoud.

  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:42
defiant schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Een strategie volgens het boekje, stap voor stap opschuiven. Maar het is zorgwekkend dat zelfs met die strategie die volledig openlijk en transparant wordt uitgespeeld er nauwelijks tot geen tegenreactie komt. Er heerst een politieke cultuur dat we pas een oordeel achteraf durven te geven als er daadwerkelijk gehandeld wordt. Echter, passieve en/of reactieve politiek is bijna altijd in het voordeel van autoritaire partijen.

Hetzelfde zie je in Amerika, tot het moment dat het beleid effectief wordt uitgevoerd wordt er getwijfeld aan de daadwerkelijke intenties. Als politici aan de macht komen wiens hele beleid en bestaansrecht is opgebouwd en gelegitimeerd met "remigratie", wat denken mensen dat er dan gebeurd?
Zoals met zoveel zaken waar het FvD zich aan heeft besmeurd ook hier weer flashbacks naar Duitsland jaren ‘30. Ook concentratiekamp Dachau werd ooit, toen het nog als “sociaal” heropvoedingskamp werd gebruikt, internationaal gezien als een potentieel goed idee. Waarvan men ook in Engeland overwoog het model over te nemen.

We kunnen en mogen nu nog kritiek hebben, al worden groeperingen inmiddels al mondiger en actiever om dat te ondermijnen. Hoe ver de normalisering van extreem gedachtegoed is gegaan, is op z’n zachts gezegd schokkend te noemen. De uitblijvende verontwaardiging eveneens.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Discriminerende, beledigende of haatdragende reacties
• Desinformatie, nepnieuws of het ontkennen van feiten
• Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
• Rants
• Linkdrops
• Sealioning
• Discussies over rassen/afkomst en IQ

Specifiek willen we deze 2 soort argumentaties niet zien in de topic:
• Whataboutismes/vergelijkingen met andere niet rechtse extreme groeperingen, zoals XR.
• Rechts extremisme zien als onvermijdelijk gezien de omstandigheden, iedere mens/groep is nog altijd verantwoordelijk voor het eigen handelen.

Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.