Bernard0343 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:23:
[...]
De groep waarnaar ik verwees heeft op Telegram, op dit moment ruim 2.500 leden, dat is, imho, voor Nederland niet een "zeer klein aantal personen".
Maar nee, we weten niet wie er in welke plaats het initiatief nemen voor welk protest dan ook. We weten wel dat toko's als Voorpost, NVU en wat dies meer zij, aanwezig zijn bij dit soort protesten, zieltjes proberen te winnen bij dit soort protesten om zich zo nét iets salonfähiger te maken. Ze proberen 'mee te surfen' op de 'anti-AZC' golven. En nee, Voorpost en NVU zijn geen massabewegingen. Het zijn wél clubjes die er meer dan buitengewoon onsmakelijke ideeën op na houden, maar wél 'mogen' meelopen bij dit soort protesten. Het is vergelijkbaar met een IS-fanclub die meeloopt met een protestactie tegen het Israëlische handelen in Gaza en Libanon. De Telegraaf zal daar vast iets van vinden.
Je doet precies datgeen waar ik voor juist waarschuw... een Telegram groep en het aantal leden daar gelijkstellen met een rechts-extreme organisatie ... dat is gewoon fout en zorg voor een onterecht alarmisme.
Het aantal 'aangemeldde accounts' aan een publieke telegram-groep is niet gelijk te stellen met fysieke personen en zegt al helemaal niks of dat actieve personen zijn binnen een organisatie...
Daadqerkelijk zijn er goede gronden eerder te vermoedden dat de 'traditionele' neo-nazi en rechts-extreme groepen helemaal niet daadwerkelijk groter of, zoals in de OP aangegeven 'invloedrijker' zijn geworden....
Het fixeren op 'reach' van een Telegramgroep is hooguit iets dat makkelijk zo gepresenteerd kan worden en een groot cijfer (2500 leden) gebracht kan worden alsof dat een veelzeggend iets is... dit is echter vooral een voorbeeld van een mediaal trucje waarover de quote "Lies, damned lies, and statistics".
Traditionelere vormen van monitoring van rechts-extreme groepen lijken juist een sterke indruk te geven dat de oude neo-nazi bewegingen zelf eigenljk nog steeds redelijk geisoleerde groepen zijn, met een erg kleine selectieve groep van aktieve personen..
ook hun ideologische instelling, het idee van een geweldadige rechts-radikale revolutie en het opverwerpen van de democratische staat via een opstand, en het streven naar een Führerstaat, een centraal geregeerde autocratische staat en een politiek-ideologsich gestuurd rechtsysteem; is niet iets dat werkelijk een bredere ondersteuning kent, ook niet onder veel versterkers van rechts-populistische retoriek.
De substantiele verandering lijkt de opkomst van autonoom-nationalistische groepering: Defend Netherlands is vooral een voorbeeld van een 'nieuwe' taktiek van extreem-rechtse, volks-nationalistische en neo-nazi groepen:
Als 'dak-organisatie' zou Defend Netherlands pretenderen via lokale autonome çhapters'te werken en lokaal bv asielprotesten te organiseren...
Je kunt echter sterk betwijfelen of het werkelijk Defend Netherlands is die achter deze protesten zit, uit onderzoeken blijkt eerder dat Defend Netherlands poogt mee te liften op lokale ad-hoc protesten en dat zij pogen lokale groepen van ''boze burgers' en eerder vanuit populistisch rechtse sentimenten voor zich in te nemen.
De reden dat ik waarschuw voor het "opkloppen" van de rol die deze neo-nazi's spelen is vooral dat men ze juist 'helpt' in hun strategie deze protesten voor zich in te nemen, door hun rol daarbinnen te overdrijven..
Ik pleit bewust juist voor het duidelijk 'scheiden' van het rechtspopulisme op lokaal niveau... welk veelal vanuit een NIMBY-gedachte voortvloeit en gedreven wordt door mensn die erg ontevreden zijn, het gevoel hebben een 'achterstand' te hebben in de maatschappij.
Ik zou daarbij zelf ook toevoegen dat die 'boosheid' op lokaal niveau ook zeer wel een goede grond heeft, maar mijns inziens eerder een gevolg is van het steeds verder afschalen van gemeentelijke diensten, een nationale overheid die veel faciliteiten centraliseert en op nationaal gebied aanstuurt, en ondertussen ook beschikbare budgets afknijpt, maar de uitvoering wel afschuift naar lokale en gemeentelijke diensten die politiek niks te zeggen hebben, maar wel hun kop op het hakblok moeten leggen als het misgaat (zeker ook de rol die Burgemeesters in Nederland spelen is daarvoor exemplarisch: steeds vaker moeten deze beleid uitvoeren dat opgelegd wordt door de nationale politiek, zonder dat ze zelf een duidelijk mandaat hebben en gevoelsmatig juist eigenlijk voor de burgers in hun gemeente zouden moeten opkomen en uiteindelijk voor burgers in hun gemeente als 'gezicht' van dit beleid functioneren).
ik zie ook zeker een gevaar dat volks-nationalistische groepen gebruik kunnen gaan maken van een brede ontevredenheid bij burgers over de politiek...
maar waarschuw vooral voor de, mijns inziens totaal onjuiste voorbarige conclusie dat de huidige lpkale protesten, voort zouden komen uit een organisatie of wijzen op groeiende invloed van neo-nazi, volksnationalistische en rechts-extreme groepen..
dat is teveel eer voor die groepen die nu ig nog in de marge zitten en daar hopelijk blijven.
wel denk ik dat de nationale politiek moet realiseren dat deze rechtsextreme geweldadige groepen dolgraag dit soort protesten voor zich willen opgrijpen en ales doen hier te infitreren, met wisselend succes, maar zeker een verder gevaar.
Uiteindelijk zal de nationale politiek wel ook moeten realiseren dat de verspreidde en lokale boosheid die dit soort protesten aanlokt en versterkt, een structureel iets is (imho ook verder gaat dan enkel 'dat er teveel buitenlanders zijn'... zoals wel vaker bij rechtspopulistische thema's zijn die en geliefde zondebok, maar ligt de ontevredenheid dieper)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen