Mooi onderzoek van NRC en Kafka.
Het is een bekend trucje, namelijk compartimentalisatie (niet in de laatste plaats omdat sommige ideeën en plannen simpelweg luguber zijn).
Je hebt de harde kern die bekend is of een strafblad heeft. Etienne van Basten, Constant Kusters, Frank Folkerts - de bekenden van de NVU.
Dan heb je activisten die de verbinding met radicaal rechts proberen te zoeken middels activisme, en die onbekend proberen te blijven (maar daarin falen), zoals Femke den Hoed van Identitair Verzet.
En dan heb je mensen die de politiek in gaan, meestal zijn dat de jongeren die (nog) geen strafblad hebben. Die Forumschool zal dan ook fascisten opleveren.
Waarom er allerlei gemaskerde mannen met rode bandjes om hun arm rond mogen lopen is me trouwens een raadsel.
Zie ook:
Het is tijd FVD een extreemrechtse partij te noemen, zeggen deze wetenschappers. ‘De partij heeft definitief kleur bekend, expliciet’. Dit betreft vijf experts op dit gebied, die argumenteren waarom FvD een extreemrechtse partij is.
Hierin werd ook verwezen naar
deze NRC review van 11 juni j.l. over FvD.
Allereerst een voorbeeld hoe iemand (Joey Rademaker, destijds JFvD, tegenwoordig BVNL) werd buitengesloten omdat hij Joods is en een donkere vriendin heeft.
[...] Partijleider Lidewij de Vos is een „puppet”, de partij is een middel om subsidies en wachtgeld mee op te strijken, politiek is bijzaak, zeggen de AI-stemmen. Een sekte, een „cult met een YouTubekanaal”, zegt voormalig lid en medeoprichter van JFVD Yernaz Ramautarsing. [...]
Ramautarsing is ook geen doorsnee qua huidskleur.
[...] Het eindigt met een quote van Ramautarsing: „Ze verdienen miljoenen euro’s aan subsidies elk jaar, daarom moeten ze in de Kamer zitten, voor het geld. Met dat geld bouwen ze de beweging op.” Forum voor Democratie is geen politieke partij, Forum voor Democratie is een complot dat werkt aan „de beweging”. De complotdenkers van FVD zijn volgens de ex-partijleden zélf een groot complot. De pot verwijt de ketel. Iets dat door PowNed niet verder wordt onderzocht.
Het is ook helaas niet een al te beste documentaire omdat er weinig diepgang is. Want deze mensen konden zich (blijkbaar) toch in ieder geval deels vinden in de JFvD.
Het geheel komt op me over als de zoveelste interne verdeeldheid binnen radicaal- en extreemrechts. Dat heb je ook aldaar, want de een heeft een gruwelijke hekel aan Joden, de ander Moslims, weer een ander aan allen die Nederlander zijn vanwege ons koloniale verleden, weer een ander aan alle buitenlanders, en dan hebben we het nog niet gehad over de verse geaardheden, religies, enz. Het is wat mij betreft vooral de vraag welke minderheid er als eerste aan het kortste eind trekt.
Homoseksualiteit kom je in deze bewegingen ook tegen, van Pim Fortuyn tot Alice Weidel. Terwijl 1) dat toch een gemarginaliseerde minderheid betreft 2) er binnen extreemrechts ook veel homohaat is.
Zo heeft Moriah Hartman wellicht ook een Joodse achtergrond (Moriah is een Hebreeuwse naam), die is gisteren begonnen bij de Renaissanceschool van Baudet als kleuterjuf. Daar berichte diverse media over, ik schreef erover in het NL politiek topic:
Jerie in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"
Wat betreft
dit recente artikel stijgt radicaalrecht binnen Europa:
Uit het onderzoek blijkt dat ruim 23 procent van de Europese kiezers op een uiterst rechtse partij stemt. In 2023 was dat ruim 18 procent, in 2020 ruim 16 procent. De grootste toename in een jaar was in 2015, toen op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis meer dan een miljoen migranten Europa bereikten. Dat jaar steeg het percentage kiezers dat op een uiterst rechtse partij stemt naar bijna 11 procent, waar dat een jaar daarvoor nog geen 7 procent bedroeg.
Let wel: dat is compleet radicaalrechts. Ik heb ook buren die op radicaalrechts stemmen; maakt hen nog geen extreemrechtse fascisten. Sterker nog, sommigen zijn voor reden vatbaar. Binnen die groep zal men proberen te vissen. Aan ons de taak ze uit de fabeltjesfuik te rukken. Is mij bij enkelen in het verleden wel gelukt. De tegenpartij zal het tegenovergestelde proberen.
Al met al heeft NRC de afgelopen tijd prima artikelen over dit fenomeen gehad. Zullen ze blij mee zijn