één van de sterkste argumenten om kritisch te zijn wat betreft extremisme en om je eigen bias aan te pakken, (zéker wanneer je voelt dat je aangetrokken bent tot extremistisch gedachtengoed), is je de vraag stellen wat hun speerpunt is, wat volgens hun "hét" probleem is.
En je dan afvragen
- Of het in hun voordeel of in hun nadeel is om dit probleem ook effectief aan te pakken en op te lossen.
- Of het in hun voordeel of nadeel is om dit probleem te creëren en/of groter voor te doen dan het is.
...om je bijkomend af te vragen of dit speerpunt toevallig dé hoofdreden is voor jouw aantrekking naar hen toe, en hoe groot de kans is dat dit ook voor de rest van hun (potentiële) kiezers geldt.
(en ja, ik bedoel dit echt bilateraal, geldt voor zowel extreemrechts als extreemlinks, hoewel ik moet erkennen dat er een relatief groot onevenwicht bestaat en het speelveld effectief ongelijk is, in mensentaal: 1 van de twee doet onevenredig veel aan propaganda en misrepresentatie van feiten en oorzaken van bepaalde maatschappelijke problemen)
Ik kan geen NL voorbeelden geven maar voor BE:
Speerpunt van Vlaams Belang (Voorheen Vlaams Blok totdat het in 2004 van naam veranderde na veroordeling voor inbreuken tegen de antiracismewet) is al sinds hun bestaan = migratie
Speerpunt voor de PVDA (hun extreemlinkse evenknie) = herverdeling van rijkdom (rechtvaardige fiscaliteit)
Oefening:
Is het in Vlaams Belang z'n voordeel om migratie ook effectief te verminderen? of is het eerder in hun voordeel om dit probleem op te blazen?
Idem voor PVDA op gebied van fiscaliteit?
Methode: achterhalen hoe groot is elk probleem ECHT?
Cijfers uit de Federale begroting 2025 voor België:
Portefeuille voor Asiel en Migratie (inclusief tijdelijke huisvesting, leeflonen en deportatiekosten voor uitzettingen illegalen) = 2,1 mijlard euro (1 à 2% van de totale begroting)
Vergelijk dit met:
Jaarlijks(!) bedrag aan ontdoken belastingen, grotendeels ontdoken door 'slands 2% rijksten, dit cijfer bevat niet aangegeven inkomsten maar ook fraude = 30,4 miljard euro
(Is natuurlijk geen overheidsuitgave maar een gemiddelde uit schattingen van allerlei cijfers, vanuit o.a. FOD financiën, ngo's, studies en statistiekbureaus)
Conclusie:
Zowel Vlaams Belang als PVDA hebben belang bij het in stand houden van hun partijstandpunt/speerpunt, alleen is het zo dat het éne standpunt onevenredig veel problematischer is dan het andere, en het ene dus al feitelijker is dan het andere.
En voor de fun even aanstippen dat bij die 2% rijksten van België die belastingen ontduiken, maar bitter weinig migranten zullen zitten.
Hoeveel van extreemrechts z'n achterban stemt op extreemrechts omwille van -goh, ik zeg maar wat- de 10% meerwaardebelasting (winst op verkoop van aandelen, obligaties, beleggingen, crypto,...)?
...en hoeveel van hun achterban is er omwille van het -aangeleerde- riedeltje dat migratie de oorzaak is van hun kleine loontje en kleine pensioentje en waarom ze het gevoel hebben dat ze steeds meer belastingen moeten betalen?
Dàt is wat ik bedoel met bestaansreden: VB beseft dat ze verdwijnen als ze hun achterban kwijt raken en ze beseffen dat die achterban daar voor 95% zit omwille van 1 reden.
en die reden is, zonder te beweren dat er geen vuiltje aan de lucht is, compleet kunstmatig opgeblazen, de cijfers zijn er, ze zijn openbaar en achterhaalbaar. Die cijfers zijn geen mening, noch een gevoel. VB kent die cijfers, maar VB weet ook dat slechts een kleine minderheid van hun (potentiële) achterban de moeite zal doen om die cijfers te trachten achterhalen.
Het jammere is dat je wel kan aanzetten met dit soort vergelijkingen en de moeite doen om het uit te leggen, maar het slaat als een lap op een stier bij diegenen die zo overtuigd zijn van hun grote gelijk.
Ik ga met een bepaald deel van de familie dit onderwerp uit de weg, er is een voelbare onwil om feitelijke informatie te beschouwen wanneer het tegen een gevoel ingaat.
Ik vind dit jammer en frustrerend maar je kan niemand verplichten, ze moeten het zelf willen.
Sorry als dit epistel weer te lang is, of als het slechts borderline on-topic is vermits het geen actualiteit, noch achtergrond is.
TL:DR: Puny god, Hulk smash