Wat is het punt? Dat er meer mensen zijn op deze aardbol t.o.v. 2001? Meer brandhaarden/oorlog/conflict dan in 2001?Dennis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:25:
[...]
Deze kunnen we vanaf nu in ieder geval achterwege laten denk ik. 2001 was het absolute topjaar qua opvang met 83.801 bewoners.
En hoeveel hebben we er momenteel? 83.351. Dus nog 450 van het hoogste aantal ooit. Die gaan er denk ik nog wel komen.
Jaren lang lag het aantal inderdaad lager, maar de opvangcapaciteit is dus nu gewoon weer op niveau.
Dat er geen opvangprobleem meer is, want er is genoeg opvang. Er is een woningtekort waardoor er geen doorstroming is. Maar asielopvangplekken zijn er inmiddels meer dan genoeg. In vijf jaar tijd is het aantal verdrievoudigd.dawg schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:30:
Wat is het punt? Dat er meer mensen zijn op deze aardbol t.o.v. 2001? Meer brandhaarden/oorlog/conflict dan in 2001?
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit.Dennis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:34:
[...]
Dat er geen opvangprobleem meer is, want er is genoeg opvang. Er is een woningtekort waardoor er geen doorstroming is. Maar asielopvangplekken zijn er inmiddels meer dan genoeg. In vijf jaar tijd is het aantal verdrievoudigd.
Hoeveel van deze plekken zijn regulier, noodopvang en crisisnoodopvang?Dennis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:34:
Dat er geen opvangprobleem meer is, want er is genoeg opvang. Er is een woningtekort waardoor er geen doorstroming is. Maar asielopvangplekken zijn er inmiddels meer dan genoeg. In vijf jaar tijd is het aantal verdrievoudigd.
Tegenwoordig zit zo ongeveer de helft in noodopvang. En dat zijn tijdelijke locaties zoals bijvoorbeeld sporthallen, hotels, oude bedrijfspanden of boten. In extreme gevallen grote tenten (met verwarming). Tijdelijk betekent ook echt tijdelijk, dus je blijft bezig om ruimte te vinden en mensen te verhuizen van A naar B om bijvoorbeeld de sloop van een bedrijfspand dat dienstdoet als noodopvang weer op te kunnen vangen in je capaciteit.
Doorstroom voor statushouders (dus mensen die een verblijfsvergunning hebben gekregen) is om te huilen, waardoor de plekken binnen het opvangsysteem bezet blijven. Maar dat is het genot van de woningmarkt in NL die op slot zit.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
En NE is zeer sterk gelinkt aan extreem-rechts [links heb ik eerder gedeeld, maar begin eens met O9A], No Lives Matter is een Nederlandse "tak", en toevallig stonden er een paar dagen geleden wat mannen voor de rechter omdat ze Tate-stijl vrouwen in de prostitutie dwongen.Jerie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:06:
[...]
Ik maak me, qua exposure in de media, evenredig eer zorgen om dat nihilistische extremisme dan om al het andere. Waarom? (Omdat ik kinderen heb?) Omdat ik vermoed dat daders vanwege het internet (met middelen zoals chantage) makkelijker wegkomen met acties vanuit hun extremisme. Kijk alleen al naar hoe lang de broers Tate door konden gaan met hun gedrag, en jonge boys zo in de manosphere rollen. En ja, dat heeft alles te maken met vrouwenhaat...
https://nos.nl/artikel/26...n-minderjarige-oekrainers
"Jamaar, wat heeft Tate er nou mee te maken, da's toch geen nazi?"Uit notities die de oudste broer bijhield, zou blijken dat hij geld wilde verdienen, geïnspireerd op de ideeën van Andrew Tate.
Wikipedia: Andrew Tate
Tate has questioned whether the Nazis were really the "bad guy" in World War II.[64] Tate has performed Nazi salutes, and advocated "bring[ing] the Nazi salute back".[147] In January 2025, after Elon Musk made a salute interpreted by many as a Nazi salute, Tate responded by saying, "we're so back".[148]
Nee, niet alle pedo's en vrouwenmisbruikers zijn nazi's, maar wel praktisch alle facisten anno nu zijn pedo en/of vrouwenmisbruiker.
People as things, that’s where it starts.
Mijn vrouw is NT2 docent, en komt alleen maar moslims tegen die graag de taal willen leren. Tja, perceptie. Dat witte Nederlanders geen probleemgevallen zijn, is onzin. Denk maar aan de Tokkies.Derbiss schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:57:
[...]
Mooi gezegd.
Het enige probleem.. mijn vrouw werkt in het onderwijs met veel probleemgevallen. Diegene die niet doen wat 'maatschappelijk' verwacht mag worden en die vrijwel altijd de kantjes eraf lopen.. zijn altijd dezelfde profielen. Ik snap dat het dan makkelijker is om te zeggen 'het zijn allemaal dezelfde'.
Het probleem is niet dat iemand moslim is, maar dat wij moslims als tweederangsburgers beschouwen, en onvoldoende doen aan armoedebestrijding, en de liberale (in de VVD zin van het woord) opvoeding inhoudt laat maar waaien / regel het zelf maar. Daardoor vergroot de kloof.
Het eindpunt is deportatie ('remigratie'). Niet terrorisme.
5-6% van de Nederlanders is moslim. Dit is al jaren stabiel (er is dus geen gigantische influx van moslims). Het leeuwendeel wil geen sharia in Nederland. Ook is het niet zo dat moslims in Nederland fokken als konijnen, en ze gaan ook niet over tot terrorisme. De statistiek die je aanhaalt, wijst dat uit. Ze zullen ook niet democratisch aan de macht komen. Daarvoor is de groep te insignificant qua percentage.
Het percentage dat op extreemrechts (zo zie ik PVV en FvD) stemt, ligt hoger.
En @Piet_Piraat7, dat is ook een probleem met terrorisme: er is veel wat je niet ziet. Wij weten deels niet wat er zoal is voorkomen (niet alles is publiek). De AIVD weet dat wel. Die hebben ook infiltranten, en andere bronnen (zoals bijvoorbeeld risicoanalyses, of bevriende diensten). Wat de AIVD in hun jaarverslag schrijft, mag je dus op zichzelf serieus nemen. De Duitse diensten waarschuwen al jaren voor de AfD. Eerst nog voor afdelingen van, en men dacht ook van het is met name in voormalige DDR. Nou, inmiddels is het ook over komen waaien naar voormalig West-Duitsland.
Hoe dan ook, wat ik hierboven schreef over terrorisme wordt breed gedragen door academici zoals Edwin Bakker. Ik weet niet of zijn Coursera MOOC nog gratis is (staat nog wel online: https://www.coursera.org/learn/terrorism ), maar het is in ieder geval een leerzame aanrader. Hij heeft er ook eentje over risico in de moderne samenleving: https://www.coursera.org/learn/risk-in-modern-society dat lijkt mij ook een interessante, al heb ik dat al bij mijn opleiding gehad.
Het doel van terrorisme is angst zaaien, en de bevolking manipuleren. Laat jij je graag manipuleren door een moslimextremist? Ik niet. Ik wil dat onze overheid proportionaliteit en subsidiariteit in acht neemt, i.p.v de rechtsstaat afbreekt. Want dat laatste is precies wat moslimextremisten willen. Onze vrijheden afpakken, verdeeldheid zaaien, groepen tegen elkaar opzetten. Het is textbook van wat er in interbellum afspeelde. Niet alleen in de Weimarrepubliek en Nazi-Duitsland. Ook in de Sovjet-Unie en andere landen waar het fascisme opkwam.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:32:
Dus we moeten banger zijn voor hypothetisch geweld wanneer partij X aan de macht komt, dan daadwerkelijke doden bij moslim extremisme zoals onlangs in Berlijn? Daar verschillen wij dan over van mening.
Het is bijzonder jammer dat je dit niet in wenst te zien. Ik kan je aanraden om de MOOC van Edwin Bakker te volgen. Deze is wetenschappelijk onderbouwt en leert je de definitie (van Alex Schmid) te begrijpen. Ze past deze vervolgens toe op diverse casussen uit het verleden / politieke spectrum, en is bovendien interactief en laat jou zelf de materie verkennen.
Zie ook: Wikipedia: Definition of terrorism
Qua daadwerkelijk geweld, is mijn indruk dat femicide bijvoorbeeld meer slachtoffers kent in Nederland, dan moslimterrorisme. Ook zal ik een voorbeeld noemen over verkeer.[...]
A common trait that Terrorists often possess is having persistent childhood disobedience.[127] After surveying the various academic definitions of terrorism, Rhyl Vallis and others (2004) concluded that:
Most of the formal definitions of terrorism have some common characteristics: a fundamental motive to make political/societal changes; the use of violence or illegal force; attacks on civilian targets by 'nonstate'/'Subnational actors'; and the goal of affecting society. This finding is reflected in Blee's listing of three components of terrorism:
Acts or threats of violence;
The communication of fear to an audience beyond the immediate victim, and;
Political, economic, or religious aims by the perpetrator(s).
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ja, ik snap dat je dat aan wilde tonen, en dat wil ik dan toch graag even nuanceren. Over de dreiging kunnen we best het AIVD jaarverslag als leidraad nemen. Zij maken overigens onderscheid tussen zaken waar overlap in zit. Zo is er overlap tussen anti-institutioneel, extreemrechts, en ondermijning terwijl islamisme meer op zichzelf staat (al heb je wel overlap met Jodenhaat, wat weer bij extreemrechts terecht komt).
Dan ga ik quoten wat jij niet relevant vindt:*knip*
"Niet elke moslim is dus islamistisch." Het is objectief wel relevant. Want als onze diensten iedereen die islamitisch is in de gaten gaan houden, dan moeten zij zoeken naar een speld in een hooiberg. Met islamistisch heb je een effectiever gekaderd selector, met een gunstigere true/positive, true/negative, false/positive, en vooral false/negative ratio.Verschil tussen islamitisch en islamistisch
De termen islamitisch en islamistisch schelen maar één letter, maar betekenen iets anders. Islamitisch verwijst naar alles wat met de islam als religie te maken heeft, bijvoorbeeld islamitische feestdagen of islamitische architectuur. Als je islamitisch bent, ben je een moslim en geloof je in Allah.
Islamistisch is een politieke stroming die vindt dat de islam niet alleen een geloof moet zijn van mensen, maar ook de basis voor de inrichting van de staat en de samenleving. Niet elke moslim is dus islamistisch.
Binnen het islamisme zijn er weer meerdere stromingen. Zo zijn er hervormers die verandering willen binnen een democratie, maar ook radicalen die de democratie met geweld willen omverwerpen, zoals de leden van groeperingen als IS of al-Qaida.
Door het onderscheid niet te maken, draag je bij aan de tweedeling in de maatschappij. Je zet een groep mensen weg. Ik lees momenteel een essay over OUN (Bandera's afsplitsing), die deed precies hetzelfde met (o.a.) Joden in Oekraïne.
Aan de andere kant heb je ook hetzelfde eiereneten tussen Joden en extremistische Joden (die mag je niet over een kam scheren), maar vanwege de Holocaust ligt dat gevoeliger. Toch moeten we het wel veroordelen, zonder alle Joden over een kam te scheren. En.. dat kunnen we ook.
Om deze reden ben ik tegen de autoterroristenIk postte de cijfers niet om Duitsland met Nederland te vergelijken overigens. Maar ik sta gewoon anders in de wedstrijd als het gaat om dit soort figuren. Wat mij betreft sluiten we die 410 (en ja, ook die 65 en 17 anderen) gewoon op. En natuurlijk begrijp ik dat dat binnen onze (huidige) democratische kaders niet kan. Maar moet je nu kijken wat ervan komt: telkens onnodige slachtoffers! Ik vind dat je best de vraag mag stellen of het belang van 100 miljoen anderen niet zwaarder weegt dan de belangen van dit soort idioten.
En ja, dat autoterrorisme is van wezenlijk belang in deze context. Er zijn nog altijd meer verkeersdoden dan doden door terrorisme in ons land. Sterker nog, wereldwijd is de impact van terrorisme gedaald sinds de jaren '70/'80.
De repressie in die landen is toegenomen, de democratische waarden zijn scherp gedaald (onderzoeken en indices gebaseerd op nieuwsfeiten en onderzoeken wijzen dat uit). D66-rechters zouden we hier hebben (wat onzin is); daar had en heb je PiS-rechters, Fidesz-rechters. Hetzelfde had je ook in de autocratische landen ten tijde interbellum, namelijk Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie. Door onze rechters af te schilderen als D66-rechters, normaliseer je de PiS-, Fidesz-, en toekomstige PVV/FvD-rechters*knip*.
Het probleem met dit soort verboden is hetzelfde als met AVG. Het duurt ontzettend lang, we reageren traag. De geest is dan al uit de fles. Ik verwacht hetzelfde m.b.t de verboden op sociale media. Het helpt wel met aansprakelijkheid. Het is alsof je een goede zet maakt in een conflict. Het conflict is dan niet meteen verdwenen, de tegenpartij gaat zich aanpassen. En een deel van die tegenpartij wordt gestuurd door buitenlandse agenten, en wat ik maar even omschrijf als psychopaten (overlap met Wikipedia: Accelerationism)Ik begrijp je zorg en ik heb ook (jonge) kinderen, maar ik ben positief gestemd over dit onderwerp, voornamelijk door het aanstaande mobieltjes-/internetverbod. Ik verwacht dat dat een groot verschil gaat maken. Als je kinderen nu in de vormende leeftijd zijn (pubertijd) heb je inderdaad een minder gunstig tijdperk.
~~~[edit]Ander voorbeeld: partijen met slechts 1 lid die ondemocratisch zijn, wil men verbieden. Terwijl dat probleem in de praktijk al zo'n twintig jaar bestaat.[/edit[]
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 29-07-2026 23:59 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
<knip> Mist onderbouwing.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:17:
[...]
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat als ze aan de macht zouden komen, niemand met ze wil samenwerken en ze er niks doorheen krijgen. Idem wat hier gebeurde met de PVV.
[ Voor 24% gewijzigd door darkrain op 29-07-2026 12:40 ]
Zodra er buurtbewoners met een andere mening geterroriseerd worden, blijft dezelfde PVV helemaal stil. PVV en FvD zijn continue "het volk" aan het ophitsen. Je lijkt wel blind voor de ontwikkelingen in de VS. Daar pakt de tweede termijn van Trump ook heel anders uit dan zijn eerste termijn.
[ Voor 14% gewijzigd door darkrain op 29-07-2026 12:41 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
In Duitsland hebben de deelstaten veel meer autonomie. Ze hebben ook allemaal een eigen grondwet, eigen verkiezingen, eigen bestuur. Dus het werkt niet hetzelfde als in Nederland.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:17:
[...]
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat als ze aan de macht zouden komen, niemand met ze wil samenwerken en ze er niks doorheen krijgen. Idem wat hier gebeurde met de PVV.
En in sommige deelstaten staat AfD in peilingen op een absolute meerderheid. Vandaar dat ik me dus wel zorgen maak eigenlijk.
En mensen werden ook voor gek versleten als ze wezen op Project 2025 en wat al niet meer.Joris748 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:41:
[...]
Zodra er buurtbewoners met een andere mening geterroriseerd worden, blijft dezelfde PVV helemaal stil. PVV en FvD zijn continue "het volk" aan het ophitsen. Je lijkt wel blind voor de ontwikkelingen in de VS. Daar pakt de tweede termijn van Trump ook heel anders uit dan zijn eerste termijn.
Nee joh, het valt wel mee.
Ja, dat zien we.
Ter info, hier een community-based tracker waar je precies kunt zien wat er zoal geïmplementeerd is (inclusief bronvermelding): https://www.project2025.observer/enRobinHood schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:18:
[...]
En mensen werden ook voor gek versleten als ze wezen op Project 2025 en wat al niet meer.
Ja, dat zien we.
TL;DR: het valt absoluut niet mee!
Vandaag de overtreffende trap. Een auto van een bewoner de Dieze in gereden.Jerie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:44:
Huizen van voorstanders azc beklad en auto statushouders in brand gestoken
[...]
Pure haat.
En in de reacties gaat de accelerationist het vergoelijken met 'fout, maar [...] <praat het goed>'. Wat volgens de regels alhier niet mag.
Afschuwelijk. Terwijl naar alle waarschijnlijkheid maar een kleine groep dit heeft gedaan, heeft deze buitensporig veel invloed. Riekt naar terrorisme, en als men niet buigt zal men een trede zwaarder op de geweldladder gaan staan. Hopelijk worden de daders gauw ter verantwoording geroepen. Kom het in de rechtbank maar uitleggen, met je grote mond.
https://www.omroepbrabant...vluchtelingenwerk-net-weg
De mensen daar moeten in mijn ogen überhaupt niet zo zeuren. Ik ben groot voorstander van opvang in gebieden waar D66 en/of GL/PvdA de grootste was en in Engelen was dat het geval.
Misschien dat we eens moeten ophouden met dit "vandalisme" te noemen en het gewoon terrorisme noemen. Het doel is duidelijk om anderen angst aan te jagen zodat ze zich niet meer durven uit te spreken en zo de politiek te beïnvloeden.TheBrut3 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:54:
[...]
Vandaag de overtreffende trap. Een auto van een bewoner de Dieze in gereden.
De mensen daar moeten in mijn ogen überhaupt niet zo zeuren. Ik ben groot voorstander van opvang in gebieden waar D66 en/of GL/PvdA de grootste was en in Engelen was dat het geval.
Zet hier maar eens een groot politie team op en sluit dit soort idioten voor 10 jaar op.
En het terrorisme werkt gewoon.Philip Ross schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:06:
[...]
Misschien dat we eens moeten ophouden met dit "vandalisme" te noemen en het gewoon terrorisme noemen. Het doel is duidelijk om anderen angst aan te jagen zodat ze zich niet meer durven uit te spreken en zo de politiek te beïnvloeden.
Zet hier maar eens een groot politie team op en sluit dit soort idioten voor 10 jaar op.
Als ik nou alleen was zou ik wellicht ook zo'n poster ophangen, maar ik heb jonge kinderen dus ik kijk wel uit.De bewoners hadden de poster na de bekladdingen weggehaald.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik ook niet had verwacht dat het zo'n vaart zou lopen in de VS. Misschien ben ik dubbel naïef als ik denk dat de democratische mechanismen hier beter zijn én de kiezer ook slimmer is dat ik denk dat je de overzeese situatie niet één-op-één op West-Europese landen kunt plotten.RobinHood schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:18:
En mensen werden ook voor gek versleten als ze wezen op Project 2025 en wat al niet meer.
Ja, dat zien we.
Die auto lijkt me total loss. Hopelijk verzekering. Helaas wilden ze er ook deze zomervakantie mee op vakantie, pijnlijk. Misschien een crowdfunding om een auto te huren een idee? Bestaat dit al? Ik gun het deze mensen graag.TheBrut3 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:54:
[...]
Waarschijnlijk betreft het een minderheid, waarbij degenen die overgaan tot dit geweld ook een minderheid betreffen, die elkaar bijv. opjutten.
Bij het jeugdhonk is ook graffiti aangetroffen. Let op de groene kleur en het handschrift (de 'k' vind ik typisch).
https://www.omroepbrabant...t-teksten-tegen-komst-azc
In ieder geval reden om aldaar eens te gaan praten door agenten, bijv. een stop gesprek. Het scheldwoord 'hoer' is in deze context bijzonder, gezien de lokatie, en getuigd niet van hoge emotionele intelligentie. En 'links dood' riekt ook naar bedreiging/terrorisme.
Helaas doet extreemrechts al vaker ziekelijke dingen, zoals WOII graven vernielen.
Driehoek zal een strategie moeten ontwikkelen om: 1) te deëscaleren 2) de daders op te sporen.
Same, ik heb er de ballen niet voor met kleine kinderen, en als ze ouder zijn verwacht ik niet dat het positief uitpakt (i.v.m jeugdcriminaliteit, pesten of uitsluiting middelbare school).ErikT738 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:19:
[...]
En het terrorisme werkt gewoon.
[...]
Als ik nou alleen was zou ik wellicht ook zo'n poster ophangen, maar ik heb jonge kinderen dus ik kijk wel uit.
Wij hebben overigens een nee/nee sticker, dat dan weer wel. Al bijna vijftien jaar. In al die tijd, zijn het de kleine eenmanszaken en glazenwassers die niet begrijpen dat we hun reclame niet hoeven. Maar de enige activisten die er ook schijt aan hadden, waren de AZC nee figuren. Zo belangrijk zien ze zichzelf, of zo weinig respect hebben ze voor onze keuze? Ik weet het niet.
Dat is echt een risico. Zolang er geen absolute meerderheden zijn vallen ze vanzelf door de mand omdat ze niet gerealiseerd krijgen van wat ze vooraf allemaal blaten. Maar met een absolute meerderheid kan er toch een stuk meer.dawg schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:18:
[...]
In Duitsland hebben de deelstaten veel meer autonomie. Ze hebben ook allemaal een eigen grondwet, eigen verkiezingen, eigen bestuur. Dus het werkt niet hetzelfde als in Nederland.
En in sommige deelstaten staat AfD in peilingen op een absolute meerderheid. Vandaar dat ik me dus wel zorgen maak eigenlijk.
En een groot deel van de problemen die het nieuws halen komt doordat er slechts 1 aanmeldcentrum is. Als je in iedere provincie 1 aanmeldcentrum hebt is het probleem weg.Dennis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:34:
[...]
Wie moeten er niet zeuren? Je bedoelt denk ik de tegenstanders (die overigens vast niet GL hebben gestemd)?TheBrut3 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:54:
[...]
We hebben de spreidingswet. Dat is het resultaat van een aantal regeringen van de laatste jaren. Misschien zijn de stemmers op de laatste paar kabinetten de mensen die dan maar niet moeten zeuren
Mijn probleem is niet wat ze voor elkaar gaan krijgen. Dat weten we al van ons vorige "meest rechtse kabinet ooit": niks.R_Zwart schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:09:
[...]
Dat is echt een risico. Zolang er geen absolute meerderheden zijn vallen ze vanzelf door de mand omdat ze niet gerealiseerd krijgen van wat ze vooraf allemaal blaten. Maar met een absolute meerderheid kan er toch een stuk meer.
Het gaat er om wat ze kapot kunnen maken. En hoeverre dat de federale overheid er nog iets over te zeggen heeft.
Alle Auslander raus klinkt leuk, maar 99% van de mensen in het straatbeeld hebben gewoon een lokaal paspoort.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Zo'n 30 jaar geleden werd Hans Janmaat van de CD nog veroordeeld (één van de vele veroordelingen) voor de uitspraak: 'Wij schaffen, zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af.'DropjesLover schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:14:
[...]
Mijn probleem is niet wat ze voor elkaar gaan krijgen. Dat weten we al van ons vorige "meest rechtse kabinet ooit": niks.
Het gaat er om wat ze kapot kunnen maken. En hoeverre dat de federale overheid er nog iets over te zeggen heeft.
Alle Auslander raus klinkt leuk, maar 99% van de mensen in het straatbeeld hebben gewoon een lokaal paspoort.
Bron: artikel van Trouw 2003 https://web.archive.org/w...ses-aan-janmaat~bdbd135c/
Ik houd Janmaat er niet verantwoordelijk voor, maar Frits Bolkestein (die Hans Wiegel als leermeester had). Die maakte de weg vrij voor onze Pim. Want Bolkestein normaliseerde Janmaat's gedachtegoed. De VVD heult al langer dan vandaag met extreemrechts.
Wat bijzonder is, of in ieder geval een absoluut gebrek aan zelfreflectie aantoont.Jerie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:55:
[...]
Zo'n 30 jaar geleden werd Hans Janmaat van de CD nog veroordeeld (één van de vele veroordelingen) voor de uitspraak: 'Wij schaffen, zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af.'
Bron: artikel van Trouw 2003 https://web.archive.org/w...ses-aan-janmaat~bdbd135c/
Ik houd Janmaat er niet verantwoordelijk voor, maar Frits Bolkestein (die Hans Wiegel als leermeester had). Die maakte de weg vrij voor onze Pim. Want Bolkestein normaliseerde Janmaat's gedachtegoed. De VVD heult al langer dan vandaag met extreemrechts.
Immers, het was de VVD die:
- De grenzen open zetten voor gastarbeiders destijds
- Het 30 jaar later wéér doet met de grenzen open zetten voor (EU) arbeidsmigranten
- Asielzoekerscentra sloot
- De woningmarkt als "af" bestempelde
- Het stikstofprobleem liet uitgroeien tot de huidige crisis, waar de woningcrisis weer direct mee samenhangt
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tQPL8TfgPsASd7IqHPCapoiA.jpg?f=user_large)
Overigens is het niet alleen de VVD of Nederland, deze problemen spelen wereldwijd, van VS tot Spanje tot Australië tot Japan. Omdat de neo-liberale stroom sterk verweven zit in de wereldwijd geaccepteerde economische leer, en daar is dit het natuurlijke gevolg van.
[ Voor 25% gewijzigd door DropjesLover op 30-07-2026 08:25 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Populisme is als een kind roept dat ze een paard wil waarop de ouders moeten uitleggen dat deze niet in de lift past.
De PVV zit inmiddels weer in de oppositie vanaf de zijlijn te schreeuwen.
De PVV zit inmiddels weer in de oppositie vanaf de zijlijn te schreeuwen.
Toch heh, met Occupy was er een wereldwijde beweging die sterk ageerde tegen de “wereldwijd geaccepteerde economische leer”. Deze werd vrij hardhandig neergeslagen, óók in landen waar je dat niet zou verwachten.DropjesLover schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:05:
[...]
Wat bijzonder is, of in ieder geval een absoluut gebrek aan zelfreflectie aantoont.
Immers, het was de VVD die:Overigens beticht ik de VVD en hun neo-liberale stroom ook van roofbouw op de samenleving, financieel (salarissen) en sociaal ("eigen broek ophouden"), die weer voedingsbodem geeft aan algemene ontevredenheid, waar weer polarisering (over de oplossing) en dus extreem rechts en links, uit voort komt.
- Het 30 jaar later wéér doet met de grenzen open zetten voor (EU) arbeidsmigranten
- Het stikstofprobleem liet uitgroeien tot de huidige crisis, waar de woningcrisis weer direct mee samenhangt
[Afbeelding]
Overigens is het niet alleen de VVD of Nederland, deze problemen spelen wereldwijd, van VS tot Spanje tot Australië tot Japan. Omdat de neo-liberale stroom sterk verweven zit in de wereldwijd geaccepteerde economische leer, en daar is dit het natuurlijke gevolg van.
De onvrede is echter nooit weggeweest. Daarna kwamen de gele hesjes, waar ook niet naar geluisterd werd. En nu denken mensen dat dan “alles maar kapot moet, aangezien we niet gehoord worden”.
Ik zal altijd blijven strijden tegen extremisme maar het onderliggende sentiment deel ik op een bepaalde manier wel. De huidige inrichting van de economie is voor niemand goed, behalve voor de top 1%. En daar moet alles voor opgeofferd worden, tot de leefbaarheid van onze planeet aan toe. Dat levert woede op, en terecht. Het is alleen een groot probleem dat er vervolgens politieke ondernemers en opportunisten daarop inspringen, vaak gesteund door de grote financiële actoren (zie bijvoorbeeld naar welke partijen het gros van donaties gaan, de lobbykracht of de korte lijntjes tussen deze actoren en de politiek).
De VVD zit behoorlijk schizofreen op dit dossier. Het populistische deel wenst (arbeids)migranten de tuberculose (daar scoor je lekker mee), het kapitalistische deel wil arbeidsmigranten om hun achterban zo veel mogelijk geld te laten verdienen (daar financier je de partij weer mee).DropjesLover schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:05:
[...]
Wat bijzonder is, of in ieder geval een absoluut gebrek aan zelfreflectie aantoont.
Immers, het was de VVD die:Overigens beticht ik de VVD en hun neo-liberale stroom ook van roofbouw op de samenleving, financieel (salarissen) en sociaal ("eigen broek ophouden"), die weer voedingsbodem geeft aan algemene ontevredenheid, waar weer polarisering (over de oplossing) en dus extreem rechts en links, uit voort komt.
[Afbeelding]
Daarom doen ze beide: oogje toeknijpen bij uitbuiting. Zoveel mogelijk geld aan verdienen. Als het de migranten niet zint gaan ze maar terug naar huis.R_Zwart schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:31:
[...]
De VVD zit behoorlijk schizofreen op dit dossier. Het populistische deel wenst (arbeids)migranten de tuberculose (daar scoor je lekker mee), het kapitalistische deel wil arbeidsmigranten om hun achterban zo veel mogelijk geld te laten verdienen (daar financier je de partij weer mee).
Scheelt ook wel dat ze daar twee smaken in hanteren. Enerzijds de (asiel)migranten die van buiten het Schengengebied komen, daar moet iets aan gedaan worden ( maar dan weer niet de duurbetaalde expat die 'wel wat toevoegt' ) en dat scoort wel punten op de rechter flank en anderzijds de arbeidsmigranten vanuit het Schengengebied om de onderkant van de arbeidsmarkt te blijven vullen waar partijen als de OTTO Work Force op leeft. ( de BBB heeft daarin een zelfde schizofrenie met de arbiedsmigranten die in de agrarische sector werken )._JGC_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:33:
[...]
Daarom doen ze beide: oogje toeknijpen bij uitbuiting. Zoveel mogelijk geld aan verdienen. Als het de migranten niet zint gaan ze maar terug naar huis.
Wat dat betreft is het allemaal redelijk doorzichtig als je niet stopt met kijken bij de oneliners in de media.
[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 31-07-2026 10:41 ]
Er is niets nieuws onder de zon... mijn moeder kreeg 40 jaar geleden al een tirade naar haar hoofd van de buurvrouw in België over die klotemigranten die alle problemen veroorzaakten. Buurvrouw werd wat ongemakkelijk toen ze erop gewezen werd dat wij ook migranten waren.Napo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:40:
Wat dat betreft is het allemaal redelijk doorzichtig als je niet stopt met kijken bij de oneliners in de media.
"Maar gij zijt Ollanders, da's anders, se?"
https://www.trouw.nl/binn...nitiatief-bloot~b6ddc68c/
Zoals The Heritage Foundation, deze meneer Brown. En vervolgens de toorn van Trump weerstaan want hij zal ongetwijfeld met tarieven o.i.d. gaan dreigen, de slapjanus die hij is.
Zie ook Volkskrant hun uitgebreider artikel.
https://www.volkskrant.nl/cs-b318a6bf9/ (Cadeaulink.. volgens mij)
Misschien wordt het tijd om óók Amerikaanse inmenging in Europa te sanctioneren. Net als de Russische.Dat schrijft onderzoeksplatform Justice for Prosperity (JfP) op basis van eigen onderzoek. Het initiatief, de Save Europe Act (SEA), staat onder leiding van de radicaalrechtse influencer Eva Vlaardingerbroek en de Oostenrijkse extremist Martin Sellner.
SEA presenteert zich als 'patriottisch Europees burgerinitiatief' voor 'het voortbestaan van de Europese beschaving' en heeft daarvoor naar eigen zeggen ruim 643.000 handtekeningen opgehaald, vooral uit Nederland en Duitsland. De Europese Commissie wilde het initiatief niet in behandeling nemen, omdat het niet als zodanig was aangemeld. Ook was het in strijd met de grondrechten van de EU. Stopzetting van immigratie van 'niet-westerse burgers' zou volgens de commissie discriminatie op grond van ras en etnische afkomst zijn.
Toch zetten de initiatiefnemers de campagne door en organiseren ze de zogeheten European Shield Tour, een reeks demonstraties in verschillende Europese landen om 'remigratie' en een immigratiestop te promoten. De eerste demonstratie is zaterdag in Utrecht.
JfP traceerde het onderliggende netwerk en de financiering. Zo blijkt SEA banden te hebben met de ultraconservatieve Amerikaanse zakenman en Trump-aanhanger Brian Brown, die JfP eerder linkte aan het Kremlin, mede via de Russische oligarch Konstantin Malofeev. De laatste stond in 2014 al op de sanctielijst van de EU en de VS. Ook krijgt het initiatief steun van de Hongaarse ex-premier Viktor Orbán en in Nederland van fractieleider Lidewij de Vos van Forum voor Democratie.
Zoals The Heritage Foundation, deze meneer Brown. En vervolgens de toorn van Trump weerstaan want hij zal ongetwijfeld met tarieven o.i.d. gaan dreigen, de slapjanus die hij is.
https://www.volkskrant.nl/cs-b318a6bf9/ (Cadeaulink.. volgens mij)
dawg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:35:
https://www.volkskrant.nl/cs-b318a6bf9/ (Cadeaulink)
offtopic:
Ik loop toch tegen een paywall.
Ik loop toch tegen een paywall.
The Flat Earth Society has members all around the globe.
Inmiddels heeft de NOS hier ook iets over (zonder paywall):dawg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:35:
[...]
Misschien wordt het tijd om óók Amerikaanse inmenging in Europa te sanctioneren. Net als de Russische.
https://www.volkskrant.nl/cs-b318a6bf9/ (Cadeaulink)
https://nos.nl/artikel/2625164-onderzoek-netwerk-achter-extreemrechtse-save-europe-act-wil-europa-destabiliseren
En datzelfde wordt ook altijd gezegd door racisten die toevallig migranten die wat donkerder zijn kennen. "Maar dat zijn de goede. Die anderen niet."Dido schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Er is niets nieuws onder de zon... mijn moeder kreeg 40 jaar geleden al een tirade naar haar hoofd van de buurvrouw in België over die klotemigranten die alle problemen veroorzaakten. Buurvrouw werd wat ongemakkelijk toen ze erop gewezen werd dat wij ook migranten waren.
"Maar gij zijt Ollanders, da's anders, se?"
Naast de al genoemde is weer Musk betrokken bij extreemrechtse plannen en acties in de EU.
[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 01-08-2026 21:30 ]
Het grootste probleem is dat Nederland (maar ook de rest van de EU) nog steeds in de constatering/ontdekkingsfase qua impact en invloed van buitenlandse inmenging. En om tot die stap te komen vanuit onwetendheid of zelfs ontkenning heeft ook nog eens heel lang geduurd. Voor wie de Russische invasie in Oekraïne heeft gevolgd, was al heel snel duidelijk dat hybride dreigingen reëel zijn, maar zeker op informatievlak nauwelijks werden bestreden.
We zijn nu inmiddels een decennium verder en nog steeds is er nog nauwelijks zicht op beleid dat effectief is tegen wat feitelijke gewoon vijandelijke buitenlandse ondermijning/inneming is. Zulke partijen hebben hierdoor vrij spel en kunnen vaak ook leunen op actieve steun vanuit de infrastructuur die we aanbieden, zoals toegang tot onze democratie met partijfinanciering, zendtijd, etc.
Er is een reden dat autocraten zoals Poetin en Trump de liberale democratische rechtstaat zwak vinden, welke land geeft niet alleen toegang aan haar vijanden, maar faciliteer dit ook. Ze hebben hier wel degelijk een punt. De kritiek op Rusland/Amerika klinkt hol als in eigen land de opmars van autocraten ook niet te stoppen lijkt.
Het probleem is dat we in een diepe crisis zitten omdat op bijna alle vlakken, beleidsmatig, publiek debat, economisch, etc er geen uitweg lijkt te zijn. Democratieën lijken vast te zitten in analysis paralysis, waaruit geen beleid voortkomt.
Deels komt dit door een imho verwrongen beeld van wat de liberale democratische rechtstaat behoort te zijn. Ten eerste dat het systeem intrinsiek altijd sterk genoeg is om autocratische invloeden te weerstaand. Ten tweede door te geloven dat de uitkomst van een z.g.n. vrij informatiesysteem altijd democratiserend zal werken. Zeker dat laatste wordt vaak niet beseft, er is een reden waarom er zoveel propaganda/desinformatie is, het werkt bijzonder goed in het ondermijnen van de liberale democratische rechtstaat.
M.a.w. met andere woorden, we geloven als land in een passieve verdediging door te vertrouwen op processen en instituties. Onze vijanden geloven in actieve aanvallen, door juist zwakheden proberen te vinden en te exploiteren.
En het is niet moeilijk om maatregelen te verzinnen die effectief zijn:
Ik denk echter dat informatie infrastructuur dermate kritiek is voor een gezonde democratie, dat het zelf ook democratisch en publiek gefinancierd behoort te worden. Je ziet in grotere landen vaak journalistiek in handen van oligarchen die hierdoor politieke macht kunnen uitoefenen, dat is juist het tegenovergestelde wat journalistiek zou moeten zijn.
We zijn nu inmiddels een decennium verder en nog steeds is er nog nauwelijks zicht op beleid dat effectief is tegen wat feitelijke gewoon vijandelijke buitenlandse ondermijning/inneming is. Zulke partijen hebben hierdoor vrij spel en kunnen vaak ook leunen op actieve steun vanuit de infrastructuur die we aanbieden, zoals toegang tot onze democratie met partijfinanciering, zendtijd, etc.
Er is een reden dat autocraten zoals Poetin en Trump de liberale democratische rechtstaat zwak vinden, welke land geeft niet alleen toegang aan haar vijanden, maar faciliteer dit ook. Ze hebben hier wel degelijk een punt. De kritiek op Rusland/Amerika klinkt hol als in eigen land de opmars van autocraten ook niet te stoppen lijkt.
Het probleem is dat we in een diepe crisis zitten omdat op bijna alle vlakken, beleidsmatig, publiek debat, economisch, etc er geen uitweg lijkt te zijn. Democratieën lijken vast te zitten in analysis paralysis, waaruit geen beleid voortkomt.
Deels komt dit door een imho verwrongen beeld van wat de liberale democratische rechtstaat behoort te zijn. Ten eerste dat het systeem intrinsiek altijd sterk genoeg is om autocratische invloeden te weerstaand. Ten tweede door te geloven dat de uitkomst van een z.g.n. vrij informatiesysteem altijd democratiserend zal werken. Zeker dat laatste wordt vaak niet beseft, er is een reden waarom er zoveel propaganda/desinformatie is, het werkt bijzonder goed in het ondermijnen van de liberale democratische rechtstaat.
M.a.w. met andere woorden, we geloven als land in een passieve verdediging door te vertrouwen op processen en instituties. Onze vijanden geloven in actieve aanvallen, door juist zwakheden proberen te vinden en te exploiteren.
En het is niet moeilijk om maatregelen te verzinnen die effectief zijn:
- Soevereine publieke partij financiering volledig publiek inzichtelijk en extern geaudit door een democratische gekozen instantie, alleen staatsburgers mogen doneren. De audit is een toegangseis voor deelname aan verkiezingen, komt een partij de audit niet door dan is men uitgesloten.
- Alleen diplomatiek contact met autocratische landen, politici, denktanks, ngo's, etc moeten expliciet toestemming vragen, op straffe van een minimale gevangenisstraf.
- Hetzelfde geld andersom, personen uit die landen kunnen alleen het land in met expliciete toestemming.
Ik denk echter dat informatie infrastructuur dermate kritiek is voor een gezonde democratie, dat het zelf ook democratisch en publiek gefinancierd behoort te worden. Je ziet in grotere landen vaak journalistiek in handen van oligarchen die hierdoor politieke macht kunnen uitoefenen, dat is juist het tegenovergestelde wat journalistiek zou moeten zijn.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Dan ook graag Arabische, Turkse en Marrokaanse inmenging sanctioneren. Of laten we gewoon alle inmenging sanctioneren van buiten de EU. De vraag is alleen: hoe doe je dat?dawg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:35:
[...]
Misschien wordt het tijd om óók Amerikaanse inmenging in Europa te sanctioneren. Net als de Russische.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Als je geld aanneemt van buitenlandse mogendheden of een proxy daarvan dan ben je een landverrader en mag je partij niet meer meedoen.
En of het nu Ankara, Beijing of Washington is dat maakt niet uit. Denk je dat die landen het zouden accepteren als de Nederlandse ambassadeur geld geeft aan de oppositie?
En of het nu Ankara, Beijing of Washington is dat maakt niet uit. Denk je dat die landen het zouden accepteren als de Nederlandse ambassadeur geld geeft aan de oppositie?
https://www.nu.nl/politiek/6404753/fvd-basisschool-opent-de-deuren-dit-is-wat-vrijheid-van-onderwijs-kan-zijn.html
En we zijn weer een stapje dichterbij een extreem rechtse autocratie, want wat is nou beter dan al op jonge leeftijd te beginnen met het verspreiden van jouw gedachtengoed.
Hopelijk heeft onderwijsinspectie voldoende mensen en mandaat om dit heel goed in de gaten te houden.
En we zijn weer een stapje dichterbij een extreem rechtse autocratie, want wat is nou beter dan al op jonge leeftijd te beginnen met het verspreiden van jouw gedachtengoed.
Hopelijk heeft onderwijsinspectie voldoende mensen en mandaat om dit heel goed in de gaten te houden.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Nouja, grote kans dat ze dus niks kunnen doen, dankzij vrijheid van onderwijs.Standeman schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:44:
https://www.nu.nl/politiek/6404753/fvd-basisschool-opent-de-deuren-dit-is-wat-vrijheid-van-onderwijs-kan-zijn.html
We kunnen ook al niks doen tegen religieuze scholen die de gekste dingen in de hersentjes van kinderen stoppen.
Ik ben heel blij met onze vrijheid van onderwijs, het is goed dat er verschillende soorten scholen zijn, en mits binnen de perken heb ik zelfs niks tegen religieus onderwijs, maar dit gaat natuurlijk veel en veels te ver.
Voorbeeld nummer 2524643 van hoe fascisten vrijheid gebruiken om vrijheid af te breken.
Dubbelposten doe je zo.
Nederlands en interessant:
https://www.volkskrant.nl...mrechts-protest~bbbd6c90/ [eerlijk gevonden op reddit, misschien een cadeaulink?]
Niet Nederlands, wel interessanter:
https://www.groene.nl/art...and?token=B6qKznd08QnJ843 [mijn eigen cadeaulink]
[quoteMensen stemmen niet alleen uit protest op het AfD, omdat ze ontevreden zijn met de andere partijen, maar ze zijn het met het AfD eens.’[/]
Er zitten wat stukken in die ik niet lekker kon samenvatten, dus, lees gewoon het hele stuk. De parallellen met Nederlandse partijen zijn erg duidelijk.
Nederlands en interessant:
https://www.volkskrant.nl...mrechts-protest~bbbd6c90/ [eerlijk gevonden op reddit, misschien een cadeaulink?]
Lokale VVD’er tekende remigratiepetitie en bezocht extreemrechts protest
Een wijkraadslid van de Rotterdamse VVD blijkt de omstreden Save Europe Act te hebben ondertekend en was aanwezig bij een door extreemrechts georganiseerd protest. De VVD distantieert zich van de campagne en wil met hem in gesprek.
Zaterdag postte VVD-wijkraadslid Ruben Arnhem op Instagram een foto vanaf het remigratieprotest op het Jaarbeursplein in Utrecht. ‘Luisteren naar @dvanlangenhove en andere sprekers tijdens de European Shield Tour. Samen met Nederlanders en andere Europeanen die wel om ons land en Europa geven’, schreef hij erbij. ‘#SaveEurope.’
Tja, hierop kon je natuurlijk gewoon wachten, de VVD flirt nog altijd met dit soort extremisten, en dan duurt het niet lang voordat je mensen in je gelederen krijgt die extremisme dikke prima vinden. En een goed gespek? Gewoon royeren toch?De leider van de Rotterdamse VVD, wethouder Tim Versnel, laat vanaf zijn vakantieadres weten dat het ‘voor zich spreekt’ dat de Rotterdamse VVD ‘niks met extreemrechts te maken wil hebben’. ‘Als dit klopt, gaan Ruben en ik daar eens een goed gesprek over hebben als ik terug ben.’
Niet Nederlands, wel interessanter:
https://www.groene.nl/art...and?token=B6qKznd08QnJ843 [mijn eigen cadeaulink]
Twee jaar geleden onthulde Correctiv in een uitgebreid artikel, ‘Geheimplan gegen Deutschland’, een geheime bijeenkomst in een villa in Potsdam, even buiten Berlijn. Tijdens deze samenkomst werden plannen gesmeed om miljoenen mensen Duitsland uit te zetten.
Een paar keer per week organiseert het AfD zogeheten Bürgerdialoge waar bewoners in contact kunnen komen met lokale politici. Die bijeenkomsten zijn openbaar toegankelijk. [..]
Alle bekende rechts-radicale stokpaardjes komen voorbij: windmolens (slecht), trans personen (er zijn maar twee geslachten), uitkeringen aan migranten (weg ermee) en natuurlijk Rusland (niet de vijand, sterker: op scholen moet weer Russische les worden ingevoerd). Waar twee jaar geleden het concept remigratie – feitelijk een ander woord voor deportatie – nog in het geheim besproken moest worden, liggen er nu openlijk brochures waarin ‘Remigration Jetzt’ staat beschreven.
Iets anders waar hij [Siegmund, spreker van AfD] steeds weer op terugkomt is de belofte van zijn eerste officiële daad als minister-president van Saksen-Anhalt, namelijk het opzeggen van het verdrag waarmee de publieke omroep wordt gefinancierd. ZDF staat bij het AfD namelijk voor ‘Zensur, Diffamierung und Fake News’ (censuur, laster en nepnieuws) en ARD voor ‘Arbeitsgemeinschaft für Richtungsweisende Desinformation’ (werkgroep voor koersbepalende desinformatie). Het ‘Geheimplan’-artikel zit Siegmund duidelijk dwars. Tijdens elke Bürgerdialog noemt hij de geheime bijeenkomst in Potsdam een ‘Kaffeekränzchen’.
En als laatste, een afsluiter van een journalist over hoe journalistiek om te gaan met de AfD:Aan het eind van deze [een andere, weekje later] Bürgerdialog houdt Oliver Kirchner, voormalig automonteur en tegenwoordig de een-na-machtigste man van de partij in Saksen-Anhalt, een geprint portret van een journalist van de lokale omroep omhoog. Hij waarschuwt het publiek voor deze vijand van het volk.
[quoteMensen stemmen niet alleen uit protest op het AfD, omdat ze ontevreden zijn met de andere partijen, maar ze zijn het met het AfD eens.’[/]
Er zitten wat stukken in die ik niet lekker kon samenvatten, dus, lees gewoon het hele stuk. De parallellen met Nederlandse partijen zijn erg duidelijk.
Deze kun je ook organisch vinden via de zoekmachine van De Volkskrant in een private browser. Het artikel staat simpelweg niet achter de paywall. Andere media doen dit ook soms, zoals De Correspondent. Je krijgt het artikel dan 'cadeau van de auteur'.RobinHood schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:48:
[eerlijk gevonden op reddit, misschien een cadeaulink?]
Volgens mij doet De Volkskrant niet aan cadeaulinks. Bij FtM is alles op dag van publicatie in te zien (en te mirroren). Dit samen met hun RSS feed werkt behoorlijk goed voor freeloading, maar ik gebruik het met name wanneer andere media naar een onderzoek van FtM refereren. Overigens zijn hun podcasts ook gratis, en die met Emma du Chatinier zelfs zonder reclame, en met video. Erg netjes.
Zie ook: Wikipedia: Reichsschule Heythuysen en de podcast Hitler's Meisjesschool; de directrice had een relatie met Himmler.RobinHood schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:29:
Nouja, grote kans dat ze dus niks kunnen doen, dankzij vrijheid van onderwijs.
We kunnen ook al niks doen tegen religieuze scholen die de gekste dingen in de hersentjes van kinderen stoppen.
Ik ben heel blij met onze vrijheid van onderwijs, het is goed dat er verschillende soorten scholen zijn, en mits binnen de perken heb ik zelfs niks tegen religieus onderwijs, maar dit gaat natuurlijk veel en veels te ver.
Voorbeeld nummer 2524643 van hoe fascisten vrijheid gebruiken om vrijheid af te breken.
Far-right groups rely on PayPal to spread extremism onderzoek van Polina Bachlakova en FTM. Helaas zit het inmiddels achter de paywall. De podcast PayPal and the business of hate gaat er ook over. Dit probleem is van toepassing op internationaal extreemrechts, niet specifiek die van Nederland. Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit onderzoek van toepassing is op Nederland.
[ Voor 25% gewijzigd door Jerie op 04-08-2026 16:19 ]
<knip> Dit soort uitspraken mag je onderbouwen, bij voorkeur met betrouwbare bronnen.R_Zwart schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:09:
[...]
Dat is echt een risico. Zolang er geen absolute meerderheden zijn vallen ze vanzelf door de mand omdat ze niet gerealiseerd krijgen van wat ze vooraf allemaal blaten. Maar met een absolute meerderheid kan er toch een stuk meer.
[ Voor 99% gewijzigd door darkrain op 10-08-2026 21:16 ]
Democratie verstorend/bedreigend extreem links en rechts is beide een probleem.
AW is hypocriet, lesbisch tegen het partijstandpunt in.
[ Voor 36% gewijzigd door darkrain op 10-08-2026 21:17 ]
<knip> Dit is niet het niveau van discussievoeren zoals we dat hier willen zien, onderbouwing met feiten is dat wel...W1ck1e schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:54:
[...]
Democratie verstorend/bedreigend extreem links en rechts is beide een probleem.
AW is hypocriet, lesbisch tegen het partijstandpunt in.
[ Voor 71% gewijzigd door darkrain op 10-08-2026 21:19 ]
*knip* n=1 casussen horen hier niet thuis, hier is geen zinnige discussie over te voeren en bovendien behoorlijk offtopic ook
[ Voor 76% gewijzigd door polthemol op 11-08-2026 09:04 ]
Twee aanhoudingen voor anti-azc-bekladdingen en vernielingen Engelen
Niet de leeftijden/geslachten die je zou verwachten:
Een 52-jarige man en een 18-jarige vrouw uit de gemeente 's-Hertogenbosch zijn vanochtend aangehouden voor vernielingen en bekladdingen in Engelen en Bokhoven.
[...]
Vooral ook omdat er veel beeldmateriaal is.[...]
Jack Mikkers, burgemeester van Den Bosch, is blij met de arrestaties. "Het kan niet dat wij in een land leven waarin door intimidatie en geweld er geforceerd wordt op een besluit. We verwachten dat er nog meer aanhoudingen zullen volgen", zegt hij tegen Omroep Brabant.
[...]
Maar het zijn "bezorgde burgers" dus ze zullen er wel met een standje vanaf komen. Hoogstens met een emmertje sop helpen met verf verwijderen.Jerie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:29:
[...]
[...]
Vooral ook omdat er veel beeldmateriaal is.
Vader en dochter wellicht? Ik had het ook niet verwachtJerie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:29:
[...]
[...]
Vooral ook omdat er veel beeldmateriaal is.
Ja. Dat hoorde ik gisteren op het nieuws.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:30:
[...]
Vader en dochter wellicht? Ik had het ook niet verwacht
en hier staat het
[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 12-08-2026 07:50 ]
Ik ben wel benieuwd @Jerie @Piet_Piraat7, welke leeftijden hadden jullie verwacht?
Maakt niet heel veel voor de discussie hier, ik had jonge mannen verwacht die elkaar aan het ophitsen waren. Hoe dan ook een droevige actie.orvintax schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:04:
Ik ben wel benieuwd @Jerie @Piet_Piraat7, welke leeftijden hadden jullie verwacht?
Statistisch gezien zijn daders nagenoeg altijd mannen. En gemiddeld genomen kunnen jongemannen (nog) niet zo goed omgaan met hun emoties, zoals woede. Ze zijn impulsiever, en dat zie je ook terug in bijvoorbeeld het verkeer.orvintax schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:04:
W1ck1e schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:44:
[...]
Ja. Dat hoorde ik gisteren op het nieuws.
en hier staat het
Verstandig. Heb je nog steeds VvM maar wel op een gecentraliseerd stuk, dat ook makkelijker kan worden gemonitord.De gemeente gaat alle vlaggen en borden, die zijn opgehangen in de discussie over de asielopvang, weghalen uit openbaar gebied. Dat geldt ook voor alles wat is opgehangen bij de plek van de beoogde asielopvang. Hier staan al hekken en daar komt één plek waar vlaggen en protestborden kunnen worden opgehangen.
In deze context, afgelopen zondag:
Protestborden bij gepland azc in Engelen vernield: 'Kinderachtig'
Dit moet dan worden tegengegaan. Maar in geval van centralisatie is dat behapbaar.
[ Voor 17% gewijzigd door Jerie op 12-08-2026 14:07 ]
Ik zie net bij journaal een stukje over de rechtzaak tegen die man die een aanslag op het D66 kantoor zou hebben gepleegd. Zijn eigen verhaal werd ook uitgezonden. Alsof hij het PVV verkiezingsprogramma zat voor te lezen (met een vleugje FvD). Die partijen kunnen toch niet meer met droge ogen beweren dat ze er niets mee te maken hebben. Strikt genomen hebben ze mogelijk gelijk, maar ze weten echt wel dat hun woorden mensen beïnvloeden. Zeker mensen die al wat labieler zijn zoals de mogelijke dader. Andersom had Wilders al een spoeddebat aangevraagd. Misschien moet het ook eens andersom gebeuren.
Dat geldt natuurlijk voor iedere partij. Dat is hoe je zorgt dat mensen op je stemmen. Dat is precies het doel van iedere partij.R_Zwart schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:18:
ze weten echt wel dat hun woorden mensen beïnvloeden.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dat is het NOS journaal? Moet ik nog bekijken. Hoe dan ook, helaas geen verbazing van mijn kant over dat gegeven. Uit het Nationaal Kiezersonderzoek 2025 blijkt dat ongeveer 25% van de FvD-kiezers vindt dat de democratie zo slecht functioneert, dat deze met geweld omver mag worden geworpen.R_Zwart schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:18:
Ik zie net bij journaal een stukje over de rechtzaak tegen die man die een aanslag op het D66 kantoor zou hebben gepleegd. Zijn eigen verhaal werd ook uitgezonden. Alsof hij het PVV verkiezingsprogramma zat voor te lezen (met een vleugje FvD). Die partijen kunnen toch niet meer met droge ogen beweren dat ze er niets mee te maken hebben. Strikt genomen hebben ze mogelijk gelijk, maar ze weten echt wel dat hun woorden mensen beïnvloeden. Zeker mensen die al wat labieler zijn zoals de mogelijke dader. Andersom had Wilders al een spoeddebat aangevraagd. Misschien moet het ook eens andersom gebeuren.
NRC's Guus Valk had hier een item over: https://www.nrc.nl/nieuws...kiezersonderzoek-a4929048 en een podcast: https://www.nrc.nl/nieuws...zen-haagse-zaken-a4934027
(Disclaimer: ik heb het item niet gelezen; de podcast wel beluisterd. Het is een mooie aflevering met duiding. Aanrader. Het stukje over VVD is ook interessant, maar wellicht meer iets voor het NL politiek topic.)
Terug naar FvD: 25% is één op de vier kiezers. Of ze ook daadwerkelijk over zouden gaan tot deze gewelddadige actie, is natuurlijk vers twee; die nuance maakt de podcast ook.
Om die 25% nog eens in concrete aantallen uit te drukken: bij de Tweede Kamerverkiezingen 2025 waren er 13.237.031 stemmen (bron: Kiesraad). FvD ontving 4,6% van 13.237.031 stemmen: ongeveer 608.903 stemmen. Dus dat zou dan ruim 150k (specifieker ongeveer 152.226) mensen betreffen. Ik vind dat significant veel. Als die zich organiseren lijkt me dat levensgevaarlijk. NCSC neemt dit ook mee gelukkig. CTER is niet enkel en alleen moslimextremisme.
Ik heb al eens het verhaal gedeeld dat er bij tellen van stemmen tien stemmen kwijt waren geraakt (en dat dit op iets van 1000 stemmen statistisch relevant is). Tja, als mensen die deze visie erop na houden daar de boel gaan flessen, dan mag het ook niet verbazen dat ze een paar stemmen ontfutselen als ze de mogelijkheid zien. Zo iemand die observeert kan daar ook foute bedoelingen mee hebben, om een zwak moment te kiezen om toe te slaan. Dat kan op smerige wijze gebeuren. Ik wil er hier niet teveel over delen met voorbeelden, maar het kan. Tellers zijn namelijk mentaal bezig met heel iets anders dan dergelijke aanvallen. Voorheen telde ik in Amsterdam; mee gestopt vanwege gezeur over voortijdig weggaan i.v.m laatste bus naar huis (woon in de buurt van). Ik ga toch maar eens in mijn eigen gemeente aan de slag als teller. Kan ik met de fiets naar huis. Het is toch belangrijk dat integere burgers, die de integriteit belangrijker vinden dan hun politieke voorkeur, dit werk doen.
NCSC maakt zich ook het meest zorgen om Wikipedia: Accelerationisme denk hierbij aan The Base. Zie ook de PowNed documentaire Eigen Volk Eerst van Sahar Meradji. Dat is een niet al te beste documentaire want er zit geen nauwelijks duiding of verantwoording bij. Dit blog gaat hierover: https://chrisaalberts.nl/...wel-wat-extreemrechts-is/
Dat zomerkamp was onder leiding van Iem ("Biem") Al Biyati, een van oorsprong Koerdische jongedame. Ze heeft bij een MBO VeVa-opleiding ondergaan, en... ze stond ook vrolijk in het magazine van Defensie. 2x zelfs: 1, 2.Een effectieve methode: Meradji zit op de bank bij activisten van Identitair Verzet, gaat mee op zomerkamp van JFvD, praat aan de keukentafel met voormalig PVV-raadslid Erwin Versteeg en schuift aan in een Haags café bij mensen die het over omvolking hebben.
Dit n.a.v. berichtgeving in o.a. Parool over "Nazifoto’s geen bezwaar bij de jongeren van Forum voor Democratie". N.a.v. die controverse stapten veel FvD'ers op (grotendeels richting het dan op te richten JA21), en nam Lidewij de Vos het stokje over van Thierry Baudet. Maar die is er geen haar beter, want die neemt geen afstand van geweld in de maatschappij door extreemrechts, of extreemrechtse uitspraken of ideologieën. In tegendeel: ze omarmt deze zelfs. Net als Al Biyati? Net als Al Biyati.
[ Voor 1% gewijzigd door Jerie op 14-08-2026 00:47 . Reden: Toevoeging: '[...] nauwelijks duiding of verantwoording [...]' ]
Veel voorzitters zijn hier ook niet mee bezig. Ik telde voorheen op veel verschillende locaties in mijn gemeente, en ik zag echt alleen maar integere mensen die daadwerkelijk hun steentje bij willen dragen. Vaak ook leeftijd 50+, als niet al pensioengerechtigd.Jerie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:34:
[...]
Ik heb al eens het verhaal gedeeld dat er bij tellen van stemmen tien stemmen kwijt waren geraakt (en dat dit op iets van 1000 stemmen statistisch relevant is). Tja, als mensen die deze visie erop na houden daar de boel gaan flessen, dan mag het ook niet verbazen dat ze een paar stemmen ontfutselen als ze de mogelijkheid zien. Zo iemand die observeert kan daar ook foute bedoelingen mee hebben, om een zwak moment te kiezen om toe te slaan. Dat kan op smerige wijze gebeuren. Ik wil er hier niet teveel over delen met voorbeelden, maar het kan. Tellers zijn namelijk mentaal bezig met heel iets anders dan dergelijke aanvallen. Voorheen telde ik in Amsterdam; mee gestopt vanwege gezeur over voortijdig weggaan i.v.m laatste bus naar huis (woon in de buurt van). Ik ga toch maar eens in mijn eigen gemeente aan de slag als teller. Kan ik met de fiets naar huis. Het is toch belangrijk dat integere burgers, die de integriteit belangrijker vinden dan hun politieke voorkeur, dit werk doen.
Maar op 2 locaties was er eigenlijk de ruimte niet om te tellen. Oh, zegt de voorzitter, dan tel je partij x toch op de gang? Ik stelde voor om partij x (aan de rechterflank zal ik maar zeggen) te vervangen door partij y, wat meer centraal en wat minder controversieel. Vond ie maar gedoe, toch maar gedaan. Ook genoteerd in proces verbaal. Geen afwijkingen, maar er zouden maar een stuk of 10 observanten bij hebben gestaan... Dan hadden we mooi wat uit te leggen gehad.
Neonazi’s & FvD. De verwevenheid wordt steeds duidelijker, het gebeurt ook steeds openlijker.
https://www.nrc.nl/nieuws...een-bezwaar-meer-a4934076
https://regio15.nl/nieuws...erechtigheid-henry-nowak/
18 zetels in de peilingen als ik me niet vergis.
https://www.nrc.nl/nieuws...een-bezwaar-meer-a4934076
Het is zaterdag 25 juli als de Duitse neonazi-leider Claus Cremer (47), van de extreemrechtse partij Die Heimat, in Apeldoorn enkele tientallen Duitse en Nederlandse rechtsextremisten toespreekt. Hij staat op een klein podium, met rood-wit-blauwe rozetten en twee Nederlandse vlaggen. Cremer is op deze lichtbewolkte zomerdag uitgenodigd door NVU-leider Constant Kusters om te speechen tijdens een anti-azc-protest.
…
Het podium waar Kusters en Cremer gebruik van maken, is voor het protest aangeleverd door een vrouw met een zwarte wielrenbroek en wit shirt aan en een man met getatoeëerde armen en een zwarte pet op zijn hoofd. Het blijkt te gaan om Melanie Scheurwater, FVD-gemeenteraadslid in Krimpenerwaard, en haar partner Pascal Scheurwater. Terwijl Pascal de luidsprekers naast het podium kort voor de toespraken omhoogschuift op de standaard en Kusters op korte afstand heen en weer drentelt met zijn megafoon, staat Melanie naast Pascal met een doos, waaruit ze vermoedelijk stickers of flyers uitdeelt. Later loopt FVD-raadslid Melanie Scheurwater mee in de NVU-demonstratie en filmt ze de toespraken van Kusters en Cremer.
Precies een week later klinken er op zaterdag 1 augustus opnieuw anti-immigratieleuzen vanaf hetzelfde podium met de rood-wit-blauwe rozetten. Deze keer staat het podium op het Jaarbeursplein in Utrecht, waar onder meer FVD-Tweede Kamerlid Milan Schenk en de meerdere malen vanwege racisme veroordeelde Vlaamse partijvriend Dries van Langenhove spreken. In tegenstelling tot een week eerder maakt actiegroep Vaderlandsliefde van Pascal Scheurwater op hun Facebookpagina nu wel gewag van het plaatsen van het podium. „Vandaag stonden we er! Met ons podium en geluid bij de manifestatie van de Save Europe Act, georganiseerd door Dara Vos.” Vos komt voort uit jongerenbeweging JFVD en is tegenwoordig gemeenteraadslid voor Forum in Hoogeveen. NVU-activist Etienne van Basten reageert op Facebook: „Goeie wagen toppers”. „Bedankt!”, schrijft Vaderlandsliefde.
In Nederland is FVD’er Dara Vos de coördinator van het burgerinitiatief. Zij is samen met een lid van de Vlaamse extreemrechtse organisatie Schild & Vrienden beheerder van de groepsapp Save Europe Act Nederland. Samen met Vlaardingerbroek en presentatrice Raisa Blommestijn (Ongehoord Nederland) was Vos eind mei ook in Portugal aanwezig bij de lancering van het initiatief.
Zo is de veroordeelde antisemiet Jan van de Kar aanwezig, net als Peter van Vliet, een rechtsextremist die regelmatig T-shirts met een SS-teken draagt en het hele land afreist voor allerhande demonstraties.
Op het Jaarbeursplein zijn verder leden van de NVU present, neonazi’s van de Nederlandse Nationalistische Beweging (NNB) en vanuit België zijn in het kielzog van aanvoerder Dries Van Langenhove ook activisten van Schild & Vrienden afgereisd. Een van hen, Jonathan Diels, maakt dronebeelden van de manifestatie.
Zo is de demonstratie van de Save Europe Act een vergaarbak van rechtsextremisten, neonazi’s en uiterst rechtse activisten. Het initiatief van Vlaardingerbroek brengt hen samen onder één banier. Ook in de appgroep van Vos met vrijwilligers voor het initiatief duiken rechts-extremisten en neonazi’s op.
Uit recent onderzoek van stichting Justice for Prosperity, onder leiding van voormalig AIVD’er Jelle Postma, blijkt dat de Save Europe Act niet alleen een Europese aangelegenheid is. Volgens de stichting is er sprake van een samenwerking tussen Europese en Amerikaanse activisten, waarbij ook nog lijnen naar Rusland lopen. De stichting spreekt van een initiatief om Europa ‘van binnenuit te destabiliseren’.
Justice for Prosperity bekeek de digitale infrastructuur van de Save Europa Act – de hosting van de website, de fondsenwervingstructuur – en kwam uit bij een bedrijf van de Amerikaanse activist Brian Brown, een bekend figuur uit de christelijk-rechtse wereld en een fervent anti-abortus en anti-lhbtiq+ activist. Brown onderhoudt banden met Russische orthodoxe activisten en reisde in 2013 naar Moskou om in de Doema, het Russische parlement, een speech te houden tegen homorechten.
Bekijk ook zeker even de beelden van deze “herdenking”.De Nederlandse tak van de Save Europe Act heeft inmiddels een nieuw evenement aangekondigd waarbij ze aanwezig zullen zijn: een demonstratie op het Malieveld op 19 september. Precies een jaar nadat daar een betoging georganiseerd door de activist Els Noort, beter bekend als ‘Els Rechts’, volledig uit de hand liep. Voetbalhooligans en extreemrechtse activisten vochten een veldslag uit met de politie en stichtten brand bij het partijkantoor van D66.
Vermoedelijk uit angst voor ongeregeldheden besloot Forum vorig jaar geen prominente sprekers af te vaardigen naar het Malieveld. Deze keer vormt het aanstaande protest in Den Haag juist een verdere stap in de radicalisering van de partij. Voor het eerst wordt bij de organisatie van een evenement openlijk samengewerkt met neonazi’s.
Het initiatief voor de manifestatie op 19 september komt van de mensen achter de extreemrechtse splinterbeweging ID Verzet. Een van de organisatoren hierachter is Ronald Sloof. In een filmpje van de Save Europe Act heeft Dara Vos, die in Utrecht meerdere malen met Sloof overlegde, zelf aangekondigd dat haar initiatief op het Malieveld aanwezig zal zijn met een „remigratiestand”. Op flyers die ID Verzet verspreidt, wordt de samenwerking met de Save Europe Act van FVD’s Dara Vos eveneens aangekondigd.
Met name Sloof speelt het voorbije half jaar een prominente rol binnen extreemrechts en de neonazistische scene. Op zondag 14 juni organiseerde hij in Den Haag een herdenking voor de Engelse student Henry Nowak. Deze 18-jarige jongen werd in december neergestoken door een sikh in Southampton. Nowak kreeg geen hulp van de politie, waarna hij overleed. Vrijgave van de beelden, waaruit bleek dat agenten niet geloofden dat Nowak was neergestoken, leidden afgelopen voorjaar tot rellen in de zuid-Engelse stad.
Op de herdenking voor Nowak in Den Haag kwamen tientallen in het zwartgeklede rechtsextremisten en neonazi’s af. Zij werden met een megafoon toegesproken door Sloof, die op zijn arm een zonnerad droeg, eerder gebruikt door de SS als symbool voor raciale superioriteit. De herdenking was een strak georganiseerde, fascistisch ogende bijeenkomst die werd begeleid door leden van de extreemrechtse vechtclub Active Club Dietsland. In een van hun filmpjes worden meerdere Hitlergroeten gebracht. De eerste kranslegger voor Nowak in Den Haag was Pascal Scheurwater, de partner van FVD-gemeenteraadslid Melanie.
https://regio15.nl/nieuws...erechtigheid-henry-nowak/
18 zetels in de peilingen als ik me niet vergis.
Ten koste van de PVV zo te zien. Ik zie geen toename aan die kant, eerder een wisseling van kiezers die toch al extreemrechts stemmen.
Wat ik wel zorgwekkend vind is dat FvD heel wat opener zo extreem is, maar dat dat een significant deel van de stemmers niet meer tegenhoudt, waardoor je dus krijgt dat gematigd-rechtse partijen, en vanzelf ook midden en zelfs linkse partijen, zullen opschuiven.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:43:
[...]
Ten koste van de PVV zo te zien. Ik zie geen toename aan die kant, eerder een wisseling van kiezers die toch al extreemrechts stemmen.
Zou mij niks verbazen als de VVD volgende verkiezingen begint over remigratie bijvoorbeeld. En dan bedoelen ze vast niet op de manier als FvD en hun vriendjes het bedoelen, namelijk iedereen "die hier niet hoort" deporteren, maar het normaliseert wel wat FvD en kornuiten bedoelen.
Maar ze zouden het ook niet per ongeluk gebruiken, ze weten heus wel hoe de anderen het bedoelen, dit is gewoon puur om wat zieltjes terug te winnen.
Mooi onderzoek van NRC en Kafka.
Het is een bekend trucje, namelijk compartimentalisatie (niet in de laatste plaats omdat sommige ideeën en plannen simpelweg luguber zijn).
Je hebt de harde kern die bekend is of een strafblad heeft. Etienne van Basten, Constant Kusters, Frank Folkerts - de bekenden van de NVU.
Dan heb je activisten die de verbinding met radicaal rechts proberen te zoeken middels activisme, en die onbekend proberen te blijven (maar daarin falen), zoals Femke den Hoed van Identitair Verzet.
En dan heb je mensen die de politiek in gaan, meestal zijn dat de jongeren die (nog) geen strafblad hebben. Die Forumschool zal dan ook fascisten opleveren.
Waarom er allerlei gemaskerde mannen met rode bandjes om hun arm rond mogen lopen is me trouwens een raadsel.
Zie ook: Het is tijd FVD een extreemrechtse partij te noemen, zeggen deze wetenschappers. ‘De partij heeft definitief kleur bekend, expliciet’. Dit betreft vijf experts op dit gebied, die argumenteren waarom FvD een extreemrechtse partij is.
Hierin werd ook verwezen naar deze NRC review van 11 juni j.l. over FvD.
Allereerst een voorbeeld hoe iemand (Joey Rademaker, destijds JFvD, tegenwoordig BVNL) werd buitengesloten omdat hij Joods is en een donkere vriendin heeft.
Het geheel komt op me over als de zoveelste interne verdeeldheid binnen radicaal- en extreemrechts. Dat heb je ook aldaar, want de een heeft een gruwelijke hekel aan Joden, de ander Moslims, weer een ander aan allen die Nederlander zijn vanwege ons koloniale verleden, weer een ander aan alle buitenlanders, en dan hebben we het nog niet gehad over de verse geaardheden, religies, enz. Het is wat mij betreft vooral de vraag welke minderheid er als eerste aan het kortste eind trekt.
Homoseksualiteit kom je in deze bewegingen ook tegen, van Pim Fortuyn tot Alice Weidel. Terwijl 1) dat toch een gemarginaliseerde minderheid betreft 2) er binnen extreemrechts ook veel homohaat is.
Zo heeft Moriah Hartman wellicht ook een Joodse achtergrond (Moriah is een Hebreeuwse naam), die is gisteren begonnen bij de Renaissanceschool van Baudet als kleuterjuf. Daar berichte diverse media over, ik schreef erover in het NL politiek topic: Jerie in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"
Wat betreft dit recente artikel stijgt radicaalrecht binnen Europa:
Al met al heeft NRC de afgelopen tijd prima artikelen over dit fenomeen gehad. Zullen ze blij mee zijn
Het is een bekend trucje, namelijk compartimentalisatie (niet in de laatste plaats omdat sommige ideeën en plannen simpelweg luguber zijn).
Je hebt de harde kern die bekend is of een strafblad heeft. Etienne van Basten, Constant Kusters, Frank Folkerts - de bekenden van de NVU.
Dan heb je activisten die de verbinding met radicaal rechts proberen te zoeken middels activisme, en die onbekend proberen te blijven (maar daarin falen), zoals Femke den Hoed van Identitair Verzet.
En dan heb je mensen die de politiek in gaan, meestal zijn dat de jongeren die (nog) geen strafblad hebben. Die Forumschool zal dan ook fascisten opleveren.
Waarom er allerlei gemaskerde mannen met rode bandjes om hun arm rond mogen lopen is me trouwens een raadsel.
Zie ook: Het is tijd FVD een extreemrechtse partij te noemen, zeggen deze wetenschappers. ‘De partij heeft definitief kleur bekend, expliciet’. Dit betreft vijf experts op dit gebied, die argumenteren waarom FvD een extreemrechtse partij is.
Hierin werd ook verwezen naar deze NRC review van 11 juni j.l. over FvD.
Allereerst een voorbeeld hoe iemand (Joey Rademaker, destijds JFvD, tegenwoordig BVNL) werd buitengesloten omdat hij Joods is en een donkere vriendin heeft.
Ramautarsing is ook geen doorsnee qua huidskleur.[...] Partijleider Lidewij de Vos is een „puppet”, de partij is een middel om subsidies en wachtgeld mee op te strijken, politiek is bijzaak, zeggen de AI-stemmen. Een sekte, een „cult met een YouTubekanaal”, zegt voormalig lid en medeoprichter van JFVD Yernaz Ramautarsing. [...]
Het is ook helaas niet een al te beste documentaire omdat er weinig diepgang is. Want deze mensen konden zich (blijkbaar) toch in ieder geval deels vinden in de JFvD.[...] Het eindigt met een quote van Ramautarsing: „Ze verdienen miljoenen euro’s aan subsidies elk jaar, daarom moeten ze in de Kamer zitten, voor het geld. Met dat geld bouwen ze de beweging op.” Forum voor Democratie is geen politieke partij, Forum voor Democratie is een complot dat werkt aan „de beweging”. De complotdenkers van FVD zijn volgens de ex-partijleden zélf een groot complot. De pot verwijt de ketel. Iets dat door PowNed niet verder wordt onderzocht.
Het geheel komt op me over als de zoveelste interne verdeeldheid binnen radicaal- en extreemrechts. Dat heb je ook aldaar, want de een heeft een gruwelijke hekel aan Joden, de ander Moslims, weer een ander aan allen die Nederlander zijn vanwege ons koloniale verleden, weer een ander aan alle buitenlanders, en dan hebben we het nog niet gehad over de verse geaardheden, religies, enz. Het is wat mij betreft vooral de vraag welke minderheid er als eerste aan het kortste eind trekt.
Homoseksualiteit kom je in deze bewegingen ook tegen, van Pim Fortuyn tot Alice Weidel. Terwijl 1) dat toch een gemarginaliseerde minderheid betreft 2) er binnen extreemrechts ook veel homohaat is.
Zo heeft Moriah Hartman wellicht ook een Joodse achtergrond (Moriah is een Hebreeuwse naam), die is gisteren begonnen bij de Renaissanceschool van Baudet als kleuterjuf. Daar berichte diverse media over, ik schreef erover in het NL politiek topic: Jerie in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"
Wat betreft dit recente artikel stijgt radicaalrecht binnen Europa:
Let wel: dat is compleet radicaalrechts. Ik heb ook buren die op radicaalrechts stemmen; maakt hen nog geen extreemrechtse fascisten. Sterker nog, sommigen zijn voor reden vatbaar. Binnen die groep zal men proberen te vissen. Aan ons de taak ze uit de fabeltjesfuik te rukken. Is mij bij enkelen in het verleden wel gelukt. De tegenpartij zal het tegenovergestelde proberen.Uit het onderzoek blijkt dat ruim 23 procent van de Europese kiezers op een uiterst rechtse partij stemt. In 2023 was dat ruim 18 procent, in 2020 ruim 16 procent. De grootste toename in een jaar was in 2015, toen op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis meer dan een miljoen migranten Europa bereikten. Dat jaar steeg het percentage kiezers dat op een uiterst rechtse partij stemt naar bijna 11 procent, waar dat een jaar daarvoor nog geen 7 procent bedroeg.
Al met al heeft NRC de afgelopen tijd prima artikelen over dit fenomeen gehad. Zullen ze blij mee zijn
Nou ja, met de steeds verdergaande normalisering van extreemrechts, heeft dat natuurlijk wel gevolgen.
https://nos.nl/artikel/26...d-met-asielopvang-engelen
Extreemrechts heeft immers een fascinatie met geweld. Daarom ook al die ‘defend’ groepen, vechtclubs, etc. En ook dat aspect van extreemrechts wordt dan genormaliseerd.Voor de mishandeling van een vrouw in juni in Den Bosch heeft de politie een tweede verdachte aangehouden. De politie vermoedt dat het geweld te maken had met de discussie rond de komst van een asielopvang in Engelen, dat deel is van de gemeente Den Bosch.
Het slachtoffer werd op 14 juni mishandeld toen ze door Den Bosch fietste. Ze werd door twee mannen klemgereden, mishandeld, toegeschreeuwd en bespoten met rode verf.
Hoewel de vrouw geen aangifte wilde doen, pakten de politie en het Openbaar Ministerie de zaak toch op, schrijft Omroep Brabant(opent in nieuw venster).
Aanwijzingen
Uit onderzoek kwamen sterke aanwijzingen dat er een verband was met de geplande asielopvang voor minderjarige asielzoekers in Engelen. Dat onderzoek loopt nog. Daarom wil een politiewoordvoerder vandaag niet verder ingaan op de verdenking. Ook is niet bekend wat de rol van de betrokkenen in de discussie rondom de asielopvang zou zijn geweest.
De eerste verdachte, een 43-jarige man, werd op 4 augustus aangehouden. Hij zit niet meer vast, maar is nog wel verdachte. De tweede verdachte is 41 jaar en komt uit Den Bosch.
En [tegen] vrouwen, want het is wéér een vrouw.dawg schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:32:
Nou ja, met de steeds verdergaande normalisering van extreemrechts, heeft dat natuurlijk wel gevolgen.
[...]
Extreemrechts heeft immers een fascinatie met geweld. Daarom ook al die ‘defend’ groepen, vechtclubs, etc. En ook dat aspect van extreemrechts wordt dan genormaliseerd.
Nadat ze ook al dingen als slet en hoer [of iets in die richting] op huizen hadden gespoten. Waarom niet "lul", is nog makkelijker te spuiten ook. Of gewoon een hele grote piemel, is ook best makkelijk, ovaaltje, twee rondjes, verticaal streepje boven in ovaaltje. 4 stappen als je een beetje weet wat je doet.
En ook hier zie je weer dat terrorisme gewoon werkt, want de vrouw wilde geen aangifte doen.dawg schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:32:
[...]
Extreemrechts heeft immers een fascinatie met geweld. Daarom ook al die ‘defend’ groepen, vechtclubs, etc. En ook dat aspect van extreemrechts wordt dan genormaliseerd.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
• Discriminerende, beledigende of haatdragende reacties
• Desinformatie, nepnieuws of het ontkennen van feiten
• Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
• Rants
• Linkdrops
• Sealioning
• Discussies over rassen/afkomst en IQ
Specifiek willen we deze 2 soort argumentaties niet zien in de topic:
• Whataboutismes/vergelijkingen met andere niet rechtse extreme groeperingen, zoals XR.
• Rechts extremisme zien als onvermijdelijk gezien de omstandigheden, iedere mens/groep is nog altijd verantwoordelijk voor het eigen handelen.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Discriminerende, beledigende of haatdragende reacties
• Desinformatie, nepnieuws of het ontkennen van feiten
• Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
• Rants
• Linkdrops
• Sealioning
• Discussies over rassen/afkomst en IQ
Specifiek willen we deze 2 soort argumentaties niet zien in de topic:
• Whataboutismes/vergelijkingen met andere niet rechtse extreme groeperingen, zoals XR.
• Rechts extremisme zien als onvermijdelijk gezien de omstandigheden, iedere mens/groep is nog altijd verantwoordelijk voor het eigen handelen.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.