• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Deze kunnen we vanaf nu in ieder geval achterwege laten denk ik :). 2001 was het absolute topjaar qua opvang met 83.801 bewoners.

En hoeveel hebben we er momenteel? 83.351. Dus nog 450 van het hoogste aantal ooit. Die gaan er denk ik nog wel komen.

Jaren lang lag het aantal inderdaad lager, maar de opvangcapaciteit is dus nu gewoon weer op niveau.
Wat is het punt? Dat er meer mensen zijn op deze aardbol t.o.v. 2001? Meer brandhaarden/oorlog/conflict dan in 2001?

It’s the economy, stupid!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43
dawg schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:30:
Wat is het punt? Dat er meer mensen zijn op deze aardbol t.o.v. 2001? Meer brandhaarden/oorlog/conflict dan in 2001?
Dat er geen opvangprobleem meer is, want er is genoeg opvang. Er is een woningtekort waardoor er geen doorstroming is. Maar asielopvangplekken zijn er inmiddels meer dan genoeg. In vijf jaar tijd is het aantal verdrievoudigd.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Dat er geen opvangprobleem meer is, want er is genoeg opvang. Er is een woningtekort waardoor er geen doorstroming is. Maar asielopvangplekken zijn er inmiddels meer dan genoeg. In vijf jaar tijd is het aantal verdrievoudigd.
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

Hoeveel van deze plekken zijn regulier, noodopvang en crisisnoodopvang?

Tegenwoordig zit zo ongeveer de helft in noodopvang. En dat zijn tijdelijke locaties zoals bijvoorbeeld sporthallen, hotels, oude bedrijfspanden of boten. In extreme gevallen grote tenten (met verwarming). Tijdelijk betekent ook echt tijdelijk, dus je blijft bezig om ruimte te vinden en mensen te verhuizen van A naar B om bijvoorbeeld de sloop van een bedrijfspand dat dienstdoet als noodopvang weer op te kunnen vangen in je capaciteit.

Doorstroom voor statushouders (dus mensen die een verblijfsvergunning hebben gekregen) is om te huilen, waardoor de plekken binnen het opvangsysteem bezet blijven. Maar dat is het genot van de woningmarkt in NL die op slot zit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Jerie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:06:

[...]

Ik maak me, qua exposure in de media, evenredig eer zorgen om dat nihilistische extremisme dan om al het andere. Waarom? (Omdat ik kinderen heb?) Omdat ik vermoed dat daders vanwege het internet (met middelen zoals chantage) makkelijker wegkomen met acties vanuit hun extremisme. Kijk alleen al naar hoe lang de broers Tate door konden gaan met hun gedrag, en jonge boys zo in de manosphere rollen. En ja, dat heeft alles te maken met vrouwenhaat...
En NE is zeer sterk gelinkt aan extreem-rechts [links heb ik eerder gedeeld, maar begin eens met O9A], No Lives Matter is een Nederlandse "tak", en toevallig stonden er een paar dagen geleden wat mannen voor de rechter omdat ze Tate-stijl vrouwen in de prostitutie dwongen.

https://nos.nl/artikel/26...n-minderjarige-oekrainers
Uit notities die de oudste broer bijhield, zou blijken dat hij geld wilde verdienen, geïnspireerd op de ideeën van Andrew Tate.
"Jamaar, wat heeft Tate er nou mee te maken, da's toch geen nazi?"

Wikipedia: Andrew Tate

Tate has questioned whether the Nazis were really the "bad guy" in World War II.[64] Tate has performed Nazi salutes, and advocated "bring[ing] the Nazi salute back".[147] In January 2025, after Elon Musk made a salute interpreted by many as a Nazi salute, Tate responded by saying, "we're so back".[148]

Nee, niet alle pedo's en vrouwenmisbruikers zijn nazi's, maar wel praktisch alle facisten anno nu zijn pedo en/of vrouwenmisbruiker.

People as things, that’s where it starts.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Derbiss schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Mooi gezegd.
Het enige probleem.. mijn vrouw werkt in het onderwijs met veel probleemgevallen. Diegene die niet doen wat 'maatschappelijk' verwacht mag worden en die vrijwel altijd de kantjes eraf lopen.. zijn altijd dezelfde profielen. Ik snap dat het dan makkelijker is om te zeggen 'het zijn allemaal dezelfde'.
Mijn vrouw is NT2 docent, en komt alleen maar moslims tegen die graag de taal willen leren. Tja, perceptie. Dat witte Nederlanders geen probleemgevallen zijn, is onzin. Denk maar aan de Tokkies.

Het probleem is niet dat iemand moslim is, maar dat wij moslims als tweederangsburgers beschouwen, en onvoldoende doen aan armoedebestrijding, en de liberale (in de VVD zin van het woord) opvoeding inhoudt laat maar waaien / regel het zelf maar. Daardoor vergroot de kloof.

Het eindpunt is deportatie ('remigratie'). Niet terrorisme.

5-6% van de Nederlanders is moslim. Dit is al jaren stabiel (er is dus geen gigantische influx van moslims). Het leeuwendeel wil geen sharia in Nederland. Ook is het niet zo dat moslims in Nederland fokken als konijnen, en ze gaan ook niet over tot terrorisme. De statistiek die je aanhaalt, wijst dat uit. Ze zullen ook niet democratisch aan de macht komen. Daarvoor is de groep te insignificant qua percentage.

Het percentage dat op extreemrechts (zo zie ik PVV en FvD) stemt, ligt hoger.

En @Piet_Piraat7, dat is ook een probleem met terrorisme: er is veel wat je niet ziet. Wij weten deels niet wat er zoal is voorkomen (niet alles is publiek). De AIVD weet dat wel. Die hebben ook infiltranten, en andere bronnen (zoals bijvoorbeeld risicoanalyses, of bevriende diensten). Wat de AIVD in hun jaarverslag schrijft, mag je dus op zichzelf serieus nemen. De Duitse diensten waarschuwen al jaren voor de AfD. Eerst nog voor afdelingen van, en men dacht ook van het is met name in voormalige DDR. Nou, inmiddels is het ook over komen waaien naar voormalig West-Duitsland.

Hoe dan ook, wat ik hierboven schreef over terrorisme wordt breed gedragen door academici zoals Edwin Bakker. Ik weet niet of zijn Coursera MOOC nog gratis is (staat nog wel online: https://www.coursera.org/learn/terrorism ), maar het is in ieder geval een leerzame aanrader. Hij heeft er ook eentje over risico in de moderne samenleving: https://www.coursera.org/learn/risk-in-modern-society dat lijkt mij ook een interessante, al heb ik dat al bij mijn opleiding gehad.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:32:
Dus we moeten banger zijn voor hypothetisch geweld wanneer partij X aan de macht komt, dan daadwerkelijke doden bij moslim extremisme zoals onlangs in Berlijn? Daar verschillen wij dan over van mening.
Het doel van terrorisme is angst zaaien, en de bevolking manipuleren. Laat jij je graag manipuleren door een moslimextremist? Ik niet. Ik wil dat onze overheid proportionaliteit en subsidiariteit in acht neemt, i.p.v de rechtsstaat afbreekt. Want dat laatste is precies wat moslimextremisten willen. Onze vrijheden afpakken, verdeeldheid zaaien, groepen tegen elkaar opzetten. Het is textbook van wat er in interbellum afspeelde. Niet alleen in de Weimarrepubliek en Nazi-Duitsland. Ook in de Sovjet-Unie en andere landen waar het fascisme opkwam.

Het is bijzonder jammer dat je dit niet in wenst te zien. Ik kan je aanraden om de MOOC van Edwin Bakker te volgen. Deze is wetenschappelijk onderbouwt en leert je de definitie (van Alex Schmid) te begrijpen. Ze past deze vervolgens toe op diverse casussen uit het verleden / politieke spectrum, en is bovendien interactief en laat jou zelf de materie verkennen.

Zie ook: Wikipedia: Definition of terrorism
[...]

A common trait that Terrorists often possess is having persistent childhood disobedience.[127] After surveying the various academic definitions of terrorism, Rhyl Vallis and others (2004) concluded that:

Most of the formal definitions of terrorism have some common characteristics: a fundamental motive to make political/societal changes; the use of violence or illegal force; attacks on civilian targets by 'nonstate'/'Subnational actors'; and the goal of affecting society. This finding is reflected in Blee's listing of three components of terrorism:

Acts or threats of violence;
The communication of fear to an audience beyond the immediate victim, and;
Political, economic, or religious aims by the perpetrator(s).

[...]
Qua daadwerkelijk geweld, is mijn indruk dat femicide bijvoorbeeld meer slachtoffers kent in Nederland, dan moslimterrorisme. Ook zal ik een voorbeeld noemen over verkeer.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Ja, ik snap dat je dat aan wilde tonen, en dat wil ik dan toch graag even nuanceren. Over de dreiging kunnen we best het AIVD jaarverslag als leidraad nemen. Zij maken overigens onderscheid tussen zaken waar overlap in zit. Zo is er overlap tussen anti-institutioneel, extreemrechts, en ondermijning terwijl islamisme meer op zichzelf staat (al heb je wel overlap met Jodenhaat, wat weer bij extreemrechts terecht komt).
*knip*
Dan ga ik quoten wat jij niet relevant vindt:
Verschil tussen islamitisch en islamistisch

De termen islamitisch en islamistisch schelen maar één letter, maar betekenen iets anders. Islamitisch verwijst naar alles wat met de islam als religie te maken heeft, bijvoorbeeld islamitische feestdagen of islamitische architectuur. Als je islamitisch bent, ben je een moslim en geloof je in Allah.

Islamistisch is een politieke stroming die vindt dat de islam niet alleen een geloof moet zijn van mensen, maar ook de basis voor de inrichting van de staat en de samenleving. Niet elke moslim is dus islamistisch.

Binnen het islamisme zijn er weer meerdere stromingen. Zo zijn er hervormers die verandering willen binnen een democratie, maar ook radicalen die de democratie met geweld willen omverwerpen, zoals de leden van groeperingen als IS of al-Qaida.
"Niet elke moslim is dus islamistisch." Het is objectief wel relevant. Want als onze diensten iedereen die islamitisch is in de gaten gaan houden, dan moeten zij zoeken naar een speld in een hooiberg. Met islamistisch heb je een effectiever gekaderd selector, met een gunstigere true/positive, true/negative, false/positive, en vooral false/negative ratio.

Door het onderscheid niet te maken, draag je bij aan de tweedeling in de maatschappij. Je zet een groep mensen weg. Ik lees momenteel een essay over OUN (Bandera's afsplitsing), die deed precies hetzelfde met (o.a.) Joden in Oekraïne.

Aan de andere kant heb je ook hetzelfde eiereneten tussen Joden en extremistische Joden (die mag je niet over een kam scheren), maar vanwege de Holocaust ligt dat gevoeliger. Toch moeten we het wel veroordelen, zonder alle Joden over een kam te scheren. En.. dat kunnen we ook.
Ik postte de cijfers niet om Duitsland met Nederland te vergelijken overigens :). Maar ik sta gewoon anders in de wedstrijd als het gaat om dit soort figuren. Wat mij betreft sluiten we die 410 (en ja, ook die 65 en 17 anderen) gewoon op. En natuurlijk begrijp ik dat dat binnen onze (huidige) democratische kaders niet kan. Maar moet je nu kijken wat ervan komt: telkens onnodige slachtoffers! Ik vind dat je best de vraag mag stellen of het belang van 100 miljoen anderen niet zwaarder weegt dan de belangen van dit soort idioten.
Om deze reden ben ik tegen de autoterroristen ;). Die zijn schadelijker dan al het terrorisme met vliegtuigen tot nu toe in Nederland. Daarmee wil ik zeggen dat in onze samenleving door idioten helaas mensen gewond raken, en zelfs mensen sterven. Onze samenleving is zo ingericht dat de straf probeert om genoegdoening te geven aan de nabestaanden van de slachtoffer(s) om zo recidive, copycats tegen te gaan. Het is overigens al zo dat een voorbereiding op aanslag al strafbaar is. Daarom is het zaak dat we onze diensten de financiële en technische middelen geven om te infiltreren. Want het verleden bewijst dat dat werkt. Niet alleen door de inlichtingendiensten, ook door politiële diensten.

En ja, dat autoterrorisme is van wezenlijk belang in deze context. Er zijn nog altijd meer verkeersdoden dan doden door terrorisme in ons land. Sterker nog, wereldwijd is de impact van terrorisme gedaald sinds de jaren '70/'80.
*knip*.
De repressie in die landen is toegenomen, de democratische waarden zijn scherp gedaald (onderzoeken en indices gebaseerd op nieuwsfeiten en onderzoeken wijzen dat uit). D66-rechters zouden we hier hebben (wat onzin is); daar had en heb je PiS-rechters, Fidesz-rechters. Hetzelfde had je ook in de autocratische landen ten tijde interbellum, namelijk Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie. Door onze rechters af te schilderen als D66-rechters, normaliseer je de PiS-, Fidesz-, en toekomstige PVV/FvD-rechters
Ik begrijp je zorg en ik heb ook (jonge) kinderen, maar ik ben positief gestemd over dit onderwerp, voornamelijk door het aanstaande mobieltjes-/internetverbod. Ik verwacht dat dat een groot verschil gaat maken. Als je kinderen nu in de vormende leeftijd zijn (pubertijd) heb je inderdaad een minder gunstig tijdperk.
Het probleem met dit soort verboden is hetzelfde als met AVG. Het duurt ontzettend lang, we reageren traag. De geest is dan al uit de fles. Ik verwacht hetzelfde m.b.t de verboden op sociale media. Het helpt wel met aansprakelijkheid. Het is alsof je een goede zet maakt in een conflict. Het conflict is dan niet meteen verdwenen, de tegenpartij gaat zich aanpassen. En een deel van die tegenpartij wordt gestuurd door buitenlandse agenten, en wat ik maar even omschrijf als psychopaten (overlap met Wikipedia: Accelerationism)

~~~[edit]Ander voorbeeld: partijen met slechts 1 lid die ondemocratisch zijn, wil men verbieden. Terwijl dat probleem in de praktijk al zo'n twintig jaar bestaat.[/edit[]

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 29-07-2026 23:59 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:53

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Graag uw aandacht voor het volgende punt uit de topic warning:

Specifiek willen we deze 2 soort argumentaties niet zien in de topic:

• Whataboutismes/vergelijkingen met andere niet rechtse extreme groeperingen, zoals XR.

We zetten bij deze een streep onder de discussie of de islam of extreem rechts een grotere bedreiging is.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:23
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat als ze aan de macht zouden komen, niemand met ze wil samenwerken en ze er niks doorheen krijgen. Idem wat hier gebeurde met de PVV.
<knip> Mist onderbouwing.

[ Voor 24% gewijzigd door darkrain op 29-07-2026 12:40 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
<knip> Mist onderbouwing

[ Voor 53% gewijzigd door darkrain op 29-07-2026 12:40 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:52
Zodra er buurtbewoners met een andere mening geterroriseerd worden, blijft dezelfde PVV helemaal stil. PVV en FvD zijn continue "het volk" aan het ophitsen. Je lijkt wel blind voor de ontwikkelingen in de VS. Daar pakt de tweede termijn van Trump ook heel anders uit dan zijn eerste termijn.

[ Voor 14% gewijzigd door darkrain op 29-07-2026 12:41 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat als ze aan de macht zouden komen, niemand met ze wil samenwerken en ze er niks doorheen krijgen. Idem wat hier gebeurde met de PVV.
In Duitsland hebben de deelstaten veel meer autonomie. Ze hebben ook allemaal een eigen grondwet, eigen verkiezingen, eigen bestuur. Dus het werkt niet hetzelfde als in Nederland.

En in sommige deelstaten staat AfD in peilingen op een absolute meerderheid. Vandaar dat ik me dus wel zorgen maak eigenlijk.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Joris748 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Zodra er buurtbewoners met een andere mening geterroriseerd worden, blijft dezelfde PVV helemaal stil. PVV en FvD zijn continue "het volk" aan het ophitsen. Je lijkt wel blind voor de ontwikkelingen in de VS. Daar pakt de tweede termijn van Trump ook heel anders uit dan zijn eerste termijn.
En mensen werden ook voor gek versleten als ze wezen op Project 2025 en wat al niet meer.

Nee joh, het valt wel mee.

Ja, dat zien we.

People as things, that’s where it starts.

• Jerie
  • Niet online
RobinHood schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:18:
[...]

En mensen werden ook voor gek versleten als ze wezen op Project 2025 en wat al niet meer.

Ja, dat zien we.
Ter info, hier een community-based tracker waar je precies kunt zien wat er zoal geïmplementeerd is (inclusief bronvermelding): https://www.project2025.observer/en

TL;DR: het valt absoluut niet mee!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:57
Jerie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:44:
Huizen van voorstanders azc beklad en auto statushouders in brand gestoken

[...]
Pure haat.

En in de reacties gaat de accelerationist het vergoelijken met 'fout, maar [...] <praat het goed>'. Wat volgens de regels alhier niet mag.

Afschuwelijk. Terwijl naar alle waarschijnlijkheid maar een kleine groep dit heeft gedaan, heeft deze buitensporig veel invloed. Riekt naar terrorisme, en als men niet buigt zal men een trede zwaarder op de geweldladder gaan staan. Hopelijk worden de daders gauw ter verantwoording geroepen. Kom het in de rechtbank maar uitleggen, met je grote mond.
Vandaag de overtreffende trap. Een auto van een bewoner de Dieze in gereden.

https://www.omroepbrabant...vluchtelingenwerk-net-weg

De mensen daar moeten in mijn ogen überhaupt niet zo zeuren. Ik ben groot voorstander van opvang in gebieden waar D66 en/of GL/PvdA de grootste was en in Engelen was dat het geval.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:22
TheBrut3 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:54:
[...]

De mensen daar moeten in mijn ogen überhaupt niet zo zeuren. Ik ben groot voorstander van opvang in gebieden waar D66 en/of GL/PvdA de grootste was en in Engelen was dat het geval.
Misschien dat we eens moeten ophouden met dit "vandalisme" te noemen en het gewoon terrorisme noemen. Het doel is duidelijk om anderen angst aan te jagen zodat ze zich niet meer durven uit te spreken en zo de politiek te beïnvloeden.

Zet hier maar eens een groot politie team op en sluit dit soort idioten voor 10 jaar op.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:33
Philip Ross schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:06:
[...]

Misschien dat we eens moeten ophouden met dit "vandalisme" te noemen en het gewoon terrorisme noemen. Het doel is duidelijk om anderen angst aan te jagen zodat ze zich niet meer durven uit te spreken en zo de politiek te beïnvloeden.

Zet hier maar eens een groot politie team op en sluit dit soort idioten voor 10 jaar op.
En het terrorisme werkt gewoon.
De bewoners hadden de poster na de bekladdingen weggehaald.
Als ik nou alleen was zou ik wellicht ook zo'n poster ophangen, maar ik heb jonge kinderen dus ik kijk wel uit.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43
RobinHood schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:18:

Ja, dat zien we.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik ook niet had verwacht dat het zo'n vaart zou lopen in de VS. Misschien ben ik dubbel naïef als ik denk dat de democratische mechanismen hier beter zijn én de kiezer ook slimmer is dat ik denk dat je de overzeese situatie niet één-op-één op West-Europese landen kunt plotten.

• Jerie
  • Niet online
[...]

Die auto lijkt me total loss. Hopelijk verzekering. Helaas wilden ze er ook deze zomervakantie mee op vakantie, pijnlijk. Misschien een crowdfunding om een auto te huren een idee? Bestaat dit al? Ik gun het deze mensen graag.

Waarschijnlijk betreft het een minderheid, waarbij degenen die overgaan tot dit geweld ook een minderheid betreffen, die elkaar bijv. opjutten.

Bij het jeugdhonk is ook graffiti aangetroffen. Let op de groene kleur en het handschrift (de 'k' vind ik typisch).

https://www.omroepbrabant...t-teksten-tegen-komst-azc

In ieder geval reden om aldaar eens te gaan praten door agenten, bijv. een stop gesprek. Het scheldwoord 'hoer' is in deze context bijzonder, gezien de lokatie, en getuigd niet van hoge emotionele intelligentie. En 'links dood' riekt ook naar bedreiging/terrorisme.

Helaas doet extreemrechts al vaker ziekelijke dingen, zoals WOII graven vernielen.

Driehoek zal een strategie moeten ontwikkelen om: 1) te deëscaleren 2) de daders op te sporen.

• Jerie
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:19:
[...]

En het terrorisme werkt gewoon.

[...]

Als ik nou alleen was zou ik wellicht ook zo'n poster ophangen, maar ik heb jonge kinderen dus ik kijk wel uit.
Same, ik heb er de ballen niet voor met kleine kinderen, en als ze ouder zijn verwacht ik niet dat het positief uitpakt (i.v.m jeugdcriminaliteit, pesten of uitsluiting middelbare school).

Wij hebben overigens een nee/nee sticker, dat dan weer wel. Al bijna vijftien jaar. In al die tijd, zijn het de kleine eenmanszaken en glazenwassers die niet begrijpen dat we hun reclame niet hoeven. Maar de enige activisten die er ook schijt aan hadden, waren de AZC nee figuren. Zo belangrijk zien ze zichzelf, of zo weinig respect hebben ze voor onze keuze? Ik weet het niet.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:10
dawg schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:18:
[...]

In Duitsland hebben de deelstaten veel meer autonomie. Ze hebben ook allemaal een eigen grondwet, eigen verkiezingen, eigen bestuur. Dus het werkt niet hetzelfde als in Nederland.

En in sommige deelstaten staat AfD in peilingen op een absolute meerderheid. Vandaar dat ik me dus wel zorgen maak eigenlijk.
Dat is echt een risico. Zolang er geen absolute meerderheden zijn vallen ze vanzelf door de mand omdat ze niet gerealiseerd krijgen van wat ze vooraf allemaal blaten. Maar met een absolute meerderheid kan er toch een stuk meer.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:10
[...]

En een groot deel van de problemen die het nieuws halen komt doordat er slechts 1 aanmeldcentrum is. Als je in iedere provincie 1 aanmeldcentrum hebt is het probleem weg.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Wie moeten er niet zeuren? Je bedoelt denk ik de tegenstanders (die overigens vast niet GL hebben gestemd)?

We hebben de spreidingswet. Dat is het resultaat van een aantal regeringen van de laatste jaren. Misschien zijn de stemmers op de laatste paar kabinetten de mensen die dan maar niet moeten zeuren ;)?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:29

DropjesLover

Dit dus ->

R_Zwart schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Dat is echt een risico. Zolang er geen absolute meerderheden zijn vallen ze vanzelf door de mand omdat ze niet gerealiseerd krijgen van wat ze vooraf allemaal blaten. Maar met een absolute meerderheid kan er toch een stuk meer.
Mijn probleem is niet wat ze voor elkaar gaan krijgen. Dat weten we al van ons vorige "meest rechtse kabinet ooit": niks.

Het gaat er om wat ze kapot kunnen maken. En hoeverre dat de federale overheid er nog iets over te zeggen heeft.
Alle Auslander raus klinkt leuk, maar 99% van de mensen in het straatbeeld hebben gewoon een lokaal paspoort.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jerie
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:14:
[...]

Mijn probleem is niet wat ze voor elkaar gaan krijgen. Dat weten we al van ons vorige "meest rechtse kabinet ooit": niks.

Het gaat er om wat ze kapot kunnen maken. En hoeverre dat de federale overheid er nog iets over te zeggen heeft.
Alle Auslander raus klinkt leuk, maar 99% van de mensen in het straatbeeld hebben gewoon een lokaal paspoort.
Zo'n 30 jaar geleden werd Hans Janmaat van de CD nog veroordeeld (één van de vele veroordelingen) voor de uitspraak: 'Wij schaffen, zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af.'

Bron: artikel van Trouw 2003 https://web.archive.org/w...ses-aan-janmaat~bdbd135c/

Ik houd Janmaat er niet verantwoordelijk voor, maar Frits Bolkestein (die Hans Wiegel als leermeester had). Die maakte de weg vrij voor onze Pim. Want Bolkestein normaliseerde Janmaat's gedachtegoed. De VVD heult al langer dan vandaag met extreemrechts.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:29

DropjesLover

Dit dus ->

Jerie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:55:
[...]

Zo'n 30 jaar geleden werd Hans Janmaat van de CD nog veroordeeld (één van de vele veroordelingen) voor de uitspraak: 'Wij schaffen, zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af.'

Bron: artikel van Trouw 2003 https://web.archive.org/w...ses-aan-janmaat~bdbd135c/

Ik houd Janmaat er niet verantwoordelijk voor, maar Frits Bolkestein (die Hans Wiegel als leermeester had). Die maakte de weg vrij voor onze Pim. Want Bolkestein normaliseerde Janmaat's gedachtegoed. De VVD heult al langer dan vandaag met extreemrechts.
Wat bijzonder is, of in ieder geval een absoluut gebrek aan zelfreflectie aantoont.
Immers, het was de VVD die:
  • De grenzen open zetten voor gastarbeiders destijds
  • De grenzen open zetten voor (EU) arbeidsmigranten nu
  • Asielzoekerscentra sloot
  • De woningmarkt als "af" bestempelde
  • Het stikstofprobleem liet uitgroeien tot de huidige crisis, waar de woningcrisis weer direct mee samenhangt
Overigens beticht ik de VVD en hun neo-liberale stroom ook van roofbouw op de samenleving, financieel (salarissen) en sociaal ("eigen broek ophouden"), die weer voedingsbodem geeft aan algemene ontevredenheid, waar weer polarisering (over de oplossing) en dus extreem rechts en links, uit voort komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCSIj3wUCRh5ixMeswyfx-HLuiE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tQPL8TfgPsASd7IqHPCapoiA.jpg?f=user_large

Overigens is het niet alleen de VVD of Nederland, deze problemen spelen wereldwijd, van VS tot Spanje tot Australië tot Japan. Omdat de neo-liberale stroom sterk verweven zit in de wereldwijd geaccepteerde economische leer, en daar is dit het natuurlijke gevolg van.

[ Voor 25% gewijzigd door DropjesLover op 30-07-2026 07:24 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Discriminerende, beledigende of haatdragende reacties
• Desinformatie, nepnieuws of het ontkennen van feiten
• Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
• Rants
• Linkdrops
• Sealioning
• Discussies over rassen/afkomst en IQ

Specifiek willen we deze 2 soort argumentaties niet zien in de topic:
• Whataboutismes/vergelijkingen met andere niet rechtse extreme groeperingen, zoals XR.
• Rechts extremisme zien als onvermijdelijk gezien de omstandigheden, iedere mens/groep is nog altijd verantwoordelijk voor het eigen handelen.

Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.