RM-rf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Dit punt vind ik best een lastige, of uit de betreffende quotes werkelijk een bewijs voor een rechts-extreme organisatie achter die protesten en/of onlusten gehaald kan worden...
Het bestaan van Whatsapp/Telegram groepen, en an sich verspreiding via sociale media impliceert als snel dat er een zekere 'groep' geidentificeerd kan worden: Mensen zij dan op een enigszins georganiseerde wijze betrokken, maar evengoed is deze "organisatie-vorm" wel héél erg ad-hoc en zeker niet te vergelijken met de traditionele definitie van een "organisatie"
Ook bv een bewijsvoering als "een van de deelnemers binnen een Telegram groep noemde de naam van een advocaat, die ook voor de NVU en/of Konstant Kusters werkt" en dat gelijk te brengen als "{binnen deze Telegramgroep} lijkt de neonazistische Nederlandse Volks-Unie van leider Constant Kusters op de achtergrond ook een rol te spelen" is wel héél erg kort door de bocht.
ik denk zelf ook dat er een groeiende activiteit van rechts-extreme politieke netwerken bestaat (maar ook dat ze relatief klein zijn en ook nu nog steeds in de marge fungeren en niet substantieel lijken te groeien). Wel dat deze bewust ook proberen te infiltreren in rechtspopulistische lokale initiatieven, die wel vaker uit een soort van volkse 'boosheid' lijken voort te stromen, maar je kunt je afvragen of ze nu werkelijk daarin zo werkzaam zijn
Maar de boven genoemde 'bewijs-voering'daarvoor is flinter-dun en volgens mij an sich niet sterk genoeg om daaruit al te stellen dat dat bewezen is...
En door dat wel te doen loop je wel een mogelijk risico té alarmistisch te zijn en mogelijk ook belangrijke nuances te missen (bv ook het verschil tussen rechts-populisme en rechts-extremisme... wat imho toch een essentieel ander soort groepen zijn en misschien zit het gevaar van aantasting van de democratie misschien zelfs eerder in het rechts-populisme dat succesvoller lijkt te zijn in aantasting van democratische liberale principes, dan de traditionele rechts-extremistische groepen, die toch eerder gericht lijken te zijn op een ouder concept van het aantasten van de democratische rechtstaat door een geweldadige volksopstand )
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.