Dat vind ik wel een heel makkelijk standpunt wat je trouwens ook niet verder onderbouwt (met bronnen). Feit is dat er sprake is van een discursieve representatie. Dat is niet van gisteren, dat speelt al decennia. Zelfs de opkomst van Pim Fortuyn is daaraan (mede) gerelateerd.mavamal schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:45:
Het zal nooit genoeg een representatie worden van de Nederlandse bevolking voor veel mensen. Het feit dat er 1 tussen zit waar ze het niet mee eens zijn is voor hen een diskwalificatie van het hele orgaan. Want als je het niet met mijn standpunten eens bent, ben je ofwel nog dommer dan ik of wordt je betaald door iemand die ons alles af wil pakken.
Kijk maar naar de tabel hier. In 1960 waren er nog lageropgeleiden in de kamer. De laatste decennia is dat percentage tot 0% gedaald.
Ook een Pieter Derks verwoordt dat bijvoorbeeld hier. Nou kun je stellen (zoals in een reactie op dat artikel gebeurt) dat de Tweede Kamer geen afspiegeling hoeft te zijn, maar slechts een vertegenwoordiging, maar dan misken je dat die groep gewoon heel andere denkbeelden heeft dan degenen die zeggen die groep te vertegenwoordigen. In de praktijk blijkt gewoon iets anders. Bovendien: als we dat zouden vinden, waarom hechten we dan zoveel waarde aan een gelijke hoeveelheid mannen en vrouwen in de politiek? En bijvoorbeeld minderheden? Dat doen we toch ook omdat we een afspiegeling willen hebben in plaats van een vertegenwoordiging?