NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Ik ben wel benieuwd hoe lang de vooraankondiging bij jou in de app stond. Bij mij staat sinds eind februari dat de update binnen enkele dagen beschikbaar is, maar nog steeds geen update te bekennen bij het uitschakelen van de auto.Solarman schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:24:
Hier inmiddels vandaag de SW ook geupdate van 5.4 naar 5.4.4.
Bij mij stond de melding een 3 weken geleden in de app, dat enkele dagen moet je bij Skoda maar zien als enkele wekenTaxus schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:53:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe lang de vooraankondiging bij jou in de app stond. Bij mij staat sinds eind februari dat de update binnen enkele dagen beschikbaar is, maar nog steeds geen update te bekennen bij het uitschakelen van de auto.
Vandaag in de app bij Status > Auto details, de melding dat de update beschikbaar was.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Op je kentekenbewijs. Of ovi.rdw.nl.mister9 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:32:
[...]
Mijn Enyaq is exact in die week geproduceerd. Kan ik ergens nakijken of mijn auto nu ook die 1800 kg inderdaad mag trekken?
Best bizar eigenlijk, de mijne is in Oktober afgeleverd.Boeie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:09:
[...]
Vanaf productie week 48 in 2025 is dit doorgevoerd inderdaad.
Skoda bevestigd dit zelf ook op haar 'Skoda EV Lounge' pagina. Beetje verstopt in de comments maar ja:
https://www.facebook.com/...rmalinks=1407757324198301
[...]
[...]
Het is ook niet een klein beetje maar van 1000kg naar 1800kg.
Ben best benieuwd naar de mogelijkheid om te upgraden, en inderdaad dan moet dat ook via het RDW, zal best prijzig zijn.
Mijn Enyaq is exact in die week 48 geproduceerd. Kan ik ergens nakijken of mijn auto nu ook die 1800 kg inderdaad mag trekken?japie101 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:07:
[...]
Best bizar eigenlijk, de mijne is in Oktober afgeleverd.
Het is ook niet een klein beetje maar van 1000kg naar 1800kg.
Ben best benieuwd naar de mogelijkheid om te upgraden, en inderdaad dan moet dat ook via het RDW, zal best prijzig zijn.
Natuurlijk kan dat, op https://ovi.rdw.nl/ je kenteken invoeren en dan even zoeken naar “aanhangwagen geremd”.mister9 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:16:
[...]
Mijn Enyaq is exact in die week 48 geproduceerd. Kan ik ergens nakijken of mijn auto nu ook die 1800 kg inderdaad mag trekken?
Toevoeging:
De NL prijslijst, geldig vanaf 1 januari meld alleen 1800kg trekgewicht voor de RS versie.
Benieuwd of er mensen zijn die een “gewone” 85 hebben geleverd gekregen “early 2026” mét 1800kg trekgewicht.
[ Voor 28% gewijzigd door japie101 op 28-03-2026 08:43 ]
Dat vraag je nu al voor de tweede keermister9 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:16:
[...]
Mijn Enyaq is exact in die week 48 geproduceerd. Kan ik ergens nakijken of mijn auto nu ook die 1800 kg inderdaad mag trekken?
mister9 in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4"
En daar had je ook al antwoord op gekregen
cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4"
Het staat ook gewoon een paar posts boven je 2e post.
Heb een 85 uit 2026 met 1000 kg trekgewichtjapie101 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:31:
[...]
Natuurlijk kan dat, op https://ovi.rdw.nl/ je kenteken invoeren en dan even zoeken naar “aanhangwagen geremd”.
Toevoeging:
De NL prijslijst, geldig vanaf 1 januari meld alleen 1800kg trekgewicht voor de RS versie.
Benieuwd of er mensen zijn die een “gewone” 85 hebben geleverd gekregen “early 2026” mét 1800kg trekgewicht.
arj1o1 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:04:
[...]
Wij hebben een 85 van januari dit jaar met 1000 kg trekgewicht. De tenaamstelling is 20 januari. Eerste inschrijving 29 december 2025. Helaas dus maar 1000 kg. De auto is in dec geproduceerd. Hij heeft lang bij de lease maatschappij gestaan voor hij op kenteken kwam. Vind het sowieso vaag die twee datums, eerste inschrijving en tenaamstelling. Ik betaal wel het bijtellingstarief van 2025.
Wat maakt nu dat hij 1800 kg mag trekken in één keer? Ik neem aan dat de productie datum telt, voor de type goedkeur en dus het trekgewicht.
[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 29-03-2026 13:52 ]
Thanks voor de info. Weet je welke garage dit is?SBL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:30:
[...]
Ik hoor van een collega met een Enyaq van jun21 dat hij (in Almelo) bij de grote VAG dealer alleen al 200€ voor de diagnose zou moeten betalen en 2-3maand wachten.
Kleinere Skoda-erkende garage kende het probleem kon binnen een paar weken 12V-accu vervangen. Richtprijs 200-300€. Dus: het hoeft niet zoveel te kosten.
Vanaf week 21 word de nieuwe versie geproduceerdD.deJong schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:37:
Binnenkort wordt mijn Enyaq besteld, levertijd zou Juni worden zegt men bij de leasemaatschappij. Zou ik geluk hebben met de update 2026 die medio 2026 begint? Ik ga er maar van uit van niet, ik ga er niet voor wachten in ieder geval.
Dan heb ik mazzel denk ik.forzav schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Vanaf week 21 word de nieuwe versie geproduceerd
Die eerste kopers en leasers die de auto gewoon op basis van internetplaatjes bestelden(zou niet in mij opkomen). De verwarring over de pakketten: zat die elektrische achterklep nu wel of niet in jouw configuratie? Het eindeloze wachten op de eerste, volkomen willekeurige, uitleveringen. En dan eindelijk: het ontdekken van de auto met al zijn eigenaardigheden. Hoe schop je die achterklep nou precies open?
De kinderziektes volgden al snel. Vergeten transportblokken (gebeurde met verbijsterende regelmaat). Een marter die je complete auto lamlegde door één kabeltje door te knagen. Eindeloos veel kapotte laadklepjes. Het aan- en uitzetten van leeslampjes om het panoramadak weer werkend te krijgen
En dan de herhalende discussies over accugebruik, range, het weer en je (al dan niet bijzondere
De hoeveelheid kennis over de Enyaq op dit forum is enorm. Ik durf te wedden dat een LLM die je hierop loslaat betrouwbaardere antwoorden geeft dan sommige dealers
Afgelopen winter nog tegen mijn vrouw gezegd: "Ik vind het een fantastische auto, maar 's nachts heb ik echt bizar weinig licht."
Alternatief 1: BOSCH Aerotwin A027S - 3 397 014 027, 700 mm (Fahrerseite) und 450 mm (Beifahrerseite).
Alternatief 2: Bosch Aerotwin A863S for Skoda Enyaq iV 650 / 450 mm.
Alternatief 3: AP18U (400mm) en AP28U (700mm) (met adapter 4)
achter A284H (280mm), A403H (400mm) voor coupe.
De standaard maten in bold.
:strip_exif()/f/image/17EZFVBptYmb1FDneWptlhA5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door onetime op 01-04-2026 01:07 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Meestal is Amazon NL of DE goedkoper cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"onetime schreef op maandag 30 maart 2026 @ 01:19:
Omdat ik me vandaag echt stoorde aan de herrie heb ik me er iets meer in verdiept en het beter in de TS gezet
Alternatief 1: BOSCH Aerotwin A027S - 3 397 014 027, 700 mm (Fahrerseite) und 450 mm (Beifahrerseite).
Alternatief 2: Bosch Aerotwin A863S for Skoda Enyaq iV 650 / 450 mm.
Alternatief 3: AP18U (400mm) en AP28U (700mm) (met adapter 4)
achter A284H (280mm), A403H (400mm) voor coupe.
De standaard maten in bold.
Sinds vorige week brandt lampje Airbag storing. Ik kom zojuist terug van de garage: volgens de monteur is er grote kans dat steenmarter toch toegeslagen heeft.
Probleem zit midden voorin de auto en om dat te onderzoeken/op te lossen moet de gehele bumper van de auto verwijderd worden. Kosten: 3 manuren en ongeveer 500 euro. Voorlopig heb ik een afspraak gepland voor half april.
Is dit verhaal van de monteur aannemelijk? Kan ik zelf redelijk makkelijk evt. marterschade controleren?
Mocht steenmarter niet de oorzaak zijn, dan wordt het uiteraard onder garantie gerepareerd. Behalve het verjagen van de marters met ultrasonisch geluid, wat dus wellicht niet helpt: Hebben jullier ervaringen met andere effectieve bestrijdingsmiddelen voor de marter?
[ Voor 3% gewijzigd door TweakersOnly op 30-03-2026 10:25 ]
Fabeltje: de steenmarter komt aan mijn kabels eten.TweakersOnly schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:24:
Mocht steenmarter niet de oorzaak zijn, dan wordt het uiteraard onder garantie gerepareerd. Behalve het verjagen van de marters met ultrasonisch geluid, wat dus wellicht niet helpt: Hebben jullier ervaringen met andere effectieve bestrijdingsmiddelen voor de marter?
De steenmarter komt op koude dagen een warme schuilplek zoeken en daarbij zijn motorcompartimenten (met restwarmte) en isolatie lekker. Wanneer hij daar zit wil hij nog wel eens zijn tanden onderhouden door aan kabels te bijten.
Simpelste oplossing is te zorgen dat hij daar niet comfortabel zit - lees: niet lekker warm - door bijvoorbeeld de motorkap (gedeeltelijk) open te zetten.
Hier loopt ook dagelijks de steenmarter rond, maar - afkloppen - hij is uit mijn Enyaq weggebleven. Bij de buren een paar deuren verder heeft ie wel de hele isolatie onder de motorkap (Kodiaq) aangevreten
Limbids
Ik heb ook steenmarter schade aan onze Enyaq gehad. Bij ons was het niet alleen een airbag error maar een hele kerstboom aan lampjes. Auto naar de dealer gebracht want ik kon er gelukkig nog wel mee rijden maar die konden duidelijk de "aangevreten" kabel laten zien op de foto. We hadden het geluk dat het 1 kabel was van de kabelboom. We hadden ook al eens een half aangevreten vogel gevonden onder de motorkap. De marter schade is ook wel vrij logisch aangezien we al 1,5 jaar last hadden van veel marters om het huis en onder dakpannen (initieel 5 nesten weggehaald) hadden. Nadeel van landelijk wonen met sloten in de buurt en weilanden rond het huis.TweakersOnly schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:24:
Sinds 6 februari de gelukkige eigenaar van een Enyaq 85 business edition. Bij aanschaf heb ik een marterverjager erin laten zitten. Deze: > https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.3.ProductImage
Sinds vorige week brandt lampje Airbag storing. Ik kom zojuist terug van de garage: volgens de monteur is er grote kans dat steenmarter toch toegeslagen heeft.
Probleem zit midden voorin de auto en om dat te onderzoeken/op te lossen moet de gehele bumper van de auto verwijderd worden. Kosten: 3 manuren en ongeveer 500 euro. Voorlopig heb ik een afspraak gepland voor half april.
Is dit verhaal van de monteur aannemelijk? Kan ik zelf redelijk makkelijk evt. marterschade controleren?
Dit was gelukkig ook relatief eenvoudig te repareren en waren snel klaar. Vanwege de lage kosten hebben we dit dan ook zelf betaald. Ik heb toen ook een marter verjager door de dealer laten installeren (€60) om later geen gezeur te krijgen met later geïnstalleerde hardware of leeglopende accu's.
Mocht de schade nu wel veel duurder uitvallen, verzekeringen dekken de schade aan auto's vaak wel door marters (Unive wel tenminste) maar aan huizen niet (spreek helaas uit ervaring).
Ik kwam bij winparts.nl op eigenlijk het zelfde bedrag, daar waren ze wel leverbaar, en zo kon ik amazon ook nog vermijden...cryptapix schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:24:
[...] Meestal is Amazon NL of DE goedkoper cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je zou toch zeggen dat er bij een elektrische skoda helemaal geen rest warmte onder de motorkap is: er zit daar namelijk helemaal geen motor die warmte produceert. Wellicht wel wat beschutting tegen regen/wind, maar geen restwarmte. Nog een voordeel van electrisch rijden?Limbids schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Fabeltje: de steenmarter komt aan mijn kabels eten.
De steenmarter komt op koude dagen een warme schuilplek zoeken en daarbij zijn motorcompartimenten (met restwarmte) en isolatie lekker. Wanneer hij daar zit wil hij nog wel eens zijn tanden onderhouden door aan kabels te bijten.
Simpelste oplossing is te zorgen dat hij daar niet comfortabel zit - lees: niet lekker warm - door bijvoorbeeld de motorkap (gedeeltelijk) open te zetten.
Hier loopt ook dagelijks de steenmarter rond, maar - afkloppen - hij is uit mijn Enyaq weggebleven. Bij de buren een paar deuren verder heeft ie wel de hele isolatie onder de motorkap (Kodiaq) aangevreten
Welkom bij deze 'lotgenoten-club'ddgcpeters schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:29:
Sinds september rijd ik in een Enyaq 80 MY22. Kort daarna stuitte ik op dit forum en ben ik gaan lezen. Gewoon bij deel 1, reactie 1 begonnen en doorgegaan tot het laatste bericht. ...
& Jij had ff tijd over! Of ook aan een LLM gevoerd om vervolgens tot deze mooie post te komen?
Festina lente
Een andere tweaker stelde al een keer de vraag, toch nog een poging, we zijn erg benieuwd welke garage dat is?SBL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:30:
[...]
Ik hoor van een collega met een Enyaq van jun21 dat hij (in Almelo) bij de grote VAG dealer alleen al 200€ voor de diagnose zou moeten betalen en 2-3maand wachten.
Kleinere Skoda-erkende garage kende het probleem kon binnen een paar weken 12V-accu vervangen. Richtprijs 200-300€. Dus: het hoeft niet zoveel te kosten.
Ik had vooral veel kleine momenten over, even 10 minuten hier, dan weer 10 min daar. Sommige mensen doomscrollen door de socials, ik door dit forumelmoxx schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:36:
[...]
Welkom bij deze 'lotgenoten-club'
& Jij had ff tijd over! Of ook aan een LLM gevoerd om vervolgens tot deze mooie post te komen?
:strip_exif()/f/image/AFRYhwPyB9FTTMaH8FKyWt0O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HifIZyGdnGmDrfKgvbYxqrMf.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week een nieuwe Enyaq opgehaald. Aan 1 kant lijkt het voorportier wat verder uit te steken (steekt verder uit dan de achterportier). Op de foto het rechterportier (die wel goed aansluit) en het linkerportier (die wat verder uitsteekt). Het is wat lastig te zien op de foto's maar je voelt ook een verschil als je met je vingers over de overgang strijkt. Ik ga uiteraard contact opnemen met de dealer, maar heeft iemand ervaring wat ik kan verwachten in deze? Ik ga er vanuit dat dit een kwestie van afstellen is en dat ze dit zonder morren kunnen oplossen?
[ Voor 3% gewijzigd door arj1o1 op 30-03-2026 21:54 ]
Nou, die battery pre-heating hebben ze ook net geintroduceerd bij de Cupra's uit dezelfde bouwjaren dus dat is wel aan te nemen.Aidacra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:17:
Dit stond vandaag in een FB groep. Het lijkt me heel sterk dat er inderdaad een 3.9 versie komt met onderstaande updates. Ik had begrepen dat er hardware beperkingen zouden zijn. Laten we maar even afwachten.
[Afbeelding]
Remote unlocking heb ik niet genoeg info over om te weten of dit mogelijk is.
Ik geloof wel dat deze update daadwerkelijk komt.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat zou mooi zijn!Kodess schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:30:
[...]
Nou, die battery pre-heating hebben ze ook net geintroduceerd bij de Cupra's uit dezelfde bouwjaren dus dat is wel aan te nemen.
Remote unlocking heb ik niet genoeg info over om te weten of dit mogelijk is.
Ik geloof wel dat deze update daadwerkelijk komt.
hele flauwe 1 april grap voor de mensen met <4.xAidacra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:17:
Dit stond vandaag in een FB groep. Het lijkt me heel sterk dat er inderdaad een 3.9 versie komt met onderstaande updates. Ik had begrepen dat er hardware beperkingen zouden zijn. Laten we maar even afwachten.
[Afbeelding]
Ze zijn hem wel al best lang aan het voorbereiden zeg, die 1 april grap /sAlexTol schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:18:
[...]
hele flauwe 1 april grap voor de mensen met <4.x
/f/image/m15wHkNK8JD0XAB6Fa0Wr9WJ.png?f=fotoalbum_large)
@Aidacra
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)
Ik weet het allemaal niet he maar ik zou dan er eerst voor zorgen dat iedereen op 3.8 zit. Iedereen in 3.x moet gewoon via OTA naar de laatste (3.8) gebracht worden.Kodess schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:06:
[...]
Ze zijn hem wel al best lang aan het voorbereiden zeg, die 1 april grap /s
[Afbeelding]
@Aidacra
welke versie enyaq?Cafe Del Mar schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:19:
Remote (un)lock via de app kan ik al heel lang.
En welke versie software?
Hier Enyac uit 2023 met 3.8 maar ik kan het helaas niet.
Ik heb destijds voor de update na 3.5 een afspraak moeten maken bij de garage om die te installeren daarna de updates OTA gehad.achterhoeker schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:01:
Ik heb een vaag "probleem" met m'n 06-2023 enyaq. Volgens de myskoda app is de laatste software versie 3.5 en is deze actueel. Inmiddels zitten we toch op 3.8 meen ik en volgens mij moet mijn auto deze update ook gewoon kunnen hebben maar wat ik ook doe ik kan hem niet forceren tot updaten. Via reddit kreeg ik de tip een email adres in tsjechië te mailen met vin nummer en daar kwam ook google mee maar ook dat leverde nog niets op. Volgende onderhoud is over 2 jaar en een afspraak met dealer maken voor zo'n klein probleem gaat me ook te ver af. Iemand enig idee wat ik zelf nog kan doen om de auto zover te krijgen?
https://nieuws.skoda.nl/e...rijke-modelvernieuwingen/
Wat opvalt: in de tabellen staat een geremd trekvermogen van 1800kg voor de Elroq 85 en zelfs 2000kg voor de Enyaq 85, ook hogere max laadvermogen (165kW).
Overigens wordt er in de tekst geen enkele melding van het trekgewicht gemaakt.
Niet met ME3.x (waar het hier over gaat) lijkt me?Cafe Del Mar schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:19:
Remote (un)lock via de app kan ik al heel lang.
Zolang het in de specs staat is het ook goed natuurlijk.japie101 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:17:
Ik kwam een officieel schrijven tegen op Skoda.nl over de MY26 wijzigingen.
Wat opvalt: in de tabellen staat een geremd trekvermogen van 1800kg voor de Elroq 85 en zelfs 2000kg voor de Enyaq 85, ook hogere max laadvermogen (165kW).
De toename in toegestaan trekgewicht is maar voor een beperkt aantal mensen interessant, met name caravanrijders die over rijbewijs BE beschikken (NL).
Vele rijbewijsbezitters hebben tegenwoordig geen BE meer en kunnen dus met de huidige Enyaq's nog geeneens 1000kg trekken aangezien het max toelaatbaar totaalgewicht van de auto al 2650kg is.
Klopt. En voor de duidelijkheid: dan gaat het er ook nog om dat het gaat om het totaalgewicht van de aanhanger of caravan volgens het kentekenbewijs (incl. Laadvermogen), niet om wat ie echt weegt.Solarman schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:33:
[...]
Zolang het in de specs staat is het ook goed natuurlijk.
De toename in toegestaan trekgewicht is maar voor een beperkt aantal mensen interessant, met name caravanrijders die over rijbewijs BE beschikken (NL).
Vele rijbewijsbezitters hebben tegenwoordig geen BE meer en kunnen dus met de huidige Enyaq's nog geeneens 1000kg trekken aangezien het max toelaatbaar totaalgewicht van de auto al 2650kg is.
Ik miste dat, klopt.cryptapix schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:51:
[...]
Niet met ME3.x (waar het hier over gaat) lijkt me?
Enyaq 85 2025/01 SW5.x
Het gaat om max massa samengesteld en dat is 3649Solarman schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:33:
[...]
Zolang het in de specs staat is het ook goed natuurlijk.
Nog niet. Mijn SOSlampje is nog uitBAJ82 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:55:
[...]
Thanks voor de info. Weet je welke garage dit is?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik heb dit ook na een herstelling en vervanging van het linkervoorportier. Deze wordt nog nagekeken door de hersteller, maar ik ga er wel van uit dat dit door middel van afstelling wel opgelost kan worden.arj1o1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vorige week een nieuwe Enyaq opgehaald. Aan 1 kant lijkt het voorportier wat verder uit te steken (steekt verder uit dan de achterportier). Op de foto het rechterportier (die wel goed aansluit) en het linkerportier (die wat verder uitsteekt). Het is wat lastig te zien op de foto's maar je voelt ook een verschil als je met je vingers over de overgang strijkt. Ik ga uiteraard contact opnemen met de dealer, maar heeft iemand ervaring wat ik kan verwachten in deze? Ik ga er vanuit dat dit een kwestie van afstellen is en dat ze dit zonder morren kunnen oplossen?
Goeie vondst. Zie ook dat er officieel een frunk in de auto komt vanaf MY26, ook wel grappig.japie101 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:17:
Ik kwam een officieel schrijven tegen op Skoda.nl over de MY26 wijzigingen.
Dit zou mooi zijn. Is het opwarmen van je batterij dan ook mogelijk tijdens het rijden? Kijk even naar de eigenaren van nieuwere modellen hier.Aidacra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:17:
[Afbeelding]
Dat is eigenlijk de enige optie die ik nog mis op de auto, betrouwbaar snelladen in de winter. En zelfs dan gebruik je dat alleen op vakanties in de winter.
Ik hoop dat je dan zelf via een menu item (en via de app) dan bijvoorbeeld de preheat ongeveer 20 min voor het laden dit kan aanzetten.Giku schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:51:
[...]
Dit zou mooi zijn. Is het opwarmen van je batterij dan ook mogelijk tijdens het rijden? Kijk even naar de eigenaren van nieuwere modellen hier.
Dat is eigenlijk de enige optie die ik nog mis op de auto, betrouwbaar snelladen in de winter. En zelfs dan gebruik je dat alleen op vakanties in de winter.
En dan is het vaak ook nog alleen een "probleem" bij de eerste keer snelladen omdat dan de accu nog niet opgewarmd is.Giku schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:51:
[...]
Dit zou mooi zijn. Is het opwarmen van je batterij dan ook mogelijk tijdens het rijden? Kijk even naar de eigenaren van nieuwere modellen hier.
Bij de volgende laadbeurten is deze vaak wel warm. (is mijn ervaring)
Automatisch gebeurt wanneer je een (eind) bestemming in de skoda navigatie zet welke een laadstation is.
20min?! Als ´t een beetje vriest duurt het soms 45min of langer. Tijd tot optimale temperatuur wordt aangegeven op ´t scherm.Senaxx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:52:
[...]
Ik hoop dat je dan zelf via een menu item (en via de app) dan bijvoorbeeld de preheat ongeveer 20 min voor het laden dit kan aanzetten.
Voor 3.5/6/7 naar 3.8 is een OTA en wordt in etappes vrijgegeven. Neem aan dan nog even geduld hebben. In principe voegt de update weinig toe. Ik kwam van 3.1 en merk er niks van.achterhoeker schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:01:
Ik heb een vaag "probleem" met m'n 06-2023 enyaq. Volgens de myskoda app is de laatste software versie 3.5 en is deze actueel. Inmiddels zitten we toch op 3.8 meen ik en volgens mij moet mijn auto deze update ook gewoon kunnen hebben maar wat ik ook doe ik kan hem niet forceren tot updaten. Via reddit kreeg ik de tip een email adres in tsjechië te mailen met vin nummer en daar kwam ook google mee maar ook dat leverde nog niets op. Volgende onderhoud is over 2 jaar en een afspraak met dealer maken voor zo'n klein probleem gaat me ook te ver af. Iemand enig idee wat ik zelf nog kan doen om de auto zover te krijgen?
Limbids
Ah, ik ben een 3.8 Enyaq gebruiker dus heb er geen verstand van. Ik hoopte dat het denk ik 20 minuten zou zijn, maar klinkt wel logisch wat je zegt. Afgelopen winter reed ik met -5 vanaf het noorden naar het zuiden en zelfs na een rit van 2 uur was de batterij nog niet warm (zonder preheat) en kon ik lekker gaan snelladen met 50kW.....roofburner schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
[...]
20min?! Als ´t een beetje vriest duurt het soms 45min of langer. Tijd tot optimale temperatuur wordt aangegeven op ´t scherm.
De batterij wordt ook niet echt warm van op de cruise control 80 km/u rijden. Zeker niet als het ook nog eens vriest. Je moet wel even flink jojoën. Of eigenlijk, gewoon vaak genoeg vol vermogen vragen.Senaxx schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:28:
[...]
Ah, ik ben een 3.8 Enyaq gebruiker dus heb er geen verstand van. Ik hoopte dat het denk ik 20 minuten zou zijn, maar klinkt wel logisch wat je zegt. Afgelopen winter reed ik met -5 vanaf het noorden naar het zuiden en zelfs na een rit van 2 uur was de batterij nog niet warm (zonder preheat) en kon ik lekker gaan snelladen met 50kW.....
Kan ik het alleen maar mee eens zijn, de achterkant lijkt wel extreem veel last te hebben van opspattend vuil door het rechte design (waardoor we zoveel ruimte hebben 😉) ook in de dorpel onder de portieren blijft enorm veel vuil achter.mister9 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:44:
Wat me op blijft vallen: Wat wordt de auto toch ongelofelijk snel vies. En dan vooral de achterkant. Een soort vuil magneet lijkt wel.
Voor wanneer iemand hetzelfde probleem ooit heeft: de dealer heeft dit netjes opgelost. Was met 5 minuten afstellen opgelostarj1o1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inderdaad die achterklep is bizar snel weer vuil. Gisterenochtend ben ik naar de wasstraat geweest. Een dag later…japie101 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:29:
[...]
Kan ik het alleen maar mee eens zijn, de achterkant lijkt wel extreem veel last te hebben van opspattend vuil door het rechte design (waardoor we zoveel ruimte hebben 😉) ook in de dorpel onder de portieren blijft enorm veel vuil achter.
Ik heb dezelfde ervaring. Door de rechte achterkant is er onderdruk achter de auto en minder turbulente lucht. Het vuil blijft in het zog ronddraaien en slaat neer op de achterkant. Het is vuil van de banden wat omhoog komt en vuil wat over en langs de auto komt van voorgangers.mister9 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:32:
[...]
Inderdaad die achterklep is bizar snel weer vuil. Gisterenochtend ben ik naar de wasstraat geweest. Een dag later…[Afbeelding]
De spoiler bovenaan de achterklep verergert het probleem. Een coupé versie zal er iets minder last van hebben.
Is niks tegen te doen. Misschien minder boeren weggetjes rijden, maar die zijn juist leuk om over te cruisen. Of meer afstand houden van je voorganger?
Gewoon je hele kenteken weggewassen johmister9 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:32:
[...]
Inderdaad die achterklep is bizar snel weer vuil. Gisterenochtend ben ik naar de wasstraat geweest. Een dag later…[Afbeelding]
Ik rij veel over boerenweggetjes (woon in de kop van NH).. mijn enyaq is standaard aan de achterkant (incl. camera) mega vuil. Auto wassen heeft bij mij dus amper zin.Cooler2020 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:22:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Door de rechte achterkant is er onderdruk achter de auto en minder turbulente lucht. Het vuil blijft in het zog ronddraaien en slaat neer op de achterkant. Het is vuil van de banden wat omhoog komt en vuil wat over en langs de auto komt van voorgangers.
De spoiler bovenaan de achterklep verergert het probleem. Een coupé versie zal er iets minder last van hebben.
Is niks tegen te doen. Misschien minder boeren weggetjes rijden, maar die zijn juist leuk om over te cruisen. Of meer afstand houden van je voorganger?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Zouden spatlappen hier tegen helpen?Cooler2020 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:22:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Door de rechte achterkant is er onderdruk achter de auto en minder turbulente lucht. Het vuil blijft in het zog ronddraaien en slaat neer op de achterkant. Het is vuil van de banden wat omhoog komt en vuil wat over en langs de auto komt van voorgangers.
https://www.kopacek.com/n...inal-skoda-mud-flaps-rear
Zoals al is aangegeven isede vervuiling inherent aan het ontwerp van de enyaq, spatlappen zullen wel iets helpen maar verwacht er niet te veel van.forzav schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:23:
[...]
Zouden spatlappen hier tegen helpen?
https://www.kopacek.com/n...inal-skoda-mud-flaps-rear
Misschien dat iemand op het forum de spatlappen al heeft waarme hij/zij dan zijn ervaring kan delen.
Wie rijd er 80 op de snelweg?cryptapix schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:52:
[...]
De batterij wordt ook niet echt warm van op de cruise control 80 km/u rijden. Zeker niet als het ook nog eens vriest. Je moet wel even flink jojoën. Of eigenlijk, gewoon vaak genoeg vol vermogen vragen.
Als jij niet zegt dat je snelweg rijdt, moet ik gokken en een aanname doen heSenaxx schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:20:
[...]
Wie rijd er 80 op de snelweg?Ik reed gemiddeld zo'n 110, maar gewoon rustig rijden wordt die blijkbaar ook niet warm van.
Als ik hier zo wat rond lees (ik had hier al eerder een vraag gesteld over het laden van de Skoda met mijn Tesla UMC kabel thuis) moet ik (of beter gezegd mijn vriendin, tis haar auto) de Skoda navi toch nog eens een kans geven en anders op de vakanties de betaalde versie van ABRP nemen.
_Anvil_ in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
_Anvil_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:26:
[...]
De "laadplanning" is inderdaad hemels bij Tesla, dat merk ik ook nu ik vaak langere stukken in de Skoda EV van mijn vriendin rijdt. Dat je Musk een engerd vind snap ik, maar hoe kun je dan wel een Chinese EV overwegen? Gezien het foute regime en de agressieve plannen om de westerse wereld economisch te grazen te nemen, o.a. door het massaal dumpen van Ev's voor (te) lage prijzen? In mijn beleving is Chinees nog "fouter" dan een Westers bedrijf met gekke/politiek incorrecte CEO EDIT: never mind, je had al gereageerd op anderen, helder! ")
[...]
Kan ik wel een beetje snappen, ik had beter verwacht van een nieuwe VAG qua NAVI en laadplanning. zie hieronder.
Mijn auto: Tesla Model S 75D van 2018, 100k op de teller nu, free supercharging (ik ben veel onderweg en woon ook vlakbij een SuC (tesla supercharger) ) met als een backup een ANWB pas (werkt altijd) en de optie om thuis van mn panelen te laden.
Mijn vriendin: sinds kort model 2025 Skoda Eniaq coupe 85 van de zaak (firmawagen, want ze woont in Belgiemet pasje dat ieg bij FastNed etc. werkt, heb haar een ANWB pas als backup aangeraden. Pasje van de firmawagen werkt niet buiten België.
Eerste wat me opviel is dat de Skoda (286pk achterwielmotor) veel verder komt qua range dan mijn oude Model S (476 pk dual motor) , de accu is uiteraard groter, nieuwer en hij is gewoon fors zuiniger.
Tijdens recente ritten op de snelweg met rond de 130km/h (rijden veel 's avonds, in België en pas nog Duitsland) viel me echter op de dat de range in kilometers wel *heel* snel terugliep. Lijkt er een beetje op dat het verbruik op hoge snelheid meer toeneemt dan bij mn oude model S (de betere Cw waarde? De luchtvering zet mn wagen ook vrij laag op het asfalt op de snelweg)
Verder valt het "gedoe" met navigeren en laadplekken zoeken me onderweg wel ehel erg op. De Tesla regelt alles automatisch, ik ben half europa doorgereden van supercharger naar supercharger, nooit in de rij staan of zoeken naar een vrije lader. alles regelt het navi systeem perfect. Het enige dat je als bestuurder doet is af en toe een SuC eerder of later kiezen, afhankelijk van de google reviews van het restaurant er naast![]()
Dan de Skoda: Navi is matig... integratie met acculading/laadschema ook: willen laden op de raarste plekken, gestuurd worden naar defecte palen, pasjes die niet werken etc. Wat een gedoe ! Had ik niet verwacht met een 7 jaar nieuwere auto. Inmiddels is mijn vriendin (net als haar collega's met VAG eV's) diverse losse apps er naast gaan gebruiken onderweg (ze is Sales manager en bezoekt veel klanten) , onder andere Waze via Google carplay en ABRP voor goede laadplekken (maar die kan met de gratis versie niet via google carplay?) Wellicht moet ik eens in het Skoda topic naar tips zoeken.
Nu vind ik het gewoon irritant: we rijden 's avonds laat weg bij een vliegveld in Duitsland en de 50km "extra range" die de auto aangeeft tov de navi afstand (waze) verdwijnt in een half uurtje compleet! Mijn oude Tesla geeft altijd de accuduur bij aankomst aan en het hier kun je echt op vertrouwen, soms pas je de snelheid iets aan.. maar je kunt echt veilig en exact uitkienen hoe je ergens met 3% accu aankomt. Hij lijkt gewoon rekening te houden met mijn snelheid, rijstijl, tegenwind ..etc. De Skoda is qua voorspellend vermogen compleet onvoorspelbaar ivm de Tesla zeg. Wat doen we verkeerd? Kan vast beter/slimmer met een nieuwe VAG auto?
Nog een laatste ding waar ik laatst achter kwam bij mn vriendin in de wijk toen ik bbeide auto's aan de paal hing: De Skoda kan maar AC laden met max 11kw?? Dus 22kW palen gaan op halve snelheid? Niet handig in de stad zeg!
Uiteraard doet de Skoda veel dingen ook beter dan mijn oude Musk mobiel:
-snelladen! Als je dan een goede paal gevonden hebt gaat het ook rap, pieken tot 165Kw en daarna vlakt het heel traag af. Mijn S75D piekt onder ideale omstandigheden even op de 120-130kw en zakt daarna heel snel (rond de 50% al) naar snelheden onder de 80kW.
- interieur: het Tesla ontwerp is zeer onpraktisch, alles is weg gedesigned (gelukkig heeft mijn oude model S nog hendels voor richtingaanwijzer, versnelling en wat fysieke knopjes) , de Tesla achterbank is veel te laag voor lange benen. De in lengte/breedte kleinere(!) Eniaq heeft een veel ruimere achterbank, praktischer interieur en lekker veel fysieke knopjes nog. Touch screen functionaliteit loopt dan weer achter op Tesla)
- diverse andere zaken, kort samengevat maakt Skoda/VAG nog steeds fijnere auto's en heeft Tesla alleen het EV +navi/spelcomputer integratie gedeelte beter voor elkaar.![]()
Samenvattend on topic: voor lange ritten kiezen we de Skoda (want bij elke paal in belgie laden op kosten vd zaak en betere range), maar op lange vakantieritten in het buitenland wil ik eerst werkende en met de auto geintegreerde apps vinden zonder gedoe, anders pak ik liever mn oude Model S.
P.s. ben verder *geen* Tesla fan, de looks en luxe van de iconische model S icm het gratis laden trokken mij over de streep. Mijn volgende auto wordt een BMW i5 touring wat mij betreft, wellicht een A6 eTron of zelfs ID7.
Dank voor het delen, ik herken een hoop, ik wist overigens niet dat een Enyaq geen 22kw AC kan laden, maar heb dat ook nooit geprobeerd, is ook niet echt een game changer voor mij, maar meer een feitje wat ik niet wist._Anvil_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:43:
Voor wie het leuk vind, hieronder een volkomen partijdige, ongenuanceerde vergelijking tussen een Eniag 85 en een bijna 8 jaar oude Tesla Model S.
Als ik hier zo wat rond lees (ik had hier al eerder een vraag gesteld over het laden van de Skoda met mijn Tesla UMC kabel thuis) moet ik (of beter gezegd mijn vriendin, tis haar auto) de Skoda navi toch nog eens een kans geven en anders op de vakanties de betaalde versie van ABRP nemen.
_Anvil_ in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
[...]
Dat het verbruik op hoge snelheid echt heel snel gaat, en de software niet zo slim is als bij Tesla, is gewoon een gegeven, maar het is en blijft gewoon een hele comfortable reisauto. Gelukkig zijn er apps die een groot deel van de onvolkomenheden kunnen compenseren (bijv ABRP).
Maar voor die apps geldt wel: Fijn dat ze er zijn, jammer dat we ze moeten gebruiken!
Toen ik de auto 4 jaar jaar geleden bij de dealer bestelde had ik de mogelijkheid om veel opties er in te selecteren, zoals onder andere de Head-Up Display en Adaptive Cruise Control. EIgenlijk heb ik vanaf het begin al het idee gehad om de auto over te nemen, dus eigenlijk nooit boven de 80% geladen alleen als ik een lange rit moest gaan maken. Nu dus vooral thuis laden op een dynamisch tarief en zonnepanelen. Later dit jaar mag ie voor het eerst mee op vakantie naar Duitsland, dan gaan we meteen de nieuwe laadpassen uittesten.
Vandaag is papa blij
More Power Igor! More Power!
Dat is inderdaad de voorruitverwarming.Currry schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:22:
@bakmeel
Congrats!
Vraagje, is het de reflectie of heb je een hitte werende voorruit?
Nicebakmeel schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:15:
Na 4 jaar dienst te hebben gedaan als mijn "zakenbak" mag ik deze stoere jongen nu helemaal prive gaan rijdenNog net geen ton op de teller en batterij SOH volgens de laatste meting vorige maand nog een keurige 92%.
Toen ik de auto 4 jaar jaar geleden bij de dealer bestelde had ik de mogelijkheid om veel opties er in te selecteren, zoals onder andere de Head-Up Display en Adaptive Cruise Control. EIgenlijk heb ik vanaf het begin al het idee gehad om de auto over te nemen, dus eigenlijk nooit boven de 80% geladen alleen als ik een lange rit moest gaan maken. Nu dus vooral thuis laden op een dynamisch tarief en zonnepanelen. Later dit jaar mag ie voor het eerst mee op vakantie naar Duitsland, dan gaan we meteen de nieuwe laadpassen uittesten.
Vandaag is papa blij![]()
[Afbeelding]
Hetzelfde euvel was er 12 maanden en 6 maanden geleden, steeds bij een andere laadpaal. Ik word er moedeloos van, vooral omdat je er helemaal niks aan kan doen. Hij staat weer bij de dealer. En veel gedoe over de leenauto. Ze geven hem 3 dagen, en daarna moet ik het maar uitzoeken. Grr.
Is dat niet eerder de lakkleur? Zwart metallic trekt heus geen vuil aan, maar maakt wel dat je het super snel ziet.
Zilvergrijs (lichtgrijs) is een kleur die heel vergevend is: zelfs na 3 maanden rondrijden ziet die kleur er nog netjes uit. Als je met een zwart-metallic-auto door de regen 1km naar huis rijdt, ziet uw auto eruit alsof je door de jungle gereden hebt. Voor mij een reden om die kleur niet meer te kiezen (ooit een VW Polo gehad in zwart-metallic).
Ik heb nu een donkergrijze en die wordt niet speciaal veel vuiler dan mijn vorige auto's.
Ik had met 'n witte Kodiaq uiteindelijk ook geen al te grote "problemen". Sure, het echt witte is er relatief snel af na een wasbeurt, maar niet sneller dan andere kleuren. Het is inderdaad zoals je zegt, denk ik. Regen is verre van zuiver.Cafe Del Mar schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:33:
@vuil
Is dat niet eerder de lakkleur? Zwart metallic trekt heus geen vuil aan, maar maakt wel dat je het super snel ziet.
Zilvergrijs (lichtgrijs) is een kleur die heel vergevend is: zelfs na 3 maanden rondrijden ziet die kleur er nog netjes uit. Als je met een zwart-metallic-auto door de regen 1km naar huis rijdt, ziet uw auto eruit alsof je door de jungle gereden hebt. Voor mij een reden om die kleur niet meer te kiezen (ooit een VW Polo gehad in zwart-metallic).
Ik heb nu een donkergrijze en die wordt niet speciaal veel vuiler dan mijn vorige auto's.
Sowieso, in mijn hoofd (
Snap dit helemaal. goeie kleur ook!bakmeel schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:15:
Na 4 jaar dienst te hebben gedaan als mijn "zakenbak" mag ik deze stoere jongen nu helemaal prive gaan rijdenNog net geen ton op de teller en batterij SOH volgens de laatste meting vorige maand nog een keurige 92%.
Vandaag is papa blij![]()
[Afbeelding]
Was de prijs een baetje schappelijk, heb zelf geen goeie ervaringen daarmee
Vanmorgen met 8-10 graden net onder de 17kWh/100km kunnen krijgen, moest wel One Pedal Drive uitzetten en niet de adaptive cruise control gebruiken. Anders was het niet te doen
Voor mij (of beter mn vriendin) ook nieuw hoor, jij hebt dus de betaal versie genomen? (want anders geen carplay)hk12nl schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:24:
Die ABRP app is nieuw voor mij. Maar wel erg handig! Goeie tip. Dankjewel @_Anvil_ @japie101 ook mooi dat hij de data uit de auto kan zien en veel beter en sneller dan de standaard Skoda app.
Ik zou het doen!
Alleen iPhone lees ik? Is prima, want ze heeft prive zo'n onding : Prammes schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:41:
Kijk ook eens naar Pump, daarbij kun je inloggen met je skoda account en leest hij de status van je accu uit. Dan krijg je een betere routeplanning op basis van je acculading. Ik gebruik pump altijd tijdens de vakantie en vind het ideaal. Ik kan er namelijk ook voorkeur laadpaalaanbieders inzetten.
Zullen we ook eens proberen, dank.
Op basis van berichten hier wou ik de Skoda navi ook nog eens kans geven, maar vanwege wat ellendige ervaringen in de Belgische binnensteden (rare omwegen, proberen dwars door afgesloten wegen te gaan etc.) is vriendinlief daar klaar mee geloof ik. Ze rijdt zakelijk van hot naar her, dus dat is iets anders dan een vooraf te plannen vakantierit.
Ja even een maandje om te proberen. Daarna zal het alleen rond de vakantie zijn denk ik._Anvil_ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:11:
[...]
Voor mij (of beter mn vriendin) ook nieuw hoor, jij hebt dus de betaal versie genomen? (want anders geen carplay)
©2004
Dat kan bij de ABRP app ook.rammes schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:41:
Kijk ook eens naar Pump, daarbij kun je inloggen met je skoda account en leest hij de status van je accu uit. Dan krijg je een betere routeplanning op basis van je acculading. Ik gebruik pump altijd tijdens de vakantie en vind het ideaal. Ik kan er namelijk ook voorkeur laadpaalaanbieders inzetten.
©2004
Volgens de dealer was dit bekend en zou het opgelost worden via een SW-update...ik ben vandaag gebeld dat ze een oplossing hadden, ik moet de auto voor een dag achter te laten en dan zal deze update uitgevoerd gaan worden, ik ben benieuwd.... (ik had niet gedacht hier ooit nog iets van te horen..)
Ik heb dit ook gehad in de eerste weken nadat de auto geleverd is (okt 2025). Ik ben destijds op vakantie (in NL) naar een dealer geweest, en die zei: is een bekend probleem, hij moet even in deep sleep komen, even parkeren en 30 minuten wachten dan doet ie het wel weer. Ik was niet zo gecharmeerd van het verhaal in de eerste week met je nieuwe auto maar goed, hij was nogal stellig, en had wel gelijk, daarna nog 1 of 2 keer gehad, en daarna nooit meer.mr-schultzz schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:51:
De dag dat ik de Enyaq ophaalde (30Dec2025) had ik dit gedrag (wat geen goeie start was), verder nooit meer meegemaakt
Volgens de dealer was dit bekend en zou het opgelost worden via een SW-update...ik ben vandaag gebeld dat ze een oplossing hadden, ik moet de auto voor een dag achter te laten en dan zal deze update uitgevoerd gaan worden, ik ben benieuwd.... (ik had niet gedacht hier ooit nog iets van te horen..)
[Afbeelding]
Heb er nog filmpjes van, voor het geval dat het zou aanhouden.
Ik heb geen idee of er over the air wat is veranderd (niet dat ik weet), er is geen major andere software versie aangeboden in de tussentijd maar we zijn nu echt maanden verder en probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Ik kon Pump dan weer niet maar ik lees dat die alleen in de paid versie CarPlay heeft (net als ABRP).hk12nl schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:34:
[...]
Dat kan bij de ABRP app ook.Als ik even snel kijk naar Pump dan heeft deze geen CarPlay app? Klopt dat?
ABRP is best goed, maar voor mij ook alleen nodig tijdens de vakanties, ik gebruik het ook als zodanig, want CarPlay is toch wel erg fijn, en ook de premium functies (bijv selectie box dat hij bij voorkeur laadstations kiest die aanhanger proof zijn is voor ons een game changer tijdens de kampeer trips met een bagagewagen achter de auto)
Ja, deze auto wordt het snelste vuil van alle auto's die ik al heb gehad en de meeste daarvan waren MPV's dus met een vrij rechte achterkant. Niets aan te doen maar jammer voor de camera en dat het moeilijk poetsen is tussen de lettersmister9 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:44:
Wat me op blijft vallen: Wat wordt de auto toch ongelofelijk snel vies. En dan vooral de achterkant. Een soort vuil magneet lijkt wel.
Camera kan je eenvoudig schoonmaken door hem in z’n achteruit te zetten en dan de achterruiterwisser sproeier te activeren.Admiral Freebee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:13:
[...]
Ja, deze auto wordt het snelste vuil van alle auto's die ik al heb gehad en de meeste daarvan waren MPV's dus met een vrij rechte achterkant. Niets aan te doen maar jammer voor de camera en dat het moeilijk poetsen is tussen de letters
©2004
Ik ben bepaald geen goede handelaar, maar ik heb geprobeerd om op Autotrack vergelijkbare modellen te vinden, wat lastiger bleek omdat de waarde van de optiepakketten in de occassionmarkt niet duidelijk is. Aan de andere kant wilde ik mezelf ook niet rijk rekenen. Ik schat dat de prijs van de lease maatschappij ongeveer een procent of 10 onder de marktwaarde lag._Anvil_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:53:
[...]
Snap dit helemaal. goeie kleur ook!
Was de prijs een baetje schappelijk, heb zelf geen goeie ervaringen daarmee
Ik zie het ook zo: Verkoop aan particulieren is voor leasemaatschappijen gunstiger, want ze krijgen er meer voor dan via een inkoper, daartegenover hebben ze meer werk aan de transactie maar ik merkte dat Ayvens in dit geval vrijwel het hele proces had uitbesteed aan derden (die moeten ook weer winst maken op de transactie, maar wellicht minder dan een inkoper). Immers de auto hoeft geen nieuwe APK, BOVAG garantiedingen en kan gewoon worden verkocht "as is". Er zit dus wel wat ruimte in de marge en in mijn geval deed de leasemaatschappij een goed bod.
Dus gewoon een bod vragen, je mag altijd weigeren.
@cryptapix
Ja, dat weet ik maar dan nog heb ik vaak last van vuil of druppels op de camera. Mijn vorige auto had de camera achter een klepje en dat is echt een mooie oplossing. Ook was de kwaliteit veel beter, zeker in het donker. Ik ben dus gewoon verwend geweest in het verledenhk12nl schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:25:
[...]
Camera kan je eenvoudig schoonmaken door hem in z’n achteruit te zetten en dan de achterruiterwisser sproeier te activeren.
Ik krijg geen verkeers-info meer. Ik krijg tot nu toe nog wel de accu status door, maar niet meer de status van de deuren en ramen. Meer verschil weet ik niet. Iemand anders?
Verkeersinfo is dat je tijdens het navigeren updates van je routes krijgt die sneller zijn? Dat zou ik dan wel erg missen (ik heb nog een half jaar ofzo). En wat kost het dan?onetime schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:42:
@bakmeel Mijn abo wat er bij aankoop bij zat is na 3 jaar verlopen, ik heb nu bijna 4 maanden geen abo meer.
Ik krijg geen verkeers-info meer. Ik krijg tot nu toe nog wel de accu status door, maar niet meer de status van de deuren en ramen. Meer verschil weet ik niet. Iemand anders?
Edit: prijs al gevonden (kennelijk nu een actie?) https://www.skoda.nl/connectiviteit/verbinden-en-licenties
[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 11-04-2026 14:16 ]
Dat betaal ik eigenlijk alleen voor auto locatie en op slot status inderdaad.
Laad status en op afstand remote verwarmen kan zonder abbo.
Traffic etc gebruik ik niet dus weet ik niet. Gebruik Android Auto
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/tlGNyJYaF0lJTfNY9Q8wkYP9.png?f=fotoalbum_large)