Volgens mij praten we langs elkaar heen. Als dit jouw ervaring is op een VO is dat prima, maar dat was mijn punt helemaal niet.DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:08:
[...]
Nogmaals, als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, is Apple meteen de onderwijsmarkt waar ze zich op richten kwijt.
In die wereld wordt gewerkt met flexible 4- tot 7 jaar durende contracten, waarbij je altijd de optie tot 7 jaar wil (6 jaar vwo + 1 jaar doubleren). Bedrijven die dat aanbieden hebben inmiddels door schade en schande geleerd dat medezeggenschapsraden/ouders die 7 jaar in NL als mogelijkheid willen hebben, dus bijna allen bieden dat inmiddels aan. Anders wordt er gewoon naar een andere oplossing gekeken; een Neo die 3-4 jaar mee gaat, dan gooit Apple simpelweg zijn eigen glazen in want die chromebooks gaan voor normaal licht studenten werk wél echt 7 jaar mee daar zijn ze op gemaakt & geoptimaliseerd. iPads trouwens ook.
Je wil ouders die een duur device moeten aanschaffen zo prijs/kwaliteit mogelijk 1 device laten aanschaffen, waarbij ze dus niet nét voor de opleiding wordt afgerond weer een device upgrade gekocht moet worden. En nee, we hoeven hier niet te gaan filosoferen dat ouders dat geen probleem zullen vinden, want in de praktijk vinden ze dat wél een probleem weet ik uit ervaring. Onderwijs is sowieso een markt waar altijd het stukje "betaalbaarheid voor iedereen" belangrijk is. Vervolgopleidingen stellen andere eisen, device is niet altijd nodig bij vervolgopleiding, ouders hebben het lang niet altijd breed etc.
Je wil als VO school een "geen gezeur" oplossing en dat is een device dat in principe 7 jaar mee kan gaan voor iedereen die dat wil. En tsja we kunnen er hier verder nog heel lang over speculeren maar het is sowieso iets dat de toekomst uit zal moeten gaan wijzen of de Neo dat kan gaan bieden.
Have you tried turning it off and on again?
/f/image/gPFCqI94WblhgoAq2n4ljDIB.png?f=fotoalbum_large)