• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Nogmaals, als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, is Apple meteen de onderwijsmarkt waar ze zich op richten kwijt.

In die wereld wordt gewerkt met flexible 4- tot 7 jaar durende contracten, waarbij je altijd de optie tot 7 jaar wil (6 jaar vwo + 1 jaar doubleren). Bedrijven die dat aanbieden hebben inmiddels door schade en schande geleerd dat medezeggenschapsraden/ouders die 7 jaar in NL als mogelijkheid willen hebben, dus bijna allen bieden dat inmiddels aan. Anders wordt er gewoon naar een andere oplossing gekeken; een Neo die 3-4 jaar mee gaat, dan gooit Apple simpelweg zijn eigen glazen in want die chromebooks gaan voor normaal licht studenten werk wél echt 7 jaar mee daar zijn ze op gemaakt & geoptimaliseerd. iPads trouwens ook.

Je wil ouders die een duur device moeten aanschaffen zo prijs/kwaliteit mogelijk 1 device laten aanschaffen, waarbij ze dus niet nét voor de opleiding wordt afgerond weer een device upgrade gekocht moet worden. En nee, we hoeven hier niet te gaan filosoferen dat ouders dat geen probleem zullen vinden, want in de praktijk vinden ze dat wél een probleem weet ik uit ervaring. Onderwijs is sowieso een markt waar altijd het stukje "betaalbaarheid voor iedereen" belangrijk is. Vervolgopleidingen stellen andere eisen, device is niet altijd nodig bij vervolgopleiding, ouders hebben het lang niet altijd breed etc.

Je wil als VO school een "geen gezeur" oplossing en dat is een device dat in principe 7 jaar mee kan gaan voor iedereen die dat wil. En tsja we kunnen er hier verder nog heel lang over speculeren maar het is sowieso iets dat de toekomst uit zal moeten gaan wijzen of de Neo dat kan gaan bieden.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Als dit jouw ervaring is op een VO is dat prima, maar dat was mijn punt helemaal niet.

Have you tried turning it off and on again?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:44
Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:52:
Als je dan kijkt naar het typische gebruik van zo'n ding, is het niet heel gek dat er na vier/vijf jaar eens wat anders/sneller/beters/nieuwers komt. En gevoelsmatig is dat ook niet zo erg, want daar is de prijs ook naar.
Ik heb een MacBook Pro uit 2018. Destijds expres een custom configuratie met 16G om future proof te zijn. Ik was toen ongeveer 2000 euro kwijt.
Die future proof heeft op zich goed gewerkt. Hij doet het na 8 jaar nog steeds.
Maar nu zit ik al jaren likkebaardend naar de M-series te kijken.
Binnenkort zal ik een nieuwe aanschaffen en hoewel de neo super gaaf is wordt het voor mij toch wel een air. “Gewoon meer luxe en ik kan het betalen”. Ik ga dan echter zeker geen custom built meer doen maar probeer een standaard configuratie met korting te krijgen.

De neo ziet er super uit. Misschien is hij na 5 in plaats van 8 jaar toch echt “roestig” (maar misschien valt het mee). Dat is echter helemaal niet erg.
- Scholieren zullen na 5 jaar wel van school zijn en sowieso een nieuw apparaat willen.
- Tegen die tijd zijn er geheid super gave nieuwe machines op de markt en is het heel erg prettig om een goed excuus om te vervangen te hebben.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:00

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Gr4mpyC3t tuurlijk, maar je noemt wel dat ze zich willen richten op onderwijs, wat ook zo is, oa door goede repareerbaarheid. En mijn aanvulling daarop is dus dat als ze dan een device uitbrengen wat max 4-5 jaar meegaat ze van een koude kermis thuis gaan komen want dat gaan alle bedrijven die hardware(+service)pakketten aan onderwijs aanbieden simpelweg niet kopen. Ik durf wel te stellen dat de gesprekken tussen dat soort leveranciers en Apple nu al lopen met de vraag of ze garanties krijgen dat de Neo 6-7 jaar mee kan en os updates krijgt. Dat is waar het mij om ging; wil je interessant zijn voor onderwijs dan is een goed repareerbaar device slechts 1 deel van de medaille, hij hoeft na 6-7 jaar natuurlijk niet supersnel meer te zijn maar ermee blijven browsen en typen moet je er echt nog mee kunnen.

youtube.com/@hisrep

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:30
DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Nogmaals, als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, is Apple meteen de onderwijsmarkt waar ze zich op richten kwijt.

In die wereld wordt gewerkt met flexible 4- tot 7 jaar durende contracten, waarbij je altijd de optie tot 7 jaar wil (6 jaar vwo + 1 jaar doubleren). Bedrijven die dat aanbieden hebben inmiddels door schade en schande geleerd dat medezeggenschapsraden/ouders die 7 jaar in NL als mogelijkheid willen hebben, dus bijna allen bieden dat inmiddels aan. Anders wordt er gewoon naar een andere oplossing gekeken; een Neo die 3-4 jaar mee gaat, dan gooit Apple simpelweg zijn eigen glazen in want die chromebooks gaan voor normaal licht studenten werk wél echt 7 jaar mee daar zijn ze op gemaakt & geoptimaliseerd. iPads trouwens ook.

Je wil ouders die een duur device moeten aanschaffen zo prijs/kwaliteit mogelijk 1 device laten aanschaffen, waarbij ze dus niet nét voor de opleiding wordt afgerond weer een device upgrade gekocht moet worden. En nee, we hoeven hier niet te gaan filosoferen dat ouders dat geen probleem zullen vinden, want in de praktijk vinden ze dat wél een probleem weet ik uit ervaring. Onderwijs is sowieso een markt waar altijd het stukje "betaalbaarheid voor iedereen" belangrijk is. Vervolgopleidingen stellen andere eisen, device is niet altijd nodig bij vervolgopleiding, ouders hebben het lang niet altijd breed etc.

Je wil als VO school een "geen gezeur" oplossing en dat is een device dat in principe 7 jaar mee kan gaan voor iedereen die dat wil. En tsja we kunnen er hier verder nog heel lang over speculeren maar het is sowieso iets dat de toekomst uit zal moeten gaan wijzen of de Neo dat kan gaan bieden.
7 jaar met een Chromebook of Windows laptop voor een scholier? Veel plezier ermee, dat lijkt me vrij naïef.

En als een Chromebook 7 jaar meekan vanuit technisch oogpunt, dan kan een Neo dat helemaal.

Ik begrijp die focus op de 8GB RAM ook niet helemaal. Heb hier nog een MacBook Air 2019 met 8Gb en een oude MacBook Pro met 8Gb en die kunnen prima browsen met tientallen zo niet meer tabs. En daarnaast gewoon basic Office werk, zonder een centje pijn. Dat doet Apple altijd heel erg goed.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:33
Uniciteit schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Dat is zeker waar, maar juist de mensen die de Neo overwegen en in dit topic om advies vragen, zitten doorgaans al in de groep “beste bang for the buck” en functionaliteiten zoals een backlit keyboard eigenlijk allemaal niet zoveel uitmaakt.

Die mensen doe je er helemaal geen plezier mee om uitgebreid te discussiëren over de Air en de Pro. Je wilt het misschien wel benoemen in hooguit twee of drie zinnen, zodat je zeker weet dat ze er van op de hoogte zijn dat de Air/Pro ook bestaan en veel “completer” zijn. Maar that’s it.

Een beetje zoals je iemand die advies vraagt in het iPhone 16e topic ook niet gaat lastig vallen met de iPhone 17 Pro Max. Dat is namelijk het prijsverschil waar we over praten.

Je kunt dan wel in twee of drie zinnen benoemen dat de iPhone Air een groter scherm heeft en de iPhone 17 Pro (Max) 3 camera’s. Mooi, dan is die persoon er van op de hoogte. Maar die persoon zit al zo specifiek rond de 16e te kijken dat die in 9/10 gevallen hooguit naar een base 16 of bij een héle goede aanbieding base 17 (zoals met de M4 Air in de uitverkoop). En tegelijkertijd is er net zo goed de kans dat die persoon zelfs nog voor een base 15 gaat.

Zo is het ook met veel mensen die de MacBook Neo overwegen. Die willen vooral weten of ze er mee vooruit kunnen voor hun doeleinden.
Dit is wel een erg groot contrast hoor. Dit is de minste iPhone afzetten tegen de meest geavanceerde iPhone. Met een beetje zoeken zit je een paar honderd euro af van een Air tov een Neo. Die laatste zal ook nog gaan zakken bij de tijd, maar voor nu zijn dit de prijzen. Dat vind ik wel andere koek. Je zal altijd een vergelijk gaan krijgen in topics. Als je een Neo wilt hebben dan kan je dit gewoon negeren, dan is het een weloverwogen keus. Ik ben echter al vaak behoed voor impulsieve aankopen door topics op Tweakers waarbij anderen mij waarschuwden om even verder te kijken. Dat vind ik erg goede input en heeft mij wat leed bespaard.

Je ziet nu gewoon een beetje dat mensen cognitieve dissonantie (reductie) aan het toepassen zijn.

I don't have dreams, I have goals!!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:51:
[...]

7 jaar met een Chromebook of Windows laptop voor een scholier? Veel plezier ermee, dat lijkt me vrij naïef.
Het gaat hier om contracten inclusief verzekering, reparatie indien nodig et cetera. Natuurlijk is standaard 4, 5 of 6, want dat is de normale doorlooptijd van een middelbare school, maar 7 wordt wel degelijk aangeboden (doublant of opstromer havo -> vwo). En dat is niet "naief" of speculatie, dat zijn gewoon de opties die grote partijen momenteel als contract aanbieden via scholen.

youtube.com/@hisrep

• Redondo1982
olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:51:
[...]

En als een Chromebook 7 jaar meekan vanuit technisch oogpunt, dan kan een Neo dat helemaal.

Ik begrijp die focus op de 8GB RAM ook niet helemaal. Heb hier nog een MacBook Air 2019 met 8Gb en een oude MacBook Pro met 8Gb en die kunnen prima browsen met tientallen zo niet meer tabs. En daarnaast gewoon basic Office werk, zonder een centje pijn. Dat doet Apple altijd heel erg goed.
Denk dat die 8gb ook niet het probleem gaat zijn voor de aankomende twee jaar, en zo wel...ja dan moet je iets beters kopen. Dat is gewoon het idee. Je wilt budget kopen dan krijg je budget. Dat is bij Apple gelukkig wel nog steeds een beetje premium.

Wel even in ogenschouw nemen dat het voor jouw Air uit 2019 -zeven jaar geleden was zonder belerend te zijn- vrij normaal was om met 8gb te verkopen. In de huidige tijd is dat best wel vreemd, maar Apple regelt dit altijd goed met het swappen van SSD ruimte dus dat komt wel goed.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

Wat voor mij de reden was een Neo te kopen is:
1) Prijs. & performance Apple laptops zijn voor mij in het algemeen te krachtig en te duur.
2) Vervangbaarheid accu. Bij al mijn laptops overleeft de hardware makkelijk de accu. Sinds Apple overstapte op niet tot zeer lastig te vervangen accu's heb ik geen Apple laptop meer gekocht.
3) USB C in combinatie met een minimum vermogen van 20 Watt. ìk heb voor de grap 'm nu aan een oude Lenovo telefoonlader hangen die denk ik nog van mijn P2 is - die is dus serieus oud (2016), maar de Neo laadt gewoon :) Dus er is altijd wel een lader te vinden, en de meeste powerbanks zullen dus ook wel werken.
4) Weer eens iets anders dan een tint grijs.
5) Accuduur

Hoe lang ie meet gaat zal ik wel merken, en anders is er tegen die tijd ook wel een fork van Linux die ik kan installeren (zoals ik op een 2013 MacBook draai omdat die nog een firewire ingang heeft voor mijn Digital 8 camera om Hi8 en Digital8 bandjes te digitaliseren, was een erfstuk letterlijk)
Trackpad en toetsenbord zijn goed, kan zeker beter, maar vaak is goed goed genoeg.

edit: en
6) Garageband op een laptop, ik heb ook een Mac Mini M* maar merk dat ik toch weinig met mijn gitaar en keyboardje achter mijn bureau ga zitten om te klooien. Dit was voor mij eigenlijk ook wel doorslaggevend, een mobiel betaalbaar MacOs apparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 16-03-2026 16:54 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kafka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:40
Volgend jaar de neo 2. 12Gb RAM en een A19.

• franssie

franssie

Save the albatross

Kafka schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:41:
Heb je een foto van je glazen bol?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Exirion
  • Laatst online: 04:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Kafka schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:41:
Net als bij de Mac Mini verwacht ik dat de Neo zeker 2 jaar meegaat met een platform.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Zou op zich niet raar zijn. iPhone 16e is ook opgevolgd door 17e. Mac Mini M5 zit er ook aan te komen. Volgend jaar in het voorjaar naar verwachting iPhone 18 én 18e.

Het kan net zo goed ook nog 2 jaar duren, hoor. Maar als er volgend jaar een upgrade komt, dan zou dat ook niet raar zijn.

Zeker niet als je bedenkt dat ze vanwege de iPhone Air veel meer A19 Pro-chips hebben geproduceerd dan dat ze nodig hadden.

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:17
Onverwacht geeft iemand, waarvan ik aan zijn accent kan herleiden dat het een Ollander is, ook aan dat de Neo voor DJ en performance audio toepassingen aan te bevelen is.
"Ess a deesjay i kan totaal-ie rekummend dis leptop"

[ Voor 4% gewijzigd door wsn1979 op 16-03-2026 21:56 ]

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:42
franssie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Heb je een foto van je glazen bol?
Apple kan miljoenen van die SoC's produceren. De A19 SoC zit nu bijvoorbeeld ook in de nieuwe Studio Display's, wat betekent dat die monitoren 12GB aan RAM hebben. Wat eigenlijk gewoon zonde is. De reden dat het nu nog niet in een Neo zit is dat het dan een directe concurent van de Air wordt, en omdat de prijs wellicht iets hoger wordt. Op het moment dat 24GB+ standaard wordt voor de Air en Pro, ga je zeer waarschijnlijk de A19 of misschien zelfs A20 in de Neo zien.

[ Voor 0% gewijzigd door ThomasG op 16-03-2026 22:18 . Reden: typo's ]

• franssie

franssie

Save the albatross

ThomasG schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:16:
[...]
Apple kan miljoenen van die SoC's produceren. De A19 SoC zit nu bijvoorbeeld ook in de nieuwe Studio Display's, wat betekent dat die monitoren 12GB aan RAM hebben. Wat eigenlijk gewoon zonde is. De reden dat het nu nog niet in een Neo zit is dat het dan een directe concurent van de Air wordt, en omdat de prijs wellicht iets hoger wordt. Op het moment dat 24GB+ standaard wordt voor de Air en Pro, ga je zeer waarschijnlijk de A19 of misschien zelfs A20 in de Neo zien.
blijft speculeren en net als het bericht waar ik op reageerde mist het elke bron.
Laten we het hier over de huidige Neo hebben. Daar gaat dit topic over, niet de Apple toekomst.
Wat wel blijkt is dat veel Apple eigenaren enorme FOMO lijken te hebben krijg ik de indruk, je zou maar een nieuwere versie missen :P ohoh wat is dat blijkbaar een goed verdienmodel :P

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:42
franssie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:30:
[...]

blijft speculeren en net als het bericht waar ik op reageerde mist het elke bron.
Laten we het hier over de huidige Neo hebben. Daar gaat dit topic over, niet de Apple toekomst.
Wat wel blijkt is dat veel Apple eigenaren enorme FOMO lijken te hebben krijg ik de indruk, je zou maar een nieuwere versie missen :P ohoh wat is dat blijkbaar een goed verdienmodel :P
Je zou de MacBook Neo eigenlijk gewoon moeten zien als een moderne eMac :+

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:30
franssie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Niet alleen Apple eigenaren; Ik heb er op 7 maart eentje besteld, uit nieuwsgierigheid en hebberigheid.
(Hij komt trouwens morgen)

• wsn1979
ThomasG schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Ik heb destijds met een eMac G4 1.25 ghz gewerkt. Ook nog met de iSight webcam er op. Kort daarna kregen we Powerbook G4s die waren wat makkelijker mee te nemen zeg maar als je op locatie moest werken. Heb de eMac 2x op de achterbank van de auto gehad... zware, degelijke machine haha

• franssie

franssie

Save the albatross

ThomasG schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:36:
[...]
iBook bedoel je? Was mijn eerste Apple laptop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CweKdSufaqABV61a2OyMEToIac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPFCqI94WblhgoAq2n4ljDIB.png?f=fotoalbum_large

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Haha wat een episch jaren '90 gedrocht was dat ook als je het nu terugziet. En toen was dat echt iets waar je verlekkerd naar stond te kijken als student als hypermodern (en duur) hip apparaat dat je wilde maar niet kon betalen.

youtube.com/@hisrep

• olafmol
DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Het gaat hier om contracten inclusief verzekering, reparatie indien nodig et cetera. Natuurlijk is standaard 4, 5 of 6, want dat is de normale doorlooptijd van een middelbare school, maar 7 wordt wel degelijk aangeboden (doublant of opstromer havo -> vwo). En dat is niet "naief" of speculatie, dat zijn gewoon de opties die grote partijen momenteel als contract aanbieden via scholen.
Maar zo'n verzekering en reparatie/vervang-service kun je toch ook voor de Neo afsluiten? En als ik me de stapel chromebooks en windows laptops voor de geest haal die op al die brakke plastic aansluitingen en scharnieren kapot zijn gegaan in de afgelopen jaren, en dan kijk naar de Macbooks die hier nog prima werkend in huis liggen, dan denk ik dat ik een Macbook Neo meer kans geef om die 7 jaar goed te overleven. Nog even los van de verschrikkingen van 99% van alle windows/chromebook toetsenborden en vooral touchpads.

• olafmol
franssie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]
Lekker kleurtje, wij hadden deze kleurencombi als iMac op ons kantoor staan ;)

• wsn1979
[...]

[Afbeelding]
De Powerbook G4 12" die ik had was best aan de prijs, maar zag er wel heel sleek uit.
Volgens mij had je toen net de iBook G4 die op de Powerbook leek alleen dan wit was.
De Powerbook kleurde wel leuk bij de accenten van het interieur van de bedrijfsauto die ik toen had, een Seat Leon _/-\o_

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-03 11:20
Ik vraag me ad waarom Aple geen heatsink op de CPU/GPU zet zodat die deftig kan koelen. Het is een kwestie van seconden eer je aan 100+ graden zit bij stressen en dan valt de performance weg. Mss dat er in de toekomst nog wel wat mods komen die dit verbeterem.
olafmol schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:14:

Maar zo'n verzekering en reparatie/vervang-service kun je toch ook voor de Neo afsluiten? En als ik me de stapel chromebooks en windows laptops voor de geest haal die op al die brakke plastic aansluitingen en scharnieren kapot zijn gegaan in de afgelopen jaren, en dan kijk naar de Macbooks die hier nog prima werkend in huis liggen, dan denk ik dat ik een Macbook Neo meer kans geef om die 7 jaar goed te overleven. Nog even los van de verschrikkingen van 99% van alle windows/chromebook toetsenborden en vooral touchpads.
Uiteindelijk kan alles stuk natuurlijk, maar de scharnieren van een NEO geef ik toch ook meer kans dan een windows laptop.

Mijn zoon heeft dyslexie en nam daarom vroeger een laptop mee naar school (als 8 jarig kind geen sinecure). De software werkte niet op een chromebook, dus een 'echte' windows laptop, een HP in zijn geval. Dat ging een jaar goed, boekentas als kind zijnde 1x hard neergezet en laptop stuk, zelfs in een laptophoes.

Met hem wat te buigen heb ik hem nog opgestart gekregen om de data eraf te halen, maar dan toch echt een nieuwe moeten bestellen. Vandaag met de ibase pad en harde hoes met toetsenbord is dat toch minder een issue heb ik de indruk. Een NEO heeft een ALU behuizing en buigt sowieso niet, aangezien er in de hoeken niet echt iets lijkt te zitten zal die zelfs een harde drop overleven, mss met een blutsje.

• Palomar
  • Niet online
Een plastic behuizing werkt natuurlijk wel wat beter als kreukelzone/klappenopvanger vergeleken met metaal dat niet meegeeft. Want ergens moeten de krachten van een impact heen gaan. Kan me best voorstellen dat bij een MacBook dan het scherm breekt of er inwendig schade ontstaat, terwijl de buitenkant nog intakt is. Ik zou mijn alu MacBook iig niet graag laten vallen :X

• olafmol
wsn1979 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:39:
Onverwacht geeft iemand, waarvan ik aan zijn accent kan herleiden dat het een Ollander is, ook aan dat de Neo voor DJ en performance audio toepassingen aan te bevelen is. [YouTube: Apple MacBook Neo for DJing: Does It Hold Up?]"Ess a deesjay i kan totaal-ie rekummend dis leptop"
hahahaha, mijn dag kan niet meer stuk! "Ess a deesjay i kan totaal-ie rekummend dis leptop"

Anyway, "DJ software" doet ook niet zo veel met CPU of geheugen, behalve als je helemaal los gaat met stems en fx mss, en dan nog. Dus die conclusie verbaast me niet echt. Ik draai nog wel eens een oude Traktor Pro 2.x met DVS op een Macbook pro 8GB uit 2016 ofzo, volgens mij heb ik mijn CPU nog nooit boven de 20% uit zien komen.

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:35
Engineer Stewie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:23:
Ik vraag me ad waarom Aple geen heatsink op de CPU/GPU zet zodat die deftig kan koelen. Het is een kwestie van seconden eer je aan 100+ graden zit bij stressen en dan valt de performance weg. Mss dat er in de toekomst nog wel wat mods komen die dit verbeterem.
Dit doen ze om de behuizing niet te warm te laten worden. Een aluminium behuizing kan natuurlijk erg veel warmte absorberen en uitstralen. Hier is tevens ook wetgeving voor, de behuizing mag niet boven een bepaalde temperatuur uitkomen. Daarnaast heb je dan ook de kans dat de CPU sneller wordt dan waar Apple de NEO heeft gepositioneerd.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

olafmol schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Wij zijn het dus helemaal eens, mijn reactie hierover was gericht aan een aantal reacties hier die hier aangaven dat de Neo gemaakt is om snel weg te gooien / maar een paar jaar mee gaat. Ik bedoelde dus juist dat als het een apparaat is dat niet repareerbaar is omdat na 3 jaar het de software al niet meer kan draaien, Apple zichzelf in de voet schiet om bovengenoemde reden.

youtube.com/@hisrep

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Prachtig. Dat onderscheidende en brutale design mis ik nu wel bij Apple. Het design blijft nu steeds hetzelfde en dat jarenlang. Speel op safe, is het motto. De MacBook Neo heeft alleen het Citrus kleurtje als iets onderscheidend.

Gemiste kans voor de MacBook Neo. Apple had hier nu eens helemaal los kunnen gaan, voor al die nieuwe doelgroepen. Zoals ze deden met de iMac G3 Flower Power of Blue Dalmatian. Het was ook echt iets van Steve Jobs om vol voor de design details te gaan. Prachtig.
iMac Flower Power
According to Jobs, the new cases took 18 months to develop. They weren’t “colors,” but rather patterns molded “right into the plastic.” While some companies may have just used a decal, Apple wanted something special with these machines.

https://512pixels.net/201...2001-imac-g3-psychedelic/
Afbeeldingslocatie: https://512pixels.net/wp-content/uploads/2016/06/Flower-Power-IMG_3267.jpg

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-03 11:20
CR2032 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:10:
Prachtig. Dat onderscheidende en brutale design mis ik nu wel bij Apple. Het design blijft nu steeds hetzelfde en dat jarenlang. Speel op safe, is het motto. De MacBook Neo heeft alleen het Citrus kleurtje als iets onderscheidend.

Gemiste kans voor de MacBook Neo. Apple had hier nu eens helemaal los kunnen gaan, voor al die nieuwe doelgroepen. Zoals ze deden met de iMac G3 Flower Power of Blue Dalmatian. Het was ook echt iets van Steve Jobs om vol voor de design details te gaan. Prachtig.
Al die flower power kleurtjes hoeft toch niet. Zo een citrus vind ik nog wel mooi, maar past niet echt in ons interieur. Zou eerder voor dat roze gaan dan, maar wss gewoon een saaie zilveren omdat ik die mss ook wel eens mee naar het werk zou nemen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

CR2032 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Hmm... je gaat hier wel even voorbij aan iets belangrijks :P . De origele iMac kwam maar in één kleur: Bondi Blue. Daarna is dat stapsgewijs uitgebouwd naar steeds meer kleuren en uiteindelijk ook creatieve uitbarstingen zoals je zelf deelt. Reken maar dat als de Neo aanslaat dat Apple, juist omdat het product is gericht op een markt waar dat belangrijk is (onderwijs), die kleuren flink gaat uitventen om te zorgen dat er voor ieder wel een kleur / design naar wens is.

youtube.com/@hisrep

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:48
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Hmm... je gaat hier wel even voorbij aan iets belangrijks :P . De origele iMac kwam maar in één kleur: Bondi Blue. Daarna is dat stapsgewijs uitgebouwd naar steeds meer kleuren en uiteindelijk ook creatieve uitbarstingen zoals je zelf deelt. Reken maar dat als de Neo aanslaat dat Apple, juist omdat het product is gericht op een markt waar dat belangrijk is (onderwijs), die kleuren flink gaat uitventen om te zorgen dat er voor ieder wel een kleur / design naar wens is.
Ik mag het hopen. Een groene zou ik wel graag willen. Ben er alleen bang voor als ik de huidige line up van de AirPods Max v2 zie. (De kleur groen van de iMac/iPad Air/Airpods Max van paar jaar geleden)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• zetje01
DHL heeft 'm bezorgd!
Eerste indruk: WAT IS HIJ KOUD!

Wat heb ik alvast gedaan:
- Zet in het instellingen menu, bij trackpad aan: Tap to Click.
- En als rechter muis klik, tap met twee vingers: Secondary Click
- slepen met 3 vingers :-> toegankelijkheid -> aanwijzerbediening -> trackpadopties -> slepen met 3 vingers
- ultrawidescreen monitor even aangesloten en dat werkt gelijk.

Energiebesparingsmodus (Low Power Mode) aan: Systeeminstellingen > Batterij : Alleen op batterij
Google account toegevoegd (want die gebruik ik voor agenda / contacten / mail)
Widgets: klok / accu / kalender / weer

Vensters slepen moet nu met 3 vingers, dat is helemaal niet handig.

P.S.
Dit zijn eigenlijk dingen die met Mac-OS te maken hebben, dus ik hou er maar over op in dit Neo topic.

[ Voor 13% gewijzigd door zetje01 op 17-03-2026 13:26 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
+ allemaal dingen die standaard goed stonden en die je nu verkloot hebt. ;)

• zetje01
MrAcid schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:30:
+ allemaal dingen die standaard goed stonden en die je nu verkloot hebt. ;)
Tsja, ééns een tweaker, altíjd een tweaker 😉

• Redondo1982
zetje01 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:06:
DHL heeft 'm bezorgd!
Eerste indruk: WAT IS HIJ KOUD!

Wat heb ik alvast gedaan:
- Zet in het instellingen menu, bij trackpad aan: Tap to Click.
- En als rechter muis klik, tap met twee vingers: Secondary Click
- slepen met 3 vingers :-> toegankelijkheid -> aanwijzerbediening -> trackpadopties -> slepen met 3 vingers
- ultrawidescreen monitor even aangesloten en dat werkt gelijk.

Energiebesparingsmodus (Low Power Mode) aan: Systeeminstellingen > Batterij : Alleen op batterij
Google account toegevoegd (want die gebruik ik voor agenda / contacten / mail)
Widgets: klok / accu / kalender / weer

P.S.
Dit zijn eigenlijk dingen die met Mac-OS te maken hebben, dus ik hou er maar over op in dit Neo topic.
Ik had verwacht dat je hem wel LAUW zou vinden :+

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
zetje01 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:06:

Slepen moet je gewoon met 1 vinger doen.
  • Selecteer een bestand en houd zachtjes ingedrukt, sleep je cursor naar boven/beneden voor meerde bestanden en laat los.
  • Je ziet nu dat je bestanden geselecteerd zijn, wederom zachtjes op klikken en ingedrukt houden en sleep ze dan ergens anders naar toe.
Vensters slepen hetzelfde, gewoon met 1 vinger doen en eventueel tegen de zijkanten, boven, onder etc om te vullen.

Zelf gebruik ik ook nog BettertouchTool om nog veel meer met het trackpad te kunnen.
Denk aan screenshot maken, helderheid en volume omhoog/laag en nog veel meer.

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05:40
Dit lijkt mij de perfecte opvolger van mijn Microsoft Surface Laptop 3 met i5 processor.

Nooit gedacht dat ik zo’n “Apple fanboy” zou worden haha, na een iPhone, iPad en Apple Watch straks ook een Neo 😄

• Redondo1982
DeLongie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:28:
Dit lijkt mij de perfecte opvolger van mijn Microsoft Surface Laptop 3 met i5 processor.

Nooit gedacht dat ik zo’n “Apple fanboy” zou worden haha, na een iPhone, iPad en Apple Watch straks ook een Neo 😄
Dat kan nog weleens tegenvallen, dat dacht ik ook. Windows verlaten valt best zwaar, sterker nog: heb het opgegeven. Ik gebruik beide systemen en dat was eigenlijk ook de intentie, wil graag up-to-date blijven van beide besturingssystemen.

Maar ik begrijp je zeker, mooi spul allemaal dat van Apple. Op zich is het fijn als je alles in één bubbel hebt, al zijn er mensen die zeggen van niet. Dan ben je te afhankelijk, who cares. Of ik nou afhankelijk ben van MS of Apple, allebei te machtig. >:)

• Exirion
  • Laatst online: 04:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Redondo1982 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:13:
Windows verlaten valt best zwaar, sterker nog: heb het opgegeven.
Het is maar wat je wil en nodig hebt. Ik gebruik inmiddels 21 jaar macOS als main OS, na MS-DOS en Windows-gebruiker sinds '87 geweest te zijn. Windows gebruik ik alleen nog voor ontwikkelwerk waar het echt nodig is. Voor werk doe ik nog het meeste in Linux. Zelfs dotnet van Microsoft is tegenwoordig volledig cross-platform.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Redondo1982
Exirion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Het is maar wat je wil en nodig hebt. Ik gebruik inmiddels 21 jaar macOS als main OS, na MS-DOS en Windows-gebruiker sinds '87 geweest te zijn. Windows gebruik ik alleen nog voor ontwikkelwerk waar het echt nodig is. Voor werk doe ik nog het meeste in Linux. Zelfs dotnet van Microsoft is tegenwoordig volledig cross-platform.
Het zit teveel in mijn systeem, zo gewend eraan. Alles kan, je moet wel willen en vooral de tijd ervoor hebben. Dat laatste is mijn allergrootste vijand al vele jaren.

Maarja, het wordt wel offtopic zo haha. Neo, leuk ding man! :+

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Dat kan nog weleens tegenvallen, dat dacht ik ook. Windows verlaten valt best zwaar, sterker nog: heb het opgegeven. Ik gebruik beide systemen en dat was eigenlijk ook de intentie, wil graag up-to-date blijven van beide besturingssystemen.

Maar ik begrijp je zeker, mooi spul allemaal dat van Apple. Op zich is het fijn als je alles in één bubbel hebt, al zijn er mensen die zeggen van niet. Dan ben je te afhankelijk, who cares. Of ik nou afhankelijk ben van MS of Apple, allebei te machtig. >:)
Ik gebruik met name Linux voor algemeen gebruik (surfen en licht office werk), hoef geen Office te gebruiken, na wat gesputter accepteert iedereen ook open Libre office documenten, en soms stuur ik het na als iemand een kruik-office gebruikt.
Windows heb ik nog op de Game PC staan, en de reis Surface Go3. De meeste games die ik speel zijn net wat lekkerder op Windows helaas, en dan met name drivers voor gear (race stuurtjes, fligtsim instrumenten etc) maar daar ik ook zoveel mogelijk dezelfde software.
Dus ook op MacOs.

FireFox, Libre Office, Google in de browser, ik merk bij veel gebruik eigenlijk nauwelijks op welk OS ik zit, behalve dat Apple al eeuwen de option en control anders heeft zitten, dus daar merk ik het meeste aan :P
En net weer even zitten klooien in Garageband, wat een heerlijk programma is dat toch, veel met andere DAW gewerkt (bij ieder stukje hardware krijg je er wel eentje bij in de muziekwereld) en er is veel open source spul te vinden, maar zo simpel en intuitief als garageband is er niets.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:06
[...]

Dat kan nog weleens tegenvallen, dat dacht ik ook. Windows verlaten valt best zwaar, sterker nog: heb het opgegeven.
Naar mijn mening is het juist heel makkelijk.

MacOS is een prima desktop OS, zeker zodra je alternatieven voor alle windows software hebt gevonden. De rest van het homelab draait vrolijk op Debian.

Enige wat hier in huis nog op windows draait is de (school)laptop van dochter.

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05:40
[...]

Ik denk dat het wel zal loslopen, de laptop is niet voor daily use maar voor mij meer een veredelde iPad met fatsoenlijke tekstverwerking functie.
En het licht bewerken van filmpjes, dat werkt op de iPad (10th gen) ook al prima en verwacht daarmee op de Neo ook geen problemen. Gewoon met iMovie of de DJI software.

• Redondo1982
DeLongie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:23:
[...]

Ik denk dat het wel zal loslopen, de laptop is niet voor daily use maar voor mij meer een veredelde iPad met fatsoenlijke tekstverwerking functie.
En het licht bewerken van filmpjes, dat werkt op de iPad (10th gen) ook al prima en verwacht daarmee op de Neo ook geen problemen. Gewoon met iMovie of de DJI software.
Nou, dan heb je je antwoord al >:) Gefeliciteerd met de aankoop!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:03
[...]

Ging me vrij gemakkelijk af. Ben opgegroeid met Microsoft. Toen ik klein was met ms Dos zelfs, later Windows t/m Windows 10. Toen eerst een MacBook naast een game pc, maar inmiddels al 10 jaar compleet Windows vrij thuis. Primair macOS met nog een beetje Linux hier en daar. Heb nog een Windows 11 vm, maar die gebruik ik bijna nooit.
Ben van werk wel afhankelijk van een (dichtgetimmerde) Windows 11 laptop, die me elke dag herinnerd waarom ik op Apple ben overgestapt. Stel, Apple zou verdwijnen, dan ga ik liever nog naar Linux dan Microsoft. Fedora wellicht.

• franssie

franssie

Save the albatross

Wel leuk artikel in het Handelsblad over de repareerbaarheid
Ook iFixit, een website die zich al jaren inzet voor het zogeheten recht op reparatie, noemt de vastgeschroefde batterij van de MacBook Neo een positieve ontwikkeling. En dat is niet het enige. Sinds kort stelt Apple ook handleidingen beschikbaar die beschrijven hoe je de apparaten uit elkaar moet halen.

Ook is het bedrijf gestopt met het pairen van onderdelen, een truc waarbij nieuwe onderdelen pas goed werken nadat Apple ze op afstand heeft goedgekeurd. Met die laatste truc dwong Apple reparateurs om originele – dure – onderdelen te bestellen bij het techbedrijf. Goedkope namaak-onderdelen werkten slecht, of helemaal niet.
De Neo haalt nog steeds maar een 6 uit 10 in onze reparatiescore, terwijl andere fabrikanten zoals Framework, Lenovo en HP een 10 behalen. Zij bouwen modulaire laptops, waarvan het hele ontwerp van meet af aan rekening houdt met reparatie.”
In de MO tag een link naar het hele originele artikel wat ik met 10 mensen mag delen van NRC, dus wie eerst komt ....
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:06
Op verzoek van @franssie aan de topic start het volgende topic toegevoegd!

Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7 - Macs en software - GoT

Handig voor de herintreders op MacOS die misschien nog Mac OS X hebben meegemaakt, of helemaal nog niet bekend zijn met MacOS :)

• zetje01
mprkooij schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:19:
Op verzoek van @franssie aan de topic start het volgende topic toegevoegd!

Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7 - Macs en software - GoT

Handig voor de herintreders op MacOS die misschien nog Mac OS X hebben meegemaakt, of helemaal nog niet bekend zijn met MacOS :)
Top!

"Burn; een prima brandprogramma", hihi.
No offence!
(Maar ja, het is een topic uit 2011)

Edit:

Laat ik dan ook proberen iets nuttigs bij te dragen, ter compensatie:
Brave Browser.
Blokkeert automatisch alle reclame.
(Of in ieder geval véél. Fijn voor YouTube, bijvoorbeeld.)

[ Voor 17% gewijzigd door zetje01 op 17-03-2026 22:53 ]

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:06
zetje01 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Top!

Burn; een prima brandprogramma, hihi
No offence!
(maar ja, het is een topic uit 2011)
Ff naar de laatste pagina ;)

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:03
Safari, samen met ublock origin extensie doet dit ook prima. 😇
Heel blij dat ublock orgin sinds kort weer terug is voor Safari.

Maar goed, dit is wellicht beter voor het onmisbare software op de Mac topic. Ook een goede voor dat topic: check homebrew. Ik kan niet zonder als tweaker forummer.

Edit: spelfout, door auto correct of anders door verkeerd drukken op een iOS virtueel toetsenbord.

[ Voor 22% gewijzigd door PrimusIP op 17-03-2026 23:59 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:47
PrimusIP schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:56:
Safari, samen met unlock origin extensie doet dit ook prima. 😇
Heel blij dat unlock orgin sinds kort weer terug is voor Safari.
Unlock :? Ik gok dat je uBlock bedoelt ;)

The devil is in the details.

• zetje01
Wacht even: een screenshotje maken is Command + Control + Shift + 4 ???

• franssie

franssie

Save the albatross

zetje01 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:47:
Wacht even: een screenshotje maken is Command + Control + Shift + 4 ???
yup, en die gaat niet naar je klmbord. Welkom bij MacOs - sommige dingen moeilijker maken dan nodig

edit: in dit soort dingen blijft Appel gewoon infantiel helaas

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 18-03-2026 01:00 ]

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:57:
[...]

yup, en die gaat niet naar je klmbord.
Wel als je de combinatie gebruikt die @zetje01 benoemd. Zonder ‘ctrl’ gaat hij inderdaad naar je bureaublad.

MacOS maakt wel screenshots zonder je cursor weer te geven. Iets wat Windows nog steeds niet gelukt is. Dat dan weer wel ;)

©2004

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste