• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:58

Apple introduceert MacBook Neo: een nieuwe, betaalbare MacBook met A18 Pro

Apple heeft op 4 maart 2026 de nieuwe MacBook Neo aangekondigd. Dit is een compleet nieuw model dat de “magic of Mac” toegankelijker maakt met een doorbraakprijs, een kleurrijk aluminium ontwerp en een 13-inch Liquid Retina-display. MacBook Neo draait op de A18 Pro-chip, is volledig stil dankzij het fanless design en levert tot 16 uur batterijduur.

A18 Pro: Apple silicon-powered performance

In de MacBook Neo zit de A18 Pro-chip, waarmee hij soepel door dagelijkse taken vliegt zoals browsen, documenten maken, streamen, fotobewerking en creatief werk. De geïntegreerde GPU en 16-core Neural Engine maken hem ook geschikt voor on-device AI-taken en Apple Intelligence-features.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HGHPvzlmRfo-piAIN6298ICNO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZxswCuHAwDnbHQ1CgawquOV.png?f=fotoalbum_large
Belangrijkste punten:
  • A18 Pro-chip met geïntegreerde 5-core GPU
  • 16-core Neural Engine voor on-device AI en Apple Intelligence
  • Fanless ontwerp: volledig stil
13-inch Liquid Retina-display
MacBook Neo heeft een 13-inch Liquid Retina-display met hoge resolutie en helderheid, plus ondersteuning voor 1 miljard kleuren. Dankzij de anti-reflectieve coating blijft het scherm prettig leesbaar in verschillende lichtomstandigheden.
  • 13-inch Liquid Retina
  • Resolutie 2408 x 1506
  • 500 nits helderheid
  • Ondersteuning voor 1 miljard kleuren
Batterij, camera en audio
MacBook Neo is gemaakt om een hele dag mee te gaan: tot 16 uur batterijduur op één lading. Voor videogesprekken is er een 1080p FaceTime HD-camera met dual mics, en het geluid komt uit dual side-firing speakers met Spatial Audio.
  • Tot 16 uur batterijduur
  • 1080p FaceTime HD-camera
  • Dual microfoons
  • Dual side-firing speakers met Spatial Audio
Design en kleuren
De MacBook Neo heeft een duurzaam aluminium ontwerp met afgeronde hoeken en is opvallend licht en draagbaar. Apple brengt hem uit in vier kleuren, inclusief een nieuwe frisse kleur.

Beschikbare kleuren:
  • Blush
  • Indigo
  • Zilver
  • Citrus
Toetsenbord, trackpad en Touch ID
MacBook Neo heeft het Magic Keyboard en een groot Multi-Touch trackpad met ondersteuning voor macOS-gebaren. De uitvoering met Touch ID maakt snel en veilig inloggen mogelijk en is handig voor betalingen en bevestigingen. Let op, de MacBook Neo heeft geen backlit-keyboard!
Connectiviteit
MacBook Neo houdt het praktisch met de belangrijkste aansluitingen en moderne draadloze standaarden.
  • 2x USB-C-poort (beide ook te gebruiken voor opladen)
  • 3,5mm koptelefoonaansluiting
  • Wi-Fi 6E
  • Bluetooth 6
macOS Tahoe en Apple Intelligence
MacBook Neo wordt geleverd met macOS Tahoe en ondersteunt Apple Intelligence. Daarmee kun je in apps sneller schrijven, samenvatten, organiseren en slimme AI-functies gebruiken, met privacy als uitgangspunt.
Beschikbaarheid en prijs
MacBook Neo is vanaf vandaag te pre-orderen en is verkrijgbaar vanaf woensdag 11 maart.

Vanafprijzen:
  • MacBook Neo – vanaf 699,-
  • MacBook Neo (onderwijs) – vanaf 599,-

[ Voor 11% gewijzigd door mprkooij op 04-03-2026 16:12 ]

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:04
Yes, er is al een topic! Ik denk er een te gaan aanschaffen voor de vrouw. Deze heeft nu nog een iPad pro uit 2018 welke echt traag wordt. Ze gebruikt hem met name voor een beetje surfen en wat Canva (foto boeken maken). Dus lijkt mij een ideale instap voor haar. Een Air is ook mooi (heb zelf de m2) maar eigenlijk overkill voor wat ze er mee doet.

©2004

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:29

Quakie

quakelen

Ik vind het wel wat hebben en ik zou hier prima mee uit de voeten kunnen..

Gelukkig ook niet zo extreme toeslag om naar 512GB te gaan, "maar" 100 euro ipv 200/220 euro.
Krijg je er nog touchID erbij ook...

Het is voor mij zo lang geleden, maar hoe ging het hiervoor dan? Moet je dan bij elke website je wachtwoord van passwords invullen ofzo ipv je vinger?? Man wat vergeet je zulke dingen snel..

Voor mij al reden genoeg om 100 extra uit te geven... Ik vind mijn vinger gebruiken ook al zo ouderwets. Ik gebruik voornamelijk een ipadpro met faceID.. Dat gaat zo snel en soepel dat je bijna niet door hebt dat je ergens inlogt.

[ Voor 17% gewijzigd door Quakie op 04-03-2026 15:32 ]

Ik teken nergens meer voor

• hk12nl
Quakie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:29:
Ik vind het wel wat hebben en ik zou hier prima meet uit de voeten kunnen..

Gelukkig ook niet extreem toeslag om naar de 512GB te gaan, "maar" 100 euro ipv 200/220.
Krijg je nog touchID erbij ook...

Het is voor mij zo lang geleden, maar hoe ging het hiervoor dan? Moet je dan bij elke website je wachtwoord van passwords invullen ofzo ipv je vinger?? Man wat vergeet je ze zulke dingen snel..

Voor mij al reden genoeg om 100 extra uit te geven...
Touch ID gebruik je meer voor inloggen of het open van de wachtwoorden app (en inderdaad dus als je een wachtwoord vanuit daar op een website wilt invullen). Voor mij die 100 euro wel waard moet ik zeggen. Maar zal voor de vrouw geen dealbreaker zijn.

©2004

• derKaiser29
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:24
8GB unified memory en geen mogelijkheid om uit te breiden kennelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door derKaiser29 op 04-03-2026 15:33 ]

• Quakie

Quakie

quakelen

@derKaiser29 nadeel van een iphone CPU gebruiken.. die kunnen ze waarschijnlijk niet aanpassen naar een met meer geheugen. Waarschijnlijk kan het technisch wel maar kost het teveel geld..

Je ziet het nu bij de M4, want daar kan het blijkbaar wel. Daar is nu een M4 cpu met 12GB geheugen...

Kortom NEO2 met de A20Pro cpu zal vast wel 12GB geheugen hebben..

[ Voor 10% gewijzigd door Quakie op 04-03-2026 15:44 ]

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20
hk12nl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:29:
Yes, er is al een topic! Ik denk er een te gaan aanschaffen voor de vrouw. Deze heeft nu nog een iPad pro uit 2018 welke echt traag wordt. Ze gebruikt hem met name voor een beetje surfen en wat Canva (foto boeken maken). Dus lijkt mij een ideale instap voor haar. Een Air is ook mooi (heb zelf de m2) maar eigenlijk overkill voor wat ze er mee doet.
Zit er ook aan te denken voor de vrouw: mooie prijs voor zo'n apparaatje en prima voor browsen en wat fotobewerken oid.

Haters everywhere but I don’t really care

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik zal hem eens aan de tand voelen. Jammer genoeg geen Magsafe, vind dat juist voor jongeren wel een handige ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGeQPzQfcl7dQEJECiapS9Av1eY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IFpcOqVT2K4aXPdEICwbmxe4.png?f=fotoalbum_large

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wel goede deal, maar 8GB is wel een dingetje idd. Vooral met nieuwe versies van Mac OS, die gaan steeds meer vragen. Kan me dan ook voorstellen dat deze Neo niet zo lang ondersteund wordt. Of ze moeten oudere versies van Mac OS in de toekomst langer blijven supporten met security updates (of komende versies efficiënter programmeren qua geheugengebruik ;)).

En geen touch id op de goedkoopste versie en geen magsafe maakt mij nog steeds twijfelen om nog steeds voor de Air M4 te gaan (M5 vind ik nog te prijzig).

• Quakie

Quakie

quakelen

Wat mij opvalt als je verder leest:

Even zwaar als een MacBook Air.
Scherm is waarschijnlijk minder mooi dan een Air M1 versie (geen P3 vermelding bijv).
USB2 poort en USB3 poort.

En apple intelligence met 8GB?

[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 04-03-2026 15:43 ]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Wat een gaaf instapmodel. Ik zie dit wel populair worden op scholen. Wellicht niet in Nederland om dat het middelbaar onderwijs hier vastgeroest lijkt te zitten in verplichte crappy Windows notebooks.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:33
Ik had gehoopt op een iets kleiner en lichter model. Maar de Neo is zowat even groot en precies even zwaar als de Macbook Air, met een kleiner scherm (dikkere bezels). En ik vind 8GB RAM als basisconfiguratie echt niet meer kunnen in 2026, ook al zit er een telefoon-SOC in. Het basismodel is echt een lokkertje om een vanafprijs van 699 euro te kunnen noemen. Het model met 16GB RAM is maar iets goedkoper dan de in alle opzichten betere Macbook Air M4, en verder nergens in onderscheidend.
Edit: er is inderdaad alleen 8GB beschikbaar. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Of-Aaargh op 04-03-2026 16:57 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• mprkooij
Ziet er gewoon heel prima uit, zeker voor studenten of mensen die echt niet teveel verwachten van een MacBook maar er ook gewoon een willen hebben :9. Kwaliteit zal wel als Apple's zijn, hij heeft maar 8GB RAM, en er is geen uitbreiding mogelijk, mede daardoor zal de prijs wel zo netjes zijn. Een upgrade van 256GB naar 512GB inclusief TouchID voor 100,- helemaal niet verkeerd.

• Greatsword
  • Niet online
Ik wil die 100,- upgrade prijs ook graag op andere Mac's zien. We hebben al jaren lang veel te veel betaald met zijn allen dus eindelijk eens een meevallertje.

Wat betreft 8GB, ik had ook liever 12-16GB gezien, maar een MacOS apparaat voor 599,- is echt een goede deal.

Ik verwacht dat dat ding gewoon net zo snel en soepel aanvoelt als higher end Macs bij browsen, mailen, documenten typen, muziek luisteren, YouTube etc.

• mprkooij
Greatsword schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:52:
Ik wil die 100,- upgrade prijs ook graag op andere Mac's zien. We hebben al jaren lang veel te veel betaald met zijn allen dus eindelijk eens een meevallertje.

Wat betreft 8GB, ik had ook liever 12-16GB gezien, maar een MacOS apparaat voor 599,- is echt een goede deal.

Ik verwacht dat dat ding gewoon net zo snel en soepel aanvoelt als higher end Macs bij browsen, mailen, documenten typen, muziek luisteren, YouTube etc.
Ja ik dacht precies hetzelfde. Of andere fabrikanten gaan fel omhoog met de prijzen gezien de RAM "tekorten" en Apple blijft dezelfde prijzen handteren voor hun producten, kun je zien als meevaller :+

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
@Greatsword
Vanaf 699eur

• mprkooij
Als je "student" bent en via de onderwijs site besteld is hij 599,-.
Zie topicstart helemaal onderaan.

[ Voor 7% gewijzigd door mprkooij op 04-03-2026 15:55 ]

• mprkooij
Ik denk dat deze MacBook echt een knaller gaat worden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Ik denk ook dat dit qua prijs heel goed gekozen is, ik had eigenlijk €799 verwacht (al dan niet met meer geheugen :P). Beetje flauw dat je de 512GB-upgrade van €100 moet nemen voor de fingerprintscanner, maar dan is het alsnog best een aardige deal.

Niet aan mij (of velen hier) besteed, maar voor de mainstreammarkt is een MacBook opeens ook een heel interessante optie naast de standaard €500-700 Windows-laptops.

The devil is in the details.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
Ik vind het wel bijzonder dat je voor €100 extra al dubbele opslag hebt. Dat soort bedragen zou ik bij iPhones ook wel graag willen zien. Daar betaal je voor zo'n upgrade al snel gewoon €250 extra. Leuk dat die 17e bijvoorbeeld begint nu met 256GB, maar ik heb graag apparaten die ik voor een veel langere periode dan een paar jaar kan gebruiken en ik hekel online opslag waar ik per maand mag aftikken omdat die toch ook snel al richting de €10 / maand gaat.

Heb vorig jaar mijn 12 mini ingewisseld voor nu een 13 mini met 512GB, en dat is toch wel een beetje de go-to standaard die ik nu dus zou willen hebben. Maargoed, dat betekent dus fors bijleggen momenteel.

Verder denk ik dat dit voor elke huis tuin en keukenlaptop echt een hele prima prijs is. Zolang je geen uberzware programma's gaat gebruiken lijkt me dit een ideaal apparaatje!

[ Voor 11% gewijzigd door orange.x op 04-03-2026 16:24 ]

• mprkooij

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:16:
Ik denk dat deze MacBook echt een knaller gaat worden.
Eens, ik denk dat dit de perfecte ouder/vriendin/admin/onderweg laptop gaat worden, dan doel ik voornamelijk op doelgroepen waarbij de laptop voornamelijk wat word gebruikt voor basic office/email/internet werk icm media consumptie.

Het enige nadeel wat ik eventueel kan bedenken dat mijn ouders bijvoorbeeld toch graag een 15" hebben zodat het niet scherm niet zo druk work icm grotere fonts :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:51
Of-Aaargh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:44:
Ik had gehoopt op een iets kleiner en lichter model. Maar de Neo is zowat even groot en precies even zwaar als de Macbook Air, met een kleiner scherm (dikkere bezels). En ik vind 8GB RAM als basisconfiguratie echt niet meer kunnen in 2026, ook al zit er een telefoon-SOC in. Het basismodel is echt een lokkertje om een vanafprijs van 699 euro te kunnen noemen. Het model met 16GB RAM is maar iets goedkoper dan de in alle opzichten betere Macbook Air M4, en verder nergens in onderscheidend.
Er is geen 16gb model

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Of-Aaargh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:44:
MacBook Air M4 was €1199 bij lancering, en is inmiddels alweer vervangen door de M5-versie (ook €1199). Terwijl de Neo alleen maar in €699 en €799 (512GB opslag, géén 16GB geheugen) configuratie te krijgen is, dus dat verschil is aanzienlijk.

Ja, de MacBook Air M4 is nu nog bij andere winkels te vinden voor minder, maar dat is dus een product die dus uit de running is, na al een tijd op de markt geweest te zijn en afgeprijsd is. Dus dat is een beetje appels met peren vergelijken.

En het enige waar ze qua Neo mee willen onderscheiden is dat het goedkoper (en kleurrijker) is. Dit is geen laptop voor 90% van de Tweakers.

The devil is in the details.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30
Ik zou de 8GB niet direct als een dealbreaker zien. Apple gaat noga efficient om met RAM, en je gaat hier geen films op renderen.
Dit is een laptop voor studenten en pure gebruikers van content, geen creators. (en dus ook geen IT studenten, want die hebben meestal wel iets zwaarder nodig)

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Greatsword
  • Niet online
Bossie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Het enige nadeel wat ik eventueel kan bedenken dat mijn ouders bijvoorbeeld toch graag een 15" hebben zodat het niet scherm niet zo druk work icm grotere fonts :+
Daar is Pinch to zoom ideaal voor en onder System Settings > Accessibility kan je bijvoorbeeld ook nog de Control Key toepassen, als je dan Control inhoud en met je trackpad met 2 vingers naar boven scrolled, wordt je hele OS ingezoomd, echt ideaal als je af en toe flink wilt inzoomen, gebruik het zelf echt regelmatig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXcEa12vIbhn90nMLmoFrkqPMpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIoXrJg2kzzgnKhMCkBWexfT.png?f=fotoalbum_large

• Greatsword
  • Niet online
Die kleuren lijken in de hands on video's veel minder verzadigd, op de website en eigen video's van Apple vind ik ze veel mooier.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30
Wat een gave video wederom van Apple zelf. 8)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51
Greatsword schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Daar is Pinch to zoom ideaal voor en onder System Settings > Accessibility kan je bijvoorbeeld ook nog de Control Key toepassen, als je dan Control inhoud en met je trackpad met 2 vingers naar boven scrolled, wordt je hele OS ingezoomd, echt ideaal als je af en toe flink wilt inzoomen, gebruik het zelf echt regelmatig.

[Afbeelding]
Misschien, maar ik zie mijn vader niet de leesbril opzetten om dan vervolgens met pinch to zoom verder te gaan op een 13" scherm :P

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• mprkooij
Goed om te weten, de MacBook Neo heeft een: Multi‑Touch-trackpad voor zeer nauwkeurige aanwijzer­verplaatsing en onder­steuning voor Multi‑Touch-bewegingen

En heeft dus niet het: Force Touch-trackpad voor zeer nauwkeurige druk­gevoelige besturing; ondersteunt Force‑klikken, versnellen, druk­gevoelig tekenen.

• franssie
  • Laatst online: 20:51

franssie

Save the albatross

Ook maar eentje besteld, heerlijke bank- en reislaptop en om wat met garageband te klooien.

Nu nog eens uitzoeken waarom ik geen bevestiging krijg vanuit apple zelf van de bestelling, morgen maar eens bellen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• WouterL
Hahn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:50:
[...]

MacBook Air M4 was €1199 bij lancering, en is inmiddels alweer vervangen door de M5-versie (ook €1199). Terwijl de Neo alleen maar in €699 en €799 (512GB opslag, géén 16GB geheugen) configuratie te krijgen is, dus dat verschil is aanzienlijk.

Ja, de MacBook Air M4 is nu nog bij andere winkels te vinden voor minder, maar dat is dus een product die dus uit de running is, na al een tijd op de markt geweest te zijn en afgeprijsd is. Dus dat is een beetje appels met peren vergelijken.

En het enige waar ze qua Neo mee willen onderscheiden is dat het goedkoper (en kleurrijker) is. Dit is geen laptop voor 90% van de Tweakers.
Behalve dan dat Apple halverwege de wedstrijd zelf de MacBook Air (en alle andere Apple producten) in prijs heeft verlaagd vanwege de dollar koers. Halverwege was de MacBook Air m4 prijs dus 1099. (Bij apple zelf dus, adviesprijs) De m5 air is hiermee dus 100 euro duurder, al hoewel het vergeleken de introductieprijs hetzelfde is. Maar aangezien de prijs correctie bijvoorbeeld voor de air m4 iPad nog wél geldt, kun je zeker stellen dat de m5 gewoon simpelweg duurder is geworden met dubbele opslag.

• WouterL
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:51:
Goed om te weten, de MacBook Neo heeft een: Multi‑Touch-trackpad voor zeer nauwkeurige aanwijzer­verplaatsing en onder­steuning voor Multi‑Touch-bewegingen

En heeft dus niet het: Force Touch-trackpad voor zeer nauwkeurige druk­gevoelige besturing; ondersteunt Force‑klikken, versnellen, druk­gevoelig tekenen.
Zou dit betekenen dat er geen haptische trackpad in zit? Kan ik me amper voorstellen

• mprkooij
WouterL schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Zou dit betekenen dat er geen haptische trackpad in zit? Kan ik me amper voorstellen
OnderdeelMulti-Touch trackpadForce Touch trackpad
KernideeMulti-finger gebaren om macOS te bedienenMulti-Touch plus drukherkenning en haptische feedback
Gebaren (2/3/4 vingers)JaJa (Apple Support)
“Force click” (harder drukken voor extra actie)NeeJa (instelbaar in Trackpad-instellingen) (Apple Support)
Feedback bij klikken“Gewoon” click/tap (afhankelijk van model)Haptisch klikgevoel (Taptic Engine) (Apple Support)
Klikgevoel als Mac uit staatn.v.t. (bij oudere mechanische varianten kan fysiek klikken wel)Klikt niet als hij uit is (heeft stroom nodig) (Apple Support)
NauwkeurigheidsfeaturesVooral via gebaren en tikkenExtra “gevoel” bij bv. uitlijnen/precisie door haptische feedback (Apple Support)
Instellingen in macOSGebaren aan/uit, tikken, scroll/zoomIdem, plus klikdruk, Force click en haptische feedback (Apple Support)
Kon alleen dit vinden. Op de website staat bij alle modellen Force Touch behalve bij de Neo.

• WouterL
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:14:
[...]
OnderdeelMulti-Touch trackpadForce Touch trackpad
KernideeMulti-finger gebaren om macOS te bedienenMulti-Touch plus drukherkenning en haptische feedback
Gebaren (2/3/4 vingers)JaJa (Apple Support)
“Force click” (harder drukken voor extra actie)NeeJa (instelbaar in Trackpad-instellingen) (Apple Support)
Feedback bij klikken“Gewoon” click/tap (afhankelijk van model)Haptisch klikgevoel (Taptic Engine) (Apple Support)
Klikgevoel als Mac uit staatn.v.t. (bij oudere mechanische varianten kan fysiek klikken wel)Klikt niet als hij uit is (heeft stroom nodig) (Apple Support)
NauwkeurigheidsfeaturesVooral via gebaren en tikkenExtra “gevoel” bij bv. uitlijnen/precisie door haptische feedback (Apple Support)
Instellingen in macOSGebaren aan/uit, tikken, scroll/zoomIdem, plus klikdruk, Force click en haptische feedback (Apple Support)
Kon alleen dit vinden. Op de website staat bij alle modellen Force Touch behalve bij de Neo.
Ja las het ook al online. Een normaal click touchpad dus. Das wel echt een nummer.

• mprkooij
Ah hier:

• Greatsword
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:15:
[...]

Ja las het ook al online. Een normaal click touchpad dus. Das wel echt een nummer.
Ik ben echt een fanatiek Magic Trackpad gebruiker (i.c.m. BetterTouchTool), dus ben zeer benieuwd naar het gevoel, zal dit uiteraard even goed testen als hij binnen is.

Ik las ook deze comment op de FP PVDK007 in 'MacBook Neo is Apples goedkoopste laptop ooit: 699 euro' dat hij toch wel op een Studio Display kan worden aangesloten maar dan op 4K resolutie, ook dat zal ik dus even checken.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:27
Ziet er goed uit. Een laptop zonder notch is wat mij betreft zoals het hoort. Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar qua uitstraling vind ik hem mooier dan de Air. Ik wacht nog op een redesign van de MacBook Pro met een OLED-scherm.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:57
Leuk laptopje. Voor de meeste mensen meer dan voldoende, want die air was voor de 'casual gebruiker' echt een overkill. En ik denk dat die Neon nog steeds een beter en krachtiger apparaat gaat zijn dan die Chromebooks. Kan me voorstellen dat het in die prijsgroep ook een interessante machine is voor mensen die anders een Windows laptop hebben (Lenovo bijv.) en die batterijduur en gewicht belangrijk vinden.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Eindelijk weer eens een Apple product waar ik warm van wordt... dat was even nodig zeker nadat alle AI beloftes maar vooruit geschoven worden en mijn ijdele hoop op een nieuwe mini langzaam vervlogen is.

Maar dit is best een interessante kandidaat om mijn Macbook Pro 2018 te gaan vervangen. Veel ziet er echt prima uit, ik vind het alleen erg jammer dat het geheugen niet uitbreidbaar is. Apple kennende is het goed geoptimaliseerd maar 8GB lijkt mij wel echt aan de heel krappe kant.

Ook vind ik in de EU de prijsstelling wel echt tegen vallen en ben dus ook wel bang dat hij hier toch minder aan kan slaan. Je wil eigenlijk wel een model met touch id en ook 512GB is wel lekker, en dan is €799 toch wel echt een prijs die niet meer 'laag' te noemen is. Die $699 in de VS voor het topmodel is dan een stuk schappelijker, zeker als je je realiseert dat je hem (inclusief amerikaanse lader) als Europeaan op vakantie dus mee kan pikken voor €600 met de huidige koers.

Tegen die prijs was er echt helemaal een run op geweest hier in de EU, maar €699 voor het topmodel was echt redelijker, dat er nu weer €100 bovenop de dollar prijs komt zou de verkopen echt wel weer eens kunnen gaan nekken. Relatief betaal je gewoon te veel extra met de huidge koers.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-03-2026 20:03 ]

youtube.com/@hisrep

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:53:
[…]
Dit is een laptop voor studenten en pure gebruikers van content, geen creators. (en dus ook geen IT studenten, want die hebben meestal wel iets zwaarder nodig)
Op bepaalde unis kan het anders zijn, maar over het algemeen draait de meeste software via de cloud tegenwoordig, i.e. Google Colab, Anaconda notebooks, of huiswerkprojecten gebruiken niet zo heel veel RAM. Als studenten echte rekenkracht en RAM nodig hebben kunnen ze meestal gebruikmaken van de veel sterkere Lab-machines, wat waarschijnlijk wel M2 chips minimaal zijn.

Natuurlijk een computer met 16GB RAM is wenselijker, maar als dat bijna het dubbele moet kosten… daarnaast, Apple is redelijk efficiënt inderdaad dus we gaan het zien in de testbanken volgende week wat de daadwerkelijke performance is. Ben benieuwd.

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:57:
[…] Je wil eigenlijk wel een model met touch id en ook 512GB is wel lekker, en dan is €799 toch wel echt een prijs die niet meer 'laag' te noemen is.
[…]
Willen de mensen voor wie dit überhaupt een eerste Mac is per se Touch ID, of is dit voornamelijk een Apple-gebruiker bril. Ik denk dat als mensen het niet gebruikt hebben, ze ook niet weten wat ze missen.

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Een Macbook met 8GB ram is echt niet meer aan te raden, zelfs niet voor licht gebruik. Ik had tot een maand geleden een M1 MBA met 8GB ram en deze was met MacOS Tahoe ontzettend traag. Een paar Safari tabs en 2 VSCode vensters geopend ging al niet meer zonder steeds de draaiende strandbal te zien. Vooral youtube in Safari gebruikt ontzettend veel ram. Lokaal LLMs draaien gaat ook niet met 8gb ram afgezien van een aantal hele kleine nauwelijks bruikbare modellen.

Ik werk nu op een Ubuntu systeem met 64GB ram en 16GB gpu ram en dat is een wereld van verschil voor software ontwikkeling en lokaal LLMs draaien.

Ook is 256GB opslag niet meer voldoende. Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat, volgend jaar hopelijk 16GB ram en 512GB opslag.

• mprkooij
GoingDutch schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:10:
Een Macbook met 8GB ram is echt niet meer aan te raden, zelfs niet voor licht gebruik. Ik had tot een maand geleden een M1 MBA met 8GB ram en deze was met MacOS Tahoe ontzettend traag. Een paar Safari tabs en 2 VSCode vensters geopend ging al niet meer zonder steeds de draaiende strandbal te zien. Vooral youtube in Safari gebruikt ontzettend veel ram. Lokaal LLMs draaien gaat ook niet met 8gb ram afgezien van een aantal hele kleine nauwelijks bruikbare modellen.

Ik werk nu op een Ubuntu systeem met 64GB ram en 16GB gpu ram en dat is een wereld van verschil voor software ontwikkeling en lokaal LLMs draaien.

Ook is 256GB opslag niet meer voldoende. Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat, volgend jaar hopelijk 16GB ram en 512GB opslag.
We moeten dit nog maar eens zien: "Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat". Ik denk dat je er naast zit. Ik denk dat er heel wat scholen, studenten maar ook huis tuin en keuken gebruikers zijn die denken ah, mooie prijs! Er prima mee uit de voeten kunnen. Anders brengt Apple het product echt niet uit.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
BiaggioLuciano schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Willen de mensen voor wie dit überhaupt een eerste Mac is per se Touch ID, of is dit voornamelijk een Apple-gebruiker bril. Ik denk dat als mensen het niet gebruikt hebben, ze ook niet weten wat ze missen.
Sterker nog, ik zet het overal uit omdat ik FaceID gewend ben. Ik zou er nu voor kiezen om het juist niet te nemen. Ik vind TouchID echt verschrikkelijk om te gebruiken. Het weigert nagenoeg altijd bij mij.

I don't have dreams, I have goals!!

• Greatsword
  • Niet online

Wat zijn dat nou voor rare vergelijkingen. Je weet dat je maar 8GB RAM hebt, dan moet je ook niet met zware apps gaan multitasken en verbaast zijn over tragere performance. Mijn M1 Max heeft ook 64GB en draait nog steeds als een zonnetje.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Deze modellen zullen als warme broodjes over de toonbank gaan, voor 599/699 is het echt een mooie prijs voor de niet veeleisende gebruiker. Wat koop je anders voor dat bedrag?

• Greatsword
  • Niet online
Ben benieuwd of deze laptop echt zoveel teweeg gaat brengen in de laptop industrie zoals sommige mensen denken.

• franssie

franssie

Save the albatross

@GoingDutch echt, wat verwacht je? En wat vergelijk je?
Een LLM draaien op een medium laptop? Dat kan ik ook niet op mijn workstation laptops, nou ja het kan, maar ik ga het niet doen. Daar heb ik een workstation voor, maar dat is zo onhandig op de bank, in de trein of vliegtuig. Of oh wacht, terminal of remote desktop? Zouden die daarvoor bestaan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MysticX
  • Niet online

Ik denk dat jij hier de plank volledig misslaat, want de Neo is niet bedoeld voor LLM's, VSCode en wat je hierboven allemaal opnoemt. Het is een instap Mac voor de huis/tuin/keuken gebruiker. Heb je wat meer nodig? Dan ga je naar de Air? Is die niet toereikend genoeg? Dan hebben we nog altijd de Pro modellen, en ja, daar betaal je natuurlijk ook voor :)

• MysticX
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:34:
Ben benieuwd of deze laptop echt zoveel teweeg gaat brengen in de laptop industrie zoals sommige mensen denken.
Ik vermoed van wel; er is geen alternatief in deze prijsklasse. Een chromebook is na aanschaf al afgeschreven :+

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:11:
We moeten dit nog maar eens zien: "Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat". Ik denk dat je er naast zit. Ik denk dat er heel wat scholen, studenten maar ook huis tuin en keuken gebruikers zijn die denken ah, mooie prijs! Er prima mee uit de voeten kunnen. Anders brengt Apple het product echt niet uit.
Het zal vast goed verkopen want Apple en op het eerste gezicht betaalbaar. Maar qua prestaties is dit niet iets wat je op lange termijn wil, dat is wat ik bedoel met ‘de plank misslaan’. Die basis M1 MBA van mij had achteraf gezien ook nooit gemoeten. Die was na een paar OS updates nauwelijks meer te gebruiken.

• mprkooij
MysticX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Ik vermoed van wel; er is geen alternatief in deze prijsklasse. Een chromebook is na aanschaf al afgeschreven :+
Ha, vind het ook een voordeel dat een MacBook Neo een aluminium behuizing heeft. Veel laptops in deze prijsklasse buigen zodra je erop typt.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

De Neo is voor middelbare school studenten bedoeld. Niet voor software ontwikkeling of lokaal LLM’s draaien. Er is een 16GB/512GB model, maar dat is de MacBook Air. Je kan voor €699 geen 16GB/512GB verwachten.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Greatsword
  • Niet online
GoingDutch schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Die basis M1 MBA van mij had achteraf gezien ook nooit gemoeten. Die was na een paar OS updates nauwelijks meer te gebruiken.
Ga eens lekker ergens anders trollen. De M1 Air is tot vandaag de dag 1 van de meeste revolutionaire laptops ooit.

Jij had gewoon minimaal een M1 Pro of Max nodig, maar wilde het geld er niet voor neerleggen, dat is totaal wat anders.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:01
Raar iedereen is best enthousiast over deze Neo ?? :? :X |:(

Info ; https://www.macrumors.com/guide/macbook-neo-vs-air/

[ Voor 58% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-03-2026 20:50 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:49:
Raar iedereen is best enthousiast over deze Neo ?? :? :X |:(

Info ; https://www.macrumors.com/guide/macbook-neo-vs-air/

Ik zie een splinternieuwe ( sealed ) MacBook Air 13,6" ( M2 / 16GB / 256GB ) in de hippe kleur

sterrenlicht in de V&A staan voor €759 8)7

Dan heb je wel --> 16GB...TouchID...Juiste Trackpad ( Force Touch )...M2 CPU...verlicht keyboard...1080p webcam...Twee volledig werkende thunderbolt 4 ports !
Maar die is niet geel. Ik hou van oranje en geel <3

En nieuw ook

• hk12nl
Ook besteld, voor de vrouw. Toch maar voor de 512 met Touch ID gekozen. Ben benieuwd volgende week.

©2004

Pagina: 1