[MacBook Neo] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:08

Exirion

Gadgetfetisjist

ThomasG schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:16:
Het nadeel daarvan vind ik dat je dan een Nederlands toetsenbord krijgt. En die vind ik persoonlijk afschuwelijk typen. Als je bijvoorbeeld een Amerikaans toetsenbord wilt, kun je die eigenlijk alleen maar bij online bij Apple kopen.
Ja, dat is wel een valide argument. Ik heb nu een M1 Pro van Coolblue met Nederlanse layout. De opvolger is bij Apple besteld met ook meteen een US layout.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:50
Geplande levering toen ik bestelde:
7 mei. Wordt vandaag geleverd. Gaat toch weer snel!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
pixels66 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:15:
Geplande levering toen ik bestelde:
7 mei. Wordt vandaag geleverd. Gaat toch weer snel!
Er is een speciaal topic voor [Apple producten] Levertijden - Deel 9

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:01

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:53
Mja, denk dat een M2 echt niet interessant meer is. De Neo presteert singlecore bijna op M4 niveau. macOS updates gaan voor de M2 ook niet lang meer door, dus zeker als je het afzet tegen de M4 deals die je af en toe voor €849 voorbij ziet komen denk ik dat in alle gevallen eigenlijk de Neo een betere koop is.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zullen we het weer gewoon over de MacBook Neo hebben? Voor andere Macs hebben we andere topics ;)

Launching containers into space

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-05 11:00
Ik heb vandaag na lang twijfelen het 512 GB model in het blauw besteld. Twijfelen omdat ik eigenlijk een Linux man ben, maar ook omdat ik de M5 Air misschien wel meer waar voor het geld vind bieden, die is netto maar ong. €300 duurder. Uiteindelijk ben ik toch voor de Neo gegaan omdat ik eerst wil kijken of Mac OS iets voor me is - en mocht dat zo zijn, dan kan ik op basis van de ervaringen met de Neo bepalen welk model ik dan over een tijdje als vervanger van mijn huidige x86 laptop zou willen, wat dan waarschijnlijk toch iets met een groter scherm en meer geheugen/opslag zal worden dan de basis M5 Air.

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:20
Hoe bevallen Ofifce applicaties op de MacBook Neo? Op mijn MacBook Pro uit 2017 is het een drama en aangezien ik binnenkort een scriptie moet tikken ben ik op zoek naar een vervanger.

• Greatsword
  • Niet online
de Foarsitter schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:20:
Hoe bevallen Ofifce applicaties op de MacBook Neo? Op mijn MacBook Pro uit 2017 is het een drama en aangezien ik binnenkort een scriptie moet tikken ben ik op zoek naar een vervanger.
Word,Excel,Powerpoint,Outlook,Teams en Onedrive draaien hier zonder problemen.

Waar loop je precies tegenaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 05-05-2026 10:48 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:15
Een scriptie tikken kan toch overal mee? Zelfs met de standaard Pages lijkt me?

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Wat doet dat met het geheugengebruik? Met die applicaties open gaat het op mijn M4 Mac mini al gauw richting de 16-17 GB RAM in gebruik als ik aan het werk ben. Swapt de Neo dan zo veel?

• Greatsword
  • Niet online
Glitch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Wat doet dat met het geheugengebruik? Met die applicaties open gaat het op mijn M4 Mac mini al gauw richting de 16-17 GB RAM in gebruik als ik aan het werk ben. Swapt de Neo dan zo veel?
Ik heb uiteraard niet alles tegelijkertijd open staan, maar het systeem is en blijft gewoon responsive. Als hij moet swappen dan is het maar zo, ga daar echt niet van wakker liggen.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Glitch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Nee, macOS pakt zo veel mogelijk geheugen als het pakken kan voor de cache van applicaties. Als het geheugen vol dreigt te lopen, dan worden inactieve apps (die cache dus) eerder uit het geheugen verwijderd. Dat merk je dan vooral in laadtijd, maar dat compenseert de snelheid van de CPU prima.

Kijk zelf maar eens in Activity Monitor op je Mac Mini, daar zie je 'Memory pressure'. Die zal heel laag zijn vermoed ik en is de belangrijkste graadmeter. Daarnaast zie je ook een kopje waar je 'Cached files' in ziet staan, daar zal je ongetwijfeld meerdere GB's terugvinden.

Have you tried turning it off and on again?

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Nee, macOS pakt zo veel mogelijk geheugen als het pakken kan voor de cache van applicaties. Als het geheugen vol dreigt te lopen, dan worden inactieve apps (die cache dus) eerder uit het geheugen verwijderd. Dat merk je dan vooral in laadtijd, maar dat compenseert de snelheid van de CPU prima.

Kijk zelf maar eens in Activity Monitor op je Mac Mini, daar zie je 'Memory pressure'. Die zal heel laag zijn vermoed ik en is de belangrijkste graadmeter. Daarnaast zie je ook een kopje waar je 'Cached files' in ziet staan, daar zal je ongetwijfeld meerdere GB's terugvinden.
Ah dank voor de uitleg :)

De memory pressure is zo laag dat ik er finaal over heen keek (er zit dan ook 24 GB in) :o Momenteel 10 GB aan bestanden in cache van de 15 GB totaal geheugen in gebruik. Nu snap ik dan ook beter hoe de 8 GB in de Neo ook prima kan presteren O+

• DeNachtwacht
Nou, de Education Store loophole is zoals verwacht aan banden gelegd in de V.S.... zal hier dus ook wel niet lang meer duren.

https://www.macrumors.com/2026/05/08/apple-edu-store-unidays-verification-us/

• DeNachtwacht
En misschien nog wel zorgelijker voor de Neo liefhebbers... ook bij Apple zouden de geheugen en ssd prijzen invloed kunnen gaan hebben. Misschien mede door het forse succes vanwege deze prijs zou het Neo basismodel eruit gaan.

https://www.macrumors.com/2026/05/07/apple-drop-base-macbook-neo-costs-climb/

Ben benieuwd of dat uit gaat komen, zou wel zonde zijn!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:38
DeNachtwacht schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:02:
Nou, de Education Store loophole is zoals verwacht aan banden gelegd in de V.S.... zal hier dus ook wel niet lang meer duren.

Voordeel is wel dat ook de Apple Watch naar de onderwijs-store komt.

Ik heb het sowieso altijd al raar gevonden dat er op geen enkele manier wordt gecontroleerd of je daadwerkelijk student of medewerker bent.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:02:

En dat is maar goed ook. Gelukkig wordt het niet in zijn totaliteit afgeschaft, dat was pas echt zuur geweest.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Apple is ook niet instaat om precies uit te leggen wanneer je recht heb op die korting.

Ik werk, aantoonbaar, als vrijwillliger bij een tweetal organisaties die zich bezighouden met taalonderwijs aan nieuwkomers in Nederland. Ik heb de vraag voorgelegd aan Apple of je dan recht heb op die korting, maar verder dan een copy paste van de voorwaarden kwam men niet.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Ik vond het al gek. Ik heb de Neo besteld voor mijn zoon die volgend jaar naar de middelbare gaat. Maar ik hoefde nergens een onderwijsinstelling te selecteren.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 19:10
wjvh schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:19:
Apple is ook niet instaat om precies uit te leggen wanneer je recht heb op die korting.

Ik werk, aantoonbaar, als vrijwillliger bij een tweetal organisaties die zich bezighouden met taalonderwijs aan nieuwkomers in Nederland. Ik heb de vraag voorgelegd aan Apple of je dan recht heb op die korting, maar verder dan een copy paste van de voorwaarden kwam men niet.
Daar zijn de voorwaarden heel duidelijk in. Je hebt recht op onderwijskorting als:
- Je een medewerker bent bij een onderwijsinstelling
- Je student bent in het vervolgonderwijs (mbo, hbo, wo)
- Je een ouder bent van een kind in het vervolgonderwijs (mbo, hbo, wo)

Of die organisaties officieel erkent zijn als onderwijsinstelling zul je daar na moeten vragen. Maar: je bent een vrijwilliger, en die zijn helaas geen medewerkers. Zoals het er uit ziet heb je strikt genomen, helaas, geen recht op onderwijskorting.

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:03:
[...]

En dat is maar goed ook. Gelukkig wordt het niet in zijn totaliteit afgeschaft, dat was pas echt zuur geweest.
Ik heb liever dat er geen check is. Bespaart enorm veel kosten ;)

• ThomasG
AMDLegion schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Ik heb liever dat er geen check is. Bespaart enorm veel kosten ;)
Het bespaart inderdaad kosten. Maar is wel contractbreuk/fraude. En zoals in de verkoopvoorwaarde staat heb je Apple toestemming gegeven om het verschil in rekening te brengen als ze een nacontrole (zouden) doen.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ThomasG schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Daar zijn de voorwaarden heel duidelijk in. Je hebt recht op onderwijskorting als:
- Je een medewerker bent bij een onderwijsinstelling
- Je student bent in het vervolgonderwijs (mbo, hbo, wo)
- Je een ouder bent van een kind in het vervolgonderwijs (mbo, hbo, wo)

Of die organisaties officieel erkent zijn als onderwijsinstelling zul je daar na moeten vragen. Maar: je bent een vrijwilliger, en die zijn helaas geen medewerkers. Zoals het er uit ziet heb je strikt genomen, helaas, geen recht op onderwijskorting.
Je kan het ook anders lezen; een vrijwilliger kan ook een (onbetaalde) medewerker zijn. Dan ligt het criterium meer bij betaald of onbetaald, maar ik ken genoeg instellingen die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van hun vrijwilligers en willen graag uitstralen deze ook zeker als medewerkers te beschouwen.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
RoRoNL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Je kan het ook anders lezen; een vrijwilliger kan ook een (onbetaalde) medewerker zijn. Dan ligt het criterium meer bij betaald of onbetaald, maar ik ken genoeg instellingen die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van hun vrijwilligers en willen graag uitstralen deze ook zeker als medewerkers te beschouwen.
Of draai ‘m om: dit soort situaties waar je gelieerd bent aan het onderwijs werden door de vingers gezien bij Apple. De casus van @wjvh is daar wel een goed voorbeeld van denk ik.

Als dit straks naar Nederland komt dan zal dat niet meer mogelijk zijn, helaas.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
In de plaatsen waar ik mijn taal werk doe is het aantal vrijwilligers factoren groter dan het aantal betaalde medewerkers.

• AMDLegion
ThomasG schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Het bespaart inderdaad kosten. Maar is wel contractbreuk/fraude. En zoals in de verkoopvoorwaarde staat heb je Apple toestemming gegeven om het verschil in rekening te brengen als ze een nacontrole (zouden) doen.
Als ze dat ooit doen stuur ik het product gewoon terug

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Alhoewel ik begrijp dat er een bovengemiddelde interesse is in de Apple Edu store onder (potentiële) MacBook Neo klanten, is dit niet het onderwerp van dit topic. Het zou beter zijn om hier een apart topic over te openen, als je hierover wilt discussiëren. Laten we weer ontopic gaan en discussiëren over en delen van ervaringen met de MacBook Neo :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Corrigan
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:06:
En misschien nog wel zorgelijker voor de Neo liefhebbers... ook bij Apple zouden de geheugen en ssd prijzen invloed kunnen gaan hebben. Misschien mede door het forse succes vanwege deze prijs zou het Neo basismodel eruit gaan.

https://www.macrumors.com/2026/05/07/apple-drop-base-macbook-neo-costs-climb/

Ben benieuwd of dat uit gaat komen, zou wel zonde zijn!
Dan zal ik eerder verwachten dat het duurdere model met hogere opslag eruit gaat.. Apple heeft met de lagere startprijs strategisch een groot voordeel als prijsbreker.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
Corrigan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Dan zal ik eerder verwachten dat het duurdere model met hogere opslag eruit gaat.. Apple heeft met de lagere startprijs strategisch een groot voordeel als prijsbreker.
Marges zullen hoger liggen bij de duurdere model, vandaar dat de kans groter is dat ze juist die houden.

Oude Air M4 modellen negerende, 512gb Neo is nog steeds best wat goedkoper dan base Air M5, dus het zal genoeg mensen (vooral in de VS) over halen tot koop van de Neo, zelfs als de instapper weg is.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51
[...]

Apple neemt afscheid van 256gb. Dat zag je eerder al bij de Mac Mini gebeuren en binnenkort dus bij de Neo.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:45
outlandos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Apple neemt afscheid van 256gb. Dat zag je eerder al bij de Mac Mini gebeuren en binnenkort dus bij de Neo.
Niet waar, Apple blijft de basis versie juist verkopen.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:45
[...]

Precies

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
iMode schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Niet waar, Apple blijft de basis versie juist verkopen.
Dat is wel een logische redenering, maar ook jij weet niet of het wel of niet waar is. :X

• ThomasG
Vergeet niet dat de MacBook Neo de A-chips gebruikt, en volledige in de iPhone supplychain zit. De 256GB en 512GB opslag van de Neo zijn dezelfde als in de iPhone, en niet dezelfde als bijvoorbeeld in de MacBook Air of Mac mini. Het maakt dus niet uit wat de M-chips doen. Zolang een heel groot deel van de iPhones en iPads met A-chips verkocht wordt met 256GB opslag, zal er een Neo zijn met 256GB opslag. Pas op het moment dat de iPhones en iPads verschuiven naar het merendeel 512GB, zal het interessant zijn voor Apple om de Neo mee te schuiven.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Wat is nu de beste manier om een Macbook neo te scoren met een VS keyboard? Dit wordt onze eerste mac en alles is hier ANSI verder, maar ik wil ook niet teveel betalen :+.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41

4POX

Everybody is wired

P5ycho schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:27:
Wat is nu de beste manier om een Macbook neo te scoren met een VS keyboard? Dit wordt onze eerste mac en alles is hier ANSI verder, maar ik wil ook niet teveel betalen :+.
Mijn oplossing is soort van illegaal. Maar het werkt wel. In Azië op het platteland een Neo 512 gekocht voor € 610,- (incl. local vat) met een VS-toetsenbord en een EU-lader in de doos. De doos ligt bij schoonmoeder op zolder. Op Schiphol dom kijken en niets zeggen.

AKA Rinkel weblog

• Greatsword
  • Niet online
Gewoon rechtsreeks bij Apple bestellen.

• P5ycho
4POX schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Mijn oplossing is soort van illegaal. Maar het werkt wel. In Azië op het platteland een Neo 512 gekocht voor € 610,- (incl. local vat) met een VS-toetsenbord en een EU-lader in de doos. De doos ligt bij schoonmoeder op zolder. Op Schiphol dom kijken en niets zeggen.
Ik zot in Maleisië atm en zou hem lokaal kunnen kopen, ga dat even bekijken. Douane moet ik nog een nachtje over slapen...

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:50
Ik heb hem gewoon bij Apple besteld. Daar kun je kiezen welk toetsenbord je wil.

• TobyW
Ik heb hem ook bij Apple besteld, levertijd was anderhalve week (1 mei besteld, 11 mei bezorgd). Volgens mij is Upgreatest de enige andere leverancier waar je een ANSI toetsenbord kunt kiezen.

[ Voor 33% gewijzigd door TobyW op 13-05-2026 20:14 ]

• DeNachtwacht
Gewoon bij Apple zelf als je kinderen hebt, dan heb je recht op de onderwijskorting. Zo nee en dan is als je zonder onderwijskorting moet kopen de goedkoopste 3rd party reseller via de pricewatch altijd goedkoper dan Apple zelf.

• AMDLegion
*snip* ook al wordt er (nog) niet actief gecontroleerd, het is niet gewenst om aan te zetten tot fraude met onderwijskorting. Zie ook de huisregels.

[ Voor 82% gewijzigd door Daedalus op 13-05-2026 21:06 ]

• P5ycho
DeNachtwacht schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:26:
[...]

Gewoon bij Apple zelf als je kinderen hebt, dan heb je recht op de onderwijskorting. Zo nee en dan is als je zonder onderwijskorting moet kopen de goedkoopste 3rd party reseller via de pricewatch altijd goedkoper dan Apple zelf.
Dit is em geworden, bij Apple met edu korting.
Heb toch maar degene met touch ID besteld.
In Maleisie kopen betekent zoekwerk, ik besteed de dagen die ik hier heb liever aan leukere zaken.

Dank voor jullie hulp allen.

• de Foarsitter
Greatsword schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Op mijn MBP2017 begon de fan dan heel hard te draaien en de beach ball of death eindeloos te draaien
olafmol schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Een scriptie tikken kan toch overal mee? Zelfs met de standaard Pages lijkt me?
Ja in principe wel, maar de universiteit vereist dat ik 'm in .word inlever. En natuurlijk kan je dat omzetten (zelf ook vaak gedaan van google docs naar word) maar mijn ervaring leert dat de opmaak dan verandert

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:33
op mijn mbpro-m1 (qua prestaties vergelijkbaar met neo) loopt libre office probleemloos

• AMDLegion
peter-rm schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:30:
[...]

op mijn mbpro-m1 (qua prestaties vergelijkbaar met neo) loopt libre office probleemloos
Neo is 48% sneller gemiddeld dan M1 en zelfs M1 Max in office taken

• de Foarsitter
AMDLegion schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Neo is 48% sneller gemiddeld dan M1 en zelfs M1 Max in office taken
Dat lijkt me ideaal voor Word

• franssie
  • Laatst online: 21:31

franssie

Save the albatross

offtopic:
raar dat een universiteit Microsoft vereist ipv een open standaard of pdf

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ThomasG
franssie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:51:
offtopic:
raar dat een universiteit Microsoft vereist ipv een open standaard of pdf
offtopic:
Dat kan o.a. te maken hebben met de tools die ze gebruiken om op plagiaat controleren.

• MS78
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 09:00
MS78 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:58:
[...]

Nee 15" is zeker geen vereiste.
Ik heb de pricewatch bekeken en 899 voor m4 is echt wel nice. Dat is wel de betere machine voor 200 extra en dan krijg ik ook nog eens een lader erbij :)
Ik heb uiteindelijk toch besloten een MacBook Air m5 te kopen.... na een L'Oreal momentje: cause i'm worth it.... :)

Ik skip dit topic en ga in MacBook air topic verder

• JB
  • Laatst online: 20:05

JB

Cédric roelt!

Mog schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:43:
Wat een gaaf instapmodel. Ik zie dit wel populair worden op scholen. Wellicht niet in Nederland om dat het middelbaar onderwijs hier vastgeroest lijkt te zitten in verplichte crappy Windows notebooks.
Mijn zoon van 12 gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. We hebben nu wat informatie gekregen van "The Rental Company", die geven aan dat eea aan specs moet voldoen;

- WiFi (minimaal 802.11n-standaard WiFi 4...)
- accuduur minimaal 8 uur
- schermgrootte minimaal 9,7 inch en maximaal 14 inch
- toetsenbord
- gewicht "niet te zwaar"
- beschermhoes

Ze geven 2 opties icm "uiteraard kunt u ook zelf een keuze maken bij een andere aanbieder", een;

Lenovo - Notebook Yoga G5 (617 euro)
Dell Pro 14 U300E (809 euro)

Alle software draait in de Cloud en er wordt gewerkt met O365. Bij browsers wordt Safari ook gewoon genoemd.

Daaruit leid ik af, dat een MacBook Neo ook zeer interessant kan zijn, mede omdat bij navraag veel mensen spijt hebben van de voorgestelde hardware vanuit bovenstaande club.

Er vanuitgaande dat een Neo gewoon 4 jaar mee kan/gaat, zouden jullie dan wel/niet voor deze optie gaan ipv een Windows tablet/laptop? Ik verwacht hier zelf veel minder werk mee/aan te hebben ikv bagger binnen halen als kind, maar hij moet wel zonder issues kunnen werken. Aangezien alles in de Cloud draait, voorzie ik geen issues?

Mijn boefje is liev!

• Hahn
  • Laatst online: 17:06
JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Mijn zoon van 12 gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. We hebben nu wat informatie gekregen van "The Rental Company", die geven aan dat eea aan specs moet voldoen;

- toetsenbord
- beschermhoes

Ze geven 2 opties icm "uiteraard kunt u ook zelf een keuze maken bij een andere aanbieder", een;

Alle software draait in de Cloud en er wordt gewerkt met O365. Bij browsers wordt Safari ook gewoon genoemd.

Daaruit leid ik af, dat een MacBook Neo ook zeer interessant kan zijn, mede omdat bij navraag veel mensen spijt hebben van de voorgestelde hardware vanuit bovenstaande club.

Er vanuitgaande dat een Neo gewoon 4 jaar mee kan/gaat, zouden jullie dan wel/niet voor deze optie gaan ipv een Windows tablet/laptop? Ik verwacht hier zelf veel minder werk mee/aan te hebben ikv bagger binnen halen als kind, maar hij moet wel zonder issues kunnen werken. Aangezien alles in de Cloud draait, voorzie ik geen issues?
Ik denk dat je zoon heel blij zal zijn met je als je voor een MacBook (Neo) gaat.

The devil is in the details.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
[...]

- toetsenbord
- beschermhoes

Lastige aan dit soort dingen vind ik altijd de compatibiliteit. Al die leraren, ondersteuners en andere kinderen zullen hoogstwaarschijnlijk meer affiniteit met Windows hebben dan met macOS.

Zo’n Lenovo of Dell is misschien niet het meest sexy of robuust in vergelijking met de Neo, maar wel wat ‘de rest’ ook heeft.

Of anders gezegd: valt er veel winst te halen door een Neo te kopen in plaats van dat wat wordt aangeraden?

• JB

JB

Cédric roelt!

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Lastige aan dit soort dingen vind ik altijd de compatibiliteit. Al die leraren, ondersteuners en andere kinderen zullen hoogstwaarschijnlijk meer affiniteit met Windows hebben dan met macOS.

Zo’n Lenovo of Dell is misschien niet het meest sexy of robuust in vergelijking met de Neo, maar wel wat ‘de rest’ ook heeft.

Of anders gezegd: valt er veel winst te halen door een Neo te kopen in plaats van dat wat wordt aangeraden?
Ik vind het zelf wel een prettig idee, want zo'n MacBook geeft mij waarschijnlijk een stuk minder werk (dus die winst zie ik vooral), maar het moet natuurlijk wel goed werken met die Cloud omgeving. Niet dat je straks een zogenaamde "Citrix Reciever" moet installeren, maar dat het niet werkt op MacOS.

Verder wordt er niet echt iets aangeraden, ze praten over BYOD en specs. Daarbij geven ze zelf 2 opties.

Omdat alles "buiten Windows om" lijkt te werken, verwacht ik geen issues? Mijn zoon kent geen Windows, want dat hebben we thuis ook niet. Huidige school is icm Chromebooks.

Verder vond ik het prijstechnisch interessant, want je hebt voor mijn gevoel meer laptop voor dat geld, maar ik ben niet thuis in de huidige Windows hardware, dus dan zou ik die 2 smaakjes beter moeten bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 15-05-2026 21:17 ]

Mijn boefje is liev!

• RoRoNL
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Ik vind het zelf wel een prettig idee, want zo'n MacBook geeft mij waarschijnlijk een stuk minder werk (dus die winst zie ik vooral), maar het moet natuurlijk wel goed werken met die Cloud omgeving. Niet dat je straks een zogenaamde "Citrix Reciever" moet installeren, maar dat het niet werkt op MacOS.

Verder wordt er niet echt iets aangeraden, ze praten over BYOD en specs. Daarbij geven ze zelf 2 opties.

Omdat alles "buiten Windows om" lijkt te werken, verwacht ik geen issues? Mijn zoon kent geen Windows, want dat hebben we thuis ook niet. Huidige school is icm Chromebooks.

Verder vond ik het prijstechnisch interessant, want je hebt voor mijn gevoel meer laptop voor dat geld, maar ik ben niet thuis in de huidige Windows hardware, dus dan zou ik die 2 smaakjes beter moeten bekijken.
Je hebt helemaal gelijk, vooral die voordelen, en alles wat in de cloud is; werkt net zo goed op MacOS.
De enkele site die vreemd doet, kan je ook openen op de MacBook Neo met Google Chrome, of FireFox, etc. als dit nodig is.

Hele goede beslissing

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Niets mis mee hoor, een Neo zal prima werken zolang er niet toch stiekem een Windows-specifieke applicatie of toepassing nodig is. Als je daar zeker genoeg van bent, dan klinkt het allemaal heel logisch.

• JB

JB

Cédric roelt!

RoRoNL schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:20:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, vooral die voordelen, en alles wat in de cloud is; werkt net zo goed op MacOS.
De enkele site die vreemd doet, kan je ook openen op de MacBook Neo met Google Chrome, of FireFox, etc. als dit nodig is.

Hele goede beslissing
Ja dat denk ik dus ook, want er staat ook "Software; Welke software? In principe is het niet de bedoeling dat leerlingen software aanschaffen om daarmee aan de slag te gaan in de les. Alle hulpmiddelen die ingezet worden met behulp van de laptop staan in de cloud. Dit houdt in dat ze benaderbaar zijn op ieder device dat verbonden is met internet en dat beschikt over een browser. Een browser is een programma waarmee je op internet kunt surfen, zoals Google Chrome, of Safari"

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Niets mis mee hoor, een Neo zal prima werken zolang er niet toch stiekem een Windows-specifieke applicatie of toepassing nodig is. Als je daar zeker genoeg van bent, dan klinkt het allemaal heel logisch.
Ja daar lijkt het wel op. Zie hierboven :)

Mijn boefje is liev!

• franssie

franssie

Save the albatross

JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Ja daar lijkt het wel op. Zie hierboven :)
Ik zou, zeker komende vanaf Chrome, ook voor MacOs kiezen. En om de reden dat je er zelf wellicht in het begin wat meer tijd aan kwijt bent, mar je puber in wording niet alle meuk die ie kan vinden op een windows bak kan installeren :P
Dat gezegd hebbende zou Linux ook een overweging kunnen zijn, maar MacOS is wel toegankelijker dus een Neo lijkt mij prima.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DeNachtwacht
Tegenwoordig zijn er in onderwijsland weinig redenen meer om niet voor een Neo te gaan:
- met edukorting is €699 goedkoper dan menig laptop
- behuizing is veruit het best wat in deze prijscategorie te krijgen is qua degelijkheid
- eigenlijk alle onderwijssoftware draait in de cloud dus je bent platformonafhankelijk
- bescherming / beheer vindt allang niet meer plaats op device (OS) niveau, maar de wifi zelf wordt beschermd.

• RoRoNL
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:37:
Tegenwoordig zijn er in onderwijsland weinig redenen meer om niet voor een Neo te gaan:
- met edukorting is €699 goedkoper dan menig laptop
- behuizing is veruit het best wat in deze prijscategorie te krijgen is qua degelijkheid
- eigenlijk alle onderwijssoftware draait in de cloud dus je bent platformonafhankelijk
- bescherming / beheer vindt allang niet meer plaats op device (OS) niveau, maar de wifi zelf wordt beschermd.
599,-

• DeNachtwacht
Moet ik nou serieus dan gaan reageren dat dat klopt, maar dat er ook nog een duurdere versie is die met de edu korting 699 kost? ;)

• TobyW
[...]Er vanuitgaande dat een Neo gewoon 4 jaar mee kan/gaat, zouden jullie dan wel/niet voor deze optie gaan ipv een Windows tablet/laptop? Ik verwacht hier zelf veel minder werk mee/aan te hebben ikv bagger binnen halen als kind, maar hij moet wel zonder issues kunnen werken. Aangezien alles in de Cloud draait, voorzie ik geen issues?
Bij mijn dochter op school werd ook ten zeerste Windows geadviseerd, maar uiteindelijk is het inderdaad (tot nu toe) allemaal webgebaseerd. Ze heeft ook een klasgenote met een Macbook en die had tot nu toe geen problemen, behalve dat de Dell laders niet in haar laptop passen uiteraard.

Kijkend naar wat ik met mijn Neo doe zie ik niet waarom deze niet geschikt zou moeten zijn voor de middelbare school, behalve dat de systeembeheerder er niet mee overweg kan.

The Rent Company pusht uiteraard Windows omdat dat is wat ze aanbieden. De huur per maand klinkt aantrekkelijk, maar over vier of vijf jaar ben je ook aardig wat kwijt voor een vaak erg basis (8GB / 256 GB) configuratie. Ik heb daarom voor mijn dochter een andere Dell (zodat ze wel dezelfde laders als de klasgenoten kan gebruiken) met meer RAM en opslag aangeschaft.

[ Voor 7% gewijzigd door TobyW op 16-05-2026 12:54 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Toch een run op de Neo, kijkende naar de levertijd? Nu nog een hufterproof case zoeken, want AppleCare+ "dekt" niet alles :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS55DKgpencJMoK1qfhCidOvcog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4cmWkcDlAJKXitSeESoxNil.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• TobyW
Ze rollen inderdaad zo van de band de verzenddoos in, de voorraad is op. Ik heb er uiteindelijk anderhalve week op gewacht.

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:29
Ik zit ook met de schoollaptop. Via School voor 650 euro met een Celeron processor. Maar ja, daar zit dan wel Windows op, 3 jaar full garantie idem bij diefstal en schade, krijg je 24/7 service. En inderdaad service op school bij vragen. En dit versus Neo... Dat mijn inziens ook het veel betere apparaat is.

[ Voor 13% gewijzigd door Burns op 22-05-2026 13:29 ]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
Burns schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:26:
Ik zit ook met de schoollaptop. Via School voor 650 euro met een Celeron processor. Maar ja, daar zit dan wel Windows op, 3 jaar full garantie idem bij diefstal en schade, krijg je 24/7 service. En inderdaad service op school bij vragen. En dit versus Neo... Dat mijn inziens ook het veel betere apparaat is.
Laptops via scholen zijn sowieso ontiegelijk duur voor wat je krijgt, zelfs als je eventuele service bij rekent.

650 voor een Celeron, in tijden dat je voor 600 euro een 14" laptop (kijkende naar Windows) hebt met een magnesium behuizing, Core 5 (= i5) CPU, 16gb RAM, 512gb NVME en een OLED scherm.

En als ik naar de Neo kijk wordt het er niet beter op, 699 euro (normale prijs) maakt de Neo ook een veel betere deal vs de school, zou kijken of dat geen optie is als Windows geen harde eis is.

Doet mij denken aan toen mijn broer een laptop voor school nodig had (lang geleden, maar zijn school deed veel op laptops).

Zijn toenmalige Windows laptop was 3 keer beter dan de goedkoopste die de school aanbood, en dat voor 2x lagere prijs ook.

Service of niet, scholen zijn niet goed wijs met wat ze destijds voor die apparaten vroegen, en als ik jouw comment zo lees (Celeron voor 650 euro) is dat nog steeds een ramp.

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 23:44

Erw

Ik vraag me af , hoe is de Neo over een paar jaar ?

Reden van de vraag, m’n dochter zit in 3-Havo en ze moet een nieuwe laptop. Ze heeft nu een Windows laptop maar ze wil ook graag over naar Apple. Zou de Neo of een Air (M4) een beter keuze zijn?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:35
Erw schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:13:

Reden van de vraag, m’n dochter zit in 3-Havo en ze moet een nieuwe laptop. Ze heeft nu een Windows laptop maar ze wil ook graag over naar Apple. Zou de Neo of een Air (M4) een beter keuze zijn?
Voor voortgezet onderwijs lijkt me een Neo een dikke prima. Mijn advies zou wel zijn om te kijken welke software ze nodig heeft voor school en controleer of dit ook beschikbaar is voor Mac.

• Hahn
  • Laatst online: 17:06
Erw schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:13:

Als het verschil in geld je weinig tot niet uitmaakt, dan is een snellere laptop (M4) natuurlijk altijd de betere keuze. Als het geld wel uitmaakt, dan is de Neo qua prijs/prestatie-verhouding sterker.

En de Neo gaat meer dan genoeg zijn voor standaard middelbare-school-gebruik voor de komende 2-3 jaar.

The devil is in the details.

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 23:44

Erw

meesje schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:15:
[...]

Voor voortgezet onderwijs lijkt me een Neo een dikke prima. Mijn advies zou wel zijn om te kijken welke software ze nodig heeft voor school en controleer of dit ook beschikbaar is voor Mac.
Meerendeel van wat nodig is gaat via de browser, de vraag uiteindelijk is is de Neo over 3 jaar nog goed te gebruiken

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:35
Erw schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Meerendeel van wat nodig is gaat via de browser, de vraag uiteindelijk is is de Neo over 3 jaar nog goed te gebruiken
Dat veracht ik wel. Mijn MacBook Air M1 voldoet ook nog steeds prima.

• franssie

franssie

Save the albatross

Erw schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Hardware is al een jaar of vijf, of meer, op het punt aangekomen dat voor normaal gebruik je niets snellers meer nodig hebt. Dus zolang er updates komen blijft het gewoon werken. Dus vijf jaar zal je wel moeten halen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Veel middelbare scholen ondersteunen geen Apple vanwege de opties die ze nodig hebben als ze digitaal toetsen (ze kunnen de mac niet blokkeren om andere apps te gebruiken) Dus ik zou het zeker vooraf heel goed bij de school navragen.
Persoonlijk heb ik voor mijn kinderen goede 2e hands laptops gekocht goedkoper en beter dan de school deal. Alhoewel je je kinderen wel op het hard moet drukken er netjes mee om te gaan, er zijn namelijk slopers die alles kapot krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• de Foarsitter
vrijdag besteld, gisteren opgehaald in Haarlem. Tot nu toe erg fijne laptop! :D

• AMDLegion
Frogmen schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:54:
Veel middelbare scholen ondersteunen geen Apple vanwege de opties die ze nodig hebben als ze digitaal toetsen (ze kunnen de mac niet blokkeren om andere apps te gebruiken) Dus ik zou het zeker vooraf heel goed bij de school navragen.
Persoonlijk heb ik voor mijn kinderen goede 2e hands laptops gekocht goedkoper en beter dan de school deal. Alhoewel je je kinderen wel op het hard moet drukken er netjes mee om te gaan, er zijn namelijk slopers die alles kapot krijgen.
Kunnen ze geen schermtijd gebruiken? Ik heb focus apps die alles blokkeren op mn mac behalve whitelisted apps en websites

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:25
@AMDLegion nee, ze zijn het hele apparaat in beheer nodig.

Mijn kinderen gaan maar een “ipad” school, je kon of zelf of via school een ipad aanschaffen.

Sommige dingen/games worden geblokkeerd, die kan je thuis ook niet op het apparaat gebruiken. Kind ziek thuis en “moet” voor school bezig, maar op school is er een toets. Dan staat hij in examen stant en kan je kind er niets mee. Al met zijn we voor de school ipad gegaan (ding is toch alleen voor school) en heb ze prive andere apparaten.

Bij wisselen van school of na de examen klas moet school hem ook weer vrijgeven.

Onder andere kunnen ze in bulk alle apps, updates en boeken zo naar de devices sturen.

En zoals @Frogmen hieronder aangeeft, alles zit in een domein, fleet.

Maar dit hoort inderdaad niet in dit topic thuis

[ Voor 15% gewijzigd door eenhoorntje op 24-05-2026 21:37 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
AMDLegion schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Kunnen ze geen schermtijd gebruiken? Ik heb focus apps die alles blokkeren op mn mac behalve whitelisted apps en websites
Kennelijk niet, voordeel bij Windows is natuurlijk dat de laptop in het met de schoollogin ook in het domein wordt gehangen en ze zo veel kunnen regelen en afdwingen. Heb mij er zelf nooit verder in verdiept, je verandert er toch niets aan. Mijn zoon zit op een Google school dus Chromebook (ook 2e hands) en dochter Windows dus Windows laptop. Beide 2e hands gekocht voor belangrijke toetsen of als ze bang zijn dat de accu leeg gaat heb ik een grote powerbank, maar die nog nooit nodig gehad.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RoRoNL
  • Niet online
Jongens, bovenstaande discussie over het ICT-beheer van scholen en het gebruik van de Neo, voert hier wat ver, en is een zijpad van dit topic. Omdat het van school-tot-school verschilt, is het handig het daar na te vragen en hier weer onze ervaringen met deze Macbook te delen?

• DoctorV64
  • Laatst online: 21:53

DoctorV64

Cosmopoliet

Na lang meelezen hier en het uitstellen van het kopen, heb ik vandaag een 256GB versie nieuw in doos kunnen scoren op MP voor een scherpe prijs. De Neo gaat mijn Macbook Pro 2012 vervangen. Use case is browsen/multimedia/mail in een handzaam formaat voor lekker op de bank en die lekker mee op vakantie kan etc. Light gaming zou ook leuk zijn maar als ik YT moet geloven is dat ook mogelijk.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:37
DoctorV64 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:03:
Na lang meelezen hier en het uitstellen van het kopen, heb ik vandaag een 256GB versie nieuw in doos kunnen scoren op MP voor een scherpe prijs. De Neo gaat mijn Macbook Pro 2012 vervangen. Use case is browsen/multimedia/mail in een handzaam formaat voor lekker op de bank en die lekker mee op vakantie kan etc. Light gaming zou ook leuk zijn maar als ik YT moet geloven is dat ook mogelijk.
Wat voor light gaming zou je willen doen op de Neo?

Merk persoonlijk wel dat de rand van de voorkant voor je pols wel erg scherp/hoekig is en ook kort in vergelijking met de Air. Ervaren meer mensen dit?

[ Voor 12% gewijzigd door hotymoty op 26-05-2026 22:09 ]

• DoctorV64
  • Laatst online: 21:53

DoctorV64

Cosmopoliet

hotymoty schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Wat voor light gaming zou je willen doen op de Neo?

Merk persoonlijk wel dat de rand van de voorkant voor je pols wel erg scherp/hoekig is en ook kort in vergelijking met de Air. Ervaren meer mensen dit?
Emulation (oude consoles) voornamelijk. Wellicht wat indie games. Voor nieuwere games heb ik consoles.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

• DeNachtwacht
Met een bluetooth gamecontroller van AliExpress gaan consolegames sowieso lekkerder, dus dat lost dan ook het probleem van @hotymoty op ;)

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:15
Tipje: De Neo 256GB is nu €559 bij Bol. Dat is nog goedkoper dan de studentenprijs. :)

[ Voor 3% gewijzigd door crunchytail op 27-05-2026 19:55 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

crunchytail schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:55:
Tipje: De Neo 256GB is nu €559 bij Bol. Dat is nog goedkoper dan de studentenprijs. :)
Verkoop ook door Bol zelf dus lijkt legitiem, wel een goede deal dan.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:15
franssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Verkoop ook door Bol zelf dus lijkt legitiem, wel een goede deal dan.
Zo te zien is Indogo nu uitverkocht voor deze prijs. Citrus is nog €559 en zilver €569. De 512GB variant is €669. :)

[ Voor 39% gewijzigd door crunchytail op 27-05-2026 22:18 ]

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:25
En zal je net zien als je zelf dit doet , dat hij direct kapot is. Tenminste dat zou mijn gebeuren.

Mn dochter aast op de Neo, heeft iemand daar ook al Genshin Impact op gespeeld?

• Greatsword
  • Niet online
eenhoorntje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:35:
En zal je net zien als je zelf dit doet , dat hij direct kapot is. Tenminste dat zou mijn gebeuren.

Mn dochter aast op de Neo, heeft iemand daar ook al Genshin Impact op gespeeld?
Er is geen Mac versie van Genshin dus dat wordt lastig. Er zijn wel opties via Playcover maar dat is een stuk lastiger dus niet echt aan te raden.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

eenhoorntje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:35:
Ik gebruik al jaren een Mous Case voor mijn telefoon. Het heeft mij al meerdere keren gered. Kijk ik op het Mous Twitter-account (vroeger) . Telefoons gaan nog steeds stuk met die case.

Je moet leren leven met Schrodingen en dat alles wat je bezit stuk kan gaan.

AKA Rinkel weblog

• DeNachtwacht
Ik heb jaren geleden al besloten geen hoesje meer om mijn telefoon te doen. Resultaat: vanaf dat moment steek je hem automatisch al voorzichtiger in je broekzak of legt hem net wat verder van de rand op tafel weg. Ik heb er wel een screenprotector op want anders krijg je toch kleine krasje op het scherm, maar verder bevalt mij dit perfect. Smartphones zijn al lang niet meer zo kwetsbaar dat hoesjes nodig zijn als je er voorzichtig mee omgaat, en bij laptops geldt dat natuurlijk nog meer.

Maar ik snap het natuurlijk zeker dat dat niet opgaat bij gebruik van de laptop in de middelbare schoolleeftijd. Maar voor de Neo laat ook dit filmpje al zien dat het in ieder geval géén laptop met matige bouwkwaliteit is. Met een degelijke hoes eromheen zal denk ik vooral vloeistof nog weleens een uitdaging kunnen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-05-2026 10:54 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:01
Indigo 256GB nu @ € 549 --> https://www.amazon.nl/gp/product/B0GR6JTCTR

• JB

JB

Cédric roelt!

Neo eindelijk binnen. Wel een tof apparaat, hoor! Heb zelf nooit een kleine MacBook gehad, altijd >15", maar deze zou ik bijna inruilen voor de iPad. Jammer dat de specs dan wat scheef lopen, want een M4 vs 18Pro is dan ook weer zozo. Of je het merkt? Geen idee...

Mijn boefje is liev!

• AMDLegion
JB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:20:
Neo eindelijk binnen. Wel een tof apparaat, hoor! Heb zelf nooit een kleine MacBook gehad, altijd >15", maar deze zou ik bijna inruilen voor de iPad. Jammer dat de specs dan wat scheef lopen, want een M4 vs 18Pro is dan ook weer zozo. Of je het merkt? Geen idee...
De A18 Pro zit in 95% van de taken tussen de M3 en M4 gepositioneerd, de M4 is ietsje sneller maar.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

AMDLegion schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:06:
[...]

De A18 Pro zit in 95% van de taken tussen de M3 en M4 gepositioneerd, de M4 is ietsje sneller maar.
In de technische video's over de A18 Pro cpu kwam iets interessants naar voren. Doordat de A18 pro 1 geheugenbus minder heeft dan een Mx chip wordt het gecompenseerd door een veel grotere interne cache. De A18 pro heeft maar één geheugenchip, terwijl een M4 twee geheugenchips heeft. De A18 pro heeft 44 MB terwijl de M4 er 28 mb heeft. Meer cache voor minder cores :D

Na een maand kan ik zeggen dat 1 uur werken 10 procent batterijconsumptie is. Ik heb het opladen op maximaal 80 procent gezet. Realistisch is 8 uur per dag het max. wat ik kan halen. Een simpele 10.000 mah powerbank geeft mij een paar uur extra zonder dat ik een stopcontact hoef te zoeken. Hooray.

Ik heb de oude Macbook Pro er ook weer bijgepakt. Van een fysiek trackpad terug naar een trackpad met Force Touch is wel heel raar. Ik voel de klik op de macbook Pro niet meer. Het subtiele tikje is nu opeens een zacht tikje. De oude macbook ging heel snel weer uit omdat de ventilator als een gek ging pompen om die 50 watt warmte van die Intel i5 weg te krijgen.

AKA Rinkel weblog

• franssie

franssie

Save the albatross

@4POX hoe zet je max acu op 80%? Kan dat zo snel niet vinden maar is wel fijn, ook al is de accu zelf te vervangen natuurlijk.

• outlandos
  • Laatst online: 20:51
franssie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:52:
@4POX hoe zet je max acu op 80%? Kan dat zo snel niet vinden maar is wel fijn, ook al is de accu zelf te vervangen natuurlijk.
Jij hebt geen Gemini om dit soort dingen aan te vragen?

• JB

JB

Cédric roelt!

outlandos schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:53:
[...]

Jij hebt geen Gemini om dit soort dingen aan te vragen?
Extra pijnlijk voor Apple :+

Mijn boefje is liev!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

franssie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:52:
Het vervangen is ook een reden dat ik voor de Neo koos. Ik heb een soort van stille hoop dat ik over twee jaar van een Chinese website een moederbord met een A19 Pro met 12 GB bestel.

Op dagen dat je wat langer de accu nodig heb kan je ervoor kiezen om de laptop tot 100 procent te laden. Maar dat is niet nodig omdat de Neo voor 99 procent in de woonkamer als de lurker machine gebruikt wordt.

80 procent grens uitleg

[ Voor 19% gewijzigd door 4POX op 29-05-2026 20:15 ]

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste