[MacBook Neo] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:00
Tommie12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:53:
[…]
Dit is een laptop voor studenten en pure gebruikers van content, geen creators. (en dus ook geen IT studenten, want die hebben meestal wel iets zwaarder nodig)
Op bepaalde unis kan het anders zijn, maar over het algemeen draait de meeste software via de cloud tegenwoordig, i.e. Google Colab, Anaconda notebooks, of huiswerkprojecten gebruiken niet zo heel veel RAM. Als studenten echte rekenkracht en RAM nodig hebben kunnen ze meestal gebruikmaken van de veel sterkere Lab-machines, wat waarschijnlijk wel M2 chips minimaal zijn.

Natuurlijk een computer met 16GB RAM is wenselijker, maar als dat bijna het dubbele moet kosten… daarnaast, Apple is redelijk efficiënt inderdaad dus we gaan het zien in de testbanken volgende week wat de daadwerkelijke performance is. Ben benieuwd.

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:00
DeNachtwacht schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:57:
[…] Je wil eigenlijk wel een model met touch id en ook 512GB is wel lekker, en dan is €799 toch wel echt een prijs die niet meer 'laag' te noemen is.
[…]
Willen de mensen voor wie dit überhaupt een eerste Mac is per se Touch ID, of is dit voornamelijk een Apple-gebruiker bril. Ik denk dat als mensen het niet gebruikt hebben, ze ook niet weten wat ze missen.

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:48
Een Macbook met 8GB ram is echt niet meer aan te raden, zelfs niet voor licht gebruik. Ik had tot een maand geleden een M1 MBA met 8GB ram en deze was met MacOS Tahoe ontzettend traag. Een paar Safari tabs en 2 VSCode vensters geopend ging al niet meer zonder steeds de draaiende strandbal te zien. Vooral youtube in Safari gebruikt ontzettend veel ram. Lokaal LLMs draaien gaat ook niet met 8gb ram afgezien van een aantal hele kleine nauwelijks bruikbare modellen.

Ik werk nu op een Ubuntu systeem met 64GB ram en 16GB gpu ram en dat is een wereld van verschil voor software ontwikkeling en lokaal LLMs draaien.

Ook is 256GB opslag niet meer voldoende. Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat, volgend jaar hopelijk 16GB ram en 512GB opslag.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:14
GoingDutch schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:10:
Een Macbook met 8GB ram is echt niet meer aan te raden, zelfs niet voor licht gebruik. Ik had tot een maand geleden een M1 MBA met 8GB ram en deze was met MacOS Tahoe ontzettend traag. Een paar Safari tabs en 2 VSCode vensters geopend ging al niet meer zonder steeds de draaiende strandbal te zien. Vooral youtube in Safari gebruikt ontzettend veel ram. Lokaal LLMs draaien gaat ook niet met 8gb ram afgezien van een aantal hele kleine nauwelijks bruikbare modellen.

Ik werk nu op een Ubuntu systeem met 64GB ram en 16GB gpu ram en dat is een wereld van verschil voor software ontwikkeling en lokaal LLMs draaien.

Ook is 256GB opslag niet meer voldoende. Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat, volgend jaar hopelijk 16GB ram en 512GB opslag.
We moeten dit nog maar eens zien: "Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat". Ik denk dat je er naast zit. Ik denk dat er heel wat scholen, studenten maar ook huis tuin en keuken gebruikers zijn die denken ah, mooie prijs! Er prima mee uit de voeten kunnen. Anders brengt Apple het product echt niet uit.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:30
BiaggioLuciano schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Willen de mensen voor wie dit überhaupt een eerste Mac is per se Touch ID, of is dit voornamelijk een Apple-gebruiker bril. Ik denk dat als mensen het niet gebruikt hebben, ze ook niet weten wat ze missen.
Sterker nog, ik zet het overal uit omdat ik FaceID gewend ben. Ik zou er nu voor kiezen om het juist niet te nemen. Ik vind TouchID echt verschrikkelijk om te gebruiken. Het weigert nagenoeg altijd bij mij.

I don't have dreams, I have goals!!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Wat zijn dat nou voor rare vergelijkingen. Je weet dat je maar 8GB RAM hebt, dan moet je ook niet met zware apps gaan multitasken en verbaast zijn over tragere performance. Mijn M1 Max heeft ook 64GB en draait nog steeds als een zonnetje.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Deze modellen zullen als warme broodjes over de toonbank gaan, voor 599/699 is het echt een mooie prijs voor de niet veeleisende gebruiker. Wat koop je anders voor dat bedrag?

• Greatsword
  • Niet online
Ben benieuwd of deze laptop echt zoveel teweeg gaat brengen in de laptop industrie zoals sommige mensen denken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:10

franssie

Save the albatross

@GoingDutch echt, wat verwacht je? En wat vergelijk je?
Een LLM draaien op een medium laptop? Dat kan ik ook niet op mijn workstation laptops, nou ja het kan, maar ik ga het niet doen. Daar heb ik een workstation voor, maar dat is zo onhandig op de bank, in de trein of vliegtuig. Of oh wacht, terminal of remote desktop? Zouden die daarvoor bestaan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MysticX
  • Niet online

Ik denk dat jij hier de plank volledig misslaat, want de Neo is niet bedoeld voor LLM's, VSCode en wat je hierboven allemaal opnoemt. Het is een instap Mac voor de huis/tuin/keuken gebruiker. Heb je wat meer nodig? Dan ga je naar de Air? Is die niet toereikend genoeg? Dan hebben we nog altijd de Pro modellen, en ja, daar betaal je natuurlijk ook voor :)

• MysticX
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:34:
Ben benieuwd of deze laptop echt zoveel teweeg gaat brengen in de laptop industrie zoals sommige mensen denken.
Ik vermoed van wel; er is geen alternatief in deze prijsklasse. Een chromebook is na aanschaf al afgeschreven :+

• GoingDutch
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:11:
We moeten dit nog maar eens zien: "Jammer dat Apple hier volledig de plank misslaat". Ik denk dat je er naast zit. Ik denk dat er heel wat scholen, studenten maar ook huis tuin en keuken gebruikers zijn die denken ah, mooie prijs! Er prima mee uit de voeten kunnen. Anders brengt Apple het product echt niet uit.
Het zal vast goed verkopen want Apple en op het eerste gezicht betaalbaar. Maar qua prestaties is dit niet iets wat je op lange termijn wil, dat is wat ik bedoel met ‘de plank misslaan’. Die basis M1 MBA van mij had achteraf gezien ook nooit gemoeten. Die was na een paar OS updates nauwelijks meer te gebruiken.

• mprkooij
MysticX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Ik vermoed van wel; er is geen alternatief in deze prijsklasse. Een chromebook is na aanschaf al afgeschreven :+
Ha, vind het ook een voordeel dat een MacBook Neo een aluminium behuizing heeft. Veel laptops in deze prijsklasse buigen zodra je erop typt.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

De Neo is voor middelbare school studenten bedoeld. Niet voor software ontwikkeling of lokaal LLM’s draaien. Er is een 16GB/512GB model, maar dat is de MacBook Air. Je kan voor €699 geen 16GB/512GB verwachten.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Greatsword
  • Niet online
GoingDutch schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Die basis M1 MBA van mij had achteraf gezien ook nooit gemoeten. Die was na een paar OS updates nauwelijks meer te gebruiken.
Ga eens lekker ergens anders trollen. De M1 Air is tot vandaag de dag 1 van de meeste revolutionaire laptops ooit.

Jij had gewoon minimaal een M1 Pro of Max nodig, maar wilde het geld er niet voor neerleggen, dat is totaal wat anders.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Raar iedereen is best enthousiast over deze Neo ?? :? :X |:(

Info ; https://www.macrumors.com/guide/macbook-neo-vs-air/

[ Voor 58% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-03-2026 20:50 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:49:
Raar iedereen is best enthousiast over deze Neo ?? :? :X |:(

Info ; https://www.macrumors.com/guide/macbook-neo-vs-air/

Ik zie een splinternieuwe ( sealed ) MacBook Air 13,6" ( M2 / 16GB / 256GB ) in de hippe kleur

sterrenlicht in de V&A staan voor €759 8)7

Dan heb je wel --> 16GB...TouchID...Juiste Trackpad ( Force Touch )...M2 CPU...verlicht keyboard...1080p webcam...Twee volledig werkende thunderbolt 4 ports !
Maar die is niet geel. Ik hou van oranje en geel <3

En nieuw ook

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:39
Ook besteld, voor de vrouw. Toch maar voor de 512 met Touch ID gekozen. Ben benieuwd volgende week.

©2004

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MysticX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:33:
Deze modellen zullen als warme broodjes over de toonbank gaan, voor 599/699 is het echt een mooie prijs voor de niet veeleisende gebruiker. Wat koop je anders voor dat bedrag?
Helaas is het hier dus €699 / €799, toch wel echt een wezenlijk verschil, zo'n 13% duurder.
Redondo1982 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:11:
[...]

Sterker nog, ik zet het overal uit omdat ik FaceID gewend ben. Ik zou er nu voor kiezen om het juist niet te nemen. Ik vind TouchID echt verschrikkelijk om te gebruiken. Het weigert nagenoeg altijd bij mij.
Ik ben dan wel benieuwd welke macbook bij hebt want bij mijn weten is er vooralsnog (helaas) nog geen enkele macbook die FaceID ondersteunt. ;) .

[ Voor 38% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-03-2026 21:35 ]

youtube.com/@hisrep

• MysticX
  • Niet online
*snip* we gaan niet aanzetten tot fraude

[ Voor 95% gewijzigd door Daedalus op 05-03-2026 20:48 ]

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Haha, ik hoop toch nog op een Amerika-vakantieganger in de vrienden/familiegroep ergens deze zomer, voor omgerekend €600 het touchID model hebben klinkt wel echt heel aanlokkelijk. Voor zo'n prijs kan je hem echt nauwelijk laten liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-03-2026 21:37 ]

youtube.com/@hisrep

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Bossie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Eens, ik denk dat dit de perfecte ouder/vriendin/admin/onderweg laptop gaat worden, dan doel ik voornamelijk op doelgroepen waarbij de laptop voornamelijk wat word gebruikt voor basic office/email/internet werk icm media consumptie.

Het enige nadeel wat ik eventueel kan bedenken dat mijn ouders bijvoorbeeld toch graag een 15" hebben zodat het niet scherm niet zo druk work icm grotere fonts :+
Dit is perfect, en niet te duur om onderweg mee te sleuren inderdaad. Voor wat extern beheer etc heb ik geen Pro of wat dan ook nodig. Simpel apparaatje waar ik overal in kan ssh'en en wat administratie kan doen is perfect.

Zucht...

• Redondo1982
DeNachtwacht schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:29:
[...]
Ik ben dan wel benieuwd welke macbook bij hebt want bij mijn weten is er vooralsnog (helaas) nog geen enkele macbook die FaceID ondersteunt. ;) .
Macbook Ultra M7 MicroLED incl. touchscreen en holografisch projector. Tevens 5TB SSD en 128gb intern geheugen. Ik ben betatester voor Apple.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:49

sus

is druk :+

Instant buy dit. Ik heb nu nog een Macbook Pro uit 2013, die is echt wel klaar. En wat doe ik er op? Eens een mailtje tikken en wat internetten, dingen die ik net niet lekker vind op telefoon of tablet omdat ik dan net even een touchpad en/of toetsenbord nodig heb.

De Air stond al even op een lijstje, maar vind ik voor wat ik er mee doe domweg te duur. Maar dit? No-brainer. Voor die 100,- meer wel de versie met TouchID uiteraard, de opslag is een leuke bijkomstigheid.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:43
Tot anderhalve maand geleden had ik ook een m1 air met 8gb ram (met 512gb ssd). Ik herken niks van wat je zegt.
Ik had een berg tabs in Safari open staan, draaide zowel Linux als een Windows 11 VM. Heb ook wel eens docker containers gedraaid, geprutst met xcode, anaconda en Vscode. Weliswaar hobbie matig.

Ding werkte prima. Heb nu een m4 air, voelt ietsje sneller, maar die m1 air was ook gewoon snel. Niks wat ik nu wel kan en toen niet, afgezien dan van cyberpunk draaien.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat we deze MacBook toch vaak in het straatbeeld gaan tegenkomen, perfecte instapper voor jeugd, maar ook voor ‘de vrouw’ en ouders. Prijs is mijn inziens prima, benieuwd naar de echte reviews!

Zou er bijna zelf ook een bestellen. Voor de leuk. :)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik snap werkelijk niet waarom deze laptop zo vaak wordt genoemd als "leuk voor de vrouw" :o

Ik (als man) gebruik banklaptops van 13" al zolang ze bestaan. Zwaar werk doe je op een andere machine, en eventueel log je daar remote op in - maar wat dat nou met geslacht te meken heeft snap ik werkelijk echt niet.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 05-03-2026 00:26 ]

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@franssie zoals met elke genderdiscussie is zo'n instap mac natuurlijk niet per sé mannelijk of vrouwelijk omdat er natuurlijk ook mannelijke vrouwen zijn en vrouwelijke mannen, maar je kan toch wel zeggen dat over het algemeen mannen meer met tech hebben en dus ook vaker voor de duurdere / nieuwste modellen laptops willen gaan. Net zoals ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat het leeuwendeel van de mensen op GoT mannen zijn. Of dat (is gewoon een feit, geen mening) vrouwen over het algemeen de basis iphone kiezen en mannen eerder de pro.

Kortom tuurlijk is het wel wat stereotyperend maar over het algemeen kun je best voorspellen dat dit een device is dat sneller door vrouwen wordt gekocht omdat er nu eenmaal minder vrouwen zijn die interesse hebben in de nieuwste M5 met 128GB DDR en 2TB SSD. Ik voel de woke aanval alweer komen dus alvast weer even een grote disclaimer; nee, ik ben niet rechts, nee, ik ben niet tegen gelijkheid tussen man en vrouw maar juist enorm vóór. Maar ik krijg er ook gewoon best jeuk van als ik zie dat mensen direct in een hoek wordt geduwd als ze zeggen dat mannen gemiddeld nu eenmaal meer met bepaalde tech hebben (of andere vergelijkbare dingen), maar niemand ooit klaagt of opmerkingen maakt als iemand iets zegt als dat vrouwen nu eenmaal vaker een libelle lezen (of andere dingen die vrouwen gemiddeld genomen nu eenmaal vaker feitelijk doen/kopen/willen).

Maar laten we alsjeblieft deze discussie hier verder laten want het is totaal offtopic en bovendien, zoals gezegd: ik ben zelf ook wel in de markt voor dit apparaatje dus het levende bewijs dat niet alleen vrouwen dit apparaat gaan kopen :+.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-03-2026 23:27 ]

youtube.com/@hisrep

• Redondo1982
DeNachtwacht schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:48:
@franssie zoals met elke genderdiscussie is zo'n instap mac natuurlijk niet per sé mannelijk of vrouwelijk omdat er natuurlijk ook mannelijke vrouwen zijn en vrouwelijke mannen, maar je kan toch wel zeggen dat over het algemeen mannen meer met tech hebben en dus ook vaker voor de duurdere / nieuwste modellen laptops willen gaan. Net zoals ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat het leeuwendeel van de mensen op GoT mannen zijn. Of dat (is gewoon een feit, geen mening) vrouwen over het algemeen de basis iphone kiezen en mannen eerder de pro.

Kortom tuurlijk is het wel wat stereotyperend maar over het algemeen kun je best voorspellen dat dit een device is dat sneller door vrouwen wordt gekocht omdat er nu eenmaal minder vrouwen zijn die interesse hebben in de nieuwste M5 met 128GB DDR en 2TB SSD. Ik voel de woke aanval alweer komen dus alvast weer even een grote disclaimer; nee, ik ben niet rechts, nee, ik ben niet tegen gelijkheid tussen man en vrouw maar juist enorm vóór. Maar ik krijg er ook gewoon best jeuk van als ik zie dat mensen direct in een hoek wordt geduwd als ze zeggen dat mannen gemiddeld nu eenmaal meer met bepaalde tech hebben (of andere vergelijkbare dingen), maar niemand ooit klaagt of opmerkingen maakt als iemand iets zegt als dat vrouwen nu eenmaal vaker een libelle lezen (of andere dingen die vrouwen gemiddeld genomen nu eenmaal vaker feitelijk doen/kopen/willen).

Maar laten we alsjeblieft deze discussie hier verder laten want het is totaal offtopic en bovendien, zoals gezegd: ik ben zelf ook wel in de markt voor dit apparaatje dus het levende bewijs dat niet alleen vrouwen dit apparaat gaan kopen :+.
Zo, ben je opgelucht nu?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:57
GoingDutch schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Het zal vast goed verkopen want Apple en op het eerste gezicht betaalbaar. Maar qua prestaties is dit niet iets wat je op lange termijn wil, dat is wat ik bedoel met ‘de plank misslaan’. Die basis M1 MBA van mij had achteraf gezien ook nooit gemoeten. Die was na een paar OS updates nauwelijks meer te gebruiken.
…… voor wat?

Heb hier een basis M1 en voor mij doet hij het prima. Beetje browsen. Wat Photoshop. Word en Excel. Precies waar deze Neo ook voor bedoeld is.

Haters everywhere but I don’t really care

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb tot 2024 ook gewerkt op de allergoedkoopste MacBook Air M1 met 8GB geheugen. Gebruikte veel Figma, Photoshop en Illustrator. Dat ding was zoveel sneller dan mijn laatste Intel MacBook.

Wellicht dat het sinds Sequoia of Tahoe helemaal anders is. Maar onder Sonoma heb ik nooit wat gemerkt van die 8GB in negatieve zin.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:19
sus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:54:
Instant buy dit. Ik heb nu nog een Macbook Pro uit 2013, die is echt wel klaar. En wat doe ik er op? Eens een mailtje tikken en wat internetten, dingen die ik net niet lekker vind op telefoon of tablet omdat ik dan net even een touchpad en/of toetsenbord nodig heb.

De Air stond al even op een lijstje, maar vind ik voor wat ik er mee doe domweg te duur. Maar dit? No-brainer. Voor die 100,- meer wel de versie met TouchID uiteraard, de opslag is een leuke bijkomstigheid.
Als opvolger voor een laptop van 13 jaar geleden is dit een prima chromebook-alternatief. Als je overstapt van een oude Macbook ga je geen dingen missen als een goede webcam met centerstage, force touch trackpad, voldoende RAM, magsafe, dunne bezels, snelle processor, memory bandwith, lange batterijduur, aansluiting voor meerdere monitoren, verlicht toetsenbord, goede speakers.
Of je besteed zo'n 100 euro meer en koopt een Macbook Air M4 die dat allemaal wel heeft, niet zwaarder maar wel dunner is dan de Macbook Neo, met een fiks groter (13,6 versus 12,9) en beter scherm in een vrijwel net zo groot chassis.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:39
franssie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:38:
Ik snap werkelijk niet waarom deze laptop zo vaak wordt genoemd als "leuk voor de vrouw" :o

Ik (als man) gebruik banklaptops van 13" al zolang ze bestaan. Zwaar werk doe je op een andere machine, en eventueel log je daar remote op in - maar wat dat nou met geslacht te meken heeft snap ik werkelijk echt niet.
Ik denk inderdaad dat het ook een goede kanshebber voor mij zou zijn. Maar mijn m2 mac hoeft nog niet vervangen te worden.

In mijn geval is hij perfect voor ‘de vrouw’ omdat zij minimale eisen stelt en nodig heeft. En dan zelfs de goedkoopste MacBook is nog een overkill en zonde van het geld. Vind zij zelf ook. Maar het had inderdaad ook ‘het kind’ of ‘de moeder/vader’ kunnen zijn. Al met al past de term ‘de gebruiker die weinig zware taken doet’ misschien het beste maar die is zo lang.. 😄

©2004

• Of-Aaargh
matthijst schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 06:41:
[...]

…… voor wat?

Heb hier een basis M1 en voor mij doet hij het prima. Beetje browsen. Wat Photoshop. Word en Excel. Precies waar deze Neo ook voor bedoeld is.
Klopt, ik denk dat de Mac Neo aardig vergelijkbaar is met wat je tegenwoordig kunt doen met de basis Macbook Air M1. Maar waarom zou je dan de Neo kopen als je voor minder geld nog steeds een veel betere Macbook Air M2 kunt kopen?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:42:
[...]

Klopt, ik denk dat de Mac Neo aardig vergelijkbaar is met wat je tegenwoordig kunt doen met de basis Macbook Air M1. Maar waarom zou je dan de Neo kopen als je voor minder geld nog steeds een veel betere Macbook Air M2 kunt kopen?
Deze lijkt alleen NIET daadwerkelijk leverbaar. En ja daar heb ik gister een mail aan gewijd ;)

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:57
[...]

Ik niet, maar roze wel leuk voor m'n vrouw ;)
Zie wel wat minpuntjes: geen backlit keyboard, geen true tone scherm.
Dus idd wellicht eigen M1 doorschuiven en die upgraden naar een M4/M5 ook een optie.

Haters everywhere but I don’t really care

• mprkooij
Ik ben wel heel benieuwd hoe de A18 Pro in de MacBook Neo zich verhoudt tot een M1/M2 met 8GB werkgeheugen.

Waarom de MacBook Neo (met 8GB werkgeheugen) nu wel om kan gaan met AI taken (waarbij ik dacht dat je eigenlijk minimaal 16GB nodig had?) en dat bij de nieuwe MacBook's meer moest zijn heeft misschien te maken met de A18 Pro die nu wordt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RabOBr-QM25dZAz3Y_s0f_LzMO0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/32ud4nx3jzxRkATwKPD6aYyW.png?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door mprkooij op 05-03-2026 08:42 ]

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:02
Mooie laptop voor mijn ouders. Groot voordeel is dat je gratis pages, Keynote en Numbers hebt. Als ik een office pakket meeneem in de kosten van een vergelijkbare Windows laptop, is de MacBook neo best goedkoop

[ Voor 9% gewijzigd door noslen op 05-03-2026 08:48 ]

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33
[...]

Is helemaal niet beschikbaar voor die prijs.

Het is dat ik zelf nog een prima M2 Air heb, anders had ik deze Neo direct gekocht. Ik denk dat dit echt een knaller gaat worden!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Of-Aaargh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:38:
Of je besteed zo'n 100 euro meer en koopt een Macbook Air M4 die dat allemaal wel heeft, niet zwaarder maar wel dunner is dan de Macbook Neo, met een fiks groter (13,6 versus 12,9) en beter scherm in een vrijwel net zo groot chassis.
Is inderdaad wel een goed punt en een overweging voor wie op veel punten even sterker mee wil. Maar dat zit hem wat mij betreft echt erin dat Apple helaas weer niet kiest om de dollar = euro vertaling te maken. Een prijsverschil van €200 tussen een M4 en de Neo touch is een veel beter te verantwoorden prijsstelling wat mij betreft.

Hopelijk ontstaat die ruimte snel bij de retailers die eigenlijk altijd (net als dus de M4) na een paar maanden wat goedkoper zijn t.o.v. Apple zelf.

youtube.com/@hisrep

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik vraag me wel af wat dit gaat betekenen voor de iPad. $499/€599 voor onderwijs zit je op het niveau van een Chromebook of iPad Air. Waarom zou iemand nog een iPad kopen voor onderwijs doeleinden?

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Mog ik denk dat ze dat ingecalculeerd hebben en inderdaad zal dat wat gaan dalen want in scholen waar de iPad wordt ingezet is dat altijd als een soort laptop met keyboard erbij. Dat wordt dus veel minder nodig. Aan de andere kant blijft dat wel een inherent compacter apparaatje dat toch degelijker is (toetsenbord in een stevige hoes kan kapot, maar is ook vrij goedkoop te vervangen, maar een MBN toetsenbord kapot betekent vaak een nieuwe kopen) dus zal niet iedere school daarmee stoppen. Maar in het algemeen is de gedachte natuurlijk (gok ik) dat ze hiermee marktaandeel van Chromebooks af willen snoepen.

youtube.com/@hisrep

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:44
@Mog Onderwijs is ook een vrij brede markt he. Heb je het over basisonderwijs dan heb je echt nog veel meer aan een iPad dan een Macbook omdat je touch hebt, geen scharnier wat kapot kan gaan en je kan er een hele stevige hoes omheen doen. Voor middelbaar of hoger onderwijs worden denk ik al weining iPad's gebruikt en veelal laptops. Mijn zoon heeft nu een Dell voor zoveel jaar sinds dit jaar, maar die prijzen zijn wel een stukje hoger als je alles bij elkaar optelt dan zo'n Neo. Goed, je zit dan ook met onderhoudsplan en garanties en ondersteuning wat ik vooral heel handig vind omdat ik geen zin heb om daar zelf tijd in te moeten steken bij problemen. Maar voor de software die ze gebruiken zou dit denk ik echt een prima machine zijn. Alles is grotendeels in de cloud al, dus om nou te zeggen dat ze zo'n dikkere bak nodig hebben.

• Of-Aaargh
iMode schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Is helemaal niet beschikbaar voor die prijs.
Jawel, de M2 Macbook Air is te koop voor 749 euro (bijvoorbeeld bij Amac), terwijl de Neo 799 euro kost (afgezien van het niet aan te raden instapmodel dat zelfs geen Touch ID heeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Of-Aaargh op 05-03-2026 11:13 ]

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Of-Aaargh check dat plaatje van @mprkooij.

- De M2 is echt niet zoveel krachtiger dan wat je met een Neo koopt,
- heeft sowieso maar 256GB SSD als nadeel
- is alleen bij Amac leverbaar voor die prijs met 2-4 weken wachttijd
- en tot slot het belangrijkste OS-support. Apple geeft altijd zo'n 7 jaar updates aan laptops dus je weet dat je met een M2 al in 2029 klaar bent terwijl de Neo door zal gaan tot 2033. Met bijv. schoolgaande kinderen die starten in de brugklas is dat een belangrijk argument om voor een Neo te gaan.

youtube.com/@hisrep

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33
Of-Aaargh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Jawel, de M2 Macbook Air is te koop voor 749 euro (bijvoorbeeld bij Amac), terwijl de Neo 799 euro kost (afgezien van het niet aan te raden instapmodel dat zelfs geen Touch ID heeft).
Nee hij is helemaal niet leverbaar voor 749,- kijk maar op de website, bel ze maar, niet te bestellen.

Neo kan ik kopen voor 599,- (3 kids die student zijn). Touch ID niet nodig, werkt bij mijn Air M2 bijna nooit.

Nogmaals dit wordt echt een mega klapper, het is dat ik al voorzien ben anders had ik het wel geweten.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Eens... maar ik wacht zelf wel echt even de reviews af hoe snel & bruikbar hij is. Apple kennende komt dat wel goed maar die macbook pro 2018 doet het nog wel 1 maandje extra om die reviews even af te wachten. Ik ben wel heel benieuwd :)

youtube.com/@hisrep

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02:42
DeNachtwacht schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:21:
@Mog ik denk dat ze dat ingecalculeerd hebben en inderdaad zal dat wat gaan dalen want in scholen waar de iPad wordt ingezet is dat altijd als een soort laptop met keyboard erbij. Dat wordt dus veel minder nodig. Aan de andere kant blijft dat wel een inherent compacter apparaatje dat toch degelijker is (toetsenbord in een stevige hoes kan kapot, maar is ook vrij goedkoop te vervangen, maar een MBN toetsenbord kapot betekent vaak een nieuwe kopen) dus zal niet iedere school daarmee stoppen. Maar in het algemeen is de gedachte natuurlijk (gok ik) dat ze hiermee marktaandeel van Chromebooks af willen snoepen.
Toetsenbord vervangen van de iPad ( mits officieel ) is niet “vrij goedkoop” te vervangen. Officiële toetsenbord van de iPad is bijna de helft van de hele Neo qua prijs.

En dan heb je niet eens een trackpad

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@AMDLegion dat is dan ook waarom veel scholen ervoor kiezen een sterke toetsenbordhoes van een ander merk. Er zijn diverse modellen voor tussen de €80-150 te vinden, echt degelijk logitech spul enzovoorts. Dat is al een heel ander bedrag en bovendien is die van apple zelf juist ook minder 'leerling proof'. Trackpad is voor leerlinggebruik zelden echt nuttig want ze willen kunnen typen in hun school apps en notitieblokken, en voor de rest gebruiken ze massaal het touchscreen.

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-03-2026 12:13 ]

youtube.com/@hisrep

• Palomar
  • Niet online
Ik had al een Air M4 in het winkelmandje liggen maar ben sinds de Neo niet meer van gedachten veranderd ;) Het is wel een heel goede deal, maar ik koop hem als vervanger voor mijn desktop en hij moet echt wel jaren meegaan. Ben met die Neo toch wel een beetje bang dat ie na een paar Mac OS updates langzamer gaat worden. En ik wil toch wel graag magsafe laden en touchid. Heb op mn huidige oude macbook een heel korte code als wachtwoord, omdat het anders superirritant met een langer/complexer wachtwoord is als je even snel wilt inloggen. Een Neo met touchid komt al vrij dichtbij de prijs van een Air M4 (wel minder opslag weliswaar, maar ik heb niet zoveel nodig). En dan een iets minder goed scherm en geen toetsenbordverlichting maakt het toch net iets minder een macbook ervaring ;) En als je dan toch veel geld uitgeeft (699 voor de Neo is ook niet goedkoop) dan toch nog wat meer voor de volledige experience ;)

Als ik zou moeten kiezen tussen de nieuwe M5 Air of een Neo dan werd het een ander verhaal. 1200 euro vind ik gewoon te veel. dus dan zou ik ook erg tevreden zijn met de Neo en zijn beperkingen.

• THE_BASE
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:21:
Ik had al een Air M4 in het winkelmandje liggen maar ben sinds de Neo niet meer van gedachten veranderd ;) Het is wel een heel goede deal, maar ik koop hem als vervanger voor mijn desktop en hij moet echt wel jaren meegaan. Ben met die Neo toch wel een beetje bang dat ie na een paar Mac OS updates langzamer gaat worden. En ik wil toch wel graag magsafe laden en touchid. Heb op mn huidige oude macbook een heel korte code als wachtwoord, omdat het anders superirritant met een langer/complexer wachtwoord is als je even snel wilt inloggen. Een Neo met touchid komt al vrij dichtbij de prijs van een Air M4 (wel minder opslag weliswaar, maar ik heb niet zoveel nodig). En dan een iets minder goed scherm en geen toetsenbordverlichting maakt het toch net iets minder een macbook ervaring ;) En als je dan toch veel geld uitgeeft (699 voor de Neo is ook niet goedkoop) dan toch nog wat meer voor de volledige experience ;)

Als ik zou moeten kiezen tussen de nieuwe M5 Air of een Neo dan werd het een ander verhaal. 1200 euro vind ik gewoon te veel. dus dan zou ik ook erg tevreden zijn met de Neo en zijn beperkingen.
Ik denk dat de MacBook Air M4 een hele goede keuze is. Het is zeker niet zo dat een Air nu ineens niet zoveel meer biedt nu de Neo er is. Er zit nog een behoorlijk groot verschil tussen.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Greatsword
  • Niet online
Nog even een reality check, de Neo en Mac Mini kosten nu beide 599,- met onderwijskorting.

Uiteraard is de Mini een veel krachtigere machine met M4/16GB, meer aansluitmogelijkheden etc, maar voor hetzelfde geld krijg je nu dus een complete Mac met toetsenbord, trackpad, webcam enz.

Ik ben echt benieuwd of ik volgende week ook echt het premium Apple/Mac gevoel krijg als ik hem voor het eerst in gebruik neem.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:41:
Nog even een reality check, de Neo en Mac Mini kosten nu beide 599,- met onderwijskorting.

Uiteraard is de Mini een veel krachtigere machine met M4/16GB, meer aansluitmogelijkheden etc, maar voor hetzelfde geld krijg je nu dus een complete Mac met toetsenbord, trackpad, webcam enz.

Ik ben echt benieuwd of ik volgende week ook echt het premium Apple/Mac gevoel krijg als ik hem voor het eerst in gebruik neem.
Dat is imo meer appels met peren vergelijken als een reality check. Anders kan je ook bij zo ongeveer elke Tweakers desktop BBG zeggen dat je voor minder geld een laptop kan kopen, en daar krijg je een scherm en toetsenbord bij!

Maar de veel mindere hardware is een punt. En ik vermoed zelf dat de CPU voor gewoon licht office verbruik het prima zal doen, maar als iemand niet zo is van de tabbladen sluiten kan ik me wel voorstellen dat geheugen toch een dingetje zal zijn. Daarnaast: 12.9" vind ik persoonlijk gewoon erg klein. En als het alternatief de Ipad is, dan is deze natuurlijk vergelijkbaar / wat groter (al zonder de mogelijkheid om portrait modus te gebruiken). Maar als het alternatief een Mac Mini met 27" scherm is, dan is het onvergelijkbaar natuurlijk. (En ja dat scherm kan je ook aan de Neo hangen, maar als je de mobiliteit niet gebruikt van de Neo ben je gewoon altijd beter af met bijvoorbeeld een Mac Mini).

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ach, je kan hier tot in sint juttemis met elkaar over discussieren maar ieder maakt toch zijn eigen keuzes op basis van eigen wensen. Ik snap dus ook niet helemaal meer waar deze discussie heen gaat ;) . Er is gewoon een nieuwe, meer middensegment markt die Apple aan probeert te boren en komende maanden zal uitwijzen hoe groot de markt hiervoor is en spannender dan dat is het ook niet.

Weet iemand of er ook al youtubers zijn die exclusieve reviews/hands-on hebben die de komende dagen online komen? Buiten de gebruikelijke "live vanaf de beurs" beelden ben ik nog geen echte in-depth reviews tegen gekomen, iemand anders wel?

youtube.com/@hisrep

• Palomar
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:12:
Ach, je kan hier tot in sint juttemis met elkaar over discussieren maar ieder maakt toch zijn eigen keuzes op basis van eigen wensen. Ik snap dus ook niet helemaal meer waar deze discussie heen gaat ;) . Er is gewoon een nieuwe, meer middensegment markt die Apple aan probeert te boren en komende maanden zal uitwijzen hoe groot de markt hiervoor is en spannender dan dat is het ook niet.

Weet iemand of er ook al youtubers zijn die exclusieve reviews/hands-on hebben die de komende dagen online komen? Buiten de gebruikelijke "live vanaf de beurs" beelden ben ik nog geen echte in-depth reviews tegen gekomen, iemand anders wel?
iig gisteren deze al gezien: YouTube: Macbook Neo Impressions: Reincarnated!

en volgens mij nog wel meer die niet vanaf de beurs waren. Wellicht hebben sommige reviewers hem al van te voren opgestuurd gekregen.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:28

4POX

Everybody is wired

Ik denk dat de Youtubers werken met een NDA. Ze hebben de laptop nu al gekregen en mogen erover praten. Maar op 11 maart mogen ze pas met de details naar buiten treden. Dan pas de benchmarks en hoe goed de camera is. Hoe de muziek klinkt. etc

YouTube: Macbook Neo Impressions: Reincarnated!

[edit]

Ik denk dat de Macbook Neo technisch niet meer dan 8 GB kan aanspreken vanwege het design. Volgend jaar, (of later) krijgen wij de opvolger die dan 12 GB heeft. Net als de Iphone 17 Pro nu ook heeft. Daarom ook maar 1 snelle USB poort. Zou mij niet verbazen dat die tweede USB-poort op een HUB hangt met de webcam, toetsenbord en trackpad. Ik kan niet wachten op de eerste teardowns.

[ Voor 36% gewijzigd door 4POX op 05-03-2026 13:41 ]

AKA Rinkel weblog

• Greatsword
  • Niet online
@Sissors Ik bedoel meer dat je nu voor 599,- een volledige Mac met MacOS tot je beschikking kan hebben.

De Mini zelf is goedkoop, maar dan moet je alsnog een externe monitor, toetsenbord en muis halen en dan komt er dus nog makkelijk een paar honderd euro bovenop. Een iPad is voor mij geen echte vervanger voor een Mac vanwege de iPadOS beperkingen.

Heb zelf altijd onderstaande standaard open staan en dat gebruikt momenteel 32GB RAM volgens de Activity Monitor. Dat gaat dus een leuke test worden qua responsiveness met 8GB RAM. Ik verwacht er uiteraard niet veel van, maar wel benieuwd of hij het aankan.
  • 2x Finder venster
  • Safari met 12-16 tabbladen
  • Apple Music
  • Mail
  • Photos
  • Agenda
  • Notities
  • Home
  • Weather

• AMDLegion
DeNachtwacht schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:11:
@AMDLegion dat is dan ook waarom veel scholen ervoor kiezen een sterke toetsenbordhoes van een ander merk. Er zijn diverse modellen voor tussen de €80-150 te vinden, echt degelijk logitech spul enzovoorts. Dat is al een heel ander bedrag en bovendien is die van apple zelf juist ook minder 'leerling proof'. Trackpad is voor leerlinggebruik zelden echt nuttig want ze willen kunnen typen in hun school apps en notitieblokken, en voor de rest gebruiken ze massaal het touchscreen.
Wel een armoedige ervaring dan. Ik neem het van je aan dat het zo gaat, heb er zelf geen ervaring in. Wij hadden vroeger Chromebooks op school, dat heb ik nog steeds liever dan een tablet.

Ik gun het de leerlingen en studenten van het heden om lekker een MacBook Neo te mogen gebruiken voor al het harde leren :)

• AMDLegion
Ik ga zelf de roze met 512GB bestellen, en ja ik ben een man ;)

Past mooi bij m’n knalroze m4 iMac en aangezien ik een bloedhekel heb aan iPads heb ik nu met deze Neo ook het equivalent van een iPad op de keukentafel die altijd paraat ligt voor een snelle Google search of mail check

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

AMDLegion schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Wel een armoedige ervaring dan. Ik neem het van je aan dat het zo gaat, heb er zelf geen ervaring in. Wij hadden vroeger Chromebooks op school, dat heb ik nog steeds liever dan een tablet.

Ik gun het de leerlingen en studenten van het heden om lekker een MacBook Neo te mogen gebruiken voor al het harde leren :)
Haha, het werkt best prima hoor en een goede aftermarket toetsenbord is simpelweg béter voor leerlingen omdat ze hufter(beter passend hier: puber)proof zijn gemaakt. Het spul van apple zelf is meer gericht op design. En een chromebook is over het algemeen toch echt een beperktere/armoedigere ervaring dan een iPad kan ik je zeggen hoor... veel kunststof, apparaten die na 3 jaar al stuk gaan e.d. Een iPad heeft ook echt voordelen.

Iets anders, wellicht handige info:
Apple Silicon all sprung from Apple's work on iPhone chips. An A18 Pro chip uses the same performance cores, the same efficiency cores, as a M4 chip, just in different numbers.
Strekking van het hele artikel is dat je mag verwachten dat het een stukje sneller dan een M1 gaat zijn. Stelt mij dan toch weer gerust dat dit genoeg moet zijn i.c.m. dus het feit dat je 6-7 jaar OS updates zal krijgen :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-03-2026 13:56 ]

youtube.com/@hisrep

• AMDLegion
DeNachtwacht schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Haha, het werkt best prima hoor en een goede aftermarket toetsenbord is simpelweg béter voor leerlingen omdat ze hufter(beter passend hier: puber)proof zijn gemaakt. Het spul van apple zelf is meer gericht op design. En een chromebook is over het algemeen toch echt een beperktere/armoedigere ervaring dan een iPad kan ik je zeggen hoor... veel kunststof, apparaten die na 3 jaar al stuk gaan e.d. Een iPad heeft ook echt voordelen.

Iets anders, wellicht handige info:

[...]

Strekking van het hele artikel is dat je mag verwachten dat het een stukje sneller dan een M1 gaat zijn. Stelt mij dan toch weer gerust dat dit genoeg moet zijn i.c.m. dus het feit dat je 6-7 jaar OS updates zal krijgen :)
Ik ben het met je eens dat die van Apple niet hufter proof zijn maar qua typ ervaring durf ik te wedden dat ze beter zijn dan je average aftermarket toetsenbord.

Sprekende uit ervaring aangezien ik best veel toetsen borden heb uitgeprobeerd.

Tuurlijk snap ik dat duurzaamheid zwaarder weegt in dit scenario maar wou t toch even benoemen.

Kwalitatief is de iPad beter dan een Chromebook maar ik kan gewoon niet productief zijn op een tablet os. Chrome OS is naar mijn ervaring een volledige desktop ervaring, net als Mac OS.

Scherm van de gemiddelde Chromebook ( met name vroeger ) komt niet eens in de buurt van een iPad scherm qua kwaliteit maar toch weegt dat voor mij minder zwaar.

Als je op een iPad iets moet selecteren in tekst zonder een trackpad dan moet je dus tekst lang ingedrukt houden op het touchscreen en dan swipen tot je bij de juiste letter komt om je correctie te maken. Of via het toetsenbord maar dat duurt ook veelste lang.

Alleen de gedachte maakt mij al helemaal claustrofobisch. Maar ik hoop dat ik een raar ei ben.

[ Voor 23% gewijzigd door AMDLegion op 05-03-2026 15:47 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:50
AMDLegion schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:43:
[...]

Ik ben het met je eens dat die van Apple niet hufter proof zijn maar qua typ ervaring durf ik te wedden dat ze beter zijn dan je average aftermarket toetsenbord.

Sprekende uit ervaring aangezien ik best veel toetsen borden heb uitgeprobeerd.

Tuurlijk snap ik dat duurzaamheid zwaarder weegt in dit scenario maar wou t toch even benoemen.
Ik heb hier meerdere MacBooks thuis liggen, en die zijn allemaal nog in prima tot perfecte staat. In tegenstelling tot alle Chromebooks en Windows laptops van de afgelopen jaren. De build quality van Apple is echt wel even anders dan de gemiddelde Windows laptop of chromebook. Wat je ook van het OS vindt.

• AMDLegion
olafmol schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik heb hier meerdere MacBooks thuis liggen, en die zijn allemaal nog in prima tot perfecte staat. In tegenstelling tot alle Chromebooks en Windows laptops van de afgelopen jaren. De build quality van Apple is echt wel even anders dan de gemiddelde Windows laptop of chromebook. Wat je ook van het OS vindt.
Yep, ik was nog niet klaar met m’n bericht. Mijn fout haha, had beter het in één keer kunnen posten.

Chromebooks ( en ook Windows laptops ) zijn over t algemeen heel betreurend qua bouwkwaliteit ja.

Maar toch staat bij mij een desktop OS boven alles. Ben daarom ook heel blij met de Neo.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:15
4POX schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:38:

Ik denk dat de Macbook Neo technisch niet meer dan 8 GB kan aanspreken vanwege het design. Volgend jaar, (of later) krijgen wij de opvolger die dan 12 GB heeft. Net als de Iphone 17 Pro nu ook heeft. Daarom ook maar 1 snelle USB poort. Zou mij niet verbazen dat die tweede USB-poort op een HUB hangt met de webcam, toetsenbord en trackpad. Ik kan niet wachten op de eerste teardowns.
Dat is ook zo: de A18 pro chip kan niet meer dan 8 GB adresseren, daarom is er ook geen 16 GB upgrade optie.

• franssie

franssie

Save the albatross

olafmol schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik heb een HP Chromebook die is gebouwd als een tank, maar ik kan niet aan ChromeOS wennen. Verder is de hardware van dat ding (scherm, toetsendord etc) uitstekend.
Dus daarom een Neo besteld gisteren. Zin in.
Aangezien een M1 al voldoende was om Video etc te bewerken met iMovie, en de iPhone 16 dat dacht ik ook al kon in 4K, maak ik me over de snelheid geen zorgen.
Geheugen is denk ik wel de meest beperkende factor, maar voor mijn gebruik ruim voldoende. De 12 GB versie zal inderdaad wel volgend jaar uitkomen, maar daar ga ik niet op wachten.

• sus

sus

Of-Aaargh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:38:
[...]

Als opvolger voor een laptop van 13 jaar geleden is dit een prima chromebook-alternatief. Als je overstapt van een oude Macbook ga je geen dingen missen als een goede webcam met centerstage, force touch trackpad, voldoende RAM, magsafe, dunne bezels, snelle processor, memory bandwith, lange batterijduur, aansluiting voor meerdere monitoren, verlicht toetsenbord, goede speakers.
Je noemt dingen op waar ik totaaaaaal geen waarde aan hecht, dus nee, die 100,- extra voor een M4 is voor mij geen noodzaak. Ik zoek een laptopje waar ik zo af en toe eens op een normaal toetsenbord met een touchpad een briefje kan tikken, dat gaat domweg net wat lekkerder dan op de iPad.

Dus, voor mij een no-brainer om de Neo te bestellen. Ik zie •wel• meerwaarde in TouchID om bv even snel ergens in te loggen.

• Greatsword
  • Niet online
Stel ik sluit de Neo aan op een scherm met ingebouwde poorten, denken jullie dan eigenlijk dat die overige USB A/C poorten ook werken? Ik twijfel hierover omdat het natuurlijk geen Thunderbolt is.

• Redondo1982
sus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:08:
[...]

Je noemt dingen op waar ik totaaaaaal geen waarde aan hecht, dus nee, die 100,- extra voor een M4 is voor mij geen noodzaak. Ik zoek een laptopje waar ik zo af en toe eens op een normaal toetsenbord met een touchpad een briefje kan tikken, dat gaat domweg net wat lekkerder dan op de iPad.

Dus, voor mij een no-brainer om de Neo te bestellen. Ik zie •wel• meerwaarde in TouchID om bv even snel ergens in te loggen.
Toch is het een goed advies, maar je hoeft het natuurlijk niet op te volgen. Maar zijn opsomming staat buiten kijf.

• mprkooij
Greatsword schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:37:
Stel ik sluit de Neo aan op een scherm met ingebouwde poorten, denken jullie dan eigenlijk dat die overige USB A/C poorten ook werken? Ik twijfel hierover omdat het natuurlijk geen Thunderbolt is.
Je bedoeld één USB-C kabel van MacBook naar de monitor?

Als die USB-C poort van de monitor DisplayPort Alt Mode (voor beeld) en USB data (voor de hub) tegelijk doorgeeft, dan werken de USB-poorten op het scherm als hub.

Thunderbolt is hiervoor niet nodig geloof ik. Dit is “gewoon” USB-C met DP Alt Mode + USB.

• franssie

franssie

Save the albatross

Redondo1982 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Toch is het een goed advies, maar je hoeft het natuurlijk niet op te volgen. Maar zijn opsomming staat buiten kijf.
Ben ik het nog niet mee eens. Verwacht wordt dat ie sneller is dan een M1 of zelfs M2 air. Natuurlijk de candy mist, maar dat is candy. Bezel, touch etc is nice to have.

• sus

sus

Redondo1982 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Ik zeg ook niet dat die M4 een slechte laptop is, maar dat wat genoemd wordt voor •mij• geen meerwaarde heeft en ik er dus ook geen 100,- voor over heb :)

• Greatsword
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Je bedoeld één USB-C kabel van MacBook naar de monitor?

Als die USB-C poort van de monitor DisplayPort Alt Mode (voor beeld) en USB data (voor de hub) tegelijk doorgeeft, dan werken de USB-poorten op het scherm als hub.

Thunderbolt is hiervoor niet nodig geloof ik. Dit is “gewoon” USB-C met DP Alt Mode + USB.
Ja precies, als dat werkt dan is dat in ieder geval mooi meegenomen voor randapparatuur en accessoires.

• franssie

franssie

Save the albatross

Greatsword schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Ja precies, als dat werkt dan is dat in ieder geval mooi meegenomen voor randapparatuur en accessoires.
Ik gebruik USB hubs voor Windows, Android, Mac, Linux, ChromeOS.
Dat werkt gewoon als het op je huidige computer ook werkt.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In aanvulling daarop; in dat linkje dat ik eerder deelde zien we een single core geekbench score die erop wijst dat de Neo ergens tussen de M3 en M4 gaat scoren (gebaseerd op de iphone 16 pro max benchmarks natuurlijk, want ze hebben hem nog niet zelf getest) en op multicore ligt hij net iets boven een M1.

Dus overall lijk je gewoon een solide M1+ performance te krijgen met natuurlijk her en der wat verbeteringen doordat chipsets e.d. ongetwijfeld weer wat verbeterd/sneller zijn. Voor mij iig voldoende. En idd ik had ook liever 12Gb gehad, maar goed apple zal niet gek zijn als dit massaal tegen gaat vallen schieten ze zichzelf enorm in de voet en lijkt me toch niet dat ze daar zin in hebben.

youtube.com/@hisrep

• Redondo1982
franssie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ben ik het nog niet mee eens. Verwacht wordt dat ie sneller is dan een M1 of zelfs M2 air. Natuurlijk de candy mist, maar dat is candy. Bezel, touch etc is nice to have.
Check nou zijn vergelijk en opsomming nog eens. Is toch een heel goed advies voor iemand die twijfelt? Als je dan het prijsverschil hoort dan vind ik het een erg stevig en sterk advies. Dit soort posts kan ik heel erg waarderen in dit soort topics. Of je het nodig hebt en/of ervoor over hebt is deel 2. Als er niet gekozen wordt voor een Macbook Air M4 tov een Neo dan vind ik dat ook mooi om te zien, want het geeft een duidelijk beeld voor dit topic.

• Redondo1982
sus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Ik zeg ook niet dat die M4 een slechte laptop is, maar dat wat genoemd wordt voor •mij• geen meerwaarde heeft en ik er dus ook geen 100,- voor over heb :)
Ik zeg ook nergens dat jij dat zegt. Ik vind het alleen maar lovenswaardig als jij heel bewust gaat voor een Neo ondanks sterke argumenten van een ander. Dan heb je het toch weloverwogen gedaan en brengt gewoon veel input voor dit topic.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
*snip* we gaan niet aanzetten tot fraude

Op Wissel kun je cadeaukaarten met korting kopen, die je ook in de onderwijsstore kunt inwisselen. Er komen af en toe kaarten voorbij met 8% korting. Zo heb ik net een Neo besteld voor €556,50. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nFS990mkPlIj0cY94XvPN6MynY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4wA2we6ncguwZMel3nhU6j40.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Daedalus op 05-03-2026 20:49 ]

• Greatsword
  • Niet online
crunchytail schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:24:
*snip*
Op Wissel kun je cadeaukaarten met korting kopen, die je ook in de onderwijsstore kunt inwisselen. Er komen af en toe kaarten voorbij met 8% korting. Zo heb ik net een Neo besteld voor €556,50. :)

[Afbeelding]
Ik had gisteren 600 op rood gezet dus heb hem gratis oOo

[ Voor 10% gewijzigd door Daedalus op 05-03-2026 20:50 ]

• sus

sus

Redondo1982 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:08:
[...]

Ik zeg ook nergens dat jij dat zegt. Ik vind het alleen maar lovenswaardig als jij heel bewust gaat voor een Neo ondanks sterke argumenten van een ander. Dan heb je het toch weloverwogen gedaan en brengt gewoon veel input voor dit topic.
2 zelfs :X

Een voor mezelf en een voor m’n dochter, leuk ding voor huiswerkdoeleinden straks in groep 8 en voortgezet. Kan de chromebook lekker de deur uit - wat een ellende is dat zeg.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Ik snap het enthousiasme, maar het is niet de bedoeling mensen aan te zetten tot fraude door te bestellen bij de Apple Edu Store, ook als men daar niet voor in aanmerking komt. Daarnaast is het niet relevant voor de discussie. Laten we dus dit topic houden voor de discussie over en ervaringen met de MacBook Neo.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:46:
@Sissors Ik bedoel meer dat je nu voor 599,- een volledige Mac met MacOS tot je beschikking kan hebben.

De Mini zelf is goedkoop, maar dan moet je alsnog een externe monitor, toetsenbord en muis halen en dan komt er dus nog makkelijk een paar honderd euro bovenop. Een iPad is voor mij geen echte vervanger voor een Mac vanwege de iPadOS beperkingen.

Heb zelf altijd onderstaande standaard open staan en dat gebruikt momenteel 32GB RAM volgens de Activity Monitor. Dat gaat dus een leuke test worden qua responsiveness met 8GB RAM. Ik verwacht er uiteraard niet veel van, maar wel benieuwd of hij het aankan.
  • 2x Finder venster
  • Safari met 12-16 tabbladen
  • Apple Music
  • Mail
  • Photos
  • Agenda
  • Notities
  • Home
  • Weather
Ik vraag me sterk af of je de activity monitor dan goed leest. Want dit is vergelijkbaar met mijn gebruik en daar is het actieve gebruik 12 gb en 4 gb in cache.

• GoingDutch
Ronwiel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:06:
Ik vraag me sterk af of je de activity monitor dan goed leest. Want dit is vergelijkbaar met mijn gebruik en daar is het actieve gebruik 12 gb en 4 gb in cache.
De 8gb van de Neo is te weinig voor vrijwel alles. Tahoe is te zwaar om goed op 8gb te kunnen draaien, zelfs als je vrijwel niets doet. Mogelijk door dat liquid glass. Ik heb nog een paar maanden de M1 8gb met Tahoe gebruikt en hem toen weggedaan.

Zelfs alleen een paar Safari tabs open, waaronder youtube, laat de activity monitor al geel worden wat ram betreft. Chrome wil je al helemaal niet draaien op 8gb. (Dat komt ook allemaal door de slechte programmeurs van Google maar iedereen gebruikt youtube). De cpu op zich is verder nog wel snel genoeg. Ook andere applicaties zoals Pages voelen traag aan met 8gb in Tahoe.

Deze Neo is vanwege de 8gb ram ook niet aan te raden en na een paar jaar updates helemaal traag. Eigenlijk is de Neo al achterhaald uit de fabriek hoewel het verder wel een acceptabele laptop lijkt. Het is beter te wachten op de volgende versie met een A19 pro die tenminste 12GB ram heeft. Ik zou niets meer onder 16gb kopen. Of Apple moet een ‘MacOS lite’ uitbrengen voor de Neo.

• Ronwiel
  • Niet online
@GoingDutch alleen is dit geen M1 chip, maar een nieuwe A series chip met allerlei hardware optimalisaties, waaronder dynamic caching. Dat wil niet zeggen dat je opeens met minder ram uit kan. Maar ik ben er wel van overtuigd dat deze chip z'n mannetje staat en langer software-optimalisaties krijgt dan de M1. Daar komt bij dat Tahoe een draak van een OS release is en ik verwacht dan ook met MacOS 27 een hele rits optimalisaties die het ook op een systeem als de Neo dragelijk maakt.

• Redondo1982
Ronwiel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:02:
@GoingDutch alleen is dit geen M1 chip, maar een nieuwe A series chip met allerlei hardware optimalisaties, waaronder dynamic caching. Dat wil niet zeggen dat je opeens met minder ram uit kan. Maar ik ben er wel van overtuigd dat deze chip z'n mannetje staat en langer software-optimalisaties krijgt dan de M1. Daar komt bij dat Tahoe een draak van een OS release is en ik verwacht dan ook met MacOS 27 een hele rits optimalisaties die het ook op een systeem als de Neo dragelijk maakt.
Ja, maar toch is het dan een valide punt van hem. Je zit nu op Tahoe en de Neo wordt nu gelanceerd. Naar de toekomst kijken heeft geen zin dus we weten helemaal niet zeker of MacOS 27 meer en beter geoptimaliseerd zal zijn. Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen en dan de ‘echte’ gebruikers en niet de influencers. Al kan ik me niet voorstellen dat Apple een Macbook lanceert die vanuit de doos al slecht zal presteren.

Edit:
https://www.macrumors.com...ook-neo-first-benchmarks/

Kwam deze zojuist tegen. Mooi leesvoer en misschien al gepost hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Redondo1982 op 06-03-2026 09:11 ]

• Ronwiel
  • Niet online
@Redondo1982 eens, en daarom zei ik ook: het is niet dat je opeens met minder ram uit kan. Ik heb hier een YouTube tab openstaan die 775 mb vraagt, dat is vrij stevig. En zoal jij ook al zegt: de eerste gebruikersreviews zullen de hele zaak ophelderen.

Maar persoonlijk verwacht ik dat Apple hier goed over nagedacht heeft. Want het wordt een belangrijk product in hun line-up om de doelgroep te verjongen zodat zij langer Apple spullen kunnen kopen. Al moet ik ook eerlijk toegeven, de iPhone Air is het ook net niet helemaal, met name qua batterij. Dus misschien hebben beide producten nog een iteratie slag nodig ;).

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik denk dat het goed is om te onthouden dat deze Neo voor heel veel mensen niet geschikt is.

Een leerling op de middelbare school die een document typt, wat websites bezoekt en af en toe een filmpje kijkt kan er prima mee overweg.

Als je een heftige multitasker- of überhaupt met specs van een laptop bezig bent, dan is de Neo niet voor jou.

Maar voor de heb kan het natuurlijk altijd. :+

Have you tried turning it off and on again?

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik schrijf dit tekstje op een N150 mini pc met 12GB ram die onder Linux Mint zonder enig priobleem 3 tot soms max 5 gb ram verbruikt met 6-10 tabs open en paar servers die op de achtergrond draaien. Ik was verrast hoe soepel dat toch blijft en qua optimalisaties is macOS natuurlijk ook altijd erg goed geweest, net zoals Mint dat is t.o.v. Windows.

En tsja, we kunnen hier nog een hele week speculeren of 8gb wel of niet krap is, iedereen hier zal het erover eens zijn dat het krap aanvoelt. Maar of Apple hier goed optimalisatiewerk heeft gedaan en het gewoon ruim voldoende is voor licht internet/office/browse werk weten we simpelweg volgende week als 11 maart de reviews online komen. Reken er maar op dat als de reviewers op 1 ding letten het dit zal zijn.

youtube.com/@hisrep

• franssie

franssie

Save the albatross

DeNachtwacht schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:58:
Ik schrijf dit tekstje op een N150 mini pc met 12GB ram die onder Linux Mint zonder enig priobleem 3 tot soms max 5 gb ram verbruikt met 6-10 tabs open en paar servers die op de achtergrond draaien. Ik was verrast hoe soepel dat toch blijft en qua optimalisaties is macOS natuurlijk ook altijd erg goed geweest, net zoals Mint dat is t.o.v. Windows.

En tsja, we kunnen hier nog een hele week speculeren of 8gb wel of niet krap is, iedereen hier zal het erover eens zijn dat het krap aanvoelt. Maar of Apple hier goed optimalisatiewerk heeft gedaan en het gewoon ruim voldoende is voor licht internet/office/browse werk weten we simpelweg volgende week als 11 maart de reviews online komen. Reken er maar op dat als de reviewers op 1 ding letten het dit zal zijn.
We gaan het inderdaad zien. Ik type dit op een 4Gb surface go3 W11 en dat is ook niet de snelste met een Pentium Gold 6500Y :P
Niet super snappy maar prima werkbaar voor browsen en YT etc.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

DeNachtwacht schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:58:

50 procent van de Youtubers volgende week. " This whole video was edited on the MacBook Neo". ;)

AKA Rinkel weblog

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Haha ik ben benieuwd hoe ver je komt, maar het zal op zich zeker mogelijk zijn om video te editen er op. Realiseer je ook dat toen de M1 werd uitgebracht en zo ongeveer de hele tech wereld achterover viel over de prestaties en het aandeel Apple omhoog schoot omdat ze zo ver op de concurrentie voorlagen...

En hoeveel gb ram had het base model van dat spectaculaire wereldwonder dat de tech wereld op de grondvesten liet schudden... just, 8gb ram ;) (natuurlijk was dat ook toen al voor videobewerking niet bepaald aan te raden, maar wel even ter relativering dat het best eens mee zou kunnen vallen).

[ Voor 17% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-03-2026 10:40 ]

youtube.com/@hisrep

• THE_BASE
  • Niet online
MacBook Neo is een iPad met toetsenbord. Veel mensen gebruiken een iPad of MacBook echt alleen voor e-mail, internet, bankieren en andere simpele taken. Daar is MacBook Neo voor bedoelt, denk ik. Niet voor de mensen die nu een MacBook Air hebben en net iets meer rekenkracht vereisen (of Touch ID, verlichte toetsen, MagSafe...). Het is een mooie prijs, maar verwacht nou niet dat het alles kan wat een MacBook Air met M4 of M5 kan.

• franssie

franssie

Save the albatross

@THE_BASE met het grote verschil dat de Neo OSX draait en geen iOS

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Precies, het is simpelweg een mooie aanvulling in het portfolio en echt niet alleen voor studenten ook. Zelf gebruik ik mijn MBP eigenlijk al jaren vooral als browse- tekstverwerkertje en veel meer heb ik niet nodig naast een al stevige desktop. Een echte instap macbook was er nog niet en de air heeft allerlei leuke dingetjes waardoor je dan af en toe toch twijfelt... eerlijk ik heb natuurlijk afgelopen dagen ook af en toe gedacht... oeh maar voor €899 heb je dus wél een M4 met 16GB...

Maar ja het is wel weer €200 extra tov dit apparaat dus ruim 20% duurder, en ik gebruik die MBP echt alleen voor heel simpel lichtgewicht werk. Dus tot nu toe kan ik mezelf tegenhouden en blijft het idd een Neo touch, maar idd zit ik natuurlijk ook te wachten wat de reviewers gaan zeggen, ongetwijfeld komt de M4/neo vergelijking in veel reviews ook voorbij.
franssie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:43:
iPad draait al jaren iPadOS, wat echt tussen macOS en iOS in zit.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-03-2026 10:45 ]

youtube.com/@hisrep

• THE_BASE
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:43:
Ja, ik weet ook wel dat MacBook Neo macOS draait (OS X is wel heel lang geleden), bovendien draait een iPad ook al jaren op iPadOS en niet op iOS.

[ Voor 11% gewijzigd door THE_BASE op 06-03-2026 10:49 ]

• mprkooij
Het is heel simpel, dit product zal prima werken, anders brengt Apple het niet uit :) Voor gewoon huis tuin en keuken activiteiten is het toch een prima laptop? Wil je meer power, koop je een air. Nog meer power, een Pro. De prijs is er ook naar.

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:18

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:11:
[...]

Inderdaad. Ik denk dat deze Neo toch wel gekocht gaat worden. Denk eens terug aan de iPhone 4/4s/5/5s periode. Volgens mij kwamen die destijds met 8Gb opslag en de volgende upgrade was geen 16Gb, maar 32Gb. Ondanks dat Android toestellen bijna allemaal al op 16 of 32Gb zaten, gingen die 8Gb iPhones als zoete broodjes over de toonbank.

Verder denk ik dat Apple geen produkt uitbrengt waarvan uit de doos de gebruikerservaring al mèh is. Heb zelf hier een 2014 Surface Pro 3 staan op mijn buro. Doet het nog prima voor wat webbrowsen, maar is echt wel traag. Daarom aan het overwegen om een Neo te nemen. Het enige wat wij hier doen op laptops is een beetje surfen en meer ook niet. Zo eens in de zoveel tijd moet de jongste voor school (basisschool groep 6) een opdrachtje maken in powerpoint of word. Bankzaken gaat allemaal via de iPhone, reserveren online voor een restaurant gisteravond: via safari op de iPhone.

Ben alleen wel benieuwd hoe deze Neo zich houdt over 3 jaar en of het dan allemaal nog wel lekker vloeiend loopt. Dat is voor mijn wensen eigenlijk het enige waar ik me een beetje zorgen over maak.

Van de 256Gb, hoeveel blijft daar na installatie van het OS van over ? Heb ook geen zin om na een half jaar al opschoon acties te moeten uitvoeren. Gebruikerservaring, dus iets aanklikken en direct starten is voor mij een van de belangrijkste zaken.

XBL: MRE Inc

• mprkooij
MRE-Inc schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Inderdaad. Ik denk dat deze Neo toch wel gekocht gaat worden. Denk eens terug aan de iPhone 4/4s/5/5s periode. Volgens mij kwamen die destijds met 8Gb opslag en de volgende upgrade was geen 16Gb, maar 32Gb. Ondanks dat Android toestellen bijna allemaal al op 16 of 32Gb zaten, gingen die 8Gb iPhones als zoete broodjes over de toonbank.

Verder denk ik dat Apple geen produkt uitbrengt waarvan uit de doos de gebruikerservaring al mèh is. Heb zelf hier een 2014 Surface Pro 3 staan op mijn buro. Doet het nog prima voor wat webbrowsen, maar is echt wel traag. Daarom aan het overwegen om een Neo te nemen. Het enige wat wij hier doen op laptops is een beetje surfen en meer ook niet. Zo eens in de zoveel tijd moet de jongste voor school (basisschool groep 6) een opdrachtje maken in powerpoint of word. Bankzaken gaat allemaal via de iPhone, reserveren online voor een restaurant gisteravond: via safari op de iPhone.

Ben alleen wel benieuwd hoe deze Neo zich houdt over 3 jaar en of het dan allemaal nog wel lekker vloeiend loopt. Dat is voor mijn wensen eigenlijk het enige waar ik me een beetje zorgen over maak.

Van de 256Gb, hoeveel blijft daar na installatie van het OS van over ? Heb ook geen zin om na een half jaar al opschoon acties te moeten uitvoeren. Gebruikerservaring, dus iets aanklikken en direct starten is voor mij een van de belangrijkste zaken.
Ik ga ervan uit dat je tussen de 200 á 220 GB overhoudt na installatie.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

De cores in de mobile SOC en de Desktop SOC zijn precies hetzelfde. Apple maakt niet voor elke serie een aparte CORE. Als je kijkt naar de activity monitor op je Apple Desktop zie je dat 80 procent alleen de efficiency cores actief zijn. Dat is vrijwel gratis rekenkracht. 400 mW als je een beetje surft etc. Soms zie je de power cores erbij springen. Maar alleen als je echt iets zwaars doet. Ik zie op mijn Apple alleen de efficiency cores bezig terwijl de power cores idle zijn. De Neo heeft 2 power cores. Leuk, maar 80 procent zitten die uit hun neus te eten.

Die 8GB is jammer. Maar vergeet niet het is unified geheugen. Alle dogma's kan je loslaten . De GPU en de ML cores hebben niet een apart gedeelte nodig om te werken. Voorbeeld Bij een Intel machine copyeert een spel de textures van het CPU geheugen gedeelte naar het GPU gedeelte. Apple Silicon doet dit niet. Mijn ouders hebben een Apple M1 machine staan met 8GB ram. Ik heb dat ding nog nooit zien stotteren omdat er maar 8GB in zit. Mijn ouders zijn ook de perfecte doelgroep voor de Neo, mits Apple een 15 inch uitvoering uitbrengt :D

AKA Rinkel weblog

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:39
Ben benieuwd naar het toetsenbord. Kan dit ding een beetje lekker tikken?

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:02
Heerlijk toch, een nieuwe MacBook zonder notch? Is de Neo toch beter dan een M5 Pro :+
Pagina: 1 2 Laatste