[MacBook Neo] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:47:
Wacht even: een screenshotje maken is Command + Control + Shift + 4 ???
franssie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:57:
[...]

yup, en die gaat niet naar je klmbord. Welkom bij MacOs - sommige dingen moeilijker maken dan nodig

edit: in dit soort dingen blijft Appel gewoon infantiel helaas
Ja, dat heb ik dus beide veranderd.

Bij mij is het simpelweg een 3 Vinger Klik op mijn trackpad. (Ingesteld met BetterTouchTool) en met onderstaande instellingen kan je ook de locatie veranderen. (Bij mij is het een map die gelijk met mijn NAS synchroniseert). Qua screenshot tool gebruik ik ook CleanshotX. Die gaat ook naar je klembord en heeft een hele fijne editor.

Stappenplan:
  • Open de Screenshot-app: Druk op Command (\⌘) + Shift + 5 op je toetsenbord.
  • Opties menu: Klik op de knop Opties in de werkbalk die onderaan verschijnt.
  • Locatie kiezen: Kies een standaardmap (zoals 'Bureaublad', 'Documenten', of 'Downloads') of klik op 'Andere locatie...' om een specifieke map te selecteren.
  • Bevestigen: De volgende keer dat je een screenshot maakt, wordt deze in de gekozen map opgeslagen

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 18-03-2026 08:35 ]

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Redondo1982 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Ja, My First Sony...prachtig. Jij bent dus ook van die tijd ;)

Maar Apple staat wel bekend om die kekke kleuren. Kijk maar naar de vroegere iMac (huidige ook wel).
Van nog veel eerder :)

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben als Apple snel met meerdere kleuren zou komen. Zo'n groene kleur die de iPhone 11 Pro destijds had middernachtgroen: https://support.apple.com/nl-nl/111879
zetje01 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:06:
DHL heeft 'm bezorgd!
Eerste indruk: WAT IS HIJ KOUD!
Sinds een week of 3 een Apple TV 4k en hetzelfde geldt voor de siri remote. Dat ding is gewoon ijs en ijskoud. Dat is wel even wennen voor iemand die bij deze temperaturen nog steeds buiten handschoenen en thermo ondergoed draagt :D
DeLongie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:28:
Dit lijkt mij de perfecte opvolger van mijn Microsoft Surface Laptop 3 met i5 processor.

Nooit gedacht dat ik zo’n “Apple fanboy” zou worden haha, na een iPhone, iPad en Apple Watch straks ook een Neo 😄
Hier hetzelfde. Altijd in het windows kamp gezeten, zelfs met telefoons. Eerst Windows Mobile 5 en haar opvolgers tot aan de Lumia 950XL met Windows Phone 10 erop. Toen die ondersteuning ophielt, schoorvoetend over gegaan op iPhone en nu bijna alles van Apple. Hier staat nog een oude Microsoft Surface Pro 3 tablet voor licht internet werk, maar die is al jaren aan vervanging toe.

XBL: MRE Inc

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
zetje01 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:47:
Wacht even: een screenshotje maken is Command + Control + Shift + 4 ???
Ik gebruik eigenlijk altijd Command + Shift + 4, dan krijg je een selectievakje van wat je wilt screenshotten en dat gaat naar je klembord. Ik wil zelden het hele scherm hebben, ideaal eigenlijk want zo heb je allerlei varianten voor wat je graag wilt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En als je dan op spatiebalk drukt pakt ‘ie in 1x het hele venster waar je muis boven hangt. 🤓

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@MrAcid Haha, dat wilde ik net typen. Op mijn iPad en iPhone maak ik ook vaak screenshots om meer informatie te krijgen over producten via de Google-app. Superhandig!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:55
MRE-Inc schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Van nog veel eerder :)

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben als Apple snel met meerdere kleuren zou komen. Zo'n groene kleur die de iPhone 11 Pro destijds had middernachtgroen: https://support.apple.com/nl-nl/111879
[...]
Haha, oude rot! Mooiste tijd, vroeger was alles beter;) Andere clichés komen straks nog... ;)

Die groene kleur is echt heel goed bevallen bij veel mensen, wist niet dat ie zo populair was en dat mensen er zo naar terug hunkeren. Had ik nooit verwacht, ik was zelf altijd in-to-zwart zeg maar. Altijd goed, en correct zakelijk.

Nu neig ik ook meer naar kleuren.

I don't have dreams, I have goals!!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:09
Na nog een paar dagen gebruik is het mij duidelijk. De Thinkpad kan naar mijn stiefdochter, dit gaat mijn vaste laptopje worden. Als de Mac Mini M5/M6 uit is, en daar is rond de 1000,- / 1200,- euro een goede configuratie in te vergkrijgen dan kan ook wel eens de PC vervangen worden volgend jaar.

• MRE-Inc

MRE-Inc

Redondo1982 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Haha, oude rot! Mooiste tijd, vroeger was alles beter;) Andere clichés komen straks nog... ;)

Die groene kleur is echt heel goed bevallen bij veel mensen, wist niet dat ie zo populair was en dat mensen er zo naar terug hunkeren. Had ik nooit verwacht, ik was zelf altijd in-to-zwart zeg maar. Altijd goed, en correct zakelijk.

Nu neig ik ook meer naar kleuren.
:) Mijn avatar en bijbehorende onderschrift zeggen genoeg toch. Nog even en ik wil een zwart/wit tv :D

Een MacBook Neo in de kleur midnightgreen zou een instabuy zijn geweest. Ik zit nu nog te twijfelen tussen indigo of toch een MB Air M3/4. Ik ben namelijk nog steeds niet overtuigd hoe deze Neo het over pak hem beet 3 jaar gaat doen met die 8GB.

De lichtblauwe kleur van mijn vrouw haar iPhone 14 vind ik ook erg tof alsmede de Product Red.

Apple had gewoon deze kleuren van de 14 serie moeten gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://www.apple.com/newsroom/images/product/iphone/standard/Apple-iPhone-14-iPhone-14-Plus-5up-hero-220907_Full-Bleed-Image.jpg.xlarge_2x.jpg

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:48
MRE-Inc schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:14:
Ik ben namelijk nog steeds niet overtuigd hoe deze Neo het over pak hem beet 3 jaar gaat doen met die 8GB.
Ik redeneer zelf zo: een refurbished M4 is nu voor €850 in een goede deal te vinden. Als je geen onderwijskorting hebt is een €799 / €699 Neo natuurlijk niet echt te verantwoorden. Maar met onderwijskorting (die krijg je niet op de M4 refurbished dus dat blijft €850) is een €599 Neo wel echt interessant, 28% goedkoper dus als hij 28% korter mee zou gaan, zou dat nog niet een probleem zijn. In theorie zal juist de Neo langer software updates blijven ontvangen omdat deze nieuwer is, maar dat is natuurlijk wel afwachten en een gokje dat ik bereid ben te nemen simpelweg omdat ik qua performance toch niet meer nodig heb.

• MRE-Inc

MRE-Inc

DeNachtwacht schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Ik redeneer zelf zo: een refurbished M4 is nu voor €850 in een goede deal te vinden. Als je geen onderwijskorting hebt is een €799 / €699 Neo natuurlijk niet echt te verantwoorden. Maar met onderwijskorting (die krijg je niet op de M4 refurbished dus dat blijft €850) is een €599 Neo wel echt interessant, 28% goedkoper dus als hij 28% korter mee zou gaan, zou dat nog niet een probleem zijn. In theorie zal juist de Neo langer software updates blijven ontvangen omdat deze nieuwer is, maar dat is natuurlijk wel afwachten en een gokje dat ik bereid ben te nemen simpelweg omdat ik qua performance toch niet meer nodig heb.
Ik heb geen onderwijskorting, maar las dat Apple daar niet zo strict op controleert. Tevens gaat de Neo dan ook door mijn schoolgaande zoon gebruikt worden voor zijn werkstukken die hij moet maken (groep 6 basisschool). Ook heb ik nog een 50€ Apple tegoedbon liggen. Dan komt de prijs op 650€ voor een 512GB Neo. Dan heb ik de kleur die ik wil en de keyboard layout die ik wil (dus geen halve linker shift zoals het NL keyboard). Op zich niet zo'n lastige keuze ook omdat ik mezelf ken en over 3 jaar toch wel weer een nieuwe koop. Maar toch blijft er iets "knagen".

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:38
MRE-Inc schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Ik heb geen onderwijskorting, maar las dat Apple daar niet zo strict op controleert. Tevens gaat de Neo dan ook door mijn schoolgaande zoon gebruikt worden voor zijn werkstukken die hij moet maken (groep 6 basisschool). Ook heb ik nog een 50€ Apple tegoedbon liggen. Dan komt de prijs op 650€ voor een 512GB Neo. Dan heb ik de kleur die ik wil en de keyboard layout die ik wil (dus geen halve linker shift zoals het NL keyboard). Op zich niet zo'n lastige keuze ook omdat ik mezelf ken en over 3 jaar toch wel weer een nieuwe koop. Maar toch blijft er iets "knagen".
Pak nog even 26 euro extra korting mee door 3 cadeaubonnen met korting te kopen (2x 250 - 1x149) bij Shopbuddies. Dan zit je op €623. :) Max. 8 cadeaubonnen per winkelmand. Op Wissel verschijnen ook dagelijks bonnen met nog meer korting (8%).

Je hebt overigens voor 855 euro een nieuwe Macbook Air M4, maar is wel met 256GB opslag.

[ Voor 7% gewijzigd door crunchytail op 18-03-2026 16:03 ]

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 19:18
oh wat brengt dit topic me terug naar begin dagen dat ik overstapte op Mac :)
Althans als ik de reacties zo lees.
Dat was in 2007 alweer

Ben bezig met m'n eigen start up en wil prive/zakelijk echt gescheiden houden dus dan maar een Neo voor de zaak genomen.
Bevalt me prima tot nu toe, voor het office werk merk ik nog geen verschil tov m'n MBP'21M1

Ik mis wel echt een verlicht toetsenbord.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:04
é á í â ü ö ñ ç à è
Zo.
Even vs-int. toetsenbord ingesteld (als de 'dode toetsen' op een typemachine).

Overigens heb ik hem nu 36 uur.
10 uur schermtijd, en nog niet aan de oplader gehangen. Accu nu 15%
Opvallend goed: bij scherm dichtklappen gebruikt hij eigenlijk zo goed als geen stroom.

[ Voor 47% gewijzigd door zetje01 op 18-03-2026 22:59 ]

• MRE-Inc

MRE-Inc

crunchytail schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Pak nog even 26 euro extra korting mee door 3 cadeaubonnen met korting te kopen (2x 250 - 1x149) bij Shopbuddies. Dan zit je op €623. :) Max. 8 cadeaubonnen per winkelmand. Op Wissel verschijnen ook dagelijks bonnen met nog meer korting (8%).

Je hebt overigens voor 855 euro een nieuwe Macbook Air M4, maar is wel met 256GB opslag.
Die NBB is NL keyboard. Daar ben ik allergisch voor. En wat zijn de addertjes bij Wissel en Shopbuddies ? Dat ik in moet loggen met een account alvorens ik wat kan kopen en vervolgens mijn mail adres gebombardeerd wordt met spam ?

Dit is mijn linker shift toets op een US English keyboard. Dit is geen viezigheid maar slijtage. Je snapt dat een Macbook met NL keyboard voor mij never nooit niet gaan werken en bijdragen in productiviteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFmfSVsQdcm39Sw9VF7B35kyZTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl7UaCO6qSYAH268daitklLm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door MRE-Inc op 19-03-2026 07:34 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:54
nils7 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:07:
Ben bezig met m'n eigen start up en wil prive/zakelijk echt gescheiden houden dus dan maar een Neo voor de zaak genomen.
Bevalt me prima tot nu toe, voor het office werk merk ik nog geen verschil tov m'n MBP'21M1
Naast onderwijsmarkt…
Exact dit zie ik wel als hele hele hele grote usecase.
Mijn zoon heeft een klein bedrijf waarvan ik de IT doe. Iedereen (zo’n 4 mensen) zit nu op MacBook Air. Als die vervangen moeten worden dan gaat dat zeer zeker naar Neo.
Office werk is een vrij lichte belasting. Heel veel e-mail, pages, en dan vooral heel veel Safari en werken met portal programma’s.
Dat gaat geheid super goed op een Neo.
Die situatie zal geheid bij heel veel bedrijven hetzelfde zijn. Zowel klein, midden maar zelfs grote bedrijven. Juist bij grote bedrijven gebeurt minder en minder op de laptop zelf vanwege cyber security. Dan is een Neo helemaal top. Op dit moment zitten grote bedrijven nog heel erg veel op Windows machines maar deze Neo kan wel eens een flinke kosten besparing betekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 19-03-2026 07:35 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• wsn1979
Op internet zie ik mensen de chip wat ' tunen ' door de SOC te beplaken met een heatpad. Iemand hier ervaring mee?

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Kan ik op een Neo een MagicMouse aansluiten?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wjvh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:49:
Kan ik op een Neo een MagicMouse aansluiten?
Jazeker!

Have you tried turning it off and on again?

• crunchytail
MRE-Inc schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Die NBB is NL keyboard. Daar ben ik allergisch voor. En wat zijn de addertjes bij Wissel en Shopbuddies ? Dat ik in moet loggen met een account alvorens ik wat kan kopen en vervolgens mijn mail adres gebombardeerd wordt met spam ?

Dit is mijn linker shift toets op een US English keyboard. Dit is geen viezigheid maar slijtage. Je snapt dat een Macbook met NL keyboard voor mij never nooit niet gaan werken en bijdragen in productiviteit.

[Afbeelding]
Geen addertjes. Al jaren een tevreden gebruiker van beide sites. :)

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
wsn1979 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:37:
Op internet zie ik mensen de chip wat ' tunen ' door de SOC te beplaken met een heatpad. Iemand hier ervaring mee?
Niet direct met de Neo, maar ook voor de Air is dit destijds veelvuldig getest. In principe werkt een thermalpad prima, maar weet wel dat je een risico loopt op brandplekken. Zo'n thermalpad werkt dusdanig goed, dat de onderkant van de laptop gloeiend heet wordt. Voor je het weet verbrand je jezelf. Oppassen dus!

• wsn1979
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Niet direct met de Neo, maar ook voor de Air is dit destijds veelvuldig getest. In principe werkt een thermalpad prima, maar weet wel dat je een risico loopt op brandplekken. Zo'n thermalpad werkt dusdanig goed, dat de onderkant van de laptop gloeiend heet wordt. Voor je het weet verbrand je jezelf. Oppassen dus!
Dan doen we dat maar even niet.

• DeNachtwacht
Ja, op zich best een interessant iets natuurlijk maar ook een brandplek op bijv. de leren bank zit je niet op te wachten. Door schade en schande wijs geworden als tweaker ;) merk ik dat je dat soort dingen beter niet kan doen met apparaten. Laaghangend performance fruit had Apple echt zelf wel geplukt, ik ben zelf misschien ook ouder maar tweaken doe ik alleen nog met mijn desktop, bij de rest wil ik gewoon dat het veilig en goed werkt zonder gezeur.

Die paar procent extra uit een laptop; ach. Zeker zo'n Neo koop je ook niet voor de performance.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-03-2026 13:47 ]

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 14:50
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:52:
[...]

connectoren afplakken en in en bakje water zetten :+

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:43

Exirion

Gadgetfetisjist

ThomasG schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:57:
connectoren afplakken en in en bakje water zetten :+
Amateur... we zitten hier wel op Tweakers he. Dus een bak vloeibare stikstof :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-03 21:53

Veritas

concedo nulli

Hier een roze met 512gb besteld voor junior die naar de middelbare school gaat na de zomer! Ben benieuwd, wordt 31 maart geleverd.

Ik vind het een goede deal voor wat je ervoor krijgt. Werk zelf al jaren op pro en airs. Geen idee hoe die a18 chip gaat zijn, maar ik neem de gok.

• DeNachtwacht
Exirion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Amateur... we zitten hier wel op Tweakers he. Dus een bak vloeibare stikstof :+
En het erge is dat als ik dit dan lees me meteen realiseer:

- dat ongetwijfeld YouTubers toch zoiets gaan proberen

- dat ik dat stiekem dan toch weer wil weten ;)

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 23:40
Sterk te twijfelen om deze laptop voor erbij te bestellen. Ik kan deze via het werk met belastingvoordeel bestellen. Gaat er zo'n 180 euro korting vanaf. Voor 520 euro kan ik niet snel scheef gaan lijkt me.

*snip* we gaan hier niet helpen met fraude

[ Voor 35% gewijzigd door Daedalus op 20-03-2026 09:26 ]

In retrospect, it was inevitable

• zetje01
*snip* we gaan hier niet helpen met fraude

[ Voor 90% gewijzigd door Daedalus op 20-03-2026 09:26 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
*snip* offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door Daedalus op 20-03-2026 16:03 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Het is niet de bedoeling mensen te helpen met fraude door te bestellen bij de Apple Edu Store, ook als men daar niet voor in aanmerking komt. Daarnaast is dit niet relevant voor deze discussie.

Laten we dus dit topic houden voor de discussie over en ervaringen met de MacBook Neo.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:54
Na een tijd wat reviews te hebben bekeken van de MacBook Neo besloten dat de kleuren en de welbekende gebreken/opties (enkel Touch ID bij meerprijs, verlicht toetsenbord, MagSafe connector) het hem toch niet zijn voor mij. Helaas is er geen mooie groene kleur (iMac groen), dat zou mijn favoriet zijn geweest. Nog getwijfeld over een zilveren of roze.

Toevallig zojuist een goede deal kunnen vinden voor een Air 4M 16Gb sky blue. +/- € 815,- Vorig jaar model maar dat maakt voor mij niets uit. Dus dit topic kan ik weer ont volgen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

CR2032 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:10:
Heel nice inderdaad. Al had ik graag ook wit als kleur gezien. Voor de echte MacBook vibes van bijna 20 jaar geleden. Mijn meest favoriete MacBook ooit.

Een witte aluminium Neo. :D
Ah, de bekende wit/zwart kunststof Macbook serie. Berucht om de scheurtjes bij de scharnieren. Wel mooie dingen verder destijds :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:10
TheKerremenke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:44:
Na een tijd wat reviews te hebben bekeken van de MacBook Neo besloten dat de kleuren en de welbekende gebreken/opties (enkel Touch ID bij meerprijs, verlicht toetsenbord, MagSafe connector) het hem toch niet zijn voor mij. Helaas is er geen mooie groene kleur (iMac groen), dat zou mijn favoriet zijn geweest. Nog getwijfeld over een zilveren of roze.

Toevallig zojuist een goede deal kunnen vinden voor een Air 4M 16Gb sky blue. +/- € 815,- Vorig jaar model maar dat maakt voor mij niets uit. Dus dit topic kan ik weer ont volgen.
Als je niks voelt voor het design van de Neo zou ik inderdaad ook voor de Air gaan op zo'n prijs als die jij nu hebt gescoord. Veel plezier met je nieuwe aanwinst

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:54
@AMDLegion Merci. Zal weer even wennen zijn. Laatste ervaring met OSX was Snow Leopard op een zwarte MacBook Intel Core Duo. <3 Afgelopen 10 jaar iPad only gewerkt.

Tevens zal het Zweedse toetsenbord ongetwijfeld wennen zijn. >:)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@TheKerremenke MacOS lijkt nog steeds erg op OSX, ik fietste er zo op weg. Denk ik 10 jaar geen Apple producten gebruikt, maar het enige wennen was de command toets na 10 jaar WIndows.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• crunchytail
De verkopen gaan goed zo te zien. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKac5QxBY23109SbkFRSyNee0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M0g1YcMvoH1VFxdMf0LTW2h.jpg?f=fotoalbum_large

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Voordat we de Neo bestellen, zou ik graag weten hoelang de meegeleverde oplaadkabel is. Zou iemand dit willen checken?

Anders bestel ik meteen een wat langer exemplaar mee, mocht de meegeleverde bijvoorbeeld maar 1 m lang zijn.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

TNThomas schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 06:14:
Voordat we de Neo bestellen, zou ik graag weten hoelang de meegeleverde oplaadkabel is. Zou iemand dit willen checken?

Anders bestel ik meteen een wat langer exemplaar mee, mocht de meegeleverde bijvoorbeeld maar 1 m lang zijn.
Dit staat in de specificaties:
Inhoud verpakking
  • ...
  • USB‑C-oplaadkabel (1,5 m)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:21
TNThomas schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 06:14:

Kabeltje van 3 meter van de Action voldoet prima. Zelfs de 30 watt laders van een paar euro 🤐

• Stefannn
jantje112 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:36:
[...]

Kabeltje van 3 meter van de Action voldoet prima. Zelfs de 30 watt laders van een paar euro 🤐
Tip,
Zorg wel dat je de originele kabel bij de hand houdt cq meeneemt op vakantie.
Ik weet niet hoe het nu is, maar mijn MacBook uit 2018 laadt prima op een kabel van de Action BEHALVE als hij zichzelf heeft uitgezet omdat de batterij helemaal leeg is. Dan kan ik hem alleen weer tot leven wekken met de originele kabel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:21
Stefannn schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Tip,
Zorg wel dat je de originele kabel bij de hand houdt cq meeneemt op vakantie.
Ik weet niet hoe het nu is, maar mijn MacBook uit 2018 laadt prima op een kabel van de Action BEHALVE als hij zichzelf heeft uitgezet omdat de batterij helemaal leeg is. Dan kan ik hem alleen weer tot leven wekken met de originele kabel.
Ik hang mijn MacBook Air (M3) geregeld leeg aan een willekeurige telefoonlader en die komt vanzelf weer tot leven. Als het een "trage" lader is, dan moet er eerst weer een paar % in voordat de Mac weer aan gaat. De MacBook kan al opladen met een regulier 5v blokje uit het jaar 0..

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

jantje112 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:36:
Dat soort spul kun je beter bij IKEA halen. Prima GaN FET-laders en USB kabels. Voor 21 euro heb je een 45W dual USB-C adapter en 3m kabel. Als je genoegen neemt met 20W dan kost een adapter maar 4 euro en ben je in totaal voor 12 euro klaar.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Exirion schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Dat soort spul kun je beter bij IKEA halen. Prima GaN FET-laders en USB kabels. Voor 21 euro heb je een 45W dual USB-C adapter en 3m kabel. Als je genoegen neemt met 20W dan kost een adapter maar 4 euro en ben je in totaal voor 12 euro klaar.
Klopt zeker voor de lader, zelf vind ik die action kabels met gevlochten mantel fijner, gaan tot 100 Watt ook.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

franssie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:44:
zelf vind ik die action kabels met gevlochten mantel fijner, gaan tot 100 Watt ook.
Dat zijn deze ook:

https://www.ikea.com/nl/n...aar-usb-c-paars-40620135/

En 60W is al zwaar overkill voor de Neo.

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:33
Exirion schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Is dat deze?
https://www.ikea.com/nl/n...er-snel-opladen-80574438/

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Yup, die kan 3A 45W leveren, zie onder meer weten.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:19
De Neo ondersteund maximaal 22W.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

iMode schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:41:
De Neo ondersteund maximaal 22W.
Ik kan geen bron vinden want Apple lijkt erover te zwijgen, ik zie inderdaad ranges va 22W tot en met 34W genoemd worden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
Op Reddit zag ik iemand die met max 30W kon laden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02
Gemiddeld komt het neer op 24W laden:
The MacBook Neo appears capped at around 24 watts charging, though it has a 35-watt max

The devil is in the details.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gisteren mijn Neo met 25% lading aan mijn powerstation gehangen - die heeft een vrij nauwkeurige weergave van het gebruik. De afname was 30~31 Watt.

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:33
Ik vond er dit plaatje over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lwqfLooZhgdhIyoFdHS8kN69Jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GHal6jbsOdSsae8gea8tSuaa.png?f=fotoalbum_large

• wsn1979
Met mijn Anker 65watt lader doet hij ook rond de 30 watt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Zaterdag de Neo voor mijn moeder geinstalleerd. In no-time de iPhone-foto's overgezet, backup van andere data gemaakt en Time Machine gekoppeld aan haar externe SSD. Voor wat zij ermee doet is de Neo al overkill, maar heerlijk voor haar om van Windows 11 af te zijn. Mijn neefjes gebruiken ook macOS, dus die kunnen er eventueel ook mee helpen.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Exirion schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:49:
Zaterdag de Neo voor mijn moeder geinstalleerd. In no-time de iPhone-foto's overgezet, backup van andere data gemaakt en Time Machine gekoppeld aan haar externe SSD. Voor wat zij ermee doet is de Neo al overkill, maar heerlijk voor haar om van Windows 11 af te zijn. Mijn neefjes gebruiken ook macOS, dus die kunnen er eventueel ook mee helpen.
Kijk, precies waar een Neo voor bedoeld is. :)

• Redondo1982
Gr4mpyC3t schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Kijk, precies waar een Neo voor bedoeld is. :)
Lekker tolerant weer zeg! Alsof een papa of opa niet geschikt is voor deze taak :+

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:15
Redondo1982 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Lekker tolerant weer zeg! Alsof een papa of opa niet geschikt is voor deze taak :+
een papa of (deze)opa gaat meteen voor een pro of een air

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
peter-rm schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Ah ja, groter scherm natuurlijk in combinatie met een leesbril? :+

• Redondo1982
peter-rm schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:18:
[...]

My man! _/-\o_

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00
Prachtig apparaatje!
Overweegt hier iemand een MacBook Neo voor zoon of dochter die naar de middelbare school gaat?

Onze dochter gaat komend jaar naar de middelbare school. Ze heeft al een iPhone (afdankertje van mij), dus dat integreert mooi (we zitten thuis volledig in het Apple ecosysteem). Ik had al eens stiekem gekeken naar het aanbod via school, voor een Windows laptop. Poeh....ik snap dat de doelgroep geen Tweakers zijn, maar dat aanbod is qua specs toch wel érg crappy (Intel N100 CPU, resolutie van 20 jaar geleden enz., in elk geval bepaald niet toekomstbestendig) en dat voor vrijwel een vergelijkbare prijs als de Neo.

Ok, niet helemaal eerlijk vergelijk, want in die prijzen via school (of leverancier van school) zit doorgaans óók een servicepakket waardoor je een vervangend apparaat krijgt op moment dat ie voor reparatie weg moet. De kans op schade is immers wel aanwezig bij schoolgaande jeugd.
Bij Apple kun je natuurlijk Apple Care afnemen, maar helemaal vergelijkbaar is dat naar ik verwacht niet.

Ik twijfel dus nogal... Ik kan het moeilijk over mijn Tweaker-hart krijgen om zóveel geld te spenderen aan een laptop met zulke slechte specs, maar voel mij bijna genoodzaakt vanwege zo'n servicepakket. Een Neo óf een refurbished Windows laptop met veel betere specs is veel prijsgunstiger. Alleen...als dochterlief het ding in stukken op mijn bureau dropt, heb ik hem natuurlijk niet binnen een of twee dagen gerepareerd.

Ben dus wel benieuwd hoe anderen hierover denken c.q. wat jullie zouden doen.
Mooiste zou natuurlijk zijn als die leveranciers van de middelbare scholen de MacBook Neo in hun assortiment mét servicepakket zouden opnemen. Ik krijg op basis van eerdere reacties van @DeNachtwacht de indruk dat die partijen daarover met Apple in gesprek zijn (Apple positioneert de Neo immers voor o.a. deze doelgroep)...

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
timothee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:21:
Prachtig apparaatje!
Overweegt hier iemand een MacBook Neo voor zoon of dochter die naar de middelbare school gaat?

Onze dochter gaat komend jaar naar de middelbare school. Ze heeft al een iPhone (afdankertje van mij), dus dat integreert mooi (we zitten thuis volledig in het Apple ecosysteem). Ik had al eens stiekem gekeken naar het aanbod via school, voor een Windows laptop. Poeh....ik snap dat de doelgroep geen Tweakers zijn, maar dat aanbod is qua specs toch wel érg crappy (Intel N100 CPU, resolutie van 20 jaar geleden enz., in elk geval bepaald niet toekomstbestendig) en dat voor vrijwel een vergelijkbare prijs als de Neo.

Ok, niet helemaal eerlijk vergelijk, want in die prijzen via school (of leverancier van school) zit doorgaans óók een servicepakket waardoor je een vervangend apparaat krijgt op moment dat ie voor reparatie weg moet. De kans op schade is immers wel aanwezig bij schoolgaande jeugd.
Bij Apple kun je natuurlijk Apple Care afnemen, maar helemaal vergelijkbaar is dat naar ik verwacht niet.

Ik twijfel dus nogal... Ik kan het moeilijk over mijn Tweaker-hart krijgen om zóveel geld te spenderen aan een laptop met zulke slechte specs, maar voel mij bijna genoodzaakt vanwege zo'n servicepakket. Een Neo óf een refurbished Windows laptop met veel betere specs is veel prijsgunstiger. Alleen...als dochterlief het ding in stukken op mijn bureau dropt, heb ik hem natuurlijk niet binnen een of twee dagen gerepareerd.

Mooiste zou natuurlijk zijn als die leveranciers van de middelbare scholen de MacBook Neo in hun assortiment mét servicepakket zouden opnemen. Ik krijg op basis van eerdere reacties van @DeNachtwacht de indruk dat die partijen daarover met Apple in gesprek zijn (Apple positioneert de Neo immers voor o.a. deze doelgroep)...
Zo’n servicepakket zorgt er zeker voor dat je dochter dezelfde dag een nieuwe kan ophalen bij de conciërge op school?

Kan je niet zelf voor conciërge spelen en een oude laptop achterhouden voor het geval dat? Als ze dan een week met een dikke Lenovo/Dell rond moet lopen dan is dat eigen schuld dikke bult (en een mooie les).

• DeNachtwacht
Ik vrees dat áls die gesprekken nu al lopen, dat daar op zijn vroegst over 2-3 jaar in de onderwijsmarkt iets zichtbaar van zal zijn. Het schoolbeheersysteem Apple School Manager is al wel geschikt voor macOS, maar door de prijs van MacBooks tot nu toe zijn er vooralsnog weinig scholen die daarmee werken. Dat soort schoolbeleid uitrollen zijn natuurlijk processen van jaren met elkaar praten en beleid uitdenken voordat dat realiteit is. Grootste kans heb je op scholen waar de iPad al het standaarddevice is. Tenzij er een beleidskeuze is dat iedereen zijn eigen device voorkeur mag hebben maar dat heeft qua beheer weer nadelen.

Voor een eigen keus is het goed om ook even het schoolbeleid te bestuderen, niet op elke school kun je zomaar even je eigen device meenemen. Het is wel degelijk vrijer dan bij veel bedrijven, maar qua veiligheidsbeleid of met de leer apps die gebruikt worden kan wel een keus zijn gemaakt dat maar 1 OS ondersteund wordt.

En die servicecontracten zijn idd simpelweg dat je hem vaak bij de ict balie in kan leveren en direct een leenlaptop meekrijgt terwijl het eigen device de repair in gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-03-2026 22:50 ]

• crunchytail
Prachtig apparaatje!

Zou zoals @DeNachtwacht aangeeft inderdaad eerst checken welke laptops zijn toegestaan. Op de middelbare school van mijn familieleden zijn MacBooks verboden.

Voor €575 haal je met de Neo in ieder geval een fijn apparaat in huis. (Edu store + cashback op Apple cadeaukaarten). Draait hier boven verwachting goed. :)

[ Voor 3% gewijzigd door crunchytail op 23-03-2026 22:46 ]

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:19
Prachtig apparaatje!

Mijn “bonus zoon” zit in het 4e VWO, heeft bij de start een MacBook Air M1 gekregen. Mijn dochter gaat volgend schooljaar naar het Yuverta, ik moet even kijken wat ze daar voor eisen hebben maar wellicht krijgt ze een MacBook Neo (Ze had het er zelf al over, had hem op TikTok voorbij zien komen in de kleur Blush).

• Stefannn
Prachtig apparaatje!

Ik heb de Neo niet (ik heb nog een Intel MacBook), maar het lijkt me een extreem goed idee.
Wel eerst checken “of Macbooks op school mogen en kunnen”. Het zou zomaar kunnen dat er Windows programma’s zijn die gewoon niet kunnen. Veel gaat echter via portals en dat gaat prima met een Mac.
Ter illustratie,… mijn dochter ging in 2012 uit huis studeren. Het eerste jaar had ze nog een oude Windows machine. Na 2 maanden had ze het voor elkaar dat de browser nog slechts 2cm bruikbaar screen had omdat de rest helemaal vol zat met spam-menu-bars. Na dat jaar kreeg ze een Mac (die was verplicht vanwege artistieke opleiding), daar heb ik vervolgens 4 jaar lang geen enkel opruim werk aan hoeven doen.
Over “repair service” zou ik me niet zo’n zorgen maken. Mac is een robuust product. En repareren duurt hooguit een week. Het zal wat gemopper geven maar dat overleefd die dochter echt wel. NB… ook op een Windows-vervangingslaptop is je lokale data dan weg. En portal dingen kan je dan echt nog thuis danwel elders op een willekeurige andere computer doen.
“In Apple eco systeem” is een extreme plus. Telefoon op de MacBook kunnen casten is super handig. Diezelfde dochter van mij heeft inmiddels een eigen bedrijf. De “IT” daarvan runt ze volledig van MacBook en iPhone. De iPhone zet ze daarbij met regelmaat op het screen om gegevens uit te wisselen. Messages op computer typen en dan met copy/paste in apps op de telefoon zetten die de computer niet heeft. Jouw dochter op “middelbare schoool leeftijd” gaat geheid ook dergelijke voordelen exploiteren.

• nanook1974
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:08
Prachtig apparaatje!
Dit is precies waar ik er eentje voor besteld heb. De bonusdochters werken nu op oudere i5 MacBook Pro's, waarvan de accu bijna gaar is. Inderdaad hier en bij paps aan de andere zijde ook al veel apparaten in het Apple-ecosysteem (hallo, schermtijd), dus de Neo lijkt een goede vervanger. De oudere machines kunnen dan voor nood in de kast blijven liggen. Dat scheelt weer kosten aan AppleCare.

De jongste heeft wellicht genoeg aan een iPad, dus ook daar kijken we naar.

School doet niet moeilijk, zolang er maar digitaal gewerkt kan worden.

• Greatsword
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:55:
[...]

“In Apple eco systeem” is een extreme plus. Telefoon op de MacBook kunnen casten is super handig. Diezelfde dochter van mij heeft inmiddels een eigen bedrijf. De “IT” daarvan runt ze volledig van MacBook en iPhone. De iPhone zet ze daarbij met regelmaat op het screen om gegevens uit te wisselen.
iPhone Mirroring is niet beschikbaar in NL, dus woont ze in het buitenland of bedoel je wat anders?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nou de "test" (of wat is het) is ook gepubliceerd.
review: MacBook Neo - Voor Apple-begrippen een koopje
Ik herken echt helemaal niets in dit artikel van de Neo. Met name wat ie wel kan wordt niet tot nauwelijks benoemd. Alsof ie alleen geschikt is voor youtube en een belastingaangifte? En een extra USB2 poort na de USB3 poort als nadeel benoemen.
Ding is krachtig genoeg om 4K video te bewerken (net zoals een iPhone dat ook gewoon kan), de voor- nadelen van MacOs worden niet benoemd (wat voor overstappers en herintreders wel belangrijk is) etc etc.

• Stefannn
Greatsword schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:25:
[...]

iPhone Mirroring is niet beschikbaar in NL, dus woont ze in het buitenland of bedoel je wat anders?
die woont inderdaad in UK.
En ik was me totaal niet bewust dat iPhone mirroring hier niet werkt.
Mijn eigen MacBook Pro 2018 en Mac_27 2015 ondersteunen dat sowieso niet.
(die dingen zijn veel te goed! De air-M4 is mega gaaf maar de 2 oudjes doen het nog prima!)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:36:
Ik herken echt helemaal niets in dit artikel van de Neo. Met name wat ie wel kan wordt niet tot nauwelijks benoemd. Alsof ie alleen geschikt is voor youtube en een belastingaangifte? En een extra USB2 poort na de USB3 poort als nadeel benoemen.
Ding is krachtig genoeg om 4K video te bewerken (net zoals een iPhone dat ook gewoon kan), de voor- nadelen van MacOs worden niet benoemd (wat voor overstappers en herintreders wel belangrijk is) etc etc.
En het belangrijkste: de trackpad. Er zijn zelfs mensen die de trackpad van de Neo fijner vinden dan de haptic trackpad van de duurdere macbooks. Het gevoel van een laptop maakt zoveel verschil, wat maken de nitty gritty details van de specs nou in de praktijk uit (vooral voor school/office werk) als je elke keer bang bent dat de boel uit elkaar valt als je ernaar kijkt, en dat alles voelt als een goedkope plastic schoenendoos als je er op klikt of typt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vind de trackpad inderdaad ook fantastisch, waar ik normaal met een draadloze muis werk, gebruik ik die op de Neo eigenlijk helemaal niet.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:36:
Een andere Tweaker maakt ook de analogie over een autocoureur die in een Audi A3 over de snelweg rijdt en daar dan negatieve dingen over benoemd.

Het is ook wel te verwachten op een platform als Tweakers. De reviews gaan meestal over de cijfers, rekenkracht en benchmarks, maar dit type tests is wat mij betreft niet relevant voor producten als een Neo.

Het is echt niet boeiend wat een Chromebook of MB Neo haalt in Cinebench. :F

• syltheboy
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
[...]

die woont inderdaad in UK.
En ik was me totaal niet bewust dat iPhone mirroring hier niet werkt.
Mijn eigen MacBook Pro 2018 en Mac_27 2015 ondersteunen dat sowieso niet.
(die dingen zijn veel te goed! De air-M4 is mega gaaf maar de 2 oudjes doen het nog prima!)
Synchrone weergave via AirPlay is wel mogelijk. Dan kun je je iPhone helaas niet met je Mac bedienen.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-03 19:04
Bij ons op school ook, maandelijks bedrag kwam voor 5 jaar uit op €800 voor een Dell met 8 GB RAM en 256 GB opslag. Ik heb toen voor iets minder een andere Dell met 16 GB RAM en 1 TB opslag gekocht, zodat dochterlief in ieder geval de lader kan delen, maar wel toekomstbestendig is.

Er is vanuit school aangeraden om een Windows laptop te gebruiken, maar tot nu toe is alles webgebaseerd. Mijn dochter heeft één klasgenote met Macbook en die heeft tot nu toe geen problemen gehad, behalve dat de Dell laders uiteraard niet passen.

Ik zou zoals hierboven aangegeven bij school navragen of het kan/mag. Het grote voordeel lijkt mij dat je met een Neo probleemloos zonder laden de dag doorkomt, iets wat met Windows laptops niet vanzelfsprekend is.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Joybuy heeft nu een mooie deal voor de MacBook Neo voor € 649. Dit is de Chinese gigant van JD.com die net in Nederland de online deuren heeft geopend.

Al zijn ze hier al na verleden jaar de MediaMarkt te hebben overgenomen. Best bijzonder dat ze nu onder de Apple prijs duiken, niet alleen de Neo is goedkoper.

De site is nu overbelast. :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

CR2032 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:39:
Joybuy heeft nu een mooie deal voor de MacBook Neo voor € 649.
Ik heb 'm vorige week bij Azerty besteld voor 640 euro. De voorraad voor die prijs was vrij snel uitverkocht.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

• Mastermind
  • Laatst online: 25-03 12:08
Let goed op bij Upgreatest, de NL variant is idd op voorraad, maar de US variant bij Upgreatest wordt pas op 15 april geleverd.
Ik wil graag een US layout met grote linker shift toets en de tilde netjes linksboven.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:05
Heb uiteindelijk toch een Macbook air besteld, het verschil met de Neo met touchID was 209 euro voor de base macbook air m5 (bestelling via mijn werkgever). Ik heb dat totaal niet nodig, want het moet vooral de ipad vervangen, maar zelfs bij youtube kijken zou de batterij veel langer moeten meegaan.

• Stefannn
Engineer Stewie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:18:
Heb uiteindelijk toch een Macbook air besteld, het verschil met de Neo met touchID was 209 euro voor de base macbook air m5 (bestelling via mijn werkgever). Ik heb dat totaal niet nodig, want het moet vooral de ipad vervangen, maar zelfs bij youtube kijken zou de batterij veel langer moeten meegaan.
Welcome to Apple world.
Voor 200 euro extra is er altijd een flinke verleiding.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik heb een tijdje terug een refurbished MacBook Pro (2017) gekocht. Recent gaf MacOS waarschuwing dat accu vervangen moet worden. Opgezocht wat dat geintje gaat kosten via officiele Mac reparateur. Maar liefst E. 289,--. Neo is goed genoeg voor mijn gebruik. Er komt dus geen nieuwe accu voor de Pro maar wel een Neo. Zag trouwens een soort i-fixit video van de Neo en daar zou ik zelf wel een nieuwe accu in durven zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door vdr01 op 25-03-2026 16:12 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• syltheboy
  • Niet online
vdr01 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:37:
Ik heb een tijdje terug een refurbished MacBook Pro (2017) gekocht. Recent gaf MacOS waarschuwing dat batterij vervangen moet worden. Opgezocht wat dat geintje gaat kosten via officiele Mac reparateur. Maar liefst E. 289,--. Neo is goed genoeg voor mijn gebruik. Er komt dus geen nieuwe batterij voor de Pro maar wel een nieuwe Neo. Zag trouwens een soort i-fixit video van de Neo en daar zou ik zelf wel een nieuwe accu in durven zetten.
Hoe lang heb je die MacBook Pro? Ik zou ook niet meer investeren in een nieuwe batterij, al heb ik de 15” MBP 2015 van mijn vader destijds (vlak voor verkoop) wel voorzien van een nieuwe batterij. Dat was maar een investering van 35 euro. Een MacBook Neo zal sneller werken dan die MacBook Pro 2017.

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

syltheboy schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Hoe lang heb je die MacBook Pro? Ik zou ook niet meer investeren in een nieuwe batterij, al heb ik de 15” MBP 2015 van mijn vader destijds (vlak voor verkoop) wel voorzien van een nieuwe batterij. Dat was maar een investering van 35 euro. Een MacBook Neo zal sneller werken dan die MacBook Pro 2017.
Ik schat een jaartje of twee. En ik gooi hem niet weg maar hij mag tweede viool spelen. Was mijn eerst laptop in Apple eco systeem. Dat ik nu voor een Neo ga zegt genoeg over mijn tevredenheid. Was wel totaal flabbergasted dat Apple met een laptop tegen deze prijs op de markt kwam. Denk dat ze goud in handen hebben hiermee. Niet qua winst op de Neo maar wel op de aanzuigende werking nieuwe consumenten in hun eco systeem te trekken. Goed voor een grote groei van Apple gebruikers en extra winst op de middellange termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 25-03-2026 16:14 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Laten we het netjes verwoorden: Tweakers en hun reviews zijn niet meer wat het ooit was.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Exirion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Laten we het netjes verwoorden: Tweakers en hun reviews zijn niet meer wat het ooit was.
helaas inderdaad. Ik ga zelf maar een review schrijven als ik wat de tijd heb.
Dit is met afstand de fijnste laptop die ik in jaren gehad heb. Alles klopt gewoon als je de "goed is goed genoeg"mentaliteit hebt. Accuduur is bij browsen bizar met scherm op 60% felheid. Trackpad is een van de fijnste die ik heb gehad (geen recente apple pro's gehad ivm afwezige repareerbaarheid) en MacOS is thuiskomen na 15 jaar Windows.
Enige probleem is dat ze net nu on Tahoe de firewire gestopt hebben, zit ik dan met mijn Nano Red ipod ... dus die moet ik dan maar weer onder Linux aan de praat krijgen :P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

franssie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:45:
Enige probleem is dat ze net nu on Tahoe de firewire gestopt hebben, zit ik dan met mijn Nano Red ipod ... dus die moet ik dan maar weer onder Linux aan de praat krijgen :P
Ik heb ook nog een bijna 25 jaar oude iPod met IEEE 1394 :P

• zetje01
Exirion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Vooral dat stuk over de touchpad vind ik raar: "... gewoon lomp een stuk glas omlaag duwen".
Waar hééft 'ie het over?
(Even 'tap to click' aanzetten en...) ik streel vanaf dag één 'fluisterzacht' over het touchpad.

Het tetsenbor is trowens ook prma!!1
Evenals het beeldscherm, accuduur en hele Look&Feel van dit MacBookje.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Vooral dat stuk over de touchpad vind ik raar: "... gewoon lomp een stuk glas omlaag duwen".
Waar hééft 'ie het over?
(Even 'tap to click' aanzetten en...) ik streel vanaf dag één 'fluisterzacht' over het touchpad.

Het tetsenbor is trowens ook prma!!1
Evenals het beeldscherm, accuduur en hele Look&Feel van dit MacBookje.
Ja eens, maar dat komt dus omdat het vanuit een verkeerd perspectief is getest/beoordeeld.

Tuurlijk is die fysieke trackpad niet hetzelfde als de trackpads op de Air’s en Pro’s. Maar boeiend dus, want dat is geen nadeel voor mensen die de Neo als eerste MacBook kopen.

En dan ook daarna schrijven dat het verder één van de betere trackpads is in die prijsklasse, lol.

• Stefannn
zetje01 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:59:
Dat is “tussen neus en lippen” trouwens wel een extreem goede tip. Voor alle MacBooks trouwens.
Ik had dat (op mijn air) eerst niet aan en vond het behoorlijk vervelend en zwaar klikken. Sinds ik dat aan heb streel ik inderdaad super comfortabel en met “super responsive” maar “nooit per ongeluk” gedrag over het touchpad.
En met die setting maakt het dus Defacto helemaal niet meer uit dat je geen haptic feedback hebt want die haptic feedback gebruik ik bij mijn air überhaupt nooit.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:05
Stefannn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Welcome to Apple world.
Voor 200 euro extra is er altijd een flinke verleiding.
Buiten dat de batterij voor media consumption langer zou mee moeten gaan, hoop ik dat die daarvoor een jaar of 2-3 langer meekan, dan is het zijn geld waard geweest. Maar laten we eerlijk zijn, ik heb de power van een air totaal niet nodig. Wou eerst zelfs nog eens 100 bijleggen voor de 10 GPU versie, maar dat zou totaal van de zotte zijn geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Engineer Stewie op 26-03-2026 10:05 ]

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Weet iemand of de brightness van de Neo voldoende omhoog kan om deze op een zomerse dag buiten te gebruiken? Ik heb de zoekmachines en AI gebruikt maar geen bevredigend antwoord gekregen.

• DeNachtwacht
Het is hetzelfde 500 nits scherm als in de macbook air (op truetone en wat vrij onzichtbare verschillen in P3 kleurtoon na), en in diverse reviews heb ik voorbij zien komen dat dit voor buiten in de zon voldoende moet zijn. Grote vraag hoe dat natuurlijk begin augustus midden op de dag in een brandende 35 graden stranddag is, want de zon is dan natuurlijk wel feller en zo heeft niemand hem vooralsnog kunnen testen.

Maar ik zou er vanuit gaan dat het ook dan wel redelijk moet kunnen op basis van wat je overal kan vinden.

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

DeNachtwacht schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:51:
Het is hetzelfde 500 nits scherm als in de macbook air (op truetone en wat vrij onzichtbare verschillen in P3 kleurtoon na), en in diverse reviews heb ik voorbij zien komen dat dit voor buiten in de zon voldoende moet zijn. Grote vraag hoe dat natuurlijk begin augustus midden op de dag in een brandende 35 graden stranddag is, want de zon is dan natuurlijk wel feller en zo heeft niemand hem vooralsnog kunnen testen.

Maar ik zou er vanuit gaan dat het ook dan wel redelijk moet kunnen op basis van wat je overal kan vinden.
Hartelijk bedankt! Ik had in mijn vraag er nog bij moeten zetten, niet in de volle zon maar als ik lekker onder het parasolletje zit waardoor scherm in de schaduw staat. Verkleind tevens het risico van oververhitting, voor mij en de Neo, t.o.v. vol in de zon. Bestelling de deur uit bij Upgreatest na het lezen van de shopreviews op Tweakers. E. 639,-- dus nette prijs. @crunchytail Hartelijk bedankt, er gaat niets boven een praktijktest.

[ Voor 19% gewijzigd door vdr01 op 26-03-2026 12:04 ]

• crunchytail
vdr01 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:40:
Weet iemand of de brightness van de Neo voldoende omhoog kan om deze op een zomerse dag buiten te gebruiken? Ik heb de zoekmachines en AI gebruikt maar geen bevredigend antwoord gekregen.
Zonnetje schijnt hier toevallig. Ben net even in de tuin gaan zitten en de Neo is prima te gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neCuivD4apDah2qV-y6Sy6OeoPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zisHGideOtpzt4Mopz5xlUC.png?f=fotoalbum_large

Voor extra helderheid: zorg dat je deze instelling uitschakelt onder Batterij-instellingen > Opties... (staat standaard aan).

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:20

4POX

Everybody is wired

vdr01 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:40:
Iemand heeft mij ooit een truc geleerd. Pak een fiberdoekje en maak het glas mega schoon. Ga in de tuin zitten en zet de brightness helemaal op 0. Draai nu de laptop net zo lang totdat je het scherm kan lezen. De kleuren kloppen niet helemaal. Maar als je buiten gaat zitten om mails te beantwoorden of andere dingen gaat doen dan is dit een goede hack.

AKA Rinkel weblog

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Na ontvangst Neo zal ik het uitproberen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf wat sceptisch ben over deze hack. Des te leuker als het werkt. Dan zal ik het hier zeker even terugkoppelen en je een +1 duimpje geven.

[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 26-03-2026 12:13 ]

• Greatsword
  • Niet online
Ik ken fotografen die ook van die zonnekappen gebruiken als ze buiten werken. Zoiets zeg maar.

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Greatsword schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:17:
Ik ken fotografen die ook van die zonnekappen gebruiken als ze buiten werken. Zoiets zeg maar.

[YouTube: 2022 Introduction - Sleeve/Bag Sun Shade and Privacy - Made in hemp.]
Zoiets heb ik ook op de controller van mijn drone zitten. Deze is wat stoffig omdat de drone is weggevlogen |:( Het is zeker functioneel maar mooi kan ik het niet echt vinden op een laptop. Maar dat is persoonlijk uiteraard. Brengt me wel op het idee dat je met een kartonnen doos en wat knippen en plakken wellicht hetzelfde resultaat kan bereiken als DIY oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVD56zyA0B4dkY8xQie6o22WHBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQGaDIc9twDPJJufJGj3x3EK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 26-03-2026 12:40 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Prachtig apparaatje!

Informeer goed bij de school soms wordt er namelijk ook software gebruikt die spieken bij online toetsen tegengaat dat draait niet op een mac.
Overigens heb ik nooit de laptop via school gedaan, mijn kinderen hebben beide een mooie 2e hands geen enkel probleem en ze gaan er zuinig mee om. Wel een stevige zakelijke versie met een HD scherm. Scheelde mij teveel geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste