Een ideale ‘on-the-go’ machine, ook voor creatieven
Ik zocht een compact device voor erbij (naast mijn editing desktop) voor wat leisure, lichte editing en klantgesprekken.
Na twee weken serieus testen kan ik zeggen dat hij gewoon doet wat ik ervan verwachtte.
Ik heb bewust geprobeerd alles zonder mijn pc te doen, puur om te zien hoe ver je met de Neo komt.
En eerlijk: dat viel allesbehalve tegen.
Natuurlijk is het geen machine voor zware 4K-edits met bakken effects (al kwam ik met wat voorrenderen nog best ver), maar mijn verwachtingen lagen vooraf eigenlijk lager.
Zie het als een portable verlengstuk van een vaste workstation.
Mobiliteit & bouw:
Super licht en voelt degelijk aan.
Ideaal voor op de bank, onderweg of even in een café.
Accu:
Echt een verademing t.o.v. mijn vorige laptops.
Met meerdere tabbladen, documenten en wat editing open haal ik zonder moeite 10 tot 14 uur.
Display:
Mooi scherp, goede kleuren en lekker helder.
60Hz (dus geen 120Hz), maar toch rustig voor de ogen.
En eventueel gewoon aan een tweede (externe) monitor: 4K @ 60Hz of 1080p @ 144Hz draait hij zonder gedoe.
Het trackpad:
Is de eerste in een laptop die me mijn muis (bijna) doet vergeten.
Zelfs vergeleken met HP Pavilion x360, Lenovo Thinkpad, Alienware en Lenovo Legion laptops is dit simpelweg de fijnste die ik ooit dagelijks heb gebruikt.
Geen toetsenbordverlichting:
Klinkt als een gemis, maar in de praktijk totaal niet storend.
Het scherm geeft genoeg licht en de toetsen blijven goed leesbaar.
I/O:
Eén USB 3-poort. Via een hub (of rechtstreeks) hang ik daar zonder moeite een monitor, SSD, kaartlezer, etc. aan.
De tweede (USB 2) poort is dan voor laden of wat randapparatuur.
A18 Pro chip:
Verrast me echt positief en is extreem zuinig.
Voor een mobiele chip voelt hij gewoon vlotter dan veel laptop-CPU’s.
Voor lichte foto- en videobewerking (onderweg) meer dan prima.
En ook met wat zwaardere video’s kom je er mee weg, zeker als je af en toe even voorrendert. (Zie mijn vergelijking onderaan.)
8GB RAM:
Die snelle on-chip structuur en memory swap vangen veel op.
12 of 16GB was mooier geweest, maar in de praktijk prima werkbaar.
Stille werking:
De processor verbruikt weinig energie, waardoor actieve koeling vrijwel overbodig is.
Dat werkt heerlijk stil, al lever je wel wat in op rekenkracht.
Ecosysteem:
De synergie met iPhone/iPad (Handoff) werkt naadloos en is echt een workflow-verbeteraar.
Dat scheelt echt tijd.
Al met al een hele capabele machine als mobiliteit en efficiëntie belangrijker zijn dan pure ‘Pro’-kracht.
Natuurlijk geen vervanger voor een MacBook Pro of een editing desktop, maar wel een verrassend efficiënte en capabele machine (als aanvulling of lichte werkmaat).
Eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen vooraf lager.
Ik ben achteraf erg blij dat ik mobiliteit boven brute kracht heb verkozen.
Even ter vergelijking:
Werklaptop:
LENOVO Legion Slim 5 16 inch uit 2024 met i7 13700H, 32GB RAM en RTX 4070 8GB
Die heeft een groter scherm en presteert bij zwaardere edits natuurlijk beter.
Hij is wel bijna 2x zo zwaar (2,3kg vs 1,2kg) en de accu gaat maar ±3-5 uur mee met dezelfde load.
De aanschafwaarde was ongeveer 1600 euro.
Editing PC:
Acer Nitro uit 2021 met i5 11400F, 24GB RAM en RTX 3060Ti 8GB
Kan beter tegen zware edits kwa videokaart, maar de processor is (hoe gek dit maar loudt) minder sterk dan de A18 Pro in de Neo.
Destijds was dit met 1300 euro een scherpe deal (was toen met 16GB RAM geleverd), maar door extra investeringen in extra 8GB RAM, een tweede M.2 SSD en twee HDD's liep de totale waarde op naar €1800. (Plus wat randapparatuur zoals een monitor, toetsenbord, muis, etc. nog 500+ euro.)
De cijfers van een voorbeeldvideo waar ik toch al mee bezig was, puur even voor vergelijking:
De edit bestaat uit een mix van opnames met Sony A7 IV, DJI Action 2, iPhone 15, DJI Mini 4 Pro (25, 50 en 100 fps gemengd).
Meerdere lagen video's en foto's (deze bewust op hoge resolutie van 33MP, 24MP en 12MP gelaten), tekst met effecten, color grading, wat grafische effecten, transition effecten, ondertiteling, voiceover, muziek, etc. Dus een relatief zware edit.
Uitput: 4K, 25 fps van 3:05 min.
Lenovo Legion - 6:35 min
Acer Nitro - 5:48 min
Macbook Neo - 8:27 min
Verschillen zijn er dus zeker, maar als je het afzet tegen formaat, gewicht en accuduur van die Neo…
Dan is het eerlijk gezegd best indrukwekkend wat eruit komt.