The devil is in the details.
Installatie, Duh ...Hahn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:32:
[...]
Jij zegt dat je na elke inhalatie je wachtwoorden moet invullen.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bizar wat een partij lading jij aan je posts mee geeft. Het woord generaliseer alleen al, terwijl we het over een simpel product hebben. Jij maakt graag van muggen een olifant. Je weet dat je op een forum zit? Wat voor jou irrelevant is hoeft het voor mij en anderen niet te zijn.CR2032 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:20:
[...]
Hier generaliseer je weer. Het gaat hier niet om dat een MacBook Neo altijd beter is, of dat een Air of Pro een grote stap achterwaarts is, of hebzucht en koopwoede. Irrelevant. Het gaat om andere en nieuwe doelgroepen waarvoor een MacBook Neo perfect ook past. Dit heeft Apple heel slim gedaan.
Alleen kopen wat je nodig hebt. Geen cent teveel betalen voor onnodige overkill.
Mijn advies: paar honderd meer uitgeven, als je het kan lijden, en gewoon die veel betere Air M4 kopen en de Neo links laten liggen. Niks overkill, gewoon een veel beter en meer compleet product. Een laptop doe je al snel vijf jaar mee dus het is een paar tientjes per jaar voor een product die je dagelijks gebruikt. De hype is er nu even voor de Neo, maar dat wordt vanzelf minder. Ik vergelijk het met de iPhone Air. Voordeel van de Neo is dat het product erg goedkoop zal gaan worden over een paar maanden. Het zal onder de € 500,- gaan komen en ook weggegeven gaan worden bij abonnementen, zoals KPN en Ziggo vermoed ik.
I don't have dreams, I have goals!!
Mijn advies: ga geen honderden euro's meer uitgeven als je alleen maar huis-, tuin- en keukenzaken doet zoals browsen en Netflix. Ook al is dat 'een paar tientjes per jaar' na 5+ jaar, is dat gewoon zonde van je geld.Redondo1982 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Mijn advies: paar honderd meer uitgeven, als je het kan lijden, en gewoon die veel betere Air M4 kopen en de Neo links laten liggen. Niks overkill, gewoon een veel beter en meer compleet product. Een laptop doe je al snel vijf jaar mee dus het is een paar tientjes per jaar voor een product die je dagelijks gebruikt.
Als je daadwerkelijk baat hebt bij de voordelen van een M4 Air, uiteraard doen, maar voor 80% tot 90% van de middenmoot (waar wij Tweakers niet toe behoren) zal dat niet van toepassing zijn.
Ik weet zeker dat jouw vermoeden er ver naast zit. De MacBook Neo is een retegoede deal, voor Apple-standaarden, en gaat vele miljoenen keren over de toonbank vliegen komende maanden. Daar durf ik geld op in te zetten.De hype is er nu even voor de Neo, maar dat wordt vanzelf minder. Ik vergelijk het met de iPhone Air. Voordeel van de Neo is dat het product erg goedkoop zal gaan worden over een paar maanden. Het zal onder de € 500,- gaan komen en ook weggegeven gaan worden bij abonnementen, zoals KPN en Ziggo vermoed ik.
Ik ben het juist eens met dat laatste, dat heb ik ook al meermaals gezegd. Dit product gaat alle records breken en heel veel mensen het Apple ecosysteem inzuigen. De hele discussie gaat om mensen die downgraden van een Pro naar een Neo. Daar trok ik het vergelijk met de iPhone Air. Dat deden ook veel mensen en die zijn er vaak wel op terug gekomen. Je gaat toch wat features missen. Dus ja, Neo wordt een kaskraker. Maar de Neo wordt geen goede vervanger van je recente Pro of Air.Hahn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Mijn advies: ga geen honderden euro's meer uitgeven als je alleen maar huis-, tuin- en keukenzaken doet zoals browsen en Netflix. Ook al is dat 'een paar tientjes per jaar' na 5+ jaar, is dat gewoon zonde van je geld.
Als je daadwerkelijk baat hebt bij de voordelen van een M4 Air, uiteraard doen, maar voor 80% tot 90% van de middenmoot (waar wij Tweakers niet toe behoren) zal dat niet van toepassing zijn.
[...]
Ik weet zeker dat jouw vermoeden er ver naast zit. De MacBook Neo is een retegoede deal, voor Apple-standaarden, en gaat vele miljoenen keren over de toonbank vliegen komende maanden. Daar durf ik geld op in te zetten.
Dan snap ik niet waarom je denkt dat de Neo al snel nog goedkoper zal worden en weggegeven zal gaan worden bij abonnementen. Dat gebeurt alleen als het niet goed zou verkopen, net zoals de iPhone Air.Redondo1982 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:02:
[...]
Ik ben het juist eens met dat laatste, dat heb ik ook al meermaals gezegd. Dit product gaat alle records breken en heel veel mensen het Apple ecosysteem inzuigen.
Ik heb lang niet alles gelezen in dit topic, maar ik heb nog geen posts gezien over downgraden van een betere Air of Pro naar de Neo. Wel meerdere mensen die een Neo als extra laptop erbij overwegen, naast hun Pro/Air, maar dat noem ik geen downgrade.De hele discussie gaat om mensen die downgraden van een Pro naar een Neo. Daar trok ik het vergelijk met de iPhone Air. Dat deden ook veel mensen en die zijn er vaak wel op terug gekomen. Je gaat toch wat features missen. Dus ja, Neo wordt een kaskraker. Maar de Neo wordt geen goede vervanger van je recente Pro of Air.
Elk product van Apple wordt elders goedkoper, dat is met alles zo. Ga nu maar kijken voor een Air dan ben je het goedkoopste uit bij een MM, Coolblue etc en niet bij Apple rechtstreeks. Dat heeft niet met de tegenvallende cijfers te maken, maar gewoon zoals de markt is. Dit gaat ook gelden voor de Neo, zeker straks met bepaalde tijden zoals Black Friday, back2school etc.Hahn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Dan snap ik niet waarom je denkt dat de Neo al snel nog goedkoper zal worden en weggegeven zal gaan worden bij abonnementen. Dat gebeurt alleen als het niet goed zou verkopen, net zoals de iPhone Air.
[...]
Ik heb lang niet alles gelezen in dit topic, maar ik heb nog geen posts gezien over downgraden van een betere Air of Pro naar de Neo. Wel meerdere mensen die een Neo als extra laptop erbij overwegen, naast hun Pro/Air, maar dat noem ik geen downgrade.
Ga maar terug naar mijn intiële reactie, daar is het allemaal mee begonnen. Maarja, mensen pikken er vaak een dingetje uit en vallen aan. Prima, maar ik vind het wel genoeg geweest zo. Het is gewoon hoe ik het zie, de Neo wordt nu in een opwelling gekocht door mensen die al veel meer gewend zijn en dat gaat tegenvallen. Het is het nieuwe schattige babytje van Apple. Ik kan dat best begrijpen overigens, want het liefst druk ik ook weer op die bestelknop. Waarom weet ik niet, maar vermoedelijk gewoon voor de heb. Doe ik het? Nee, want dan mag ik nog wel een extra huis of opslagplaats erbij gaan kopen omdat dan het hek van de dam is. Het is immers niet het enige product en merk wat ik waardeer. En voor tech en alles op wielen heb ik nu eenmaal een zwak ondanks er soms geen enkel nuttige toepassing voor te vinden is. Kopen om het kopen dus.
Hier weloverwogen de Neo besteld en kijk ernaar uit. Na de laatste Intel MacBook Air enkel iPads in gebruik gehad, nu een Pro M2. Ik blijf deze naast de Neo gebruiken.
Levering laatste week van maart. Leuk om alle ervaringen hier te lezen.
[ Voor 92% gewijzigd door Intergalactic op 18-03-2026 08:54 ]
Hij heeft nu een PRO M2, niet bepaald oude meuk
[ Voor 57% gewijzigd door Gonadan op 18-03-2026 09:14 . Reden: geciteerde post is gemodereerd ]
Er is nogal veel ruis in dit topic helaas. Daar is vast een algemeen Apple topic voor, leef je uit. (ik heb dag 1 een Neo besteld maar begin de aversie tegen de Apple community ook weer te begrijpen, echt gun iemand anders ook iets - zoals mijn adnroid phone haha)
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Eerste indrukken zijn erg goed. Toetsenbord is voor een laptop , naar mijn smaak, echt extreem prettig. Mijlenver voor op Lenovo, Acer, ASUS en HP op dit prijsniveau. Het scherm voelt compact, maar is wel helder en ook bij schaling nog goed leesbaar. Ondanks dat je de pixels niet kan tellen, is het verschil tussen 1080p en dit retina scherm (wat pratkisch 1440p is) duidelijk. Ik heb een klein eigen text-verwerkertje in Python gebouwd die ik wil gebruiken, is zoiets makkelijk naar Mac te poorten? (Anders bouw ik hem na met javascript
Nee haha, zeker niet. Dat ding is wel vier jaar oud, maar de M series doe je met gemak 7-8 jaar mee en ik denk zelfs langer. Hier in het gezin hebben we een afgedankte Pro 12,9” 2021 M1 door vele nieuwe aanschaf de afgelopen jaren *knip* gedraag je dat ding blijft maar rondjes draaien. Zo snel en smooth is die nog. Wordt echt voor vanalles gebruikt, tot aan games aan toe. Nul problemen.iMode schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:50:
[...]
Hij heeft nu een PRO M2, niet bepaald oude meuk
[ Voor 4% gewijzigd door Intergalactic op 18-03-2026 08:57 ]
Dat bepaal jij niet vind ik, want ik vind het wel verfrissend als alles tegenelkaar afgezet wordt. Door dat soort dingen kunnen mensen nog meer een weloverwogen keuze maken. Het is belangrijke input vind ik. Jij niet blijkbaar, laat je het toch lopen? Doe ik ook met veel dingen. Het heeft niks met gunning te maken haha, slaat nergens op. En waarom gelijk weer de aversie-kaart? Overigens ben ik zelf anti-Apple opgegroeid door mijn oom die mij deze wereld op jonge leeftijd introk en nu heb ik alle mobile devices van ze. Wel naast Windows, want daar zou ik nooit zonder kunnen. Althans, voor zover ik nu kan inschatten. Ik heb zelf MacOS om ermee te spelen, niet om op te werken. Gewoon lekker van je Neo genieten, maar geen mensen beletten om een andere mening te hebben óf iig criticaster te laten zijn. Wat voor jou ruis is hoeft het voor een ander niet te zijn. Ja-knikkers cq eenheidsworsten hebben we al zat in Nederland. Tegengeluid is fijn, tenzij je er niet voor openstaat.franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:57:
Kan het weer gaan over de Neo in plaats van alle beschouwingen over de andere Apple laptops?
Er is nogal veel ruis in dit topic helaas. Daar is vast een algemeen Apple topic voor, leef je uit. (ik heb dag 1 een Neo besteld maar begin de aversie tegen de Apple community ook weer te begrijpen, echt gun iemand anders ook iets - zoals mijn adnroid phone haha)
Hoe vind je het trackpad?wsn1979 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:10:
Ik ga straks als het dockje binnen is eens kijken of ik de 3440 x 1440 monitor een beetje netjes werkend krijg.
Eerste indrukken zijn erg goed. Toetsenbord is voor een laptop , naar mijn smaak, echt extreem prettig. Mijlenver voor op Lenovo, Acer, ASUS en HP op dit prijsniveau. Het scherm voelt compact, maar is wel helder en ook bij schaling nog goed leesbaar. Ondanks dat je de pixels niet kan tellen, is het verschil tussen 1080p en dit retina scherm (wat pratkisch 1440p is) duidelijk. Ik heb een klein eigen text-verwerkertje in Python gebouwd die ik wil gebruiken, is zoiets makkelijk naar Mac te poorten? (Anders bouw ik hem na met javascript)
Da's makkelijk; als je goed kijkt vind je die helemaal onderaan.
[ Voor 5% gewijzigd door zetje01 op 14-03-2026 14:04 ]
Apple Store Amsterdam heeft volgens mij MacBooks ook met VS lay-out op voorraad. Is wel even reizen.Engineer Stewie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:52:
Wilde een mac neo gaan halen in Nederland (als belg zijnde), maar dat is een heel andere layout dan ik gewend ben. Ik gebruik al jaar en dag Engels (VS), ik dacht dat dat de standaard was in Nederland...
Zal dus eentje moeten bestellen. Mijn iPad air M3 gaat naar de zoon. Ik zet die ipad toch altijd op de bank om al liggend te scrollen/youtube te kijken. Gaat perfect met een Neo en ik kan er mijn persoonlijke mails etc makkelijker mee doen.
Voor mij belangrijk, want ik ging voor het duurdere model ivm de touchID maar nu neig ik toch steeds meer richting het instapmodel, het is echt een browse/officelaptopje op de bank voor mij waarbij ik de prijs het liefst zo laag mogelijk hou. Ik was even bang dagelijks vaak wachtwoorden in te moeten typen zonder touchID, maar dat is dus niet zo, en ook betalen via Apple Pay werkt gewoon, dan is dat dus weer mooi €100 bespaard.
[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-03-2026 14:28 ]
Grootste zorg bij de Neo heb ik over de 8GB RAM, maar goed... de Neo is ook niet voor mij ontworpen, maar eerder een ideaal device voor mijn dochter, of als leuke laptop voor erbij op de bank om mee te browsen, Netflixen, of voor onderweg etc. Of om simpelweg met Mac OS te spelen.
De prijs maakt het misschien nog aantrekkelijk om hem ooit met die insteek te kopen. Maar goed, de hype eromheen moet nu eerst even uitdoven, zodat de eerlijkere reviews beschikbaar komen
Nu staat YouTube vol met Neo marketing voor mijn gevoel
[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 14-03-2026 14:50 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Tnx voor de tip, maar als Belg wat ver weg natuurlijk. Ik wacht dan liever, sowieso tot volgende week aangezien ik ook macbooks via het werk kan ‘leasen’ (met doel tot houden).Dancing_Animal schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:12:
[...]
Apple Store Amsterdam heeft volgens mij MacBooks ook met VS lay-out op voorraad. Is wel even reizen.
Al is de winst op een goedkoop machine klein, je kan beter iets duurs leasen in dar geval ivm belastingen.
Op zich prima, ik ben altijd meer van het type losse muis en die gaat via Bluetooth prima.
Inmiddels ook de dock binnen. 3440 x 1440 werkt prima, ik kan drie documenten naast elkaar bewerken (lees knippen, plakken) en Het gigabyte-scherm switched prima van PC naar Mac.
Samba drive van linux gaat ook as a breeze (na wat dingen aanpassen op de keberos security service).
Git, Python en Pycharm net er op gezet.
Nu kan ik op iOS, Mac OS, Android, Windows en Linux testen / ontwikkelen. Als mede heb ik een (deugdelijk!) compact machientje voor streaming diensten en tekstverwerking.
Een gevoelige snaar geraakt? Of een reactie in een opwelling?Redondo1982 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:34:
[...]
Begrijp ik met die ouwe meuk die je nu hebt -mijn god! Jij gaat er keihard op vooruit met een Neo, je bent niet echt veel gewend. Dit is niet eens een weloverwogen keus geweest, maar meer een noodzakelijke denk ik. Start zo'n Intel nog op dan? Hoe dan ook, je hebt wel lang gewacht met upgraden zeg. Ik begrijp best dat je nu in kampje Neo zit.
Maar mijn posts waren ook niet bedoeld voor jou als doelgroep -dat interesseert me totaal niet, maar eerder de downgraders. Dat vind ik pas leuke materie. Veel succes met je Neo
Ik vind het interessant om te lezen waar een ieder vandaan komt of wat hen beweegt een Neo aan te schaffen. Upgrade of downgrade; zegt volgens mij allebei wat.
Voel je vooral beter.
Zit serieus te denken beide te vervangen voor de Neo.
Ik twijfel nog een beetje.
Is het correct dat de Neo een upgrade is tov mijn huidige Macbook?
Mijn iPad past altijd mooi op het tafeltje in een vliegtuig, heeft iemand ervaring hoe dat is met een laptop?
[ Voor 11% gewijzigd door SyphOn op 14-03-2026 22:53 ]
De iPad draait (tegenwoordig) op iPadOS, de Mac draait MacOs. iOS is alleen voor de telefoon. Ja denk wel dat het een upgrade is. Qua op een tafeltje in het vliegtuig, daar past elke 13" laptop wel op. Heb je dat niet met je Macbook geprobeerd?SyphOn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:51:
Ik heb momenteel een iPad 2018 en een Macbook Pro 13 2020 met Intel chip. Op de iPad geen performance issues, maar ik mis iOS 26. Op de Macbook wel performance issues. Hij is traag in sinds de iOS 26 update.
Mijn iPad past altijd mooi op het tafeltje in een vliegtuig, heeft iemand ervaring hoe dat is met een laptop?
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
100% dat dit een upgrade zal zijn. De stap van Intel naar Apple Silicon is erg groot. Als je dat nog niet hebt meegemaakt, maak je borst dan maar nat. Zeker een sprong vooruit dus!SyphOn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:51:
Ik heb momenteel een iPad 2018 en een Macbook Pro 13 2020 met Intel chip. Op de iPad geen performance issues, maar ik mis iOS 26. Op de Macbook wel performance issues. Hij is traag in sinds de iOS 26 update.
Een MacBook op een vliegtuigtafeltje vind ik persoonlijk maar niets. Meestal past het wel, maar dan kan het scherm met geluk net 90 graden open (is mijn ervaring). Al die mensen die zeggen dat ze lekker in het vliegtuig werken met een laptop moeten business class vliegen, of veel documenten lezen/doornemen. Serieus werken is mij nog nooit gelukt.
Is dat een dealbreaker voor je of mooi meegenomen? Want een Neo ter vervanging van je iPad en MBP klinkt inderdaad aantrekkelijk.
Have you tried turning it off and on again?
Met Transavia heb ik mijn 15 inch air destijds gewoon op t tafeltje gekregen en mn moeder AirPods in gedaan en zelf de AirPods Max op en samen film gekeken comfortabelGr4mpyC3t schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:59:
[...]
100% dat dit een upgrade zal zijn. De stap van Intel naar Apple Silicon is erg groot. Als je dat nog niet hebt meegemaakt, maak je borst dan maar nat. Zeker een sprong vooruit dus!![]()
Een MacBook op een vliegtuigtafeltje vind ik persoonlijk maar niets. Meestal past het wel, maar dan kan het scherm met geluk net 90 graden open (is mijn ervaring). Al die mensen die zeggen dat ze lekker in het vliegtuig werken met een laptop moeten business class vliegen, of veel documenten lezen/doornemen. Serieus werken is mij nog nooit gelukt.
Is dat een dealbreaker voor je of mooi meegenomen? Want een Neo ter vervanging van je iPad en MBP klinkt inderdaad aantrekkelijk.
Goede nuance, voor entertainment en zo is het allemaal wel prima! Maar zoals ik al schreef ben ik het al snel zat als ik ook nog wat wil typen. Echt lekker met je armen langs je lichaam lukt nooit, en dat is toch redelijk noodzakelijk om comfortabel te werken. Beetje subjectief, maar ik denk dat de meeste dit wel herkennen.AMDLegion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:01:
[...]
Met Transavia heb ik mijn 15 inch air destijds gewoon op t tafeltje gekregen en mn moeder AirPods in gedaan en zelf de AirPods Max op en samen film gekeken comfortabel
OK, k heb een 14" workstation met tweede GPU maar die gaat nooit mee op reis (al is het alleen al omdat die niet met USB-C oplaadbaar is en de accuduur waardeloos)
@SyphOn Ik denk dat het echt een upgrade is tov van je Intel. Daar zou je overigens nog prima Ubuntu op kunnen zetten om ḿ weer snappy te krijgen als banksurfer, met die hardware is nog steeds weinig mis.
Leuk ding die Neo, 'm n vrouw werd wel blij van die roze.
Precies de doelgroep denk ik: beetje browsen, word, excel. 👍
Haters everywhere but I don’t really care
Heb je al eens een complete, schone reinstall gedaan? Daarnaast helpt het voor een licht browse/filmlaptopje waarop niet echt spannende / gevoelige dingen staan om FileVault uit te zetten. Sinds ik beide gedaan heb op mijn MBP was ik weer helemaal tevreden, alleen opstarten duurt misschien iets langer dan je wil maar daarna prima. Helaas kreeg ik daarna batterij problemen, maar anders had ik de overstap gewoon lekker uitgesteld.SyphOn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:51:
Sowieso voor iedereen een overweging om mee te nemen, ongetwijfeld komt er als dit succes door blijft gaan een upgrade volgend jaar met de A 19 Pro chipset, en die heeft 12GB ramgeheugen dus daarmee zit je dan ook direct wat lekkerder. De Neo lijkt op basis van alles wat ik lees nu al prima te presteren, maar qua toekomstbestendigheid zou ik zelf dat jaartje wel wachten.
Ik ben wel echt benieuwd of de Neo met 8gb over 5 jaar nog echt wel mee kan. Apple heeft de reputatie dat je er zo 8 jaar met plezier mee kan werken (zie mijn mbp) maar dit is natuurlijk wel echt een nieuwe laptopcategorie en product, en daar voor deze prijs weer vanuit gaan is misschien een beetje voorbarig.
Als je twee jaar wacht zit er misschien een A20 Pro in met 16GB en dan is het nog meer toekomstbestendig…DeNachtwacht schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:08:
[...]
Heb je al eens een complete, schone reinstall gedaan? Daarnaast helpt het voor een licht browse/filmlaptopje waarop niet echt spannende / gevoelige dingen staan om FileVault uit te zetten. Sinds ik beide gedaan heb op mijn MBP was ik weer helemaal tevreden, alleen opstarten duurt misschien iets langer dan je wil maar daarna prima. Helaas kreeg ik daarna batterij problemen, maar anders had ik de overstap gewoon lekker uitgesteld.
Sowieso voor iedereen een overweging om mee te nemen, ongetwijfeld komt er als dit succes door blijft gaan een upgrade volgend jaar met de A 19 Pro chipset, en die heeft 12GB ramgeheugen dus daarmee zit je dan ook direct wat lekkerder. De Neo lijkt op basis van alles wat ik lees nu al prima te presteren, maar qua toekomstbestendigheid zou ik zelf dat jaartje wel wachten.
Ik ben wel echt benieuwd of de Neo met 8gb over 5 jaar nog echt wel mee kan. Apple heeft de reputatie dat je er zo 8 jaar met plezier mee kan werken (zie mijn mbp) maar dit is natuurlijk wel echt een nieuwe laptopcategorie en product, en daar voor deze prijs weer vanuit gaan is misschien een beetje voorbarig.
Voor deze prijs is het na 5 jaar ook niet zo erg om een nieuw model aan te schaffen. Hoelang je er mee gaat doen weten we eigenlijk niet.
Hele punt van die Neo is het aanspreken van een doelgroep die een werkende Mac wil. Daarom zijn die leuke kleurtjes daar, want daar gaat het wel over bij de aankoop.
Tenminste dat gok ik zo. Ben zelf wel geïnteresseerd in een zilvere variant..
[ Voor 9% gewijzigd door TheKerremenke op 15-03-2026 10:27 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Maar dan moet telkens die prijs ook omhoog en schiet de Neo zijn doel voorbij. Voor een gezinslaptop waar vooral admin taken en wat mediaconsumptie enzo opgedaan worden ter vervanging van een ipad boeien die zaken echt niet.TheKerremenke schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:26:
Denk dat ieder jaar Apple iets gaat toevoegen aan de Neo. Behalve chipset upgrades een keer MagSafe, daarna True Tone, dan beter scherm, etc. Ideaal in ieder jaar iets te verbeteren terwijl de Pro en daarna de Air doorgroeien naar Oled. Moet toch voldoende onderscheid blijven.
Tenminste dat gok ik zo. Ben zelf wel geïnteresseerd in een zilvere variant..
De prijs hoeft niet perse te stijgen indien de componenten langzaam goedkoper worden. Zou het echt des Apple’s vinden om het ieder jaar ietsje te verbeteren. Maar voor de meeste basis gebruikers voldoet die nu al.Engineer Stewie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:53:
[...]
Maar dan moet telkens die prijs ook omhoog en schiet de Neo zijn doel voorbij. Voor een gezinslaptop waar vooral admin taken en wat mediaconsumptie enzo opgedaan worden ter vervanging van een ipad boeien die zaken echt niet.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Denk dat het Apple meer gaat om genoeg afstand tussen de Air en Neo.Engineer Stewie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:53:
[...]
Maar dan moet telkens die prijs ook omhoog en schiet de Neo zijn doel voorbij. Voor een gezinslaptop waar vooral admin taken en wat mediaconsumptie enzo opgedaan worden ter vervanging van een ipad boeien die zaken echt niet.
Zolang de Air nieuwe upgrades krijgt zal de Neo ook upgrades krijgen.
Neo kan duurder worden, maar dan word de Air eerst duurder is mijn gok.
Zou mij niks verbazen als de Neo min of meer dit blijft met af en toe CPU/GPU upgrades naar nieuwe iPhone chips voor dit prijspunt. Stapje hoger richting wat meer performance, luxe en draagbaarheid is dan de Macbook Air, en wie ook echt performance wil gaat voor de Pro.
Daarbij heb ik overigens de waarschijnlijk niet realistische hoop dat ze ooit tot het inzicht gaan komen dat het design van de Air er echt ver op achteruit is gegaan. Eigenlijk vind ik de nieuwe macbooks sowieso lomp en mijn MBP 2018 mooier, maar dat is meer smaak. De Air heeft nu eigenlijk niks meer met Air te maken dan de naam, denk dat het geen slecht idee zou zijn als ze dat weer eens kritisch zouden bekijken. In de behuizing van de 12 inch Macbook is met dunnere bezels en/of wellicht een kleine verbreding van de dimensies echt wel een Macbook Air die minder dan een kilo weegt te maken anno 2027 lijkt mij. Nu maar hopen dat ze hier meelezen voor de gratis tip voor een volgend product wat denk ik goed aan zou slaan
Eigenlijk bewijst Apple met de Macbook Neo dat de iPad-critici al die jaren gelijk hebben gehad: voor echte productiviteit is macOS als volwaardig OS superieur aan de mobiele platformen. Ik heb zelf een iPad Pro M5 die qua hardware rondjes rent om een M1 Pro Macbook Pro en de Macbook Neo heen, maar toch heb je aan iets mindere hardware met macOS echt meer dan aan dikke hardware met iPadOS.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Precies dat dus.Exirion schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:39:
Eigenlijk bewijst Apple met de Macbook Neo dat de iPad-critici al die jaren gelijk hebben gehad: voor echte productiviteit is macOS als volwaardig OS superieur aan de mobiele platformen. Ik heb zelf een iPad Pro M5 die qua hardware rondjes rent om een M1 Pro Macbook Pro en de Macbook Neo heen, maar toch heb je aan iets mindere hardware met macOS echt meer dan aan dikke hardware met iPadOS.
Windows Central: The MacBook Neo isn’t innovation. It’s Apple finally owning up to the iPad myth and hoping no one notices.
Het moet wel gezegd worden dat dat dan ook de grootste kritiek is. Dat ze voor $599 een aluminium Macbook met volwaardig 13" retina display op de markt zetten, is best een doorbraak. De performance valt ook zeker niet tegen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Een laptop gaat prima met 0 of 1 hand. Ook (gewoon) op schoot.
Ik dacht dat je op MacOs samen niet kon kijken met 2 paar AirPods, dacht dat dit alleen voor iOS bestemd was, maar dat klopt dus niet?AMDLegion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:01:
[...]
Met Transavia heb ik mijn 15 inch air destijds gewoon op t tafeltje gekregen en mn moeder AirPods in gedaan en zelf de AirPods Max op en samen film gekeken comfortabel
©2004
Jazeker :) Alleen wel iets omslachtiger dan op iOS/iPadOShk12nl schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:17:
[...]
Ik dacht dat je op MacOs samen niet kon kijken met 2 paar AirPods, dacht dat dit alleen voor iOS bestemd was, maar dat klopt dus niet?
Paar games geprobeerd maar uiteraard geen top prestaties. Zie ookcrunchytail schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:58:
Iemand hier al met CrossOver in de weer geweest om Windows software te draaien?Benieuwd naar de ervaringen.
Ja gamen op de Mac moet je echt alleen doen als je ge-hyperfocust bent op een computer te willen hebben die alles kan doen.Greatsword schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:35:
[...]
Paar games geprobeerd maar uiteraard geen top prestaties. Zie ook [YouTube: DON’T UNDERESTIMATE the MacBook Neo (20 Games Tested)]
Zelfs op mijn M5 MacBook Pro vind ik het het niet waard, heb het daar op geprobeerd en op wat uitzonderingen na is het gewoon een ontzettende pauper ervaring.
Ik weet dat Mac gamers het niet willen horen, maar voor mensen die nog oriënteren, koop gewoon een Steam Deck, game laptop, switch of een PS5 voor je gaming doeleinde. Je Mac zonder gamen is perfectie.
Gamen ben ik niet van plan.Greatsword schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:35:
[...]
Paar games geprobeerd maar uiteraard geen top prestaties. Zie ook [YouTube: DON’T UNDERESTIMATE the MacBook Neo (20 Games Tested)]
Is CrossOver daar de juiste software voor of zijn er betere alternatieven?
Heb je ook Crossover geprobeerd dan, want dat werkt naar mijn ervaring toch echt top.AMDLegion schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Zelfs op mijn M5 MacBook Pro vind ik het het niet waard, heb het daar op geprobeerd en op wat uitzonderingen na is het gewoon een ontzettende pauper ervaring.
Ik weet dat Mac gamers het niet willen horen, maar voor mensen die nog oriënteren, koop gewoon een Steam Deck, game laptop, switch of een PS5 voor je gaming doeleinde. Je Mac zonder gamen is perfectie.
Uiteraard niet de allernieuwste games op ultra settings, maar behoorlijk wat games van de afgelopen jaren heb ik zonder problemen op 1080p en High setting @30-60FPS kunnen spelen.
Sommige native Apple Games draaien nog beter, denk aan Death Stranding, Lies of P, Cyberpunk etc.
Ik heb ook gewoon een PS5(pro) maar ben dus best wel te spreken over de game ervaringen op een Mac tegenwoordig. Er is daar overigens ook een apart topic voor
Ligt er aan welke tool het is, je kan uiteraard ook gewoon Windows ARM draaien via Parallels of VMware.crunchytail schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:44:
[...]
Gamen ben ik niet van plan.Ben door de Neo sinds jaren weer terug bij Mac. Vooral benieuwd of ik zonder al teveel moeite wat simpele Windows tooltjes kan draaien.
Is CrossOver daar de juiste software voor of zijn er betere alternatieven?
Ik vind zelf onder de 60FPS helaas niet playable, ben jaloers op de gamers die dat wel kunnen verdragen.Greatsword schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:47:
[...]
Heb je ook Crossover geprobeerd dan, want dat werkt naar mijn ervaring toch echt top.
Uiteraard niet de allernieuwste games op ultra settings, maar behoorlijk wat games van de afgelopen jaren heb ik zonder problemen op 1080p en High setting @30-60FPS kunnen spelen.
Sommige native Apple Games draaien nog beter, denk aan Death Stranding, Lies of P, Cyberpunk etc.
Ik heb ook gewoon een PS5(pro) maar ben dus best wel te spreken over de game ervaringen op een Mac tegenwoordig. Er is daar overigens ook een apart topic voorGames op de Mac
Op welke Mac heb je deze ervaringen gehad?
En ja heb ook met crossover gegamed. Maar eigenlijk vond dat ik nog vervelender dan op Windows gamen met al dat getweak.
Ik heb nu gelukkig nog geen concrete tools die ik mis.Greatsword schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:48:
[...]
Ligt er aan welke tool het is, je kan uiteraard ook gewoon Windows ARM draaien via Parallels of VMware.
M1 Air, M1 Pro, M1 Max, M2 Air, M4, M5, A18 Pro.AMDLegion schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:50:
[...]
Ik vind zelf onder de 60FPS helaas niet playable, ben jaloers op de gamers die dat wel kunnen verdragen.
Op welke Mac heb je deze ervaringen gehad?
En ja heb ook met crossover gegamed. Maar eigenlijk vond dat ik nog vervelender dan op Windows gamen met al dat getweak.
Alles vanaf 30FPS vind ik prima voor casual gamen, uiteraard liever 45+ dus soms is het even wat Tweaken, wat de beste graphics instellingen zijn maar voor de rest is het tegenwoordig bijna allemaal standaard.
Je kan Apps, Games etc gewoon op een externe SSD installeren/draaien mits je deze APFS formatteert.crunchytail schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:57:
[...]
Ik heb nu gelukkig nog geen concrete tools die ik mis.Maar kan me voorstellen dat ik incidenteel wel eens wat nodig heb. Dan is het wellicht iets teveel van het goede om Windows apart te gaan draaien (gezien de 256GB opslag).
Ik ken zelfs mensen die gewoon een externe SSD zoals een Samsung T7 of Sandisk Extreme Portable met dubbelzijdige tape/magsafe of klittenband op de onderkant (i.c.m. pootjes) of de achterkant van het scherm hebben geplakt om zo altijd extra opslag of bepaalde accessoires bij de hand te hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 15-03-2026 17:17 ]
Fair, maar lijkt mij makkelijker op te lossen met een PS5, 500€ en je kan perfect gamen.Greatsword schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:08:
[...]
M1 Air, M1 Pro, M1 Max, M2 Air, M4, M5, A18 Pro.
Alles vanaf 30FPS vind ik prima voor casual gamen, uiteraard liever 45+ dus soms is het even wat Tweaken, wat de beste graphics instellingen zijn maar voor de rest is het tegenwoordig bijna allemaal standaard.
[...]
Je kan Apps, Games etc gewoon op een externe SSD installeren/draaien mits je deze APFS formatteert.
Ik ken zelfs mensen die gewoon een externe SSD zoals een Samsung T7 of Sandisk Extreme Portable met dubbelzijdige tape/magsafe of klittenband op de achterkant van het scherm hebben geplakt.
Ik had 1080p 60fps nog wel oké gevonden als m’n Pro met volle ventilatie niet zo loeiheet zou worden. Maar als je dan naar de subpar ervaring kijkt op het scherm gepaard met die fan noise en hitte dan krijg ik de notie dat de MacBook er niet voor bedoeld is.
Voor python development 5 sterren
Voor video bewerking 3 sterren (ik zou hier geen kleurcorrectie, 8k, meer dan 3 lagen video etc mee doen)
Voor werken met text, schrijven van handleidingen, 5 sterren
Gaming nog niet geprobeerd, maar ja daar heb ik een PC, Wii en een xbox voor staan.
Voor toegang tot osx als ontwikkelaar voldoet hij ruimschoots en dat tegen een gunstige prijs. De 1100 euro voor een Air was mij voor mijn usecase te veel. Dit is prima, nieuw en met garantie en met een factuur met btw.
[ Voor 31% gewijzigd door wsn1979 op 16-03-2026 08:05 ]
4K 30p beelden uit een Fujifilm systeemcamera gaan er in ieder geval prima op. En dat is toch 100mbit!PrimusIP schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:15:
De mensen van de ATP podcast stipte nog aan dat wat betreft 4K videobewerking je echt geen uitgemaxte macbook pro meer nodig hebt. We zijn inmiddels jaren verder, terwijl de hardware ook steeds beter is geworden. Tegenwoordig kom je zelfs met 4K bewerken een heel eind op een iPhone. En laat die NEO nou toevallig een iPhone chip hebben...
We hebben 'm vrijdag binnengekregen, hij wordt nu getest en ik ga er vaart achter zettenMaverick schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:21:
@PiweD Wanneer kunnen we een Tweakers review verwachten?
so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook
Ik heb thuis de fout gemaakt om mijn vrouw een youtube filmpje te laten zien van alle kleuren. Nu wil ze voor algemeen gebruik (lees: iedereen die er gebruik van wil maken nij ons thuis) een citrus versie terwijl ik zelf erg gecharmeerd ben van de indigo. Maar goed, wie betaalt, bepaalt en laat ik dat dus zijnMrAcid schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:20:
Volgens mij is de Neo best wel populair, levertijd is inmiddels opgelopen naar 2-3 weken. Ik heb er zelf net eentje besteld (citrus, 512GB met touchID) - volgens mij echt een perfect apparaat voor casual gebruik.
XBL: MRE Inc
Ik begrijp de citrus wel, dat ding popt eruit en ik vind hem ook uitermate goed passen bij het imago van de Neo. Had ook wel verwacht dat Apple met oranje en groen had gekomen. Dat had pas gaaf geweest voor de kids.MRE-Inc schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Ik heb thuis de fout gemaakt om mijn vrouw een youtube filmpje te laten zien van alle kleuren. Nu wil ze voor algemeen gebruik (lees: iedereen die er gebruik van wil maken nij ons thuis) een citrus versie terwijl ik zelf erg gecharmeerd ben van de indigo. Maar goed, wie betaalt, bepaalt en laat ik dat dus zijn
Maarja, het is sowieso altijd goed als je de broek aan hebt thuis
Ik zag de Citrus vorige week bij de MediaMarkt en was niet gecharmeerd. Ik vond 'm té. De Blos / Blush vond ik juist behoorlijk subtiel. Maar goed, ook hier komt over 2 à 3 weken een Indigo binnen.MRE-Inc schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Ik heb thuis de fout gemaakt om mijn vrouw een youtube filmpje te laten zien van alle kleuren. Nu wil ze voor algemeen gebruik (lees: iedereen die er gebruik van wil maken nij ons thuis) een citrus versie terwijl ik zelf erg gecharmeerd ben van de indigo. Maar goed, wie betaalt, bepaalt en laat ik dat dus zijn
Indigo, altijd veilig. Zou ik ook doen denk ik. Al had een citrus ook wel leuk geweest.nanook1974 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:32:
[...]
Ik zag de Citrus vorige week bij de MediaMarkt en was niet gecharmeerd. Ik vond 'm té. De Blos / Blush vond ik juist behoorlijk subtiel. Maar goed, ook hier komt over 2 à 3 weken een Indigo binnen.
Desalniettemin, de citrus zal je vnl. gaan zien bij de hipsters in de koffieshopjes. Beetje doen alsof je aan het werk bent.
Persoonlijke mening, maar ik vind citrus een te hoog My First Sony gehalte hebben. Tevens staat Apple bij mij voor luxe uitstraling mbt de gebruikte materialen en citrus doet voor mij het tegenovergesteld en maakt het goedkoop qua uitstraling.Redondo1982 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:31:
[...]
Ik begrijp de citrus wel, dat ding popt eruit en ik vind hem ook uitermate goed passen bij het imago van de Neo. Had ook wel verwacht dat Apple met oranje en groen had gekomen. Dat had pas gaaf geweest voor de kids.
Maarja, het is sowieso altijd goed als je de broek aan hebt thuis
XBL: MRE Inc
Ja, My First Sony...prachtig. Jij bent dus ook van die tijdMRE-Inc schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Persoonlijke mening, maar ik vind citrus een te hoog My First Sony gehalte hebben. Tevens staat Apple bij mij voor luxe uitstraling mbt de gebruikte materialen en citrus doet voor mij het tegenovergesteld en maakt het goedkoop qua uitstraling.
Maar Apple staat wel bekend om die kekke kleuren. Kijk maar naar de vroegere iMac (huidige ook wel).
Die iMac bolletjes met nog een CRT scherm waren wel de bom inderdaad. Mooie herinneringen.Redondo1982 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Ja, My First Sony...prachtig. Jij bent dus ook van die tijd![]()
Maar Apple staat wel bekend om die kekke kleuren. Kijk maar naar de vroegere iMac (huidige ook wel).
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Scherp, zo zou je het inderdaad kunnen stellen.Of-Aaargh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:51:
Maar de Neo is dan ook juist door Apple in de markt gezet als "My first Macbook".
Echter kan ik via mijn bonusplan een Macbook air M5 10CPU/10GPU, 16GB ram en 1TB SSD aankopen voor 1000 euro netto. Wat voor mij overkill is, de vraag is hoeveel langer ik met het toestel kan doen voor de 30% meerprijs.
Heb je meer RAM en opslag nodig ga je voor de Air anders voor de Neo.Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:01:
Was vrij zeker om met de Neo terug naar Mac OS te stappen omdat ik geregeld dingen doe die met een ipad wat lastiger zijn zonder toetsenbord en muis te koppelen en vond het dan wel de 699 waard (touchID versie).
Echter kan ik via mijn bonusplan een Macbook air M5 10CPU/10GPU, 16GB ram en 1TB SSD aankopen voor 1000 euro netto. Wat voor mij overkill is, de vraag is hoeveel langer ik met het toestel kan doen voor de 30% meerprijs.
Is er in het bonusplan ook niet een 512 GB mogelijk? Of misschien een M4 Air?Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:01:
Was vrij zeker om met de Neo terug naar Mac OS te stappen omdat ik geregeld dingen doe die met een ipad wat lastiger zijn zonder toetsenbord en muis te koppelen en vond het dan wel de 699 waard (touchID versie).
Andere vraag: waarvoor ga je ‘m gebruiken? Gewoon een beetje internetten, soms Word, Netflix?
[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 16-03-2026 12:13 ]
Wat zijn nou jouw ervaringen met de Trackpad? Ik moet zeggen dat dat het enige onderdeel is waar ik wat over twijfel na wat spelen bij de Amac met de Neo. Je merkt toch wel echt dat het minder luxe is dan ik gewend was, en dat is op zich geen probleem want dat is bij meer onderdelen het geval, maar ik vind hem ook wel wat minder duurzaam voelen, dus daar zit toch wat twijfel ook al is er geen review die dit als nadeel noemt.wsn1979 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:30:
Heb nu een dag of 4 met de Neo gewerkt, en een paar zaken vallen op. De machine is stil en maakt geen warmte. Een stukje 4k video is in iMovie redelijk goed te bewerken (had een filmpje gemaakt op een fotocamera ingekort en van wat plakshots voorzien). Met python werken gaat prima. Teams werkt niet heel erg efficient, maar ja dat doet die app op een pc ook niet. Enige tijd heb ik gedacht om MS office mac aan te schaffen, maar Pages werkt eigenlijk prima voor waar ik het voor nodig heb en Excel, zo lang er niet te heftige formules inzit werkt in Numbers.
Voor python development 5 sterren
Voor video bewerking 3 sterren (ik zou hier geen kleurcorrectie, 8k, meer dan 3 lagen video etc mee doen)
Voor werken met text, schrijven van handleidingen, 5 sterren
Gaming nog niet geprobeerd, maar ja daar heb ik een PC, Wii en een xbox voor staan.
Voor toegang tot osx als ontwikkelaar voldoet hij ruimschoots en dat tegen een gunstige prijs. De 1100 euro voor een Air was mij voor mijn usecase te veel. Dit is prima, nieuw en met garantie en met een factuur met btw.
@Engineer Stewie ik zat daar ook een beetje mee, maar had op een gegeven moment het sommetje dat hoewel een M4 nu te vinden is voor €850, ik me dan toch afvraag in hoeverre die 28% meerprijs (ik kan onderwijskorting gebruiken) het dan waard is. Als de Neo 6 jaar mee gaat ipv de 8 jaar die ik steeds met mijn vorige Air en Pro heb gedaan, dan is hij alsnog relatief een goede deal. Bovendien voelt het met zo'n instap laptopje net iets fijner om hem na 6 jaar te vervangen als (meestal) de macOS support stopt, voor het gevoel wil ik met zo'n dure Pro of Air toch altijd wat extra jaartjes maken om de prijs voor mezelf te verantwoorden, terwijl de hardware tegen die tijd natuurlijk al wel sterk achterloopt.
Voor mij zou dat een no-brainer zijn: M5. Da's een hele hoop computer voor 1000 euro netto. Als je heel zeker weet dat je alleen huis-tuin-en-keuken-gebruik zult doen, dan is het de 200 of 300 misschien niet waard, maar ik gok wel dat een M5 Air zijn waarde beter behoudt. Die Air ga je langer plezier van hebben, gok ik.Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:01:
Maar je hebt zowel niet gezegd wat je er mee wilt doen als hoe lang je er mee wilt doen…Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:01:
Ik zou een andere vraag stellen: is de kans dat je er ooit meer mee wilt doen dan beetje basis browsen groter dan 0%? Als je al weet dat je wensen en eisen nooit veranderen en dat de Neo genoeg is, dan hoeft een Air niet per se langer mee te gaan. Als je wel een keer wat anders wilt, dan kan het antwoord op de vraag bepalen of je er 100 keer langer mee kunt doen of dat het kristallen bol kijken is.
Persoonlijk vind ik het geen vraag: de een is een browsermachine met duidelijke planned obsolecence en de ander is een all-round laptop die nog jaren mee moet kunnen.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Sorry, maar dat is echt een aanname van jouw kant. Het zou zeker kunnen, want met name de 8gb voelt erg krapjes aan. Aan de andere kant heeft Apple de reputatie van 6-7 jaar OS updates, en bovendien is dit ook precies het aantal jaar dat je in onderwijsland wil hebben als organisatie omdat je dan ouders een device biedt dat in principe een onderwijscarrière mee gaat.Ample Energy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:27:
de een is een browsermachine met duidelijke planned obsolecence
Het is dus echt afwachten, kan zomaar zijn dat Apple er met softwarematige optimalisaties voor blijft zorgen dat basis onderwijswerk (dus ook browse/officewerk) gewoon 7 jaar bruikbaar blijft. Wil je in die branche bedrijfsmatig kans van slagen hebben dan is dit wel nodig.
De meeste mensen doen hier nu net alsof je op de Neo alleen maar kan browsen, kom op zeg, de Neo staat gewoon zijn mannetje!nanook1974 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Voor mij zou dat een no-brainer zijn: M5. Da's een hele hoop computer voor 1000 euro netto. Als je heel zeker weet dat je alleen huis-tuin-en-keuken-gebruik zult doen, dan is het de 200 of 300 misschien niet waard, maar ik gok wel dat een M5 Air zijn waarde beter behoudt. Die Air ga je langer plezier van hebben, gok ik.
Ik heb alles getest en mijn bevindingen met jullie gedeeld.
Het is heel simpel mensen, ik zie het als volgt, koop een:
- Macbook Neo: Voor mensen die gewoon een simpele en vooral betaalbare laptop zoeken. Je kan er prima mee browsen, documenten typen, mailen, multimedia consumptie, socials checken, foto's en video bewerken, en zelfs wat light mobile equivalent gaming.
- MacBook Pro: Voor mensen die er hun geld mee verdienen of gewoon het beste in huis willen halen. Snelheid, prestaties en veelzijdigheid zijn daarbij key.
- De MacBook Air: Voor mensen waarbij de Neo tekort schiet qua bijvoorbeeld RAM, opslag, connectiviteit en de Pro buiten bereik ligt, te zwaar is en of teveel van het goede is.
Ik gebruik een muis op het bureau en voor browsen op de bank en netflix/disney+/youtube/stackoverflow is hij prima. iMovie en PyCharm werken voor mij wel prettiger met een muis. Maar ik heb hele dikke vingers, ik ben absoluut geen maatstaaf.DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Wat zijn nou jouw ervaringen met de Trackpad?
Maar wat ga je met 7 jaar OS-updates doen als je browser nu al constant tabbladen moet laten herladen? Een nieuw OS over 5 jaar doet ook niet in ene alle webapps hun RAM-benodigdheden doen krimpen met 50% of zo. Sterker nog: RAM-gebruik is de laatste jaren alleen maar toegenomen.DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Sorry, maar dat is echt een aanname van jouw kant. Het zou zeker kunnen, want met name de 8gb voelt erg krapjes aan. Aan de andere kant heeft Apple de reputatie van 6-7 jaar OS updates, en bovendien is dit ook precies het aantal jaar dat je in onderwijsland wil hebben als organisatie omdat je dan ouders een device biedt dat in principe een onderwijscarrière mee gaat.
Het is dus echt afwachten, kan zomaar zijn dat Apple er met softwarematige optimalisaties voor blijft zorgen dat basis onderwijswerk (dus ook browse/officewerk) gewoon 7 jaar bruikbaar blijft. Wil je in die branche bedrijfsmatig kans van slagen hebben dan is dit wel nodig.
Of dit voor de eigenaar van belang is, dat weet ik niet. Vandaar dat ik ook wel benieuwd was naar de wensen en eisen. Maar dat de Neo alvast is ontworpen om niet lang mee te gaan, dat is met 8GB RAM anno 2026 gewoon een feit en geen aanname meer.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
In geen enkele review lees ik dit als feit, maar natuurlijk wel als zorg (die heb ik ook). Maar vergeet niet: Apple is traditioneel veel efficiënter met ramgebruik dan Android en / of Windows omdat zij de software geoptimaliseerd voor hun eigen hardware schrijven ipv dat ze heel veel processoren/chipsets moeten ondersteunen. Dat is ook de reden dat pas de iPhone 17 Pro nu voor het eerst 12GB ram heeft. Het is vooral op alle punten een laptop die in zijn prijscategorie alle concurrenten verslaat. Ik zie het best gebeuren idd dat het over 5 jaar spannend wordt met deze laptop, maar Apple kennende kan het zomaar ook zijn dat ze ons verrassen en de Neo net als alle andere laptops gewoon 7 jaar bruikbaar blijft.Ample Energy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:56:
Maar dat de Neo alvast is ontworpen om niet lang mee te gaan, dat is met 8GB RAM anno 2026 gewoon een feit en geen aanname meer.
Kortom jij hebt jouw mening en ik heb de mijne, maar presenteer je mening alsjeblieft niet als vaststaand feit, dat doe ik ook niet. Laten we een bookmark in dit topic maken over 6 jaar om te zien wie gelijk had
[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-03-2026 13:05 ]
Het is vooral een huis-, tuim- en keukenmachientje, letterlijk, wss beland die gewoon op het keukeneiland en als ik wil youtuben op de bank. Ik doe wel eens wat met python en kleine projectjes met de kinderen. Maar volgens mij niks dat de Neo niet kan.Ample Energy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Maar je hebt zowel niet gezegd wat je er mee wilt doen als hoe lang je er mee wilt doen…![]()
Ik zou een andere vraag stellen: is de kans dat je er ooit meer mee wilt doen dan beetje basis browsen groter dan 0%? Als je al weet dat je wensen en eisen nooit veranderen en dat de Neo genoeg is, dan hoeft een Air niet per se langer mee te gaan. Als je wel een keer wat anders wilt, dan kan het antwoord op de vraag bepalen of je er 100 keer langer mee kunt doen of dat het kristallen bol kijken is.
Persoonlijk vind ik het geen vraag: de een is een browsermachine met duidelijke planned obsolecence en de ander is een all-round laptop die nog jaren mee moet kunnen.
Hoelang ik ermee wil doen? Zolang ik vlot kan internetten en youtube bekijken, ben niet vies om de hardware te vervangen als dat nodig is.
Eigenlijk moet ik appelen met appelen
Een Neo met touchID kost mij 585 euro
Een mac M5 (10CPU/10GPU,16GB ran,1TB) kost mij 1009 euro.
Het verschil is dus ruim 400 euro, geld dat ik heus kan missen in mijn situatie. Maar als de Neo een jaar of 4 meegaat is dat ook geen zonde om te vervangen natuurlijk.Al zou ik een air wss weer kunnen doorschuiven naar de zoon, ik doe dat met alle apparaten.
For your reference, een volledige specced out macbook pro (16") kost 3300 euro met 3 jaar garantie, hoe duurder de apparaten, hoe groter de winst... We kunnen zo gek gaan als de bonus toelaat, maar deze is de duurste macbook die erop staat.
Oeh dat klinkt toch wel als een deal waarvan ik benieuwd ben waar je die vandaan krijgEngineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:01:
Dan vooral voor de Neo gaan. Die €400 meer aan kosten gaat jou echt niet een substantieel andere ervaring bieden.Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:01:
[...]
Het is vooral een huis-, tuim- en keukenmachientje, letterlijk, wss beland die gewoon op het keukeneiland en als ik wil youtuben op de bank. Ik doe wel eens wat met python en kleine projectjes met de kinderen. Maar volgens mij niks dat de Neo niet kan.
Hoelang ik ermee wil doen? Zolang ik vlot kan internetten en youtube bekijken, ben niet vies om de hardware te vervangen als dat nodig is.
Eigenlijk moet ik appelen met appelenvergelijken.
Het verschil is dus ruim 400 euro, geld dat ik heus kan missen in mijn situatie. Maar als de Neo een jaar of 4 meegaat is dat ook geen zonde om te vervangen natuurlijk.Al zou ik een air wss weer kunnen doorschuiven naar de zoon, ik doe dat met alle apparaten.
For your reference, een volledige specced out macbook pro (16") kost 3300 euro met 3 jaar garantie, hoe duurder de apparaten, hoe groter de winst... We kunnen zo gek gaan als de bonus toelaat.
€400 besparen… dan heb je het alweer bijna over een tweede MacBook Neo. Stel het wordt over enkele jaren toch wat krapjes met RAM, dan koop je tegen die tijd toch gewoon de MacBook Neo met A22 chip voor €600-€400-[opbrengst inruilen huidige Neo].
Heb je twee MacBooks gehad voor een prijs die lager ligt dan de Air…
Daarnaast: bij een Air zou het na een jaar of 5 waarschijnlijk toch ook beginnen te kriebelen. Nog even los van de afschrijving die harder gaat bij duurdere producten.
Bonusplan werkgever. Ik heb een riante bonus waar ik mee kan kiezen of ik die cash neem, aandelen, ICT, fiets, bureaumateriaal, goed doel,... Allemaal om wat belastingen te ontwijken natuurlijk.DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Oeh dat klinkt toch wel als een deal waarvan ik benieuwd ben waar je die vandaan krijg
Op de Neo zit ook wat belastingen, maar dat is reeds ingecalculeerd in die 585 euro.
Nee, die worden bij Apple besteld en een M4 ga je daar momenteel nietmeer kunnen bestellen wss. Ik stond van het weekend in de Mediamarkt in Eindhoven, maar daar hadden ze enkel Qwerty NL, dat is niet het toetsenbord dat ik zoek. Had wss anders gewoon eentje meegenomen naar huis (kan slecht tegen wachten).Uniciteit schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:10:
[...]
Is er in het bonusplan ook niet een 512 GB mogelijk? Of misschien een M4 Air?
Andere vraag: waarvoor ga je ‘m gebruiken? Gewoon een beetje internetten, soms Word, Netflix?
[ Voor 38% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-03-2026 13:17 ]
Ja, ik snap dat je dat in mijn geval zo leest. Had ik duidelijker in kunnen zijn. Ik bedoelde niet de Neo te downplayen. Sterker nog, ik heb er zelf eentje besteld, juist omdat hij zo krachtig is voor zo'n scherpe prijs. Wat mij betreft raakt hij echt een sweet spot.Greatsword schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:47:
[...]
De meeste mensen doen hier nu net alsof je op de Neo alleen maar kan browsen, kom op zeg, de Neo staat gewoon zijn mannetje!
Hij blijkt inderdaad krachtiger dan velen hadden verwacht.
Voor de duidelijkheid: geen benchmarks gedraaid, puur gekeken naar dagelijks gebruik en een creatieve workflow. Denk aan Lightroom, Photoshop en Premiere, met daarnaast de gebruikelijke tabbladen en documenten.
De A18 Pro-chip voelt verrassend capabel en kan duidelijk meer aan dan alleen internetten, documenten en wat multitasken.
Swap via de SSD vangt de 8GB RAM goed op. Meestal blijft er zo’n 1-2GB RAM vrij en wordt de rest door swap aangevuld.
In de praktijk merk ik geen thermal throttling.
De accu houdt het bij normaal gebruik zo’n 10 tot 14 uur vol, vaak met nog 10-20% over.
Dat hangt uiteraard af van de gebruiksstijl.
Het is geen werkpaard voor zware renders, maar als travelmate of voor op de bank voelt het als een mooie balans tussen prijs en performance. Ook voor lichtere tot middelzware projecten is hij prima inzetbaar.
De Neo blijkt prima in staat om foto’s of 4K-video's te kunnen bewerken terwijl er meerdere tabbladen en documenten openstaan. Een Macbook Air M1 of een iPad Air uit 2020 kon dat ook al een beetje, dus helemaal onverwacht is het eigenlijk niet.
Wat je krijgt is een strak vormgegeven laptop die snel reageert, stil blijft en genoeg kracht en juice biedt voor een prettige (niet al te zware) creatieve workflow.
Voor veel mensen is dat precies genoeg.
Misschien zelfs meer dan verwacht.
PS: Na vier dagen heb ik een schone installatie gedaan (het duurde net geen 2 uur via WiFi). Dat maakte ongeveer 10–15GB extra ruimte vrij (schatting) en sommige apps kregen een ander type (nieuwer?) icoontje.
Oh ja, een tweede scherm van 1080p kan op 144Hz.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 32% gewijzigd door Rollah op 16-03-2026 13:57 . Reden: Foto's bijgevoegd ]
Dat het een feit is vind ik ook discutabel, maar wat wel vast kunnen stellen is dat Apple zich met de Neo richt op de budgetmarkt en het onderwijs. Een MacBook is in de afgelopen 10/15 jaar nog nooit zo goed te repareren geweest als nu. Dat lijkt me onder andere een poging om ze interessant te maken voor 'wegwerpgebruik'. Denk aan scholieren die er als beesten mee omgaan, enzovoorts. Planned obsolescence gaat misschien wat ver, maar met de Neo is de MacBook niet langer een risico voor dat soort gebruik.DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:59:
[...]
In geen enkele review lees ik dit als feit, maar natuurlijk wel als zorg (die heb ik ook). Maar vergeet niet: Apple is traditioneel veel efficiënter met ramgebruik dan Android en / of Windows omdat zij de software geoptimaliseerd voor hun eigen hardware schrijven ipv dat ze heel veel processoren/chipsets moeten ondersteunen. Dat is ook de reden dat pas de iPhone 17 Pro nu voor het eerst 12GB ram heeft. Het is vooral op alle punten een laptop die in zijn prijscategorie alle concurrenten verslaat. Ik zie het best gebeuren idd dat het over 5 jaar spannend wordt met deze laptop, maar Apple kennende kan het zomaar ook zijn dat ze ons verrassen en de Neo net als alle andere laptops gewoon 7 jaar bruikbaar blijft.
Kortom jij hebt jouw mening en ik heb de mijne, maar presenteer je mening alsjeblieft niet als vaststaand feit, dat doe ik ook niet. Laten we een bookmark in dit topic maken over 6 jaar om te zien wie gelijk had
Als je dan kijkt naar het typische gebruik van zo'n ding, is het niet heel gek dat er na vier/vijf jaar eens wat anders/sneller/beters/nieuwers komt. En gevoelsmatig is dat ook niet zo erg, want daar is de prijs ook naar.
Ik denk eerder dat het komt door de EU regelgeving dat batterijen van draadloze apparaten door de gebruiker zelf te vervangen moeten zijn vanaf 2027.Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Dat het een feit is vind ik ook discutabel, maar wat wel vast kunnen stellen is dat Apple zich met de Neo richt op de budgetmarkt en het onderwijs. Een MacBook is in de afgelopen 10/15 jaar nog nooit zo goed te repareren geweest als nu. Dat lijkt me onder andere een poging om ze interessant te maken voor 'wegwerpgebruik'. Denk aan scholieren die er als beesten mee omgaan, enzovoorts. Planned obsolescence gaat misschien wat ver, maar met de Neo is de MacBook niet langer een risico voor dat soort gebruik.
Als je dan kijkt naar het typische gebruik van zo'n ding, is het niet heel gek dat er na vier/vijf jaar eens wat anders/sneller/beters/nieuwers komt. En gevoelsmatig is dat ook niet zo erg, want daar is de prijs ook naar.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Nee, geen speciale reden. Gewoon even kijken hoe het proces verloopt voordat alles echt naar eigen voorkeur wordt ingericht.TimmieN schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:50:
@Rollah, was er een specifieke aanleiding om de clean install te doen?
waar zou dan die 10 GB winst vandaan komen denk je, want op 128 GB is dat best een flinke hoeveelheidRollah schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Nee, geen speciale reden. Gewoon even kijken hoe het proces verloopt voordat alles echt naar eigen voorkeur wordt ingericht.
Voorbeeld:
De iPad koop ik al jaren als Pro, terwijl een normale iPad qua snelheid meer dan voldoende is. Alleen het scherm, OLED incl. Promotion, speakers, MKB, FaceID is mij zoveel waard om een, eigenlijk te snel, product te kopen. Ik zal bijv. nooit meer een TouchID iPad kopen. FaceID is mij alleen al de meerprijs waard.
Veel plezier met de specced out 16” Pro. Weet je maar zeker dat die nog even mee kanEngineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:01:
[...]
Het is vooral een huis-, tuim- en keukenmachientje, letterlijk, wss beland die gewoon op het keukeneiland en als ik wil youtuben op de bank. Ik doe wel eens wat met python en kleine projectjes met de kinderen. Maar volgens mij niks dat de Neo niet kan.
Eigenlijk moet ik appelen met appelenvergelijken.
For your reference, een volledige specced out macbook pro (16") kost 3300 euro met 3 jaar garantie, hoe duurder de apparaten, hoe groter de winst... We kunnen zo gek gaan als de bonus toelaat, maar deze is de duurste macbook die erop staat.
Alleen nog even het keukeneiland vervangen voor die XDR Studio of zo zodat de rest van het gezin ook comfortabel mee kan kijken. En klaar ben je!
Haha nee, ik denk dat je dan heel blij gaat zijn met de Neo. Hij is het niet voor mij, maar het is objectief gezien wel een erg leuk ding.
De Air en de Neo verschillen trouwens nog wel iets meer van elkaar dan enkel op de interne hardware. Air heeft ook verlicht toetsenbord en een mooier scherm met meer kleuren en TrueTone bijvoorbeeld. Kan ook 2 displays aansturen, mocht je er ooit mee naar een bureau willen. Air heeft 2 keer Thunderbolt 4 achter de USB zitten, Neo heeft 1 keer USB2 en 1 keer USB3. Air heeft 4 speakers en 3 microfoons en Neo heeft 2 speakers en 2 microfoons. Air heeft de 12MP Center Stage webcam en een lichtje en de Force Touch trackpad, Neo heeft een standaard (maar wel goede) webcam en het traditionele trackpad.
Om het nog maar even makkelijker te maken
Uiteraard, maar ze hadden er ook voor kunnen kiezen om de Neo in zijn geheel niet uit te brengen door de aankomende wetgeving of te wachten tot 2027 zelf. Het één sluit het ander niet uit.Mog schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:55:
[...]
Ik denk eerder dat het komt door de EU regelgeving dat batterijen van draadloze apparaten door de gebruiker zelf te vervangen moeten zijn vanaf 2027.
Er waren wat programmas voor geïnstalleerd. Imovie, garageband en het iWorks pakket.TimmieN schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:57:
[...]
waar zou dan die 10 GB winst vandaan komen denk je, want op 128 GB is dat best een flinke hoeveelheid
Bij een schone installatie zitten die er niet op.
Nogmaals, als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, is Apple meteen de onderwijsmarkt waar ze zich op richten kwijt.Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:52:
In die wereld wordt gewerkt met flexible 4- tot 7 jaar durende contracten, waarbij je altijd de optie tot 7 jaar wil (6 jaar vwo + 1 jaar doubleren). Bedrijven die dat aanbieden hebben inmiddels door schade en schande geleerd dat medezeggenschapsraden/ouders die 7 jaar in NL als mogelijkheid willen hebben, dus bijna allen bieden dat inmiddels aan. Anders wordt er gewoon naar een andere oplossing gekeken; een Neo die 3-4 jaar mee gaat, dan gooit Apple simpelweg zijn eigen glazen in want die chromebooks gaan voor normaal licht studenten werk wél echt 7 jaar mee daar zijn ze op gemaakt & geoptimaliseerd. iPads trouwens ook.
Je wil ouders die een duur device moeten aanschaffen zo prijs/kwaliteit mogelijk 1 device laten aanschaffen, waarbij ze dus niet nét voor de opleiding wordt afgerond weer een device upgrade gekocht moet worden. En nee, we hoeven hier niet te gaan filosoferen dat ouders dat geen probleem zullen vinden, want in de praktijk vinden ze dat wél een probleem weet ik uit ervaring. Onderwijs is sowieso een markt waar altijd het stukje "betaalbaarheid voor iedereen" belangrijk is. Vervolgopleidingen stellen andere eisen, device is niet altijd nodig bij vervolgopleiding, ouders hebben het lang niet altijd breed etc.
Je wil als VO school een "geen gezeur" oplossing en dat is een device dat in principe 7 jaar mee kan gaan voor iedereen die dat wil. En tsja we kunnen er hier verder nog heel lang over speculeren maar het is sowieso iets dat de toekomst uit zal moeten gaan wijzen of de Neo dat kan gaan bieden.
[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-03-2026 14:10 ]
Met de Neo ga je zeker zeven jaar doen, alleen de vraag is of het na vijf jaar nog leuk is. Maarja, dat is het met een Chromebook of budget Windows lappie ook niet.DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:08:
[...]
Nogmaals, als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, is Apple meteen de onderwijsmarkt waar ze zich op richten kwijt.
In die wereld wordt gewerkt met flexible 4- tot 7 jaar durende contracten, waarbij je altijd de optie tot 7 jaar wil (6 jaar vwo + 1 jaar doubleren). Bedrijven die dat aanbieden hebben inmiddels door schade en schande geleerd dat medezeggenschapsraden/ouders die 7 jaar in NL als mogelijkheid willen hebben, dus bijna allen bieden dat inmiddels aan. Anders wordt er gewoon naar een andere oplossing gekeken; een Neo die 3-4 jaar mee gaat, dan gooit Apple simpelweg zijn eigen glazen in want die chromebooks gaan voor normaal licht studenten werk wél echt 7 jaar mee daar zijn ze op gemaakt & geoptimaliseerd. iPads trouwens ook.
Je wil ouders die een duur device moeten aanschaffen zo prijs/kwaliteit mogelijk 1 device laten aanschaffen, waarbij ze dus niet nét voor de opleiding wordt afgerond weer een device upgrade gekocht moet worden. En nee, we hoeven hier niet te gaan filosoferen dat ouders dat geen probleem zullen vinden, want in de praktijk vinden ze dat wél een probleem weet ik uit ervaring. Onderwijs is sowieso een markt waar altijd het stukje "betaalbaarheid voor iedereen" belangrijk is. Vervolgopleidingen stellen andere eisen, device is niet altijd nodig bij vervolgopleiding, ouders hebben het lang niet altijd breed etc.
Je wil als VO school een "geen gezeur" oplossing en dat is een device dat in principe 7 jaar mee kan gaan voor iedereen die dat wil. En tsja we kunnen er hier verder nog heel lang over speculeren maar het is sowieso iets dat de toekomst uit zal moeten gaan wijzen of de Neo dat kan gaan bieden.
De Neo is gewoon een Macbook waarbij je weet dat het een instapper is. Prima, als je daarmee kan leven. Het zal langer meegaan qua support en werkbaarheid dan producten van andere fabrikanten, mits alles het blijft doen. Maarja, daar heeft Apple AC+ voor of een reparatie uit eigen zak. Dat laatste gaat ook de markt bepalen. Als het ding snel stuk gaat dan zal Apple coulant moeten zijn en laten ze dat nu juist niet zijn na de garantieperiode. Je hebt er wel recht op, maar ik ben bijv al meer dan een half jaar in gevecht voor een Homepod 2nd gen, welke net na de garantie gek ging doen. Althans, al in de garantieperiode. Maarja, daar zijn we nu mee bezig. Je wordt aan je lot overgelaten tenzij je hem laat swappen tegen de prijs van een nieuwe.
Dat is zeker waar, maar juist de mensen die de Neo overwegen en in dit topic om advies vragen, zitten doorgaans al in de groep “beste bang for the buck” en functionaliteiten zoals een backlit keyboard eigenlijk allemaal niet zoveel uitmaakt.Redondo1982 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:59:
Wat mij vooral opvalt is dit mensen kijken naar het exacte gebruik en daar dan op afstemmen. Zoveel jaar dit en dat. Echter kan je de Air of Pro ook gewoon beter, mooier en fijner vinden ondanks nihil gebruik van de functies. Die jaren gebruik je dan een beter apparaat en dan m.n. het display vind ik belangrijk. Wat ik wil zeggen: laten we de Neo niet romantiseren en de Air of Pro downplayen.
Voorbeeld:
De iPad koop ik al jaren als Pro, terwijl een normale iPad qua snelheid meer dan voldoende is. Alleen het scherm, OLED incl. Promotion, speakers, MKB, FaceID is mij zoveel waard om een, eigenlijk te snel, product te kopen. Ik zal bijv. nooit meer een TouchID iPad kopen. FaceID is mij alleen al de meerprijs waard.
Die mensen doe je er helemaal geen plezier mee om uitgebreid te discussiëren over de Air en de Pro. Je wilt het misschien wel benoemen in hooguit twee of drie zinnen, zodat je zeker weet dat ze er van op de hoogte zijn dat de Air/Pro ook bestaan en veel “completer” zijn. Maar that’s it.
Een beetje zoals je iemand die advies vraagt in het iPhone 16e topic ook niet gaat lastig vallen met de iPhone 17 Pro Max. Dat is namelijk het prijsverschil waar we over praten.
Je kunt dan wel in twee of drie zinnen benoemen dat de iPhone Air een groter scherm heeft en de iPhone 17 Pro (Max) 3 camera’s. Mooi, dan is die persoon er van op de hoogte. Maar die persoon zit al zo specifiek rond de 16e te kijken dat die in 9/10 gevallen hooguit naar een base 16 of bij een héle goede aanbieding base 17 (zoals met de M4 Air in de uitverkoop). En tegelijkertijd is er net zo goed de kans dat die persoon zelfs nog voor een base 15 gaat.
Zo is het ook met veel mensen die de MacBook Neo overwegen. Die willen vooral weten of ze er mee vooruit kunnen voor hun doeleinden.
Ik ben me bewust van de andere verschillen en dat die voor veel personen wel uitmaakt, maar CPU en RAM zijn doorslaggevend naar houdbaarheid. Als ik een use case heb sla ik graag geld stuk op tech, maar hier is het vooral een vervanger van de ipad en moet er simpele documenten mee kunnen bewerken, opslaan en omzetten naar PDF. Als ik dan nog youtube, discord, twitch en en F1 TV kan kijken zijn we helemaal blij.Ample Energy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:01:
Om het nog maar even makkelijker te makenWant het zijn gewoon 2 heel andere apparaten.
Het stomme hier is dat ik itt iPhones en iPads ik een macbook niet kan doorschuiven naar de kinderen, die moeten namelijk AZERTY gebruiken voor schoolwerk en ik ben al jaar en dag een QWERTY (ANSI, niet de Nederlandse layout) gebruiker.
Dus ik moet wel ineens de 'meest geschikte' nemen want ik geraak daar slecht vanaf, maar vermoed dat het voor mijn licht gebruik een Neo zal zijn aangezien ik me niets voor de geest kan halen wat ik zou doen dat de Neo niet kan.
De discussie over houdbaarheid is mss relevant voor Nederland, maar ik kan zeggen dat de jongens hier beide een ipad met keyboard hebben van school (en een prive ipad erlangst) en dat die in het 3de secundair gewoon een laptop moeten aankopen voor de overige 4 jaar. Hier is dat dus bvb al gesplit.
[ Voor 12% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-03-2026 14:41 ]
:strip_exif()/f/image/bB5wWeT3hTS1TpOswT1fwA0v.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/883N9kVNPijTbtoJ1XSMkAcb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/utuNZwE8mj0V08PzIchYi56L.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zII0xfW5dIIOdCanibM0rV5m.jpg?f=fotoalbum_tile)