• Vento97
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 21:46
Weet iemand nog een fijne laptop tas voor deze macbook neo waar een muis oplader etc in kan?

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:23
Effe een restart gedaan van mijn Macbook Air M3 24GB Tahoe 26.3.1
Excel starten na reboot: 7 seconden.
behalve de Avast Virusscanner start er verder niks op
Dus die Neo is zo gek nog niet

Numbers ter vergelijking 3 seconden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MS office is nooit snel geweest met opstarten. ook niet echt onder windows.
Libre office start hier op de neo instant op.
Ik gebruik Firefox, Libre Office etc omdat ik veel x-platform werk en MS Office gelukkig niet hoef te gebruiken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vento97 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:52:
Weet iemand nog een fijne laptop tas voor deze macbook neo waar een muis oplader etc in kan?
Dat is toch niet anders dan willekeurig elke 13" laptoptas?
Is vast wel een topic over :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
rkonings schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Klopt, precies ook mijn ervaring dat Pages en Numbers super snel openen.
Maar ja, daar kan ik niks mee in een werk omgeving, ik MOET Teams hebben
Mijn dochter ook maar die kan nog wel met Pages en Numbers weg komen maar moet ook Teams hebben.
daar ligt mijn twijfel dus.
Zolang het alleen Teams en Numbers/Pages is zal het nog wel los lopen(hoop ik)
Je kan Teams toch ook gewoon via de browser gebruiken, dan heb je heel die app niet eens nodig.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Greatsword schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Je kan Teams toch ook gewoon via de browser gebruiken, dan heb je heel die app niet eens nodig.
Dit inderdaad, en voor Windows en Ubuntu/linux is er een PWA (progressive web app) maar die lijkt nog niet onder MacOS (ik blijf OSX typen) te werken.

• rkonings
Greatsword schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Dat is verre van ideaal.
Zojuist even Top-overleg gehad met mijn dochter.
Wat heeft ze openstaan op een schooldag.
Teams, schoolapp, nu via browser want oude MacBook Pro wordt niet meer ondersteund.
Word, Excel, Canva en safari met 3 tabs.
Dat is best stevig

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:32
rkonings schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:52:
Effe een restart gedaan van mijn Macbook Air M3 24GB Tahoe 26.3.1
Excel starten na reboot: 7 seconden.
behalve de Avast Virusscanner start er verder niks op
Dus die Neo is zo gek nog niet

Numbers ter vergelijking 3 seconden.
Ik heb de M3 (16/512) air ook eens een herstart gegeven. Word, excel en powerpoint starten allemaal binnen een seconde op, geen enkel probleem. Ik draai wel nog op Sequoia (15.7.4), office 2021 en zonder virus scanner.

Teams kan ik niet proberen, die heb ik niet geinstalleerd staan.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:35:
Ik ben wel al iets raars tegen gekomen. Spotify kan je alleen downloaden via de site van Spotify maar als je die file dan opent dan zegt die dat het bestand damaged is.

Misschien is de Neo zo nieuw dat de signing nog niet werkt voor apps buiten de App Store? Wel jammer want nu moet ik Apple Music gebruiken tot ze het gefixt hebben, of de web player maarja... slechtere audio dan.
Kun je de iPad versie niet downloaden uit de store?

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-04 14:37
Ik ga voor een 512, zit alleen tussen indigo en zilver te twijfelen...

Even op getypt, en het toetsenbord is prima. Ik heb enige tijd een dell ultrabook gehad van het werk en naast dat dat thermisch een onding was, was het toetsenbord niet zo geweldig. Apple heeft wat betreft toetsenborden met uitzondering van de 1e generatie 12 inch macbook eigenlijk altijd wel goede keyboards.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

wsn1979 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:41:
Ik ga voor een 512, zit alleen tussen indigo en zilver te twijfelen...

Even op getypt, en het toetsenbord is prima. Ik heb enige tijd een dell ultrabook gehad van het werk en naast dat dat thermisch een onding was, was het toetsenbord niet zo geweldig. Apple heeft wat betreft toetsenborden met uitzondering van de 1e generatie 12 inch macbook eigenlijk altijd wel goede keyboards.
Ik heb een gele (lime oid? Citrus dus) maar indigo zag er in de winkel ook wel erg gaaf uit. Zou ik er nog eentje kopen dan die kleur. Grijs is maar grijs. Wit zou supergaaf zijn zoals anderen met een 1e geb MacBook ook al deelden, ik start dat ding soms nog gewoon op omdat het kan.

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:12
Zou ook voor Indigo gaan, die zilver is zooo saai. Zelf ga ik waarschijnlijk voor de Citrus.

[ Voor 29% gewijzigd door FrostHex op 11-03-2026 20:59 ]

• Greatsword
  • Niet online
Potje Elden Ring zit er met ~20 FPS helaas niet in maar een lichte game als Silksong draait overigens top.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FGIoC_2bt49dx4CDHtxVOlsB5M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r1hSHsS6k1dmVYkFR2sYRUGY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34PHfWGZvOXStcY56CI84CtfEqI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tM3ADetehUUR1xJ26ZJ7Fidi.png?f=fotoalbum_tile

• FrostHex
Greatsword schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:01:
Potje Elden Ring zit er met ~20 FPS helaas niet in maar een lichtte game als Silksong draait overigens top.
[Afbeelding][Afbeelding]
Logisch natuurlijk. Werkt het streamen van games wel goed, bijv via Geforce Now?

• Greatsword
  • Niet online
FrostHex schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:04:
[...]

Logisch natuurlijk. Werkt het streamen van games wel goed, bijv via Geforce Now?
Geen idee, heb alleen Native MacOS games en Crossover.

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:28
Ronvgs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:30:
[...]

Kun je de iPad versie niet downloaden uit de store?
Helaas niet, dat hebben ze uitgezet :(

• AMDLegion
Spotify ( Mac versie ) is nu eindelijk te downloaden en installeert nu wel correct op de Neo <3

[ Voor 8% gewijzigd door AMDLegion op 11-03-2026 21:28 ]

• Greatsword
  • Niet online
Die 2de USB C poort is trouwens echt om te janken qua snelheid, getest met een Samsung T7.

Hier een overzicht van de interne SSD / Externe SSD poort 1 / Externe SSD poort 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0pROadqnYLXPOEzI-SsJAuiREg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eBaZ6ehzClOARIlQKLEtKksJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkxrAP2x_H8KXrjUHcnmEiW5cuo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cFSDKO6287AJH6gykxLsS8Wu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoWjFZ_cKj8fEWnw4STCeitclOo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HABp0MgjYkNeL4rxQrIFuDLK.png?f=fotoalbum_tile

• AMDLegion
Greatsword schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:32:
Die 2de USB C poort is trouwens echt om te janken qua snelheid, getest met een Samsung T7.

Hier een overzicht van de interne SSD / Externe SSD poort 1 / Externe SSD poort 2.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kreeg je nog een melding toen je de tweede poort gebruikte voor file transfer? ik las een paar dagen terug op MacRumors dat Apple in MacOS daar een melding voor had ontwikkeld

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:45
CR2032 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Tip: Zet in het instellingen menu, bij trackpad aan: Tap to Click.
En als rechter muis klik, tap met twee vingers: Secondary Click
Geen fysiek geklik meer nodig.

Dit is het altijd een van de eerste dingen die direct aanzet bij een nieuwe MacBook. :)
@AMDLegion zet ook gelijk in de instellingen aan dat je met 3 vingers kan slepen. Is ook echt een top functie. Staat volgens mij onder toegankelijkheid. Begrijp ook niet waarom dit zo verstopt staat.

©2004

• hk12nl
Vento97 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:52:
Kijk even op Ali. Daar heb je mooie tasjes waar dat allemaal in kan. Ik haal ze daar altijd en erg tevreden over.

©2004

• hk12nl
Net de Neo in gebruik genomen en echt een mooi apparaat zeg. En dat voor dit geld. De vrouw is er helemaal blij mee :D

©2004

• AMDLegion
hk12nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:23:
[...]

Kijk even op Ali. Daar heb je mooie tasjes waar dat allemaal in kan. Ik haal ze daar altijd en erg tevreden over.
Ik heb ook nog een aanbeveling voor de Neo qua hoesje, Die heb ik nu in het juiste topic geplaatst hieronder ( post van @Greatsword )

[ Voor 61% gewijzigd door AMDLegion op 11-03-2026 22:50 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zo, de meeste software wel werkend, ook VPN verbindingen werkend (open VPN en Wireguard). Was wel even zoeken na 15 jaar geleden gestopt te zijn met Apple maar veel is er nog niet veranderd tov OSX.
Zelfs de dock weer links ipv onder waar ik 'm gewend was met hide (was 'm dus steeds kwijt)
Wel weer een beetje thuiskomen dit. Heb nog ergens de beta CD van OSX liggen denk ik, ga die maar eens inlijsten, wat een goed OS ontwerp als UI, en onder de motorkap natuurlijk ook.

Morgens eens met de terminal spelen.

• Greatsword
  • Niet online
@franssie Als je de normale terminal te saai vindt is dit weer eens wat anders ;)

• Greatsword
  • Niet online
Hier nog wat geteste games

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-04 16:12

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:18:
[...]

ik ben dus wel benieuwd of komende tijd blijkt of er meer 3rd party apps zijn (misschien nog niet geoptimaliseerd voor een A chip?) waarvoor dat geldt.
Rare opmerking ook gezien de discussie hiervoor tussen jou en iemand anders. Het is niet zo dat A chips pas sinds gisteren gebruikt worden door Apple. Die zijn er al een tijdje en de A18 zit in de iPhone 16 Pro van vorig jaar. 3rd party applicaties zouden dus allang geoptimaliseerd moeten zijn. Het enige waar je over zou kunnen discussieren is dat de A18 nu een volledige MacOS moet draaien ipv iOS en dat 3rd party apps daar nog voor geoptimaliseerd moeten worden. Echter maak ik dit niet op uit je opmerking.

Verder in een youtube filmpje (macrumors dacht ik) de blush versie gezien. Die viel me heel erg mee. Dacht echt dat die echt roze was. Heb hier nog een rose-gold iPad liggen, maar die vind ik toch echt te roze.

XBL: MRE Inc

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MRE-Inc schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Rare opmerking ook gezien de discussie hiervoor tussen jou en iemand anders. Het is niet zo dat A chips pas sinds gisteren gebruikt worden door Apple. Die zijn er al een tijdje en de A18 zit in de iPhone 16 Pro van vorig jaar. 3rd party applicaties zouden dus allang geoptimaliseerd moeten zijn. Het enige waar je over zou kunnen discussieren is dat de A18 nu een volledige MacOS moet draaien ipv iOS en dat 3rd party apps daar nog voor geoptimaliseerd moeten worden. Echter maak ik dit niet op uit je opmerking.

Verder in een youtube filmpje (macrumors dacht ik) de blush versie gezien. Die viel me heel erg mee. Dacht echt dat die echt roze was. Heb hier nog een rose-gold iPad liggen, maar die vind ik toch echt te roze.
Uiteindelijk komt het allemaal van dezelfde ARM-architectuur af. Ik ben geen expert in het maken van die chips, maar ik ga er even vanuit dat de instructiesets voor een groot deel hetzelfde zijn op alle chips die Apple fabriceert.

Ook iPad-apps werken prima op macOS (afgezien van de User Interface die overduidelijk voor touch is gemaakt, maar dat heeft hier niet zo veel mee te maken).

De Neo met een iPhone-chip had nooit bestaan als Apple niet begonnen was met de eigen M-series.

Have you tried turning it off and on again?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:22
[...]

Yeah, ik zie nu ook (te laat) dat de roze niet zo roze is als op de apple-pagina.
Anyways ... heb de Indigo besteld. Die doet het vast ook wel.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:44
[...]

Mijn punt was inderdaad dat Apple zelf macOS ongetwijfeld al geoptimaliseerd heeft voor de A18 Pro, en dus ook de verschillende meegeleverde apps. Hun developers wisten iig dat het eraan zat te komen. Maar Microsoft heeft dat wellicht nog niet gedaan. De Word of PowerPoint app op iPhone of iPad is dat natuurlijk al, maar dat is wel ander product dan Word of PowerPoint op macOS.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-03-2026 11:16 ]

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:16
Net even geprobeerd in de MediaMarkt. Wat een bezonder snel en leuk model. Ik vond het toetsenbord lekker typen en ik had niet verwacht dat de trackpad zo goed was. Ik was er ook van onder de indruk hoe responsive de MacBook was. :)

• mprkooij
Voor de mensen die er gisteren middag/avond op hebben gewerkt. Wat is jullie ervaring. Is er iemand toevallig van een MacBook Pro M1-M5 eventjes geswitched naar de Neo om te kijken of het wat is als "downgrade"?

• hk12nl
mprkooij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:09:
Voor de mensen die er gisteren middag/avond op hebben gewerkt. Wat is jullie ervaring. Is er iemand toevallig van een MacBook Pro M1-M5 eventjes geswitched naar de Neo om te kijken of het wat is als "downgrade"?
Yes, ik heb de Neo voor mijn vrouw ingesteld, ik heb zelf een m2 air. Het verschil in gebruik is voor mij minimaal. Maar ik heb dan alleen wat instellingen aangepast, niets zwaars gedraaid. Wat mij wel opviel was dat zodra ik de Air weer pakte, deze wel iets meer premium aanvoelt. Is echt een gevoel en komt mede denk ik door het iets grotere scherm (dunnere bezels) en het zwarte toetsenbord. Maar aan gebruik niets gemerkt. Dus het is echt als je ze naast elkaar zet en tegelijk gebruikt. Verder ben ik echt blij verrast m.b.t. de Neo en zou ik hem zo aanschaffen als ik niet al een Air had.

©2004

• mprkooij
hk12nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Yes, ik heb de Neo voor mijn vrouw ingesteld, ik heb zelf een m2 air. Het verschil in gebruik is voor mij minimaal. Maar ik heb dan alleen wat instellingen aangepast, niets zwaars gedraaid. Wat mij wel opviel was dat zodra ik de Air weer pakte, deze wel iets meer premium aanvoelt. Is echt een gevoel en komt mede denk ik door het iets grotere scherm (dunnere bezels) en het zwarte toetsenbord. Maar aan gebruik niets gemerkt. Dus het is echt als je ze naast elkaar zet en tegelijk gebruikt. Verder ben ik echt blij verrast m.b.t. de Neo en zou ik hem zo aanschaffen als ik niet al een Air had.
Ik gebruik mijn laptop niet heel erg vaak, maar de keren dat ik hem gebruik heb ik in principe genoeg aan een Neo (voor zover ik nu heb kunnen zien in de winkel). Hmmmm, maar even over nadenken. Als ik de Pro verkoop, heb ik er een voor mezelf, en voor mijn vriendin :P

Raar idee dat ik straks een krachtigere iPad heb dan laptop :)

[ Voor 3% gewijzigd door mprkooij op 12-03-2026 15:42 ]

• zetje01
mprkooij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:17:
[...]

Ik gebruik mijn laptop niet heel erg vaak, maar de keren dat ik hem gebruik heb ik in principe genoeg aan een Neo (voor zover ik nu heb kunnen zien in de winkel). Hmmmm, maar even over nadenken. Als ik de Pro verkoop, heb ik er een voor mezelf, en voor mijn vriendin :P
Als ik een Neo koop wordt dát m'n vriendin.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Net even gespiekt bij Media Markt en ben toch aangenaam verrast dat Apple voor deze prijs zo'n good looking device heeft kunnen maken: materiaal is gewoon zoals we van Apple gewend zijn, werkt snel en TrackPad viel ook niet tegen. Enig nadeel (als dat al een nadeel is) vind ik de vrij grote randen rond het scherm, dat oogt weer zo jaren geleden. Maar dat is het dan ook.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• mprkooij
THE_BASE schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:42:
Net even gespiekt bij Media Markt en ben toch aangenaam verrast dat Apple voor deze prijs zo'n good looking device heeft kunnen maken: materiaal is gewoon zoals we van Apple gewend zijn, werkt snel en TrackPad viel ook niet tegen. Enig nadeel (als dat al een nadeel is) vind ik de vrij grote randen rond het scherm, dat oogt weer zo jaren geleden. Maar dat is het dan ook.
Ik had precies hetzelfde, alleen de randen beetje meh.

• AMDLegion
THE_BASE schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:42:
Functioneel vind ik bezels juist fijn als ze groter zijn zodat surroundings meer afstand hebben van wat er op je scherm gebeurt. Vind hele dunne bezels juist afleiden, met name in drukke omgevingen zoals een coffee bar.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:57

L23

[...]

Ik begrijp dat je genoeg hebt aan de Neo, maar wat is het voordeel om nu de Pro te verkopen inplaats van deze uit te zitten tot het tijd is voor een nieuwe MacBook? Is de Pro te zwaar? Is de Neo een hebbedingetje omdat het een interessant product is?

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-04 16:12

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

zetje01 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Yeah, ik zie nu ook (te laat) dat de roze niet zo roze is als op de apple-pagina.
Anyways ... heb de Indigo besteld. Die doet het vast ook wel.
Ja stond al vast bij aankondiging dat ik voor de Indigo zou gaan, maar begin nu te twijfelen. Toch eerst maar eens in het echt bekijken. Heb thuis ook nog een Apple gift card liggen van 50€ en nog een iPhone SE2 van 2020 in gloednieuwe staat en nog een AW6 en AW SE. Wellicht die ook nog inruilen om de prijs helemaal te drukken. Zal dan net rond de 100€ minder worden dan. Die oude devices liggen hier toch stof te happen.

XBL: MRE Inc

• Greatsword
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:09:
Ja van de 14" Pro naar de Neo was wel even wennen, het is echt een top apparaat hoor maar de Pro is natuurlijk wel van een heel ander kaliber en kan je eigenlijk ook niet echt met elkaar vergelijken.

Vervangen gaat het hem voor mij sowieso ook niet worden, mis gewoon minimaal een Thunderbolt poort en wat meer RAM, voor de rest prima mee te leven.

• AMDLegion
Greatsword schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Ja van de 14" Pro naar de Neo was wel even wennen, het is echt een top apparaat hoor maar de Pro is natuurlijk wel van een heel ander kaliber en kan je eigenlijk ook niet echt met elkaar vergelijken.

Vervangen gaat het hem voor mij sowieso ook niet worden, mis gewoon minimaal een Thunderbolt poort en wat meer RAM, voor de rest prima mee te leven.
Ik heb mijn m5 in de kast gelegd gisteren en zoals meneer goeie tijden slechte tijden @mprkooij heb ik eigenlijk niet perse een Pro ( of wellicht zelfs de air ) nodig.

Maar de Pro heeft wel echt een superieur scherm en speakers. De chassis van de Neo voelt dan wel weer superieur aan, het lagere gewicht, de leuke kleuren en de lagere prijs uiteraard. Ik kan nog geen uitsluitsel geven omdat ik de Neo nog sowieso een goede week wil uittesten maar het zou kunnen dat ik volledig op Neo ga en de Pro weg doe.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:49
L23 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Ik begrijp dat je genoeg hebt aan de Neo, maar wat is het voordeel om nu de Pro te verkopen inplaats van deze uit te zitten tot het tijd is voor een nieuwe MacBook? Is de Pro te zwaar? Is de Neo een hebbedingetje omdat het een interessant product is?
Tuurlijk is dat het, gewoon pure hebzucht >:)

Ik snap echt niet dat mensen downgraden hoor, al kan ik het vanaf een Pro naar een Air nog begrijpen. Neo zou ik alleen kopen als ik de eerste stap zet in Apple land qua Macbooks en/of er een héél beperkt budget is. Anders ga je natuurlijk minimaal voor de Air. De Neo heeft een hoop concessies tov de Air.

I don't have dreams, I have goals!!

• DeNachtwacht
Ja, eens met @Redondo1982. Ik denk dat je wat dat betreft ook teleurgesteld kan raken, het is echt een instaplaptop. Als je daar voldoende aan hebt (zoals ik ook bijv.) dan zul je er prima plezier mee kan hebben, maar youtube loopt nu ook vol met filmpjes waar ik niks van snap (games, zware video-editing tests met het apparaat, dat soort dingen).

Voor +/- €900 koop je een nieuwe Macbook M4, voor die €100 extra koop je een apparaat dat daar véél geschikter voor is dus als je dat soort filmpjes met interesse hebt bekeken is het volgens mij ook weer makkelijk: bespaar jezelf de teleurstelling over een half jaar en geef nu de extra €100 uit. Deels is er een soort rare FOMO rondom het apparaatje ontstaan waar je voor op moet passen denk ik ;)

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-03-2026 17:35 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

DeNachtwacht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:33:
Voor +/- €900 koop je een nieuwe Macbook M4, voor die €100 extra koop je een apparaat dat daar véél geschikter voor is dus als je dat soort filmpjes met interesse hebt bekeken is het volgens mij ook weer makkelijk: bespaar jezelf de teleurstelling over een half jaar en geef nu de extra €100 uit. Deels is er een soort rare FOMO rondom het apparaatje ontstaan waar je voor op moet passen denk ik ;)
Het is natuurlijk wel zo dat de M4 Air nu even in een fase zit waarin hij al een jaar oud is en er flinke korting op de adviesprijs zit + de voorraad daarvan zal gaan afnemen.

Later dit jaar zal de Neo ongetwijfeld ook regelmatig afgeprijsd zijn. Dan kom je misschien op 599, 549 of zelfs op 499 uit. Uiteindelijk zal het verschil (tussen Air en Neo) doorgaans 400 tot 500 euro zijn.

Sowieso kunnen studenten 'm nu al voor 599 kopen. 300 euro meer of minder is voor de relatief welvarende groep Tweakers misschien niet zo'n groot issue. Maar tieners en jonge twintigers hebben vaak een veel lager besteedbaar inkomen. De Neo is dan echt wel het overwegen waard.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Uniciteit schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:48:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat de M4 Air nu even in een fase zit waarin hij al een jaar oud is en er flinke korting op de adviesprijs zit + de voorraad daarvan zal gaan afnemen.

Later dit jaar zal de Neo ongetwijfeld ook regelmatig afgeprijsd zijn. Dan kom je misschien op 599, 549 of zelfs op 499 uit. Uiteindelijk zal het verschil (tussen Air en Neo) doorgaans 400 tot 500 euro zijn.

Sowieso kunnen studenten 'm nu al voor 599 kopen. 300 euro meer of minder is voor de relatief welvarende groep Tweakers misschien niet zo'n groot issue. Maar tieners en jonge twintigers hebben vaak een veel lager besteedbaar inkomen. De Neo is dan echt wel het overwegen waard.
En in hoeverre zoekt iemand naar een tweedehands M2/M3 Air die ook nog beter presteren dan een Neo? Daar concurreert het ook nog mee.

Ik weet het nog niet zo goed. Of het wordt top en anders direct een flop. Zit niet echt iets tussen (denk ik).

Have you tried turning it off and on again?

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Gr4mpyC3t schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:10:
[...]

En in hoeverre zoekt iemand naar een tweedehands M2/M3 Air die ook nog beter presteren dan een Neo? Daar concurreert het ook nog mee.

Ik weet het nog niet zo goed. Of het wordt top en anders direct een flop. Zit niet echt iets tussen (denk ik).
Dat is natuurlijk afwachten.

Voor wat betreft de CPU geldt dat voor de multi-core benchmarks wel, maar de A18 Pro zit qua single-core prestaties wel weer tussen de M3 en M4 in. Ik kan me hoe dan ook goed voorstellen dat het voor de doelgroep helemaal niets boeit: een beetje internet, Netflix en af en toe Word gebruiken. De M-series én A18 Pro chip zijn daarvoor eigenlijk beide overkill.

Uiteindelijk zal het voor deze doelgroep consumenten vaak neerkomen op prijs en welk design ze mooier vinden.

• L23

L23

Redondo1982 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Tuurlijk is dat het, gewoon pure hebzucht >:)

Ik snap echt niet dat mensen downgraden hoor, al kan ik het vanaf een Pro naar een Air nog begrijpen. Neo zou ik alleen kopen als ik de eerste stap zet in Apple land qua Macbooks en/of er een héél beperkt budget is. Anders ga je natuurlijk minimaal voor de Air. De Neo heeft een hoop concessies tov de Air.
Ben gewoon benieuwd. Zou het bijvoorbeeld nog een stuk lichter zijn dan de MacBook Air dan kan dat voor mij een reden zijn om geïnteresseerd te zijn, maar alle MacBooks zitten tegenwoordig qua gewicht en afmetingen erg dichtbij elkaar. Weet niet of hebzucht hetzelfde betekent als hebbedingetje? Ik vind het ig een toffe gadget als je kijkt wat je krijgt voor de prijs, maar ben zelf tevreden met mijn MacBook Air M1 en ik maak er zelf de gewoonte van om vrij lang hetzelfde apparaat te gebruiken.

Ik zie mezelf wel overstappen op de Neo als mijn MacBook Air opeens stuk gaat. De Air biedt uiteraard een stuk meer, maar het prijsverschil is daar ook naar.

[ Voor 7% gewijzigd door L23 op 12-03-2026 19:00 ]

• Redondo1982
L23 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Ben gewoon benieuwd. Zou het bijvoorbeeld nog een stuk lichter zijn dan de MacBook Air dan kan dat voor mij een reden zijn om geïnteresseerd te zijn, maar alle MacBooks zitten tegenwoordig qua gewicht en afmetingen erg dichtbij elkaar. Weet niet of hebzucht hetzelfde betekent als hebbedingetje? Ik vind het ig een toffe gadget als je kijkt wat je krijgt voor de prijs, maar ben zelf tevreden met mijn MacBook Air M1 en ik maak er zelf de gewoonte van om vrij lang hetzelfde apparaat te gebruiken.

Ik zie mezelf wel overstappen op de Neo als mijn MacBook Air opeens stuk gaat. De Air biedt uiteraard een stuk meer, maar het prijsverschil is daar ook naar.
Ik ook, naar elk nieuw apparaat en meer…

Alleen heb de Neo goed bestudeerd -en iedereen beslist voor zichzelf uiteraard- maar ik zie een hoop minpunten die de mindere kostprijs niet rechtvaardigt. Verschil met een M4 is al erg groot. Schermgrootte incl. randen, beeldkwaliteit (True Tone en kleurweergave), omgevingslichtsensor, CPU en GPU, trackpad, keyboardverlichting, speakers, 8gb vs 16gb intern geheugen, touchID (standaard op Air, sws niet mijn favoriet want ik haat TouchID), Thunderbolt poorten etc. Ik zal vast nog wel wat vinden. Het is een paar honderd meer en dat is voor sommigen een hoop geld dus ik heb daar al het begrip voor. Alleen de Air is echt zoveel beter dan de Neo en laat staan de Pro. Het is wel een leuk product en het is een beetje een FOMO dingetje aan het worden, de Neo.

• L23

L23

Maar dan ben je dus duidelijk niet de doelgroep, dat kan uiteraard. Ik was juist benieuwd waarom @mprkooij dat vanaf een goedwerkende MacBook Pro M4 wel is.

• AMDLegion
DeNachtwacht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:33:
Ja, eens met @Redondo1982. Ik denk dat je wat dat betreft ook teleurgesteld kan raken, het is echt een instaplaptop. Als je daar voldoende aan hebt (zoals ik ook bijv.) dan zul je er prima plezier mee kan hebben, maar youtube loopt nu ook vol met filmpjes waar ik niks van snap (games, zware video-editing tests met het apparaat, dat soort dingen).

300€ extra toch ( met studentenkorting die voor iedereen werkt )

• mprkooij
L23 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:34:
Maar dan ben je dus duidelijk niet de doelgroep, dat kan uiteraard. Ik was juist benieuwd waarom @mprkooij dat vanaf een goedwerkende MacBook Pro M4 wel is.
Ik zit met een aantal dingen. Echt een heel fijn apparaat de M4, soms wel een beetje zwaar merk ik, maar de power waarvoor ik hem ooit heb gehaald, gebruik ik niet. Ik doe er niet veel meer op dan een beetje internetten, email, remote desktop sessie, etc. Ik neem hem mee op vakantie, hij gaat mee naar de studie (die tegen zijn eind aan loopt), maar meer ook niet. Daarnaast heb ik ook nog wel een iPad Pro met M5.
Ook heb ik op een of andere manier bij mijn MacBook Pro's gehad dat ik er erg (te) voorzichtig mee omging, niet dat dit iets slechts is, maar als ik typ en mijn Apple Watch bandje komt er tegenaan, denk ik gelijk, ohshit! ff kijken of er geen kras op zit.

Bij een Neo, van 599/699,- denk ik dat ik hier een stuk minder last van heb. Ik vermoed dat hij ook een tikkeltje handzamer is, en prima is voor hetgeen waarvoor ik hem zou gebruiken.

Maar goed, toch heb ik altijd voor de pro's gekozen, ook toen de nieuwe air's uitkwamen :P

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:39
mprkooij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:41:
[...]
Ook heb ik op een of andere manier bij mijn MacBook Pro's gehad dat ik er erg (te) voorzichtig mee omging, niet dat dit iets slechts is, maar als ik typ en mijn Apple Watch bandje komt er tegenaan, denk ik gelijk, ohshit! ff kijken of er geen kras op zit.

Bij een Neo, van 599,- denk ik dat ik hier een stuk minder last van heb. Ik vermoed dat hij ook een tikkeltje handzamer is, en prima is voor hetgeen waarvoor ik hem zou gebruiken.
Zo ben ik ook haha! en heb dit precies ook maar dan met mijn Air M2 (nieuw gekocht voor +1500,-) twijfel heel erg om een Neo “erbij” te nemen voor op vakanties en in de tuin etc, kan ik mijn Air netjes houden🤪

• L23

L23

@mprkooij Het verschil in gewicht vind ik minimaal, maar kan me goed voorstellen dat het een fijn idee is om een goedkope MacBook te hebben waar je minder zorgen bij hebt. Toch zou ik dan inderdaad in eerste instantie verwachten dat je eerder al voor een instap MacBook Air was gegaan :P (dat heb ik destijds gedaan met de MacBook Pro M1 Pro. Besteld, geannuleerd en de allergoedkoopste MacBook Air M1 gekocht. Geen spijt van).

• Redondo1982
L23 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:34:
Ik was sowieso niet de doelgroep, dat heb ik ook nooit gezegd. Ik heb gewoon een vergelijk gedaan om te bestuderen wat de verschillen zijn. Puur uit interesse.

Ik ben ook super benieuwd naar de beweegredenen van een hele zware downgrade. Niks mis mee verder, alleen een Pro is wel next level tov een Neo.

• Redondo1982
AMDLegion schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:39:
[...]

300€ extra toch ( met studentenkorting die voor iedereen werkt )
Ja, inderdaad. Je krijgt er veel meer voor terug, maar als je het niet gebruikt dan is het zonde. Al denk ik dat een Air wel meer waarde vertegenwoordigt na een paar jaar.

• Redondo1982
mprkooij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Ik zit met een aantal dingen. Echt een heel fijn apparaat de M4, soms wel een beetje zwaar merk ik, maar de power waarvoor ik hem ooit heb gehaald, gebruik ik niet. Ik doe er niet veel meer op dan een beetje internetten, email, remote desktop sessie, etc. Ik neem hem mee op vakantie, hij gaat mee naar de studie (die tegen zijn eind aan loopt), maar meer ook niet. Daarnaast heb ik ook nog wel een iPad Pro met M5.

Bij een Neo, van 599/699,- denk ik dat ik hier een stuk minder last van heb. Ik vermoed dat hij ook een tikkeltje handzamer is, en prima is voor hetgeen waarvoor ik hem zou gebruiken.

Maar goed, toch heb ik altijd voor de pro's gekozen, ook toen de nieuwe air's uitkwamen :P
Ja, ik herken dat wel. Te zuinig om het echt te gebruiken, bizar is dat toch. Echter, dat ga je ook met een Neo doen. Het is gewoon je aard.

Ik ben wel iets veranderd, maar dat komt door drukte. Vroeger maakte ik ook alles tig keer schoon, nog steeds héél hygiënisch met alles -te erg soms.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
iMode schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:53:
[...]

Zo ben ik ook haha! en heb dit precies ook maar dan met mijn Air M2 (nieuw gekocht voor +1500,-) twijfel heel erg om een Neo “erbij” te nemen voor op vakanties en in de tuin etc, kan ik mijn Air netjes houden🤪
Zelf herken ik dit ook. Mijn 14" M1 Pro uit 2021 ziet er daardoor ook nog zo goed als nieuw uit. Ik heb het zelfs met knoopjes van mijn overhemden / jasjes dat ik bang ben om het aluminium te beschadigen. Ik had hem ook nieuw gekocht voor ruim 2000 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 12-03-2026 21:11 ]

• mprkooij
syltheboy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Zelf herken ik dit ook. Mijn 14" M1 Pro uit 2021 ziet er daardoor ook nog zo goed als nieuw uit. Ik heb het zelfs met knoopjes van mijn overhemden / jasjes dat ik bang ben om het aluminium te beschadigen. Ik had hem ook nieuw gekocht voor ruim 2000 euro.
Wat wel fijn is, zodra ik hem verkoop, krijg ik er ook altijd nog een zeer mooi bedrag voor omdat hij netjes is :P

• rkonings
mprkooij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Wat wel fijn is, zodra ik hem verkoop, krijg ik er ook altijd nog een zeer mooi bedrag voor omdat hij netjes is :P
Gaat vies tegenvallen wat je daarvoor nog krijgt hoor.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-04 18:48
rkonings schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Gaat vies tegenvallen wat je daarvoor nog krijgt hoor.
Zeker met Neo's van de komende generaties inderdaad

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FDMK schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Zeker met Neo's van de komende generaties inderdaad
Ik koop eigenlijk nooit apparatuur met de gedachte die later te verkopen. Maar dan maakt het natuurlijk wel uit hoe het er uit ziet.
Bij mij is het gereedschap. Maar zo schrijf ik ook in mijn kookboeken wat anderen als zonde zien.

• FrostHex
Redondo1982 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:49:
[...]

Ik ook, naar elk nieuw apparaat en meer…

Alleen heb de Neo goed bestudeerd -en iedereen beslist voor zichzelf uiteraard- maar ik zie een hoop minpunten die de mindere kostprijs niet rechtvaardigt. Verschil met een M4 is al erg groot. Schermgrootte incl. randen, beeldkwaliteit (True Tone en kleurweergave), omgevingslichtsensor, CPU en GPU, trackpad, keyboardverlichting, speakers, 8gb vs 16gb intern geheugen, touchID (standaard op Air, sws niet mijn favoriet want ik haat TouchID), Thunderbolt poorten etc. Ik zal vast nog wel wat vinden. Het is een paar honderd meer en dat is voor sommigen een hoop geld dus ik heb daar al het begrip voor. Alleen de Air is echt zoveel beter dan de Neo en laat staan de Pro. Het is wel een leuk product en het is een beetje een FOMO dingetje aan het worden, de Neo.
Zie het als een school/studielaptop voor je kind. Dan is het echt zonde om een Air te halen…ik zie het in jouw redenatie als dit: voor 100-200 euro meer heb je met de Neo significant beter dan een chrome/windows netbookje. Jij maakt nu deze sprong: Chromebook 450 euro naar de Air van 1000 euro. Je moet de Neo meer zien als voor iets meer geld dan een Chromebook / budget winlaptop krijg je gewoon een veel beter apparaat.

[ Voor 13% gewijzigd door FrostHex op 12-03-2026 23:13 ]

• Greatsword
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Bij de instapmodellen doorgaans wel ja, als je voor een Max + RAM upgrades + SSD's upgrades gaat wordt je 2x genaaid. 1x door Apple bij het afrekenen en de 2de keer als je hem tweedehands verkoopt, want er zijn maar weinig mensen die daar nog veel geld voor willen neerleggen.
syltheboy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Inmiddels worden ze tweedehands met moeite voor 750,- verkocht, terwijl die toch op de meeste vlakken veel en veel beter is dan de Neo ;)

Ben ook zeer benieuwd of er nog onderscheid zal worden gemaakt tussen de M1, M1 Pro en M1 Max met betrekking tot MacOS updates, want het zou wel heel zuur zijn als die allemaal tegelijkertijd ineens geen updates meer krijgen.

• Redondo1982
FrostHex schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Zie het als een school/studielaptop voor je kind. Dan is het echt zonde om een Air te halen…ik zie het in jouw redenatie als dit: voor 100-200 euro meer heb je met de Neo significant beter dan een chrome/windows netbookje. Jij maakt nu deze sprong: Chromebook 450 euro naar de Air van 1000 euro. Je moet de Neo meer zien als voor iets meer geld dan een Chromebook / budget winlaptop krijg je gewoon een veel beter apparaat.
Separaat gezien heb je gelijk. Ik deed alleen het vergelijk met een Air. Het is ook onnodig om een Air te kopen als je het niet gebruikt, geen waarde aan hecht óf gewoon niet beter weet (lees: onwetend bent). Jij vergelijkt het nu ook met een Chromebook, maar ook daar kan je mee uit de voeten. Het is maar hoe je je schikt/aanpast.

Ik zei ook wel dat iedereen het voor zichzelf moet weten en daar dan ook de beargumentatie voor zal hebben. Alleen ik denk dat de Neo nu vnl. gekocht wordt omdat het de nieuwe baby van Apple’s MacOS is.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hoe leuk het ook is om de Neo te vergelijken met andere M laptops, is ie echt wel in de markt gezet voor:
- Ouders van kinderen met een door-geërfde iPhone en watch waar de ouders 1100 euro per kind extra gaan investeren voor een nieuwe M4. Dan is 600 beter te verkopen.
- Banksurfers zoals ik die eerder een MacBook 13 hadden (ik zou zo graag een budget Neo willen zien in wit acrylaat) en het sindsdien vertikten om de hoge apple prijzen te betalen voor hardware die wel mooi was, maar te krachtig en onnodig over-engeneered

Ik ben blij met mijn citrus, maar type dit op een 7 jaar oude Lenovo (een van de eerste ultrabooks) die onder Ubuntu minstens zo snappy is.

Voor algemeen gebruik is alle hardware van een jaar of acht geleden eigenlijk wel voldoende, totdat MS en Apple er allerlei ongevraagde AI etc aan gaan toevoegen om abbo's te verkopen danwel de hardware verkopen op te schroeven.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-04 08:57
Zit nu wat te tobben over een Neo (met touchID) of een air M4, puur om in de bank te hangen, niks zwaars.
De reden is dat ik op de air M4 wel eens een spelletje kan spelen, maar heb een volledig dedicated game machine staan in de bureau.

Altijd dat eeuwig twijfelen en dan altijd overspenden voor features dat ik zelden gebruik...

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00
Engineer Stewie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:38:
Zit nu wat te tobben over een Neo (met touchID) of een air M4, puur om in de bank te hangen, niks zwaars.
De reden is dat ik op de air M4 wel eens een spelletje kan spelen, maar heb een volledig dedicated game machine staan in de bureau.

Altijd dat eeuwig twijfelen en dan altijd overspenden voor features dat ik zelden gebruik...
neo zonder touchid dus ;)

• nicksboson
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-04 14:44
Lekker triest weer bij de Amac. Stond er voor bestellen “vrijdag bezorgd “. Dat is nu weg en verdacht stil weer. Ben er ingetrapt hoor, volgens mij had ik beter bij Apple kunnen bestellen maar moet ik nu waarschijnlijk erg lang wachten.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:25:
[...]

Ik zei ook wel dat iedereen het voor zichzelf moet weten en daar dan ook de beargumentatie voor zal hebben. Alleen ik denk dat de Neo nu vnl. gekocht wordt omdat het de nieuwe baby van Apple’s MacOS is.
Als je niet tot de doelgroep behoort heeft het geen zin om alleen de mindere punten van de Neo te benadrukken. Of dat het toch vooral alleen wordt gekocht als nieuwe Apple gadget.

Apple richt zich nu voor het ook op nieuwe doelgroepen waarvoor een nieuwe MacBook eerder onbereikbaar was. De doelgroepen van nieuwe budget Windows laptops en Chromebooks. En voor doelgroepen waarvoor minimaal een MacBook Air eigenlijk onnodig is voor het gebruik.

Zonder in te leveren op de premium Apple bouwkwaliteit met volledige macOS.
Met genoeg verschil voor de duurdere MacBook modellen zodat deze ook genoeg worden gekocht. Apple is ook niet gek.

Alleen daarom wordt de MacBook ongetwijfeld een gigantisch verkoopsucces.

• rkonings
nicksboson schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:04:
Lekker triest weer bij de Amac. Stond er voor bestellen “vrijdag bezorgd “. Dat is nu weg en verdacht stil weer. Ben er ingetrapt hoor, volgens mij had ik beter bij Apple kunnen bestellen maar moet ik nu waarschijnlijk erg lang wachten.
Direct annuleren.

Ik had hetzelfde, ging voor de Neo kijken en niks op voorraad, dus toen direct geswitched naar de Air met betere specs maar die hadden ze ook niet eens. Alleen instapmodellen.
Ik ga nooit meer naar Amac, trieste zaak.

• Redondo1982
CR2032 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Als je niet tot de doelgroep behoort heeft het geen zin om alleen de mindere punten van de Neo te benadrukken. Of dat het toch vooral alleen wordt gekocht als nieuwe Apple gadget.

Apple richt zich nu voor het ook op nieuwe doelgroepen waarvoor een nieuwe MacBook eerder onbereikbaar was. De doelgroepen van nieuwe budget Windows laptops en Chromebooks. En voor doelgroepen waarvoor minimaal een MacBook Air eigenlijk onnodig is voor het gebruik.

Zonder in te leveren op de premium Apple bouwkwaliteit met volledige macOS.
Met genoeg verschil voor de duurdere MacBook modellen zodat deze ook genoeg worden gekocht. Apple is ook niet gek.

Alleen daarom wordt de MacBook ongetwijfeld een gigantisch verkoopsucces.
Uiteraard noem ik de minpunten tov Air, zou raar zijn als die zoveel pluspunten zou hebben tov die twee als het de instap Macbook is. Dus als je even verder kijkt dan je neus lang is, en niet alleen mijn reactie éénzijdig leest, dan weet je dat het benoemen van de minpunten voortkomt uit het feit dat mensen willen downgraden. Daar reageerde ik op. Het is niet zo dat ik even dacht: laat ik die Neo even gaan bashen. Als je echt onderzoek wilt doen dan had je ook kunnen lezen dat ik er enthousiast over ben, maar niet als je al een Air of Pro gewend bent. Dan is die mindere prijs helemaal niet de reden om over te stappen naar iets (veel) minder. Het is leuk als basislaptop als je met een Macbook start óf als je denkt: die kan ik er prima naast hebben voor bepaalde situaties. Apple maakt hier een hele goede stap, dat had ik ook al gezegd. Evenals dat het een knaller gaat worden en vele mensen Apple locked-in gaat maken.

• Redondo1982
nicksboson schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:04:
Les 1: nooit kopen bij Amac. Wannabe winkel met veel tekortkomingen.

Voorraad nieuwe producten: fake
Service: slecht

• Redondo1982
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:41:
Hoe leuk het ook is om de Neo te vergelijken met andere M laptops, is ie echt wel in de markt gezet voor:
- Ouders van kinderen met een door-geërfde iPhone en watch waar de ouders 1100 euro per kind extra gaan investeren voor een nieuwe M4. Dan is 600 beter te verkopen.
- Banksurfers zoals ik die eerder een MacBook 13 hadden (ik zou zo graag een budget Neo willen zien in wit acrylaat) en het sindsdien vertikten om de hoge apple prijzen te betalen voor hardware die wel mooi was, maar te krachtig en onnodig over-engeneered

Ik ben blij met mijn citrus, maar type dit op een 7 jaar oude Lenovo (een van de eerste ultrabooks) die onder Ubuntu minstens zo snappy is.

Voor algemeen gebruik is alle hardware van een jaar of acht geleden eigenlijk wel voldoende, totdat MS en Apple er allerlei ongevraagde AI etc aan gaan toevoegen om abbo's te verkopen danwel de hardware verkopen op te schroeven.
Het is altijd goed om te vergelijken, want je moet een weloverwogen keus maken vwb een laptop -ook voor je kind. Laat je niet leiden door een kleurtje of de prijs is mijn advies. Kom je dan nog uit bij de Neo? Wereldkeus, prima ding voor het geld!

Het vergelijken komt grotendeels voort uit mensen die willen downgraden vanuit een Pro of Air.

En een M4 kost op dit moment € 890 (PW),- en niet € 1100,-. Misschien als je goed zoekt dat je nog goedkoper uitkomt. MM heeft hem voor € 919,- en kan je nog weleens onderhandelen over de prijs óf het treffen met een aanbieding per winkel. Het verschil is veel kleiner dan jij schetst en het verschil in performance en opties is enorm. :)

• Redondo1982
rkonings schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Direct annuleren.

Ik had hetzelfde, ging voor de Neo kijken en niks op voorraad, dus toen direct geswitched naar de Air met betere specs maar die hadden ze ook niet eens. Alleen instapmodellen.
Ik ga nooit meer naar Amac, trieste zaak.
Echt een kutwinkel ja...

• Engineer Stewie
Ik browse ook nogal eens op forums, een NEO met touchID zie ik wel als minimum om niet telkens paswoorden in te moeten geven.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
Een goed budget alternatief voor een Neo is deze Air 13" ( M3 / 16GB / 256GB ) voor €829

geheel nieuw en incl. btw en verzending.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UpONt7p1Lfvd793CZ9I_Cw6zbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgamrTimMh6JH1XUX2GrpzFF.png?f=fotoalbum_large

Dit ; https://upgreatest.nl/pro...pu-16gb-256gb-middernacht

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Engineer Stewie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:13:
[...]

Ik browse ook nogal eens op forums, een NEO met touchID zie ik wel als minimum om niet telkens paswoorden in te moeten geven.
Waar zou je steeds passwords in moeten geven? Doe ik alleen na inhalatie nieuwe installatie natuurlijk, maar de browser onthoudt dat bij mij (Firefox).

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 13-03-2026 20:44 ]

• DeNachtwacht
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:20:
Een goed budget alternatief voor een Neo is deze Air 13" ( M3 / 16GB / 256GB ) voor €829

geheel nieuw en incl. btw en verzending.

[Afbeelding]

Dit ; https://upgreatest.nl/pro...pu-16gb-256gb-middernacht
Tsja, ik zou daar toch niet snel voor gaan... je krijgt dan een kleinere SSD dan het Neo €799 model, terwijl de neo qua singlecoreperformance de M3 wel voorbij gaat, én je krijgt 2 jaar langer (misschien wel 3 omdat hij halverwege het jaar gereleased is) nieuwe macOS updates. Zelfs zonder onderwijskorting zou ik om die reden voor de Neo gaan t.o.v. een M3. Verhaal is altijd weer anders als je zware workload hebt, maar dan zou ik juist nog wat tientjes bijleggen en voor een M4 gaan.

• WiLLoW_TieN
DeNachtwacht schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Tsja, ik zou daar toch niet snel voor gaan... je krijgt dan een kleinere SSD dan het Neo €799 model, terwijl de neo qua singlecoreperformance de M3 wel voorbij gaat, én je krijgt 2 jaar langer (misschien wel 3 omdat hij halverwege het jaar gereleased is) nieuwe macOS updates. Zelfs zonder onderwijskorting zou ik om die reden voor de Neo gaan t.o.v. een M3. Verhaal is altijd weer anders als je zware workload hebt, maar dan zou ik juist nog wat tientjes bijleggen en voor een M4 gaan.
Ik ga niet opnoemen wat deze Air 13" allemaal wel heeft en kan tov de Neo 512GB...Dat weten Tweakers zelf wel.

En een externe SSD is zo aan de Thunderbolt4 poort gehangen.

• Engineer Stewie
franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Waar zou je steeds passwords in moeten geven? Doe ik alleen na inhalatie natuurlijk, maar de browser onthoudt dat bij mij (Firefox).
Niet steeds nee, maar toch geregeld.
Verder heb je voor dat geld ook ineens 512GB SSD wat wel handig is met foto's overzetten en documenten (al zit zowat alles in de cloud ook).

DIe 100 euro zal er wel vanaf kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 13-03-2026 10:21 ]

• DeNachtwacht
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:56:
Ik ga niet opnoemen wat deze Air 13" allemaal wel heeft en kan tov de Neo 512GB...Dat weten Tweakers zelf wel.
Het punt is dat je wat snelheidswinst krijgt, maar nogmaals; die is zo minimaal dat je volgens mij beter kan kiezen voor óf een Neo met 2-3 jaar extra macOS updates, óf een M4 die voor €70 extra t.o.v. zo'n M3 veel meer performancewinst oplevert.

• WiLLoW_TieN
DeNachtwacht schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Het punt is dat je wat snelheidswinst krijgt, maar nogmaals; die is zo minimaal dat je volgens mij beter kan kiezen voor óf een Neo met 2-3 jaar extra macOS updates, óf een M4 die voor €70 extra t.o.v. zo'n M3 veel meer performancewinst oplevert.
Lets agree to disagree >:)

En idd een 13" ( M4 / 16GB / 256GB ) is dan voor €854,99 nieuw incl. btw en verzending een betere keus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_TJ85H2jCtIzXq48zi1rfZnJDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRbxVqwwkYdkUiQyFprw0YQ5.png?f=fotoalbum_large
Via NBB m.b.v coupon BLACKWEEKSP50

• DeNachtwacht
We zijn het denk ik snel eens dat dat idd zéker een goede deal is :) moet me bijna inhouden om alsnog daarvoor te gaan :P

• WiLLoW_TieN
DeNachtwacht schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:09:
We zijn het denk ik snel eens dat dat idd zéker een goede deal is :) moet me bijna inhouden om alsnog daarvoor te gaan :P
Wat zegt Nike :X

• CR2032
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Uiteraard noem ik de minpunten tov Air, zou raar zijn als die zoveel pluspunten zou hebben tov die twee als het de instap Macbook is. Dus als je even verder kijkt dan je neus lang is, en niet alleen mijn reactie éénzijdig leest, dan weet je dat het benoemen van de minpunten voortkomt uit het feit dat mensen willen downgraden. Daar reageerde ik op. Het is niet zo dat ik even dacht: laat ik die Neo even gaan bashen. Als je echt onderzoek wilt doen dan had je ook kunnen lezen dat ik er enthousiast over ben, maar niet als je al een Air of Pro gewend bent. Dan is die mindere prijs helemaal niet de reden om over te stappen naar iets (veel) minder. Het is leuk als basislaptop als je met een Macbook start óf als je denkt: die kan ik er prima naast hebben voor bepaalde situaties. Apple maakt hier een hele goede stap, dat had ik ook al gezegd. Evenals dat het een knaller gaat worden en vele mensen Apple locked-in gaat maken.
Je generaliseert hier wat teveel. Wij hebben zelf een MacBook Air en zijn ook enthousiast over de MacBook Neo. Het is een van de meest verrassend mooie introducties van Apple sinds jaren.

Voor de meeste gebruikers biedt een Neo meer dan genoeg. Eerder moest je wel een Air nemen als minimum voor een nieuwe MacBook, nu heb je meer keuze voor een lagere prijs. Win win.

Waarom zou je meer betalen als je het toch niet nodig hebt. :)

• zetje01
én: als je je Neo kapot laat vallen, heb je 600 euro kapot laten vallen, en níet 1200 euro ...

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 15:42
Ff bij Mediamarkt gaan kijken. Best een geinig apparaat.

Haters everywhere but I don’t really care

• AMDLegion
zetje01 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:18:
én: als je je Neo kapot laat vallen, heb je 600 euro kapot laten vallen, en níet 1200 euro ...
Nog beter, je reparatie kosten zijn ook iets van de helft tov een air of pro

• DeNachtwacht
@AMDLegion nou dat schijnt inderdaad serieus ook wel goed te zijn.

https://www.macworld.com/article/3087445/first-macbook-neo-teardown-praises-absolutely-amazing-repairability.html

Ongetwijfeld natuurlijk ook gericht op de onderwijsmarkt zodat het ook bedrijfsmatig interessanter is hem daarvoor aan te schaffen.

• zetje01
AMDLegion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Nog beter, je reparatie kosten zijn ook iets van de helft tov een air of pro
Dat durf ik niet te beweren.
Bij reparatie denk ik dan weer aan arbeidsloon.

Laat ik het dan anders zeggen: als je je Neo overboord laat vallen dan ben je 600 kwijt, en geen 1200

• Redondo1982
CR2032 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:50:
[...]

Je generaliseert hier wat teveel. Wij hebben zelf een MacBook Air en zijn ook enthousiast over de MacBook Neo. Het is een van de meest verrassend mooie introducties van Apple sinds jaren.

Voor de meeste gebruikers biedt een Neo meer dan genoeg. Eerder moest je wel een Air nemen als minimum voor een nieuwe MacBook, nu heb je meer keuze voor een lagere prijs. Win win.

Waarom zou je meer betalen als je het toch niet nodig hebt. :)
Waar generaliseer ik? Volgens mij heb ik een handjevol mogelijkheden opgenoemd. Kan zijn dat ik een scenario over het hoofd zie, maar dat zal dan ook geen enorm belangrijke zijn geweest. Er zijn altijd afwijkingen in elke situatie.

En nogmaals, ik heb nergens gezegd dat ook IK niet enthousiast ben over de Neo. Ik reageerde specifiek op mensen die willen downgraden van een recente Pro naar een Neo. Dat vind ik best bijzonder, want de Neo stelt niks voor tov een Pro. Sterker nog, tov een recente Air is het al een hele grote stap achterwaarts. Ik vind het ook een mooi product de nieuwe Neo, maar dat wil niet zeggen dat het dan maar beter is dan een bestaand product. Nieuw is niet altijd beter, maar ik begrijp de hebzucht, koopwoede ed meer dan een ander. Ik heb dit dagelijks ;)

• CR2032
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Waar generaliseer ik? Volgens mij heb ik een handjevol mogelijkheden opgenoemd. Kan zijn dat ik een scenario over het hoofd zie, maar dat zal dan ook geen enorm belangrijke zijn geweest. Er zijn altijd afwijkingen in elke situatie.

En nogmaals, ik heb nergens gezegd dat ook IK niet enthousiast ben over de Neo. Ik reageerde specifiek op mensen die willen downgraden van een recente Pro naar een Neo. Dat vind ik best bijzonder, want de Neo stelt niks voor tov een Pro. Sterker nog, tov een recente Air is het al een hele grote stap achterwaarts. Ik vind het ook een mooi product de nieuwe Neo, maar dat wil niet zeggen dat het dan maar beter is dan een bestaand product. Nieuw is niet altijd beter, maar ik begrijp de hebzucht, koopwoede ed meer dan een ander. Ik heb dit dagelijks ;)
Hier generaliseer je weer. Het gaat hier niet om dat een MacBook Neo altijd beter is, of dat een Air of Pro een grote stap achterwaarts is, of hebzucht en koopwoede. Irrelevant. Het gaat om andere en nieuwe doelgroepen waarvoor een MacBook Neo perfect ook past. Dit heeft Apple heel slim gedaan.

Alleen kopen wat je nodig hebt. Geen cent teveel betalen voor onnodige overkill.

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 21:43
[...]

Haha… Ik heb precies hetzelfde. Ik wordt wel hebberig van de Neo maar mijn M1 Macbook Pro doet het nog perfect. Daardoor kan ik het eigenlijk niet naar mezelf kan verantwoorden.
Voorheen was de M1 Macbook Pro lange tijd mijn enige device. De laatste jaren zijn er een M4 Mac Mini en M4 iPad Pro met keyboard aan toegevoegd. Ik heb dus twee capabele Apple devices in huis waardoor de M1 Macbook Pro vaak stof ligt te happen.

Zoals gezegd in dit topic doen de M1 Macbook Pro’s tweedehands niet zoveel. 750 euro als je geluk hebt. Om dan objectief gezien een betere laptop te gaan verkopen en vervolgens voor nagenoeg hetzelfde geld een minder goede laptop terug te kopen is onlogisch. Maar toch kriebelt het… :P

Kortom; Ik ga de verleiding van de Neo (voorlopig proberen) te weerstaan :)

[ Voor 10% gewijzigd door tim.w op 13-03-2026 18:35 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het meest duurzame is het product dat je niet koopt. Daarna het product (zonder uitstoot maar dat geld niet voor laptops) dat je blijft gebruiken en repareren.
Dus een Neo kopen voor de leuk als je al een werkende M1 hebt die voldoet is wel zonde.
Je ziet daarom dat veel mensen die apparatuur dan doorschuiven naar kinderen of andere familieleden dat kan ook een optie zijn.

• mprkooij

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Waar zou je steeds passwords in moeten geven? Doe ik alleen na inhalatie natuurlijk, maar de browser onthoudt dat bij mij (Firefox).
Moet jij bij elke keer inademen je wachtwoord invullen? Dat lijkt me best benauwend...

The devil is in the details.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hahn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Moet jij bij elke keer inademen je wachtwoord invullen? Dat lijkt me best benauwend...
Ik denk dat je op de verkeerde reageert.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste