• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
L23 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Wat is het verschil met de M-chip? Het is volgens mij op alle vlakken beter dan de M1. Ik merk met de MacBook Air M1 8GB na 5 jaar nog geen tragere MacOS. Afwachten hoe de komende 5 jaar zijn, maar Apple kan daar in principe rekening mee houden toch?

Krijg op Tweakers ook vaak het gevoel dat men een veel te krachtige laptop koopt die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Dat viel me destijds op met de release van de 14 inch MacBook Pro 2021 (M1 Pro), maar dan heb je inderdaad behoorlijk wat speelruimte. De MacBook Neo lijkt me in ieder geval een goed alternatief voor de iPad. Voornamelijk browsen en office gebruik, maar kan die keer dat het nodig is ook zwaardere taken aan.
Ik denk dat de CPU/GPU in de praktijk echt helemaal genoeg is voor iedereen. De memory is de grootste bottleneck echt. Als je bijvoorbeeld Teams wilt gebruiken, heb je al een aantal GBs niet meer beschikbaar (wat een klote app is het ook :X).

🌞🍃

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:28
L23 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:10:
Het is ook vergelijkbaar met een MacBook Air M1, dus toch niet gek dat je er gewoon veel taken mee kan uitvoeren.
48% sneller in 90% van de taken zelfs

• AMDLegion
mprkooij schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:07:
Ik heb een MacBook Pro M4, ik ben nu aan het proberen voor mijzelf goed te praten waarom hem niet om te wisselen voor een Neo. Terwijl ik hem voornamelijk voor browsen e.d. gebruik :P
Zelfde hier haha. M5 MacBook Pro kunnen kopen voor 900€ en ik gebruik hem alleen maar voor mail en office/browsen.

Als de Neo bevalt dan ga ik de M5 met winst verkopen. Heb een roze 512gb besteld, komt morgen binnen :D

[ Voor 5% gewijzigd door AMDLegion op 10-03-2026 21:39 ]

• AMDLegion
DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:51:
De reviews beginnen nu idd overal online te komen, gelukkig want ik werd wel een beetje moe van een YouTube feed met analyses over de Neo van mensen die hem zelf niet in hun handen hebben gehad (of maar heel kort op de beurs :P ).

Deze is ook wel lekker kort & krachtig: YouTube: MacBook Neo - 48 Hours Review… Just WOW! 😮, en deze wel aardig compleet hoewel wat langdradig. YouTube: MacBook Neo Review - It Might Be TOO Cheap. Helaas zitten bakken met reviews alsnog vol met tests om 4K video te editten of Cyberpunk te spelen, en daar koop je zo'n ding natuurlijk niet voor. Maar de rode draad is gelukkig wel dat het allemaal wel prima werkt. Gelukkig net zo degelijk gebouwd als hij er op de plaatjes uit zag, en 8gb is idd her en der krap maar gelukkig nergens nog reviews die aangeven dat je er bij normale taken echt last van gaat hebben.

Maar natuurlijk de belangrijkste/fijnste voor ons, de mannen van Bright:

[YouTube: Goedkoopste MacBook stelt niet teleur]
Ik twijfel nog even door maar het mentale afscheid van de Macbook Pro 2018 (met 16gb ram :o) is toch nu wel echt definitiever aan het worden ;)
Ben echt verzot op Bright, vind het zulke frisse gasten daar. Elke video is een feestje

• AMDLegion
franssie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Trackpad en toetsverlichting ('s avonds op de bank)zijn wel stapjes terug, en de beeldkwaliteit (overdag in de zon buiten) Opslag kan ook een dingetje worden wellicht.
Edit; en minder RAM waarschijnlijk ook.

Ik zou het niet doen als je al een M4 Pro hebt, maar voor mij (heb al jaren geen Apple laptops meer want ik vond de prijs/kwaliteit te min in vergelijk met windows/linux laptops) was het een no-brainer er eentje te kopen, hopelijk morgen ophalen in de Apple store.
De witte toetsen vangen wel meer licht op ( van je scherm bijvoorbeeld ), heb al wat tests gezien op X en YouTube waar je in het donker prima je toetsen kon aflezen dmv scherm licht op de witte toetsen

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Een M5 MacBook Pro had ik ook gekocht voor die prijs, maar je moet mazzel hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door syltheboy op 10-03-2026 21:43 ]

• AMDLegion
syltheboy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:43:
Een M5 MacBook Pro had ik ook gekocht voor die prijs, maar je moet mazzel hebben.
was een gelukkige prijsfout haha, normaal gesproken blijf ik bij de Air lijn omdat dat al overkill is voor mijn gebruik

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-04 20:14
Voor een ANSI toetsenbord moet je neem ik aan de Engels (VS) versie kiezen? En voor de onderwijskorting kom je kennelijk ook in aanmerking als je een kind op de middelbare school hebt.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
TobyW schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:46:
Voor een ANSI toetsenbord moet je neem ik aan de Engels (VS) versie kiezen? En voor de onderwijskorting kom je kennelijk ook in aanmerking als je een kind op de middelbare school hebt.
Klopt, als je hem aanpast in de configuratie zie je ook de layout.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:49
TobyW schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:46:
Ja, zelfs als het kind nog in de verrekijker of de eierstokken zit! :+

I don't have dreams, I have goals!!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:34
Ik ben benieuwd of de NEO nog gevolgen gaat hebben op de verkoop van iPads. Dan niet zozeer de ipdad mini en de pro, maar de andere modellen.
Ik denk namelijk dat Macbook geschikter is voor het gebruik als je een ipad regelmatig met een toetsenbord gebruikt in landscape. En nu is het qua prijs ook nog eens een intressante optie en heb je iets nieuws met leuke kleurtjes.

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00
Weet iemand of de nieuwe Neo al in de winkels ligt om te bekijken?

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:16
mortal schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:16:
Weet iemand of de nieuwe Neo al in de winkels ligt om te bekijken?
Gezien de Neo vandaag verkrijgbaar is (en in sommige Apple Stores op te halen) ligt hij daar in ieder geval al in de winkel. Winkels zoals een Amac hebben soms nog geen demo model staan. Apple Store of een In Store Apple locatie in de MediaMarkt heb je vaak de meeste kans.

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-04 16:12

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

mprkooij schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Waarom zal de MacBook Neo na een aantal nieuwe OS versies snel traag aanvoelen? Hoeft toch niet perse te gebeuren?
Lijkt mij ook niet. iOS26 wordt nog op de iPhone 11 ondersteund dus dat heeft Apple echt wel goed uitgezocht. Tevens is dit produkt in de markt gezet om mensen het Apple Eco systeem in te trekken. Dan ga je niet rommel op de markt brengen die na 1 jaar traag aan gaat voelen.

Toen ik van Windows Phone naar iPhone overstapte, had ik niks van Apple. Nu heeft iedereen hier in huis een iPhone, iPad, staan er 3 Homepod mini's, Apple TV 4k en Apple Watches. Waarom ? Omdat het verschrikkelijk lekker met elkaar werkt. Smarthome draait op Homekit en wat niet out of the box ondersteund wordt met Homekit, gaat via Homebridge. Iedereen heeft hier Apple Home key op zijn watch of iphone en kan daarmee de voordeur open doen. Aangezien ik niet altijd het nieuwste model hoef te hebben, kun je eens in de x jaar een nieuw produkte aanschaffen en vallen de kosten ook nog wel mee.

Denk dat daarom de Neo over 3 jaar ook nog prima voldoet. Apple stemt dat allemaal prima op elkaar af. Het is geen LG die 1 jaar na de release van een nieuwe TV doodleuk tegen je zegt dat je het OS van je tv niet kan upgraden naar een nieuwe versie want we ondersteunen het gewoon niet.

XBL: MRE Inc

• mprkooij
PrimusIP schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:22:
Ik ben benieuwd of de NEO nog gevolgen gaat hebben op de verkoop van iPads. Dan niet zozeer de ipdad mini en de pro, maar de andere modellen.
Ik denk namelijk dat Macbook geschikter is voor het gebruik als je een ipad regelmatig met een toetsenbord gebruikt in landscape. En nu is het qua prijs ook nog eens een intressante optie en heb je iets nieuws met leuke kleurtjes.
Ik denk dat de Neo voornamelijk in de wereld is gebracht voor mensen die nog niet zoveel met het Apple ecosysteem te maken hebben. Doormiddel van de redelijk lage prijs bereikt Apple een heel andere doelgroep. Ik denk dat Apple nog wel wat winst maakt op de Neo, maar de winst zal niet even groot zijn als bij een MacBook Air/Pro. Daarnaast ben ik eerder benieuwd wat dit met de Windows/Chromebook machines gaat doen in dit prijssegment.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

mprkooij schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Ik denk dat de Neo voornamelijk in de wereld is gebracht voor mensen die nog niet zoveel met het Apple ecosysteem te maken hebben. Doormiddel van de redelijk lage prijs bereikt Apple een heel andere doelgroep. Ik denk dat Apple nog wel wat winst maakt op de Neo, maar de winst zal niet even groot zijn als bij een MacBook Air/Pro. Daarnaast ben ik eerder benieuwd wat dit met de Windows/Chromebook machines gaat doen in dit prijssegment.
iPad is voornamelijk voor consumptie. Mac voornamelijk voor creatie. Er zijn natuurlijk voor beide genoeg uitzonderingen te bedenken. Maar voor de gemiddelde voortgezet- en beroepsonderwijs gaat dit denk ik wel op.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-04 14:37
Ik vermoed, ook gezien mijn eigen overwegingen, dat voor huis, tuin, keuken en overig gebruik naast een high end laptop/pc/workstation/gaming rig deze ideaal is. Zeker voor studenten, casual gebruikers en in mijn geval iemand die dingen op het apple os x ecosysteem wil testen ( in de vorm van lichte apps)

• mprkooij
Net even contact gehad met de Apple Store in Den Haag voor de geinteresseerden!
Alle MacBook Neo's (wel met Nederlands toetsenbord uiteraard) zijn op voorraad bij de Apple Store, m.u.v. van de roze 512GB/TouchID variant! Alle configuraties met Engels (VS) toetsenbord kunnen worden opgehaald op 31 maart.

• Greatsword
  • Niet online
Nog een kleine 2 uur wachten voordat hij binnenkomt oOo

• Greatsword
  • Niet online
Daar is ie dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eQmKRLNhkHBOSF8y_iHwgFJcVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do9MZlE0SHuuYbE0zf1igNxF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlQnZLpfboMQ1cK9x39ueO86clU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uEjgwPK5Y2LUWCGjC32o7EM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUJhCqnSUfFKIDvexCcb3uvh9XA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJSk53SIyBddcfcCMgvporCT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-vQCgFme0qtYZUcSVdo26ssbU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Gzp1vnuaVZeGWlhHJ0llXtM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIZMnhS2KRonelT6Dm3OPBWXcYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpADDO5gN9CkGNnIWTnPK68o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFmrwLhbETVDba_j2jqlrqMKH2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZt7pdj5UbHOkHeQl4WmQXx8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-DY5-ThbXkuhlPNPWAZQ_UyiUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43KIy6Z7FCJgfRdVTSOpQ4l9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZOcEb7TXMhoOzsQEC-JAjFz3p4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYsUcYZwGxd3DiruKiIZ2DZo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKKeH-P0aiBttgz9gWcExRWbsHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TVDfA5gHuU0NyfIcLbTf1ev.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 11-03-2026 11:25 ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:34
Nice. Krijg echte iBook vibes zo. 8) d:)b Denk dat het ook de kleur is die ik hier zou (ga?) kiezen. >:)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• AMDLegion
Mooie foto's zo op het concrete.
Vind zilver wel tegenvallen als ik hem ( ondanks je mooie fotos ) zo zie, lijkt wel een beetje op een goedkope amazon toetsenbord case voor de iPad.

Hoop dat jij hem wel mooi vind :) Benieuwd naar de andere kleuren ( waaronder mn pink over n paar uurtjes )

• Greatsword
  • Niet online
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Mooie foto's zo op het concrete.
Vind zilver wel tegenvallen als ik hem ( ondanks je mooie fotos ) zo zie, lijkt wel een beetje op een goedkope amazon toetsenbord case voor de iPad.

Hoop dat jij hem wel mooi vind :) Benieuwd naar de andere kleuren ( waaronder mn pink over n paar uurtjes )
Bedankt, hij ziet en voelt echt premium aan hoor, niks Ali of Amazons aan ;)

Gebruik al jaren Magic Keyboards. Nadeel van witte toetsenborden is alleen dat ze op een gegeven moment beetje gelig worden en nadeel van zwart is dat je weer wat meer vet ziet en op een gegeven moment de toetsen wat doffer worden.

Offtopic: Wilde jij vroeger ook Mr Pink zijn in Reservoir Dogs? Legendarische scene.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 11-03-2026 11:43 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leuk ding om zo te zien, absoluut een goede stap van Apple. De kleur silver vind ik persoonlijk voor MacBook Neo minder geschikt, lijkt toch een andere tint of soort materiaal dan in een Air of Pro.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:39:
[...]

Bedankt, hij ziet en voelt echt premium aan hoor, niks Ali of Amazons aan ;)

Gebruik al jaren Magic Keyboards. Nadeel van witte toetsenborden is alleen dat ze op een gegeven moment beetje gelig worden en nadeel van zwart is dat je weer wat meer vet ziet en op een gegeven moment de toetsen wat doffer worden.

Offtopic: Wilde jij vroeger ook Mr Pink zijn in Reservoir Dogs? Legendarische scene.
Heb MacBook Air M4 en die toetsen en scherm zijn een verademing ten opzichte van eerdere Airs: er zit een soort coating op waardoor ze (in mijn geval na een half jaar) nog steeds niet vet of dof zijn geworden. Ook het scherm blijft veel langer glanzend.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:45
Gaaf hoor! Ben ook benieuwd. Hij ligt bij het DHL punt dus lekker na het werk ophalen en mee spelen :D

©2004

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:06
PrimusIP schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:22:
Ik stond op het punt om het basismodel iPad aan te schaffen. Dit is een Neo geworden. Dus tel mij maar mee in de statistieken. ;)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:44
Ik ben inderdaad ook benieuwd wat dit gaat doen met de iPad, alle reviews zijn tot nu toe positief dus eigenlijk alleen de vraag of ze ook echt op lange termijn degelijk & bruikbaar blijven staat nog open.

Maar alles wijst erop dat dat (Apple kennende) echt wel een flink aantal jaar goed zit en dan boren ze best een interessante markt aan. Goedkope Windows laptops gaan het denk ik echt fors moeilijker krijgen, en de grote vraag is idd wat gaat het doen met de iPad. Op zich blijft het een onderscheidend product, voor €359 een iPad voor op de bank of een filmpje in bed, naast een MBN van €699 voor het (school)werk, zie ik toch veel mensen wel naast elkaar aanschaffen eigenlijk. Dus wellicht gaan naast de duurdere iPad modellen als de Air vooral de toetsenbordjes een flink stuk minder populair worden…

• THE_BASE
  • Niet online
Best grappig, ik weet nog goed dat ik jong was in de beginjaren van de eerste iMac's. Toen wilde ik zo'n geweldig ding, maar werd er gezegd dat Apple heel anders was en programma's er niet op zouden werken (wat natuurlijk bullshit was, maar 99% zat op Windows).

Nu is de wereld compleet anders en hebben veel mensen een iPhone. En als je die gewend bent, ben je makkelijker geneigd om toch naar macOS over te stappen, ook al is het 'anders'. Ik zie de Neo echt wel geschikt voor mijn ouders bijvoorbeeld, die nu af en toe lopen te hannesen met die iPad van ze.

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-04 14:37
THE_BASE schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:19:
Best grappig, ik weet nog goed dat ik jong was in de beginjaren van de eerste iMac's. Toen wilde ik zo'n geweldig ding, maar werd er gezegd dat Apple heel anders was en programma's er niet op zouden werken (wat natuurlijk bullshit was, maar 99% zat op Windows).

Nu is de wereld compleet anders en hebben veel mensen een iPhone. En als je die gewend bent, ben je makkelijker geneigd om toch naar macOS over te stappen, ook al is het 'anders'. Ik zie de Neo echt wel geschikt voor mijn ouders bijvoorbeeld, die nu af en toe lopen te hannesen met die iPad van ze.
We hebben thuis vroeger een Mac 512k gehad, en toen kwam Windows pas haha

• AMDLegion
Ik heb die van mij nu ook binnen :) Rose gold ziet er prachtig uit.

• TheKerremenke
  • Laatst online: 17:34
Vind persoonlijk een gemiste kans dat ze niet de huidige iMac kleuren hebben gebruikt. De kleur groen van de iMac is nog steeds mijn favoriet.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• THE_BASE
  • Niet online
TheKerremenke schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:57:
Vind persoonlijk een gemiste kans dat ze niet de huidige iMac kleuren hebben gebruikt. De kleur groen van de iMac is nog steeds mijn favoriet.
Ook mee eens, maar het schijnt dat iMac een refresh qua kleuren krijgt dit jaar. Dus je zou nu kunnen weten waar dat naar toe gaat.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
TheKerremenke schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Nice. Krijg echte iBook vibes zo. 8) d:)b Denk dat het ook de kleur is die ik hier zou (ga?) kiezen. >:)
Heel nice inderdaad. Al had ik graag ook wit als kleur gezien. Voor de echte MacBook vibes van bijna 20 jaar geleden. Mijn meest favoriete MacBook ooit.

Een witte aluminium Neo. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXqNZlgF7XwE6OHDcfVmPmuQLcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8fWqecaUPTMZiBlZfjTNIsQ.jpg?f=fotoalbum_large

• AMDLegion
THE_BASE schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Ook mee eens, maar het schijnt dat iMac een refresh qua kleuren krijgt dit jaar. Dus je zou nu kunnen weten waar dat naar toe gaat.
Hoop het niet ( voor mn Wallet ). Heb nu de roze iMac m4, als ze de rosé gold van de Neo naar de iMac gaan brengen moet ik die ook upgraden :P

• Greatsword
  • Niet online
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Hoop het niet ( voor mn Wallet ). Heb nu de roze iMac m4, als ze de rosé gold van de Neo naar de iMac gaan brengen moet ik die ook upgraden :P
Toen ik die Blush voor het eerst zag dacht ik dat het de zilveren was. Vind jij hem niet te licht? Lijkt echt een vleugje roze.

• AMDLegion
Greatsword schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Toen ik die Blush voor het eerst zag dacht ik dat het de zilveren was. Vind jij hem niet te licht? Lijkt echt een vleugje roze.
Hij is heel licht inderdaad, echt rosé gold zoals vroeger op de iPhone 6 of de 10.5 inch iPad Pro van 2017. Misschien nog wel iets lichter dan de oude rosé golds, maar wel echt dichtbij.

Ik vind knalroze zoals op de iMac ook heel leuk, maar rosé gold vind ik iets chiquer en minder opvallend/schreeuwend voor outdoor gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door AMDLegion op 11-03-2026 13:29 ]

• rkonings
  • Laatst online: 10:23
How loopt teams er op?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Zal vast goed draaien, op een iPhone loopt dit ook soepel.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• AMDLegion
Ik heb geen ervaring met Microsoft producten maar als het goed draait op de Air dan draait het ook goed op de Neo.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

CR2032 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Heel nice inderdaad. Al had ik graag ook wit als kleur gezien. Voor de echte MacBook vibes van bijna 20 jaar geleden. Mijn meest favoriete MacBook ooit.

Een witte aluminium Neo. :D

[Afbeelding]
Deze had ik ook O+ God hebbe zijn ziel. Ik heb er een mok koffie overheen laten vallen. Het verdween onder mijn toetsen en kwam uit alle poorten :'(

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Greatsword
  • Niet online
Ben een stuk of 30 programma's aan het installeren, zal zo even checken.

• AMDLegion
Ik ben wel al iets raars tegen gekomen. Spotify kan je alleen downloaden via de site van Spotify maar als je die file dan opent dan zegt die dat het bestand damaged is.

Misschien is de Neo zo nieuw dat de signing nog niet werkt voor apps buiten de App Store? Wel jammer want nu moet ik Apple Music gebruiken tot ze het gefixt hebben, of de web player maarja... slechtere audio dan.

• AMDLegion
Mog schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Deze had ik ook O+ God hebbe zijn ziel. Ik heb er een mok koffie overheen laten vallen. Het verdween onder mijn toetsen en kwam uit alle poorten :'(
Mog doe toch voorzichtig met je mok

• Greatsword
  • Niet online
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:35:
Ik ben wel al iets raars tegen gekomen. Spotify kan je alleen downloaden via de site van Spotify maar als je die file dan opent dan zegt die dat het bestand damaged is.

Misschien is de Neo zo nieuw dat de signing nog niet werkt voor apps buiten de App Store? Wel jammer want nu moet ik Apple Music gebruiken tot ze het gefixt hebben, of de web player maarja... slechtere audio dan.
Heb het net ook even voor je geprobeerd en zie inderdaad het zelfde probleem. Ik heb zelfs sta apps van elke willekeurige bron aan staan, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Gelukkig ben ik een Apple Music gebruiker, dus zelf verder geen last van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_Wf21U83McaNyfLNTN2MdmVG9g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Bqyw6HuWDvcWbwh0qz8zgMpk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTvL_LY0bbdSkNjkCMxn4zreXDI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zQkWXEtUH4fwqmZn4ZJkzspR.png?f=fotoalbum_tile

• AMDLegion
Nog iets ontdekt waar ik vooraf twijfels over had;

iPhone/iPad games ( wellicht ook apps ) uit de App Store maakte mijn M5 MacBook Pro altijd super heet, waarschijnlijk toch door een soort translation ( las ik op Reddit ).

Nu op de veel zwakkere Neo draaien die spelletjes veel beter en koeler dan op de M5 MacBook Pro. Ik vond het altijd maar raar dat de M chips die ook in de iPad zitten het opeens moeilijk hebben als het via de Mac gedraaid word. Maar het lijkt toch waar te zijn dat er translatie of iets tussen zit bij M chips.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-04 08:57
Wilde een mac neo gaan halen in Nederland (als belg zijnde), maar dat is een heel andere layout dan ik gewend ben. Ik gebruik al jaar en dag Engels (VS), ik dacht dat dat de standaard was in Nederland...

Zal dus eentje moeten bestellen. Mijn iPad air M3 gaat naar de zoon. Ik zet die ipad toch altijd op de bank om al liggend te scrollen/youtube te kijken. Gaat perfect met een Neo en ik kan er mijn persoonlijke mails etc makkelijker mee doen.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:36

4POX

Everybody is wired

YouTube: MacBook Neo Teardown: The Most Repairable Mac Yet?

Asjemenou. De batterij zit niet met lijm vast. Deze laptop is een feest voor het oog van binnen. Zelfs het verwijderen van de hinge is een paar tellen werk. Het lijkt haast wel alsof Apple de laptop zo heeft ontworpen dat in een schoolvakantie alle laptops met schade in een paar uur door een servicebedrijf kunnen worden opgelapt voor een nieuw schooljaar.

AKA Rinkel weblog

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Is een nieuwe / sealed MacBook Air 13 inch M1 8GB 256GB SSD voor € 519 bij macvoorminder (waar vele Tweakers al Macbooks hebben aangeschaft) niet een veel betere deal dan een Macbook Neo?

https://www.macvoorminder...ray-m1-8gb-256gb-ssd-2020

of praat ik nu stierenpoep?

• AMDLegion
_Bailey_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:11:
Is een nieuwe / sealed MacBook Air 13 inch M1 8GB 256GB SSD voor € 519 bij macvoorminder (waar vele Tweakers al Macbooks hebben aangeschaft) niet een veel betere deal dan een Macbook Neo?

Tweedehands is niet te vergelijken en deze Neo is 48% sneller in 90% van de taken. Scheelt maar 80€

• _Bailey_
  • Niet online
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Tweedehands is niet te vergelijken en deze Neo is 48% sneller in 90% van de taken. Scheelt maar 80€
niet tweedehands, maar gewoon nieuw/sealed. Maar okay, de Neo is dus vlotter dan een M1 Air. Dat wist ik niet.
Hij mag dan wel sneller zijn die Neo, beeldscherm van de M1 Air is daarentegen wel weer scherper

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 11-03-2026 14:20 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
Een M2 met 16GB zou wel interessant zijn ;)

• AMDLegion
_Bailey_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:14:
[...]

niet tweedehands, maar gewoon nieuw/sealed. Maar okay, de Neo is dus vlotter dan een M1 Air. Dat wist ik niet.
Het is een tweedehands model dat als nieuw er nog uit ziet. Maar blijft tweedehands.

Multicore is die vrijwel identiek met de M1, single core van de Neo zit tussen de M3 en M4. 90% van wat je doet is single core.

Neo voelt vlotter aan dan een M2 Ultra van 5K+ in normaal gebruik dankzij z'n single core advantages.

EDIT: Staat wel op die site dat die ongebruikt is, maar waarom dan verkopen ''Als nieuw'' en niet ''Nieuw''

Ongebruikt bedoelen ze wellicht mee dat die niet lang gebruikt is, bijvoorbeeld een retour die maar 14 dagen weg geweest is bij de klant.

[ Voor 18% gewijzigd door AMDLegion op 11-03-2026 14:23 ]

• DeNachtwacht
_Bailey_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:11:

Nee juist niet. De neo heeft zeker wat nadelen, maar hij is ook sneller dan een M1 op veel terreinen en belangrijker; de M1 zal nog 1-(2?) jaar OS updates krijgen en dan stopt dat, er vanuit gaande dat Apple hier niks in wijzigt heb je met de Neo nog 7 jaar de nieuwste macOS. Gezien de onderwijsfocus denk ik dat ze dat niet snel anders doen (1 vwo schoolcarrière goed afdekken is 6 jaar + mogelijk 1x doubleren).

• _Bailey_
  • Niet online
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Het is een tweedehands model dat als nieuw er nog uit ziet. Maar blijft tweedehands.

Multicore is die vrijwel identiek met de M1, single core van de Neo zit tussen de M3 en M4. 90% van wat je doet is single core.

Neo voelt vlotter aan dan een M2 Ultra van 5K+ in normaal gebruik dankzij z'n single core advantages.
wellicht iets beter het aangeboden product lezen, het betreft een nieuwe M1. Dus ongeopend ;)

• AMDLegion
_Bailey_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:22:
[...]

wellicht iets beter het aangeboden product lezen, het betreft een nieuwe M1. Dus ongeopend ;)
Ik heb mn originele bericht aangepast met extra uitleg. Maar waarom staat er ''als nieuw'' als het ''nieuw'' zou moeten zijn? Ik gok dat het een retour product is.

• _Bailey_
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Nee juist niet. De neo heeft zeker wat nadelen, maar hij is ook sneller dan een M1 op veel terreinen en belangrijker; de M1 zal nog 1-(2?) jaar OS updates krijgen en dan stopt dat, er vanuit gaande dat Apple hier niks in wijzigt heb je met de Neo nog 7 jaar de nieuwste macOS. Gezien de onderwijsfocus denk ik dat ze dat niet snel anders doen (1 vwo schoolcarrière goed afdekken is 6 jaar + mogelijk 1x doubleren).
wow! benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken, met 8Gb ram geheugen de komende 7 jaar icm diverse Mac software/apps.

• DeNachtwacht
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:18:
Een M2 met 16GB zou wel interessant zijn ;)
Ik zou om de reden die ik hierboven geef niet snel voor lager dan een M4 gaan. Die heeft i.i.g. ook nog wat jaartjes te gaan qua software support dus een refurbished tegen een mooie prijs kan dan nog wel interessant zijn.

• _Bailey_
  • Niet online
ik wil zo graag dat Apple met een nieuwe 12 inch Macbook komt. Dat was een heerlijk Macje voor onderweg / op vakantie / weekendjes weg.

Das war einmal! ;)

Evengoed; voor alle Neo kopers / eigenaren, heel veel plezier met deze nieuwe Macbook! (de zilveren is erg fraai vind ik)

[ Voor 28% gewijzigd door _Bailey_ op 11-03-2026 14:31 ]

• DeNachtwacht
_Bailey_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:24:
[...]

wow! benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken, met 8Gb ram geheugen de komende 7 jaar icm diverse Mac software/apps.
Ik ben idd zeker eens dat het spannend zal blijven, maar vergis je aan de andere kant ook niet dat macOS echt een stuk beter geoptimaliseerd is dan Windows, ook in iPhones is standaard minder ram aanwezig dan Android. Apple is hier van huis uit altijd al beter in.

Ik denk dat ze goed hebben nagedacht hierover hoewel de geheugentekorten ze idd misschien gepushed heeft nog even bij 8gb te blijven, maar Apple kennende zullen ze echt wel kunnen blijven zorgen dat het voor licht Office-, internet- en vrijetijdsgebruik nog lang mee kan. Natuurlijk zal je ook wel zien dat sommige nieuwe relatief zware functies (Apple Intelligence 3 ofzo) niet naar zo’n neo gaan komen net zoals niet elke iPhone alle vernieuwingen krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-03-2026 14:35 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Ik zou om de reden die ik hierboven geef niet snel voor lager dan een M4 gaan. Die heeft i.i.g. ook nog wat jaartjes te gaan qua software support dus een refurbished tegen een mooie prijs kan dan nog wel interessant zijn.
AI-overzicht
De Apple M2-chip (gelanceerd in 2022) wordt naar verwachting nog tot ongeveer 2029-2030 ondersteund met de nieuwste macOS-versies. Gezien de lange levensduur van Apple Silicon, kun je rekenen op 7 tot 8 jaar aan consistente updates vanaf de introductiedatum

• Engineer Stewie
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Ik ben idd zeker eens dat het spannend zal blijven, maar vergis je aan de andere kant ook niet dat macOS echt een stuk beter geoptimaliseerd is dan Windows, ook in iPhones is standaard minder ram aanwezig dan Android. Apple is hier van huis uit altijd al beter in.

Ik denk dat ze goed hebben nagedacht hierover hoewel de geheugentekorten ze idd misschien gepushed heeft nog even bij 8gb te blijven, maar Apple kennende zullen ze echt wel kunnen blijven zorgen dat het voor licht Office-, internet- en vrijetijdsgebruik nog lang mee kan. Natuurlijk zal je ook wel zien dat sommige nieuwe relatief zware functies (Apple Intelligence 3 ofzo) niet naar zo’n neo gaan komen net zoals niet elke iPhone alle vernieuwingen krijgt.
Is dat niet omdat zo een A-chip als package komt en die enkel met 8Gb RAM bestaan? Volgens mij was die keuze er niet zonder het te redesignen.

• DeNachtwacht
Engineer Stewie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Is dat niet omdat zo een A-chip als package komt en die enkel met 8Gb RAM bestaan? Volgens mij was die keuze er niet zonder het te redesignen.
Ja voor zover ik lees wel, dat is ook de reden dat er maar 2 usb poorten op zitten las ik. Eigenlijk is de 2e usb (2.0) een soort improvisatie want de chip is maar voor 1 usb c poort ontwikkeld. Vanuit die bril dus ook wel te begrijpen dat het er maar 2 zijn, ze hebben echt hun best moeten doen binnen deze limiet er 2 van de maken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Vanuit die bril dus ook wel te begrijpen dat het er maar 2 zijn, ze hebben echt hun best moeten doen binnen deze limiet er 2 van de maken.
Dat je het begrijpt, sure, maar waar baseer je het op dat ze 'echt hun best hebben moeten doen' om er 2 van te maken?

The devil is in the details.

• DeNachtwacht
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Dat je het begrijpt, sure, maar waar baseer je het op dat ze 'echt hun best hebben moeten doen' om er 2 van te maken?
Nou, om wat ik zeg? ;)

De a18 pro chip is ontwikkeld om maar 1 usb c poort aan te sturen, het is in zo’n geval niet even een extra poortje eraan solderen en het werkt.

• Hahn
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Nou, om wat ik zeg? ;)

De a18 pro chip is ontwikkeld om maar 1 usb c poort aan te sturen, het is in zo’n geval niet even een extra poortje eraan solderen en het werkt.
Nogmaals: waar baseer je het op dat een extra USB-C poort toevoegen héél veel moeite zou moeten kosten?

Ja, de originele chip ondersteunde het niet, maar heb jij kennis van chipfabricage dat je weet dat het bijzonder moeilijk is, waardoor ze 'echt hun best hebben moeten doen'? Of doe je heel erg een nattevinger-gok, a la 'dat klinkt moeilijk, dus dat zal het ook wel zijn'?

We hebben over een bedrijf wat elk jaar meerdere nieuwe chipdesigns eruit pompt, dus ik zie niet waarom een A18 Pro met een extra USB-C poort het uiterste van ze zou vergen.

• Greatsword
  • Niet online
Ik ben echt onder de indruk mensen, inmiddels een paar uurtjes mee aan het spelen geweest.
Continue programma's geïnstalleerd en helemaal niets afgesloten, geen vastlopers gehad niks.

Pas toen ik al mijn standaard Apple programma's open had staan en daarnaast nog Teams, Lightroom, Photoshop en Davinci opende merkte ik wat kleine vertragingen, maar dat was uiteraard te verwachten.

Verder wat impressies:
  • De toetsen van het toetsenbord voelen wat anders/harder en denk stroever aan dan ik gewend ben op andere Magic Keyboards.
  • Het scherm is wat minder fel en dat merk je toch wel als je feller gewend bent, heb mijn studio display bijna auto op full brightness staan, maar voor de meeste mensen zal het al beter of vergelijkbaar zijn dan ze gewend zijn
  • Speakers zijn prima, hele tijd op 50% volume muziek afgespeeld.
  • Webcam is echt scherp en helder, beter dan mijn studio display en sowieso veel beter dan de gemiddelde windows/chromebook.
  • Trackpad, merk eigenlijk zo goed als geen verschil, gestures werken top en voelt nog steeds responsive aan.
  • Temperaturen zijn top, voelt de hele tijd koel en aangenaam aan.
  • Geluid, uiteraard muis stil.
Er wordt wel geswappt maar voor nu zie ik in ieder geval geen reden waarom ik dit product niet zou kunnen aanbevelen.

Voor nieuwkomers, instappers en downgraders is dit echt een hele goede (eerste) MacOS beleving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYgMi4UQAJWGZZlGrX49c0hPan0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQKlLNDc6G9meHvwDN5NZ5KO.png?f=fotoalbum_large

Tot slot ook nog even aangesloten op mijn 5K Studio Display en het werkt!

@PVDK007 had dus gelijk met zijn bericht op de FP PVDK007 in 'MacBook Neo is Apples goedkoopste laptop ooit: 699 euro'

De Macbook Neo wordt netjes opgeladen en de accessoires op de aangesloten USB-C poorten werken deels. Als ik bijvoorbeeld mijn Magic Keyboard en Magic Trackpad bekabeld verbind worden deze netjes herkend en verbonden. Data accessoires zoals USB sticks of externe SSD's worden echter niet gevonden of van stroom voorzien dus dat is wel een minpunt als je van plan was om zo bijvoorbeeld extra opslag in te zetten. Dit is dus de beperking van geen Thunderbolt poort.

Resolutie word dan wel 1080p maar ziet er nog steeds prima uit. Als ik hem op 4K zet wordt de tekst en UI bijna onleesbaar en is het heel lang/ver slepen met je muis cursor, dus dat zou ik niet zo snel aanbevelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWI9DdhXJOqPrNLJSUzk9wKf-H0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Vgm4JgpDFRRvQstKsWivF3L8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vvaBvaDoL-YzBji8C_Gc8ylonA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KId81EyjbfJlynBNW9ibc15u.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door Greatsword op 11-03-2026 15:51 ]

• Engineer Stewie
@Greatsword Heb je veel tabs open of is safari memory hungry? 2,11GB klinkt als heel veel voor een simpele browser. Is Chrome beter daarin?

• DeNachtwacht
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Nogmaals: waar baseer je het op dat een extra USB-C poort toevoegen héél veel moeite zou moeten kosten?

Ja, de originele chip ondersteunde het niet, maar heb jij kennis van chipfabricage dat je weet dat het bijzonder moeilijk is, waardoor ze 'echt hun best hebben moeten doen'? Of doe je heel erg een nattevinger-gok, a la 'dat klinkt moeilijk, dus dat zal het ook wel zijn'?

We hebben over een bedrijf wat elk jaar meerdere nieuwe chipdesigns eruit pompt, dus ik zie niet waarom een A18 Pro met een extra USB-C poort het uiterste van ze zou vergen.
een chipset is ontwikkeld om een x aantal poorten aan te sturen (en/of externe kaarten in geval van bijvoorbeeld pc’s). Het betekent feitelijk dat je terug moet naar de tekentafel om de chipset te redesigned, nu zullen ze ook hierin de makkelijkste snelle oplossing hebben gezocht, maar ja: ik weet genoeg van chipset design om te weten dat dit dus niet een kwestie is van even “een extra poortje eraan solderen en klaar” zoals ik al zei. Dit kennelijk het maximale is wat eruit te persen is bij deze chipset, als het makkelijker was geweest hadden ze waarschijnlijk simpelweg 2x een usb c 3.0 poort eraan gehangen, want usb c 2.0 is eigenlijk al een heel onconventionele snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-03-2026 15:15 ]

• Greatsword
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:11:
@Greatsword Heb je veel tabs open of is safari memory hungry? 2,11GB klinkt als heel veel voor een simpele browser. Is Chrome beter daarin?
12 stuks en nee Safari is veel beter dan Chrome wat dat betreft. Tweakers en Youtube vreten altijd wel veel resources. Heb sowieso ook Ublock Origin en Dark Reader for Safari als extensie geïnstalleerd.

• Hahn
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:13:
[...]

als het makkelijker was geweest hadden ze waarschijnlijk simpelweg 2x een usb c 3.0 poort eraan gehangen, want usb c 2.0 is eigenlijk al een heel onconventionele snelheid.
...wat? 8)7

Dit is echt onzin, er zijn ontiegelijk veel producten met een USB-C-poort die USB 2.0 gebruiken. En dat ze USB-C 2.0 toe hebben gevoegd zou kunnen omdat dat het limiet was, maar het kan ook zijn dat dat gewoon goedkoper en/of makkelijker voor ze was.

• Engineer Stewie
Ik zal nooit lightroom gebruiken en voor teams heb ik mijn werklaptop (en werk iPhone). Voor mij klinkt zo een Neo echt ideaal als familie laptopje voor zeer licht werk en media comsumptie machientje in de plaats van de ipad air (ookal had die een M3, dat was sowieso overkill daarvoor).

Ga even kijken wat hij kost als ik hem bestel via het bonus plan, maar denk dat VAA (belasting op privegebruik door een werkgever gegeven goed (auto, laptop, gsm, abbo,...)) de case onderuit knalt en ik beter eentje met onderwijskorting kan aanschaffen.

Is het zinvol om apple care te nemen? Of doet niemand dat?

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:45
Engineer Stewie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:20:
Naast dat dit persoonlijk is; wellicht als je hem veel mee op reis neemt. Als hij voornamelijk thuis blijft kan je hem nog op je inboedel gooien mocht er wat gebeuren. Ter info op mijn watch en iPhone heb ik wel apple care, op mijn Air m2 niet,

©2004

• DeNachtwacht
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:17:
[...]

...wat? 8)7

Dit is echt onzin, er zijn ontiegelijk veel producten met een USB-C-poort die USB 2.0 gebruiken. En dat ze USB-C 2.0 toe hebben gevoegd zou kunnen omdat dat het limiet was, maar het kan ook zijn dat dat gewoon goedkoper en/of makkelijker voor ze was.
Die paar cent die een usb 2.0 poort minder kost zijn voor Apple de kosten niet, en voor Apple is usb c 2.0 wél een heel onconventionele maat die ze zelden gebruikt hebben, en nog nooit in macs of MacBooks.

En ik kan nu wel 20x herhalen dat het gewoon niet heel simpel mogelijk is een 2e usb c 3.0 poort aan een 18 pro chipset te solderen is maar dat het redesign van de lanes en/of chipsetdesign vereist, maar dat kun je zelf prima achterhalen met een google opdracht. Ik vind je toon wel een beetje belerend worden voor iemand die zelf geen enkele inhoudelijke onderbouwing aanlevert om te laten zien dat het wél makkelijk soldeerwerk is (wat dus ook niet kan, maar zoek dat dan op en blijf dat dan niet in twijfel trekken lijkt me).

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:57

L23

Engineer Stewie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:20:
Als ik terug kijk naar mijn eerdere Apple aankopen heb ik nog nooit Apple Care nodig gehad. Had ik wel Apple Care genomen dan had ik van dat geld makkelijk een MacBook Neo kunnen kopen. Ik vind het zelf dus niet de moeite waard. Kan me wel voorstellen dat je voor gemak kiest bij eventuele problemen, maar dan zou ik eerder Apple Care nemen bij een dure MacBook Pro dan bij een budget MacBook Neo.

• Hahn
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Die paar cent die een usb 2.0 poort minder kost zijn voor Apple de kosten niet, en voor Apple is usb c 2.0 wél een heel onconventionele maat die ze zelden gebruikt hebben, en nog nooit in macs of MacBooks.
Heel onconventieel inderdaad, dat ze het alleen maar in de iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16e en iPhone 17 hebben gebruikt.

En dat is alleen maar wat ik zover vind over iPhones, andere producten niet naar gekeken.
En ik kan nu wel 20x herhalen dat het gewoon niet heel simpel mogelijk is een 2e usb c 3.0 poort aan een 18 pro chipset te solderen is maar dat het redesign van de lanes en/of chipsetdesign vereist, maar dat kun je zelf prima achterhalen met een google opdracht. Ik vind je toon wel een beetje belerend worden voor iemand die zelf geen enkele inhoudelijke onderbouwing aanlevert om te laten zien dat het wél makkelijk soldeerwerk is (wat dus ook niet kan, maar zoek dat dan op en blijf dat dan niet in twijfel trekken lijkt me).
Ik beweer helemaal nergens dat het wel 'makkelijk soldeerwerk' is, ik zet alleen heel grote vraagtekens of Apple daadwerkelijk 'hun uiterste best' heeft gedaan om een extra USB-C poort te laten werken op de A18 Pro-chip.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 11-03-2026 15:41 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hk12nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Naast dat dit persoonlijk is; wellicht als je hem veel mee op reis neemt. Als hij voornamelijk thuis blijft kan je hem nog op je inboedel gooien mocht er wat gebeuren. Ter info op mijn watch en iPhone heb ik wel apple care, op mijn Air m2 niet,
Wellicht alleen 1 jaar nemen? Dat valt nog mee qua kosten. En de eerste paar maanden is het toch het zuurst als ie dan op de grond klettert. Ook al ga je er nooit mee op reis en staat ie altijd op je bureau. Er kan dan ook een kop koffie overheen vallen ofzo :X

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 22:15
Greatsword schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:07:
Ik ben echt onder de indruk mensen, inmiddels een paar uurtjes mee aan het spelen geweest.
Continue programma's geïnstalleerd en helemaal niets afgesloten, geen vastlopers gehad niks.

Pas toen ik al mijn standaard Apple programma's open had staan en daarnaast nog Teams, Lightroom, Photoshop en Davinci opende merkte ik wat kleine vertragingen, maar dat was uiteraard te verwachten.

Verder wat impressies:
  • De toetsen van het toetsenbord voelen wat anders/harder en denk stroever aan dan ik gewend ben op andere Magic Keyboards.
  • Het scherm is wat minder fel en dat merk je toch wel als je feller gewend bent, heb mijn studio display bijna auto op full brightness staan, maar voor de meeste mensen zal het al beter of vergelijkbaar zijn dan ze gewend zijn
  • Speakers zijn prima, hele tijd op 50% volume muziek afgespeeld.
  • Webcam is echt scherp en helder, beter dan mijn studio display en sowieso veel beter dan de gemiddelde windows/chromebook.
  • Trackpad, merk eigenlijk zo goed als geen verschil, gestures werken top en voelt nog steeds responsive aan.
  • Temperaturen zijn top, voelt de hele tijd koel en aangenaam aan.
  • Geluid, uiteraard muis stil.
Er wordt wel geswappt maar voor nu zie ik in ieder geval geen reden waarom ik dit product niet zou kunnen aanbevelen.

Voor nieuwkomers, instappers en downgraders is dit echt een hele goede (eerste) MacOS beleving.

[Afbeelding]

Tot slot ook nog even aangesloten op mijn 5K Studio Display en het werkt!

@PVDK007 had dus gelijk met zijn bericht op de FP PVDK007 in 'MacBook Neo is Apples goedkoopste laptop ooit: 699 euro'

De Macbook Neo wordt netjes opgeladen en de accessoires op de aangesloten USB-C poorten werken ook;)

Resolutie word dan wel 1080p maar ziet er nog steeds prima uit. Als ik hem op 4K zet wordt de tekst en UI bijna onleesbaar en is het heel lang/ver slepen met je muis cursor, dus dat zou ik niet zo snel aanbevelen.
[Afbeelding][Afbeelding]
welke dashboard tool gebruik je hier?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• DeNachtwacht
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Heel onconventieel inderdaad, dat ze het alleen maar in de iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16e en iPhone 17 hebben gebruikt.

En dat is alleen maar wat ik zover vind over iPhones, andere producten niet naar gekeken.

[...]

Ik beweer helemaal nergens dat het wel 'makkelijk soldeerwerk' is, ik zet alleen heel grote vraagtekens of Apple daadwerkelijk 'hun uiterste best' heeft gedaan om een extra USB-C poort te laten werken op de A18 Pro-chip.
https://support.apple.com/en-us/105099

De enige Apple devices met een usb c 2.0 poort zijn bij mijn weten de iPhone 15 (non pro) en iPad 10e generatie, direct daarna zijn ze overgestapt op het snellere usb c 3(.2). In geen enkele laptop of mac heeft bij mijn weten een usb c 2.0 poort gezeten behalve nu dus de Neo.

En je mag prima stérk twijfelen of wat ik zeg over die chipset redesign, maar kom dan gewoon met bronnen waarom daaraan te twijfelen in plaats van op de man te spelen. Alles wat online te vinden is, is dat in reviews/benchmarks diverse keren genoemd wordt dat Apple best wat moeite heeft moeten doen hiervoor omdat de chipset hier oorspronkelijk niet voor ontworpen is (logisch, want in een iPhone telt elke gram en wil je niks ontwerpen dat niet nodig is, dat is nou juist deels waarom Apple zo goed geoptimaliseerd is)

• AMDLegion
Straks even de Neo benchmarken door simpelweg m'n Spark client te installeren met 50+ mailboxes

Gok dat die het niet leuk gaat vinden, mocht dat zo zijn dan heb ik als alternatief nog een web portal met die mailboxen.

• Hahn
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:55:
[...]

En je mag prima stérk twijfelen of wat ik zeg over die chipset redesign, maar kom dan gewoon met bronnen waarom daaraan te twijfelen in plaats van op de man te spelen.
Jij beweert iets, ik vraag om bronnen, hoe is dat op de man spelen?
Alles wat online te vinden is, is dat in reviews/benchmarks diverse keren genoemd wordt dat Apple best wat moeite heeft moeten doen hiervoor omdat de chipset hier oorspronkelijk niet voor ontworpen is (logisch, want in een iPhone telt elke gram en wil je niks ontwerpen dat niet nodig is, dat is nou juist deels waarom Apple zo goed geoptimaliseerd is)
Blijkbaar heb je bronnen, kan je die ook hier delen dan? Want dan ben ik uitgeluld. En nee, 'je kan ook zelf googlen!' is geen legitieme comeback. Jij beweert iets, dus jij mag met bewijzen komen.

En als die (betrouwbare) bewijzen inderdaad expliciet benoemen dat het geen kleine prestatie voor Apple is om een extra USB-C poort op een bestaande iPhone-chip te laten werken, dan ben ik de beroerdste niet om daarin mee te gaan.

• AMDLegion
De trackpad begint mij wel een heel klein beetje te irriteren al.

Toen ik de Neo voor t eerst opende en de THONK hoorde van de trackpad klikjes was ik blij verrast, heeft wel iets satisfying.
Maar na wat uurtjes met de Neo gespeeld te hebben en m'n eerste workloads er doorheen te gaan jassen begint het constante ge-THONK THONK THONK wel te irriteren. Heb hiernaast een M5 Pro met de Force Touch trackpad en daar is het een heel rustig klikje.

En niet alleen het geluid is lichtelijk irritant maar ook het klikken zelf, het voelt eigenlijk in een laag gebruik erg satisfying maar je moet veel dieper klikken dan op de Force Touch trackpads waar het voelt alsof je de helft van de Neo trackpad maar hoeft in te drukken.

Ik wil wel benadrukken dat dit nitpicking is, blijft een geweldige laptop die ik denk ik naast de MacBook Pro ga gebruiken. Verwacht op het moment geen retour nog te doen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zo de eerrste hack, het irritante gedrag van het scrollwheel van een externe muis aanpassen.

https://github.com/ther0n/UnnaturalScrollWheels/releases

Net een USB-C hubje gehaald bij de action, zo eens kijken of ik een stukje kan vliegen in x-plane 12 op dit ding :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een vraag tegen (waarschijnlijk) beter weten in:

Hoe doet de Macbook Neo het met de MS Office suite qua werkgeheugen? Ik werk de hele dag in Outlook/Teams/Word/Excel met OneDrive en Sharepoint synchronisatie.

Thuis werk ik op een M4 Mac mini en dan tikt het werkgeheugen de 16/17 GB (van 24 aan). Daar is de Neo vast niet ineens veel efficiënter in toch?

Context: Van werk heb ik een onding dat een MS Surface Pro heet die ik op kantoor gebruik, maar voor de prijs van een Neo zou ik die best mee naar kantoor willen nemen als hij dat een beetje goed uit zou houden.

• DeNachtwacht
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:07:
Blijkbaar heb je bronnen, kan je die ook hier delen dan? Want dan ben ik uitgeluld. En nee, 'je kan ook zelf googlen!' is geen legitieme comeback. Jij beweert iets, dus jij mag met bewijzen komen.
Het zou wel fijner zijn als je dat even wat vriendelijker zou vragen. De 8)7 , "uitgeluld", "jij beweert iets, dan mag je met bewijzen komen", zelf foutieve informatie googelen ("Heel onconventieel inderdaad, dat ze het alleen maar in de iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16e en iPhone 17 hebben gebruikt." vliegen me om de oren... het motiveert niet bepaald om dan alsnog vriendelijk antwoord te geven.

Maar ik ben natuurlijk de beroerdste niet.
We understand why these trade-offs are present because we mentioned in our detailed roundup that the MacBook Neo features an A18 Pro, which doesn’t support any Thunderbolt controller. The lack of this feature will result in slower speeds from both USB-C ports.
The limitation is likely related to the USB controller of the A18 Pro chip.
Apple likely limited one port due to the USB controller used in the A18 Pro chip, which powers the laptop.
The A18 Pro has a USB 3.2 Gen 2 controller capable of 10 Gb/s.
In één van die twee YouTube reviews die ik hier plaatste wordt het ook genoemd. Deze chipset ondersteunt gewoon niet meer snelheid dan één usb 3.2 gen 2 poort met 10Gbit/s dus die tweede usb c 2.0 poort zal waarschijnlijk al improviseren / aanpassingen hebben betekend. Dan kun je zeggen ¨ja maar, dat pas je dan toch gewoon even aan", maar dat is dus vanaf moment 1 wat ik aangaf, zo werkt het simpelweg niet met chipsets, dan moet je terug naar de tekentafel en de chipset daadwerkelijk gaan aanpassen. Dan heb je geen 18 Pro meer maar een "18 Pro Max" ofzo en dat kost simpelweg significant meer designtijd. Het is een budgetlaptop, en om dat budget te halen moet je dus een chipset hebben waarvoor de fabrieken al klaar staan om die opnieuw te gaan maken.

En dat is het enige dat ik nu steeds zeg: als die controller er wél was geweest, hadden ze heel simpel met deze chipset 2 of zelfs 4 USB 3.0 10Gbit poorten erop kunnen zetten (Thunderbolt 4 ondersteunt max 40Gbit), maar die ruimte biedt de chipset gewoon niet. En dan kom je dus uit op: "het is gewoon niet zo simpel als even een extra usb c 3.0 poortje eraan solderen".

• Hahn
Glitch schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:53:
Een vraag tegen (waarschijnlijk) beter weten in:

Hoe doet de Macbook Neo het met de MS Office suite qua werkgeheugen? Ik werk de hele dag in Outlook/Teams/Word/Excel met OneDrive en Sharepoint synchronisatie.

Thuis werk ik op een M4 Mac mini en dan tikt het werkgeheugen de 16/17 GB (van 24 aan). Daar is de Neo vast niet ineens veel efficiënter in toch?

Context: Van werk heb ik een onding dat een MS Surface Pro heet die ik op kantoor gebruik, maar voor de prijs van een Neo zou ik die best mee naar kantoor willen nemen als hij dat een beetje goed uit zou houden.
De Neo zal niet efficiënter zijn, dus waarschijnlijk zal 'ie gaan swappen. Maar of je daar echt veel van zal merken bij normaal gebruik is de vraag.

Maar een M4 Mac Mini is natuurlijk wel een paar stapjes sneller dan de A18 Pro Neo, dus je moet niet verwachten dat het precies net zo snel is.

• Hahn
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:01:
[...]

Het zou wel fijner zijn als je dat even wat vriendelijker zou vragen. De 8)7 , "uitgeluld", "jij beweert iets, dan mag je met bewijzen komen"
Beste @DeNachtwacht:
• 'uitgeluld' ging over dat jij mij eruit geluld zou hebben als je met goede bronnen zou komen. Daarmee haal ik mezelf naar beneden, niet jou :>
• "Jij beweert iets, dan mag je met bewijzen komen" → ...wat is daar precies mis mee? Jij beweert iets, en kwam na meermaals vragen niet met concrete bronnen.
zelf foutieve informatie googelen ("Heel onconventieel inderdaad, dat ze het alleen maar in de iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16e en iPhone 17 hebben gebruikt." vliegen me om de oren... het motiveert niet bepaald om dan alsnog vriendelijk antwoord te geven.
Uhm, pardon? De iPhone 15 Plus, 16, 16 Plus, 17 en zelfs de Air hebben USB 2.0.

Bronnen:
https://www.macrumors.com/2025/09/09/iphone-air-usb-2/
uitvoering: Apple iPhone 17, 256GB opslag Zwart
uitvoering: Apple iPhone Air, 256GB opslag Zwart
Maar ik ben natuurlijk de beroerdste niet.

[...]

In één van die twee YouTube reviews die ik hier plaatste wordt het ook genoemd. Deze chipset ondersteunt gewoon niet meer snelheid dan één usb 3.2 gen 2 poort met 10Gbit/s dus die tweede usb c 2.0 poort zal waarschijnlijk al improviseren / aanpassingen hebben betekend. Dan kun je zeggen ¨ja maar, dat pas je dan toch gewoon even aan", maar dat is dus vanaf moment 1 wat ik aangaf, zo werkt het simpelweg niet met chipsets, dan moet je terug naar de tekentafel en de chipset daadwerkelijk gaan aanpassen. Dan heb je geen 18 Pro meer maar een "18 Pro Max" ofzo en dat kost simpelweg significant meer designtijd. Het is een budgetlaptop, en om dat budget te halen moet je dus een chipset hebben waarvoor de fabrieken al klaar staan om die opnieuw te gaan maken.

En dat is het enige dat ik nu steeds zeg: als die controller er wél was geweest, hadden ze heel simpel met deze chipset 2 of zelfs 4 USB 3.0 10Gbit poorten erop kunnen zetten (Thunderbolt 4 ondersteunt max 40Gbit), maar die ruimte biedt de chipset gewoon niet. En dan kom je dus uit op: "het is gewoon niet zo simpel als even een extra usb c 3.0 poortje eraan solderen".
Ik ga het voor de allerlaatste keer zeggen, en dan zijn we wel klaar hier: ik zeg niet dat het makkelijk is en ik zeg ook helemaal niet dat het technisch niet klopt dat de A18 Pro oorspronkelijk met maar 1 poort kon werken, ik vroeg alleen om bewijs waar uit bleek dat Apple 'echt hun best had gedaan'.

Had je enkel en alleen gezegd 'de A18 Pro had een limiet van 1 poort, maar Apple heeft de moeite genomen om er een tweede poort aan toe te voegen', dan had je mij niet gehoord. Maar jij liet het met 'echt hun best gedaan' klinken alsof ze met de grootste moeite en al hun talenten er toch wonder boven wonder meer uit hebben weten te halen. Maar dat blijkt jouw invulling te zijn.

Dat was al mijn vermoeden, maar misschien had jij een bron die daadwerkelijk zou bevestigen dat Apple bijzonder veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd heeft om een extra poort toe te voegen.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:31:
De trackpad begint mij wel een heel klein beetje te irriteren al.

Toen ik de Neo voor t eerst opende en de THONK hoorde van de trackpad klikjes was ik blij verrast, heeft wel iets satisfying.
Maar na wat uurtjes met de Neo gespeeld te hebben en m'n eerste workloads er doorheen te gaan jassen begint het constante ge-THONK THONK THONK wel te irriteren. Heb hiernaast een M5 Pro met de Force Touch trackpad en daar is het een heel rustig klikje.

En niet alleen het geluid is lichtelijk irritant maar ook het klikken zelf, het voelt eigenlijk in een laag gebruik erg satisfying maar je moet veel dieper klikken dan op de Force Touch trackpads waar het voelt alsof je de helft van de Neo trackpad maar hoeft in te drukken.

Ik wil wel benadrukken dat dit nitpicking is, blijft een geweldige laptop die ik denk ik naast de MacBook Pro ga gebruiken. Verwacht op het moment geen retour nog te doen.
Tip: Zet in het instellingen menu, bij trackpad aan: Tap to Click.
En als rechter muis klik, tap met twee vingers: Secondary Click
Geen fysiek geklik meer nodig.

Dit is het altijd een van de eerste dingen die direct aanzet bij een nieuwe MacBook. :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CR2032 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Dit is het altijd een van de eerste dingen die direct aanzet bij een nieuwe MacBook. :)
Oh ja dat kan, super tip. Laatste MacBook was een 2009 of 2013 dacht ik :P
Het komt allemaal weer terug hier.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DeNachtwacht
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:16:
Had je enkel en alleen gezegd 'de A18 Pro had een limiet van 1 poort, maar Apple heeft de moeite genomen om er een tweede poort aan toe te voegen', dan had je mij niet gehoord. Maar jij liet het met 'echt hun best gedaan' klinken alsof ze met de grootste moeite en al hun talenten er toch wonder boven wonder meer uit hebben weten te halen. Maar dat blijkt jouw invulling te zijn.

Dat was al mijn vermoeden, maar misschien had jij een bron die daadwerkelijk zou bevestigen dat Apple bijzonder veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd heeft om een extra poort toe te voegen.
Laten we het hier inderdaad dan maar bij laten, ruiterlijk toegeven dat je ernaast zat, wat je net nog zo mooi beloofde, is er dus simpelweg gewoon niet bij blijkt wel. Je snapt gewoon niet hoe het werkt met chipsets en bent niet bereid dit te zien of je erin te verdiepen. De enige manier om dit werkend te krijgen voor Apple was geweest dat ze gebruik gemaakt hadden van een M1 (2, 3 etc) processor in de Neo, een A18 Pro maar ook A19 Pro ondersteunt meer snelle USB c poorten simpelweg niet. Dus dan had er een veel duurdere processor in gemoeten, of ze hadden de chipset op de schop moeten gooien wat behoorlijk veel research kost en bovendien betekent dat al je fabrieken die al klaar staan voor de A18 Pro, ombouwen, wat voor een budget laptop gewoon te duur is.

Laten we het er verder bij laten want het is ook een behoorlijke non-discussie die voor niemand hier verder relevant is en wij gaan het toch niet eens worden.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-03-2026 17:34 ]

• Hahn
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Laten we het hier inderdaad dan maar bij laten, ruiterlijk toegeven dat je ernaast zat, wat je net nog zo mooi beloofde, is er dus simpelweg gewoon niet bij blijkt wel.
Ik gaf aan dat ik erin mee zou gaan als je zou bewijzen dat het het uiterste van Apple zou hebben gevergd. Dat heb je niet bewezen. Het enige wat je bronnen laten zien is dat de A18 Pro oorspronkelijk maar 1 poort ondersteunt. Dat heb ik nooit tegengesproken.

Uiteraard knip je het stuk over mij beschuldigen van valse informatie weg, terwijl jij degene bent die fout zat over USB 2.0 op de iPhone 15 Plus, 16, 16 Plus en 17. Over ruiterlijk je fout toegeven gesproken...

• AMDLegion
CR2032 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Die functie ken ik maar was ik wel even vergeten. Ik ga het proberen op de Neo. Thanks :)

• DeNachtwacht
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Ik gaf aan dat ik zou toegeven ernaast te zitten als je zou bewijzen dat het het uiterste van Apple zou hebben gevergd. Dat heb je niet bewezen. Het enige wat je bronnen laten zien is dat de A18 Pro oorspronkelijk maar 1 poort ondersteunt. Dat heb ik nooit tegengesproken.
En het hele punt is dus dat je er niet "even" een tweede poort aan toe kan voegen.
DAT.IS.NIET.SIMPEL.

Je snapt gewoon niet hoe chipsets werken, prima, maar geef dat dan gewoon ruiterlijk toe. Alle randzaken eromheen gebruik je alleen maar om een waas van ruis te creëeren om niet zelf te hoeven toegeven dat je claim dat Apple misschien harder zijn best had moeten doen flauwekul is omdat die optie er gewoon niet is.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-03-2026 18:23 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Net even X-plane geinstalleerd en gespeeld (de demo) en dat ging op medium/low best aardig tot mijn verbazing. Op high was het denk ik 15 FPS, maar op med/low goed speelbaar. Nu weer verwijderd, heb daar een game laptop en een game PC voor. Maar het processortje is boven verwachting krachtig.
@Hahn en @DeNachtwacht
Get a room :P of agree to disagree.
Er is een USB-C 3 en een 2 en daar moeten we het mee doen. Start een eigen topic als jullie de discussie inhoudelijk interessant vinden.

• DeNachtwacht
franssie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:55:
Net even X-plane geinstalleerd en gespeeld (de demo) en dat ging op medium/low best aardig tot mijn verbazing. Op high was het denk ik 15 FPS, maar op med/low goed speelbaar. Nu weer verwijderd, heb daar een game laptop en een game PC voor. Maar het processortje is boven verwachting krachtig.
Ik kan iig bevestigen dat ze bij Amac inmiddels ook al te zien/voelen zijn, en inderdaad lekker snappy. Voor de test even een flinke rij apps geopend en het blijft lekker rap. Wel viel me op dat dat niet gold voor de voorgeïnstalleerde PowerPoint en Excel. Als er al veel tabs/programma's draaien duurt het ineens bij deze twee wel echt wat langer voordat je de ppt / xls kan openen. Ik hoorde er in 1 van de reviews ook al dat het allemaal vooral lekker snel was met apps van Apple zelf, ik ben dus wel benieuwd of komende tijd blijkt of er meer 3rd party apps zijn (misschien nog niet geoptimaliseerd voor een A chip?) waarvoor dat geldt.

Of misschien had ik ook gewoon even pech hoor, dat kan ook. Verder idd wel goed gevoel, nog even twijfelen maar ik ga er denk ik wel voor :9

• rkonings
Ik heb bij Amac, dit dus letterlijk lopen testen...
Er draaiden niks op die Neo/Air en Pro
Microsoft office starten op de Neo zo'n 8 a 9 seconden stuiteren in de dock voor er een scherm was
Air M5 ongeveer 5 a 6 seconden
MB Pro M5, 5 a 6 seconden

Thuis hier op de Air M3 met 24Gb ook zeker 5 sec(nu met Chome open, verder niks)

• AMDLegion
rkonings schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:36:
Microsoft office starten op de Neo zo'n 8 a 9 seconden stuiteren in de dock voor er een scherm was

Thuis hier op de Air M3 met 24Gb ook zeker 5 sec(nu met Chome open, verder niks)
Hier opent alles vrijwel instant, net pages geopend in 1,5 seconde. Dat terwijl ik Spark in de achtergrond run ( 50+ mailboxes ) 25 safari tabs, iMessage, Mail, Finder, Quicktime en de App Store.

• rkonings
AMDLegion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Hier opent alles vrijwel instant, net pages geopend in 1,5 seconde. Dat terwijl ik Spark in de achtergrond run ( 50+ mailboxes ) 25 safari tabs, iMessage, Mail, Finder, Quicktime en de App Store.
Klopt, precies ook mijn ervaring dat Pages en Numbers super snel openen.
Maar ja, daar kan ik niks mee in een werk omgeving, ik MOET Teams hebben
Mijn dochter ook maar die kan nog wel met Pages en Numbers weg komen maar moet ook Teams hebben.
daar ligt mijn twijfel dus.
Zolang het alleen Teams en Numbers/Pages is zal het nog wel los lopen(hoop ik)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:32
rkonings schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:36:

De complete office suite dan ofzo?

Hier staan word/excel/outlook binnen een seconde open op een M3. En dan laat ik alles openstaan wat normaal ook draait (oa safari, terminus, keepass, forklift, music).
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste