• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
L23 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Wat is het verschil met de M-chip? Het is volgens mij op alle vlakken beter dan de M1. Ik merk met de MacBook Air M1 8GB na 5 jaar nog geen tragere MacOS. Afwachten hoe de komende 5 jaar zijn, maar Apple kan daar in principe rekening mee houden toch?

Krijg op Tweakers ook vaak het gevoel dat men een veel te krachtige laptop koopt die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Dat viel me destijds op met de release van de 14 inch MacBook Pro 2021 (M1 Pro), maar dan heb je inderdaad behoorlijk wat speelruimte. De MacBook Neo lijkt me in ieder geval een goed alternatief voor de iPad. Voornamelijk browsen en office gebruik, maar kan die keer dat het nodig is ook zwaardere taken aan.
Ik denk dat de CPU/GPU in de praktijk echt helemaal genoeg is voor iedereen. De memory is de grootste bottleneck echt. Als je bijvoorbeeld Teams wilt gebruiken, heb je al een aantal GBs niet meer beschikbaar (wat een klote app is het ook :X).

🌞🍃

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01:19
L23 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:10:
Het is ook vergelijkbaar met een MacBook Air M1, dus toch niet gek dat je er gewoon veel taken mee kan uitvoeren.
48% sneller in 90% van de taken zelfs

• AMDLegion
mprkooij schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:07:
Ik heb een MacBook Pro M4, ik ben nu aan het proberen voor mijzelf goed te praten waarom hem niet om te wisselen voor een Neo. Terwijl ik hem voornamelijk voor browsen e.d. gebruik :P
Zelfde hier haha. M5 MacBook Pro kunnen kopen voor 900€ en ik gebruik hem alleen maar voor mail en office/browsen.

Als de Neo bevalt dan ga ik de M5 met winst verkopen. Heb een roze 512gb besteld, komt morgen binnen :D

[ Voor 5% gewijzigd door AMDLegion op 10-03-2026 21:39 ]

• AMDLegion
DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:51:
De reviews beginnen nu idd overal online te komen, gelukkig want ik werd wel een beetje moe van een YouTube feed met analyses over de Neo van mensen die hem zelf niet in hun handen hebben gehad (of maar heel kort op de beurs :P ).

Deze is ook wel lekker kort & krachtig: YouTube: MacBook Neo - 48 Hours Review… Just WOW! 😮, en deze wel aardig compleet hoewel wat langdradig. YouTube: MacBook Neo Review - It Might Be TOO Cheap. Helaas zitten bakken met reviews alsnog vol met tests om 4K video te editten of Cyberpunk te spelen, en daar koop je zo'n ding natuurlijk niet voor. Maar de rode draad is gelukkig wel dat het allemaal wel prima werkt. Gelukkig net zo degelijk gebouwd als hij er op de plaatjes uit zag, en 8gb is idd her en der krap maar gelukkig nergens nog reviews die aangeven dat je er bij normale taken echt last van gaat hebben.

Maar natuurlijk de belangrijkste/fijnste voor ons, de mannen van Bright:

[YouTube: Goedkoopste MacBook stelt niet teleur]
Ik twijfel nog even door maar het mentale afscheid van de Macbook Pro 2018 (met 16gb ram :o) is toch nu wel echt definitiever aan het worden ;)
Ben echt verzot op Bright, vind het zulke frisse gasten daar. Elke video is een feestje

• AMDLegion
franssie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Trackpad en toetsverlichting ('s avonds op de bank)zijn wel stapjes terug, en de beeldkwaliteit (overdag in de zon buiten) Opslag kan ook een dingetje worden wellicht.
Edit; en minder RAM waarschijnlijk ook.

Ik zou het niet doen als je al een M4 Pro hebt, maar voor mij (heb al jaren geen Apple laptops meer want ik vond de prijs/kwaliteit te min in vergelijk met windows/linux laptops) was het een no-brainer er eentje te kopen, hopelijk morgen ophalen in de Apple store.
De witte toetsen vangen wel meer licht op ( van je scherm bijvoorbeeld ), heb al wat tests gezien op X en YouTube waar je in het donker prima je toetsen kon aflezen dmv scherm licht op de witte toetsen

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Een M5 MacBook Pro had ik ook gekocht voor die prijs, maar je moet mazzel hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door syltheboy op 10-03-2026 21:43 ]

• AMDLegion
syltheboy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:43:
Een M5 MacBook Pro had ik ook gekocht voor die prijs, maar je moet mazzel hebben.
was een gelukkige prijsfout haha, normaal gesproken blijf ik bij de Air lijn omdat dat al overkill is voor mijn gebruik

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:56
Voor een ANSI toetsenbord moet je neem ik aan de Engels (VS) versie kiezen? En voor de onderwijskorting kom je kennelijk ook in aanmerking als je een kind op de middelbare school hebt.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
TobyW schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:46:
Voor een ANSI toetsenbord moet je neem ik aan de Engels (VS) versie kiezen? En voor de onderwijskorting kom je kennelijk ook in aanmerking als je een kind op de middelbare school hebt.
Klopt, als je hem aanpast in de configuratie zie je ook de layout.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:37
TobyW schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:46:
Ja, zelfs als het kind nog in de verrekijker of de eierstokken zit! :+

I don't have dreams, I have goals!!

Pagina: 1 2 3 Laatste