Beste @
DeNachtwacht:
• 'uitgeluld' ging over dat jij mij eruit geluld zou hebben als je met goede bronnen zou komen. Daarmee haal ik mezelf naar beneden, niet jou

• "Jij beweert iets, dan mag je met bewijzen komen" → ...wat is daar precies mis mee? Jij beweert iets, en kwam na meermaals vragen niet met concrete bronnen.
zelf foutieve informatie googelen ("Heel onconventieel inderdaad, dat ze het alleen maar in de iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16e en iPhone 17 hebben gebruikt." vliegen me om de oren... het motiveert niet bepaald om dan alsnog vriendelijk antwoord te geven.
Uhm, pardon? De iPhone 15 Plus, 16, 16 Plus, 17 en zelfs de Air hebben USB 2.0.
Bronnen:
•
https://www.macrumors.com/2025/09/09/iphone-air-usb-2/
•
uitvoering: Apple iPhone 17, 256GB opslag Zwart
•
uitvoering: Apple iPhone Air, 256GB opslag ZwartMaar ik ben natuurlijk de beroerdste niet.
[...]
In één van die twee YouTube reviews die ik hier plaatste wordt het ook genoemd. Deze chipset ondersteunt gewoon niet meer snelheid dan één usb 3.2 gen 2 poort met 10Gbit/s dus die tweede usb c 2.0 poort zal waarschijnlijk al improviseren / aanpassingen hebben betekend. Dan kun je zeggen ¨ja maar, dat pas je dan toch gewoon even aan", maar dat is dus vanaf moment 1 wat ik aangaf, zo werkt het simpelweg niet met chipsets, dan moet je terug naar de tekentafel en de chipset daadwerkelijk gaan aanpassen. Dan heb je geen 18 Pro meer maar een "18 Pro Max" ofzo en dat kost simpelweg significant meer designtijd. Het is een budgetlaptop, en om dat budget te halen moet je dus een chipset hebben waarvoor de fabrieken al klaar staan om die opnieuw te gaan maken.
En dat is het enige dat ik nu steeds zeg: als die controller er wél was geweest, hadden ze heel simpel met deze chipset 2 of zelfs 4 USB 3.0 10Gbit poorten erop kunnen zetten (Thunderbolt 4 ondersteunt max 40Gbit), maar die ruimte biedt de chipset gewoon niet. En dan kom je dus uit op: "het is gewoon niet zo simpel als even een extra usb c 3.0 poortje eraan solderen".
Ik ga het voor de allerlaatste keer zeggen, en dan zijn we wel klaar hier: ik zeg niet dat het makkelijk is en ik zeg ook helemaal niet dat het technisch niet klopt dat de A18 Pro oorspronkelijk met maar 1 poort kon werken, ik vroeg alleen om bewijs waar uit bleek dat Apple 'echt hun best had gedaan'.
Had je enkel en alleen gezegd 'de A18 Pro had een limiet van 1 poort, maar Apple heeft de moeite genomen om er een tweede poort aan toe te voegen', dan had je mij niet gehoord. Maar jij liet het met 'echt hun best gedaan' klinken alsof ze met de grootste moeite en al hun talenten er toch wonder boven wonder meer uit hebben weten te halen. Maar dat blijkt jouw invulling te zijn.
Dat was al mijn vermoeden, maar misschien had jij een bron die daadwerkelijk zou bevestigen dat Apple bijzonder veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd heeft om een extra poort toe te voegen.
The devil is in the details.