"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Is dat deze?Exirion schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:07:
[...]
Dat soort spul kun je beter bij IKEA halen. Prima GaN FET-laders en USB kabels. Voor 21 euro heb je een 45W dual USB-C adapter en 3m kabel. Als je genoegen neemt met 20W dan kost een adapter maar 4 euro en ben je in totaal voor 12 euro klaar.
https://www.ikea.com/nl/n...er-snel-opladen-80574438/
Yup, die kan 3A 45W leveren, zie onder meer weten.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik kan geen bron vinden want Apple lijkt erover te zwijgen, ik zie inderdaad ranges va 22W tot en met 34W genoemd worden.iMode schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:41:
De Neo ondersteund maximaal 22W.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
The MacBook Neo appears capped at around 24 watts charging, though it has a 35-watt max
The devil is in the details.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Kijk, precies waar een Neo voor bedoeld is.Exirion schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:49:
Zaterdag de Neo voor mijn moeder geinstalleerd. In no-time de iPhone-foto's overgezet, backup van andere data gemaakt en Time Machine gekoppeld aan haar externe SSD. Voor wat zij ermee doet is de Neo al overkill, maar heerlijk voor haar om van Windows 11 af te zijn. Mijn neefjes gebruiken ook macOS, dus die kunnen er eventueel ook mee helpen.
Have you tried turning it off and on again?
Lekker tolerant weer zeg! Alsof een papa of opa niet geschikt is voor deze taakGr4mpyC3t schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:21:
[...]
Kijk, precies waar een Neo voor bedoeld is.
I don't have dreams, I have goals!!
een papa of (deze)opa gaat meteen voor een pro of een airRedondo1982 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:25:
[...]
Lekker tolerant weer zeg! Alsof een papa of opa niet geschikt is voor deze taak
Ah ja, groter scherm natuurlijk in combinatie met een leesbril?peter-rm schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:18:
[...]
een papa of (deze)opa gaat meteen voor een pro of een air
My man!peter-rm schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:18:
[...]
een papa of (deze)opa gaat meteen voor een pro of een air
I don't have dreams, I have goals!!
Overweegt hier iemand een MacBook Neo voor zoon of dochter die naar de middelbare school gaat?
Onze dochter gaat komend jaar naar de middelbare school. Ze heeft al een iPhone (afdankertje van mij), dus dat integreert mooi (we zitten thuis volledig in het Apple ecosysteem). Ik had al eens stiekem gekeken naar het aanbod via school, voor een Windows laptop. Poeh....ik snap dat de doelgroep geen Tweakers zijn, maar dat aanbod is qua specs toch wel érg crappy (Intel N100 CPU, resolutie van 20 jaar geleden enz., in elk geval bepaald niet toekomstbestendig) en dat voor vrijwel een vergelijkbare prijs als de Neo.
Ok, niet helemaal eerlijk vergelijk, want in die prijzen via school (of leverancier van school) zit doorgaans óók een servicepakket waardoor je een vervangend apparaat krijgt op moment dat ie voor reparatie weg moet. De kans op schade is immers wel aanwezig bij schoolgaande jeugd.
Bij Apple kun je natuurlijk Apple Care afnemen, maar helemaal vergelijkbaar is dat naar ik verwacht niet.
Ik twijfel dus nogal... Ik kan het moeilijk over mijn Tweaker-hart krijgen om zóveel geld te spenderen aan een laptop met zulke slechte specs, maar voel mij bijna genoodzaakt vanwege zo'n servicepakket. Een Neo óf een refurbished Windows laptop met veel betere specs is veel prijsgunstiger. Alleen...als dochterlief het ding in stukken op mijn bureau dropt, heb ik hem natuurlijk niet binnen een of twee dagen gerepareerd.
Ben dus wel benieuwd hoe anderen hierover denken c.q. wat jullie zouden doen.
Mooiste zou natuurlijk zijn als die leveranciers van de middelbare scholen de MacBook Neo in hun assortiment mét servicepakket zouden opnemen. Ik krijg op basis van eerdere reacties van @DeNachtwacht de indruk dat die partijen daarover met Apple in gesprek zijn (Apple positioneert de Neo immers voor o.a. deze doelgroep)...
Zo’n servicepakket zorgt er zeker voor dat je dochter dezelfde dag een nieuwe kan ophalen bij de conciërge op school?timothee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:21:
Prachtig apparaatje!
Overweegt hier iemand een MacBook Neo voor zoon of dochter die naar de middelbare school gaat?
Onze dochter gaat komend jaar naar de middelbare school. Ze heeft al een iPhone (afdankertje van mij), dus dat integreert mooi (we zitten thuis volledig in het Apple ecosysteem). Ik had al eens stiekem gekeken naar het aanbod via school, voor een Windows laptop. Poeh....ik snap dat de doelgroep geen Tweakers zijn, maar dat aanbod is qua specs toch wel érg crappy (Intel N100 CPU, resolutie van 20 jaar geleden enz., in elk geval bepaald niet toekomstbestendig) en dat voor vrijwel een vergelijkbare prijs als de Neo.
Ok, niet helemaal eerlijk vergelijk, want in die prijzen via school (of leverancier van school) zit doorgaans óók een servicepakket waardoor je een vervangend apparaat krijgt op moment dat ie voor reparatie weg moet. De kans op schade is immers wel aanwezig bij schoolgaande jeugd.
Bij Apple kun je natuurlijk Apple Care afnemen, maar helemaal vergelijkbaar is dat naar ik verwacht niet.
Ik twijfel dus nogal... Ik kan het moeilijk over mijn Tweaker-hart krijgen om zóveel geld te spenderen aan een laptop met zulke slechte specs, maar voel mij bijna genoodzaakt vanwege zo'n servicepakket. Een Neo óf een refurbished Windows laptop met veel betere specs is veel prijsgunstiger. Alleen...als dochterlief het ding in stukken op mijn bureau dropt, heb ik hem natuurlijk niet binnen een of twee dagen gerepareerd.
Mooiste zou natuurlijk zijn als die leveranciers van de middelbare scholen de MacBook Neo in hun assortiment mét servicepakket zouden opnemen. Ik krijg op basis van eerdere reacties van @DeNachtwacht de indruk dat die partijen daarover met Apple in gesprek zijn (Apple positioneert de Neo immers voor o.a. deze doelgroep)...
Kan je niet zelf voor conciërge spelen en een oude laptop achterhouden voor het geval dat? Als ze dan een week met een dikke Lenovo/Dell rond moet lopen dan is dat eigen schuld dikke bult (en een mooie les).
Voor een eigen keus is het goed om ook even het schoolbeleid te bestuderen, niet op elke school kun je zomaar even je eigen device meenemen. Het is wel degelijk vrijer dan bij veel bedrijven, maar qua veiligheidsbeleid of met de leer apps die gebruikt worden kan wel een keus zijn gemaakt dat maar 1 OS ondersteund wordt.
En die servicecontracten zijn idd simpelweg dat je hem vaak bij de ict balie in kan leveren en direct een leenlaptop meekrijgt terwijl het eigen device de repair in gaat.
[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-03-2026 22:50 ]
Zou zoals @DeNachtwacht aangeeft inderdaad eerst checken welke laptops zijn toegestaan. Op de middelbare school van mijn familieleden zijn MacBooks verboden.timothee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:21:
Prachtig apparaatje!
Voor €575 haal je met de Neo in ieder geval een fijn apparaat in huis. (Edu store + cashback op Apple cadeaukaarten). Draait hier boven verwachting goed.
[ Voor 3% gewijzigd door crunchytail op 23-03-2026 22:46 ]
Mijn “bonus zoon” zit in het 4e VWO, heeft bij de start een MacBook Air M1 gekregen. Mijn dochter gaat volgend schooljaar naar het Yuverta, ik moet even kijken wat ze daar voor eisen hebben maar wellicht krijgt ze een MacBook Neo (Ze had het er zelf al over, had hem op TikTok voorbij zien komen in de kleur Blush).timothee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:21:
Prachtig apparaatje!
Ik heb de Neo niet (ik heb nog een Intel MacBook), maar het lijkt me een extreem goed idee.timothee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:21:
Prachtig apparaatje!
Wel eerst checken “of Macbooks op school mogen en kunnen”. Het zou zomaar kunnen dat er Windows programma’s zijn die gewoon niet kunnen. Veel gaat echter via portals en dat gaat prima met een Mac.
Ter illustratie,… mijn dochter ging in 2012 uit huis studeren. Het eerste jaar had ze nog een oude Windows machine. Na 2 maanden had ze het voor elkaar dat de browser nog slechts 2cm bruikbaar screen had omdat de rest helemaal vol zat met spam-menu-bars. Na dat jaar kreeg ze een Mac (die was verplicht vanwege artistieke opleiding), daar heb ik vervolgens 4 jaar lang geen enkel opruim werk aan hoeven doen.
Over “repair service” zou ik me niet zo’n zorgen maken. Mac is een robuust product. En repareren duurt hooguit een week. Het zal wat gemopper geven maar dat overleefd die dochter echt wel. NB… ook op een Windows-vervangingslaptop is je lokale data dan weg. En portal dingen kan je dan echt nog thuis danwel elders op een willekeurige andere computer doen.
“In Apple eco systeem” is een extreme plus. Telefoon op de MacBook kunnen casten is super handig. Diezelfde dochter van mij heeft inmiddels een eigen bedrijf. De “IT” daarvan runt ze volledig van MacBook en iPhone. De iPhone zet ze daarbij met regelmaat op het screen om gegevens uit te wisselen. Messages op computer typen en dan met copy/paste in apps op de telefoon zetten die de computer niet heeft. Jouw dochter op “middelbare schoool leeftijd” gaat geheid ook dergelijke voordelen exploiteren.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dit is precies waar ik er eentje voor besteld heb. De bonusdochters werken nu op oudere i5 MacBook Pro's, waarvan de accu bijna gaar is. Inderdaad hier en bij paps aan de andere zijde ook al veel apparaten in het Apple-ecosysteem (hallo, schermtijd), dus de Neo lijkt een goede vervanger. De oudere machines kunnen dan voor nood in de kast blijven liggen. Dat scheelt weer kosten aan AppleCare.timothee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:21:
Prachtig apparaatje!
De jongste heeft wellicht genoeg aan een iPad, dus ook daar kijken we naar.
School doet niet moeilijk, zolang er maar digitaal gewerkt kan worden.
iPhone Mirroring is niet beschikbaar in NL, dus woont ze in het buitenland of bedoel je wat anders?Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:55:
[...]
“In Apple eco systeem” is een extreme plus. Telefoon op de MacBook kunnen casten is super handig. Diezelfde dochter van mij heeft inmiddels een eigen bedrijf. De “IT” daarvan runt ze volledig van MacBook en iPhone. De iPhone zet ze daarbij met regelmaat op het screen om gegevens uit te wisselen.
review: MacBook Neo - Voor Apple-begrippen een koopje
Ik herken echt helemaal niets in dit artikel van de Neo. Met name wat ie wel kan wordt niet tot nauwelijks benoemd. Alsof ie alleen geschikt is voor youtube en een belastingaangifte? En een extra USB2 poort na de USB3 poort als nadeel benoemen.
Ding is krachtig genoeg om 4K video te bewerken (net zoals een iPhone dat ook gewoon kan), de voor- nadelen van MacOs worden niet benoemd (wat voor overstappers en herintreders wel belangrijk is) etc etc.
die woont inderdaad in UK.Greatsword schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:25:
[...]
iPhone Mirroring is niet beschikbaar in NL, dus woont ze in het buitenland of bedoel je wat anders?
En ik was me totaal niet bewust dat iPhone mirroring hier niet werkt.
Mijn eigen MacBook Pro 2018 en Mac_27 2015 ondersteunen dat sowieso niet.
(die dingen zijn veel te goed! De air-M4 is mega gaaf maar de 2 oudjes doen het nog prima!)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
En het belangrijkste: de trackpad. Er zijn zelfs mensen die de trackpad van de Neo fijner vinden dan de haptic trackpad van de duurdere macbooks. Het gevoel van een laptop maakt zoveel verschil, wat maken de nitty gritty details van de specs nou in de praktijk uit (vooral voor school/office werk) als je elke keer bang bent dat de boel uit elkaar valt als je ernaar kijkt, en dat alles voelt als een goedkope plastic schoenendoos als je er op klikt of typt.franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:36:
Nou de "test" (of wat is het) is ook gepubliceerd.
Ik herken echt helemaal niets in dit artikel van de Neo. Met name wat ie wel kan wordt niet tot nauwelijks benoemd. Alsof ie alleen geschikt is voor youtube en een belastingaangifte? En een extra USB2 poort na de USB3 poort als nadeel benoemen.
Ding is krachtig genoeg om 4K video te bewerken (net zoals een iPhone dat ook gewoon kan), de voor- nadelen van MacOs worden niet benoemd (wat voor overstappers en herintreders wel belangrijk is) etc etc.
Een andere Tweaker maakt ook de analogie over een autocoureur die in een Audi A3 over de snelweg rijdt en daar dan negatieve dingen over benoemd.franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:36:
Nou de "test" (of wat is het) is ook gepubliceerd.
Het is ook wel te verwachten op een platform als Tweakers. De reviews gaan meestal over de cijfers, rekenkracht en benchmarks, maar dit type tests is wat mij betreft niet relevant voor producten als een Neo.
Het is echt niet boeiend wat een Chromebook of MB Neo haalt in Cinebench.
Synchrone weergave via AirPlay is wel mogelijk. Dan kun je je iPhone helaas niet met je Mac bedienen.Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
[...]
die woont inderdaad in UK.
En ik was me totaal niet bewust dat iPhone mirroring hier niet werkt.
Mijn eigen MacBook Pro 2018 en Mac_27 2015 ondersteunen dat sowieso niet.
(die dingen zijn veel te goed! De air-M4 is mega gaaf maar de 2 oudjes doen het nog prima!)
Bij ons op school ook, maandelijks bedrag kwam voor 5 jaar uit op €800 voor een Dell met 8 GB RAM en 256 GB opslag. Ik heb toen voor iets minder een andere Dell met 16 GB RAM en 1 TB opslag gekocht, zodat dochterlief in ieder geval de lader kan delen, maar wel toekomstbestendig is.timothee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:21:
Er is vanuit school aangeraden om een Windows laptop te gebruiken, maar tot nu toe is alles webgebaseerd. Mijn dochter heeft één klasgenote met Macbook en die heeft tot nu toe geen problemen gehad, behalve dat de Dell laders uiteraard niet passen.
Ik zou zoals hierboven aangegeven bij school navragen of het kan/mag. Het grote voordeel lijkt mij dat je met een Neo probleemloos zonder laden de dag doorkomt, iets wat met Windows laptops niet vanzelfsprekend is.
Al zijn ze hier al na verleden jaar de MediaMarkt te hebben overgenomen. Best bijzonder dat ze nu onder de Apple prijs duiken, niet alleen de Neo is goedkoper.
De site is nu overbelast.
Ik heb 'm vorige week bij Azerty besteld voor 640 euro. De voorraad voor die prijs was vrij snel uitverkocht.CR2032 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:39:
Joybuy heeft nu een mooie deal voor de MacBook Neo voor € 649.
Ik wil graag een US layout met grote linker shift toets en de tilde netjes linksboven.
Welcome to Apple world.Engineer Stewie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:18:
Heb uiteindelijk toch een Macbook air besteld, het verschil met de Neo met touchID was 209 euro voor de base macbook air m5 (bestelling via mijn werkgever). Ik heb dat totaal niet nodig, want het moet vooral de ipad vervangen, maar zelfs bij youtube kijken zou de batterij veel langer moeten meegaan.
Voor 200 euro extra is er altijd een flinke verleiding.
[ Voor 15% gewijzigd door vdr01 op 25-03-2026 14:43 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
/f/image/GHal6jbsOdSsae8gea8tSuaa.png?f=fotoalbum_large)