iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
dat is natuurlijk ook niets meer dan klinklare onzin. Een privé laadpaal bij huis is voor veel mensen nog steeds een luxe. Daarbij is het niet onmogelijk om zonder laadpaal een paar weken te overbruggen middels snelladen, een granny charger of aan openbare palen.loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:34:
Het is net als internet gewoon een nutsvoorziening geworden dus ja ik mag daar best een probleem van maken.
En ik woon in een dorp met 6 publieke laadpalen op 3000 inwoners.
Wellicht besteed Zaptec er weinig aandacht aan omdat er in werkelijkheid een stuk minder palen getroffen worden dan dat jij hier probeert te doen voorkomen?
[ Voor 12% gewijzigd door achterhoeker op 12-06-2026 16:52 ]
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
Dat is het niet.loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:34:
Het is net als internet gewoon een nutsvoorziening geworden dus ja ik mag daar best een probleem van maken.
En ik woon in een dorp met 6 publieke laadpalen op 3000 inwoners.
Hoe denk je dat mensen die electrisch rijden en in een appartement wonen het doen? Het is vervelend, het is meer moeite, maar niet het einde van de wereld.
En je reageert niet op mn vraag wat je precies wil dat zaptec aan dit probleem gaat doen?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Ik denk als we allemaal aan gaan geven van wie de laadpaal het goed doet, de rij veel langer is. BMW had laatst een terugroepactie. Wil dat dan zeggen dat het een slechte auto of een slecht product is?loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:46:
Haatcampagne? Dat hier sprake is van een product fout moge duidelijk zijn. Dit is geen incident meer, dan zou het netjes zijn van de fabrikant dit te erkennen en van hun zijde te horen wat ze eraan gaan doen of wat wij er zelf aan kunnen doen.
Want ik durf hem wel aan dat ik me over twee weken weer kan melden met hetzelfde probleem.
Valt het aantal defecte palen echt wel mee... Vind ik dus niet en het heeft nogal wat impact als je niet zelf monteert en een reserve of oude paal achter de hand hebt. Dus ik vind het niet bepaald fraai dat er al 8 of 9 mensen een defect melden binnen een paar weken.
Hier inderdaad exact dezelfde 2 ervaringen gehad. Lijkt wel een beetje op het programmeerwerk van een stage loper.Vadecium schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:23:
Hier werkt het zonnelalden nog niet helemaal intuitief (of prettig eigenlijk)
Gister moest ik vroeg weg, liefst met 100% accu. Dus geheel op gepland laden geze in de nachtt. Maar er werd niet geladen. Ook gewoon standaard laden overscrhijft schijnbaar het zonneladen niet. Na het uitzetten van zonneladen ging het geheel pas laden. Mij lijkt het logisch dat standaard laden geen zonneladen bevat, ook als je de omschrijving in de handleiding leest. Gepland laden in de nacht lijkt me ook niet logisch dat zonneladen gebruikt zou moeten worden.
Als je zonneladen weer aanzet, moet je toch schijnbaar dat kwartier wachten zoals hier langs kwam, dus hij begint eerst gewoon lekker op de 11kw te laden ipv een laag vermogen, ook als je zonne overschot + net (laagste) vermogen aanzet.
Al met al moet ik nog even de Zaptec logica leren schijnbaar.
Verder werkt het zonneladen goed. Ook schakelt hij op jaar 3 fases bij genoeg overschot, dit kreeg ik met homeassistant niet voor elkaar
Lekker nergens inhoudelijk op in gaan en lekker schoppen 👌loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:44:
Ja we worden het niet eens met elkaar. Doen jullie wat jullie denken dat goed is, doe ik dat ook. Maar koppel je paal even voor twee weken af en dan piep je wel anders. Ik vind het echt belachelijk dat jullie het onzin vinden en bagatelliseren maar hé dat mag in een vrije wereld. Dan wens ik jullie veel succes
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Nu is er afgelopen week erg veel wisseling tussen wolken en zon geweest, dus iets reproduceerbaar testen wordt wel moeilijk. Maar het hele gebeuren reageert eigenlijk helemaal niet of nauwelijks wanneer de zon gaat schijnen en blijft voornamelijk de hele tijd in de wacht- of pauze stand, terwijl de zonnestroom rijkelijk richting het net stroomt (gisteren 3,3 kWh en vandaag weer 1,7 kWh naar het net zonder dat die zaptec ook maar aanstalte maakt om te gaan laden)... En dat is nou precies wat ik wilde voorkomen. Ik vraag me af wat hier nou zo moeilijk aan is; er zijn talloze (plugin) thuisbatterijen op de markt die dit kunstje feilloos beheersen, maar op een of andere manier krijgen de experts van Zaptec dit niet in de vingers, terwijl de stroom in het geval van een laadpaal maar 1 kant op hoeft. Ook die beschreven tijdsintervallen van een kwartier zijn wel heel erg behoudend, zo'n boordlader van een auto kan echt wel snellere wisselingen dan eens per kwartier aan; een remactie waarbij je teruglaadt geeft best wat stroom en duurt echt niet zo lang, maar dat terzijde.
Maar vervolgens werkt ook standaard laden na zo'n zonnelaadpoging niet meer, hij blijft maar wachten. Gelukkig kreeg ik dat uiteindelijk wel weer aan de gang door eerst het zonneladen in de automatische laadstand uit te zetten vóórdat ik naar standaard laden schakel (wat knullig....).
Maar ook nu op dit moment, nu de zon bijna weg is weigert hij gewoon te gaan laden in de automatische stand (zonneladen staat UIT), terwijl er in het huis nauwelijks stroomvraag is (inmiddels alweer meer dan 3 kwartier aan het pauzeren), dus die zaptec sense lijkt wel heel behoudend in het vrijgeven van electriciteit en dat ding lijkt meer kwaad dan goed te doen.
Ik kan dus niet zeggen dat ik heel enthousiast ben over de Zaptec sinds de zonneladen optie beschikbaar is... Hij is vooral heel goed in pauzeren en wachten geworden; er komt gewoon geen prik uit, tenzij ik schakel naar standaard laden. Maar dat is natuurlijk niet waar je zo'n 'slimme' laadpaal voor koopt lijkt me.
Het volgende wat ik maar ga proberen is om de laadpaal en de zaptec sense te verwijderen en weer helemaal opnieuw te installeren, want herstarten van de laadpaal bood geen uitkomst.
Hier geen zonneladen geactiveerd, ik mag de kabel niet zomaar over het trottoir leggen dus we laden gewoon wanneer we willen.
En dan denk ik waar praten we over, een volle accu is, na aftrek ERE, ca 1,20 euro, en dan rijden we weer 50km. Welke optie ik ook heb, het is altijd goedkoper dan benzine (oké, met 4.5l/100km nog altijd zuinig) en goedkoper dan voor 36c bij Vattenfall aankloppen per kWh.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Herkenbaar. Wat het bij mij oploste was dat je in de automatische modus eerst het zonneladen moet uitzetten en dan pas het standaardladen starten. En dan werkt standaard laden weer.harrie4pres schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:16:
Afgelopen woensdag een Zaptec go 2 laten instaleren, Toen het klaar was standaard gaan laden dat werkte goed. Tijdje later kreeg ik de melding dat ik kon gaan zonneladen. Vervolgens dit ingesteld en ging de lader in de wachtstand, Enkele uren wachten terwijl er 1.6 kWh terug werd geleverd gebeurde er maar niets. Het werd al donker en de auto moest vol dus de lader weer op standaard gezet, maar niks! hij bleef in de wachstand staan. De volgende dag van alles geprobeerd, resetten etc. maar niks! Vervolgens installateur gebeld en deze heeft meegekeken en samen nieuwe firmware geinstalleerd, maar nog niks! Ik zou bericht terug krijgen maar nog niks gehoord. Ben benieuwd na al deze reacties hier en mijn ervaring of ik toch beter een andere laadpaal had kunnen kiezen.
Het automatisch laden met zaptec sense (zonder zonneladen) bleef ook eindeloos wachten en ik kreeg dat pas weer aan de praat nadat ik alle snoeren uit de sense had gehaald en hem daarna weer opnieuw aangesloten.
Volgens mij is 3.3.0.0 de meest recente firmware. Zonneladen staat onder 'automatisch laden' en is beschikbaar als je die mogelijkheid eerst aanvraagt. Na 1 en soms een aantal dagen wordt het geactiveerd. Elders in dit draadje staan ook screenshots hiervan meen ik mij te herinneren.ewichers schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:03:
Mag ik vragen aan de personen die al kunnen zonneladen welke firmware ze hebben? Ik zie deze optie namelijk nog nergens staan. Enkel in de app dat het 3.3.0.0 is. Ook geen idee of dit wel de laatste versie is trouwens.
ik heb zonneladen op 02-06-2026 aangevraagd heb ook de melding dat ik op de lijst sta. Zijn er meer mensen die al zo lang aan het wachten zijn aangezien dat ik hier lees dat we veel mensen de laadpaal hebben geïnstalleerd en een paar dagen daarna al kunnen zonneladen. Weet niet of alles goed gaat met de aanvraag. Over een paar dagen wordt het mooi weer zou fijn zijn als ik daar gebruik van zou kunnen maken.
Bedankt alvast voor jullie reactie.
Zit je dus al lang naar die optie te zoeken, ff uitloggen en inloggen kan helpen.
Do more
Voor Zonneladen moet de Sense worden geupdate door Zaptec. Daarvoor sta je op die wachtlijst. Die gaat naar 7.0.1.8.ewichers schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:03:
Mag ik vragen aan de personen die al kunnen zonneladen welke firmware ze hebben? Ik zie deze optie namelijk nog nergens staan. Enkel in de app dat het 3.3.0.0 is. Ook geen idee of dit wel de laatste versie is trouwens.
Het zonneladen werd binnen een dag geactiveerd.
Ik ga het straks allemaal nog eens proberen. Mijn firmware die ik samen met de installateur vernieuwd had is ook 3.3.0.0
Dat is de firmware van de Zaptec Go 2. De firmware van de Sense zou 7.0.1.8 moeten zijn.harrie4pres schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:58:
Ik had de sense ook al gereset, hielp niks.
Het zonneladen werd binnen een dag geactiveerd.
Ik ga het straks allemaal nog eens proberen. Mijn firmware die ik samen met de installateur vernieuwd had is ook 3.3.0.0
Vanmorgen geen zon, dus wilde gewoon Automatisch laden. Dus heb Zonneladen uitgezet, maar gebeurde niets. Uiteindelijk de stekker uit de auto gehaald, er weer in en toen opnieuw autoriseren. Daarna werkte het weer.
Omslachtig wel, dat zou gewoon binnenshuis moeten kunnen gebeuren. Er is nog wel wat werk aan de winkel voor Zaptec, maar geen idee of ze daar nog iets aan gaan doen.
Hier precies hetzelfde, alleen heb ik nu de laadpaal maar aangezet op standaard laden. Zaptec heeft inderdaad nog wat werk te verzetten, want dit lijkt broddelwerk...THE_BASE schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Dat is de firmware van de Zaptec Go 2. De firmware van de Sense zou 7.0.1.8 moeten zijn.
Vanmorgen geen zon, dus wilde gewoon Automatisch laden. Dus heb Zonneladen uitgezet, maar gebeurde niets. Uiteindelijk de stekker uit de auto gehaald, er weer in en toen opnieuw autoriseren. Daarna werkte het weer.
Omslachtig wel, dat zou gewoon binnenshuis moeten kunnen gebeuren. Er is nog wel wat werk aan de winkel voor Zaptec, maar geen idee of ze daar nog iets aan gaan doen.
Update: standaard laden doet het ook niet meer... Dus maar naar de auto gelopen en op het moment dat ik bij de auto kwam begon hij op te laden.... Misschien dat de auto de boel weg tegenhoudt, de my renault-app maakt ook al geen of moeizaam verbinding met de auto.
[ Voor 17% gewijzigd door Udo van Dongen op 13-06-2026 10:35 ]
In de Zaptec-app naar laadmodus Automatisch Laden, naar configureren. Daar zie je je Sense.harrie4pres schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:44:
De sense in in mijn zaptec app niet te zien ik heb geen idee wat de firmware daarvan is.
Ik denk ook dat het deels aan de auto ligt, want als ik Kia de opdracht geeft te laden dan wil hij niet starten. Het werkt dus niet goed samen. Gelukkig is er altijd nog één en ander handmatig te starten.Udo van Dongen schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Hier precies hetzelfde, alleen heb ik nu de laadpaal maar aangezet op standaard laden. Zaptec heeft inderdaad nog wat werk te verzetten, want dit lijkt broddelwerk...
Update: standaard laden doet het ook niet meer... Dus maar naar de auto gelopen en op het moment dat ik bij de auto kwam begon hij op te laden.... Misschien dat de auto de boel weg tegenhoudt, de my renault-app maakt ook al geen of moeizaam verbinding met de auto.
Ik heb ook vanaf installatie deze firmware. Updaten via de app werkt niet. Geen idee of en wanneer de laatste firmware op mijn laadstation geïnstalleerd wordt.pleyte schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:34:
Ik heb nog firmware 3.1.0.1 Klopt het dat de upgrades langzaam uitgerold worden en ik geduld moet hebben
Mijn boefje is liev!
Vanuit de app kun je naar de nieuwste versie bijwerken (onder geavanceerde instellingen).pleyte schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:34:
Ik heb nog firmware 3.1.0.1 Klopt het dat de upgrades langzaam uitgerold worden en ik geduld moet hebben
Volgens het portal was er geen update beschikbaar, maar via de app => geavanceerde instellingen => Het laadstation bijwerken is wel de update geïnstalleerd
Mijn laadpaal was gekocht bij laadkabeldiscounter. Net als de anderen een fout met de temperatuursensor. Ik heb me even afzijdig van dit topic gehouden omdat de vervanging niet vanzelf ging. Het heeft uiteindelijk 19 dagen geduurd van melding bij verkoper/zaptec totdat een nieuwe werd opgestuurd. Zaptec moest toestemming geven voor de vervanging. Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed hoe dat in het Europees consumentenrecht zou moeten werken, want als klant heb ik niets te maken met zaptec - wel met de verkoper. Enfin uiteindelijk is het netjes opgelost. De nieuwe laadpaal doet het, maar ik heb wel een deuk in het vertrouwen. Overigens denk ik dat de storing niets met de verkoper/winkel/leverancier te maken heeft.loewie1984 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Misschien ff de webshop erachter zetten, kunnen we een patroon ontdekken![]()
ProShop hiero
Parallel aan deze storing had ik tevens contact met zaptec, omdat ik vermoed dat er een bug in hun online portal zit. Ik heb het laadstation gemonteerd met faserotatie en dit ook zo ingesteld (L3/L1/L2). Mijn auto laad op 1 fase. In de app zie ik netjes dat L3 gebruikt wordt. Echter, op het online portal zie je dat L2 gebruikt zou worden. Dat klopt dus niet.
Met zaptec ontstond er een alles behalve prettige discussie de vraag of de installatie door een monteur gedaan was. Dat is niet het geval, ik heb dat zelf gedaan. In plaats dat ze eea nalopen en bedanken voor de tip kreeg ik de wind van voren…
Het programmeerwerk van zaptec is broddelwerk en de klantenservice ook.
[ Voor 5% gewijzigd door MrtnStnwk op 13-06-2026 23:15 ]
@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)
@xobdorp = laadpaaltje.com
@loewie1984 GPN052289 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel GPN04xxxx = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)
@Geronim0 GPN051854 = ?
@Thomasvt GPN04831X = Proshop
Hopelijk hebben de meesten inmiddels weer een werkende (omgeruilde) Zaptec Go 2.
Mijn boefje is liev!
Op automatisch laden, dan ff schakelen naar alleen zonne laden. En met wat stroom erbij. Dan ff volle bak 11kw.
Bij mij doet tie dat allemaal best vlot schakelen hoor. Tot heden geen bijzonderheden. Maar laad ook niet dagelijks helaas..
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Sinds gisteren ben ik weer up and running. Heeft 2 weken geduurd sinds mijn melding bij Zaptec en acculaders.nl. Met goedkeuring van Zaptec heeft acculaders een nieuwe Zaptec Go 2 opgestuurd, ik krijg later de instructie van Zaptec hoe ik de defecte terug moet sturen volgens acculaders.nl kan ik tot €120 installatie kosten terugkrijgen via Zaptec. Ik heb alleen de Zaptec zelf geinstalleerd, ik ga mezelf maar een factuur sturen 😄JB schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:06:
Lijstje met defecte temperatuur sensor weer even geupdate.
@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel GPN04xxxx = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)
@Geronim0 GPN051854 = ?
@Thomasvt GPN04831X = Proshop
Hopelijk hebben de meesten inmiddels weer een werkende (omgeruilde) Zaptec Go 2.
Ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze voor Zaptec, ik had alleen even de pech van een defecte temperatuursensor.
Maar sinds eergisteren kan ik de portal niet meer in. Ik heb mn laadvermogen voor een test verlaagd naar 14A maar Wil het weer naar de normale 16A terugzetten. Daarvoor moet ik dus wel in stand-alone modus werken en werk de Sense dus niet meer mee.
Hebben er meer last van dat de portal niet bereikbaar is?
Opgelost.. bleek een oude pagina te verversen🫤
[ Voor 6% gewijzigd door jurgen purgen op 14-06-2026 11:59 ]
Ja! Ik weet dat er meerdere mensen, naast mijzelf, hier een custom script draaien. Die van mij draait elke vijf minuten, 1 minuut nadat het vermogen van de zonnepanelen is geüpdatet. Blijf denk ik ook het script draaien want het geeft een 3x zo hoge update interval als Zaptec zelf geeft.edatnl schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:56:
Zijn er mensen die nu al zonneladen op die manier hebben opgelost?
Beetje offtopic, maar zijn er hier andere Growatt gebruikers die het gelukt zijn om de update interval te verlagen naar bijv 1x per minuut ipv 1x per 5 minuten?
Ik heb vanmiddag de Zaptec aangezet op zonneladen met overschot van de panelen. Echter, bleef staan op"wachten op overschot."
Dat was er wel degelijk en heb die optie maar weer uitgezet.
Nu staat de auto te laden op 1 fase, dus 3,6 KW, wat iets lager is dan de zon opwek op dit moment.
Is dit een automatisch iets dat er terug geschakeld wordt naar 1 fase??
Ik wil wel e.e.a. uitproberen maar ben tevens huiverig dat er wat mis gaat.
Om zonneladen aan te zetten wacht de lader tot ongeveer 15 minuten. Als er dan voldoende zon is, schakelt hij in. Ik heb ook nog noet door bij welke drempelwaarden dat precies gebeurt.Skipperhenk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:26:
Ik ben geen techneut, dus ook van stroom e.d. niet bepaald bekend.
Ik heb vanmiddag de Zaptec aangezet op zonneladen met overschot van de panelen. Echter, bleef staan op"wachten op overschot."
Dat was er wel degelijk en heb die optie maar weer uitgezet.
Nu staat de auto te laden op 1 fase, dus 3,6 KW, wat iets lager is dan de zon opwek op dit moment.
Is dit een automatisch iets dat er terug geschakeld wordt naar 1 fase??
Ik wil wel e.e.a. uitproberen maar ben tevens huiverig dat er wat mis gaat.
Als het gevraagde laadvermogen, vaak minimaal 6A, lager is dan het 3 fasen minimum dan schakelt Zaptec over naar 1 faseladen. Dat kan ook handmatig in het configuratiescherm. Als ik handmatig schakel van 1 naar 3 fasen dan werkt dat alleen als ik het laden eerst stop. Bij voortzetten gaat hij dan naar 3 fasen. Misschien dat dat voor jou ook werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door edatnl op 14-06-2026 14:52 ]
Was vandaag een test, veel bewolking dus het vol druppelen van de auto ging over een periode van 7 uur.
Gekkenwerk dus maar mocht er weer veel meer zon komen dan probeer ik het zeker nog weer uit.
Dus vandaag deels zon en aanvullend uit het net. Totaal € 3,11aan kosten...daar kun je geen benzine voor tanken.
Gebruik je growatt data om de boel aan te sturen? Of p1 data?Stolpert schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
[...]
Ja! Ik weet dat er meerdere mensen, naast mijzelf, hier een custom script draaien. Die van mij draait elke vijf minuten, 1 minuut nadat het vermogen van de zonnepanelen is geüpdatet. Blijf denk ik ook het script draaien want het geeft een 3x zo hoge update interval als Zaptec zelf geeft.
Beetje offtopic, maar zijn er hier andere Growatt gebruikers die het gelukt zijn om de update interval te verlagen naar bijv 1x per minuut ipv 1x per 5 minuten?
Begrijpelijk. Maar dan kun je het nog steeds met p1 data realiseren toch? En dan ook als er minder dan 1400W overschot is gewoon doorladen. Pas onder 500W overschot (of wat je ook wilt) pas uit bijvoorbeeldStolpert schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:07:
Op dit moment Growatt omdat ik maar 3000wp heb. Dus regelmatig heb 1400w productie en kan de Zaptec gaan laden. Maar als ik daar het huisverbruik afhaal, dan blijf ik weer regelmatig er net onder steken en dan wil de Zaptec niet. Dan gaat er een hoop energie terug het net op, en dat wil ik juist voorkomen:)
Nu heb ik na het aanbieden van de laadpas eerst een pieptoon en daarna komt ook nog datzelfde melodietje. Herkennen mensen dat?
Mijn boefje is liev!
Ik heb ook een Zaptec Go 2 en ik gebruik evcc in een docker op mijn Synology en dat gaat heel goed, heel tevreden mee. Als ik de berichten over het zonneladen via de Sense lees, blijf ik lekker bij evcc. Zie ook dit Tweakers forum.edatnl schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:56:
Fijn dat zonneladen uiteindelijk toch is uitgerold. Wel gemengde gevoelens over de manier waarop het is geïmplementeerd. In Nederland met de vele halfbewolkte dagen is het laatste kwartier een slechte voorspeller voor het volgende. Ik kijk het nog even aan, maar misschien is het toch beter om zelf met een pi de boel te gaan regelen. Zijn er mensen die nu al zonneladen op die manier hebben opgelost?
EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Bij mij ook eens blijven zitten, mogelijk omdat ik wat aan het aansloten was met de knop permanent vast en home assistant. Geen idee. Maar na opnieuw koppelen, even laden en ontkoppelen van de kabel met de auto was de kabel bij de zaptec in iedergeval ook weer vrij.jurgen purgen schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:52:
Ik heb sinds vorig jaar juni een Zaptec Go 2 en begin dit jaar is mn laadkabel vast blijven zitten in de laadpaal. Na goed contact met Zaptec en de verkopende partij, Uwsolarinstallatieshop, is de laadpaal vervangen.
Maar sinds eergisteren kan ik de portal niet meer in. Ik heb mn laadvermogen voor een test verlaagd naar 14A maar Wil het weer naar de normale 16A terugzetten. Daarvoor moet ik dus wel in stand-alone modus werken en werk de Sense dus niet meer mee.
Hebben er meer last van dat de portal niet bereikbaar is?edit:
Opgelost.. bleek een oude pagina te verversen🫤
Ik wilde de kabel niet beschadigen en heb dus eerst contact opgenomen met Zaptec om te kijken of het op te lossen was. Idd het advies om alles spanningloos te maken. Maar ook zonder spanning kwam de laadkabel niet los. Uiteindelijk een nieuwe laadpaal gehad maar de kabel zat nog steeds, na 2 weken, muurvast. Laden ging allemaal oke. Toen nog onder leiding van Tibber. Nadat ik bij de verkopende partij langs geweest was, die aangaf dat ik gewoon moest draaien en trekken, kwam de kabel los. Gelijk de oude laadpaal vd muur en nieuwe geplaatst. Kabel niet beschadigd gelukkig. Maar vooralsnog tevreden over de Zaptec Go 2. Alleen zonneladen wil niet echt lukken. Maar ook nog niet echt ze zon gehad om het te testen. En bij zonnig weer was de auto al vol.blauwe eend schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:32:
[...]
Bij mij ook eens blijven zitten, mogelijk omdat ik wat aan het aansloten was met de knop permanent vast en home assistant. Geen idee. Maar na opnieuw koppelen, even laden en ontkoppelen van de kabel met de auto was de kabel bij de zaptec in iedergeval ook weer vrij.
Al met al een acceptabele doorlooptijd, hopelijk houdt de vervangende GO2 het langer uit dan 2 maanden.
In de tussentijd is bij mij de Sense ook geupdatet met zonneladen, dit heb ik voor zover nog niet kunnen proberen. Loadbalancing is gaandeweg ook beter geworden, dus ik heb ook goede hoop dat er hierin de komende tijd ook nog de nodige verbeteringen doorgevoerd gaan worden.
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
[ Voor 4% gewijzigd door gruys7 op 16-06-2026 14:55 ]
Zoals hier eerder aangegeven, matig. Zeker op bewolke dagen. Dit omdat hij het gemiddelde overschot van de laatste 15 min gebruikt. Als je dus 15 min zon hebt, Zaptec bepaalt het nieuwe gemiddeld, en dan 15 min een wolk, trek je nog steeds genoeg van het net.gruys7 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:53:
Hoe zijn de ervaringen met het zonneladen met de zaptec go 2? Wanneer ik tijdens het zonnelanden (instelling enkel overschot) op mijn meter kijk zie ik meestal toch wel dat er meer wordt verbruikt dan op dat moment wordt opgewekt (tussen de 1 en 3 kwh). Met een uitschieter naar rond de 0,2 kwh aanvulling vanuit het net. Wat is een goede manier om dit te monitoren, ik gebruik de sense voor load balancing? Ik heb ook de enphase app voor mijn zonnepanelen.
Ik heb het al ruim een maand geleden aangevraagd en kreeg gisteren eindelijk deze mail dat ze er nog steeds mee bezig zijn.Playermen schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 06:04:
Beste Zaptec gebruikers,
ik heb zonneladen op 02-06-2026 aangev raagd heb ook de melding dat ik op de lijst sta. Zijn er meer mensen die al zo lang aan het wachten zijn aangezien dat ik hier lees dat we veel mensen de laadpaal hebben geïnstalleerd en een paar dagen daarna al kunnen zonneladen. Weet niet of alles goed gaat met de aanvraag. Over een paar dagen wordt het mooi weer zou fijn zijn als ik daar gebruik van zou kunnen maken.
Bedankt alvast voor jullie reactie.
:strip_exif()/f/image/l1Evb5KvAyppCNmGUDRaU0YY.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel apart dat het bij sommigen na een dag dan al beschikbaar is.
[ Voor 19% gewijzigd door a3konijn op 17-06-2026 08:14 ]
Yes, en dan hopen dat ze een beetje snel kunnen komen, gemiddelde wachttijd is rond de 3 maanden.Vinny1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:26:
Ik heb net een Zaptec 2 go laten installeren. Net eheerder moet nog langskomen voor verzwaren naar 3-fase. Moet de Zaptec tot die tijd op 1 fase ingesteld staan?
Samsung S25 (Android)
[ Voor 12% gewijzigd door targaryanwolf op 17-06-2026 11:51 ]
+1 s26+ androidtargaryanwolf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:53:
Iemand ook het probleem dat je om de haverklap opnieuw in de app moet inloggen? Heb de app al een paar keer verwijderd, blijft elke x een gedoe.
Nope, geen last van. Schakelen tussen Automatisch laden en Zonneladen werkt ook, moet alleen de stekker uit de auto halen en er weer in doen als ik omschakel tussen die twee laadopties, kan dus niet vanuit huis.targaryanwolf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:53:
Iemand ook het probleem dat je om de haverklap opnieuw in de app moet inloggen? Heb de app al een paar keer verwijderd, blijft elke x een gedoe.
Mijn boefje is liev!
Heb mijn post aangepast, maar gaat om een up2date Android toestelJB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:58:
Leuk die +1 berichten maar wellicht ook even vermelden of het iOS/Android gerelateerd isIk heb er geen last van met iOS.
Hier ook iOS, nooit last van.JB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:58:
Leuk die +1 berichten maar wellicht ook even vermelden of het iOS/Android gerelateerd isIk heb er geen last van met iOS.
Dat is behoorlijk spijtig. Zeker als ze zolang aan de update hebben gewerkt. Hopelijk wordt er hard gewerkt om dit soort bugs op te lossen.danny.s schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Zoals hier eerder aangegeven, matig. Zeker op bewolke dagen. Dit omdat hij het gemiddelde overschot van de laatste 15 min gebruikt. Als je dus 15 min zon hebt, Zaptec bepaalt het nieuwe gemiddeld, en dan 15 min een wolk, trek je nog steeds genoeg van het net.
Ja ik ook sinds een paar dagen, Google Pixel 9 pro. Mijn vrouw op haar iphone geen last van.targaryanwolf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:53:
Iemand ook het probleem dat je om de haverklap opnieuw in de app moet inloggen? Heb de app al een paar keer verwijderd, blijft elke x een gedoe.edit:
Samsung S25 (Android)
Wij hebben de zaptec go 2 nu een week echt in gebruik. De eerste keer laden ging goed. De tweede keer toen we zonneladen voor het eerst probeerde maar weer snel uitzette vanwege te weinig zon, kregen we continue foutmeldingen. Pilootdiode voertuig defect. Na de boel twee keer resetten (Sense en Lader) krijgen we die foutmelding niet meer. Zonneladen niet meer geprobeerd.
De vraag is: beschouwt Zaptec als bug? Of werkend zoals ontworpen? Ik vrees dat laatstegruys7 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Dat is behoorlijk spijtig. Zeker als ze zolang aan de update hebben gewerkt. Hopelijk wordt er hard gewerkt om dit soort bugs op te lossen.
Ik heb de vraag uitstaan bij Zaptec waarom het op deze manier geimplementeerd is, maar nog altijd geen reactie (2 weken nu denk ik?).
Ik ga denk ik binnenkort maar eens testen met of evcc of zelf automatiseren via HA.
Echter hij laadt met ~11kWh en dat is op zich goed. Alleen de charge weergave klopt niet helemaal: 4.294.967,5 kWh
Het is pas de vierde keer dat ik de paal gebruik. Geplaatst op 4 juni.
GPN058xxx.
Gekocht bij: Acculaders
Hopelijk een eenmalig ding.00s3 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:18:
Vandaag wilde ik de auto laden en ik kreeg ook de temperatuur sensor error. Drie keer soft reset gedaan vanuit de app. Dat werkte niet. Aardlekautomaat uit en na een seconde of 15 weer aan. Dat werkte wel.
Echter hij laadt met ~11kWh en dat is op zich goed. Alleen de charge weergave klopt niet helemaal: 4.294.967,5 kWh
GPN058xxx.
Wat mij tot dusverre opvalt en volgens mij constateerde @loewie1984 dit ook al; tijdens laadsessies de Zaptec Go 2 minder heet wordt, dan gewoonweg idle staan te wachten. Ik zie tijdens het laden de temperatuur steeds langzaam droppen.
Mijn boefje is liev!
En zojuist is hij er weer mee gestopt.00s3 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:18:
Vandaag wilde ik de auto laden en ik kreeg ook de temperatuur sensor error. Drie keer soft reset gedaan vanuit de app. Dat werkte niet. Aardlekautomaat uit en na een seconde of 15 weer aan. Dat werkte wel.
GPN058xxx.
Gaf in een lol toast bericht aan dat er zo’n 4000kWh geladen is. Heb dan toch weer de pech dat ik ook een exemplaar met een kapotte temperatuur sensor bezit.
Fijn.
Je zou zeggen dat ze inmiddels toch weten welke exemplaren niet deugen en daar preventief op handelen. Voor de mensen die een nieuwe hebben ontvangen, jullie hebben geen last meer van deze storing?00s3 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:32:
[...]
En zojuist is hij er weer mee gestopt.
Gaf in een lol toast bericht aan dat er zo’n 4000kWh geladen is. Heb dan toch weer de pech dat ik ook een exemplaar met een kapotte temperatuur sensor bezit.
Fijn.
@sanzut = warmteservice
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@Geronim0 GPN051854 = ?
@Thomasvt GPN04831x = Proshop
@00s3 GPN058xxx = acculaders.nl
@brukskeluuk ik denk dat we vanaf morgen meer gaan weten. Mijn Zaptec Go 2 hangt sinds kort ook (geleverd door Tibber), maar vooralsnog geen gekke dingen.
Mijn boefje is liev!
voor de problem ontkenners
Nee geen last, maar ik heb nog maar 1x geladen en maximaal op 10A en durf nog niet te updaten naar 3.3.0.0 of te zonneladen.brukskeluuk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:35:
[...]
Je zou zeggen dat ze inmiddels toch weten welke exemplaren niet deugen en daar preventief op handelen. Voor de mensen die een nieuwe hebben ontvangen, jullie hebben geen last meer van deze storing?
Ga ik allemaal wel doen natuurlijk, maar stapsgewijs.
Daar lijkt geen patroon in te zitten vooralsnog, want @WiebeWH en @xobdorp draaiden beiden andere firmware en toch allebei kapotte temperatuursensor.lucpat schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Nee geen last, maar ik heb nog maar 1x geladen en maximaal op 10A en durf nog niet te updaten naar 3.3.0.0 of te zonneladen.
Ga ik allemaal wel doen natuurlijk, maar stapsgewijs.
WiebeWH in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie" 3.3.0.0
xobdorp in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie" 3.1.0.3
Mijn boefje is liev!
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
@Nickrsd zie; sanzut in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"
Mijn boefje is liev!
3.1.0.3 meen ik mij te herinneren.JB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:53:
Hmm nu ben ik toch benieuwd welke firmware degene hierboven allemaal draaiden bij de defecte temperatuursensor Zaptec Go 2. Ik meende dat @xobdorp op 3.1.0.3 zat maar dat is met de nieuwe, ik weet dus niet wat de defecte voor firmware draaide.
@Nickrsd zie; sanzut in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"
Nummer 1 zelf aangechaft via proshop.
Nummer 2 via installateur
nummer 3 via installateur
firmware 3.3.0.0
[ Voor 21% gewijzigd door cvs79 op 17-06-2026 18:56 ]
Hier werkt mijn Zaptec Go 2 van laadpaaltotaal.com al een jaar zeer stabiel. Ik kan me voorstellen dat je de hoop opgeeft. Hopelijk meer succes met een ander merk.cvs79 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:51:
Hier klaar met Zaptec. Nadat nummer 1 en 2 welgeteld 1 laadsessie hebben gewerkt heeft nummer 3 nu de beruchte temperatuur sensor error. Ga eens zoeken naar een alternatief en dan mogen ze die rommel terughebben.
firmware 3.3.0.0
Ik lees dat uit met mijn HomeAssistant koppeling. Maar ik zie dat ik daar qua gemeten tempatuur weinig verschil in zie met een kapotte temperatuursensor.Nickrsd schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:51:
Krijg je gewoon in de app te zien van de temperatuur sensor?? Of moet je dat speciaal uitlezen??
Gingen 1 en 2 ook stuk met de temperatuur sensor?cvs79 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:51:
Hier klaar met Zaptec. Nadat nummer 1 en 2 welgeteld 1 laadsessie hebben gewerkt heeft nummer 3 nu de beruchte temperatuur sensor error. Ga eens zoeken naar een alternatief en dan mogen ze die rommel terughebben.
firmware 3.3.0.0
Mocht je er voor open staan, zou ik graag eea meenemen in de lijst zoals (een deel van) het SN.
[ Voor 9% gewijzigd door JB op 17-06-2026 20:02 ]
Mijn boefje is liev!
Pas in november ...... Regio Rotterdam.BENY1973 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:49:
[...]
Yes, en dan hopen dat ze een beetje snel kunnen komen, gemiddelde wachttijd is rond de 3 maanden.
| User; | SN; | Leverancier; | Opmerkingen; |
| sanzut | warmteservice | ||
| MrtnStnwk | laadkabeldiscounter.nl | acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder | |
| xobdorp | laadpaaltje.com | ||
| loewie1984 | GPN052289 | Proshop | |
| lucpat | acculaders.nl | ||
| WiebeWH | Proshop | ||
| weasel | GPN04xxxx | laadkabeldiscounter.nl | acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder |
| Geronim0 | GPN051854 | ||
| Thomasvt | GPN04831x | Proshop | |
| 00s3 | GPN058xxx | acculaders.nl | |
| cvs79 | GPN0425xx |
Mijn boefje is liev!
Kleine correctie: heb mijn laadunit via: acculaders.nlJB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:55:
Helaas nog een slachtoffer van de temperatuur sensor error toegevoegd;Vandaag weer tropische temperaturen zoals voorgaande "hitte-week". Meteen een test voor alle inmiddels vervangen Zaptec Go 2 laadrobots.
User; SN; Leverancier; Opmerkingen; sanzut warmteservice MrtnStnwk laadkabeldiscounter.nl acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder xobdorp laadpaaltje.com loewie1984 GPN052289 Proshop lucpat acculaders.nl WiebeWH Proshop weasel GPN04xxxx laadkabeldiscounter.nl acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder Geronim0 GPN051854 Thomasvt GPN04831x Proshop 00s3 GPN058xxx Proshop cvs79
Verder gisteren een bericht gestuurd naar hun @info adres met de factuur en een screenshot van mijn Zaptec App en ze hebben het al doorgezet naar Zaptec. Als ze iets weten nemen ze contact op.
Dat is meteen een hoge SN, zelf een GPN057xxx ontvangen 2 weken terug.DarkShadow schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:32:
Ik ben heel benieuwd, bij mij is de installatie vrijdag. Ik heb GPN07..... Dus een stuk latere serial dan de meeste met een probleem. Hopelijk gaat het goed werken.
Mijn boefje is liev!
Nummer 1 en 2 gingen stuk op interne electronica na 1 keer laden voor 5min. Volgens zaptec benelux ook een bekend probleem in een bepaalde serienummer reeks.JB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Gingen 1 en 2 ook stuk met de temperatuur sensor?
Mocht je er voor open staan, zou ik graag eea meenemen in de lijst zoals (een deel van) het SN.
nummer 2 had serienummer: GPN0260XX
nummer 3 heeft serienummmer: GPN0425XX
Ik merk wel dat het me langzaam begint te storen dat Zaptec wel steeds individueel lijkt te praten over bekende problemen, maar het nergens aan gerelateerd kan worden.cvs79 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:19:
[...]
Nummer 1 en 2 gingen stuk op interne electronica na 1 keer laden voor 5min. Volgens zaptec benelux ook een bekend probleem in een bepaalde serienummer reeks.
nummer 2 had serienummer: GPN0260XX
nummer 3 heeft serienummmer: GPN0425XX
Zou fijn zijn als slechte batches worden geadresseerd, zodat mensen niet voor niks laadrobots ophangen en vervolgens wederom een vervangend exemplaar ontvangen die ook bekende problemen heeft...
Mijn boefje is liev!
Nu 2.33 kW opwek en dus zou je verwachten dat er gestart wordt met Zonneladen. In huis geen verbruik. Maar hij start niet. Gisteren haalde ik de stekker even uit de auto en er weer in, maar als dat elke dag moet dan is dat slecht geregeld.
Zit zoiets ook nog gekoppeld aan tarieven/tijdsplanning? Het is windstil (geweest) waardoor de prijzen niet heel laag zijn.THE_BASE schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:32:
Het is wel elke dag weer een verrassing hoe Zonneladen werkt. Gisteren startte hij en eind van de dag een keer klaar. Heb de auto gewoon aan de lader gehouden.
Nu 2.33 kW opwek en dus zou je verwachten dat er gestart wordt met Zonneladen. In huis geen verbruik. Maar hij start niet. Gisteren haalde ik de stekker even uit de auto en er weer in, maar als dat elke dag moet dan is dat slecht geregeld.
Mijn boefje is liev!
Bij mij begon hij vanmorgen gewoon zelf te laden. In huis heb je altijd gebruik; koelkast, diepvries apparatuur in stand-by, ventilatiesysteem.THE_BASE schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:32:
Het is wel elke dag weer een verrassing hoe Zonneladen werkt. Gisteren startte hij en eind van de dag een keer klaar. Heb de auto gewoon aan de lader gehouden.
Tibber lijkt er toch ook iets mee te kunnen. Fase schakelen zie ik nog niet terug maar wel echt een hap uit de zonnepanelen (lijkt op 1 fase overschot) die gepakt wordt. Nu is de prijs gunstig en dan naait ie ‘m naar max vermogen.onzenuub schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Bij mij begon hij vanmorgen gewoon zelf te laden. In huis heb je altijd gebruik; koelkast, diepvries apparatuur in stand-by, ventilatiesysteem.
Mijn boefje is liev!
Je hebt helemaal gelijk, ik was de thuisbatterij even vergeten. Ik heb die gepauzeerd en na 20 minuten begon de auto netjes te laden en nu nog steeds. Ik zal later eens testen door de thuisbatterij gewoon op NOM te houden.onzenuub schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Bij mij begon hij vanmorgen gewoon zelf te laden. In huis heb je altijd gebruik; koelkast, diepvries apparatuur in stand-by, ventilatiesysteem.
Lijkt me ook prima om eerst de thuisbatterij vol te laden en daarna pas de auto in ons geval.
Echter met het configureren heb ik niet goed opgelet.
ik heb namelijk IT 3 fase geselecteerd.
Echter is deze aangesloten als NT 3 fase
Ik heb de volgende machtigingen Gebruiker / Eigenaar / Service.
In de portal.zaptec.com kan ik het wel aanpassen.
Maar in de laadpaal zelf kan ik het niet aanpassen als ik verbinding maak met bluetooth.
moet dit als een supportticket worden ingeschoten bij zaptec?
wat doe ik verkeerd?
:strip_exif()/f/image/W3O2EAbcsnZTh3GmT2r1gURJ.jpg?f=fotoalbum_large)
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Als je het aanpast in de portal en opslaan kiest is dat toch voldoende?zonnepaneelxl schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:28:
ik heb nu een Zaptec go 2 geïnstalleerd.
Echter met het configureren heb ik niet goed opgelet.
ik heb namelijk IT 3 fase geselecteerd.
Echter is deze aangesloten als NT 3 fase
Ik heb de volgende machtigingen Gebruiker / Eigenaar / Service.
In de portal.zaptec.com kan ik het wel aanpassen.
Maar in de laadpaal zelf kan ik het niet aanpassen als ik verbinding maak met bluetooth.
moet dit als een supportticket worden ingeschoten bij zaptec?
wat doe ik verkeerd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier 12 kW, de rest is opgegaan aan pomp en verwarming zwembad.THE_BASE schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:06:
Vandaag mooi even 17 kW gratis via de zon kunnen opladen, heeft het verder prima gedaan!
Iemand moet het geld binnen brengenQuad schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:03:
Hier wordt gewoon gewerkt en is er dus geen auto aan huis.
Dat zou ik ook verwachten aanpassen in portal dan is het goed.
Maar waarom geeft de app dan bij geavanceerde instellingen. Dan nog wel IT aan?
Spanning eraf voor een 30min helpt ook niet.
Is er een manier om deze laadpaal terug te brengen naar de fabrieksinstellingen?
Of misschien zelfs een compleet nieuwe installatie?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
/f/image/sZTgD51Zy22BJqoeJg4lXdSZ.png?f=fotoalbum_large)