[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:34:
Het is net als internet gewoon een nutsvoorziening geworden dus ja ik mag daar best een probleem van maken.

En ik woon in een dorp met 6 publieke laadpalen op 3000 inwoners.
Ik snap dat het vervelend is, je moet op zo'n laadpaal kunnen vertrouwen. Maar het is en blijft ook gewoon een stuk techniek. Niet met alleen chips en bedrading, maar ook met apps. Aan alle kanten kan zo'n apparaat gewoon defect raken.

Maar ik geloof er geen snars van dat het een veel voorkomend probleem is. Een zoekopdracht op Google geeft geen enkel resultaat. Het zou daarom prettig zijn je ervaring te delen in dit topic en rustig af te wachten op vervanging.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:48
Het is net als internet gewoon een nutsvoorziening geworden dus ja ik mag daar best een probleem van maken.

dat is natuurlijk ook niets meer dan klinklare onzin. Een privé laadpaal bij huis is voor veel mensen nog steeds een luxe. Daarbij is het niet onmogelijk om zonder laadpaal een paar weken te overbruggen middels snelladen, een granny charger of aan openbare palen.

Wellicht besteed Zaptec er weinig aandacht aan omdat er in werkelijkheid een stuk minder palen getroffen worden dan dat jij hier probeert te doen voorkomen?

[ Voor 12% gewijzigd door achterhoeker op 12-06-2026 16:52 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:16

Dat is het niet.

Hoe denk je dat mensen die electrisch rijden en in een appartement wonen het doen? Het is vervelend, het is meer moeite, maar niet het einde van de wereld.

En je reageert niet op mn vraag wat je precies wil dat zaptec aan dit probleem gaat doen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:16
loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:46:
Haatcampagne? Dat hier sprake is van een product fout moge duidelijk zijn. Dit is geen incident meer, dan zou het netjes zijn van de fabrikant dit te erkennen en van hun zijde te horen wat ze eraan gaan doen of wat wij er zelf aan kunnen doen.

Want ik durf hem wel aan dat ik me over twee weken weer kan melden met hetzelfde probleem.

Valt het aantal defecte palen echt wel mee... Vind ik dus niet en het heeft nogal wat impact als je niet zelf monteert en een reserve of oude paal achter de hand hebt. Dus ik vind het niet bepaald fraai dat er al 8 of 9 mensen een defect melden binnen een paar weken.
Ik denk als we allemaal aan gaan geven van wie de laadpaal het goed doet, de rij veel langer is. BMW had laatst een terugroepactie. Wil dat dan zeggen dat het een slechte auto of een slecht product is?

• droiverd
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:02
Vadecium schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:23:
Hier werkt het zonnelalden nog niet helemaal intuitief (of prettig eigenlijk)

Gister moest ik vroeg weg, liefst met 100% accu. Dus geheel op gepland laden geze in de nachtt. Maar er werd niet geladen. Ook gewoon standaard laden overscrhijft schijnbaar het zonneladen niet. Na het uitzetten van zonneladen ging het geheel pas laden. Mij lijkt het logisch dat standaard laden geen zonneladen bevat, ook als je de omschrijving in de handleiding leest. Gepland laden in de nacht lijkt me ook niet logisch dat zonneladen gebruikt zou moeten worden.

Als je zonneladen weer aanzet, moet je toch schijnbaar dat kwartier wachten zoals hier langs kwam, dus hij begint eerst gewoon lekker op de 11kw te laden ipv een laag vermogen, ook als je zonne overschot + net (laagste) vermogen aanzet.

Al met al moet ik nog even de Zaptec logica leren schijnbaar.
Hier inderdaad exact dezelfde 2 ervaringen gehad. Lijkt wel een beetje op het programmeerwerk van een stage loper.

Verder werkt het zonneladen goed. Ook schakelt hij op jaar 3 fases bij genoeg overschot, dit kreeg ik met homeassistant niet voor elkaar

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:21
Ja we worden het niet eens met elkaar. Doen jullie wat jullie denken dat goed is, doe ik dat ook. Maar koppel je paal even voor twee weken af en dan piep je wel anders. Ik vind het echt belachelijk dat jullie het onzin vinden en bagatelliseren maar hé dat mag in een vrije wereld. Dan wens ik jullie veel succes

discogs

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Dat het mag en dat het kan gebeuren zijn 2 verschillende zaken. Ik zou het ook vervelend vinden om 2 weken zonder laadpaal te zitten. Maar ten eerste is dat niet onoverkomelijk. Ten tweede heb je cijfers hoe vaak dit gebeurt bij de Zaptec Go 2? Bij 0,1% van de laadpalen? Of 10% of meer? Bij het laatste heb je een punt en als het om incidenten gaat, dan heb je gewoon pech en moet het uiteraard netjes opgelost worden. Dit heeft toch niks te maken met wat wel of niet mag in een vrije wereld?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:16
loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:44:
Ja we worden het niet eens met elkaar. Doen jullie wat jullie denken dat goed is, doe ik dat ook. Maar koppel je paal even voor twee weken af en dan piep je wel anders. Ik vind het echt belachelijk dat jullie het onzin vinden en bagatelliseren maar hé dat mag in een vrije wereld. Dan wens ik jullie veel succes
Lekker nergens inhoudelijk op in gaan en lekker schoppen 👌

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het voor alle partijen beter is dat we weer lekker gaan kwebbelen over bijvoorbeeld Zonneladen. :)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:47
Ik wil ook even mijn ervaringen over mijn zaptec Go 2 delen na 9 dagen. De situatie: Ik heb hier in huis nog geen beschikking over 3 fase, we staan al bijna anderhalf jaar op de wachtlijst, dus onze zaptec is aangesloten op 1-fase. Hij is geinstalleerd met een zaptec sense en sinds afgelopen maandagavond is de zonneladen functie voor ons beschikbaar. Verder hebben wij hier in huis voor 7,68 kWh aan Ecoflow stekker-thuisbatterijen staan met een eigen P1 meter. De zaptec sense en de Ecoflow P1 meter hangen aan de slimme meter met een homewizard P1-splitter. Mijn idee was om in de ochtend tot ca. half 11 de weinige overtollige zonneenergie (< 6A) in de thuisbatterij op te slaan en pas wanneer de zonneenergie nog iets verder oploopt de auto opladen samen met de vers opgeslagen zonnestroom uit de thuisaccu's, tot een uur of half 4 in de middag en dan kunnen de thuisbatterijen weer opladen tot het donker is.

Nu is er afgelopen week erg veel wisseling tussen wolken en zon geweest, dus iets reproduceerbaar testen wordt wel moeilijk. Maar het hele gebeuren reageert eigenlijk helemaal niet of nauwelijks wanneer de zon gaat schijnen en blijft voornamelijk de hele tijd in de wacht- of pauze stand, terwijl de zonnestroom rijkelijk richting het net stroomt (gisteren 3,3 kWh en vandaag weer 1,7 kWh naar het net zonder dat die zaptec ook maar aanstalte maakt om te gaan laden)... En dat is nou precies wat ik wilde voorkomen. Ik vraag me af wat hier nou zo moeilijk aan is; er zijn talloze (plugin) thuisbatterijen op de markt die dit kunstje feilloos beheersen, maar op een of andere manier krijgen de experts van Zaptec dit niet in de vingers, terwijl de stroom in het geval van een laadpaal maar 1 kant op hoeft. Ook die beschreven tijdsintervallen van een kwartier zijn wel heel erg behoudend, zo'n boordlader van een auto kan echt wel snellere wisselingen dan eens per kwartier aan; een remactie waarbij je teruglaadt geeft best wat stroom en duurt echt niet zo lang, maar dat terzijde.

Maar vervolgens werkt ook standaard laden na zo'n zonnelaadpoging niet meer, hij blijft maar wachten. Gelukkig kreeg ik dat uiteindelijk wel weer aan de gang door eerst het zonneladen in de automatische laadstand uit te zetten vóórdat ik naar standaard laden schakel (wat knullig....).

Maar ook nu op dit moment, nu de zon bijna weg is weigert hij gewoon te gaan laden in de automatische stand (zonneladen staat UIT), terwijl er in het huis nauwelijks stroomvraag is (inmiddels alweer meer dan 3 kwartier aan het pauzeren), dus die zaptec sense lijkt wel heel behoudend in het vrijgeven van electriciteit en dat ding lijkt meer kwaad dan goed te doen.

Ik kan dus niet zeggen dat ik heel enthousiast ben over de Zaptec sinds de zonneladen optie beschikbaar is... Hij is vooral heel goed in pauzeren en wachten geworden; er komt gewoon geen prik uit, tenzij ik schakel naar standaard laden. Maar dat is natuurlijk niet waar je zo'n 'slimme' laadpaal voor koopt lijkt me.

Het volgende wat ik maar ga proberen is om de laadpaal en de zaptec sense te verwijderen en weer helemaal opnieuw te installeren, want herstarten van de laadpaal bood geen uitkomst.

• harrie4pres
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:33
Afgelopen woensdag een Zaptec go 2 laten instaleren, Toen het klaar was standaard gaan laden dat werkte goed. Tijdje later kreeg ik de melding dat ik kon gaan zonneladen. Vervolgens dit ingesteld en ging de lader in de wachtstand, Enkele uren wachten terwijl er 1.6 kWh terug werd geleverd gebeurde er maar niets. Het werd al donker en de auto moest vol dus de lader weer op standaard gezet, maar niks! hij bleef in de wachstand staan. De volgende dag van alles geprobeerd, resetten etc. maar niks! Vervolgens installateur gebeld en deze heeft meegekeken en samen nieuwe firmware geinstalleerd, maar nog niks! Ik zou bericht terug krijgen maar nog niks gehoord. Ben benieuwd na al deze reacties hier en mijn ervaring of ik toch beter een andere laadpaal had kunnen kiezen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:59

Quad

Doof

Sense ook al eens gereset?

Hier geen zonneladen geactiveerd, ik mag de kabel niet zomaar over het trottoir leggen dus we laden gewoon wanneer we willen.
En dan denk ik waar praten we over, een volle accu is, na aftrek ERE, ca 1,20 euro, en dan rijden we weer 50km. Welke optie ik ook heb, het is altijd goedkoper dan benzine (oké, met 4.5l/100km nog altijd zuinig) en goedkoper dan voor 36c bij Vattenfall aankloppen per kWh.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:47
harrie4pres schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:16:
Afgelopen woensdag een Zaptec go 2 laten instaleren, Toen het klaar was standaard gaan laden dat werkte goed. Tijdje later kreeg ik de melding dat ik kon gaan zonneladen. Vervolgens dit ingesteld en ging de lader in de wachtstand, Enkele uren wachten terwijl er 1.6 kWh terug werd geleverd gebeurde er maar niets. Het werd al donker en de auto moest vol dus de lader weer op standaard gezet, maar niks! hij bleef in de wachstand staan. De volgende dag van alles geprobeerd, resetten etc. maar niks! Vervolgens installateur gebeld en deze heeft meegekeken en samen nieuwe firmware geinstalleerd, maar nog niks! Ik zou bericht terug krijgen maar nog niks gehoord. Ben benieuwd na al deze reacties hier en mijn ervaring of ik toch beter een andere laadpaal had kunnen kiezen.
Herkenbaar. Wat het bij mij oploste was dat je in de automatische modus eerst het zonneladen moet uitzetten en dan pas het standaardladen starten. En dan werkt standaard laden weer.

Het automatisch laden met zaptec sense (zonder zonneladen) bleef ook eindeloos wachten en ik kreeg dat pas weer aan de praat nadat ik alle snoeren uit de sense had gehaald en hem daarna weer opnieuw aangesloten.

• ewichers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:03
Mag ik vragen aan de personen die al kunnen zonneladen welke firmware ze hebben? Ik zie deze optie namelijk nog nergens staan. Enkel in de app dat het 3.3.0.0 is. Ook geen idee of dit wel de laatste versie is trouwens.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste