Sinds een paar weken ben ik aan het (zonne)laden via de Go 2. Ik gebruik Home Assistant icm met Node Red om het zonneladen te regelen via een flow. Dat werkt goed nadat ik e.e.a. getuned heb in de scripting.
Wel schakel ik zelf niet meer tussen 1 en 3 fasen met zonneladen. Maar het script/flow ondersteund het wel. 3 fasen bij > 3800-4000w en weer naar 1 fase bij < 3200w. Omdat onze panelen ongeveer pieken bij 4 kWh kan ik zo goed als alle zonnestroom richting de auto sturen op 1 fase. Daarnaast heb ik een 'boost knop' in Home Assistant gemaakt waarmee het zonneladen overruled kan worden naar 11kW, dan schakelt het script wel naar 3 fasen.
Momenteel pas ik alleen de laadstroom aan, maar start/stop ik de lader niet meer. Dit heb ik eerder wel gedaan, maar uiteindelijk kreeg ik meerdere HV-storingen in mijn Audi. Het script ondersteund het wel. Maar ik durf dit even niet meer te gebruiken, daarom blijf ik nu met 6A laden (minimale laadstroom) als er minder dan 230*6 (1380w) zonnestroom beschikbaar is. Ook dat kun je natuurlijk zelf uitzetten/aanpassen in de flow.
Al het rekenwerk gebeurt in 'Smart Solar Logic'.
Functies:- 🌞 Laden op zonne-overschot
- ▶️ Script houd rekening met huisverbruik (als je andere apparaten aanzet schakelt het opladen van de auto terug (en visaversa)
- ⚡ Maximaal 250W netafname toegestaan, dit kun je eventueel zelf aanpassen/tunen in script
- 📊 Smoothing over 8 metingen bij 15 sec interval
- 📈 Dynamische laadstroom tussen minimale waarde en 16A
- 🛑 Anti-flapper bij wijzigingen kleiner dan 1A (hier kun je ook 2A van maken, dan schakelt de stroom pas bij 2A verschil omhoog/omlaag).
- 🚀 Boost-modus: 3-fase 16A
- 🔄 Reset smoothing bij wijziging minimale laadstroom
- 🔄 Reset smoothing + terug naar 1-fase na verlaten boost
- ▶️ Laadstroom wordt alleen gezet als amperage wijzigt
De flow maakt gebruik van 2 helpers, die kun je aanmaken onder instellingen > apparaten en diensten > helpers.
Downloaden van flow kan op:
https://x29.nl/zaptec-go-2-flow.json
Deze kun je dan weer importeren in Home Assistant. Wel zul je nog wat Entity ID's moeten aanpassen, zoals het opvragen van het actuele overschot, huisverbruik (via P1 bv), zaptec laadvermogen etc.
Uiteraard gebruiken op eigen risico en mochten jullie nog verbeteringen zien dan hoor ik die graag.
Ps. Hier gelukkig nog geen problemen met de temperatuursensor van de Zaptec Go 2. Alhoewel deze wel 15-20 graden hoger ligt dan de daadwerkelijke temperatuur, maar dat kan dan weer komen doordat de sensor in een plastic casing zit misschien?
[
Voor 5% gewijzigd door
skunky26 op 23-06-2026 17:51
]