[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
zonnepaneelxl schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:43:
@THE_BASE

Dat zou ik ook verwachten aanpassen in portal dan is het goed.

Maar waarom geeft de app dan bij geavanceerde instellingen. Dan nog wel IT aan?

Spanning eraf voor een 30min helpt ook niet.


Is er een manier om deze laadpaal terug te brengen naar de fabrieksinstellingen?

Of misschien zelfs een compleet nieuwe installatie?
Wellicht kun je hier iets mee?

Leanderr in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"

Het is me ook al opgevallen, dat je bepaalde waarden die tijdens configuratie worden ingesteld, niet meer aangepast kunnen worden in de portal.zaptec.com

Mijn boefje is liev!


  • zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:42
@JB
Helaas dit is niet nuttig.

Andere vraag.
aangesloten zoals schema TN 3 Fase.
Staat ingesteld als IT 3 fase.

Kan er nu wel geladen worden?
Of gaat er dan iets mis?

Update:
Probleem opgelost!

Zaptac app verwijderen op telefoon.
Zaptec app installeren op telefoon
Opnieuw configureren als installateur (toevoegen door het juiste serienummer te gebruiken)
Hierna kon wel het juiste Grid geselecteerd worden op de zaptec (TN 3 Fase)

[ Voor 43% gewijzigd door zonnepaneelxl op 19-06-2026 12:33 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP


  • YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:20

YannickSpinner

Redacteur
Voor getroffenen en geïnteresseerden: Tweakers heeft op basis van dit topic vragen bij Zaptec uitgezet en inmiddels antwoord ontvangen. Daar is dit nieuwsbericht uitgevloeid.
TL;DR als je slachtoffer bent kun je het beste contact opnemen met de installateur/verkoper. Je zou gratis vervanging moeten krijgen.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
YannickSpinner schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:57:
Voor getroffenen en geïnteresseerden: Tweakers heeft op basis van dit topic vragen bij Zaptec uitgezet en inmiddels antwoord ontvangen. Daar is dit nieuwsbericht uitgevloeid.
TL;DR als je slachtoffer bent kun je het beste contact opnemen met de installateur/verkoper. Je zou gratis vervanging moeten krijgen.
Fijn dat jullie dit opgepakt hebben, dank!

Wat ik nog mis in dit artikel; vanaf welke SN zijn de vernieuwde laadrobots die het probleem zeker NIET hebben? Ik kan me niet voorstellen dat daar geen vanaf-reeks aan gekoppeld kan worden :? Helaas kunnen ze het voor de “1st gen” niet pinpointen klaarblijkelijk.

Mijn boefje is liev!


  • YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:20

YannickSpinner

Redacteur
@JB Geen dank hoor, jullie bedankt voor de discussie en inventarisatie hier.
Over het SN heb ik helaas geen verdere info over gekregen. Tussen jou en mij, ik vermoed dat de fabrikant daar geen uitspraken over doet omdat anders mensen met die serienummers direct gaan bellen, ook als ze geen problemen hebben. Misschien is het volledig willekeurig welke een foute sensor hebben? Hoe dan ook, alle info die ik heb staat in het artikel.
Succes met de verdere afhandeling! Heel vervelend dit :(

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
YannickSpinner schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:18:
@JB Geen dank hoor, jullie bedankt voor de discussie en inventarisatie hier.
Over het SN heb ik helaas geen verdere info over gekregen. Tussen jou en mij, ik vermoed dat de fabrikant daar geen uitspraken over doet omdat anders mensen met die serienummers direct gaan bellen, ook als ze geen problemen hebben. Misschien is het volledig willekeurig welke een foute sensor hebben? Hoe dan ook, alle info die ik heb staat in het artikel.
Succes met de verdere afhandeling! Heel vervelend dit :(
Ja dat is zeker “firma open deur” maar er zitten ook al gedupeerden tussen die inmiddels aan de 3e laadrobot zitten zoals @cvs79, lekker als je oude stock swap krijgt, wederom stuk gaat en weer een installateur kan bellen om te komen…

Mijn boefje is liev!


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@ASW1 kun je de post van @YannickSpinner naar het nieuwsbericht aub pinnen?

Mijn boefje is liev!


  • droiverd
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:41
Heeft iemand ook ervaring met een “sticky single phase” ?

meestal laadt ik op zonnestroom 5a 6 kw einde vd dag. Als ik dan een elektrisch apparaat aanzet gaat hij terug naar 1 fase 3.5kw. Het lukt de zaptec vervolgens niet weer terug te schakelen naar 3 fases. De enige oplossing die ik heb gevonden is stekker eruit en er weer in :(

  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

JB schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:20:
[...]
Ja dat is zeker “firma open deur” maar er zitten ook al gedupeerden tussen die inmiddels aan de 3e laadrobot zitten zoals @cvs79, lekker als je oude stock swap krijgt, wederom stuk gaat en weer een installateur kan bellen om te komen…
Hoe is het vervangen gegaan? Heeft je originele installateur het vervangen zonder dat je een factuur krijgt?
Ik denk ik vraag het hier ook even, want ik vroeg het me af onder het nieuwsbericht: Kecin in 'Zaptec erkent fout in temperatuursensor Go 2-laadpalen, geeft gratis vervanging'

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Kecin schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:52:
[...]

Hoe is het vervangen gegaan? Heeft je originele installateur het vervangen zonder dat je een factuur krijgt?
Ik denk ik vraag het hier ook even, want ik vroeg het me af onder het nieuwsbericht: Kecin in 'Zaptec erkent fout in temperatuursensor Go 2-laadpalen, geeft gratis vervanging'
Het varieert hier. Sommigen hebben een swap van hun installateur gehad, waarbij ik vermoed dat er geen extra kosten zijn gerekend. Anderen hebben dit zelf gedaan, of moeten dit nog doen.

Mijn boefje is liev!


  • cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10
Via installateur maar die is ook niet gratis. Die kosten tellen ook op. En Zaptec geeft niet thuis volgens mijn installateur voor die kosten

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met dit weer is het toch wel erg lekker voorsorteren op 2027 met Zonneladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foMcNGze0movhZIu5-QNrpMVhn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDV8saZOgskSHdARdOY2mWjy.jpg?f=fotoalbum_large

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
cvs79 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:07:
Via installateur maar die is ook niet gratis. Die kosten tellen ook op. En Zaptec geeft niet thuis volgens mijn installateur voor die kosten
Precies… en dan heb je nog 2 opties;

- installateur die jouw aangekochte Zaptec Go 2 plaatst (en nog een keer moet vervangen)
- installateur die de Zaptec Go 2 ook zelf heeft geleverd

In beide gevallen, zal de installater zijn kosten niet bij Zaptec kunnen verhalen, verwacht ik…

Wat me vandaag overigens ook opviel, maar ik weet niet of dat al eerder benoemd cq. gezien is; het display was uitgeschakeld. Ik vermoed omdat het dus zo warm is… :? Iemand dit ook al geconstateerd? Het “Z” logo was dus weg, maar de witte “idle” ring lichtte nog wel op (lastig zichtbaar op de foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0IM405fynn1EgO-8pzY5ENpl8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6eULiF03epC5jvK4Y1lXgVh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!


  • lucpat
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:27
Kecin schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:52:
[...]

Hoe is het vervangen gegaan? Heeft je originele installateur het vervangen zonder dat je een factuur krijgt?
Ik denk ik vraag het hier ook even, want ik vroeg het me af onder het nieuwsbericht: Kecin in 'Zaptec erkent fout in temperatuursensor Go 2-laadpalen, geeft gratis vervanging'
Ik heb van Zaptec een retourinstructie gekregen, kan de Zaptec dus kosteloos retourneren en ik kan de herinstallatiekosten tot €120 bij Zaptec terugvragen.

  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

lucpat schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Ik heb van Zaptec een retourinstructie gekregen, kan de Zaptec dus kosteloos retourneren en ik kan de herinstallatiekosten tot €120 bij Zaptec terugvragen.
Ah kijk, dat geeft duidelijkheid. Keurig dat ze die installatiekosten ook voor rekening nemen. 120 euro lijkt me ook een geschikt bedrag! Hoe gaat het eigenlijk met je MDI meter enzo, die is dan natuurlijk weer nieuw, als je een inboeker hebt voor ERE's dan moet je daar een nieuwe laadpaal aanmelden (oude verwijderen?) en dan klaar?

[ Voor 19% gewijzigd door Kecin op 19-06-2026 20:18 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A


  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Ik vind het ook netjes, ja het kan altijd meer zijn, maar ze hadden het niet hoeven doen.

Ik ben vooral blij dat Zaptec het erkend. Ik had de tweakers redactie getipt dus dank daarvoor @YannickSpinner nadat -en ik ga het toch zeggen-, ik hier eerder voor gek verklaard werd dat ik spijkers op laag water aan het zoeken was om een paar kapotte paaltjes. Maar het is dus een structureel probleem, zij het 1% van het totaal, voor 276 mensen is het dus vervelend en voor zij die dit via een monteur hebben laten doen nog vervelender. Ik begrijp dan ook niet dat mijn reactie door sommigen gebaggeteliseerd moest worden. Het is gewoon een ontzettende rompslomp en als je denkt dat jouw monteur die paal binnen de dag en gratis vervangt of dat het allemaal niet zo erg is als je 2 of 3 of 4 weken ergens anders moet laden, dan vind ik dat gewoon ontzettend naïef.

Ik meen oprecht dat je laden net als internet tegenwoordig als nutsvoorziening mag zien en dat daar andere zekerheden bij horen dan een RMA procedure die in mijn geval alleen al 3 weken heeft geduurd, van aanvraag tot vervanging en dan moet ik de paal morgen nog zelf monteren, en dat kan ik gelukkig, maar als je dus overgeleverd bent aan een installateur mogelijk nog veel langer.

discogs


  • Sabas79
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-06 23:08
Ik heb afgelopen dinsdag via Laadpaaltje.com een Zaptec Go 2 laten installeren op de oprit. De auto komt pas aanstaande dinsdag. Ik was ondertussen al wat aan het spelen met de app en zag in eerste instantie de optie: Smart Eco Mode staan. Via de instructie van Frank energie had ik deze uitgeschakeld en mijn Zaptec account aan het Slim laden van Frank gekoppeld. Echter leek me dat weer niet handig want om gewoon te kunnen laden zal ik dan elke keer in de Frank app moeten gaan om dit handmatig aan te geven.


Ik heb de laadpaal vervolgens verwijderd uit de Frank Slim Huis. Echter zie ik nu de optie Eco niet meer terug in de app. Wel via het Zaptec Portaal, maar daar blijft hij grijs en kan ik het niet activeren.


Iemand een idee hoe ik de Eco modus weer terug krijg?

Ik heb mijn wachtwoord van Zaptec gewijzigd na het verwijderen van de koppeling in de Frank app. En daarnaast een mailtje naar Frank gestuurd met het verzoek om een eventuele nog bestaande koppeling handmatig te verwijderen. Alleen nog geen reactie van Frank.

Positieve is dat het zonnebaden al wel actief staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLL90eNQJiO-8dOzRbLIGWGszjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rwx9JotCL5V2EIgSwFo1Fkcj.png?f=fotoalbum_large

  • richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
cvs79 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:07:
Via installateur maar die is ook niet gratis. Die kosten tellen ook op. En Zaptec geeft niet thuis volgens mijn installateur voor die kosten
Oh dat is wel erg slecht, garantie zit toch echt bij de installateur als die ook de wallbox heeft geleverd.

  • harrie4pres
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:57
Nadat mijn problemen met de lader (die op pauze bleef staan) waren verholpen, ik kon weer standaard laden, vanmiddag mooi wezen zonneladen, ging prima. Hierna gereden en wilde voor een rit van morgen nog even weer standaard vol gaan laden; app op standaard gezet maar helaas, sindsdien weer op pauze.

Doet niks meer van alles geprobeerd maar helaas. :-( Ik heb de Zaptec go 2 via een installateur aangeschaft, maar ik heb gelukkig nog niet betaald. Zit er wel aan te denken om een andere laadpaal te nemen. Of zijn er ook toch wel veel mensen met wel een goede Zaptec go 2?

  • Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:20

Quad

Doof

@harrie4pres 99% van de Zaptec Go 2 gebruikers heeft geen problemen. (bron, artikel op de FP)

Is natuurlijk wel een iets ander probleem dan wat jij ervaart. En ik zou dat toch bij installateur opzoeken.

Het lijkt alsof hij geen goede communicatie met de Sense heeft. Heb je die al eens herstart?

[ Voor 52% gewijzigd door Quad op 19-06-2026 23:11 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd


  • jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:36
harrie4pres schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:38:
Nadat mijn problemen met de lader (die op pauze bleef staan) waren verholpen, ik kon weer standaard laden, vanmiddag mooi wezen zonneladen, ging prima. Hierna gereden en wilde voor een rit van morgen nog even weer standaard vol gaan laden; app op standaard gezet maar helaas, sindsdien weer op pauze.

Doet niks meer van alles geprobeerd maar helaas. :-( Ik heb de Zaptec go 2 via een installateur aangeschaft, maar ik heb gelukkig nog niet betaald. Zit er wel aan te denken om een andere laadpaal te nemen. Of zijn er ook toch wel veel mensen met wel een goede Zaptec go 2?
Mijn GPN 025xxx doet het sinds de installatie, 14.01.'26 prima. Hangt aan de ONO kant vd woning met alleen de ochtendzon tussen 6 en 7. De rest vd de dag dus onbeschenen. Auto komt te laat thuis om van zonneladen gebruik te kunnen maken.

Werd vanaf het begin beheerd door Tibber. Na overstap naar Zonneplan, beheer nu bij Zaptec met Slim laden. Maar auto wordt alleen ingeplugd bij de juiste stroomprijs

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC


  • harrie4pres
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:57
Het lijkt alsof hij geen goede communicatie met de Sense heeft. Heb je die al eens herstart?

Ja dat had ik ook al geprobeerd, maar het zou toch ook niet zo moeten zijn, dat als je wilt wisselen tussen laadmodi dat je iedere keer de boel moet herstarten.

  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:39
JB schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Wat me vandaag overigens ook opviel, maar ik weet niet of dat al eerder benoemd cq. gezien is; het display was uitgeschakeld. Ik vermoed omdat het dus zo warm is… :? Iemand dit ook al geconstateerd? Het “Z” logo was dus weg, maar de witte “idle” ring lichtte nog wel op (lastig zichtbaar op de foto).

[Afbeelding]
zojuist de kabel ingestoken terwijl lader in de zon hangt, en idd geen logo op het scherm (voelde idd wel warm). De idle ring heb ik maar op 1% helderheid staan, dus die zal ik sowieso niet zien als de zon erop schijnt haha

  • DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44
Hey,

Klopt het dat er geen utp aansluiting zit in de go 2? Nu aan het aansluiten, maar zie het niet

  • Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:20

Quad

Doof

@DarkShadow Klopt.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd


  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Net de nieuwe paal gehangen, SN GPN0756XX firmware toen ie aankwam 3.1.0.8, na update 3.3.0.0.
Opnieuw gekoppeld in Tibber en Joulo, whish me luck.

discogs


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:34:
Net de nieuwe paal gehangen, SN GPN0756XX firmware toen ie aankwam 3.1.0.8, na update 3.3.0.0.
Opnieuw gekoppeld in Tibber en Joulo, whish me luck.
Hoe ziet dat er in Joulo uit? Gewoon een 2e paal die verder gaat met ERE?

Mijn boefje is liev!


  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
JB schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Hoe ziet dat er in Joulo uit? Gewoon een 2e paal die verder gaat met ERE?
Ja ik kon gewoon vanuit de Joulo portal een sync doen met de zaptec portal, Joulo detecteerde de nieuwe paal een heeft hem ingeladen. De oude paal laat ik staan voor die 12 eu die die aan ERE credits heeft gegenereerd.

discogs


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:25:
[...]


Ja ik kon gewoon vanuit de Joulo portal een sync doen met de zaptec portal, Joulo detecteerde de nieuwe paal een heeft hem ingeladen. De oude paal laat ik staan voor die 12 eu die die aan ERE credits heeft gegenereerd.
Aah mooi! Koppeling locatie is natuurlijk nog intact, dus nieuwe paal wordt daarmee gedetecteerd d:)b

Mijn boefje is liev!


  • casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
targaryanwolf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:53:
Iemand ook het probleem dat je om de haverklap opnieuw in de app moet inloggen? Heb de app al een paar keer verwijderd, blijft elke x een gedoe.
edit:
Samsung S25 (Android)
Lijkt hier opgelost sinds Android 17 ( hele kleine en korte steekproef ...)

  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Het is nu 13:15 en hij hangt vol in de zon en hij is 51.4 graden op dit moment.

discogs


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:16:
Het is nu 13:15 en hij hangt vol in de zon en hij is 51.4 graden op dit moment.
59.1 graden vol in de zon tijdens het laden nu :)
edit:
56.3 graden nu maar nog steeds vol in de zon…

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 20-06-2026 14:32 ]

Mijn boefje is liev!


  • jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-06 18:38
casperjoost schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Lijkt hier opgelost sinds Android 17 ( hele kleine en korte steekproef ...)
Wordt elke dag eruitgegooid, ok mijn telefoon draait android 16, maar zou daarop ook gewoon goed moeten draaien. Mag hopen dat ze wat meer aandacht gaan schenken aan de app, dit is echt super annoying.

  • Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-06 19:38
jan100 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Wordt elke dag eruitgegooid, ok mijn telefoon draait android 16, maar zou daarop ook gewoon goed moeten draaien. Mag hopen dat ze wat meer aandacht gaan schenken aan de app, dit is echt super annoying.
Hier gisteren idem 2x tijdens het laden. Ook Android 16. Vandaag weer niet. Onvoorspelbaar.

  • Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-06 19:38
Het zonneladen gaat goed maar.....ik stel de app in op zonladen overschot, staat ingesteld maar toch gaat de paal met 11KW laden. Heb toen gepauzeerd en de stekker uit de auto gehaald. Weer opnieuw begonnen en dan dus wachten op stroom overschot. Nu, dat was er voldoende maar het Zaptec kwartiertje hè :-(
Als het dan eenmaal draait zoals gisteren met volle zon, gaat dat prima, maar als het half bewolkt is dan kun je de pech hebben dat het laden nooit gaat beginnen, of zeg ik iets geks?
Kortom, ik zal nog wel een paar kromme dingen tegenkomen met laden maar gisteren was eigenlijk top.
Plaatje 1 was om 14.45 en plaatje 2 om 16.30 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi6NoktchcsIYSHXmmx6cKsCeRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pefrju9D8Fla0Ax71YLGNVb2.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11W6PJt4QJkrVRgNwtCHjpLbdRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F40GyFEpCK36UyzEvw4vir5b.jpg?f=fotoalbum_large
Er draaiden ook 2 airco's anders was de netto opbrengst iets meer geweest.

  • zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 11:03

zup

Galois schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:56:
Als nieuwe Zaptec Go 2 gebruiker ben verbaasd over het ontbreken van deze optie. Of ik begrijp het niet goed...

Ik heb ook de Zaptec Sense voor load balancing. Deze werkt alleen als de lader op 'automatisch' staat.

Nu heb ik een dubbeltarief contract en ondanks dat het maar 1,5 ct/kWh scheelt, is het een kleine moeite om de auto door de week pas om 23.00 te laten starten met laden. Dat kan heel mooi in de Zaptec app met de optie 'gepland'.

Maar wat ik dan begrijp is dat de load balancing dan wordt uitgeschakeld. Mijn reactie is dan: "HE? Waar slaat dit op? Waarom?". Het maakt toch niet uit hoe laat ik laad? Waarom als ik dat uitstel, kan dat alleen maar door de load balancing functie uit te zetten?

Zelfs mijn vaatwasser heeft een eenvoudige 'start uitstellen' functie. Waarom heeft Zaptec dat niet en waarom wordt als je voor 'gepland' kiest om pas om 23.00 te starten, de load balancing uitgeschakeld.

Is dit echt zo stom of is het mijn beperkte ervaring met laders dat ik niet door heb waarom deze keuze zo zit?
Loop als nieuwe gebruiker tegen hetzelfde raadsel aan!

Ik wil gepland laden gebruiken om zelf wat meer controle te krijgen over hoeveel er op welke momenten van de dag geladen moet worden. Dit omdat ik geen vaste vertrektijd heb en dus eco modus of de talloze externe slim laden app niet betrouwbaar kan gebruiken.

Ook ik verwonder me over het feit dat ik Sense niet als load balancer kan gebruiken. Ik begrijp dat een load balancer kan interfereren met een laadplan en dat dat voor sommige gebruikers ongewenst kan zijn. Maar voor mij maakt dat geen knoop uit. Waarom biedt Zaptec dan geen optie om toch Sense in te schakelen ? Geen enkel probleem dat het laden even gereduceerd wordt doordat de wasmachine gaat draaien. Ik wil alleen controle dat er geladen wordt gedurende blokken dat de elektriciteitsprijs laag is.

Momenteel gebruik ik Tibber en gebruik nu de Pulse als load balancer (Heb overigens nog geen bevestiging dat dat ook inderdaad werkt. Tot nu toe heeft de Pulse niet ingegrepen). Liefst ben ik natuurlijk onafhankelijk van een energie levrancier en gebruik ik Sense.

Anderen ervaring met dergelijke wensen en de onmogelijkheid om die met Zaptec te realiseren? Work-arounds?

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@zup wat wil je precies weten? Loadbalancing werkt 100% met een Pulse icm de Zaptec Go (2).

Sinds ik de 2 heb, werkt ook een 1 <> 3 fasen schakelen bij zonneoverschot. Hoe Tibber dat precies doet en/of het ook met die 15 minuten time-out werkt, weet ik nog niet, maar ik zie (en hoor) duidelijk dat er geschakeld wordt tussen fasen.

Volgens mij heb jij met Tibber nu de sweet spot (net zoals ik), waarmee je;

- loadbalanced
- slim kunt laden
- zonneoverschot daarin meegenomen wordt (adhv je ingestelde vertrektijd)
- de optie tot backoffice functionaliteit eventueel ook aanwezig is
- ERE

Mijn boefje is liev!


  • RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:23
Ik merk dat ik erg “moe” wordt van mijn Zaptec go 2. Gisteren, na toevallig dit forum te hebben gelezen, zonneladen geactiveerd op mijn zaptec go2. Bijzonder weinig berichtgeving (geen!) van gehad vanuit zaptec zelf over deze functionaliteit. Terwijl ze wel reclame maken met zonneladen.

Vervolgens hoopte ik vandaag dat het fatsoenlijk zou werken. Nou, nee. Hij schakelt niet tussen 1 of 3 fase. Ook blijft hij met 2,3kW laden op 1 fase. Hij laadt niet met meer of met minder vermogen. Dit terwijl er op de andere fases gewoon terug geleverd wordt. Begin te merken dat de 1600 euro die deze laadpaal gekost heeft, weggegooid geld is.

Ik had net zo goed mijn tesla planning van 11:00 tot 15:00 en hem via een gewoon stopcontact a 1 fase 10amp kunnen laten laden. Dat had ik minder hoeven te micromanagen. En had ik 1600 euro niet hoeven uit te geven.

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:14
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:44:


Volgens mij heb jij met Tibber nu de sweet spot (net zoals ik), waarmee je;

- loadbalanced
- slim kunt laden
- zonneoverschot daarin meegenomen wordt (adhv je ingestelde vertrektijd)
- de optie tot backoffice functionaliteit eventueel ook aanwezig is
- ERE
Optie voor backoffice heb je niet meer als je al aan Tibber gekoppeld bent.

Verder begrijpelijk dat je niet aan Tibber vast wilt zitten voor loadbalancing.

  • jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-06 18:38
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:44:
@zup wat wil je precies weten? Loadbalancing werkt 100% met een Pulse icm de Zaptec Go (2).

Sinds ik de 2 heb, werkt ook een 1 <> 3 fasen schakelen bij zonneoverschot. Hoe Tibber dat precies doet en/of het ook met die 15 minuten time-out werkt, weet ik nog niet, maar ik zie (en hoor) duidelijk dat er geschakeld wordt tussen fasen.

Volgens mij heb jij met Tibber nu de sweet spot (net zoals ik), waarmee je;

- loadbalanced
- slim kunt laden
- zonneoverschot daarin meegenomen wordt (adhv je ingestelde vertrektijd)
- de optie tot backoffice functionaliteit eventueel ook aanwezig is
- ERE
Loadbalancing werkt uitsluitend correct wanneer je slim laden uitschakelt.


Misschien dat het met Tibber werkt door logica aan kant Tibber, maar met andere providers werkt de combi zeker niet - heel onlogisch en ook niet vermeld in de specs.

De combi slim laden + load balancing zou naar mijn idee wel degelijk correct moeten werken (zoals dat bij zonneplan ook correct werkt).

Maak me al helemaal zorgen of ze de combi slim laden + zonneladen werkend gaan krijgen.


Dus: auto aansluiten:
Stap 1: Is er zon-overschot -> zoja -> direct laden.
Stap 2: Is slim laden ingeschakeld? -> zodra zon niet meer schijnt overstappen naar slim laden

PLUS load-balancing moet ingeschakeld blijven.

Dat er dan een kansje is dat je auto niet helemaal vol laad, gaan meeste mensen voor lief nemen.
Maar ook dat is slim op te lossen natuurlijk, door bijv. elk uur uit te rekenen hoeveel speling er nog is voor ingestelde deadline, zodra deze onder 3 uur komt -> gewoon volle bak laden

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ASW1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:06:
[...]


Optie voor backoffice heb je niet meer als je al aan Tibber gekoppeld bent.

Verder begrijpelijk dat je niet aan Tibber vast wilt zitten voor loadbalancing.
Zeker wel. Dat is precies de reden waarom Zaptec interessant is. Zaptec laat meer kapiteins toe (via API in geval van Tibber). Dan de backoffice en ERE via OCPP.

Wil je de post van @YannickSpinner pinnen als de TS van dit topic? Dat is erg bruikbare informatie als je tegen het probleem van de temperatuur sensor aanloopt en de laadpaal vervangen moet worden.

YannickSpinner in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 21-06-2026 13:49 ]

Mijn boefje is liev!


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
jan100 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Loadbalancing werkt uitsluitend correct wanneer je slim laden uitschakelt.


Misschien dat het met Tibber werkt door logica aan kant Tibber, maar met andere providers werkt de combi zeker niet - heel onlogisch en ook niet vermeld in de specs.

De combi slim laden + load balancing zou naar mijn idee wel degelijk correct moeten werken (zoals dat bij zonneplan ook correct werkt).

Maak me al helemaal zorgen of ze de combi slim laden + zonneladen werkend gaan krijgen.
Waar heb je het nu precies over? Ik gebruik de Zaptec Go 2 (almede de voorganger) met de Pulse van Tibber. Slim laden werkt perfect icm loadbalancing. De Pulse heeft vanaf het begin al beperkingen, dus of ik dan afhankelijk ben van functionaliteit die ik niet kan genieten of een energieleverancier die het (wel) regelt...

De combi slim laden + zonneladen werkt dus ook. Ik heb nu al meermaals gezien dat Tibber de Zaptec Go 2 knijpt naar 1 fase en op 1,6 kW aan het laden is, obv zonneoverschot. Het zal wellicht minder naadloos werken dan hoe Zaptec het geimplementeerd heeft met de Sense, maar je hebt daar in ieder geval wel loadbalancing + slim laden voor terug ;)

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 21-06-2026 13:50 ]

Mijn boefje is liev!


  • harrie4pres
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:57
Ik kan alleen maar zonneladen, standaard lukt niet dan blijft hij in de wachtstand, wordt lastig rijden als de zon niet schijnt. Omdat de zon nu schijn dan maar snel nog even laden, kreeg de volgende stand :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgbnWu2sYym7pCwjWp6BCmn4XoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dTXhPqAXvyEWoB3F7ylow0o3.png?f=fotoalbum_large

Goed voor de ERE !!!!

  • jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-06 18:38
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Waar heb je het nu precies over? Ik gebruik de Zaptec Go 2 (almede de voorganger) met de Pulse van Tibber. Slim laden werkt perfect icm loadbalancing. De Pulse heeft vanaf het begin al beperkingen, dus of ik dan afhankelijk ben van functionaliteit die ik niet kan genieten of een energieleverancier die het (wel) regelt...

De combi slim laden + zonneladen werkt dus ook. Ik heb nu al meermaals gezien dat Tibber de Zaptec Go 2 knijpt naar 1 fase en op 1,6 kW aan het laden is, obv zonneoverschot. Het zal wellicht minder naadloos werken dan hoe Zaptec het geimplementeerd heeft met de Sense, maar je hebt daar in ieder geval wel loadbalancing + slim laden voor terug ;)
Ik heb het over: Zaptec icm Sense - Dat is het totaalpakket die Zaptec aanbiedt - maar het werkt dus niet als totaalpakket (dus Slim laden icm loadbalancing van zaptec zelf). Tibber heeft blijkbaar een oplossing, maar ik bedoel dus: Zaptec icm andere aanbieders als Tibber.

  • ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 23:14

ITsEZ

parttime all-rounder

Mijn Zaptec staat inmiddels wel op 3.3.0.0, maar zonneladen is nog nergens te bekennen (en ook een aanmeldknop niet). Volgende keer maar weer een ander merk… |:(

What you see is always what you get.


  • 00s3
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:45
harrie4pres schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:31:
Ik kan alleen maar zonneladen, standaard lukt niet dan blijft hij in de wachtstand, wordt lastig rijden als de zon niet schijnt. Omdat de zon nu schijn dan maar snel nog even laden, kreeg de volgende stand :D [Afbeelding]

Goed voor de ERE !!!!
WIl je niet ongerust maken, dat kreeg ik ook op deze manier weergegeven en toen was mijn laadunit al aan het zeuren met de temperatuur sensor.

  • Tokheim
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:53
ITsEZ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:33:
Mijn Zaptec staat inmiddels wel op 3.3.0.0, maar zonneladen is nog nergens te bekennen (en ook een aanmeldknop niet). Volgende keer maar weer een ander merk… |:(
Zaptec app van je telefoon afhalen en opnieuw installeren, dan komt de zonnenlaad aanmeldknop tevoorschijn!

  • RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:23
ITsEZ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:33:
Mijn Zaptec staat inmiddels wel op 3.3.0.0, maar zonneladen is nog nergens te bekennen (en ook een aanmeldknop niet). Volgende keer maar weer een ander merk… |:(
Ik heb de app uitgelogd en opnieuw ingelogd voordat ik me voor zonneladen kon aanmelden. Daarna duurde het nog even voor het geactiveerd was.

  • ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 23:14

ITsEZ

parttime all-rounder

Tokheim schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Zaptec app van je telefoon afhalen en opnieuw installeren, dan komt de zonnenlaad aanmeldknop tevoorschijn!
Thanks, en dan nu een paar weken wachten zoals ik het lees :'(

What you see is always what you get.


  • Tokheim
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:53
ITsEZ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Thanks, en dan nu een paar weken wachten zoals ik het lees :'(
Nee, bij mij binnen 1 week!

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ITsEZ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:33:
Mijn Zaptec staat inmiddels wel op 3.3.0.0, maar zonneladen is nog nergens te bekennen (en ook een aanmeldknop niet). Volgende keer maar weer een ander merk… |:(
Log eens uit en in. Is hier al een paar keer aangegeven. |:(

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ITsEZ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Thanks, en dan nu een paar weken wachten zoals ik het lees :'(
Ongeduldig. Duurde hier een werkdag.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:14
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Wil je de post van @YannickSpinner pinnen als de TS van dit topic? Dat is erg bruikbare informatie als je tegen het probleem van de temperatuur sensor aanloopt en de laadpaal vervangen moet worden.
Wil je het topic overnemen? Ik ben niet van plan te gaan modereren hier.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:52:
[...]


Wil je het topic overnemen? Ik ben niet van plan te gaan modereren hier.
Prima, maak me maar mede TS als dat kan?

Mijn boefje is liev!


  • Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20

Galois

1811 - 1832

Ik krijg na elke oplaadsessie een rare foutmelding. Als de auto vol is, krijg ik van de Zaptec app de melding dat de oplaadsessie voltooid is, maar als ik vervolgens de app open dan staat er een foutmelding (zie hieronder) in beeld.

Deze melding komt dus nadat de auto vol is. Alles is dus goed gegaan tot dit punt. Als ik de kabel dan loskoppel, schiet de laadrobot ook gelijk in de normale standby stand (witte ring) en is alles weer normaal.

Iemand bekend met dit probleem? En een oplossing?
(ik heb de vraag al bij Zaptec neergelegd, maar die 'willen' mij niet helpen omdat ik bij de installateur moet zijn. Volgens Zaptec zijn zij de 'experts'. Vooralsnog maakt mijn installateur zich nog niet heel druk (aangezien alles het gewoon doet) en ging het uitzoeken hoe dit zou kunnen... (voor mijn gevoel is hij te druk en heeft dit alles behalve prioriteit :)).

Ik kan al googlend geen reden vinden voor deze foutmeling of soortgelijke ervaringen. Gemini geeft als mogelijke oorzaak een 'cel balanceren' van de auto. De auto is vol en gaat dan over op 'druppelladen' oid en vraagt steeds een beetje stroom. Dit vindt de Zaptec niet fijn en gaat in deze foutstand.
Klinkt op zich aannemelijk, maar ik wil deze foutmelding niet, dus wil ik een oplossing... :)
Ik heb een Zaptec Go 2 incl. load balancing en ik laad er een VW Passat GTE mee op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veQtX6Hky7PZFafRCxVxNJlVmD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLXWGAnsr8h1N9MjcUe2pIz0.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:14
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:02:
[...]

Prima, maak me maar mede TS als dat kan?
Ik zou niet weten hoe dat moet, misschien kun je het een mod vragen?

  • farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

Zouden jullie Zaptec Go2 adviseren op dit moment of afwachten? Heb nu een 1-fase laadpaal aan de gevel voor voorheen een Kona EV, die is deze week vervangen door een Polestar2. De Kona kon alleen 1 fase laden, nu heb ik dus behoefte aan 3-fase laadpaal EN ik heb (te)veel zonnepanelen ergo ik vind load balancing en zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken erg interessant, maar wat ik hier allemaal leest houdt me even tegen om deze laadpaal te kopen...
Ik red me wel even met de huidige laadpaal dus ik kan het me veroorloven om te wachten, maar liever zou ik natuurlijk automatisch zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken, nu moet ik dat handmatig doen.

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door JB op 22-06-2026 10:07 ]

Mijn boefje is liev!


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
farmacop schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:39:
Zouden jullie Zaptec Go2 adviseren op dit moment of afwachten? Heb nu een 1-fase laadpaal aan de gevel voor voorheen een Kona EV, die is deze week vervangen door een Polestar2. De Kona kon alleen 1 fase laden, nu heb ik dus behoefte aan 3-fase laadpaal EN ik heb (te)veel zonnepanelen ergo ik vind load balancing en zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken erg interessant, maar wat ik hier allemaal leest houdt me even tegen om deze laadpaal te kopen...
Ik red me wel even met de huidige laadpaal dus ik kan het me veroorloven om te wachten, maar liever zou ik natuurlijk automatisch zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken, nu moet ik dat handmatig doen.
Ik ben nog altijd van mening dat Zaptec een geweldige thuislader is, een van de beste zo niet. Maar als het je om de zekerheid van Zonneladen te doen is dan zijn er ook andere opties die al dan niet beter werken.

In mijn geval werkt het Zonneladen met de Zaptec goed: staat op de automatische zonneladen stand, bij voldoende opwek start het laden van de auto en als er geen voldoende opwek meer is dan stopt hij. In combinatie met Zaptec Sense houdt hij ook de wasdroger en airco of andere energieslurpende apparaten in de gaten en stopt dan ook het Zonneladen. Ik vind het nog altijd een fijn ding, maar heb dan ook geen problemen (gehad).

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Ik zou niet weten hoe dat moet, misschien kun je het een mod vragen?
@Notna kun jij hierin helpen? We willen graag het nieuwsbericht van @YannickSpinner pinnen, maar wellicht is er in de toekomst ook nog wel wat extra werk nodig, waarbij @ASW1 aan heeft gegeven hierin weinig te kunnen betekenen (volgens mij heeft hij uiteindelijk ook geen Zaptec Go (2) genomen). Kun jij me mede-TS maken?

Mijn boefje is liev!


  • brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:15
Galois schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:07:
Ik krijg na elke oplaadsessie een rare foutmelding. Als de auto vol is, krijg ik van de Zaptec app de melding dat de oplaadsessie voltooid is, maar als ik vervolgens de app open dan staat er een foutmelding (zie hieronder) in beeld.

Deze melding komt dus nadat de auto vol is. Alles is dus goed gegaan tot dit punt. Als ik de kabel dan loskoppel, schiet de laadrobot ook gelijk in de normale standby stand (witte ring) en is alles weer normaal.

Iemand bekend met dit probleem? En een oplossing?
(ik heb de vraag al bij Zaptec neergelegd, maar die 'willen' mij niet helpen omdat ik bij de installateur moet zijn. Volgens Zaptec zijn zij de 'experts'. Vooralsnog maakt mijn installateur zich nog niet heel druk (aangezien alles het gewoon doet) en ging het uitzoeken hoe dit zou kunnen... (voor mijn gevoel is hij te druk en heeft dit alles behalve prioriteit :)).

Ik kan al googlend geen reden vinden voor deze foutmeling of soortgelijke ervaringen. Gemini geeft als mogelijke oorzaak een 'cel balanceren' van de auto. De auto is vol en gaat dan over op 'druppelladen' oid en vraagt steeds een beetje stroom. Dit vindt de Zaptec niet fijn en gaat in deze foutstand.
Klinkt op zich aannemelijk, maar ik wil deze foutmelding niet, dus wil ik een oplossing... :)
Ik heb een Zaptec Go 2 incl. load balancing en ik laad er een VW Passat GTE mee op.

[Afbeelding]
Is dit niet wat die temperatuursensor ook kan doen. Continu aan- en uitschakelen? Met andere woorden, een voorloper op eventuele ellende? Hoop het niet voor je

  • Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20

Galois

1811 - 1832

brukskeluuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Is dit niet wat die temperatuursensor ook kan doen. Continu aan- en uitschakelen? Met andere woorden, een voorloper op eventuele ellende? Hoop het niet voor je
Lijkt mij niet toch? Het gebeurt alleen NA de melding 'oplaadsessie voltooid'.
Als het een issue zou zijn met die tempsensor, dan zou je verwachten dat het ook op andere momenten gebeurt?

Ik wil in ieder geval geen foutmelding... ook al 'maakt het niet uit en werkt alles naar behoren'.

Ben benieuwd wat mijn installateur mee komt en of ze dan Zaptec al gecontacteerd hebben (volgens Zaptec kan dat alleen via de installateur, kreeg ik in een geautomatiseerd mailtje van Zaptec).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.


  • Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:25
zonnepaneelxl schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:28:
ik heb nu een Zaptec go 2 geïnstalleerd.

Echter met het configureren heb ik niet goed opgelet.
ik heb namelijk IT 3 fase geselecteerd.
Echter is deze aangesloten als NT 3 fase

Ik heb de volgende machtigingen Gebruiker / Eigenaar / Service.

In de portal.zaptec.com kan ik het wel aanpassen.
Maar in de laadpaal zelf kan ik het niet aanpassen als ik verbinding maak met bluetooth.

moet dit als een supportticket worden ingeschoten bij zaptec?


wat doe ik verkeerd?


[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben dus niet de enige die bij het instellen het verkeerde netwerk had aangevinkt. Het is mij nog niet gelukt om het waarschuwing symbooltje weg te krijgen. Hij werkt wel gewoon naar behoren. Alleen heb nog geen zonneladen beschikbaar, maar zo te lezen werkt dat nog niet echt top.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Galois schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:14:
[...]


Lijkt mij niet toch? Het gebeurt alleen NA de melding 'oplaadsessie voltooid'.
Als het een issue zou zijn met die tempsensor, dan zou je verwachten dat het ook op andere momenten gebeurt?

Ik wil in ieder geval geen foutmelding... ook al 'maakt het niet uit en werkt alles naar behoren'.

Ben benieuwd wat mijn installateur mee komt en of ze dan Zaptec al gecontacteerd hebben (volgens Zaptec kan dat alleen via de installateur, kreeg ik in een geautomatiseerd mailtje van Zaptec).
Heb je dit ook met een andere auto?

Mijn boefje is liev!


  • Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20

Galois

1811 - 1832

JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Heb je dit ook met een andere auto?
Ik heb maar 1 auto. (En ook maar 1 laadkabel)

Maar bij openbare laadpalen, met mijn auto en mijn laadkabel, nooit foutmeldingen.

Dat weet ik dus niet. Maar m.i. ook niet zo interessant. Dit hoort gewoon niet.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Galois schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:47:
[...]


Ik heb maar 1 auto. (En ook maar 1 laadkabel)

Maar bij openbare laadpalen, met mijn auto en mijn laadkabel, nooit foutmeldingen.

Dat weet ik dus niet. Maar m.i. ook niet zo interessant. Dit hoort gewoon niet.
Daarmee sluit je dingen uit... dus iets om te testen wellicht.

Verder heb ik ook issues gezien met fase schakelen ivm zonneladen bijvoorbeeld, waarbij Tibber de paal te vaak liet schakelen met foutmeldingen zoals deze tot gevolg, maar volgens mij kan jouw VW GTE geen 3 fasen laden? Ik heb daarvoor in ieder geval proactief deze setting gezet;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELdXNWzeqeaIUBZ84sccRdRr6eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrOFQqGXFwSFAt6RLCF58O3N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door JB op 22-06-2026 10:56 ]

Mijn boefje is liev!


  • Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20

Galois

1811 - 1832

Ja, dat klopt inderdaad. Maar die test kan ik helaas niet doen…

Denk wel dat het aan de combi auto-lader ligt. Dat de auto kiest voor ‘druppelladen’ als de auto op 100% is en aangekoppeld blijft.

Maar in de instellingen van de auto kan ik dit niet wijzigen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.


  • zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:42
Wij krijgen regelmatig een foutmelding en dan stopt de lader er mee.

Interne sensorfout
Start het laadstation opnieuw. neem contact op met uw Zaptec-dealer of servicepartner als het probleem hiermee niet is opgelost.

Als wij gaan laden met deze laadpaal dan is het namelijk wel zo dat we grote verschillen hebben in de laadstromen Tussen L1 en L2 en L3 (Word gebruikt voor het laden van een mobiel accupack (Aanhangwagen) zodra deze deze aan de Zaptec lader zit word er 3 fase geladen en tegelijkertijd ook verbruik hierdoor hebben we dus wisselende stromen per fase lopen.

Kan dit de oorzaak zijn?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP


  • Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:48
Ik krijg pas over drie weken een 3-fasen aansluiting. Kan ik mijn Zaptec go 2 dan wel alvast met drie fase draden aansluiten? En dus op 1-fase gebruiken? I.e. ziet hij zelf welke fase hij nu kan gebruiken.

Marstek Venus E v3, 4.5kW PV SE3000H


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Leen1967 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:42:
Ik krijg pas over drie weken een 3-fasen aansluiting. Kan ik mijn Zaptec go 2 dan wel alvast met drie fase draden aansluiten? En dus op 1-fase gebruiken? I.e. ziet hij zelf welke fase hij nu kan gebruiken.
Voor 1-fase moet je waarschijnlijk wel L1 aansluiten. Staat er niks over in de handleiding?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Zapcentrifuge
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
Vorige week twee Zaptec GO2's laten plaatsen, met een Sense, TN 3-fase voeding / 1-fase laden

2x Zaptec GO 2 laadstations (elk op een eigen fase aangesloten):

-Zaptec GO 2 laadstation fase 1

-Zaptec GO 2 laadstation fase 2

Ik zie na het aansluiten van twee auto's dat het vermogen per lader wordt gehalveerd (dus van 3.4 naar 1.7 kW). Omdat iedere lader op zijn eigen fase zit zou ik verwachten dat ze elk gewoon vol vermogen moeten krijgen. Ik heb dan ook het vermoeden dat bij de initiële installatie er een fout is gemaakt en er niet is aangegeven dat ze beiden op een eigen fase zitten. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rfW7dalj1Se5ZuATO5Hj0vl0x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeqApMYAgN8JhBo5WvvoBwVu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Zapcentrifuge op 22-06-2026 13:21 . Reden: Adres uit plaatje gehaald ;-) ]


  • Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:48
Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Voor 1-fase moet je waarschijnlijk wel L1 aansluiten. Staat er niks over in de handleiding?
Kon zo snel niets vinden. :) Dus vandaar mijn vraag aan de community.

Marstek Venus E v3, 4.5kW PV SE3000H


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
zonnepaneelxl schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:33:
Wij krijgen regelmatig een foutmelding en dan stopt de lader er mee.

Interne sensorfout
Start het laadstation opnieuw. neem contact op met uw Zaptec-dealer of servicepartner als het probleem hiermee niet is opgelost.

Als wij gaan laden met deze laadpaal dan is het namelijk wel zo dat we grote verschillen hebben in de laadstromen Tussen L1 en L2 en L3 (Word gebruikt voor het laden van een mobiel accupack (Aanhangwagen) zodra deze deze aan de Zaptec lader zit word er 3 fase geladen en tegelijkertijd ook verbruik hierdoor hebben we dus wisselende stromen per fase lopen.

Kan dit de oorzaak zijn?
Dat klinkt als;

nieuws: Zaptec erkent fout in temperatuursensor Go 2-laadpalen, geeft gratis ...

en; sanzut in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"

maar daar is de foutmelding net iets anders, dus wellicht toch iets mbt laden/ontladen zoals je aangeeft? Zaptec support al geraadpleegd obv de foutmelding?

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 22-06-2026 14:04 ]

Mijn boefje is liev!


  • Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
Leen1967 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:42:
Ik krijg pas over drie weken een 3-fasen aansluiting. Kan ik mijn Zaptec go 2 dan wel alvast met drie fase draden aansluiten? En dus op 1-fase gebruiken? I.e. ziet hij zelf welke fase hij nu kan gebruiken.
Ja dat kan, wel instelling op 1 fase zetten dan. Ik weet alleen niet hoe je in je gebruikersaccount de instelling over zet naar 3 fase later.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Makrolon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Ja dat kan, wel instelling op 1 fase zetten dan. Ik weet alleen niet hoe je in je gebruikersaccount de instelling over zet naar 3 fase later.
Ik zie dat gewoon terug in de app, dus lijkt me geen probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iQBqWKa4lygMUr__1Pz_XuGscU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu5XJt76ExSqJu5cBGZ6W2me.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!


  • Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:48
@JB , @Pr088 en @Makrolon bedankt voor de reacties. Dat moet goedkomen.

Marstek Venus E v3, 4.5kW PV SE3000H


  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:39
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Verder heb ik ook issues gezien met fase schakelen ivm zonneladen bijvoorbeeld, waarbij Tibber de paal te vaak liet schakelen met foutmeldingen zoals deze tot gevolg, maar volgens mij kan jouw VW GTE geen 3 fasen laden? Ik heb daarvoor in ieder geval proactief deze setting gezet;

[Afbeelding]
Is dat een setting van Tibber, of van Zaptec?

  • SaulGoodman
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-06 16:33
Ik volg dit topic al een tijdje en volgens mij is mijn specifieke probleem nog niet voorbij gekomen. Daarom gooi ik hem er even in, misschien komt het iemand bekend voor.

Tot voor kort werkte zonneladen met de Sense helemaal niet: de Zaptec bleef gewoon op de pauze stand staan, ook als er ruim voldoende opwek was en er verder geen apparaten in huis aan stonden.

Sinds een paar dagen gebeurt het volgende: elke kwartier start de Zaptec met zonneladen, dat duurt dan 1 à 2 minuten en dan stopt ie er mee. Na een kwartier hetzelfde ritueel. Heel even laden, stoppen etc etc...

Verder ben ik prima tevreden met de paal, maar met veel panelen en veel terugleverboete vind ik zonneladen wel een uitkomst. Zit nu op het punt waarop ik twijfel of ik nog even af moet wachten of ik voor een Raspberry Pi met EVCC moet gaan.

Wat denken jullie?

  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:39
SaulGoodman schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:27:
Ik volg dit topic al een tijdje en volgens mij is mijn specifieke probleem nog niet voorbij gekomen. Daarom gooi ik hem er even in, misschien komt het iemand bekend voor.

Tot voor kort werkte zonneladen met de Sense helemaal niet: de Zaptec bleef gewoon op de pauze stand staan, ook als er ruim voldoende opwek was en er verder geen apparaten in huis aan stonden.

Sinds een paar dagen gebeurt het volgende: elke kwartier start de Zaptec met zonneladen, dat duurt dan 1 à 2 minuten en dan stopt ie er mee. Na een kwartier hetzelfde ritueel. Heel even laden, stoppen etc etc...

Verder ben ik prima tevreden met de paal, maar met veel panelen en veel terugleverboete vind ik zonneladen wel een uitkomst. Zit nu op het punt waarop ik twijfel of ik nog even af moet wachten of ik voor een Raspberry Pi met EVCC moet gaan.

Wat denken jullie?
Hier heeft zonneladen in het weekend best goed gewerkt. Hij laadde iig gewoon constant door. Per uur 0.5-1kWh terug levering. Zou nog beter kunnen, maar ook niet slecht. Ik zag dat hij meestal op 1 fase, 16A aant laden was. Dus misschien dat hij vond dat het overschot te laag was om naar 3 fase te switchen (als hij dat al doet?).
Zelf neig ik op dit moment meer naar zelf doen, omdat per kwartier gewoon heel matig gaat werken op bewolkte dagen. En in de nabije toekomst mogelijk een thuis accu, dan gaat het sowieso conflicteren en zal ik iets moeten sturen.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
danny.s schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Is dat een setting van Tibber, of van Zaptec?
Zaptec. Via zaptec.portal.com

Mijn boefje is liev!


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
danny.s schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:35:
[...]

Hier heeft zonneladen in het weekend best goed gewerkt. Hij laadde iig gewoon constant door. Per uur 0.5-1kWh terug levering. Zou nog beter kunnen, maar ook niet slecht. Ik zag dat hij meestal op 1 fase, 16A aant laden was. Dus misschien dat hij vond dat het overschot te laag was om naar 3 fase te switchen (als hij dat al doet?).
Zelf neig ik op dit moment meer naar zelf doen, omdat per kwartier gewoon heel matig gaat werken op bewolkte dagen. En in de nabije toekomst mogelijk een thuis accu, dan gaat het sowieso conflicteren en zal ik iets moeten sturen.
Hier vandaag toch weer lekker flink kunnen zonnebaden, de auto laadt natuurlijk niet supersnel, maar het is gratis. Vandaag 15 kWh die auto ingepompt.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:15
THE_BASE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Hier vandaag toch weer lekker flink kunnen zonnebaden, de auto laadt natuurlijk niet supersnel, maar het is gratis. Vandaag 15 kWh die auto ingepompt.
Weet wel dat je laadverlies aanzienlijk groter is bij langzaam laden, maar goed, het blijft 'gratis' stroom..

  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:39
brukskeluuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Weet wel dat je laadverlies aanzienlijk groter is bij langzaam laden, maar goed, het blijft 'gratis' stroom..
Ja dat klopt. Nu heb financieel gezien daar nog geen voordeel bij. Volgend jaar als salderen weg valt is het goedkoper om met meer laad verlies te laden dan de energie belasting te betalen (denk ik, nog niet helemaal door gerekend)

  • Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-06 19:38
Ik bekijk het waarschijnlijk te simpel.
Als de zon schijnt en er zou geladen moeten worden, dan vind ik het gewoon leuk dat de zonnepanelen de energie in mijn auto stoppen zodat ik op die stroom, gratis kan laden en dus rijden. Kijk nog even terug naar de huidige benzine prijzen, dan is het simpelweg gewoon leuk.

Ik kijk op HW wat de zon overschot is als de auto op zon overschot staat te laden en als er in en rond het huis geen verbruiker aan staat dan is er toch altijd een restant wat het net op dreigt te gaan. Schakel dan handmatig mijn Zendure in zodat ook het kleinste beetje zelf gebruikt kan worden.
Maar de 11, nog wat KW zit al in de Zendure vandaag dus de rest gaat alsnog het net op, ondanks de 2 airco's.
Vanavond en vannacht heeft de Zendure wel weer genoeg om alles van stroom te voorzien.
Wij rijden gewoonweg te weinig om dagelijks te "moeten" laden dus doen we het ermee zoals het komt.
Mooier kunnen we het niet maken.
Kia EV3 58 KW accu en Zendure 11 KW. Tot dit moment 38,5 KW opgehaald waarvan 21KW terug geleverd.

  • lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 21:24
Ik zit met een vraag. Ik heb vorige mijn Tesla geladen met de Zaptec Go 2, ERE loopt via Joulo. Ik zie alleen de laadsessie van de laatste laadbeurt niet in de Zaptec app verschijnen, waardoor de API hem ook niet kan ophalen bij Joulo.

Heeft iemand anders hier ook wel eens last van gehad? Of oplossing om laadsessie alsnog op te halen o.i.d? :?


UPDATE: Laadpaal opnieuw opgestart via de app, laadsessie staat er nu wel bij. Even aankijken of Joulo hem nu wel kan ophalen. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door lexxus93 op 22-06-2026 21:24 ]


  • AlbanVE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:06
Leanderr schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:23:
[...]


Ik ben dus niet de enige die bij het instellen het verkeerde netwerk had aangevinkt. Het is mij nog niet gelukt om het waarschuwing symbooltje weg te krijgen. Hij werkt wel gewoon naar behoren. Alleen heb nog geen zonneladen beschikbaar, maar zo te lezen werkt dat nog niet echt top.
Voor de mensen die tegen dit probleem lopen, mijn installateur heeft dit ook voorgehad, had het verkeerde net bij opstart geselecteerd, je kan wel het juiste net erna selecteren, maar uitroepteken blijft.
Hij heeft hiervoor contact opgenomen met de importeur (in België), deze kon het blijkbaar wel correct zetten.
Bij mij stond ook de schakelaar voor 1-fase laden aan (heb 3 fasen), dus even nakijken :D

Hierna ging het automatisch laden met de Zaptec Sense ook nog niet goed, dit kon de importeur ook niet oplossen, na contact met Zaptec Support bleek dat de Sense geen update-interval meer had, ze hebben dit terug naar een kwartier gezet. Volgens mijn installateur zou dit in de toekomst naar 3-min intervallen kunnen gebracht worden, eerst zien dan geloven, want nu wilden ze dat nog niet doen, teveel serverimpact... ;)

Na dit alles werkt alles wel naar behoren, ook het zonneladen. Mijn wens zou nog zijn om in automatische modus (dus met de Sense) tijdsintervallen te kunnen plannen of AND/OR schema's te kunnen maken :)

  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
ik heb alles van slimmigheid uitgezet op de zaptec en ook tibber slim laden. Het werkt suboptimaal. Zonneladen vind ik weinig interessant. Wij rijden onze auto leeg op een week, dan heb ik 1 oplaadmoment per week dat ik hem zsm vol wil hebben. Wel op een moment dat de stroomprijs het laagst is. Dat is doorgaans overdag doordeweeks of in de weekenden. Daar valt weinig aan te automatiseren. Ik vind het prima zo.

discogs


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
loewie1984 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:20:
ik heb alles van slimmigheid uitgezet op de zaptec en ook tibber slim laden. Het werkt suboptimaal. Zonneladen vind ik weinig interessant. Wij rijden onze auto leeg op een week, dan heb ik 1 oplaadmoment per week dat ik hem zsm vol wil hebben. Wel op een moment dat de stroomprijs het laagst is. Dat is doorgaans overdag doordeweeks of in de weekenden. Daar valt weinig aan te automatiseren. Ik vind het prima zo.
Dat mag je prima vinden, maar het is niet de meest optimale financiële strategie. Tibber bewijst bij velen goedkoper te zijn jaarlijks dan met jouw strategie.

Zonneladen is nu nog financieel niet interessant nee. Maar volgend jaar wil je het echt wel hebben hoor. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Financieel voordeliger begrijp ik prima, alleen een auto volknallen op het voordeligste moment in de week omdat ie dan vol moet zijn werkt voor mij op dit moment beter dan iedere dag een beetje laden alleen maar om de zonne energie op te vangen.

discogs


  • skunky26
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16
Sinds een paar weken ben ik aan het (zonne)laden via de Go 2. Ik gebruik Home Assistant icm met Node Red om het zonneladen te regelen via een flow. Dat werkt goed nadat ik e.e.a. getuned heb in de scripting.

Wel schakel ik zelf niet meer tussen 1 en 3 fasen met zonneladen. Maar het script/flow ondersteund het wel. 3 fasen bij > 3800-4000w en weer naar 1 fase bij < 3200w. Omdat onze panelen ongeveer pieken bij 4 kWh kan ik zo goed als alle zonnestroom richting de auto sturen op 1 fase. Daarnaast heb ik een 'boost knop' in Home Assistant gemaakt waarmee het zonneladen overruled kan worden naar 11kW, dan schakelt het script wel naar 3 fasen.

Momenteel pas ik alleen de laadstroom aan, maar start/stop ik de lader niet meer. Dit heb ik eerder wel gedaan, maar uiteindelijk kreeg ik meerdere HV-storingen in mijn Audi. Het script ondersteund het wel. Maar ik durf dit even niet meer te gebruiken, daarom blijf ik nu met 6A laden (minimale laadstroom) als er minder dan 230*6 (1380w) zonnestroom beschikbaar is. Ook dat kun je natuurlijk zelf uitzetten/aanpassen in de flow.

Al het rekenwerk gebeurt in 'Smart Solar Logic'.

Functies:
  • 🌞 Laden op zonne-overschot
  • ▶️ Script houd rekening met huisverbruik (als je andere apparaten aanzet schakelt het opladen van de auto terug (en visaversa)
  • ⚡ Maximaal 250W netafname toegestaan, dit kun je eventueel zelf aanpassen/tunen in script
  • 📊 Smoothing over 8 metingen bij 15 sec interval
  • 📈 Dynamische laadstroom tussen minimale waarde en 16A
  • 🛑 Anti-flapper bij wijzigingen kleiner dan 1A (hier kun je ook 2A van maken, dan schakelt de stroom pas bij 2A verschil omhoog/omlaag).
  • 🚀 Boost-modus: 3-fase 16A
  • 🔄 Reset smoothing bij wijziging minimale laadstroom
  • 🔄 Reset smoothing + terug naar 1-fase na verlaten boost
  • ▶️ Laadstroom wordt alleen gezet als amperage wijzigt
De flow maakt gebruik van 2 helpers, die kun je aanmaken onder instellingen > apparaten en diensten > helpers.

Downloaden van flow kan op:
https://x29.nl/zaptec-go-2-flow.json

Deze kun je dan weer importeren in Home Assistant. Wel zul je nog wat Entity ID's moeten aanpassen, zoals het opvragen van het actuele overschot, huisverbruik (via P1 bv), zaptec laadvermogen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRVLrWr19r8PajrXDgxgj15LKH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YX9Quus7Fe5ovwcV2eKJodUI.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard gebruiken op eigen risico en mochten jullie nog verbeteringen zien dan hoor ik die graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLu1w4m5wlkg23qwV9w1WGseIIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgBpEKUzJGszfPPjqYsu4f1Z.png?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjZFI_cnBAfRL_RIPdZISoQ9Ato=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZFDAayNjfjqAj2CqKaMcevWS.png?f=fotoalbum_large


Ps. Hier gelukkig nog geen problemen met de temperatuursensor van de Zaptec Go 2. Alhoewel deze wel 15-20 graden hoger ligt dan de daadwerkelijke temperatuur, maar dat kan dan weer komen doordat de sensor in een plastic casing zit misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door skunky26 op 23-06-2026 17:51 ]


  • Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik heb vandaag om 1730 een aanvraag voor zonneladen gedaan en om 1915 een mail dat het geactiveerd is!

Even een vraagje voor de zakelijke rijders icm ERE; is de ERE vergoeding voor jezelf en claim je je kosten per kW gewoon bij je werkgever, of hoe gaan de meeste hier mee om?

  • codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:18
Dubbeldanger schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:18:
Ik heb vandaag om 1730 een aanvraag voor zonneladen gedaan en om 1915 een mail dat het geactiveerd is!

Even een vraagje voor de zakelijke rijders icm ERE; is de ERE vergoeding voor jezelf en claim je je kosten per kW gewoon bij je werkgever, of hoe gaan de meeste hier mee om?
Nee zelf een inboekdienstverlener kiezen. Gaat buiten je werkgever om

  • Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:45
Oke en hoe “verplicht” of netjes of gewoon is het om dit dan voor jezelf te houden of breng je dit in mindering op je bedrag per kwh?

  • codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:18
Nee hoor, is helemaal voor jezelf, ook de zakelijke geladen kWh Ere's. Gewoon binnen harken, doen nagenoeg alle zakelijke ev rijders met een mid paal. Is geheel legaal en acceptabel

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
codegro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:18:
Nee hoor, is helemaal voor jezelf, ook de zakelijke geladen kWh Ere's. Gewoon binnen harken, doen nagenoeg alle zakelijke ev rijders met een mid paal. Is geheel legaal en acceptabel
Het is inderdaad helemaal legaal, maar of je het wilt doen (en niet in mindering brengt op de vergoeding die je aan je werkgever vraagt) is een eigen morele keuze, of je dat acceptabel vindt.

Juridisch gezien zijn de ERE voor eigenaar van de EAN waar je laadpaal achter hangt, dus je eigen meter.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste